All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Wat ik op Schiphol wel vreemd vond was de bizar lange rij om bagage af te geven. Ik had al online ingecheckt maar stond 45 min te wachten (Eva).
Ook krijg je nog een geprinte boarding pass. Ik was net gewend aan het gemak van e-boarding passes. Alleen zorgen dat je telefoon niet leeg is
Dus wat het nut van online inchecken voor de reiziger is zie ik niet echt. Geen tijdsbesparing in ieder geval.
Nu gelukkig weer een tijdje van het reizen af.
This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.
Als je zonder ruimbagage vliegt.sh4d0wman schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 06:33:
Wat ik op Schiphol wel vreemd vond was de bizar lange rij om bagage af te geven. Ik had al online ingecheckt maar stond 45 min te wachten (Eva).
(…)
Dus wat het nut van online inchecken voor de reiziger is zie ik niet echt. Geen tijdsbesparing in ieder geval.
Ik zou voor 919 euro rechtstreeks bij CSAir boeken.Van der Berg schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 02:08:
Is dit reëel aansluiting/overstap qua tijd? €915 inclusief reserveringskosten t.w.v €29,90
Heen vlucht totaal 15 uur
Ik overweeg om met mijn vakantie naar Manila te gaan:
Heen:
[Afbeelding]
Terug:
[Afbeelding]
En als je toch liever bij derden bestelt, is Supersaver.nl goedkoper met 808 euro.
Heeft Schiphol dan helemaal geen "self-service baggage drop"? Dan gooi je gewoon je koffer de machine in en ben je klaar.
Edit: ik zie het al. Bangkok heeft het wel, in Europa alleen Londen.
[ Voor 11% gewijzigd door sh4d0wman op 14-05-2024 08:02 ]
This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.
Al nagekeken of je überhaupt vlot kan transiteren? En boek bij de maatschappij zelf als je nog wat service verwacht, dat is die paar euro besparing echt niet waard.Van der Berg schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 02:08:
Is dit reëel aansluiting/overstap qua tijd? €915 inclusief reserveringskosten t.w.v €29,90
Heen vlucht totaal 15 uur
Ik overweeg om met mijn vakantie naar Manila te gaan:
Heen:
[Afbeelding]
Terug:
[Afbeelding]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
De laatste keer dat ik vloog, was dat er wel op Schiphol.sh4d0wman schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 07:57:
[...]
Heeft Schiphol dan helemaal geen "self-service baggage drop"? Dan gooi je gewoon je koffer de machine in en ben je klaar.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Al jaren op Schiphol, in ieder geval bij KLM.sh4d0wman schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 07:57:
[...]
Copenhagen sinds vorig jaar ook.
Zal van de maatschappij afhangen denk ik. Dit stond op de Eva site, anders zet je geen passagiers in de rij denk ikFreee!! schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 08:18:
[...]
De laatste keer dat ik vloog, was dat er wel op Schiphol.
Corendon, KLM, Transavia en TUI bieden dat al jaren aan. Sterker nog, bij KLM moet je heel hard je best doen als economy reiziger om nog gebruik te kunnen maken van een bemande check in balie.sh4d0wman schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 07:57:
[...]
Spel en typfouten voorbehouden
Zal inderdaad van de maatschappij afhangen, wij vlogen toen met Cathay Pacific.sh4d0wman schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 08:51:
[...]
Zal van de maatschappij afhangen denk ik. Dit stond op de Eva site, anders zet je geen passagiers in de rij denk ik
Er stond een aardige dame naast die machines om boarding passes en paspoorten te controleren en met elkaar te vergelijken. Ik gaf haar dus vier Nederlandse paspoorten (gebruikt om in te checken) en ze keek naar de bestemming (Ha Noi) en kon maar één visum vinden voor Viet Nam. Ze had echt even problemen om dat te snappen totdat ik haar ook drie Vietnamese paspoorten liet zien.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Kom op, dat is toch niet gek? Had gewoon gelijk de paspoorten laten zien...Freee!! schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 09:39:
[...]
Zal inderdaad van de maatschappij afhangen, wij vlogen toen met Cathay Pacific.
offtopic:
Er stond een aardige dame naast die machines om boarding passes en paspoorten te controleren en met elkaar te vergelijken. Ik gaf haar dus vier Nederlandse paspoorten (gebruikt om in te checken) en ze keek naar de bestemming (Ha Noi) en kon maar één visum vinden voor Viet Nam. Ze had echt even problemen om dat te snappen totdat ik haar ook drie Vietnamese paspoorten liet zien.
Het is ook inderdaad de bedoeling dat je bij het inchecken gebruik maakt van het paspoort van het land waar je heen gaat, als je dat hebt. Anders heb je gezeik om visums want vervoerders zijn verplicht om dat te controleren.Freee!! schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 09:39:
[...]
Zal inderdaad van de maatschappij afhangen, wij vlogen toen met Cathay Pacific.
offtopic:
Basis reizen-met-twee-paspoorten.
Business naar US is sowieso helemaal mesjogge. Meerdere routes die 2 weken van te voren al uitverkocht zijn voor hoge tarieven. Ik moet in oktober naar Texas en daar zijn de normale tariefsklasses ook al weg.
Het minder vliegen wil nog niet zo.
Buiten het wensdenken dat we met z'n alle minder willen/gaan vliegen. Met de kennis van nu hebben veel maatschappijen te veel vliegtuigen versneld afschreven in de corona periode. Op zich helemaal te begrijpen maar met de vraag die inmiddels weer is aangetrokken, de 737Max perikelen, de 787 levering perikelen, Airbus die helemaal vol zit gaat het gewoon heel traag om extra capaciteit te creëren. En het lijkt er ook op dat het onderhoud steeds meer tijd kost door personeelstekorten.PWM schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:21:
Het was de laatste maanden al echt drukker aan het worden. Maar de laatste tijd zijn alle kisten echt ram en ramvol. Zowel binnen de EU als intercontinentaal is er gewoon geen stoel meer vrij in de kist.
Business naar US is sowieso helemaal mesjogge. Meerdere routes die 2 weken van te voren al uitverkocht zijn voor hoge tarieven. Ik moet in oktober naar Texas en daar zijn de normale tariefsklasses ook al weg.
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 21:16
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
In lijn met die kennis
Ik heb onlangs een nieuw paspoort gehaald en nog een USA visum in het oude. Dame bij de gemeente zei: vanaf moet je altijd, ongeacht het land, met beide paspoorten reizen. Want er staat een verwijzing in je nieuwe paspoort na het oude ongeldig gemaakte paspoort (visum is helemaal heel gelaten).
Ik kan dit nergens vinden (eerder het tegenovergestelde https://www.gowestvisa.nl...een-nieuw-paspoort-krijg/ ) en mijn logica zegt: naar de USA natuurlijk, maar andere landen willen gewoon een geldig paspoort en geven niks om die verwijziging naar mijn oude paspoort. Naar mexico heb ik het oude paspoort ook meegenomen en nergens de vraag gehad om die te zien. Laat het oude paspoort liever in de toekomst thuis (tenzij ik naar de VS moet natuurlijk). Klopt mijn aanname
Ik had ze al in de hand, mevrouw besteedde er in eerste instantie geen aandacht aan, pas toen ze vragen had keek ze nog een keer goed.upclocker schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:03:
[...]
Kom op, dat is toch niet gek? Had gewoon gelijk de paspoorten laten zien...
Met dank aan spellingverschillen (transcriptieproblemen) heb ik de paspoorten gebruikt, waarvan de naam volledig overeenkwam met het geboekte ticket om daar gezeik mee te voorkomen. Daarnaast hadden we ook nog te maken met een tussenlanding/overstap, waarbij de Nederlandse paspoorten net iets gemakkelijker waren.CyBeR schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:15:
[...]
Het is ook inderdaad de bedoeling dat je bij het inchecken gebruik maakt van het paspoort van het land waar je heen gaat, als je dat hebt. Anders heb je gezeik om visums want vervoerders zijn verplicht om dat te controleren.
Basis reizen-met-twee-paspoorten.
Kom maar weer terug met die A380's dan.PWM schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:21:
Het was de laatste maanden al echt drukker aan het worden. Maar de laatste tijd zijn alle kisten echt ram en ramvol. Zowel binnen de EU als intercontinentaal is er gewoon geen stoel meer vrij in de kist.
Signatures zijn voor boomers.
Toen ik begin april uit de VS terug kwam met Delta was dat ook zo. Je kon in de app ook zien wie op de wachtrij stond (geen volledige naam, volgens mij initiaal met drie letters achternaam) en daar stonden er zo'n 15 op.wibblemoo schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:27:
Bij Iberia zijn ze zelfs al actief aan het bieden voor het terugkopen van je ticket voor een voucher + nieuwe vlucht. Vandaag op en neer naar LHR voor 600 euros. Verbaast mij niets dat IAG goede cijfers laat zien.
Zijn de A380 Airbus toestellen alweer opgehaald op dat nieuwe "Don Quichot" vliegveld in "Madrid"? (in werkelijkheid ligt het een flink eind van Madrid vandaan in Ciudad Reaal en had alleen de hogesnelheidstrein die daar nu niet meer stopt iets "snels" van kunnen proberen te maken. Gedurende de Covid, maar ook daarna stond dit nieuwe vliegveld totaal vol met gestalde toestellen.PolarBear schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:36:
[...]
Buiten het wensdenken dat we met z'n alle minder willen/gaan vliegen. Met de kennis van nu hebben veel maatschappijen te veel vliegtuigen versneld afschreven in de corona periode. Op zich helemaal te begrijpen maar met de vraag die inmiddels weer is aangetrokken, de 737Max perikelen, de 787 levering perikelen, Airbus die helemaal vol zit gaat het gewoon heel traag om extra capaciteit te creëren. En het lijkt er ook op dat het onderhoud steeds meer tijd kost door personeelstekorten.
https://www.rtl.nl/econom...steringen-en-nul-vluchten
- We Are Borg
Viel mij ook op: rammetje vol in alle klasses. Waar je in business nog wel eens wat lege stoelen zag, worden de stoelen die voor de 'normale' 5k rate ook gewoon nog verkocht (bij airlines die niet werken met upgrades op basis van status). Dus zoals al gezegd: volgens mij kunnen ze allemaal de A380's weer terug in service brengen als dat al niet gedaan is.PWM schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:21:
Terughalen van de A380's werkt maar beperkt, er zijn maar weinig routes waar het economisch uit kan. Er is ene aantal A380's gereactiveerd door maatschappijen en er is een aantal door een startup gekocht.We Are Borg schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:25:
[...]
Viel mij ook op: rammetje vol in alle klasses. Waar je in business nog wel eens wat lege stoelen zag, worden de stoelen die voor de 'normale' 5k rate ook gewoon nog verkocht (bij airlines die niet werken met upgrades op basis van status). Dus zoals al gezegd: volgens mij kunnen ze allemaal de A380's weer terug in service brengen als dat al niet gedaan is.
Voor wat betreft bij airlines die niet werken met upgrades op basis van status ik lees links en rechts (bijvoorbeeld bij American) dat status upgrades lang niet meer zo vanzelfsprekend zijn en dat ze veel meer betaald upgraden aan het pushes zijn voor dat ze status pax upgraden.
Het kan uit zolang het toestel vol genoeg zit (en dan maakt het een kleiner vliegtuig vrij voor een andere route).PolarBear schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:32:
[...]
Terughalen van de A380's werkt maar beperkt, er zijn maar weinig routes waar het economisch uit kan.
Tijdens CES gespot bij KLM: business class retourtje voor 17k, direct AMS-LASWe Are Borg schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:25:
[...]
Viel mij ook op: rammetje vol in alle klasses. Waar je in business nog wel eens wat lege stoelen zag, worden de stoelen die voor de 'normale' 5k rate ook gewoon nog verkocht (bij airlines die niet werken met upgrades op basis van status). Dus zoals al gezegd: volgens mij kunnen ze allemaal de A380's weer terug in service brengen als dat al niet gedaan is.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Theoretisch kan het maar er is maar een maatschappij die dat daadwerkelijk lukt, Emirates, en andere maatschappijen doen het maar op een beperkt aantal routes. Bijvoorbeeld BA vliegt niet met een A380 tussen Londen en New York, terwijl ze dat echt wel vol zouden krijgen. Maar frequentie is daar veel belangrijker. Dus die vervangingstheorie gaat lang niet altijd op.Freee!! schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:36:
[...]
Het kan uit zolang het toestel vol genoeg zit (en dan maakt het een kleiner vliegtuig vrij voor een andere route).
Volgens Airbus zijn niet in dienst:We Are Borg schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:25:
[...]
Dus zoals al gezegd: volgens mij kunnen ze allemaal de A380's weer terug in service brengen als dat al niet gedaan is.
• 10/10 van Air France
• 5/5 van China Southern
• 3/123 van Emirates
• 6/14 van Lufthansa
• 6/6 van Malaysia Airlines
• 1/12 van Qantas
• 10/24 van Singapore
• 6/6 van Thai Airways
204 van 251 in dienst.
Misschien is de drukte juist in de hogere klasses? Ik vloog vorige week economy en waar de mensen met extra beenruimte schouder aan schouder zaten, zat ik naast twee lege stoelen.We Are Borg schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:25:
[...]
Hetzelfde meegemaakt maar dan met een zuid afrikaanse werk visum, passpoort A: verlopen in 2021, maar Visum in passpoort A) verliep pas 2023. Het visum moet je dus meenemen samen met passpoort B die nog wel geldig is.We Are Borg schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:45:
[...]
In lijn met die kennis:
Ik heb onlangs een nieuw paspoort gehaald en nog een USA visum in het oude. Dame bij de gemeente zei: vanaf moet je altijd, ongeacht het land, met beide paspoorten reizen. Want er staat een verwijzing in je nieuwe paspoort na het oude ongeldig gemaakte paspoort (visum is helemaal heel gelaten).
Ik kan dit nergens vinden (eerder het tegenovergestelde https://www.gowestvisa.nl...een-nieuw-paspoort-krijg/ ) en mijn logica zegt: naar de USA natuurlijk, maar andere landen willen gewoon een geldig paspoort en geven niks om die verwijziging naar mijn oude paspoort. Naar mexico heb ik het oude paspoort ook meegenomen en nergens de vraag gehad om die te zien. Laat het oude paspoort liever in de toekomst thuis (tenzij ik naar de VS moet natuurlijk). Klopt mijn aanname?
Sommmige landen geven er niets om, maar ik zal wel het zekere voor het onzekere nemen en zowieso naar de VS beide meenemen. Die doen echt soms moeilijk om niks
Zelfs voor een heel groot bedrijf kan ik me niet voorstellen dat ze dat betalen om iemand naar een beurs te sturen, tenzij misschien de CEO als die een keynote moet geven of zo.Sorcerer8472 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:38:
[...]
Tijdens CES gespot bij KLM: business class retourtje voor 17k, direct AMS-LAS
Emirates heeft dan ook meer A380's dan de meeste andere maatschappijen bij elkaar. En frequentie is ook een ding inderdaad, maar ook daar zit een limiet aan. En als frequenter niet (meer) kan, komen grotere vliegtuigen (weer) om de hoek kijken.PolarBear schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:42:
[...]
Theoretisch kan het maar er is maar een maatschappij die dat daadwerkelijk lukt, Emirates, en andere maatschappijen doen het maar op een beperkt aantal routes. Bijvoorbeeld BA vliegt niet met een A380 tussen Londen en New York, terwijl ze dat echt wel vol zouden krijgen. Maar frequentie is daar veel belangrijker. Dus die vervangingstheorie gaat lang niet altijd op.
En de frequentie van (hier is'ie weer
Heb het wel gecheckt, op het moment dat ze al zo duur waren waren er pas 4 stoelen oid bezet. Ik denk toch dat veel mensen last-minute beslissen en vliegen voor beurzen zoals deze.CyBeR schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:52:
[...]
Zelfs voor een heel groot bedrijf kan ik me niet voorstellen dat ze dat betalen om iemand naar een beurs te sturen, tenzij misschien de CEO als die een keynote moet geven of zo.
Hoe dan ook, KLM gebruikt dynamic pricing tooling die vrij goed lijkt te werken om het maximale eruit te persen. Ik weet even niet meer hoe het platform heet wat ze gebruikten maar ik meen dat die o.a. geautomatiseerd checken wanneer er bepaalde events zijn en aan de hand daarvan load voorspellen en prijs verhogen.
Iets wat me ook opvalt: pricing in cash wordt enorm veel duurder <1mnd voor vertrek, maar in miles vind je de goedkoopste dagen soms daags voor vertrek. Beschikbaarheid verderop in het jaar lijkt juist te zijn beperkt.
Met de huidige hoge prijzen en volle vliegtuigen was ik dan ook verbaasd te horen dat KLM verlies had gedraaid in Q1.
Ja, ik ben heel benieuwd hoe dat straks bij Schiphol gaat. Zal KLM bijv. stoppen met Cityhoppers en minder grotere vliegtuigen op korte afstanden gebruiken? Bijv. pak-'m-beet 1 737 ipv 2 Embraer 190s? En geen A350-900s maar alleen A350-1000s bestellen?Freee!! schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:59:
[...]
Emirates heeft dan ook meer A380's dan de meeste andere maatschappijen bij elkaar. En frequentie is ook een ding inderdaad, maar ook daar zit een limiet aan. En als frequenter niet (meer) kan, komen grotere vliegtuigen (weer) om de hoek kijken.
En de frequentie van (hier is'ie weer) Emirates op sommige bestemmingen is verbazingwekkend: AMS drie keer daags waarvan één A380 (en twee B777), BKK vijf keer daags waarvan vier A380 (en één B777).
TATL,; met expertflyer alarm instellen voor klassen zoals I,O, Z of midweek, min stay vereisten aanhouden en dan zijn de prijzen ok.
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
De afgelopen weken bij KLM juist 2x actief naar de incheckbalie verwezen binnen een Schengen en een non-Schengen vlucht omdat er online geen boarding passen gegenereerd konden worden en de blauwe machines ook geen boarding pass wilden uitspugen na het uitlezen van het paspoort.FredvZ schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 08:51:
[...]
Corendon, KLM, Transavia en TUI bieden dat al jaren aan. Sterker nog, bij KLM moet je heel hard je best doen als economy reiziger om nog gebruik te kunnen maken van een bemande check in balie.
Volgens KLM een random check van het ID-bewijs en actief mensen aanmoedigen om de handbagage in te checken i.v.m. volle vluchten. Vond het wel irritant dat je niet gelijk kon doorlopen en weer achteraan in een rij kunt aansluiten.
Als KLM geen boarding pass wil genereren en je hand bagage wilt inchecken in Schengen gebeurd volgens mij alleen als een ticket met zone 5 hebt.JRR schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:44:
[...]
De afgelopen weken bij KLM juist 2x actief naar de incheckbalie verwezen binnen een Schengen en een non-Schengen vlucht omdat er online geen boarding passen gegenereerd konden worden en de blauwe machines ook geen boarding pass wilden uitspugen na het uitlezen van het paspoort.
Volgens KLM een random check van het ID-bewijs en actief mensen aanmoedigen om de handbagage in te checken i.v.m. volle vluchten. Vond het wel irritant dat je niet gelijk kon doorlopen en weer achteraan in een rij kunt aansluiten.
Als Schiphol moet krimpen zal dat inderdaad het effect zijn, want de hoeveelheid passagiers groeit alleen maar dus moeten er meer mensen mee met minder vluchten.Sorcerer8472 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:15:
[...]
Ja, ik ben heel benieuwd hoe dat straks bij Schiphol gaat. Zal KLM bijv. stoppen met Cityhoppers en minder grotere vliegtuigen op korte afstanden gebruiken? Bijv. pak-'m-beet 1 737 ipv 2 Embraer 190s? En geen A350-900s maar alleen A350-1000s bestellen?
En dat is dus een enorm probleem voor KLM (en Transavia, etc) want die kunnen dat helemaal niet op korte termijn doen. Voor zeg een Finnair of Air Europa die twee a drie vluchten per dag naar AMS sturen heeft upgaugen een veel minder grote impact dan KLM die honderden vluchten per dag van en naar AMS uitvoeren.
Nóg een reden dat die krimp zo'n probleem is dus. We benadelen niet alleen onze economie als geheel ermee maar ook onze eigen bedrijven extra tov buitenlandse bedrijven.
Als Ultimate, dus geen zone 5, kan ik je vertellen dat dat niet klopt. Ik mag de laatste maanden ook regelmatig even langs de incheckbalieSmashmint schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:09:
Als KLM geen boarding pass wil genereren en je hand bagage wilt inchecken in Schengen gebeurd volgens mij alleen als een ticket met zone 5 hebt.
Gek! Wellicht kan het toevoegen van Bluebiz dan ook nog invloed hebben. Je word dan volgens mij ook standard in zone 4 gezet ipv 5.Timmy schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:20:
[...]
Als Ultimate, dus geen zone 5, kan ik je vertellen dat dat niet klopt. Ik mag de laatste maanden ook regelmatig even langs de incheckbalie
Bluebiz is zone 3 zviw.Smashmint schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:23:
[...]
Gek! Wellicht kan het toevoegen van Bluebiz dan ook nog invloed hebben. Je word dan volgens mij ook standard in zone 4 gezet ipv 5.
Ik begreep dat het elke reiziger kan overkomen. Zelf als Ultimate altijd in zone 1, dus daar is het niet aan gerelateerd.Smashmint schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:23:
Gek! Wellicht kan het toevoegen van Bluebiz dan ook nog invloed hebben. Je word dan volgens mij ook standard in zone 4 gezet ipv 5.
Aan de andere kant is deel van de reden dat KLM een vrij grote vloot met kleine types heeft juist om zoveel mogelijk slots op AMS in bezit te krijgen. Zodat wanneer de limieten van AMS bereikt worden (nu dus) ze een zo groot mogelijk percentage slots in handen hebben.CyBeR schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:14:
[...]
Als Schiphol moet krimpen zal dat inderdaad het effect zijn, want de hoeveelheid passagiers groeit alleen maar dus moeten er meer mensen mee met minder vluchten.
En dat is dus een enorm probleem voor KLM (en Transavia, etc) want die kunnen dat helemaal niet op korte termijn doen. Voor zeg een Finnair of Air Europa die twee a drie vluchten per dag naar AMS sturen heeft upgaugen een veel minder grote impact dan KLM die honderden vluchten per dag van en naar AMS uitvoeren.
Nóg een reden dat die krimp zo'n probleem is dus. We benadelen niet alleen onze economie als geheel ermee maar ook onze eigen bedrijven extra tov buitenlandse bedrijven.
Het omschakelen van kleine naar grote types is deel van die strategie en investering, en geen nieuws voor ze. Dus dat komt ook wel weer goed en kan in eigen tempo. Het is voor KLM nu vooral hopen dat er niet teveel gespeeld gaat worden met hoe de slots op AMS verdeeld worden.
Op lange termijn is een vol vliegveld vooral goed voor de airlines die de meeste (historische) slots in handen hebben. Zoals BA op LHR. KLM zal ook goed gaan verdienen aan de schaarste.
Oh. dat is KLM speak voor: je handbagage moet in het ruim.
om daarna te constateren dat dat precies is waar de discussie over gaat.

[ Voor 10% gewijzigd door pjottum op 14-05-2024 14:12 ]
ping 127.212.23.124
Nee, dat is iets anders. Je gaat dan naar hun balie'tje toe, geeft je paspoort aan ze en daar kijken ze dan naar, typen iets in de computer en dan is 't goed.pjottum schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:11:
[...]
Oh. dat is KLM speak voor: je handbagage moet in het ruim.
Mij nooit duidelijk geworden wat ze precies doen maar handbagage kijken ze niet eens naar. En bovendien, @PWM is platinum-deelnemer, die vragen ze nooit om handbagage in te checken. (En mij als Gold ook niet. Ook niet of ik m'n spullen onder de stoel voor me wil doen zodat er meer rollaboards in de bakken kunnen.)
Het kan ook wel, maar niet op korte termijn. Als Schiphol volgend jaar (of zelfs over twee jaar) moet krimpen heeft KLM niet genoeg tijd om grotere vliegtuigen te krijgen.Evianon schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:02:
[...]
Aan de andere kant is deel van de reden dat KLM een vrij grote vloot met kleine types heeft juist om zoveel mogelijk slots op AMS in bezit te krijgen. Zodat wanneer de limieten van AMS bereikt worden (nu dus) ze een zo groot mogelijk percentage slots in handen hebben.
Het omschakelen van kleine naar grote types is deel van die strategie en investering, en geen nieuws voor ze. Dus dat komt ook wel weer goed en kan in eigen tempo. Het is voor KLM nu vooral hopen dat er niet teveel gespeeld gaat worden met hoe de slots op AMS verdeeld worden.
Op lange termijn is een vol vliegveld vooral goed voor de airlines die de meeste (historische) slots in handen hebben. Zoals BA op LHR. KLM zal ook goed gaan verdienen aan de schaarste.
Voordat de hele short-haulvloot (incl. WA) vervangen is ben je zo tien jaar verder. Terwijl buitenlandse maatschappijen desnoods morgen al een groter toestel kunnen inzetten op de dagelijkse AMS-vlucht. (Gaat in de praktijk iets meer tijd overheen maar relatief kan het heel snel.)
Ze zijn er wel al in enige mate mee bezig inderdaad, de bestelde A320neo's zijn al groter dan de 737s die ze vervangen.
Ah ja, ik moet altijd de wc rol vasthouden.CyBeR schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:25:
[...]
Nee, dat is iets anders. Je gaat dan naar hun balie'tje toe, geeft je paspoort aan ze en daar kijken ze dan naar, typen iets in de computer en dan is 't goed.
Mij nooit duidelijk geworden wat ze precies doen maar handbagage kijken ze niet eens naar. En bovendien, @PWM is platinum-deelnemer, die vragen ze nooit om handbagage in te checken. (En mij als Gold ook niet. Ook niet of ik m'n spullen onder de stoel voor me wil doen zodat er meer rollaboards in de bakken kunnen.)
Ik kreeg een SMSje dat er iets mis wat met mijn boeking, of ik naar de balie wilde komen, en vervolgens moest ik mijn handbagage inleveren. Vandaar.
ping 127.212.23.124
Afgelopen week ook 2x (heen en terug) de SMS gehad dat vliegtuig vol zat en dat je naar balie moest. Niet gedaan en zonder problemen kunnen vliegen.pjottum schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:42:
[...]
Ah ja, ik moet altijd de wc rol vasthouden.
Ik kreeg een SMSje dat er iets mis wat met mijn boeking, of ik naar de balie wilde komen, en vervolgens moest ik mijn handbagage inleveren. Vandaar.
Snap hun logica ook niet.
Als Schiphol moet krimpen dan zal dit voornamelijk voor transfer vluchten zijn. Nu worden er nog veel mensen van de landen rondom ons naar Nederland gevlogen om daar een internationale vlucht te pakken en die zijn goedkoper dan direct vanaf schiphol. Als er minder vluchten mogen dan is dit minder rendabel en zul je via vaker een buitenlandse hub moeten ipv een directe vlucht vanaf schiphol.CyBeR schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:14:
[...]
Als Schiphol moet krimpen zal dat inderdaad het effect zijn, want de hoeveelheid passagiers groeit alleen maar dus moeten er meer mensen mee met minder vluchten.
Ik merk daarbij nogmaals op dat dat alleen nadelig is voor Nederlandse bedrijven (en dan met name KLM) waar het een cadeau is (in de vorm van verminderde concurrentie) voor buitenlandse bedrijven.jongetje schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:58:
[...]
Als Schiphol moet krimpen dan zal dit voornamelijk voor transfer vluchten zijn. Nu worden er nog veel mensen van de landen rondom ons naar Nederland gevlogen om daar een internationale vlucht te pakken en die zijn goedkoper dan direct vanaf schiphol. Als er minder vluchten mogen dan is dit minder rendabel en zul je via vaker een buitenlandse hub moeten ipv een directe vlucht vanaf schiphol.
[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 14-05-2024 15:03 ]
Ik zeg er wel wat an als iemand met zone 4 voor mij gaat staan als ik zone 1 heb. Meer zoiets van kun je niet lezen 1 gaat voor 4 wegwezen, en nee mijn handbagage gaat niet in het ruim voor iemand met 3 koffers en twee tassen. Gelukkig heb ik nu ik veel meer businessclass vlieg geen last meer van deze domkoppen.FreakNL schreef op zondag 5 mei 2024 @ 20:40:
[...]
Ik weet niet of het specifiek MacBook is ofzo maar bij mij is het met Dell laptop (15”) en IPad (10” ?) nooit een probleem.
Ik kom om de week voor vertrek op Schiphol en heb dan een laptop en een Legion Go in de tas zitten, wordt echt zelden gecontroleerd. Ze zijn sinds een paar weken wel strenger op hoge schoenen die uit moeten, en je moet je riem aangeven aan security in plaats van in de bak.PowerFlower schreef op zondag 5 mei 2024 @ 19:19:
[...]
In theorie niet. In de praktijk wordt ik *altijd* extra gecontroleerd als ik dat doe, vermoedelijk omdat ik een Macbook én een iPad mee heb. Dus iedere keer haal ik die er uit en leg ze apart en wordt me verteld "dat hoeft niet meneer" en knik ik vriendelijk en doe het toch
De zonering zal me echt worst wezen. Ik zit al een jaar of 17 genoeg in vliegtuigen om niet de behoefte te hebben als eerste in dat ding te zitten.
[ Voor 10% gewijzigd door pagani op 14-05-2024 15:39 ]
Denk dus dat ik via AMEX ga boeken, maar wilde even checken of iemand hier ervaring mee heeft? (zou voor mij namelijk de eerste keer zijn) + was ik benieuwd naar de mogelijkheden met miles up te graden als ik het op deze manier boek
Bijna nooitCyBeR schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:25:
AMEX travel prima. Maar ik zou nog even heel goed kijken en daarna nog een keer. Want een paar procent zie je nog wel, maar de helft is toch wel een gevalletje to good to be truePipmitz schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:48:
Ik ben aan het kijken om deze zomer nog economy naar Azie te vliegen, AMS-HKG-HND-AMS met een multi-city ticket. Via Cathay Pacific ~€2800p.p. Ik heb een AMEX Gold card dus dacht laat ik eens op AMEX travel kijken, ~€2800 totaal (voor 2 pers), dus de helft goedkoper. Voor precies dezelfde vluchten met Cathay Pacific.
Denk dus dat ik via AMEX ga boeken, maar wilde even checken of iemand hier ervaring mee heeft? (zou voor mij namelijk de eerste keer zijn) + was ik benieuwd naar de mogelijkheden met miles up te graden als ik het op deze manier boek
Dan weet je ook dat het niet gaat om "als eerste in dat ding te zitten" maar meer om geen gezeik te hebben met volle bagagebakken.pagani schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:38:
[...]
De zonering zal me echt worst wezen. Ik zit al een jaar of 17 genoeg in vliegtuigen om niet de behoefte te hebben als eerste in dat ding te zitten.
Dit. En ook niet de ergernis van achter mensen staan die nog nooit hebben gehoord van voorbereiden en efficiency (of wie er bij het raam mag zitten) ...CyBeR schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:21:
Dan weet je ook dat het niet gaat om "als eerste in dat ding te zitten" maar meer om geen gezeik te hebben met volle bagagebakken.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Bij een intercontinentale vlucht ben ik de laatste die instapt. Met die kleine vliegtuigjes binnen Europa niet, want dan zit je zelf voorin, en je carry-on helemaal achterin (of alsnog het ruim in).pagani schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:38:
Mij lijkt 2800 per persoon voor een economy ticket juist de foutPWM schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:20:
[...]
AMEX travel prima. Maar ik zou nog even heel goed kijken en daarna nog een keer. Want een paar procent zie je nog wel, maar de helft is toch wel een gevalletje to good to be true
Denk dat ie verkeerd kijkt (of rare datums heeft) want als ik deze route kies op de CX-site op random dagen in juli kom ik op 1456 euro pp uit.
[ Voor 16% gewijzigd door Daniel op 14-05-2024 16:39 ]
Verschil was een paar dagen ~50%, net eventjes gecheckt en ligt nu dichter bij elkaar, maar AMEX nog ~€225p.p goedkoper. Denk dat ik via AMEX ga boeken dan, toch ~€450 om te kunnen besteden aan hotel etcPWM schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:20:
[...]
AMEX travel prima. Maar ik zou nog even heel goed kijken en daarna nog een keer. Want een paar procent zie je nog wel, maar de helft is toch wel een gevalletje to good to be true
Is nu inderdaad bij getrokken zag ik niet, maar was toch sinds afgelopen vrijdag elke keer 50% verschil. Vond het zelf ook al heel raar maar was denk ik een foutje dan.Daniel schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:36:
[...]
Mij lijkt 2800 per persoon voor een economy ticket juist de fout
Denk dat ie verkeerd kijkt (of rare datums heeft) want als ik deze route kies op de CX-site op random dagen in juli kom ik op 1456 euro pp uit.
Ik reis vrijwel alleen kort Europees nu, meestal in zone 3 (vanaf komende maand zone 2 i.v.m. Gold), maar heb echt nooit dat het niet past of geweigerd wordt, en ik heb de maximale maat qua handbagage. De enige keer dat mijn trolley en tas niet boven mijn plek lagen was toevallig zondag omdat ik werd geupgrade naar business class (wat een onzinnige klasse voor zulke korte vluchten trouwens...)CyBeR schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:21:
[...]
Dan weet je ook dat het niet gaat om "als eerste in dat ding te zitten" maar meer om geen gezeik te hebben met volle bagagebakken.
Het is idd vrij makkelijk praten als je niet in zone 5 als laatste je trolley aan boord sleept en tussen de andere hutkoffers moet proberen te frottenpagani schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:47:
[...]
Ik reis vrijwel alleen kort Europees nu, meestal in zone 3 (vanaf komende maand zone 2 i.v.m. Gold), maar heb echt nooit dat het niet past of geweigerd wordt, en ik heb de maximale maat qua handbagage

Wel op de heen en terug reis een irritante rij voor mij gehad. Jezelf lekker in de stoel laten ploffen als je bent opgestaan, maximaal naar achter drukken, met de rij naast je praten en rondhangen in het gangpad. Beide keren NLers ergens mid 20, begin 30 (kakkers en de andere keer getint, heel inclusief dus
Ben bang dat ik ze in PE ook nog tegen kom en business is mij te duur
U voelt zich lichtelijk verheven boven de rest?sh4d0wman schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:58:
@CyBeR ik weet sinds kort ook dat er stoelen bestaan zonder bagagerek er boven. Snel mijn tas in een lege bak van de andere rij gelegd.
Wel op de heen en terug reis een irritante rij voor mij gehad. Jezelf lekker in de stoel laten ploffen als je bent opgestaan, maximaal naar achter drukken, met de rij naast je praten en rondhangen in het gangpad. Beide keren NLers ergens mid 20, begin 30 (kakkers en de andere keer getint, heel inclusief dus) Gelukkig klappen ze nog net niet bij het landen....
Ben bang dat ik ze in PE ook nog tegen kom en business is mij te duur
Hij is lichtelijk beter gewend, kijk eens naar die vlag in zijn avatar.ramrodwillem schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 17:00:
[...]
U voelt zich lichtelijk verheven boven de rest?
Het liefst ga ik ook als laatste maar dan zitten de overheads meestal volpagani schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:38:
[...]
Ik kom om de week voor vertrek op Schiphol en heb dan een laptop en een Legion Go in de tas zitten, wordt echt zelden gecontroleerd. Ze zijn sinds een paar weken wel strenger op hoge schoenen die uit moeten, en je moet je riem aangeven aan security in plaats van in de bak.
Dan een plek bij de nooduitgang nemen, die hebben (bij KLM) eigen overheads.FreakNL schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:16:
[...]
Het liefst ga ik ook als laatste maar dan zitten de overheads meestal vol
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Nee, het is gebrek aan fatsoen waar ik niet zo goed tegen kan. Op een vlucht van 2 uur zal het mij aan mijn reet roesten maar op een vlucht van 13 uur is mijn geduld wel een keer op.ramrodwillem schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 17:00:
[...]
U voelt zich lichtelijk verheven boven de rest?
Ik vlieg regelmatig in Azie en dat is over het algemeen toch iets anders
- We Are Borg

Heb aeromexico gevraagd of ze een proof of travel kunnen leveren want kopie boarding pass zal er vast niet meer inzetten. Telefonisch konden ze niks meer vinden (vlucht is nog geen 30 dagen geleden

Iemand anders nog tips
[ Voor 15% gewijzigd door We Are Borg op 15-05-2024 16:43 ]
Als ik een papieren heb, verscheur ik hem altijd op de juiste plek en dump de delen in ieder geval verspreid over 2 vuilnisbakken. Staat echt teveel info opWe Are Borg schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 16:41:
Ik gooi altijd boarding pass weg bij aankomst.
Maar dat terzijde
🔥PWM schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:11:
[...]
Als ik een papieren heb, verscheur ik hem altijd op de juiste plek en dump de delen in ieder geval verspreid over 2 vuilnisbakken. Staat echt teveel info op![]()
Maar dat terzijde
- We Are Borg
Helemaal eens. Maar blijkbaar is dat niet altijd slimPWM schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:11:
[...]
Als ik een papieren heb, verscheur ik hem altijd op de juiste plek en dump de delen in ieder geval verspreid over 2 vuilnisbakken. Staat echt teveel info op![]()
Maar dat terzijde
Beetje dejavu gevoel. dat heeft hij toch al een keertje gedaan?Sorcerer8472 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 08:59:
Voor de av-geeks, hier een filmpje van Sam Chui en zijn trips naar Noord Korea, met vluchten in verschillende oude Sovjet-toestellen. Wellicht zijn er hier ook mensen die dat kunnen waarderen
[YouTube: World's Most Bizarre Airline - North Korea's Air Koryo]
De man krijgt een 5x modaal jaarsalaris voor zo'n filmpje. Als ze mij voor een tweede keer bellen, zou ik het ook doenPolarBear schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:42:
[...]
Beetje dejavu gevoel. dat heeft hij toch al een keertje gedaan?
Dat moet ook wel want Noord-Korea staat op dit moment helemaal geen toerisme toe.PolarBear schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:42:
[...]
Maar Sam maakt de laatste tijd ook filmpjes met oud materiaal.
True, then again soms maakt hij best aardige video's. De refurbishment van de A380's van Emirates vond ik best interessant (buiten alle impliciete en expliciete reclame)PWM schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:46:
[...]
De man krijgt een 5x modaal jaarsalaris voor zo'n filmpje. Als ze mij voor een tweede keer bellen, zou ik het ook doen
Ik had deze nog niet gezien, ben geen fan van hem dus kom lang niet alles tegen, maar deze vond ik wel geweldigPolarBear schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:42:
[...]
Lijkt een samenvatting te zijn van eerdere opnames idd.
Dit dus. En vergeet dan ook de barcode niet. Genoeg insta-chickies die het heel leuk vinden om een boardingpass met “seat 1A” te posten, hun naam niet laten zien maar wel de barcode. Genoeg websites waar je een barcode kunt uploaden om alles uit te lezen.We Are Borg schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:25:
[...]
Helemaal eens. Maar blijkbaar is dat niet altijd slim
Hier een wat ouder artikel daarover:
https://krebsonsecurity.c...rding-pass-barcode-a-lot/
Dat betekent, stam + t .

Maar moet je je interview niet doen eerst?Daniel schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 07:42:
Zo, de eindeloze herinneringen hebben zin gehad, dik twee maanden later is mjn GE application alsnog goedgekeurd. Wat mooi uitkomt want over drie weken naar JFK, ik had niet echt zin in die rijen
Dat heb ik gedaan, maar dat leidde somehow niet tot een approval. Denk dat er ergens een ambtenaar vergeten was op submit te klikken ofzo.
Ja zoals ik eerder al zei dat gebeurt met regelmaat (FT staat vol met die verhalen) maar meestal duurt 't geen twee maanden om te fixenDaniel schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:15:
[...]
Dat heb ik gedaan, maar dat leidde somehow niet tot een approval. Denk dat er ergens een ambtenaar vergeten was op submit te klikken ofzo.

Nu kwam mijn collega die meevliegt, zonder status, met onderstaande. Hij wilde ruimbagage bijkopen, maar dat kan blijkbaar niet online:
:fill(white):strip_exif()/f/image/7CuBXvp3GXSMspduFqfupcYX.png?f=user_large)
Heeft iemand een idee wat de prijzen zijn voor ruimbagage in een geval als dit?
Voor mijn boeking had ik hier helemaal niet bij nagedacht, want met status heb je altijd +1 koffer. Althans..dat dacht ik. Nu zegt mijn boeking het volgende:
:fill(white):strip_exif()/f/image/2vjEaYtDDOKht86x9yGuZJtw.png?f=user_large)
Ben ik nou gek? Mijn andere Light boekingen tonen daar "1 inbegrepen" voor ruimbagage. Foutje van de website...?
Enige keer dat ikzelf bij een codeshare vlucht (BT) ruimbagage moest toevoegen, telefonisch gedaan, was toen het normale tarief voor het eerste stuk bagage.
Ik kan je niet specifiek voor deze vraag antwoord geven, maar ik heb helaas wel ervaring met dit scenario. Het was echt een hel en reteduur om ruimbagage "bij te kopen" in het buitenland of op de airport, omdat de partner-airliner die het volgende deel op zich neemt niets te maken heeft met de airliner waar je geboekt hebt en incheckt (of zoiets). Dus als je dat nu vantevoren allemaal (bv via bellen met je airliner) kan regelen, zou ik dat zeker doen, voor zowel de heen- als terugvlucht.Xandrios schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:00:
Reisbureau heeft zojuist een Light tarief geboekt naar Zuid Amerika. PE heen (KLM naar PTY, Copa voor laatste stukje), en AF business terug. De Copa vlucht is onder KLM codeshare.
Nu kwam mijn collega die meevliegt, zonder status, met onderstaande. Hij wilde ruimbagage bijkopen, maar dat kan blijkbaar niet online:
[Afbeelding]
Heeft iemand een idee wat de prijzen zijn voor ruimbagage in een geval als dit?
Voor mijn boeking had ik hier helemaal niet bij nagedacht, want met status heb je altijd +1 koffer. Althans..dat dacht ik. Nu zegt mijn boeking het volgende:
[Afbeelding]
Ben ik nou gek? Mijn andere Light boekingen tonen daar "1 inbegrepen" voor ruimbagage. Foutje van de website...?
Dat was mij niet bekend, moet ik toegeven. De vorige keer dat ik deze route vloog was in PE Standard tarief en dat is dan vanzelf met baggage.ShitHappens schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:11:
De +1 ruimbagage voor statushouders geldt niet op alle codeshare vluchten - enkel bij bepaalde carriers volgens mij. Zou dat het kunnen zijn?
Enige keer dat ikzelf bij een codeshare vlucht (BT) ruimbagage moest toevoegen, telefonisch gedaan, was toen het normale tarief voor het eerste stuk bagage.
Flying Blue zegt dat je +1 koffer krijgt op SkyTeam vluchten. Dit is een KLM vluchtnummer... maar de 2e vlucht wordt uitgevoerd door Copa. Is dat een Skyteam vlucht ... het heeft wel een SkyTeam vluchtnummer.
Ik vraag me af of ik in dit geval bij Copa gewoon +1 tas kan bijkopen, omdat het een KLM codeshare vlucht is. De KLM PNR werkt iig niet op de Copa website. En KLM zegt dat het enkel op de luchthaven kan.olafmol schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:12:
[...]
Ik kan je niet specifiek voor deze vraag antwoord geven, maar ik heb helaas wel ervaring met dit scenario. Het was echt een hel en reteduur om ruimbagage "bij te kopen" in het buitenland of op de airport, omdat de partner-airliner die het volgende deel op zich neemt niets te maken heeft met de airliner waar je geboekt hebt en incheckt (of zoiets). Dus als je dat nu vantevoren allemaal (bv via bellen met je airliner) kan regelen, zou ik dat zeker doen, voor zowel de heen- als terugvlucht.
Wellicht toch maar even contact openemen met KLM dan..
[ Voor 36% gewijzigd door Xandrios op 17-05-2024 12:31 ]
Heb je KLM al gebeld?
Wij vliegen woensdag met KLM in een 787 naar SFO, waarbij ik mij afvroeg of het mogelijk is om met Bluetooth headphones te verbinden met de in-seat entertainment? Dat zou me namelijk weer een grote koptelefoon schelen ipv een setje AirPods
Neen, 3.5mm nodig.PixelRanger03 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:27:
Een vraag waar ik het antwoord via Google en andere zoekdingen nog niet over kan vinden:
Wij vliegen woensdag met KLM in een 787 naar SFO, waarbij ik mij afvroeg of het mogelijk is om met Bluetooth headphones te verbinden met de in-seat entertainment? Dat zou me namelijk weer een grote koptelefoon schelen ipv een setje AirPods
Nee, wel met een https://www.apple.com/nl/...rfly-pro-bluetooth-zender . Top ding, zou ik zo aanraden. Niet net als ik pas in het vliegtuig proberen te koppelen zonder handleiding, want heel logisch is het proces niet..PixelRanger03 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:27:
Een vraag waar ik het antwoord via Google en andere zoekdingen nog niet over kan vinden:
Had hem ook gekocht voor de vlucht naar China en terug. Was idd ff beetje aankloten om ff te pairen voor de eerste keer, maar daarna werkt het als een zonnetje. Helemaal goud !vistu schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:31:
[...]
Nee, wel met een https://www.apple.com/nl/...rfly-pro-bluetooth-zender . Top ding, zou ik zo aanraden. Niet net als ik pas in het vliegtuig proberen te koppelen zonder handleiding, want heel logisch is het proces niet..
N=1, wel vaker maar meest recent op mijn laatste vlucht vorige maand werd ik zowel heen als terug nadrukkelijk tot 2x toe gevraagd of ik toch niet alsjeblieft m'n handbagage wilde in checken. FB Gold.CyBeR schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:25:
[...]
Nee, dat is iets anders. Je gaat dan naar hun balie'tje toe, geeft je paspoort aan ze en daar kijken ze dan naar, typen iets in de computer en dan is 't goed.
Ik heb een Eppfun Fly01 van Ali. Kost de helft en heeft een schermpje met de accustatus, gebruikte codec en verbonden apparaten. Hij heeft ook een extra plugje voor ouderwetse IFE-systemen. Het verloopkabeltje dat je erbij krijgt moet je wel altijd meenemen, want zonder past hij niet altijd.vistu schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:31:
[...]
Nee, wel met een https://www.apple.com/nl/...rfly-pro-bluetooth-zender . Top ding, zou ik zo aanraden. Niet net als ik pas in het vliegtuig proberen te koppelen zonder handleiding, want heel logisch is het proces niet..
Net als de heenvlucht is onze groep aangekomen en was er bagage tekort, alleen ging het deze keer niet over 1 persoon, maar wel over 5. Foutje bij bagagetransfer blijkbaar. Je zou denken dat het bij de retourvlucht niet erg is, maar deze mensen reizen zondag alweer verder en hadden enkel tijd om de was te doen vanavond…
Heb al wel vaker een rant geplaatst over die kist hierFlying schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 17:17:
Retourvlucht met KLM, een 330-300 van 12 jaar oud, maar qua inrichting een drama. Slechte stoelen, leuningen die niet (helemaal) omhoog kunnen en IFE met afstandsbediening en zonder touch. Voelde aan als iets uit het stenen tijdperk.
Als KLM op een route met de A330 vliegt ga ik niet. Period. Wij wilden binnenkort op vakantie op een route waar KLM de enige rechtstreeks op vliegt met dat onding, dus heb mijn vrouw gezegd dat uit haar hoofd te zetten.
Het is ook gewoon het principe. Gewoon full fare business rates voor een product wat nooit geplaatst had mogen worden.
Overigens zijn ze niet alleen hoor. Een Emirates 777 doe ik ook niet.
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:
Chrome Extensie
Wikipedia: List of airports by IATA code: A
Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.
Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.
Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2