Gisteren met Xiamen Airlines gevlogen van Osaka naar Xiamen, in BC met een 737-800. Er waren in totaal 8 BC seats (2 rijen). De achterste rij heeft beperkte recline heb ik mogen ondervinden. We mochten gebruik maken van de Japan Airlines lounge. Niet echt de beste lounge, maar beter dan niets.
Ongelooflijk hoeveel handbagage mensen meenemen... Ik ben wel wat vakantievluchten gewend, maar dit was echt next level. Er waren serieus mensen die een rijstkoker in doos hebben meegenomen als handbagage, naast 2 andere tassen... Al helemaal omdat dit toestel best beperkten ruimte heeft voor handbagage. Bij het boarden waren mensen ook aan het voordringen, en nu snap ik waarom.
In verband met een aansluitende vlucht 15u later mochten we de nacht doorbrengen in een hotel. Prima.
Nu inmiddels onderweg naar Amsterdam met een 787-9. Stoelen zitten/liggen goed. De First Class lounge van Xiamen Airlines was niet heel druk. Over het eten kan ik niet oordelen aangezien ik niet kon lezen wat wat is (en ik geen niet-halal vlees eet).
Eén minpunt bij het boarden: veel van de BC-passagiers zijn als eerste aan boord gegaan. Vervolgens moesten ruim 200 andere reizigers ook instappen, via dezelfde deur. Dat vond ik niet zo fijn, ik kon niet echt relaxed m'n plek innemen.
In tegenstelling tot wat ik lees in reviews is zowel het grondpersoneel als cabin crew erg vriendelijk en behulpzaam. Hier en daar las ik dat deze airline niet zo vriendelijk is voor mensen met een niet-Westers uiterlijk (niet zijnde Chinees). M'n vrouw was daar een beetje bang voor, maar die angst was nergens voor nodig blijkt nu.
Ik merk trouwens wel dat de combinatie van m'n niet-westerse uiterlijk (en naam) en Nederlands paspoort wel leidt tot extra paspoortcontroles in Azië (Maleisië, Zuid-Korea, Japan en China). Overal is mijn paspoort met een loep meerdere keren gecontroleerd op echtheid.

Die baard zal ook niet helpen.

Ach ja, ze doen ook maar hun werk.
Daar waar wij gisteren op de vlucht naar Xiamen volgens mij de enige niet-Chinezen aan boord waren, zijn er nu wel iets meer niet-Chinezen aan boord. Ik denk dat ik me nu aardig kan voorstellen hoe een Nederlander zich voelt aan boord bij Saudi Airlines en in mindere mate bij Turkish.
Trouwens, op het vliegveld in Osaka ben ik door vier verschillende tv-ploegen gevraagd voor een interview (over hoe het was in Japan enzo). Toegegeven, ik was de enige persoon met een mediterraans uiterlijk. Dat valt op. En al helemaal met baard.
Al met al prima voor €890 pp in BC (voor KIX-AMS via XMN).
Update:
1) in-flight Wi-Fi van Xiamen Airlines werkte niet zo goed als die van KLM (AMS-KUL). Op laatstgenoemde vlucht kon ik live F1 streamen (met betaald pakket), maar op deze vlucht van Xiamen Airlines kon ik amper surfen.
2) ze moeten het videobellen tijdens een vlucht verbieden. Er was één vrouw achter mij die lange tijd ging videobellen zonder oordopjes. Wel opmerkelijk dat ze kon videobellen terwijl ik amper kon surfen. Ik zat op mijn gratis uurtje Wi-Fi (BC-reizigers konden 1u gratis internetten), misschien heeft zij wel betaald.
[
Voor 9% gewijzigd door
Mawlana op 03-06-2024 11:24
]