Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 236 ... 243 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

finsdefis schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 20:00:
[...]

Kun je die fare buckets eigenlijk als particulier nog ergens vandaan halen? Wel interessante info.
Bij o.a. Expertflyer en seats.aero kan je die inzien. Vereist een betaald abonnement.

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 25-03-2025 20:10 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Apache4u schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 19:02:
[...]

Haha. Dan kun je “beter” een los enkeltje kopen:
[Afbeelding]
Normaal vliegen we business, dus hebben we lekker veel ruimte tussen elkaar. Nu in PE en terwijl ik net mijn iPad aan het volladen bent, zegt mijn vrouw:
Waarom ben je zoveel aan het downloaden? We zitten toch naast elkaar. Dan kunnen we praten en spelletjes spelen
Misschien toch die 8000 euro upgrade eens overwegen....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:48

Grouchy

meep meep

finsdefis schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 20:00:
[...]

Kun je die fare buckets eigenlijk als particulier nog ergens vandaan halen? Wel interessante info.
Gebruik er ExpertFlyer voor, heb er al jaren een premium abbo.

En wat is er hand met het 2025 zomer schedule TATL? Zowat de helft van de gewenste TATL vluchten naar de US en Canada hebben dit jaar 2-2-2 voorin??

IAD, ATL, YUL, YYZ, IAH...pffft

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:58
Zr40 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 20:09:
[...]

Bij o.a. Expertflyer en seats.aero kan je die inzien. Vereist een betaald abonnement.
Ik heb altijd ExpertFlyer gehad maar hun service is ronduit slecht. Het platform wordt al jaren bijna niet onderhouden, en toch wel belangrijke features zitten er niet in.

Heb jij ervaring met seats.aero? Kun je daar ook availability inzien van married segments bijvoorbeeld? Dat was een feature die ExpertFlyer via hun beta site tijdelijk aanbood..en nu weer weg is :/ En geven ze toegang tot de volledige fare rules in het GDS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Xandrios schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:12:
[...]
Heb jij ervaring met seats.aero? Kun je daar ook availability inzien van married segments bijvoorbeeld? Dat was een feature die ExpertFlyer via hun beta site tijdelijk aanbood..en nu weer weg is :/ En geven ze toegang tot de volledige fare rules in het GDS?
Het is bij seats.aero in beta (sinds november) maar veel GDS informatie die Expertflyer kan laten zien is (nog) niet beschikbaar.

Hier zijn wat screenshots met @PWM's vlucht als voorbeeld:

seats.aero
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cw7CFNzit2EA-LxqHWXCEdNK1_4=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/plikbTHvRtcjnBStDCTJ8wF9.png?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_pkfDMa9fr4B1OL__d0n84Eflg=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/1w7ZSindeThp2QJjim8zQye9.png?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TK-Lmg0NIgjWjjtG6TSObE4YSgk=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/L3MPyRlN5dLiUDTY55mEYnFm.png?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ghvHQvJqsFiQS9nHVxQ-QbifBU=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/GSNVY0UhSHY2R57Nc8UwYih4.png?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CxTaf64EDn5X-9HuALkd4ifKlw0=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/lxN2RdfZGWpcwStdrIMpQJgx.png?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19-06 06:36

Daniel

Kapitein NCC-1701
Wat is er uberhaupt aan de hand met de tarieven op dit moment? Moet voor een event naar NY in juni, goedkoopste rechtstreekse optie in PE is bijna 3000 euro (tenzij je om 00:50 in de nacht terug wil vliegen, dan is het een paar honderd euro goedkoper). Retour Barcelona in de meivakantie is minimaal 350 pp (zelfs met ffing Vueling waar ik niet mee wil vliegen), Londen in de week ervoor met KLM komt met normale tijden ook rond de 300 pp uit. Waar zijn de tickets van 100-150 gebleven? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Mij lijkt die nachtvlucht terug juist ideaal aangezien ik geen makkelijke slaper ben in t vliegtuig.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Daniel schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:40:
Waar zijn de tickets van 100-150 gebleven? :P
Die zijn sowieso pleite. Vliegtaks, tariefverhogingen op Schiphol, loonsverhogingen, de absurde inflatie een tijdje geleden, etc., maken dat allemaal voorlopig onmogelijk.

Ik zou trouwens idd ook geen probleem hebben met een vlucht die na middernacht vertrekt.

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeR op 26-03-2025 11:02 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Nouja, volgens mij is het ook gewoon: We betalen het toch wel.

PE en Business zitten allemaal ram vol. Of je nu naar het Oosten, Westen of Zuiden vliegt, lege stoelen in de premium cabins zijn zeldzaam geworden.

Laten we ook vooral niet vergeten dat, ondanks vele voedselbank verhalen, tientallen miljoenen Europeanen (en miljoenen Nederlanders), gewoon een goed gevulde portemonnee hebben. Tel daarbij op dat bedrijven eigenlijk ook weer gewoon op pre-covid reisniveau zitten en airlines direct na Covid gezien hebben wat particulieren willen betalen en dit is het effect.

Het is ook gewoner geworden in mijn omgeving om prive premium te boeken.

EDIT:

Mijn upgrade offer bij inchecken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E5vOHeUAJutjy6LiyajmlPOeLVA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pdVGXAnQJPhnPWcqcUPNaVOF.jpg?f=fotoalbum_large

Die van mijn vrouw

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P7wpCo4fy5KnYKo6XR5tAQrkM84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/btIdnddFxMI3gewU9s6rwKPm.jpg?f=fotoalbum_large

8)7

[ Voor 38% gewijzigd door PWM op 26-03-2025 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:22

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Komt omdat jij plat voor life bent @PWM Passen ze het offer op aan :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Men zegt dat status daar niets mee te maken heeft, maar dat het gebruik maken van dergelijke aanboden in het verleden dat wel tot gevolg kan hebben (wat uiteindelijk natuurlijk enigszins een proxy is voor status -- de kans dat iemand die vaker vliegt dat doet, is kleinergroter dan dat iemand die 1x per 3 jaar een verre vakantie neemt dat doet).

Nog steeds onzin imo, ze moeten gewoon iedereen dezelfde prijs aanbieden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Belletje aan gewaagd. We zitten nu beide business voor totaal 70.000 miles.

Da's wel weer prima.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Gratis wifi als we even goed kunnen afluisteren :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r54Zk6Rg-LiVOW8SbAXIDc63vrg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jGbOy5gkJNEZBs9NuZASy7rO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
CyBeR schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:01:

Ik zou trouwens idd ook geen probleem hebben met een vlucht die na middernacht vertrekt.
Nee ik normaal gezien ook niet direct, ware het niet dat zo te zien KL646 niet vliegt in de vrijdagnacht en ik niet donderdag 00:50 kan terugvliegen omdat ik dan nog een halve dag event mis.

Ik denk dat ik gewoon niet ga, ik verrek het economy te vliegen over deze afstand :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Blijft toch interessant. Het referentiekader om te weigeren nog in eco te vliegen. Heb eco gedaan voor AMS - AKL en ga het volgende week weer doen voor BRU - KIX. Nu zien die PE/B cabines er fancy uit, languit kunnen slapen en fatsoenlijk eten is een pre. Maar ik vind dat geen pre waard van +1.5/2k.

Ik geef die 1.5/2k liever als nog wel uit op plek van bestemming. En dan haal ik toch meer waar voor mijn geld op een rondreis van drie/vier weken dan 1 vlucht van twaalf uur. Ben een pax die niks aan airmiles, platinum CC heeft want ik vlieg te weinig om fatsoenlijk wat saldo op te bouwen. Idem met die private lounge ruimtes op vliegvelden. Zou me niet kunnen indenken waarom ik daar behoefte aan heb. Enkel wachtrijen overslaan, prio met boarden zie ik wel wat in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Joosie200 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 17:43:
Blijft toch interessant. Het referentiekader om te weigeren nog in eco te vliegen. Heb eco gedaan voor AMS - AKL en ga het volgende week weer doen voor BRU - KIX. Nu zien die PE/B cabines er fancy uit, languit kunnen slapen en fatsoenlijk eten is een pre. Maar ik vind dat geen pre waard van +1.5/2k.

Ik geef die 1.5/2k liever als nog wel uit op plek van bestemming. En dan haal ik toch meer waar voor mijn geld op een rondreis van drie/vier weken dan 1 vlucht van twaalf uur. Ben een pax die niks aan airmiles, platinum CC heeft want ik vlieg te weinig om fatsoenlijk wat saldo op te bouwen. Idem met die private lounge ruimtes op vliegvelden. Zou me niet kunnen indenken waarom ik daar behoefte aan heb. Enkel wachtrijen overslaan, prio met boarden zie ik wel wat in.
Zoveel mensen, zoveel meningen daarover. Ik heb nu 5x AMS/LHR > AKL gedaan, 1x economy, daarna PE en de laatste 3x in business class. Ik kijk wel naar scherpe aanbiedingen, maar ik heb het er juist wel voor over. Ik hou niet van vliegen, en 24 uur met mijn grote en brede lijf in economy, nee.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Nouja dit is niet prive maar een zakelijke reis van maar een paar dagen. Een beetje comfortabel kunnen reizen is dan een must. Wij mogen geen business class boeken, maar wel PE. Alleen het is nog steeds publiek geld, als een ticket dan 3k (plus nog de kosten ter plaatse) is ga ik dat wel afwegen tegen het nut van de reis. Ik ben twee keer achter elkaar economy teruggevlogen vanuit New York en ondanks een nooduitgangstoel was dat geen fijne ervaring.

[ Voor 10% gewijzigd door Daniel op 26-03-2025 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:22

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat

Ik geef die 1.5/2k liever als nog wel uit op plek van bestemming.
Ik denk dat mensen die business vliegen, toch wel die 1.5/2k uitgeven op de plek van bestemming als ze dat willen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:20

franssie

Save the albatross

PE bij KLM is wat ik zag toen ik een paar jaar geleden terug BC vloog, bijna zo goed al de oude BC, ruime stoelen maar niet lie-flat.
Het grootste nadeel van een lange vlucht in EC is voor mij dat er allerlei mensen midden in de nacht over je heen klauteren. De 3-4-3 opstelling vind ik dan ook verschrikkelijk.
Beenruimte en service is voor mij minder belangrijk (zeker bij KLM heb ik daar wisselende ervaringen mee), een bredere stoel slaapt wel veel beter dus is PE wel aantrekkelijk.
BC ligt wel beter in de moderne stoelen, maar ik slaap meestal toch matig, of ik nu plat lig of scheef in een stoel maakt weinig uit.

Als je alleen vliegt zijn de herringbone setups overigens wel van grote waarde, maar bijna altijd vlieg ik met twee personen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

3-4-3 is voor mij geen premium.

[ Voor 10% gewijzigd door gambieter op 26-03-2025 21:11 . Reden: Verkeerd gelezen ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

nee dat is de hel. Bij PE heb je dat dacht ik ook niet?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
PWM schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:00:
Nouja, volgens mij is het ook gewoon: We betalen het toch wel.

PE en Business zitten allemaal ram vol. Of je nu naar het Oosten, Westen of Zuiden vliegt, lege stoelen in de premium cabins zijn zeldzaam geworden.
Toevallig recent (en morgen de DCB-BRU) 5 vluchten met Emirates gedaan op bovenstaande route, maar ik vond ze opvallend rustig. Morgen volgens mij maar 50% bezetting in BC. Het is wel Ramadan....

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 19:35:
PE bij KLM is wat ik zag toen ik een paar jaar geleden terug BC vloog, bijna zo goed al de oude BC, ruime stoelen maar niet lie-flat.
Dat is wel zo, maar er zit wel gewoon iemand direct naast je. In BC heb je veel meer privacy en dat vind ik wel prettig op een lange vlucht.

Paar weken geleden nog gepost dat een dagvlucht in PE bij Emirates prima was bevallen, maar heb toch alle volgende weer in BC geboekt vanwege bovenstaande.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
Weet iemand toevallig of er op TRD Trondheim een lounge is waar je gebruik van kunt maken als je met KLM vliegt? Er lijkt een soort van SAS mini-lounge te zijn, maar over het algemeen lijkt SAS alleen een specifieke gevallen toegang te geven voor elites die niet-Eurobonus zijn. We vliegen rond lunchtijd dus de mogelijkheid om even een hapje te kunnen eten zou wel fijn zijn. Toevallig ervaringen?
Zr40 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:38:
[...]

Het is bij seats.aero in beta (sinds november) maar veel GDS informatie die Expertflyer kan laten zien is (nog) niet beschikbaar.

Hier zijn wat screenshots met @PWM's vlucht als voorbeeld:

seats.aero
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Thanks! Ze zijn duidelijk nog niet zo ver als ExpertFlyer dan. Notificaties op fare classes die beschikbaar komen is erg waardevol. Hopelijk lukt het ze om de dienst verder uit te breiden, want het wordt hoog tijd dat ExpertFlyer een goede concurrent krijgt.

[ Voor 9% gewijzigd door Xandrios op 26-03-2025 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

franssie schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 19:49:
nee dat is de hel. Bij PE heb je dat dacht ik ook niet?
Sorry, ik las je post verkeerd.

De KLM Premium Comfort die ik heb meegemaakt tot aan 8 jaar terug was zeker geen Premium Economy. Vandaar dat ik dacht dat je 3-4-3 in PE bedoelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Xandrios schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 21:02:
Weet iemand toevallig of er op TRD Trondheim een lounge is waar je gebruik van kunt maken als je met KLM vliegt? Er lijkt een soort van SAS mini-lounge te zijn, maar over het algemeen lijkt SAS alleen een specifieke gevallen toegang te geven voor elites die niet-Eurobonus zijn. We vliegen rond lunchtijd dus de mogelijkheid om even een hapje te kunnen eten zou wel fijn zijn. Toevallig ervaringen?
Het begin was niet best, maar inmiddels kom ik zonder problemen SAS Lounges binnen op KL tickets.

[ Voor 9% gewijzigd door PWM op 26-03-2025 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Dean Martin schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 20:55:
[...]

Dat is wel zo, maar er zit wel gewoon iemand direct naast je. In BC heb je veel meer privacy en dat vind ik wel prettig op een lange vlucht.

Paar weken geleden nog gepost dat een dagvlucht in PE bij Emirates prima was bevallen, maar heb toch alle volgende weer in BC geboekt vanwege bovenstaande.
ehh? Dat schrijf ik mijn post dat bij BC herringbone dat een voordeel is als je alleen reist?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Xandrios schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 21:02:
Ik kan geen informatie vinden over het bestaan van deze lounge op de website van SAS, en volgens deze website is deze lounge gesloten sinds december 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
gambieter schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 21:10:
[...]

Sorry, ik las je post verkeerd.

De KLM Premium Comfort die ik heb meegemaakt tot aan 8 jaar terug was zeker geen Premium Economy. Vandaar dat ik dacht dat je 3-4-3 in PE bedoelde.
Dat was dan ook Economy Comfort oftwel extra beenruimte maar verder economy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

CyBeR schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 23:22:
Ah ja. Dat was het inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

CyBeR schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 23:22:
[...]

Vergeet niet de extra recline als ik het goed onthouden heb, waarbij je met 9 cm extra beenruimte de stoel van je voorganger 12 cm extra in je gezicht kreeg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:28
PWM schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 21:14:
[...]

Het begin was niet best, maar inmiddels kom ik zonder problemen SAS Lounges binnen op KL tickets.
Op CPH Schengen zijn er twee gedeeltes. Klopt het dat KL pax altijd naar de gold lounge kunnen, ook op basis van status als skyteam elite plus?
(Voor het ‘gewone’ gedeelte was een KL ticket met FB Gold status idd onlangs geen probleem om via poortje binnen te komen, maar heb nog niet dat gold gedeelte geprobeerd)

[ Voor 19% gewijzigd door Wally2002 op 27-03-2025 05:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wally2002 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 05:07:
[...]

Op CPH Schengen zijn er twee gedeeltes. Klopt het dat KL pax altijd naar de gold lounge kunnen, ook op basis van status als skyteam elite plus?
(Voor het ‘gewone’ gedeelte was een KL ticket met FB Gold status idd onlangs geen probleem om via poortje binnen te komen, maar heb nog niet dat gold gedeelte geprobeerd)
Volgens de website, onder 'Overview of SAS Lounges': "This SAS Gold Lounge is only available to EuroBonus Diamond and Gold members as well as SkyTeam Elite Plus travelers presenting a boarding pass for an SAS-operated flight or a SkyTeam partner flight."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:02
Even ter verificatie want ik had er laatst issues mee met m’n favoriete maatschappij TAROM: als je KLM Gold level bent dat staat gelijk aan Skyteam Elite Plus toch? Was laatst op CAI en de medewerkers van TAROM wilden me niet geloven.

Is er een manier om een officieel uitziend (digitaal) pasje te krijgen waarop staat dat ik Skyteam Elite Plus status heb?

/edit
Ik zie nu dat het héél klein op het Gold pasje staat…

[ Voor 8% gewijzigd door Radiodurans op 27-03-2025 08:23 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Radiodurans schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:22:
Even ter verificatie want ik had er laatst issues mee met m’n favoriete maatschappij TAROM: als je KLM Gold level bent dat staat gelijk aan Skyteam Elite Plus toch? Was laatst op CAI en de medewerkers van TAROM wilden me niet geloven.
Gold en hoger staat inderdaad gelijk aan Skyteam Elite Plus. Hier kan je dat controleren: https://www.skyteam.com/en/frequent-flyers/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

Oh ik begrijp je helemaal hoor. Het blijft een flinke duit. Bij ons speelt wel mee dat we meerdere keren per jaar relatief korte reizen naar non-schengen bestemmingen maken, dan is iets relaxter aankomen en van je twee reisdagen een positieve ervaring maken wel een pré.

Op die manier praten we ook zaken als Privium goed ;) geen luidruchtige gezinnen in die lounges en geen enkele wachtrij nodig. Vooral de irisscan bij vertrek en aankomst (als je z.s.m. naar huis wilt) vind ik ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Fijne inzichten wel weer aan de gate.

Onze kist staat al gewoon ruim een dag op Schiphol. Maar niet bij de gate. De crew staat al lang en breed te wachten. Blijkt planning iets vergeten te zijn voor ferry naar de gate.

Komt de kist aan hobbelen (20 minuten voor vertrek), blijkt catering niet aan boord noch geplanned te staan.

Vertrektijd staat al wat later :+ Blijft toch altijd wonderlijk hoe dit soort ge-oliede machines (voor je gevoel), zo gerund worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
PWM schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:01:
Blijft toch altijd wonderlijk hoe dit soort ge-oliede machines (voor je gevoel), zo gerund worden.
Sinds ik mijn schoonfamilie (die werken bij diverse bedrijven actief op Schiphol) heb leren kennen, ben ik er achter dat ze daar in feite betaald hobby-bobben. :+

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Business stoel kapot….

4de keer op rij in de 787.

Edit

Zijn er mensen die ik hier een plezier mee doe? Laat ze meestal liggen, maar wellicht sparen mensen die dingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aKCmtcr9IMt91ARVM-e-ygkA6C0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SQ8FWoTRWMGwP7CnWXXGNfmz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 82% gewijzigd door PWM op 27-03-2025 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
PWM schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:40:
Business stoel kapot….

Edit

Zijn er mensen die ik hier een plezier mee doe? Laat ze meestal liggen, maar wellicht sparen mensen die dingen.

[Afbeelding]
Gefeliciteerd alvast met ca. 40k FB Miles als je een klacht indient.

Ben eigenlijk wel benieuwd of ze ongeopende amenity kits hergebruiken? Anders kan je ze net zo goed meenemen voor je schoonmoeder :+
(om de een of andere reden vindt die van mij ze fantastisch terwijl ze niks met vliegen heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Wally2002 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 05:07:
[...]

Ja, dat andere gedeelte is voor plebs van 't een of andere soort. (Betalen voor toegang volgens mij? Was me niet helemaal duidelijk) Iig als je bij de balie staat verwijzen ze je naar boven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

finsdefis schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 17:00:
[...]

<>
Ben eigenlijk wel benieuwd of ze ongeopende amenity kits hergebruiken? Anders kan je ze net zo goed meenemen voor je schoonmoeder :+
(om de een of andere reden vindt die van mij ze fantastisch terwijl ze niks met vliegen heeft)
De rimowa amenity kit werd voor redelijk wat verkocht op ebay vroeger.

Enige wat ik er wel eens uit gebruik is het oogmaster. De tasjes doen hier wel dienst als kabelopbergtasjes (op reis, USB kabels, Multi voeding en powerbank lekker bij elkaar)
Maar eigenlijk is het gewoon ongebruikt afval, ik heb liever een betere kwaliteit wijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Business stoel kapot….

Edit

[Afbeelding]
Ik gaf ze vroeger aan mijn moeder, van Korean Air gebruik ik de tasjes nog steeds die in 2017 kreeg. Zeer nuttig voor mijn Nanopresso apparaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06:54
Ik heb dat in de 787 nog niet ervaren maar bij de 777's ben ik de tel kwijt geraakt. Niet te geloven hoe snel die stoelen het na installatie begeven, om nog maar niet te spreken over alle beschadigingen aan het plastic van de stoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
CyBeR schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 17:04:
[...]

Ja, dat andere gedeelte is voor plebs van 't een of andere soort. (Betalen voor toegang volgens mij? Was me niet helemaal duidelijk) Iig als je bij de balie staat verwijzen ze je naar boven.
Nou ja, voor het plebs... volgens de site zou de SAS lounge (beneden) voor reizigers op SAS business en SAS Go tickets zijn.

En volgens mij kunnen economy pax zonder status idd toegang kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
[...]

Volgens mij wordt alles weggegooid (cq recycled) omdat je niet goed kunt zien of ze wel ongebruikt zijn. Gelukkig zijn er steeds meer airlines die nog maar heel beperkte kits bij de stoel neerleggen. De rest is dan op aanvraag bij de cabin crew te krijgen omdat een groot deel van de passagiers het toch achterlaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Daniel schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 12:05:
[...]

Volgens mij wordt alles weggegooid (cq recycled) omdat je niet goed kunt zien of ze wel ongebruikt zijn.
Dat kunnen ze wel zien, daarom zit er zo'n plastic verzegelingetje aan vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
CyBeR schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 12:08:
[...]

Dat kunnen ze wel zien, daarom zit er zo'n plastic verzegelingetje aan vast.
Ja i know, maar ik meen wel eens gelezen te hebben dat het voor de crew teveel werk is om dat te gaan checken, zij moeten ook van boord.
Kan alleen de bron niet meer vinden :)

De cleaning crew gaat dat ook niet sorteren denk ik. Maar mogelijk halen ze alles van boord en wordt dat later nog uitgezocht waarbij sealed kits weer de cycle in gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Oh, ja ga er idd maar wel van uit dat dat op een later moment uitgezocht wordt. Maar KLM zet wel groot in op het verminderen van verspilling (en kosten) dus dat dat gedaan wordt is denk ik een veilige aanname.

Overigens meen ik me te herinneren toen ik een last-minute upgrade kocht dat mijn stoel toen niet voorzien was van dat soort dingen en een van de stewardessen er nog even snel mee kwam nadat ik aan kwam. Dat was wel op oudjaarsdag en bepaald geen volle vlucht dus toen er een persoon aan kwam die bij een stoel ging staan waar ze op dat moment nog niet er op gerekend hadden dat er iemand zou zitten, viel dat heel snel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik zie in de KLM app zowel bij aankomende als verleden vluchten bij 'Passagiersgegevens' een rood bolletje met een 1. Normaal zie ik hier een blauw bolletje, zonder getal. Tik ik er op, dan zie ik mijn naam en verwachte miles/XP, maar ik zie nergens een openstaande actie. Ook op de website zie ik niets bijzonders. Zegt iemand dit iets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-L_0NZDdAdzx4QFQ3gjqE03Irkc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xepFQGE2VuKLwbkDja3Rsa9a.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 28-03-2025 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Zr40 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 16:09:
Ik zie in de KLM app zowel bij aankomende als verleden vluchten bij 'Passagiersgegevens' een rood bolletje met een 1. Normaal zie ik hier een blauw bolletje, zonder getal. Tik ik er op, dan zie ik mijn naam en verwachte miles/XP, maar ik zie nergens een openstaande actie. Ook op de website zie ik niets bijzonders. Zegt iemand dit iets?

[Afbeelding]
Heb dit wel eens gehad nadat ik al passagiersgegevens ingevuld had. Bleef een notificatie krijgen dat er nog een actie te voltooien was (cq paspoortgegevens invullen). Uiteindelijk gewoon zonder problemen in kunnen checken. Irritante (visuele?) bug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

Zr40 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 16:09:

[Afbeelding]
Volgens mij staat er in dit bolletje het aantal passagiers dat in de vlucht zit :+

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Jammer dat die Affligem tap al een tijdje weg is bij de Privium lounge na de paspoortcontrole*. Of hebben ze ‘m verplaatst? Asking for a friend. 😄

[ Voor 5% gewijzigd door JPtjeeNL op 29-03-2025 21:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:50
JPtjeeNL schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 20:39:
Jammer dat die Affligem tap al een tijdje weg is bij de Privium lounge na de douane. Of hebben ze ‘m verplaatst? Asking for a friend. 😄
Misschien staat ie nu bij de douane (of bedoel je de paspoort controle), ik ga nooit langs de douane als ik het land uit ga...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
jongetje schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 21:11:
[...]

Misschien staat ie nu bij de douane (of bedoel je de paspoort controle), ik ga nooit langs de douane als ik het land uit ga...
Excuus, gefixt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17-06 20:23

Ik neem ze altijd mee moet ik zeggen, dubbele geef ik aan mijn dochter, vindt ze altijd wel leuk om mee te spelen. En anders geeft zij ze weg aan vriendinnetjes.
Ik verzamel kitjes die ik nog niet gehad heb, vraag me niet waarom :P maar wel van vluchten die ik zelf gedaan heb natuurlijk.

Spaar ook modelvliegtuigen van vliegtuigen die ik gevlogen heb, 1:400 en 1:200. Moet dan wel het exacte toestel zijn, correcte livery en registratie. Inmiddels een leuke verzameling opgebouwd, inclusief het toestel waar mijn kinderen het eerst mee gevlogen hebben bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Ik had afgelopen week een europese KLM vlucht met 4 business class plaatsen. Nu vroeg in me (gewoon uit interesse) het volgende af. Hoe werkt de sonering bij het instappen? Ik zal als fb plat met er y-ticket in zone 2. Als eerste werden de mensen met babies en ultimate fb members opgeroepen om in te stappen. Daarna de mensen in zone 1, dan zone 2 etc. Het viel me op dat er veel meer dan 4 mensen in zone 1 in de rij stonden en werden geboard. Ik vroeg me toen af… hoe kom je eigenlijk in zone 1 terecht (behalve business class vliegen)?

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

Zone 1 is alleen business, bij de meeste maatschappijen is dat zo.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Weet je zeker dat ze zone 1 hadden, of stonden ze misschien onterecht in de rij en werd er niet op gecontroleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Het zal dan idd dat laatste wel zijn geweest. Vroeg het me gewoon opeens af toen ik dat zag.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 11:26:
Ik weet niet hoe het bij KLM is, maar bijvoorbeeld bij BA/Oneworld, na preboarding van jonge kinderen / mensen die hulp nodig hebben / groep 0 (dat is voor de top tier frequent flyers):

Groep 1: First (intercontinentaal) / Business (Europa) / Gold / OW Emerald
Groep 2: Business (intercontinentaal) / Silver / OW Sapphire
Groep 3: Premium Economy (intercontinentaal) / Bronze / OW Rbuy
Groep 4-6: Economy op basis van rij.

Dus je kan prima in Economy zitten en toch in groep 1 of zelfs 0 boarden op basis van status.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:41
PolarBear schreef op zondag 30 maart 2025 @ 12:18:
[...]

Ik weet niet hoe het bij KLM is, maar bijvoorbeeld bij BA/Oneworld, na preboarding van jonge kinderen / mensen die hulp nodig hebben / groep 0 (dat is voor de top tier frequent flyers):

Groep 1: First (intercontinentaal) / Business (Europa) / Gold / OW Emerald
Groep 2: Business (intercontinentaal) / Silver / OW Sapphire
Groep 3: Premium Economy (intercontinentaal) / Bronze / OW Rbuy
Groep 4-6: Economy op basis van rij.

Dus je kan prima in Economy zitten en toch in groep 1 of zelfs 0 boarden op basis van status.
Ook dat verschilt weer, tenminste bij OneWorld: Sapphire/Iberia Gold is bij Iberia weer Grupo 1 :*). Zal wel iets airline specifiek zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 11:26:
En Flying Blue Ultimate :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
[...]
Gefeliciteerd alvast met ca. 40k FB Miles als je een klacht indient.
70k :p

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Vorige week voor het eerst met Emirates (A380 naar DXB) gevlogen in plaats van KLM. Ook voor het eerst met de A380 - wat een gigantisch vliegtuig is dat toch! Eten een stukje beter, normaal bestek maar wel oude beeldschermen van het entertainment systeem. Wel gaaf om de camerabeelden van buitenaf erop te kunnen zien. Aanrader!

Edit: vliegtuig was ook vrij stil, vergelijkbaar met de Airbus A330 waar Delta transatlantisch mee vliegt. Ik had ook twee stoelen naast mij vrij net zoals een aardige groep andere mensen. Vliegtuig zat dus bij lange na niet vol. Proef op de som genomen om proberen te slapen, maar dat is toch oncomfortabeler dan dat het er uit ziet. Je zit namelijk nog steeds met harde metalen uitstekels of de stoelvorm waardoor je niet echt lekker ligt. Heb met m’n rug richting de rugleuning geprobeerd en andersom. Desalniettemin wel erg fijn voor de beenruimte en toch een aantal minuten kunnen slapen.

[ Voor 47% gewijzigd door JPtjeeNL op 31-03-2025 11:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:29
Apache4u schreef op zondag 30 maart 2025 @ 11:52:
Het zal dan idd dat laatste wel zijn geweest. Vroeg het me gewoon opeens af toen ik dat zag.
dat KLM boarding zones nog steeds niet in orde krijgt blijft me verbazen.

Dan sta je bij een Delta, met maar liefst 8(!) zones en het gaat soepel, iedereen weet waar ze aan toe zijn, niemand staat in de foute rij.

En dan sta je bij de KLM, waar iedereen tegen beter weten in vantevoren al in de rij gaat staan ondanks dat ze een late boarding zone hebben. Schermen die NOOIT accuraat aangeven welke boarding zone momenteel aan de beurt is. Slechte omroepen/communicatie en een algemene "het zal wel" houding van het grondpersoneel.

Verbaas me elke keer over hoe soepel en snel Delta iedereen in de juiste volgorde aan boord krijgt. En dat zelfs nog met de seat upgrades/switches bij het boarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Yakumos schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 01:30:
[...]

dat KLM boarding zones nog steeds niet in orde krijgt blijft me verbazen.

En dan sta je bij de KLM, waar iedereen tegen beter weten in vantevoren al in de rij gaat staan ondanks dat ze een late boarding zone hebben. Schermen die NOOIT accuraat aangeven welke boarding zone momenteel aan de beurt is. Slechte omroepen/communicatie en een algemene "het zal wel" houding van het grondpersoneel.
Heb je het hier over AMS of over de outstations?
Ik heb de laatste jaren bij KLM toch wel redelijk goede ervaringen: bij gates zonder poortjes actief gecontroleerd en expliciet de zone aangegeven niet alleen omroep/schermen maar ook door personeel.

Dit is vanzelfsprekend een stuk minder als er poortjes zijn maar wat mij betreft logisch, het poortje doet hier het werk. Dan is het meer ingrijpen als er weer eentje het probeert.

Wel staan er inderdaad al ruim van te voren rijen met veelal pax die zone 4 zijn en daarmee soms in de weg staan voor eerdere zones. Dat kan inderdaad wel beter.

Het scheelt misschien ook nog of het intra Europa is of intercontinentaal. Mijn ervaringen zijn binnen Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:54
Op basis van mijn laatste ervaringen met vluchten van/naar BCN en LAS met KLM:

Een groot deel van het euvel op AMS is gewoon dat men geen "bestemming" heeft, maar ook niet echt rustig blijft zitten tot de zone aan de beurt is. Vervolgens wordt dan net voor boarding begint hooguit besloten of het linker of rechter poortje gaat beginnen met SkyPriority/zone 1. Maar tegelijk staan er mensen voor zone 4/5 al naast de poortjes omdat ze niet zien waar ze heen moeten.

Er zijn airports waar de gateruimte gewoon groot genoeg is, en er bij gate opening (ruim voor boarden begint) gewoon al met lintjes 5 wachtrijen klaar staan - voor elke zone een. Dus men komt aanlopen en de helft ervan (met name zones 1-3) gaat gewoon meteen in de juiste rij staan. Echt geen gesukkel met instappen in de verkeerde zone of ophopen bij de poortjes terwijl boarden nog niet gestart is.

Dus mijn theorie/suggestie voor AMS: bij de gates minstens de helft van de stoelen weghalen en een lintjesdoolhof bouwen om vast de 5 zones te vormen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Zou ook helpen als mensen gewoon doen wat er gezegd wordt ("blijf zitten tot je zone omgeroepen wordt") ipv dat ze al een half uur van tevoren in de rij gaan staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:17
CyBeR schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:22:
Zou ook helpen als mensen gewoon doen wat er gezegd wordt ("blijf zitten tot je zone omgeroepen wordt") ipv dat ze al een half uur van tevoren in de rij gaan staan.
Snap sowieso dat gestress niet, je hebt toch een zitplaats toegewezen. Als je bij de gate bent vertrekken ze echt niet zonder je. Voor je handbagage is altijd wel ergens plek en ik zit het liefst zo kort mogelijk "stil" in het vliegtuig. Je zit al genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Laatst online: 08:41
Als iedereen zo denkt, vertrek je nooit (op tijd) ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Fiorano schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:25:
[...]
Voor je handbagage is altijd wel ergens plek en ik zit het liefst zo kort mogelijk "stil" in het vliegtuig.
Dat is zeker niet zo, afgelopen vluchten ging binnen Europa er een hoop hand baggage nog bij de gate het ruim in. Maar goed dat was sowieso in de laatste boardinggroepen dus eerder in de rij staan helpt maar beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:17
PolarBear schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:20:
[...]

Dat is zeker niet zo, afgelopen vluchten ging binnen Europa er een hoop hand baggage nog bij de gate het ruim in. Maar goed dat was sowieso in de laatste boardinggroepen dus eerder in de rij staan helpt maar beperkt.
Het gebeurt ook wel eens dat er 20 rijen voor/achter je plek is voor je tas. Mijn tas met laptop/iPad, reisdocumenten en medicijnen houd ik het liefst bij me. Wanneer je een exit row seat hebt (wat ik vaak heb :) ), dan kan je het ook niet onder de stoel zetten. Dus speedy/priority boarding is altijd een welkome optie. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Mensen staan daar inderdaad verschillend tegenover. Ik heb door mijn Easyjet Plus nu Speedy Boarding standaard (en een extra trolley koffer en nooduitgangstoel) en wil dat bij me hebben. Met Speedy boarding is dat gewoon zo, rugzak, jas en koffer bij mijn stoel. Ook fijn bij het uitstappen.

Ik ben er blij mee, net als Mawlana.

En ik ga vanuit mijn stoel relaxed aapjes kijken hoe mensen rommelen met bagage, stoelen etc :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuniq
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05:03
[...]

Snap sowieso dat gestress niet, je hebt toch een zitplaats toegewezen. Als je bij de gate bent vertrekken ze echt niet zonder je. Voor je handbagage is altijd wel ergens plek en ik zit het liefst zo kort mogelijk "stil" in het vliegtuig. Je zit al genoeg.
Dat er altijd plek is, klopt zeker niet. Mij betreft gaat dat enkel op voor internationale vluchten. Dan nemen de meeste mensen niet het maximum aan handbage mee, plus grote vliegtuigen/bins. Vlieg je binnen Europa of US, dan is het vaak helemaal vol. Omdat ruimbagage vaak extra geld kost, reizen veel mensen met maximale handbagage, wat er vaak voor zorgt dat een deel in het ruim moet bij de gate.

Ik snap dan wel dat je vroeg in de rij gaat staan, want het is wel irritant als je je handbagage in moet checken. Ik reis veel domestic US, wanneer ik geen priority groep heb, ga ik altijd vroeg in de rij staan, i.p.v. zitten bij de gate. Wanneer je dat niet doet, moet je bijna altijd je handbagage incheckken. Neemt niet weg dat je dan wel in de juiste rij moet gaan staan en niet ergens voor de poortjes de boel blokkeren, wat mensen nogal eens doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Tuniq op 01-04-2025 19:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

CyBeR schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:30:
Volgens mij gaan er veel minder mensen naar het VK vanaf volgende maand, als ze die idiote ETA gaan verplichten voor Europeanen.
Om hier nog even op terug te komen - vanaf 9 april stijgen de kosten om een ETA aan te vragen naar £16. Mocht je nog reisplannen naar het VK hebben, vraag de ETA dan voor die datum aan en bespaar 6 pond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Zr40 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:10:
[...]

Om hier nog even op terug te komen - vanaf 9 april stijgen de kosten om een ETA aan te vragen naar £16. Mocht je nog reisplannen naar het VK hebben, vraag de ETA dan voor die datum aan en bespaar 6 pond.
Ging overigens vrij soepel dat aanvragen moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
PolarBear schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:20:
[...]

Ging overigens vrij soepel dat aanvragen moet ik zeggen.
Idd, de mijne was letterlijk een minuut later binnen. Geen gekke dingen door het algoritme gedetecteerd dus :')

Wel handig dat bij voorbaat aangegeven wordt dat je niks hoeft te laten zien.
You only need your passport that ends in xxxx
You do not need to print or show this confirmation email.
Denk niet dat het velen ervan zal weerhouden hoor. 16 pond is 5 pints real ale (of 3 pints in Londen). Je hoeft verder ook geen verbijfplaatsen in te vullen e.d., wat bij sommige visa waiver programma's wel moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

finsdefis schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:44:
[...]
Denk niet dat het velen ervan zal weerhouden hoor. 16 pond is 5 pints real ale (of 3 pints in Londen). Je hoeft verder ook geen verbijfplaatsen in te vullen e.d., wat bij sommige visa waiver programma's wel moet.
Qua achterkant/invuldata zal het wel een copy/paste zijn van de plannen die voor ETIAS gemaakt zijn? :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
finsdefis schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:44:
[...]

Ik weet niet of ETA (UK) een visa waiver is. Denk het eigenlijk niet.
YakuzA schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:47:
[...]

Qua achterkant/invuldata zal het wel een copy/paste zijn van de plannen die voor ETIAS gemaakt zijn? :)
Dan was het er nog niet geweest :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

[...]

Van de circa 30 EU-vluchten die ik vorig jaar heb gedaan, was er maar 1 waarbij niet werd omgeroepen dat het een volle vlucht was en kleine tassen onder de stoel moesten. Bij zo'n 3 vluchten werd alsnog carry-on naar het ruim gebracht. En 2 vluchten gehad waarbij er een swap was met minder stoelen en de vlucht overboekt was (er werd gezocht naar vrijwilligers om een latere vlucht te nemen).

Dus nee, je krijgt niet sowieso een zitplaats toegewezen. En nee, er is geen harde garantie dat je carry-on niet naar het ruim gaat. Bovendien zit ik altijd ergens in de voorste rijen, dan wil ik niet dat mijn carry-on ergens naar rij 25 gaat. Gelukkig heb ik sky priority, maar alsnog is het soms dringen (en zijn er pax die zelfs voordringen) bij het poortje.

What's a cube to you?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Momenteel in Kathmandu, wil eventueel een Thanka, kopen deze is op canvas geschilderd en kan worden opgerold en wordt dan in een stevige koker verpakt. Afmeting 120cm lang doorsnede 20cm.

Optie 1 vanuit Kathmandu laten versturen door DHL/FedEx, etcetera naar huis. Geen ervaring met opsturen vanuit dit soort landen.

Optie 2 meenemen in het vliegtuig, ik vlieg naar Delhi, blijf daar 1 nacht en dan naar Amsterdam.
Heb geen ervaring met het meenemen van dit soort afmetingen in een vliegtuig, valt dit onder
odd size baggage?

Vlieg terug met air India hebben een niet echt goede reputatie, nog al chaotisch. Als ik op voorhand 100% zeker weet dat ik hem bij mijn handbagage mag houden dan is dat het mooiste. Ik heb trouwens sowieso alleen 1 stuks handbagage bij me.

Graag tips.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 09:37
ramrodwillem schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:32:
Momenteel in Kathmandu, wil eventueel een Thanka, kopen deze is op canvas geschilderd en kan worden opgerold en wordt dan in een stevige koker verpakt. Afmeting 120cm lang doorsnede 20cm.

Optie 1 vanuit Kathmandu laten versturen door DHL/FedEx, etcetera naar huis. Geen ervaring met opsturen vanuit dit soort landen.

Optie 2 meenemen in het vliegtuig, ik vlieg naar Delhi, blijf daar 1 nacht en dan naar Amsterdam.
Heb geen ervaring met het meenemen van dit soort afmetingen in een vliegtuig, valt dit onder
odd size baggage?

Vlieg terug met air India hebben een niet echt goede reputatie, nog al chaotisch. Als ik op voorhand 100% zeker weet dat ik hem bij mijn handbagage mag houden dan is dat het mooiste. Ik heb trouwens sowieso alleen 1 stuks handbagage bij me.

Graag tips.
Alweer? Wat heb je de vorige keer gedaan?
ramrodwillem schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:20:
Ik zit in de Himalaya met natuurlijk een zeer onstabiel internet, vandaar dat ik hem hier even stel zonder een zoektocht op het www.

Ik wil eventueel een handgeschilderde mandela kopen,echter opgerold in een koker zijn de afmetingen 100cm x 10cm.

Is zo iets als handbagage mee te nemen, of wordt dat lastig, als ruimbagage durf ik het niet aan daar is het te kostbaar voor.
Gelukkig is er soort van goed nieuws:
CyBeR schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:18:
[...]

Ik heb nooit een probleem gehad met posterkokers meenemen als handbagage.
Overigens heb ik dit allemaal gevonden met zoeken op "koker" in dit topic: Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

[ Voor 58% gewijzigd door Hmmbob op 03-04-2025 09:56 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Nu online
Nou bedankt hoor, was dat al weer vergeten en dus niet gekocht vorige keer,te veel keus,nu weet ik beter wat ik wil.

Goed om te weten dat een koker geen probleem oplevert.

Nou maar hopen dat ik over een paar jaar weer niet dezelfde vraag stel,ouder worden....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik zou de vraag vooral bij je maatschappij stellen en dat antwoord bewaren, dan heb je ook aan de gate bewijs d:)b

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
@Hmmbob heeft een ijzersterk geheugen. 😄

** takes note **

My 2 cents van deze week: Emirates economy met A380 naar Dubai zonder status en dus ook geen XP/miles prefereer ik boven KLM met Gold en ruimere seats. Met Privium mag je als nog business class koffers inchecken bij Emirates. Lounge toegang in Dubai is wel een gemis maar alles loopt daar zo op rolletjes (pun intended), dat ik 1,5-2 uur van te voren ook wel aandurf.

Waarom? Eten aan boord is beter, service, mooie afwerking van het vliegtuig, uitgebreid entertainment systeem, veel minder mensen proppen de bagagebakken vol omdat Emirates daar strengere regels voor heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
JPtjeeNL schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:33:
@Hmmbob heeft een ijzersterk geheugen. 😄
Nee, die typte "koker" in de zoekbalk hierboven en zag meteen ramrodwillem's eigen post als 1e hit.

[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 03-04-2025 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Nu online
Hmmbob schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:31:
Ik zou de vraag vooral bij je maatschappij stellen en dat antwoord bewaren, dan heb je ook aan de gate bewijs d:)b
Tja opzich wel maar AirIndia, is wat chaotisch en onberekenbaar op sommige punten, de één kan zeggen dat het mag en een ander die weer zegt dat het niet mag....

Voorlopig zit ik vast in Pokhara alle vluchten gecanceld ivm slecht zicht....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Over een weekje vliegen mijn vrouw en ik naar Guangzhou (CAN) met een KLM ticket via Shanghai (PVG). 2 verschillende boekingen want zij moet de week daarop naar Shanghai voor een paar dagen en ik ga vanuit Hong Kong (waar ik naar trein vanuit CAN) naar huis.De leg PVG-CAN op de heenweg wordt uitgevoerd door China Eastern. Omdat het om 2 aparte boekingen gaat (haar ticket en mijn ticket) willen we graag stoelen selecteren zodat we bij elkaar zitten. Op de AMS-PVG leg, die uitgevoerd wordt door KLM, is dit uiteraard geen probleem in de klm-app. Echter kan er voor die 2e leg niets geselecteerd worden. Iemand ervaring hoe dit voor elkaar te krijgen? Heb de China Eastern app gedownload om te kijken of ik daar iets mee kan, maar dat is echt een heel triest gedrocht van een app.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

ramrodwillem schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:38:
[...]

Tja opzich wel maar AirIndia, is wat chaotisch en onberekenbaar op sommige punten, de één kan zeggen dat het mag en een ander die weer zegt dat het niet mag....

Voorlopig zit ik vast in Pokhara alle vluchten gecanceld ivm slecht zicht....
Niet vragen en stug doorlopen werkt prima meestal :+

@Apache4u ook de website geprobeerd? Meestal kun je met PNR en naam wel inloggen op de website van partners is mijn ervaring. Apps zijn meer gedoe meestal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:34:
[...]

@Apache4u ook de website geprobeerd? Meestal kun je met PNR en naam wel inloggen op de website van partners is mijn ervaring. Apps zijn meer gedoe meestal.
Dat liep ook op niets uit. Uiteindelijk met de klm platinum desk gebeld en die konden wel helpen.
Alhoewel zij ook niet konden verklaren waarom er in de boeking gesproken wordt over een A350-900, en zij bij de stoelkeuze een layout van een narrow-body op haar scherm kreeg (2-2 configuratie). Het is maar een vlucht van 2 uur, dus we gaan het meemaken ...

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartHomer1993
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-04 12:57
PWM schreef op zondag 12 januari 2025 @ 22:29:
[...]

Rond de 1500 euro als je veel geluk hebt. Maar meestal is deze route volgeboekt.

Edit

En natuurlijk meestal een A330 :( Ze zouden je het geld moeten toegeven.
Jup, het is bijna schandalig. Ik verkies nu TUI boven KLM vanwege de 787, puur om de 787. De A330 vliegt qua aerodynamics vergeleken met een 787 als een baksteen. Enige pluspunt van de A330: de 2-stoel configuratie aan de raamzijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
SmartHomer1993 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 23:51:
[...]

Jup, het is bijna schandalig. Ik verkies nu TUI boven KLM vanwege de 787, puur om de 787. De A330 vliegt qua aerodynamics vergeleken met een 787 als een baksteen. Enige pluspunt van de A330: de 2-stoel configuratie aan de raamzijden.
Hmm, vind het alleen al voor die 2 stoel configuratie het waard. Vind ‘m ook altijd vrij stabiel in de lucht hangen op de lange afstand naar de US met Delta. (Wel de neo) Op welk vlak is die 787 qua vliegervaring dan beter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xandrios
Die heb ik nog niet vaak gehoord - twee stoelen aan het raam als pluspunt :?

Als je met z'n tween reist kun je altijd de middelstoelen pakken. Die zijn over het algemeen het minst populair en er die zullen bijna altijd beschikbaar zijn. Terwijl een 2-2-2 configuratie voor 90% van de reizigers (Die alleen en/of zakelijk vliegen) een nadeel is..

Enige moment dat ik een rij van 2 zou kiezen is als ik met de vrouw op stap ben, maar dat is meestal niet zo. Als ik zakelijk reis, ook met collega's, is een raamstoel in 1-2-1 wel een heel stuk fijner. Je spendeert met een zakenreis al meer dan genoeg tijd met je collega's, ik zie geen reden om tijdens de reis bij elkaar op schoot te zitten ;)

[ Voor 36% gewijzigd door Xandrios op 05-04-2025 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• givow
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-06 19:32
Gok dat @JPtjeeNL en @SmartHomer1993 de 2-4-2 in economy bedoelde. Zelf vind ik die wel prettiger dan 3-3-3 in elk geval.

[ Voor 9% gewijzigd door givow op 05-04-2025 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
Ah ja - ik ging er even dom vanuit dat dit Business was. Indien economy dan is 2 stoelen ipv 3 idd comfortabeler. Hoewel op bijna alle andere fronten de 787 wel beter is dan die oude A330 machines, imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ook een andere generatie natuurlijk...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Xandrios schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 11:45:
Die heb ik nog niet vaak gehoord - twee stoelen aan het raam als pluspunt :?

Als je met z'n tween reist kun je altijd de middelstoelen pakken. Die zijn over het algemeen het minst populair en er die zullen bijna altijd beschikbaar zijn. Terwijl een 2-2-2 configuratie voor 90% van de reizigers (Die alleen en/of zakelijk vliegen) een nadeel is..

Enige moment dat ik een rij van 2 zou kiezen is als ik met de vrouw op stap ben, maar dat is meestal niet zo. Als ik zakelijk reis, ook met collega's, is een raamstoel in 1-2-1 wel een heel stuk fijner. Je spendeert met een zakenreis al meer dan genoeg tijd met je collega's, ik zie geen reden om tijdens de reis bij elkaar op schoot te zitten ;)
Ooh ja, als ik het uit mocht kiezen zeker een enkel bij het raam met economy. Zeker zakelijk of als ik alleen reis. Alleen heb ik dat nog nooit gezien dus jij bedoelt vast business class. 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Xandrios schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 12:20:
Ah ja - ik ging er even dom vanuit dat dit Business was. Indien economy dan is 2 stoelen ipv 3 idd comfortabeler. Hoewel op bijna alle andere fronten de 787 wel beter is dan die oude A330 machines, imho.
Aaah oké, de oude A330. Die zijn business class niet fantastisch inderdaad. Heb een aantal keer m’n duim boven de order knop gehad voor zo’n Delta One met cabin. Uiteindelijk nog niet gedaan maar wil dat nog wel een keer doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Mijn werkgever gaat mij echt niet business laten vliegen. Het is soms gelukt om Comfort+ er trans-Atlantisch doorheen te drukken, maar ook dat is weer aangescherpt. Dus dan is de vraag of ik dat er zelf voor over heb. Vlucht van Dubai naar Bali van 9 uur ging ook zo voorbij. Ik vermaak mij wel. En ik wil eigenlijk ook niet verpest worden, want volgens mij als je business eenmaal hebt geprobeerd wil je niet meer economy. 🤣

[ Voor 18% gewijzigd door JPtjeeNL op 05-04-2025 13:46 ]

Pagina: 1 ... 236 ... 243 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:

Chrome Extensie

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2