En in mijn geval zit ik dan weer in de luxe positie, dat ik Brussels Airport ongeveer even ver is als Düsseldorf Airport. Maar in ons geval zou vliegen via Düsseldorf € 2075 gekost hebben, waarbij wij nu € 1532 betalen en zelfs twee bestemmingen in China bezoeken. Maar het is wel echt de 1e keer dat wij vanaf Brussels vliegen, want voorheen had je wel nog directe vluchten vanaf Düsseldorf naar China.Mawlana schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 18:23:
Wanneer ik vakanties boek, dan kijk ik ook altijd naar vluchten vanaf Düsseldorf. Een beetje gewenning, aangezien ik in Nijmegen ben geboren en getogen.
Als ik de prijsverschillen zie, dan kriebelt het wel een beetje. Totdat ik me realiseer dat dat veel meer reistijd en reiskosten met zich meebrengt gezien m'n huidige woonplaats: 15 minuten met de taxi/uber naar Schiphol.
Vanuit Brussels wordt rechtstreeks naar Shanghai gevlogen en daar blijven wij vier dagen, waarna wij naar Hongkong vliegen. Om uiteindelijk weer met tussenstop in Shanghai of Peking terug naar Brussel te vliegen. Maar het zou dus ook mogelijk moeten zijn om er ook nog een bezoek aan Peking aan vast te plakken op de terugreis, alleen dat zou wat veel van het goede zijn.
Dan betaal je € 1541 als je bij wijze van spreken op 9 november vanaf Brussels naar Shanghai vliegt, daarna op 14 november naar Hongkong. Vervolgens op 20 november naar Peking en uiteindelijk op 24 november weer terug naar Brussels. Zou je vanaf Düsseldorf vertrekken, dan kun je rekenen op langere vluchten met overstappen en je betaald € 2708 totaal. Vanaf Düsseldorf wordt er schijnbaar niet rechtstreeks naar China gevlogen? Vanaf Brussels juist wel.
Dezelfde route die wij nu doen:
- Brussels naar Shanghai,
- Shanghai naar Hongkong
- Hongkong naar Brussel
Alleen weet ik niet hoe dat visum technische gaat? Tot eind 2025 mag je 15 dagen visumvrij in China blijven, maar je hebt ook nog 144u transit visum dat gratis is. Ook na 2025 waarschijnlijk. Ongeacht wat je van de geopolitieke situatie vindt: is het nu gewoon een mooi moment om China te bezoeken, dat land heeft echt heel veel te bieden. Het is niet enkel het land van de goedkope smartphones en EV's, maar het heeft juist een rijke geschiedenis en veel cultuur.
*transit visum is wel alleen geldig voor de specifieke regio: ik heb al filmpjes op Instagram langs zien komen, waarbij toeristen zich niet aan de voorwaarden van het transit visum hielden. En heel zielig gingen doen dat hun gehele gezin gearresteerd werd door de Chinese politie en een boete moesten betalen. Waarschijnlijk zijn ze ook het land uitgezet? Maar ik vond het vooral een grote eigen schuld dikke bult verhaal.
Ja ik ben er al redelijk vaak geweest: maar wij zijn ook in Thailand en Zuid-Korea geweest. China doet echt niet onder voor Japan en als je er een paar jaartjes niet bent geweest, is alles weer helemaal veranderd. Terwijl in sommige delen van Nederland de tijd wel lijkt stil te staan, moderniseren ze in China in rap tempo. En dat is fascinerend om te zien: inflatie was daar ook wel een dingetje, de prijs van een fles Coca Cola heb ik enorm zien stijgen
*Ik heb bewust via de Belgische website van Hainan Airlines geboekt, daar had ik keuze uit meer terugvluchten. Waarvan de tussenstop in Shanghai slechts 2.5u was, terwijl Skyscanner mij voor die combinatie hoger prijzen liet zien.
[ Voor 6% gewijzigd door MathiasMetzger op 14-10-2024 11:33 ]