Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 218 ... 251 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:28

Jebus4life

BE User

Ik vlieg binnen enkele weken naar de US. Vlucht van pakweg 10 uur in economy.

Ik moet nog boeken en merk dat ik vanuit Brussel oftewel met Air France kan vliegen via Parijs (A350) of via Schiphol (A330).

Prijs is quasi identiek (30 euro prijsverschil ofzo per persoon), vertrektijd scheelt een halfuurtje (beiden s'ochtends véél te vroeg :+) en ook de overstap is van beiden ongeveer even lang (ruwweg 2 uur) dus het aankomstuur scheelt nauwelijks een kwartier...

Lijkt me een no-brainer om over Parijs te gaan en dus de A350 te vliegen? Zou qua comfort een stuk beter moeten zijn dan de A330's van KLM die (naar ik begrijp) richting end of life gaan?
(in tegenstelling tot sommige anderen in dit topic heb ik absoluut geen probleem met CDG airport, al vaker op gevlogen en nog nooit problemen gehad)

***EDIT***
Mmm, A330's zijn wel een 2-4-2 lay-out. Gezien we met 2 vliegen is dat misschien wel leuk. Al lijken beide vluchten me absoluut niet uitverkocht gezien de nog lage prijs, dus misschien toch het "risico" waard voor de poor man's business class te gaan op de A350

Even nachtje over slapen en hopen dat morgen de tickets nog even cheap zijn :+

[ Voor 17% gewijzigd door Jebus4life op 10-10-2024 00:37 ]

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik ben vandaag een rondje door het vliegtuig gelopen. Het is allemaal erg oud, maar de Economy stoelen zijn niet oncomfortabel. De IFE is lachwekkend oud en klein, dus je eigen entertainment is wel nodig. Maar inderdaad heeft 2-4-2 zeker wat op een langere reis.

Waren vandaag 100 lege plekken in Economy naar Houston. Dat leverde dus geen geld op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
PWM schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 01:54:
Ik ben vandaag een rondje door het vliegtuig gelopen. Het is allemaal erg oud, maar de Economy stoelen zijn niet oncomfortabel.
Ze worden komend jaar van nieuwe economy stoelen voorzien.

Ik zou A350 gaan overigens.

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeR op 10-10-2024 03:03 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:22

Sorcerer8472

Mens sana?

@Jebus4life 2-4-2 is idd ideaal met z'n tweeën. De A350 is vooral wat stiller. In economy maakt het eten ook niet veel uit geloof ik dus ik zou neigen naar A330. Of het meer van de tijden af laten hangen.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark_Angelus
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:12
105 hadden ze verdorie niet op m’n vlucht vandaag, zondag in de herkansing :P

| Awesome Rock 'n Roll Photographer |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:02
Ik vlieg in maart naar NY met KLM, hebben "gewoon" Economy geboekt. Nu zag ik een FlyingBlue Silver Amex kaart met 10.000 miles gratis. Wat kan ik qua last-minute upgrade met 10.000 miles verwachten of als ik nu bel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark_Angelus
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:12
Fiorano schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:15:
Ik vlieg in maart naar NY met KLM, hebben "gewoon" Economy geboekt. Nu zag ik een FlyingBlue Silver Amex kaart met 10.000 miles gratis. Wat kan ik qua last-minute upgrade met 10.000 miles verwachten of als ik nu bel?
Niet zoveel.

| Awesome Rock 'n Roll Photographer |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Fiorano schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:15:
Economy Comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:42

PnD

like in Pinda ^_^

We willen volgende zomer naar Indonesie. Nu ben ik met skyscanner/tix enz. een beetje aan het oriënteren op tickets.

Nu stuit ik op wat geks bij Lufthansa. Ik kan AMS-Frankfurt-Singapore vliegen voor € 3600. Als ik echter hetzelfde tijdstip Frankfurt-Singapore wil vliegen ben ik € 4600 kwijt.

Via de vergelijkingssite of direct bij lufthansa geeft hetzelfde resultaat. Iemand een idee hoe dit zit?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
PnD schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 15:33:
We willen volgende zomer naar Indonesie. Nu ben ik met skyscanner/tix enz. een beetje aan het oriënteren op tickets.

Nu stuit ik op wat geks bij Lufthansa. Ik kan AMS-Frankfurt-Singapore vliegen voor € 3600. Als ik echter hetzelfde tijdstip Frankfurt-Singapore wil vliegen ben ik € 4600 kwijt.

Via de vergelijkingssite of direct bij lufthansa geeft hetzelfde resultaat. Iemand een idee hoe dit zit?
Heel "normaal" in ticketland.

Vrijwel iedereen wil graag direct van A naar B. Sneller, je hoeft niet over te stappen, etc.
Dat maakt die tickets waardevol. Lufthansa wil graag Nederlanders wegsnoepen van KLM. Maar kan niet rechtstreeks Amsterdam -singapore vliegen. Dus moet je als Nederlander overstappen op MUC of FRA. Dat doe je liever niet, dus moet Lufthansa je overhalen door de prijs te verlagen, iets wat ze dus niet hoeven te doen voor de Duitsers dus rechtstreeks gaan vliegen.

Uiteraard doet KLM hetzelfde, alsmede elke andere airline.

Tickets hebben zelden de prijs die het kost (plus marge), maar wat de gek er voor wil geven.

[ Voor 4% gewijzigd door Fly-guy op 10-10-2024 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
PnD schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 15:33:

Je bent overigens waarschijnlijk voor de beste prijzen aan de vroege kant. Meestal gaan de wat goedkopere farebuckets wat later in de verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Laatst online: 13:42

PnD

like in Pinda ^_^

PolarBear schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 15:39:
[...]

Je bent overigens waarschijnlijk voor de beste prijzen aan de vroege kant. Meestal gaan de wat goedkopere farebuckets wat later in de verkoop.
Bedankt. Wat is de goede timing volgens jou? Ik vond de € 3600 wel schappelijk, maar de overstap in Frankfurt is natuurlijk niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:17

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Is er een wijziging geweest hoe je UXP kan verdienen? Ik vloog vorige week BC CDG -> EWR met Air-France en heb wel XP maar geen UXP. Nu let ik er niet heel erg op normaal, maar met 714 XP dacht ik misschien dit jaar wel ultimate te kunnen worden. Maar niet als ik 0 krijg. Was ook geem promotarrief ofzo want dat retoutje was bijna 5500 ofzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HaikoW
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 04:17

HaikoW

International man of mystery

swtimmer schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 16:51:
Is er een wijziging geweest hoe je UXP kan verdienen? Ik vloog vorige week BC CDG -> EWR met Air-France en heb wel XP maar geen UXP. Nu let ik er niet heel erg op normaal, maar met 714 XP dacht ik misschien dit jaar wel ultimate te kunnen worden. Maar niet als ik 0 krijg. Was ook geem promotarrief ofzo want dat retoutje was bijna 5500 ofzo.
Waarschijnlijk een ticket uitgegeven door Delta en uitgevoerd door AF? Alleen door AFKL uitgegeven tickets verdienen UXP. Heb ik ook wel eens gehad met onze corporate travel agent, niet goed genoeg opgelet bij het boeken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob0705
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 25-08 21:11
PolarBear schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 15:39:
[...]

Echt waar , te vroeg ?
Ik heb de afgelopen 2 jaar zowel Bali als Bonaire in de gaten gehouden , maar ben er nu wel achter dat als tickets beschikbaar zijn , meteen boeken. In mijn geval werd het echt niet meer goedkoper maar per week duurder. Dit was in alle gevallen wel in hoogseizoen ofwel zomer ofwel kerstvakantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
swtimmer schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 16:51:
Check even of je ticketnummer met 074 (klm issued) of 057 (AF issued) begint. Zo ja, zou ik even bellen.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:06

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Rob0705 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 19:08:
[...]

Echt waar , te vroeg ?
Ik heb de afgelopen 2 jaar zowel Bali als Bonaire in de gaten gehouden , maar ben er nu wel achter dat als tickets beschikbaar zijn , meteen boeken. In mijn geval werd het echt niet meer goedkoper maar per week duurder. Dit was in alle gevallen wel in hoogseizoen ofwel zomer ofwel kerstvakantie
Ook mijn ervaring: gelijk DPS geboekt een jaar van te voren en ticket daarna is alleen maar duurder geworden (price alert aangelaten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:28

Jebus4life

BE User

Jebus4life schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 00:23:
Ik vlieg binnen enkele weken naar de US. Vlucht van pakweg 10 uur in economy.

Ik moet nog boeken en merk dat ik vanuit Brussel oftewel met Air France kan vliegen via Parijs (A350) of via Schiphol (A330).

Prijs is quasi identiek (30 euro prijsverschil ofzo per persoon), vertrektijd scheelt een halfuurtje (beiden s'ochtends véél te vroeg :+) en ook de overstap is van beiden ongeveer even lang (ruwweg 2 uur) dus het aankomstuur scheelt nauwelijks een kwartier...

Lijkt me een no-brainer om over Parijs te gaan en dus de A350 te vliegen? Zou qua comfort een stuk beter moeten zijn dan de A330's van KLM die (naar ik begrijp) richting end of life gaan?
(in tegenstelling tot sommige anderen in dit topic heb ik absoluut geen probleem met CDG airport, al vaker op gevlogen en nog nooit problemen gehad)

***EDIT***
Mmm, A330's zijn wel een 2-4-2 lay-out. Gezien we met 2 vliegen is dat misschien wel leuk. Al lijken beide vluchten me absoluut niet uitverkocht gezien de nog lage prijs, dus misschien toch het "risico" waard voor de poor man's business class te gaan op de A350

Even nachtje over slapen en hopen dat morgen de tickets nog even cheap zijn :+
Uiteindelijk toch voor KLM gegaan en de A330...
Overstap in Parijs was toch vrij nipt qua tijd als er iets fout zou lopen onderweg (wat je toch geregeld wel eens hoort met de Thalys), zeker gezien het schoolvakantie is in zowel Frankrijk als België dat weekend.

Op zich jammer, want ik vind rail & fly op CDG echt heerlijk reizen, maar OK. So be it... Bovendien had ik nog een redelijk aantal miles dus ook maar de comfort economy seats genomen. Normaal maak ik er weinig van om gewoon economy te vliegen, maar op een vlucht van ruim 11 uur ga ik van die 10 cm extra beenruimte geen spijt krijgen gok ik *O*

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaikoW
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 04:17

HaikoW

International man of mystery

PWM schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:26:
[Afbeelding]

Ze hadden hem hoor :p

Terug in het land waar 30 passagiers die in Amsterdam gewoon aan boord gingen, hier met rolstoel de kist uit gehaald worden :+
Johannesburg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:54
Hoe zit het met de kerstperiode op Schiphol? Wij vliegen op maandag 23 december vanaf Schiphol om precies te zijn om 08:45 is het vertrek met de KLM E190 toestel. Onze bestemming is Londen City Airport.

Moeten wij minimaal 2 uur vooraf aanwezig zijn?

Onze vakantie is waarschijnlijk met de begin van de kerstvakantie van de scholen? Waarschijnlijk kan Schiphol druk zijn.

De terugvlucht is op maandagavond 30 december vanuit Londen City Airport om 20:05, daar moeten we waarschijnlijk ook 2 uur van te voren aanwezig zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Van der Berg op 10-10-2024 21:53 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejet
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:45
Van der Berg schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 21:52:
Hoe zit het met de kerstperiode op Schiphol? Wij vliegen op maandag 23 december vanaf Schiphol om precies te zijn om 08:45 is het vertrek met de KLM E190 toestel. Onze bestemming is Londen City Airport.

Onze vakantie is waarschijnlijk met de begin van de kerstvakantie van de scholen? Waarschijnlijk kan Schiphol druk zijn.

De terugvlucht is op maandagavond 30 december vanuit Londen City Airport om 20:05, daar moeten we waarschijnlijk ook 2 uur van te voren aanwezig zijn?
Ultimo is het relevant hoe laat checkin sluit als je koffer hebt. Als je kofferloos gaat kan je online denk ik al inchecken, en dan is relevant dat je V-15 aan de gate bent. De rest is niet zo relevant. Geen idee over druktes, m’n gevoel zegt dat het lange wachten wel beetje passe is op AMS. Aan de andere kant moet je door de security en langs de KMAR als je naar UK vliegt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Voor LCY is een uur voor vertrek ruim voldoende. Een kwartier is mijn record.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NPDbeyog-NF_ruBCURkTvbMeWos=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2zKcwZrVC4oYxAOURIAixSWN.png?f=user_large

De fuck? Vlucht 's avonds, EBC helemaal vol? Op de heenweg (6:50 's ochtends) ook al de maximale 5 rijen, maar daar waren tenminste nog een paar stoelen vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:38
Van der Berg schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 21:52:
https://www.schiphol.nl/n...moet-je-op-schiphol-zijn/

Kunnen mensen hier wel 15 minuten roepen als record, maar dan heb je geluk met de drukte en waarschijnlijk iets van privium nodig. Voor mensen die deze vraag stellen zou ik lekker (minimaal) 2 uur aanhouden want je komt vast niet vaak op een vliegveld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 14-09 21:48
jongetje schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 07:10:
[...]

Kunnen mensen hier wel 15 minuten roepen als record, maar dan heb je geluk met de drukte en waarschijnlijk iets van privium nodig. Voor mensen die deze vraag stellen zou ik lekker (minimaal) 2 uur aanhouden want je komt vast niet vaak op een vliegveld.
eens, maar dat maakt in dit geval toch niet uit want vraagsteller doet toch precies wat hij zelf wil ipv een tip opvolgen.

Die link is misschien nog wel de beste tip.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Laatst online: 11:58
+ tijdslot voor security: https://www.schiphol.nl/nl/timeslots/

Kan nooit kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

HaikoW schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 18:39:
[...]

Waarschijnlijk een ticket uitgegeven door Delta en uitgevoerd door AF? Alleen door AFKL uitgegeven tickets verdienen UXP. Heb ik ook wel eens gehad met onze corporate travel agent, niet goed genoeg opgelet bij het boeken :(
Ah ja, ik boek niet zelf dus dat zal dan wel gebeurt zijn. Wel apart aangezien dit heen en terug een directe AF vlucht is. Zou verwachten dat AF die het goedkoopst aanbied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
jongetje schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 07:10:
[...]

Misschien was ik nier helemaal duidelijk met 15 minuten. Dat ging over vliegen vanaf London City.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Binnenkort vlieg ik weer vanaf NRN. Daar adviseren ze i.v.m. de herfstvakantie 2,5 uur vantevoren. Met 2 stappen sta je in de vertrekhal, er is geen fatsoenlijke horeca, en verder ook een troosteloze bende, dus ben benieuwd wat ze je willen bieden al die tijd :) De vorige keren dat ik er was liep bagage inchecken en security prima door. Maar toch vind ik het ideaal, zo'n klein vliegveld in de buurt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xandrios
  • Laatst online: 13-09 23:22
Providentia schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 00:20:
Ben ik nou gekke Henkie, of kies je in bijna alle gevallen voor die 1250 (of 1750) euro en neem je dan maar 10 uurtjes "afzien" op een stoel voor lief?

Je komt op dezelfde tijd aan als de ander. Ja, je kunt waarschijnlijk minder (goed) slapen, en je zult wat vermoeider zijn, maar het prijsverschil is toch belachelijk? Een van de weinige scenario's waarin ik me kan voorstellen dat het die meerprijs waard is, is als je direct na aankomst een belangrijke vergadering hebt en geen tijd hebt om naar een hotel te gaan om even te slapen.

Ik weet dat veel mensen in dit topic regelmatig in Business Class vliegen, dus misschien stoot ik hier mensen mee voor het hoofd (niet mijn bedoeling), maar als je dezelfde service buiten een vliegtuig zou krijgen, zou het allemaal maar erg matig zijn. De lounges zijn ook niet spectaculair – niet beter dan, pak 'm beet, een La Place of zo.

Ik heb nog nooit in First Class gevlogen, dus dat kan ik niet beoordelen, maar als je het nou echt objectief bekijkt (en status buiten beschouwing laat), is het dan niet zo dat Business Class eigenlijk nergens over gaat met deze prijzen?
Business class is inderdaad geen First class. Business heeft voor het gros van de passagiers maar één concreet voordeel: Het kunnen rusten en op een comfortabele stoel de reis doorstaan.

Maar als je het over de prijs hebt moet je de scope iets breder trekken. Als je zakelijk reist heb je de reiskosten, maar de persoon die vliegt doet dat niet voor niets. Die kosten moet je meenemen.

Random voorbeeld; als ik 20 uur moet vliegen naar the-middle-of-nowhere in zuid amerika dan betekend dat op zaterdag ochtend vroeg vertrekken, met aankomst op zaterdag avond laat.

In Economy heb ik de zondag nodig om bij te komen van een veel te lange tijd op een veel te kleine stoel, met veel te veel irritatie en stress. Anders kun je maandagochtend niet op een enigszins uitgeruste (Lees: Professionele) manier je eerste dag op locatie beginnen. En die extra dag is niet gratis - dat kost mijn baas loon, verblijfskosten/hotel, perdiem, verzekeringen, mogelijk gevarengeld, etc etc.

Terwijl als je business vliegt het wellicht wél mogelijk is om op Zondagochtend te vertrekken. Aankomst zondagavond, redelijk uitgerust, en maandag aan de bak. Daarmee bespáár je dus een hoop kosten.

Plus - en dat is mijn persoonlijke mening hierbij - als je als werkgever mensen een paar keer per jaar laat vliegen dan is Economy (of PE) wellicht acceptabel. Echter als je je werknemers elke paar weken lange afstand laat vliegen dan is het simpelweg niet gezond om dat in Economy te doen. Oncomfortabel, slecht slapen, veel meer last van jetlag, enzovoort. Naar mijn mening kun je dat niet van je personeel verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:49
Xandrios schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:06:
[...]

Business class is inderdaad geen First class. Business heeft voor het gros van de passagiers maar één concreet voordeel: Het kunnen rusten en op een comfortabele stoel de reis doorstaan.

Maar als je het over de prijs hebt moet je de scope iets breder trekken. Als je zakelijk reist heb je de reiskosten, maar de persoon die vliegt doet dat niet voor niets. Die kosten moet je meenemen.

Random voorbeeld; als ik 20 uur moet vliegen naar the-middle-of-nowhere in zuid amerika dan betekend dat op zaterdag ochtend vroeg vertrekken, met aankomst op zaterdag avond laat.

In Economy heb ik de zondag nodig om bij te komen van een veel te lange tijd op een veel te kleine stoel, met veel te veel irritatie en stress. Anders kun je maandagochtend niet op een enigszins uitgeruste (Lees: Professionele) manier je eerste dag op locatie beginnen. En die extra dag is niet gratis - dat kost mijn baas loon, verblijfskosten/hotel, perdiem, verzekeringen, mogelijk gevarengeld, etc etc.

Terwijl als je business vliegt het wellicht wél mogelijk is om op Zondagochtend te vertrekken. Aankomst zondagavond, redelijk uitgerust, en maandag aan de bak. Daarmee bespáár je dus een hoop kosten.

Plus - en dat is mijn persoonlijke mening hierbij - als je als werkgever mensen een paar keer per jaar laat vliegen dan is Economy (of PE) wellicht acceptabel. Echter als je je werknemers elke paar weken lange afstand laat vliegen dan is het simpelweg niet gezond om dat in Economy te doen. Oncomfortabel, slecht slapen, veel meer last van jetlag, enzovoort. Naar mijn mening kun je dat niet van je personeel verwachten.
Ik ben het met je eens, alleen bij mij bedrijf vliegt alleen execs business class en de rest cattle class. Vandaar dat ik niet meer wilt vliegen voor het werk buiten Europa :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-09 17:14
Al hangt 't ook wel een beetje af van wat de werkgever er nog meer omheen toestaat.

Dat soort afstanden (> 6 uur) mogen wij - onder Director level - "maar" in PE vliegen, echter wordt er geen punt van gemaakt om donderdag al aan te komen voor iets dat maandag pas begint. Maakt het al helemaal dragelijk om van de jetlag bij te komen.

Vorige week trouwens de tickets voor onze zomervakantie geboekt, eerste dag dat de terugvlucht in de verkoop ging. Kennelijk goed mazzel gehad met de fare buckets, de prijs lijkt inmiddels verdubbeld :+ (Van 500 naar een goeie 1000pp, dus niet bepaald tientjeswerk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:31

PeaceNlove

Deugleuter

Hmmbob schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 07:31:
[...]
eens, maar dat maakt in dit geval toch niet uit want vraagsteller doet toch precies wat hij zelf wil ipv een tip opvolgen.

Die link is misschien nog wel de beste tip.
Volgens mij doel jij op een andere vraagsteller (P.H.) die een beetje eigenwijs is en de tips niet opvolgt. Er zijn ook niet-frequent-flyers hier die wel oprecht wat met de info doen, laten we lief zijn voor die mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12:26
ShitHappens schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:30:
echter wordt er geen punt van gemaakt om donderdag al aan te komen voor iets dat maandag pas begint.
Drie extra nachten in een hotel, inclusief alle additionele kosten maken het "gat" naar BC vliegen dan bijzonder klein toch.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 14-09 21:48
PeaceNlove schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:51:
[...]

Volgens mij doel jij op een andere vraagsteller (P.H.) die een beetje eigenwijs is en de tips niet opvolgt.
offtopic:
Heb je al eens geprobeerd om dat account te zoeken? Moet je voor de gein eens doen.
spoiler:
Die bestaat niet meer, en eerder in dit (of een ander) topic heeft iemand al de moeite gedaan om de posthistory van beide gebruikers te vergelijken: het is gewoon 1 en dezelfde.
Er zijn ook niet-frequent-flyers hier die wel oprecht wat met de info doen, laten we lief zijn voor die mensen.
Deze mensen help ik heel graag O+

En ergens hoop ik dat die ander zich ook gewoon laat adviseren en er dan iets mee doet. :> Er zit veel kennis en ervaring hier, en sharing is caring!

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:28
Ik snap helemaal niks van het Ryanair beleid. Ik durfde net als vorig jaar mijn 2 centimer te dikke trolley niet mee te nemen (CRL Brussel) ivm met de teksten dat je dan 70 euro moet bij betalen per reis en hij in het ruim gaat. Iets dat niet gaat werken voor mijn laptop. Vervolgens wordt er bij de gate niemand gecontroleerd en gaan er vrolijk mensen met enorme tassen het vliegtuig in. Op de terugweg werd ook niet gecontroleerd. Daar waren zelfs mensen met plastic tasjes met schoenen. Ondertussen sprak ik een paar maanden eerder iemand die richting Malta wel die boete moest betalen. Zou het seizoensgebonden zijn?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
sdk1985 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 14:14:
Ik snap helemaal niks van het Ryanair beleid. Ik durfde net als vorig jaar mijn 2 centimer te dikke trolley niet mee te nemen (CRL Brussel) ivm met de teksten dat je dan 70 euro moet bij betalen per reis en hij in het ruim gaat. Iets dat niet gaat werken voor mijn laptop. Vervolgens wordt er bij de gate niemand gecontroleerd en gaan er vrolijk mensen met enorme tassen het vliegtuig in. Op de terugweg werd ook niet gecontroleerd. Daar waren zelfs mensen met plastic tasjes met schoenen. Ondertussen sprak ik een paar maanden eerder iemand die richting Malta wel die boete moest betalen. Zou het seizoensgebonden zijn?
Neuh, maar als men op een bepaalde locatie te weinig personeel heeft om dat soort checks te doen (of externen inhuren die ze misschien vergeten te doen) kun je een keer geluk hebben.

Dat jij bang bent om 't te doen is al genoeg, dan doen de meeste mensen 't niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:28
CyBeR schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 14:23:
[...]

Neuh, maar als men op een bepaalde locatie te weinig personeel heeft om dat soort checks te doen (of externen inhuren die ze misschien vergeten te doen) kun je een keer geluk hebben.

Dat jij bang bent om 't te doen is al genoeg, dan doen de meeste mensen 't niet.
Maar ondanks personeelstekort kan iemand toch wel aangeven van goh meneer die 3 plastic tassen die je naast je trolley en je koffer in je handen hebt mogen niet mee? Ook dat was geen enkel probleem :? .

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Waren dat op het vliegveld aangekochte spullen misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
ShitHappens schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:30:
Al hangt 't ook wel een beetje af van wat de werkgever er nog meer omheen toestaat.

Dat soort afstanden (> 6 uur) mogen wij - onder Director level - "maar" in PE vliegen, echter wordt er geen punt van gemaakt om donderdag al aan te komen voor iets dat maandag pas begint. Maakt het al helemaal dragelijk om van de jetlag bij te komen.

Vorige week trouwens de tickets voor onze zomervakantie geboekt, eerste dag dat de terugvlucht in de verkoop ging. Kennelijk goed mazzel gehad met de fare buckets, de prijs lijkt inmiddels verdubbeld :+ (Van 500 naar een goeie 1000pp, dus niet bepaald tientjeswerk)
Officieel staat er niets beschreven qua eerder aankomen, dus dan werkt het beste om ‘no ask, just do’ te doen. Sommige managers zijn penny wise pound foolish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hampieee
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:45
sdk1985 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 14:14:
Volgens mij verschilt dit ook heel erg per luchthaven en ground handling bedrijf. Sommige (Ground handler) bedrijven hebben namelijk met Ryanair afgesproken. Dat voor elke passagier die niet betaald heeft voor de trolley/ hand bagage of niet voldoet aan de regels van Ryanair. Ze een xx aantal procent krijgen van die 70 euro. Daarom zijn de ground handlers gebrand om de niet betaalde koffers te vinden. De ground handlers geven op hun buurt de gate agent een bonus als ze een niet betaalde koffer ontdekken. Sommige gate agent willen graag wat extra bijverdienen en zijn daarom streng.

Je ziet vaak dat op luchthavens waar Ryanair vaak komt. De gate agent wat strenger zijn.

Tenminste zo is het mij ooit uitgelegd

[ Voor 4% gewijzigd door Hampieee op 11-10-2024 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gongbao
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14-09 17:16
Ben aan het kijken voor een lange vakantie Bali volgende zomer. 11k voor 2 volwassenen 2 kinderen met Singapore, denk niet dat dit voor veel minder zal gaan?

Sta ook wel open voor een korte stop in far east, Singapore, Bangkok kid van een dag of twee, maar dat vind ik erg moeilijk te zoeken zonder in Google flights duizend keer te klikken, die multi stop flight finder heeft daar geen date finder etc. Zijn hier andere tools voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Gongbao schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 18:38:
Ben aan het kijken voor een lange vakantie Bali volgende zomer. 11k voor 2 volwassenen 2 kinderen met Singapore, denk niet dat dit voor veel minder zal gaan?

Sta ook wel open voor een korte stop in far east, Singapore, Bangkok kid van een dag of twee, maar dat vind ik erg moeilijk te zoeken zonder in Google flights duizend keer te klikken, die multi stop flight finder heeft daar geen date finder etc. Zijn hier andere tools voor?
Dit is BC retourtjes? Of is dit Eco+hotels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

@Gongbao puur tickets? Welke klasse zoek je met SQ ? Wat EC lijkt goedkoper te kunnen, BC zit ver boven de 11k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:30
Gongbao schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 18:38:

Economy class? Welke periode?
Ik zie hier zo 4K voor 4 personen met Emirates vanaf Dusseldorf en met Thai 4.5k vanaf Brussel. Beide in Juli (en alleen vlucht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gongbao
Sorry, in business.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-09 17:14
iRobert schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 13:24:
[...]

Drie extra nachten in een hotel, inclusief alle additionele kosten maken het "gat" naar BC vliegen dan bijzonder klein toch.
Volgens mij was er dan een dikke 2k bovenop gekomen voor BC met de prijzen van dat moment. Dan is dit onderaan de streep nog t voordeligst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

En misschien ook even vermelden vanaf brussel ;)

Goedkoper is het inderdaad niet op dit moment vanaf BRU of AMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gongbao
We Are Borg schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:53:
[...]

En misschien ook even vermelden vanaf brussel ;)

Goedkoper is het inderdaad niet op dit moment vanaf BRU of AMS
Oh haha zelf nog niet gezien. Ik zoek automatisch altijd op AMS, BRU en DUS aangezien we er ongeveer tussenin wonen.

Ik was vooral benieuwd of er betere tools zijn dan google flights, want voor enkel/ retour is die date finder handig om snel +- een week te zien, maar om nu elke datum combi af te gaan klikken werkt echt minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
CyBeR schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 01:14:
[Afbeelding]

De fuck? Vlucht 's avonds, EBC helemaal vol? Op de heenweg (6:50 's ochtends) ook al de maximale 5 rijen, maar daar waren tenminste nog een paar stoelen vrij.
Ah nvm kijk net nog eens en nu zijn er van de 20 stoelen nog 14 beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
Gisteravond een vlucht met Hainan Airlines geboekt: ik snap wel waarom Europese luchtvaartmaatschappijen klagen, want voor een appel en ei vlieg je schijnbaar met een Chinese 5 sterren luchtvaartmaatschappij. Wij gaan dus vanaf Brussel vliegen, eerst een paar dagen naar Shanghai.

En daarna weer verder: wat verassend is, dat je een Multicity Ticket kan boeken tegen dezelfde prijs als wanneer je niet een paar dagen in Shanghai zou verblijven. Kosten een kleine € 500 per persoon, alles inbegrepen. Alleen nog eventjes een parkeerplaats boeken bij Brussels Airport, want de vlucht naar Shanghai vertrekt om 11 uur. Dus om 8 uur aanwezig zijn op het vliegveld? Het is in november, dus zal wel niet zo extreem druk dan zijn?

Wie is al eens met Hainan Airlines gevlogen? Dat schijnt dus de beste luchtvaartmaatschappij van China te zijn. Maar ik heb zelf niet al te hoge verwachtingen, omdat wij gewoon Economy vliegen. Voorheen al met China Southern Airlines gevlogen en met Air China, waarbij wij toen Peking bezocht hebben.

Als je slechts in je eentje vliegt valt € 200 a € 300 meer betalen voor een Air France, Swiss of wat voor Europese luchtvaartmaatschappij? Nog wel mee, maar wij vliegen met twee volwassenen en een kind. Dus dat bespaart ons zeker € 600 totaal :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nieuwslezer
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11-09 21:21
MathiasMetzger schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 15:17:
Gisteravond een vlucht met Hainan Airlines geboekt: ik snap wel waarom Europese luchtvaartmaatschappijen klagen, want voor een appel en ei vlieg je schijnbaar met een Chinese 5 sterren luchtvaartmaatschappij. Wij gaan dus vanaf Brussel vliegen, eerst een paar dagen naar Shanghai.
Wees je er wel van bewust dat Chinese airlines over Rusland vliegen. Als het vliegtuig een onverwachte tussenlanding moet maken (medisch of technisch) dan heb je bij de grens wellicht gedoe als Europeaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
nieuwslezer schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 16:33:
[...]

Wees je er wel van bewust dat Chinese airlines over Rusland vliegen. Als het vliegtuig een onverwachte tussenlanding moet maken (medisch of technisch) dan heb je bij de grens wellicht gedoe als Europeaan.
Daar ben ik mij bewust van: maar ik vind dit tegelijkertijd spijkers op laag water zoeken. Hoe vaak heb jezelf al een onverwachte tussenlanding moeten maken? Ik nog nooit en heb al best vaak gevlogen. En wat de geopolitieke situatie is, dat interesseert mij niet zoveel.

Vroeger heb ik namelijk ook met Maham Airlines gevlogen: zelfs 2x en dus een overstap in Iran. Ik kreeg iedere keer netjes een voucher voor eten en drinken op de vliegveld. Weet je het zijn uiteindelijk allemaal gewoon mensen. Dat politieke gedoe, is meer iets voor AWM. Daar hou ik mij echt niet mee bezig hoor.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xandrios
  • Laatst online: 13-09 23:22
Todat je ergens op een onverwachte locatie terrecht komt, moet wachten op vervangend vervoer en 3 dagen op de vloer van het vliegveld mag slapen omdat je geen visum kunt krijgen. Ben het er helemaal mee eens dat de kans erg klein is, maar áls het fout gaat dat kan niet alles worden opgelost door personeel ter plekke.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Zolang je geen politiek prominent persoon bent is voor velen het risico denk ik wel aanvaardbaar mocht je in Rusland moeten landen, maar het hangt van je 'risk appetite' af of je die kleine kans op langdurig gezeik wil nemen.
Als student had ik het gedaan, nu niet.

[ Voor 0% gewijzigd door franssie op 12-10-2024 18:13 . Reden: typo ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanderblaaat
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:58
Wij vliegen (in de herfstvakantie) met KLM ook voor iets meer dan 500e pp naar PEK. Vluchten naar China zijn gewoon relatief goedkoop.

Volgend jaar met China Airlines naar TPE, alleen die vliegen zo te zien wel om. Heeft Taiwan dan ook een ban gehad van Rusland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
sanderblaaat schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 19:29:
Wij vliegen (in de herfstvakantie) met KLM ook voor iets meer dan 500e pp naar PEK. Vluchten naar China zijn gewoon relatief goedkoop.
Het is mij ook opgevallen dat je nu ook relatief goedkoop via Peking of Shanghai naar bijvoorbeeld Bangkok kan vliegen. In Peking of Shanghai kan je vervolgens gebruik maken van het gratis 144u transit visum: of is die 15 dagen visum vrij voor Nederlanders nog steeds?

KLM doet waarschijnlijk codeshare met een Chinese luchtvaartmaatschappij? Of is dat niet meer? Ik heb nu echt slechts een maandje vooruit geboekt. Zowel Shanghai en Peking heb ik al eens bezocht, beide hele mooie steden. Waarbij je in Peking zeker de verboden stad dient te bezoeken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lostson
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-02 17:59

Lostson

Zeekr 001 Privilige (Blue)

ik heb mijn KLM vlucht naar Tokyo gehad afgelopen woensdag en mijn vliegervaring vond ik maar matig.snip, doe maar niet
Ik vond dat ze een beetje zuur keken tijdens het werken (verkeerd been uit bed?geen idee...) en ook tijdens de vlucht werd er nooit langs gelopen voor water of vragen aan mensen wat ze nodig hadden.

Ik heb een aantal keer tijdens de vlucht op het service knopje gedrukt (lampje brandde) maar geen stewardess te bekennen...toen ik het echt niet meer trok stond ik op en ging ik maar om water vragen...om vervolgens er achter te komen dat je achterin de pantry een hoekje had waar je zelf fris, water, snacks kon pakken (volgens mij wist denk ik 75% van de vliegtuig dat niet eens...dus je moest het maar net weten dat je daar iets kan drinken/eten)...wellicht ff omroepen voortaan? dit had wel beter gecommuniceerd kunnen worden...

Ook werkte de inflight entertainment niet goed bij KLM...ik had het idee dat het Android systeem het aantal LOAD niet aan kon (alle mensen tegelijkertijd kijken)...toen mensen ineens gingen slapen (dus entertainment system ongebruikt) deed die het bij mij wel goed...

Omdat dit natuurlijk je vlieg ervaring een stuk minder maakt...heeft KLM ieder passagier 6000 Flying Blue punten cadeau gegeven bovenop de normale FB punten die je al kreeg van de vlucht zelf. Ik dacht eerst dat ze een voucher zouden geven voor iets om op te redeemen, maar goed FB Punten is ook goed (beter dan niks)

ik kon tijdens mijn vlucht maximaal maar 2 films kijken want het systeem haperde (alsof het systeem de performance niet aan kon van zoveel schermen tegelijk)
normaal gesproken kijk ik hardcore veel films dus voor mij was het wel een domper...meestal haal ik wel 5x a 6x films maar goed dit keer iets minder films gekeken...

Hopelijk is de terugvlucht flight entertainment system wel goed...anders is dat wel gaar (ze hadden het systeem 3 x gereset, maar dat had niet geholpen) het bleef bij iedereen haperen...veel mensen die klaagden ook constant bij de stewardessen en terecht..

Overigens het ontbijt vond ik wel een beetje jammer (laatste maaltijd voordat het vliegtuig landde...) ik had iets van een warm maaltijd verwacht ofzo ipv daarvan krijg je een Kaasbroodje, yoghurt en fruit. eerste maaltijd was kip met rijst dat was prima, maar misschien ben ik gewoon teveel verwend bij China Eastern/Southern Airlines...daar krijg je gewoon 2x warm eten en lopen ze ook regelmatig langs voor water/refreshments. KLM kan daar toch wel wat van leren vind ik...service scoort toch een onvoldoende vind ik voor zulke ervaren stewardessen.

Wat vinden jullie van dit compensatie? te licht? te zwaar?

[ Voor 3% gewijzigd door We Are Borg op 12-10-2024 21:43 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Lostson Bij Delta ben ik juist blij met de oudere stewards (m/v) die zijn relaxed, hoeven niet zo nodig de hele nachtvlucht te kletsen over hoe ze gewinkeld hebben zoals de jongere van KLM juist wel lijken te doen :P
Maar het verschilt per route, maatschappij, en tijdstip (heen of terug maakt echt uit voor de bemanning).
KLM is wel erg zuinig dacht ik (vlieg er niet meer mee) als het op eten drinken en wat dan ook niet aankomt. Een reden voor mij om KLM te mijden omdat ze juist net we wat duurder zijn.

VWb compensatie met IFE heb ik geen ervaring, ik hen gewoon de KINK 1500 op spotify en een aantal series op mijn telefoon en tablet gedownload. Eigen headphones (oude Bose 25 met upgrade naar USB kabels, werken nog goed genoeg) en niemand maakt mij verder wat als ik een goede stoel heb.
snip

[ Voor 16% gewijzigd door We Are Borg op 12-10-2024 21:44 . Reden: Reactie op verwijderde reactie ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Lostson schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 20:25:
ik heb mijn KLM vlucht naar Tokyo gehad afgelopen woensdag en mijn vliegervaring vond ik maar matig.
snip
Ik vond dat ze een beetje zuur keken tijdens het werken (verkeerd been uit bed?geen idee...) en ook tijdens de vlucht werd er nooit langs gelopen voor water of vragen aan mensen wat ze nodig hadden.
Ik vind de stewardessen (en stewards) van KLM heel vriendelijk. De meeste maken vrolijke korte praatjes als ze het eten uitdelen. Dat ze niet vaker langskomen zal met het financiele plaatje te maken hebben. Als je met de kar langsgaat dan zegt bijna niemand nee, terwijl maar een paar mensen naar achter lopen om iets te halen.
Ook werkte de inflight entertainment niet goed bij KLM...ik had het idee dat het Android systeem het aantal LOAD niet aan kon (alle mensen tegelijkertijd kijken)...toen mensen ineens gingen slapen (dus entertainment system ongebruikt) deed die het bij mij wel goed...

Omdat dit natuurlijk je vlieg ervaring een stuk minder maakt...heeft KLM ieder passagier 6000 Flying Blue punten cadeau gegeven (...) Wat vinden jullie van dit compensatie? te licht? te zwaar?
Ik heb twee recente ervaringen met compensatie bij Delta, een ander lid van Skyteam. De eerste keer werkte de internetverbinding niet (ik had daarvoor niet apart betaald maar whatsapp/email is gratis). Daarvoor kreeg ik 100 dollar, vrij te besteden. De tweede keer was het ontbijt een mueslireep terwijl er in de vluchtbeschrijving stond dat je wakker zou worden van de geur van vers brood. Nou is zelfs bij Air France het brood in economy niets bijzonders, en dat hoeft van mij ook niet, maar een mueslireep is wel heel karig. Ik kreeg een voucher van 50 dollar. Beide keren moest ik wel zelf een berichtje sturen, anders had ik niets gekregen. 6000 miles hebben een waarde van ongeveer 60 euro als je ze ooit uitgeeft, anders heb je er niets aan. Ik vind dat aan de lage kant. Ik zou ze een berichtje sturen dat inflight entertainment voor jou belangrijk is bij de keuze voor een airline, dat een vlucht naar Tokio erg lang is en dat je maar twee ipv zes film hebt kunnen kijken, dat je 6000 miles hebt gehad en dat die voor jou weinig waarde vertegenwoordigen, en vragen of ze andere compensatie kunnen aanbieden. Ik ben benieuwd wat eruit komt.

[ Voor 39% gewijzigd door We Are Borg op 13-10-2024 07:27 ]

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:57
snip

[ Voor 97% gewijzigd door We Are Borg op 12-10-2024 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Mijn vlucht vandaag was in een oud toestel (PH-BXH) met een niet werkende APU... dus geen airconditioning tot na takeoff. Het werd niet extreem warm, toch kwam de cabin crew al met koud drinken langs vóór takeoff.

En IFE... dit toestel kent helemaal geen wifi, of USB in de stoel. Het zal mij niets verbazen als dit een van de eersten zal zijn voor de A321neo vlootvernieuwing. :P

Als ik zo de reacties hierboven zie zou ik ook maar eens compensatie moeten aanvragen?

[ Voor 21% gewijzigd door Zr40 op 12-10-2024 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Zr40 APU mag op Schiphol dacht ik niet aan, al heel lang niet. Of vertrok je ergens anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

franssie schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 22:04:
@Zr40 APU mag op Schiphol dacht ik niet aan, al heel lang niet. Of vertrok je ergens anders?
Vertrek vanuit VIE, maar het werd door cabin crew omschreven als defect met excuses voor het ongemak. Het was beduidend warmer dan tijdens de takeoff van de heenvlucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:05
Maar dan is er op Schiphol waarschijnlijk een externe aansluiting waarop de systemen van het vliegtuig tijdens het boarden werken?

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:25
APU mag wel aan zij het heel beperkt tegenwoordig. 10 minuten voor vertrek mag die aan en 5 minuten na aankomst moet hij weer uit zijn voor wide body en 5 minuten voor vertrek en 5 mintuen na aankomst voor narrowboddy. Natuurlijk als het te heet of te koud wordt en veiligheid in het geding komt mag je airside operations bellen om hem toch te starten.

In de tussentijd sluiten ze als het goed is Preconditioned air slangen aan.

[ Voor 6% gewijzigd door upclocker op 13-10-2024 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:14

Grouchy

meep meep

@Lostson Inderdaad, op lange vluchten vanaf een bepaalde duur krijg je snacks, maar ik weet niet precies waar de grens ligt bij KLM in 2024, misschien rond de 9 uur? Overigens bieden veel andere luchtvaartmaatschappijen ook iets dergelijke aan.

Wat betreft compensatie: Kreeg iedereen Flying Blue-miles? Ik hoop dat er ook iets was voor passagiers zonder Flying Blue-lidmaatschap.

6.000 mijlen is niets voor geen IFE op een vlucht van 13 uur - zelfs als je geen status bij de luchtvaartmaatschappij hebt.
Zowat elke luchtvaartmaatschappij gaat je eerst het absolute minimum aanbieden. Veel mensen accepteren het. Als je echter een frequent flyer bent met status, kun je meestal meer krijgen, maar je zult moeten schrijven om het te krijgen.

Ontbijt: Weet wel dat het momenteel niet helemaal lekker loopt met de catering bij KLM vanaf AMS.
Tijdens mijn laatste trans-Atlantische vlucht met KLM vorige maand mochten we op Schiphol een uur langer vertoeven vanwege een tekort aan cateringpersoneel, aldus diezelfde KLM.

[ Voor 12% gewijzigd door Grouchy op 13-10-2024 00:45 ]

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:01

FreakNL

Well do ya punk?

MathiasMetzger schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 15:17:

En daarna weer verder: wat verassend is, dat je een Multicity Ticket kan boeken tegen dezelfde prijs als wanneer je niet een paar dagen in Shanghai zou verblijven. Kosten een kleine € 500 per persoon, alles inbegrepen. Alleen nog eventjes een parkeerplaats boeken bij Brussels Airport, want de vlucht naar Shanghai vertrekt om 11 uur. Dus om 8 uur aanwezig zijn op het vliegveld? Het is in november, dus zal wel niet zo extreem druk dan zijn?

Wie is al eens met Hainan Airlines gevlogen? Dat schijnt dus de beste luchtvaartmaatschappij van China te zijn. Maar ik heb zelf niet al te hoge verwachtingen, omdat wij gewoon Economy vliegen. Voorheen al met China Southern Airlines gevlogen en met Air China, waarbij wij toen Peking bezocht hebben.

Als je slechts in je eentje vliegt valt € 200 a € 300 meer betalen voor een Air France, Swiss of wat voor Europese luchtvaartmaatschappij? Nog wel mee, maar wij vliegen met twee volwassenen en een kind. Dus dat bespaart ons zeker € 600 totaal :)
Maar voor die 600 euro heb je wel het ongemak van Brussel. Het is voor iedereen anders maar ik ga voor 600 “winst” niet vanaf Brussel vliegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

ik heb mijn KLM vlucht naar Tokyo gehad afgelopen woensdag en mijn vliegervaring vond ik maar matig.[mbr]snip, doe maar niet [/]

Ik heb een aantal keer tijdens de vlucht op het service knopje gedrukt (lampje brandde) maar geen stewardess te bekennen...toen ik het echt niet meer trok stond ik op en ging ik maar om water vragen...om vervolgens er achter te komen dat je achterin de pantry een hoekje had waar je zelf fris, water, snacks kon pakken (volgens mij wist denk ik 75% van de vliegtuig dat niet eens...dus je moest het maar net weten dat je daar iets kan drinken/eten)...wellicht ff omroepen voortaan? dit had wel beter gecommuniceerd kunnen worden...

Omdat dit natuurlijk je vlieg ervaring een stuk minder maakt...heeft KLM ieder passagier 6000 Flying Blue punten cadeau gegeven bovenop de normale FB punten die je al kreeg van de vlucht zelf. Ik dacht eerst dat ze een voucher zouden geven voor iets om op te redeemen, maar goed FB Punten is ook goed (beter dan niks)

ik kon tijdens mijn vlucht maximaal maar 2 films kijken want het systeem haperde (alsof het systeem de performance niet aan kon van zoveel schermen tegelijk)
normaal gesproken kijk ik hardcore veel films dus voor mij was het wel een domper...meestal haal ik wel 5x a 6x films maar goed dit keer iets minder films gekeken...

Hopelijk is de terugvlucht flight entertainment system wel goed...anders is dat wel gaar (ze hadden het systeem 3 x gereset, maar dat had niet geholpen) het bleef bij iedereen haperen...veel mensen die klaagden ook constant bij de stewardessen en terecht..

Overigens het ontbijt vond ik wel een beetje jammer (laatste maaltijd voordat het vliegtuig landde...) ik had iets van een warm maaltijd verwacht ofzo ipv daarvan krijg je een Kaasbroodje, yoghurt en fruit. eerste maaltijd was kip met rijst dat was prima, maar misschien ben ik gewoon teveel verwend bij China Eastern/Southern Airlines...daar krijg je gewoon 2x warm eten en lopen ze ook regelmatig langs voor water/refreshments. KLM kan daar toch wel wat van leren vind ik...service scoort toch een onvoldoende vind ik voor zulke ervaren stewardessen.

Ik heb liever dat ze zo min mogelijk langslopen op een nachtvlucht. Die pantry achterin is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
ik heb mijn KLM vlucht naar Tokyo gehad afgelopen woensdag en mijn vliegervaring vond ik maar matig.[mbr]snip, doe maar niet [/]

Qua personeel hangt het echt af van het moment. Ik heb echt leuke crews gehad en ook een aantal die gewoon niet blij waren met hun werk.

Ik vlieg al 25 jaar klm en ik ben nog nooit onder de indruk geweest van het eten in economy (van eetbaar tot soort van acceptabel). In business class heb ik wel is half koude pasta gehad, dus is niet altijd beter. Voor de rest neem ik mijn eigen snacks mee, dan weet ik wat ik heb :-)

Ook neem ik mijn eigen iPad mee om movies/tv te kijken, want IFE is en blijft ruk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
FreakNL schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 03:31:
[...]

Maar voor die 600 euro heb je wel het ongemak van Brussel. Het is voor iedereen anders maar ik ga voor 600 “winst” niet vanaf Brussel vliegen.
Zaventem is m'n favoriete vertrekplaats als het even kan. Wat vind je er mis mee?

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-08 14:11
UTMachine schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 07:33:
[...]
Ik vlieg al 25 jaar klm en ik ben nog nooit onder de indruk geweest van het eten in economy (van eetbaar tot soort van acceptabel). In business class heb ik wel is half koude pasta gehad, dus is niet altijd beter. Voor de rest neem ik mijn eigen snacks mee, dan weet ik wat ik heb :-)
De keren dat ik vloog voor vakantie met KLM was mijn indruk ook matig. Die broodjes zijn niet echt smaakvol en toendertijd zaten je handen onder de boter. Eten proberen we nu vaak maar op het vliegveld te doen. Volgende maand gaan we sinds Corona weer vliegen. Voor de zoveelste keer citytrip Wenen. Maar dit keer businessclass. Normaal pakken we flex economy ivm de priority-voordelen. Bij boeken bleken we voor 240 voor 3 personen per vlucht business te kunnen vliegen. Gezien medisch jaar (mijn vader heeft begin dit jaar enkel gebroken en pas sinds 1,5 week af van de controle's in het ziekenhuis; loopt goed maar nog wel wat angst) hebben we dat gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
martwoutnl schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 08:31:
[...]

De keren dat ik vloog voor vakantie met KLM was mijn indruk ook matig. Die broodjes zijn niet echt smaakvol en toendertijd zaten je handen onder de boter. Eten proberen we nu vaak maar op het vliegveld te doen. Volgende maand gaan we sinds Corona weer vliegen. Voor de zoveelste keer citytrip Wenen. Maar dit keer businessclass. Normaal pakken we flex economy ivm de priority-voordelen. Bij boeken bleken we voor 240 voor 3 personen per vlucht business te kunnen vliegen. Gezien medisch jaar (mijn vader heeft begin dit jaar enkel gebroken en pas sinds 1,5 week af van de controle's in het ziekenhuis; loopt goed maar nog wel wat angst) hebben we dat gedaan.
Eten op Schiphol is duur en niet echt lekker, dus ik neem ook broodjes zelf mee. Let wel op, business class in Europa bij KLM is dezelfde stoel als economy. Als het niet te vol is zit, met 2 ipv 3 personen voorin. Je hebt wel de voordelen van priority boarding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stephen Falken
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 12-11-2024
hier begin November even naar Washington DC, vlieg met Play airlines eerst naar Reykjavik en dan naar Washington. dus niet direct maar even een plaspauze van 1:10 op IJsland.

totaal maar 300 euro heen en terug terwijl een directe vlucht 800 euro was. kan dat geld wat ik bespaard heb weer uitgeven aan een overnachting daar (blijf er 3 nachten)

afgelopen augustus ook met Play gevlogen op IJsland, is prima bevallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
[...]

Wat is mis met Brussels Airport? Voor ons is het slechts 124km rijden, terwijl Schiphol ruim 200km rijden is. Meestal vliegen wij vanaf Düsseldorf, maar op die paar km's komt het niet aan. Ik rij volledig electrische dus Brussel, Weeze, Düsseldorf, Köln, Charleroi en Eindhoven liggen allemaal binnen mijn rijbereik.

Nu heb ik helaas geen CCS, maar de parkeerplaats bij Brussels Holiday Inn heeft dus Tesla Superchargers staan. Ik wil daar mijn auto voor 17 dagen gaan parkeren, omdat hun ook een gratis shuttle service naar het vliegveld hebben.

Charleroi was trouwens wel rampzalig: ook het parkeren, die chauffeur die de shuttle reed dacht dat hij Max Verstappen was. Vervolgens moet je een flink eind over die parkeerplaats lopen. Blijk je te moeten betalen voor het toilet. Maar goed wanneer je € 15 voor een vlucht betaald hebt, dan neem je dat op de koop toe. Brussels Airport lijkt mij waarschijnlijk gewoon vergelijkbaar, met andere grote Europese luchthavens.

Erger dan Charleroi kan het in iedere geval niet worden: wel valt mij de transport mogelijkheden vanuit het zuiden van Limburg naar Brussels Airport tegen. Onze enige logische optie is gewoon met de auto en dan € 81 betalen, om de auto 17 dagen te parkeren. Mijn vrouw die zou eigenlijk al de avond ervoor willen gaan: maar dan ben ik die € 81 kwijt aan een hotel, plus dan moet ik ook nog eens € 50 per persoon betalen voor de trein retour.

Dus mijn vrouw die staat voor de verandering maar gewoon eens op om 5:30 zodat wij om 6 uur naar Brussels Airport kunnen rijden: mij lijkt dat praktischer, dan vrijdagavond naar Brussel en dan in een hotel verblijven? Ik heb ook overlegd om mijn auto op Wezet te parkeren, daar kun je net als op bepaald transit parkeerplaatsen in Brussel gratis en hoelang je ook wilt parkeren.

Toen ik net mijn rijbewijs gehaald had, heb ik dat weleens gedaan: de Belgische trein vanaf Wezet genomen. En voor korte stedentrips deed ik dat ook. Echter tegenwoordig boek ik gewoon een parkeerplaats: dat is wel grappig die vlucht van Charleroi naar Bristol, daarvan was de parking duurder dan de vlucht zelf :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-08 14:11
UTMachine schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 08:37:
[...]

Eten op Schiphol is duur en niet echt lekker, dus ik neem ook broodjes zelf mee. Let wel op, business class in Europa bij KLM is dezelfde stoel als economy. Als het niet te vol is zit, met 2 ipv 3 personen voorin. Je hebt wel de voordelen van priority boarding.
Klopt. We hebben weleens een upgrade naar Business gehad ook een keer naar Wenen. En we hebben Lounge-toegang dus eten/drinken doen we daar via het buffet. Scheelt weer uitgave op Schiphol.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
MathiasMetzger schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 08:46:
[...]

Wat is mis met Brussels Airport? Voor ons is het slechts 124km rijden, terwijl Schiphol ruim 200km rijden is. Meestal vliegen wij vanaf Düsseldorf, maar op die paar km's komt het niet aan. Ik rij volledig electrische dus Brussel, Weeze, Düsseldorf, Köln, Charleroi en Eindhoven liggen allemaal binnen mijn rijbereik.

Nu heb ik helaas geen CCS, maar de parkeerplaats bij Brussels Holiday Inn heeft dus Tesla Superchargers staan. Ik wil daar mijn auto voor 17 dagen gaan parkeren, omdat hun ook een gratis shuttle service naar het vliegveld hebben.

Charleroi was trouwens wel rampzalig: ook het parkeren, die chauffeur die de shuttle reed dacht dat hij Max Verstappen was. Vervolgens moet je een flink eind over die parkeerplaats lopen. Blijk je te moeten betalen voor het toilet. Maar goed wanneer je € 15 voor een vlucht betaald hebt, dan neem je dat op de koop toe. Brussels Airport lijkt mij waarschijnlijk gewoon vergelijkbaar, met andere grote Europese luchthavens.

Erger dan Charleroi kan het in iedere geval niet worden: wel valt mij de transport mogelijkheden vanuit het zuiden van Limburg naar Brussels Airport tegen. Onze enige logische optie is gewoon met de auto en dan € 81 betalen, om de auto 17 dagen te parkeren. Mijn vrouw die zou eigenlijk al de avond ervoor willen gaan: maar dan ben ik die € 81 kwijt aan een hotel, plus dan moet ik ook nog eens € 50 per persoon betalen voor de trein retour.

Dus mijn vrouw die staat voor de verandering maar gewoon eens op om 5:30 zodat wij om 6 uur naar Brussels Airport kunnen rijden: mij lijkt dat praktischer, dan vrijdagavond naar Brussel en dan in een hotel verblijven? Ik heb ook overlegd om mijn auto op Wezet te parkeren, daar kun je net als op bepaald transit parkeerplaatsen in Brussel gratis en hoelang je ook wilt parkeren.

Toen ik net mijn rijbewijs gehaald had, heb ik dat weleens gedaan: de Belgische trein vanaf Wezet genomen. En voor korte stedentrips deed ik dat ook. Echter tegenwoordig boek ik gewoon een parkeerplaats: dat is wel grappig die vlucht van Charleroi naar Bristol, daarvan was de parking duurder dan de vlucht zelf :+
Ik vind Zaventem top, en als het even kan pak ik Zaventem (vandaar ook mijn *A voorkeur ipv SkyTeam).

Luchthaven is compact, niet ver lopen, nog nooit lang (prio) hoeven wachten ergens. Lounges zijn niet bijzonder.

Parkeren kan recht voor de terminal, en bij een vroege vlucht pak ik het Sheraton wat letterlijk 10 seconden lopen is tot de ingang.

Enige wat wél vervelend kan zijn is het verkeer richting Brussel.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dean Martin schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 07:58:
[...]

Zaventem is m'n favoriete vertrekplaats als het even kan. Wat vind je er mis mee?
Ik weet niet eens hoe ik er moet komen. Bovendien heb ik er geen status of privium. Ik prefereer Schiphol ook boven Rotterdam airport terwijl ik die laatste kan aanfietsen (bij wijze van).

Schiphol van huis haal ik binnen 35 minuten. Binnen 60 minuten in de vertrekhal. Dan ga ik niet naar fricking België om te vliegen, daar pas ik voor.

[ Voor 19% gewijzigd door FreakNL op 13-10-2024 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Dean Martin schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:03:
[...]

Ik vind Zaventem top, en als het even kan pak ik Zaventem (vandaar ook mijn *A voorkeur ipv SkyTeam).

Luchthaven is compact, niet ver lopen, nog nooit lang (prio) hoeven wachten ergens. Lounges zijn niet bijzonder.

Parkeren kan recht voor de terminal, en bij een vroege vlucht pak ik het Sheraton wat letterlijk 10 seconden lopen is tot de ingang.

Enige wat wél vervelend kan zijn is het verkeer richting Brussel.
Alleen opletten met die vluchten naar London. Je komt vaak aan op de A gate en moet dan met een bus naar de B gate. Veel mensen dringen omdat ze de trein willen halen en weten dit niet. Verder vind ik ook Brussels een fijn vliegveld, al is het de laatste maanden vrij druk op de parking, zelfs op het dak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
FreakNL schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:28:
[...]

Ik weet niet eens hoe ik er moet komen. Bovendien heb ik er geen status of privium. Ik prefereer Schiphol ook boven Rotterdam airport terwijl ik die laatste kan aanfietsen (bij wijze van).

Schiphol van huis haal ik binnen 35 minuten. Binnen 60 minuten in de vertrekhal. Dan ga ik niet naar fricking België om te vliegen, daar pas ik voor.
Jij reist dan waarschijnlijk met het OV? Voor ons is het eigenlijk een no-brainer om met de auto te gaan, want het is niet zo dat ik tegenover het treinstation woon. Dus dan zouden wij met onze zware koffers eerst naar de bushalte moeten lopen, of rijden? Maar dat laatste is ook omslachtig, want mijn auto moet ik dan wel weer terug rijden.

Als ik zie wat een treinkaartje vanuit Heerlen naar Schiphol kost tegenwoordig, dan is de keuze snel gemaakt: dan betaal ik wel € 5 per dag om mijn auto op 15 minuten van het vliegveld te parkeren. Alleen Maastricht Aachen Airport ligt praktisch naast de deur. Echter de OV verbinding er naartoe is niet bepaald geweldig.

Kosten zijn trouwens niet een te onderschatten iets: als ik € 600 bespaar door via Brussel te vliegen, dan hou ik geld over voor de accommodaties. Het is een behoorlijk duur grapje om prive eventjes een paar weken naar Azië te vliegen, met drie personen waarvan twee volwassenen en een kind. Gemiddeld kost mij dat wel € 5000 voor twee weekjes.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Interessant weetje voor wie een KLM A321neo gaat vliegen en graag (zoals ik) op rij 1 aan het raam zit: dat mag (nog) niet.

Blijkbaar is er een muurpaneel dat daar zit, dat nog niet gecertificeerd is en dus zijn stoelen 1A en 1F inop voor zolang als dat het geval is. De crew verwachtte een maand tot een week of 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:08
sanderblaaat schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 19:29:
Eerder dit jaar ook gedaan. Heerlijk rechtstreeks en een goede prijs. Vooral dagvlucht terug top.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codegro
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14-09 16:10
Iemand wel eens met Sundair gevlogen? We hebben een vakantie geboekt en vliegen met Sundair van Münster Osnabrück naar Hurghada.

Ik kende die maatschappij niet. Zijn er mensen hier met ervaring met deze Duitse maatschappij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:52

Freak187

geen

Zr40 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 22:17:
[...]

Vertrek vanuit VIE, maar het werd door cabin crew omschreven als defect met excuses voor het ongemak. Het was beduidend warmer dan tijdens de takeoff van de heenvlucht.
Zodra de motoren gestart zijn, nemen die de airco functie over van de APU. Dus je zou nog tijdens taxiën warmere lucht moeten krijgen. Misschien waren ze vergeten de thermostaat omhoog te draaien. De 737NG is wat dat betreft airco systeem hetzelfde als de 737 die in 1960 op de markt kwam: alles analoog.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:52

Freak187

geen

upclocker schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 23:16:
[...]

APU mag wel aan zij het heel beperkt tegenwoordig. 10 minuten voor vertrek mag die aan en 5 minuten na aankomst moet hij weer uit zijn voor wide body en 5 minuten voor vertrek en 5 mintuen na aankomst voor narrowboddy. Natuurlijk als het te heet of te koud wordt en veiligheid in het geding komt mag je airside operations bellen om hem toch te starten.

In de tussentijd sluiten ze als het goed is Preconditioned air slangen aan.
Lang niet altijd. Vroeger had je van die enorme karren met diesel generatoren om de airco via de ground service aansluiting aan te sluiten, maar die dingen worden allang niet meer gebruikt. Die mogen niet meer gebuikt worden, net als jetstarters die vroeger op diesel liepen, dan zijn nu puur elektrische generatoren geworden.

Volgens mij wordt er nu alleen op hele warme dagen zulke wagens aangerukt voor de widebody vliegtuigen. De rest is gewoon snel instappen en APU en/of motoren starten.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

MathiasMetzger schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:46:
[...]

Jij reist dan waarschijnlijk met het OV? Voor ons is het eigenlijk een no-brainer om met de auto te gaan, want het is niet zo dat ik tegenover het treinstation woon. Dus dan zouden wij met onze zware koffers eerst naar de bushalte moeten lopen, of rijden? Maar dat laatste is ook omslachtig, want mijn auto moet ik dan wel weer terug rijden.

Als ik zie wat een treinkaartje vanuit Heerlen naar Schiphol kost tegenwoordig, dan is de keuze snel gemaakt: dan betaal ik wel € 5 per dag om mijn auto op 15 minuten van het vliegveld te parkeren. Alleen Maastricht Aachen Airport ligt praktisch naast de deur. Echter de OV verbinding er naartoe is niet bepaald geweldig.

Kosten zijn trouwens niet een te onderschatten iets: als ik € 600 bespaar door via Brussel te vliegen, dan hou ik geld over voor de accommodaties. Het is een behoorlijk duur grapje om prive eventjes een paar weken naar Azië te vliegen, met drie personen waarvan twee volwassenen en een kind. Gemiddeld kost mij dat wel € 5000 voor twee weekjes.
Je focust alleen maar op kosten. Ik heb het over gemak. Ik woon ook niet naast een treinstation maar ga uiteraard met de taxi naar Rotterdam centraal en dan met de IC direct naar Schiphol…

Auto op Schiphol begin ik niet aan en dan zeker niet P5.

Brussel is echt geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:25
Freak187 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:24:
[...]

Lang niet altijd. Vroeger had je van die enorme karren met diesel generatoren om de airco via de ground service aansluiting aan te sluiten, maar die dingen worden allang niet meer gebruikt. Die mogen niet meer gebuikt worden, net als jetstarters die vroeger op diesel liepen, dan zijn nu puur elektrische generatoren geworden.

Volgens mij wordt er nu alleen op hele warme dagen zulke wagens aangerukt voor de widebody vliegtuigen. De rest is gewoon snel instappen en APU en/of motoren starten.
De KLM widebodies worden tegenwoordig als het goed is altijd aangesloten aan PCA's vanwege de nieuwe regelgeving. Praktijk is dat het soms niet gebeurt, maar dat is zeker niet de bedoeling. Sluit je ze niet aan dan wordt het heel snel warm met 300 man aan boord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

FreakNL schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:35:
[...]

Je focust alleen maar op kosten. Ik heb het over gemak. Ik woon ook niet naast een treinstation maar ga uiteraard met de taxi naar Rotterdam centraal en dan met de IC direct naar Schiphol…

Helaas gaat de Eurostar richting Midi en niet Zaventem. In jouw geval is het dan die tragere NS trein nemen of gok ik overstappen op Antwerpen of Midi. Kost je dan gok ik 90minuten met de directe NS trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:53

Bij gemak op Schiphol denk ik juist aan de auto en dan parkeren in P1, recht voor de terminal.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

FredvZ schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:00:
[...]

Bij gemak op Schiphol denk ik juist aan de auto en dan parkeren in P1, recht voor de terminal.
Doe ik ook weleens maar alleen bij echt korte trips. Anders vind ik het te duur (ja, ook ik heb mijn grenzen).

Verder is het niet veel comfortabeler dan met de trein. Zeker overdag is die IC direct vaak gewoon leeg.

[ Voor 15% gewijzigd door FreakNL op 13-10-2024 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
[...]

Auto op Schiphol begin in niet aan en dan zeker niet P5.

Ja ik kijk erg naar de kosten: maar jij zit in een enorme luxe positie. De IC van Rotterdam Centraal naar Schiphol doet er slechts 31 minuten over. Met de auto ben je waarschijnlijk langer onderweg, dus dan snap ik wel dat je niet eens na gaat denken over parkeren nabij Schiphol.

Vroeger ging vanaf Heerlen een directe trein rechtstreeks naar Schiphol: die had als bestemming Den Helder, dus dat was nog wel praktisch. Mijn ouders reden mij met de auto naar het station in Heerlen en een paar uurtjes later was ik al op Schiphol. Nu moet je dus overstappen in Eindhoven, dus dan moet je met zware koffers zitten slepen. De bereikbaarheid van Schiphol, is dus niet veel beter dan die van Brussels Airport.

Wat wel in het voordeel van Brussels Airport is: het is slechts 124km rijden. Dus bijna 100km dichterbij voor ons dan Schiphol, alleen ook naar Brussel Airport is er geen directe verbinding met het OV. Dus zouden wij in Luik en Brussel Noord moeten overstappen, wat inhoudt dat de reistijd 2u25 minuten is. Mits iemand ons zou kunnen afzetten op Station Heerlen, want anders komt er nog eens 40min bij.

Maar als ik pech heb zou ik ook 2x moeten overstappen voor Schiphol, waarbij de reistijd met het OV vanaf thuis uiteindelijk uitkomt op 3u15min. Voor Brussels Airport is dat 3u10min. Terwijl het met de auto slechts 1u17 minuten is. Het is echt dus niet zo dat wij alleen naar de kosten kijken, want met het OV kom ik niet om 8 uur aan op Brussels Airport. Vroegste dat je er met het OV kan zijn is rond 9 uur, maar het advies is 3 uur vantevoren aanwezig zijn. Wij vliegen om 11 uur namelijk.

Het zijn dus zeker niet alleen de kosten waar ik alleen op focus: gemak speelt bij ons ook een rol, want geen enkele luchthaven heeft een directe OV verbinding met Heerlen. Wij parkeren altijd in de buurt van het vliegveld, alleen vrijwel nooit de officiële parking. Nu hebben wij gekozen voor de parkeerplaats van Holiday Inn Brussels Airport. Alleen bij Weeze Airport hebben wij op de officiële parkeerplaats geparkeerd, omdat je daar geen andere optie hebt. Je kunt ook niet meer gratis op de P+R in Kevelaer parkeren, dat kon vroeger dus wel nog.
[...]

Kan ik dus concluderen, dat jij Brussels Airport geen goede luchthaven vindt? Omdat het voor jouw niet praktisch is om daar naar toe te reizen in vergelijking met Schiphol, waarbij je slechts 30min in de trein zit en naar Brussels Airport 1u43 min. Maar we vanuit Rotterdam Centraal dus een veel betere OV verbinding is naar Brussels Airport, dan vanuit Heerlen.

@FredvZ dat geld in-principe voor iedere luchthaven: alleen ik vind de eigen parkeerplaatsen van luchthavens in de regel te duur, ook wanneer ze een zogenaamde discount parkeerplaats hebben. Alleen op Weeze kon ik vanaf de goedkoopste officiële parkeerplaats, binnen 15 minuten naar de terminal lopen.

Ik had voor € 136 ook nog letterlijk tegenover de terminal kunnen parkeren bij Brussels Airport, alleen die € 55 extra tegenover de Holiday Inn Airport Hotel. Vind ik erg veel geld voor een parkeergarage, welke slecht beoordeeld wordt en je loopt ook nog het risico dat je auto opengebroken worden. Want erg veilig zou die parkeerplaats niet zijn.

Wij gaan dus ook voor gemak: maar liever een stukje verder weg van het vliegveld, want dat scheelt in de regel toch flink in de parkeerkosten. En meestal brengen ze je toch vlug naar de terminal met een shuttle dienst. Verder gewoon een kwestie van op tijd met de auto vertrekken, want je eigen auto heeft geen dienstregeling die pas om 6:15 begint :+

[ Voor 8% gewijzigd door MathiasMetzger op 13-10-2024 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik zeg alleen maar dat ik niet naar Brussel ga rijden voor 600 euro winst.

Ik zeg nergens dat ik het geen goede luchthaven vind.

Het is toch voor iedereen anders, maar de tijd dat ik honderden KMs ga reizen om een paar honderd euro op een vlucht te besparen liggen achter me. Ik vlieg vanaf Amsterdam of Rotterdam en heel misschien Eindhoven. De rest is geen optie.

[ Voor 47% gewijzigd door FreakNL op 13-10-2024 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Laatst online: 11:58
Wanneer ik vakanties boek, dan kijk ik ook altijd naar vluchten vanaf Düsseldorf. Een beetje gewenning, aangezien ik in Nijmegen ben geboren en getogen.

Als ik de prijsverschillen zie, dan kriebelt het wel een beetje. Totdat ik me realiseer dat dat veel meer reistijd en reiskosten met zich meebrengt gezien m'n huidige woonplaats: 15 minuten met de taxi/uber naar Schiphol. :P

Of het moet een verdomd goede deal zijn. Besparing van €600 op tickets is dat - voor mij - niet aangezien een groot deel daarvan al opgaat aan brandstofkosten en parkeerkosten.

Düsseldorf vind ik trouwens wel prettiger dan Schiphol omdat je daar niet veel hoeft te lopen. :P

[ Voor 27% gewijzigd door Mawlana op 13-10-2024 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hompu
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-09 21:14
Ik zit even te twijfelen of het nodig is om voor twee KLM vluchten stoelen vooraf te kiezen, dus (ruim) voor check-in. We vliegen met z'n tweeën. Heenvlucht is een E195 en terug een E175, behoudens equipment change uiteraard. Het liefst zitten we natuurlijk naast elkaar. Ik ga er niet vanuit dat KLM Ryanair praktijken uitvoert door koppels uit elkaar te plaatsen bij check-in (toch?), maar in theorie kan het natuurlijk dat op alle rijen solo reizigers een stoel kiezen. Hoe groot zou die kans zijn?

En ja, al vaker gelezen in dit topic, als je er zeker van wil zijn gewoon betalen. Kosten vallen ook wel mee, maar vroeg het me gewoon af. En niet naast elkaar zitten op een relatief korte KLC vlucht overleven we ook wel :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Ze zetten je niet expres uit elkaar nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Bedoel je Cityhopper met KLC? Waar gaat de vlucht heen?

Het is niet alleen wie er niet naast je zit, maar ook wie er wel naast je zit. Een erg grote, zeer dikke, zweterige man bijvoorbeeld ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hompu
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-09 21:14
gambieter schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:04:
Bedoel je Cityhopper met KLC? Waar gaat de vlucht heen?

Het is niet alleen wie er niet naast je zit, maar ook wie er wel naast je zit. Een erg grote, zeer dikke, zweterige man bijvoorbeeld ;)
Cityhopper inderdaad. De reis gaat naar Krakau, dus AMS-KRK en vice versa.
En fair enough :+

Zie de prijzen nu in euro's staan. Eens kijken of het me lukt om die stoelen met miles te boeken, heb nog wel wat Amex punten die ik over kan zetten naar FB.

[ Voor 3% gewijzigd door Hompu op 13-10-2024 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:38
@Hompu en anders vraag je of 1 van de 2 wil ruilen van plek zodat jullie naast elkaar kunnen zitten. Kan me niet voorstellen dat dat niet met 1 van de 2 lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hompu schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:28:
Ik ga er niet vanuit dat KLM Ryanair praktijken uitvoert door koppels uit elkaar te plaatsen bij check-in (toch?), maar in theorie kan het natuurlijk dat op alle rijen solo reizigers een stoel kiezen. Hoe groot zou die kans zijn?
Doet Ryanair ook niet expres of bewust.
Zoiets gebeurt alleen als veel mensen een stoel gekocht hebben (dat doet naar mijn inschatting zo'n 90%) en daardoor geen vrije rijen meer overblijven voor gratis stoelkeuze. Voordeeltje aan die manier: je kan gratis op een rij met meer beenruimte belanden omdat die stoelen het duurste zijn en overblijven.

Overigens krijgen kinderen bij Ryanair gratis een gereserveerde zitplaats en de ouder dient een stoel uit te kiezen voor gereduceerd tarief (6 euro), waardoor een familie met kinderen in de praktijk altijd bij elkaar zal zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basmq
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:10
Hompu schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:20:
[...]

Cityhopper inderdaad. De reis gaat naar Krakau, dus AMS-KRK en vice versa.
En fair enough :+

Zie de prijzen nu in euro's staan. Eens kijken of het me lukt om die stoelen met miles te boeken, heb nog wel wat Amex punten die ik over kan zetten naar FB.
Net terug uit Krakau met z'n vijven. Zowel heen als terug netjes bij elkaar neergezet.

Veel plezier daar, fantastische stad!
Pagina: 1 ... 218 ... 251 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:

Chrome Extensie

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2