Salv schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:09:
Momenteel zijn wij bezig met het oriënteren en voorbereiding op een 2/3 weekse reis naar Bali in april/mei/juni dit jaar. Normaliter is het niet zo spannend, vlucht, eerste hotel en globaal een idee welke plaatsen je wil aandoen en gaan met die backpack. Maar sinds vorig jaar juli hebben wij een kleine meid en die zal in mei dus 10 maanden zijn. Dus inmiddels is het wel een beetje meer plannen, hotels vast leggen en gunstige vluchttijden uitzoeken voor de slaapjes.
Momenteel ben ik vooral druk met het zoeken van de vlucht (met 1 overstap en max 22 uur reistijd voor overstap van 3 uurtjes) en kom in de maand mei uit op een aantal maatschappijen zoals Emirates (overstap van 2.5/3 uur in Dubai) KLM (vaak alleen tankstop in Singapore) Turkisch Airlines (overstap Istanbul) China Airlines (overstap Taiwan) Singapore Airlines (tussenstop Singapore)
Nu zouden wij graag gebruiken willen maken van een reiswieg waar mogelijk en merken dat maatschappijen er met de kosten nogal verschillend mee om gaan. Zo is het bij Singapore Airlines "kosteloos" (zijn tickets iets duurder maar netto weinig verschil met andere maatschappijen) en mag de reisgenoot ook "kosteloos" er naast op de reiswieg plekken. Zo is het bij China Airlines bv 180 euro extra voor een stoel met reiswieg optie. En kan bij zowel bij Turkisch en Emirates geen stoel selectie doen zonder eerst te betalen en kan ik het dus ook niet vinden. En bij KLM zijn de reiswieg stoelen niet te selecteren.
Zo is een retourtje met SA +/- €970 p.p. en met Emirates +/- €900 p.p. en KLM +/- 950 dus het zal elkaar niet veel ontlopen op de ticketkosten.
Ik was vooral benieuwd hoe de ervaringen bij deze maatschappijen zijn met het vliegen met baby met reiswieg of dat iemand een indicatie heeft van de stoelkosten bij de overige maatschappijen? Ga er vanuit dat met deze maatschappijen vliegen met een baby een positieve ervaring kan zijn (als baby ook meewerkt) en kies men om met een avond/nacht vlucht te beginnen? Is een tankstop waar je vliegtuig niet kan / mag verlaten ook goed of hebben ouders liever toch even 2/3/4 uur om de benen te strekken en baby ook te ontzien?
Ouder hier dat met kind van 9 maanden naar Mallorca gegaan is: nooit weer (zijn ook halverwege teruggegaan). Het ging hier slechts om een vlucht van 2 uur, alleen zowel de warmte, reis zelf (met alle indrukken die er bij komen), niet lekker thuis slapen op een plek wat hij kent en gewend is waren de "nachten" een hel. Na 5 dagen hebben we er de brui aan gegeven en zijn naar huis gegaan.
Jullie uitdaging is nog veel groter: geen vaste slaapplek, backpacken, flinke jetlag, continu allerlei nieuwe indrukken en prikkels... je bent echt knettergek om dit te gaan doen met een kleine van 10 maanden. Je kleine heeft helemaal niets aan zo'n reis dus je doet het alleen voor jezelf en als ouders op elkaar fitten door het gebrek aan slaap ben je op den duur wel klaar mee.
Zo gek als we waren met 13 maanden toch maar naar Dubai gegaan, opnieuw een hel. Vanaf dat moment besloten dat zowel wij als ouders als de kleine zelf helemaal niets hebben aan die lange reizen dus waarom zijn we dan zo knettergek.
... maar dat vroeg je niet
Ik zou in dit geval kiezen voor Emirates zodat je in Dubai inderdaad even de benen kan strekken en misschien nog belangrijker: even (per ouder) apart van je kind zijn want als het wel een reis met brullen wordt wil je dat niet 16 uur nonstop hebben. Qatar Airways zou ook nog kunnen omdat die ook ongeveer in het midden een overstap hebben.
Kostentechnisch vragen zowel Emirates als Qatar geen tarief voor een kind onder de 2 jaar.
De wieg mag je niet gebruiken bij het opstijgen en landen, het kind moet (tot het fasten your seatbelt is uitgeschakeld) op schoot met een eigen riempje. Zover ik weet worden bij praktisch alle airlines ouders met baby's uiteindelijk bij een wieg geplaatst (dit zijn iig bij Emirates en KLM priority seats en niet gegarandeerd voor mensen zonder baby, ook al reserveer je ze en betaal je er voor), maar ik zou dit vooral wel even met ze afstemmen voor de zekerheid.
[
Voor 3% gewijzigd door
eMiz0r op 06-01-2025 12:37
]