Het is inderdaad geen leverancier die iets tastbaars zoals de catering aanlevert, maar die vliegvelden leveren wel diensten als "gebruik landings/startbaan", "parkeerplaats vliegtuig". Vaak zijn ook andere bedrijven actief die weer diensten als "afhandelen bagage" en "inchecken passagiers" verkopen.
Al die bedrijven hebben allemaal de plicht om te zorgen dat hun IT op orde is.
Als je dat volhoudt is ATC ook een leverancier en als die je niet toestaan om op te stijgen danwel te landen dan zou dat ook geen buitengewone omstandigheid zijn, en dat is het wel.
Dat zijn ze in feite ook, al zij het dan vaak in de vorm van een overheidsdienst met bijzondere rechten.
Ze kunnen niet even een andere luchthaven kiezen om te gebruiken. Als een vliegveld ze niet toestaat om te landen, de deuren te openen, whatever, dan is dat toch niet iets waar een luchtvaartmaatschappij iets tegen had kunnen doen?
In het moment zelf valt er inderdaad weinig aan te doen. Maar in de reguliere bedrijfsvoering had dit wel voorkomen kunnen worden: Door simpelweg updates eerst te testen op 1 computer ipv updates automatisch uit te rollen door de leverancier.
Zo'n beetje alles wat vliegvelden en vliegtuigmaatschappijen in gebruik nemen wordt eerst uitvoering getest. Dus waarom zou je dan de IT wel zonder testen in gebruik nemen?
De CIO's alle bedrijven die gekozen hebben voor Crowdstrike hebben allemaal het risico genomen voor deze handelswijze, dus is het niet meer dan logisch dat ze hun klanten en partners die schade hebben geleden door deze keuze schadeloos stellen.
Als het KLM's eigen systemen waren die het probleem veroorzaakten, dan ja absoluut, maar volgens mij was dat niet zo. Dat in tegenstelling tot bijvoorbeeld Delta die wél eigen systemen in de war had. En dat is volgens mij waarom de FAA (geloof ik) dat zei.
KLM heeft door een fout van een ander zijn diensten niet kunnen leveren.
Dus de klant van KLM heeft recht op zijn geld terug en schadeloos stelling. KLM kan die kosten verhalen op de partners en leveranciers die het risico van de Crowdstrike software geaccepteerd hebben