Het was de reden dat ik mijn baan in Dubai aannam. Ik was toen een paar maanden achter elkaar misschien 6 dagen in de maand thuis geweest. De lol was er toen wel grondig van af en "goh, op één plek werken gaat een boel rust geven" was mijn eerste gedachte, en pas de derde of vierde was "oh, 5000km verderop gaan wonen in een ander continent is misschien wel een avontuur"

ChiLLeR schreef op maandag 10 juni 2024 @ 09:33:
Exact dit inderdaad, al die mensen die dan zeggen 'goh je had wel een duur hotel zeg (Marriott)' dan zeg ik altijd, ga jij lekker in de motel 6 slapen en de hele week klanten bezoeken. En daarnaast als het niet meer uit kan voor de baas, dan ben ik degene die de marges omhoog moet regelen. Maar hoe zit dat bij jullie, is er een 'guideline' mbt wat je mag uitgeven of is het meer fair use policy, dat is het bij ons namelijk. We vliegen geen business class, tenzij je echt back to back reizen hebt met nachtvlucht e.d.
Vroeger als consultant was het "vluchten langer dan 5 uur" waren business (dus meestal, alles buiten Europa), hotels kon vrij veel (meestal 5*).
Als "werknemer" ging ik terug naar "vluchten langer dan 10 uur" en hotels niet meer dan $300 per nacht, waar (zoals bij veel grote bedrijven) dan weer heel rigide mee omgegaan werd. Dus had ik een congres in Muscat, Oman; het hotel waar dat in was, kostte $330 per nacht, dus mocht niet. Uiteindelijk hebben ze de Golden Tulip bij het vliegveld voor me geregeld. $250 per nacht, wat absurd was, in een jaren '70 hotel met een lekkende minibar, maar er waren een paar grote events in de stad dus alles zat verder vol. En vervolgens $80 per dag aan de Uber op en neer dus het bespaarde 0
Vanaf dat moment werd ik ook nogal rigide de andere kant op. Ik moest naar AWS re:Invent in Vegas. Een vlucht van 16 uur naar LA, en daarna nog een korte van LA naar Vegas. The Venetian was de conference rate $250/nacht en dat vonden ze al klinken als maar onzinnige luxe (normaal gesproken is het goedkoper in Vegas, maar niet wanneer er 50k mensen op komen dagen voor re:Invent). En de business vlucht met Emirates was $8k, maar ja, policy, maar ik kreeg wel de vraag van de CTO of ik niet economy wilde overwegen omdat het zo duur was. Waarop ik enigszins ben uitgevallen dat het in mijn afdelingsreisbudget zat en al goedgekeurd was, binnen de policy viel, we $12m per jaar uitgaven aan AWS en ik de middag dat ik aankwam al aan moest schuiven bij een AWS delegatie om de 30-40% kortingen te onderhandelen, en dat als het een economy vlucht en dan een budgethotel buiten de stad zou worden, ik gewoon wel niet zou gaan. En dat het nou niet echt een plezierreisje was. (Als je in Dubai woont, en geen interesse hebt in gokken of strippers, is er niet heel veel interessant aan Vegas.) Dat werd toen maar schoorvoetend goedgekeurd. Zoals gezegd, grote bedrijven worden nog wel eens "penny wise, pound foolish" over dit soort dingen.
/rant
Als ik tegenwoordig gevraagd wordt voor projecten buiten Europa en ze willen dat ik ook langs kom, stel ik dan ook simpelweg dat de vlucht dan business class is. Als ze dat niet kunnen/willen betalen, dan maar remote. En dat bevalt prima want zoals ik die rant begon, geen zin in al dat werkreizen, ik zit liever thuis in Spanje achter mijn bureautje te werken

En binnen Europa vind ik Vueling met een "space one" stoel prima, voor een vlucht van 2,5 uur maakt het me niet zo veel uit.