Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 203 ... 251 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Loont het de moeite om een economy comfort-stoel bij te boeken op een Embraer 175 van KLM? Ik ben niet uitzonderlijk groot, dus 't zou echt meer voor 't gemak zijn dan voor de beenruimte. 22 € op vlucht van iets meer dan 2u.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:18
@Borromini Ik zou een lekkere bak koffie met een koek kopen voor de geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Borromini schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 18:27:
Loont het de moeite om een economy comfort-stoel bij te boeken op een Embraer 175 van KLM? Ik ben niet uitzonderlijk groot, dus 't zou echt meer voor 't gemak zijn dan voor de beenruimte. 22 € op vlucht van iets meer dan 2u.
Ik doe dat soort dingen als het meer beenruimte geeft, zeker voor die prijs. Maar ik hou dan ook niet van vliegen, ben lang en breed en oud genoeg om comfort te waarderen ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-09 23:49
Naar mijn mening ja, omdat die stoelen (mits het toestel de nieuwste heeft, vantevoren lastig te zeggen) ook nog een verstelbare hoofdsteun en een tablet/telefoonhouder hebben. En qua geluid helpt t ook mee om zo ver mogelijk voor de motoren te zitten. In beenruimte scheelt t inderdaad zo'n 6~8 cm.

Nou kan ik natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar ik doe t telkens zonder twijfel.

[ Voor 3% gewijzigd door ShitHappens op 18-05-2024 02:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:51

Grouchy

meep meep

Flying schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 17:17:

Net als de heenvlucht is onze groep aangekomen en was er bagage tekort, alleen ging het deze keer niet over 1 persoon, maar wel over 5. Foutje bij bagagetransfer blijkbaar. Je zou denken dat het bij de retourvlucht niet erg is, maar deze mensen reizen zondag alweer verder en hadden enkel tijd om de was te doen vanavond…
Weet niet of het van toepassing was voor je vlucht maar vaak gaat je bagage eerst in bakken en dan pas in die bakken het vliegtuig in. Als bijvoorbeeld het gewicht te hoog is gaat er in sommige gevallen gewoon een of meer bakken geladen met bagage uit. En als er iets bij de bagageafhandelaar fout gaat met zo'n bak dan zijn inderdaad meteen meerdere pax de klos.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:10
Wanneer ik alleen reis, dan zeg ik volmondig ja. Met m'n partner of ander gezelschap erbij hoeft het voor mij niet. Standaardstoelen op dat toestel vind ik meer dan genoeg, vooral op een vlucht van 2u. :)

Vorige week vloog ik met Air Asia van KUL naar ICN. Ik had een "hot seat" (front seat) geboekt in de veronderstelling dat het comfortabeler zou zijn. Nou, niet dus. Tray table zat in de armleuning, dus de stoelen waren aanzienlijk krapper. 😒 De stoelen achter mij waren leeg, dus zijn we daar gaan zitten. Dat zat fijner, ondanks de minder ruime beenruimte.

Gisteren vanaf ICN naar NRT gevlogen met Air Premia, in PE. Betaalbaar en comfortabel. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:32
Morgen vliegen met Delta naar JFK.

Is die site van Delta nou zo brak, iedere keer als ik wil inloggen met mijn gegevens dan lijkt het net of ik niet herkend wordt en moet ik steeds weer een ander wachtwoord aanmaken, dan kan ik er voor die sessie in maar daarna weer het zelfde ... Met Safari en Firefox geprobeerd beide het zelfde .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

ShitHappens schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 02:03:
[...]

Naar mijn mening ja, omdat die stoelen (mits het toestel de nieuwste heeft, vantevoren lastig te zeggen) ook nog een verstelbare hoofdsteun en een tablet/telefoonhouder hebben. En qua geluid helpt t ook mee om zo ver mogelijk voor de motoren te zitten. In beenruimte scheelt t inderdaad zo'n 6~8 cm.

Nou kan ik natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar ik doe t telkens zonder twijfel.
Idd, was ook aan de positie tegenover de motoren aan 't denken. Bedankt!

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

kaanmijo

Picobello B.V.

Ik vlieg in september met KLM van AMS naar SFO (en van LAX terug). Dat zou met een 787 zijn. Nu heb ik vorige week een vlucht gehad met BA naar LGW, dat was met een A320. Ik zat daar echt in opgevouwen. Nu vind ik dat voor een uurtje niet zo heel erg, maar met die 10 uur in september kijk ik daar wat meer tegenop. Is die 787 ook zo krap? Of valt dat mee?

Ik zie in de KLM app dat ik voor €120 pp kan upgraden naar economy comfort, wat volgens mij niet meer geeft dan ~10cm meer beenruimte. Hoeveel kost een gemiddelde upgrade naar premium economy? Dat is echt nergens te vinden met mijn zoekkunsten. En ik neem aan dat dat pas bij check-in kan? Want dat zie ik nu nergens terugkomen. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
ramrodwillem schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 08:14:
Morgen vliegen met Delta naar JFK.

Is die site van Delta nou zo brak, iedere keer als ik wil inloggen met mijn gegevens dan lijkt het net of ik niet herkend wordt en moet ik steeds weer een ander wachtwoord aanmaken, dan kan ik er voor die sessie in maar daarna weer het zelfde ... Met Safari en Firefox geprobeerd beide het zelfde .
Al geprobeerd door niet in te loggen maar gewoon boekingscode en achternaam te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
kaanmijo schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 10:47:
Ik vlieg in september met KLM van AMS naar SFO (en van LAX terug). Dat zou met een 787 zijn. Nu heb ik vorige week een vlucht gehad met BA naar LGW, dat was met een A320. Ik zat daar echt in opgevouwen. Nu vind ik dat voor een uurtje niet zo heel erg, maar met die 10 uur in september kijk ik daar wat meer tegenop. Is die 787 ook zo krap? Of valt dat mee?

Ik zie in de KLM app dat ik voor €120 pp kan upgraden naar economy comfort, wat volgens mij niet meer geeft dan ~10cm meer beenruimte. Hoeveel kost een gemiddelde upgrade naar premium economy? Dat is echt nergens te vinden met mijn zoekkunsten. En ik neem aan dat dat pas bij check-in kan? Want dat zie ik nu nergens terugkomen. Thanks!
Premium Economy is echt een ander product, dus die zie je inderdaad niet. Upgrade ligt meestal tussen de 500 en 1000 enkele reis. Maar op de route naar SFO is de kans klein dat er een dag van tevoren nog plek is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShitHappens

Vlugge blik op Aerolopa (ken zelf de 320 van BA niet) leert dat de normale Economy pitch daar tussen 28 en 30 inch zit - afhankelijk van rij. KLM doet op de 787's 31 inch voor Economy. Is dus iets meer, maar niet ruimschoots.
Je zou al KLM kunnen bellen of langs de ticketbalie op Schiphol om te vragen of je nu kunt upgraden naar Premium Comfort. Ter indicatie zou je nu kunnen opzoeken waar jouw vlucht voor verkoopt in de verschillende klassen, worst case scenario betaal je t verschil tussen die 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:55
Is die 787 ook zo krap? Of valt dat mee?

Ik ben best lang en vind economy comfort met die 10cm extra beenruimte echt al best ruim. Zeker op een dagvlucht meer dan prima voor die 10 uur.
Je rugleuning kan ook merkbaar verder naar achteren wat het ook wat aangenamer maakt als je een dutje wil doen.

Ik verkies iig liever een economy comfort voor 120 euro bij het raam/gangpad dan een premium economy voor 300-500 euro in een van de middenstoelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:10
Het ligt eraan of je krap zit in de lengte of breedte ;)

De Economy stoelen, en daarmee ook de Economy Comfort stoelen, zijn door de jaren heen steeds krapper geworden in de breedte. Op de 777 was de standaard tot niet al te lang geleden 9 per rij (3-3-3). Dat is toen 3-4-3 geworden en daarmee is een nieuwe standaard gezet qua economy stoelbreedte. De nieuwere toestellen (zoals de B787) hebben dat overgenomen.

Gevolg is dat de Economy Comfort inderdaad iets meer beenruimte heeft, maar je zit qua breedte nog steeds vrij krap. Met Premium Economy heb je minder stoelen naast elkaar, dus de stoel is breder, én je hebt een dubbele armleuning. Dus geen gevecht over wie gebruik kan maken van de gedeelde armleuning. En natuurlijk geeft PE meer beenruimte, verder naar achteren, groter IFE scherm, beter eten, Skypriority, etc etc.

PE is niet áltijd duurder. Het is namelijk een aparte boekingsklasse (Economy Comfort is dat niet, dat zijn in de basis gewoon stoelen met extra beenruimte). Dus tussen Economy en Premium Economy is geen direct prijsverband. Als er veel vraag is naar Economy maar niet naar PE, dan kan (theoretisch) het prijsverschil heel klein zijn of zelfs negatief. Op dezelfde manier dat soms Business class qua prijs erg dicht tegen Economy (of PE) aanligt. In enkele gevallen is business class zelfs goedkoper dan Economy.

En omdat PE een aparte klasse is, kun je ook niet zo makkelijk upgraden - het is niet een andere stoelkeuze tijdens check-in. Als je zeker wilt zijn van een PE stoel moet je je vlucht omboeken naar de hogere boekingsklasse voor PE. Dan krijg je ook de bijbehorende punten en Xp's etc. Dat wordt vaak een 'upfare' genoemd, itt een 'upgrade' wat vrij ambigeus is qua betekenis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:32
PWM schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 10:51:
[...]

Al geprobeerd door niet in te loggen maar gewoon boekingscode en achternaam te gebruiken?
Via de App gelukt uit eindelijk.

Boarding passen uitgeprint, is er een mogelijkheid op Schiphol om bij KLM/Delta ruimbagage apart af te geven zodat we niet in de lange incheck rij hoeven te staan of ontkomen we daar niet aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 12:17

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Yakumos schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 14:41:
[...]

N=1, wel vaker maar meest recent op mijn laatste vlucht vorige maand werd ik zowel heen als terug nadrukkelijk tot 2x toe gevraagd of ik toch niet alsjeblieft m'n handbagage wilde in checken. FB Gold. ;)
Zelfs als Platinum, wachtende voor mijn BC stoel vragen ze het nog weleens op CPH of BRU. Vragen mag natuurlijk altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evianon
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12:52
De BA A320s op LGW zijn ook wel echt krap. Stuk minder beenruimte dan gemiddeld, ook minder dan hun A320s op LHR.

Dus dat is niet de standaard, in een KLM 787 heb je in standaard economy al snel 10cm meer dan dat denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
ramrodwillem schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 13:20:
Boarding passen uitgeprint, is er een mogelijkheid op Schiphol om bij KLM/Delta ruimbagage apart af te geven zodat we niet in de lange incheck rij hoeven te staan of ontkomen we daar niet aan?
Die lange rij bij KLM is de rij voor de bagage dropoff ;)
KLM gaat er vanuit dat eco pax óf online óf via een van de self service kiosks inchecken.

Als je niet (lang) wil wachten moet je zorgen dat je SkyPriority hebt.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pipmitz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:37
Hoi! Ik zou graag wat advies krijgen over het volgende:

Deze zomer wil ik naar Azië vliegen en heb nu het volgende vlucht schema in gedachte:

14 juli: AMS-PVG (Austrian Airlines - PE)

18 juli: PVG-KHG (Cathay Pacific - Economy)

23 juli: HKG-KIX (Cathay Pacific - Economy)

4 augustus: HND-AMS (Austrian Airlines - PE)

Nu heb ik alleen vaker in dit forum gelezen dat mensen het afraden om losse maatschappijen te boeken, ivm overstap etc. Echter vroeg ik me af of dit een probleem is met dit schema?

Ik boek dus in 2x een multi city ticket (1x Cathay & 1x Austrian). Ik hoor graag wat jullie hier van denken / of jullie nog tips hebben :)

-----

Update: Ik zie ook nog een optie om met Hong Kong Airlines de vluchten PVG-HKG / HKG-KIX te doen, scheelt zo'n 400p.p. iemand hier ervaring mee?

[ Voor 10% gewijzigd door Pipmitz op 20-05-2024 19:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PLAE
  • Laatst online: 16-09 23:16
Is met zoveel tijd ertussen geen issue toch. Mooi gevonden dat ticket van Austrian in PE. Al is dat bij mij NRT vanuit Tokio ipv HND. Voor €1.500.

[ Voor 24% gewijzigd door PLAE op 20-05-2024 18:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Pipmitz schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:28:
Nu heb ik alleen vaker in dit forum gelezen dat mensen het afraden om losse maatschappijen te boeken, ivm overstap etc. Echter vroeg ik me af of dit een probleem is met dit schema?

Ik boek dus in 2x een multi city ticket (1x Cathay & 1x Austrian). Ik hoor graag wat jullie hier van denken / of jullie nog tips hebben :)
Dat raden we alleen af als je aan het self-connecten bent. Dwz, als je een overstap in twee tickets aan het boeken bent. Dit omdat je dan geen bescherming geniet mocht je de aansluitende vlucht missen.

Jij bent eigenlijk nested tickets aan het boeken met een paar dagen ertussen, dat is geen probleem.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
Een heel klein (hopelijk) vraagje.

Voor de rest van het jaar heb ik nog 4 boekingen - retour - met KLM staan.
Volgens mijn berekeningen heb ik na de uitgaande vlucht van de 2e boeking Silver status bereikt. Deze zou dan meteen in moeten gaan, volgens de FB site.
Is het gratis stuk ruimbagage en de extra Miles per euro dan meteen van toepassing op op z'n minst de daaropvolgende vluchten - die als Explorer geboekt zijn? Dat zou me heel goed van pas komen namelijk :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grouchy
  • Laatst online: 20:51

Grouchy

meep meep

Je kan er van uit gaan dat wanneer je eigen airline het e.e.a. afhandeld het geen probleem is.
Voor 3rd parties kan het even duren voordat de systemen in sync zijn. Gewoon je kaart laten zien in dat soort gevallen.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
ShitHappens schreef op maandag 20 mei 2024 @ 23:43:
Een heel klein (hopelijk) vraagje.

Voor de rest van het jaar heb ik nog 4 boekingen - retour - met KLM staan.
Volgens mijn berekeningen heb ik na de uitgaande vlucht van de 2e boeking Silver status bereikt. Deze zou dan meteen in moeten gaan, volgens de FB site.
Is het gratis stuk ruimbagage en de extra Miles per euro dan meteen van toepassing op op z'n minst de daaropvolgende vluchten - die als Explorer geboekt zijn? Dat zou me heel goed van pas komen namelijk :)
Ja, de status die je hebt bij het boeken van de vluchten is niet van belang. Het moment van inchecken telt.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16:29

Daniel

Kapitein NCC-1701
Xandrios schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:03:
Het ligt eraan of je krap zit in de lengte of breedte ;)

De Economy stoelen, en daarmee ook de Economy Comfort stoelen, zijn door de jaren heen steeds krapper geworden in de breedte. Op de 777 was de standaard tot niet al te lang geleden 9 per rij (3-3-3). Dat is toen 3-4-3 geworden en daarmee is een nieuwe standaard gezet qua economy stoelbreedte. De nieuwere toestellen (zoals de B787) hebben dat overgenomen.
Ik denk dat je doelt op het feit dat de smalle stoelen die nodig zijn om 3-4-3 in een 777 te kunnen proppen ook in de 787 worden toegepast, ook al is de stoelindeling daar 3-3-3 (omdat de romp van een 787 een stuk smaller is passen daar nooit 10 stoelen in)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xandrios
Dat bedoelde ik inderdaad. Dat de smallere breedte nu de standaard is geworden voor long haul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

https://www.nu.nl/binnenl...ren-wegens-mankement.html
mmmm ik heb net in Juni een vlucht met zelfde cityhopper geboekt.. hopelijk geen ernsige issue..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:39
ToolkiT schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:19:
https://www.nu.nl/binnenl...ren-wegens-mankement.html
mmmm ik heb net in Juni een vlucht met zelfde cityhopper geboekt.. hopelijk geen ernsige issue..
Ze hebben er meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

ja dat zeiden ze over de 737Max ook ;)

Vraag me trouwens wel af hoeveel van die dingen ze hebben.. worden namelijk niet vaak ingezet..

[ Voor 21% gewijzigd door ToolkiT op 21-05-2024 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
ToolkiT schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:22:
[...]

ja dat zeiden ze over de 737Max ook ;)
KLM heeft geen 737Max.
Vraag me trouwens wel af hoeveel van die dingen ze hebben.. worden namelijk niet vaak ingezet..
KLM (Cityhopper) heeft 65 Embrears, waarvan 17 E175s. En die worden natuurlijk wel degelijk ingezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

CyBeR schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:27:
[...]

KLM heeft geen 737Max.
Mijn punt is dat het aantal vliegtuigen in de vloot niks zegt over de betrouwbaarheid..
CyBeR schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:27:
[...]

KLM (Cityhopper) heeft 65 Embrears, waarvan 17 E175s. En die worden natuurlijk wel degelijk ingezet.
dat is nog meer dan ik dacht :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
ToolkiT schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:33:
[...]

Mijn punt is dat het aantal vliegtuigen in de vloot niks zegt over de betrouwbaarheid..
Klopt, daarvoor moet je naar het algemene resultaat van een airline kijken. En laat KLM daar nou in de top scoren.

IMO kun je over van alles kritiek hebben op KLM maar absoluut niet over hoe ze omgaan met veiligheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:39
ToolkiT schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:22:
[...]
worden namelijk niet vaak ingezet..
Nou, die worden normaal en veelvuldig ingezet hoor op de wat kortere routes. Sterker nog, KLM vliegt vaker met een Embraer dan welk type toestel dan ook :)

https://simpleflying.com/klm-cityhopper-network-analysis/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:57

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Ik wil niemand schrik aanjagen, maar hierom is het dus verstandig je riem om te houden in het vliegtuig:
https://www.bbc.com/news/articles/c8889d7x8j4o

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Freee!! schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:36:
Ik wil niemand schrik aanjagen, maar hierom is het dus verstandig je riem om te houden in het vliegtuig:
De berichtgeving van de NOS is wel dramatisch:
Via Flightradar24 is te zien dat het toestel in de buurt van Thailand binnen enkele minuten 2000 meter daalde.
De argeloze lezer denkt misschien dat het vliegtuig een paar kilometer naar beneden is gestort, terwijl je dat uit deze data niet kunt opmaken. Het is waarschijnlijker dat het vliegtuig 25 meter is gevallen en daarna door de piloten naar een stabielere luchtlaag is gevlogen. Op Flightradar (json) zie je inderdaad dat het vliegtuig daalt met ongeveer 13 m/s (hoogte op 08:07:31: 11034 meter, 08:08:02: 10638 meter, 08:08:34: 10310 meter, 08:09:05: 9997 meter), maar een normale daling is al 10 m/s en in een noodsituatie haal je makkelijk 30 m/s.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik heb de bron niet kunnen verifiëren, maar als deze grafiek klopt, is het vliegtuig juist gestegen tijdens het turbulence event. Ze zijn niet eens gedaald onder de oorspronkelijke flight level. Het gaat om een maximaal hoogteverschil van circa 400 ft als ik de grafiek goed lees, circa 122 meter.

Maar voor de gevolgen hoeft het niet om een absolute daling te gaan. Van belang zijn de schokken. Als ik de grafiek goed interpreteer (lastig met die blurry x-as labels), komt de grootste schok neer op een daling van de vertical rate van circa 2100 ft/m (van +600 naar -1500), circa 10,6 meter per seconde, gemiddeld over 3 seconden. Dan vlieg je inderdaad wel even van je stoel af.

Weet iemand of ATC opnames openbaar zijn in dat luchtruim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

fopjurist schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 18:32:
[...]

De berichtgeving van de NOS is wel dramatisch:

[...]

De argeloze lezer denkt misschien dat het vliegtuig een paar kilometer naar beneden is gestort, terwijl je dat uit deze data niet kunt opmaken. Het is waarschijnlijker dat het vliegtuig 25 meter is gevallen en daarna door de piloten naar een stabielere luchtlaag is gevlogen. Op Flightradar (json) zie je inderdaad dat het vliegtuig daalt met ongeveer 13 m/s (hoogte op 08:07:31: 11034 meter, 08:08:02: 10638 meter, 08:08:34: 10310 meter, 08:09:05: 9997 meter), maar een normale daling is al 10 m/s en in een noodsituatie haal je makkelijk 30 m/s.
Met alleen vallen lanceer je geen mensen tegen het plafond en zeker niet met zo'n kracht, dat ze er doorheen gaan.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Evianon schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 15:11:
[...]

De BA A320s op LGW zijn ook wel echt krap. Stuk minder beenruimte dan gemiddeld, ook minder dan hun A320s op LHR.

Dus dat is niet de standaard, in een KLM 787 heb je in standaard economy al snel 10cm meer dan dat denk ik.
Alle BA A320's zijn 30 inch voor de nooduitgangen en 29 inch daarna.

KLM op een 787 economy doet 31 inch. Nou kan 2,5 cm/1 inch tot 5 cm/2 inch een hoop schelen maar 10 cm is wensdenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:20

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Freee!! schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:36:
Absoluut. Ik heb ook al meegemaakt dat de stewardessen voetjes van de vloer deden. Dat is niet grappig. Komt niet vaak voor, maar als je zit kun je beter je gordel om hebben.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evianon
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12:52
PolarBear schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 21:07:
[...]

Alle BA A320's zijn 30 inch voor de nooduitgangen en 29 inch daarna.

KLM op een 787 economy doet 31 inch. Nou kan 2,5 cm/1 inch tot 5 cm/2 inch een hoop schelen maar 10 cm is wensdenken.
Dat zou kunnen, maar dezelfde pitch met dikkere stoelen levert wel minder beenruimte op. Bijv. de toestellen uit de overname van BMI vliegen nog rond met oud interieur, maar zijn wel in dezelfde configuratie gezet.

Al vermoed ik dat de Aerolopa data ook wat creatief is afgerond. De G-GAT* toestellen hebben een andere indeling (bulkhead, toiletten, extra rij voor nooduitgang) en staan bekend als krapper. En dezelfde pitch in de A320-neo als de -ceo kan ook niet kloppen.

Volgende keer rolmaat mee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Evianon schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 22:44:
[...]
Al vermoed ik dat de Aerolopa data ook wat creatief is afgerond.
Aerolopa wordt gezien als een betrouwbare (eigenlijk de betrouwbaarste) site voor de seatmaps, in ieder geval voor British Airways (zie flyertalk). Ik denk dat je deze configuratie bedoelt, die hebben inmiddels al nieuwe Recaro stoelen gekregen.

Pitch is ook een rekbaar begrip, ben ik helemaal met je eens. Maar echt super ruim zou ik de 787 economy niet noemen als je een lange Nederlander bent. Helemaal in combinatie met de smalle stoelen die nu standaard zijn. Goed, is het te overleven, ja zeker. Het is niet het einde van de wereld. Maar als ik het kan betalen probeer ik toch voor minimaal economy+ (iets meer beenruimte) of beter te gaan. Maar dat is een persoonlijke keuze want nogmaals het is ook weer niet alsof het niet te overleven is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Het is idd eigenlijk een beetje raar dat men pitch gebruikt en gelijkstelt aan beenruimte, terwijl dat eigenlijk alleen maar een losse correlatie heeft. Ik zie met regelmaat staan 'beenruimte: 81cm'. Nou, graag!

Pitch is feitelijk alleen voor de airline relevant, voor klanten zou het alleen moeten gaan over de afstand in cm tussen de voorkant van jouw stoel en de achterkant van de stoel voor je op dezelfde hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
CyBeR schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:20:
Het is idd eigenlijk een beetje raar dat men pitch gebruikt en gelijkstelt aan beenruimte, terwijl dat eigenlijk alleen maar een losse correlatie heeft. Ik zie met regelmaat staan 'beenruimte: 81cm'. Nou, graag!

Pitch is feitelijk alleen voor de airline relevant, voor klanten zou het alleen moeten gaan over de afstand in cm tussen de voorkant van jouw stoel en de achterkant van de stoel voor je op dezelfde hoogte.
Als je er van uit gaat dat alle stoelen dezelfde diepte hebben kun je er wel eea uit afleiden, zeker in economy. Maar inderdaad, volgens mij geldt het volgende : pitch = afstand van rugleuning tot rugleuning. Dus volgens mij is dat gelijk aan diepte van stoel + de beenruimte.
2 variabelen in principe. Als die eerste constant blijkt te zijn zegt het wel degelijk iets. Maar of dat zo is weet ik eigenlijk niet.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Apache4u schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:12:
[...]

Als je er van uit gaat dat alle stoelen dezelfde diepte hebben kun je er wel eea uit afleiden, zeker in economy.
Niet echt, want je mist daar info voor. Je kunt alleen een gok maken gebaseerd op hoe groot een stoel gemiddeld is.
Maar inderdaad, volgens mij geldt het volgende : pitch = afstand van rugleuning tot rugleuning. Dus volgens mij is dat gelijk aan diepte van stoel + de beenruimte.
2 variabelen in principe. Als die eerste constant blijkt te zijn zegt het wel degelijk iets. Maar of dat zo is weet ik eigenlijk niet.
Om precies het zijn is het de afstand tussen hetzelfde punt op twee stoelen. Waar je dus als persoon die op die stoel wil zitten precies niks aan hebt want je mist gegevens over hoe diep de zitting is en hoe dik de rugleuning is. Je kunt een pitch van een meter hebben en toch 0 cm plek voor benen door de stoelzitting langer te maken en de rugleuning dikker.

Iedereen die de pitch gebruikt om een inschatting te maken over beenruimte doet dat middels een vergelijking met andere stoelen, en het idee dat 31" pitch 1" meer beenruimte zou moeten geven dan 30". Als het dezelfde stoelen zijn dan is dat inderdaad zo, maar als het een ander model betreft kan het prima zijn dat die een inch minder ruimte innemen en dat de daadwerkelijke ruimte voor je benen dus gelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:44
Ik heb een vraag over de controle door de marechaussee op Schiphol.
Ik heb niet zo vaak gevlogen in mijn leven en vorige week voor het eerst in 15 jaar naar Edinburgh gevlogen. Bij terugkomst in nl kregen we natuurlijk te maken met de controle door de marechaussee. Eerst een paar vragen en na het afhalen van de koffer van de band liepen we langs een marechaussee ( koffer controle punt ) die ons vroeg waar we vandaan kwamen. Toen we zeiden Edinburgh was het antwoord "prima, fijne avond'

Nu vroeg ik me af.. zoude we bij een ander antwoord dan wel zijn gecontroleerd?
mijn vriendin dacht dat het ook kan dat het een test is om te kijken hoe je reageert.. Het zou me niks verbazen :)

Maar.. hoe werkt dit?

www.mariovisser.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xandrios
Combinatie van wat je antwoord, hoe je het beantwoord, en - hoe fout het ook is - je uiterlijk, manier van kleden, etc. Ze doen daar profiling om een inschatting te maken of ze je wel of niet verdenken van het importeren van illegale goederen en/of belastingontwijking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Mavi86 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:43:
Ik heb niet zo vaak gevlogen in mijn leven en vorige week voor het eerst in 15 jaar naar Edinburgh gevlogen. Bij terugkomst in nl kregen we natuurlijk te maken met de controle door de marechaussee. Eerst een paar vragen en na het afhalen van de koffer van de band liepen we langs een marechaussee ( koffer controle punt ) die ons vroeg waar we vandaan kwamen. Toen we zeiden Edinburgh was het antwoord "prima, fijne avond'
Volgens mij was dat Douane. Ik ben overigens een keer gecontroleerd, kreeg dezelfde vraag kwam toen uit Londen. Koffer gecontroleerd (zat niets in behalve wat kleding) en weer door. Denk dat het antwoord niet zo heel veel uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
IEerst een paar vragen en na het afhalen van de koffer van de band liepen we langs een marechaussee ( koffer controle punt ) die ons vroeg waar we vandaan kwamen. Toen we zeiden Edinburgh was het antwoord "prima, fijne avond'
Dat was de douane, de marechaussee doet de paspoortcontrole.

Ik zegt altijd netjes goedenavond/ochtend/middag als ik langsloop. Gelukkig nooit mijn koffer hoeven openmaken.

[ Voor 12% gewijzigd door jongetje op 23-05-2024 10:01 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Is 't een keer de douane, noemen ze het de marechaussee :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:00

Garyu

WW

Ik heb een vraag over de controle door de marechaussee op Schiphol.

Nu vroeg ik me af.. zoude we bij een ander antwoord dan wel zijn gecontroleerd?
mijn vriendin dacht dat het ook kan dat het een test is om te kijken hoe je reageert.. Het zou me niks verbazen :)

Maar.. hoe werkt dit?
Steekproeven inderdaad. Ze pikken er zeker niet 100% uit, maar als ze argwaan hebben, kunnen ze alles controleren. Inclusief of je bolletjes geslikt hebt ;).

Ik ben ook weleens met twee schilderijen in mijn hand langs de douane gelopen. Die wilden toen ook even weten waar dat vandaan komt en wat het gekost heeft. Rommelmarkt 10€ was goed genoeg als antwoord.
Maar verder eigenlijk nooit gedetailleerd gecontroleerd, ondanks dat ik toch regelmatig vlieg.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:44
Bedankt voor de antwoorden. ah .. douane dus, excuus :)
We hadden uiteraard niks bij, alleen 1 fles whisky die ik daar heb gekocht. verder gewoon het gebruikelijke. Maar omdat hij ons aansprak dacht ik nou dan krijgen we waarschijnlijk ook wel een controle. Maar dat was dus niet zo.

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Begin inmiddels doodmoe te worden van de KLM tarieven met betrekking tot hun Full Flex tarieven. Het aanpassen is vaak (heel vaak) gewoon duurder dan een nieuw ticket kopen.

Heb nu een ticket voor as. Zondag tot en met Woensdag. Hier heb ik Full Flex 500,- voor betaald. Ik wil graag aanpassen naar Maandag tot en met woensdag.

Aanpassing: 650,- (dus totaal 1150,- dan betaald)
Nieuw retour: 575 (non flex)

Nu snap ik dat er allemaal tariefsklasses zijn. Maar op deze manier kan je het er maar beter op aan laten komen en af en toe wat nieuws boeken. Het het laatste ook al uit de US, dat een aanpassing van een dag iets van 3000,- was, bovenop de betaalde fare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Ja daarom koopt imo niemand meer full flex voor de wijzigbaarheid maar alleen voor de mogelijkheid te annuleren en al je geld terug te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Eén keer, na het antwoord, dat ik via CdG uit Thailand kwam, kreeg ik de vraag of ik kleding gekocht had. Na mijn (volledig ware) antwoord, dat ik één poloshirt gekocht had in verband met vertraagde bagage op de heenreis, mocht ik zo doorlopen. Ik was blij genoeg, dat hij niet verder vroeg, want ik had ook vijf flessen sterk in mijn bagage.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Freee!! schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:34:
Eén keer, na het antwoord, dat ik via CdG uit Thailand kwam, kreeg ik de vraag of ik kleding gekocht had. Na mijn (volledig ware) antwoord, dat ik één poloshirt gekocht had in verband met vertraagde bagage op de heenreis, mocht ik zo doorlopen. Ik was blij genoeg, dat hij niet verder vroeg, want ik had ook vijf flessen sterk in mijn bagage.
Die flessen boeien hen niet ;) Een paar sloffen sigaretten teveel of iets te dure kleren zijn echt geen problemen daar. Ze zijn op zoek naar echt grote overtredingen en naar illegale dingen (eten, dieren, ivoor, etc). Het Hollandse vakantieinkoop gedrag nemen ze wel op de koop toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 12:17

swtimmer

Ontrafelt het leven!

PWM schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:20:
Begin inmiddels doodmoe te worden van de KLM tarieven met betrekking tot hun Full Flex tarieven. Het aanpassen is vaak (heel vaak) gewoon duurder dan een nieuw ticket kopen.

Heb nu een ticket voor as. Zondag tot en met Woensdag. Hier heb ik Full Flex 500,- voor betaald. Ik wil graag aanpassen naar Maandag tot en met woensdag.

Nu snap ik dat er allemaal tariefsklasses zijn. Maar op deze manier kan je het er maar beter op aan laten komen en af en toe wat nieuws boeken. Het het laatste ook al uit de US, dat een aanpassing van een dag iets van 3000,- was, bovenop de betaalde fare.
Bij ons op het werk zijn we gestopt met flex kopen. Eigenlijk alleen als je verwacht dat je misschien moet annuleren mag het. Aanpassen was inderdaad vaak nog steeds duur waardoor het flex voordeel eigenlijk weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios

Maar dat is toch juist het voordeel van Flex? Niet dat je kunt wijzigen (Want dat kan met standard en soms light ook, albeit tegen kosten), maar dat je kunt annuleren met een refund. Dus dan boek je nu lekker die vlucht van 575 (Of iets meer als je weer flex wilt) en cancel je de vorige?

Mocht je enkel 1-weg willen aanpassen is annuleren soms iets minder voordelig (Dus ik ben het op zich wel eens met je punt), maar in dit specifieke geval geeft Flex je wel de mogelijkheid om gewoon iets nieuws te boeken tegen minimale extra kosten.

[ Voor 13% gewijzigd door Xandrios op 23-05-2024 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

PWM schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:07:
[...]
Die flessen boeien hen niet ;) Een paar sloffen sigaretten teveel of iets te dure kleren zijn echt geen problemen daar. Ze zijn op zoek naar echt grote overtredingen en naar illegale dingen (eten, dieren, ivoor, etc). Het Hollandse vakantieinkoop gedrag nemen ze wel op de koop toe.
Onder die echt grote overtredingen valt dus ook valse merk-kleding (en daar waren ze op dat moment behoorlijk fel op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:40

Sorcerer8472

Mens sana?

Recent achter gekomen: er zijn nu ook scenario's bij KLM waar een retourtje boeken duurder is dan 2 enkeltjes, op bepaalde Europese trajecten 8)7

Kan tientallen procenten schelen. Vooral dichter op de vluchtdatum als de prijzen al door het dak gaan. Was dit altijd al zo en valt het me nu pas op ofzo? :+

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 22:37:
Recent achter gekomen: er zijn nu ook scenario's bij KLM waar een retourtje boeken duurder is dan 2 enkeltjes, op bepaalde Europese trajecten 8)7

Kan tientallen procenten schelen. Vooral dichter op de vluchtdatum als de prijzen al door het dak gaan. Was dit altijd al zo en valt het me nu pas op ofzo? :+
Ook paar keer gehad laatste tijd. Enkeltjes LCY voor 90 euro, terwijl retour veelvoud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werled
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16-09 16:20
Beste tweakers,

Ik vlieg morgen met een 737 MAX 8. Nu zijn weer in het nieuws. Ik ben al een nerveuze vlieger dus dat nieuws maakt het niet beter.
Hebben jullie ervaring met dit toestel?

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Werled schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:20:
Ik vlieg morgen met een 737 MAX 8. Nu zijn weer in het nieuws. Ik ben al een nerveuze vlieger dus dat nieuws maakt het niet beter.
Er worden dagelijks veel noodlandingen uitgevoerd, het gros zal nooit in het nieuws komen. En die vliegtuigen zijn gemaakt door Boeing, Airbus of een van de andere fabrikanten.

Vooral de Boeing toestellen liggen momenteel onder een vergrootglas met als gevolg dat onderhoud en checks zijn aangescherpt. Als de kans op problemen voorheen al klein was, dan is dat door al die checks alleen maar minder geworden.

Overigens is de Max 8 wat mij betreft een prima toestel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Werled schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:20:
Beste tweakers,

Groetjes
Zelfs al was de max het meest onveilige toestel dat nu rondvliegt (en dat is het niet), dan was het nog steeds veiliger dan met de auto naar het vliegveld rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Speelde hier misschien de combinatie sunday rule + beschikbaarheid? Want het eerste verlies je door naar maandag te schuiven, en aangezien je ticket volledig ongebruikt is wordt je nieuwe ticket gewoon aan het tarief van een paar dagen voor vertrek herberekend, ipv aan dat tarief van een paar weken/maanden voor vertrek. Dat kan snel hoog oplopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Timmy schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:31:
[...]

Er worden dagelijks veel noodlandingen uitgevoerd, het gros zal nooit in het nieuws komen. En die vliegtuigen zijn gemaakt door Boeing, Airbus of een van de andere fabrikanten.
Voorzorgslandingen ;) Als er daadwerkelijk dagelijks overal noodlandingen worden uitgevoerd gaat er wel iets mis :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:56

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Het is maar net hoe verveeld ze zijn ;) Ik ben wel eens gecontroleerd (gebeurt me zelden, maar ik pas dan ook volledig in het profiel van de standaard zakenreiziger) en had 2 sloffen sigaretten bij me (van DXB naar AMS). En ze wilden me ook daadwerkelijk een boete geven voor die tweede slof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:49

Blokker_1999

Full steam ahead

En het ziet er naar uit dat KLM een datalek heeft. Zonet op mijn GSM een 2FA SMS gekregen van KLM, en daar mijn account bij hen een uniek e-mailadres bevat icm met een uniek, random wachtwoord beheerd door mijn wachtwoordmanager denk ik dat het lek sneller bij hen dan bij mij zal zitten. Nog iemand recent zulke SMSjes gekregen?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Grotere kans dat iemand per ongeluk jouw telefoonnummer ingevuld heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FredvZ
  • Nu online
Je kan bij KLM ook inloggen met alleen je e-mail of Flying Blue nummer icm een code via sms.
Password heb je dan helemaal niet nodig.

Kan dus best dat iemand een typo in zijn e-mail of Flying Blue nummer heeft gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
... of dat je email adres in een van de vele data dumps zit die te koop worden aangeboden (Vaak met email+password van één lekkende website). Zodra men in de gaten heeft dat het om een Nederlandse gebruiker gaat zal een rijtje met standaard websites voor Nederland worden geprobeerd met die gegevens.

In het geval van KLM heb je inderdaad geen password nodig. Hoewel ze onlangs wel enkele extra settings hebben toegevoegd om dat gedrag een beetje te kunnen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Laatst online: 20:52
Waarschijnlijk ben ik de enige Nederlander die nog nooit vanaf Schiphol heeft gevlogen ondanks dat ik helaas weer iets te veel vlieg. Volgende week heb ik een vlucht binnen het Schengengebied vanaf Schiphol. Is het op Schiphol echt noodzakelijk twee uur vooraf aanwezig te zijn? Ik vlieg zoals altijd carry-on. En normaal ben ik altijd +- 60 tot max 75 min voor vertrek aanwezig en heb dan nog tijd genoeg . Gisteren op Malaga was ik ook binnen 10 minuten bij de gate en heb een dus nog een tijd zitten lanterfanten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

De laatste keer dat ik met enkel carry-on heb gevlogen kwam ik dankzij een uitgevallen trein minder dan een uur voor vertrek aan op Schiphol. Korte rij bij security, kwam bij de gate net toen boarding was begonnen (half uur voor vertrek).

Als alles goed gaat dan is een uur voor vertrek prima, maar vertragingen heb je vaak niet zelf in de hand. Denk aan uitgevallen treinen, file op de snelweg, lange rijen bij security, etc. Met dat extra uur heb je een marge om dat soort gebeurtenissen op te vangen.

[ Voor 17% gewijzigd door Zr40 op 24-05-2024 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:37

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Ik heb anders “gewoon” een keer een boete gehad toen ik 2 sloffen sigaretten bij me had in plaats van de toegestane 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:13

franssie

Save the albatross

FreakNL schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 23:37:
[...]

Ik heb anders “gewoon” een keer een boete gehad toen ik 2 sloffen sigaretten bij me had in plaats van de toegestane 1
Asking for myself - hoe hoog is zo een boete? Ik reis meestal met een tweede niet roker en dan is het een slof per persoon, maar als ik alleen reis is het natuurlijk anders.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:37

FreakNL

Well do ya punk?

Bijbetalen tot de NL prijs dus in dat opzicht niks aan de hand maar je staat wel in het systeem dus “ik wist het niet” werkt denk ik maar 1 keer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
FreakNL schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 23:37:
[...]

Even nagevraagd bij iemand die het kan weten :p Je hebt 2 opties. Af en toe doen ze van die dagen dat ze op iets specifieks gaat letten. Sigaretten dag oid. Ook willen ze bij inwerken van nieuwe krachten wel eens een tijdje wat meer oppakken.

Optie 3 is dat je natuurlijk een vervelend hoofd hebt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:13

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

@Freee!! Ik ben wel benieuwd hoe men daar mee om gaat als je in het buitenland woont. Bijna al mijn kleding is nep/namaak omdat de echte amper te krijgen is en natuurlijk veel duurder.

In dit klimaat is kleding toch snel om zeep dus meerwaarde van merkkleding is er niet echt.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
sh4d0wman schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 07:42:
@Freee!! Ik ben wel benieuwd hoe men daar mee om gaat als je in het buitenland woont. Bijna al mijn kleding is nep/namaak omdat de echte amper te krijgen is en natuurlijk veel duurder.

In dit klimaat is kleding toch snel om zeep dus meerwaarde van merkkleding is er niet echt.
Volgens de medewerkers en hun eigen site doen ze "niet moeilijk" als het duidelijk is dat het voor eigen gebruik is.
Voor de handel is wat anders.

https://www.belastingdien...t-meenemen-naar-nederland

Dus niet 25 tshirts nog in plastic in je koffer.

[ Voor 3% gewijzigd door Fly-guy op 25-05-2024 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Autonoesis schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 22:41:
Waarschijnlijk ben ik de enige Nederlander die nog nooit vanaf Schiphol heeft gevlogen ondanks dat ik helaas weer iets te veel vlieg. Volgende week heb ik een vlucht binnen het Schengengebied vanaf Schiphol. Is het op Schiphol echt noodzakelijk twee uur vooraf aanwezig te zijn? Ik vlieg zoals altijd carry-on. En normaal ben ik altijd +- 60 tot max 75 min voor vertrek aanwezig en heb dan nog tijd genoeg . Gisteren op Malaga was ik ook binnen 10 minuten bij de gate en heb een dus nog een tijd zitten lanterfanten.
I k zeg het liever niet op een forum, maar via de site van Schiphol kan je een security slot reserveren. Dat heeft me al snel langs de rijen geholpen, en dan kan je dus beter mikken. Die dure koffie hoort vervolgens altijd bij je goedkope vlucht. Ik ga meestal maar aan het werk..

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
Ik vlieg binnenkort op een KLM vlucht uitgevoerd door "German Airways" in Economy op de E190. Eerste observatie is dat de eerste drie rijen extra beenruimte hebben (= business class), en er dus geen Economy Comfort stoelen zijn.

Nu valt me op dat op rij 5 beide gangpad stoelen zijn geblocked. Heb me daar maar naast gezet, hopende dat dit ervoor zorgt dat die stoel vrij blijft. Maar dat kan ook compleet anders uitpakken als ze geblocked zijn voor een andere reden (e.g. babies). Dit is het geval op alle German Airways vluchten. Iemand een idee waarom rij 5 blocked is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GLE6wG31BTVh3reMXx7gf4gpusg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5S9GuKrasx1i3nS1uLIe8T7t.png?f=user_large

Of wellicht toch de nooduitgang een veiligere keuze mbt het niet hebben van een buurman. Die zijn betaald en blijven op de korte vluchten wellicht leeg/vrij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
[...]

Als je er uitgepikt wordt door een random controle (en die kans is laag maar niet afwezig) dan heb je in principe een economisch delict begaan. Je moet immer aangifte doen van die liters sterke drank (boven de 1 liter). Ik weet niet of ze dat zo snel door de vingers zien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Het zal wel willekeur zijn. Ikzelf ben wel eens alle seizoenen “24” op DVD kwijtgeraakt. Dat was rond 2006 denk ik. Werd na een vlucht uit nieuw zeeland met een tussenstop in KL apart gezet om allerlei vragen te beantwoorden en er werd proces verbaal opgemaakt. Ik mocht toen kiezen of ik afstand deed of het voor liet komen. Ik deed afstand. Wel de opmerking gemaakt dat als ik zo thuis kwam ik ,volgens de NL wet (toen nog), die zooi gewoon mocht downloaden van Pirate Bay en ik dat een beetje krom vond. De nep Tag Heuer mocht ik dan weer wel houden. Was trouwens allemaal gekocht in Kuala Lumpur voor een appel en een ei.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HaikoW
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17-09 23:57

HaikoW

International man of mystery

Voor diegenen die deze zomer een overstap in CDG hebben en geen zin in gedoe hebben: Air France biedt voor iedereen tegen betaling een conciërge service aan.
Het wordt ook voor vertrek en aankomst vanaf CDG aangeboden.

je wordt aan de gate opgevangen, door de security en immigratie geloodst en bij je vertrek gate afgezet (eventueel met tussenstop in de lounge).
Kosten van al dit moois is 300 euro voor 1 persoon, 450 euro voor 4 personen, 750 euro voor 5 personen en je kunt ook met mijlen betalen: 60.000 voor 1 persoon, 90.000 voor 4 personen, 150.000 voor 5 personen.

Ben zelf 4 jaar ultimate geweest en heb de nodige overstappen op Parijs gemaakt maar dit hebben ze daar nog nooit voor elkaar gekregen. Ben benieuwd hoe de ervaringen zullen zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FredvZ
  • Nu online
Leuk verdienmodel voor die Fransen: richt het vliegveld sub-optimaal in, zodat pax bereid zijn om bij te betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Daar is de verhouding tussen de prijs en de geleverde dienst wel een beetje heel erg zoek.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o_Fvr7_2fn_BC2-aZDxiJ3WYJfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XzGyX47usFe07sxeh2vBpA8V.jpg?f=fotoalbum_large

Poh, wat is ie mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:08
Iceland air heeft veel mooie liveries op de B757. De aurora borealis is ook erg mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Doet me een beetje denken aan Trump Force One maar dan blauw :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Nu online
Helaas een uitstervend ras. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:31
De eurowhite livery van Icelandair is imho ook wel een van de grootste achteruitgangen van de laatste jaren in liveryland.

Icelandair had (imho) met het prachtige goudgeel en blauw altijd een mooie livery, maar ze hebben dat volledig losgelaten. Echt zonde!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

https://www.theguardian.c...light-from-doha-to-dublin

Weer turbulentie gewonden die tegen het plafond schoten, deze keer boven Turkije. Zouden mensen nu wat vaker hun veiligheidsriem losjes omhouden?

(Nee)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:56

PowerFlower

être diable et jouer fleur

gambieter schreef op zondag 26 mei 2024 @ 19:36:
Weer turbulentie gewonden die tegen het plafond schoten, deze keer boven Turkije.
Vlak na zo'n incident als SQ321 zie je natuurlijk dat de pers meteen alles bericht wat er gebeurt. En SQ321 was voornamelijk in het nieuws omdat er een dode bij viel (wat later een hartaanval bleek te zijn). Hetzelfde effect als toen een jaar of vijftien geleden ergens in de VS duizenden vogels dood neervielen; de maanden daarna haalde élk incident de krant, ondanks dat vervolgens bleek dat het eigenlijk gewoon vrij vaak voor komt.

En ja, ik heb als ik in mijn stoel zit altijd mijn gordel om. Heb daar verder geen last van en dan hoef ik ook niet wakker gemaakt te worden als er wat turbulentie is om mijn gordel om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik heb als onderdeel van AmEx binnenkort ook Privium samen met mijn partner :). Eind juni vlieg ik toevallig non-Schengen, dus ik ben heel benieuwd.

Op dit moment heb ik een vraagje: hoeveel tijd besparen jullie gemiddeld met de paspoortcontrole? De laatste keer dat ik non-Schengen vloog, stond ik 20 minuten in een rij voordat ik erdoorheen was, plus nog een uur extra voor afgeven bagage. Uiteindelijk nog 1,5 uur moeten wachten op boarden (maar goed, dit kwam ook doordat ik met wat oudere familieleden was die bang waren om hun vliegtuig te missen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gomaster
  • Laatst online: 17-09 17:39
JDFS schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:43:
Ik heb als onderdeel van AmEx binnenkort ook Privium samen met mijn partner :). Eind juni vlieg ik toevallig non-Schengen, dus ik ben heel benieuwd.

Op dit moment heb ik een vraagje: hoeveel tijd besparen jullie gemiddeld met de paspoortcontrole? De laatste keer dat ik non-Schengen vloog, stond ik 20 minuten in een rij voordat ik erdoorheen was, plus nog een uur extra voor afgeven bagage. Uiteindelijk nog 1,5 uur moeten wachten op boarden (maar goed, dit kwam ook doordat ik met wat oudere familieleden was die bang waren om hun vliegtuig te missen).
Paspoortcontrole duurt 10 seconden. Nog nooit een rij gezien bij de privium poortjes. Security varieert met hoeveel naar de secondary gaat. Mijn ervaring is max 3 minuten. Onderschat overigens het comfort bij aankomst niet. Laatste tijd staan er bij de paspoortcontrole bij aankomst ook grote rijen. Ook daar uiteraard nog nooit gewacht met privium :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:13

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
gomaster schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:05:
Onderschat overigens het comfort bij aankomst niet. Laatste tijd staan er bij de paspoortcontrole bij aankomst ook grote rijen. Ook daar uiteraard nog nooit gewacht met privium :)
Precies dat :) Mijn laatste intercontinentale vlucht alleen stond er bij aankomst op schiphol echt een enorme rij. Dan lekker de lege privium rij kunnen pakken is enorm fijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online

Je moet je wel nog aanmelden voordat je gebruik kunt maken ;)

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xandrios
Inderdaad. En aanmelden vereist een in-person bezoek bij de landside lounge op Schiphol.
plus nog een uur extra voor afgeven bagage.
Dat ga je met Privium niet voorkomen, althans, bij de meeste maatschappijen (oa KLM) niet. Er zijn er een paar waar je gebruik mag maken van business class checkin met privium. Maar de meeste airlines doen daar niet aan mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 12:25
Wat was hier ook al weer de ervaring met Privium & je hele gezin reizen? Mijn vrouw en ik hebben beiden privium, maar in de zomer vliegen de kinderen (12, 14) natuurlijk ook mee metzonder privium.

Wordt dat gewoon in de lange rij aansluiten?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Hmmbob schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:39:
Wat was hier ook al weer de ervaring met Privium & je hele gezin reizen? Mijn vrouw en ik hebben beiden privium, maar in de zomer vliegen de kinderen (12, 14) natuurlijk ook mee metzonder privium.

Wordt dat gewoon in de lange rij aansluiten?
vanaf 14 mag je door de self-service poortjes in Nederland (dat loopt ook gewoon door). Mijn kinderen zijn in dezelfde leeftijd en moet je dus door de fysieke controle (zie mijn bericht een aantal weken geleden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Dean Martin schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:14:
[...]

Je moet je wel nog aanmelden voordat je gebruik kunt maken ;)
Got it - voor dat moet ik denk ik nog even wachten totdat mijn aanvraag geaccepteerd wordt en ik kan inloggen in de portal van AmEx zelf denk ik (?)
Pagina: 1 ... 203 ... 251 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:

Chrome Extensie

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2