Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 204 ... 251 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Hmmbob schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:39:
Wat was hier ook al weer de ervaring met Privium & je hele gezin reizen? Mijn vrouw en ik hebben beiden privium, maar in de zomer vliegen de kinderen (12, 14) natuurlijk ook mee metzonder privium.

Wordt dat gewoon in de lange rij aansluiten?
Je mag erlangslopen met kinderen in privium rij.

Vanaf 12 kunnen kinderen ook privium krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:25
HGM schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:44:
Je mag erlangslopen met kinderen in privium rij.

Vanaf 12 kunnen kinderen ook privium krijgen.
Die ga ik niet voor deze ene keer aanvragen voor ze. Toch gewoon naar de Privium poortjes?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 12:25
JDFS schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:04:
[...]

Got it - voor dat moet ik denk ik nog even wachten totdat mijn aanvraag geaccepteerd wordt en ik kan inloggen in de portal van AmEx zelf denk ik (?)
Via de Amex experiences app

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

Hmmbob schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:51:
[...]

Die ga ik niet voor deze ene keer aanvragen voor ze. Toch gewoon naar de Privium poortjes?
Heb daar zelf nog nooit probleem mee gehad, wel alleen met kind onder 12.
Heb deze screenshot op mijn foto staan voor geval ze ooit moeilijk doen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7VEDo9tMKa7Gd7Qx75hUlVfgW_A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NI3bJh3Q6sHwZIboxZfoVPDN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Xandrios schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:17:
Inderdaad. En aanmelden vereist een in-person bezoek bij de landside lounge op Schiphol.

[...]

Dat ga je met Privium niet voorkomen, althans, bij de meeste maatschappijen (oa KLM) niet. Er zijn er een paar waar je gebruik mag maken van business class checkin met privium. Maar de meeste airlines doen daar niet aan mee.
'een paar' waar je met Privum wel business class mag inchecken is natuurlijk voor enige interpretatie vatbaar, maar volgens de officiële lijst van Privium zijn dat toch redelijk wat maatschappijen. Valt mij in ieder geval niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Wally2002 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:55:
[...]

'een paar' waar je met Privum wel business class mag inchecken is natuurlijk voor enige interpretatie vatbaar, maar volgens de officiële lijst van Privium zijn dat toch redelijk wat maatschappijen. Valt mij in ieder geval niet tegen.
Yes had deze ook al gevonden! Even kijken of ik mijn volgende trips met deze kan boeken.

Heb in ieder geval vandaag ook een trip geboekt van Amsterdam - Bangkok via transfer in Istanbul in Business Class. Naast dat het mijn tweede keer Business Class ooit wordt (de eerste was ik 4 jaar en kregen we een upgrade via een familielid, weet ik amper meer iets van) ben ik heel benieuwd naar de lounge in Istanbul en natuurlijk ook de Privium lounge :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 17:39
HGM schreef op maandag 27 mei 2024 @ 17:02:
[...]

Heb daar zelf nog nooit probleem mee gehad, wel alleen met kind onder 12.
Heb deze screenshot op mijn foto staan voor geval ze ooit moeilijk doen.[Afbeelding]
Ga jij dan ook naar de privium poortjes bij de paspoort controle? Ga binnenkort voor het eerst non schengen met kinderen van 3 en 6. Wat zijn daar de ervaringen mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
gomaster schreef op maandag 27 mei 2024 @ 22:16:
[...]

Ga jij dan ook naar de privium poortjes bij de paspoort controle? Ga binnenkort voor het eerst non schengen met kinderen van 3 en 6. Wat zijn daar de ervaringen mee?
Dat gaat alleen over de priority security. De paspoortcontrole is echt alleen voor priviumleden zelf, daar mogen je kids niet mee.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16:29

Daniel

Kapitein NCC-1701
CyBeR schreef op maandag 27 mei 2024 @ 22:27:
[...]
Dat gaat alleen over de priority security. De paspoortcontrole is echt alleen voor priviumleden zelf, daar mogen je kids niet mee.
Ik vraag het heel vriendelijk aan een medewerker, of ik niet toch met kind vooraan bij de paspoortcontrole mag aansluiten. Dat lukt meestal wel. Maar je hebt er idd geen recht op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

BBC presenter kicked off flight over child's allergy. De titel van het artikel is overdreven.

Maar interessante casus. Kind met heftige pinda-allergie, vlucht met SunExpress, vroegen de crew bij boarding een aankondiging te doen. Ze hadden dat niet van te voren geregeld, zeiden dat de luchtvaartmaatschappij onbereikbaar was. De crew weigerde de aankondiging te doen, omdat ze het niet kunnen afdwingen. ouders gingen daarna iedereen om hen heen aanspreken en vragen het aan iedere passagier in de rijen er achter door te geven.

De gezagvoerder wilde de verantwoordelijkheid blijkbaar niet en besloot dat het gezin niet kon meereizen. Dat vonden ze niet leuk (duh), en volgens de maatschappij werd de vader agressief en probeerde de cockpit in te komen. Vader ontkent dat maar zegt wel op de deur gebonsd te hebben... (en da's niet slim!)

Ik zag ze op het nieuws hier, slachtoffers, boos verdrietig etc. Maar ik heb ook wel begrip voor de crew, want die zijn verantwoordelijk als er toch wat misgaat, inclusief uitwijken naar ander vliegveld indien noodgeval. Het verhaal dat ze de maatschappij niet konden bereiken is ook wat zwakjes, als het echt zo belangrijk is doe je wel wat meer moeite dan bellen en een email.

Maar goed, hoe moeten luchtvaartmaatschappijen hier mee omgaan?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Aangezien het niet te garanderen is datr er geen pinda's aan boord zijn, geen pinda-stukjes in de bekleding van de stoelen zit (van eerdere vluchten), etc. kan een maatschappij niet anders dan dergelijke klanten weren.

En vice versa, als 't zó erg is met je allergie kun je toch geen dergelijke omgeving instappen zonder voorzorgsmaatregelen? M.a.w. ik ga er van uit dat 't hoofdzakelijk aanstellerij is. (Kind zal best allergisch zijn hoor dat geloof ik wel, maar niet zodanig dat als je vijftien rijen verderop een zakje pinda's opent het daar last van heeft.)

[ Voor 16% gewijzigd door CyBeR op 28-05-2024 02:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

CyBeR schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 01:59:
Aangezien het niet te garanderen is datr er geen pinda's aan boord zijn, geen pinda-stukjes in de bekleding van de stoelen zit (van eerdere vluchten), etc. kan een maatschappij niet anders dan dergelijke klanten weren.

En vice versa, als 't zó erg is met je allergie kun je toch geen dergelijke omgeving instappen zonder voorzorgsmaatregelen? M.a.w. ik ga er van uit dat 't hoofdzakelijk aanstellerij is.
Ik geloof dat het meer te maken heeft met mensen die actief iets met pinda's eten (Snickers en zo) en dat via de luchtcirculatie rondgaat, niet zozeer bekleding. Vandaar ook de oproep om niets te eten met pinda's en dat ze niets serveren. Het is geen aanstellerij; mensen met een dergelijke sterke allergie hebben vaak epi-pennen bij zich vanwege de risico's op anaphylactische shock.

Alleen ben ik niet onder de indruk van de weinige moeite die de ouders hebben gedaan. Bij dit soort specifieke risico's ga je toch wat pro-actiever te werk, en vlieg je alleen met maatschappijen die daar positief op reageren, niet gewoon de goedkoopste maatschappij en god zegene de greep.

Interessante link met meer informatie (maar geen neutrale bron :p ): https://peanutsusa.com/ex...yths-media-and-facts.html

En tips voor de allergische passagier: https://www.alternativeairlines.com/flying-with-nut-allergy

[ Voor 10% gewijzigd door gambieter op 28-05-2024 02:09 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
gambieter schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 02:03:
[...]

Ik geloof dat het meer te maken heeft met mensen die actief iets met pinda's eten (Snickers en zo) en dat via de luchtcirculatie rondgaat, niet zozeer bekleding. Vandaar ook de oproep om niets te eten met pinda's en dat ze niets serveren. Het is geen aanstellerij; mensen met een dergelijke sterke allergie hebben vaak epi-pennen bij zich vanwege de risico's op anaphylactische shock.
Dat weet ik, en ik noem 't niet aanstellerij in dat er helemaal niks zou zijn, maar dat men het waarschijnlijk overdrijft. Als het echt zo serieus is moet je zélf voorzorgsmaatregelen nemen want je kunt er nooit van uitgaan dat iedereen een dergelijke aanwijzing a) hoort b) begrijpt en c) opvolgt.
Alleen ben ik niet onder de indruk van de weinige moeite die de ouders hebben gedaan. Bij dit soort specifieke risico's ga je toch wat pro-actiever te werk, en vlieg je alleen met maatschappijen die daar positief op reageren, niet gewoon de goedkoopste maatschappij en god zegene de greep.
Dat dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
[...]

Interessante link met meer informatie (maar geen neutrale bron :p ): https://peanutsusa.com/ex...yths-media-and-facts.html

En tips voor de allergische passagier: https://www.alternativeairlines.com/flying-with-nut-allergy
Wat je zelf al zegt. Als die allergie daadwerkelijk zo ernstig is (dat zou zo maar kunnen) is het nalatig van de ouders die van tevoren niets geregeld hebben (proberen te bellen is niet iets regelen) en op het moment suprême de crew en andere passagiers voor een voldongen feit stellen. Waarbij zoals reeds opgemerkt het niet eens zeker is dat er geen eerdere pindaresten aanwezig zijn.

Enige oplossing is dan om deze mensen de toegang te weigeren, want als er een diversion nodig is omdat het kind onwel wordt (of erger) is de crew (en de maatschappij) de sjaak.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
  • Laatst online: 17-09 17:39
Daniel schreef op maandag 27 mei 2024 @ 23:10:
[...]

Ik vraag het heel vriendelijk aan een medewerker, of ik niet toch met kind vooraan bij de paspoortcontrole mag aansluiten. Dat lukt meestal wel. Maar je hebt er idd geen recht op.
Oke dank. Dat dacht ik al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
alexbl69 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:26:
[...]

Wat je zelf al zegt. Als die allergie daadwerkelijk zo ernstig is (dat zou zo maar kunnen) is het nalatig van de ouders die van tevoren niets geregeld hebben (proberen te bellen is niet iets regelen) en op het moment suprême de crew en andere passagiers voor een voldongen feit stellen. Waarbij zoals reeds opgemerkt het niet eens zeker is dat er geen eerdere pindaresten aanwezig zijn.

Enige oplossing is dan om deze mensen de toegang te weigeren, want als er een diversion nodig is omdat het kind onwel wordt (of erger) is de crew (en de maatschappij) de sjaak.
Ergens wel vreemd. Want stel je hebt de maatschappij voorafgaand aan de vlucht gesproken; welke extra maatregel treffen ze dan, anders dan omroepen dat er geen pindas gegeten en/of verkocht mogen worden? Ik kan me niet voorstellen dat er een extra schoonmaak geregeld wordt. Ik heb vaak genoeg op korte vluchtjes met EZY bijvoorbeeld zo'n omroep gehoord; no way dat die kist was schoongemaakt voor boarding.

Ik kan mij voorstellen dat je als ouder denkt dat als je melding maakt bij de cabincrew, ze een announcement doen en that's it?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:20

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Als die allergie werkelijk zo ernstig is, dan kun je toch nergens komen? Ik lees dat een noten-allergie vooral getriggerd wordt door eten (het zijn de proteïnes in het voedsel die het probleem veroorzaken) en dat het heel erg onwaarschijnlijk is dat je van het aanraken of inhaleren van (resten van) noten een allergische reactie zult krijgen. Iets wat eigenlijk ook al in je link gezegd wordt.
Zal dit natuurlijk net de 1 op 100 miljoen persoon zijn die dat wel heeft, maar als dat zo is dan nogmaals, kun je toch nergens komen? Niet in een restaurant, niet in de bus of metro, niet bij bekenden, zelfs mensen die in de openbare ruimte pinda's eten zijn dan een probleem.

Je mag geen aannames doen, maar ik zeg aanstellerij.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

wibblemoo schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:51:
[...]

Ergens wel vreemd. Want stel je hebt de maatschappij voorafgaand aan de vlucht gesproken; welke extra maatregel treffen ze dan, anders dan omroepen dat er geen pindas gegeten en/of verkocht mogen worden? Ik kan me niet voorstellen dat er een extra schoonmaak geregeld wordt. Ik heb vaak genoeg op korte vluchtjes met EZY bijvoorbeeld zo'n omroep gehoord; no way dat die kist was schoongemaakt voor boarding.

Ik kan mij voorstellen dat je als ouder denkt dat als je melding maakt bij de cabincrew, ze een announcement doen en that's it?
ik had laatst een vlucht met iemand die pinda allergie had..(een andere passagier die ik niet ken dus) en toen werd er omgeroepen dat het menu beperkt was en verzoek of men geen dingen met pindas wilde openen/eten... meer was er niet geregeld volgens mij..
Neem aan dat die lui wel een epipen bij zich hadden..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Maasluip schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:02:
[...]

Als die allergie werkelijk zo ernstig is, dan kun je toch nergens komen? Ik lees dat een noten-allergie vooral getriggerd wordt door eten (het zijn de proteïnes in het voedsel die het probleem veroorzaken) en dat het heel erg onwaarschijnlijk is dat je van het aanraken of inhaleren van (resten van) noten een allergische reactie zult krijgen. Iets wat eigenlijk ook al in je link gezegd wordt.
Zal dit natuurlijk net de 1 op 100 miljoen persoon zijn die dat wel heeft, maar als dat zo is dan nogmaals, kun je toch nergens komen? Niet in een restaurant, niet in de bus of metro, niet bij bekenden, zelfs mensen die in de openbare ruimte pinda's eten zijn dan een probleem.

Je mag geen aannames doen, maar ik zeg aanstellerij.
pinda allergie is erger dan noten alergie begreep ik.. daar kan het aanraken van iets met pinda al een anaphylactic shock triggeren.. die lui moeten ook 24x7 een epipen bij zich hebben om die reden.. zo niet kan een pinda aanraken potentieel dodelijk zijn..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:23

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

ToolkiT schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:28:
[...]
pinda allergie is erger dan noten alergie begreep ik.. daar kan het aanraken van iets met pinda al een anaphylactic shock triggeren.. die lui moeten ook 24x7 een epipen bij zich hebben om die reden.. zo niet kan een pinda aanraken potentieel dodelijk zijn..
De ellende is, dat een pinda-allergie te voorkomen is. Als die eenmaal ontwikkeld is, is het te laat.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Van het weekend even de full treatment gehad van de security op LHR en AMS...
ToolkiT in "Hét grote motortopic - Deel 26 (2024)"

En op AMS triggerde mijn 'flesje' sambal ook een volledig onderzoek (tas helemaal leeg, verhoor wat erin zat, of ik het gekocht had, zo ja waar, of ik dingen had aangenomen van anderen, waar ik heen ging etc etc etc..
Maar toen hij zag dat mijn tas vol met borrelnoten en drop zat en ik vertelde dat ik in Engeland woonde was het wel allemaal ok en mocht ik alles gewoon meenemen.. inclusief de liter sambal dus :)

Gelukkig had ik tijd genoeg want mijn vlucht was gecancelled en vervangende vluch was veel later.. en ook vertraagd.. dus nog net voor de 23:00 curfew waren we weg (ipv 19:20 van mijn geboekte vlucht)..
Wel interesant was dat de berichten van BA waren dat het vanwege weer op LHR was.. terwijl het weer daar prima mee viel.. en de andere vluchten normaal gingen.. Toen ik vroeg aan de ground crew of de vervangende vlucht wel ging zeiden ze dat de gecancelde vlucht niet ging vanwege operational reasons (oftwel niet volledige crew).. dus mogelijk kon een crewlid niet op tijd zijn vanwege een overstroming onderweg ofzo, of het was gewoon een slechte smoes..

[ Voor 36% gewijzigd door ToolkiT op 28-05-2024 11:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-09 17:47
gambieter schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 01:32:
BBC presenter kicked off flight over child's allergy. De titel van het artikel is overdreven.

Maar interessante casus. Kind met heftige pinda-allergie, vlucht met SunExpress, vroegen de crew bij boarding een aankondiging te doen. Ze hadden dat niet van te voren geregeld, zeiden dat de luchtvaartmaatschappij onbereikbaar was. De crew weigerde de aankondiging te doen, omdat ze het niet kunnen afdwingen. ouders gingen daarna iedereen om hen heen aanspreken en vragen het aan iedere passagier in de rijen er achter door te geven.

De gezagvoerder wilde de verantwoordelijkheid blijkbaar niet en besloot dat het gezin niet kon meereizen. Dat vonden ze niet leuk (duh), en volgens de maatschappij werd de vader agressief en probeerde de cockpit in te komen. Vader ontkent dat maar zegt wel op de deur gebonsd te hebben... (en da's niet slim!)

Ik zag ze op het nieuws hier, slachtoffers, boos verdrietig etc. Maar ik heb ook wel begrip voor de crew, want die zijn verantwoordelijk als er toch wat misgaat, inclusief uitwijken naar ander vliegveld indien noodgeval. Het verhaal dat ze de maatschappij niet konden bereiken is ook wat zwakjes, als het echt zo belangrijk is doe je wel wat meer moeite dan bellen en een email.

Maar goed, hoe moeten luchtvaartmaatschappijen hier mee omgaan?
heh, was ik 1.5 week geleden op een vlucht van BA van HND naar LHR. paar minuten na opstijgen werd er opgeroepen dat er een passagier was met een "severe nut allergy".

nja, stond ik daar met mn zakjes noten die ik wou eten op de 15 uur durende vlucht. ene kant kut want de hele vlucht wordt in zn greep genomen door iemand die niet tegen nootjes kan, andere kant wel gewoon begrip tonen en geen nootjes eten... denk dat die meneer ook de hele vlucht een KN95 masker droeg dus deed wel uiterst zn best om geen problemen te veroorzaken

shit happens, leven gaat door

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Laatst online: 19:22
Die weervrouw had zich wat beter moeten informeren:
Food Allergies
Please be advised that our preorder meals and food offered for purchase on board our flights may contain or have been exposed to common allergens. Passengers who suffer from food-related allergies are required to inform themselves about the ingredients of the food before consuming them.

SunExpress can neither remove products that are available on board nor accept responsibility for any allergic reactions that may occur, as we cannot guarantee that the preorder meals and food offered for purchase are safe to consume for people with various food allergies or that other passengers will not bring food containing allergens on board. Although our cabin crew is trained in First Aid, we recommend that you travel with someone who is familiar with your allergy and can assist you.

If you have a food allergy, please consult your doctor and assess the travel risks before your trip. Based on the food policy outlined above, it is ultimately the responsibility of our guests to decide whether to fly. Please note that if you choose not to fly after having purchased a ticket, ticket rules will apply.

Passengers with food allergies must carry their required medicines in their hand luggage and have a doctor’s report which states what needs to be done in case of a medical emergency to hand. You must have your prescribed medication and doctor’s report with you to ensure that you do not have problems passing through airport security. Please make sure you check any precautions that must be taken before the flight. Passengers who have severe allergies that are not carrying a doctor’s report with them, may not be admitted to the flight for flight security purposes.
bron: https://www.sunexpress.com/en/terms-conditions-sunexpress/
De crew handelde dus precies volgens de voorwaarden van SunExpress,voorwaarden waar de reiziger mee akkoord gaat bij het boeken.

Neemt niet weg dat een pinda allergie enorm vervelend is en ernstige gevolgen kan. Tegelijkertijd kan een airline gewoon niet garanderen dat een vliegtuig helemaal pinda-vrij is.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

ToolkiT schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:32:
En op AMS triggerde mijn 'flesje' sambal ook een volledig onderzoek (tas helemaal leeg, verhoor wat erin zat, of ik het gekocht had, zo ja waar, of ik dingen had aangenomen van anderen, waar ik heen ging etc etc etc..
Maar toen hij zag dat mijn tas vol met borrelnoten en drop zat en ik vertelde dat ik in Engeland woonde was het wel allemaal ok en mocht ik alles gewoon meenemen.. inclusief de liter sambal dus :)
Secondary op AMS was ook geinteresseerd in de 25 kuipjes satesaus die ik een keer bij me had :+
FredvZ schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 12:06:
Die weervrouw had zich wat beter moeten informeren:
[...]
De crew handelde dus precies volgens de voorwaarden van SunExpress,voorwaarden waar de reiziger mee akkoord gaat bij het boeken.

Neemt niet weg dat een pinda allergie enorm vervelend is en ernstige gevolgen kan. Tegelijkertijd kan een airline gewoon niet garanderen dat een vliegtuig helemaal pinda-vrij is.
Ja, dat probeerde ik ook duidelijk te maken. Vervelende situatie, maar iemand die zelfstandig de passagiers gaat proberen te forceren en op de cockpitdeur bonkt, die vraagt erom. De crew zit er tussenin.

[ Voor 35% gewijzigd door gambieter op 28-05-2024 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:58

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

gambieter schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 12:54:
[...]

Secondary op AMS was ook geinteresseerd in de 25 kuipjes satesaus die ik een keer bij me had :+
Ik mag als personeel zijnde wat voedsel betreft alles meenemen, ook in grote hoeveelheden. Maar toch ben ik soms wel wat voorzichtig, zo had ik laatst een potje met Bhut Jolokia chili poeder van huis mee willen meenemen voor mijn avondeten, toch maar niet gedaan...

Want wat als ze het niet kunnen herkennen als iets onschuldigs en ik het weg moet gooien en niet mee naar binnen mag nemen? Best wel duur spul namelijk en tevens een soort van traangas in poedervorm..... ;)

Ander vraagje: in de late avond gaan er vanaf AMS wel 8 vluchten tegelijk naar de UK met vertrektijd 22.40, waarom zit hier niet wat meer spreiding in? Dus bijvoorbeeld 22.10, 22.15, 22.20 etc. etc.

Dat zou toch veel relaxter zijn voor de verkeersleiding, de beschikbare banen en de organisatie in zijn geheel?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:23
bvk schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 00:19:
[...]
Ander vraagje: in de late avond gaan er vanaf AMS wel 8 vluchten tegelijk naar de UK met vertrektijd 22.40, waarom zit hier niet wat meer spreiding in? Dus bijvoorbeeld 22.10, 22.15, 22.20 etc. etc.

Dat zou toch veel relaxter zijn voor de verkeersleiding, de beschikbare banen en de organisatie in zijn geheel?
Ik zie er 6.

Maar dat zijn hele korte vluchten. Die gaan wel een paar keer per dag op en neer. Dus als ze een half uurtje gaan wachten dan kunnen ze misschien 1x minder vliegen.

Daarnaast is de kans dat ze op tijd vertrekken op de laatste vlucht van de dag erg klein. Dan moet je de hele dag geen vertraging gehad hebben. Het is dus gewoon wie het eerst komt bij de luchtverkeersleiding.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

[...]

Dit is flexibeler voor KLM. De tijdstippen zijn bij vliegen niet zo star als bij een trein, niemand kijkt gek op als de deur een kwartiertje eerder of later dichtgaat. De tijdstippen van de slots op de startbaan verschillen mogelijk wel. Het eerste vliegtuig dat gereed is, krijgt dan de vroegste slot, etc. Als je vantevoren elke vlucht aan één slot koppelt, raak je die flexibiliteit kwijt. Gisteren was er één vlucht drie kwartier vertraagd, maar de andere vijf stegen op om 22:42, 22:44, 22:46, 22:48 en 22:54.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
[...]

Maakt in de praktijk weinig uit denk ik, je bent toch als grote luchthaven wel ingericht op het afhandelen van grote hoeveelheden vluchten tegelijk.
Sowieso is schematijd in de praktijk ook maar theoretisch. KL919 naar Aberdeen is de afgelopen week niet eerder dan 22:54 vertrokken en ook wel eens om 23:35 pas. KL945 naar Glasgow niet eerder dan 22:48, KL1131 naar Cork zowaar een keer om 22:41 maar gisteren bijvoorbeeld pas om 23:44.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Wij gaan in juli met het gezin in Japan, nu heb ik zelf vrij weinig gevlogen afgezien van wat binnenland Europa en twee keer Aruba, maar wij zijn nu via de reisorganisatie ingedeeld op (helaas) een tweetal vluchten naar Tokio via Dubai.

Nu is dat dus (gelukkig) met de A380 van Emirates dus dat is dan wel een mazzeltje want daar heb ik nooit mee gevlogen en van wat ik lees is dat toch net ietsje prettiger qua ruimte en geluid. Toch zie ik wel een beetje op tegen de enorme afstand (bijna 21 uur in totale reistijd).

Hoe gaat dat in Dubai als je moet wachten, is dat een beetje relaxed? En moet je dan door de douane of hoeft dat niet omdat je niet lang daarna weer doorvliegt?

En kan je in de A380 je laptop opladen met 230V of moet je daar een adapter voor meenemen? Voor Japan heb ik al type B nodig zag ik.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-09 23:49
Even voor de laatste vraag in het specifiek: in het algemeen, als en indien er stopcontacten in het vliegtuig zitten, hebben ze een spanning van 110V en pakken ze alle gangbare plugs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

De laatste keer, dat ik in Dubai overstapte (zes jaar geleden), moest ik van de ene naar de andere terminal en daarbij door paspoort- en veiligheidscontrole.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:56

PowerFlower

être diable et jouer fleur

psy schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:55:
Nu is dat dus (gelukkig) met de A380 van Emirates dus dat is dan wel een mazzeltje want daar heb ik nooit mee gevlogen en van wat ik lees is dat toch net ietsje prettiger qua ruimte en geluid. Toch zie ik wel een beetje op tegen de enorme afstand (bijna 21 uur in totale reistijd).
Ik mis de Emirates A380 O+ Als je dan economy moet doen op zo'n reis, dan op die manier ;) Geen idee hoe oud je kinderen zijn, maar ze komen meestal ook polaroids maken met kinderen en zo. Stoelen zijn ruim, 32-34" pitch.
Hoe gaat dat in Dubai als je moet wachten, is dat een beetje relaxed? En moet je dan door de douane of hoeft dat niet omdat je niet lang daarna weer doorvliegt?
Voor Emirates > Emirates blijf je in Terminal 3, je hoeft alleen door security heen. Verder is dat gewoon "een groot vliegveld", dus veel winkels, restaurants etc. (Ik mis ook de cigar lounge in de business class lounge, trouwens.) Als je genoeg tijd hebt (maar dan heb ik het wel echt over iets van een uur of 8 ) kun je nog even de stad in, en de Burj Khalifa kijken en zo ;)
En kan je in de A380 je laptop opladen met 230V of moet je daar een adapter voor meenemen? Voor Japan heb ik al type B nodig zag ik.
Elke stoel heeft USB-A, maar stopcontacten maar 1 op de drie of zo, afhankelijk van welke versie A380 je hebt. En daar gaan Engelse/Europese/Amerikaanse stekkers in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

PowerFlower schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:37:
[...]
Voor Emirates > Emirates blijf je in Terminal 3, je hoeft alleen door security heen.
O :? Zo'n zes jaar geleden (AMS - BKK & vv) moest ik wel naar een andere terminal. Kan zijn, dat dat ondertussen is veranderd, maar ik zou er nog niet op durven gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

[...]

Ik mag als personeel zijnde wat voedsel betreft alles meenemen, ook in grote hoeveelheden. Maar toch ben ik soms wel wat voorzichtig, zo had ik laatst een potje met Bhut Jolokia chili poeder van huis mee willen meenemen voor mijn avondeten, toch maar niet gedaan...

Want wat als ze het niet kunnen herkennen als iets onschuldigs en ik het weg moet gooien en niet mee naar binnen mag nemen? Best wel duur spul namelijk en tevens een soort van traangas in poedervorm..... ;)

omdat de curfew 23:00 is en ze zo maximale eruit kunnen halen.. (en met tijdzones ook nog op tijd in UK aankomen voor de curfews daar)..
De slots zijn vrij flex.. pas als boarding complete is kunnen ze dat activeren begrijp ik.. en boarding duurt de ene keer langer dan andere.. en daarna kom je gewoon in de rij.. als het druk is moet je langer wachten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

PowerFlower schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:37:
[...]

Ik mis de Emirates A380 O+ Als je dan economy moet doen op zo'n reis, dan op die manier ;) Geen idee hoe oud je kinderen zijn, maar ze komen meestal ook polaroids maken met kinderen en zo. Stoelen zijn ruim, 32-34" pitch.

[...]

Voor Emirates > Emirates blijf je in Terminal 3, je hoeft alleen door security heen. Verder is dat gewoon "een groot vliegveld", dus veel winkels, restaurants etc. (Ik mis ook de cigar lounge in de business class lounge, trouwens.) Als je genoeg tijd hebt (maar dan heb ik het wel echt over iets van een uur of 8 ) kun je nog even de stad in, en de Burj Khalifa kijken en zo ;)

[...]

Elke stoel heeft USB-A, maar stopcontacten maar 1 op de drie of zo, afhankelijk van welke versie A380 je hebt. En daar gaan Engelse/Europese/Amerikaanse stekkers in.
Top, dank je 8)

Nee we hebben een dikke 3 uur dus dat wordt rondhangen, en hopen dat je fatsoenlijk ergens kan zitten. Wel midden in de nacht, van 00:00 tot 3:40 ofzo.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:56

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Freee!! schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:49:
O :? Zo'n zes jaar geleden (AMS - BKK & vv) moest ik wel naar een andere terminal. Kan zijn, dat dat ondertussen is veranderd, maar ik zou er nog niet op durven gokken.
Terminal 3 is nogal groot, je hebt A, B, en C, en tussen A en B/C gaat een metro. Maar dat is met name als je van vliegtuigtype wisselt, als je van A380 naar A380 overstapt bijf je afaik ook in dezelfde concourse (A, volgens mij).
psy schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 19:10:
Nee we hebben een dikke 3 uur dus dat wordt rondhangen, en hopen dat je fatsoenlijk ergens kan zitten. Wel midden in de nacht, van 00:00 tot 3:40 ofzo.
De meeste dingen (volgens mij vrijwel alles) zijn gewoon 24/7 open, dus pak ergens een biertje of een snack zou ik zeggen.

[ Voor 27% gewijzigd door PowerFlower op 29-05-2024 21:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Laatst online: 19:08

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
[...]

Top, dank je 8)

Het is geen Schiphol waar alles dicht gaat: ik ben er rond dat tijdstip ook geweest. Lekker gaan eten & drinken in de restaurants die allemaal open zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pes
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 23:19

pes

[...]

Top, dank je 8)

Hopelijk zowel heen als terug zo een overstaptijd! Mijn Emirates-boeking vorig oktober-november had een overstaptijd van 1h15m, en nog maar net gehaald. Lang wachten op de grond en taxiën, volle bussen naar terminal, rennen en haasten door security, en stukje met zo een elektrische terminalvoertuig meerijden.

Hoewel, wellicht valt het mee net na middernacht, mijn aansluiting was 06:55-08:10.

[ Voor 6% gewijzigd door pes op 29-05-2024 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:14
https://nos.nl/l/2522357

Hoe dan!?! Moet haast wel zelfdoding zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Cheesy in "Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2"

Om twee losse discussies te voorkomen. In het andere luchtvaart topic is het ook al besproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Volgens een getuige op reddit wel.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
pes schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:14:
[...]

Hopelijk zowel heen als terug zo een overstaptijd! Mijn Emirates-boeking vorig oktober-november had een overstaptijd van 1h15m, en nog maar net gehaald. Lang wachten op de grond en taxiën, volle bussen naar terminal, rennen en haasten door security, en stukje met zo een elektrische terminalvoertuig meerijden.

Hoewel, wellicht valt het mee net na middernacht, mijn aansluiting was 06:55-08:10.
Nee, midden in de nacht is het net zo druk. Deze transfer komt heel veel voor, middagvluchten uit Europa die rond middernacht landen en dan aansluitingen verder richting Azië die 2-3 uur later weer vertrekken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0TVHFQf4mbe5ZywNI1cxvoKSies=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nQTtwgF3IcVqXJ1brRIry9DH.jpg?f=fotoalbum_large

Die stijgt op op de foto. En ik heb stoel 6D in dat vliegtuig. Probleem is alleen dat ik de foto hier neem :+

2 punten door degene die het vliegveld weet :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
PWM schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:19:
[Afbeelding]

Die stijgt op op de foto. En ik heb stoel 6D in dat vliegtuig. Probleem is alleen dat ik de foto hier neem :+

Dat is zuur zeg. Marco Polo - Venetië?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Homer-Simpson schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:24:
[...]

Dat is zuur zeg. Marco Polo - Venetië?
Knap hoor.

Uurtje later een Easyjet gepakt. Interessant concept met Speedy Boarding, waarbij 80% van het toestel dat heeft :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:10
Dat moét niet natuurlijk, ongelukken gebeuren. Dit exacte ongeval gebeurd met enige regelmaat, onlangs in de US ook nog (link).

De cityhopper vliegtuigen starten de motoren soms al op de ramp/pad na het sluiten van de deur. Ook omdat ze in enkele gevallen zonder push kunnen vertrekken 'op eigen stoom'. Op dat moment heb je dan nog de afhandelaar op locatie. Dat is vaak een persoon of 2; potentieel meer als bagage laden pas wordt afgerond na het sluiten van de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
[...]

Ik zie er vandaag maar drie? Namelijk naar Glasgow/Newcastle/Norwich? En nog een naar Cork maar dat is geen UK. En dat zijn tussen 22:25 en 23:10 de enige vluchten die vertrekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Spain fines budget airlines €150m over ‘abusive’ cabin bag and seat charges
Budget airlines including easyJet and Ryanair have been hit with fines totalling €150m (£128m) by the Spanish government for policies that include charging passengers extra for cabin luggage.

In the biggest sanction issued by the Spanish government’s ministry of social rights and consumer affairs, the carriers easyJet, Ryanair, Vueling and Volotea have been penalised after an investigation launched last summer.

Under the judgment, the four airlines face being banned from charging passengers for cabin luggage in the future. The Spanish news outlet Cadena SER reported that the fines would total €150m, with the airlines also being censured for charging passengers extra fees to reserve adjacent seats for children and other dependents.
Ik zou dit graag meer ingevoerd zien worden. Sommige praktijken zijn walgelijk...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De sector is lang genoeg niet gereguleerd geweest. Laten we wel wezen, de meeste kijken naar Ryanair, en als zij ermee wegkomen volgt de rest snel genoeg.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:28
gambieter schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 18:02:
Spain fines budget airlines €150m over ‘abusive’ cabin bag and seat charges

[...]

Ik zou dit graag meer ingevoerd zien worden. Sommige praktijken zijn walgelijk...
En dan wil ik korting als ik alleen een koffer incheck en geen trolley meeneem in de cabine, dat is dan wel zo eerlijk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:10
Gisteren met Xiamen Airlines gevlogen van Osaka naar Xiamen, in BC met een 737-800. Er waren in totaal 8 BC seats (2 rijen). De achterste rij heeft beperkte recline heb ik mogen ondervinden. We mochten gebruik maken van de Japan Airlines lounge. Niet echt de beste lounge, maar beter dan niets.

Ongelooflijk hoeveel handbagage mensen meenemen... Ik ben wel wat vakantievluchten gewend, maar dit was echt next level. Er waren serieus mensen die een rijstkoker in doos hebben meegenomen als handbagage, naast 2 andere tassen... Al helemaal omdat dit toestel best beperkten ruimte heeft voor handbagage. Bij het boarden waren mensen ook aan het voordringen, en nu snap ik waarom. 8)7

In verband met een aansluitende vlucht 15u later mochten we de nacht doorbrengen in een hotel. Prima.

Nu inmiddels onderweg naar Amsterdam met een 787-9. Stoelen zitten/liggen goed. De First Class lounge van Xiamen Airlines was niet heel druk. Over het eten kan ik niet oordelen aangezien ik niet kon lezen wat wat is (en ik geen niet-halal vlees eet).

Eén minpunt bij het boarden: veel van de BC-passagiers zijn als eerste aan boord gegaan. Vervolgens moesten ruim 200 andere reizigers ook instappen, via dezelfde deur. Dat vond ik niet zo fijn, ik kon niet echt relaxed m'n plek innemen.

In tegenstelling tot wat ik lees in reviews is zowel het grondpersoneel als cabin crew erg vriendelijk en behulpzaam. Hier en daar las ik dat deze airline niet zo vriendelijk is voor mensen met een niet-Westers uiterlijk (niet zijnde Chinees). M'n vrouw was daar een beetje bang voor, maar die angst was nergens voor nodig blijkt nu. :Y

Ik merk trouwens wel dat de combinatie van m'n niet-westerse uiterlijk (en naam) en Nederlands paspoort wel leidt tot extra paspoortcontroles in Azië (Maleisië, Zuid-Korea, Japan en China). Overal is mijn paspoort met een loep meerdere keren gecontroleerd op echtheid. _O- Die baard zal ook niet helpen. ;) Ach ja, ze doen ook maar hun werk.

Daar waar wij gisteren op de vlucht naar Xiamen volgens mij de enige niet-Chinezen aan boord waren, zijn er nu wel iets meer niet-Chinezen aan boord. Ik denk dat ik me nu aardig kan voorstellen hoe een Nederlander zich voelt aan boord bij Saudi Airlines en in mindere mate bij Turkish. :D

Trouwens, op het vliegveld in Osaka ben ik door vier verschillende tv-ploegen gevraagd voor een interview (over hoe het was in Japan enzo). Toegegeven, ik was de enige persoon met een mediterraans uiterlijk. Dat valt op. En al helemaal met baard. :P

Al met al prima voor €890 pp in BC (voor KIX-AMS via XMN). :Y

Update:
1) in-flight Wi-Fi van Xiamen Airlines werkte niet zo goed als die van KLM (AMS-KUL). Op laatstgenoemde vlucht kon ik live F1 streamen (met betaald pakket), maar op deze vlucht van Xiamen Airlines kon ik amper surfen.
2) ze moeten het videobellen tijdens een vlucht verbieden. Er was één vrouw achter mij die lange tijd ging videobellen zonder oordopjes. Wel opmerkelijk dat ze kon videobellen terwijl ik amper kon surfen. Ik zat op mijn gratis uurtje Wi-Fi (BC-reizigers konden 1u gratis internetten), misschien heeft zij wel betaald.

[ Voor 9% gewijzigd door Mawlana op 03-06-2024 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik ga binnenkort een weekendje weg met Transavia en zie bij het boeken dat de afmetingen van een tas maximaal 40x30x20 mogen zijn. Ik had vorig jaar een mooi koffertje gekocht maar die is dus 55cm... Ik ga een marathon rennen dus behalve wat sportspulletjes hoef ik niet zoveel mee te nemen , heeft iemand een tip voor een goede tas met de maximale afmetingen? Ik dacht aan zoiets maar dan wat op de rug kan.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frankb15
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16-09 10:04
Sport_Life schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:54:
Ik ga binnenkort een weekendje weg met Transavia en zie bij het boeken dat de afmetingen van een tas maximaal 40x30x20 mogen zijn. Ik had vorig jaar een mooi koffertje gekocht maar die is dus 55cm... Ik ga een marathon rennen dus behalve wat sportspulletjes hoef ik niet zoveel mee te nemen , heeft iemand een tip voor een goede tas met de maximale afmetingen? Ik dacht aan zoiets maar dan wat op de rug kan.
Of deze Decathlon tas van €8,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:40

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

KLM geeft gewoon geen digitale boardingpas meer uit in de strijd tegen de handbagage - je moet maar bij de bagage dropoff je pas komen halen en dan meteen je koffertje inleveren. Althans, dat had ik gisteren. Het is weer wat anders dan een SMS krijgen die zegt dat er iets mis is en je moet je melden. 🤷

Airlines hebben zichzelf dit probleem op de hals gehaald door ruimbagage te weren, of in elk geval optioneel te maken. Ik zou trouwens niet weten hoe de Airlines dit nu zouden kunnen oplossen?

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:48
pjottum schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:45:
KLM geeft gewoon geen digitale boardingpas meer uit in de strijd tegen de handbagage - je moet maar bij de bagage dropoff je pas komen halen en dan meteen je koffertje inleveren.
Het overkomt mij een enkele keer, maar vreemd genoeg niet op de vluchten waarvan bekend is dat er te veel bagage meegezeuld wordt. Maar men zou gewoon wat beter moeten opletten bij boarding, maar dat levert waarschijnlijk te veel gezeur op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-09 23:49
Voor de context, ik neem aan dat zich dat vooralsnog beperkt tot boarding group 5? Enige keren dat ik ze wat assertiever heb gezien omtrent de mogelijke volle bakken, is bij deze passagiers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Die hebben m'n kids ook. Beetje goedkoop ding wel, maar het doet wat het moet doen. En je kan 'm gemakkelijk binnenstebuiten opvouwen en wegleggen. Ik zag overigens pas een hele familie (opa, oma, getrouwde kinderen, met kinderen) met een stuk of 8 van die tasjes, dat zag er wel komisch uit. :D

Alternatief is deze van Primark:
https://www.primark.com/n...vakken-zwart-991100076804

[ Voor 5% gewijzigd door Cheesy op 04-06-2024 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Laatst online: 19:22
Airlines hebben zichzelf dit probleem op de hals gehaald door ruimbagage te weren, of in elk geval optioneel te maken. Ik zou trouwens niet weten hoe de Airlines dit nu zouden kunnen oplossen?
Terug naar vroeger: standaard xx kg ruimbagage bij je ticket en handbagage beperken tot kwetsbare bagage, kleine (rug/hand)tassen, atachekoffers, hoeden en kranten.

Dat introduceert wel een nieuwe uitdaging: de bagage afhandeling van veel vliegvelden loopt al tegen zijn grenzen aan. Het is maar de vraag of zij een extra influx van af te handelen bagage aankunnen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

PWM schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:19:
[Afbeelding]

Vliegtuig gemist dus?
Wat kost een kaartje op zo short notice (neem aan dat je die zelf (of nou ja je baas) moest betalen?), rekenen ze dan een woekerprijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brinta
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:24
Vorige week deed ik een vervelende ontdekking: Flying Blue heeft ruim 250k miles van mij laten verlopen. Ik baal flink, want ik heb hier meer dan 10 jaar voor gespaard en het was mijn plan om ze nog een keer te gebruiken voor een mooie reis. Maar door achtereenvolgens corona, nieuwe baan en kleine kinderen heb ik al 5 jaar niet meer met KLM gereisd en had ik mijn miles ook nog niet ingewisseld.

Ik had wel afgelopen jaren netjes ieder jaar wat miles laten bijschrijven via externe partners en kon nog gebruik maken van mijn softlanding naar silver om de miles te behouden. Echter nu blijkt dat miles van die externe partners niet helpen bij het verlengen van de geldigheid van miles. Wat mij extra steekt is dat ik geen enkele waarschuwing heb gehad dat mijn punten zouden gaan verlopen (die meldingen heb ik bij diverse andere loyaltyprogramma's wel gekregen).

Heeft iemand ervaring met een evt coulanceregeling bij Flying Blue? Ik wil graag wijzen op het uitblijven van die waarschuwing op het verlopen en op het feit dat ik door corona/ouderschapsverlof niet heb kunnen reizen. En zo ja, heeft iemand tips voor de beste ingang, want het telefoonnummer voor de klantenservice van FB lijkt gewoon van KLM te zijn. Ik had KLM al een bericht gestuurd op Whatsapp, maar die verwezen mij naar het klachtenformulier van FB (en dat lijkt mij bij voorbaat kansloos).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
Ik heb wel eens gezien dat iemand inderdaad de mogelijkheid heeft gekregen om de miles terug te halen, door op korte termijn te vliegen. Ik zou zeker even contact zoeken.

Op welk moment zijn je miles verlopen? Toen je van Zilver terugviel naar het basisniveau, of een jaar later? In het laatste geval heb je een iets minder sterke case omdat de verloopdatum dan - voor zover ik weet - een jaar lang zichtbaar is geweest op de klm website. Als ze direct vervielen toen je Zilver-af was sta je iets sterker omdat de verloopdatum, voor zover ik weet, niet wordt weergegeven als je status hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
ToolkiT schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:32:
[...]

Vliegtuig gemist dus?
Wat kost een kaartje op zo short notice (neem aan dat je die zelf (of nou ja je baas) moest betalen?), rekenen ze dan een woekerprijs?
110 euro :p Goedkoper dan de KLM vlucht was. En KLM stort het geld gewoon terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

KLM geeft gewoon geen digitale boardingpas meer uit in de strijd tegen de handbagage - je moet maar bij de bagage dropoff je pas komen halen en dan meteen je koffertje inleveren. Althans, dat had ik gisteren.
Als ik naar de incheckbalie moet, zorg ik dat iemand anders even op mijn handbagage let.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

fopjurist schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:27:
[...]

Als ik naar de incheckbalie moet, zorg ik dat iemand anders even op mijn handbagage let.
In mijn beleving heeft dat niets met elkaar te maken. De laatste keer dat ik vanwege het ontbreken van de digitale boarding pass naar de incheckbalie moest werd er niets gezegd over handbagage (niet van mij en ook niet van de passagier voor mij die duidelijk meer bij zich had dan ik), en vrijwel iedere andere keer werd er bij de gate opgeroepen om handbagage gratis in te checken.

Daarnaast, als ze het mij persoonlijk zouden vragen (is tot nu toe nog niet gebeurd) dan geef ik aan dat mijn laptop in de handbagage zit, die mag immers alleen als handbagage mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Laatst online: 12:50

Sorcerer8472

Mens sana?

Zr40 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:45:
[...]

In mijn beleving heeft dat niets met elkaar te maken. De laatste keer dat ik vanwege het ontbreken van de digitale boarding pass naar de incheckbalie moest werd er niets gezegd over handbagage (niet van mij en ook niet van de passagier voor mij die duidelijk meer bij zich had dan ik), en vrijwel iedere andere keer werd er bij de gate opgeroepen om handbagage gratis in te checken.

Daarnaast, als ze het mij persoonlijk zouden vragen (is tot nu toe nog niet gebeurd) dan geef ik aan dat mijn laptop in de handbagage zit, die mag immers alleen als handbagage mee.
Bij Easyjet hebben ze tegen mij al eens gezegd "jammer dan, haal hem er maar uit, je koffer moet echt in het ruim mee". Sindsdien nooit meer Easyjet gevlogen.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:40

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

[...]

Nee, ik werd gevraagd om mijn handbagage bij de uitgifte. Bij boarden werden er wel mensen uitgeplukt met van die harde vierwielers, uit groep 2,3 en 4. Ik had blijkbaar een sloeberticket (maar laat geboekt, dus wel een duur sloeberticket) dus groep 5 maar mocht gewoon doorlopen.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Een paar jaar geleden kon ik voor relatief weinig miles altijd wel goedkoop privé economy tickets boeken.

Ik kom nu uit op bijna 60.000 miles voor een vlucht naar Munchen vanuit Amsterdam met 2 volwassenen, 1 baby en 1 peuter. Dan moet er ook nog 380 EUR bij.

Zijn jullie het met mee eens dat ik dan misschien beter gewoon 629,00 euro kan betalen zonder miles? Beter voor de XP points en de miles bewaren voor een vlucht buiten Europa met het gezin?

Het sparen en inzetten van miles lijkt iig veel minder interessant te zijn geworden. Benieuwd naar jullie mening/advies.

[ Voor 3% gewijzigd door Workaholic op 04-06-2024 20:43 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

@Workaholic klopt, het hangt erg af van datums en routes maar het is idd moeilijker geworden.

Maar zelfs voor de laagste tarieven (30.000 miles retour SFO + 350 euro bijbetalen oid) is het nog prijzig imo. Het beste gebruik qua waarde is gebruiken voor upgrades, waar je vervolgens niet in euro's hoeft bij te betalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tnx :) Uiteindelijk kwam ik na wat puzzelen uit op heen met Transavia en terug met KLM (Via Booking.com). Bij KLM mag de koffer nog wel gewoon mee dus ik betaal nu 24 euro om een koffer(tje) mee te nemen.

Rest mij gelijk de vraag: normaal boek ik altijd rechtstreeks, moet ik nog ergens op letten nu ik via Booking.com heb geboekt ? Gaat om directe vluchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
pjottum schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 19:05:
[...]

Nee, ik werd gevraagd om mijn handbagage bij de uitgifte. Bij boarden werden er wel mensen uitgeplukt met van die harde vierwielers, uit groep 2,3 en 4. Ik had blijkbaar een sloeberticket (maar laat geboekt, dus wel een duur sloeberticket) dus groep 5 maar mocht gewoon doorlopen.
Met een rugzak wordt je er ook bijna nooit uitgeplukt. Die dingen zijn veel makkelijker op te bergen. En veel meer kans dat ze kwijt raken in het bagagesysteem (straps die ergens achter blijven haken). Het zijn altijd de rolkoffers van maximaal formaat.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

[...]

De meeste laptops kun je toch gewoon inchecken?
https://www.klm.nl/inform...ted-items-checked-baggage
U mag 15 apparaten met een lithiumbatterij tot 100 Wh meenemen in uw ruimbagage, als de apparaten volledig uitgeschakeld zijn.
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 17:11:
[...]

Bij Easyjet hebben ze tegen mij al eens gezegd "jammer dan, haal hem er maar uit, je koffer moet echt in het ruim mee". Sindsdien nooit meer Easyjet gevlogen.
Er zit een scheurt in mijn hardshell handbagagekoffertje. Zit er al jaren en ik heb er geen last van, maar als ze hem willen inchecken duw ik erop zodat je de scheur goed ziet en wijs ik erop dat hij bijna uit elkaar valt. Tot nu toe is dat goed gegaan :P
Sport_Life schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:35:
[...]

Rest mij gelijk de vraag: normaal boek ik altijd rechtstreeks, moet ik nog ergens op letten nu ik via Booking.com heb geboekt ? Gaat om directe vluchten.
Bidden dat je vlucht gewoon gaat en je booking.com niet meer nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

fopjurist schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:37:
[...]

Bidden dat je vlucht gewoon gaat en je booking.com niet meer nodig hebt.
Ervaring mee?

Neem aan dat bij een geannuleerde vlucht gewoon een andere kan kiezen , gelijk aan mensen die rechtstreeks boeken bij KLM/Transavia?

[ Voor 24% gewijzigd door Sport_Life op 04-06-2024 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
Sport_Life schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:41:
[...]

Ervaring mee?

Neem aan dat bij een geannuleerde vlucht gewoon een andere kan kiezen , gelijk aan mensen die rechtstreeks boeken bij KLM/Transavia?
Via booking.com of een andere hotel site je vlucht boeken kan slim zijn als je je vlucht en hotel in dezelfde boeking hebt. Dan is het een pakketreis. En als je vlucht dan bijvoorbeeld niet door gaat, dan moeten ze ook je hotel kosteloos annuleren. Was heel handig in de tijd dat je nog wel eens spontaan lockdowns kon krijgen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Sport_Life schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:41:
[...]

Ja en nee. Je zult met booking dan moeten overleggen. Natuurlijk regelen ze dan iets, maar zij bepalen welke opties ze aanbieden qua vluchten. Een extra schakel tov de mensen die rechtstreeks hebben geboekt. Ik boek daarom altijd rechtstreeks. Heb al meerdere keren moeten omboeken (door annulering of wijziging ) en dan heb je enorm veel flexibiliteit die je alleen hebt omdat je rechtstreeks hebt geboekt.

[ Voor 7% gewijzigd door We Are Borg op 04-06-2024 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

We Are Borg schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:54:
[...]

Ja en nee. Je zult met booking dan moeten overleggen. Natuurlijk regelen ze dan iets, maar zij bepalen welke opties ze aanbieden qua vluchten. Een extra schakel tov de mensen die rechtstreeks hebben geboekt. Ik boek daarom altijd rechtstreeks. Heb al meerdere keren moeten inboeken (door annulering of wijziging ) en dan heb je enorm veel flexibiliteit die je alleen hebt omdat je rechtstreeks hebt geboekt.
Mijn laatste vlucht was geannuleerd (rechtstreekse boeking) en toen konden we inderdaad vrij eenvoudig omboeken - zelfs met vergoeding van Hotel kosten.

Rechtstreeks was nu qua vluchttijden alleen mogelijk bij Veuling. Daar heb ik niet zulke beste verhalen over gelezen.

Ondanks dat KLM en Transavia onder AF/KLM vallen 8)7

Maarja we gaan het zien :) of ja ik, want ik ga alleen :+

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 04-06-2024 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat kan, maar op dezelfde pagina onder veel gestelde vragen staat dat het verstandiger is om dat niet te doen: "Laptops mogen mee in de ruimbagage, maar kunt u waarschijnlijk beter zelf bij de hand houden in uw handbagage."

Maar dit is niet de juiste aanvliegroute. Je wens is om handbagage als handbagage mee te nemen. Als je onderweg gebruik wilt maken van de laptop (of andere items), dan gaat dat lastig als dat in het ruim ligt. Om nog niet eens te spreken over kans op beschadiging...

Ik heb in ieder geval bij KLM (en bij een andere flag carrier) nog nooit meegemaakt dat handbagage verplicht ingecheckt moest worden. Vriendelijk verzoek wel natuurlijk, waar je naar eigen keuze al dan niet mee kan instemmen. Waarschijnlijk heeft het ook geholpen dat ik alleen reis met een normaal formaat travel backpack die zelfs past binnen de eisen van carriers met striktere normen, en een kleine tas die prima onder de stoel past :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 15:39
Jammer, kan geen RTW tickets meer boeken bij SQ. Gelukkig nog wel bij StarAlliance partners

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
Workaholic schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 20:42:
Een paar jaar geleden kon ik voor relatief weinig miles altijd wel goedkoop privé economy tickets boeken.

Ik kom nu uit op bijna 60.000 miles voor een vlucht naar Munchen vanuit Amsterdam met 2 volwassenen, 1 baby en 1 peuter. Dan moet er ook nog 380 EUR bij.

Zijn jullie het met mee eens dat ik dan misschien beter gewoon 629,00 euro kan betalen zonder miles? Beter voor de XP points en de miles bewaren voor een vlucht buiten Europa met het gezin?

Het sparen en inzetten van miles lijkt iig veel minder interessant te zijn geworden. Benieuwd naar jullie mening/advies.
Flying Blue miles zijn grofweg een cent per stuk waard. Dus 60K miles staat voor een waarde van 600 euro. Plus tax, is dat dus 938 euro vs 629 euro.

Maar. Dat gaat er van uit dat je een betere bestemming hebt voor die miles. Is dat ook echt zo? Want als het alternatief is dat je nu 629 euro betaald ipv 380 - en de miles verlopen dan over een paar maanden - dan was dat overduidelijk niet de juiste keuze.

Overigens een reden waarom op deze europese vluchten de belastingen zo hoog zijn, is omdat Schiphol en de Nederlandse overheid tegenwoordig grofweg 70 euro pp rekenen om te mogen vertrekken vanaf Schiphol. Compleet absurd, maar dat is de huidige prijs. Tegen waarschijnlijk grofweg de helft een paar jaar geleden.

Qua miles is dit overigens niet de beste deal. Vluchten naar Duitsland zijn meestal ±7500 miles, soms <5000 miles. Voor 60K kun je, indien je op tijd boekt, met drie personen naar de andere kant van Europa vliegen in business class.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 12:17

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Xandrios schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:43:
[...]

Qua miles is dit overigens niet de beste deal. Vluchten naar Duitsland zijn meestal ±7500 miles, soms <5000 miles. Voor 60K kun je, indien je op tijd boekt, met drie personen naar de andere kant van Europa vliegen in business class.
Promo reward for Berlijn is op dit moment 5625 miles. Dan is een Seattle voor 15000 miles een stuk betere deal. Maar de toeslagen enzo tikken tegenwoordig behoorlijk aan. Als ik mijn laatste FB ticket zie richting Miami. Kwam neer op 26k miles and dan dus 232 euro aan belasting en heffingen.

Bijdrage voor duurzame vliegtuigbrandstof EUR 6.00
Internationale toeslag van de luchtvaartmaatschappij (YR) EUR 100.00
Beveiligingstoeslag - Nederland EUR 14.83
Luchthaven Passagiersservicetoeslag - Nederland EUR 20.79
Vliegbelasting Nederlandse overheid EUR 26.43
Beveiligingstoeslag burgerluchtvaart - VS en Amerikaanse territoria EUR 5.23
Vervoersbelasting - VS en grensgebieden EUR 19.71
APHIS-tarief - VS en Puerto Rico EUR 3.58
Immigratietoeslag - VS en Amerikaanse territoria EUR 6.54
Douanetoeslag - VS en Puerto Rico EUR 6.09
Toeslag passagiersvoorzieningen VS EUR 4.21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Xandrios schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:43:
[...]

Flying Blue miles zijn grofweg een cent per stuk waard. Dus 60K miles staat voor een waarde van 600 euro. Plus tax, is dat dus 938 euro vs 629 euro.
Ik heb net 61k miles (+ 200 euro) afgetikt om samen met mijn dochter heen en weer te vliegen naar Marseille in de zomervakantie. In cash zou het ruim 700 euro kosten dus per saldo krijg ik iets meer dan 0,8 cent per mile. Is nog best netjes maar dat komt vooral omdat de terugvlucht in cash vrij duur is.
En dan was dit in miles nog de gunstigste rechtstreekse optie. Goedkoper werd het alleen met overstappen op CDG of FCO of om half 7 in de ochtend vertrekken. Die hele lage aantallen miles voor redemptions zijn alleen haalbaar als je heel flexibel kunt zijn of geen problemen hebt met overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smashmint
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-08 20:31
Ik een vlucht AMS - JFK geboekt en zie je dat de mogelijk hebt om een speciale maaltijd extra bij te kopen voor rond de 20 euro. Is dit het waard ten opzichte van de standaard maaltijd die je krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Daniel schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:30:
[...]

Ik heb net 61k miles (+ 200 euro) afgetikt om samen met mijn dochter heen en weer te vliegen naar Marseille in de zomervakantie. In cash zou het ruim 700 euro kosten dus per saldo krijg ik iets meer dan 0,8 cent per mile. Is nog best netjes maar dat komt vooral omdat de terugvlucht in cash vrij duur is.
En dan was dit in miles nog de gunstigste rechtstreekse optie. Goedkoper werd het alleen met overstappen op CDG of FCO of om half 7 in de ochtend vertrekken. Die hele lage aantallen miles voor redemptions zijn alleen haalbaar als je heel flexibel kunt zijn of geen problemen hebt met overstappen.
Over de waarde van miles: ik moest toevallig KLM bellen vanwege een wijziging in het vluchtschema en toen heb ik eens gevraagd wat een upgrade zou kosten naar WBC.

Zo'n upgrade is alleen mogelijk als er voldoende plekken zijn in bepaalde fare classes (O en C?), maar die was er nu. Die long-haul upgrade was iets van 7-8 cent per mile waard als je kijkt naar de minimum fare op die route.

Ik dacht dat het niet klopte wat ze zei aan de lijn maar het klopte wel! Of misschien krijg je een beter aanbod bij irrops oid? Of misschien is het omdat ik nog nooit had geüpgrade met miles? Hoe dan ook bellen loont! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
swtimmer schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:14:
[...]
232 euro aan belasting en heffingen.
[..]
Die 100 euro valt inderdaad onder heffingen, dat is dus een bedrag wat naar de airline toe gaat. Is geen belasting of luchthavenkosten, en zodoende zou het eigenlijk gewoon door de miles moeten worden gedekt. Maar alas, dit is er ooit tussendoor geglipt tijdens een tijdelijke brandstof prijsverhoging - en helaas zullen de airlines dit blijven doen in de toekomst. Ook al heeft dit niets meer met brandstof te maken.
Daniel schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:30:
[...]

Of als je vroeg boekt. Of een combinatie van. Deze zomer gaan wij op vakantie naar Griekenland en Spanje. Daarbij vlieg ik BIO-AMS, paar weken thuis, en dan AMS-ATH. Deze twee segmenten zijn geboekt als BIO-ATH met stopover in Amsterdam. Effectief dus twee trips maar geboekt als één one-way. In business, directe vluchten, voor 10K miles per vlucht (20K totaal).

En ja inderdaad, voor dit soort vakantie vluchten komt het bij ons niet op een dag eerder of later (Dus vrij flexibel), en het was vrij vroeg geboekt (paar maand terug). Maar het kán wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:07

Grouchy

meep meep

[...]

Maar de toeslagen enzo tikken tegenwoordig behoorlijk aan. Als ik mijn laatste FB ticket zie richting Miami. Kwam neer op 26k miles and dan dus 232 euro aan belasting en heffingen.
Vanuit AMS & in de EU is het altijd effe slikken met die heffingen.
En dan vanaf de andere richting tik je vaak dezelfde hoeveelheid SM af; alleen vanuit ATL & MCO naar AMS is/was de heffing een meer schappelijke 6USD/5.xEUR.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

[...]

Promo reward for Berlijn is op dit moment 5625 miles. Dan is een Seattle voor 15000 miles een stuk betere deal. Maar de toeslagen enzo tikken tegenwoordig behoorlijk aan. Als ik mijn laatste FB ticket zie richting Miami. Kwam neer op 26k miles and dan dus 232 euro aan belasting en heffingen.

Bijdrage voor duurzame vliegtuigbrandstof EUR 6.00
Beveiligingstoeslag - Nederland EUR 14.83
Luchthaven Passagiersservicetoeslag - Nederland EUR 20.79
Vliegbelasting Nederlandse overheid EUR 26.43
Beveiligingstoeslag burgerluchtvaart - VS en Amerikaanse territoria EUR 5.23
APHIS-tarief - VS en Puerto Rico EUR 3.58
Immigratietoeslag - VS en Amerikaanse territoria EUR 6.54
Douanetoeslag - VS en Puerto Rico EUR 6.09
Toeslag passagiersvoorzieningen VS EUR 4.21
132 eigenlijk, want die YR gaat recht naar de airline, da's een brandstoftoeslag, geen taks.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 12:17

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Borromini schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 23:18:
[...]

132 eigenlijk, want die YR gaat recht naar de airline, da's een brandstoftoeslag, geen taks.
ja daarom dat ik zeg, belasting EN heffingen. Anyway, voor ons was dit een goede deal. Door dat iedereen dan ook direct platinum is heb je ook allemaal de iets ruimere stoel voorin en koffer waardoor het voordeel cash vs reward redelijk goed was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Smashmint schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:19:
Ik een vlucht AMS - JFK geboekt en zie je dat de mogelijk hebt om een speciale maaltijd extra bij te kopen voor rond de 20 euro. Is dit het waard ten opzichte van de standaard maaltijd die je krijgt?
welke firma?
en wat voor maaltijden? gaat dit om kosher/halal etc? of een premium maaltijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smashmint
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-08 20:31
ToolkiT schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:21:
[...]

welke firma?
en wat voor maaltijden? gaat dit om kosher/halal etc? of een premium maaltijd?
KLM, het gaat om een premium maaltijd t.o.v. de standaard maaltijd die je gratis krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Wat is naar jullie mening het meest intressante StarAlliance programma voor Nederlanders? Ik vlieg nu eigenlijk altijd KLM, maar FB is behoorlijk uitgekleed.

Heb voorkeur voor AMS qua vertrek, gezien Privium, maar qua reisafstand is DUS net zo ver. De meeste van mijn reizen kan ik met SQ en UA doen (zal vooral SQ zijn).

Dan maar SQ kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark_Angelus
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:55
Smashmint schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:23:
[...]

KLM, het gaat om een premium maaltijd t.o.v. de standaard maaltijd die je gratis krijgt.
De zalm met asperges kan ik zeker aanraden :9

| Awesome Rock 'n Roll Photographer |

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Brinta
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:24
Xandrios schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 12:06:
Ik heb wel eens gezien dat iemand inderdaad de mogelijkheid heeft gekregen om de miles terug te halen, door op korte termijn te vliegen. Ik zou zeker even contact zoeken.

Op welk moment zijn je miles verlopen? Toen je van Zilver terugviel naar het basisniveau, of een jaar later? In het laatste geval heb je een iets minder sterke case omdat de verloopdatum dan - voor zover ik weet - een jaar lang zichtbaar is geweest op de klm website. Als ze direct vervielen toen je Zilver-af was sta je iets sterker omdat de verloopdatum, voor zover ik weet, niet wordt weergegeven als je status hebt.
De miles zijn verlopen direct nadat mijn Silver-status verliep, dus had volgens mij geen duidelijk inzicht in wanneer ze zouden verlopen.

Maar ik ben positief verrast: ik had een vriendelijk bericht gestuurd naar FB en gisteren kreeg ik het bericht dat zowaar al mijn Miles eenmalig zijn hersteld. :o Fijne waardering van jarenlange loyaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onigiri
  • Niet online
Bartjeee schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:34:
Wat is naar jullie mening het meest intressante StarAlliance programma voor Nederlanders? Ik vlieg nu eigenlijk altijd KLM, maar FB is behoorlijk uitgekleed.

Heb voorkeur voor AMS qua vertrek, gezien Privium, maar qua reisafstand is DUS net zo ver. De meeste van mijn reizen kan ik met SQ en UA doen (zal vooral SQ zijn).

Dan maar SQ kiezen?
bij SQ verlopen Miles na 3 jaar terwijl er bij united geen termijn is.
Dat was voor mij de reden om united te kiezen aangezien status er niet in zit (heb al moeite met het houden van zilver bij klm tegenwoordig) en het me puur om de miles ging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
Brinta schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:20:
[...]
De miles zijn verlopen direct nadat mijn Silver-status verliep, dus had volgens mij geen duidelijk inzicht in wanneer ze zouden verlopen.

Maar ik ben positief verrast: ik had een vriendelijk bericht gestuurd naar FB en gisteren kreeg ik het bericht dat zowaar al mijn Miles eenmalig zijn hersteld. :o Fijne waardering van jarenlange loyaliteit.
Mooi resultaat! Is het nu wel duidelijk wanneer ze verlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

PWM schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 12:26:
[...]

110 euro :p Goedkoper dan de KLM vlucht was. En KLM stort het geld gewoon terug.
Nieuwsgierig: waarom boeken ze het terug :) ? Coulance vanwege status ?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
We Are Borg schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 07:19:
[...]

Nieuwsgierig: waarom boeken ze het terug :) ? Coulance vanwege status ?
Ik liep op het parkeerterrein toen boarden en bijna dichtging. Toen snel gebeld en daarmee voldoen aan de voorwaarden van het Flex ticket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
Is het op dat moment nog mogelijk om online zo'n annulerings/terugbetalings verzoek in te dienen? Of moet je op dat moment bellen (En ben je eventueel afhankelijk van de snelheid waarmee er wordt opgenomen)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Xandrios schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:28:
Is het op dat moment nog mogelijk om online zo'n annulerings/terugbetalings verzoek in te dienen? Of moet je op dat moment bellen (En ben je eventueel afhankelijk van de snelheid waarmee er wordt opgenomen)?
Online lukte mij destijds niet, maar afhankelijk van je ticket kan het wel: eerst check-in annuleren, daarna ticket annuleren.

Zelf ook een keer gedaan, afspraak geannuleerd terwijl ik al op Schiphol was, dus gelijk check-in geannuleerd en daarna ticket geannuleerd (was nog tijdens covid, dus kreeg een voucher).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streskip
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-09 00:34
Volgende maand vliegen we naar Bali en ik heb een nieuwe koffer nodig. We vliegen met Emirates en de koffers mogen niet groter zijn dan 150 cm (L+B+H). Maar de meeste koffers komen uit op 158 (wat ook wel zo'n beetje de standaard maat is?). Waarschijnlijk moet ik dan bijbetalen, iemand een idee wat die toeslagen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik heb net voor het eerst een vlucht geüpgraded naar business met miles. Gaat om een AF-boeking uitgevoerd door KLM. Nu staat in de AF-app wel loungetoegang, maar bij de reis in de KLM-app niet. Ook staat de maaltijd nog op het standaardmenu (of een special mealoptie)
Neem aan weer een gevalletje Skyteam-IT?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:10
Streskip schreef op zondag 9 juni 2024 @ 03:33:
Volgende maand vliegen we naar Bali en ik heb een nieuwe koffer nodig. We vliegen met Emirates en de koffers mogen niet groter zijn dan 150 cm (L+B+H). Maar de meeste koffers komen uit op 158 (wat ook wel zo'n beetje de standaard maat is?). Waarschijnlijk moet ik dan bijbetalen, iemand een idee wat die toeslagen zijn?
Op de website staat 300cm, maar dat zal dan 2L + 2B + 1H zijn verwacht ik, de meeste (67cm) koffers blijven eronder. :) Op de website staat dat de grote koffers simpelweg niet meegaan, er lijkt geen sprake te zijn van bijbetalen.
Pagina: 1 ... 204 ... 251 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:

Chrome Extensie

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2