Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 209 ... 246 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:02

Sorcerer8472

Mens sana?

Zr40 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 09:32:
Ik dacht ik experimenteer eens met wat lange vluchten bij KLM om te zien of die 580 XP voor Platinum inderdaad te behalen is met € 10k... heb nergens betaald of bevestigd, maar nu heb ik een aantal vluchten staan onder 'Mijn Reis' waaronder een naar Curacao vandaag waarvoor ik nu kan inchecken... :X

Vervalt dit automatisch of kan ik het beste KLM even bellen?
En is het gelukt voor 10K? (moet wel kunnen lijkt me toch?)

Vervalt na ongeveer een uur trouwens als je niet betaalt, als je op inchecken zou klikken zou je ws een foutmelding krijgen :)

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Sorcerer8472 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:29:
[...]
En is het gelukt voor 10K? (moet wel kunnen lijkt me toch?)
Ik kwam uit op iets van 12K in Economy met SAF. Heb daarbij de eerste de beste aanbieding bekeken, misschien is 10K ook mogelijk :)

FB Amex en AF discount cards kunnen ook nog XP opleveren, maar gezien per XP is dit duurder dan SAF.

[ Voor 16% gewijzigd door Zr40 op 26-07-2024 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:07
Is er bekend of er een prijsverschil zit tussen direct economy comfort boeken of als upgrade doen direct na het bezoeken van economy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:08
Hoe langer je wacht, hoe duurder het wordt ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Chief schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:06:
[...]

Ha! Bij China Eastern lagen er een paar passagiers plat in hun BC stoel bij opstijgen, cabinepersoneel zei er niets van :)
Voor zover ik weet is het een verplichting (iig bij de FAA in de VS) en hoewel geen halszaak wel een puntje waarbij de veiligheid kennelijk niet volledig serieus genomen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
Yakumos schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:04:
Hoe langer je wacht, hoe duurder het wordt ;) .
Voor beide direct, zelfde tijd. Dus of er verschil zit in nu direct eco comfort boeken of nu eco boeken en gelijk de upgrade te doen..

( ik vraag omdat ik eigenlijk de bagage perks can eco comfort inbegrepen bij het initieel boeken niet nodig heb )

[ Voor 16% gewijzigd door Fromz op 26-07-2024 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Zr40 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:36:
[...]

Ik kwam uit op iets van 12K in Economy met SAF. Heb daarbij de eerste de beste aanbieding bekeken, misschien is 10K ook mogelijk :)

FB Amex en AF discount cards kunnen ook nog XP opleveren, maar gezien per XP is dit duurder dan SAF.
Probeer eens in premium economy? Da's meer XP per euro op de routes waar het goedkoop geprijsd is, zeker met overstap op CDG (58XP voor 1K euro, puur voor de vlucht). Ik weet niet of je specifieke bestemmingen op het oog hebt zodat je ook nog wat ziet onderweg?

FB Amex is inderdaad duurder, maar als je de miles van bijv. het huidige referral-aanbod (80k miles) meerekent dan valt dat wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:58
nvm

[ Voor 139% gewijzigd door FredvZ op 26-07-2024 13:15 ]

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Fromz schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:52:
Is er bekend of er een prijsverschil zit tussen direct economy comfort boeken of als upgrade doen direct na het bezoeken van economy?
Over welke airline hebben we het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Fromz schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:25:
[...]

Voor beide direct, zelfde tijd. Dus of er verschil zit in nu direct eco comfort boeken of nu eco boeken en gelijk de upgrade te doen..

( ik vraag omdat ik eigenlijk de bagage perks can eco comfort inbegrepen bij het initieel boeken niet nodig heb )
Er van uitgaande dat je premium economy bedoelt (want economy comfort geeft je geen extra bagage): dat maakt niet uit, want als je direct boekt en upgrade krijg je die extra bagage er ook bij. Dat verschil bestaat alleen als je een upgrade doet tegen gereduceerd tarief tijdens check-in.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:14

Grouchy

meep meep

Atlas schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 09:07:
[...]

Die mag je uitleggen, want dat heb ik nog nooit voor elkaar gekregen :)
XP-runs, indirect goedkoop EBC vliegen van/naar je bestemming. Zoals de DUS-CDG-AMS-KRK run. Je moet er wel van houden :). Tijdens de COVID bonussen lukten het mensen om onder de 3000EUR te blijven. In bepaalde groepen & op Insideflyer posten ze af en toe goede deals/runs.

Tegenwoordig kopen ze vaak saf-xp's :)

[ Voor 8% gewijzigd door Grouchy op 26-07-2024 16:11 ]

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Overigens is 580XP helemaal niet het doel voor plat, dat is 300. De 580 geldt alleen als je vanaf nul (Explorer) begint maar dat doen mensen die plat halen op die manier eigenlijk nooit.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
First world problem:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eY7KhSjgvxKLeM4vRpYoBeY5Y2I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pelgYg1ds3zf2hrulLqQ3VPL.jpg?f=user_large

Ik heb niets meer aan XP's. Ik ben over de threshold voor Plat4Life, dus alles wat ik nu spaar is weggegooid. Jammer dat je ze niet kan delen met Flying Blue Family.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
PWM schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 11:11:
First world problem:

[Afbeelding]

Ik heb niets meer aan XP's. Ik ben over de threshold voor Plat4Life, dus alles wat ik nu spaar is weggegooid. Jammer dat je ze niet kan delen met Flying Blue Family.
Op naar ultimate 😉

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Wij gaan als gezin voor het eerst samen met het vliegtuig.Vroeger hebben we (voor we elkaar kenden) wel al wat vliegreizen gemaakt maar blijkbaar is er een hoop veranderd.. Het inchecken van ruimbagage moet je blijkbaar zelf doen, hoe gaat dat precies op EHV airport als je met Transavia vliegt? Moet je online inchecken of kan dat ook daar?

We vliegen op Heraklion, hoe check je weer in op de terugvlucht? Kan ik de boardingpasses op mijn telefoon gebruiken voor ons allen of mag dit niet? Is op luchthaven Heraklion wel een fysieke incheckbalie voor je boardingpas en je ruimbagage of moet dit online?

Oja, mag je zelf een broodje meenemen door de securitycheck op EHV airport? Drinken mag niet, dat had ik wel gevonden.

Voor de meeste hele domme vragen, maar voor een onzeker iemand als ik wel van belang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@pilskes Inchecken kan naar keuze online of aan de balie, en voor de terugvlucht werkt dat hetzelfde. Online is in het algemeen sneller en voor bagage heb je dropoff balies, maar bij de incheckbalie kan je de bagage ook afgeven. Voor jullie zou ik aanraden om naar de balie te gaan, dan kan je iedereen hun eigen papieren boarding pass uitdelen en heb je geen gedoe met alles op één telefoon.

Eigen eten meenemen is geen probleem, eigen drinken meenemen kan ook maar dat moet dan wel na security zijn gekocht of aan de regels voor vloeistoffen voldoen. Bij Transavia kan je eventueel ook eten/drinken aanschaffen aan boord. https://www.transavia.com...rvice-aan-boord/menukaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Zr40 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 14:47:
@pilskes Inchecken kan naar keuze online of aan de balie, en voor de terugvlucht werkt dat hetzelfde. Online is in het algemeen sneller en voor bagage heb je dropoff balies, maar bij de incheckbalie kan je de bagage ook afgeven. Voor jullie zou ik aanraden om naar de balie te gaan, dan kan je iedereen hun eigen papieren boarding pass uitdelen en heb je geen gedoe met alles op één telefoon.

Eigen eten meenemen is geen probleem, eigen drinken meenemen kan ook maar dat moet dan wel na security zijn gekocht of aan de regels voor vloeistoffen voldoen. Bij Transavia kan je eventueel ook eten/drinken aanschaffen aan boord. https://www.transavia.com...rvice-aan-boord/menukaart
EHV airport heeft volgens mij geen balies meer war je kan inchecken, dit moet dan denk ik via een scherm daar?
Krijg je daar dan ook de bagagelabels voor je koffers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
CyBeR schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 15:06:
[...]

Er van uitgaande dat je premium economy bedoelt (want economy comfort geeft je geen extra bagage): dat maakt niet uit, want als je direct boekt en upgrade krijg je die extra bagage er ook bij. Dat verschil bestaat alleen als je een upgrade doet tegen gereduceerd tarief tijdens check-in.
Premium comfort, 2 stuks handbagage + personal item en 2 stuks ruimbagage.

Ok het zou dus voor hetzelfde tijdstip niet uit moeten make

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
FredvZ schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:15:
[...]

Over welke airline hebben we het?
Klm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:29
pilskes schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 13:30:

We vliegen op Heraklion, hoe check je weer in op de terugvlucht? Kan ik de boardingpasses op mijn telefoon gebruiken voor ons allen of mag dit niet? Is op luchthaven Heraklion wel een fysieke incheckbalie voor je boardingpas en je ruimbagage of moet dit online?
Heraklion heeft gewoon incheckbalies,
Daar heen gaan en koffers inchecken dan krijg je ook je boardingpass.
Wel op tijd heen gaan want het is in het zomerseizoen echt heel druk en chaotisch daar.

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

pilskes schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 13:30:
Oja, mag je zelf een broodje meenemen door de securitycheck op EHV airport? Drinken mag niet, dat had ik wel gevonden.
Op de heenweg mag je tegenwoordig wel een flesje water meenemen, op de terugweg niet. Lege flesjes mochten altijd al en kun je op veel vliegvelden na de controle vullen, maar hervullen kan volgens mij niet op Heraklion (en op Schiphol is het soms even zoeken).
pilskes schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 15:30:
[...]

EHV airport heeft volgens mij geen balies meer war je kan inchecken, dit moet dan denk ik via een scherm daar?
Krijg je daar dan ook de bagagelabels voor je koffers?
Je bagage afgeven gaat apart: YouTube: Drop & Go instructie video
Je kunt thuis al inchecken wat handig kan zijn als je nog geen stoelen hebt gekozen, maar een incheckzuil op het vliegveld is sneller en print ook gelijk je ticket.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
fopjurist schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 19:17:
[...]
(en op Schiphol is het soms even zoeken).
Ondanks dat Schiphol er met geen woord over rept mag je daar vloeistoffen ook gewoon weer meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
  • Laatst online: 12-07 20:31
Binnenkort vlieg ik met Etihad via AUH naar KUL. Ik zou een van de twee vluchten willen upgraden naar business. Welke zouden jullie doen? Vlucht vertrekt vanaf Schiphol om 21.00 en vanuit AUH ergens rond 8.30.
Ik neig naar de verbinding AUH KUL zodat ik de ethiad lounge kan gebruiken tijdens de overstap. Iemand ervaring of dit de moeite waard is? Aan de andere kant is direct slapen natuurlijk ook relaxt.
Wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Twee dingen:
- ik zou als 't even kan de langste vlucht doen
- ik zou niet in economy willen zitten ná uit business te komen :P

Gelukkig is ams-auh net iets korter dan auh-kul dus dat komt overeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
CyBeR schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:39:
Twee dingen:
- ik zou als 't even kan de langste vlucht doen
- ik zou niet in economy willen zitten ná uit business te komen :P

Gelukkig is ams-auh net iets korter dan auh-kul dus dat komt overeen.
Ja Vooral dat laatste. Direct overtuigd :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:10

Pieroman

/me

gomaster schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:04:
Binnenkort vlieg ik met Etihad via AUH naar KUL. Ik zou een van de twee vluchten willen upgraden naar business. Welke zouden jullie doen? Vlucht vertrekt vanaf Schiphol om 21.00 en vanuit AUH ergens rond 8.30.
Ik neig naar de verbinding AUH KUL zodat ik de ethiad lounge kan gebruiken tijdens de overstap. Iemand ervaring of dit de moeite waard is? Aan de andere kant is direct slapen natuurlijk ook relaxt.
Wat zijn jullie ervaringen?
Om hierop aan te vullen. In januari DUS>DOH>CMB gevlogen met DUS>DOH in BC als upgrade.
Zoals CyBeR al zegt ga je dan je 2e vlucht ineens terug naar economy wat dan toch wat tegenvalt maar vooral het tijdstip speelt daar ook parten. Op de eerste vlucht hoefden we nog niet per se te slapen en op de tweede vlucht hadden we dit juist graag gewild.

Vanwege prijs en beschikbaarheid kwam het zo uit maar ik zou wanneer ik de optie heb juist voor de 2e leg gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Laatst online: 13:02
Ik zou ook de laatste doen. Gevoelsmatig is het voor jou iets van 3:00 's nachts als je aankomt in Abu Dhabi. Ook al heb je dan toch al 4/5 uurtjes geslapen dan verlangt je lichaam toch naar slaap. Dus het is een fijn vooruitzicht om later die nacht weer lekker te kunnen gaan liggen. De nieuwe lounge vond ik niet zo bijzonder overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18:39

3_s

Wij vliegen binnenkort naar Amerika, vanuit Schiphol, want dan is het een rechtstreekse vlucht.
Dit is de eerste keer Schiphol voor mij (ben Belg).
Ik zie nu dat je een time slot kan reserveren voor de security. Is dit aan te raden?

De vlucht is om 12h35, 3h vooraf daar zijn is rond 9h30.
Hoe laat boeken we dan best?
Direct om 9h30?
Security is normaal toch het eerste dat je doet, niet?

Ik vlieg niet veel buiten Europa :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:55
@3_s Als je er 3 uur van te voren bent dan kom je wel optijd door de security lijkt me...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
3_s schreef op maandag 29 juli 2024 @ 17:07:
Wij vliegen binnenkort naar Amerika, vanuit Schiphol, want dan is het een rechtstreekse vlucht.
Ik zie nu dat je een time slot kan reserveren voor de security. Is dit aan te raden?

Direct om 9h30?

12.35 klinkt bekend.. LAS misschien? ;-)
Anyway, hou rekening met verkeer als je op een ma/di/wo/do vertrekt. Nu tijdens de vakantie-periode valt het wel mee maar vanaf september zal het wel weer feest zijn. Zeker als je via Breda/Rotterdam/Den Haag richting Schiphol gaat rijden.
Als je security boekt kun je best een uur later boeken. Ik zou rond 10.35 doen. Maar goed, als ik met mijn vrouw ga is het zenuwen, dus dan zijn wij er ook gewoon netjes 3h van te voren.. zelfs met Privium ;)

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s

3_s

@Apache4u klopt, LAS :).
Het is dit weekend, verkeer zal dan wel meevallen.
Maar op de luchthaven is het misschien juist drukker…

Thx voor de info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ

Direct om 9h30?
Vlieg je met alleen handbagage en kan je thuis inchecken? Dan kan je inderdaad direct naar de security check als je aankomt. Je kan inderdaad om 9u30 een slot boeken.

Heb je ook ruimbagage (en/of lukt het inchecken thuis niet) dan moet je eerst langs de bagage drop-off en/of check-in balie. Dan zou ik de security check ook een uur later reserveren.

Voor het geval je via Antwerpen rijdt met de auto naar Schiphol: er wordt flink aan de weg geklust op de route Antwerpen - Bergen op Zoom - Rotterdam. Mocht je van die kant komen kan je beter Breda - Dordrecht - Rotterdam volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
Nou, KLM is weer lekker bezig. Reactie op m'n claim. Uiteraard was 19 juli / Crowdstrike een "buitengewone omstandigheid" (dat is elke claim die ik ooit bij de KLM heb ingediend de afgelopen 2 jaar trouwens). Maar waarvoor upload ik überhaupt nog dingen via hun claim formulier als letterlijk de eerste email die ik krijg is "je zegt kosten te hebben gemaakt, graag ontvang ik betaal bewijzen."

Stop dan met dat hele formulier en erken meteen dat er toch niet naar gekeken wordt. We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Yakumos schreef op maandag 29 juli 2024 @ 22:47:
Uiteraard was 19 juli / Crowdstrike een "buitengewone omstandigheid"
Ik vraag me af of dit wel "buitengewoon" is. In feite heeft een onderaannemer (Crowdstrike) van een leverancier van KLM (de vliegvelden waar KLM slots afneemt) een fout gemaakt.
Een fout die door aanvullende maatregelen van zowel de leveranciers als diens onderaannemer voorkomen had kunnen worden.

Om in het andere woorden te brengen: als de loodgieter op het vliegveld tientallen defecte terugslagkleppen plaatst waardoor het hele vliegveld onder water loopt worden ook alle kosten op de loodgieter verhaald.

Als individuele reiziger heb je er helaas niet zoveel aan, ik hoop dan ook van harte dat er claimkantoor is dat een hierover een zaak wil beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
FredvZ schreef op maandag 29 juli 2024 @ 23:33:
[...]

Ik vraag me af of dit wel "buitengewoon" is. In feite heeft een onderaannemer (Crowdstrike) van een leverancier van KLM (de vliegvelden waar KLM slots afneemt) een fout gemaakt.
Een fout die door aanvullende maatregelen van zowel de leveranciers als diens onderaannemer voorkomen had kunnen worden.

Om in het andere woorden te brengen: als de loodgieter op het vliegveld tientallen defecte terugslagkleppen plaatst waardoor het hele vliegveld onder water loopt worden ook alle kosten op de loodgieter verhaald.

Als individuele reiziger heb je er helaas niet zoveel aan, ik hoop dan ook van harte dat er claimkantoor is dat een hierover een zaak wil beginnen.
Ironisch genoeg las ik dat in Amerikaanse de luchtvaart autoriteiten heel snel waren met een bericht de deur uit doen dat dit niet onder "buitengewone omstandigheden" zou vallen. Terwijl we normaal in Europa beter zijn het in het beschermen van de consument.

Enfin, zolang al mijn gemaakte kosten vergoed worden heb ik er wel vrede mee, vond het lulliger voor de mensen om me heen op Schiphol wiens plannen echt aanzienlijk verneukt werden door dit geheel - voor mij was het geen heel groot probleem. Maar de houding van de customer service irriteert wel, vooral omdat het elke keer exact hetzelfde is. Dacht dat ze met FB status wellicht iets harder hun best zouden doen om daadwerkelijk te lezen voordat je de zoveelste generieke reactie ontvangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
[...]

Vliegvelden zijn niet gewoon "een leverancier" van KLM.

Als je dat volhoudt is ATC ook een leverancier en als die je niet toestaan om op te stijgen danwel te landen dan zou dat ook geen buitengewone omstandigheid zijn, en dat is het wel.

Ze kunnen niet even een andere luchthaven kiezen om te gebruiken. Als een vliegveld ze niet toestaat om te landen, de deuren te openen, whatever, dan is dat toch niet iets waar een luchtvaartmaatschappij iets tegen had kunnen doen?

Als het KLM's eigen systemen waren die het probleem veroorzaakten, dan ja absoluut, maar volgens mij was dat niet zo. Dat in tegenstelling tot bijvoorbeeld Delta die wél eigen systemen in de war had. En dat is volgens mij waarom de FAA (geloof ik) dat zei.

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeR op 30-07-2024 00:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xandrios
  • Laatst online: 15:38

Direct om 9h30?

Ik zou een slot reserveren voor het geval je vertraging hebt bij aankomst. Dus, bijvoorbeeld om 10:45 of 11:00. Dan kun je, als nood toeslaat en je bent laat, alsnog snel door de security (Hopelijk ook snel door de passpoort controle) en direct door naar de gate voor boarding.

Als je op tijd bent, dan gewoon lekker de normale security pakken bij aankomst - dat past ruim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
[...]

Gelukkig is dat voorbeeld van de loodgieter in het kader van Schiphol niet her geval. De loodgieter zou dan direct failliet zijn, waardoor er dus geen enkele loodgieter hier (tegen normaal tarief) aan zal beginnen. Dat dit buitengewoon is lijkt mij niet meer dan logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6zvyOmgF9_uWrWtlXz7fab9Ja6E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YTFHRDw3K6wHSHV16vjK1f3p.png?f=user_large

Een economy ticket naar.... Kopenhagen :+

Zullen ze met een bloemetje voor mij klaar staan bij de gate 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
PWM schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 15:50:
[Afbeelding]

Ligt er aan, als 't op 16 september om kwart over 7 's ochtends is misschien wel.

Anders geef ik je weinig kans :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
[...]

Ik niet :) Ik ben de eerste die compensatie aanvraagt als ik er recht op heb. Niet eens om de centen, wel het principe.

Maar soms gebeuren er dingen die we gewoon echt niet kunnen verwachten. Daarvoor hebben wij als reizigers ook gewoon een reisverzekering nodig. En heel soms, heb je inderdaad een beetje financiële schade. Dat is vervelend, maar hoort er toch ook wel bij. We kunnen niet alle gaten dichten, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
CyBeR schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 00:02:
Vliegvelden zijn niet gewoon "een leverancier" van KLM.
Het is inderdaad geen leverancier die iets tastbaars zoals de catering aanlevert, maar die vliegvelden leveren wel diensten als "gebruik landings/startbaan", "parkeerplaats vliegtuig". Vaak zijn ook andere bedrijven actief die weer diensten als "afhandelen bagage" en "inchecken passagiers" verkopen.
Al die bedrijven hebben allemaal de plicht om te zorgen dat hun IT op orde is.
Als je dat volhoudt is ATC ook een leverancier en als die je niet toestaan om op te stijgen danwel te landen dan zou dat ook geen buitengewone omstandigheid zijn, en dat is het wel.
Dat zijn ze in feite ook, al zij het dan vaak in de vorm van een overheidsdienst met bijzondere rechten.
Ze kunnen niet even een andere luchthaven kiezen om te gebruiken. Als een vliegveld ze niet toestaat om te landen, de deuren te openen, whatever, dan is dat toch niet iets waar een luchtvaartmaatschappij iets tegen had kunnen doen?
In het moment zelf valt er inderdaad weinig aan te doen. Maar in de reguliere bedrijfsvoering had dit wel voorkomen kunnen worden: Door simpelweg updates eerst te testen op 1 computer ipv updates automatisch uit te rollen door de leverancier.

Zo'n beetje alles wat vliegvelden en vliegtuigmaatschappijen in gebruik nemen wordt eerst uitvoering getest. Dus waarom zou je dan de IT wel zonder testen in gebruik nemen?

De CIO's alle bedrijven die gekozen hebben voor Crowdstrike hebben allemaal het risico genomen voor deze handelswijze, dus is het niet meer dan logisch dat ze hun klanten en partners die schade hebben geleden door deze keuze schadeloos stellen.
Als het KLM's eigen systemen waren die het probleem veroorzaakten, dan ja absoluut, maar volgens mij was dat niet zo. Dat in tegenstelling tot bijvoorbeeld Delta die wél eigen systemen in de war had. En dat is volgens mij waarom de FAA (geloof ik) dat zei.
KLM heeft door een fout van een ander zijn diensten niet kunnen leveren.
Dus de klant van KLM heeft recht op zijn geld terug en schadeloos stelling. KLM kan die kosten verhalen op de partners en leveranciers die het risico van de Crowdstrike software geaccepteerd hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
gomaster schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:11:
Gelukkig is dat voorbeeld van de loodgieter in het kader van Schiphol niet her geval. De loodgieter zou dan direct failliet zijn, waardoor er dus geen enkele loodgieter hier (tegen normaal tarief) aan zal beginnen. Dat dit buitengewoon is lijkt mij niet meer dan logisch.
Dat maakt de vergelijking juist doeltreffend: als de luchtvaartindustrie de "overmacht"-kaart niet zo spelen dan zou dit ook het einde betekenen van het bedrijf Crowdstrike.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
FredvZ schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:00:
[...]

Het is inderdaad geen leverancier die iets tastbaars zoals de catering aanlevert, maar die vliegvelden leveren wel diensten als "gebruik landings/startbaan", "parkeerplaats vliegtuig". Vaak zijn ook andere bedrijven actief die weer diensten als "afhandelen bagage" en "inchecken passagiers" verkopen.
Al die bedrijven hebben allemaal de plicht om te zorgen dat hun IT op orde is.

[...]

Dat zijn ze in feite ook, al zij het dan vaak in de vorm van een overheidsdienst met bijzondere rechten.

[...]

In het moment zelf valt er inderdaad weinig aan te doen. Maar in de reguliere bedrijfsvoering had dit wel voorkomen kunnen worden: Door simpelweg updates eerst te testen op 1 computer ipv updates automatisch uit te rollen door de leverancier.

Zo'n beetje alles wat vliegvelden en vliegtuigmaatschappijen in gebruik nemen wordt eerst uitvoering getest. Dus waarom zou je dan de IT wel zonder testen in gebruik nemen?

De CIO's alle bedrijven die gekozen hebben voor Crowdstrike hebben allemaal het risico genomen voor deze handelswijze, dus is het niet meer dan logisch dat ze hun klanten en partners die schade hebben geleden door deze keuze schadeloos stellen.

[...]

KLM heeft door een fout van een ander zijn diensten niet kunnen leveren.
Dus de klant van KLM heeft recht op zijn geld terug en schadeloos stelling. KLM kan die kosten verhalen op de partners en leveranciers die het risico van de Crowdstrike software geaccepteerd hebben
Wat ik bedoel te zeggen is dat als luchtvaartmaatschappijen deze vorm van schade gaan verhalen er weinig bedrijven meer zijn die hun diensten zullen leveren aan de luchtvaart. De bedragen die daarin omgaan zijn dermate hoog dat het risico te hoog wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

Ik kan mij voorstellen dat zoiets in het contract staat, tussen KLM en Crowdstrike.
Onze KMO doet dat zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Is er een overzichtje te vinden op welk US airport de Global Entry Enrollment on Arrival plaats vindt voor/tijdens immigration? Ik weet zeker dat ik het wel eens gezien heb :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Maar daar staat niet bij of het voor of na Immigration is. Op JFK moet je eerst 3 uur in de paspoort rij, voordat je bij een enrollment center komt :)

Ik zelf heb het gelukkig op Schiphol kunnen doen, maar collega's zitten nu te kijken wat handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hm, wat ik er over lees is dat EoA alleen tijdens immigration plaats kan vinden, nooit voor of na. Je hoeft dan juist niet naar een apart enrollment center toe, maar je moet wel in de juiste rij staan. :) Maargoed, geen persoonlijke ervaring.

[ Voor 13% gewijzigd door Zr40 op 31-07-2024 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

PWM schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 16:00:
Is er een overzichtje te vinden op welk US airport de Global Entry Enrollment on Arrival plaats vindt voor/tijdens immigration? Ik weet zeker dat ik het wel eens gezien heb :)
Op LAS kan het bij één van de immigratie-balies, daar staat het aangegeven. Het is exact hetzelfde als wanneer je gewoon het land binnenkomt dus, alleen doe je daar het gesprek en geef je de documenten (zoals telefoonrekening met adres) e.d. aan ze.

Ik neem aan dat het op andere plekken ook zo is geregeld en dat je niet een soort dubbel proces door hoeft.
Zr40 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 16:39:
Hm, wat ik er over lees is dat EoA alleen tijdens immigration plaats kan vinden, nooit voor of na. Je hoeft dan juist niet naar een apart enrollment center toe, maar je moet wel in de juiste rij staan. :) Maargoed, geen persoonlijke ervaring.
Exact dit dus :)

[ Voor 22% gewijzigd door Sorcerer8472 op 31-07-2024 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 17:00:
[...]

Op LAS kan het bij één van de immigratie-balies, daar staat het aangegeven. Het is exact hetzelfde als wanneer je gewoon het land binnenkomt dus, alleen doe je daar het gesprek en geef je de documenten (zoals telefoonrekening met adres) e.d. aan ze.

Ik neem aan dat het op andere plekken ook zo is geregeld en dat je niet een soort dubbel proces door hoeft.
Nope.

In SEA doen ze eerst de gewone immigration waarbij je aangeeft dat je wilt EoA'en, en als de CBP agent daarmee klaar is laten ze iemand je ophalen om bij een balie de EoA te doen (evt na te wachten op mensen die voor je waren).

M.a.w het verschilt per luchthaven.

Ik neem aan dat het proces in SEA is waar ze naar streven echter want die hele aankomsthal daar is gloednieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

CyBeR schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 17:09:
[...]

Nope.

In SEA doen ze eerst de gewone immigration waarbij je aangeeft dat je wilt EoA'en, en als de CBP agent daarmee klaar is laten ze iemand je ophalen om bij een balie de EoA te doen (evt na te wachten op mensen die voor je waren).

M.a.w het verschilt per luchthaven.

Ik neem aan dat het proces in SEA is waar ze naar streven echter want die hele aankomsthal daar is gloednieuw.
Ik vermoed dat SEA een uitzondering is. Het is heel anders dan eigenlijk elke andere luchthaven die ik ken in de VS. Je kon er ook gebruik maken van een apparaat zonder Global Entry. Overstappen en security zijn er ook anders dan andere vliegvelden in de VS.

Fijne luchthaven over het algemeen trouwens, en de Delta-lounge is er ook mooi (wel druk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 19:58:
[...]

Ik vermoed dat SEA een uitzondering is. Het is heel anders dan eigenlijk elke andere luchthaven die ik ken in de VS. Je kon er ook gebruik maken van een apparaat zonder Global Entry.
Dat is ook overal tegenwoordig, incl. JFK. Alleen is dat de vervanging voor het papiertje wat je vroeger in moest vullen (de I-95 of I-95W). Dat doe je nu digitaal op zo'n kiosk.

Wel is SEA inderdaad anders dan de meeste plekken omdat je daar éérst je bagage ophaalt en dan pas CBP doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

PWM schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 15:50:
[Afbeelding]

Das vrij fors. Net even via onze corporate travel agent gekeken. AMS-CPH-AMS 3 daags economy varieert tussen €399 en €529, afhankelijk van light tot flex.

What's a cube to you?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Deze is overmorgen. 12.00 heen en 19.00 terug. Dan gaan de tellers bij KLM wel lopen :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Dat is bij deze korte vluchtjes zeker zo. Ik vlieg om de week naar Kopenhagen of Zürich en probeer dat echt maanden van tevoren te boeken, want de weken voor de vlucht schieten de prijzen omhoog.

Aankomende zondag Flying Blue Gold aantikken. Voor mij zit platinum of ultimate er niet in, te korte vluchten, geen business en ook absoluut geen wens om vaker te vliegen.

[ Voor 30% gewijzigd door pagani op 31-07-2024 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Laatst online: 20:14

Grouchy

meep meep

EOA...Elke luchthaven is weer anders, elke terminal vaak ook en elk kwartaal is het weer wat anders.. De mensen die je op staan te wachten en aangeven welke lijnen voor wie/wat zijn weten vaak meer.
Atlanta, Houston hebben bijvoorbeeld een eoa booth. LAX ook maar de laatste keer zat eoa na immigration, bij baggageclaim.

Washington sturen ze je naar een aparte lijn als je aangeeft dat je eoa van plan bent, die naast GE, diplomaten, crew. Zag dat ze hier ook eod(eparture) hebben!
JFK verschilt het per terminal. De ene gebruikt een kamer achter een booth (T4 bijvoorbeeld, direct na immigration voor baggageclaim), de andere zit na baggage claim.
Seattle is tegenwoordig zelfs voor baggage en immigration, daar heb je CBP officers in een ruimte speciaal voor eoa.

Boston zit de ruimte na immigration, en de volgende keer dat ik er was gebruikten ze gewoon een aparte lijn ervoor.

Enzovoort, enzovoort...

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

@PWM AMS-CPH op 2 augustus met Easyjet (7:55 heen, 22:00 terug) is 400 euro met extra's (speedy boarding, trolley coffer, nooduitgang/vooraan stoel) ;)

[ Voor 42% gewijzigd door gambieter op 31-07-2024 21:42 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-07 13:50
PWM schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 21:32:
Deze is overmorgen. 12.00 heen en 19.00 terug. Dan gaan de tellers bij KLM wel lopen :p
Gekeken naar twee enkeltjes? Dat is (soms) goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
gambieter schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 21:39:
@PWM AMS-CPH op 2 augustus met Easyjet (7:55 heen, 22:00 terug) is 400 euro met extra's (speedy boarding, trolley coffer, nooduitgang/vooraan stoel) ;)
Dat kost me veel te veel tijd :p Ik zou voor het prijsverschil op normalere tijdens wel zeker in de Easyjet gaan zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
iRobert schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 07:40:
[...]

Gekeken naar twee enkeltjes? Dat is (soms) goedkoper.
Ja, die had ik afgelopen vrijdag. Helaas deze keer geen optie.

Ik vlieg over het algemeen veel goedkoper. Ik plan vooruit en kan meestal ook crosstickets gebruiken. Maar last minute, kan je geen kant op helaas.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Op Schiphol met een flesje water of ander drinken langs de beveiliging gaan, zit er vanaf 1 september niet meer in. Ook op Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport worden de regels aangescherpt, meldt moederbedrijf Royal Schiphol Group.
Mensen beginnen nu pas door te krijgen dat ze een fles water mogen meenemen. En dan mag het ineens niet meer. 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Mawlana schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:16:
Mensen beginnen nu pas door te krijgen dat ze een fles water mogen meenemen. En dan mag het ineens niet meer. 😂
Pfff, da's jammer. Ik had wel eens wat dingen in mijn handbagage die in het VK niet te krijgen zijn (kuipjes satesaus en zo) en wat shampoo en douchegel. Dat gaat dus ook niet meer mogen? Ik ga dit weekend nog even op en neer, dus maar even wat inslaan ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Mawlana schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:16:
[...]

Hmmm een maand of wat gelden zijn ze in het VK ook weer strenger geworden (zelfde soort scanners voor hand baggage). Er wordt over nieuwe EU-regels gesproken, iemand een idee welke dat zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
Gezien de korte termijn waarin het wordt aangekondigd vermoed ik dat er *iets* heeft plaatsgevonden waardoor de Schiphol Group weer aan de bestaande regelgeving moet voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
Vlieg komende week met KLM maar deze vlucht is aangepast en wordt nu uitgevoerd door PRIVILEGE STYLE - een Spaanse charter. Lijkt een wetlease te zijn.

Reviews zijn vrij negatief, maar ik ga waarschijnlijk niet de mogelijkheid hebben om om te laten boeken naar een eerdere 'echte' KLM service - dit is een award ticket waarbij de retour ondertussen vele malen verdubbeld is in prijs. Awards omboeken kan alleen als alle segmenten opnieuw worden geboekt. Enige wat ik mogelijk nog kan proberen is last-minute de vlucht laten aanpassen zodra deze onder airport control is. Maar zal afhangen van het humeur van de persoon aan de balie..

Dit toestel is een 37-rij A321 met zodoende een zeer slechte seat pitch. Ben nu geboekt op rij 2, maar overweeg de rij 1 voor meer beenruimte. Heeft iemand recentelijk met ze gevlogen en een idee van hoe de bulkhead situatie is?

[ Voor 3% gewijzigd door Xandrios op 01-08-2024 15:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:44
FredvZ schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:59:
Gezien de korte termijn waarin het wordt aangekondigd vermoed ik dat er *iets* heeft plaatsgevonden waardoor de Schiphol Group weer aan de bestaande regelgeving moet voldoen.
Volgens de Europese Commissie is er mogelijk iets mis met de nieuwe scanners. Deze zouden niet allemaal aan de juiste technische vereisten voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Weet iemand wat de echte bagage-drop cutoff is voor bagage afgeven voor een vlucht naar de VS bij een Delta vlucht vanaf Schiphol?

KLM heeft mij een ticket met 55 minuten tussen aankomst van trein en vertrek van vliegtuig verkocht. Dat geeft 10 minuten tot boarden begint (bij 45 min) en 40 minuten tot einde boarden (bij 15 min voor vertrek). Krap – maar te doen – zeker als het risico voor KLM is.

KLM zal toch geen ticket verkopen waar een onmogelijk overstap in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Xandrios schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:05:
Heeft iemand recentelijk met ze gevlogen en een idee van hoe de bulkhead situatie is?
Bulkhead durf ik niet te zeggen, maar ervaringen zijn er wel hier hoor :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mIBmtFaa0eOr_Mzu1wMCO7L3IZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OQ1qJmg3xB1XpVoDv5X91Q2i.jpg?f=fotoalbum_large

;)

Iedereen heeft een enorme slechte vlucht gehad, enkel degene die de nooduitgang had, had nergens last van.

Belachelijk dat ze dit verkopen tegen normaal tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
ANdrode schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:28:
KLM zal toch geen ticket verkopen waar een onmogelijk overstap in zit?
Jahoor, dat doen ze wel :p Nou, onmogelijk misschien niet. Maar "zeer optimistisch ingeschat" zeker wel.

Overigens begint boarden naar de US steevast te laat en is de deur meestal 20 minuten na vertrektijd ook nog wel open.

[ Voor 16% gewijzigd door PWM op 01-08-2024 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
PWM schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:33:
[...]
Jahoor, dat doen ze wel :p Nou, onmogelijk misschien niet. Maar "zeer optimistisch ingeschat" zeker wel.

Overigens begint boarden naar de US steevast te laat en is de deur meestal 20 minuten na vertrektijd ook nog wel open.
Ik heb even naar de statistieken van mijn ochtendvlucht gekeken. Het is een loterij met inderdaad vaak wat vertraging. 26 van de afgelopen 42 vluchten stegen binnen 35 minuten na de geplande tijd voor het sluiten van de gate op.

Als de bagage cutoff op 40 minuten zit + gate op 15 minuten sluit dan is 55 minuten krap maar genoeg. Zit de cutoff op 50 of 60 dan is het no-go.

Ach. Er zijn genoeg manieren om mij herboeken. Zo lang ik zonder downgrade 's middags maar aan de westkust ben vind ik het prima. Dit is een ingecalculeerd risico. Onder 261/2004 lijkt mij "jij mag volgens onze eigen regels niet mee met de vlucht" ook een slam-dunk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

oohh schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:16:
[...]

Volgens de Europese Commissie is er mogelijk iets mis met de nieuwe scanners. Deze zouden niet allemaal aan de juiste technische vereisten voldoen.
Onderaan die pagina kun je doorklikken en dan staat het gedetailleerder beschreven. Het gaat om scanners die aan de C3-norm voldoen. Dat zijn de nieuwe CT-scanners die geschikt zijn om vloeistoffen te keuren. In april bleek dat een bepaalde handbagagescanner met C3 goedkeuring niet de vereiste prestaties behaalde. Dat is verder niet toegelicht, maar ik vermoed dat iemand had ontdekt dat de scanner onveilige vloeistoffen als veilig classificeerde. Dat betrof apparatuur van Smiths Detection met de identificatiecode EDSCB00110 (HI-SCAN 6040 CTiX met algoritme 20-50-00). Toen is besloten dat vloeistoffen in verpakkingen groter dan 330 mL niet mochten worden doorgelaten bij scanners met die identificatiecode. De algoritmes 20-27-00, 20-30-00, 20-36-00, en de scanners van Analogic, IDSS, Leidos, Nuctech en Rapiscan bleven buiten schot. Schiphol gebruikt scanners van Leidos.

Nu is besloten om de norm te herzien. De maatregel uit april is daarom ingetrokken, en er is een nieuwe regeling die het toestaat om de huidige C3-scanners te blijven gebruiken met een limiet van 100 mL totdat blijkt dat de apparatuur aan de nieuwe C3-norm voldoet.
ANdrode schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:28:

KLM heeft mij een ticket met 55 minuten tussen aankomst van trein en vertrek van vliegtuig verkocht.
ANdrode schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 16:04:
[...]

Onder 261/2004 lijkt mij "jij mag volgens onze eigen regels niet mee met de vlucht" ook een slam-dunk.
Verordening 261/2004/EU is niet van toepassing op je treinreis. Voor de Verordening geldt dat je je te laat meldt bij de incheckbalie als je trein is vertraagd. Er ligt een wetsvoorstel om de treinreis bij het totaal te betrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

https://www.nu.nl/economi...mag-straks-niet-meer.html
bah humbug.. ondanks de betere scanners dus binnenkort niet meer vloeistoffen mogen meenemen op schiphol..
Wat een onzin zeg..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
fopjurist schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 16:48:
[...]
Verordening 261/2004/EU is niet van toepassing op je treinreis. Voor de Verordening geldt dat je je te laat meldt bij de incheckbalie als je trein is vertraagd. Er ligt een wetsvoorstel om de treinreis bij het totaal te betrekken.
Dat is specialistische kennis! Niet de regels die ik had verwacht - maar wel duidelijk.

In mijn geval ga ik vermoedelijk zonder vertraging van de trein geweigerd worden bij de incheckbalie omdat er een ticket verkocht is waarbij het misschien niet mogelijk is om bagage af te geven.

Er zijn negen (excl codeshares) herrouteringen met beschikbare stoelen die binnen vier uur naar de geplande aankomsttijd aankomen. Waarvan een paar binnen alliance. Dat moet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
PWM schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:30:
[...]

Bulkhead durf ik niet te zeggen, maar ervaringen zijn er wel hier hoor :p

[Afbeelding]

;)

Iedereen heeft een enorme slechte vlucht gehad, enkel degene die de nooduitgang had, had nergens last van.

Belachelijk dat ze dit verkopen tegen normaal tarief.
Thanks! Geen goed nieuws dus helaas. Inderdaad belachelijk, en ook dat ik gewoon had geboekt met KLM (Uitgevoerd door een blauwe 737) en ze dus zonder notificatie dit hebben aangepast. De bulkhead kan mogelijk iets meer legroom geven (Zoals de nooduitgang)... maar kan ook een stuk slechter zijn (smallere stoelen, wankel klaptafeltje, etc). We vliegen in business dus ik heb nog een beetje hoop dat KLM flexibel gaat zijn mbt on-the-spot omboeken, maar de alternatieve vluchten drogen ook wel redelijk op qua beschikbaarheid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Xandrios schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 17:55:
Inderdaad belachelijk, en ook dat ik gewoon had geboekt met KLM (Uitgevoerd door een blauwe 737) en ze dus zonder notificatie dit hebben aangepast.
Ik heb van alle boekingen keurig een mailtje ontvangen dat de vlucht vanwege operationele redenen niet door KLM zelf wordt uitgevoerd. Alleen voor de vluchten waarvoor dit bij boeken al bekend was, heb ik die notificatie niet ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
fopjurist schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 16:48:
[...]
Nu is besloten om de norm te herzien. De maatregel uit april is daarom ingetrokken, en er is een nieuwe regeling die het toestaat om de huidige C3-scanners te blijven gebruiken met een limiet van 100 mL totdat blijkt dat de apparatuur aan de nieuwe C3-norm voldoet.
Lekker weer.

Maar als ik 't goed begrijp is dat een kwestie van de apparatuur hertesten volgens de norm en als die voldoet mag 't weer?

We kunnen ook gewoon ophouden met die onzin die we alleen maar doen omdat 20 jaar geleden één malloot een plan had dat nog is mislukt ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Tja, die hele beperking is sowieso alleen om de "semi-professionals" onder de terroristen eruit te filteren natuurlijk. Met wat kennis (de oertijd bomb book of anarchist cookbook, tegenwoordig onderdeel van de terrorismelijsten) kun je ook met <100ml flink wat schade aanrichten. Of je vermomt het als voedsel.

Allemaal "veiligheid voor de bühne"

[ Voor 6% gewijzigd door pagani op 02-08-2024 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

CyBeR schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 20:26:
[...]

Lekker weer.

Maar als ik 't goed begrijp is dat een kwestie van de apparatuur hertesten volgens de norm en als die voldoet mag 't weer?
Als de huidige apparatuur aan de nieuwe norm voldoet, is het inderdaad zo simpel. Het zou mij niet verbazen als de huidige apparatuur niet aan de norm kan voldoen, ook niet met een software-update, en dat er nieuwe CT-scanners nodig zijn met meer energieniveaus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
pagani schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 20:47:
Allemaal "veiligheid voor de bühne"
Aan de ene kant heb je helemaal gelijk, aan de andere kant als je kijkt naar het aantal vliegtuigkapingen en bommen dan zijn er nog nooit zoveel vluchten per jaar uitgevoerd met zo weinig kapingen.

https://ourworldindata.or...-and-fatalities-from-them

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
PolarBear schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 23:33:
[...]

Aan de ene kant heb je helemaal gelijk, aan de andere kant als je kijkt naar het aantal vliegtuigkapingen en bommen dan zijn er nog nooit zoveel vluchten per jaar uitgevoerd met zo weinig kapingen.

https://ourworldindata.or...-and-fatalities-from-them
Klopt, maar correlatie != causatie. Het is waarschijnlijker dat dat komt omdat sinds 11/9 er gewoon anders om wordt gegaan met het hele principe van (de mogelijkheid tot) vliegtuigkapingen. Pas sinds toen wordt er van uitgegaan dat kapers het vliegtuig als wapen in willen zetten, zijn de cockpitdeuren allemaal versterkt, etc.

Dat je je flesje water niet meer mee mag nemen heeft daar niks voor gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05:27

Scott

Ik ben, dus ik tweak

CyBeR schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 00:07:
[...]

Dat je je flesje water niet meer mee mag nemen heeft daar niks voor gedaan.
Tja dat is moeilijk te zeggen zonder te weten wat er gebeurd zou zijn als dat wel was toegestaan de afgelopen 20 jaar. Ben het met je eens dat het redelijk overtrokken lijkt, maar schoenen uit moeten doen ook en dat was ook bijna misgegaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xandrios
Zo lang je enige hoeveelheid liquids mag meenemen blijft dat systeem natuurlijk zo lek als een mandje. Koop 20 tickets op verschillende namen, ga 20 keer door de security - telkens met 10x 100ml - en je hebt 20 liter aan vloeistof airside gebracht. Gaat helemaal nergens over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:22
Xandrios schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:52:
Zo lang je enige hoeveelheid liquids mag meenemen blijft dat systeem natuurlijk zo lek als een mandje. Koop 20 tickets op verschillende namen, ga 20 keer door de security - telkens met 10x 100ml - en je hebt 20 liter aan vloeistof airside gebracht. Gaat helemaal nergens over.
Plus die miljoenen liters vloeistof die airside verkocht worden. Werken die scanners daar weer wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

wibblemoo schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:55:
[...]

Plus die miljoenen liters vloeistof die airside verkocht worden. Werken die scanners daar weer wel?
Tot 2015 werd je op Schiphol pas bij de gate gecontroleerd. Alberto Stegeman had ontdekt dat je thuis een fles drank kon vullen met een willekeurige vloeistof, die bij zo'n tax-freewinkel opnieuw kon 'afrekenen' en laten sealen, en dan kon hij zo mee.

Geen enkel systeem is waterdicht, maar hoe meer voorbereiding je nodig hebt, of hoe meer mensen erbij betrokken zijn, hoe groter de kans dat je door de mand valt. Een scanner is niet de enige controle, maar een onderdeel van een groter systeem. In die context is een beperking tot 100 mL wel goed te begrijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Daarnaast, de intentie is dat de beperking weer komt te vervallen wanneer de scanners (opnieuw) worden goedgekeurd. Aldus uitvoeringsverordening (EU) 2024/2108 is de beperking van 100 ml alleen van toepassing bij C3 apparatuur die is goedgekeurd voor 1 augustus 2024. Bij een goedkeuring na die datum geldt de beperking niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
wibblemoo schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:55:
[...]

er valt erg lastig te regelen dat jij specifiek fles 33 uit doos 05 krijgt
welke om 0500 afgeleverd word bij de winkel en gedurende dag in het vak komt.
fopjurist schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:22:
[...]

Alberto Stegeman had ontdekt dat je thuis een fles drank kon vullen met een willekeurige vloeistof, die bij zo'n tax-freewinkel opnieuw kon 'afrekenen' en laten sealen, en dan kon hij zo mee.
ja mooie tijd. Alberto had trouwens niks ontdekt. na 3 maanden vechten tegen Schiphol en leidinggevende van beveiligingsbedrijven is het hem door een muisje ingefluisterd.
Die regel sloeg in het begin echt helemaal nergens op, hoeveel uitzonderingen/ gaten/ namaak sealtassen er niet in omloop waren...

Jaren later kreeg je nog steeds een briefing wanneer meneer Stegeman op een vlucht zou zitten, letten op vloeistoffen en cameras die dingen filmen... aardige vent, leuk gesprek gehad na dat hij door de controle kwam

[ Voor 5% gewijzigd door jack zomer op 02-08-2024 13:00 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
jack zomer schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:59:
[...]

er valt erg lastig te regelen dat jij specifiek fles 33 uit doos 05 krijgt
welke om 0500 afgeleverd word bij de winkel en gedurende dag in het vak komt
Waarom niet? Naast duizenden flesjes spa blauw gaat er ook specifiek spul airside. Stickertje op de doos, medewerker logistiek/winkel omgekocht en door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
wibblemoo schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:03:
[...]

Waarom niet? Naast duizenden flesjes spa blauw gaat er ook specifiek spul airside. Stickertje op de doos, medewerker logistiek/winkel omgekocht en door.
Omdat je dan 5 medewerkers en wat beveiliging personeel moet omkopen.
Ik zeg niet dat het niet kan, ik zeg dat het lastig is.
Zijn veel simpeler manieren die na 15 jaar nog steeds mogelijk zijn.
Het standaard Schiphol antwoord: ingecalculeerd risico... We weten het. Maar doen er niks mee

[ Voor 4% gewijzigd door jack zomer op 02-08-2024 13:10 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
wibblemoo schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:03:
[...]

Alles wat airside komt wordt gescanned. Niet dat het waterdicht is maar sommige mensen doen alsof alle vloeistoffen die airside te koop zijn zo uit de vrachtwagen in de schappen komt te liggen.

Voor de rest wat @fopjurist zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
IAG heeft haar poging Air Europa (UX) te kopen gestaakt: https://www.reuters.com/m...re-air-europa-2024-08-01/
British Airways owner IAG terminated its proposed takeover of Spain's Air Europa on Thursday, citing regulatory environment concerns, less than two months after it offered remedies to antitrust regulators to secure approval for the deal.
Dus iig voorlopig blijft er een manier om met een (potentieel van Norse Atlantic geleaste) 787 naar Spanje te vliegen en er FB XP voor te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
De vraag is wel hoe lang UX nog zal vliegen. Wat ik begreep was deze overname cruciaal voor UX om te kunnen blijven opereren - ze doen (deden?) het financieel niet goed. Tenzij dat de laatste tijd veranderd is natuurlijk. Maar het feit dat IAG afhaakt doet me vermoeden van niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Xandrios schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 18:08:
De vraag is wel hoe lang UX nog zal vliegen. Wat ik begreep was deze overname cruciaal voor UX om te kunnen blijven opereren - ze doen (deden?) het financieel niet goed. Tenzij dat de laatste tijd veranderd is natuurlijk. Maar het feit dat IAG afhaakt doet me vermoeden van niet.
Ze zeggen zelf dat 't goed gaat (maar goed ze hebben er geen belang bij om iets anders te zeggen natuurlijk), en anders helpt de €50 mln die IAG ze betaalt omdat ze de deal afbreken vast ook een beetje :P

IAG haakt overigens niet direct af om de financien maar omdat ze geen toestemming kregen van de EC op basis van zorgen over een te grote vermindering van de concurrentie op een aantal belangrijke routes, en blijkbaar willen ze niet verder gaan dan ze al toegezegd hebben om die zorgen te ontnemen. Dat zou natuurlijk uiteindelijk wel impact hebben op de financien, en de overname het niet meer waard maken.

[ Voor 24% gewijzigd door CyBeR op 02-08-2024 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
PolarBear schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 15:54:
[...]

Alles wat airside komt wordt gescanned. Niet dat het waterdicht is maar sommige mensen doen alsof alle vloeistoffen die airside te koop zijn zo uit de vrachtwagen in de schappen komt te liggen.

Met dezelfde scanners?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:50
PolarBear schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 15:54:
[...]

Tenzij je een TV programma aan het maken bent ga je ook niet proberen om door de security op een grote luchthaven te komen. Je pakt een mini luchthaven waar hooguit een ouderwetse metaaldetector staat vliegt dan naar de grote luchthaven. Niemand controleert passagiers die vanuit een vliegtuig airside komen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
Yakumos schreef op maandag 29 juli 2024 @ 22:47:
Nou, KLM is weer lekker bezig. Reactie op m'n claim. Uiteraard was 19 juli / Crowdstrike een "buitengewone omstandigheid" (dat is elke claim die ik ooit bij de KLM heb ingediend de afgelopen 2 jaar trouwens). Maar waarvoor upload ik überhaupt nog dingen via hun claim formulier als letterlijk de eerste email die ik krijg is "je zegt kosten te hebben gemaakt, graag ontvang ik betaal bewijzen."

Stop dan met dat hele formulier en erken meteen dat er toch niet naar gekeken wordt. We gaan het zien.
Even mezelf quoten. Ik heb 3 bonnen ingediend bij de KLM: transport van/naar Schiphol, hotel kosten en toegangskaartje voor de beurs waarvoor ik op reis ging.

Context: vlucht geannuleerd door Crowdstrike, werd omgeboekt op een vlucht de volgende dag die 4 uur voor mijn geplande terug vlucht zou landen. Vlucht geannuleerd, ticket kosten terug gekregen van KLM.

Echter krijg ik deze reactie op mijn claim voor bovengenoemde 3 zaken:

Ik maak onderstaand bedrag voor de trein tickets over naar het door u opgegeven bankrekeningnummer. De door u aangegeven resterende kosten worden beschouwd als indirecte schade of gevolgschade maar staan niet in relatie tot uw claim. Hierdoor vallen deze dus buiten onze aansprakelijkheid.

Nou breekt mijn klomp toch een beetje. Doordat mijn vlucht niet doorging, kon ik niet gebruik maken van de dingen die geboekt waren. Dat is geen indirecte schade, daar zit een causaal verband; ik kan immers niet naar een ander land/stad vliegen, zonder een verblijf te boeken. En er is geen alternatief aangeboden waardoor ik wel gebruik kon maken van mijn boeking.

Dus we hebben EC-261 afgewezen (heb ik vrede mee) maar nu ook elke verantwoordelijkheid voor mijn hotelboeking afgewezen. Dit kan toch niet juist zijn?

Wil graag horen of ik nog moeite hierin moet steken of moet accepteren dat je uiteindelijk nagenoeg nul bescherming hebt. Kreeg ook geen verdere mogelijkheid tot reactie, enkel een "Ik vertrouw erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben en wens u nog een prettige dag. " En de case is gesloten van KLM's kant.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Daar hoef je geen moeite in te steken, nee. Als je ergens moet verblijven omdat je vlucht gecanceld is (en je niet thuis bent) dan krijg je dat vergoed: dat is directe schade die je lijdt als gevolg van de gecancelde vlucht. Het zijn kosten die je anders niet gemaakt zou hebben.

Als je echter kosten hebt gemaakt voor een hotel/conferentie maar je bent daar nooit aangekomen dan krijg je die inderdaad niet vergoed. Die kosten die je daar maakt zijn niet als gevolg van de gecancelde vlucht, die maakte je sowieso al.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik vloog gisteren LGW-AMS, en door vertragingen elders werd het vliegtuigtype omgezet van A319 naar A320. Ik boek altijd nooduitgang gangpad (rij 10), en wilde natuurlijk die niet verliezen; heb er voor betaald!

Ok, bij de gate werd dat in 10C>12C veranderd. Maar niet voor iedereen, waardoor in het vliegtuig er meerdere mensen de nooduitgangstoelen claimden. Uiteindelijk ging het goed, maar dan ben ik blij dat ik als eerste in de stoel zit ;) . Possession is 9/10th of the law.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Vlieg vandaag met TAP naar Madeira. Geen status dus voor het eerst in 3 jaar aangewezen op de Schengen Aspire lounge.

Je zou er toch toegang voor betalen zeg :X Een bedrijfskantine met witte bolletjes en kaas. Ook niet echt rustiger dan de terminal. Prima met Priority Pass l, maar zorg dat je hier voor voor betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-07 20:16
PWM schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 12:15:
Vlieg vandaag met TAP naar Madeira. Geen status dus voor het eerst in 3 jaar aangewezen op de Schengen Aspire lounge.

Je zou er toch toegang voor betalen zeg :X Een bedrijfskantine met witte bolletjes en kaas. Ook niet echt rustiger dan de terminal. Prima met Priority Pass l, maar zorg dat je hier voor voor betaalt.
Ja die is wel karig hoor, meestal ook gigantische rij ,want te druk, die je wel voorbij kan als je toegang al hebt (niet dus als je nog moet kopen/betalen), ik heb ‘m gratis via ABN amro. Maar zeker niet voor betalen.

>> Signature?

Pagina: 1 ... 209 ... 246 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:

Chrome Extensie

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2