Providentia schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 00:20:
Het afgelopen jaar heb ik erg veel moeten vliegen voor werk. Zo veel dat ik ondertussen met enige regelmaat een upgrade naar Business Class krijg, of de optie heb om met punten een (intercontinentale) vlucht van Economy naar Business te upgraden.
Ik had altijd het beeld dat Business Class echt iets speciaals was, een beetje zoals naar een sterrenrestaurant gaan of naar een exclusieve bijeenkomst of feest.
Nu heb ik dus een aantal keer "gratis" Business Class mogen vliegen met United en Lufthansa, en ik moet zeggen, het viel me eigenlijk behoorlijk tegen. Niet dat de stoelen niet comfortabel waren – die waren prima. En ja, het is een stuk fijner vliegen in Business Class dan in Economy, zeker op lange intercontinentale vluchten, maar ik kon het niet laten om alles even in perspectief te plaatsen.
Voor de route die ik doorgaans neem, kost een retourtje in Economy ongeveer 1000 euro, terwijl dezelfde route in Business Class meestal tussen de 3500 en 4500 euro ligt. Oftewel, een prijsverschil van 2500 tot 3500 euro per trip, of 1250 tot 1750 euro per enkele reis.
Stel je het volgende scenario voor: we staan samen in een kleine, luidruchtige kamer en je krijgt te horen dat je de komende 10 uur deze kamer niet mag verlaten. Er is uiteraard een (zeer kleine) toiletruimte en een smal gangpad naar deze toiletruimte. De deal is dat je van mij 1250 euro krijgt als je de komende tien uur op een stoel met weinig beenruimte gaat zitten, of helemaal niets als je op een erg smal maar relatief comfortabel bed gaat liggen. Het bed kun je ook automatisch ombouwen tot een comfortabele stoel.
Kies je voor de stoeloptie, dan krijg je er ook nog de goedkoopste magnetronmaaltijd van de Aldi bij. Kies je voor het bed, dan krijg je een maaltijd die je kunt vergelijken met een restaurant met 2,5 tot 3 sterren op Google (3 van de 5 sterren).
Ben ik nou gekke Henkie, of kies je in bijna alle gevallen voor die 1250 (of 1750) euro en neem je dan maar 10 uurtjes "afzien" op een stoel voor lief?
Je komt op dezelfde tijd aan als de ander. Ja, je kunt waarschijnlijk minder (goed) slapen, en je zult wat vermoeider zijn, maar het prijsverschil is toch belachelijk? Een van de weinige scenario's waarin ik me kan voorstellen dat het die meerprijs waard is, is als je direct na aankomst een belangrijke vergadering hebt en geen tijd hebt om naar een hotel te gaan om even te slapen.
Ik weet dat veel mensen in dit topic regelmatig in Business Class vliegen, dus misschien stoot ik hier mensen mee voor het hoofd (niet mijn bedoeling), maar als je dezelfde service buiten een vliegtuig zou krijgen, zou het allemaal maar erg matig zijn. De lounges zijn ook niet spectaculair – niet beter dan, pak 'm beet, een La Place of zo.
Ik heb nog nooit in First Class gevlogen, dus dat kan ik niet beoordelen, maar als je het nou echt objectief bekijkt (en status buiten beschouwing laat), is het dan niet zo dat Business Class eigenlijk nergens over gaat met deze prijzen?