I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
vreemd.. nog nooit gehad bij BA..jongetje schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:25:
Wat een irritant systeem bij Britisch Airways. Stoelen gekozen 2 dagen van te voren (zat bij de luxere pakket in). Bij in checken stoelen weg en opeens totaal andere stoelen moeten kiezen. Zit je dan met een kind helemaal achterin, zonder raam...
(En in app staan nog de eerder zelf gekozen stoelen van voor het inchecken dus daar klopt niets van).
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Geboekt direct via BA of via een ticketwebsite?jongetje schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:25:
Wat een irritant systeem bij Britisch Airways. Stoelen gekozen 2 dagen van te voren (zat bij de luxere pakket in). Bij in checken stoelen weg en opeens totaal andere stoelen moeten kiezen. Zit je dan met een kind helemaal achterin, zonder raam...
(En in app staan nog de eerder zelf gekozen stoelen van voor het inchecken dus daar klopt niets van).
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Via BA direct.gambieter schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:56:
[...]
Geboekt direct via BA of via een ticketwebsite?
Zelfde voor de terugweg. Maar nu een foutmelding bij het selecteren van stoelen. Via de chat begrepen dat er al 4 stoelen gereserveerd stonden en dit niet aan te passen is... We zitten iig bij elkaar moet je maar denken.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/M3nfAlwdFeX3BQ0qG5HWfNAa.jpg?f=user_large)
Gaat om een vlucht voor twee personen waar ik wil inchecken via de boekingscode.
Had ik laatst ook, toen was nog niet bij alle passagiers paspoortinfo ingevuld. Kan dat het bij jou zijn?Ojjorz schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 08:37:
Iemand een idee wat een 'verschillende incheckstatus' is?
[Afbeelding]
Gaat om een vlucht voor twee personen waar ik wil inchecken via de boekingscode.
Hmm, had vorige week alle gegevens voor beide personen ingevuld, maar zal dat zo eens controleren. Het staat niet als 'open actie' in ieder geval...vistu schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 08:42:
[...]
Had ik laatst ook, toen was nog niet bij alle passagiers paspoortinfo ingevuld. Kan dat het bij jou zijn?
Toen begon het gezang: klimaat protestanten hebben de ingang van de lounge versperd.
Als je er toch in wil en van het "power to the people" gezang wilt genieten, even omlopen tot voorbij de liften daar is een enkele deur in gebruik als in/uitgang van de Schengen lounge.
Dit soort dingen wel eens gehad toen ik naar Saudi moest.. want dan moest je voor inchecken laten zien dat je een visa had (dit was voordat er toeristen visas waren)..Ojjorz schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 08:37:
[Afbeelding]
Hebben al je passagiers een NL paspoort? misschien is status verschil omdat er ander visa regels gelden?
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Ah, dat zal het zijn. Allebei NL-paspoort maar voor Vietnam is een visum verplicht. Die gegevens zijn ook ingevoerd in de portal, maar willen ze misschien controleren.ToolkiT schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:23:
[...]
Dit soort dingen wel eens gehad toen ik naar Saudi moest.. want dan moest je voor inchecken laten zien dat je een visa had (dit was voordat er toeristen visas waren)..
Hebben al je passagiers een NL paspoort? misschien is status verschil omdat er ander visa regels gelden?
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Het nadeel is wat een vriend ooit treffend "amateurreizigers" noemde.
Ik ga met enige regelmaat naar Nederland en zit dan in Haarlem. Van deur tot deur lukt me dat van mijn woning in Spanje naar daar vaak in 5-6 uur.
Natuurlijk neem ik het dan vrij krap en blijf ik niet op vliegvelden rondhangen. Dat gaat (klopt af) vrijwel altijd goed.
Maar niet als je in de weg gelopen wordt door de amateurreizigers... je kent het wel. Drie keer door de metaaldetector omdat ze hun riem, telefoon, portemonnee etc. vergeten zijn. Daarna komen er een flesje water en shampoo uit de handbagage. Blijven ze de band blokkeren alsof ze de enigen zijn die door security moeten. En ben je daar doorheen, en iedereen loopt naar de gate, dan stoppen ze op willekeurige onverwachte momenten om eens goed om zich heen te kijken. Liefst een groep of gezin die dan alles blokkeren waarbij je struikelt over hun bagage. En zit je dan eenmaal in het vliegtuig, aan het gangpad, dan krijg je vijf keer een rugzak in je gezicht. Enzovoorts.
Dan is het een verademing als je weer intercontinentaal vliegt vanaf een groot vliegveld met mensen die dat gewend zijn.
Ik mag natuurlijk niet klagen, ik woon in Spanje maar kan nog steeds voor alle feesten en partijtjes (en soms wat minder leuke dingen) even snel in Nederland zijn.
Maar ik ben Nederlander dus ik klaag lekker toch
Hoe kom je daar überhaupt als demonstrant?HaikoW schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:04:
Wil net Schengen lounge in: groot scherm voor de ingang en zie KMar hoofden achter het scherm.
Toen begon het gezang: klimaat protestanten hebben de ingang van de lounge versperd.
Als je er toch in wil en van het "power to the people" gezang wilt genieten, even omlopen tot voorbij de liften daar is een enkele deur in gebruik als in/uitgang van de Schengen lounge.
Voor de rest: gewoon wegknuppelen die gasten. Hoe doel is goed maar de middelen niet.
Men had de juiste tickets gekocht, hoorde ik net .
Dus die o zo vervuilende airlines gesponsord? idiots...ramrodwillem schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 16:47:
[...]
Men had de juiste tickets gekocht, hoorde ik net .
Dat betekent, stam + t .
TBH, die heb ik liever dan die quasi-frequent flyers met een of ander plastic status kaartje aan hun tas die zich van alles toe-eigenen. Ik noem bagage vakken, priority in de priority lane want haast, overmatig lounge gebruik en daaraan veels te veel status ontlenen, geen respect voor crew en grondpersoneel .. moet ik doorgaan?PowerFlower schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 16:39:
Het grote voordeel van de zomer is dat er veel meer vluchten op VLC en ALC zijn (en ik woon daar vrijwel precies tussenin).
Het nadeel is wat een vriend ooit treffend "amateurreizigers" noemde.
[ Voor 5% gewijzigd door wibblemoo op 03-05-2024 17:26 ]
Wie bedoel je nu eigenlijk?wibblemoo schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 17:24:
[...]
TBH, die heb ik liever dan die quasi-frequent flyers met een of ander plastic status kaartje aan hun tas die zich van alles toe-eigenen. Ik noem bagage vakken, priority in de priority lane want haast, overmatig lounge gebruik en daaraan veels te veel status ontlenen, geen respect voor crew en grondpersoneel .. moet ik doorgaan?
Iemand die een pasje van iemand geleend heeft of iemand die wel daadwerkelijk regelmatig vliegt? (En daardoor dus geen quasi vlieger is).
Ik herken je gedrag overigens niet echt. Ik zie mensen in de lounge meestal juist met minimale bagage reizen. Wel eigenen ze zich priority toe, dat doe ik ook. Kom ik aanwandelen bij de gate en ga ik meteen door de priority. En de rest van de passagiers maar mopperen.
Tegen de crew ben ik altijd beleefd.
[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 03-05-2024 17:32 ]
Voel je niet aangesproken.FreakNL schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 17:28:
[...]
Wie bedoel je nu eigenlijk?
Iemand die een pasje van iemand geleend heeft of iemand die wel daadwerkelijk regelmatig vliegt? (En daardoor dus geen quasi vlieger is).
Ik herken je gedrag overigens niet echt. Ik zie mensen in de lounge meestal juist met minimale bagage reizen. Wel eigenen ze zich priority toe, dat doe ik ook. Kom ik aanwandelen bij de gate en ga ik meteen door de priority. En de rest van de passagiers maar mopperen.
Tegen de crew ben ik altijd beleefd.
een paar voorbeelden:
- mensen met silver of gold status (te herkennen aan dito label aan de rugzak) die stennis schoppen in het priority rijtje omdat Privium voorrang geeft.
- mensen in business class luid bellend tijdens de flight safety demo of gillend naar een of andere collega een rijtje verder.
- mensen die stuiteren omdat ‘hun’ overhead rack vol is en hun koffertje een rijtje verder beland.
- ruzie bij de Aspire-(
- bij security gaan discusseren dat je de vorige keer toch echt je schoenen aan mocht houden/iets wel mocht meenemen, en je weet het heus wel want je vliegt zooo vaak.
Nee dan liever een gezin dat lekker op vakantie gaat en niet zo bekend is met het reilen en zeilen.
Wat is overmatig lounge gebruik overigens? Er is toch echt niemand die voor z'n plezier in de KLM lounge zit. De voetbalkantine heeft een betere zitplaats en warme hap beschikbaar.
[ Voor 12% gewijzigd door Xandrios op 03-05-2024 23:18 ]
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 21:10
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Bij aankomst stond er een klein leger aan KLM medewerkers bij de bagageband. Stuk of 8 inclusief stapel kleine flyers. What gives? Wat bleek: er was totaal geen bagage meegekomen vanwege “het weer”. Voordeel: lekker snel in de auto. Nadeel, geen koffers. Alleen de uitleg geloof ik niks van. KLM legertje vond het gek dat de crew niks gemeld had want die wisten het (uiteraard) al bij vertrek. Tsja, die wilden geen chagrijnige koppies aan boord
Vlucht was een uur vertraagd. Na boarden kwam er nog een uur bij. Piloot gaf eerst aan: probleem het gewicht en verdeling. Oké kan. Daarna mededeling dat vanwege het hoge gewicht er meer brandstof nodig is dus wachten op de wagen. Oké logisch. En dan aankomen op AMS en geen enkele koffer bij je hebben vanwege het weer

Wat ik denk: we zaten bijna tegen 3 uur vertraging aan. Dat kost KLM geld. Blijkbaar eerst vracht geladen en daarna probleem met totale gewicht dus dan maar alle koffers achterlaten en snel brandstof erbij en gaan. Of denk ik nu te negatief ?
Hoe dan ook: vertraging onder drie uur en niemand een koffer. En de uitleg qua weer is sowieso onzin. Volgende week toch maar eens voor bellen of briefje maken
[ Voor 7% gewijzigd door We Are Borg op 04-05-2024 00:23 ]
Nog mazzel voor jullie, dat het op de thuisreis was. Op de uitreis zou ik een behoorlijke rekening bij KLM hebben gedeponeerd voor vervanging van alles wat ik nodig had totdat mijn bagage was gearriveerd.We Are Borg schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 00:13:
Vandaag teruggevlogen met de KLM in een 787: gevoelsmatig een krappe stoel in WBC. Maar kids hebben de hele rit geslapen dus ik vond het prima. Vooral de crew maakte het verschil: vriendelijk en enorm service gericht. Al vermoed ik dat de piloot de uitzondering was achteraf…..
Bij aankomst stond er een klein leger aan KLM medewerkers bij de bagageband. Stuk of 8 inclusief stapel kleine flyers. What gives? Wat bleek: er was totaal geen bagage meegekomen vanwege “het weer”. Voordeel: lekker snel in de auto. Nadeel, geen koffers. Alleen de uitleg geloof ik niks van. KLM legertje vond het gek dat de crew niks gemeld had want die wisten het (uiteraard) al bij vertrek. Tsja, die wilden geen chagrijnige koppies aan boord
Vlucht was een uur vertraagd. Na boarden kwam er nog een uur bij. Piloot gaf eerst aan: probleem het gewicht en verdeling. Oké kan. Daarna mededeling dat vanwege het hoge gewicht er meer brandstof nodig is dus wachten op de wagen. Oké logisch. En dan aankomen op AMS en geen enkele koffer bij je hebben vanwege het weer? Het was droog en 25 graden bij vertrek.
Wat ik denk: we zaten bijna tegen 3 uur vertraging aan. Dat kost KLM geld. Blijkbaar eerst vracht geladen en daarna probleem met totale gewicht dus dan maar alle koffers achterlaten en snel brandstof erbij en gaan. Of denk ik nu te negatief ?
Hoe dan ook: vertraging onder drie uur en niemand een koffer. En de uitleg qua weer is sowieso onzin. Volgende week toch maar eens voor bellen of briefje maken
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Dat zegt niet zo heel veel, waar kwam je vandaan?We Are Borg schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 00:13:
Vlucht was een uur vertraagd. Na boarden kwam er nog een uur bij. Piloot gaf eerst aan: probleem het gewicht en verdeling. Oké kan. Daarna mededeling dat vanwege het hoge gewicht er meer brandstof nodig is dus wachten op de wagen. Oké logisch. En dan aankomen op AMS en geen enkele koffer bij je hebben vanwege het weer? Het was droog en 25 graden bij vertrek.
Het gebeurt op Firenze best vaak bijvoorbeeld dat bagage achter gelaten moet worden vanwege het weer. Omdat het te warm is en de MTOW daardoor lager wordt.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
- We Are Borg
Mexico City. Nu ben ik geen expert op het gebied van MTOW, maar leer graag bij. Kan het zo warm zijn dat zelfs na extra brandstof bijtanken je nul bagage kunt meenemen ivm verlaagd MTOW? Ik zou de exacte temp moeten opzoeken, maar het was 22:00 toen we vertrokken en het zal zeker niet warmer zijn geweest dan 25 graden. In Dubai blijven de koffers toch ook niet massaal liggenCyBeR schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 00:36:
[...]
Dat zegt niet zo heel veel, waar kwam je vandaan?
Het gebeurt op Firenze best vaak bijvoorbeeld dat bagage achter gelaten moet worden vanwege het weer. Omdat het te warm is en de MTOW daardoor lager wordt.
@Freee!! dat had ik dan ook zeker gedaan, maar nu dus niks te claimen.
[ Voor 5% gewijzigd door We Are Borg op 04-05-2024 01:08 ]
Mexico city is een van de luchthavens die ruk is voor de take off performance. 25 graden op 7300ft hakt er heel erg in op de performance. Dus wat de piloot bedoelde is dat het weer de performance zodanig negatief beïnvloedde dat er gewicht afgeladen moest worden. De performance van de B787 in dit soort omstandigheden is vrij matig helaas.We Are Borg schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 01:06:
[...]
Mexico City. Nu ben ik geen expert op het gebied van MTOW, maar leer graag bij. Kan het zo warm zijn dat zelfs na extra brandstof bijtanken je nul bagage kunt meenemen ivm verlaagd MTOW? Ik zou de exacte temp moeten opzoeken, maar het was 22:00 toen we vertrokken en het zal zeker niet warmer zijn geweest dan 25 graden. In Dubai blijven de koffers toch ook niet massaal liggen?
Het kan inderdaad zeker zo zijn dat ze bagage moesten afladen vanwege max start gewicht.
- We Are Borg
Staat er een enorme rij voor de security non-eu en voor de EU ook anderhalf uur bezig geweest (kind onder de 14, anders kon ik door de selfservice) om erdoor te komen.
Zijn er maar 1 EU en 3 non eu hokjes open.
Snap niet dat dat niet beter geregeld kan worden.
[ Voor 12% gewijzigd door jongetje op 04-05-2024 08:29 ]
Met Security bedoel je paspoortcontrole (KMAR) neem ik aan...?jongetje schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 08:28:
Wat toch weer een ellende bij de security. Kom ik gisteravond aan om kwart over 10 op een uitgestorven schiphol. Is er eerst niemand om de slurf aan te koppelen, want ze hadden ons niet verwacht... (lijnvlucht).
Staat er een enorme rij voor de security non-eu en voor de EU ook anderhalf uur bezig geweest (kind onder de 14, anders kon ik door de selfservice) om erdoor te komen.
Zijn er maar 1 EU en 3 non eu hokjes open.
Snap niet dat dat niet beter geregeld kan worden.
Ja, paspoort controle, immigratie, dat.Wally2002 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 09:56:
[...]
Met Security bedoel je paspoortcontrole (KMAR) neem ik aan...?
Overdag net veel meer vluchten moet dat toch ook doorstromen. Waarom zo laat niet. En dan had ik nog geluk dat ik EU heb. Non eu had uren wachttijd.
Tja, die KMAR-mensen moeten ook een keer slapen.jongetje schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 11:45:
Overdag net veel meer vluchten moet dat toch ook doorstromen. Waarom zo laat niet.
Volgende keer met de auto of de trein?
Spel en typfouten voorbehouden
Dat snap ik wel. Maar iedereen moet toch slapen. De bussen stoppen toch ook niet met rijden en de vliegtuigen stoppen toch ook niet halverwege omdat de crew moet slapen. Er zitten toch ook voldoende mensen in de toren.FredvZ schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 11:49:
[...]
Tja, die KMAR-mensen moeten ook een keer slapen.
Volgende keer met de auto of de trein?
Het is of slechte planning of daadwerkelijk een te kort. De mensen van Schiphol die het moesten begeleiden werden er ook gefrustreerd van.
Verder snap ik je opmerking van de auto of trein niet. Dan moet ik alsnog door de security (iets met een brexit) en die moeten dan toch ook slapen dus heb ik hetzelfde probleem.
Was wel verbaasd dat je zo de UK uit kunt zonder langs de paspoort controle te hoeven van de UK naar NL. Maar van NL naar de UK er wel doorheen moet.
[ Voor 4% gewijzigd door jongetje op 04-05-2024 12:01 ]
Ook n.a.v. mijn vorige post, het is wel handig om de begrippen eenduidig te hanteren (zeker ook omdat wachtrijen bij de verschillende controles erg kunnen verschillen):jongetje schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 12:00:
[...]
Verder snap ik je opmerking van de auto of trein niet. Dan moet ik alsnog door de security (iets met een brexit) en die moeten dan toch ook slapen dus heb ik hetzelfde probleem.
Security = de veiligheidscontrole (waar je baggage en jezelf door een scanner gaat). Bedoeld om het vliegen veilig te houden.
Paspoortcontrole = controle op personen. In Nederland door KMAR
Douane = controle op import/export van goederen
's Avonds rijdt de bus ook minder vaak en dan moet je soms ook even wat langer wachtenjongetje schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 12:00:
Dat snap ik wel. Maar iedereen moet toch slapen. De bussen stoppen toch ook niet met rijden en de vliegtuigen stoppen toch ook niet halverwege omdat de crew moet slapen. Er zitten toch ook voldoende mensen in de toren.
Het is of slechte planning of daadwerkelijk een te kort. De mensen van Schiphol die het moesten begeleiden werden er ook gefrustreerd van.
Met de auto en trein was je sowieso langer onderweg geweest én had het je nog meer gekost ook... Om maar aan te geven dat even wachten na je relatief goedkope vlucht toch helemaal niet zo erg hoeft te zijn?Verder snap ik je opmerking van de auto of trein niet. Dan moet ik alsnog door de security (iets met een brexit) en die moeten dan toch ook slapen dus heb ik hetzelfde probleem.
De Brexit staat trouwens los van de paspoortcontrole. De UK is nooit onderdeel geweest van Schengen, dus ook zonder Brexit had je de paspoortcontrole gekregen.
Dat is een keuze die je steeds meer landen ziet maken: wél controle bij binnenkomst, geen controle bij vertrek.Was wel verbaasd dat je zo de UK uit kunt zonder langs de paspoort controle te hoeven van de UK naar NL. Maar van NL naar de UK er wel doorheen moet.
Iets wat trouwens best nog eens een oplossing kan zijn voor Schiphol: het scheelt de helft aan benodigde KMAR. Komende maand zijn er verkiezingen voor de EU: misschien de moeite waard om te stemmen op een partij die de paspoortcontrole bij het verlaten van de EU/Schengen wil afschaffen.
Dus nee ik zie die controle niet snel verdwijnen.
Is ook zo, wordt direct netjes in een computer ingevoerd.CyBeR schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 12:45:
Ik stel me voor dat die paspoortcontrole gebruikt wordt om te registreren dat vreemdelingen ook daadwerkelijk het land (cq het gebied in het geval van Schengen) verlaten, zodat men bij kan houden hoe lang ze gebleven zijn.
Over één of twee dagen doen ze niet moeilijk, zeker bij een zelfstandig vertrek (maar het wordt wel gereigistreerd).En dat meteen een moment is om mensen die te lang gebleven zijn tegen de lamp te laten lopen.
Ik ook niet (gelukkig maar).En dat zonder afhankelijk te zijn van bedrijven (airlines, cruiselines, etc.) om die informatie te krijgen. En men gebruikt het geloof ik om gezochte criminelen op te pakken.
Dus nee ik zie die controle niet snel verdwijnen.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Heb je daar een bron van, ik vraag me namelijk af of dit echt (goed) gebeurd.Freee!! schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 13:00:
[...]
Over één of twee dagen doen ze niet moeilijk, zeker bij een zelfstandig vertrek (maar het wordt wel gereigistreerd).
[...]
En in het hele Schengengebied (waar Spanje deel van uitmaakt) is er uitgaande paspoortcontrole, dus daar ook.
Ja ik was niet duidelijk genoeg. Ik vraag me af waar die keuze op gebasseerd is. 'vrije' keus lijkt me wat simpel. Er zal een gedachte achter zitten? Te MAD is geen outbound controle overigens.CyBeR schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 13:38:
Daar hadden we het in de vier posts voor de jouwe over?
En in het hele Schengengebied (waar Spanje deel van uitmaakt) is er uitgaande paspoortcontrole, dus daar ook.
[ Voor 4% gewijzigd door wibblemoo op 04-05-2024 13:40 ]
Het ligt er aan of een land mee wil (en kan) doen aan Schengen en/of de EU.wibblemoo schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 13:39:
Ja ik was niet duidelijk genoeg. Ik vraag me af waar die keuze op gebasseerd is. 'vrije' keus lijkt me wat simpel. Er zal een gedachte achter zitten?
Was dat voor een vlucht binnen of buiten Schengen?Te MAD is geen outbound controle overigens.
De website van het vliegveld van Madrid is van mening dat er wél paspoortcontrole is voor vluchten die Schengen verlaten: https://www.aena.es/en/ad...area.html#passportcontrol
[ Voor 36% gewijzigd door FredvZ op 04-05-2024 13:47 ]
Maar als je geen onderdeel bent van Schengen (of een andere dergelijke situatie) dan kun je als land zelf beslissen of en hoe je mensen binnen laat en wat ze moeten doen als ze weer weg willen. De meeste landen hebben een maximale verblijfsduur voor vreemdelingen, en willen dus ook weten dat die weer weg gaan. De simpelste optie is dan dus een uitgaande controle hebben, maar het kan ook anders zoals in de VS waar luchtvaartmaatschappijen (e.d.) die info doorgeven aan CBP.
Dat is daar overigens omdat luchthavens daar veel meer gericht zijn op binnenlands verkeer. Ze hebben geen aparte terminal of zelfs deel van de terminal voor internationale (vertrekkende) vluchten en passagiers, en ze willen natuurlijk geen paspoortcontrole voor binnenlandse vluchten. En je kunt ook niet de een wel en de ander niet controleren zonder ze te scheiden. Zodoende, geen uitgaande controle.
N=1, eerste verblijf van mijn toenmalige verloofde bij mij, door verschillende interpretaties en een rekenfoutje van mijn kant verbleef ze 92 dagen in Nederland bij een visumduur van 90 dagen, had gelukkig geen vervelende gevolgen.jongetje schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 13:19:
[...]
Heb je daar een bron van, ik vraag me namelijk af of dit echt (goed) gebeurd.
Dat is vast opgemerkt door de beambte, zover ik weet wordt het verder niet vastgelegd.Freee!! schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 14:37:
[...]
N=1, eerste verblijf van mijn toenmalige verloofde bij mij, door verschillende interpretaties en een rekenfoutje van mijn kant verbleef ze 92 dagen in Nederland bij een visumduur van 90 dagen, had gelukkig geen vervelende gevolgen.
Het is vastgelegd, de keer daarna, dat ze bij me verbleef (begin 2010), had ze een documentje voor de Marechaussee in haar (al ingecheckte) bagage gedaan, dus naar een kantoortje van de Marechausssee gegaan om de zaken te regelen, kreeg een opmerking, dat ze deze keer wel op tijd uitreisde. Voordeel was wel, dat we niet in de rij voor de paspoortcontrole hoefden te gaan staan, we werden erachter uitgelaten.jongetje schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 18:35:
[...]
Dat is vast opgemerkt door de beambte, zover ik weet wordt het verder niet vastgelegd.
Uiteraard gaan we lekker de stad in en hebben daar een hotelletje geboekt.
Alleen de vraag of mijn bagage wordt doorgelabeld naar Kefalonia of dat ik hem in Athene van de band moet halen en de volgende dag opnieuw moet inchecken ivm de erg lange transfertijd?
Het ticket is geboekt als 1 ticket op 1 bevestigingsnummer.
Idealiter gaat ie gewoon door naar Kefalonia en doe ik wat spullen voor 1 nacht in mijn handbagage, maar twijfel dus of ze dat doen omdat er 21 uur tussenzit.
Gewoon even navragen bij het inleveren van de bagage, kan waarschijnlijk allebei met deze lange overstaptijd.ArmyOfQueens schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 19:26:
Vraag: komende week vlieg ik van Amsterdam naar Athene (aankomst 16:20) en de volgende dag verder naar Kefalonia om 13:15, dus een overstap van zo'n 21 uur.
Uiteraard gaan we lekker de stad in en hebben daar een hotelletje geboekt.
Alleen de vraag of mijn bagage wordt doorgelabeld naar Kefalonia of dat ik hem in Athene van de band moet halen en de volgende dag opnieuw moet inchecken ivm de erg lange transfertijd?
Het ticket is geboekt als 1 ticket op 1 bevestigingsnummer.
Idealiter gaat ie gewoon door naar Kefalonia en doe ik wat spullen voor 1 nacht in mijn handbagage, maar twijfel dus of ze dat doen omdat er 21 uur tussenzit.
Even een korte samenvatting van gebeurtenissen op de volgende vluchten:
25-04 UX1098 + UX9164/UX916A AMS > MAD > LPA
02-05 UX9165 LPA > MAD
03-05 UX1093 MAD > AMS
Zal me met name even focussen op opmerkelijke zaken - geen feitjes die makkelijk te googelen zijn of niets toevoegen aan deze ervaring.
Voor de context: reis was met m'n partner, voor vakantie, in business class - eerste ervaringen met Air Europa.
De eerste leg om uit AMS te komen was nagenoeg onopmerkelijk. Weer het gebruikelijke geneuzel om pas bij de gate handbagage in te nemen (geen idee waarom het zo moeilijk blijft dit al bij checkin af te handelen), en een mismatch tussen de stoelnummering in de seatmap en de werkelijkheid. Stomweg niet goed opgelet, hierdoor een rij te ver naar achter gaan zitten, en was 't dus schuiven. Maar snel opgelost dus, was vooral even een verrassing. Dit was een 737 van Air Europa Express, dus misschien maakte dat nog wat uit?
Overstap in MAD was maar kort, maar lang genoeg om op te merken dat dit vliegveld op bepaalde stukken uit z'n voegen barst. We moesten boarden bij D56, een heel smal stuk van de terminal waar meerdere vluchten klaarstaan om te boarden, passagiers lopend naar de uitgang of hun volgende vlucht, een wachtruimte en zitgelegenheid van een restaurantje allemaal gebruik moeten maken van luttele meters. Nu wordt daar wat verbouwd dus hopelijk komt er verbetering in.
Eenmaal geboard in deze Dreamliner (gelukkig de variant met de Jamco America Venture stoelen) kregen we dezelfde maaltijd als op de vlucht ervoor. Luxeprobleem natuurlijk, en al helemaal toen op het IFE scherm onze eindbestemming werd aangepast - van LPA naar MAD. Het bleek dat we een bird strike hadden gehad, en voor de zekerheid en inspecties zouden terugkeren. Op een remote stand neergezet, bussen in, naar de terminal waar één medewerkster ons stond op te wachten. In kleine groepjes werd ons medegedeeld naar de Air Europa ticketbalie te gaan, waar we een boarding pass zouden krijgen voor een vervangende vlucht. Toevalligerwijs stonden we naast een beeldscherm met vertrektijden - daar stonden al 2 extra vluchten naar LPA op toen we de terminal in kwamen.
Uiteindelijk grofweg een uur staan wachten op deze boarding passes, nog een uur tot we de bus in mochten om naar het toestel te gaan. Ditmaal een 737 met de bekende Recaro CL3710 stoelen - zelfs in business. Hier viel het me wel op, dat in welke rij en waar je zit, nogal een verschil maakt in de beenruimte - met 4D/F leken we meer ruimte te hebben dan de mensen op 2A/C, bijvoorbeeld.
16:36 landden we, en waren om 19:17 weer weg. Al met al wel 4 uur later aangekomen dan gepland. Waarschijnlijk had dit nog later geweest of erger afgelopen, als ze niet zo rap 2 nieuwe vluchten hadden kunnen inleggen.
Maar gelukkig hadden de koffers de korte overstap en de nieuwe vlucht gehaald.
De week ging voorbij, en stonden weer op LPA voor de terugvlucht. We meenden online gelezen te hebben dat UX hier de hele dag checkin open had, maar de balies waren onbemand tot stipt 2,5 uur voor vertrek. Bagage werd automatisch doorgelabeld naar AMS, dus zou goed moeten gaan. Toch?
Vervolgens de lounge benoemd tot onze nieuwe favoriet (geef een dakterras met apron views waar je mag roken, dan gaat dat al vrij makkelijk). Bij de gate hadden ze een mooi systeem om zones 1/2 volledig van de rest te boarden, door gebruik te maken van 2 gates met een dubbele jetbridge. Nog nooit eerder gezien, dus was wel grappig. Tegen verwachting in een warme maaltijd gekregen - deze vlucht zat precies op dinertijd - en het was weer goed vertoeven.
Overnacht in Madrid, en bij de gate begon zich een nieuwe situatie af te spelen. Ten eerste meldde de Aena app een boarding time van 13:50, de boarding pass 14:15 en werd het uiteindelijk nog later dan dat. Echter gaf mijn boarding pass een "seating issue". Er lagen al nieuwe boarding passes klaar voor een aantal passagiers, inclusief voor ons. Maanden geleden, tot aan het moment van online inchecken, hadden we stoelen 1/2K geselecteerd. Op mijn nieuwe boarding pass stond 2H, die de gate agent vervolgens nog aanpaste naar 5G. Niemand wist te vertellen waar dit voor nodig was, naar mijn weten geen equipement change en zo'n 6 andere pax kregen hiermee te maken. Uiteindelijk bleek 1K bezet door iemand anders en de rest van de K stoelen leeg, dus het blijft een aparte situatie.
In AMS aangekomen bleek dat de koffers nog op MAD stonden. Geen leuke ervaring, maar minder dan 24 uur na landing zijn ze al thuisbezorgd. Dus ook daar weer kudo's.
Dus even resumerend, met short-haul TAP en KLM (business) als referentiekader:
- Hard product in de narrowbodies (737) kan beter met z'n inconsistente beenruimte (waarvan ook niet echt te vinden is hoeveel het zou moeten zijn) en het gemis van onze geliefde hoofdsteunen.
- Widebody (787) op deze korte afstanden is een luxe die tegen absurd aanschuurt, maar qua stoel een zegen voor ons zijnde lang en breed.
- Personeel was vriendelijk en attent, loopt gerust voor jouw ene drankje heen en weer naar de galley. Het was wel een beetje hit-or-miss wie zich in het Engels goed verstaanbaar kon maken.
- De Air Europa app is nogal waardeloos. Met name in het feit dat deze te vroeg je huidige vlucht onder "Past" schuift en geen boarding pass meer laat zien. Toont geen boarding tijden en gatenummers (moet je maar opzoeken in de app van de luchthaven) en ondersteunt geen pushnotificaties. Achteraf bleek ik mailtjes te hebben ontvangen met oa de gatenummers, door Outlook behandeld als niet belangrijk dus geen notificaties van gekregen
- Beter inzet van digitale middelen zou ook moeten kunnen helpen te voorkomen dat 300 pax afhankelijk zijn van 2 ticket desk medewerkers om op hun nieuwe vlucht terecht te komen...
- Geen gebruik gemaakt van SUMA, maar KLM FB frequent flyer nummer ingevuld. XP komen naar verwachting door, maar qua miles kun je met KLM economy op dezelfde afstanden meer binnenhalen
Volgende maand AMS > FCO > CTA (KLM en ITA) en rechtstreeks (KLM) weer terug. Kijken wat 'k dan weer mee ga maken
Wat een gedoe allemaal, vreselijk. Waarom niet gewoon 4,5 uur afzien met Transavia, TUI, Easyjet of Ryanair?ShitHappens schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 22:05:
Zo, weer een avontuurtje rijker.
TUI vliegt ook nog eens regelmatig met de 787 die kant op. Als je comfort boekt en rij 1-5 reserveert zit je op een Deluxe stoel en dat is prima te doen op zo’n vlucht.prijk schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 22:22:
Wat een gedoe allemaal, vreselijk. Waarom niet gewoon 4,5 uur afzien met Transavia, TUI, Easyjet of Ryanair?
Een bird strike of een koffer achterlaten had natuurlijk iedereen kunnen overkomen; hoe dit wordt afgehandeld maakt het verschilprijk schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 22:22:
[...]
Wat een gedoe allemaal, vreselijk. Waarom niet gewoon 4,5 uur afzien met Transavia, TUI, Easyjet of Ryanair?
Grootste euvel zit 'm in de beschikbare stoelen en hun beenruimte. Ikzelf ben 1.86m en partner 1.91m. Zij heeft al gevoelige knieën en past in de breedte niet in stoelen met dichte armleuningen, wat een stoel bij de nooduitgang risicovol maakt. Deze worden soms uitgerust met "normale" tafeltjes waardoor de armleuningen omhoog kunnen, maar dit is geen gegeven feit bij al deze airlines.
TUI heeft ons al eens een equipment change voorgeschoteld, van een 737 MAX naar NG die niet voorzien was van de Comfort stoelen die we geboekt hadden. Dat afzien was mogelijk gemaakt door het leegblijven van de middelstoel. Als die bezet was geweest, waren we waarschijnlijk vrijwillig van boord gegaan en een ander alternatief gaan zoeken.
Dit totaalplaatje maakt dat we in principe stoelen boeken zoals KLM's of TAP's Economy Comfort met een 33" seat pitch. TUI Comfort zit daar nét onder.
En dan hebben we het nog niet over de tijden waar deze soms op vliegen, en hoe onpraktisch deze kunnen zijn als je met de trein wilt.
Maar vooral dus om de wide body business experience uit te proberen, zonder de oceaan over te hoeven steken, voor een prijs die nog aardig te doen was
Voor zover we tot nu toe gezien hebben, verkoopt TUI alleen Deluxe op de intercontinentale vluchten in combinatie met pakketreizen, niet als losse tickets. Hotel boeken we vaak rechtstreeks. Plus dat dit (iig op de LPA route afgelopen maanden) meer geluk dan regelmaat is. Maar Comfort is al acceptabel, als op deze manier Deluxe te krijgen is zou dat wel een leuke traktatie zijnFredvZ schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 22:40:
[...]
TUI vliegt ook nog eens regelmatig met de 787 die kant op. Als je comfort boekt en rij 1-5 reserveert zit je op een Deluxe stoel en dat is prima te doen op zo’n vlucht.
[ Voor 3% gewijzigd door ShitHappens op 05-05-2024 00:33 ]
Nadeel nu is wel dat je op sommige plekken niet makkelijk komt, maar goed, de betere plekken zijn goed bereikbaar.
Sure, en ik kan nog wel een waslijst aan ergerlijke dingen die reizigers doen opsommen. Maar de verhouding van de dingen die jij noemt vs. "amateurreizigers" is ongeveer 1:1000wibblemoo schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:10:
een paar voorbeelden:
- mensen met silver of gold status (te herkennen aan dito label aan de rugzak) die stennis schoppen in het priority rijtje omdat Privium voorrang geeft.
- mensen in business class luid bellend tijdens de flight safety demo of gillend naar een of andere collega een rijtje verder.
- mensen die stuiteren omdat ‘hun’ overhead rack vol is en hun koffertje een rijtje verder beland.
- ruzie bij de Aspire-() lounge omdat er een wachtrij is (Priority pass houder).
- bij security gaan discusseren dat je de vorige keer toch echt je schoenen aan mocht houden/iets wel mocht meenemen, en je weet het heus wel want je vliegt zooo vaak.
Ik heb daar tegenwoordig ook veel meer mee te maken omdat ik van/naar VLC/ALC vlieg en altijd de directe vlucht kies, zelfs al is het Ryanair (want een overstap is het verschil tussen 2,5 uur in een aluminium buis vs. een hele dag bezig zijn en twee keer dat). Dus geen Privium, geen silver/gold etc. (Ik vlieg meestal Vueling omdat hun "Space One" stoelen voor €20 zo'n beetje de enige luxe is die ik nodig heb voor zo'n sprongetje.)
Op die vluchten zijn de "frequent flyers" ook maar gewone mensen, die alleen veel vaker vliegen. (Veel mensen die hier wonen en regelmatig terug gaan naar hun "thuisland" cq voor werk, vs. vakantiegangers.)
Dus om aan mijn rant toe te voegen

En ik heb lang geleden besloten dat ik me tijdens vliegreizen niet druk ga maken om wat dan ook en altijd vriendelijk blijf tegen iedereen. Vliegreizen zijn toch al stressful genoeg. Er over klagen doe ik later wel in een topic als dit
Ik heb dan ook een lange lijst van voordeeltjes die ik daarmee kreeg juist als dingen fout gingen. Want op zo'n moment is er niets prettigers voor het personeel die het ook maar proberen te regelen, dan iemand die kalm en vriendelijk blijft.
Dus, ter compensatie van mijn klaagzang
Ik vloog ooit naar Boston met United, en daar aangekomen bleek dat geen enkele bagage aangekomen was. Er was dus een rij van een paar honderd woedende mensen, die om de een of andere reden vrijwel collectief besloten om de twee dames bij de "lost luggage" balie eens goed de les te lezen over hoe belachelijk dat wel niet was. Die daar duidelijk enorm onder leden en super gespannen waren. Dus toen ik aan de beurt was zei ik "Relax. Take a breath. Take a sip of your tea. This isn't your fault." Liet haar even op adem komen. En vroeg toen pas, vrolijk en zonder haast, "so how will I be able to get reunited with my luggage?" Want waarom zou je gaan staan tieren tegen de enige mensen die je op dat moment kunnen helpen?
Ik logeerde bij een collega (een United "Million Miler") en later die dag werd er aangebeld: een taxi die mijn koffer (en alleen *mijn* koffer) kwam brengen
Het punt is niet: wat is erger, maar dat er een hele categorie is die willens en wetens stennis maakt. Die mensen die vergeten hun watertje te legen of laptop uit hun tas te halen; ach. Niet iedereen staat wekelijks in diezelfde rij. Overigens schaar ik het voordringen niet onder “amateur” maar asociaal.PowerFlower schreef op zondag 5 mei 2024 @ 11:24:
[...]
Sure, en ik kan nog wel een waslijst aan ergerlijke dingen die reizigers doen. Maar de verhouding van de dingen die jij noemt vs. "amateurreizigers" is ongeveer 1:1000
Bij Schiphol hoef je gelukkig ook helemaal niet je watertje te legen of je laptop uit de tas te halen.wibblemoo schreef op zondag 5 mei 2024 @ 14:23:
[...]
Het punt is niet: wat is erger, maar dat er een hele categorie is die willens en wetens stennis maakt. Die mensen die vergeten hun watertje te legen of laptop uit hun tas te halen; ach. Niet iedereen staat wekelijks in diezelfde rij. Overigens schaar ik het voordringen niet onder “amateur” maar asociaal.
Het werkt inderdaad alleen voor de meest populaire bestemmingen in "Europa": LPA, TFS en AYT. Met name in het zomerschema vliegt TUI gepland met de 787 op die bestemmingen.ShitHappens schreef op zondag 5 mei 2024 @ 00:17:
Voor zover we tot nu toe gezien hebben, verkoopt TUI alleen Deluxe op de intercontinentale vluchten in combinatie met pakketreizen, niet als losse tickets. Hotel boeken we vaak rechtstreeks. Plus dat dit (iig op de LPA route afgelopen maanden) meer geluk dan regelmaat is. Maar Comfort is al acceptabel, als op deze manier Deluxe te krijgen is zou dat wel een leuke traktatie zijn
Wel goed om te weten is dat je alleen de Deluxe stoel krijgt: voor je ruimbagage en tijdens de vlucht koffie en sandwich mag je nog steeds je portemonnee pakken
Dat maakt het juist extra verwarrend voor de minder ingevoerde reiziger. Het lok als snel situaties op als:"Op de heenweg mocht het water wel mee" of "Vorig jaar vloog ik van Schiphol en toen was het geen probleem".VodaNL schreef op zondag 5 mei 2024 @ 14:55:
Bij Schiphol hoef je gelukkig ook helemaal niet je watertje te legen of je laptop uit de tas te halen.
Daar komt nog eens bij dat de meeste airlines en vliegvelden hier ook nog eens uiterst beroerd over communiceren en elke vorm van uniformiteit links laten liggen.
Daarom staat overal, inclusief Schiphol, dat je max 100ml flesjes mag meenemen, ondanks dat in werkelijkheid grotere flessen geen probleem zijn.FredvZ schreef op zondag 5 mei 2024 @ 16:53:
[...]
Dat maakt het juist extra verwarrend voor de minder ingevoerde reiziger. Het lok als snel situaties op als:"Op de heenweg mocht het water wel mee" of "Vorig jaar vloog ik van Schiphol en toen was het geen probleem".
Daar komt nog eens bij dat de meeste airlines en vliegvelden hier ook nog eens uiterst beroerd over communiceren en elke vorm van uniformiteit links laten liggen.
In theorie niet. In de praktijk wordt ik *altijd* extra gecontroleerd als ik dat doe, vermoedelijk omdat ik een Macbook én een iPad mee heb. Dus iedere keer haal ik die er uit en leg ze apart en wordt me verteld "dat hoeft niet meneer" en knik ik vriendelijk en doe het tochVodaNL schreef op zondag 5 mei 2024 @ 14:55:
Bij Schiphol hoef je gelukkig ook helemaal niet je watertje te legen of je laptop uit de tas te halen.
Gewoon demonstratief terug stoppen en bij de extra controle die persoon er weer bij (laten) halen.PowerFlower schreef op zondag 5 mei 2024 @ 19:19:
[...]
In theorie niet. In de praktijk wordt ik *altijd* extra gecontroleerd als ik dat doe, vermoedelijk omdat ik een Macbook én een iPad mee heb. Dus iedere keer haal ik die er uit en leg ze apart en wordt me verteld "dat hoeft niet meneer" en knik ik vriendelijk en doe het toch
NB: Alleen doen als je tijd over hebt en zin hebt om eens te zieken.
Ik ben zelf 1.98 en mijn vriendin is 1.90.ShitHappens schreef op zondag 5 mei 2024 @ 00:17:
[...]
Een bird strike of een koffer achterlaten had natuurlijk iedereen kunnen overkomen; hoe dit wordt afgehandeld maakt het verschil![]()
Grootste euvel zit 'm in de beschikbare stoelen en hun beenruimte. Ikzelf ben 1.86m en partner 1.91m. Zij heeft al gevoelige knieën en past in de breedte niet in stoelen met dichte armleuningen, wat een stoel bij de nooduitgang risicovol maakt. Deze worden soms uitgerust met "normale" tafeltjes waardoor de armleuningen omhoog kunnen, maar dit is geen gegeven feit bij al deze airlines.
TUI heeft ons al eens een equipment change voorgeschoteld, van een 737 MAX naar NG die niet voorzien was van de Comfort stoelen die we geboekt hadden. Dat afzien was mogelijk gemaakt door het leegblijven van de middelstoel. Als die bezet was geweest, waren we waarschijnlijk vrijwillig van boord gegaan en een ander alternatief gaan zoeken.
Dit totaalplaatje maakt dat we in principe stoelen boeken zoals KLM's of TAP's Economy Comfort met een 33" seat pitch. TUI Comfort zit daar nét onder.
En dan hebben we het nog niet over de tijden waar deze soms op vliegen, en hoe onpraktisch deze kunnen zijn als je met de trein wilt.
Maar vooral dus om de wide body business experience uit te proberen, zonder de oceaan over te hoeven steken, voor een prijs die nog aardig te doen was
[...]
Voor zover we tot nu toe gezien hebben, verkoopt TUI alleen Deluxe op de intercontinentale vluchten in combinatie met pakketreizen, niet als losse tickets. Hotel boeken we vaak rechtstreeks. Plus dat dit (iig op de LPA route afgelopen maanden) meer geluk dan regelmaat is. Maar Comfort is al acceptabel, als op deze manier Deluxe te krijgen is zou dat wel een leuke traktatie zijn
Leuk is anders maar met Transavia is het nog redelijk te doen mits het niet langer dan 3 a 4 uur duurt. En met nooduitgang of voorin is het gewoon prima.
Een overstap op Madrid voor een pisstukje naar de Canarische eilanden, ik zou er niet aan beginnen. Dan maar ff een paar uur klem zitten.
To be fair; Ik kan niet over de ernst van de medische of lichamelijke ongemakken oordelen, uiteraard
Ik begin er ook niet aan. Maar voor de meeste van hun bestemming is wel een redelijk alternatief.PWM schreef op zondag 5 mei 2024 @ 07:56:
Ik vlieg zelf ook geen TUI meer. We hebben het wel gedaan op vakantie routes. Maar 2 weken van tevoren paste ze steevast de tijden aan. Ga je opeens 3 uur later of eerder weg. Ze hebben zelfs een keer een vlucht om 17.00 naar 09.00 verplaatst, daar gaat een extra vakantiedag.
Nadeel nu is wel dat je op sommige plekken niet makkelijk komt, maar goed, de betere plekken zijn goed bereikbaar.
PowerFlower schreef op zondag 5 mei 2024 @ 19:19:
[...]
In theorie niet. In de praktijk wordt ik *altijd* extra gecontroleerd als ik dat doe, vermoedelijk omdat ik een Macbook én een iPad mee heb. Dus iedere keer haal ik die er uit en leg ze apart en wordt me verteld "dat hoeft niet meneer" en knik ik vriendelijk en doe het toch
Lol, marketing die poep praat.Freee!! schreef op zondag 5 mei 2024 @ 19:26:
[...]
Gewoon demonstratief terug stoppen en bij de extra controle die persoon er weer bij (laten) halen.
NB: Alleen doen als je tijd over hebt en zin hebt om eens te zieken.
Tijdens een van mijn laatste ervaringen op AMS nog niet zo lang geleden, maakte ze het wel erg bont, vertrekhal 2 'priority line';
Vooraan, zoals gebruikelijk, lekker meedelen 'leave everything in your bag'. Loop naar de body scan en zie dat 100% naar secondary aan het gaan is, inclusief mijn bak en alles erna.
Eenmaal aan de beurt voor die extra inspectie; swabben en door die scanner. Conclusie 'u heeft teveel elektronica'
Daarna het verzoek om alles uit te laden waarna alles nog een keer dezelfde procedure krijgt.
TLDR: Schiphol met haar 'nieuwe scanners' had 100% false positives in die lijn gedurende een minuut of 20.
[edit]Wow, bedenk net dat na het boarden @AMS ik mijn paspoort de gehele VS trip tot en met thuiskomst niet meer nodig heb gehad. Als ik mijn paspoort ergens had vergeten had ik het waarschijnlijk nog niet eens opgemerkt.
Delta en de TSA zijn lekker bezig geweest met de uitrol van Delta Digital ID/TSA Touchless ID, zowel in DTW en ATL er gebruikt van mogen maken .
Het werkt ongeveer hetzelfde systeem als Global Entry; gezichtscan en door.
Elke stap zo efficient, makkelijk en snel. Ik kan hier wel aan wennen! ☀️
Ooh en net als je het een beetje onder de knie krijgt past Delta haar boardingprocess weer eens aan
[ Voor 36% gewijzigd door Grouchy op 05-05-2024 20:54 ]
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Zo zit ik er inmiddels ook in.PowerFlower schreef op zondag 5 mei 2024 @ 11:24:
[...]
..
En ik heb lang geleden besloten dat ik me tijdens vliegreizen niet druk ga maken om wat dan ook en altijd vriendelijk blijf tegen iedereen. Vliegreizen zijn toch al stressful genoeg. Er over klagen doe ik later wel in een topic als dit
Ik heb dan ook een lange lijst van voordeeltjes die ik daarmee kreeg juist als dingen fout gingen. Want op zo'n moment is er niets prettigers voor het personeel die het ook maar proberen te regelen, dan iemand die kalm en vriendelijk blijft.
..
Wat ik wel doe;
Ik heb 9 van de 10 keer priority en dat claim ik ook gewoon. Ik betaal of vlieg er genoeg voor. Ik zorg ook altijd dat ik zsm in die kist zit want ik wil mijn rugzak niet tussen mijn benen hebben. Zou niet nodig moeten zijn maargoed. Laatst zat ik weer op zo’n pauper-vlucht met hutkoffers. Of ik mijn rugzak tussen mijn benen wilde stoppen (die lag al boven me in de overhead). Eeum, nee, ik had zelfs betaald voor gegarandeerde handbagage mee in de cabine (Transavia). Moesten er dus 3 van de 4 trolleys het ruim in van een geërgerd stel wat in dezelfde rij zat. Maar serieus, wat doe je met 4 trolleys op 2 personen in de cabine. Check dat lekker in, dat is gewoon gratis als je de dame bij de balie lief aankijkt (“ja dit is handbagage maar ik wil het graag inchecken”).
En als ik bijvoorbeeld rij 20 zit sta ik direct op als het stoelriemen-vast-lampje uitgaat bij aankomst. Maar ik laat dan rij 1 t/m 19 voorgaan. Dus ik blijf gewoon op mijn plek staan. Ook als de mensen voor me wat meer tijd nodig hebben. Soms (niet altijd!) tot grote ergernis van de mensen achter me. Maar ik heb echt een schijthekel aan mensen die direct opstaan en meteen 5 a 10 plekken naar voren lopen. Als je er sneller uit wilt moet je maar een plek voorin boeken.
[ Voor 24% gewijzigd door FreakNL op 05-05-2024 20:38 ]
Ik weet niet of het specifiek MacBook is ofzo maar bij mij is het met Dell laptop (15”) en IPad (10” ?) nooit een probleem.PowerFlower schreef op zondag 5 mei 2024 @ 19:19:
[...]
Zelfde hier. Ik boek nooduitgang, speedy boarding en rugzak+trolley bij Easyjet en dan ben ik vroeg in het vliegtuig en mijn spul gaat (moet) bovenin. En nee, niet aanzitten of verplaatsen; er zijn echt aso's die dat proberen.FreakNL schreef op zondag 5 mei 2024 @ 20:31:
Ik heb 9 van de 10 keer priority en dat claim ik ook gewoon. Ik betaal of vlieg er genoeg voor. Ik zorg ook altijd dat ik zsm in die kist zit want ik wil mijn rugzak niet tussen mijn benen hebben. Zou niet nodig moeten zijn maargoed. Laatst zat ik weer op zo’n pauper-vlucht met hutkoffers. Of ik mijn rugzak tussen mijn benen wilde stoppen (die lag al boven me in de overhead). Eeum, nee, ik had zelfs betaald voor gegarandeerde handbagage mee in de cabine (Transavia). Moesten er dus 3 van de 4 trolleys het ruim in van een geërgerd stel wat in dezelfde rij zat. Maar serieus, wat doe je met 4 trolleys op 2 personen in de cabine. Check dat lekker in, dat is gewoon gratis als je de dame bij de balie lief aankijkt (“ja dit is handbagage maar ik wil het graag inchecken”).
En als ik bijvoorbeeld rij 20 zit sta ik direct op als het stoelriemen-vast-lampje uitgaat bij aankomst. Maar ik laat dan rij 1 t/m 19 voorgaan. Dus ik blijf gewoon op mijn plek staan. Ook als de mensen voor me wat meer tijd nodig hebben. Soms (niet altijd!) tot grote ergernis van de mensen achter me. Maar ik heb echt een schijthekel aan mensen die direct opstaan en meteen 5 a 10 plekken naar voren lopen. Als je er sneller uit wilt moet je maar een plek voorin boeken.
Ik heb minder problemen met naar voren lopen, want sommige mensen zijn te dom voor woorden en vertragen de boel heel erg. Mag er een beetje efficientie zijn?
Het is ook een functie van hoe lang de startbaan is. Maar Mexico City heeft een prima startbaan (3900 en 3950m). En anders kan de wind ongunstig staan.We Are Borg schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 01:06:
[...]
Mexico City. Nu ben ik geen expert op het gebied van MTOW, maar leer graag bij. Kan het zo warm zijn dat zelfs na extra brandstof bijtanken je nul bagage kunt meenemen ivm verlaagd MTOW? Ik zou de exacte temp moeten opzoeken, maar het was 22:00 toen we vertrokken en het zal zeker niet warmer zijn geweest dan 25 graden. In Dubai blijven de koffers toch ook niet massaal liggen?
F1 streamen ging goed. Travel Router werkend krijgen ging moeizaam, maar wel gelukt.Apache4u schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 11:04:
Vriend van me vloog afgelopen weekend naar Taiwan met KLM en wilde de F1 streamen. Ik lachte hem uit omdat ik dezelfde ervaring als @PWM heb. Blijkbaar ligt het toch anders richting Azie want hij zei dat ie de hele race had kunnen zien.
787-9 naar KUL.
Tevens mijn eerste ervaring in PE, vooralsnog tevreden. Laatste rij (14) heeft ook full recline. Enig minpuntje vind ik de afstand tot de toiletten.
Ook ooit een keer meegemaakt op een vlucht naar LHR, het werd daar vóór het sluiten van de deuren omgeroepen (eoa storing bij Schiphol). Alleen had ws toch bijna niemand koffers bij zich op die halflege late vlucht. Wel netjes als men dat vooraf omroept.We Are Borg schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 00:13:
Vandaag teruggevlogen met de KLM in een 787: gevoelsmatig een krappe stoel in WBC. Maar kids hebben de hele rit geslapen dus ik vond het prima. Vooral de crew maakte het verschil: vriendelijk en enorm service gericht. Al vermoed ik dat de piloot de uitzondering was achteraf…..
Ik vind het wel bizar dat je dan geen vergoeding kunt verwachten? KLM kiest er zelf voor om met vliegtuigen te vliegen met relatief kleine brandstoftanks op bestemmingen waar een beetje tegenwind er al voor kan zorgen dat je helemaal aan de maximum range zit. Of om ook cargo mee te nemen, ze vlogen niet voor niets altijd met de dual-mode 747 op AMS-MEX. Dus vraag me af of passagiers niet eigenlijk toch in aanmerking komen voor vergoeding...
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Ik heb ook comfort geboekt voor mijn 1.87, zoon van 1,88, vrouw van 1,78 en een nog wat kleinere dochter.
Even afwachten dus.
Inmiddels geland op SZB, en nu (in het vliegtuig) aan het wachten op het bijtanken zodat we kunnen doorliegen naar KUL. De informatievoorziening vanuit de cabin crew is matig.
Gaat straks nog leuk worden met het vinden van vervangend vervoer (airport transfer) naar de stad...
En terwijl ik dit aan het typen ben krijgen we te horen dat de fuel truck pech heeft, dus nog meer vertraging.
Maar goed, afgezien hiervan is mijn PE-ervaring wel oké.
https://flightaware.com/l.../20240505/1925Z/EHAM/WMSA
[ Voor 5% gewijzigd door Mawlana op 06-05-2024 11:04 ]
Heb het vandaag ook gekregen (1 x 18+ en 1x 10j). Schengenvlucht Frankrijk -> Schiphol.Ojjorz schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 08:37:
[Afbeelding]
Voorheen nooit las van en gegevens staan ook goed ingevuld, wel weer irritant.
Ik snap dat ze doorwillen naar KUL voor connecties en vlucht gaat door naar CGK. Maar SZB ligt veel dichter bij KL dus voor jou zal wel fijn zijn daar uit te kunnen stappen. Vervoer vind je altijd wel met Grab of KLIA Ekspres wat je sneller in de stad brengt. Veel plezier!Mawlana schreef op maandag 6 mei 2024 @ 11:02:
Enkele seconden voor het landen op KUL is de landing afgebroken omdat het vliegtuig voor ons te dichtbij kwam ofzo. Enkele minuten later kregen we te horen dat KUL is afgesloten voor verkeer ivm slecht weer (door de regen kon ik inderdaad niks zien).
Inmiddels geland op SZB, en nu (in het vliegtuig) aan het wachten op het bijtanken zodat we kunnen doorliegen naar KUL. De informatievoorziening vanuit de cabin crew is matig.
Gaat straks nog leuk worden met het vinden van vervangend vervoer (airport transfer) naar de stad...
En terwijl ik dit aan het typen ben krijgen we te horen dat de fuel truck pech heeft, dus nog meer vertraging.
Maar goed, afgezien hiervan is mijn PE-ervaring wel oké.
https://flightaware.com/l.../20240505/1925Z/EHAM/WMSA
Kon ik maar hier uitstappen, daar zou ik zo voor tekenen.frankb15 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 11:45:
[...]
Ik snap dat ze doorwillen naar KUL voor connecties en vlucht gaat door naar CGK. Maar SZB ligt veel dichter bij KL dus voor jou zal wel fijn zijn daar uit te kunnen stappen. Vervoer vind je altijd wel met Grab of KLIA Ekspres wat je sneller in de stad brengt. Veel plezier!

Ik heb Grab alvast geïnstalleerd.
Daar gaat het dus al mis:CyBeR schreef op zondag 5 mei 2024 @ 17:06:
Daarom staat overal, inclusief Schiphol, dat je max 100ml flesjes mag meenemen, ondanks dat in werkelijkheid grotere flessen geen probleem zijn.
en iets verderop:Liquids, gels, creams and pastes
- Up to 100ml containers each
- Placed in a transparent zip-lock bag, up to a maximum of 1 litre
- One bag per person
Dat is toch alleen maar verwarrend als reiziger. Als je dit soort processen snel wel laten verlopen moet je helder en duidelijk zijn: Vasthouden aan één definitie en niet "Als de individuele medewerker het ok vind, dan mag het ook wel" er bij in de mix gooien. Dat is vragen om discussie, irritatie en onnodig oponthoud.At Schiphol, larger containers are only permitted if they are cleared by the scan and by a member of security staff.
Op RTM maken ze het nog verwarrender:
Zo'n advies klinkt leuk, maar als reiziger heb je natuurlijk niets aan deze quasi-klantvriendelijke instelling.
- Vloeistoffen, gels, crèmes en pasta’s (wij adviseren max. 100ml elk)
Hier moet een vliegveld/airline imho gewoon helder zijn: het mag wel óf het mag niet mee. '
Ook voor andere zaken dan vloeistoffen gaat het niet helemaal lekker.
De TSA zegt bijvoorbeeld:
https://www.tsa.gov/travel/security-screening/whatcanibringPowder-like substances greater than 12 oz. / 350 mL must be placed in a separate bin for X-ray screening. They may require additional screening and containers may need to be opened. For your convenience, we encourage you to place non-essential powders greater than 12 oz. in checked bags.
KLM maakt daarvan:
https://www.klm.nl/inform...ricted-items-hand-baggageReist u van of naar de Verenigde Staten? Poeders en poedervormige stoffen mag u meenemen in uw handbagage als ze een inhoud hebben van maximaal 350 ml per stuk. Als u grotere hoeveelheden wilt meenemen, kunt u dat in uw ruimbagage inpakken. Als de verpakking niet verzegeld is en er tekenen zijn van fraude, mag u het helemaal niet meenemen.
Schiphol laat de reiziger zelfs helemaal in het duister tasten.
Dus ja, er valt nog heel veel te verbeteren in het juist en consistent informeren van de reiziger op dit gebied.
Ja, bij mij lag het uiteindelijk ook niet aan het visum. Waar het dan wel aan lag was onduidelijk. Dame aan de balie kon er ook niet meer van maken dan: 'Er is niks aan de hand.' Oke bedankt!HGM schreef op maandag 6 mei 2024 @ 11:15:
[...]
Heb het vandaag ook gekregen (1 x 18+ en 1x 10j). Schengenvlucht Frankrijk -> Schiphol.
Enigste is dat ik maar uurtje speling heb... maargoed we zullen het wel weer meemaken.Ojjorz schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:59:
[...]
Ja, bij mij lag het uiteindelijk ook niet aan het visum. Waar het dan wel aan lag was onduidelijk. Dame aan de balie kon er ook niet meer van maken dan: 'Er is niks aan de hand.' Oke bedankt!
In een rechte lijn van SZB naar KUL vliegen was sneller geweest denk ik.
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
Wat betreft Schiphol en vloeistoffen, je bent deze nog vergeten:FredvZ schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:52:
Dus ja, er valt nog heel veel te verbeteren in het juist en consistent informeren van de reiziger op dit gebied.
https://www.schiphol.nl/n...-drinkfles-door-security/
Och, ooit....lang geleden in 2007 heeft het Europees Parlement de Europese Commissie gevraagd om die beperkingen te herzien en deze zo snel mogelijk af te schaffen.
Eerst was het zo dat ze al in 2010 werden afgeschaft, dat werd weer uitgesteld tot 2013, 2014, 2016 enzovoort en ondertussen is het 2024.
In de UK meer van hetzelfde, maar daar lijken ze al wat verder te zijn..
https://www.thetimes.co.u...ort-summer-2024-rf6vxjtsr
Dat gaan ze absoluut nooit doen. Ze willen altijd een slag om de arm houden zodat een medewerker je toch kan vertellen dat iets niet mee mag (al dan niet correct), en dan te kunnen wijzen op die informatie als je er om gaat zeiken. Los van vliegveiligheid wil men ook gewoon discussies voorkomen.FredvZ schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:52:
[...]
Hier, uit bovenstaand artikel over de VK:
However, airports will not be permitted to tell passengers that the new rules apply until work is complete at all sites. This is to minimise the risk of passenger confusion and long queues.
[ Voor 19% gewijzigd door CyBeR op 06-05-2024 16:36 ]
Bij mij gebeurt dit geregeld door een umlaut in mijn achternaam, waardoor mijn achternaam ingevuld zonder umlaut niet overeenkomt met de naam op het paspoort. Bij sommige vluchten moet ik mij daardoor ook melden.HGM schreef op maandag 6 mei 2024 @ 11:15:
[...]
Heb het vandaag ook gekregen (1 x 18+ en 1x 10j). Schengenvlucht Frankrijk -> Schiphol.
Hebben beide ouders dezelfde achternaam als de kinderen of zit daar verschul tussen?
Daarmee komen we dan precies of net na schedule aan. Dat betekent dus wel dat bij enkele minuten vertraagd vertrek ze al niet op tijd aankomen. Dan bouwen ze bij KLM meer ruimte in.
Ik kwam erachter dat vanaf vanmorgen mijn gewenste vluchten online werden gezet. Eerst als "uitverkocht" maar inmiddels te boeken. Inmiddels geboekt en we vliegen voor 160 euro per persoon retour van NRN naar PMI. Daar kunnen we als gezin niet van op vakantie in NL (accommodaties zijn daar ook goedkoper)groggy schreef op maandag 19 februari 2024 @ 08:53:
[...]
Ik zit met hetzelfde probleem. Ik ben naar een paar maatschappijen aan het kijken en op basis van vorig jaar verwacht ik dat zij in april met het winterschema publiceren...
[ Voor 3% gewijzigd door Cheesy op 07-05-2024 10:51 ]
Afgelopen weekend tripje AMS - TLL gedaan, ik heb er niet eens meer naar gekeken eigenlijk. Het verschilt inderdaad zo enorm per vliegveld. Desnoods gooi ik ter plekke wel wat weg. Anyhow, ik heb gewoon handgel, deo en m'n astma inhalator in m'n rugzakje gemikt (geen zakje oid) en ben naar de Security gegaan. Uiteraard kwam de boel wel bij Secondary terecht (heel veel tassen overigens), maar dat kwam dus omdat de handgel verdacht leek. Verder geen enkel punt.FredvZ schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:52:
[...]
Daar gaat het dus al mis:
[...]
Op TLL precies hetzelfde verhaal.
Enige verschil was dat m'n broeksriem in de bak moest op TLL, op AMS moest ik die aan de beveiliger geven bij het poortje (die werd extra gecontroleerd). Dat had ik nog niet eerder meegemaakt. Horloge mag op AMS altijd om blijven, op TLL moest 'ie in de bak. Schoenen hoeven echt zelden meer uit, laatste keer was op SEA meen ik.
[ Voor 18% gewijzigd door TommyGun op 07-05-2024 11:23 ]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Het verwarrende in de eerste twee weken van maart was dat in de ene vertrekhal je riem in je hand moest houden en in de volgende vertrekhal mocht dat dan weer niet en moest ie in de bak.
[ Voor 8% gewijzigd door Grouchy op 07-05-2024 13:07 ]
edit: zie dat ik een verhaal van gelijke strekking heb getypt, excuus.CyBeR schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 02:14:
Kan zijn ja, Mexico City ligt ook al op een hoogte van meer dan twee kilometer boven zeeniveau, dat speelt ook mee. Ik zeg niet dat dat 't hier was hoor, maar er zijn dus wel andere redenen om te besluiten om bagage achter te laden dan "cashen op vracht". Wat ook niet zo werkt want die shit die je achtergelaten hebt moet wel degelijk ook mee, maar dan dus op een volgende vlucht, die misschien ook al vol zat, plus compensatie voor reizigers die niet thuis zijn, etc.
[ Voor 26% gewijzigd door nieuwslezer op 25-05-2024 18:51 ]
Daarna hebben we de crew 9 uur niet gezien. Geen snack, geen drinken, niets.
Een uur voor landen op CDG (19.00) kregen we… ontbijt

De stoel voldeed wel voor een dagvlucht en de IFE werkte deze keer. Maar dit laten we voortaan links liggen.
Onder de enkel ook als je minder competente beveiligingsmedewerkers hebtXandrios schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:57:
Schoenen moeten op Schiphol ook uit indien ze hoger zijn dan de enkel.
"schoenen uit"
"dit zijn lage schoenen"
"schoenen uit"
in de bak
"deze schoenen mocht je gewoon aanhouden hoor"
"weet ik"

Week of 2 terug trouwens bij priority ook gehad dat inderdaad werkelijk alles naar secondary werd gestuurd.
Gezien het gemopper van de beveiligingsmensen die het af moesten handelen waren ze het er niet geheel mee eens, dr werd ook iemand vrij abrupt gezegd dat ze pauze moest nemen.
leeg
Zit er tegenwoordig geen belknopje meer bij je stoel om een drankje, watertje, etc. of zo te bestellen...?PWM schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 17:00:
Rare vlucht weer met AF in Premium Economy. Vlucht was ruim 11 uur. Na 45 minuten kregen we een prima diner. Was echt lekker. Maar het lullige was wel dat het 10.00 in de ochtend was.
Daarna hebben we de crew 9 uur niet gezien. Geen snack, geen drinken, niets.
Een uur voor landen op CDG (19.00) kregen we… ontbijt![]()
De stoel voldeed wel voor een dagvlucht en de IFE werkte deze keer. Maar dit laten we voortaan links liggen.
En wellicht zat de crew nog in een andere timezone of zo...?
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Er stond drinken in de galley, dat kon je zelf pakken. Er was natuurlijk een knopje, maar daar kwam niemand op. Nog een dingetje: Net als heen, sprak de crew alleen Frans, geen Engels. Konden ze natuurlijk wel, wilden ze niet.Fiber schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 20:37:
[...]
Zit er tegenwoordig geen belknopje meer bij je stoel om een drankje, watertje, etc. of zo te bestellen...?
En wellicht zat de crew nog in een andere timezone of zo...?
Welk toestel type was dit?PWM schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 17:00:
Ik ben aan het kijken welke vluchten te boeken voor een reis naar centraal amerika over een paar weken. Air France is in PE verruit de goedkoopste... maar dat is op een B777. Ik persoonlijk vind die kuipstoelen zo vervelend zitten, krijg al last van de rug als ik er aan denk. De AF A350 daarintegen bevalt me dan wél vrij goed - maar die is dit seizoen niet in gebruik op deze route.
Alternatieven zijn met KLM via Panama (En Copa voor het laatste stukje), of Delta naar de US en dan op de 757 verder naar het zuiden. In beide gevallen is dat tweede segment dan in Economy en ze zijn beide zo'n 500 euro duurder dan de AF optie. Ben d'r nog niet helemaal over uit of ik ga durven voor te stellen om 500 euro extra uit te geven (pp) om die vervelende Air France PE stoelen te vermijden..
Of potentieel een self-connect via Bogota of CTG. Ook vrij risicovol. Dan wel volledig KLM in PE (of C, kost vrijwel hetzelfde), en een klein stukje met Avianca (los ticket). Ook dat is niet ideaal. Nog maar ff verder puzzelen.
[ Voor 15% gewijzigd door Xandrios op 09-05-2024 12:58 ]
Voor € 500 en Air Chance en Parijs CdG vermijdenXandrios schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 12:55:
[...]
Welk toestel type was dit?
Ik ben aan het kijken welke vluchten te boeken voor een reis naar centraal amerika over een paar weken. Air France is in PE verruit de goedkoopste... maar dat is op een B777. Ik persoonlijk vind die kuipstoelen zo vervelend zitten, krijg al last van de rug als ik er aan denk. De AF A350 daarintegen bevalt me dan wél vrij goed - maar die is dit seizoen niet in gebruik op deze route.
Alternatieven zijn met KLM via Panama (En Copa voor het laatste stukje), of Delta naar de US en dan op de 757 verder naar het zuiden. In beide gevallen is dat tweede segment dan in Economy en ze zijn beide zo'n 500 euro duurder dan de AF optie. Ben d'r nog niet helemaal over uit of ik ga durven voor te stellen om 500 euro extra uit te geven (pp) om die vervelende Air France PE stoelen te vermijden..
Of potentieel een self-connect via Bogota of CTG. Ook vrij risicovol. Dan wel volledig KLM in PE (of C, kost vrijwel hetzelfde), en een klein stukje met Avianca (los ticket). Ook dat is niet ideaal. Nog maar ff verder puzzelen.
Heen vlucht totaal 15 uur
Ik overweeg om met mijn vakantie naar Manila te gaan:
Heen:
:strip_exif()/f/image/vRyRP6OcLz1XVlJycvmo35if.jpg?f=fotoalbum_large)
Terug:
:strip_exif()/f/image/0eynEjdRCbJYvQzORZ1Zik9t.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Van der Berg op 14-05-2024 02:12 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:
Chrome Extensie
Wikipedia: List of airports by IATA code: A
Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.
Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.
Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2