Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 213 ... 241 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pipmitz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:40
We Are Borg schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:01:
[...]

100k per aanmelding. Zo had hij onlangs 500k aan punten binnengeharkt :)
Dat is erg lekker ja!
PWM schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:09:
En de 50.000 retention miles per jaar natuurlijk + dubbele miles voor x maanden.
Ah ja precies, die dubbele miles ga ik eens onthouden! Had begin dit jaar allen een retention van 25k miles (zonder verdere verplichting) maar ga volgend jaar dan eens proberen voor die dubbele miles voor x aantal maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:29
Pipmitz schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:17:
[...]

Dat is erg lekker ja!

[...]

Ah ja precies, die dubbele miles ga ik eens onthouden! Had begin dit jaar allen een retention van 25k miles (zonder verdere verplichting) maar ga volgend jaar dan eens proberen voor die dubbele miles voor x aantal maanden.
Ter info, ik heb gister, zonder enige moeite, 25k en 1 punt extra per euro spend (ik neem aan dat dit verdubbeld is). Amex plat, spend is niet gigantisch maar zeker ook niet minimaal. Ik denk ongeveer 30-50k/yr. Dit was de eerste keer dat ik om een retention offer vroeg, en heb totaal geen moeite gedaan om meer te krijgen.,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:12

Grouchy

meep meep

alexbl69 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 07:52:
Houden de veelvliegers hier wel eens bij wat ze allemaal gevlogen hebben? Heb de indruk dat er een paar bij zijn die meer uren hebben dan menig piloot :).
Probeerde het in het verleden bij te houden maar verloor gedurende het jaar altijd de motivatie. Kwam toen wel elk jaar boven de 200K+ miles/300k+ kilometers, ondertussen dus een paar miljoen. Sinds COVID er eigenlijk mee gestopt.
Het helpt natuurlijk wel als je een hoop TATL trips zoals AMS-RAP en AMS-GFK hebt en/of (oud plaatje gevonden) je deze vliegtuigen in één week of twee had:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48834561638_3453515e91_z.jpg

Dat tikt wat harder aan qua miles/uren dan 5x een AMS-LPI.

Creditcards: Kost wat werk maar gewoon voor wat US creditcards gaan en niet meer omkijken. Je laat hier zoveel liggen.

[ Voor 19% gewijzigd door Grouchy op 04-09-2024 19:36 ]

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Grouchy schreef op woensdag 4 september 2024 @ 19:01:
[...]
Creditcards: Kost wat werk maar gewoon voor wat US creditcards gaan en niet meer omkijken. Je laat hier zoveel liggen.
Is dit te doen? Een adres daar is lastig, bankrekening vermoedelijk wel te regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Ja, tegenwoordig is het volgens mij nog steeds mogelijk in het kort:
- ITIN aanvragen
- US adres en telefoonnummer nodig
- US bankaccount

Als je al een NL AMEX kaart hebt en je wilt een US CC: American Express Global Transfer gebruiken. Anders start je met een score van 0.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pipmitz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:40
Grouchy schreef op woensdag 4 september 2024 @ 19:01:
[...]

Dit is alleen interessant als je jaarlijks meermaals in de US bent denk ik of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Grouchy schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:08:
Ja, tegenwoordig is het volgens mij nog steeds mogelijk in het kort:
- ITIN aanvragen
- US adres en telefoonnummer nodig
- US bankaccount

Als je al een NL AMEX kaart hebt en je wilt een US CC: American Express Global Transfer gebruiken. Anders start je met een score van 0.
Het vervelende hiervan is dat je met die drie zaken door financiële instellingen gezien kan worden als potentiële US Person. Volgens NN bijvoorbeeld ben je zelfs al US Person als je "contactgegevens of bankgegevens [hebt] in de Verenigde Staten. Zoals een woonadres, postadres, fiscaal adres, een bankrekeningnummer of een telefoonnummer." Nu geloof ik niet dat je met enkel een postadres, bankrekening en telefoonnummer al US person bent zoals NN daar stelt, maar het is een voorbeeld van een instelling die extra vragen zal gaan stellen of zelfs de relatie kan beëindigen omdat ze het te ingewikkeld vinden om vast te stellen dat je géén US person bent en het risico niet willen lopen dat je het misschien toch zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Pipmitz schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:28:
[...]

Dit is alleen interessant als je jaarlijks meermaals in de US bent denk ik of niet?
De CCs kan je buiten de US ook gewoon gebruiken voor restaurants, tanken, boodschappen, hotels, autohuur, vliegtickets enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Grouchy schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:59:
[...]

De CCs kan je buiten de US ook gewoon gebruiken voor restaurants, tanken, boodschappen, hotels, autohuur, vliegtickets enzovoort.
Neem aan dat je wel de flinke wisselkoersopslag mag betalen. Dus als je veel in USD uitgeeft (en/of kan declareren) wel een optie, maar anders niet lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:56
PWM schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:55:
Er is toch moeilijk tegen een creditcard aan te vliegen qua punten :p

[Afbeelding]

Dan vallen dit soort dingen toch wel echt in het niet

[Afbeelding]

Laat staan EU vluchten die steeds iets van 1500 miles opleveren.

[...]

Het is jammer dat de KLM app het aantal vluchten niet meer laat zien. Weggehaald in een app update ergens.
Lol 72 xp voor een vlucht. Ik moet moeite doen om mijn zilver te houden a100xp. Ik krijg 24 voor een retour Singapore

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Daar zit waarschijnlijk wel wat SAF bij, of een overstap.

Zonder SAF zou ik dit jaar met 8 medium vluchten ook geen Silver kunnen behalen :P

[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 04-09-2024 23:13 ]

• Grouchy

Grouchy

meep meep

finsdefis schreef op woensdag 4 september 2024 @ 22:51:
[...]

Neem aan dat je wel de flinke wisselkoersopslag mag betalen. Dus als je veel in USD uitgeeft (en/of kan declareren) wel een optie, maar anders niet lijkt me.
Dat kan inderdaad een issue zijn als je CC uitgaven vooral in de Eurozone plaatsvinden.
Daarbuiten zoals in landen met een andere munt zoals de UK, Polen, Denemarken, Israël, India enzovoort kom je die kosten ook tegen zou je een Nederlandse CC gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zr40 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 23:12:
Daar zit waarschijnlijk wel wat SAF bij, of een overstap.
Zit een binnenlandse vlucht bij maar geen SAF.

72XP is 30 + 36 + 6. Ik gok AMS-iets-SLC-AMS (of andersom), en iets moet dan LAX, SFO, PDX of LAS zijn want dat zijn de enige plekken in de VS waar je vanuit AMS non-stop kunt komen die 36 XP geven.

En die 66UXP zijn de tell wat dat betreft: dat zijn de 36 + 30 XP, waar de resterende 6XP die geen UXP geven die binnenlandse vlucht zijn.

Oh en dit alles in business natuurlijk.

Ik heb overigens zelf wel eens AMS-CDG-SEA-YVR-AMS gedaan voor een totaal van 96XP in 1 boeking. CDG-SEA is net boven de 5000nm, dus 36XP, 2x 15 voor de verbindingen (AMS-CDG, en SEA-YVR is nog geen 30 minuten maar internationaal dus 15), en 30 voor YVR-AMS.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Apache4u
  • Niet online
Westen VS, rechtsteeks, zonder SAF is 72XP in business. Heb het even bij mezelf nagekeken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MlwwE_X1iskhgvUNnZGAOU_eXDM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AhI8saPG9dx6V4nTGeM24gPE.jpg?f=fotoalbum_large

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Niet álle west-coast VS helaas. AMS-SEA zit net onder de 5000nm dus 30 XP. En AMS-YVR (ok geen VS maar wat scheelt het) idem. Helaas is er geen margin ingebouwd.

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Wat is bij jullie het omslagpunt in euro’s om business te boeken? Ga in oktober naar Seattle en kan voor 900 euro de terugvlucht van SEA naar AMS met Delta upgraden van Comfort+ naar Delta One Suite in de A330-900neo. M’n frequent flying collega’s uit de US zeiden al meteen dat ze het zouden doen maar het is toch een hoop geld uit eigen zak. (Zij hebben makkelijker praten met die hoge salarissen daar 😄) Voor 400-500 euro had ik het wel gedaan. Enig idee of die prijs er wellicht nog gaat komen? Ik houd het dagelijks in de gaten en het schommelt tussen de 890 en 920 euro. Thanks!

• finsdefis
  • Niet online
Grouchy schreef op donderdag 5 september 2024 @ 00:02:
[...]

Dat kan inderdaad een issue zijn als je CC uitgaven vooral in de Eurozone plaatsvinden.
Daarbuiten zoals in landen met een andere munt zoals de UK, Polen, Denemarken, Israël, India enzovoort kom je die kosten ook tegen zou je een Nederlandse CC gebruiken.
Er zijn wel andere betaalmethoden waarmee je die opslag kunt vermijden. Als je veel in verschillende valuta uitgeeft zijn er best wat opties beschikbaar zoals Curve Black/Metal of Revolut Premium / Metal / Ultra en soortgelijke debit cards. Bij Curve kun je er een CC onder hangen (helaas geen Amex). De kosten daarvoor heb je er snel uit. Zelf gebruik ik ook vaak Openbank met Travel+.

Nu scheelt het dat vliegtickets meestal geen enorme koersopslag bevatten als je een andere valuta selecteert, volgens mij.

[ Voor 13% gewijzigd door finsdefis op 05-09-2024 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricktachtig
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22-05 19:55
JPtjeeNL schreef op donderdag 5 september 2024 @ 06:05:
Wat is bij jullie het omslagpunt in euro’s om business te boeken? Ga in oktober naar Seattle en kan voor 900 euro de terugvlucht van SEA naar AMS met Delta upgraden van Comfort+ naar Delta One Suite in de A330-900neo. M’n frequent flying collega’s uit de US zeiden al meteen dat ze het zouden doen maar het is toch een hoop geld uit eigen zak. (Zij hebben makkelijker praten met die hoge salarissen daar 😄) Voor 400-500 euro had ik het wel gedaan. Enig idee of die prijs er wellicht nog gaat komen? Ik houd het dagelijks in de gaten en het schommelt tussen de 890 en 920 euro. Thanks!
Wat je zelf zegt. Dit lijkt mij afhankelijk van hoeveel jezelf te besteden hebt. Als ik Comfort+ zou vliegen zie ik geen enkele reden om naar Business te gaan voor een prive vlucht. Maar stel je moet veel werk gedaan krijgen zakelijk of je hebt meteen een belangrijke afspraak na het landen waar je fris voor moet zijn dan kun je het overwegen.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uFx02p1yGGFk5y5FNhHFjkEZ77Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e67tRxbtBDw2H1dEQkYmXJji.jpg?f=user_large

Wat gebeurt er op Schiphol vanmiddag :?

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:42
PWM schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:06:
[Afbeelding]

Zonnig strak blauwe lucht.

En aan de andere kant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:11
[Afbeelding]

Licht briesje, graadje of 25.

Levensgevaarlijk dus.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:05
The French Civil Aviation Authority (DGAC) is asking airlines to reduce their flight schedules to and from Paris-Orly and Paris-Charles-De-Gaulle airports between November 5 and December 10, 2024* due to scheduled maintenance on their operating systems.
Consequently, your flight AF1240 has been modified.
Goh, en dat was niet al maanden vantevoren bekend? Ticket anderhalve week geleden geboekt.

IT van AFKL werkt weer top als altijd, via de app is de link om boeking te beheren/veranderen een doodlopende weg. Via de website werd ik naar een schimmig AF portaal gestuurd, waar de heenreis + 1ste leg van de terugreis (die hetzelfde bleven) opeens als gewijzigd stonden (gewijzigd in.. exact dezelfde vluchten) en bevestigd dienden te worden, en de laatste leg van de terugreis waar het om ging was niks aan te veranderen. 8)7

Vond 40 minuten overstap op CDG voor een internationale vlucht wel erg optimistisch (met ruimbagage), dus vanochtend maar even gebeld en een vlucht die 2 uur overstap heeft.

Maar van die hippe systemen waar ik alles zelf online kan regelen en dat dan vervolgens niks werkt, zucht..

• PWM
  • Niet online
jongetje schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:17:
[...]

Zonnig strak blauwe lucht.

En aan de andere kant?
Kopenhagen. 28 graden en strakblauw

EDIT:

KLM zegt
The runway capacity at Amsterdam Airport Schiphol (AMS) is currently reduced due to weather conditions (impacting visibility), in combination with ILS non-availability RWY 36C.

[ Voor 32% gewijzigd door PWM op 05-09-2024 11:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Laatst online: 22:58
[Afbeelding]

Komt vast uit KLM's EC261 bullshit generator.

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:25
Klopt... Noordwesten wind geeft op dit moment slechts een baan om te landen. De Zwanenburgbaan is nog circa een week dicht vanwege onderhoud.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Timmy schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:50:
[...]

Klopt... Noordwesten wind geeft op dit moment slechts een baan om te landen. De Zwanenburgbaan is nog circa een week dicht vanwege onderhoud.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BUulpQnddafeapMLWKe5gv3o4ek=/x800/filters:strip_exif()/f/image/t0eRwUOSNh7HJ6XuodanyGSU.png?f=fotoalbum_large
Het regent vertragingen ipv zonnestralen op Schiphol

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:25
PolarBear schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:32:

Het regent vertragingen ipv zonnestralen op Schiphol
Nummer 2 qua vertragingen volgens FR24.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_b2pZcGbdHPbyp_pNbrszr5zqB8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YS0iWBmXdKkLxGPQpk7BhUgi.jpg?f=fotoalbum_large

• Aquafreak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:52
Er zitten hier vast wel een aantal FF'ers die dit weten :)
Binnenkort kom ik rond 2 uur 's nachts aan op op Schiphol vanaf een Schengen vlucht. De eerste trein vertrekt echter pas een paar uur later, mijn idee was om met mijn Privium pas het transfer filter te gebruiken om het non-Schengen gebied in te gaan en daar wat tijd door te brengen en een ontbijt bij de Privium west lounge te eten.

Klopt het dat je van Schengen naar non-Schengen alleen langs de paspoort controle hoeft? En mag dit in mijn geval?

• Apache4u
  • Niet online
Aquafreak schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:13:
Er zitten hier vast wel een aantal FF'ers die dit weten :)
Binnenkort kom ik rond 2 uur 's nachts aan op op Schiphol vanaf een Schengen vlucht. De eerste trein vertrekt echter pas een paar uur later, mijn idee was om met mijn Privium pas het transfer filter te gebruiken om het non-Schengen gebied in te gaan en daar wat tijd door te brengen en een ontbijt bij de Privium west lounge te eten.

Klopt het dat je van Schengen naar non-Schengen alleen langs de paspoort controle hoeft? En mag dit in mijn geval?
Alle Privium lounges zijn geopend van 5.30 tot 21.00 , dus vrees dat je je idee sowieso moet laten schieten.

Even de antwoorden die ik weet:
- Volgens Privium mag je gebruik maken van de airside lounges bij aankomst. Er wordt in hun regels niks gezegd over de non-schengen lounge met een schengen boarding pass. Dus neem aan dat zij daar niet moeilijk over doen.
- Er is inderdaad geen security check (meer) tussen non-schengen en schengen. Ik heb er 2 weken geleden nog gebruik van gemaakt en verwachtte deze wel ivm ervaringen in een ver verleden. Maar geen check dus.
-

Dat betekent, stam + t .

• Aquafreak
Apache4u schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:30:
[...]

Alle Privium lounges zijn geopend van 5.30 tot 21.00 , dus vrees dat je je idee sowieso moet laten schieten.

Even de antwoorden die ik weet:
- Volgens Privium mag je gebruik maken van de airside lounges bij aankomst. Er wordt in hun regels niks gezegd over de non-schengen lounge met een schengen boarding pass. Dus neem aan dat zij daar niet moeilijk over doen.
- Er is inderdaad geen security check (meer) tussen non-schengen en schengen. Ik heb er 2 weken geleden nog gebruik van gemaakt en verwachtte deze wel ivm ervaringen in een ver verleden. Maar geen check dus.
-
Klopt, maar mijn eerste trein gaat nog later dan 5:30. Dus een (snel) ontbijtje moet lukken :P

• Apache4u
  • Niet online
Aquafreak schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:35:
[...]

Klopt, maar mijn eerste trein gaat nog later dan 5:30. Dus een (snel) ontbijtje moet lukken :P
maar dan kun je toch ook gewoon gebruik maken van de lounge aan de Schengen-zijde? Of vind je de ontbijt kwaliteit aan de non-schengen zijde beter?

Het enige wat ik wel weet is dat het niet toegestaan is om zonder geldige boardingpass de airside zone te betreden met Privium. Dat geldt voor de gehele airside. Als ik jou was zou ik toch even informeren bij Privium of dit, als er echt >3 uur tussen zit, nog onder aankomst valt.
Anders wacht je straks 3+ uur op een uitgestorven luchthaven en wordt je alsnog bij de lounge geweigerd. Want je zal je boardingpass zeker moeten laten zien.

Dat betekent, stam + t .

• Aquafreak
Apache4u schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:58:
[...]

maar dan kun je toch ook gewoon gebruik maken van de lounge aan de Schengen-zijde? Of vind je de ontbijt kwaliteit aan de non-schengen zijde beter?
Eerste keer Privium lounges voor mij, dus dan kan ik ze mooi allebei proberen dacht ik. :9
Het enige wat ik wel weet is dat het niet toegestaan is om zonder geldige boardingpass de airside zone te betreden met Privium. Dat geldt voor de gehele airside. Als ik jou was zou ik toch even informeren bij Privium of dit, als er echt >3 uur tussen zit, nog onder aankomst valt.
Anders wacht je straks 3+ uur op een uitgestorven luchthaven en wordt je alsnog bij de lounge geweigerd. Want je zal je boardingpass zeker moeten laten zien.
Ik blijft airside, ik ga immers alleen van het Schengen naar het non-Schengen gebied. De vraag is alleen of dit tijdens de paspoort controle geen problemen oplevert, ik heb geen boardingpass op dat moment inderdaad.
Ik zal Privium eens voorleggen of ik 3 uur later inderdaad nog de lounge in mag, anders kan het plan de prullenbak in...

• CyBeR
  • Niet online
Toegegeven ik heb op Schiphol nooit overgestapt maar zover ik weet vraagt de KMar daar ook niet om een boarding pass.

• Aquafreak
Dat is mijn ervaring ook inderdaad.
Maar er zijn er hier vast een paar die wat meer datapunten hebben wat dit betreft :P

Edit:
Nagevraagd wat de policy van Privium is. Met aankomst rond 2 uur 's snachts mag je nog steeds de lounge is. Het is echter niet mogelijk om bij aankomst naar het non-schengen gebied te gaan.

Als ik zin heb ga ik wel proberen wie er gelijk heeft :+

[ Voor 51% gewijzigd door Aquafreak op 05-09-2024 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:19
Toen er nog geen Privium Schengen lounge was ben ik wel een aantal keer via de non-Schengen lounge naar Schengen gegaan. Vooral om wel door de security heen te zijn waar je vanaf Non-Schengen -> Schengen direct door kan lopen. Dat was toen allemaal geen probleem.
Ook hebben ze me airside uberhaupt nooit om een boarding pass gevraagd. Ik denk omdat je er zonder boardingpass uberhaupt niet kan komen. Maar ik ben er een tijdje niet geweest dus misschien is het tegenwoordig anders.

• Tom Paris
  • Laatst online: 20:28
CyBeR schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:21:
Toegegeven ik heb op Schiphol nooit overgestapt maar zover ik weet vraagt de KMar daar ook niet om een boarding pass.
Ik ben vorig jaar van Schengen naar non-Schengen overgestapt. De KMar vroeg niet om een boardingpass, maar vroeg wel waar ik vandaan kwam en waar ik heen ging. "Ik wil naar de lounge" lijkt me geen goed verhaal dan.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Ah ja ik kan me voorstellen dat als je bij de transfer-kmar aankomt met een Nederlands paspoort, dat dat tot dergelijke vragen leidt.

Maar je kunt ook gewoon bij de security de trap oplopen en dan doen alsof je vertrekkend passagier bent :P

• Apache4u
  • Niet online
Ik heb wel naar waarheid geantwoord dat ik wilde kijken of de Rolex-boutique aan de andere kant nog wat, naar mijn smaak, te koop had. En die reden was geen probleem. Dat was trouwens wel bij vertrek.

Dat betekent, stam + t .

• givow
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-05 00:31
Toen de Privium Schengen lounge nog alleen in de ochtend open was ben ik vanwege een vertraagde vlucht een keer 's middags naar de non-Schengen lounge gegaan. Van tevoren aan de KMar gevraagd en ze vonden het toen prima.

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:13

Sorcerer8472

Mens sana?

Tom Paris schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:59:
[...]

Ik ben vorig jaar van Schengen naar non-Schengen overgestapt. De KMar vroeg niet om een boardingpass, maar vroeg wel waar ik vandaan kwam en waar ik heen ging. "Ik wil naar de lounge" lijkt me geen goed verhaal dan.
Jawel hoor. Da's een reden die ze vaker horen zviw. Had ook geen probleem om er zo door te gaan. Als je een Schengen-vlucht hebt mag je ook gewoon naar de non-Schengen lounge :)

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Een ietwat offtopic weetje, maar wel mbt Privium en de reden dat je tegenwoordig je boardingpass moet laten zien: Ik vroeg aan een medewerker in 1 van de lounges waarom die check er nu zo was, ook airside. Dit, terwijl dat in mijn herinnering vroeger niet het geval was. Hij vertelde mij dat er in het verleden groepjes mensen waren die in de buurt van / of op schiphol werkten, Privium namen en het voornamelijk gebruikten om lekker te gaan lunchen tijdens de lunch-pauze. lk kon er wel om lachen.

Dat betekent, stam + t .

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:57
Over de hele discussie non-schengen / schengen. De grap van Privium is toch dat we de kmar niet spreken? Ik heb overigens nog nooit de transfer filter gebruikt, maar bij de 'normale' vertrek filters nog nooit een vraag gehad bij gebruik van de privium pas. Ik mag toch aannemen dat dat bij de transfer ook het geval is. Of is die ervaring anders?

• wibblemoo
  • Laatst online: 22:58
gomaster schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:06:
Over de hele discussie non-schengen / schengen. De grap van Privium is toch dat we de kmar niet spreken? Ik heb overigens nog nooit de transfer filter gebruikt, maar bij de 'normale' vertrek filters nog nooit een vraag gehad bij gebruik van de privium pas. Ik mag toch aannemen dat dat bij de transfer ook het geval is. Of is die ervaring anders?
ik ben een keer onbedoeld in non-schengen beland (dont ask). Ging via transfers weer terug en skipte een lange rij voor de paspoortcontrole via de poortjes. Toen ik al door de poortjes ging, werd ik teruggefloten door een ambtenaar en gevraagd wat ik aan het doen was :+ . Ik vermoed dat hij dacht dat ik ertussendoor geglipt was maar liet mijn Priviumpas zien en kon toen door.

• PWM
  • Niet online
Ik ben op CPH. De SAS Fast Track security is dus helaas niet voor als je KLM vliegt. Enkel met een SAS vlucht kom je daarvoor in aanmerking. De man liet ons er alsnog wel doorheen, maar wel iets om rekening mee te houden.

De SAS lounge is verdeeld in 2 delen en we mochten wel gebruik maken van het boven gedeelte. Ook mijn collega met Gold werd daarheen geleid.

• PWM
  • Niet online
gomaster schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:06:
Met een steekproef wel. Heb er misschien 1 per 100 keer.

• Wally2002
  • Laatst online: 20:29
PWM schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:18:
Ik ben op CPH. De SAS Fast Track security is dus helaas niet voor als je KLM vliegt. Enkel met een SAS vlucht kom je daarvoor in aanmerking. De man liet ons er alsnog wel doorheen, maar wel iets om rekening mee te houden.

De SAS lounge is verdeeld in 2 delen en we mochten wel gebruik maken van het boven gedeelte. Ook mijn collega met Gold werd daarheen geleid.
Goed om te weten. Ben je als Skyteam Elite Plus en met KLM vliegend dan niet meer welkom in de Aviator Apartment Business Lounge in Terminal 2 ?

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

PWM schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:18:
Ik was in juni nog op CPH en kon gewoon met SkyPriority erdoor. In oktober moet ik er weer zijn, ben benieuwd…

What's a cube to you?

• PWM
  • Niet online
Rizzi schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:34:
[...]

Ik was in juni nog op CPH en kon gewoon met SkyPriority erdoor. In oktober moet ik er weer zijn, ben benieuwd…
Dat is de gewone Fast Track. Die kan sowieso. De SAS Fast Track heeft een eigen ingang.

• PWM
  • Niet online
Wally2002 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:18:
[...]

Goed om te weten. Ben je als Skyteam Elite Plus en met KLM vliegend dan niet meer welkom in de Aviator Apartment Business Lounge in Terminal 2 ?
Niet gekeken. Kan me voorstellen dat die nu een afspraak met Star Alliance hebben.

• CyBeR
  • Niet online
PWM schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:38:
[...]

Dat is de gewone Fast Track. Die kan sowieso. De SAS Fast Track heeft een eigen ingang.
Maar weet iemand of je eerder als je met een *A carrier vloog ipv SAS met status aldaar, dat wel mocht?

Want zo nee, dan is er op zich niks veranderd.

• kepler
  • Laatst online: 22:49
shdx schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:40:
[...]

Mooi vooruitzicht :)
Wij zijn pas naar Singapore gevlogen, met twee kinderen van 5 en 6. We vlogen met Emirates, dus een (korte) tussenstop gehad. De vlucht vanuit NL was wat later in de middag en we hebben toen met onze kinderen afgesproken dat ze de eerste vlucht lekker op hun IFE mochten kijken en spelen, maar dan moesten ze de tweede vlucht wel gaan slapen. Ook duidelijk gemaakt dat de IFE dan uit zou gaan. Die duidelijkheid vooraf werkte voor ons best wel goed. Ze hebben aardig geslapen de tweede vlucht. Nou slaap ik zelf nooit geweldig in een vliegtuig, dus ondanks dat de kinderen zich perfect gedragen hebben, kwam ik alsnog brak aan :')

Sidney is natuurlijk wel wat langer vliegen en ik weet niet goed wat ik in jouw situatie zou doen. Een overnachting ergens is misschien wel fijn om de vluchten even te breken, maar ook wel een hoop gedoe en misschien ook wel prijzig?
Tja, de hele reis is prijzig :') Ik denk dat we gaan kijken om idd overnachting op de heenreis te doen. Onze data staan er nog niet op, maar via Frankfurt en Singapore lijkt nu de goedkoopste optie. Singapore is ook prima te doen voor 1 overnachting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:09
Deze keer erg vreemd. Morgen vliegen wij terug vanaf New York JFK. Check-in gedaan. Ik kon geen stoel kiezen vis KLM deze moest via Delta Airlines website gedaan worden. Op de app van KLM staat uitgevoerd door KLM, maar waarom werd ik doorgestuurd naar Delta? Wij vliegen met een 787-10.

Is onze ticket voor de terugvlucht via Delta?

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:15
@Van der Berg Delta heeft geen B787-10, dus die zal het niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 19:22
Van der Berg schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 01:40:
Deze keer erg vreemd. Morgen vliegen wij terug vanaf New York JFK. Check-in gedaan. Ik kon geen stoel kiezen vis KLM deze moest via Delta Airlines website gedaan worden. Op de app van KLM staat uitgevoerd door KLM, maar waarom werd ik doorgestuurd naar Delta? Wij vliegen met een 787-10.

Is onze ticket voor de terugvlucht via Delta?
Wat zijn de 1e 3 cijfers van je ticketnummer? 006, of 074?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Misschien een basic/light ticket en/of ondertussen onder 'airport control'? Gebeurt andersom ook op AMS.

[ Voor 18% gewijzigd door Grouchy op 06-09-2024 10:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Afhandeling van KLM-vluchten op JFK wordt idd door Delta gedaan dus dat is normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shdx
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:16
kepler schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:58:
[...]

Tja, de hele reis is prijzig :') Ik denk dat we gaan kijken om idd overnachting op de heenreis te doen. Onze data staan er nog niet op, maar via Frankfurt en Singapore lijkt nu de goedkoopste optie. Singapore is ook prima te doen voor 1 overnachting.
Als je dan toch voor 1 overnachting gaat... Kun je ipv 1 overnachting er niet 2 of 3 van maken zodat je ook de stad kunt bezoeken? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Een vraagje mbt die real deal weken dagen van KLM. Dat betreft alleen Economy tickets toch? Of kijk ik niet goed?

[ Voor 5% gewijzigd door Apache4u op 06-09-2024 12:55 ]

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Laatst online: 20:13

Sorcerer8472

Mens sana?

Apache4u schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 12:54:
Een vraagje mbt die real deal weken dagen van KLM. Dat betreft alleen Economy tickets toch? Of kijk ik niet goed?
Onderaan:
https://campaigns.klm.nl/en/real-deal-days-premiumcomfort
https://campaigns.klm.nl/en/real-deal-days-wbc

Vind het trouwens wel meevallen qua kortingen.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:09
Ik heb net gezien dat op ons boardingpass staat "Operated by Royal Dutch Airlines" terwijl de boardingpass van Delta Airlines is. Op de heenvlucht was alles KLM.

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Niks om je druk over te maken zoals eerder al aangegeven is dit de normale gang van zaken. Hetzelfde gebeurt op MSP, SLC en andersom op AMS, CDG enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 22:49
shdx schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 12:03:
[...]

Als je dan toch voor 1 overnachting gaat... Kun je ipv 1 overnachting er niet 2 of 3 van maken zodat je ook de stad kunt bezoeken? :P
Ligt een beetje hoe de vluchten uitkomen, als we echt alleen maar overnachten dan is een extra nacht wel handig. Maar met drie kleine kinderen is een halve dag Singapore wel prima. Daarna blijven we ook nog ongeveer 2 dagen in Sydney.
Met (onze) kleine kinderen zijn stedentrips niet de beste vakantie, er is toch niet heel veel voor ze te doen en het is vooral veel slenteren. Zeker na een lange vlucht is 1 dag dan wel de max is de verwachting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:28

g0tanks

Moderator CSA
Ik ga in december naar Singapore en het leek me leuk om een vlucht met lange layover te boeken in China en een dagje Shanghai of Beijing te verkennen. Bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PTEhV6k7FCmyC2uh-qmkAA_-M3M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AS6WGGR4a6lAcaBjvoq4qVvY.jpg?f=user_large

Iemand die het mij kan aan- of afraden? :)

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Ik kan het je aanraden. Nu volgt een eigen mening maar ik vind het sowieso altijd interessant om een plek te zien waar je normaal niet zo snel komt.
Ik moest in Shanghai voor zaken zijn dus ik heb die stad gezien. Mij werd daar verteld dat Beijing voor toeristen interessanter is. Dat snap ik wel want Shanghai is echt meer business centrum lijkt het. Minder authentiek. Dus als je wat meer contrast wilt met Singapore zou ik voor Beijing kiezen. Maar goed, je hebt maar een dag. Dus dan is beiden wel leuk. Misschien kijken waar het centrum het dichts bij het vliegveld ligt?
China is nu extra makkelijk omdat het visumvrij te bezoeken valt.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gongbao
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:48
Dat is wel een beetje een vreemde route. Dat is Mexico City als tussenstop nemen naar New York :).

China verder wel leuk en aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:18
g0tanks schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:57:
Ik ga in december naar Singapore en het leek me leuk om een vlucht met lange layover te boeken in China en een dagje Shanghai of Beijing te verkennen. Bijvoorbeeld:

[Afbeelding]

wellicht china eastern even vragen hoe het zit met hun stopover programma:

https://us.ceair.com/en/special-hotels.html

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:05

[Afbeelding]

Lastig: Beijing is interessanter, maar als je maar 1 dag de tijd hebt ben je beter af met Shanghai omdat je in 1 dag makkelijk de "highlights" tour kan doen, terwijl in Beijing dingen meer verspreid/verder van elkaar zijn.

Daar staat wel weer tegenover dat als je op weg naar Singapore (metropool stad gevuld met winkelcentra) bent, Shanghai eigenlijk meer van hetzelfde is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Laatst online: 21:15
Gongbao schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 17:05:
Dat is wel een beetje een vreemde route. Dat is Mexico City als tussenstop nemen naar New York :).
Ik zou hetzelfde doen als ik verwacht de komende tijd niet "in de buurt" van China te komen, maar China wel wil zien.

@g0tanks is één nacht niet aan de korte kant? Ook met het oog op aanpassing aan de tijzone?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-05 09:19

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Apache4u schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:21:
Ik kan het je aanraden. Nu volgt een eigen mening maar ik vind het sowieso altijd interessant om een plek te zien waar je normaal niet zo snel komt.
Ik moest in Shanghai voor zaken zijn dus ik heb die stad gezien. Mij werd daar verteld dat Beijing voor toeristen interessanter is. Dat snap ik wel want Shanghai is echt meer business centrum lijkt het. Minder authentiek. Dus als je wat meer contrast wilt met Singapore zou ik voor Beijing kiezen. Maar goed, je hebt maar een dag. Dus dan is beiden wel leuk. Misschien kijken waar het centrum het dichts bij het vliegveld ligt?
China is nu extra makkelijk omdat het visumvrij te bezoeken valt.
Shanghai had altijd al die transfervisa optie. Daardoor ikzelf ook een paar keer voor dagen geweest onderweg richting andere bestemmingen in Azie. Vaak goedkope vlucht en ik vind Shanghai echt een gave stad (ben er niet meer geweest sinds Covid dus weet niet hoe het nu is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:28

g0tanks

Moderator CSA
FredvZ schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 10:14:
[...]

Ik zou hetzelfde doen als ik verwacht de komende tijd niet "in de buurt" van China te komen, maar China wel wil zien.

@g0tanks is één nacht niet aan de korte kant? Ook met het oog op aanpassing aan de tijzone?
Precies mijn gedachte. Misschien toch maar kijken of ik er een extra nacht in kan proppen inderdaad. :)
Yakumos schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 07:13:
[...]

Lastig: Beijing is interessanter, maar als je maar 1 dag de tijd hebt ben je beter af met Shanghai omdat je in 1 dag makkelijk de "highlights" tour kan doen, terwijl in Beijing dingen meer verspreid/verder van elkaar zijn.

Daar staat wel weer tegenover dat als je op weg naar Singapore (metropool stad gevuld met winkelcentra) bent, Shanghai eigenlijk meer van hetzelfde is..
Ook een goed punt. Ik heb een tijdje in Singapore gewoond dus dan is Beijing waarschijnlijk een stuk interessanter.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onigiri
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik ga in december naar Singapore en het leek me leuk om een vlucht met lange layover te boeken in China en een dagje Shanghai of Beijing te verkennen.
Zou wel langer doen dan 1 dag als het mogelijk is.

In beide plaatsen is het centrum goed te bereiken met openbaar vervoer (Shanghai is makkelijker met direct gebruik van Alipay en geen los kaartje, terwijl je in Beijing via loket kaartjes moet kopen),
Wel even de belangrijkste dingen die je wilt zien van te voren reserveren, mijn ervaring is dat je Tiananmen plein + verboden stad in Beijing zonder reservering niet op/in komt sinds corona en hoor dat van meer plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straydog_50
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-02 18:19
Hallo allen,

Ik wil volgend jaar (Aug 2025 ) naar Bankgkok (BKK), Thailand. De tickets voor die maand beginnen nu een beetje los te komen. Ben nu aan het zoeken, en schrik wel van de prijzen. Stoelkeuze is echt een melkkoe model geworden voor de airline. Ik moet voor mijn vrouw een stoel hebben bij de nooduitgang (ze is lang, en het is wel fijn als ze nog kan lopen na zo lange vlucht )Heb nu iets gevonden met Lufthansa, maar kom toch wel op 4k voor drie personen, dan zit zij in de nooduitgang stoel en ik zit er achter met mijn dochter. Is het verstandiger om het in December weer eens te proberen, of is dit nu al een scherpe prijs en = later = duurder ? Voordeel is nu wel dat de stoelkeuze reuze is, dat kan later minder beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:29

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

straydog_50 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 13:54:
Hallo allen,

Ik wil volgend jaar (Aug 2025 ) naar Bankgkok (BKK), Thailand. De tickets voor die maand beginnen nu een beetje los te komen. Ben nu aan het zoeken, en schrik wel van de prijzen. Stoelkeuze is echt een melkkoe model geworden voor de airline. Ik moet voor mijn vrouw een stoel hebben bij de nooduitgang (ze is lang, en het is wel fijn als ze nog kan lopen na zo lange vlucht )Heb nu iets gevonden met Lufthansa, maar kom toch wel op 4k voor drie personen, dan zit zij in de nooduitgang stoel en ik zit er achter met mijn dochter. Is het verstandiger om het in December weer eens te proberen, of is dit nu al een scherpe prijs en = later = duurder ? Voordeel is nu wel dat de stoelkeuze reuze is, dat kan later minder beschikbaar zijn.
Kijk eens op BM Air.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
finsdefis schreef op woensdag 4 september 2024 @ 22:51:
[...]

Premium Amerikaanse creditcards hebben 0 koersopslag. De kosten zitten in het overboeken van geld naar de Amerikaanse bankrekening.

Wisselkoers kan dus netto positief zijn.
Naar premium creditcards in de EU heb ik eigenlijk niet gekeken tbh
Zr40 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:42:
[...]

Het vervelende hiervan is dat je met die drie zaken door financiële instellingen gezien kan worden als potentiële US Person. Volgens NN bijvoorbeeld ben je zelfs al US Person als je "contactgegevens of bankgegevens [hebt] in de Verenigde Staten. Zoals een woonadres, postadres, fiscaal adres, een bankrekeningnummer of een telefoonnummer." Nu geloof ik niet dat je met enkel een postadres, bankrekening en telefoonnummer al US person bent zoals NN daar stelt, maar het is een voorbeeld van een instelling die extra vragen zal gaan stellen of zelfs de relatie kan beëindigen omdat ze het te ingewikkeld vinden om vast te stellen dat je géén US person bent en het risico niet willen lopen dat je het misschien toch zou kunnen zijn.
Goede opmerking en iets om echt rekening mee te houden. US person wil je niet zijn. Ik gebruik meerdere organisaties (o.a. pensioensparen) die de relatie direct opzeggen wanneer je US person wordt.

Mijn partner is Amerikaans staatsburger. Effectief kan ze niets dat complexer dan een bankrekening is openen in de EU (het kan wel, maar totaal buiten de standaard flows, beleggen in VS is makkelijker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:36
ANdrode schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 16:09:
[...]

Premium Amerikaanse creditcards hebben 0 koersopslag. De kosten zitten in het overboeken van geld naar de Amerikaanse bankrekening.
Overboeken kan wel relatief goedkoop (gratis?) via Wise. Ik geloof dat het ook gratis via Interactive Brokers moet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
oohh schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 16:27:
[...]

Overboeken kan wel relatief goedkoop (gratis?) via Wise. Ik geloof dat het ook gratis via Interactive Brokers moet lukken.
Dat was ook mijn conclusie. Heb de stap alleen niet genomen.

Een Amerikaanse bankrekening aanhouden terwijl je in de EU woont is overigens lastig. Eigenlijk wil je geen misleidende informatie aan een bank geven. Een brokerage rekening (?oid) wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
ANdrode schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 16:09:
[...]

Wisselkoers kan dus netto positief zijn.
Naar premium creditcards in de EU heb ik eigenlijk niet gekeken tbh
Ah oke, dat is nieuw voor mij. Wellicht is die ruimte het resultaat van hogere transactiekosten mogen vragen?

In de EU ken ik vooral de voornoemde (premium) debit card producten zonder koersopslag maar daar zit meestal geen direct lijntje naar frequent flyer programma's (wel andere cashback achtige constructies).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:15
@finsdefis Revolut punten kunnen omgezet worden naar Flue Blue Miles: https://www.flyingblue.co...rvices-revolut?country=NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:42

[Afbeelding]

Wat wil je? Meer culturele dingen zien of een moderne stad en een leuk nachtleven? Beijing is naar mijn mening een wat authentiekere China ervaring. Zijn een stuk minder expats. Verboden stad en tiannamen plein is wel interessant. Daar in de buurt zit ook wel een leuk wijkje met restaurantjes en barretjes. Metro gaat prima, en de taxi's via de alipay werken ook goed daar. Normale taxi's pakken is lastiger als buitenlander. Vanuit Beijing zou je ook nog een tochtje kunnen maken naar de muur natuurlijk.

Shanghai is moderner en lijkt inderdaad meer op Singapore. Wat toeristischer en internationaler. Veel grote malls. De bund is wel mooi om over te lopen met prachtig uitzicht op de skyline. Het uitgaansleven is ook leuk in Shanghai. Metro en taxi's zijn ook hier zeer toegankelijk. Voor de goedkope spullen moet je naar de Science markt.

Zorg wel voor een VPN, want heel veel apps werken niet op de wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:44
Hallo allen,

Jakarta is natuurlijk geen Bangkok, maar daar kun je voor 550 pp met Saudia heen in augustus ’25. Veel plezier!

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Hallo allen,

Ik wil volgend jaar (Aug 2025 ) naar Bankgkok (BKK), Thailand. De tickets voor die maand beginnen nu een beetje los te komen. Ben nu aan het zoeken, en schrik wel van de prijzen.
Je zit eigenlijk een jaar voor vertrek al te kijken, veel maatschappijen publiceren hun tarieven minder dan een jaar voor vertrek. Dus ik zou nog effe afwachten, evt. een price alert op Google Flights, en af en toe 'ns piepen. En sowieso zit je in hoogseizoen, dat weten airlines ook.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FredvZ
Ik wil volgend jaar (Aug 2025 ) naar Bankgkok (BKK), Thailand.[...]
Heb nu iets gevonden met Lufthansa, maar kom toch wel op 4k voor drie personen,
Ik neem dat die 4K een retourtje is en dan vind ik dat een best schappelijk prijs voor 3 personen om 10.000km af te leggen in het hoogseizoen. Dat is zo'n 7ct per persoon per kilometer.

Als je substantieel goedkoper naar Thailand wil moet je zorgen dat je buiten de schoolvakanties kan vliegen. Als extra bonus zijn je hotels e.d. ter plaatse dan ook goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Hallo allen,

Lufthansa zit vaak al wel bij de goedkopere opties v.z.i.w. Maar zoals hierboven gezegd zullen bijv. Qatar en Emirates vaak wat later hun prijzen doorgeven. Soms kan het ook lonen om vanuit een ander vliegveld te vertrekken met overstap omdat vliegmaatschappijen transfers binnen willen halen o.i.d.

Case in point met wat random datums (2 volwassenen 1 kind via Google Flights 21 mei - 13 jun):
AMS-BKK met KLM 2789 euro
DUS-AMS-BKK met KLM 1836 euro

Wie weet geldt zoiets straks ook voor de zomer?

(zelf woon ik dichter bij DUS dan AMS dus dat verzacht de pijn enigszins, maar als je in de buurt van Schiphol woont kan ik me voorstellen dat het wat scheef voelt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
upclocker schreef op zondag 8 september 2024 @ 00:59:
[...]
Zorg wel voor een VPN, want heel veel apps werken niet op de wifi.
Of nog beter: 4/5G van je Nederlandse telefoonprovider.
VPN kan gefilterd worden. 4/5G gaat altijd (in April met Vodafone getest) in een tunnel naar Nederland toe, geen inspectie mogelijk.
finsdefis schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 23:26:
[...]
Ah oke, dat is nieuw voor mij. Wellicht is die ruimte het resultaat van hogere transactiekosten mogen vragen?

In de EU ken ik vooral de voornoemde (premium) debit card producten zonder koersopslag maar daar zit meestal geen direct lijntje naar frequent flyer programma's (wel andere cashback achtige constructies).
Het zou door de hogere fees gefinancierd kunnen worden (kaart die ik ken is overigens een premium mastercard - geen AMEX wat bekend staat om de fees). Het kan ook zo zijn dat dit een lokkertje is om de klant binnen te halen.

Het zijn betere producten dan in Nederland in ieder geval. Hier is het AMEX/FB AMEX of niets wat betreft punten, met de premium debit cards (met mindere acceptatie) als alternatief zonder wisselkosten.

[ Voor 53% gewijzigd door ANdrode op 08-09-2024 10:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
ANdrode schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:42:
VPN kan gefilterd worden. 4/5G gaat altijd (in April met Vodafone getest) in een tunnel naar Nederland toe, geen inspectie mogelijk.
Die tunnel loopt niet tussen jouw telefoon en Nederland, maar tussen de 4G/5G Core van de buitenlandse provider waar je bent aangemeld en Vodafone. De lokale overheden kunnen dan nog steeds inspectie uitvoeren op het verkeer en verkeer blokkeren als zij daar behoefte aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
FredvZ schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:48:
[...]

Die tunnel loopt niet tussen jouw telefoon en Nederland, maar tussen de 4G/5G Core van de buitenlandse provider waar je bent aangemeld en Vodafone. De lokale overheden kunnen dan nog steeds inspectie uitvoeren op het verkeer en verkeer blokkeren als zij daar behoefte aan hebben.
Bij 5G is die end-to-end beveiligde tunnel toch gebruikelijk? Of is dit een configuratie waar een downgrade mogelijk is?

Ik kon in ieder geval google maps (apple maps heeft overigens betere lagen in Shanghai), Signal, Google, Wikipedia gebruiken. Dit werkte via standaard WiFi niet.

Op WiFi netwerken werden standaard VPN (openvpn + F5) gefilterd. Tailscale werkte tot mijn verbazing wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
ANdrode schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:42:
[...]

Uhm, lijkt mij vrij duur als je data van je NL sim gaat gebruiken in China. Betere/goedkopere optie is om een E-sim aan te schaffen. Ook daarmee heb je geen VPN nodig op 4G/5G.

Ik had zelf afgelopen x een E-sim van Jetpac en alsnog een VPN aangeschaft van Mullvad en Wireguard ingesteld op mijn travelrouter voor als ik in hotel op WiFi zat. Anders ging mijn data van mijn E-sim te snel op.

Voor E-sim is er genoeg keus, maar betreft VPN doen er heel veel niet (meer) in China.

Het is ook aan te raden om alvast Alipay te installeren en te verifiëren, aangezien heel China zowat cashless is. Je kan tegenwoordig gewoon een Mastercard/Visa kaart aan koppelen. Met mijn N26 Mastercard Debit (geen koersopslag) ging dit prima. Betalingen t/m 200 RMB rekent Alipay geen extra kosten, maar daarboven komt er volgens mij 3% aan transactiekosten erbij. Betalingen in meerdere keren en/of een deels contant is ook vaak mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Laatst online: 22:15
Eens met betrekking tot Alipay. Had ik achteraf gezien graag van tevoren geïnstalleerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

xileS schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:55:
[...]

Uhm, lijkt mij vrij duur als je data van je NL sim gaat gebruiken in China. Betere/goedkopere optie is om een E-sim aan te schaffen. Ook daarmee heb je geen VPN nodig op 4G/5G.

Ik had zelf afgelopen x een E-sim van Jetpac en alsnog een VPN aangeschaft van Mullvad en Wireguard ingesteld op mijn travelrouter voor als ik in hotel op WiFi zat. Anders ging mijn data van mijn E-sim te snel op.

Voor E-sim is er genoeg keus, maar betreft VPN doen er heel veel niet (meer) in China.

Het is ook aan te raden om alvast Alipay te installeren en te verifiëren, aangezien heel China zowat cashless is. Je kan tegenwoordig gewoon een Mastercard/Visa kaart aan koppelen. Met mijn N26 Mastercard Debit (geen koersopslag) ging dit prima. Betalingen t/m 200 RMB rekent Alipay geen extra kosten, maar daarboven komt er volgens mij 3% aan transactiekosten erbij. Betalingen in meerdere keren en/of een deels contant is ook vaak mogelijk.
En voor wat het waard is, onze bedrijfspolicy is vrij duidelijk, neem geen data op jouw device mee richting China die je niet wil dat China ziet. Nu zal je prive vast niet al te veel spul hebben wat China wil weten, maar het is sowieso een "good practise" mocht je daar gaan reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
FredvZ schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:48:
[...]

Het kan inderdaad wel, maar de Chinezen vinden het niet zo boeiend of buitenlanders overal bij kunnen, dat kunnen ze thuis ook wel. Het gaat ze om hun eigen volk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
PLAE schreef op zondag 8 september 2024 @ 12:10:
Eens met betrekking tot Alipay. Had ik achteraf gezien graag van tevoren geïnstalleerd.
Is trouwens ook zo gepiept. Verifiëren met je ID schijnt niet meer verplicht te zijn tot een bepaald bedrag, maar in praktijk lukken veel betalingen daarmee niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straydog_50
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-02 18:19
Borromini schreef op zondag 8 september 2024 @ 09:05:
[...]

Je zit eigenlijk een jaar voor vertrek al te kijken, veel maatschappijen publiceren hun tarieven minder dan een jaar voor vertrek. Dus ik zou nog effe afwachten, evt. een price alert op Google Flights, en af en toe 'ns piepen. En sowieso zit je in hoogseizoen, dat weten airlines ook.
Ik wacht nog wel even en houd de welbekende price check sites even de gaten. allemaal dank voor jullie reacties _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverchaoz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 26-05 13:29
Wat zijn nou de echte "real deals" van KLM? Het lijkt allemaal gebakken lucht, behalve die van Amsterdam <> New York (retour) voor 600pp lijkt tot nu toe de enige die wel prima lijkt te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
silverchaoz schreef op zondag 8 september 2024 @ 22:28:
Wat zijn nou de echte "real deals" van KLM?
Dat is toch allemaal marketing?
Zelfde met die vakantiehuisjes van de bekende parken, vaak ben je goedkoper uit om vroeg te boeken dan een paar maanden van de voren met zo'n bungalowrace, bungalowweken of andere goed klinkende actie mee te doen die je aanzet om te kopen. En dan vooral snel, want op = op zodat je impulsiever bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
Wat zijn nou de echte "real deals" van KLM? Het lijkt allemaal gebakken lucht, behalve die van Amsterdam <> New York (retour) voor 600pp lijkt tot nu toe de enige die wel prima lijkt te zijn.
Ach die had ik precies nodig. Met z'n tweeën voor €1100 retour. Gelukkig alleen handbagage nodig. Wel even stoelen gekozen zodat we naast elkaar zitten. Goedkoper had ik directe vluchten nog niet gezien in onze reisperiode. Ook Jetblue niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Amsterdam <> New York voor 600 pp lijkt mij niet heel bijzonder? Als ik naar oktober, economy 5 dagen retour kan ik met overstap vanaf 478 euro en zonder overstap 520 euro vliegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
xileS schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:55:
[...]

Ik betaal bij Odido 25 euro voor 14GB in China. Dat lijkt mij toch niet vrij duur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
PWM schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:09:
[...]

Ik betaal bij Odido 25 euro voor 14GB in China. Dat lijkt mij toch niet vrij duur ;)
Dat valt idd mee! Ik zag deze optie niet bij mijn provider, dus het zou iets van 4 euro per MB kosten. Voor 25 euro had ik dus iets van 6 MB kunnen verbruiken 7(8)7.

Voor mijn E-sim was ik 26 euro kwijt voor 20 GB. Ik kon ook gewoon tetheren trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Zelfde probleem vaak voor die Promo Rewards, daar had je voorheen veel vaker ~50% korting en best veel keuze. Tegenwoordig is dat 25% meestal en veel minder stoelen. Gok dat sowieso de bezetting goed is bij KLM en dus dat stunten niet echt nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
swtimmer schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:12:
[...]

Zelfde probleem vaak voor die Promo Rewards, daar had je voorheen veel vaker ~50% korting en best veel keuze. Tegenwoordig is dat 25% meestal en veel minder stoelen. Gok dat sowieso de bezetting goed is bij KLM en dus dat stunten niet echt nodig is.
Air France - KLM rapporteerde een load factor van 88% in Q2. In Q1 was het 86%.

Dus over het algemeen zitten de vliegtuigen vrij vol. Als je naar de premium bezetting kijkt 75% valt daar nog wel wat te halen denk ik.

Sowieso zullen er specieke routes en periodes zijn waarbij de vliegtuigen nog niet vol zitten. Ik neem aan dat KLM genoeg data heeft om in te schatten of ze dat nog gaan verkopen of dat een beetje korting geven zorg dat het vliegtuig wel (bijna) vol komt. Elke lege stoel die je alsnog weet te verkopen lijkt mij winst.
Pagina: 1 ... 213 ... 241 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:

Chrome Extensie

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2