franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
:strip_exif()/f/image/8ZezfabiVE7NW59w1parzljb.jpg?f=fotoalbum_large)
Nope. En door de bosbranden zijn er veel evacuaties geweest, dus zijn alle betaalbare (<500 euro per nacht accommodaties) wel zo goed als vol. Er zijn er nog een paar aan de kust, maar die liggen midden in de rook.
Heb zelf wel gewoon wat geboekt, los het later wel op met reisverzekering en/of AMEX. Nu twijfelen betekent buiten slapen
EDIT: Tss, E190 landt net als eerste.
[ Voor 7% gewijzigd door PWM op 18-08-2024 12:15 ]
[ Voor 14% gewijzigd door Lostson op 18-08-2024 12:25 ]
Het zal niet 100% passen, maar met een beetje goede wil is er voor de meerderheid echt wel een plekje te vinden. Voor de airlines is het echter veel efficienter om de reizigers bij het vliegveld te houden als onduidelijk is wanneer er weer gevlogen kan worden: Zodra er weer gevlogen kan worden zijn alle reizigers in de buurt en kan er snel weer vertrokken worden.
Spel en typfouten voorbehouden
Mooi spul wel. Heb laatste kamer en ze sturen echt mensen weg. Ook mensen die via Booking of website geboekt hebben. Probleem wat ze hebben is natuurlijk dat ze ook wel weten dat nieuwe mensen waarschijnlijk niet aankomen, maar ze kunnen geen kamers vergeven als de originele boekers niet annuleren.
EDIT:
En dit is dan wel een probleem als je wel kamers weggeeft.
https://www.flightradar24.com/data/aircraft/g-ttnl#36b0e4d8
Die landt hem gewoon in 1x. Staan er opeens 100 Britten op je stoep
En nog een reden om geen TAP te vliegen. Ze geven nu een vlucht voor morgen naar Lissabon en dan woensdag van Lissabon naar naar huis....
[ Voor 32% gewijzigd door PWM op 18-08-2024 15:51 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Als je eenmaal op het vaste land bent heb je wel veel meer mogelijkheden. Wellicht dat je reisverzekering/AMEX (daar boek jij mee toch dacht ik) ook kunnen meedenken.PWM schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 15:07:
Zit nu in https://www.savoysignature.com/savoypalacehotel/en/
<>
En nog een reden om geen TAP te vliegen. Ze geven nu een vlucht voor morgen naar Lissabon en dan woensdag van Lissabon naar naar huis....
Lissabon is een leuke stad, Porto is leuker maar dat is persoonlijk (uitstekende treinverbinding tussen die twee overigens).
Dus wellicht andere vliegmij of vanaf Porto via een trein zou ik onderzoeken, Woensdag is wel heel erg laat - Flixbus of BlaBla is dan nog sneller

Ik zie in mijn Amex Platinum benefits dat ik toegang heb tot de Plaza Premium Lounge, de Prima Vista Lounge Domus en de Primeclass Lounge.
Omdat de 1e op basis van de platinum card is en de andere 2 op basis van Priority Pass, gok ik dat de 1e het beste is?
We reizen met zn vieren trouwens, met 2x Platinum/Priority Pass en 2 kinderen die we ook graag meenemen naar binnen
Sometimes you need to plan for coincidence
Niet dat de prijs alles zegt, maar de Primeclass Lounge is de duurste van de drie voor individuele toegang zonder kaart.Hmmbob schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 22:23:
Iemand ervaring met de lounges op FCO, terminal 1/A-gates?
Ik zie in mijn Amex Platinum benefits dat ik toegang heb tot de Plaza Premium Lounge, de Prima Vista Lounge Domus en de Primeclass Lounge.
Omdat de 1e op basis van de platinum card is en de andere 2 op basis van Priority Pass, gok ik dat de 1e het beste is?
Overigens zie ik alle drie de lounges in de Priority Pass app, dat is dus niet een Platinum exclusive benefit
[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 18-08-2024 22:41 ]
er is wel echter een Plaza Premium First (Hong Kong) en daar mag je niet met Priority Pass naar binnen...
Even een vraag over de Platinum Exclusive Lounges...hoe kan je nou weten welk Lounge nou daar onder valt? volgens mij zou idd de Plaza Premium lounges exclusief zijn voor Platinum maar dan zal dat ook toegevoegd zijn aan PP
Afgelopen zaterdag met DL57 naar SLC gevlogen, op Schiphol zag ik toevallig N522DZ met de mooie 'LA28' livery die deze week de route ATL/AMS vliegt.
Bij het zien ervan bedacht ik dat ik de speciale Team USA planecard van ze nog miste, en die stond zodoende nog op mijn verlanglijstje.
Na het plaatsnemen tijdens het introductie en maaltijdkeuze bevestigings en voorkeuren rondje van de in-flight lead toch maar even gevraagd of ik de cockpit mocht bezoeken.
.....Nu is ook kaart nr 63 binnen
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3qOE2jXnokeHbWRuslV4uyd0.jpg?f=user_large)
[ Voor 15% gewijzigd door Grouchy op 19-08-2024 02:11 ]
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
wat zijn dit voor kaarten eigenlijkGrouchy schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 02:06:
Plaza Premium is wel ok, aardige keus wat betreft eten en drinken. Het kan er wel druk zijn. Ben ook eens in een andere lounge geweest, kan me de naam alleen niet van herinneren. Was eenmalig & ben er niet meer terug geweest omdat het allemaal wat minder was dan de PP lounge.
Afgelopen zaterdag met DL57 naar SLC gevlogen, op Schiphol zag ik toevallig N522DZ met de mooie 'LA28' livery die deze week de route ATL/AMS vliegt.
Bij het zien ervan bedacht ik dat ik de speciale Team USA planecard van ze nog miste, en die stond zodoende nog op mijn verlanglijstje.
Na het plaatsnemen tijdens het introductie en maaltijdkeuze bevestigings en voorkeuren rondje van de in-flight lead toch maar even gevraagd of ik de cockpit mocht bezoeken.
.....Nu is ook kaart nr 63 binnen
[Afbeelding]
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
https://www.aviation24.be...ars-at-long-term-parking/alexbl69 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:58:
De auto van een vriend van me is vrijdag afgebrand op een parkeerplaats bij de luchthaven van Lissabon. Schijnt een enorme ravage te zijn, waarbij ruim 200 auto's verbrand zijn. Kan er hier weinig over vinden in de media.
Vastgoed te koop in FunchalPWM schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:14:
Ben op het vliegveld. Op het terras Go Arounds aan het bekijkenGaat hem niet worden meer. TAP3833 is mijn inkomende vlucht.
Zit nog in de holding dus ik hou nog wat hoop.
ATC https://www.liveatc.net/h...php?mount=lpma2&icao=lpma
edit: @PWM we gaan het merken!, jij zal het zien.
edit 2: en geland zonder go around. Goede terugreis gewenst.
[ Voor 37% gewijzigd door franssie op 19-08-2024 14:33 ]
AIIIII dat wordt drukke tijden voor de verzekeraars Holy cow...alexbl69 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:58:
De auto van een vriend van me is vrijdag afgebrand op een parkeerplaats bij de luchthaven van Lissabon. Schijnt een enorme ravage te zijn, waarbij ruim 200 auto's verbrand zijn. Kan er hier weinig over vinden in de media.
maar wel klote voor je vriend dat zijn auto weg is....ik mag hopen dat zijn auto all risk is verzekerd...en dan is het nog steeds maar de vraag of je het uitgekeerd krijgt. but hot damn...eerst Madeira en nu Lisbon Airport...gaat lekker zo
Beetje on topic weer:
Heeft iemand ervaringen met de volgende Airlines?
- China Southern Airlines
- Cebu Pacific Air
- China Eastern Airlines
- Royal Jordanian
zo ja kun je wat vertellen over de service, maaltijd service, stoelen etc? is het een beetje comfy om mee te vliegen? heb namelijk nog nooit met die airlines gevlogen...
[ Voor 20% gewijzigd door Lostson op 19-08-2024 14:26 ]
https://streamable.com/a0bvgpfranssie schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:50:
In het kader van gedeelde smart (of leedvermaak) https://www.flightradar24.com/TAP3833/36b482ca
Zit nog in de holding dus ik hou nog wat hoop.
ATC https://www.liveatc.net/h...php?mount=lpma2&icao=lpma
edit: @PWM we gaan het merken!, jij zal het zien.
edit 2: en geland zonder go around. Goede terugreis gewenst.
Eerst naar Lissabon een hotel zoeken. Maar boek pas als we in de lucht hangen
Cebu Pacific Air is een budgetmaatschappij. Zelf heb ik er prima mee gevlogen (vorig jaar Singapore - Cebu en Cebu - Seoul), maar verwacht niet te veel qua service en comfort. Vergelijkbaar niveau met easyJet zou ik zeggen.Lostson schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:24:
[...]
AIIIII dat wordt drukke tijden voor de verzekeraars Holy cow...
maar wel klote voor je vriend dat zijn auto weg is....ik mag hopen dat zijn auto all risk is verzekerd...en dan is het nog steeds maar de vraag of je het uitgekeerd krijgt. but hot damn...eerst Madeira en nu Lisbon Airport...gaat lekker zo
Beetje on topic weer:
- Cebu Pacific Air
- China Eastern Airlines
- Royal Jordanian
zo ja kun je wat vertellen over de service, maaltijd service, stoelen etc? is het een beetje comfy om mee te vliegen? heb namelijk nog nooit met die airlines gevlogen...
Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW
Korte routes vanwege vluchten over Rusland heen.Lostson schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:24:
[...]
- China Eastern Airlines
...
Filmkeuze wat beperkt. BC stoelen erg hard in 777 maar met directe toegang tot pad. In A330 twee stoelen naast elkaar. Eten goed, drankkeuze erg beperkt (effectief geen wijn of bier). Vele malen attenter personeel in A330 dan in 777 (777 heeft ook first, ik had geen first
Onboard internet dat goed werkte in combinatie met Tailscale om de GFW te omzeilen. Gratis bij BC.
Is KPN >80% duurder op sommige routes? Zeker. Is KPN 80% beter? Nee
Als de Star Alliance route geen >100% meerprijs had dan had ik star alliance gevlogen. Maar aan zulke price gauging doe ik niet mee.
[ Voor 5% gewijzigd door ANdrode op 19-08-2024 19:49 ]
Nu selecteer ik de voorgestelde stoelen, en wordt het ineens €113.
Betaal je de stoelen apart bij Ryanair?
Als je stoelen selecteert, dan betaal je. Geen stoelen aanklikken en gewoon doorgaan.greatgonzo schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:18:
misschien doe ik iets verkeerd, misschien is Ryanair gewoon iets meer misleidend geworden: Ik wil van Amsterdam naar Dublin, en de ticketprijs komt op €94, basic tarief.
Nu selecteer ik de voorgestelde stoelen, en wordt het ineens €113.
Betaal je de stoelen apart bij Ryanair?
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
ah, ok.. En hoe is de policy tegenwoordig? Eerder kon ik met mijn lengte (1,96) nog wel op basis van coulance een nooduitgangplek krijgen bij Ryanair. De laatste keer (was ook 10 jaar terug) zeiden ze al: had je maar een voorkeur moeten aangevengambieter schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:21:
[...]
Als je stoelen selecteert, dan betaal je. Geen stoelen aanklikken en gewoon doorgaan.
Nee, je zit op de geselecteerde stoel. Die nooduitgangstoelen zijn gewenst en kosten behoorlijk extra, vaak 25-30 euro per vlucht.greatgonzo schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:28:
ah, ok.. En hoe is de policy tegenwoordig? Eerder kon ik met mijn lengte (1,96) nog wel op basis van coulance een nooduitgangplek krijgen bij Ryanair. De laatste keer (was ook 10 jaar terug) zeiden ze al: had je maar een voorkeur moeten aangeven
Al moet je driedubbel worden gevouwen, gratis krijg je helemaal niets. En als iemand die er wel voor betaalt: en terecht
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
CyBeR schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 22:53:
Altijd mooi als mensen real-time het verdienmodel van LCC's ontdekken

Bij Easyjet krijg je soms een nooduitgangstoel gratis, als niemand in die rij geboekt heeft (er moet iemand zitten). Maar dat bieden ze dan eerst aan aan de mensen die al bij de nooduitgang zitten.
Zoiets, ooit bedacht door Delta werknemers/enthusiasts. Als de pilot niet bezig is kan je er om vragen. Van elk type dat momenteel voor Delta vliegt is er een kaart, van de trash panda tot een B717. Om de zoveel tijd worden ze ook vernieuwd (of uit de collectie gehaald)Lostson schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:46:
[...]
wat zijn dit voor kaarten eigenlijk? soort van Pokemon kaarten collectibles voor Airplanes?!?!!
Dan zijn er nog limited edities zoals de kaart hier boven, die kunnen de piloten alleen krijgen via de chief pilot is mij ingefluisterd. Andere voorbeelden zijn de kaarten voor SXSW en de solar eclipse vluchten.
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
We mogen in totaal 70kg bagage meenemen (5 personen) waarvan 1 koffer van 20 kg en 6 van 10 kg.
Nu mijn vraag, mag het gewicht cumulatief niet meer zijn dan 70 kg, waardoor ik bijv. een koffer van 12.5 kan hebben, of zou het echt strikt 20+10+10+10+10+10+10 moeten zijn?
Mijn ervaring met LCC’s is dat ze strikt zijn, en dus dat laatste. Bij KLM bijvoorbeeld doen ze meestal niet zo moeilijk (mijn vrouw soms wat de te zwaar en ik altijd te licht). Geen idee of mijn ervaringen incidenteel zijn of echt policy mbt die LCC’s. (Ryan Air in dit geval).loewie1984 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:35:
ff korte controle, vlieg aankomende zaterdag weer met ryanair naar perugia net als in juni. Toen ik had braaf alles verdeeld aan max gewicht. We willen nu echter minder tassen/koffers meenemen maar wel kans dat deze iets zwaarder zijn.
We mogen in totaal 70kg bagage meenemen (5 personen) waarvan 1 koffer van 20 kg en 6 van 10 kg.
Nu mijn vraag, mag het gewicht cumulatief niet meer zijn dan 70 kg, waardoor ik bijv. een koffer van 12.5 kan hebben, of zou het echt strikt 20+10+10+10+10+10+10 moeten zijn?
Dat betekent, stam + t .
Nee, geen flexibiliteit. Dit is het verdienmodelCyBeR schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 22:53:
Altijd mooi als mensen real-time het verdienmodel van LCC's ontdekken
Als je op reis gaat, zorg voor een goede verzekering en genoeg middelen om zelf thuis te komen. En lees je in in waar je recht op hebt. Zeker als je ver weg gaat, of zoals wij op een eiland zaten. Er hebben honderden mensen op het vliegveld geslapen, gezinnen met kleine kinderen. Het is geen oorlog ofzo, maar als je langs zo'n gezin loopt wat op de grond zit, loop je echt langs een hoopje ellende.
De redenen zijn meervoud:
- Mensen zijn slecht verzekerd en kunnen de kosten niet dragen OF
- Zijn wel goed verzekerd, maar kunnen het niet voorschieten
- Mensen kennen hun verzekeringsvoorwaarden niet en weten niet wat ze krijgen
- Mensen weten de regels niet en weten dus niet dat TAP voor accommodatie moet zorgen of betalen
Ik heb sinds Zondag zo'n 2000 euro aan kosten gemaakt. Kosten die ik terug ga krijgen, maar dus wel moet betalen eerst. Dat gaat dus best snel.
Nouja, weer een TLDR: Ga op reis met kennis van je verzekering en rechten, en genoeg reserves om eventueel zelf thuis te komen.
Daarom heb ik altijd mijn AmEx en company Visa bij me. Daar kan ik als de nood hoog is altijd een privèjet of heli mee charterenPWM schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:26:
Ik heb hier wel wel eerder uitgeweid over je (financieel) voorbereiden op problemen op reis, maar nu ik er midden in zat, toch weer eens in de herhaling:
Als je op reis gaat, zorg voor een goede verzekering en genoeg middelen om zelf thuis te komen. En lees je in in waar je recht op hebt. Zeker als je ver weg gaat, of zoals wij op een eiland zaten. Er hebben honderden mensen op het vliegveld geslapen, gezinnen met kleine kinderen. Het is geen oorlog ofzo, maar als je langs zo'n gezin loopt wat op de grond zit, loop je echt langs een hoopje ellende.
Ik sprak een gezin die de regels dus wel kende, maar gewoon geen geld had om het voor te schieten. Die sliepen dus op de grond. Dit deed me erg denken aan het faillissement van Cook, waar 300 Britten vast zaten op een eiland, terwijl er gewoon andere vluchten gingen. Maar ze hadden geen reserves meer om te boeken.
- Mensen weten de regels niet en weten dus niet dat TAP voor accommodatie moet zorgen of betalen
Ik heb sinds Zondag zo'n 2000 euro aan kosten gemaakt. Kosten die ik terug ga krijgen, maar dus wel moet betalen eerst. Dat gaat dus best snel.
Nouja, weer een TLDR: Ga op reis met kennis van je verzekering en rechten, en genoeg reserves om eventueel zelf thuis te komen.
Maar voor de meesten blijft het natuurlijk een kosten/baten afweging om al die voorwaarden door te pluizen als je een keer per jaar het vliegtuig pakt. En genoeg mensen die ook al weten ze dat ze eigenlijk gedenkt zouden zijn, te weinig vertrouwen in het systeem hebben (of hun eigen kunde het systeem te navigeren) en het risico niet kunnen nemen om op de kosten te blijven zitten.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Helaas heeft niet iedereen die luxe om met creditcards te zwaaien en 2 rooitjes over de balie te gooien. Ze zijn al blij dat ze hun vakantie kunnen betalen.PWM schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:26:
Ik sprak een gezin die de regels dus wel kende, maar gewoon geen geld had om het voor te schieten. Die sliepen dus op de grond. Dit deed me erg denken aan het faillissement van Cook, waar 300 Britten vast zaten op een eiland, terwijl er gewoon andere vluchten gingen. Maar ze hadden geen reserves meer om te boeken.
Dat is volgens mij ook wel een beetje de strekking van mijn verhaalwibblemoo schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:48:
[...]
Helaas heeft niet iedereen die luxe om met creditcards te zwaaien en 2 rooitjes over de balie te gooien. Ze zijn al blij dat ze hun vakantie kunnen betalen.
Hoe zijn jouw ervaringen met het terugkrijgen van deze kosten? Ik herken helemaal wat je zegt, maar ik maak mee dat mensen verkeerd worden voorgelicht of gewoon aan het lijntje worden gehouden.PWM schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:26:
Ik heb hier wel wel eerder uitgeweid over je (financieel) voorbereiden op problemen op reis, maar nu ik er midden in zat, toch weer eens in de herhaling:
Bijvoorbeeld een luchtvaartmaatschappij die zegt dat zij accommodatie gaan regelen, en dat jij dit niet zelf mag doen. Vervolgens regelen ze het half of niet, maar zit (begrijpelijk) het overgrote deel van de mensen al die tijd wel te wachten.
Ik heb zelf ook in zo'n situatie getwijfeld wat te doen, en uiteindelijk zelf een taxi met hotel geregeld en betaald, maar man wat was dat een gezeik om terug te krijgen.
Net als BounceCloud vraag ik me af hoe dit praktisch gaat. De ANWB-reisverzekering bijvoorbeeld bepaalt in artikel 16 dat zij niets vergoeden als je schade volgens wet of een andere verzekering wordt vergoed. Daarnaast zie ik geen bepaling die schade dekt als een vlucht vanwege harde wind wordt geannuleerd.PWM schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:26:
Onder Richtlijn 261/2004/EU heb je recht op verzorging, waaronder het recht op een hotelaccommodatie als je minimaal een nacht moet wachten. De Europese Commissie zegt daarover:
De EC gaat niet over de uitleg van de Richtlijn, maar dit is toch geen gek standpunt. In de situatie van PWM waarin er geen hotelkamers meer beschikbaar zijn, kun je de gok wel nemen en zelf wat boeken. In een andere situatie, je zou bijvoorbeeld in de morgen met een LCC vliegen maar de hele dag gaan er geen vliegtuigen naar je bestemming, mag je op het vliegveld wachten tot je 's avonds in een lange rij mag staan om uiteindelijk te horen met welke bus je naar een aggenebbis hotel twee uur verderop wordt gereden, hoeft de LCC je waarschijnlijk niet schadeloos te stellen als je zelf een hotel boekt.Heeft u geen hulp gekregen en heeft u zelf uw maaltijden, drank enz. betaald, dan moet uw maatschappij u de kosten daarvan terugbetalen, voor zover deze uitgaven noodzakelijk, redelijk en passend waren.
Vaak hebben creditcards ook een aanvullende reisverzekering. En bijvoorbeeld "Emergency Cash". Maar @PWM zegt ook dat het zaak is om te weten wat je verzekerd hebt.fopjurist schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:09:
[...]
Net als BounceCloud vraag ik me af hoe dit praktisch gaat. De ANWB-reisverzekering bijvoorbeeld bepaalt in artikel 16 dat zij niets vergoeden als je schade volgens wet of een andere verzekering wordt vergoed. Daarnaast zie ik geen bepaling die schade dekt als een vlucht vanwege harde wind wordt geannuleerd.
Onder Richtlijn 261/2004/EU heb je recht op verzorging, waaronder het recht op een hotelaccommodatie als je minimaal een nacht moet wachten. De Europese Commissie zegt daarover:
[...]
De EC gaat niet over de uitleg van de Richtlijn, maar dit is toch geen gek standpunt. In de situatie van PWM waarin er geen hotelkamers meer beschikbaar zijn, kun je de gok wel nemen en zelf wat boeken. In een andere situatie, je zou bijvoorbeeld in de morgen met een LCC vliegen maar de hele dag gaan er geen vliegtuigen naar je bestemming, mag je op het vliegveld wachten tot je 's avonds in een lange rij mag staan om uiteindelijk te horen met welke bus je naar een aggenebbis hotel twee uur verderop wordt gereden, hoeft de LCC je waarschijnlijk niet schadeloos te stellen als je zelf een hotel boekt.
Mijn ervaring is ook dat het helpt om doortastend te zijn. Zelf weleens gehad met een pechgeval in het buitenland, met wat ik nu weet HD ik dezelfde avond nog op de bestemming gestaan, gewoon gelijk een huurauto geregeld. In werkelijkheid kwam ik pas de volgende dag aan, omdat ik te afwachtend was op de alarmcentrale. Het risico van zelf een auto huren was maximaal €150,- daarvoor zou ik de volgende keer niet gaan zitten wachten op de alarmcentrale. (Ik vond de ANWB alarmcentrale trouwens totaal niet doortastend, volgende keer bel ik de alarmcentrale van mijn reis- of autoverzekering, ik denk dat die iets beter hun best doen om kosten te besparen (als ze direct een huurauto geregeld hadden, hadden ze geen hotel hoeven betalen. En als ze achter de reparatie aan gejaagd hadden, had mijn auto niet naar Nederland getransporteerd hoeven worden en was die huurauto €100,- goedkoper geweest...))
In principe zou ik inderdaad zeggen dat als je de middelen niet hebt om minimaal zelf thuis te komen, het handiger is om niet te gaanwibblemoo schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:02:
Maar wat is je punt dan? Je kunt je rechten/de verzekeringsvoorwaarden wel kennen, maar zonder enige manoeuvreerruimte sla je geen deuk in een pakje boter. Dan maar niet op vakantie gaan?
Maar voor 20 euro per jaar heb je een AMEX met 5000 limiet die je voor nood kan gebruiken bijvoorbeeld. En ja, er zijn inderdaad ook mensen die dat niet kunnen betalen, maar goed, ik mag hopen dat het gros van de mensen wat met het vliegtuig op vakantie gaat, kan voldoen aan de minimale eisen (20.000 bruto per jaar inkomen).
Ooit op kerstavond ergens ‘s avonds laat in Duitsland voor een gesloten hotel gestaan, met een geconformeerde boeking bevestiging van booking.com. Als eerst het eerste beste marriott verder op gebeld en 2 kamers geboekt (gezin 4 personen). Kostte 550,- , uiteindelijk netjes van booking.com terug gehad , de oorspronkelijk boeking was 150,- dus dat was een duur geintje voor ze maar wel nette service. (Waarschijnlijk betaald het hotel dit, die had gewoon de beschikbaarheid verkeerd staan in booking.com systeem vermoed ik).
[ Voor 6% gewijzigd door ChiLLeR op 20-08-2024 13:53 ]
>> Signature?
Met KLM nooit problemen gehad, maar daar heb ik status. Bij Germanwings, TAP en andere wel gezeur, maar uiteindelijk altijd wel gekregen.BounceCloud schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:03:
[...]
Hoe zijn jouw ervaringen met het terugkrijgen van deze kosten? Ik herken helemaal wat je zegt, maar ik maak mee dat mensen verkeerd worden voorgelicht of gewoon aan het lijntje worden gehouden.
Bijvoorbeeld een luchtvaartmaatschappij die zegt dat zij accommodatie gaan regelen, en dat jij dit niet zelf mag doen. Vervolgens regelen ze het half of niet, maar zit (begrijpelijk) het overgrote deel van de mensen al die tijd wel te wachten.
Ik heb zelf ook in zo'n situatie getwijfeld wat te doen, en uiteindelijk zelf een taxi met hotel geregeld en betaald, maar man wat was dat een gezeik om terug te krijgen.
EDIT:
Inmiddels in mijn TAP vlucht naar AMS. Vertraagd
[ Voor 12% gewijzigd door PWM op 20-08-2024 14:04 ]
En vervolgens maanden in de rij bij maatschappij/verzekeraar om je poen te krijgen. En de Amex rekening ligt eind vd maand al op de mat.PWM schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:50:
[...]
In principe zou ik inderdaad zeggen dat als je de middelen niet hebt om minimaal zelf thuis te komen, het handiger is om niet te gaan
Maar voor 20 euro per jaar heb je een AMEX met 5000 limiet die je voor nood kan gebruiken bijvoorbeeld. En ja, er zijn inderdaad ook mensen die dat niet kunnen betalen, maar goed, ik mag hopen dat het gros van de mensen wat met het vliegtuig op vakantie gaat, kan voldoen aan de minimale eisen (20.000 bruto per jaar inkomen).
Dit soort gevallen zijn gewoon overmacht. En ja, de een regelt het beter voor zichzelf dan de ander (good for you). Om nu hier de mensen die op het vliegveld bivakkeren een trap na te geven onder het mom van 'had je het maar beter moeten regelen' vind ik wat misplaatst. Geef dan de maatschappij een sneer dat ze beter voor hun passagiers moeten zorgen.
Ik las de post van @PWM niet als trap na maar als goedbedoeld advies. Of dat voor iedereen haalbaar is, is mijns inziens een tweede.wibblemoo schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:04:
[...]
En vervolgens maanden in de rij bij maatschappij/verzekeraar om je poen te krijgen. En de Amex rekening ligt eind vd maand al op de mat.
Dit soort gevallen zijn gewoon overmacht. En ja, de een regelt het beter voor zichzelf dan de ander (good for you). Om nu hier de mensen die op het vliegveld bivakkeren een trap na te geven onder het mom van 'had je het maar beter moeten regelen' vind ik wat misplaatst. Geef dan de maatschappij een sneer dat ze beter voor hun passagiers moeten zorgen.
En natuurlijk is de vliegmij en luchthaven vaak verantwoordelijk voor de puinzooi en moeten die hierop worden aangesproken. Helaas laten ze gewoon te vaak niet steken maar de hele breipen vallen, dat is achteraf juridisch wel op te lossen maar daar heb je ter plekke niets aan.
En dan is er natuurlijk ook nog een verschil of je op eigen houtje reist of geboekt hebt via een reisbureau - die hebben ook meer plichten en zeker ook meer mogelijkheden omdat ze ter plekke een netwerk hebben.
Reactie KLM:...
We checkten op Schiphol ruim vier uur van tevoren in, maar hoorden dat bijna iedereen al online had ingecheckt en dat de mensen die eerder hebben ingecheckt in principe voorrang hebben. We zagen bij de gate dat sommige mensen onder veel protest weg werden gestuurd, maar gelukkig bleken wij wel mee te kunnen.
In het vliegtuig zag ik dat er in de eerste klas vrijwel niemand zat. KLM heeft dus mensen weggestuurd (met een hotelvoucher), terwijl ze waarschijnlijk allemaal mee hadden kunnen gaan. Het is blijkbaar erg belangrijk voor KLM om de eerste klas ‘gezuiverd’ te houden van het gewone volk.
...
Een reden dat het soms kan lijken alsof er nog veel ruimte is in de business class, is omdat de middelste stoel op Europese vluchten in de business class niet bezet is.
Of je boekt bij een ANVR/SGR reisbureau een pakketreis, dan kom je vanzelf wel een keer thuis.PWM schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:50:
In principe zou ik inderdaad zeggen dat als je de middelen niet hebt om minimaal zelf thuis te komen, het handiger is om niet te gaan
Moet je wel bereid zijn om het handelen van je reisbureau af te wachten.
Als je niet bij een tegenvaller, zonder grote problemen (het mag pijn doen maar geen operationele impact hebben) een paar keer de prijs van je vakantie kan betalen dan is de vakantie misschien te luxe.wibblemoo schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:48:
[...]
Helaas heeft niet iedereen die luxe om met creditcards te zwaaien en 2 rooitjes over de balie te gooien. Ze zijn al blij dat ze hun vakantie kunnen betalen.
Dat is ook waar het gaat wringen...
Passend is daar key. Wanneer je in een budget hotel zit tijdens de vakantie krijg je snel discussie over de vraag of de laatste kamers in een Ritz Carlton/JW Marriott/5* hotel passend zijn.fopjurist schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:09:
[...]
De EC gaat niet over de uitleg van de Richtlijn, maar dit is toch geen gek standpunt. In de situatie van PWM waarin er geen hotelkamers meer beschikbaar zijn, kun je de gok wel nemen en zelf wat boeken. In een andere situatie, je zou bijvoorbeeld in de morgen met een LCC vliegen maar de hele dag gaan er geen vliegtuigen naar je bestemming, mag je op het vliegveld wachten tot je 's avonds in een lange rij mag staan om uiteindelijk te horen met welke bus je naar een aggenebbis hotel twee uur verderop wordt gereden, hoeft de LCC je waarschijnlijk niet schadeloos te stellen als je zelf een hotel boekt.
Daar sturen luchtvaartmaatschappijen ook op aan. Een vrouwelijke collega kreeg van KLM in Rome het advies om voor <200 euro kleren te kopen bij een ontbrekende koffer bij een professioneel event. "Past bij het economy ticket"
Sta je dan in een plenaire sessie voor >1000 man als je geen prive-kosten accepteert

Vaak zat met collega's gevlogen, mja, dat zijn allemaal losse boekingen natuurlijk
[ Voor 22% gewijzigd door Hmmbob op 21-08-2024 11:22 ]
Jij krijgt ze alle 4 en kan alle 4 inchecken. Vervolgens kun je zelf voor de distributie zorgen mocht je dat willen. Via Apple Wallet, email of nog andere opties geloof ik.Hmmbob schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:21:
Als we met z'n 4en als gezin op 1 boeking vliegen, moet ieder dan zelf de KLM app hebben voor de boardingpass in de app, of krijg ik ze alle 4 in mijn app na online checkin?
Vaak zat met collega's gevlogen, mja, dat zijn allemaal losse boekingen natuurlijk
Dat betekent, stam + t .
Of alsnog even bij de zelfservice zuil de boardingpassen printen.Apache4u schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:37:
[...]
Jij krijgt ze alle 4 en kan alle 4 inchecken. Vervolgens kun je zelf voor de distributie zorgen mocht je dat willen. Via Apple Wallet, email of nog andere opties geloof ik.
Als het goed is krijg jij ze alle 4 in je app.Hmmbob schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:21:
Als we met z'n 4en als gezin op 1 boeking vliegen, moet ieder dan zelf de KLM app hebben voor de boardingpass in de app, of krijg ik ze alle 4 in mijn app na online checkin?
Ik heb voor standaard gekozen, en de tas mag dan 40x20x25 zijn.
Ik heb wel een kleine rugzak, die is 46x25x15. Met een beetje indrukken hou ik die wel binnen de gestelde afmetingen. Maar... liever gebruik ik een kleine backpack. Die is 50x25x18
Die 10 cm zal wel overkill zijn, toch?
Ik boek ook wel eens met collega's, dan krijg ik ze in de app. Altijd even een lekker moment om ze op het laatst op rij 35 in het midden te zettenHmmbob schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:21:
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Backpacks worden een stuk minder vaak gecontroleerd. Maar dat ligt 100% aan de flight crew. Die bakjes staan er meestal wel. Ligt er maar net aan of degene die je board op dat moment zin en tijd heeft om uitgescholden te worden.greatgonzo schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 14:00:
gooien ze bij Ryanair de tassen nog in zo'n afmetingen rooster/bak?
Ik heb voor standaard gekozen, en de tas mag dan 40x20x25 zijn.
Ik heb wel een kleine rugzak, die is 46x25x15. Met een beetje indrukken hou ik die wel binnen de gestelde afmetingen. Maar... liever gebruik ik een kleine backpack. Die is 50x25x18
Die 10 cm zal wel overkill zijn, toch?
Ik weet niet hoe klein de kinderen zijn, maar sowieso een aanrader met kleinere kinderen. Hebben ze iets fysieks om achteraf op te hangen thuis.Wally2002 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 12:02:
[...]
Of alsnog even bij de zelfservice zuil de boardingpassen printen.
Zo inderdaad zeg, SAS lijkt business class naar Newark nog wel wat opties te hebben die enigszins betaalbaar zijn.PWM schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 17:20:
Wat is er aan de hand met de prijzen naar NY? Ik moet eind September 4 dagen naar de stad, maar die zelfs Premium Economy prijzen van 2500+ Maar ook Economy heen en Mint terug met Jetblue is 3000+. Tijden veranderen...
Maar direct lijkt pas in nov/dec weer wat normaler te zijn qua prijzen in J
Is het een 911 lustrum dit jaar? nee dat was 23 jaar geleden..PWM schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 17:20:
Wat is er aan de hand met de prijzen naar NY? Ik moet eind September 4 dagen naar de stad, maar zie zelfs Premium Economy prijzen van 2500+ Maar ook Economy heen en Mint terug met Jetblue is 3000+. Tijden veranderen...
Iets met verkiezingen ofzo?
nee, NY fashion week is dan!
https://www.eventbrite.co...dssbdestsearch&keep_tld=1
[ Voor 23% gewijzigd door ToolkiT op 21-08-2024 18:26 ]
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Algemene vergadering van de VN. Die begint op 10 september. Zou dat hem zijn?PWM schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 17:20:
Wat is er aan de hand met de prijzen naar NY? Ik moet eind September 4 dagen naar de stad, maar zie zelfs Premium Economy prijzen van 2500+ Maar ook Economy heen en Mint terug met Jetblue is 3000+. Tijden veranderen...
ah ok niet te veel poespas dus....het is ook maar een kort vlucht van Malaysia naar Philippines...dus zal niet zo'n issue zijn. dat paar uur in het vliegtuig hou ik wel volg0tanks schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 19:27:
[...]
Cebu Pacific Air is een budgetmaatschappij. Zelf heb ik er prima mee gevlogen (vorig jaar Singapore - Cebu en Cebu - Seoul), maar verwacht niet te veel qua service en comfort. Vergelijkbaar niveau met easyJet zou ik zeggen.
ik vlieg eerst vanuit Adam naar Guangzhou en dan overstappen naar KL.ANdrode schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 19:47:
[...]
Korte routes vanwege vluchten over Rusland heen.
Filmkeuze wat beperkt. BC stoelen erg hard in 777 maar met directe toegang tot pad. In A330 twee stoelen naast elkaar. Eten goed, drankkeuze erg beperkt (effectief geen wijn of bier). Vele malen attenter personeel in A330 dan in 777 (777 heeft ook first, ik had geen first).
Onboard internet dat goed werkte in combinatie met Tailscale om de GFW te omzeilen. Gratis bij BC.
Is KPN >80% duurder op sommige routes? Zeker. Is KPN 80% beter? Nee![]()
Als de Star Alliance route geen >100% meerprijs had dan had ik star alliance gevlogen. Maar aan zulke price gauging doe ik niet mee.
zo te horen is je ervaring in de BC in de 777 maar zal vast goed zijn idd...
De Website van China southern airlines is best wel verwarrend...ik moest behoorlijk zoeken hoe ik nou op het scherm kon komen voor seats selectie...ik vlieg overigens met de Airbus 350-900 zag ik (geen 777 in ieder geval?)
Helaas dit keer economy...ik heb geen idee of eventuele upgrades beschikbaar zijn naar BC misschien eens bij de balie vragen
Internet heb ik meestal niet nodig onboard dan kijk ik lekker films en zo min mogelijk met de telefoon spelen eigenlijk...tenzij je echt wilt werken met je laptop...
Een maand geleden SIN - AMS via Shanghai gevlogen in BC met China Eastern. Viel niets tegen voor de prijs. Zoek maar naar mijn comments.Lostson schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:24:
[...]
AIIIII dat wordt drukke tijden voor de verzekeraars Holy cow...
Beetje on topic weer:
- Cebu Pacific Air
- China Eastern Airlines
- Royal Jordanian
Enkele jaren geleden met China Southern BC gevlogen tussen SIN - LAX via Ghuanzou met lange stuk in A380. Op zich ook niets mis mee en service is bij China Southern zeker beter dan China Eastern maar qua hard product is het verglijkbaar.
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
Je kunt je ook niet voor alles indekken. Als je lang gespaard hebt en een éénmalige droomreis boekt en je bijv. in een doemscenario terecht komt (los enkeltje terug moeten voorschieten >> soms exorbitante prijzen) vind ik een paar keer de prijs wel flink. Natuurlijk een uitzondering, maar dat zijn dit soort scenario's vaak wel.ANdrode schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:59:
[...]
Als je niet bij een tegenvaller, zonder grote problemen (het mag pijn doen maar geen operationele impact hebben) een paar keer de prijs van je vakantie kan betalen dan is de vakantie misschien te luxe.
Dat is ook waar het gaat wringen...
Maar uiteraard verstandig om backups te hebben in de vorm van andere rekeningen of credit cards. Voor nog geen 50 euro per jaar heb je een Amex + goedkope MC.
Wij zijn wel heel risico avers, nemen intercontinentaal altijd Amex en MC CC + Visa Debit mee.
Overigens, tijdje terug met een KLM 777-200 teruggevlogen in premium comfort vanuit NRT. Blijft apart om het contrast tussen die enigszins verpauperde cabine (vlekken, krassen etc) en de prachtig nieuwe stoelen te zien.
Binnenkort ook maar eens een oude coronavoucher van Aer Lingus opmaken. Verder niet spectaculair, maar de Aer Lingus Lounge (DUB) is wel fijn met blikken Guinness in het assortiment
Zij hadden eerder wel de meest trieste intra-Europese 'business class'-wannabe overigens. Niet eens een gordijntje of maaltijd
Als je dan op je vliegveld bent kun je je profielfoto(s) maken en het formulier uploaden. Vervolgens kun je dan bij de paspoort-controle vragen naar de MPC-line (staat meestal niet of niet handig aangegeven qua signing, dus vragen gaat sneller), en vervolgens ben je in no-time door de paspoort controle.
Op Dulles International Airport (Washington) kostte het ons ongeveer 5 minuten om door de paspoort controle te komen. Let wel op: voor de mensen die daar werken is dit systeem ook nog relatief nieuw, en vaak denken ze dat het alleen voor US en Canada citizens is, maar het is dus ook geldig voor *returning* visa waiver landen met een geldige ESTA. Op de heenweg stonden we serieus 1,5 uur te wachten, dus dit scheelt echt heel veel tijd.
Meer info: https://www.cbp.gov/trave...s/mobile-passport-control
Op welke route kijk jij? AMS-CPH in September zie ik alleen nog maar KL vluchten. Codeshares (vanaf SAS hubs verder met KL vluchtnummers) waren al wel een langere tijd beschikbaar.PWM schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 23:23:
De eerste integratie met SAS is gedaan. Als ik nu met KLM boek, komen SAS routers ook naar voren in de app.
Waar ik op wacht is de SAS earn/burn informatie met Flying Blue. Ben ook benieuwd wat er gaat gebeuren met "SAS Plus"... wordt dat short-haul PE, gaan ze business opnieuw introduceren, of iets anders.
Bijvoorbeeld AMS-AAL in October geeft de route over SAS. En laat bijvoorbeeld ook 14XP zien voor die route.Xandrios schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:32:
[...]
Op welke route kijk jij? AMS-CPH in September zie ik alleen nog maar KL vluchten. Codeshares (vanaf SAS hubs verder met KL vluchtnummers) waren al wel een langere tijd beschikbaar.
Waar ik op wacht is de SAS earn/burn informatie met Flying Blue. Ben ook benieuwd wat er gaat gebeuren met "SAS Plus"... wordt dat short-haul PE, gaan ze business opnieuw introduceren, of iets anders.
Ik wil naar Costa Rica op vakantie en ben Gold FF bij KLM (Skyteam). Bedoeling is met 250k aan miles op zak BC te vliegen.
Het is niet erg om eerst te vliegen op Panama City. Prijzen zijn pp
Optie 1) 680 retour economie
Optie 2) 1250 retour premium comfort
Is de prijs om van economie naar economie comfort of van Economie comfort naar BC allemaal gebaseerd op hoeveel stoelen er verkocht zijn? M.a.w. iemand advies hoe dit aan te pakken
:strip_exif()/f/image/no9UokxgMM3QAW1XQJ5yYgpD.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat betekent, stam + t .
(Wel gek want die stoel is nochtans hetzelfde als in de 77W dus je zou zeggen dat 't al ok moet zijn…)
Thanks, interessant. Dit zijn wel codeshares (KL vluchtnummer), hopelijk kunnen we binnenkort ook gebruik maken van SK-coded vluchten.PWM schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:53:
[...]
Bijvoorbeeld AMS-AAL in October geeft de route over SAS. En laat bijvoorbeeld ook 14XP zien voor die route.
Als je BC wilt vliegen dan zou ik aanraden om BC te boeken. Als je Economy/PE boekt is er maar een beperkte kans dat je met miles kunt upgraden naar BC. 250K is voldoende voor een retourtje in BC, of, twee retourtjes in PE heen en BC terug. Helaas zijn prijzen in miles naar CR altijd vrij hoog. Maar wellicht kun je een deal vinden.elbeannie schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 18:49:
Advies gevraagd;
Ik wil naar Costa Rica op vakantie en ben Gold FF bij KLM (Skyteam). Bedoeling is met 250k aan miles op zak BC te vliegen.
Het is niet erg om eerst te vliegen op Panama City. Prijzen zijn pp
Optie 1) 680 retour economie
Optie 2) 1250 retour premium comfort
Is de prijs om van economie naar economie comfort of van Economie comfort naar BC allemaal gebaseerd op hoeveel stoelen er verkocht zijn? M.a.w. iemand advies hoe dit aan te pakken
Qua route zijn er meerdere opties. In de winter vliegt KLM rechtstreeks op San Jose. In de zomer kun je met overstap via Parijs (Air France) of via Panama (KLM en Copa). Ik heb meerdere keren op CR gevlogen het afgelopen jaar en mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar KLM als je Economy of PE vliegt. In business kies ik zelf bij voorkeur air france.
Mocht je Panama overwegen dan kan ik dat aanraden (Copa is een prima maatschappij, en Panama een makkelijk vliegveld om over te stappen) maar de service op deze korte vlucht is minimaal. Water/Cola in Economy en een wat uitgebreidere keuze als je business vliegt (Maar geen maaltijd).
Interesting. Heb 2 vluchten staan met de 772. Vond het deurtje, net als bij Delta wel echt een verschil maken. Kon op dezelfde route ook A350 Delta pakken, misschien toch een betere optie.Apache4u schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 20:19:
Ik vlieg op dit moment in een gerefitte 772 naar een zonnig eiland.🏝️. Fijn die nieuwe BC, alleen in tegenstelling tot de 773 zijn die suites nog niet functioneel als suite. De deurtjes zitten dichtgebout met een klem zoals op de foto. Gebrek aan certificering volgens de crew. Mij maakt het overigens niet veel uit. Ik vond het alleen vreemd dat die plekken als suite geadverteerd worden terwijl de certificering nog niet rond is.
[Afbeelding]
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 10:46
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Op Flyertalk zeggen ze ook dat de certificering afgerond wordt zodra de laatste is omgebouwd. Marketing is er altijd snel bij, ze volgen ongeveer dezelfde procedure als bij premium economyApache4u schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 20:19:
Ik vlieg op dit moment in een gerefitte 772 naar een zonnig eiland.🏝️. Fijn die nieuwe BC, alleen in tegenstelling tot de 773 zijn die suites nog niet functioneel als suite. De deurtjes zitten dichtgebout met een klem zoals op de foto. Gebrek aan certificering volgens de crew. Mij maakt het overigens niet veel uit. Ik vond het alleen vreemd dat die plekken als suite geadverteerd worden terwijl de certificering nog niet rond is.
Was dat de directe KLM vlucht (Met tussenlanding in Liberia) of via Panama?We Are Borg schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 22:05:
Eens met @Xandrios . Deze zomer heen met AF gevlogen naar san José en terug de klm optie. Beide keren zat BC compleet vol. N=1 natuurlijk maar ik zie vrijwel nooit lege stoelen in BC. Dus gelijk boeken als je zo wilt reizen
De laatste keer dat ik met KLM naar Panama vloog was ik samen met een collega (geen status). Nog enkele stoelen vrij in business class bij check-in. Voor collega was de upgrade (van PE naar business) <400 euro. Voor mij (Als Plat) was het 1000 euro. Bedankt voor het trouw zijn aan KLM ofzo?

Overigens op de dag van vertrek werden we uiteindelijk beide alsnog (automatisch) geupgraded, dit keer hielp de status wel
Enkele dagen terug moest ik voor een last minute trip long haul boeken. Via Air France aangezien dat de enige is die in deze regio vliegt. Onze zakelijke policy is PE voor long haul, dus was erg blij dit te zien:
:fill(white):strip_exif()/f/image/1uWu2KoyvBQS0LleO4CSVFN7.png?f=user_large)
Snap nog steeds niet hoe dit kan - de vluchten op deze route de komende weken zijn allemaal 4000+ pp enkele reis. Lijkt er bijna op dat AF juist de Business prijs naar beneden heeft gegooid omdat het dicht bij vertrek was. Maar gezien de seatmap zit de vlucht wel redelijk vol.. dus tja. Maar maak er graag gebruik van
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 10:46
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Bij TAP heb ik lege stoelen gezien maar al mijn andere vluchten zaten tot nu toe altijd vol. Maar goed, nogmaals n=1. En ik vlieg tijdens vrijwel altijd hoogseizoen (mei en zomervakantie). Dan nog geloof ik in BC boeken zodra de prijs voor jou goed is. Hopen op een vrije plek en een upgrade mogelijkheid is een behoorlijke gok
[ Voor 8% gewijzigd door We Are Borg op 24-08-2024 13:41 ]
olafmol schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:08: Let wel op: voor de mensen die daar werken is dit systeem ook nog relatief nieuw, en vaak denken ze dat het alleen voor US en Canada citizens is, maar het is dus ook geldig voor *returning* visa waiver landen met een geldige ESTA. Op de heenweg stonden we serieus 1,5 uur te wachten, dus dit scheelt echt heel veel tijd.
Meer info: https://www.cbp.gov/trave...s/mobile-passport-control
Zie mijn eerdere rants over global entry & digid berichtenbox als je wilt weten waarom ik geen global entry heb
Ik stond deze zomer >2h in de rij in Los Angeles omdat ik met een nieuwe ESTA onderweg was en twijfelde of MPC ging werken. De rij groeide hard - dus ik ben maar blijven staan. Mijn lezing nu is dat ik MPC wel had kunnen gebruiken. Ik ben Visa Waiver Program reiziger en eerder in de VS geweest.
De app stelt wel meer vragen dan de immigratie ("Weet je dat je volgende vlucht snel vertrekt? Ok, veel plezier").
[ Voor 7% gewijzigd door ANdrode op 24-08-2024 14:30 ]
Heb ook zo’n vlucht naar JFK in september. Business was 800 goedkoper dan PE. Nu zou ik normaal op zo’n korte dagvlucht heen wel PE kiezen, maar inderdaad mooi meegenomen.Xandrios schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 13:26:
[...]
Snap nog steeds niet hoe dit kan - de vluchten op deze route de komende weken zijn allemaal 4000+ pp enkele reis. Lijkt er bijna op dat AF juist de Business prijs naar beneden heeft gegooid omdat het dicht bij vertrek was. Maar gezien de seatmap zit de vlucht wel redelijk vol.. dus tja. Maar maak er graag gebruik van
[ Voor 155% gewijzigd door Van der Berg op 27-08-2024 00:39 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Ben alleen aan het twijfelen of ik deze al omboeken naar first via lhr naar Amsterdam. Kost twee keer zoveel mijlen. Helaas wel met de 777 dus geen suites. Heeft iemand ervaring met first in de 777 van Singapore airlines en het verschil tov business. Is dit de moeite waard?
Het toestel voor morgen zit al aardig vol tot mijn verbazing.
Mijn vrouw heeft voor de eerste keer medicijnen mee van de huisarts, moeten wij dat aangeven bij de check-in?
[ Voor 17% gewijzigd door Van der Berg op 27-08-2024 11:09 ]
Als die medicijnen gekoppeld zijn aan een (noten/pinda)allergie zou ik dat zeker laten weten.Van der Berg schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:51:
Mijn vrouw heeft voor de eerste keer medicijnen mee van de huisarts, moeten wij dat aangeven bij de check-in?
Neem ze in ieder geval mee in het originele potje/doosje/verpakking, met het label van de apotheek.
Ja ze zijn in verpakking. Het gaat om ijzer pillen en vitamine DFredvZ schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:16:
[...]
Als die medicijnen gekoppeld zijn aan een (noten/pinda)allergie zou ik dat zeker laten weten.
Neem ze in ieder geval mee in het originele potje/doosje/verpakking, met het label van de apotheek.
Die hoef je niet te melden bij het inchecken.Van der Berg schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:23:
Ja ze zijn in verpakking. Het gaat om ijzer pillen en vitamine D
Het meenemen in verpakking is dan vooral belangrijk bij aankomst op JFK. Mochten jullie geselecteerd worden voor een extra (bagage)controle dan kan het een gedoe worden als je medicijnen bij je hebt die niet in de originele verpakking zitten.
Voor de ervaring is het de moeite waard natuurlijk als je nog nooit First hebt gevlogen.gomaster schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:53:
In november vlieg ik met Singapore Airlines vanaf Singapore naar Amsterdam. Ik heb nu een reward saver voor in de business.
Ben alleen aan het twijfelen of ik deze al omboeken naar first via lhr naar Amsterdam. Kost twee keer zoveel mijlen. Helaas wel met de 777 dus geen suites. Heeft iemand ervaring met first in de 777 van Singapore airlines en het verschil tov business. Is dit de moeite waard?
Objectief gezien, kan je beter de miles bewaren voor een tweede business ticket. Singapore Airlines heeft een uitstekende Business in de 777. De First stoelen zijn natuurlijk (behoorlijk) beter, maar ik zou zelf geen dubbele prijs over hebben. Then again, ik vind dure wijn en eten minder belangrijk in een vliegtuig.
De RyanAir baas weer in de bocht. Ik zou zeggen: verbieden dat er nog alcohol op vluchten geschonken kan worden. Samen met beperkingen op de luchthaven, dwz niet dronken het vliegtuig in en niet zuipen in het vliegtuig.Aeroplane passengers should be restricted to two drinks at airports, Ryanair chief executive Michael O'Leary has said. Mr O'Leary said introducing alcohol limits at airports would help tackle a rise in disorder on flights. Violent outbursts are occurring weekly due to alcohol, he said, especially when it is mixed with other substances.
Maar ja, dan maakt meneer O'Leary geen woekerwinst...
Niet dat 't bij duurdere carriers nooit gebeurt natuurlijk, maar relatief toch minder volgens mij.
Ook hangt het af van de bestemmingen. Ik heb op mijn Amsterdam-Gatwick vluchten nooit gehad, ook al krijg je de vaatdoeken die hun kater uitslapen aan boord. Maar ga naar de vakantiebestemmingen en het wordt minder leuk.CyBeR schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 17:33:
Volgens mij is dat voornamelijk een Ryanair (en EasyJet, Wizzair, etc) probleem omdat die met hun prijsstelling toch een bepaald soort volk aantrekken.
Niet dat 't bij duurdere carriers nooit gebeurt natuurlijk, maar relatief toch minder volgens mij.
Yep.RocketKoen schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 18:28:
Airlines horen beschonken passagiers ook gewoon te weigeren.
[ Voor 13% gewijzigd door gambieter op 28-08-2024 18:40 ]
Klopt helemaal. Wat mij betreft komt er zelfs een blaastest. Een bezopen idioot of groep idioten kan in een vliegtuig immers flink wat ellende veroorzaken.RocketKoen schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 18:28:
Airlines horen beschonken passagiers ook gewoon te weigeren.
Maar wat steekt is dat O'Leary enerzijds deze 'logische' oproep doet, maar anderzijds aan boord van zijn eigen toestellen alle alcoholhoudende dranken - variërend van bier tot sterke drank - onbeperkt aan diezelfde passagiers verkoopt.
Iets met sta-plaatsen enzo
En juist of niet, maar extreem kosten sparend bezig zijn geeft bij de meeste mensen het idee dat ze daarmee ook goedkoper zullen zijn. En dat is precies wat meneer O’Leary probeert te bereiken.
Inderdaad ja. Staanplaatsen en geen toiletten meer staan me zo bij. Geen idee meer of dat 1 april grappen waren of niet trouwens.Hmmbob schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 20:58:
O'Leary staat natuurlijk ook wel bekend om allerlei proefballonnetjes te roepen om een punt te maken.
Iets met sta-plaatsen enzo
Dat betekent, stam + t .
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:
Chrome Extensie
Wikipedia: List of airports by IATA code: A
Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.
Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.
Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2