Van der Berg schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 08:44:
Ik heb via Qantas directe website gekeken en van Amsterdam naar Perth heeft hij ook beschikbaar en heeft dezelfde route van Amsterdam naar Londen en dan rechtstreeks naar Perth alles op 1 ticket. Ik ben opeens via Qantas rechtstreeks boeken meer dan €2.000 kwijt:
Dit gaat mijn koffer wel direct door van Amsterdam naar Perth wegens alles op 1 ticket. en hoef ik waarschijnlijk niet opnieuw in te checken. Ik vind de prijs wel extreem. Met 2 losse vliegtickets ben ik goedkoper uit. Ik ga ook andere opties kijken dat jullie hebben aangegeven.
[Afbeelding]
Iedereen doet het op zijn manier, maar ik sluit me aan bij de andere posters die aangeven: Vermijd het voor dergelijke dure/verre vluchten losse tickets te boeken. Als je binnen Europa rondreist en je hebt een probleem is er altijd wel ergens een (low-cost) vlucht later op de dag die je kan halen en zijn de gevolgen beperkt. Maar long-haul zijn de gevolgen enorm. Neem jij 2 aparte tickets en heb je eender wat voor, waar je zelf niets aan kan doen, zijn de gevolgen (zowel praktisch en financieel) helemaal voor jou.
Is de vlucht naar Heathrow overboekt, is er een probleem met het vliegtuig, kan je niet vertrekken door slecht weer. Luchtvaartmaatschappij zal je volgens de wettelijke normen moeten vergoeden voor dat traject, het feit dat jij je volgende (peperdure) vlucht mist is niet hun probleem en ze zullen je dan ook niet helpen. Voor hen is, in dit voorbeeld, Londen je eindbestemming. Verder hebben zij geen zaken met jou plannen. Dat betekent dat jij zelf een nieuw ticket moet regelen om op je eindbestemming te raken. Dan moet je hopen dat er op de vlucht de dag nadien nog een plekje is (en betaal je hoogstwaarschijnlijk de hoofdprijs) of besluiten de extra kosten niet te maken en je vakantie te annuleren.
Als je dat op 1 ticket boekt blijft het een enorm klote probleem en verlies je veel tijd. Maar de luchtvaartmaatschappij zal er "alles" aan doen om voor een oplossing zorgen. Ze kunnen natuurlijk niet magisch een nieuwe vlucht voorzien, maar ze zullen wel zorgen dat jij, zonder extra kosten, op je bestemming raakt (de vlucht de dag nadien, vluchten (al dan niet met overstappen) van partnermaatschappijen, ...
Daarnaast raad ik mensen toch ook altijd af om via derde partijen zoals CheapTickets te boeken. Zolang alles goed gaat is het allemaal sunshine & rainbows. Maar het moment dat er iets fout loopt kom je vaak in een welles/niets spelletje terecht en loop je tegen bureaucratische muren op. Bij een issue zal de luchtvaartmaatschappij je vaak niet helpen en refereren naar de derde partij (want dat is de partij waarmee jij een overeenkomst hebt). Diezelfde derde partijen refereren dan weer vaak naar de luchtvaartmaarschappijen (simpelweg omdat zij niet willen/kunnen helpen omdat ze gewoon de middelen/kennis niet hebben om hiermee om te gaan).
Ik schrijf dit niet om je af te schrikken (je bent vrij om te doen wat je wilt). Met een goede planning en aanpak is de kans op problemen relatief beperkt. Maar als het fout loopt, zijn de gevolgen vaak wel erg stevig, daar moet je je wel van bewust zijn.