Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 195 ... 254 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:28
Apache4u schreef op zondag 25 februari 2024 @ 23:46:
[...]

Glasgow ligt in het VK, dus buiten Schengen. Misschien mis ik iets, maar als je de non-Schengen Aspire lounge wilt hebben is dat dus na de paspoort-controle. Waarbij ik er vanuit ga dat je vanuit een Schengen-land richting AMS reist. Zo niet, dan hoef je helemaal niet door een controle.
Je mist niks, ik vertel het verkeerd om. Non-schengen naar schengen, terwijl het schengen naar NON moest zijn O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:34
PolarBear schreef op zondag 25 februari 2024 @ 15:20:
[...]

Of de Aspire Lounge dan beter is (op AMS) lijkt mij sterk. Daar is het meestal zo niet altijd even druk, toegang tot de Aspire Lounge is ook neit heel erg exclusief.
Ik heb toevallig afgelopen week een klein rondje lounges in het Schengen gedeelte gedaan, omdat ik op 3 verschillende manieren toegang heb tot de verschillende lounges en vrij vroeg aanwezig was. Voorkeur, van beter naar minder:
  1. Privium
  2. Crown Lounge (KLM)
  3. Aspire Lounge
Ondanks dat de Privium lounge in het Schengen gedeelte echt fors kleiner was (of misschien wel dankzij), was het eten, de inrichting en de rust er echt stukken beter. De Aspire lounge zag er cheap uit, en omdat ik met collega's reisde (die niet de Privium maar wel de Crown lounge in konden) zijn we daar geeindigd: die zit er duidelijk tussenin.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:15
Sorcerer8472 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 11:56:
[...]

Je kunt de Elizabeth Line of Heathrow Express nemen die tussen de terminals gaat idd:
https://www.heathrow.com/.../travel-between-terminals

Gratis kaartje halen op het vliegveld. En inderdaad paspoortcheck is geautomatiseerd maar gaat niet altijd goed en dan moet je toch langs een handmatige controle. Security check is hetgeen wat het langst duurt.
Op 10 Maart gaat de paspoort controlle helemaal goed en er is ook geen vertraging mbt KLM.... O-)

Floeping reisbureau die de vlucht aan paste zonder notificatie en er nu geen vluchten binnen budget meer zijn. Gaat erg spannend worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XwERckZl1M7I0FdiNwEFTMDd524=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZOYDn41lCKQbrSyyWKR65O63.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tkFAU3LyVgEUvXWJz4cl5SjAMMg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hhu1y1ItkgGxnGGoES0BsJSj.png?f=fotoalbum_large

Nee, dank :+ LHR-AMS, 40 minuten vliegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@PWM leuk verdien model. Die middelste stoelen wil niemand, en als er toch last minute iemand komt opdraven gebruiken ze die stoel gewoon wel (operationele redenen, ja ja).
Dus als je betaalt ben jij de laatste waarbij de lege stoel gevuld wordt (tenzij meer mensen betalen dan wordt het loten).
Ik zou het lezen als 'waarschuwing' dat je waarschijnlijk toch niemand naast je krijgt :+

Als ze nou zouden garanderen dat de stoel vrij blijft (zoals je zou reizen met een instrument oid) dan zou het het waard kunnen zijn op een langere vlucht, maar dan ondermijnen ze hun business product.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Zie ik ook tegenwoordig vaker. Daarnaast kies ik toch altijd liever voor een stoel voorin dan ergens op rij 24 op zulke korte vluchten.

What's a cube to you?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Rizzi schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:23:
[...]

Zie ik ook tegenwoordig vaker. Daarnaast kies ik toch altijd liever voor een stoel voorin dan ergens op rij 24 op zulke korte vluchten.
Ja, dat is ook wel gek. Ik heb als Plat gratis Economy Comfort. Als ze mij nou wel gratis zo'n stoel zonder iemand achterin geven, hebben ze mooi een extra EC plek om te verkopen.

Maar er zal over nagedacht zijn.

EDIT:

Man wat is die LHR T4 lounge toch ruk. Bijna KLM Crown Lounge slecht. Maar vooral heel veel mensen die smakken, eten uit hun mond laten vallen, keihard bellen.... Wat een volk :'(

[ Voor 16% gewijzigd door PWM op 27-02-2024 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Om nog even terug te komen op de flessen bij Schiphol security. Ik had gisteren een doorzichtige drinkfles, zelfs er speciaal uitgehaald en toch ging die naar secondary. Maar voor me was iemand met een metalen drinkfles en nog wat ander spul in zijn bagage. Gingen ze met zijn tweeen gewoon ruim 10 minuten alleen met die koffer bezig zijn (ik heb gevraagd of ze die niet apart konden nemen), terwijl de volgende koffers/bakken zich opstapelden. Pas toen de hele rij vol was kwam er iemand extra, en mijn fles moest alleen even gescand worden en klaar.

Twee lessen:
1) geen metalen flessen, geen thermosfles of andere <bleep> flessen.
2) geen gevulde flessen, lekker vullen na de security.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Ik heb gisteren op Schiphol 20 minuten moeten wachten. Mijn bak was Nummer 10 in secondary.

En dan pakken ze hem, scannen ze hem en zeggen: "Fijne reis".

Schiphol security is echt veel slechter geworden met die nieuwe scanners. Wat je wint aan de voorkant, ben je kwijt aan de achterkant. Mijn spullen zijn op vliegvelden waar je gewoon even je laptop/ipad in een bak moet leggen nog nooit naar een secondary gedaan. Nooit. Doe mij dat systeem maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Nou ik was er gisteren ook, totaal geen probelemen, binnen een paar minuten bij de douane, Ipad,camera,batterijen, mobiel alles in 1 keer ok.

Omdat jij 1x pech wil niet zeggen dat het hele systeem gelijk een drama is he.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
ramrodwillem schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:55:
Nou ik was er gisteren ook, totaal geen probelemen, binnen een paar minuten bij de douane, Ipad,camera,batterijen, mobiel alles in 1 keer ok.

Omdat jij 1x pech wil niet zeggen dat het hele systeem gelijk een drama is he.
1x pech? Mijn bak gaat 20x per jaar naar secondary }:|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
@gambieter @PWM

idd was een cola vergeten vorige week. en meteen op de 2de band.
Maar dat begrijp ik nog en daar heb ik prima begrip voor.

Waar ik geen begrip voor heb is het trainen van personeel.

''vroeger'' ging een nieuwe medewerker onderbegeleiding xray kijken.
Kon hij iets niet herkennen, dan ging hij zelf de tas uitpakken.
Hierdoor wist hij wat hij had gezien op beeld, en kon het voorwerp daarna ook matchen met wat het in de echte wereld was.

''Nu'' de xray kijker kijkt voor meerdere lanes, en pakt bij niet zelf uit.
Dat en de instructie als je iets niet herkend dan keur je de tas af,
resultaat, de xray kijker keurt iets af, en weet niet wat het was.
De volgende keer doet hij het zelfde.

de uitpakker, met misschien meer ervaring. scant de tas. ziet het beeld.
En maakt een 2de inschatting (officieel moet hij uitpakken ook als hij ziet wat het is en dan uitpakken BS is)

ik trek trouwens nog steeds mijn tablet en laptop uit de tas, juist om te verkomen dat ik op de 2de band kom.
Kaas haal ik er trouwens ook uit als ik dat mee neem.
ramrodwillem schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:55:
Nou ik was er gisteren ook, totaal geen probelemen, binnen een paar minuten bij de douane,
Waarom zou je door de veiligheidscontrole gaan om daarna meteen naar de bagagehal te lopen en door de douane te gaan? en weer terug te zijn waar je verhaal begon>? ik kan geen logische rede bedenken

[ Voor 15% gewijzigd door jack zomer op 27-02-2024 17:22 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
PWM schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:56:
[...]

1x pech? Mijn bak gaat 20x per jaar naar secondary }:|
Dat gebeurt als je meer dan 5 niet-kleding-items in je tas/koffer hebt. Dan raken ze in de war en bij twijfel ben je natuurlijk terrorist.

Aan de scanners ligt het niet -- ik kan dezelfde rugzak met dezelfde inhoud door verschillende vliegvelden met dezelfde scanners halen en alleen hier heb ik constant dat 'ie een secondary krijgt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Die nieuwe scanners zijn fijn vanwege wat je kan meenemen: een keertje 25 kuipjes sate-saus:
Afbeeldingslocatie: https://images.ctfassets.net/s0lodsnpsezb/612266_M/865c97fbe42895b96e186ad33b582818/612266.png?w=380&h=380&fit=pad&q=85
en de laatste keer een drinkfontein voor katten, zeker de satesaus kon eerder niet ;) . Gingen beiden naar secondary, de drinkfontein vonden ze amusant, bij de satesaus vroegen ze zich af waarom, toen ik zei dat ik het in Engeland niet kon krijgen snapten ze het wel.

Maar ze moeten dan wel de secondary snel doen, niet 1 persoon die dan rustig heel lang met 1 tas bezig is en de rest laat wachten. Iemand voor speciale gevallen en eentje die de snelle dingen doet.

[ Voor 14% gewijzigd door gambieter op 27-02-2024 17:02 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
We kunnen ook gewoon kappen met die vloeistof onzin. Hoeveel pallets Spa Blaauw gaan er dagelijks Air-side doorheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-10 23:17
Mijn tas wordt er ook vaker wel dan niet uitgehaald. Gaat 9/10 keer om een pouch met kabels/opladers e.d., vermoed dat alles te dicht op elkaar zit (efficiëntie) en ze het dan niet meer goed op het scherm kunnen zien. Maar het tempo waarmee de controles gaan lijkt wel langzamer geworden te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:59

Sorcerer8472

Mens sana?

Yakumos schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 17:22:
Mijn tas wordt er ook vaker wel dan niet uitgehaald. Gaat 9/10 keer om een pouch met kabels/opladers e.d., vermoed dat alles te dicht op elkaar zit (efficiëntie) en ze het dan niet meer goed op het scherm kunnen zien. Maar het tempo waarmee de controles gaan lijkt wel langzamer geworden te zijn.
Leg die ook eens los op een tray anders?

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 17:31:
[...]

Leg die ook eens los op een tray anders?
Laatste 2 keer gedaan en toen ging het er wel doorheen, dus N=2 maar dat lijkt te helpen.

Het doet wel een beetje af aan de "je hoeft niks eruit te halen" kant van het geheel natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik haal meestal ook mijn electronica etc er uit. Hoeft niet zeggen ze dan en ik denk zal wel, ik wil door.
Ik heb het sowieso al apart bag-in-bag ingepakt omdat ik dat handig vind in het vliegtuig en in het hotel, dus is 15 seconden werk.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik heb vaak een Wacaco Nanopresso bij me, die leg ik eruit, want die ziet er vreemd uit, net zoals mijn glucometer met de vingerprikkertjes. Snel gedaan, en die Nanopresso willen ze soms op Gatwick zien. Cultuurbarbaren met hun thee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
Met zakentrips reis ik in den regel alleen met handbagage. Laptoptas voor alle electronica en XXL handbagagekoffer voor de rest.

Helft van de tijd gaat de handbagekoffer naar secondary op Schiphol. Vaak hoeft hij niet eens open, kjken ze alleen even naar het schermpje.

[ Voor 3% gewijzigd door iRobert op 27-02-2024 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:13
Hah, goed om te zien die niet de enige is die soms gekke dingen in de handbaggage meeneemt ;)

Hoewel ik het bij Schiphol nog steeds niet goed snap. Ik heb bijvoorbeeld een boekje met pasjes en die gaat *altijd* naar secondary als ik hem niet uit de tas haal eerst. Zelfde gebeurd ook als je teveel visitekaartjes bij je hebt. Maar laatst moest ik voor een beurs enkele grote/zware platen (40x40x0.8 cm) plexiglas meenemen.... en die kwamen er zo doorheen zonder secondary controle.

[ Voor 7% gewijzigd door Xandrios op 27-02-2024 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-10 10:49

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Het is een mooie tijd om kerstvakantie tickets te boeken met AF-KLM. Wij hebben net voor een gezin van 5 retourtjes richting Point-a-Pitre gescoord voor net onder de 3k. Waren promo tickets voor tijdens de kerstvakantie. Wie weet voor andere ook wel wat mooie AF deals te scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 10% gewijzigd door Workaholic op 27-02-2024 21:42 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:37

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Overstap in muc vanuit icn. Wie heeft verzonnen dat 4 niet lang genoeg bagagescanners en 2 bodyscanners werkt, man man man dan doet schiphol het toch echt beter hoor. En dan eigenlijk niet zelf de bakken vullen,werd semi voor je gedaan pffff snap dat de rij niet vooruit ging

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

gambieter schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 00:00:
Ik moet zeggen dat ik Wifi niet mis op lange vluchten, juist heerlijk even offline te zijn. De neiging is om toch je email te doen.
Ik ook niet, enige wat soms handig is om mensen die je komen ophalen even te informeren dat je bijna land, en hoe laat je denkt bij de parkeerplaats te zijn. Dat zouden ze zelf ook kunnen uitzoeken maar tsja, niet iedereen kan dat. Veder staat spotify (gedownload) aan en netwerk lekker uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Volgens mij vliegt Emirates met de a380 op Melbourne. Dan zou ik daar voor kiezen. Emirates business class in de 777 zou ik altijd mijden ivm die 2-2-2 of nog erger, 2-3-2 layout.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:53

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Is prijs nog een (beperkte) factor? Imo zijn beide business producten prima en zou ik in jouw geval afweging maken op prijs :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

franssie schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 21:58:
Ik ook niet, enige wat soms handig is om mensen die je komen ophalen even te informeren dat je bijna land, en hoe laat je denkt bij de parkeerplaats te zijn. Dat zouden ze zelf ook kunnen uitzoeken maar tsja, niet iedereen kan dat. Veder staat spotify (gedownload) aan en netwerk lekker uit.
Hoe kom je bij een post uit 2017 terecht? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:39

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

@Xandrios wellicht willen ze controlen dat de pasjes geen id- of creditkaart fraude betreft.

Ik mag komende maand voor het eerst in lange tijd weer eens economy naar NL vliegen. Met Eva, maar ik kijk er niet naar uit :+ Terug ben ik flexibel dus eens kijken of er nog een leuke bc aanbieding ergens in Europa is.

Skyscanner/google flights of zijn er nog andere handige truukjes?

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Providentia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-10 02:45
sh4d0wman schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 01:45:
@Xandrios wellicht willen ze controlen dat de pasjes geen id- of creditkaart fraude betreft.

Ik mag komende maand voor het eerst in lange tijd weer eens economy naar NL vliegen. Met Eva, maar ik kijk er niet naar uit :+ Terug ben ik flexibel dus eens kijken of er nog een leuke bc aanbieding ergens in Europa is.

Skyscanner/google flights of zijn er nog andere handige truukjes?
Ik geef je weinig kans, maar secretflying.com heeft af en toe wel wat moois. Die linken dan weer door naar skyscanner danwel google flights.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

gambieter schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 01:33:
[...]

Hoe kom je bij een post uit 2017 terecht? :p
Werkelijk geen idee :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:21

ralpje

Deugpopje

sh4d0wman schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 01:45:
Ik ging ooit eens met een hele bundel (laptop)stickers richting een beurs (250 stickers ofzo?) en die gingen in m'n handbagage ook naar secondary. Werd toen gezegd dat grote stapels papier altijd apart gaan, om te kijken of er een drugs *tussen* zit of dat het grote hoeveelheden cash geld betreft.
Bundeltje uit m'n tas, ze checken even wat het is, korte check op drugs met zo'n scan-ding en klaar.
Het vooraf apart in een bak leggen zou dus al flink kunnen schelen.

[ Voor 5% gewijzigd door ralpje op 28-02-2024 10:46 ]

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
ralpje schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:45:
[...]

Ik ging ooit eens met een hele bundel (laptop)stickers richting een beurs (250 stickers ofzo?) en die gingen in m'n handbagage ook naar secondary. Werd toen gezegd dat grote stapels papier altijd apart gaan, om te kijken of er een drugs *tussen* zit of dat het grote hoeveelheden cash geld betreft.
Ok, misschien dat ze daar dan mee op kunnen houden want ik zie hiet hoe dat verband houdt met de vliegveiligheid? Laat de douane zich daar druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Ik reis vrijwel altijd met een paar honderd gram proteïne poeder. Verpakt in sealbags per 40 gram. Leg het altijd apart, gaat altijd naar secondary, maar dat is opzich wel logisch. Swipe en check, nooit een opmerking over gehad verder.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
wibblemoo schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 17:02:
We kunnen ook gewoon kappen met die vloeistof onzin. Hoeveel pallets Spa Blaauw gaan er dagelijks Air-side doorheen?
Die vloeistoffen onzin is natuurlijk niet geïntroduceerd vanwege flesjes Spa blauw. Het is omdat het gezien wordt als mogelijke manier voor terroristen om gevaarlijke stoffen binnen het vliegtuig te krijgen. Aan de ene kant is het argument dat het allemaal "Security theater" is, aan de andere kant is het ook niet irreëel. Ik denk dat een deel ook terecht is (het aantal kapingen is lager dan vroeger, zeker de jaren 60/70 waren er genoeg, maar natuurlijk ook in 2001) en een deel ook echt "Security theater".

Al met al vind ik de introductie van de nieuwe hand baggage scanners fijn, alleen zijn er nu nog meer regels die per vliegveld anders zijn (wel/niet vloeistoffen, wel/niet laptops er uit) etc etc. En voor mijn gevoel is de kans op secundaire checks hoger, wat ook per luchthaven weer langer kan duren.

De laatste keren dat ik een secundaire check had was met een tas (in de koffer) met sex toys. Dat was voor zowel mij als de security gast enigzins laten we zeggen ongemakkelijk. :+

[ Voor 8% gewijzigd door PolarBear op 28-02-2024 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
CyBeR schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:00:
[...]

Ok, misschien dat ze daar dan mee op kunnen houden want ik zie hiet hoe dat verband houdt met de vliegveiligheid? Laat de douane zich daar druk om maken.
Naast de handbagageregels vanuit security, heeft ook de douane regels. Je mag niet zomaar alles meenemen als je vanuit Nederland naar het buitenland reist of weer terugkomt. Er zijn bijvoorbeeld douaneregels voor het meenemen van drank, tabak, medicijnen, vlees en vis, (producten gemaakt van) beschermde dier- en plantsoorten of grote sommen geld.
https://www.schiphol.nl/n...-je-mee-in-je-handbagage/

Op zich ook wel logisch dat de security dat checkt, er is geen (aparte) douane check als je vertrekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
PolarBear schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:10:
[...]

[...]

https://www.schiphol.nl/n...-je-mee-in-je-handbagage/

Op zich ook wel logisch dat de security dat checkt, er is geen (aparte) douane check als je vertrekt.
Dat lijken me allemaal meer zorgen voor het land waar je aan komt. Behalve misschien staatsgeheimen of zo maar success met zo'n security manneke dat te laten checken.

Security moet zich bezig houden met beveiliging, niet met opsporing. Het zijn ook geen BOA's. Dit is mission creep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Nu online
PolarBear schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:05:
[...]

Die vloeistoffen onzin is natuurlijk niet geïntroduceerd vanwege flesjes Spa blauw. Het is omdat het gezien wordt als mogelijke manier voor terroristen om gevaarlijke stoffen binnen het vliegtuig te krijgen. Aan de ene kant is het argument dat het allemaal "Security theater" is, aan de andere kant is het ook niet irreëel. Ik denk dat een deel ook terecht is (het aantal kapingen is lager dan vroeger, zeker de jaren 60/70 waren er genoeg, maar natuurlijk ook in 2001) en een deel ook echt "Security theater".
Mijn punt is dat er gerust makkelijkere manieren zijn om een vloeistof aan boord/airside te krijgen, als men zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
wibblemoo schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:40:
[...]

Mijn punt is dat er gerust makkelijkere manieren zijn om een vloeistof aan boord/airside te krijgen, als men zou willen.
Alleen wordt dat ook allemaal gescand. Natuurlijk zijn daar vast ook weer manieren omheen te vinden maar als je daar vanuit gaat is alles wat security gerelateerd is onnodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:52
PolarBear schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:45:
[...]

Alleen wordt dat ook allemaal gescand. Natuurlijk zijn daar vast ook weer manieren omheen te vinden maar als je daar vanuit gaat is alles wat security gerelateerd is onnodig.
Als jij zo'n enorme grote criminele organisatie met veel geld bent dan zorg je dat er stewardessen (of zelfs piloten) en catering medewerkers helpen om de spullen aan boord te brengen. Maar volgens mij zijn er veel makkelijkere manieren om een aanslag te plegen dan ergens met een vliegtuig naar binnen te vliegen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Beveiligers op op de Nederlandse luchthavens zoeken niet naar drugs...
Tuurlijk lopen ze daar wel tegen aan, maar in dit gevallen zal de kmar in kennis gesteld worden.
En die schakelen weer naar de douane. En die 2 lossen het probleem samen maar op.

Het is geen gevaar voor de passagiers, bemanning of vlucht. Dus niet interessant vanuit een beveiligings functie.

Maar waarom hoor je het soms toch?
Het is simpel makkelijker te vertellen en aantenemen door een passagier dan dat ik hem dat vertel datipv vertellen dat de hit op

cyclotrimethyleentrinitroamine,
polyisobuteen,
dioctyladipaat,
acetonperoxide
ammonal
ammoniumnitraat en mengsels daarvan zoals ANFO
astrolite
aziden
buskruit
C-4
cellulosenitraat
dynamiet
nitroglycerine
oxyliquieten
PETN
picrinezuur
RDX
semtex
TNT

Was

en natuurlijk, handcremes die de apparaten op tilt laten gaan...

Want wanneer je dat meld, is het commentaar altijd ''denk je dat ik een terrorist ben''
of je discrimineert, of dit is bs want er is al zo lang niks gebeurd..

ook discussies zijn niet veiligheids gerelateerd., en als ik een dag zonder discussie had dan was het een goede dag..

[ Voor 19% gewijzigd door jack zomer op 28-02-2024 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Nu online
PolarBear schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:45:
[...]

ik vind het moeilijk te geloven dat elke fles die je airside kunt vinden, actief wordt gescand. incluis alle catering die aan boord gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
CyBeR schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:40:
[...]
Dat lijken me allemaal meer zorgen voor het land waar je aan komt.
Dat is niet helemaal waar, er zijn ook zaken die je niet mag uitvoeren.

Je hebt op zich wel een interessant punt, want zou security op drugs moeten checken? Sowieso op welke basis mag security fouilleren (dat is alleen voorbestemd aan opsporingsambtenaar). Zijn de security medewerkers BOA's? (ik heb gezocht, kon het oprecht niet vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
wibblemoo schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:57:
[...]

ik vind het moeilijk te geloven dat elke fles die je airside kunt vinden, actief wordt gescand. incluis alle catering die aan boord gaat.
Dat gebeurt echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
-edit, foutief-

[ Voor 94% gewijzigd door Apache4u op 28-02-2024 12:10 ]

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
PolarBear schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:59:
[...]

Dat is niet helemaal waar, er zijn ook zaken die je niet mag uitvoeren.
Ja, maar van het genoemde lijstje is dat de vraag. Drank, tabak, medicijnen, vlees en vis, mogen allemaal mee. (Of je ze mag importeren waar je aankomt is een ander verhaal.) Producten van beschermde dier- en plantsoorten, misschien. Geld mag mee (wel ook aan importrestricties gebonden, meestal moet je het aangeven.)
Je hebt op zich wel een interessant punt, want zou security op drugs moeten checken?
Ik zou zeggen dat als ze het tegenkomen ze het niet hoeven te negeren (mits het een strafbaar feit is, wat bezit van kleine hoeveelheden zover ik weet niet is), maar dat ze er niet actief naar op zoek moeten.
Sowieso op welke basis mag security fouilleren (dat is alleen voorbestemd aan opsporingsambtenaar). Zijn de security medewerkers BOA's? (ik heb gezocht, kon het oprecht niet vinden).
Zover ik weet (maar dat kan ik mis hebben) zijn alle public-facing BOA's voorzien van een insigne en die kan ik me niet herinneren gezien te hebben bij hen.

En op zich mag volgens mij iedereen fouilleren als voorwaarde voor toegang tot privéterrein (en dat zal in het geval van luchthavens vast ergens in een wet expliciet geregeld zijn) maar mogen alleen (al dan niet buitengewoon) opsporingsambtenaren dat op de openbare weg doen, en dan alleen in specifieke gevallen.

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeR op 28-02-2024 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:21

ralpje

Deugpopje

PolarBear schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:59:
[...]
Sowieso op welke basis mag security fouilleren (dat is alleen voorbestemd aan opsporingsambtenaar). Zijn de security medewerkers BOA's? (ik heb gezocht, kon het oprecht niet vinden).
Iedereen mag fouilleren. Ze kunnen je alleen niet 'dwingen', met andere woorden: je bent niet verplicht mee te werken.
Ze kunnen natuurlijk weer wel stellen dat als jij niet meewerkt je geen toegang krijgt tot hun (niet-openbaar) terrein.
Net zoals je een winkelverbod kunt krijgen van een winkel als je wat gejat hebt: er is geen echte wettelijke basis, maar het is priveterrein en als ze zeggen dat je niet naar binnen mag dan is dat zo :)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12:59

Daniel

Kapitein NCC-1701
't is een beetje waar je voorkeur ligt qua reisopbouw - even los van prijs:

- eerst een relatief korte en daarna een relatief lange vlucht: overstappen in Dubai, Abu Dhabi of Doha
- eerst een relatief lange en daarna een relatief korte vlucht: overstappen in Singapore, Hong Kong of Kuala Lumpur
- twee ruwweg even lange vluchten: overstappen in Guangzhou of Shanghai

Als je overal de A380 kan pakken zou Emirates hier wel mijn voorkeur hebben, ook al is de bijna 14 uur tussen Dubai en Melbourne zelfs in business class een pittige zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
ralpje schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:30:
[...]
Iedereen mag fouilleren. Ze kunnen je alleen niet 'dwingen', met andere woorden: je bent niet verplicht mee te werken.
Ze kunnen natuurlijk weer wel stellen dat als jij niet meewerkt je geen toegang krijgt tot hun (niet-openbaar) terrein.
Net zoals je een winkelverbod kunt krijgen van een winkel als je wat gejat hebt: er is geen echte wettelijke basis, maar het is priveterrein en als ze zeggen dat je niet naar binnen mag dan is dat zo :)
Toch is de werkelijkheid iets complexer dan dit m.b.t. fouilleren. Ik heb net even verder gezocht omdat ik toch benieuwd ben hoe het nu echt zit, en ben dit rapport van de Ombudsman tegengekomen.

Daar staat helaas niet de hele wettelijke onderbouwing in m.b.t. fouilleren maar wel een aantal interessante pointers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-zb5xxnLlr_Enfco-mmXsg7SqM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MK8D07RkT5Yl42aU5Is6JChh.png?f=user_large

en

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s7xX-GKdEWE1hf7l9XXSjwqjdfo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SfhtRKxYsKTASYXUfIzOwHoF.png?f=user_large

Overigens ben ik van mening dat er in het eerste schema minimaal 1 fout staat, het Ministerie van J&V stelt geen wetgeving vast, dat doet het parlement.

Schiphol is niet zomaar een privéterrein en valt onder de Luchtvaartwet. En daar staat in dat, inderdaad "Onze Minister van Justitie en Veiligheid is belast met de beveiliging van de burgerluchtvaart." (art 37). Dit vloeit dan weer uit een Europese verordening.

Art 37f, zet de verantwoordelijkheid voor het controleren van onder andere passagiers weer door naar de exploitant (Schiphol).

Art 37h, onderdeel b lijkt dan de basis te zijn voor het fouilleren:
Het beveiligingsonderzoek van passagiers en hun handbagage, bedoeld in artikel 37f, eerste lid, onderdeel a, omvat:
b. steekproefsgewijs, en indien de detectieapparatuur daartoe aanleiding geeft, een onderzoek van passagiers aan hun kleding en een nader onderzoek van hun handbagage;
(ik heb overigens nog nooit gehoord dat iemand steekproefsgewijs is gefouilleerd).

Gezien deze wetgeving kan je je afvragen in hoeverre dit een vrijwillige (lees privaatrechtelijke) fouillering betreft.

Gezien het feit dat de security best wel stevig fouilleert (veel grondiger dan bijvoorbeeld bij een stadion) en ook nog eensdeels douane activiteiten doet zou het eigenlijk helemaal niet gek zijn om dat gewoon door een overheidsinstantie te laten doen. Maar goed het gaat wel wat offtopic zo.
CyBeR schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:11:
[...]
Geld mag mee (wel ook aan importrestricties gebonden, meestal moet je het aangeven.)
Ja, maar bij een reis buiten de EU moet je aangifte doen als je meer dan 10.000 euro bij je hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
PolarBear schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:39:
[...]

Ja, maar bij een reis buiten de EU moet je aangifte doen als je meer dan 10.000 euro bij je hebt.
Ja, maar dat mag mits je het aangeeft. Dat lijkt me niet de zaak van de beveiliging om dat te controleren.

Last I checked kun je met 10k aan contant geld geen vliegtuig laten neerstorten. Misschien als 't muntgeld is kun je het als wapen gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online

(ik heb overigens nog nooit gehoord dat iemand steekproefsgewijs is gefouilleerd).
''vroeger'' gebeurde dat veel vaker.
1. het gebruikte poortje gaf 1 op de 15 (fictief getal) gewoon een signaal om iemand te controleren (random)
2. de beveiliger kon in de rij goed kijken naar gedrag, en zo iemand besluiten te controleren zonder dat het poortje dat aangeeft.

3. controle (totale controle xray secscan etc) is op basis van vrijwilligheid.
Als een pax niet wil meewerken daar aan is dat prima. maar dan kan hij ook niet verder langs de controle.
letterlijk 100derden keren een pax de deur gewezen als ze niet wouden mee werken aan de controle.
Werkelijk nooit gehad dat de passagier dit ook doet.

En nee, geen boa status voor beveiligers op de check. maar volgens mij kunnen de beveiligers van schiphol zelf wel een boa status hebben (plaza en bussen en taxi stand plekken) maar zekerheid heb ik niet
CyBeR schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:52:
[...]

Ja, maar dat mag mits je het aangeeft. Dat lijkt me niet de zaak van de beveiliging om dat te controleren.

Last I checked kun je met 10k aan contant geld geen vliegtuig laten neerstorten. Misschien als 't muntgeld is kun je het als wapen gebruiken.
correct. als het gevonden wordt bij toeval zullen ze de douane in kennis stellen.
en als die zin heeft komen ze controleren.. beveiliging zal ook geen geld gaan tellen of je boven de 10k terecht komt. hebben wel ander werk te doen

[ Voor 23% gewijzigd door jack zomer op 28-02-2024 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
[...]

Ik probeer het alleen maar te verklaren met wetgeving he. Ik kan de grondslag voor die specifiek tekst (ik noem het even de douane taken van security) op de website van Schiphol niet vinden. Of ze moeten het onder artikel 37f zien:
Indien bij het beveiligingsonderzoek verboden voorwerpen worden aangetroffen of de uitvoering van het beveiligingsonderzoek in gevaar komt, doet de exploitant van een luchtvaartterrein daarvan onverwijld mededeling aan de commandant van de Koninklijke marechaussee.
Waarbij dus eigenlijk iemand van security (ingehuurd) iemand van Schiphol moet informeren die dan weer naar de KMAR gaat. Maar ja de KMAR doet dan weer geen douane taken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:02

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

[...]
Misschien als 't muntgeld is kun je het als wapen gebruiken.
Daar heb je geen 10K voor nodig, €10,- in muntjes van 10, 20 & 50 cent in een oude sok is ruim voldoende.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
jack zomer schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:53:
[...]
Daar ben ik het niet mee eens, er is een wettelijke grondslag voor het beveiligingsonderzoek. Je kan hooguit kiezen om direct volledig gefouilleerd te worden.
En nee, geen boa status voor beveiligers op de check. maar volgens mij kunnen de beveiligers van schiphol zelf wel een boa status hebben (plaza en bussen en taxi stand plekken) maar zekerheid heb ik niet
Land side zijn er handhavers met BOA status voor zover ik weet (oa Authority Officers en Handhavers van Haarlemmermeer verderop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
PolarBear schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:18:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens, er is een wettelijke grondslag voor het beveiligingsonderzoek. Je kan hooguit kiezen om direct volledig gefouilleerd te worden.

[...]
dat mag.

ik zou zeggen probeer het eens uit. Loop naar de controle en meld dat je zonder veiligheidscontrole door wilt lopen.
99% dat ze je vragen naar je vrijstelling.
80 % zekerheid dat je zeggen dat je niet door kan zonder de controle en dat het gat van de deur achter je is.
20% roept een leidinggevende die eerst nog een 20 min discussie wilt voeren met je. met als resultaat zie boven.
80% zekerheid dat mijn ex-collega je verteld dat goed is.

Daar is geen kmar voor nodig, misschien later als iemand zijn zin niet krijgt.
Ik zou misschien anders denken wanneer ze een boa status hadden.
Maar zover ik weet is het een vrijwillige controle. op basis van huisregels van Schiphol en Maatschappij.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Fouilleren

Maar doe dit niet op plaza. daar controleert de Kmar. en zij mogen preventief fouilleren op risico gebied zoals schiphol. Hier zit geen % vrijwilligheid in.. Niet meewerken is aanhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

[...]

Overigens ben ik van mening dat er in het eerste schema minimaal 1 fout staat, het Ministerie van J&V stelt geen wetgeving vast, dat doet het parlement.
De formele wetgever bestaat uit de regering (de koning en een of meer ministers) en Staten-Generaal (de Eerste en Tweede Kamer). De minister van J&V (die de leiding heeft over het ministerie van J&V) kan dus wetgever zijn. De luchtvaartwet is ondertekend door de minister van Justitie (en de minister van Oorlog en van Marine).

Wetgeving kun je ook opvatten als een wet in materiële zin. Specifieke voorschriften zijn vaak niet in de formele wet opgenomen, maar zijn gedelegeerd zodat ze eenvoudiger kunnen worden aangepast. Op grond van art. 37ab Luchtvaartwet heeft de regering het Besluit beveiliging burgerluchtvaart vastgesteld, en op grond daarvan heeft de minister de Regeling uitvoering beveiliging burgerluchtvaart 2021 vastgesteld. Ik zie het daarom niet als een fout in het rapport.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
fopjurist schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 17:51:
[...]

De formele wetgever bestaat uit de regering (de koning en een of meer ministers) en Staten-Generaal (de Eerste en Tweede Kamer). De minister van J&V (die de leiding heeft over het ministerie van J&V) kan dus wetgever zijn. De luchtvaartwet is ondertekend door de minister van Justitie (en de minister van Oorlog en van Marine).
Het is een beetje semantiek maar als je naar het wetgevende proces kijkt kan zowel de kamer als de minster/ministerie wetsvoorstellen in dienen. Het is alleen aan het parlement om deze goed te keuren en dus vast te stellen. Dat de minister (en de koning) er nog een poot onder moet zetten is meer een formele stap voor de inwerking stelling dan dat het de wetgeving vast stelt.

Dat in tegenstelling ministeriele regelingen die de minster volledig zelf kan vaststellen (uiteraard binnen de kaders van de wet).

Door wet- en regelgeving samen te noemen ga je mi wat kort door de bocht, zeker omdat er een duidelijk verschil in democratische controle is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
jack zomer schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 16:12:
[...]
Maar zover ik weet is het een vrijwillige controle. op basis van huisregels van Schiphol en Maatschappij.
Ik heb toch echt in een eerder post helemaal uitgewerkt dat de security controle uit de Luchtvaartwet vloeit. Het is een verplichting die opgelegd wordt aan de exploitant van de luchthaven.
Maar doe dit niet op plaza. daar controleert de Kmar. en zij mogen preventief fouilleren op risico gebied zoals schiphol. Hier zit geen % vrijwilligheid in.. Niet meewerken is aanhouding.
Dat klopt, die bevoegheid heeft de KMAR op basis van artikel 52, vijfde lid, van de Wet wapens en munitie. Funfact, dat is niet alleen op Schiphol maar ook onder andere Luchthaven Drachten, Luchthaven Area Development Twente en Luchthaven Stadskanaal.

[ Voor 34% gewijzigd door PolarBear op 28-02-2024 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
PolarBear schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:53:
[...]

Ik heb toch echt in een eerder post helemaal uitgewerkt dat de security controle uit de Luchtvaartwet vloeit. Het is een verplichting die opgelegd wordt aan de exploitant van de luchthaven.
ere Luchthaven Drachten, Luchthaven Area Development Twente en Luchthaven Stadskanaal.
klopt het is een verplichting om dit als luchthaven te regelen.
Maar het is geen verplichting voor een passagier. ER ZIJN GEEN DWANGMIDDELEN.
Wil je niet, prima. dan draai je om en ga je naar huis.
Daar lag ik als beveiliger geen seconde wakker van als dat je vakantie verneukte...

Net als een covid injectie . Wil je die niet, prima doe een test.
Wil je dat ook niet, prima dan kom je de kroeg of restaurant niet in.

Zelfde als bij een voetbalwedstrijd, jij wil naar binnen. En om naar binnen te komen wordt je gecontroleerd. Wil je dat niet. Prima. Doei

Zelfde tijdens een dancefeest. Controle bij de deur. Wil je dat niet. Ff goede vrienden en wel thuis.

totdat jij een artikel vind dat een passagier verplicht is om mee te werken aan de veiligheidscontrole (niet de 100% controle van douane, deze is niet zo vrijwillig) Vertrouw ik liever mijn 3400 dagen x 8 uur ervaring op gebied van controle op een luchthaven
P>S niet alleen schiphol, eindhoven heb ik ook mogen verblijden in deze dagen.
ps2 daar laat ik het bij.. je kan een pb sturen wanneer je de verplichting voor een passagier vind

[ Voor 14% gewijzigd door jack zomer op 28-02-2024 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanoGrande
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 24-11-2024
jack zomer schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:53:
Als een pax niet wil meewerken daar aan is dat prima. maar dan kan hij ook niet verder langs de controle.
letterlijk 100derden keren een pax de deur gewezen als ze niet wouden mee werken aan de controle.
Werkelijk nooit gehad dat de passagier dit ook doet.
Je hoeft niet mee te werken, maar als je niet mee werkt mag je niet vliegen...
Wat is er dan "vrijwillig" aan voor de reiziger?

Tis mooi dat het voor de wet vrijwillig is voor burgers, maar als een reizende burger in die situatie een reizende burger wil blijven zal hij toch moeten meewerken. Als hij niet werkt, zal hij inderdaad geen straf krijgen voor het weigeren, maar dan is hij hooguit nog een huiswaarts kerende burger ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanoGrande
jack zomer schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 20:39:
klopt het is een verplichting voor dit als luchthaven te regelen.
Maar het is geen verplichting voor een passagier. ER ZIJN GEEN DWANGMIDDELEN.
Wil je niet, prima. dan draai je om en ga je naar huis.
Voor de wet geen dwangmiddel inderdaad, maar ik denk dat reizigers dat op dat moment anders ervaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanoGrande
jack zomer schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 20:39:
totdat jij een artikel vind dat een passagier verplicht is om mee te werken aan de veiligheidscontrole (
Burgers zijn het inderdaad niet bij wet verplicht.
Passagiers zijn dat wel, als ze niet meewerken zijn ze immers geen passagier meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Jack bedoelt dat als je niet gefouilleerd wilt worden door de Schiphol security mensen, dat je de optie hebt om terug naar huis te gaan. Dan mag je niet met je vliegtuig mee, dus een échte keuze is dat inderdaad voor de meeste mensen niet, maar als je 't om de een of andere reden écht niet wilt dan kan dat. Nieuw ticket boeken en opnieuw proberen.

Maar als de KMar dat wil doen heb je mee te werken of anders komen er handboeien tevoorschijn.

• Hmmbob
  • Laatst online: 14:34
jack zomer schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 16:12:
Loop naar de controle en meld dat je zonder veiligheidscontrole door wilt lopen.
99% dat ze je vragen naar je vrijstelling.
Wat voor vrijstelling zou dit moeten zijn?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Dit is natuurlijk een semantische discussie. De veiligheidscontrole is een verplicht onderdeel van kunnen vliegen met een commerciële maatschappij. Zeggen dat het niet echt verplicht is omdat je altijd nog niet kunt vliegen of zelf een Gulfstream kunt kopen is nogal een uitholling van het begrip verplicht.
Dat kun je ook zeggen dat het dragen van een autogordel niet verplicht is, omdat je ook de fiets kunt pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Hmmbob schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:19:
[...]

Personeelsvrijstelling neem ik aan. Bijvoorbeeld die lui die je begeleiden richting lounge als je first class vliegt. Die worden niet gechecked.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Hmmbob schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:19:
[...]

bv diplomatieke vrijstellingen voor een ambasadeur.
sommige posities binnen het internationale gerechtshof.
sommige posities binnen het Europese parlement
lid koninklijke familie
personen onder bescherming van dkdb (bv geert)
er zijn er nog wel meer, maar dit zijn de meest bekende
Apache4u schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:24:
[...]

Personeelsvrijstelling neem ik aan. Bijvoorbeeld die lui die je begeleiden richting lounge als je first class vliegt. Die worden niet gecheckt.
ook die worden gecontroleerd. op de zelfde plek als de passagier die ze begeleiden.
Net als begeleiding voor mindervalide. worden op de zelfde plek gecontroleerd. Of ze geven de pax over op de check aan iemand achter de check die reeds is gecontroleerd.

[ Voor 3% gewijzigd door jack zomer op 29-02-2024 10:13 ]

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-10 10:49

swtimmer

Ontrafelt het leven!

jack zomer schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:55:

ook die worden gecontroleerd. op de zelfde plek als de passagier die ze begeleiden.
Net als begeleiding voor mindervalide. worden op de zelfde plek gecontroleerd. Of ze geven de pax over op de check aan iemand achter de check die reeds is gecontroleerd.
Dat is ook mijn ervaring. Die mensen laten badge zien en lopen ook door de poortjes en laten hun handtas (als ze die hebben) door de scanner gaan.

• iRobert
De nieuwe oneworld lounge is zeker een goede aanvulling voor Schiphol.

Ontbijt is prima, niet super veel keus maar wel van goede kwaliteit.

Bar is inmiddels ook open, waar je zowel cocktails en diverse koffies kan krijgen.

Was vanmorgen niet super druk maar voelde wel al “vol”. Ben benieuwd hoe dat in de middag zou zijn met meer oneworld vluchten.

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
De ITA lounge op FCO heeft me zeer positief verrast. Aanbod van zowel drank als eten erg goed.

The best is yet to come

• Yakumos
Reizen met de trein naar Schiphol is de komende tijd wel weer extra kut, hopelijk is het hierna een tijdje klaar met alle verbouwingen op Schiphol/Amsterdam CS die al het trein verkeer ontregelen. Zowel van Schiphol (lekker met de koffer van perron naar perron rennen omdat het steeds verandert, geen roltrappen die functioneren en veel te veel mensen allemaal op hetzelfde perron samen geperst) als erheen (veel minder treinen, vooral bij de vroege treinen veel die weg zijn gevallen) is geen pretje als je in de (late) ochtend wilt vliegen momenteel..

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:04
Yakumos schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:42:
Reizen met de trein naar Schiphol is de komende tijd wel weer extra kut, hopelijk is het hierna een tijdje klaar met alle verbouwingen op Schiphol/Amsterdam CS die al het trein verkeer ontregelen. Zowel van Schiphol (lekker met de koffer van perron naar perron rennen omdat het steeds verandert, geen roltrappen die functioneren en veel te veel mensen allemaal op hetzelfde perron samen geperst) als erheen (veel minder treinen, vooral bij de vroege treinen veel die weg zijn gevallen) is geen pretje als je in de (late) ochtend wilt vliegen momenteel..
"ProRail werkt ook van 29 maart tot 1 april en van 9 tot 13 mei rondom Schiphol. De werkzaamheden worden vervolgens in november weer hervat." ;(

• HGM
  • Niet online

HGM

Rub147 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 17:30:
[...]

"ProRail werkt ook van 29 maart tot 1 april en van 9 tot 13 mei rondom Schiphol. De werkzaamheden worden vervolgens in november weer hervat." ;(
Wel fijn dat ze het aankondigen... weer fijn. Gaat weer leuk worden...

• PolarBear
  • Niet online
Yakumos schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:42:
Reizen met de trein naar Schiphol is de komende tijd wel weer extra kut, hopelijk is het hierna een tijdje klaar met alle verbouwingen op Schiphol/Amsterdam CS die al het trein verkeer ontregelen.
Ik denk dat dat ijdele hoop is. Schiphol - Amsterdam CS/Amsterdam Zuid zal voorlopig nog wel door diverse werkzaamheden heen gaan. Als het al ooit echt af is.
, geen roltrappen die functioneren
Hoe weet je anders dan dat je op Schiphol bent als de roltrappen functioneren? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakumos
Tijdje geleden met 2 hele zware koffers en een sein storing + algemeen verbouwingen perikelen toch wel hard gevloekt op Schiphol toen ik voor de 4de keer in 15 min naar een ander perron moest voor de ijdele hoop dat er een trein zou komen.. :P .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Voor het eerst weer eens met KLM gevlogen, deze keer met de 777-200ER in economy. Vergeleken met de Gulf en wat Aziatische carriers is de staat waarin de cabine zich verkeert best wel triest. Ik begrijp dat de toestellen al zo'n 20 jaar oud zijn maar waarom hebben ze in de tussentijd de cabine niet een opfrisbeurt gegeven. De bagagebakken konden met moeite dicht omdat het systeem al helemaal versleten is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xandrios
  • Laatst online: 10:13
Maar die kabines hebben toch wel een opfrisbeurt gekregen? Dit is hoe economy er bijvoorbeeld uit zag 10 jaar geleden (op de 777-200):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FP2gPDE59RkaJ3K5VqWxOhISn3Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v8DiBacOJf7G4FWvQMf9EV1y.png?f=fotoalbum_large

Sindsdien is er minimaal 1 refresh geweest (Met introductie Economy Comfort), mogelijk zelfs twee.

[ Voor 29% gewijzigd door Xandrios op 01-03-2024 18:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Xandrios schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 18:22:
Maar die kabines hebben toch wel een opfrisbeurt gekregen? Dit is hoe economy er bijvoorbeeld uit zag 10 jaar geleden (op de 777-200):

[Afbeelding]

Sindsdien is er minimaal 1 refresh geweest (Met introductie Economy Comfort), mogelijk zelfs twee.
Twee geloof ik. Economy comfort en de nieuwe (inmiddels oude) WBC plus nieuwe economy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onigiri
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
CyBeR schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 20:35:
[...]

Twee geloof ik. Economy comfort en de nieuwe (inmiddels oude) WBC plus nieuwe economy.
comfort introductie was al eerder (rond 2010), maar wel en jaar of 8 geleden intro van de 3-4-3 economy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanoGrande
Een cabine is meer dan alleen de stoelen. ;) Echter zie je maar zelden dat panels, overhead bins en bulkheads worden meegenomen in het "opfrissen" van de cabine.

Ik denk dat het ook niet het plan was van KLM om de B777-200 langer dan 20 jaar in gebruik te hebben (net zoals de MD-11) en dat het reguliere onderhoud daar ook op afgestemd is. De alsmaar voortdurende algehele malaise bij Boeing helpt ook niet mee: Als de ontwikkeling en productie daar wél op peil zou zijn, zouden imho nu een traject zitten waarbij 777-200 opgevolgd werden door een 777X of 787-10.

Helaas is het allemaal anders gelopen en zit de KLM-reiziger in de 777-200 voorlopig nog opgescheept met nieuwe wijn in oude zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
onigiri schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:29:
[...]
comfort introductie was al eerder (rond 2010), maar wel en jaar of 8 geleden intro van de 3-4-3 economy.
Is het zo lang 9-breed geweest?
offtopic:
Weet niet of je 3-4-3 een verbetering kan noemen :x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onigiri
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
ANdrode schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 15:43:
[...]

Is het zo lang 9-breed geweest?
Conversie voor de -200 was in 2015, de -300 was volgens mij altijd al 3-4-3.
offtopic:
Weet niet of je 3-4-3 een verbetering kan noemen :x
Volgens mij zijn er in economy geen verbeteringen door gevoerd de afgelopen jaren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanoGrande
onigiri schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 18:17:
Volgens mij zijn er in economy geen verbeteringen door gevoerd de afgelopen jaren :)
Het IFE-schermpje is groter geworden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
onigiri schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 18:17:
[...]
Relatief gezien is het misschien beter geworden. Basic economy lijkt meer op de goedkope business tickets, want beide hebben geen lounge of priority? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Beetje vies dark pattern van Delta zeg. Ze geven aan dat er nog “Government forms” open staan maar dat blijkt dan een link naar een 3rd party esta-service te zijn die 100% op de prijs gooien. En je krijgt dit dus niet weg, ook al heb je al een esta of er geen nodig. Hoeveel mensen zouden hier toch uit onzekerheid intrappen…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fm6F-n6DuFAjAgD9jJbHK7ewD24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5fP54kuPrr6YRIcbxOtHK6u6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S9Zvem8UcUnlMnjcKSsBAtSlgoQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XjE3vMFp7T1jMqaQ0bayTGSd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LFnpmlM6jReyqGtOanpZwafpzog=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WJEobho26nImzRT2oOpBYi3K.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over 42 dagen is het zover... Wij vliegen met de KLM. Nu heb ik niet zoveel ervaring met de KLM. Wij vliegen met KL601 (787-10) Amsterdam Schiphol naar LAX Los Angeles. Krijgen wij aanboord de keuze tussen wat wij willen eten? Is het drinken aanboord bij de KLM nu wel of niet onbeperkt op een vlucht van 11-uurtjes?

Kan je aanboord van het vliegtuig nog extra's krijgen? Moet ik dat vooraf aangeven of bestellen?

Wij vliegen in Economy class.

Heb ik bij de KLM toegang tot WhatsApp? Toen ik vorig jaar met UNITED vloog had ik gratis WhatsApp tot mijn beschikking.

Hoe is dit geregeld bij de KLM?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2024 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Laatst online: 14:53

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Verwijderd schreef op zondag 3 maart 2024 @ 17:27:
Over 42 dagen is het zover... Wij vliegen met de KLM. Nu heb ik niet zoveel ervaring met de KLM. Wij vliegen met KL601 (787-10) Amsterdam Schiphol naar LAX Los Angeles. Krijgen wij aanboord de keuze tussen wat wij willen eten?
Ja tenzij de keuzes op zijn en er nog 1 soort maaltijd over is
Is het drinken aanboord bij de KLM nu wel of niet onbeperkt op een vlucht van 11-uurtjes?
Als je lief vraagt krijg je vast “onbeperkt” drinken tot de crew het zat is ;)
Kan je aanboord van het vliegtuig nog extra's krijgen? Moet ik dat vooraf aangeven of bestellen?
wat voor extra’s doel je dan op ? Buiten speciale maaltijd en stoelkeuze houdt het wel op in economy

Heb ik bij de KLM toegang tot WhatsApp? Toen ik vorig jaar met UNITED vloog had ik gratis WhatsApp tot mijn beschikking.

https://www.klm.nl/inform...tra-options/inflight-wifi

Dat had je zo kunnen vinden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
We Are Borg schreef op zondag 3 maart 2024 @ 17:45:

[...]
wat voor extra’s doel je dan op ? Buiten speciale maaltijd en stoelkeuze houdt het wel op in economy
Misschien bedoelt hij iets van een koek of snack. Als hij dat bedoelt is het antwoord ja, naast de maaltijden krijg je vaak ook nog wel iets van een koek of snack. Maar als je meer trek hebt kun je het altijd lief vragen of even naar de galley lopen en daar vragen of wat pakken van wat daar klaar staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Is het drinken aanboord bij de KLM nu wel of niet onbeperkt op een vlucht van 11-uurtjes?
Het is onbeperkt, binnen redelijkheid. De crew zal zelf 3 of 4 keer langskomen, wil je meer dan moet je er om vragen. Dat is geen probleem maar als elke 30 minuten iets laat komen zullen ze op een gegeven moment wel aangeven dat er ook nog andere passagiers zijn. Met name bij alcohol zal snel een grens getrokken worden maar ik vermoed dat je dat toch niet drinkt.
Naast de hoofdmaaltijd is er een pre-arrival maaltijd(je), meestal is dat een sandwich, panini of iets dergelijks. Daarnaast zijn er koekjes/chips te vinden in de galley. Meestal je een paar dagen voor de vlucht in de app zien wat het menu is.
Het is niet mogelijk om een extra maaltijd te bestellen maar het staat je natuurlijk vrij om zo veel eigen eten mee te nemen als je in je handbagage kan stouwen.

[ Voor 19% gewijzigd door Daniel op 03-03-2024 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HermanoGrande schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 21:27:
[...]

Het IFE-schermpje is groter geworden. :P
Nog steeds een stuk kleiner dan buitenlandse concurrenten als Emirates en Qatar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanoGrande
Daniel schreef op zondag 3 maart 2024 @ 16:02:
Beetje vies dark pattern van Delta zeg. Ze geven aan dat er nog “Government forms” open staan maar dat blijkt dan een link naar een 3rd party esta-service te zijn die 100% op de prijs gooien. En je krijgt dit dus niet weg, ook al heb je al een esta of er geen nodig. Hoeveel mensen zouden hier toch uit onzekerheid intrappen…
Ik vlieg in april ook met ze en volgens mij heb ik wel kunnen aanvinken dat het zelf ging regelen. Als ik nu inlog dan staat er ook een groen vinkje bij.

Blijft inderdaad staan dat er genoeg reizigers zullen zijn die hier op klikken en zo teveel geld uitgeven.
Zal vast wel een cover-your-ass maatregel zijn, zodat ze altijd kunnen zeggen dat ze duidelijk hebben gemaakt dat je een E(S)TA nodig hebt en dat ze het de reiziger zo makkelijk mogelijk willen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Laatst online: 11:47

Grouchy

meep meep

Heb net even wat Delta boekingen bekeken. Krijg toch elke keer de keuze om:
het over te slaan, ik heb het al en de optionele third party keuze. Die je ook weer weg krijgt;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RfLm58MszqWxmRv_1WFilO02F98=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CQgzSjLeFfNZr7b1I2vLNQqB.jpg?f=fotoalbum_large

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:33
Over 42 dagen is het zover... Wij vliegen met de KLM. Nu heb ik niet zoveel ervaring met de KLM. Wij vliegen met KL601 (787-10) Amsterdam Schiphol naar LAX Los Angeles. Krijgen wij aanboord de keuze tussen wat wij willen eten? Is het drinken aanboord bij de KLM nu wel of niet onbeperkt op een vlucht van 11-uurtjes?

Tip: loop naar de galley als je extra drinken wilt. Drinken is onbeperkt zo lang het binnen het redelijke blijft natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraag mij af of het wel zo verstandig is om te drinken tijdens een vlucht. Alcohol droogt uit en dat icm met de droge lucht en mogelijke jetlag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
Grouchy schreef op zondag 3 maart 2024 @ 22:38:
het over te slaan, ik heb het al en de optionele third party keuze. Die je ook weer weg krijgt;
[Afbeelding]
Ik heb het omgekeerde, hoe vaak ik het ook bij de KLM invul, hij blijft me vertellen dat er nog dingen zijn die ik moet invullen. Eindstand nul vragen elke keer in de VS (wel met Global Entry).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:02

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op zondag 3 maart 2024 @ 23:41:
Ik vraag mij af of het wel zo verstandig is om te drinken tijdens een vlucht. Alcohol droogt uit en dat icm met de droge lucht en mogelijke jetlag...
Het is heel verstandig om te drinken tijdens een vlucht, zolang het geen alcohol is.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Grouchy schreef op zondag 3 maart 2024 @ 22:38:
[Afbeelding]
Hmmja misschien ligt het aan mij. Want die eerste twee opties aanklikken heeft geen effect, de melding dat je nog iets moet doen blijft staan. Maar goed, crappy gebouwd is nog geen dark pattern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Laatst online: 11:47

Grouchy

meep meep

Al dat gedoe vooraf maakt verder weinig uit. Op Schiphol vragen ze het vaak opnieuw en 5 minuten na paspoort controle standaard het bericht om naar de gate te gaan omdat ze nog wat meer info denken nodig te hebben.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iRobert
Verwijderd schreef op zondag 3 maart 2024 @ 23:41:
De kunst is "met mate". En genoeg water erbij drinken.

Pagina: 1 ... 195 ... 254 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:

Chrome Extensie

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2