Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 226 ... 252 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
thatanas schreef op zondag 15 december 2024 @ 08:56:
[...]

Je kunt ook een American Express Platinum Card nemen. Kost je 680 euro per jaar, maar:

- 300 euro dinnertegoed
- Privium
- Inclusief toegang tot 1400 airport lounges wereldwijd
- Punten sparen (vaak krijg je 100.000 punten via een affiliate link, dit staat gelijk aan 300 euro als je ze casht of ongeveer 2 retourtjes naar Curacao/Osaka/Bali/Enzovoort via Flying Blue)
Diner tegoed is er niet meer (komt iets anders voor in de plaats maar de precieze afwerking is mij onduidelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJd7G88h8IeQJsjBoJctSWSq_7s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/S6e6aAyCEqAtdqNAgreyodyd.png?f=user_large
jack zomer schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 22:54:
[...]
15min voor vertrek op de gate is vroeg genoeg voor mij. (Tuurlijk nu heb ik met bc niet een bagage probleem)
15 minuten is soms net te laat voor vluchten naar de VS ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
PolarBear schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:42:
[...]

[...]

15 minuten is soms net te laat voor vluchten naar de VS ;)
Ja dat is niet aan te raden.
Meestal ben ik er iets eerder en ga ik gewoon zitten wachten tot de een-na-laatste door de boarding gate is en de brug leeg of bijna leeg is..

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-09 17:30
jack zomer schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:54:
[...]

Meestal ben ik er iets eerder en ga ik gewoon zitten wachten tot de een-na-laatste door de boarding gate is en de brug leeg of bijna leeg is..
Ik dacht ook een keertje de drukte bij de gate te ontlopen en een half uur voor vertrek bij de gate aan te komen.
Ik mocht meteen doorlopen. En achter mij ging de deur dicht...

Bleken we met een bus naar de andere kant van het vliegveld te moeten om in te stappen. En ik was de laatste.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:40
Ik ben er zelf altijd een paar uur voor vertrek om aanwezig te zijn op de luchthaven. Minimaal is 3 uur voor internationale vluchten. Ik kan zelfs wat overdrijven en ik kom dan meestal al veel eerder dan die 3-uur. Ik herinner mij, dat mijn neef een keer het vliegtuig had gemist op zijn terugvlucht. Hij nam het niet serieus die 3-uur. Bij het inchecken werd hem gezegd dat het vliegtuig al van de gate was.

Ik vind het zeer prettig om op tijd te zijn, zodat ik na de controles nog even wat tijd te hebben voor eventueel om iets te drinken of een hapje te eten of te shoppen vooraf aan boarden, meestal shoppen om vooral te kijken :)

[ Voor 23% gewijzigd door Van der Berg op 15-12-2024 15:04 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:43
[...]

Als iedereen dat nu zou doen… Ik vind het juist wel lekker om vrij vlot te boarden. Dat gehang en wachten is dan lekker achter je. Muziekje aan en nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

[...]

Ik wacht liever in het vliegtuig dan bij de gate eerlijk gezegd. De gate vind ik geen prettige omgeving om langer dan noodzakelijk te verblijven.

Als je dan een window seat hebt dan ondervind je ook geen nadeel meer van eerder boarden. Je hoeft niet op te staan voor andere passagiers. Of met een aisle seat wil je juist als laatste van de rij naar binnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thatanas
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-09 12:14
Dean Martin schreef op zondag 15 december 2024 @ 09:12:
[...]

Wat ik dan nooit zo goed snap, is waarom er niet BC of bij een dagvlucht PE geboekt wordt. Dat heeft nog véél meer meerwaarde dan Privium.
omdat business class ongeveer een tienvoud kost van een normale vlucht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

thatanas schreef op zondag 15 december 2024 @ 15:08:
[...]

Dat hangt ook maar net af van hoe vroeg je bent c.q. hoe vol de vlucht ondertussen is. Die BC vlucht waar ik het over had heb ik 4 maanden van tevoren geboekt, en was uiteindelijk goedkoper dan wat minder dan een maand van tevoren gevraagd werd voor economy tickets :+

Ten tijde van boeken was de prijs van business class voor deze vlucht slechts het dubbele van economy standard.

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 15-12-2024 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dark_Angelus
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-09 17:02
[...]

Dat hangt een beetje van de route af hé :P

| Awesome Rock 'n Roll Photographer |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-09 18:32
De meerwaarde van BC op Europa vluchten is nog een stukje verminderd nu Platinum gratis 2 stuks baggage erbij krijgt (ik vlieg helaas door werk vaak met minimaal 2 volle koffers..). De meerprijs was daarvoor iets beter te verantwoorden i.v.m. de kosten van bagage bijboeken. Nu.. Je moet wel heel erg fan van de Wanderbox zijn :P .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:21

Grouchy

meep meep

[...]

Uitgangspunt hier is meer: verblijf in de gate area het liefst zo kort mogelijk. Liever in de lounge of aan board (Pre-departure beverages (PDB) en de comfort van BC/first stoelen/lounge > gate).

Domestic first/BC is het vaak team board last vanuit een lounge. Wel tref je dan je af en toe pax die al van stoel zijn gewisseld en in je gekozen stoel plaats hebben genomen.

Intra-EU in economy met handbagage, omdat ik liever geen tijd verlies met wachten op mijn bagage na aankomst prefereer ik om eerder te boarden.

Ook bij de wat kortere verbindingen met vertraging loop ik tegenwoordig wel door en board meteen.
Eén keer, na wat vertraging van m'n 1e vlucht, te maken gehad met een overijverige KLM-agent die, naar later bleek, mijn stoel al aan een IPB-collega had gegeven. Pas na tussenkomst van meer en meer Delta en een 15-20 minuten durende clown show mocht ik uiteindelijk aan boord, dat wens ik niemand toe.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Dean Martin schreef op zondag 15 december 2024 @ 09:12:
[...]

Wat ik dan nooit zo goed snap, is waarom er niet BC of bij een dagvlucht PE geboekt wordt. Dat heeft nog véél meer meerwaarde dan Privium.
Simpel toch: geld.

Privium is per vlucht gerekend wisselgeld vergeleken met de meerprijs die je betaalt voor een hogere reisklasse, zelfs in het geval van intra-European. Plus de irisscan vind ik persoonlijk ook bij aankomst erg prettig als het druk is met non-Schengen vluchten. En een bezoekje aan de lounge bij aankomst is ook mooi meegenomen soms.

Het is een stuk betaalbaardere veraangenaming dan een paar keer per jaar eco --> premium of zelfs J te vliegen.

Zelf vliegen we vaak alsnog wel premium comfort en dat vind ik max. 50% extra wel waard op een vlucht van 12-14u naar Azië, maar dan zit je al flink boven het tarief voor een jaar Privium.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xandrios
  • Laatst online: 23-09 01:18
Aan de andere kant; als je al status hebt dan voegt Privium minder toe. Niet niets, want het passport controle aspect is natuurlijk iets waar status niet bij helpt, maar voor de vluchten binnen Schengen is status meestal meer dan voldoende.
Zr40 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 22:42:
[...]

Hoe moet ik mij dit voorstellen eigenlijk? Op de loopband "aan de kant, ik heb Privium" roepen? Een wintertrui met "Privium member" in grote letters? Ik heb weliswaar nog geen 4000 dagen vliegveldervaring maar dit type persoon ben ik nog niet tegengekomen :)
Dit type persoon kom je regelmatig tegen op specifieke routes, zoals bijvoorbeeld tussen CDG en AMS. Niet specifiek Privium, maar mensen die status hebben - of een goedkope upgrade hebben gescoord - en denken vooraan te mogen staan. Waarbij ze zonder pardon alle andere wachtenden voorbij lopen, die allemaal met dezelfde status in dezelfde rij staan.
jongetje schreef op zondag 15 december 2024 @ 07:54:
Gewoon alleen echte handbagage mee in de cabine, welke dus onder de stoel voor je kan bij tijdens de hele vlucht. Dan kan je jas gewoon in de bak erboven en is dat hele geouwehoer met eerder erin, omdat je dan wel je koffer kwijt kan een de ander niet, voorbij. Scheelt ook tijd met boarden doordat iedereen in het gangpad stilstaat plek voor zin koffer(tje) te zoeken.

En die plekken waar het tijdens de start en landing niet voor je kan of mag, die hebben ruimte genoeg in de bakken erboven.
Ben ik het niet mee eens. Ik zou graag de duurbetaalde beenruimte willen gebruiken om comfortabel te zitten. Geen tassen bij de voeten; dat is geen oplossing voor het probleem imho.

Ik vind het wel prima dat het aantal tassen wordt gelimiteerd. Al dan niet dmv betaling, status, prioriteit, etc. Zodat als iemand de noodzaak heeft om snel verder te kunnen bij aankomst (ie niet wachten bij de bagageband), dat dat mogelijk is tegen betaling. Daarmee wordt het dezelfde afweging zoals met alles: Oftewel je betaald extra, oftewel het kost je extra tijd. Hoeveel $$ is je tijd je waard. Dan heeft iedereen de vrije keuze om ervoor te kiezen om door wat langer te wachten goedkoper te vliegen. Maar dat hoeft dan niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Ja dat snap ik. Maar als ik dan lees hoe sommige opkijken (ikzelf incluis) tegen eco vliegen en alles wat daarbij komt kijken, dan zou ik mezelf dat niet aandoen.

Dan zijn de Privium voordelen een druppel op een gloeiende plaat bij een lange vlucht.

The best is yet to come

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:58
Dean Martin schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:44:
[...]

Ja dat snap ik. Maar als ik dan lees hoe sommige opkijken (ikzelf incluis) tegen eco vliegen en alles wat daarbij komt kijken, dan zou ik mezelf dat niet aandoen.
Jij kan het je waarschijnlijk prima veroorloven. Ik ook.

We vergeten hier te vaak dat niet iedereen 2 tot 5x modaal verdient. Genoeg gezinnen die het moeten doen met 1x modaal of zelfs minder.

Een BC upgrade voor een gezin (twee volwassenen en twee kinderen) betekent voor veel gezinnen simpelweg een heel maandsalaris van één van de volwassenen (of misschien van beiden). Dat is veel geld. Geld dat zo'n gezin liever stopt in leuke uitjes met het gezin dan een BC-ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Mawlana schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:57:
[...]

Jij kan het je waarschijnlijk prima veroorloven. Ik ook.

We vergeten hier te vaak dat niet iedereen 2 tot 5x modaal verdient. Genoeg gezinnen die het moeten doen met 1x modaal of zelfs minder.

Een BC upgrade voor een gezin (twee volwassenen en twee kinderen) betekent voor veel gezinnen simpelweg een heel maandsalaris van één van de volwassenen (of misschien van beiden). Dat is veel geld. Geld dat zo'n gezin liever stopt in leuke uitjes met het gezin dan een BC-ervaring.
Snap ik wel, maar diegene die hier over het algemeen posten ;)

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Dean Martin schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:44:
[...]

Dan zijn de Privium voordelen een druppel op een gloeiende plaat bij een lange vlucht.
Ja, eens hoor, vooral als de vlucht zelf het issue is.

Long-haul blijft een lie-flat seat wel echt een zegening. Maar ook niet altijd het geld ervoor over, zelfs niet bij een nachtvlucht (waarvan de upgrades vaak ook weer duurder zijn). Moet wel zeggen dat ik na een vlucht van 14u in PE het dan wel kan waarderen dat ik niet nog eens hoef te wachten bij de paspoortcontrole.

In Europa vind ik de BC meestal een aanfluiting, hoewel BA wel lekkere scones heeft :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-09 16:36

FreakNL

Well do ya punk?

Xandrios schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:15:
Aan de andere kant; als je al status hebt dan voegt Privium minder toe. Niet niets, want het passport controle aspect is natuurlijk iets waar status niet bij helpt, maar voor de vluchten binnen Schengen is status meestal meer dan voldoende.
Ook buiten Schengen. Ik heb status dus afgifte en security gaan sowieso al snel. Ik sta eigenlijk nooit lang bij de paspoortcontrole…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 26-09 08:25

Daniel

Kapitein NCC-1701
Xandrios schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:15:
Als een vliegveld de boel een beetje voor elkaar heeft is iets als Privium sowieso best overbodig.
Ik kan me eigenlijk maar heel weinig gevallen herinneren waarbij ik op andere vliegvelden lang heb moeten wachten bij check-in, security of paspoortcontrole (behalve dan US immigration op JFK toen ik nog geen GE had). Meestal gaat het eigenlijk best wel vlot.

[ Voor 3% gewijzigd door Daniel op 16-12-2024 10:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VodaNL
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-09 13:38
Zou al een hoop schelen als op Schiphol de zelfscan poortjes voor je paspoort gewoon altijd aan stonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-08 09:51
MartijnA3 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 17:57:
[...]

Ik heb voor € 1373 via ba.com het volgende geboekt:

[Afbeelding]

Heen naar JFK, terug vanaf Newark. Blij mee :)
Ik kreeg bericht van BA dat m'n vluchttijden zijn aangepast. Brussel-Londen komt nu later aan, dan zou de vlucht Londen-New York al vertrokken zijn.

Een uur met iemand van BA gechat online en nu is mijn vlucht aangepast. Is dit iets wat vaker voorkomt of was ik gewoon erg vroeg met boeken voor een vlucht in oktober?

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 15:13
MartijnA3 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:50:
Is dit iets wat vaker voorkomt of was ik gewoon erg vroeg met boeken voor een vlucht in oktober?
2x "ja"

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:09
Ik wil in Maart naar Nepal, zit bij diverse maatschappijen te kijken en men heeft bij sommigen de mogelijkheid om voor een priority seat te kiezen, ik begrijp dat je dan voorrang hebt bij het inchecken en met de bagage maar houdt dat ook in dat je een betere/meer ruimte qua stoel hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
ramrodwillem schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:58:
Ik wil in Maart naar Nepal, zit bij diverse maatschappijen te kijken en men heeft bij sommigen de mogelijkheid om voor een priority seat te kiezen, ik begrijp dat je dan voorrang hebt bij het inchecken en met de bagage maar houdt dat ook in dat je een betere/meer ruimte qua stoel hebt?
Als dat zo is, dan vermelden ze dat er bij. En het verschilt per maatschappij.

[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 18-12-2024 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Ok thx, bij KLM staat er verder niets bij , twijfel dan wel ik het geld het waard vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-09 17:30
ramrodwillem schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:03:
Ok thx, bij KLM staat er verder niets bij , twijfel dan wel ik het geld het waard vindt.
Bij KLM zit je in een bepaalde klasse. Economy, Premium of Business.
Bij Premium en Business komt daar niets meer bij. Maar bij Economy zijn eigenlijk alleen de stoelen achterin het vliegtuig "inclusief". Je moet bijbetalen voor een stoel voorin, bij de nooduigang of met extra beenruimte (economy comfort).

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
[...]

Ik gok dat je het als hyperbool gebruikt, maar op de meeste routes is het 4x-5x intercontinentaal en 3x intra-europe.

Net retour LAS geboekt voor 2100,- in business met KLM. Economy was 980,-. Het kan echt :p
Daniel schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:09:
[...]

Als een vliegveld de boel een beetje voor elkaar heeft is iets als Privium sowieso best overbodig.
Ik kan me eigenlijk maar heel weinig gevallen herinneren waarbij ik op andere vliegvelden lang heb moeten wachten bij check-in, security of paspoortcontrole (behalve dan US immigration op JFK toen ik nog geen GE had). Meestal gaat het eigenlijk best wel vlot.
LHR en BHX heb ik nog wel lang gestaan hoor. Afrikaanse landen kunnen er ook wel wat van.

[ Voor 26% gewijzigd door PWM op 18-12-2024 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
BHX is elke keer drama als ik er moet zijn, zelfs als je J vliegt / dat ding koopt voor 5 pond waarmee je de snelle rij in mag. Heeft ook wel te maken met de verbouwingen daar? Maar alsnog, leuk is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWWhisky
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:35
PWM schreef op woensdag 18 december 2024 @ 15:26:
Net retour LAS geboekt voor 2100,- in business met KLM. Economy was 980,-. Het kan echt :p
Mag ik vragen op welke datum :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
PWM schreef op woensdag 18 december 2024 @ 15:26:
[...]
Kunstig want als ik de KLM kalender bekijk is het laagste tarief dat ik tegenkom bij vertrek uit AMS in de komende 12 maanden 1653 euro enkele reis (en de terugweg net zo duur)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Ik zei ook dat het wel kan, niet dat het makkelijk is ;) Je moet wel een beetje kunstig boeken :p

AMS-LAS
SLC-AMS

Was 2712,- in business.

Daarna gewijzigd in LAS-AMS voor een 550,- refund. Wij spelen hier graag een beetje met de KLM site, dan is er genoeg te halen.

EDIT:

Overigens is BKK ook voor 2300 retour te krijgen. Dan heb je zelf een betere prijs per uur ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T3IvwpzeEWTbOwYPluhtRqRXJ_8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XiMFh7t2gFHw15O9cwwBCcbq.jpg?f=user_large

Maar dit werkt natuurlijk alleen als je het niet erg vind een dagje eerder te gaan, of een dagje later terug te gaan, afhankelijk van tarieven.

[ Voor 111% gewijzigd door PWM op 18-12-2024 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:36
Ik vlieg Premium Comfort met KLM in een 787-9. Uit ervaring weet ik dat je bij economy comfort op de voorste rij naar het schot heel veel ruimte hebt. Is dit ook het geval bij deze stoel? Ik ben 199cm en vindt het altijd heel vervelend als ik mijn benen niet kan strekken tijdens een lange vlucht…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XY3wnK0ffvwu3xIQxoP2y5NjMLI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wQ46zjm4TUm7tyKjmnL3XpgF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuniq
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04:37
PWM schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:39:
Ik zei ook dat het wel kan, niet dat het makkelijk is ;) Je moet wel een beetje kunstig boeken :p

AMS-LAS
SLC-AMS

Was 2712,- in business.

Daarna gewijzigd in LAS-AMS voor een 550,- refund. Wij spelen hier graag een beetje met de KLM site, dan is er genoeg te halen.

EDIT:

Overigens is BKK ook voor 2300 retour te krijgen. Dan heb je zelf een betere prijs per uur ;)

[Afbeelding]

Maar dit werkt natuurlijk alleen als je het niet erg vind een dagje eerder te gaan, of een dagje later terug te gaan, afhankelijk van tarieven.
Interessant! Boekte je bewust multi-city om het daarna aan te passen? En is de ervaring dat dat meestal goedkoper is dan direct je juiste route boeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Thomas19903 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 19:16:
Ik vlieg Premium Comfort met KLM in een 787-9. Uit ervaring weet ik dat je bij economy comfort op de voorste rij naar het schot heel veel ruimte hebt. Is dit ook het geval bij deze stoel? Ik ben 199cm en vindt het altijd heel vervelend als ik mijn benen niet kan strekken tijdens een lange vlucht…

[Afbeelding]
Hier kun je zelf kijken: https://xr.klm.com/klm/?type=Boeing&aircraft=787-9
Economy comfort op rij 17 heeft aanzienlijk meer beenruimte :?

[ Voor 4% gewijzigd door fopjurist op 18-12-2024 19:31 ]

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas19903
fopjurist schreef op woensdag 18 december 2024 @ 19:29:
[...]

Hier kun je zelf kijken: https://xr.klm.com/klm/?type=Boeing&aircraft=787-9
Economy comfort op rij 17 heeft aanzienlijk meer beenruimte :?
Dank je wel!! Wat een verschil. Voor de beenruimte kan je inderdaad beter economy comfort vliegen 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Tuniq schreef op woensdag 18 december 2024 @ 19:20:
[...]

Interessant! Boekte je bewust multi-city om het daarna aan te passen? En is de ervaring dat dat meestal goedkoper is dan direct je juiste route boeken?
Ja/Nee. We boeken niet bewust met de gedachte dat het goedkoper zal worden, maar wel dat het kan.

Dus als ik SLC terug boek, neem ik natuurlijk een bepaald risico dat ik daadwerkelijk die route zal moeten vliegen :p Dus ik boek wel iets wat ik ook daadwerkelijk zou pakken. Maar tot nu toe, in de meeste gevallen, komt het inderdaad wel goedkoper uit als je daarna wijzigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:28

Sorcerer8472

Mens sana?

PWM schreef op woensdag 18 december 2024 @ 20:28:
[...]

Ja/Nee. We boeken niet bewust met de gedachte dat het goedkoper zal worden, maar wel dat het kan.

Dus als ik SLC terug boek, neem ik natuurlijk een bepaald risico dat ik daadwerkelijk die route zal moeten vliegen :p Dus ik boek wel iets wat ik ook daadwerkelijk zou pakken. Maar tot nu toe, in de meeste gevallen, komt het inderdaad wel goedkoper uit als je daarna wijzigt.
Maar da's wel met een wijzigbaar ticket dan dus?

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 20:43:
[...]

Maar da's wel met een wijzigbaar ticket dan dus?
Ja, intercontinentaal business doen we dat wel altijd. De kosten van een ticket zijn dan dermate hoog, en we boeken vroeg, dat die zekerheid wel zijn is.

Ik ben vorig jaar een paar keer naar US geweest in business, steevast onder de 2500,-. Maar dan ben ik natuurlijk ook wel een beetje een nerd die het leuk vind er een beetje mee te spelen. Ik heb ook een collega die altijd een week van tevoren boekt voor 4k in Premium Economy, waar ik voor 2.5k business vlieg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuniq
PWM schreef op woensdag 18 december 2024 @ 20:50:
[...]

Ja, intercontinentaal business doen we dat wel altijd. De kosten van een ticket zijn dan dermate hoog, en we boeken vroeg, dat die zekerheid wel zijn is.

Ik ben vorig jaar een paar keer naar US geweest in business, steevast onder de 2500,-. Maar dan ben ik natuurlijk ook wel een beetje een nerd die het leuk vind er een beetje mee te spelen. Ik heb ook een collega die altijd een week van tevoren boekt voor 4k in Premium Economy, waar ik voor 2.5k business vlieg.
Tot voor kort waren KLM business standard tickets ook changeable zonder fee. Als je dan een goedkoper ticket vond, kreeg je een flight credit. Die is dan een jaar geldig, maar als je regelmatig vliegt is dat geen punt.

Per december zijn de ticket condities veranderd. Vanuit de meeste landen en ook Nederland, betaal je nu 300 euro change fee op een standard BC ticket, maakt het toch wel minder interessant. Je moet dan een flex ticket boeken, en die zijn sowieso een stuk prijziger. Al kun je natuurlijk altijd flex boeken in de hoop dat de prijs daalt en later wijzigen. Maar wellicht was je uiteindelijk goedkoper uit met een standard ticket in dat geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Veel duurder dan last-minute business boeken wordt het niet :p
(behalve als je met miles boekt)

Dacht dat het al een tijdje niet wijzigbaar was trouwens (m.u.v. routes naar USA, maar da's nu ook voorbij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Thomas19903 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 19:44:
[...]

Dank je wel!! Wat een verschil. Voor de beenruimte kan je inderdaad beter economy comfort vliegen 😅
Als het je puur om de beenruimte gaat, dan zou ik economy comfort rij 17 (bulkhead) kiezen. Premium comfort is wel wat breder, kan je tenminste nog een beetje bewegen in je stoel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuniq
Sorcerer8472 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 21:54:
Veel duurder dan last-minute business boeken wordt het niet :p
(behalve als je met miles boekt)

Dacht dat het al een tijdje niet wijzigbaar was trouwens (m.u.v. routes naar USA, maar da's nu ook voorbij).
Volgens mij was tot November op een standard BC ticket geen change fee, maar ik kan het verkeerd hebben. Ik vlieg meestal op US, wellicht waren specifieke landen al eerder in scope. https://www.afkl.biz/trad...language=en_US&country=FR

Vanuit US is er nog steeds geen change fee. Zal er ongetwijfeld mee te maken hebben dat vrijwel alle grote US carriers geen change fees kennen. Nadeel is dan weer dat roundtrips startend in de US in het algemeen een stuk duurder zijn dan andersom.

Ik vlieg regelmatig United en ook op economy class tickets geen change fees, en een voucher wanneer het nieuwe tarief lager is. Ook geen change fees op award boekingen. Wij boeken daarom nog wel regelmatig United vanwege die flexibiliteit als we niet zeker zijn van onze plannen. Enige voorwaarde is natuurlijk wel dat je meerdere keren per jaar met die carrier vliegt, anders zit je met een voucher die je wellicht niet tijdig kan gebruiken.

Wel altijd opletten, bij veel maatschappijen verschillen deze fees weer per 'originating country'. Dus altijd de condities goed checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:42
Mawlana schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:36:
[...]

Als het je puur om de beenruimte gaat, dan zou ik economy comfort rij 17 (bulkhead) kiezen. Premium comfort is wel wat breder, kan je tenminste nog een beetje bewegen in je stoel. :)
Als ik de situatie uit die link zo bekijk denk ik dat je bij die stoelen in premium economy alsnog wel je benen kan strekken. De ruimte is vrijwel dubbel als wanneer er een andere PE stoel voor je staat, dus het geeft een beetje hetzelfde idee alsof je je voeten onder de stoel voor je kan strekken.

• Mawlana
Yankovic schreef op woensdag 18 december 2024 @ 23:42:
[...]

Als ik de situatie uit die link zo bekijk denk ik dat je bij die stoelen in premium economy alsnog wel je benen kan strekken. De ruimte is vrijwel dubbel als wanneer er een andere PE stoel voor je staat, dus het geeft een beetje hetzelfde idee alsof je je voeten onder de stoel voor je kan strekken.
Je kan je benen prima strekken, maar die rij 17 levert nog steeds beduidend meer beenruimte op. Dat heb ik een paar maanden geleden nog getest. :P

• Thomas19903
Yankovic schreef op woensdag 18 december 2024 @ 23:42:
[...]

Precies. Ik kan daar mijn benen strekken én heb de luxe over iets bredere stoel, en de overige perks. Maar rij 17 is wel beste prijs/kwaliteit.

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:42
Mawlana schreef op donderdag 19 december 2024 @ 01:36:
[...]

Je kan je benen prima strekken, maar die rij 17 levert nog steeds beduidend meer beenruimte op. Dat heb ik een paar maanden geleden nog getest. :P
Ja uiteraard heb ik dat via die site ook kunnen zien. Maar leuk je kan je benen strekken en er zit lege ruimte voor... dan heeft die ruimte voor mij niet zoveel meerwaarde meer. Een bredere stoel en maar 1 stoel naast je wel.

• CyBeR
  • Niet online
Ik heb op de eerste rij van Premium Comfort gezeten en daar kun je prima je benen strekken.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Mijn broer ging gisteren naar Zuid-Afrika met zijn vrouw en 2 jaar en 360 dagen oude zoon. Dat laatste is wel relevant, want daardoor konden ze mooi 2 business stoelen nemen en kon hij er gewoon bij. Hij ging met AF990.

Heb hem nog niet gesproken, denk dat hij geen bundel voor Ivoorkist had :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H8359tvrPqMdi6Jk5j2axwcpiOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PY2XHkJsu1axTgs3vIIY5rBN.jpg?f=fotoalbum_large

• Mawlana
Yankovic schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:34:
[...]

Ja uiteraard heb ik dat via die site ook kunnen zien. Maar leuk je kan je benen strekken en er zit lege ruimte voor... dan heeft die ruimte voor mij niet zoveel meerwaarde meer. Een bredere stoel en maar 1 stoel naast je wel.
Helemaal mee eens. Ik zeg alleen dat rij 17 een betere optie is als je veel beenruimte wil. Die bredere stoelen (met dubbele armleuning!) vind ik ook prettiger, plus het feit dat je maar 1 persoon naast je hebt. :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
PWM schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:14:
Mijn broer ging gisteren naar Zuid-Afrika met zijn vrouw en 2 jaar en 360 dagen oude zoon. Dat laatste is wel relevant, want daardoor konden ze mooi 2 business stoelen nemen en kon hij er gewoon bij. Hij ging met AF990.

Heb hem nog niet gesproken, denk dat hij geen bundel voor Ivoorkist had :p

[Afbeelding]
The Boeing 777-300ER turned around toward Abidjan where it landed in the middle of the night at 04:18 due to a medical emergency.

After a 1-hour stopover, the aircraft (registration F-GZNT) resumed the flight to Johannesburg. The airline says the flight is expected to land at 13:15 at Johannesburg OR Tambo International Airport.
Schijnbaar wel doorgevlogen, hij zou er nu zo ongeveer moeten zijn :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aveenhuysen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-09 15:46
Vond het z´on grappig plaatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/otvVu4RWvCJki4VmPjooGLzfkec=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HjI9lIlLRVnINXDxmV1bMias.jpg?f=user_large

Mobylette Kaptein 50 Honda MB 50 Sparta Happy 50 Kawasaki GT750 Honda CB750C Honda VFR 750 F Derbi Variant 50 Honda SH 100 Honda SH 150 Malaguti Password 250 Kawasaki Z 750 Piaggio Liberty 50 Sym Symphony ST 125 LC Sym HD 2 125 Piaggio Beverly S 300 HPE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/omofUtIiDp9gc6kghzRtDpOBQqs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5XUwCNogtM0qCddUfmE2e0dq.jpg?f=fotoalbum_large

Nog andere Tweakers hier?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvbo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-09 09:08
Behalve dat het inderdaad een mooi plaatje is zet het me wel aan het denken. Het zal een gevoel van "vroeger was het beter" moeten opwekken maar die ham werd waarschijnlijk niet de economy cabine ingereden. Dit was toen ook al luxe en dan denk ik dat je nu beter zit in F/J, met je lie-flat seat en IFE. Het heeft natuurlijk alle "klasse" verloren maar daardoor vliegen we nu wel vrij goedkoop, in tegenstelling tot de jaren 60. En zonder sigarettenrook :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:39
Vanochtend. :)
Ook nog een aantal mensen van de ulti lijn kunnen spreken. Leuk om weer wat nieuwe gezichten bij de stem te leren kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Ik ga over een paar weken naar de Himalaya, tot zo,n 5000 meter hoogte. om de kou in de avonden in onverwarmde hutten wat te verzachten wil ik een bodywarmer met verwarmingselementen (via powerbank) mee nemen.

Mag ik met zo,n bodywarmer aan,niet aangesloten powerbank in mn handbagage, door de beveiliging en in het vliegtuig, ik heb zo ie zo alleen handbagage bij me, of is dit uitgesloten?

Losse powerbank was voorgaande reizen geen probleem in mn handbagage.

[ Voor 8% gewijzigd door ramrodwillem op 22-12-2024 10:22 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Powerbank mag, mits maximaal 10,000mAh.

En het woord wat je zocht was "sowieso"

[ Voor 40% gewijzigd door CyBeR op 22-12-2024 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
CyBeR schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:23:

Dat ik een powerbank mee mag nemen was zo ie zo al bekend, schoolmeester, de vraag is of ik een bodywarmer met verwarmingselementen mee mag nemen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
ramrodwillem schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:27:
[...]

Dat ik een powerbank mee mag nemen was zo ie zo al bekend, schoolmeester, de vraag is of ik een bodywarmer met verwarmingselementen mee mag nemen.
"Sowieso", dus.

En ja, je mag alles meenemen wat niet verboden is en binnen de maten past. En een bodywarmer met verwarmingselementen staat niet op de lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
PWM schreef op woensdag 18 december 2024 @ 20:28:
[...]

Wat ik vreemd vind is dat direct AMS-LAS LAS-AMS boeken duurder is dan eerst een andere route boeken, en dan wijzigen. Want de nieuwe vlucht waar je naartoe wijzigt moet toch ook een beschikbare (valide) fare zijn die boekbaar is? Heb jij het idee dat er fares bestaan die énkel boekbaar zijn bij een wijziging, en niet bij een nieuwe boeking?

Andere vraag; want ik zit zelf ook met deze uitdaging soms. Als je het vertrekpunt van je terugvlucht wilt wijzigen van retour naar open-jaw, ben jij bekend met een truuc om te achterhalen welke city pairs te combineren zijn (Bij voorkeur voordat je boekt)? Als je de terugvlucht wilt aanpassen om vanuit een ander punt/land te vertrekken is dat soms niet mogelijk omdat de heen&terug fares (markten?) niet te combineren zijn. Zelfs als dat voor een nieuw ticket wél kan.

Ik heb de PSL één keer zo gek gekregen om simpelweg de value ($$) van het vorige ticket te gebruiken om een nieuw ticket te boeken (Was geen Flex..), omdat de aanpassing niet te maken was op de bestaande boeking maar wél voor een nieuwe. Maar dat was geen standaard procedure en ik heb het gevoel dat ze mij daarmee gematst hebben. Dat was een ticket welke uiteindelijk na de aanpassing outbound naar zuid america ging, maar inbound vanuit de Caribbean.

[ Voor 4% gewijzigd door Xandrios op 22-12-2024 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Xandrios schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:49:
[...]

Wat ik vreemd vind is dat direct AMS-LAS LAS-AMS boeken duurder is dan eerst een andere route boeken, en dan wijzigen. Want de nieuwe vlucht waar je naartoe wijzigt moet toch ook een beschikbare (valide) fare zijn die boekbaar is? Heb jij het idee dat er fares bestaan die énkel boekbaar zijn bij een wijziging, en niet bij een nieuwe boeking?
Je zit hiermee gewoon een beetje in het error-fare territorium. Ik heb er helaas nog niet echt een systeem achter gevonden.

Wat je wel ziet is dat je op deze manier beter gebruik kan maken van promo fares. Stel je boekt AMS-LAS en 2 maanden later gaat LAS in de promo. Wijzigen geeft je dan niet opeens een promotarief. Maar heb je AMS-SLC geboekt en wijzig je die naar LAS, zie je wel het promo tarief.

Blijft allemaal beetje hit or miss.
Andere vraag; want ik zit zelf ook met deze uitdaging soms. Als je het vertrekpunt van je terugvlucht wilt wijzigen van retour naar open-jaw, ben jij bekend met een truuc om te achterhalen welke city pairs te combineren zijn (Bij voorkeur voordat je boekt)? Als je de terugvlucht wilt aanpassen om vanuit een ander punt/land te vertrekken is dat soms niet mogelijk omdat de heen&terug fares (markten?) niet te combineren zijn. Zelfs als dat voor een nieuw ticket wél kan.

Ik heb de PSL één keer zo gek gekregen om simpelweg de value ($$) van het vorige ticket te gebruiken om een nieuw ticket te boeken (Was geen Flex..), omdat de aanpassing niet te maken was op de bestaande boeking maar wél voor een nieuwe. Maar dat was geen standaard procedure en ik heb het gevoel dat ze mij daarmee gematst hebben. Dat was een retour welke uiteindelijk na de aanpassing outbound naar zuid america ging, maar inbound vanuit de Caribbean.
Geen idee hoe dat normaal te doen. Ik maak het ook niet heel veel mee, aangezien mijn routes wel redelijk vast liggen. Wel maak ik gebruik altijd die laatste optie. De PA geeft me dan inderdaad de waarde terug van het ticket dat ik inlever en dan kan ik wat nieuws boeken. Daar mag zelfs maanden tussen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Zuid- en Noord-Amerika zijn over het algemeen te combineren als open jaw. Meermaals gedaan (heen EZE terug LAX bijvoorbeeld). Ook zonder problemen gewijzigd naar andere landen.

Goede tarieven, maar om die te vinden moet je Google Flights gebruiken ivm de rare interface die je bij KLM/AF krijgt bij intercontinentaal open jaw.

Amerika en Azië combineren kan helaas niet trouwens, Oceanië nog niet geprobeerd :p

Wijzigen naar andere markt kan vaak niet online maar wel telefonisch en technisch gezien hangt het van de fare rules af maar bij flex ticket doen ze volgens mij nooit moeilijk (ymmv). Heb in de Americas trouwens het idee dat alleen USA/Canada als aparte markten worden gezien en de rest Caribbean/Latam als één geheel maar geen idee of dat ook echt zo is.

[ Voor 30% gewijzigd door Sorcerer8472 op 22-12-2024 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P.B.
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
CyBeR schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:23:

De maximale capaciteit voor een powerbank is bij KLM maximaal 27.000 mAh zonder toestemming, en tussen 27.000 mAh en 43.000 mAh alleen na toestemming. Ik meen dat het bij andere maatschappijen eveneens zo is.

Ik neem zelf altijd een 25.600 mAh powerbank mee.

[ Voor 6% gewijzigd door P.B. op 23-12-2024 19:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Leuk, mijn AMS-LGW thuisvlucht is 4u+ vertraagd. Het inkomende vliegtuig had een birdstrike bij de landing, in engines en landingsgestel.

Vliegtuig kon niet verder, een vliegtuig uit Luton gaat nu extra vlieguren maken...

Edit: uiteindelijk hebben ze het Luton toestel boven de Noordzee laten omkeren en het geplande toestel laten repareren. Wel kwam er een vreemde lucht in de cabine na heg opstijgen...

[ Voor 37% gewijzigd door gambieter op 24-12-2024 01:46 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
BBQ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:05

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Sinds lange tijd weer een vlucht geboekt maar ik twijfel een beetje of dit onder de "error fares" valt.
Via Google Flights een directe vlucht gevonden in januari tusen Munchen (MUC) en New York (EWR).
Diverse book opties van rond de 1100 euro en 1 via 'MartiGo' van 600 euro.

Geboekt, betaald en bevestigd. Met wat zoekwerk mijn ticket ook via Lufthansa kunnen zien (met mijn naam erbij) en na bijbetaling een plek kunnen reserveren.

Dit voelt nu redelijk veilig. Is dat ook zo?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 16:10

Garyu

WW

600 euro voor een vlucht naar New York in Economy is goedkoop maar niet onrealistisch. Ik zou het niet als error fare zien.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 16:10

Garyu

WW

SandStar schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:59:
Sinds lange tijd weer een vlucht geboekt maar ik twijfel een beetje of dit onder de "error fares" valt.
Via Google Flights een directe vlucht gevonden in januari tusen Munchen (MUC) en New York (EWR).
Diverse book opties van rond de 1100 euro en 1 via 'MartiGo' van 600 euro.

Geboekt, betaald en bevestigd. Met wat zoekwerk mijn ticket ook via Lufthansa kunnen zien (met mijn naam erbij) en na bijbetaling een plek kunnen reserveren.

Dit voelt nu redelijk veilig. Is dat ook zo?
Hier bijvoorbeeld een random goedkope(re) vlucht die ik in drie tellen via Skyscanner heb gevonden, gewoon direct bij Lufthansa:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBNFDJ8FNIWODFP62F_J7Mrt5SA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n2bmpnZ2EaWySvpHNtGO7KvD.jpg?f=fotoalbum_large

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SandStar
  • Laatst online: 21:05

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Garyu schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:58:
[...]

Hier bijvoorbeeld een random goedkope(re) vlucht die ik in drie tellen via Skyscanner heb gevonden, gewoon direct bij Lufthansa:
[Afbeelding]
Thanks, daar heb ik niet aan gedacht; kijken of er op andere datum een vergelijkbare deal is.
Ik ga het loslaten :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Ik denk dat KLM toch iets aan hun prijsstelling moet doen. Ik had vandaag klapvolk :/

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Een heel vliegtuig vol?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:33

franssie

Save the albatross

Bij theaters met slechte stoelen krijgt ook iedereen een staande ovatie :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Nee, maar wel een goed aantal. Ze zaten achter me uiteraard maar ik zou zeggen een man of 10.

Anyway, heb nu 4x een vlucht gedaan met A321neo van KLM en daarvan waren er 3 in PH-AXA :P Update daarover: 1A en 1F zijn nog steeds niet beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
CyBeR schreef op donderdag 26 december 2024 @ 22:41:
Ik denk dat KLM toch iets aan hun prijsstelling moet doen. Ik had vandaag klapvolk :/
Vast publiek uit oost-Europa? Ik vind het juist wel geinig. Toont aan hoeveel mensen nog vliegangst hebben; is een vorm van ontlading bij opluchting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02:25
wibblemoo schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 16:23:
[...]

Vast publiek uit oost-Europa? Ik vind het juist wel geinig. Toont aan hoeveel mensen nog vliegangst hebben; is een vorm van ontlading bij opluchting.
Als er iemand begint met klappen dan klapt het halve vliegtuig na 10 seconden. Gebeurt natuurlijk niet op een vlucht van AMS naar LCY maar wel op een vlucht van AMS naar BCN. Probeer het maar eens uit. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakumos
Moest wel lachen vandaag op de A321neo toen ik vooral geklaag hoorde over de USB-C poort van passagiers om mij heen. Ondertussen sleep ik specifiek een USB-A kabel mee voor airport/vliegveld dingen en zou ik maar wat blij zijn als dat niet meer hoeft.

Vond het vliegtuig wel merkbaar stiller.

[ Voor 29% gewijzigd door Yakumos op 27-12-2024 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
oohh schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 17:06:
[...]

Als er iemand begint met klappen dan klapt het halve vliegtuig na 10 seconden. Gebeurt natuurlijk niet op een vlucht van AMS naar LCY maar wel op een vlucht van AMS naar BCN. Probeer het maar eens uit. :+
Dit was CDG-AMS.
Yakumos schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 17:23:
Moest wel lachen vandaag op de A321neo toen ik vooral geklaag hoorde over de USB-C poort van passagiers om mij heen. Ondertussen sleep ik specifiek een USB-A kabel mee voor airport/vliegveld dingen en zou ik maar wat blij zijn als dat niet meer hoeft.

Vond het vliegtuig wel merkbaar stiller.
Ik had 't andersom. Had een USB-C kabel bij me maar had ook AF vluchten en daar hadden ze nog overal USB-A dus daar kon ik niks mee.

Overigens, ik had al even niet meer met AF gevlogen maar 't viel me op dat ze in de bagagebakken bij de nooduitgangen wat plek vrijhouden voor mensen die daar zitten (en bijgevolg niks onder de stoel voor ze mogen hebben). Stelde ik erg op prijs toen ik als een van de laatsten aan boord kwam omdat ze de babybus (A318) ruim voor tijd al boardden en tegen de tijd dat ik aan kwam, nochtans voordat boarding had moeten beginnen, al bijna klaar waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

HaikoW schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 23:41:
[...]

Ze moeten je paspoort even scannen, de gegevens in de boeking zijn niet compleet of er is een visum vereiste welke ze moeten controleren. Niets speciaals.
"Alles is in orde meneer, fijne reis :w " en kreeg het paspoort gelijk weer terug.

Voor mijn reis gisteren kreeg ik het bericht ook, dus weer even naar de balie. De baliemedewerker begon al te zeggen dat alles in orde was, maar kreeg halverwege de zin toch het idee om mijn paspoort even te scannen. Dat hadden ze de vorige keer niet gedaan :P

Nu staat er in de app bij paspoortgegevens ook een vinkje met 'gescand' :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Daniel schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:09:
[...]

Vrijdagavond bij vertrek: geen enkele rij te bekennen, noch bij security, noch bij paspoortcontrole. Vandaag 's avonds bij aankomst: een grote bende. De rij stond zo vol, dat er voor de eenrichtingspoortjes een tweede rij was ontstaan op de Holland Boulevard (bij de E pier)... :X Ja, dan ben je toch wel blij dat je de 'echte' rij kan overslaan, samen met een warm gevoel dat je persoonlijk niet bijdraagt aan het probleem :P

Iets als Privium is natuurlijk nooit nodig als alles goed gaat, maar geen enkel vliegveld kan dat 100% van de tijd garanderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rookert25
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-09 12:09
Rekening van Privium Plus gehad - even gemist dat dit 50% duurder is geworden afgelopen paar jaar, 305 euro. Maar goed, uitgesmeerd over paar reizen valt het ook wel weer mee, blijft lekker rustig.

Volgende keer wel uurtje eerder komen op een privetrip om eens die cocktailbar te gebruiken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Niet online
Begin december naar Cancun gevlogen met KLM, combinatie 787-9 en 777-200. Op de heenweg in de 777-200, was de stoel kapot, verstelling werkte niet. Dacht eerst niet erg, dagvlucht en mooie voucher in het verschiet (alle stoelen bezet). Bleek een KLM medewerker te vliegen, van stoel gewisseld. Moet zeggen dat de WBC in de 777 echt top is, beste product van ze. Enorm verschil toz vlucht in mei met 777-300 met oude interieur. Het eten wordt overigens met het jaar wel minder. Vroeger was het nog de moeite, nu is het functioneel.

Om bij te dragen aan eerdere discussie, AMS-CUN-AMS voor onder 2000 euro kunnen boeken. Eerder dit jaar AMS-BKK-AMS voor 2200 euro. Moet ik bij vermelden dat dit aanvankelijk, op de heenweg met tussenstop CDG was en alleen terug, direct. Na een kleine wijziging van AMS-CDG vlucht qua timing, via klantenservice kosteloos om kunnen zetten naar AMS-BKK direct.

Zat zojuist nog even door mijn Amex creditcard afschrift te kijken, en zag dat de Priority lounge in Cancun is afgeschreven. Vreemd, en alleen mijn Priorty pass laten zien (Creditcard niet), en zou inbegrepen moeten zijn. Per chat contact opgenomen met Amex, die verwijzen door naar Priority pass :/, ook als ik aandring dat ik een oplossing van hen verwacht. Valt me toch tegen, dit kost relatief veel moeite. #Luxeproblemen

[ Voor 40% gewijzigd door Bartjeee op 31-12-2024 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Bartjeee schreef op maandag 30 december 2024 @ 23:53:
Zat zojuist nog even door mijn Amex creditcard afschrift te kijken, en zag dat de Priority lounge in Cancun is afgeschreven. Vreemd, en alleen mijn Priorty pass laten zien (Creditcard niet), en zou inbegrepen moeten zijn. Per chat contact opgenomen met Amex, die verwijzen door naar Priority pass :/, ook als ik aandring dat ik een oplossing van hen verwacht. Valt me toch tegen, dit kost relatief veel moeite. #Luxeproblemen
Uit nieuwsgierigheid, je vloog business class, daar is een loungebezoek op andere vliegvelden dan Schiphol ook bij inbegrepen. Wat ik zo snel zie is dat in T4 van CUN de Mera lounge. Had je bewust gekozen voor een andere lounge met Priority Pass?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
Wellicht waren dit Business Light tickets; e.g. dus zonder lounge toegang inbegrepen (als je geen status hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Niet online
Zr40 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 00:35:
[...]

Uit nieuwsgierigheid, je vloog business class, daar is een loungebezoek op andere vliegvelden dan Schiphol ook bij inbegrepen. Wat ik zo snel zie is dat in T4 van CUN de Mera lounge. Had je bewust gekozen voor een andere lounge met Priority Pass?
De KLM lounge op Cancun is de Mera lounge. Had met FB Gold naar binnen gekund, maar pakte m'n Priority pass.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
British Airways heeft het mes gezet in het status programma per 1 April. In plaats van XP/Tier points obv afstand, bouw je nu status op obv revenue. Zal wel wat rustiger worden in de OneWorld lounges zo..Ben benieuwd of andere airlines gaan volgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tuniq
wibblemoo schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:03:
British Airways heeft het mes gezet in het status programma per 1 April. In plaats van XP/Tier points obv afstand, bouw je nu status op obv revenue. Zal wel wat rustiger worden in de OneWorld lounges zo..Ben benieuwd of andere airlines gaan volgen.
Ik vind het eigenlijk wel logisch, vermoed dat alle airlines deze kant opgaan. In de US zie je dit al bij bijna alle airlines.

Upside is dat je als werkelijk veel spend status makkelijker te behalen is in veel gevallen en je geen rekening hoeft te houden met XP of milage routes die optimaler uitvallen. Bijvoorbeeld als je veel business/ duurdere routes vliegt is status obv revenue vaak makkelijker te behalen.

Met een revenue based programma beloon je werkelijk hoeveel besteed wordt. Ik blijf het heel apart vinden dat ik bijvoorbeeld meer XP krijg voor een TATL vlucht met layover in Parijs, t.o.v een directe vlucht naar Amsterdam. Terwijl de directe vlucht vaak meer kost doordat dat natuurlijk een fijnere optie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
Eens. Ik vraag mij alleen af wat de meerwaarde is nog van status. Het oude BA silver/gold kon je wel makkelijk behalen, en de status gaf je dan weer voordelen voor normale vluchten in eco zoals stoelkeuze, bagage en loungetoegang.

Maar als je nu 20k spend moet hebben (ex toeslagen) voor BA Gold, voor welke vluchten heb je die status dan nog nodig precies?

Er valt zo dus een hele groep statushouders af. Goed voor BA want minder kosten.

[ Voor 10% gewijzigd door wibblemoo op 31-12-2024 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuniq
wibblemoo schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 18:42:
Eens. Ik vraag mij alleen af wat de meerwaarde is nog van status. Het oude BA silver/gold kon je wel makkelijk behalen, en de status gaf je dan weer voordelen voor normale vluchten in eco zoals stoelkeuze, bagage en loungetoegang.

Maar als je nu 20k spend moet hebben (ex toeslagen) voor BA Gold, voor welke vluchten heb je die status dan nog nodig precies?

Er valt zo dus een hele groep statushouders af. Goed voor BA want minder kosten.
Silver lijkt mij de sweetspot, spend van 7.5k. Daarmee heb je oneworld sapphire en lounge acces, stoelkeuze, etc.

Ik denk dat die vlieger altijd wel opgaat. Als je veel business vliegt zitten de benefits in je ticket, al wordt dat ook minder met de business light fares. Dan beginnen deze voordelen weer te tellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
Tuniq schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 20:14:
[...]

Silver lijkt mij de sweetspot, spend van 7.5k. Daarmee heb je oneworld sapphire en lounge acces, stoelkeuze, etc.

Ik denk dat die vlieger altijd wel opgaat. Als je veel business vliegt zitten de benefits in je ticket, al wordt dat ook minder met de business light fares. Dan beginnen deze voordelen weer te tellen.
Tja ik denk dat BA een hele groep kwijt raakt die door het loyaliteitsprogramma bij BA bleven maar na het verliezen van status om zich heen gaan kijken omdat ze toch niet meer ‘vast’ zitten aan BA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 25-09 10:30
Als je de lounges op LHR van BA ziet dan is het ook niet gek dat dit aangepast wordt.
Zelfs in de first class lounge is het altijd overvol.

Heb zelf BA Gold, vrij makkelijk verkregen via Qatar vluchten en enkele BA/AA vluchten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Exact, dit is een probleem van bijna alle programma's wat versterkt wordt nu ze steeds meer revenue-based zijn.

Mensen die toch al altijd premium tickets kopen hebben veel minder aan je loyaltyprogramma: je hebt al priority, je hebt al baggage, je hebt al lounge (hoewel niet bij PE en niet bij BC-light).

Imo heeft het meer zin om de wat prijsgevoeligere mensen te binden en ze meer uit te laten geven vanwege de perks van het programma.

Als het programma voor die mensen niet meer bereikbaar is dan geef je het in feite alleen aan mensen die het toch niet nodig hebben, of voor wie de perks die je weggeeft niet zo veel betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
AFKLM zal ook wel volgen in de komende jaren, nu ze de XP carryover gelimiteerd hebben en iedereen met een flinke reserve is “uitgecashed” voor PfL.

Enige verschil met de VS is wel dat veel spend daar niet alleen de tickets zelf is, maar alles wat je op je Delta CC gooit toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:21

Grouchy

meep meep

Yakumos schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 00:00:

Enige verschil met de VS is wel dat veel spend daar niet alleen de tickets zelf is, maar alles wat je op je Delta CC gooit toch?
Wanneer ik buiten het Delta-ecosysteem uitgaven doe, verdien ik slechts 1 MQD per $10. Bovendien kun je geen MQDs meenemen naar het volgende jaar. Voordat en zeker zodra je 28.000 MQDs hebt bereikt, is er weinig reden om deze kaart te gebruiken buiten het Delta-ecosysteem.

Daarnaast zijn de verdienpercentages behoorlijk mager vergeleken met 'unbranded' creditcards van Chase of AMEX, of bijvoorbeeld m'n Hilton-kaart (bij het boeken van accommodaties).

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xandrios
Ik kijk daar iets anders naar.

Statushouders zijn mensen die méér uitgeven dan de gemiddelde passagier. Als je status hebt dan heb je een relatie met de maatschappij, en gaat je voorkeur uit naar het vliegen met die maatschappij. Met andere woorden, je bent loyal(er) en zodoende geeft meer uit. Je bent als statushouder dus ook veel winstgevender dan iemand die puur op basis van de prijs een vlucht kiest.

BA gaat nu een groot aantal statushouders verliezen. Dat zal een klein percentage bevatten die echt tegen het absoluut minimale bedrag status probeerde te behalen; maar een groot percentage zullen (al dan niet zakelijke) vliegers zijn die voorheen relatief makkelijk status konden behouden en straks niet meer. Wat houd die mensen nog tegen om de volgende keer Easyjet te boeken? Koffie en broodje op het vliegveld (ipv lounge) valt qua kosten weg in de marge, en in het geval van zakelijke vliegers kan dat vaak nog expensed worden ook. Terwijl tot nu toe deze mensen graag BA hadden gekozen om status te behouden, ook als daar wat extra kosten aan verbonden waren.

Ik zie het nog niet zo snel gebeuren bij Flying Blue. Het doel van een FFP, en het uitgeven van status, is het vasthouden van je beste klanten. Door status onbereikbaar te maken voor een groot deel van die klanten, ga je een overloop krijgen - en loopt zodoende een groot deel van je meest profitabele klanten weg.

[ Voor 4% gewijzigd door Xandrios op 02-01-2025 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Xandrios schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:57:
[...]
Ik zie het nog niet zo snel gebeuren bij Flying Blue. Het doel van een FFP, en het uitgeven van status, is het vasthouden van je beste klanten. Door status onbereikbaar te maken voor een groot deel van die klanten, ga je een overloop krijgen - en loopt zodoende een groot deel van je meest profitabele klanten weg.
Ik kan je met zekerheid vertellen dat als FB met een dergelijke aanpassing komt dat ik opeens niet meer zo honkvast ben. 10k (incl. belasting, die ze aan hun kant nooit meerekenen maar wel mijn portemonnaie uit gaan) aan uitgaven in een jaar red ik als niet-zakelijk vlieger niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wibblemoo
Xandrios schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:57:
[...]

Ik kijk daar iets anders naar.
Dit is ook precies wat ik bedoel. Met 'goed want minder kosten', doel ik op het feit dat het BA ongetwijfeld een besparing oplevert aan de kostenkant, maar in de long-run deze categorie klanten niet meer getrouwd zijn met BA en dus rond gaan shoppen, en wellicht zelfs voor een andere alliance kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterve
  • Laatst online: 25-09 09:16
Iemand ervaring met seat selection bij China Airlines.
Wij zijn van plan met hun te vliegen (2 volwassenen, en 3 kinderen), maar de meerprijs voor stoelkeuze is 750 euro. (4 vluchten)
Zetten ze zoiezo kinderen bij hun ouders? (of gesplitst 1 volwassen + 1/2 kinderen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuniq
Pieterve schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 19:41:
Iemand ervaring met seat selection bij China Airlines.
Wij zijn van plan met hun te vliegen (2 volwassenen, en 3 kinderen), maar de meerprijs voor stoelkeuze is 750 euro. (4 vluchten)
Zetten ze zoiezo kinderen bij hun ouders? (of gesplitst 1 volwassen + 1/2 kinderen)
Deze vraag is al vaker gesteld. Mijn ervaring is dat ze altijd proberen je wel bij elkaar te zetten/je dit zelf kan selecteren bij incheck wanneer nog beschikbaar. Maar of dat lukt is vooral afhankelijk van hoe vol een vlucht zit.

Toevallig vloog ik deze zomer China Airlines, we waren met 3 personen, volwassen. Was maar een korte vlucht, dus geen stoelkeuze gekocht. Uiteindelijk kwamen we met 2 personen naast elkaar en 1 persoon wat verder naar achteren. Was een volle vlucht. Ga ervan uit dat je gesplitst wordt als je geen stoel reserveert, dan kan het alleen maar meevallen. Nog een kleine voetnoot. Wij konden niet online inchecken, ik vermoed door visa vereisten/check/niet eerder gevlogen met China Airlines. Daardoor konden we pas stoelen selecteren aan de incheckbalie.

Hoe oud zijn je kinderen? De policy is in de meeste gevallen dat ze tot 12 jaar altijd naast in ieder geval 1 ouder worden neergezet. Zijn ze ouder, dan kunnen jullie in theorie allemaal apart komen te zitten als het tegenvalt.

[ Voor 8% gewijzigd door Tuniq op 02-01-2025 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterve
  • Laatst online: 25-09 09:16
Tuniq schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 20:22:
[...]

Hoe oud zijn je kinderen? De policy is in de meeste gevallen dat ze tot 12 jaar altijd naast in ieder geval 1 ouder worden neergezet. Zijn ze ouder, dan kunnen jullie in theorie allemaal apart komen te zitten als het tegenvalt.
Allen onder de 12 jaar.
Als ze ten minste bij 1 van de ouders zitten is het ok voor mij, maar een 5-jarige 13h alleen laten zitten ga ik toch niet doen.
Anders voor zekerheid gaan en met Singapore airlines of EVA boeken, daar is het wel gratis. (en de meerprijs voor de stoelkeuze is bijna het verschil in ticketprijs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
Ik kan mij niet voorstellen dat een maatschappij kinderen onder de twaalf alleen plaatst, dus zonder een ouder nabij. En als dat wel onverhoopt zou gebeuren, ga je dat in het vliegtuig met de cabincrew kunnen oplossen (ja dat is dan maar even vervelend voor de desbetreffende passagiers).

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

wibblemoo schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:29:
Ik kan mij niet voorstellen dat een maatschappij kinderen onder de twaalf alleen plaatst, dus zonder een ouder nabij. En als dat wel onverhoopt zou gebeuren, ga je dat in het vliegtuig met de cabincrew kunnen oplossen (ja dat is dan maar even vervelend voor de desbetreffende passagiers).
Als je tot het vliegtuig wacht, dan maak je het een probleem van onschuldige medepassagiers. Dat is pas echt een dickmove, los de eigen problemen vooraf op. Dit soort verkeerde zuinigheid moet je niet op anderen dumpen.

Ik hoop dan echt dat de allerslechtste stoelen worden vrijgemaakt voor dergelijke gezinnen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1 ... 226 ... 252 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:

Chrome Extensie

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2