Maar wat heeft het dan voor nut om iemand dan de optie te geven om zijn stoelen in vooruit te reserveren als die reservering daarna volledig geschonden wordt? En zelfs dat het zo kan uitpakken dat je jonge dochter niet bij je in de buurt zit?
@Fireburner 99,9 procent van de mensen vliegt in de businessclass alleen.
Maar ik zou me niet zoveel zorgen maken, vaak kun je bij de incheckbalies wel iets regelen en anders wil in het vliegtuig best iemand van stoel wisselen. Uiteindelijk heb je 3 stoelen waarvan je er iig 2 bij elkaar wilt.
Maar ik zou me niet zoveel zorgen maken, vaak kun je bij de incheckbalies wel iets regelen en anders wil in het vliegtuig best iemand van stoel wisselen. Uiteindelijk heb je 3 stoelen waarvan je er iig 2 bij elkaar wilt.
Ga er maar vanuit dat één van jullie naast jullie dochter zit, alleen door de opstelling van de verschillende cabines zal er altijd een gangpad tussen zitten bij een familie van drie. Qatar heeft (gelukkig) geen stoelopstellingen van drie business naast elkaar.Fireburner schreef op zondag 16 juni 2024 @ 22:35:
Maar wat heeft het dan voor nut om iemand dan de optie te geven om zijn stoelen in vooruit te reserveren als die reservering daarna volledig geschonden wordt? En zelfs dat het zo kan uitpakken dat je jonge dochter niet bij je in de buurt zit?
Helaas komt het voor dat er equipment change plaats vindt bij Qatar, ik heb het vorige week nog ondervonden tot aan het moment van boarden ik dacht een Q-suite te hebben, bleek het een toestel met mini-pods te zijn. Was op het allerlaatste moment veranderd volgens de purser.
Het betreft een compleet ander product maar de service was er echt niet minder om.
Let wel, in het geval je q-suite had geboekt en die vervalt op voorhand mag je kosteloos wijzigen. Vraag is of het past binnen je schema.
Wij vliegen deze zomer ook weer met Qatar in BC met twee kinderen, en vlieg regelmatig met ze dus kan je wel wat tips geven wat betreft de stoelindeling.
Vlieg je de minipods ( 2-2-2 ) dan zou ik gaan voor rij 2-3-4 of rij 6. En aangezien dat jullie met z'n drieen zijn zou ik gaan voor AB-E of F-JK. Reden hiervoor is dat er twee naast elkaar kunnen zitten en één dan in het gangpad kan zitten en vrije uitloopt heeft.
Vlieg je Q-suite dan kun je elke rij wel kiezen, zelf vind ik rij 1, 6 en 8 minder prettig omdat er veel gelopen wordt door het cabinepersoneel en je dan dichtbij de "galley" zit.
De enige andere optie is idd de QSuite die je in één grote suite kan omtoveren maar dan moet je ofwel met z'n vieren zijn of geluk hebben dat de 4e stoel niet bezet is.iRobert schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:30:
[...]
Ga er maar vanuit dat één van jullie naast jullie dochter zit, alleen door de opstelling van de verschillende cabines zal er altijd een gangpad tussen zitten bij een familie van drie. Qatar heeft (gelukkig) geen stoelopstellingen van drie business naast elkaar.
Hoewel de 99.9% van hierboven overdreven is, is het inderdaad wel zo dat de overgrote meerderheid in business class alleen of hoogstens met z'n tweeën reist, en is die cabine niet echt gemaakt om families met kinderen te accomoderen.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Ik zou als je met twee + kind reist in Q-suite proberen drie stoelen naast elkaar te pakken, en dan bij voorkeur de achteruit kijkende window seat icm de twee naast elkaar liggende stoelen in het midden. Dat zijn rij 1, 3 en 5 op de 773 - met een voorkeur voor 3 en 5 omdat 1 een beetje raar verloopt door de kromming van de romp en veel foot traffic heeft.
Sommige 773's hebben een grotere business cabin (rij 7 t/m 11 ook Q-suite), dan zou ik rij 9 nemen (1 suite aan het gangpad + twee stoelen naast elkaar in het midden)
Sommige 773's hebben een grotere business cabin (rij 7 t/m 11 ook Q-suite), dan zou ik rij 9 nemen (1 suite aan het gangpad + twee stoelen naast elkaar in het midden)
Het gaat al een tijd goed, maar vandaag toch de irritante "inchecken niet gelukt, meld je bij de balie" foutmelding bij zowel KLM als Delta voor de vlucht van morgen. Hoopte nog iets met m'n stoel te kunnen doen maar dat zit er ook niet in op deze manier..
KLM telefonisch is trouwens compleet nutteloos in zo'n situatie, ik had nog de ijdele hoop dat zij me wel konden inchecken maar mevrouw was aan de telefoon gewoon letterlijk dezelfde handelingen op de KLM/Delta website aan het uitvoeren.
KLM telefonisch is trouwens compleet nutteloos in zo'n situatie, ik had nog de ijdele hoop dat zij me wel konden inchecken maar mevrouw was aan de telefoon gewoon letterlijk dezelfde handelingen op de KLM/Delta website aan het uitvoeren.
Misschien ben je deze keer geselecteerd voor SSSS/Secondary Security Screening Selection
De AF website wil ook wel eens lukken, al is het misschien deze keer alleen een check-in confirmation & misschien geeft Flyready aan wat je nog mist.
De AF website wil ook wel eens lukken, al is het misschien deze keer alleen een check-in confirmation & misschien geeft Flyready aan wat je nog mist.
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Heb je bij het inchecken een foto gemaakt van je paspoort? Dat kan alsnog via de app.Yakumos schreef op maandag 17 juni 2024 @ 15:20:
Het gaat al een tijd goed, maar vandaag toch de irritante "inchecken niet gelukt, meld je bij de balie" foutmelding bij zowel KLM als Delta voor de vlucht van morgen. Hoopte nog iets met m'n stoel te kunnen doen maar dat zit er ook niet in op deze manier.
[ Voor 3% gewijzigd door fopjurist op 17-06-2024 16:32 ]
Ik schreef hier eerder over: dit is om je handbagage in het ruim te krijgen. (zie 2 weken terug ofzo)Yakumos schreef op maandag 17 juni 2024 @ 15:20:
Het gaat al een tijd goed, maar vandaag toch de irritante "inchecken niet gelukt, meld je bij de balie" foutmelding bij zowel KLM als Delta voor de vlucht van morgen. Hoopte nog iets met m'n stoel te kunnen doen maar dat zit er ook niet in op deze manier..
Maakt niet uit. Ik dacht: maar daar begin ik niet aan, en probeerde het bij zo'n incheck paal - werkt ook niet. Je zit gewoon zone sloeber en dan mag je je spullen gratis in het ruim doen.fopjurist schreef op maandag 17 juni 2024 @ 16:32:
[...]
Heb je bij het inchecken een foto gemaakt van je paspoort? Dat kan alsnog via de app.
[ Voor 21% gewijzigd door pjottum op 17-06-2024 16:37 ]
ping 127.212.23.124
Bij mij maakte het wel uit. Zonder de foto kreeg ik geen boarding pass. Toen ik in de app een foto van mijn paspoort had gemaakt wel. Bij aankomst zag ik dat de app de ingevulde gegevens had gewijzigd op basis van ocr en dat het paspoortnummer niet klopte. Kennelijk is zo'n foto belangrijker dan dat de gegevens juist zijn.pjottum schreef op maandag 17 juni 2024 @ 16:35:
[...]
Maakt niet uit. Ik dacht: maar daar begin ik niet aan, en probeerde het bij zo'n incheck paal - werkt ook niet. Je zit gewoon zone sloeber en dan mag je je spullen gratis in het ruim doen.
Mijn paspoort + scan + alles zit in die app, maar een boardingpass, ho maar.fopjurist schreef op maandag 17 juni 2024 @ 16:43:
[...]
Bij mij maakte het wel uit. Zonder de foto kreeg ik geen boarding pass. Toen ik in de app een foto van mijn paspoort had gemaakt wel. Bij aankomst zag ik dat de app de ingevulde gegevens had gewijzigd op basis van ocr en dat het paspoortnummer niet klopte. Kennelijk is zo'n foto belangrijker dan dat de gegevens juist zijn.
ping 127.212.23.124
Ik had donderdag op JFK ook iets weirds. Zou vliegen om 21:15 maar was wel klaar in NY en had flex-ticket dus wilde omboeken naar 1 van de eerdere vluchten naar Amsterdam (er gaan er echt 5 binnen 3 uur tijd ofzo).
Kon niet niet online omdat ik al ingecheckt was. Dus ik bellen naar KLM. Eerst zag de agent alleen beschikbaarheid in business (meerprijs 5k enkele reis), toen ik zei dat het online gewoon boekbaar was zag hij toch ruimte, maar hij kon me niet overzetten vanwege eoa foutmelding. Dus toen maar zo gelaten.
Kom ik een paar uur later op het vliegveld om m'n koffer te droppen, krijg ik bij de selfservicekiosk de melding dat ik te laat ben om nog een koffer in te checken. Voor een vlucht die bijna 3 uur later pas zou vertrekken
Dus ik naar de balie, vraagt de medewerker of ik op de 18:30 vlucht zit. Blijkbaar stond dat in mijn boeking, terwijl op mijn boardingpass wel 21:15 stond. Best knap dat ik toch op 1 of andere manier op beide vluchten terecht gekomen was en dus - als ik nog eerder was geweest - ook om 18:30 mee had kunnen gaan.
Kon niet niet online omdat ik al ingecheckt was. Dus ik bellen naar KLM. Eerst zag de agent alleen beschikbaarheid in business (meerprijs 5k enkele reis), toen ik zei dat het online gewoon boekbaar was zag hij toch ruimte, maar hij kon me niet overzetten vanwege eoa foutmelding. Dus toen maar zo gelaten.
Kom ik een paar uur later op het vliegveld om m'n koffer te droppen, krijg ik bij de selfservicekiosk de melding dat ik te laat ben om nog een koffer in te checken. Voor een vlucht die bijna 3 uur later pas zou vertrekken

Dus ik naar de balie, vraagt de medewerker of ik op de 18:30 vlucht zit. Blijkbaar stond dat in mijn boeking, terwijl op mijn boardingpass wel 21:15 stond. Best knap dat ik toch op 1 of andere manier op beide vluchten terecht gekomen was en dus - als ik nog eerder was geweest - ook om 18:30 mee had kunnen gaan.
Air France website werkt niet helaas en dat scannen van je paspoort is bij mij een eeuwig laad scherm nadat ik de "foto" heb genomen - lijkt niet helemaal lekker samen te werken in de back end. Via de app zelf geen optie om een foto te maken (ook niet nodig gehad de vorige vluchten richting de VS..).
Geen idee of het met de handbagage te maken heeft, heb ook 2 koffers die ingecheckt moeten worden.
EDIT: nu via de app instellingen wel die scan gedaan maar helaas. We gaan het morgenochtend zien.
Geen idee of het met de handbagage te maken heeft, heb ook 2 koffers die ingecheckt moeten worden.
EDIT: nu via de app instellingen wel die scan gedaan maar helaas. We gaan het morgenochtend zien.
[ Voor 11% gewijzigd door Yakumos op 17-06-2024 17:01 ]
De site werkt bij mij ook niet goed.Yakumos schreef op maandag 17 juni 2024 @ 16:59:
Air France website werkt niet helaas en dat scannen van je paspoort is bij mij een eeuwig laad scherm nadat ik de "foto" heb genomen - lijkt niet helemaal lekker samen te werken in de back end.
De optie zit een beetje verstopt. Er zit een knopje rechts van het veld waar je je paspoortnummer kunt invoeren.Via de app zelf geen optie om een foto te maken
Aan de andere kant is premium comfort heel soms ook goedkoper of nauwelijks duurder dan economy, vooral op "vakantieroutes" zoals naar Colombia, check dat dus ook zeker. Zowel met cash als met miles. Geldt voor vrij veel airlines, vooral in Azië gezien. Kortom: altijd even alle opties checken!PWM schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 16:43:
Maar weer even een kleine reminder om uit te kijken met KLM Premium prijzen:
Premium Comfort
[Afbeelding]
Business
[Afbeelding]
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
@AFT0570 , @jongetje , @iRobert , @CyBeR en @Daniel . Bedankt voor jullie reacties, ik zal aan de hand van de tips nog even kijken. Heb trouwens al wel reactie van Qatar Airways gehad, standaard mail en alleen excuses. Echter ben ik dan nog steeds van mening dat ze reeds personen met een reeds gereserveerde stoel even op de hoogte zouden kunnen brengen, dat zou niet moeilijk moeten zijn.
Ben benieuwd of iemand ervaring heeft met vliegen met een Pinda- en notenallergie.
Mijn vrouw en ik gaan komende zomermaanden een rondreis maken door Mexico, Guatemala en Honduras. We vliegen vanaf AMS naar FRA en dan door naar MEX met Lufthansa. Terug vliegen we van CUN naar FRA naar AMS. Mijn vrouw heeft een vrij ernstige vorm van Pinda- en notenallergie (anafylaxie) . Waar Lufthansa rekening kan houden met een heleboel dieetwensen kunnen zijn niets garanderen over pinda's en noten.
Onze reismaatschappij waarbij we de reis geboekt hebben zeggen simpelweg: ja jammer, neem zelf maar wat te eten mee.
Wat is jullie ervaring met vliegen met allergieën ? Is het de moeite waard om nog iets te proberen te regelen met Lufthansa?
Mijn vrouw en ik gaan komende zomermaanden een rondreis maken door Mexico, Guatemala en Honduras. We vliegen vanaf AMS naar FRA en dan door naar MEX met Lufthansa. Terug vliegen we van CUN naar FRA naar AMS. Mijn vrouw heeft een vrij ernstige vorm van Pinda- en notenallergie (anafylaxie) . Waar Lufthansa rekening kan houden met een heleboel dieetwensen kunnen zijn niets garanderen over pinda's en noten.
Onze reismaatschappij waarbij we de reis geboekt hebben zeggen simpelweg: ja jammer, neem zelf maar wat te eten mee.
Wat is jullie ervaring met vliegen met allergieën ? Is het de moeite waard om nog iets te proberen te regelen met Lufthansa?
Als het zo ernstig is, zou ik niet het risico nemen met LH catering en zelf m'n eten verzorgen.
Pas nog voorbij gekomen. Lees vooral even gambieter in "Reizen met het Vliegtuig - Deel 1" en verder.oetmeister schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:41:
Ben benieuwd of iemand ervaring heeft met vliegen met een Pinda- en notenallergie.
Samenvatting: neem ruim vooraf contact op met de airline.
edit: en de reismaatschappij heeft gelijk, daar kunnen zij niets mee/voor/aan doen. Je moet bij de airline zijn en weten wat zij wel/niet kunnen, en daar dan zelf actie op ondernemen (zoals bijv je eigen voedsel regelen).
[ Voor 10% gewijzigd door Hmmbob op 19-06-2024 11:33 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
hoe erg is vrij ernstig?oetmeister schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:41:
Mijn vrouw heeft een vrij ernstige vorm van Pinda- en notenallergie (anafylaxie) .
Zo ernstig dat als iemand 10 rijen achter jou een zakje opentrekt het een probleem gaat worden?
Dan niet vliegen. de maatschappij heeft namelijk geen enkele invloed op een pax met een zakje borrelnootjes in zijn tas.
Alleen met eten? dan idd maatschappij en zelf wat mee nemen gewoon voor de zekerheid.
ik heb ooit 90 min een discussie gevoerd met een dame uit Amerika die eiste dat er absoluut geen pinda's aan boord zouden zijn. Wat als iemand achterin een zakje zou open trekken dan was het leven in gevaar. (haar argument)
piloot en crew kan dit natuurlijk nooit garanderen,
Dame hoe vervelend voor haar maar geweigerd toegang tot de kist.
als ze de waarheid sprak levens gevaarlijk voor haar in die kist, als ze aan het overdrijven was dan is wat ze wou niet gelukt en ze kon op zoek naar een andere vlucht,
[ Voor 32% gewijzigd door jack zomer op 19-06-2024 11:58 ]
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Gelukkig vooral bij zelf eten of contact met de huid. Zeer kleine hoeveelheden geven ook reactie maar sporen van gaat vrijwel altijd goed. Ze krijgt last met ademen als iemand een zak pinda's naast haar zou eten maar dan hoeft er nog geen epi -pen in.jack zomer schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 11:52:
[...]
hoe erg is vrij ernstig?
Zo ernstig dat als iemand 10 rijen achter jou een zakje opentrekt het een probleem gaat worden?
Dan niet vliegen. de maatschappij heeft namelijk geen enkele invloed op een pax met een zakje borrelnootjes in zijn tas.
Alleen met eten? dan idd maatschappij en zelf wat mee nemen gewoon voor de zekerheid.
Laatste ziekenhuisbezoek (3 jaar geleden) betrof een broodje uit de supermarkt. Waarschijnlijk met een niet schone tang uit de bak gevist. Dan is het kruisbesmetting.
Risico is er altijd. Zullen sowieso zelf iets van brood meenemen maar was vooral benieuwd of er mensen met soortgelijke ervaringen waren.
Gaan in ieder geval in gesprek met Lufthansa zodat we het gemeld hebben.
mazzel op een paar rijen kan je met vriendelijk vragen nog wel wat invloed hebben.
en ik neem aan dat jullie nooit zonder epi pen zijn
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Klopt, altijd twee pennen binnen handbereik. Ervaringen zijn vrijwel altijd positief als je het rustig uitlegt. Nemen op vakantie ook altijd kaartjes mee in de taal van het land met plaatjes en uitleg. Men is vaak heel begripvol en denkt mee. En als er twijfel is, dan zoeken we gewoon een ander tentje.jack zomer schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 12:00:
mazzel op een paar rijen kan je met vriendelijk vragen nog wel wat invloed hebben.
@oetmeister we hadden recent een discussie over noten allergie en vliegen: gambieter in "Reizen met het Vliegtuig - Deel 1" en reacties.
Ik vloog gisteren terug met Easyjet (AMS-LGW) en daar werd het omgeroepen.
[ Voor 19% gewijzigd door gambieter op 19-06-2024 12:20 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Dank, ga ik gelijk even lezen. Had ik nog niet gezien!gambieter schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 12:19:
@oetmeister we hadden recent een discussie over noten allergie en vliegen: gambieter in "Reizen met het Vliegtuig - Deel 1" en reacties.
Is ook mijn ervaring (vlieg vrijwel altijd intercontinentaal overigens, dat kan mogelijk verschil maken ivm grotere overheads). Maar als je rugzak bij je hebt als handbagage is het meestal wel ok. Wij gebruiken deze als handbagage: https://www.eastpak.com/n...EK-0A5BBR-77H-OS--1-.html en die kun je dus ook met straps op je rug dragen. Het fijne is dat ze "soft" zijn, dus je kan ze enigszins proppen, en je kunt ze op hun zijkant in de (meeste) overheads krijgen, daar wordt het personeel altijd erg blij van. Het zijn idd de harde rollers die er als eerste uitgehaald worden.RocketKoen schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:35:
[...]
Met een rugzak wordt je er ook bijna nooit uitgeplukt. Die dingen zijn veel makkelijker op te bergen. En veel meer kans dat ze kwijt raken in het bagagesysteem (straps die ergens achter blijven haken). Het zijn altijd de rolkoffers van maximaal formaat.
Laatst met Emirates gevlogen, en op de terugvlucht kreeg een klein jongetje last van opgezwollen lippen bij de maaltijd, ws door de (verse) ananas. Dat nam het personeel echt superserieus, terwijl er niet echt veel aan de hand was (een van mijn kinderen heeft zoiets bv bij grapefruits, dat irriteert wat aan z'n lippen en tong). Die kwamen gelijk met een hele medikit tevoorschijn, en bij het uitstappen in Düsseldorf stonden er 2 medics in de slurf om hem nog verder te checken. Vond dat wel goed gedaan van Emirates.oetmeister schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 12:19:
[...]
Dank, ga ik gelijk even lezen. Had ik nog niet gezien!
Mooie tas, als ik 'm nodig had zou ik 'm zo kopenolafmol schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 13:00:
[...]
Wij gebruiken deze als handbagage: https://www.eastpak.com/n...EK-0A5BBR-77H-OS--1-.html
Met een dikte van 23 cm iets dikker dan de IATA standaard van 20 cm. Maar daar zal vermoedelijk geen haan naar kraaien. Én het is natuurlijk net afhankelijk hoe vol je 'm prop.
Wat werd er precies omgeroepen?gambieter schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 12:19:
In het Engels "We hebben een passagier met ernstige pinda (noten?)-allergie aan boord. Daarom zullen we geen producten met noten verkopen, en verzoeken iedereen om meegebrachte snacks met noten niet in het vliegtuig te openen of te eten". Iets dergelijks.Wally2002 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 13:19:
Wat werd er precies omgeroepen?
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Klopt, er kan verrassend veel in. Maar doordat ie zacht is kun je em goed ergens in of tussen proppen.Cheesy schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 13:16:
[...]
Mooie tas, als ik 'm nodig had zou ik 'm zo kopen
Met een dikte van 23 cm iets dikker dan de IATA standaard van 20 cm. Maar daar zal vermoedelijk geen haan naar kraaien. Én het is natuurlijk net afhankelijk hoe vol je 'm prop.
Ik vraag me serieus af wat er gebeurt als iemand per ongeluk dan wel iets met pinda’s open trekt en de persoon in kwestie valt om. Wie is er dan verantwoordelijk?gambieter schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 14:08:
[...]
In het Engels "We hebben een passagier met ernstige pinda (noten?)-allergie aan boord. Daarom zullen we geen producten met noten verkopen, en verzoeken iedereen om meegebrachte snacks met noten niet in het vliegtuig te openen of te eten". Iets dergelijks.
Dit soort shit is waarom de meeste maatschappijen zich daar niet aan branden.olafmol schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 14:34:
[...]
Ik vraag me serieus af wat er gebeurt als iemand per ongeluk dan wel iets met pinda’s open trekt en de persoon in kwestie valt om. Wie is er dan verantwoordelijk?
Je kunt gewoon geen garanties geven als je met een paar honderd man in een aluminium (meestal) buis zit.
Die persoon. Maar links om of rechtsom krijgt ook de airline daar een shitload aan kosten aan natuurlijk.olafmol schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 14:34:
[...]
Ik vraag me serieus af wat er gebeurt als iemand per ongeluk dan wel iets met pinda’s open trekt en de persoon in kwestie valt om. Wie is er dan verantwoordelijk?
Het verschilt een beetje waar je vliegt en met wie, hoeveel vertrouwen ik er in zou hebben. Voor een Cityhopper naar Londen met normaal publiek zou ik het wel aandurven. Maar binnen Amerika heb je mensen die helemaal zouden flippen dat hun recht aangetast word als ze iets niet mogen. En er zijn ook nog veel routes waar de helft van de passagiers helemaal niet verstaat van wat er gezegd wordt.
ziets had ik laatst ookgambieter schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 14:08:
[...]
In het Engels "We hebben een passagier met ernstige pinda (noten?)-allergie aan boord. Daarom zullen we geen producten met noten verkopen, en verzoeken iedereen om meegebrachte snacks met noten niet in het vliegtuig te openen of te eten". Iets dergelijks.
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Vorige maand bij KLM riepen ze het ook om (ernstige noten & pinda allergie) tijdens het boarden. We zaten al met een open zak noten (& ook in de slurf was ie al open)
Plus 40 minutes na het opstijgen kregen we net als iedereen in WBC een bakske noten, dus.....??
Plus 40 minutes na het opstijgen kregen we net als iedereen in WBC een bakske noten, dus.....??
[ Voor 7% gewijzigd door Grouchy op 19-06-2024 15:35 ]
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
He?oetmeister schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 12:19:
[...]
Dank, ga ik gelijk even lezen. Had ik nog niet gezien!
Hmmbob schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 11:31:
Pas nog voorbij gekomen. Lees vooral even gambieter in "Reizen met het Vliegtuig - Deel 1" en verder.

Ik had jouw post ook niet gezien
Als het tijdens de vlucht gebeurt dan zal er mogelijk uitgeweken moeten worden naar een ander vliegveld voor een tussenlanding etc. Dat kan aardig in de figuren lopen.PWM schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 14:57:
Die persoon. Maar links om of rechtsom krijgt ook de airline daar een shitload aan kosten aan natuurlijk.
Het verschilt een beetje waar je vliegt en met wie, hoeveel vertrouwen ik er in zou hebben. Voor een Cityhopper naar Londen met normaal publiek zou ik het wel aandurven. Maar binnen Amerika heb je mensen die helemaal zouden flippen dat hun recht aangetast word als ze iets niet mogen. En er zijn ook nog veel routes waar de helft van de passagiers helemaal niet verstaat van wat er gezegd wordt.
Ik zou zelf met zo'n allergie niet graag ingeperst zitten in economy voor een vlucht naar de VS.
Het Verdrag van Montreal regelt de aansprakelijkheid van luchtvaartmaatschappijen bij letsel:olafmol schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 14:34:
[...]
Dit is vrij ruim geformuleerd, de voornaamste beperking zit in het woord 'ongeval'. Je kunt hierbij denken aan een brandwond door turbulentie of een onhandige stewardess (de koffie is daarom nooit echt warm) of per ongeluk vallende bagage.De vervoerder is aansprakelijk voor schade die wordt geleden in geval van dood of lichamelijk letsel van een passagier, op grond van het enkele feit dat het ongeval dat de dood of het letsel heeft veroorzaakt, plaats heeft gehad aan boord van het luchtvaartuig of tijdens enige handeling verband houdende met het aan boord gaan of het verlaten van het luchtvaartuig.
Een andere beperking is de situatie waarin schuld of nalatigheid van degene met schade de schade heeft veroorzaakt of daartoe heeft bijgedragen. Als je naar het toilet gaat wanneer het 'stoelriemen vast' lampje brandt, is dat op eigen risico.
Een allergische reactie wordt niet altijd als ongeluk gezien. In de Nederlandse rechtspraak is een ongeval wel eens gedefinieerd als een "unexpected and unusual event or happening that is external to the passenger" (ECLI:NL:GHAMS:2016:1750). Deze definitie komt van het hooggerechtshof in de VS (Air France v. Saks) en is inmiddels achterhaald door het HvJ EU, die een ongeval definieert als een onopzettelijke, schadelijke en onvoorziene gebeurtenis (ECLI:EU:C:2019:1127). Ik ben niet op de hoogte van jurisprudentie over allergische reacties onder de huidige definitie en dus is het lastig in te schatten of een allergische reactie aan boord op zichzelf als onvoorzien valt aan te merken. Een maatschappij kan daar invloed op uitoefenen door vantevoren te waarschuwen dat er pinda's en noten aan boord kunnen zijn.
Als de crew weigert om te roepen dat er iemand allergisch is, of gewoon zelf pinda's uitdeelt of verkoopt wetende dat er een allergisch iemand aan boord is, is dat wel onvoorzien en denk ik dat je de maatschappij met succes aansprakelijk kunt stellen.
Deze zomer vlieg ik vanaf Schiphol via Zurich naar Shanghai, de vlucht AMS-ZRH vertrekt om 7:00, ik moet mijn baggage inchecken. Hoelaat is het handig om op schiphol te zijn? Mij lijkt 3 uur van te voren een beetje veel niet?
Tip: even je tijdsslot van te voren reserveren bij de security Neem voor de balie +- drie kwartier voor de douane. Het kan meevallen, maar een lange rij ben je toch snel even kwijt.Pipmitz schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:34:
Deze zomer vlieg ik vanaf Schiphol via Zurich naar Shanghai, de vlucht AMS-ZRH vertrekt om 7:00, ik moet mijn baggage inchecken. Hoelaat is het handig om op schiphol te zijn? Mij lijkt 3 uur van te voren een beetje veel niet?
*aanpassing gedaan > Security ipv Douane*
[ Voor 5% gewijzigd door Fiorano op 20-06-2024 15:43 ]
Wat heeft de douane ermee te maken? Tenzij we met tax-free bezig zijn.
Waarschijnlijk wordt er hier een tijdslot voor security bedoeld. Andere tijdslots die je op Schiphol kan reserveren zijn er niet.
Als de OP via Zürich vliegt ga je enkel door security in Amsterdam. Pas in Zürich ga je door de ‘douane’ en verlaat je Schengen.
Is Zwitserland uit Schengen gestapt danXandrios schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 14:05:
Als de OP via Zürich vliegt ga je enkel door security in Amsterdam. Pas in Zürich ga je door de ‘douane’ en verlaat je Schengen.
Wanneer is Shanghai er bij gekomen dan?
In tegenstelling tot de EU is er in het Schengengebied geen vrij verkeer van goederen. In Zwitserland zou je bij aankomst de douane kunnen tegenkomen. Bij het verlaten van Zwitserland verlaat je het Schengengebied. De gebeurtenissen (en hun volgorde) zijn dus precies zoals Xandrios beschreef. Het enige vraagteken is of Zwitserland douaneformaliteiten afhandelt bij transferpassagiers.
Bij het verlaten van de Schengenzone of Zwitserland kom je in de regel geen douane tegen.
Ik vlieg binnenkort (helaas) met Transavia met een groep van 3. Zit net te kijken naar het reserveren van een stoel en het valt mij op dat 80% al niet beschikbaar is. Is tegen betaling reserveren daadwerkelijk zo in trek of is het een psychologisch spelletje om jou zsm te laten reserveren?
Voel er weinig voor om bijna 5 uur naast een of andere stinkerd te gaan zitten.
Zou er niet teveel achter zoeken. Gewoon pax die bij elkaar willen zitten en al dan niet alleen in een middenstoel willen eindigen.
@S_Chief Ik denk dat veel mensen, zeker met een Transavia, graag een paar tientjes voor een gekozen plek over hebben. Zelf ben ik er persoonlijk tegen en vertik ik het om ervoor te betalen.
Ik heb een hele logische vraag, maar ik vind op het wereld wijde web tegenstrijdige informatie en ook van de vliegmaatschappijen, dus ik ben confuus. 
Dinsdag vlieg ik van Amsterdam naar San Francisco voor 5 dagen, we hebben de tickets geboekt via Lufthansa, maar de vlucht word uitgevoerd door United Airlines voor zowel de heenvlucht als terugvlucht. Ik kan de vluchtstatus en gegevens inzien via de site van Lufthansa en United (Code sharing). Nu vroeg ik mij af waar ik moest inchecken én welke vliegmaatschappij ik de regels wat betreft handbagage moet checken.
Ik vroeg het aan Lufthansa en die zegt:
Nu hoop ik dat alles via UA gaat, want de regels wat betreft handbagage zijn wat losser bij hun. (8KG bij LH, 'zolang het maar in het vakje past' bij UA).
Stoelreserveringen ging dan wel weer via United, dus alles lijkt gewoon via United te gaan en nu lijkt het mij stug dat ze bij ons heel streng gaan doen want LUFTHANSA en de rest wat losser want UA. Maar toch even checken, krijg er de kriebels van dat alles elkaar telkens tegenspreekt.
Dinsdag vlieg ik van Amsterdam naar San Francisco voor 5 dagen, we hebben de tickets geboekt via Lufthansa, maar de vlucht word uitgevoerd door United Airlines voor zowel de heenvlucht als terugvlucht. Ik kan de vluchtstatus en gegevens inzien via de site van Lufthansa en United (Code sharing). Nu vroeg ik mij af waar ik moest inchecken én welke vliegmaatschappij ik de regels wat betreft handbagage moet checken.
United zegt:Vlucht word gedaan door United, je moet inchecken bij United en je moet de regels volgen van United, wij regelen alleen het ticket
Iemand hier ervaring mee?Je hebt geboekt via Lufthansa, het ticket is van hun en infeite is de vlucht ook van Lufthansa, je moet dus aan de regels van Lufthansa houden.
Stoelreserveringen ging dan wel weer via United, dus alles lijkt gewoon via United te gaan en nu lijkt het mij stug dat ze bij ons heel streng gaan doen want LUFTHANSA en de rest wat losser want UA. Maar toch even checken, krijg er de kriebels van dat alles elkaar telkens tegenspreekt.
Lufthansa zegt (hun regels) dat je bij United moet in checken. Vervolgens zegt United dat je de regels van Lufthansa moet volgen. Ik denk dat je het jezelf moeilijker maakt dan het is
[ Voor 3% gewijzigd door Messje op 23-06-2024 20:27 ]
Op zo'n vlucht gaan ze de handbagage toch niet controleren dus de minimale verschillen doen er verder ook niet toe 😉 Niet te veel zorgen maken!Cordon schreef op zondag 23 juni 2024 @ 20:22:
Ik heb een hele logische vraag, maar ik vind op het wereld wijde web tegenstrijdige informatie en ook van de vliegmaatschappijen, dus ik ben confuus.
[...]
United zegt:
[...]
Iemand hier ervaring mee?Nu hoop ik dat alles via UA gaat, want de regels wat betreft handbagage zijn wat losser bij hun. (8KG bij LH, 'zolang het maar in het vakje past' bij UA).
Hier zijn zelfs internationale afspraken over om het consistent en universeel te houden:
Handbagage -> regels van de uitvoerende carrier voor elk individueel segment
Ruimbagage -> veelal de regels van de airline die het ticket verkocht heeft. Deze wordt wat complexer als je met meerdere carriers te maken heeft en lange afstanden maakt
Ruimbagage -> veelal de regels van de airline die het ticket verkocht heeft. Deze wordt wat complexer als je met meerdere carriers te maken heeft en lange afstanden maakt
gehoord van een vrouwelijke piloot:
Hoe noem je de cockpit als er alleen vrouwelijke piloten vliegen?
De boxoffice
Hoe noem je de cockpit als er alleen vrouwelijke piloten vliegen?
De boxoffice

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Hoe is dit nu eigenlijk voor vluchten van/naar Spanje met de low cost carriers? Daar is het nu verboden om een toeslag te rekenen voor handbagage?ShitHappens schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:44:
Hier zijn zelfs internationale afspraken over om het consistent en universeel te houden:
Volgens mij waren dat boetes vanuit een Spaanse consumentenrechtenorganisatie voor slechte handelspraktijken, niet zozeer een verbod vanuit lokale wetgeving of IATA overeenkomsten
Afgelopen week voor het eerst Privium gebruikt voor een non-Schengen vlucht. Boarden was rond 10:30, maar ik besloot al lekker vroeg op Schiphol te zijn (rond een uur ofJDFS schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:43:
Ik heb als onderdeel van AmEx binnenkort ook Privium samen met mijn partner. Eind juni vlieg ik toevallig non-Schengen, dus ik ben heel benieuwd.
Op dit moment heb ik een vraagje: hoeveel tijd besparen jullie gemiddeld met de paspoortcontrole? De laatste keer dat ik non-Schengen vloog, stond ik 20 minuten in een rij voordat ik erdoorheen was, plus nog een uur extra voor afgeven bagage. Uiteindelijk nog 1,5 uur moeten wachten op boarden (maar goed, dit kwam ook doordat ik met wat oudere familieleden was die bang waren om hun vliegtuig te missen).
Direct naar de Privium lounge gelopen en daar genoten van een heerlijk ontbijtje, chia pudding en vers fruitsap. Waar ik bij mijn eerste lounge kennismaking vorig jaar (Aspire non-Schengen) kennis maakte met het aanbod, was dit van een hele andere orde. In de andere lounge ontbrak het voornamelijk aan eiwitten, waar de variatie hier voldoende was. Bijvoorbeeld, bij Aspire kon ik alleen brood / croissants met zoetigheid krijgen, bij Privium heb ik Frittata met gekookte eitjes en nog wat extra plakjes kipfilet gepakt.
Daarnaast super schone toiletten, legio werkplek en geen drukte. Ook nog even alle krantjes van de dag gelezen, gebruik gemaakt van de snelle WiFi en natuurlijk onbeperkt eten en drinken
Toen was het tijd om door de security check te gaan. Omdat ik met wat vrienden was, helaas de verkeerde rij gepakt (non-Privium) en toch nog 10/15 minuten moeten wachten voor controle handbagage / electronica.
Bij de paspoortcontrole heb ik wel Privium gepakt: de poortjes helemaal rechts naast de paspoortcontrole. Ik was de enige en terwijl de rij zo'n 10/15 minuten bedroeg, duurde het voor mij 10 seconden omdat ik nog eens verkeerd keek naar de irisscanner.
Omdat ik met gezelschap was, helaas geen gebruik kunnen maken van de non-Schengen lounge, maar dat komt binnenkort met mijn partner vast wel goed. In plaats hiervan het AmEx lunch pakketje gehaald, wat eigenlijk een simpel broodje, fruit en drankje betrof waar ik wel voor de bekers moest afrekenen.
Mijn ervaring met Privium is in ieder geval heel positief, voor een leuk extraatje wat je krijgt bij AmEx. Vooral dat je nooit meer echt rekening hoeft te houden met wachttijden, je je aankomst op Schiphol kan uitstellen om het zo efficient mogelijk te maken en eten/drinken al voor je verzorgd is.
Volgende keer op andere airports even gebruik maken van Priority Pass. Ik vlieg in september eerste keer Business Class naar Bangkok via Istanbul en ben heel erg benieuwd naar de TK/Turkish Airlines lounge aldaar
[ Voor 0% gewijzigd door JDFS op 24-06-2024 16:30 . Reden: TK en niet TA! ]
Er zijn altijd uitzonderingen maar ik denk dat je met je business class ticket over het algemeen betere lounges hebt dan PP, zeker als je naar/via de hub vliegt (TA/Istanbul). Outstations is anders, daar kan het zomaar zijn dat de lounge met je businessclass ticket hetzelfde is als met PP. Maar goed dan heb je alsnog voorrang bij drukte.JDFS schreef op maandag 24 juni 2024 @ 15:30:
[...]
Volgende keer op andere airports even gebruik maken van Priority Pass. Ik vlieg in september eerste keer Business Class naar Bangkok via Istanbul en ben heel erg benieuwd naar de TA lounge aldaar
Privium is verschrikkelijk, zou het niemand aanraden!JDFS schreef op maandag 24 juni 2024 @ 15:30:
[...]
Mijn ervaring met Privium is in ieder geval heel positief, voor een leuk extraatje wat je krijgt bij AmEx.

Overigens zie ik Privium niet als extraatje maar als belangrijk onderdeel/voordeel van wat je bij een Platinum kaart krijgt.
TACA vliegt helemaal niet van Istanbul naar Bangkok?JDFS schreef op maandag 24 juni 2024 @ 15:30:
[...]Ik vlieg in september eerste keer Business Class naar Bangkok via Istanbul en ben heel erg benieuwd naar de TA lounge aldaar
Of bedoelde je TK?
Als FF heb je die 800,- kosten echt zo terugverdiend van Platinum. Heb in 4 maanden al weer makkelijk 1000,- bespaard/verdiend door die kaart.PolarBear schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:01:
[...]
Privium is verschrikkelijk, zou het niemand aanraden!![]()
Overigens zie ik Privium niet als extraatje maar als belangrijk onderdeel/voordeel van wat je bij een Platinum kaart krijgt.
Jammer dat hun service zo matig is geworden. Maar de benefits werken wel.
- Privium 305,-
- Privium partner 180,-
- KLM Ticketcashback 400,-
- Dinertegoed (londen en Rijks in Amsterdam) 300,-
- Aantal keren Loungebox 50,-
- Meerdere malen Priority pass gebruikt a ~30,- per keer besparing
TK, sorry was niet bekend met de IATA dus ff m'n post aanpassenCyBeR schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:24:
[...]
TACA vliegt helemaal niet van Istanbul naar Bangkok?
Of bedoelde je TK?
Vorig jaar schade gereden met huurauto op Sicilie. Doorgestuurd naar AMEX daarna 1 belletje en geld was 2 dagen later terug. (~400 euro schade).PWM schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:26:
[...]
Echt makkelijk verdiend. Als je hun verzekering wilt gebruiken is het echt een klotetent, dus die perk geldt niet.
Vond het toch wel prettig.
Ben al weer 7 weken bezig met 500,-HGM schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:36:
[...]
Vorig jaar schade gereden met huurauto op Sicilie. Doorgestuurd naar AMEX daarna 1 belletje en geld was 2 dagen later terug. (~400 euro schade).
Vond het toch wel prettig.
Was toen AXA. Wel een Frans sprekende persoon, maar dat was voor mij geen probleem.PWM schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:40:
[...]
Ben al weer 7 weken bezig met 500,-Maar volgens mij word de autoverzekering afgehandeld door een andere partij.
Oh helemaal eens (en ik heb gelukkig dat issue niet met verzekeringen, alleen maar goede ervaringen). Maar Privium is wel gewoon een onderdeel en geen extraatje wat mij betreft. Qua perks is alleen de status bij hotels meh, de statussen zijn net niet hoog genoeg om er écht grote voordelen van te hebben.PWM schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:26:
[...]
Als FF heb je die 800,- kosten echt zo terugverdiend van Platinum. Heb in 4 maanden al weer makkelijk 1000,- bespaard/verdiend door die kaart.
Jammer dat hun service zo matig is geworden. Maar de benefits werken wel.Echt makkelijk verdiend. Als je hun verzekering wilt gebruiken is het echt een klotetent, dus die perk geldt niet.
- Privium 305,-
- Privium partner 180,-
- KLM Ticketcashback 400,-
- Dinertegoed (londen en Rijks in Amsterdam) 300,-
- Aantal keren Loungebox 50,-
- Meerdere malen Priority pass gebruikt a ~30,- per keer besparing
Rijks is overigens wat mij betreft een aanrader, kom er regelmatig en ook al regelmatig 150 euro dinertegoed daar gespendeerd.
Wat ook jammer is dat de gratis businesscard eruit geschrapt wordt.
Anyway, om het nog bij het reizen met het vliegtuig te houden, de enige benefit die mij echt nog nooit wat opgeleverd heeft, is het boeken van vluchten van Amex. Daar heb ik nog nooit een goede aanbieding gehad.
Ik krijg zojuist een aanbieding van Austrian om voor €690p.p te upgraden naar Business Class (zit nu Premium Economy waar ik ~700 voor heb betaald) op een vlucht van NRT-VIE. Ik zit er aan te denken mijn vriendin te verassen en dit te doen, hebben beide nooit businessclass gevlogen. Maar wilde even hier checken of dit een beetje een ok prijs is? Vliegen met een 777-200 en hebben dan net een 3 weekse trip naar Shanghai, Hong Kong en Japan gehad.
Prijs is ok zolang jij het er ook voor over hebt. Maar samen wordt het zo'n 1400 euro? Dat is voor de vluchtduur als het een upgrade retour is een koopje voor business class. Voor een enkele reis nog steeds een ok prijs lijkt mij.Pipmitz schreef op maandag 24 juni 2024 @ 19:44:
Maar wilde even hier checken of dit een beetje een ok prijs is?
Geen idee hoe de businessclass is, maar je kan in ieder geval slapen.
Weet je zeker dat je je vriendin wilt verassen? Het lijkt me niet dat ze daarop zit te wachtenPipmitz schreef op maandag 24 juni 2024 @ 19:44:
Ik krijg zojuist een aanbieding van Austrian om voor €690p.p te upgraden naar Business Class (zit nu Premium Economy waar ik ~700 voor heb betaald) op een vlucht van NRT-VIE. Ik zit er aan te denken mijn vriendin te verassen en dit te doen, hebben beide nooit businessclass gevlogen. Maar wilde even hier checken of dit een beetje een ok prijs is? Vliegen met een 777-200 en hebben dan net een 3 weekse trip naar Shanghai, Hong Kong en Japan gehad.
Het is een dagvlucht dus het voordeel van business is beperkt. Ik zou het geld eerder steken in andere zaken zoals hotels, restaurants, uitjes, of een privégids.
Is er bekend wanneer KLM stopt met het huren van Privilege vliegtuigen? Moet regelmatig naar BHX en pak nu Easyjet om die kisten te vermijden. Maar pak liever weer gewoon KLM als ze weer zelf vliegen.
Zover ik weet is dat niet (publiek) bekend maar ik zou gokken als er een aantal A320's geleverd zijn en/of de E195's volledig inzetbaar zijn. En waarschijnlijk vanaf oktober.
In tegenstelling tot eerdere berichten staat hier geen einddatum bij namelijk.
In tegenstelling tot eerdere berichten staat hier geen einddatum bij namelijk.
[ Voor 28% gewijzigd door CyBeR op 25-06-2024 23:39 ]
Nu is de BHX route nog wel te overleven, maar in die kisten naar Madrid vliegen is wel afzien. Zeker als je als passagier geen idee hebt dat er geen KLM kist staat.
Zolang de Luftwaffe nog niet toegeslagen heeft kun je naar MAD ook beter Air Europa nemen in een 787 imo. Zelfs als je dan per ongeluk in een van Norse Atlantic geleasete kist terecht komt.
Tenzij je J geboekt hebt, daarmee een 1-2-1 opstelling met lie-flat seats verwacht en je Norse's premium economy stoel krijgt 
Maar goed, KLM doet BHX 4~5 keer per dag waarvan maar 1 met de Privilege Style 321. Paar uur eerder of later op pad en het probleem is ook opgelost.
Maar goed, KLM doet BHX 4~5 keer per dag waarvan maar 1 met de Privilege Style 321. Paar uur eerder of later op pad en het probleem is ook opgelost.
Ja dat is waar ik aan refereerde als ervaringsdeskundigeShitHappens schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:26:
Tenzij je J geboekt hebt, daarmee een 1-2-1 opstelling met lie-flat seats verwacht en je Norse's premium economy stoel krijgt
Maandag niet toegelaten op de retour-terugvlucht van Tirana-Eindhoven (Wizzair); het vliegtuig zat al vol.
Ik was aan de late kant, maar 2 mensen voor mij (bij de gate) mochten nog wel instappen
Personeel was niet in de meewerk-modus, ik moest maar teruglopen naar de hoofdingang en een nieuw ticket boeken. Dat werd uiteindelijk vliegticket voor de volgende dag + hotel.
Nu heb ik bij Wizzair een claim ingediend maar heb geen schriftelijk bewijs oid, zou dat via de telefonische support aan te vullen zijn, of ben ik kansloos?
Achteraf gezien had ik beter gelijk met support kunnen bellen om het door hun te laten omboeken.
Ik was aan de late kant, maar 2 mensen voor mij (bij de gate) mochten nog wel instappen

Personeel was niet in de meewerk-modus, ik moest maar teruglopen naar de hoofdingang en een nieuw ticket boeken. Dat werd uiteindelijk vliegticket voor de volgende dag + hotel.
Nu heb ik bij Wizzair een claim ingediend maar heb geen schriftelijk bewijs oid, zou dat via de telefonische support aan te vullen zijn, of ben ik kansloos?
Achteraf gezien had ik beter gelijk met support kunnen bellen om het door hun te laten omboeken.
Anjunabeats
Zat hij vol, of was je te laat. Daar zit wel een wezenlijk verschil 
Vol: Hun probleem
Laat: Jouw probleem
Als je geen enkel schriftelijk bewijs hebt, kan ik mij voorstellen dat het lastig gaat worden.
Als je geen enkel schriftelijk bewijs hebt, kan ik mij voorstellen dat het lastig gaat worden.
50/50PWM schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:52:
Zat hij vol, of was je te laat. Daar zit wel een wezenlijk verschil
Anjunabeats
Volgens mij heb ik met Transavia altijd stoelen naast elkaar gekregen tijdens het inchecken... Dat is natuurlijk geen garantie, wellicht heeft iemand een recente ervaring.S_Chief schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 23:42:
Ik vlieg binnenkort (helaas) met Transavia met een groep van 3. Zit net te kijken naar het reserveren van een stoel en het valt mij op dat 80% al niet beschikbaar is. Is tegen betaling reserveren daadwerkelijk zo in trek of is het een psychologisch spelletje om jou zsm te laten reserveren?Voel er weinig voor om bijna 5 uur naast een of andere stinkerd te gaan zitten.
Mijn ervaring met Transavia is dat je genoeg keuze hebt een gratis stoel (naast elkaar) te kiezen, 30 uur voor vertrek, wanneer je kan online inchecken.HeldereM schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:05:
[...]
Volgens mij heb ik met Transavia altijd stoelen naast elkaar gekregen tijdens het inchecken... Dat is natuurlijk geen garantie, wellicht heeft iemand een recente ervaring.
Bij zo'n zelfde reis heb ik het op de 30 uur aan laten komen. Bij opening van de online incheck bleek direct dat er geen plek was voor 3 personen op een rij aan dezelfde kant van het vliegtuig. (uitgaande van 3+3 stoelen). Wat dan wel kan is dat je een rij pakt waarbij je bijvoorbeeld links de midden stoel + linker gangpad stoel pakt + de rechter gangpad stoel. Je zit dan wel met vreemden, geen enkele window seat en 1 persoon aan de andere kant van het gangpad is toch een soort van buitengesloten. Voordeel: als je naar het toilet wilt etc. dan heb je alleen met elkaar te maken en hoef je niet over anderen heen te klimmen.S_Chief schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 23:42:
Ik vlieg binnenkort (helaas) met Transavia met een groep van 3. Zit net te kijken naar het reserveren van een stoel en het valt mij op dat 80% al niet beschikbaar is. Is tegen betaling reserveren daadwerkelijk zo in trek of is het een psychologisch spelletje om jou zsm te laten reserveren?Voel er weinig voor om bijna 5 uur naast een of andere stinkerd te gaan zitten.
Wil je het zeker weten, dan zou ik die paar euro betalen.
[ Voor 24% gewijzigd door ucsdcom op 26-06-2024 14:54 ]
Zeker met 3 personen. Voor 2 naast elkaar is de gok minder, maar 3 is veel.ucsdcom schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:49:
Wil je het zeker weten, dan zou ik die paar euro betalen.
Er zijn stapels posts op social media en zo over de etiquette om mensen te vragen om te ruilen, simpel antwoord: nee. Of je moet een betere stoel kunnen aanbieden. Ik heb ook geen medelijden met mensen die het risico nemen, gewoon accepteren als je het dan verliest.
Ben uiteindelijk ook gezwicht voor deze naaistreek (net als 95% van de andere passagiers als ik het overzicht bij het inchecken moet geloven). Er waren enkele gezinnen die niet hadden gereserveerd en daardoor verspreid door het vliegtuig zaten.
Overigens is de beenruimte echt absurd in de 737 (PH-HXE) van Transavia (was even vergeten hoe erg dat was). Zat 4,5 uur met m'n knieën in de stoel voor mij.
Terug vlieg ik met Tui, maar dat zal minstens even krap zijn. Stoelen bij de nooduitgang waren uiteraard al lang vergeven.
Nee, vliegen in een 738 is een ware hel als je geen ruimere stoel kan boeken.
Overigens is de beenruimte echt absurd in de 737 (PH-HXE) van Transavia (was even vergeten hoe erg dat was). Zat 4,5 uur met m'n knieën in de stoel voor mij.

Nee, vliegen in een 738 is een ware hel als je geen ruimere stoel kan boeken.
[ Voor 9% gewijzigd door S_Chief op 26-06-2024 18:34 ]
Weer wat vluchten achter de rug gehad de afgelopen dagen. Kwam ik deze footwell bij AF tegen
:strip_exif()/f/image/CiSXh6dRX2QJC5VxPLFYgvyC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Bgr0izOKlccRCvqRW1Au215Z.jpg?f=fotoalbum_large)
Persoonlijke ruimte is zodoende next-level & echt zeeën van (opberg)ruimte & ook nog eens extra opbergruimte onder de footwell.
Stoel zelf was lekker, 18,5-inch HD-touchscreen, USB-C en A, stopcontact en zijn voorzien van privacydeuren en een inductielaadstation.
Goed geslapen, aanrader.
Wat ik wel zo klantonvriendelijk van AF/KLM is het niet meer kunnen selecteren van stoelen na het inchecken, en dat in 2024.
:strip_exif()/f/image/CiSXh6dRX2QJC5VxPLFYgvyC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Bgr0izOKlccRCvqRW1Au215Z.jpg?f=fotoalbum_large)
Persoonlijke ruimte is zodoende next-level & echt zeeën van (opberg)ruimte & ook nog eens extra opbergruimte onder de footwell.
Stoel zelf was lekker, 18,5-inch HD-touchscreen, USB-C en A, stopcontact en zijn voorzien van privacydeuren en een inductielaadstation.
Goed geslapen, aanrader.
Wat ik wel zo klantonvriendelijk van AF/KLM is het niet meer kunnen selecteren van stoelen na het inchecken, en dat in 2024.
Afgelopen dagen in Centraal Amerika geweest. Heen met KLM in PE (Via Panama), terug AF in Business.
Omdat ik de vraag hier had gesteld, direct even een antwoord mbt luggage:
Light tarief zonder checked luggage, met overstap op PTY en een korte vlucht met Copa (KLM vluchtnummer). Boeking gaf aan 0 bagage, maar met status kon ik er toch gratis één inchecken. Collega zonder status mocht 110 euro aftikken.
Uiteindelijk bleken we beide geupgraded van Premium naar Business op de KLM B787, dat was een leuke verassing voor deze 11 uur durende vlucht. Best een goed product, zeker voor een dagvlucht, maar eten en drinken is naar mijn mening echt substantieel slechter vergeleken met Air France. De AF terugvlucht was echter op een B777-200 waar het toestel en interrieur echt verouderd is. Stoel in ligmode was vrij 'meh', ja je kunt er op slapen, maar echt heel comfortabel is het niet. Eten en drinken is daarintegen een stuk beter bij AF, naar mijn mening.
Omdat ik de vraag hier had gesteld, direct even een antwoord mbt luggage:
Light tarief zonder checked luggage, met overstap op PTY en een korte vlucht met Copa (KLM vluchtnummer). Boeking gaf aan 0 bagage, maar met status kon ik er toch gratis één inchecken. Collega zonder status mocht 110 euro aftikken.
Uiteindelijk bleken we beide geupgraded van Premium naar Business op de KLM B787, dat was een leuke verassing voor deze 11 uur durende vlucht. Best een goed product, zeker voor een dagvlucht, maar eten en drinken is naar mijn mening echt substantieel slechter vergeleken met Air France. De AF terugvlucht was echter op een B777-200 waar het toestel en interrieur echt verouderd is. Stoel in ligmode was vrij 'meh', ja je kunt er op slapen, maar echt heel comfortabel is het niet. Eten en drinken is daarintegen een stuk beter bij AF, naar mijn mening.
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 11:24
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Vanwaar de upgrade? Overbooked of iets andersXandrios schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 22:14:
Uiteindelijk bleken we beide geupgraded van Premium naar Business op de KLM B787, dat was een leuke verassing voor deze 11 uur durende vlucht.
Ik ga zelf over een aantal weken ook met dit toestel in business: bedankt voor het enthousiast makenDe AF terugvlucht was echter op een B777-200 waar het toestel en interrieur echt verouderd is. Stoel in ligmode was vrij 'meh', ja je kunt er op slapen, maar echt heel comfortabel is het niet. Eten en drinken is daarintegen een stuk beter bij AF, naar mijn mening.
Inderdaad overbooked. Upgrade was initieel tijdens check in voor 380 (voor collega) of 999 (voor mij) te koop. Maar uiteindelijk dus gratis gekregen.
Ik ben nog steeds wel fan van AF en hub long-haul business product. Vooral de service en eten/drinken is erg goed. Als je ze vergelijkt is de KLM 787 een stuk beter qua stoel & privacy, maar de B777 van AF is nog steeds prima. Je kunt liggen om te slapen, met direct-isle-access en dat is het belangrijkste imho
Ik ben nog steeds wel fan van AF en hub long-haul business product. Vooral de service en eten/drinken is erg goed. Als je ze vergelijkt is de KLM 787 een stuk beter qua stoel & privacy, maar de B777 van AF is nog steeds prima. Je kunt liggen om te slapen, met direct-isle-access en dat is het belangrijkste imho
Ik kan tot het boarden altijd nog stoelen wijzigen? Wel krijg je dan een melding bij klassewissel naar bijvoorbeeld business dat ze de maaltijd dan niet meer kunnen garanderen.Grouchy schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 20:30:
Weer wat vluchten achter de rug gehad de afgelopen dagen. Kwam ik deze footwell bij AF tegen![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Goed geslapen, aanrader.
Heb precies deze vlucht recent gepakt, uitgevoerd door Privilege. Had een Europe BC ticket (niet dat je er veel van merkt, maar toch). De stewardessen werkten echt heel hard, waren heel attent en hebben me vaker gevraagd of ik nog iets nodig had in dat krappe uurtje dan ik soms bij KLM heb op vluchten die minstens 3x zo lang zijn. Vond het tbh geen probleem. Stoel zelf was niks bijzonders, maar dat was de heenweg met de KLM ook niet.PWM schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:55:
[Afbeelding]
Probleem is wel dat de vlucht op het beste tijdslot is geplaatst. Maar pak deze keer onze oranje vrienden wel weer.
In het wat verdere verleden was het inderdaad tot 45 minuten voor vertrek mogelijk.pagani schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 22:46:
[...]
Ik kan tot het boarden altijd nog stoelen wijzigen? Wel krijg je dan een melding bij klassewissel naar bijvoorbeeld business dat ze de maaltijd dan niet meer kunnen garanderen.
Als de seatmap tegenwoordig nog beschikbaar is verdwijnt ie de laatste tijd vaak bij het inchecken.
De laatste keer ging het ongeveer zo: klik om de seatmap te openen, krijg de melding 'na het inchecken kunt u uw stoel selecteren' -> check in, en hij is was met geen mogelijkheid meer op te vragen.
ok, mijn wtf moment met KLM vandaag.
We vliegen over een week of wat naar Las Vegas, en daar vliegt KLM de laatste tijd vaker met een 777 op ipv de scheduled 787. Wij hebben nu ook deze equipment change gehad, met als gevolg dat 1 van onze seats gewijzigd was naar een heel andere rij (we hadden 25A, 25B, 25C, 25D, en 25C was gewijzigd naar 34C). Uiteraard zegt de melding in de app "maar hee, niet getreurd, dit kun je online zelf wijzigen", maar die optie was dus niet beschikbaar.
Ik KLM gebeld (wel grappig dat je adhv je telefoonnummer & gold status automatisch bij de premium desk uitkomt), blijkt die 25C gewoon nog leeg te zijn en kan de medewerker mij er gewoon meteen op plaatsen, waardoor de initiële reservering gewoon weer intact is.
Wtf?
We vliegen over een week of wat naar Las Vegas, en daar vliegt KLM de laatste tijd vaker met een 777 op ipv de scheduled 787. Wij hebben nu ook deze equipment change gehad, met als gevolg dat 1 van onze seats gewijzigd was naar een heel andere rij (we hadden 25A, 25B, 25C, 25D, en 25C was gewijzigd naar 34C). Uiteraard zegt de melding in de app "maar hee, niet getreurd, dit kun je online zelf wijzigen", maar die optie was dus niet beschikbaar.
Ik KLM gebeld (wel grappig dat je adhv je telefoonnummer & gold status automatisch bij de premium desk uitkomt), blijkt die 25C gewoon nog leeg te zijn en kan de medewerker mij er gewoon meteen op plaatsen, waardoor de initiële reservering gewoon weer intact is.
Wtf?

Als je nu een 777 hebt, kan je er aan denken om D/E/F/G te pakken en 4 stoelen direct naast elkaar te hebben zonder gangpad er tussen. mist wel 1 persoon het uitzicht naar buiten.Hmmbob schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:15:
ok, mijn wtf moment met KLM vandaag.
Wtf?
Wat precies de reden voor A t/m D wasonigiri schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 15:47:
mist wel 1 persoon het uitzicht naar buiten.
Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:
Chrome Extensie
Wikipedia: List of airports by IATA code: A
Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.
Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.
Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:
Chrome Extensie
Wikipedia: List of airports by IATA code: A
Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.
Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.
Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2