All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Ik wil in oktober naar ALC en een auto huren. Normaal huur ik bij Hertz of Sunnycars, maar nu wees een collega mij op Booking.com, die ook autoverhuur doet.
De auto's zijn daar flink goedkoper (€150 verschil op een week) in vergelijking met Sunnycars en worden veelal door lokale maatschappijen aangeboden. Heeft iemand ervaring met Booking.com als autoverhuur broker?
Zag dat het eigen risico vaak vrij fors is (€1600-€3400). Ik heb een dekking van €500 via mijn CC, maar ik ken ook de verjaardag verhalen van autoverhuurders die je schade aanrekenen die er al was, of voor een kleine schade de hoofdprijs rekenen.
Vind het geen probleem om wat risico te lopen, maar zit ook niet te wachten op een scam. Sunnycars met €0 risico is fijn, maar dat moet ook betaald worden, dus wil even inschatten of dat tarief verschil nou redelijk is of wachten op problemen.
- Vlucht Brussel - (Swiss) Zurich - (United) Washington DC - (United) Las Vegas op United ticket.
- Brussel - Zurich heeft vertraging vanwege traffic restrictions, bij gate geweigerd voor vlucht naar Washington DC. De twee voor mij mochten wel boarden, ik werd geweigerd omdat bagage het niet zou halen).
- Omgeboekt zonder downgrade, route over San Francisco, gelijke aankomsttijd.
- Na zes uur vertraging (toestel onder reparatie) een geannuleerde vlucht vanaf SFO omdat de crew geen tijd meer had. Om half twee geen nieuwe crew.
- Volgende ochtend de enige standby plek (...status) en aangekomen.
Omdat de operating carrier van de eerste vlucht Swiss was, wijst United naar Swiss. Swiss weigert een vergoeding omdat de eerste vlucht vanwege Eurocontrol vertraagd was.
Mijn positie is dat mijn vertraging door de UA San Francisco - Las Vegas vlucht ontstaan is. Ik zie dat er een uitspraak is waardoor deze vertraging na een overstap binnen de VS in scope is van EC261.
- Klopt mijn positie?
- Is er een mogelijkheid om dit bij een Europees small claims court in te dienen? Echt procederen heeft voor dit bedrag geen zin – maar small claims court zou een goede kans hebben.
Booking heeft inderdaad goedkopere autohuur. Kwam ik pas ook achter. Bij sunnycars betaal je gewoon extra voor hun service. Bij shady verhuurders kan dat goed van pas komen. Zelf overigens nooit problemen gehad met autohuur, maar online staan genoeg verhalen over mensen die genaaid zijn. Eventueel kun je ANWB nog proberen, die geven iets korting op Sunnycars.BounceCloud schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:49:
Niet helemaal zeker of het hier hoort, maar hier zitten wel mensen met reiservaring:
Ik wil in oktober naar ALC en een auto huren. Normaal huur ik bij Hertz of Sunnycars, maar nu wees een collega mij op Booking.com, die ook autoverhuur doet.
De auto's zijn daar flink goedkoper (€150 verschil op een week) in vergelijking met Sunnycars en worden veelal door lokale maatschappijen aangeboden. Heeft iemand ervaring met Booking.com als autoverhuur broker?
Zag dat het eigen risico vaak vrij fors is (€1600-€3400). Ik heb een dekking van €500 via mijn CC, maar ik ken ook de verjaardag verhalen van autoverhuurders die je schade aanrekenen die er al was, of voor een kleine schade de hoofdprijs rekenen.
Vind het geen probleem om wat risico te lopen, maar zit ook niet te wachten op een scam. Sunnycars met €0 risico is fijn, maar dat moet ook betaald worden, dus wil even inschatten of dat tarief verschil nou redelijk is of wachten op problemen.
Het staat een beetje onhandig aangegeven in de screenshot, maar je kan met Silver gebruik maken van de (sky) priority rij voor check-in en bagage. Je komt alleen bij de gate niet in de zones die als eerste mogen boarden, wat je met SkyPriority wel zou hebben.ShitHappens schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 22:14:
Ik vertrek binnenkort voor het eerst met m'n Flying Blue Silver status vanaf AMS. Kijkende naar het volgende:
[Afbeelding]
Waar ga ik dan heen voor check-in en bagage? Voor zover m'n geheugen teruggaat zit er toch niets "tussen" de normale check-in balies 6-8 en de SkyPriority bij rij 10-1?
Dit document vat de jurisprudentie over Richtlijn 261/2004/EU samen en is een handig hulpmiddel bij zulke kwesties.ANdrode schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 20:23:
Mijn positie is dat mijn vertraging door de UA San Francisco - Las Vegas vlucht ontstaan is. Ik zie dat er een uitspraak is waardoor deze vertraging na een overstap binnen de VS in scope is van EC261.
Je moet de twee situaties los van elkaar beschouwen. Je mocht in Zürich niet aan boord terwijl de gate nog niet was gesloten (instapweigering). Op grond van Cachafeiro (ECLI:EU:C:2012:609) zou je recht hebben op compensatie als de vertraging van de eerste vlucht aan Swiss te wijten was, en Swiss verkeerdelijk heeft verwacht dat je niet op tijd zou aankomen voor je tweede vlucht. Ik kan niet beoordelen hoe dat in jouw situatie uitpakt (vertraging niet aan Swiss te wijten, maar de tickets van enkele medepassagiers zijn niet geannuleerd). Mogelijk heb je vanwege de instapweigering recht op compensatie.
Na het herboeken heb je een nieuw ticket gekregen naar Las Vegas. Ingevolge Finnair (ECLI:EU:C:2020:204) is de Richtlijn van toepassing op je nieuwe vlucht vergelijkbaar met als je een ticket Zürich-San Francisco-Las Vegas had gekocht. Daarbij is het wel de vraag hoe je de Richtlijn moet interpreteren en of de jurisprudentie van het HvJ EU onverkort van toepassing is op je nieuwe ticket. Zwitserland heeft een speciale status op grond van de Overeenkomst tussen de Europese Gemeenschap en de Zwitserse Bondsstaat inzake luchtvervoer. In deze uitspraak wordt het mogelijke verweer van United onder nrs. 7 t/m 11 samengevat. United is ook geen communautaire luchtvaartmaatschappij (ook niet volgens de tekst die onder nr. 10 is genoemd). Het is dus een vlucht van buiten de EU naar buiten de EU, uitgevoerd door een niet-EU carrier. Al met al geen makkelijke zaak en ik schat de kans op verlies erg groot in.
[ Voor 6% gewijzigd door fopjurist op 31-08-2024 00:11 ]
Check - thanksZr40 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 22:47:
[...]
Het staat een beetje onhandig aangegeven in de screenshot, maar je kan met Silver gebruik maken van de (sky) priority rij voor check-in en bagage. Je komt alleen bij de gate niet in de zones die als eerste mogen boarden, wat je met SkyPriority wel zou hebben.
Is dit alleen op Schiphol? Bij de outstations is de check-in/bagage vaak alleen verschil tussen ‘gewone’ economy en SkyPrio (rode logo). FB Zilver is duidelijk geen SkyPrio.Zr40 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 22:47:
[...]
Het staat een beetje onhandig aangegeven in de screenshot, maar je kan met Silver gebruik maken van de (sky) priority rij voor check-in en bagage. Je komt alleen bij de gate niet in de zones die als eerste mogen boarden, wat je met SkyPriority wel zou hebben.
Nee, je kan in het buitenland gewoon de SkyPriority rij gebruiken. Als je FB Silver bent heb je binnen SkyTeam een "SkyTeam Elite" status, deze staat op de bordjes die bij de rij staan gewoon aangegeven:Wally2002 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 04:05:
[...]
Is dit alleen op Schiphol? Bij de outstations is de check-in/bagage vaak alleen verschil tussen ‘gewone’ economy en SkyPrio (rode logo). FB Zilver is duidelijk geen SkyPrio.
https://fastly.4sqi.net/i...EI1xjnIJQwFJIv5bTD62s.jpg
Op die foto klein te zien: "We also welcome: Flying Blue Silver"Shorteh schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 09:37:
[...]
Nee, je kan in het buitenland gewoon de SkyPriority rij gebruiken. Als je FB Silver bent heb je binnen SkyTeam een "SkyTeam Elite" status, deze staat op de bordjes die bij de rij staan gewoon aangegeven:
Ja niet het beste voorbeeld qua fotoZr40 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 09:50:
[...]
Op die foto klein te zien: "We also welcome: Flying Blue Silver"
Volgens mij krijg je al zone 4 door gewoon FB lid te zijn zonder status trouwens. Da's bij best wel wat airlines zo geloof ik.ShitHappens schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 00:12:
[...]
Check - thanksBoarden had ik al gemerkt - heb Silver gehaald na de heenreis van een trip met vrienden. Op de terugweg had mijn boeking zone 3, de andere boekingen zone 5, allemaal met Economy Light fares. Maarja zone 3 staat iig wel iets duidelijker op de site
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Bedankt voor deze link. Ik dit goed lezen voordat ik mijn verweer naar Swiss opstuur.fopjurist schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 00:02:
[...]
Dit document vat de jurisprudentie over Richtlijn 261/2004/EU samen en is een handig hulpmiddel bij zulke kwesties.
Hier noemde Swiss in hun eerste reactie "unfortunately had to be delayed due to air traffic flow management restrictions". Ik accepteer dat deze instapweigering geen vertraging veroorzaakt heeft. Het herboeken was ook soepel met een snelle route. Net afgehandeld.Je moet de twee situaties los van elkaar beschouwen. Je mocht in Zürich niet aan boord terwijl de gate nog niet was gesloten (instapweigering). Op grond van Cachafeiro (ECLI:EU:C:2012:609) zou je recht hebben op compensatie als de vertraging van de eerste vlucht aan Swiss te wijten was, en Swiss verkeerdelijk heeft verwacht dat je niet op tijd zou aankomen voor je tweede vlucht. Ik kan niet beoordelen hoe dat in jouw situatie uitpakt (vertraging niet aan Swiss te wijten, maar de tickets van enkele medepassagiers zijn niet geannuleerd). Mogelijk heb je vanwege de instapweigering recht op compensatie.
Ik denk dat ik onduidelijk ben geweest in mijn uitleg. De tweede vlucht was na herboeken door Swiss.Na het herboeken heb je een nieuw ticket gekregen naar Las Vegas. Ingevolge Finnair (ECLI:EU:C:2020:204) is de Richtlijn van toepassing op je nieuwe vlucht vergelijkbaar met als je een ticket Zürich-San Francisco-Las Vegas had gekocht. Daarbij is het wel de vraag hoe je de Richtlijn moet interpreteren en of de jurisprudentie van het HvJ EU onverkort van toepassing is op je nieuwe ticket. Zwitserland heeft een speciale status op grond van de Overeenkomst tussen de Europese Gemeenschap en de Zwitserse Bondsstaat inzake luchtvervoer. In deze uitspraak wordt het mogelijke verweer van United onder nrs. 7 t/m 11 samengevat. United is ook geen communautaire luchtvaartmaatschappij (ook niet volgens de tekst die onder nr. 10 is genoemd). Het is dus een vlucht van buiten de EU naar buiten de EU, uitgevoerd door een niet-EU carrier. Al met al geen makkelijke zaak en ik schat de kans op verlies erg groot in.
- LX38 Zurich - San Francisco
- UA 725 San Francisco - Las Vegas
Als leek interpreteer ik de tekst onder nr. 10 zo dat Swiss gedefinieerd wordt als een communautaire luchtvaartmaatschappij. In een bron voor leken (www.bazl.admin.ch) lees ik ook dat EC 261 van toepassing is in Zwitserland.
Het is een complexe zaak. Ik ga dit weekend een reactie schrijven en zal die hier ook posten.
Dank, ik had in m'n hoofd zitten dat de prioriteit gekoppeld is aan SkyPriority wat bij Elite plus hoort.Shorteh schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 09:37:
[...]
Nee, je kan in het buitenland gewoon de SkyPriority rij gebruiken. Als je FB Silver bent heb je binnen SkyTeam een "SkyTeam Elite" status, deze staat op de bordjes die bij de rij staan gewoon aangegeven:
Heeft FB Silver dan ook prio bij security?
Dat is strict gezien ook zo maar omdat men voor STE "priority bagage drop" belooft en ze dat blijkbaar niet los willen doen laten ze je bij de SkyPrio inchecken.Wally2002 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 13:29:
[...]
Dank, ik had in m'n hoofd zitten dat de prioriteit gekoppeld is aan SkyPriority wat bij Elite plus hoort.
Officieel niet. Vroeger kon je op Schiphol gewoon de trap omhoog nemen en kraaide daar geen haan naar, maar sinds de Meltdown of 2022 staat er iemand te controleren dat je daar wel echt gebruik van mag maken.Heeft FB Silver dan ook prio bij security?
Aha, ik had gemist dat de vlucht van Zürich naar San Francisco door Swiss werd uitgevoerd. Ingevolge de Overeenkomst tussen de Europese Gemeenschap en de Zwitserse Bondsstaat inzake luchtvervoer wordt Swiss gezien als een EU-maatschappij in het kader van Richtlijn 261/2004/EU, en wordt Zwitserland gezien als onderdeel van de EU (Besluit van het gemengd comité luchtvervoer, bovenaan pagina 2). Op grond van art. 1 lid 2 van de Overeenkomst geldt:ANdrode schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 10:53:
[...]
Ik denk dat ik onduidelijk ben geweest in mijn uitleg. De tweede vlucht was na herboeken door Swiss.Ik vermoed dat ik geluk heb doordat de herboeking op Swiss was ipv een niet-US airline.
- LX38 Zurich - San Francisco
- UA 725 San Francisco - Las Vegas
Hiermee wordt bedoeld dat de Richtlijn moet worden geïnterpreteerd zonder inachtneming van de uitspraken van het HvJ EU daterend na 18 oktober 2006. Met andere woorden, je moet nagaan hoe jouw claim behandeld zou worden met de kennis van 18 oktober 2006. Voor jouw claim heb je de rechtsregels uit Sturgeon, Wegener en Finnair nodig, die allemaal na die datum zijn gewezen. Bij Sturgeon gold dat de uitspraak van het HvJ EU een ommezwaai was; de lagere rechters (Amtsgericht Rüsselsheim en Landgericht Darmstadt) hadden geoordeeld dat een vertraging niet gelijkgesteld kan worden met een annulering, en dat er bij vertraging geen recht op compensatie was (HvJ EU 19 november 2009, ECLI:EU:C:2009:716, overweging 16). Ik denk daarom nog steeds dat je dit niet gaat winnen.Met dit doel zijn de in deze overeenkomst en in de in bijlage vermelde verordeningen en richtlijnen opgenomen bepalingen van toepassing onder de hierna genoemde voorwaarden. Voor zover die bepalingen inhoudelijk identiek zijn met de desbetreffende regels van het EG-Verdrag en met besluiten die ter uitvoering van dat Verdrag zijn aangenomen, worden zij bij hun tenuitvoerlegging en toepassing geïnterpreteerd in overeenstemming met de relevante uitspraken van het Hof van Justitie en de besluiten van de Commissie van de Europese Gemeenschappen die van voor de datum van ondertekening van deze overeenkomst dateren. De uitspraken en besluiten die van na de ondertekening van deze overeenkomst dateren worden ter kennis gebracht van Zwitserland. Op verzoek van een van de Overeenkomstsluitende partijen worden de gevolgen van laatstgenoemde uitspraken en besluiten met het oog op de goede werking van deze overeenkomst door het Gemengd Comité vastgesteld.
Heb nog eens m'n KLM boarding passes terug gekeken... Zowel zones 3, 4 en 5 gehad in Economy tijdens m'n Explorer status. Mix van light/standard fares en voornamelijk de comfort stoelen. Er is echt geen patroon in te herkennenSorcerer8472 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 10:12:
[...]
Volgens mij krijg je al zone 4 door gewoon FB lid te zijn zonder status trouwens. Da's bij best wel wat airlines zo geloof ik.
Zone 2: SkyPriority (Incl. Premium Comfort en Flex tickets)
Zone 3: FB Silver/STE/Bluebiz
Zones 4+: economy, zover ik weet afhankelijk van waar in het vliegtuig
[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 01-09-2024 01:00 ]
Zone 3 is geen garantie met bluebiz (bij ons niet standaard zone 3, via zakelijk reisbureau maar wel op bluebig nummer). Misschien als je bluebiz direct bij KLM boekt?CyBeR schreef op zondag 1 september 2024 @ 00:58:
Zone 1: Business
Zone 2: SkyPriority (Incl. Premium Comfort en Flex tickets)
Zone 3: FB Silver/STE/Bluebiz
Zones 4+: economy, zover ik weet afhankelijk van waar in het vliegtuig
Ah, okay, dat wist ik niet.Zr40 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 23:23:
Zelf heb ik tot nu toe als Explorer alleen zone 5 gehad. Volgens zoekresultaten op frequent flier forums kom je in zone 4 met een standaard/flex (niet light) economy ticket en zone 3 met bluebiz, en dat matcht ook wel met mijn ervaring (alleen Economy Light geboekt zonder bluebiz), maar echt duidelijk is het niet.
Heb het wel een paar keer meegemaakt dat ik zonder status wel zone 4 kreeg op de allergoedkoopste tickets bij o.a. BA, United en Alaska. Maar dat zat óf toch net anders óf bij KLM werkt het anders.
Heeft iemand hier dit wel eens gedaan? Wat is de succes-rate hiervan? Er staat namelijk dat het altijd voor kan komen dat er toch iemand op die stoel gezet gaat worden. Je krijgt dan uiteraard wel je geld terug.
[ Voor 3% gewijzigd door kaanmijo op 01-09-2024 11:28 ]
Leuke business...kaanmijo schreef op zondag 1 september 2024 @ 11:28:
Wij vliegen morgen naar SFO met KLM. Tijdens het online-inchecken krijg ik de vraag of dat ik, omdat er blijkbaar stoelen over zijn, een extra stoel wil bijboeken om zo de hele rij te 'claimen. Kost 99 euro voor 1 stoel of 188 voor de hele rij. We zijn met 2, dus zou 99 euro kosten om die laatste stoel te claimen.
Heeft iemand hier dit wel eens gedaan? Wat is de succes-rate hiervan? Er staat namelijk dat het altijd voor kan komen dat er toch iemand op die stoel gezet gaat worden. Je krijgt dan uiteraard wel je geld terug.
Als de stoel verkocht wordt, krijgt KLM de prijs van die ticket.
Als de stoel niet verkocht wordt betaal jij €99 voor een stoel die anders ook leeg was geweest.
Dat is dezelfde business als het überhaupt betalen voor stoelen die je toch ook al zou krijgen. Hier zou ik dan nog eerder geld voor over hebben voor meer ruimte.
Het is een bekende tactiek van koppeltjes om raam en gangpad te boeken, om zo de middenstoel onaantrekkelijk te maken. En als er dan toch iemand komt te zitten, om dan te gaan vragen of die persoon wil ruilen...kaanmijo schreef op zondag 1 september 2024 @ 11:28:
Wij vliegen morgen naar SFO met KLM. Tijdens het online-inchecken krijg ik de vraag of dat ik, omdat er blijkbaar stoelen over zijn, een extra stoel wil bijboeken om zo de hele rij te 'claimen. Kost 99 euro voor 1 stoel of 188 voor de hele rij. We zijn met 2, dus zou 99 euro kosten om die laatste stoel te claimen.
Dat is je risico
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Iets wat het systeem overigens al langer niet toestaat. Tenzij je op verschillende boekingen reist natuurlijk.gambieter schreef op zondag 1 september 2024 @ 12:20:
[...]
Het is een bekende tactiek van koppeltjes om raam en gangpad te boeken, om zo de middensteol onaantrekkelijk te maken.
Of betreft het een medewerker + partner die snel richting NL moesten? Ik zou iig geen 10 uur op zo’n plankje willen doorbrengen.
:strip_exif()/f/image/OJLwhIXFjXnHP0sWPVsSt2EF.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat betekent, stam + t .
Ik doe het als solo reiziger nog wel.CyBeR schreef op zondag 1 september 2024 @ 12:22:
[...]
Iets wat het systeem overigens al langer niet toestaat. Tenzij je op verschillende boekingen reist natuurlijk.
Zoek een rij waar 1/3 of 2/4 stoelen bezet is en pak dan de overgebleven isle of window seat.
De overgebleven middle seat is altijd de laatste die ze vullen. Want mensen die samen reizen willen graag samen zitten. En iemand die alleen is wil niet in het midden.
Ook wel eens de andere kant van de medaille gehad. Aansluiting gemist en overgeboekt van AF naar KLM. En dan zit je ineens zelf op die ongewilde stoel.
Dat zal (flight)crew zijn. Die ofwel standby vliegen, ofwel transfer. Mijn broer is piloot en bij zijn maatschappij kan hij standby tickets boeken, waarmee hij mee kan mits er nog plek is. En voor flightcrew (piloten en cabin crew( geldt dat zij ook op de jumpseats mogen zitten. Voor transfers horen ze in zijn geval volgens mij een fatsoenlijke stoel te reserveren, maar ik weet niet of dat bij alle maatschappijen zo is. Overigens zitten de cabine medewerkers bij lange vluchten volgens mij ook best wat uurtjes op die stoelen.Apache4u schreef op zondag 1 september 2024 @ 12:33:
Dit weekend zijn we teruggevlogen vanaf CUR naar AMS in C met een nog niet gerefitte 772. Wat me opviel was dat er op het laatste moment een stelletje het toestel in werd geleid die richting cockpit werden gebracht. Ik vroeg me af, waar gaan die nu zitten, want alles lijkt bezet. Tijdens de vlucht een aantal keren naar het toilet geweest en toen bleek dat stelletje tegenover elkaar op crewseats te zitten. De hele vlucht. Ik had met ze te doen. Dacht dat het misschien een noodgeval was dat ze snel richting AMS moesten. Het ging om de seats tegenover elkaar in de ronde cirkel op het plaatje. Ik vroeg me ook meteen af wat hier precies de procedure voor is. Mag KLM die plaatsen gebruiken in geval van nood?
Of betreft het een medewerker + partner die snel richting NL moesten? Ik zou iig geen 10 uur op zo’n plankje willen doorbrengen.
[Afbeelding]
IPB’ers. Zo lang er 1 crewlid zit tijdens take off/landing, mag een ‘abled’ passagier ook op de jumpseat zitten, met toestemming van de captain. Comfortabel is het niet, maar beter zo dan helemaal niet mee ;-)Apache4u schreef op zondag 1 september 2024 @ 12:33:
Dit weekend zijn we teruggevlogen vanaf CUR naar AMS in C met een nog niet gerefitte 772. Wat me opviel was dat er op het laatste moment een stelletje het toestel in werd geleid die richting cockpit werden gebracht. Ik vroeg me af, waar gaan die nu zitten, want alles lijkt bezet. Tijdens de vlucht een aantal keren naar het toilet geweest en toen bleek dat stelletje tegenover elkaar op crewseats te zitten. De hele vlucht. Ik had met ze te doen. Dacht dat het misschien een noodgeval was dat ze snel richting AMS moesten. Het ging om de seats tegenover elkaar in de rode cirkel op het plaatje. Ik vroeg me ook meteen af wat hier precies de procedure voor is. Mag KLM die plaatsen gebruiken in geval van nood?
Ben de refitted 772 ook tegen gekomen. Zo'n 11 uur tegen een scherm aangekeken met daarop "Please wait, initialising the system". Ook de rest van de seat was INOP: geen remote, lampen en opladen niet mogelijk (USB-A, USB-C, AC, en draadloos). Stoel moest ook handmatig door flight crew plat worden gelegd. Deurtjes die niet dicht konden was al bekend.Apache4u schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 20:19:
Ik vlieg op dit moment in een gerefitte 772 naar een zonnig eiland.🏝️. Fijn die nieuwe BC, alleen in tegenstelling tot de 773 zijn die suites nog niet functioneel als suite. De deurtjes zitten dichtgebout met een klem zoals op de foto. Gebrek aan certificering volgens de crew. Mij maakt het overigens niet veel uit. Ik vond het alleen vreemd dat die plekken als suite geadverteerd worden terwijl de certificering nog niet rond is.
[Afbeelding]
Schijnbaar was aan de groundcrew gevraagd om aan de passagier mee te delen dat de IFE INOP was. Die dit niet deden maar wel terugkoppelde dat de passagier op de hoogte was en akkoord was. Dat leverde dan weer een aardige clownshow op eenmaal aan boord
Flight crew zei later tijdens de vlucht iets over een 200 euro voucher, meer kon ze niet doen.
Voorlopig dus maar proberen om ook een KL772 niet te boeken.
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Ja dikke doei. Daar moet je echt werk van maken. Ik heb uiteindelijk ook mijn airfare teruggekregen doordat die gare 787-10 stoelen ook kaduuk waren.Grouchy schreef op zondag 1 september 2024 @ 22:30:
[...]
Flight crew zei later tijdens de vlucht iets over een 200 euro voucher, meer kon ze niet doen.
Begrijp ik dat dat alleen om jouw stoel ging?Grouchy schreef op zondag 1 september 2024 @ 22:30:
[...]
Ben de refitted 772 ook tegen gekomen. Zo'n 11 uur tegen een scherm aangekeken met daarop "Please wait, initialising the system". Ook de rest van de seat was INOP: geen remote, lampen en opladen niet mogelijk (USB-A, USB-C, AC, en draadloos). Stoel moest ook handmatig door flight crew plat worden gelegd. Deurtjes die niet dicht konden was al bekend.
Schijnbaar was aan de groundcrew gevraagd om aan de passagier mee te delen dat de IFE INOP was. Die dit niet deden maar wel terugkoppelde dat de passagier op de hoogte was en akkoord was. Dat leverde dan weer een aardige clownshow op eenmaal aan boord![]()
Geen genoegen meenemen. Heb ook wel eens een niet werkende IFE gehad of een niet werkende stoel. Nooit beiden tegelijk. En voor ieder incident apart 20.000 miles of idd een 200e voucher kunnen kiezen. Als beiden niet werken had je bijna net zo goed een andere klasse kunnen boeken. Zeker met die “de paasagier vindt het ok”-houding zou ik extra pissig zijn.Grouchy schreef op zondag 1 september 2024 @ 22:30:
[...]
Ben de refitted 772 ook tegen gekomen. Zo'n 11 uur tegen een scherm aangekeken met daarop "Please wait, initialising the system". Ook de rest van de seat was INOP: geen remote, lampen en opladen niet mogelijk (USB-A, USB-C, AC, en draadloos). Stoel moest ook handmatig door flight crew plat worden gelegd. Deurtjes die niet dicht konden was al bekend.
Schijnbaar was aan de groundcrew gevraagd om aan de passagier mee te delen dat de IFE INOP was. Die dit niet deden maar wel terugkoppelde dat de passagier op de hoogte was en akkoord was. Dat leverde dan weer een aardige clownshow op eenmaal aan boord![]()
En over klm-routes kiezen vanwege de cabin layout is ook niet te doen lijkt het. De afgelopen 3 maanden 4 transatlantische bc vluchten gemaakt (2x een retour) en op 3 van de 4 was het type cabin anders dan het bij boeken gepland stond:
LAS terug (een gerefitte 773, gepland was een 787)
CUR heen (een gerefitte 772, gepland was een niet gerefitte 772)
CUR terug (een niet gerefitte 772, gepland was een gerefitte 772)
Dat betekent, stam + t .
Er zijn echt maar weinig maatschappijen waar je dat niet hebt.Apache4u schreef op zondag 1 september 2024 @ 23:41:
[...]
En over klm-routes kiezen vanwege de cabin layout is ook niet te doen lijkt het.
Goede nieuws is dat je nog steeds alles in de tas mag laten (als je de regels mbt liquids volgt). Echter het verwerken gaat zoveel trager dat ze nu op het security eiland (3-4 plaatsen om bakken te vullen) alles hebben afgesloten behalve één. Dus enkel één persoon kan tegelijk een bak invullen. En zelfs dan valt het systeem regelmatig stil omdat de band voor secondary vol zit.
Geloof er niets van dat dit door de drinkwater flesjes komt. Er is meer veranderd in de manier dat ze controleren waardoor alles veel trager gaat, en veel meer gaat naar secondary.
De rij voor passport control was ook interessant. Van de poortjes bij check in-3 ging de rij tot halverwege de check in-1 security check. Dus als je bij klm inchecked en de security omhoog pakt, moet je eerst een heel stuk naar rechts lopen om achteraan de rij te kunnen aansluiten.
Weet niet of dat laatste normaal is op een maandag - mogelijk wel, heb al tijden niet meer op een maandag gevlogen. Maar houd er wel rekening mee. De rij is vele vele malen langer dan dat afgelopen zaterdag was bijvoorbeeld (zelfde tijd).
Ah we zijn weer terug bij af.Xandrios schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:31:
Goede nieuws is dat je nog steeds alles in de tas mag laten (als je de regels mbt liquids volgt). Echter het verwerken gaat zoveel trager dat ze nu op het security eiland (3-4 plaatsen om bakken te vullen) alles hebben afgesloten behalve één. Dus enkel één persoon kan tegelijk een bak invullen. En zelfs dan valt het systeem regelmatig stil omdat de band voor secondary vol zit.
Wat zijn dit voor nieuwe regels?Xandrios schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:31:
Zojuist door de security gegaan op Schiphol, met de nieuwe regels. Wat een bende.
Geloof er niets van dat dit door de drinkwater flesjes komt. Er is meer veranderd in de manier dat ze controleren waardoor alles veel trager gaat, en veel meer gaat naar secondary.
De rij voor passport control was ook interessant. Van de poortjes bij check in-3 ging de rij tot halverwege de check in-1 security check. Dus als je bij klm inchecked en de security omhoog pakt, moet je eerst een heel stuk naar rechts lopen om achteraan de rij te kunnen aansluiten.
Weet niet of dat laatste normaal is op een maandag - mogelijk wel, heb al tijden niet meer op een maandag gevlogen. Maar houd er wel rekening mee. De rij is vele vele malen langer dan dat afgelopen zaterdag was bijvoorbeeld (zelfde tijd).

Kan niet stoppen met ontploffen!
Dit was afgelopen dinsdag ook al zo, dus heeft mogelijk niks te maken met de nieuwe regels.Xandrios schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:31:
Zojuist door de security gegaan op Schiphol, met de nieuwe regels. Wat een bende.
Laat het maar even bezinken. Een 200EUR AF/KLM voucher klinkt nogal teleurstellend. Denk dat ik het maar even ga proberen bij Delta; ticket was telefonisch geboekt bij Delta/006 issued & ben er ook lid van hun FF programma.
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Dit was een niet werkende IFE in Premium Economy:Apache4u schreef op zondag 1 september 2024 @ 23:41:
[...]
Geen genoegen meenemen. Heb ook wel eens een niet werkende IFE gehad of een niet werkende stoel. Nooit beiden tegelijk. En voor ieder incident apart 20.000 miles of idd een 200e voucher kunnen kiezen.
:strip_exif()/f/image/EvCvfZteHeeIQxN6uI7oo0Uj.jpg?f=fotoalbum_large)
En dit was omdat er iets mis was met gekozen eten van mijn kinderen:
:strip_exif()/f/image/sdLj8umEczsXvqrxcYGM109u.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik klaag eigenlijk nooit mee. Maar als er eens echt wat mis is, ga ik nooit meer in 1x akkoord.
Een niet werkende stoel + IFE is voor mij bijna refund werk.
[ Voor 3% gewijzigd door PWM op 02-09-2024 14:17 ]
Nou het is eigenlijk het terugdraaien van versoepelingen voor C3 scanners (de scanners die o.a. Schiphol heeft). In het VK is dit al in juni gebeurd. Kennelijk zijn de scanners niet goed genoeg, hebben leveranciers van andere scanners geklaagd (of vliegvelden die het niet hebben). De EU is in ieder geval vaag:Bob Popcorn schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:30:
[...]
Wat zijn dit voor nieuwe regels?Vreselijk zeg!
This precautionary measure is not in response to any new threat but addresses a temporary technical issue, undertaken in alignment with the EU’s international partners.
Ik had idd ook pas gezien dat je bij Booking een auto kan huren. Volgens mij krijg je nog een percentage (volgens mij 10%) korting als je ook al een verblijf bij ze hebt geboekt.BounceCloud schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:49:
Niet helemaal zeker of het hier hoort, maar hier zitten wel mensen met reiservaring:
Als je een beetje doorklikt, kan je ook wat verzekeringen aanschaffen waardoor het prijsverschil al iets minder wordt.
Ik heb zelf geen ervaring met Sunnycars, maar een auto huren in het buitenland lijkt mij idd ook prettiger om geen "gezeik" te hebben. Zelf heb ik nu een aantal keer via EasyTerra geboekt met de Worry-Free label en ik print een A4'tje van ze uit in meerdere talen, waarin staat dat ik geen andere verzekeringen van de verhuurder hoef. Aangezien ik al dekking van het eigen risico bij EasyTerra heb afgenomen.
2 van de 3x hebben de medewerkers mij idd proberen te overtuigen dat ik nog een verzekering moest aanschaffen en dat het er niet bij zit. Bij het tonen van de A4'tje is het wel ineens goed
Het kan toeval zijn, maar als ik auto's ging vergelijken, kwam ik bij EasyTerra (inclusief dekking eigen risico) altijd het goedkoopst uit.
Bij de laatste 3x merk ik dat bij het inleveren bij de auto, dat de medewerker niet helemaal op zoek gaat naar schade, maar eigenlijk al snel klaar is met checken. Daar hoor/lees ik toch vaak andere verhalen over, wellicht dat de Worry-Free optie hierbij toch wel helpt..
Echter als ik nu even google, lees ik ook wel negatieve ervaringen met EasyTerra en hun Worry-Free optie. Gelukkig heb ik deze nog niet meegemaakt.
Regel je dat aan boord of doe je dat naderhand en weiger je de aanbieding aan boord?PWM schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:11:
Morgen voor het eerst met mijn KLM ticket door de SAS Fast Track op CPHEens kijken of de poortjes werken.
[...]
Dit was een niet werkende IFE in Premium Economy:
[Afbeelding]
En dit was omdat er iets mis was met gekozen eten van mijn kinderen:
[Afbeelding]
Ik klaag eigenlijk nooit mee. Maar als er eens echt wat mis is, ga ik nooit meer in 1x akkoord.
Een niet werkende stoel + IFE is voor mij bijna refund werk.
Dat betekent, stam + t .
Alles wat airside gaat wordt op zich gescand, maar belangrijker is dat het op die manier quasi-onmogelijk is om, als tewwowist, een specifieke (combinatie van) fles(sen) te verkrijgen, terwijl dat natuurlijk heel simpel is als je die gewoon zelf meeneemt.wibblemoo schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:48:
En hoe gaat dat nu met al die duizenden liters vloeistof die airside verkocht wordt? Super veilig allemaal...
Dat dit "liquid explosives" verhaal nooit bewezen is mogelijk te zijn is blijkbaar niet van belang, miljoenen reizigers in de weg zitten is belangrijker.
Beide kan op zich. De Purser kan eigenhandig een verdubbeling geven. Een IFE kan dan dus van 20k naar 40k gaan. In het bovengenoemde voorbeeld zou die persoon dus 2x 40k kunnen aanbieden.Apache4u schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:07:
[...]
Regel je dat aan boord of doe je dat naderhand en weiger je de aanbieding aan boord?
Als ze dat aan boord niet doen, regel ik het achteraf. Maar meestal lukt het aan boord wel.
gescand per 100ml?CyBeR schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:11:
[...]
Alles wat airside gaat wordt op zich gescand, maar belangrijker is dat het op die manier quasi-onmogelijk is om, als tewwowist, een specifieke (combinatie van) fles(sen) te verkrijgen, terwijl dat natuurlijk heel simpel is als je die gewoon zelf meeneemt.
En hoe ze voorkomen dat jij middels een supply-chain attack bijvoorbeeld een boel explosieven binnen en vervolgens in handen weet te krijgen is niet alleen afhankelijk van scans. Ze zouden bijvoorbeeld ook kunnen zorgen dat individuele items op binnenkomende pallets op een willekeurige tijd en locatie verkocht worden, zodat het voor jou als ontvanger onmogelijk of op z'n minst heel moeilijk wordt om samen te werken met iemand achter de schermen om bijvoorbeeld een specifieke fles aan te schaffen. Zorgen dat het aannemen, distriberen en op de schappen plaatsen door verschillende personen gebeurt, etc.
Op zich is dat geen probleem en komt wel vaker voor.Grouchy schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:22:
(er ging ook nog een vliegtuigmotor over de limiet tijdens take-off)
Het is een teken dat het tijd wordt voor onderhoud en bij bepaalde factoren (zwaar vliegtuig, hoge buitentemperatuur, kortere baan, hoog gelegen vliegveld, etc) is het geen onbekend fenomeen.
Wordt doorgegeven aan de technische dienst en, afhankelijk van de mate van overschrijding, kan er een check plaatsvinden.
Meer info (Airbus, maar hetzelfde geldt voor Boeing):
EGT overlimits
Nu zitten we beetje te denken over vooral de heenreis. Indien mogelijk willen we een nachtvlucht vanuit Nederland (rond 18-19u vertrekken), dan een tussenstop met 1 nacht slapen en dan door naar Sydney.
Maar we zitten ook te denken om te kijken of we twee 'nacht' vluchten (alsin vliegen in de nacht in Nederlandse tijd) kunnen boeken, met een relatief korte tussenstop.
Voordeel optie 1, mogelijk minder last van de jetlag. Maar wel hoop 'gedoe' voor 1 overnachting, kan echter ook heel tof zijn
Voordeel optie 2, misschien/hopelijk slapen de kinderen dan het grootste deel van de twee vluchten? Als ze dat niet doen worden het twee lange vluchten
Hebben mensen hier tips/suggesties?
We vliegen wel regelmatig met de kinderen, maar alleen korte stukjes van 2u.
En wat is in dit geval een goede tijd om te boeken? Of is dat niet te zeggen? Gewoon flights.google gebruiken?
Mooi vooruitzichtkepler schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:29:
Wij gaan volgend jaar 8 weken naar Australië, vliegen op Sydney begin juli en terug van Cairns eind augustus. We gaan met het gezin, met drie kinderen. Die zijn dan 8, 7 en 4.5.
Nu zitten we beetje te denken over vooral de heenreis. Indien mogelijk willen we een nachtvlucht vanuit Nederland (rond 18-19u vertrekken), dan een tussenstop met 1 nacht slapen en dan door naar Sydney.
Maar we zitten ook te denken om te kijken of we twee 'nacht' vluchten (alsin vliegen in de nacht in Nederlandse tijd) kunnen boeken, met een relatief korte tussenstop.
Voordeel optie 1, mogelijk minder last van de jetlag. Maar wel hoop 'gedoe' voor 1 overnachting, kan echter ook heel tof zijn
Voordeel optie 2, misschien/hopelijk slapen de kinderen dan het grootste deel van de twee vluchten? Als ze dat niet doen worden het twee lange vluchten
Hebben mensen hier tips/suggesties?
Wij zijn pas naar Singapore gevlogen, met twee kinderen van 5 en 6. We vlogen met Emirates, dus een (korte) tussenstop gehad. De vlucht vanuit NL was wat later in de middag en we hebben toen met onze kinderen afgesproken dat ze de eerste vlucht lekker op hun IFE mochten kijken en spelen, maar dan moesten ze de tweede vlucht wel gaan slapen. Ook duidelijk gemaakt dat de IFE dan uit zou gaan. Die duidelijkheid vooraf werkte voor ons best wel goed. Ze hebben aardig geslapen de tweede vlucht. Nou slaap ik zelf nooit geweldig in een vliegtuig, dus ondanks dat de kinderen zich perfect gedragen hebben, kwam ik alsnog brak aan
Sidney is natuurlijk wel wat langer vliegen en ik weet niet goed wat ik in jouw situatie zou doen. Een overnachting ergens is misschien wel fijn om de vluchten even te breken, maar ook wel een hoop gedoe en misschien ook wel prijzig?
KLM heeft vandaag een mail gestuurd dat de ze over 2 dagen starten.Ricktachtig schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:24:
Iemand die weet of er iets meer bekend is over de KLM Real Deal Dagen deze maand? Vorig jaar begonnen deze op 7 september dacht ik.
Heb maar even wat mensen uitgelegd dat de route buitenom korter dan een kwartier is.
Dan zullen de prijzen morgen wel omhoog gaangivow schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 12:26:
[...]
KLM heeft vandaag een mail gestuurd dat de ze over 2 dagen starten.
Welke route buitenom is dat als ik vragen mag?PWM schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 12:52:
De rij voor de paspoortcontrole tussen Non-Schengen en Schengen is nu 2 uur en begint bij de Privium lounge.
Heb maar even wat mensen uitgelegd dat de route buitenom korter dan een kwartier is.
Aankomsthal in, dus voorbij de pasoortcontrole naar buiten, , de bagagebanden voorbij om vervolgens de trap, loopband of lift richting de vertrekhal te nemen. Daar richting security te gaan, maar ditmaal voor de schengen-gates. Dus B,C, D > 57 en M. En dan daar security door.codegro schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 13:01:
[...]
Welke route buitenom is dat als ik vragen mag?
[ Voor 6% gewijzigd door Apache4u op 03-09-2024 13:10 ]
Dat betekent, stam + t .
Hebben op de oude toestellen niet al deze stoelen verstelbare hoofdsteunen?CyBeR schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 13:29:
KLM A321neo cabin tour: https://xr.klm.com/klm/?type=Airbus&aircraft=A321neo
Ik probeer dat op te zoeken maar de KLM XR site heeft voorde 737s alleen de oudere toestellen zonder vernieuwde cabine. Die toestellen (zonder die tablet-houders e.d.) hebben nergens verstelbare hoofdsteunen. En ik heb in de nieuwe cabines alleen in economy comfort gezeten dus ik kan er zelf ook niks over zeggenSorcerer8472 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 13:59:
[...]
Hebben op de oude toestellen niet al deze stoelen verstelbare hoofdsteunen?

De E195 heeft in ieder geval dezelfde setup als de A321n: met hoofdsteun in business/eco comfort, zonder in de rest.
Edit: als ik deze foto uit een persbericht over de 738 cabin refresh mag geloven, is het daar hetzelfde en is dit dus de nieuwe standaard voor KLM short haul:

[ Voor 16% gewijzigd door CyBeR op 03-09-2024 14:35 ]
Ik heb deze mail nog niet ontvangen, maar zag dat de real deal dagen in Canada al wel van start zijn gegaan. Ben benieuwd overmorgen.givow schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 12:26:
[...]
Ik zoek 4 KLM tickets naar Kuala Lumpur in de periode april/mei 2025 (reisduur 31 dagen precies). Ik heb de prijzen al een ruimte tijd voor die periode in de gaten gehouden. In het midden van die periode ligt de meivakantie, dus dat is sowieso wat duurder. Maar een week ervoor en een week erna is het beduidend goedkoper met grofweg €1000 per ticket incl. 23kg ruimbagage.
Lang geleden hadden vrijwel alle airlines van die geijkte momenten met scherpe deals. Normaal gesproken was de periode september t/m november (daar binnen) er een van. Inmiddels valt het mij op dat hoogseizoen standaard het duurst is, maar dat was het altijd al wel (nu hoogzomer tickets voor zo'n €1600 pp).
Wat is anno 2024 wijsheid? Komende maanden nog wachten op een hopelijk scherpe KLM deal op dat traject? Of is dit het wel zo'n beetje. Ik snap dat we geen glazen bol hebben enzo, maar wellicht heeft iemand ervaring met hoe KLM dit de afgelopen paar jaar telkens deed?
Kuala Lumpur komt als bestemming ook zelden voor in de lijstjes met acties op de home page van KLM. En ik kan mij verder ook geen deals van rond de €800 retour incl. 23kg meer herinneren de afgelopen jaren. Of heb ik dit mis?
Of kan ik op dit traject een 'aanbieding' wel vergeten?
GustavSan schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:33:
Lang geleden hadden vrijwel alle airlines van die geijkte momenten met scherpe deals.
givow schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 12:26:
[...]
Ja ha. Die kreeg ik idd en had ik hierboven gezien waardoor ik uberhaupt besloot te reageren
Ze hebben het bij mij over vliegtickets en pakketreizen.GustavSan schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:39:
[...]
Ja ha. Die kreeg ik idd en had ik hierboven gezien waardoor ik uberhaupt besloot te reagerenIk las in die mail dat het om die hotel packages gaat. Ik zoek alleen een vlucht.
/f/image/onXFDR2eEeJXcir4vURRN8Nn.png?f=fotoalbum_large)
Zweden schaft de belasting op vliegtickets vanaf volgende zomer af. Dat schrijft persbureau Reuters op basis van een verklaring van de regering en haar radicaal-rechtse bondgenoot, de Zweden-democraten. Daarmee draait het land een maatregel terug die in 2018 werd ingevoerd door de destijds centrumlinkse regering.
Het idee is dat het binnenlandse bedrijven helpt. ‘Dit zal leiden tot lagere prijzen voor reizigers en een stijgende vraag, waardoor het concurrentievermogen van luchtvaartmaatschappijen zal toenemen’, aldus het parlementslid Linda Lindberg van de Zweden-democraten op een persconferentie.
Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW
Net gisteren geboekt, slechte timing. Al zoek ik nog wel iets voor wat do's. Ik ga het in de gaten houdengivow schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 12:26:
[...]
Mooi om te lezen, maar is maar deel vh verhaal...gelukkig werkt het allemaal iets anders, maar goed ook dat niet alle checks bekend zijn bij iedereen ;-)CyBeR schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:55:
Mja wat voor scans ze precies doen op spullen die airside gaan voor verkoop zou ik je niet precies kunnen vertellen, maar het hele verhaal is gebaseerd op risico's, hoe groot de kans is dat je een bepaald iets voor elkaar zou kunnen krijgen, en hoe ze die kans zo klein mogelijk kunnen krijgen.
En hoe ze voorkomen dat jij middels een supply-chain attack bijvoorbeeld een boel explosieven binnen en vervolgens in handen weet te krijgen is niet alleen afhankelijk van scans. Ze zouden bijvoorbeeld ook kunnen zorgen dat individuele items op binnenkomende pallets op een willekeurige tijd en locatie verkocht worden, zodat het voor jou als ontvanger onmogelijk of op z'n minst heel moeilijk wordt om samen te werken met iemand achter de schermen om bijvoorbeeld een specifieke fles aan te schaffen. Zorgen dat het aannemen, distriberen en op de schappen plaatsen door verschillende personen gebeurt, etc.
Ik weet niet zo goed wat ik met je bericht moet? Je lijkt hetzelfde te zeggen als het centrale punt wat ik probeerde te maken, maar je doet het op een manier alsof je vindt dat ik het mis heb.Aldusso schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 18:46:
[...]
Mooi om te lezen, maar is maar deel vh verhaal...gelukkig werkt het allemaal iets anders, maar goed ook dat niet alle checks bekend zijn bij iedereen ;-)
Waarom per sé KLM? Cathay Pacific en Emirates zijn goedkoper, kan zogauw geen prijzen voor Malaysia Airlines vinden.GustavSan schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:33:
Hebben jullie misschien een tip voor mij?
Ik zoek 4 KLM tickets naar Kuala Lumpur in de periode april/mei 2025 (reisduur 31 dagen precies).
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Ow. Dat scheelt. Had wel de indruk dat de prijzen nu al wat hoger liggen.givow schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:47:
[...]
Ze hebben het bij mij over vliegtickets en pakketreizen.
[Afbeelding]
Aj. Minder. Maar misschien valt het mee qua korting...s3n schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 18:42:
[...]
Net gisteren geboekt, slechte timing. Al zoek ik nog wel iets voor wat do's. Ik ga het in de gaten houden
Meerledig. KLM is met kinderen op dat traject gewoon heerlijk. Avondvlucht dus meteen bedtijd. Dag zelf gewoon nog een werkdag dus niet onnodig verlofdag kwijt. Verder is de aankomsttijd ook perfect, 15.30 daar...17.00 in condo, 18.00 wat eten en even snel boodschappen doen en lekker op tijd naar bed. Volgende dag meteen fris en fruitig.Freee!! schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 19:40:
[...]
Waarom per sé KLM? Cathay Pacific en Emirates zijn goedkoper, kan zogauw geen prijzen voor Malaysia Airlines vinden.
Al die andere airlines hebben een stopover waarvan ik sommige echt waardeloos vind. We hebben maar een beperkt aantal reisdagen en wil er geen onnodig kwijt zijn.
We hebben in het verleden overigens vaak met stopover gevlogen maar tijden zijn voor ons veranderd dus als het even kan liever een directe vlucht.
Vervolgens heb ik gebeld om mijn ticket te upgraden naar premium of business, werk vergoedt alleen economy, zelf upgraden is uiteraard geen probleem.
Volgens de website was business upgrade AMS PTY 1.900 euro. PTY AMS upgrade was niet mogelijk. Nu heb ik telefonisch voor 15.000 miles heen een upgrade naar business en terug voor 7.500 naar premium. Ik dacht dat dat een vergissing was, heb er nogmaals duidelijk naar gevraagd, maar het werd bevestigd en dat is inmiddels ook als zodanig verwerkt in mijn miles en de tickets zijn ge upgrade.
Mis ik hier iets? Normaal doe ik deze upgrades via de app en betaal ik daar veel meer voor (factor 10 in miles).
Dat lijken wel upgrade-tarieven voor binnen europa. Normaal is het zeker niet want dat zou betekenen dat jemitalp schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 23:05:
Even een vraag voor de frequent flyers (@PWM ?). Ik ben KLM Plat en heb voor volgende week een retour AMS PTY geboekt in economy. Duur ticket vanwege aankomst en retour binnen 24 uur. Maar goed, is noodzakelijk.
Vervolgens heb ik gebeld om mijn ticket te upgraden naar premium of business, werk vergoedt alleen economy, zelf upgraden is uiteraard geen probleem.
Volgens de website was business upgrade AMS PTY 1.900 euro. PTY AMS upgrade was niet mogelijk. Nu heb ik telefonisch voor 15.000 miles heen een upgrade naar business en terug voor 7.500 naar premium. Ik dacht dat dat een vergissing was, heb er nogmaals duidelijk naar gevraagd, maar het werd bevestigd en dat is inmiddels ook als zodanig verwerkt in mijn miles en de tickets zijn ge upgrade.
Mis ik hier iets? Normaal doe ik deze upgrades via de app en betaal ik daar veel meer voor (factor 10 in miles).
1900e / 15000 miles = 12,7ct per flying blue mile krijgt. Terwijl ze op ongeveer 1,2ct aan waarde gezet zijn door de verschillende frequent flyer sites. Dus die factor 10 die je noemt klopt wel. Kortom, dit lijkt me een foutje. Geen idee of ze zoiets nog terug kunnen draaien trouwens.
Dat betekent, stam + t .
Ik denk dat het geen fout was, het werd dubbel gecheckt aan de telefoon en bevestigd dat het echt klopte.
Gelukkig wordt het allemaal dagelijks geregeld door mensen die rond minimumloon verdienen. Over single point of failure gesproken.Aldusso schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 18:46:
[...]
Mooi om te lezen, maar is maar deel vh verhaal...gelukkig werkt het allemaal iets anders, maar goed ook dat niet alle checks bekend zijn bij iedereen ;-)
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 09:09
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Volgens mij heb je een gouden deal te pakken. Ongeacht jouw originele fare is dat een erg goede deal qua benodigde punten voor een upgrademitalp schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 23:48:
Zoiets zal het zijn. Daar kan ik alleen niets van ‘leren’ voor een volgende keer, die fare classes zijn vrij onduidelijk.
Ik denk dat het geen fout was, het werd dubbel gecheckt aan de telefoon en bevestigd dat het echt klopte.
Is bellen altijd beter dan gewoon in de app?mitalp schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 23:05:
Even een vraag voor de frequent flyers (@PWM ?). Ik ben KLM Plat en heb voor volgende week een retour AMS PTY geboekt in economy. Duur ticket vanwege aankomst en retour binnen 24 uur. Maar goed, is noodzakelijk.
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
mitalp schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 23:05:
[ Voor 5% gewijzigd door Sorcerer8472 op 04-09-2024 08:17 ]
alexbl69 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 07:52:
Houden de veelvliegers hier wel eens bij wat ze allemaal gevlogen hebben? Heb de indruk dat er een paar bij zijn die meer uren hebben dan menig piloot.
:strip_exif()/f/image/KVnPMrORWkd4R49nBeTK8mxQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is een productief jaar
| Awesome Rock 'n Roll Photographer |
251331km in 1976 uur (01/01-04/09) ..Dark_Angelus schreef op woensdag 4 september 2024 @ 09:57:
[...]
[Afbeelding]
Het is een productief jaar
Je gemiddelde snelheid dit jaar ligt dus op minimaal 127km/u ;-)
Dat betekent, stam + t .
Ik vlieg vrijdag 27 september om 10.10 met Ryanair
Binnen de EU 2 uur. Anders 3.greatgonzo schreef op woensdag 4 september 2024 @ 10:57:
Hoeveel tijd van tevoren zouden jullie op Schiphol zijn?
Ik vlieg vrijdag 27 september om 10.10 met Ryanair
Al zou ik persoonlijk absoluut niet met Ryanair vliegen...
Je kan wat laten komen als je geen ruimbagage hebt. Of als je extra hebt betaald om voorrang te krijgen bij security enz (maar als je ryanair vliegt gok ik dat je dat niet hebt). Maar ik vind het de stress niet waard om een half uurtje langer thuis niks te doen.
als je niet direct wilt...:GustavSan schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:33:
Hebben jullie misschien een tip voor mij?
Ik zoek 4 KLM tickets naar Kuala Lumpur in de periode april/mei 2025 (reisduur 31 dagen precies). Ik heb de prijzen al een ruimte tijd voor die periode in de gaten gehouden. In het midden van die periode ligt de meivakantie, dus dat is sowieso wat duurder. Maar een week ervoor en een week erna is het beduidend goedkoper met grofweg €1000 per ticket incl. 23kg ruimbagage.
Lang geleden hadden vrijwel alle airlines van die geijkte momenten met scherpe deals. Normaal gesproken was de periode september t/m november (daar binnen) er een van. Inmiddels valt het mij op dat hoogseizoen standaard het duurst is, maar dat was het altijd al wel (nu hoogzomer tickets voor zo'n €1600 pp).
Wat is anno 2024 wijsheid? Komende maanden nog wachten op een hopelijk scherpe KLM deal op dat traject? Of is dit het wel zo'n beetje. Ik snap dat we geen glazen bol hebben enzo, maar wellicht heeft iemand ervaring met hoe KLM dit de afgelopen paar jaar telkens deed?
Kuala Lumpur komt als bestemming ook zelden voor in de lijstjes met acties op de home page van KLM. En ik kan mij verder ook geen deals van rond de €800 retour incl. 23kg meer herinneren de afgelopen jaren. Of heb ik dit mis?
Of kan ik op dit traject een 'aanbieding' wel vergeten?
je kan je eigen deal maken door AMS - SIN retourtje te vliegen via lufthansa ofzo (minder dan €700). dit traject los boeken en traject tussen SIN - KUL los boeken (minder dan €100 met bijv. batik incl ruimbagage standaard erbij).
je kan ook een multi city trip doen

en dan los enkeltje sin -> kul
[ Voor 3% gewijzigd door Coasterfreak op 04-09-2024 12:34 ]
smart fortwo electric drive 17.6kWh
Een security tijdslot boeken is gratis. Paspoortcontrole is iets anders, maar ik vlieg ook wel eens met budget carriers terwijl we Privium hebben. Wel ironisch, daardoor is het dan juist weer geen straf eerder te zijn i.v.m. de loungeRocketKoen schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:37:
[...]
Binnen de EU 2 uur. Anders 3.
Je kan wat laten komen als je geen ruimbagage hebt. Of als je extra hebt betaald om voorrang te krijgen bij security enz (maar als je ryanair vliegt gok ik dat je dat niet hebt). Maar ik vind het de stress niet waard om een half uurtje langer thuis niks te doen.
Maar idd, zou het niet van een half uurtje af laten hangen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OyOIB6UjP9eVAt26UpOmRuwA.jpg?f=user_large)
Dan vallen dit soort dingen toch wel echt in het niet
:strip_exif()/f/image/pHJBnzwaar4dCXcILWhGD9Uz.jpg?f=fotoalbum_large)
Laat staan EU vluchten die steeds iets van 1500 miles opleveren.
Het is jammer dat de KLM app het aantal vluchten niet meer laat zien. Weggehaald in een app update ergens.PolarBear schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:11:
De member since gaat over hoelang ik Flighty gebruik, dit zijn mijn vluchten vanaf 2011, daarvoor wel een aantal vluchten gedaan maar kon de details niet meer terug vinden. Allemaal prive vluchten.
Je doet er welPWM schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:55:
Er is toch moeilijk tegen een creditcard aan te vliegen qua punten
Een uur later komen dan vertrek, dat scheelt danRocketKoen schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:37:
[...]
Heb je je hele bedrijf via die kaart lopen ofzo?PWM schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:55:
[Afbeelding]
Dan vallen dit soort dingen toch wel echt in het niet
[Afbeelding]
Laat staan EU vluchten die steeds iets van 1500 miles opleveren.
[...]
Het is jammer dat de KLM app het aantal vluchten niet meer laat zien. Weggehaald in een app update ergens.
Ken iemand die dat ook deed maar Amex tikte die persoon uiteindelijk op de vingers
Dat mag inderdaad niet (meer)Sorcerer8472 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:11:
[...]
Heb je je hele bedrijf via die kaart lopen ofzo?
Ken iemand die dat ook deed maar Amex tikte die persoon uiteindelijk op de vingers
Niet dat het heel veel verschil maakt bij zo'n grote cc spend, maar vergeet de FB/ALL koppeling niet. Je krijgt daar 1 reward point per 2 euro, en 1 point kan ingewisseld worden voor 4 FB miles. Dat geeft 2 extra miles per uitgegeven euro.PWM schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:55:
Met FB Platinum + AMEX FB platinum + ALL zou het totaal uit komen op 12 miles per euro die bij KLM/AF is besteed.
Op welke Amex acties / promoties doel je precies?PWM schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:14:
[...]
Dat mag inderdaad niet (meer)Ik boek wel mijn tickets en hotels op deze kaart, maar verder is het gewoon mijn privé kaart. Heb ik alsnog wel een flinke spend. En ik zorg dat ik gebruik maak van de AMEX acties/promoties/etc
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 09:09
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
100k per aanmelding. Zo had hij onlangs 500k aan punten binnengeharktPipmitz schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:53:
[...]
Op welke Amex acties / promoties doel je precies?
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:
Chrome Extensie
Wikipedia: List of airports by IATA code: A
Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.
Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.
Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2