Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 193 ... 251 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

vistu schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:33:
[...]

In december wel gedaan, en ging prima (alhoewel er geen zee van tijd overbleef), moest wel degelijk door controle. AMS > LHR > GLA (en terug). Uiteindelijk is het aan BA om je thuis te krijgen toch, ook als je 'm net mist?
interresant, waar zit die controle dan? bij de transfer gate?
Normaal stap ik altijd uit op T5 dus nooit een transfer naar andere vlucht gedaan daar bedenk ik me ineens..

uitgaand verkeer is op andere verdieping dan ingaand verkeer..
Maar op T5 is er geen douane check bij vertrek, en je paspoort word pas gecheckt door de groundcrew bij boarden... of niet als het een locale vlucht is (vroegen wekelijks voor een meeting op en neer naar Glasgow voor een dag en dan hoefde ik nooit een paspoort te laten zien)
En bij vluchten uit Dublin kom je na landen uit achter de douane en heb je ook geen checks (speciale regel ivm good friday agreement)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Mattie112 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 13:34:
[...]

Maar het is wel een UK->UK->NL vlucht, of ga je dan al bij de eerste door de douane heen?
Als ik UK->NL vlieg dan ga ik door security met alleen een boarding pass.. pas bij de gate checken ze mijn passpoort..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark_Angelus
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05:19
Heeft LHR nog steeds dat suffige prop alles van je toilettas in 1 zakje beleid?

Overstap helaas :P

[ Voor 21% gewijzigd door Dark_Angelus op 01-02-2024 13:45 ]

| Awesome Rock 'n Roll Photographer |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dark_Angelus schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 13:44:
Heeft LHR nog steeds dat suffige prop alles van je toilettas in 1 zakje beleid?

Overstap helaas :P
Ja, ze lopen daar nogal achter.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:00
In T3 hebben ze nu toch wel al een aantal nieuwe scanners? Welliswaar at random dus de kans dat je die treft is beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Voor de frequent flyers hier naar de US. Vraagje:

Ik heb bij mijn vorige trip het interview voor global entry gedaan. Nu vlieg ik weer naar de US volgende week en vraag ik me af hoe nu verder en wat het proces is?

Bij binnenkomst gewoon poortjes -> global entry -> paspoort scannen oid? IK meen me te herinneren dat je wat specifiek moest doen met de airline en een code oid? Ook staat het mij bij dat ze wat zouden toesturen na interview (maar nooit meer gezien).

Als ik inlog via de global entry site staat er in iedere geval: Global entry approved. Dus

Iemand tips / ervaringen hiermee?

[ Voor 22% gewijzigd door Workaholic op 01-02-2024 14:32 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:14

Sorcerer8472

Mens sana?

@Workaholic je Known Traveler Number (KTN) invullen, da's alles.

Bij aankomst naar Global Entry apparaatjes en volgens mij gaat het daar met gezichtsherkenning. Daarna krijg je een papieren dingetje dacht ik en dat geef je af bij officier die vraagt of je iets aan te geven hebt.

De uitgebreide ondervraging blijft achterwege bij Global Entry :+

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Workaholic schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:30:
Voor de frequent flyers hier naar de US. Vraagje:

Ik heb bij mijn vorige trip het interview voor global entry gedaan. Nu vlieg ik weer naar de US volgende week en vraag ik me af hoe nu verder en wat het proces is?

Bij binnenkomst gewoon poortjes -> global entry -> paspoort scannen oid? IK meen me te herinneren dat je wat specifiek moest doen met de airline en een code oid? Ook staat het mij bij dat ze wat zouden toesturen na interview (maar nooit meer gezien).

Als ik inlog via de global entry site staat er in iedere geval: Global entry approved. Dus

Iemand tips / ervaringen hiermee?
Als t goed is heb je een email gehad dat je GE approved is, je Known Traveller Number heb je al gekregen bij aanvraag dus zou je moeten hebben, Die moet je invullen bij boekingsproces / inchecken en dan gewoon bij aankomst de GE poortjes volgen.

Op JFK is het simpel je paspoort scannen en je bent 2 seconden later buiten. Niks papiertjes or anything. Zou kunnen dat he ook je hand / vinger ff op apparaat moet leggen dat weet ik even niet meer uit mijn hoofd.

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-09 20:41
ToolkiT schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 13:37:
[...]

Als ik UK->NL vlieg dan ga ik door security met alleen een boarding pass.. pas bij de gate checken ze mijn passpoort..
En is dat dan een 'douane' controle of puur 'hoort boardingpas naam X bij deze presoon'?

Bij die 2e durf ik het wel te gaan gokken :)

[ Voor 6% gewijzigd door Mattie112 op 01-02-2024 15:05 ]

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:47

Grouchy

meep meep

@Workaholic
Nog makkelijker: KTN invullen bij je profile van je airline dan hoeft het maar 1x en staat ie er bij de volgende boekingen er automatisch al in.
Bij aankomst is het tegenwoordig: in de camera kijken, dan krijg je als het goed is "approved please proceed" -> doorlopen richting de officer die vraagt of je Mr(s) Workaholic bent en je 9 van de 10 keer verder wuift...SEA/LAX/SFO/BOS/ATL/JFK/IAD whatever.. geen paspoort scannen meer, ook geen papieren slip.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
kamstra schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:42:
[...]

Op JFK is het simpel je paspoort scannen en je bent 2 seconden later buiten. Niks papiertjes or anything. Zou kunnen dat he ook je hand / vinger ff op apparaat moet leggen dat weet ik even niet meer uit mijn hoofd.
OP JFK doen ze gezichtsherkenning, heel je paspoort heb je niet meer nodig bij aankomst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Grouchy schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:08:
@Workaholic
Nog makkelijker: KTN invullen bij je profile van je airline dan hoeft het maar 1x en staat ie er bij de volgende boekingen er automatisch al in.
Ha, zeg dat tegen KLM. Net weer handmatig moeten toevoegen.

Maar goed, na 1000 vluchten moet ik nog selecteren dat ik een Nederlander ben. Of is hij opeens het paspoort weer kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

CyBeR schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:09:
[...]

OP JFK doen ze gezichtsherkenning, heel je paspoort heb je niet meer nodig bij aankomst.
Hm, vorig jaar maart nog wel.
Paspoort in zo'n electronische reader en idd mugshot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Mattie112 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:04:
[...]

En is dat dan een 'douane' controle of puur 'hoort boardingpas naam X bij deze presoon'?

Bij die 2e durf ik het wel te gaan gokken :)
2e :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:01
CyBeR schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:09:
[...]

Hoe kan dat nou, ze moeten toch die gezichtsherkenning ergens mee vergelijken?

Ik kwam vorig jaar juli aan op JFK en toen werd er inderdaad een gezichtsscan gedaan en een vigerafdrukscan, die werden gecontroleerd door een apparaat waar het paspoort in moest. En de beambte vroeg nog wanneer we terug gingen. Lang in de rij gestaan, maar het controleren zelf kostte 2 minuten pp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
PhilipsFan schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:55:
[...]

Je hebt die info overhandigd toen je het interview deed bij de aanvraag van GE.

En ze weten wie er komt (API data van de airlines) dus ze weten welke gezichten ze uit de database moeten halen.

Edit: let wel dit gaat over aankomen als je Global Entry hebt. Als je dat niet hebt, heb je inderdaad nog gewoon je paspoort nodig. (En met GE moet je je paspoort natuurlijk ook bij je hebben, maar hij mag in je tas blijven zitten.)

[ Voor 22% gewijzigd door CyBeR op 01-02-2024 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

PhilipsFan schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:55:
[...]

Die gezichtsbiometrie van je staat gewoon in hun database, waarschijnlijk forever.
Eén van de laatste keren trouwens helemaal geen paspoort meer laten te hoeven zien, baggagedrop en boarding bij Delta ging ook met gezichtscan.
PWM schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:23:
[...]

Ha, zeg dat tegen KLM. Net weer handmatig moeten toevoegen.

Maar goed, na 1000 vluchten moet ik nog selecteren dat ik een Nederlander ben. Of is hij opeens het paspoort weer kwijt.
Het is wat het is met ze...Ooh en ergens in 2023 hebben ze een nieuwe bug/feature/enhancement ingevoerd. Bij elke TATL van DL/KLM vanaf AMS krijg ik kort na de baggagedrop nu een sms van ze: 'Het is nodig om enkele gegevens bij te werken. Neem contact op met ons grondpersoneel bij gate E20 voor het boarden.'
De eerste twee keer ga je toch wat eerder weg uit de Privium lounge & even langs bij de gate, en elke keer hebben ze niks nodig. Daar zodoende toch maar mee gestopt. Sindsdien zijn we 11 TATL & 'Neem contact op met ons grondpersoneel bij gate XX voor het boarden' SMSjes verder.
2025 is er wel een fix schat ik zo :)

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Die krijg ik steeds bij vluchten naar het VK. Geen idee wat er zou kunnen ontbreken, ik overhandig m'n paspoort (waarvan zover ik weet alle gegevens netjes ingevuld zijn) en dan doen ze iets achter die balie en is 't ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Thanks all - KTN niet ontvangen, dus maar even langs de balie daar vrees ik. Of zou het gewoon werken met paspoort oid

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Workaholic schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:53:
Thanks all - KTN niet ontvangen, dus maar even langs de balie daar vrees ik. Of zou het gewoon werken met paspoort oid
die staat gewoon in je afspraakbevestiging?

En anders hier? https://ttp.cbp.dhs.gov/dashboard

[ Voor 8% gewijzigd door kamstra op 01-02-2024 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Grouchy schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 16:34:
[...]
Die gezichtsbiometrie van je staat gewoon in hun database, waarschijnlijk forever.
Eén van de laatste keren trouwens helemaal geen paspoort meer laten te hoeven zien, baggagedrop en boarding bij Delta ging ook met gezichtscan.
Bij de eerste keer biometrisch boarden stond ik even te kijken. "Is dit het?"

Ik heb ook een variant meegemaakt waar er bij de gate boardingpassen gescand werden en de TSA in de jet-bridge stond met gezichtsherkenning. Vermoedelijk SFO-AMS

[ Voor 7% gewijzigd door ANdrode op 01-02-2024 21:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 17:56

PowerFlower

être diable et jouer fleur

kamstra schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:42:
Dat is flink vooruitgegaan dan (ben al in geen jaren meer op JFK geweest). De eerste pogingen tot scannen daar (vingerafdruk van duim en wijsvinger van de rechterhand) leverde mij een flink probleem op -- want ik heb geen vingertop aan de wijsvinger van mijn rechterhand. Dus ik vroeg, de tweede keer dat ik dat daar moest doen, wat de "default" volgende vinger is in zo'n (niet al te zeldzame) situatie. Daar was geen guideline voor. Maar, zoals de chagrijnige immigration officer opmerkte, "it has to be the same as last time, or your entry will be denied!"

Na die vlucht, het in de rij staan, moe, schoot mij dat even in het verkeerde keelgat (wat niet handig is bij immigration), dus ik zei wat luider dan normaal, "I think it's probably this finger! But how am I supposed to know! I don't remember which finger I used six months ago!"

Het viel nogal stil en ik kreeg een ijzingwekkende blik terug. Dat was het moment dat ik me realiseerde dat ik tijdens mijn rant mijn middelvinger in zijn gezicht had staan zwaaien :X

Gelukkig was ik helder genoeg voor de snelle redding in Amerikaanse situaties -- "...and how dare you discriminate against me on the basis of my physical handicap!"

Dat was het moment dat hij onmiddellijk allerlei vergoelijkende opmerkingen begon te maken en nee, natuurlijk niet, en nee, natuurlijk geen probleem, en ik mocht meteen door zonder verdere scan :+

Maar goed, kan dat gedeelte van de reis iig missen als kiespijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

PowerFlower schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:01:
[...]

Dat is flink vooruitgegaan dan (ben al in geen jaren meer op JFK geweest). De eerste pogingen tot scannen daar (vingerafdruk van duim en wijsvinger van de rechterhand) leverde mij een flink probleem op -- want ik heb geen vingertop aan de wijsvinger van mijn rechterhand. Dus ik vroeg, de tweede keer dat ik dat daar moest doen, wat de "default" volgende vinger is in zo'n (niet al te zeldzame) situatie. Daar was geen guideline voor. Maar, zoals de chagrijnige immigration officer opmerkte, "it has to be the same as last time, or your entry will be denied!"

Na die vlucht, het in de rij staan, moe, schoot mij dat even in het verkeerde keelgat (wat niet handig is bij immigration), dus ik zei wat luider dan normaal, "I think it's probably this finger! But how am I supposed to know! I don't remember which finger I used six months ago!"

Het viel nogal stil en ik kreeg een ijzingwekkende blik terug. Dat was het moment dat ik me realiseerde dat ik tijdens mijn rant mijn middelvinger in zijn gezicht had staan zwaaien :X

Gelukkig was ik helder genoeg voor de snelle redding in Amerikaanse situaties -- "...and how dare you discriminate against me on the basis of my physical handicap!"

Dat was het moment dat hij onmiddellijk allerlei vergoelijkende opmerkingen begon te maken en nee, natuurlijk niet, en nee, natuurlijk geen probleem, en ik mocht meteen door zonder verdere scan :+

Haha valid reason om iemand de middelvinger te geven en nog sorry ervoor terug te krijgen ook :D

Eerste keer JFK voor mij was nog beter: good old BA1 vanaf LCY via SNN, daar door US Customs gaan en vervolgens aankomen op JFK als domestic flight, nog sneller buiten dan met Global Entry :P

Helaas bestaat die vlucht sinds corona niet meer ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-09 20:32
Dean Martin schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 06:50:
[...]

Sinds een jaar ofwat vlieg ik binnen Europa ook standaard business (*A). Ik vind het toch net even wat prettiger om die midden stoel vrij te hebben en het prijsverschil is vaak niet heel schokkend.
Ik heb het in september ook gedaan toen ik naar Dubrovnik een overstap in Wenen had. Daardoor had ik ook loungetoegang bij de overstap en stoelkeuzen en bagage inbegrepen. En ik vond dat ook de €200,- extra wel waard, de helft zou ik geloof al kwijt geweest zijn aan bagage en stoelkeuze, en zo'n lounge vond ik dan ook wel comfortabel (hoewel die in Wenen op de terugweg wel flink vol was, net voldoende zitplaats). Zonder loungetoegang zou er toch ook nog het nodige doorheen gegaan zijn Ik zat van de week even te kijken voor een trip naar Portugal, en daar ligt het er een beetje aan of ik veel bagage denk mee nemen, en of ik lounge toegang de kosten waard vind. Ik neig ook naar dat het wel wat toegevoegde waarde heeft, hoewel die voor mij vooral buiten het vliegen zelf ligt. Extra breedte is inderdaad wel lekker, en eten sla ik ook niet af. Maar in economy koop ik op dergelijke vluchten nooit iets te eten of drinken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Wild Chocolate schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:09:
[...]

Ik heb het in september ook gedaan toen ik naar Dubrovnik een overstap in Wenen had. Daardoor had ik ook loungetoegang bij de overstap en stoelkeuzen en bagage inbegrepen. En ik vond dat ook de €200,- extra wel waard, de helft zou ik geloof al kwijt geweest zijn aan bagage en stoelkeuze, en zo'n lounge vond ik dan ook wel comfortabel (hoewel die in Wenen op de terugweg wel flink vol was, net voldoende zitplaats). Zonder loungetoegang zou er toch ook nog het nodige doorheen gegaan zijn Ik zat van de week even te kijken voor een trip naar Portugal, en daar ligt het er een beetje aan of ik veel bagage denk mee nemen, en of ik lounge toegang de kosten waard vind. Ik neig ook naar dat het wel wat toegevoegde waarde heeft, hoewel die voor mij vooral buiten het vliegen zelf ligt. Extra breedte is inderdaad wel lekker, en eten sla ik ook niet af. Maar in economy koop ik op dergelijke vluchten nooit iets te eten of drinken.
In mijn geval heb ik ook toegang door status, dus geen bijkomend voordeel. Maar ik vind het gewoon niet prettig om schouder aan schouder te zitten. Zeker niet wanneer ik nog wat wil werken.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Workaholic schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:53:
Some noemen ze het ook PASSID. Zie je vaak vermeld in je TTP Application Status Change etc emails.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Sorry voor de terugkerende rant. Welke airline anywhere, laat je keer op keer op keer deze melding zien als je wilt boekenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LeYiyA1vV4YFAqMEEFEY8FWRORM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JLtVHvVU9L8C18cTBlorySPU.png?f=fotoalbum_large

Zowel de KLM als AF app en de websites vanavond. Van armoe een easyJet vlucht geboekt net.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:01
PowerFlower schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:01:
[...]

Het blijft toch een dingetje, die menselijke factor. Wat is dat toch met die douanebeambtes dat ze soms chagrijning zijn en meteen dreigen dat je er niet in mag. Geilen ze dan op dat piepkleine beetje macht dat ze over je hebben? Ik vind het maar een eng soort mensen. Net als politieagenten. Gelukkig zijn ze niet allemaal zo, maar je hebt ze er echt tussen zitten. Ontslagwaardig.

Jouw vraag was volkomen terecht. Er hoort een procedure te zijn om de vingerafdrukscan af te ronden als je een of meerdere vingers mist. Dat hoort die beambte te weten. Met je middelvinger zwaaien is dan natuurlijk weer niet zo handig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrLink
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-08 18:06
4x2 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:34:
Die stoelen hebben een aardige beenruimte (meer dan de normale EC stoelen) maar doordat het bulkhead stoelen zijn kun je je rommel niet kwijt, je kunt jezelf minder goed draaien/opvouwen in de stoel om te slapen en het scherm is volgens mij ook iets kleiner.
En vanwaar zou je jezelf minder goed draaien/opvouwen in de stoel om te slapen?
Ik heb deze stoel (17K) voor KIX-AMS, juist vanwege de forse beenruimte. Had eerst 30A (exit row) maar dit leek me juist nog wat beter.
Schermpje zit natuurlijk in de armsteun, net als emergeny exit rows.

In deze video kun je heel kort een beetje zien welke ruimte er is tussen bulkhead en rij 17, leek mij wel een aadige plek. YouTube: FLIGHT REPORT | KLM Premium Comfort Mexico City to Amsterdam | Boein...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PowerFlower

PowerFlower

Dean Martin schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 06:50:
Sinds een jaar ofwat vlieg ik binnen Europa ook standaard business (*A). Ik vind het toch net even wat prettiger om die midden stoel vrij te hebben en het prijsverschil is vaak niet heel schokkend.
Ach, ik zit meestal in Vueling en dan betaal ik ook bij om op rij 1 te zitten met net wat meer beenruimte. Vorig jaar had ik een vlucht Parijs - Valencia met Air France en toen had ik twee koffers mee; voor die enkele reis was business uiteindelijk goedkoper dan economy plus twee koffers en handbagage 8)7

/edit: ik zit nu in een Embraer en tot mijn verrassing is de BC stoel toch echt een stuk beter dan achterin, veel beenruimte maar alsnog smalle stoeltjes in zo’n klein vliegtuigje.

[ Voor 12% gewijzigd door PowerFlower op 02-02-2024 05:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:55

4x2

lộn xộn quá

MrLink schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 23:55:
[...]
En vanwaar zou je jezelf minder goed draaien/opvouwen in de stoel om te slapen?
Ik heb deze stoel (17K) voor KIX-AMS, juist vanwege de forse beenruimte. Had eerst 30A (exit row) maar dit leek me juist nog wat beter.
Schermpje zit natuurlijk in de armsteun, net als emergeny exit rows.
De harde zijkanten van de stoel maken het voor mij lastig, de KLM stoelen zijn al belachelijk smal (en oncomfortabel) in mijn ogen, dat je dan niet een gedeelte van je lichaam half onder de armsteun kan vouwen maakt het niet beter.
Overigens is de beenruimte voor mij eigenlijk nooit een probleem met KLM widebodies, ook niet in economy (en ik ben 1m86)

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-09 16:29

Daniel

Kapitein NCC-1701
kamstra schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:56:
[...]

die staat gewoon in je afspraakbevestiging?

En anders hier? https://ttp.cbp.dhs.gov/dashboard
Is dat je “Membership Number/PASSID”?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Daniel schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:04:
[...]

Yep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark_Angelus
Daniel schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:04:
[...]

Ja die kan je invullen onder KTN op de KLM site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVDL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-09 16:26
Ximenez schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 23:07:
[...]

Geen idee helaas, maar ben wel benieuwd naar je ervaring. Ik heb binnenkort dezelfde vlucht via Dar es Salaam.
Was gelukkig niet nodig. Wel erg chaotisch allemaal daar op die 2 luchthavens. Maar als je beetje voorbereid komt 't allemaal wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 13:17

TommyGun

Stik er maar in!

Waarom heeft Delta nog geen tijden voor January 2025? KLM wel zag ik (zoek een retour AMS - JFK)

[ Voor 9% gewijzigd door TommyGun op 02-02-2024 16:37 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Omdat Delta's tijden toch nog gaan veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:02

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
TommyGun schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:36:
Waarom heeft Delta nog geen tijden voor January 2025? KLM wel zag ik (zoek een retour AMS - JFK)
Airlines zitten vaak tussen 11 en 13 maanden vooruit qua boekopties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Weet hier iemand of ik Delta eCredits ook via een telefonische boeking kan besteden op Europese (KLM) codeshare-vluchten die ze niet op de website aanbieden? Zo kan ik ze iig nog gebruiken voordat ze verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:58:
Weet hier iemand of ik Delta eCredits ook via een telefonische boeking kan besteden op Europese (KLM) codeshare-vluchten die ze niet op de website aanbieden? Zo kan ik ze iig nog gebruiken voordat ze verlopen.
Ik heb een loophole gebruikt, maar denk dat ze die wel gedicht hebben inmiddels. Ik gebruikte de eCredits om een full-flex fare te boeken en annuleerde vervolgens die vlucht, waarna ik koos voor dollars :p

Wie weet kan het nog. Geen idee overigens of je ze bij KLM kan gebruiken, maar educated guess zou zeggen nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Sorcerer8472 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:58:
Ja, het wordt wel bellen zoals je al zei.

[ Voor 18% gewijzigd door Grouchy op 02-02-2024 18:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PowerFlower

PowerFlower

Geez was nog niet in de nieuwe versie van de crown lounge geweest. Het ziet er mooi uit en je kunt er lekker zitten maar daar houd het op. Er is echt vrijwel niets verder. De drankselectie is het absolute minimum, en de "champagne" is cava (niet dat ik van plan was die te drinken, maar cava?). En eten om 6:30pm? Kies maar tussen soep, pasta, of sla. That's it. Het gros van de lounge "restaurants" en "bars" is ook gewoon dicht. Misschien dat ik zo maar even naar de McDonalds ga dan 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door PowerFlower op 02-02-2024 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:21

franssie

Save the albatross

@PowerFlower met wat rust om te werken en wat betere koffie kan een lounge al een verschil maken in de ochtend. Maar als je 's avonds verder moet (zeker in transit) kan het een verschil maken als het aanbod beter is dan buiten de lounge.
Uiteindelijk gaan alle airlines LCC. Dat zie je al met betalen voor stoelkeuze in BC, en dat soms BC in intra-EU goedkoper is dan vliegen in EC met koffers zoals net hierboven.
Schiphol is een vastgoedbedrijf dat elke M2 maximaal uitbuit, KLM etc vinden dat prima.

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 02-02-2024 20:14 . Reden: waren een paar woorden weggevallen ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-09 11:52
franssie schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:13:
Uiteindelijk gaan alle airlines LCC.
Dat ben ik niet met je eens, klm is gewoon erg zuinig in de lounge. Op de verkeerde manier. AMS zou de “flagship” lounge moeten zijn.

Kijk naar de delta, united, air canada, air france en zo kan ik nog wel verder gaan. Hometown lounges zijn normaliter nog van goede kwaliteit. KLM is gewoon echt de absolute ondergrens.

Ik ga altijd in de privium lounge zitten, geen zin in die drukte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dark_Angelus
Sowieso is die privium lounge schuin tegenover de crown lounge echt uitstekend :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:14
Dark_Angelus schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 23:23:
Sowieso is die privium lounge schuin tegenover de crown lounge echt uitstekend :Y
Serieus? Jij bedoelt de PExpress (Schengen) lounge?
Veel te klein, vaak veel te druk, en het aanbod eten valt me meestal tegen. Meer een paar snacks dan een maaltijd. Prima om een half uurtje tot ewn uurtje te zitten, maar om het nou uitstekend te noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-09 11:52
RandomNick schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:21:
[...]

Serieus? Jij bedoelt de PExpress (Schengen) lounge?
Veel te klein, vaak veel te druk, en het aanbod eten valt me meestal tegen. Meer een paar snacks dan een maaltijd. Prima om een half uurtje tot ewn uurtje te zitten, maar om het nou uitstekend te noemen.
Ik ga er vanuit dat hij de NON-Shengen lounge bedoeld, waar vroeger het casino zat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:01
FlyingBlue heeft de elite benefits geupdated:
https://www.flyingblue.us...e/more-info/tier-benefits

Aantal kleine aanpassingen voor Ultimates geloof ik, en de grootste aanpassing voor Platinum: Award tickets mogen nu altijd gratis aangepast worden (of refunded). Een mooi benefit gezien de kosten net omhoog zijn gegaan van 50 naar 70 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Xandrios schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:18:
FlyingBlue heeft de elite benefits geupdated:
https://www.flyingblue.us...e/more-info/tier-benefits

Aantal kleine aanpassingen voor Ultimates geloof ik, en de grootste aanpassing voor Platinum: Award tickets mogen nu altijd gratis aangepast worden (of refunded). Een mooi benefit gezien de kosten net omhoog zijn gegaan van 50 naar 70 euro.
Wel beetje papieren wijziging. Ik heb nog nooit wijzigingskosten hoeven betalen als ik belde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
Dit gaat over de change fee (of refund fee), niet de callcenter of boeking fee. Deze is tijdens Covid lange tijd weggeweest, maar nu dus weer terug indien je een voluntary aanpassing maakt. Dat bedrag gaat automatisch van je refund af normaal gesproken, maar, nu dus niet meer voor Platinum/Ultimate leden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/esFLGf4KLLvWkmMVVqrAaQuTMTA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/s7UPuPCfyMbn0v8eVpJ6L2X3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door Xandrios op 03-02-2024 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAICRJMPM
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 14:55
Het is zo verwarrend. Meestal bij boeken ticket vul ik mijn eerste voornaam in en achternaam. De tweede en derde voornaam (doopnamen) laat ik weg.
Ik moet nu een ticket boeken voor een binnenlandse vlucht in China. Bij veld middle name staat dat het verplicht is als het in je paspoort staat. Maar zijn doopnamen wel middle names? In Nederland kennen we het concept middle name niet. En waarom is hier geen internationale standaard voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gongbao
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:24
SAICRJMPM schreef op maandag 5 februari 2024 @ 05:38:
Het is zo verwarrend. Meestal bij boeken ticket vul ik mijn eerste voornaam in en achternaam. De tweede en derde voornaam (doopnamen) laat ik weg.
Ik moet nu een ticket boeken voor een binnenlandse vlucht in China. Bij veld middle name staat dat het verplicht is als het in je paspoort staat. Maar zijn doopnamen wel middle names? In Nederland kennen we het concept middle name niet. En waarom is hier geen internationale standaard voor?
Gewoon doopnamen invullen, dan doe je nooit iets verkeerd. Als het niet past gewoon invullen tot het niet meer past. Hoop stomme regeltjes maar in de praktijk niet boeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

SAICRJMPM schreef op maandag 5 februari 2024 @ 05:38:En waarom is hier geen internationale standaard voor?
Die is er wel, dat Chinese maatschappijen daar lak aan hebben (of die niet kennen, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk), dat kan je alleen maar de Chinezen aanwrijven.

Tijdje terug zo'n absurde situatie gehad waarin een klant aangaf geen mijlen te kunnen sparen op zijn vluchten binnen China op z'n A* frequent flyer. De Chinese A* partner bleek zijn frequent flyer niet te willen registreren om exact dezelfde reden: alle 23 namen moesten op dat ticket staan, en op die frequent flyer stonden eerste voor- en achternaam. Dus ja, geen match, en de enige manier waarop die airline de FF wou registreren was als hij al alle 23 namen op die FF zette. Waardoor hij buiten China dan weer geen mijlen meer zou kunnen sparen :+.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Technomania in "Het grote grappige plaatjes topic Editie 2024!"
Waarom moest ik meteen aan bepaalde mensen hier denken? ;) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Borromini schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:09:
[...]

Die is er wel, dat Chinese maatschappijen daar lak aan hebben (of die niet kennen, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk), dat kan je alleen maar de Chinezen aanwrijven.

Tijdje terug zo'n absurde situatie gehad waarin een klant aangaf geen mijlen te kunnen sparen op zijn vluchten binnen China op z'n A* frequent flyer. De Chinese A* partner bleek zijn frequent flyer niet te willen registreren om exact dezelfde reden: alle 23 namen moesten op dat ticket staan, en op die frequent flyer stonden eerste voor- en achternaam. Dus ja, geen match, en de enige manier waarop die airline de FF wou registreren was als hij al alle 23 namen op die FF zette. Waardoor hij buiten China dan weer geen mijlen meer zou kunnen sparen :+.
23 namen? Was jouw klant ergens koning of in lijn voor de troon van een of ander land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Zijn er mensen met recente BA/AA/Lufthansa First Class ervaringen?

Ik heb nu een Business KLM (787) staan naar LA. Maar door wijziging in het schema kom ik liever net op een ander moment aan. Deze 3 kunnen dat en hebben dus een First Class. Maar als ik zo snel foto's kijk, ben ik nog niet super onder de indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
PWM schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:27:

Ik heb nu een Business KLM (787) staan naar LA. Maar door wijziging in het schema kom ik liever net op een ander moment aan. Deze 3 kunnen dat en hebben dus een First Class. Maar als ik zo snel foto's kijk, ben ik nog niet super onder de indruk.
Lufthansa is op de 747?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Kan kiezen :p A380 of 747 vliegen beide op verschillende tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Mattie112 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 20:41:
@PWM Ach dat kan slechter :) Betaal je dan ook voor me?

Ik moet trouwens nog een vluchtje plannen deze zomer van INV naar AMS.

Zit nu te kijken voor een BA vlucht, BA1471 van INV naar LHR, dan een overstap van 1:05 en dan BA0442 naar AMS.

Volgens de BA website beide vluchten via terminal 5. Maare: zit er dan nog een douane check tussen? Anders lijkt een uur me wel erg krap worden. Iemand ervaring?
Toch maar gekozen voor een direct vlucht met KLM (city hopper). Iets duurder maar goed dan geen krappe overstap in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
PWM schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:43:
[...]

First class op die grote kisten is toch wel wat speciaals. Los van het soft product. Ik zou voor Lufthansa 74 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online

Ik heb ervaring met zowel LH als BA first class. BA was ik al weer vergeten omdat dat eigenlijk meer overkwam als business class +. Ik stel me zo voor dat SQ dit product als business class zou verkopen (maar heb geen ervaring met SQ, ga af op de reviews).
LH is erg goed. Ben ooit met ze naar en van Shanghai gevlogen in F. Lounge is perfect en aan boord is het ook helemaal goed. Veel ruimte en erg goed eten. Ook de begeleiding op de grond is bij LH prima. Je wordt in FRA of MUC naar/van toestel gereden (tenminste, pre corona was dat zo). IFE is matigjes, maar voor mij is dat niet bepalend.
Bij allebei is de ruimte voldoende om lekker te kunnen slapen. De F ervaring is echter bij LH veel meer aanwezig vanwege het eten/drinken en de uitmuntende lounge en grond-service. Dat laatste was toen ik BA F vloog daar volledig afwezig.

Beiden zou een upgrade zijn tov KLM business ;-)

AA geen ervaring mee.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
wibblemoo schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:48:
[...]

First class op die grote kisten is toch wel wat speciaals. Los van het soft product. Ik zou voor Lufthansa 74 gaan.
Voor de liefhebber (iemand met tijd over) retourtje First Class naar Seoel voor een leuk prijsje van €3118. Moet je wel vliegen vanaf Helsinki.

https://www.google.com/travel/flights/s/hVFcDG8XZR9PJmDm9
(nav deze aanbieding)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
PWM schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:43:
[...]

Die LH First zijn de flight reviewers over het algemeen wel behoorlijk positief over. 't is geen SQ, Emirates of Etihad maar voor een 'legacy' carrier best wel prima, zeker de ground experience. En voorin die 747 blijft een bijzondere ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 07:48
Gisteren weer eens in SQ's BC (A350-900) gezeten maar ik blijf me ergeren aan het schuin moeten liggen. First world problem :). Bulkhead seats zijn wat dat betreft beter

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Cheesy schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:10:
[...]

Voor de liefhebber (iemand met tijd over) retourtje First Class naar Seoel voor een leuk prijsje van €3118. Moet je wel vliegen vanaf Helsinki.

https://www.google.com/travel/flights/s/hVFcDG8XZR9PJmDm9
(nav deze aanbieding)
En direct boeken kan niet? Lijkt me minder relaxed om via zo'n derde partij te boeken, zeker zo'n ticket... Of valt dat wel mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:46
Sorcerer8472 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:07:
[...]

En direct boeken kan niet? Lijkt me minder relaxed om via zo'n derde partij te boeken, zeker zo'n ticket... Of valt dat wel mee?
Google linkt je niet door naar de site van Lufthansa, maar ik kan de vlucht voor die prijs wel gewoon vinden daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
De laatste 49 vluchten (25 heen en 24 terug) een bestandje op mijn telefoon gehad om te turven. Ik zit nu op 39x Polderbaan. Vlieg straks terug en zoals het erop lijkt ga ik er 40 van de 50x van maken :+

Ik moet mijn schema gewoon omdraaien.

EDIT:

Zwanenburgbaan, zal je net zien :+

[ Voor 8% gewijzigd door PWM op 08-02-2024 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyNameIs
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-09 11:50
Iemand ervaring met SQ en Qatar richting Indonesie in BC? Aan de ene kant is een bijna directe vlucht met SQ wel fijn met mogelijkheid tot een paar uur ronddwalen in Singapore. Aan de andere kant zijn de Q Suites toch wel een klasse apart. Service, eten, enz schat ik ongeveer hetzelfde. Keuzes...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:02

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Ervaring met SQ richting SIN//DPS onlangs nog gepost: ik vond het erg goed. Het schuin slapen is voor sommige wel een dingetje: ik had er nul last van en vond het heerlijk liggen. Voordeel is ook dat je er vanuit AMS niet uit hoeft tot je in SIN bent. Vooral terug kan je dus lekker doorslapen :). Prijs speelde ook mee moet ik eerlijk zeggen: 2k retour

Voor Qatar op die route moet je even zoeken naar de post van @Daniel :)

Beide producten zijn erg goed dus ik zou de afweging maken op prijs (en je “waardering” van het niet hoeven overstappen tot SIN)

[ Voor 30% gewijzigd door We Are Borg op 08-02-2024 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Ik snap het probleem met het schuin slapen niet? Dat doet iedereen die in een (al dan niet reverse)-herringbone layout zit toch ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scott
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-09 06:19

Scott

Ik ben, dus ik tweak

CyBeR schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:15:
Ik snap het probleem met het schuin slapen niet? Dat doet iedereen die in een (al dan niet reverse)-herringbone layout zit toch ook?
Niet de hele stoel ligt schuin, het gat waar je voeten op liggen zit niet recht voor je stoel maar links of rechts daarvan. Dus als je je voeten omhoog wil, moet je schuin in je stoel gaan zitten of je benen krommen.

De stoel is wel heel breed dus dat helpt. Ik vond het ook niet zo’n ramp eerlijk gezegd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NrJ-PUJixZb-s-Z7y01YMUSz9eo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T8U0nzP7dNEKct0h6zrCU1EV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

CyBeR schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:15:
Mijn ervaring met herringbone is wel dat je stoel in de richting van de uitsparing van je benen zit, en dat is in deze configuratie duidelijk niet het geval.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten
  • Niet online

Toevallig kwam dit filmpje gister voorbij in mijn Youtube feed: YouTube: 24hrs in Lufthansa 747 FIRST CLASS (South Africa to USA)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:40
Ik krijg 't even niet gevonden, dus toch even vragen...

Als je via KLM een vlucht via een codeshare op AirBaltic koopt, kun je iig tijdens het boeken geen bagage of stoelen kiezen. Werkt de PNR dan op de site van BT om dat daar te doen?

Zit te kijken naar een plan voor AMS-TLL en dan HEL-AMS terug, scheelt weer vroeg opstaan, en 200 euro in vergelijking met enkele reizen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Heeft iemand hier al ervaring met de nieuwe business class in de KLM B773? Ik moet in november richting Hong Kong (Macau) vanuit Ams en heb zowel CX als KL die direct vliegen. CX is een paar honderd euro goedkoper. Echter is het mij wel wat waard om de nieuwe business class te proberen en ligt de vertrektijd van die KL vlucht me beter. Ik vroeg me af of er, behalve het privacy deurtje, nog andere noemenswaardige verbeteringen zijn ervaren door leden hier tov business class op bijvoorbeeld de B787 met reverse herringbone seats qua hard product.

Edit: en ervaringen met business class in de CX A350
zijn uiteraard ook welkom. Ook daar heb ik nog nooit mee gevlogen.

[ Voor 10% gewijzigd door Apache4u op 10-02-2024 13:44 ]

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

ShitHappens schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:43:
Ik krijg 't even niet gevonden, dus toch even vragen...

Als je via KLM een vlucht via een codeshare op AirBaltic koopt, kun je iig tijdens het boeken geen bagage of stoelen kiezen. Werkt de PNR dan op de site van BT om dat daar te doen?

Zit te kijken naar een plan voor AMS-TLL en dan HEL-AMS terug, scheelt weer vroeg opstaan, en 200 euro in vergelijking met enkele reizen kopen.
Voor zowel bagage als stoelkeuze vooraf dien je normaliter extra te betalen als je via KLM geboekt hebt. Dit kan worden gedaan via betaallinks die je ontvangt van AirBaltic in je e-mail. Het kan echter voorkomen dat bij aankomst op Schiphol het grondpersoneel van BT deze betaling niet kan verifiëren in hun systeem. Als je niet betaalt kan je bij OLCI zonder kosten een stoel reserveren.

Ik heb zelf al een aantal jaren ervaring met het vliegen met AirBaltic vanaf Amsterdam Schiphol, zo'n 3-4 keer per jaar. Af en toe hoor ik nog steeds discussies tussen passagiers die via KLM/AF hebben geboekt en daardoor ten onrechte denken dat bagage of andere services bij de prijs inbegrepen zijn, of die wel betaald hebben maar waarvan het grondpersoneel dit niet kan zien :+
Voor mij daarom dus wel altijd dit soort trips direct via BT geboekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xandrios
Apache4u schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 13:00:
Heeft iemand hier al ervaring met de nieuwe business class in de KLM B773? Ik moet in november richting Hong Kong (Macau) vanuit Ams en heb zowel CX als KL die direct vliegen. CX is een paar honderd euro goedkoper. Echter is het mij wel wat waard om de nieuwe business class te proberen en ligt de vertrektijd van die KL vlucht me beter. Ik vroeg me af of er, behalve het privacy deurtje, nog andere noemenswaardige verbeteringen zijn ervaren door leden hier tov business class op bijvoorbeeld de B787 met reverse herringbone seats qua hard product.
Waar je eventueel naar zou kunnen kijken is de mogelijkheid om de ferry direct vanaf het vliegveld te pakken/boeken. Ik meende dat deze optie niet beschikbaar is voor alle airlines die naar HKG vliegen. De keren dat ik naar Macau heb moeten reizen was die directe overstap niet altijd mogelijk - en via de haven van Hong kong is best een omweg. Kan me alleen zo niet meer herinneren of dat met KL of CX was; heb in het verleden beide gebruikt die kant op. Soms kon het wel, soms niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:40
Grouchy schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 13:32:
[...]

Voor zowel bagage als stoelkeuze vooraf dien je normaliter extra te betalen als je via KLM geboekt hebt. Dit kan worden gedaan via betaallinks die je ontvangt van AirBaltic in je e-mail. Het kan echter voorkomen dat bij aankomst op Schiphol het grondpersoneel van BT deze betaling niet kan verifiëren in hun systeem. Als je niet betaalt kan je bij OLCI zonder kosten een stoel reserveren.

Ik heb zelf al een aantal jaren ervaring met het vliegen met AirBaltic vanaf Amsterdam Schiphol, zo'n 3-4 keer per jaar. Af en toe hoor ik nog steeds discussies tussen passagiers die via KLM/AF hebben geboekt en daardoor ten onrechte denken dat bagage of andere services bij de prijs inbegrepen zijn, of die wel betaald hebben maar waarvan het grondpersoneel dit niet kan zien :+
Voor mij daarom dus wel altijd dit soort trips direct via BT geboekt.
Top, da's iig al beter dan de informatie van KLM zelf, die geven aan dat je dat pas op het vliegveld kan betalen :p Maar had idd gesnapt dat in zo'n open jaw/codeshare combinatie je de laagste fares voorgeschoteld krijgt. Pak graag een exit row stoel dus kan dan beter niet wachten tot OLCI :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
MyNameIs schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 20:33:
Iemand ervaring met SQ en Qatar richting Indonesie in BC? Aan de ene kant is een bijna directe vlucht met SQ wel fijn met mogelijkheid tot een paar uur ronddwalen in Singapore. Aan de andere kant zijn de Q Suites toch wel een klasse apart. Service, eten, enz schat ik ongeveer hetzelfde. Keuzes...
Ik heb allebei gedaan, zou de voorkeur geven aan SQ maar het is natuurlijk ook afhankelijk van tarieven en tijden. Ik slaap slecht/weinig in vliegtuigen en dan is de veel bredere stoel van Singapore een voordeel, want als je wakker bent zit je daar een stuk relaxter. Voetenruimte is erg beperkt als je languit ligt maar daar had ik geen last van. Service van SQ is top, book the cook is geweldig met zeker vanuit SIN een enorm aanbod. QR wat meer hit&miss maar dining on demand is dan weer heel relaxed.

Ik vind de qsuite zeker in bed mode met de deur dicht aardig claustrofobisch, tenzij je samen vliegt en de middelste stoelen hebt. Qua service en eten vond ik SQ ook beter. Qsuite heeft wel veel meer privacy, je zit bij SQ nog best wel exposed. En de regionale BC van Singapore naar Indonesië is een heel ander product maar die vlucht is dan weer niet zo lang.

Changi is een fijner vliegveld dan Doha, en 1 lange vlucht en dan 1 korte vind ik persoonlijk ook fijner dan twee middellange. De layovers op Doha kunnen zeker westbound aardig knaken zijn omdat QR273 naar Amsterdam om half 9 in de ochtend vertrekt - dus of je komt de avond ervoor aan in Doha en hebt dan een overnighter of je hebt een gebroken nacht omdat je ergens rond half 6 daar aankomt met een korte overstap.
Tenslotte heeft QR een handje van equipment changes dus geen garantie dat je overal qsuite hebt.

[ Voor 25% gewijzigd door Daniel op 11-02-2024 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Vlucht naar de us met global entry gelukt. Dank voor jullie tips. Met de “nieuwe” delta neo business class mogen vliegen, was top! Service was goed, fijne stoelen, voor Amerikaanse begrippen goed eten en mooi groot scherm ook.

Nu binnenkort voor het eerst naar Sydney. Iemand tips ?

Wil het liefst de eerste leg met KLM voor de punten, (heb gold status en voor tickets met het gezin) maar Singapore airlines of Emirates is denk ik met een vlucht van 12 uur wel de beste keuze met businessclass. Tweede leg vanaf bijv Singapore is ook nog 7 uur.. dus ook even goed uitzoeken welke maatschappij hier het beste is

[ Voor 20% gewijzigd door Workaholic op 11-02-2024 21:09 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Workaholic schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:07:
Vlucht naar de us met global entry gelukt. Dank voor jullie tips. Met de “nieuwe” delta neo business class mogen vliegen, was top! Service was goed, fijne stoelen, voor Amerikaanse begrippen goed eten en mooi groot scherm ook.

Nu binnenkort voor het eerst naar Sydney. Iemand tips ?

Wil het liefst de eerste leg met KLM voor de punten, (heb gold status en voor tickets met het gezin) maar Singapore airlines of Emirates is denk ik met een vlucht van 12 uur wel de beste keuze met businessclass. Tweede leg vanaf bijv Singapore is ook nog 7 uur.. dus ook even goed uitzoeken welke maatschappij hier het beste is
Als je de eerste vlucht met KLM wilt doen, kun je denk ik het beste op SIngapore, Bangkok of Hong Kong vliegen en vanaf daar door met QANTAS. THAI zou ik niet direct aanraden, maar Singapore Airlines of Cathay Pacific zijn vanaf hun respectieve thuishavens (of zelfs vanaf AMS) zeer acceptabele alternatieven.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
KUL (met MH) is ook een optie, evenals ICN (met KE) en CGK (met GA). Allen boekbaar met KL als eerste (en laatste, op de terugweg) leg.

[ Voor 33% gewijzigd door CyBeR op 12-02-2024 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
CyBeR schreef op maandag 12 februari 2024 @ 08:00:
KUL (met MH) is ook een optie, evenals ICN (met KE) en CGK (met GA). Allen boekbaar met KL als eerste (en laatste, op de terugweg) leg.
Hou er wel rekening mee dat het FB programma verandert en je op MH geen XP/Miles meer gaat verdienen op vluchten die nu geboekt worden en na 1 april uitgevoerd worden (mits ze geen KL vluchtnr. hebben).

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Freee!! schreef op maandag 12 februari 2024 @ 02:54:
[...]

Als je de eerste vlucht met KLM wilt doen, kun je denk ik het beste op SIngapore, Bangkok of Hong Kong vliegen en vanaf daar door met QANTAS. THAI zou ik niet direct aanraden, maar Singapore Airlines of Cathay Pacific zijn vanaf hun respectieve thuishavens (of zelfs vanaf AMS) zeer acceptabele alternatieven.
Wat is er mis met de (business class van) Thai?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Apache4u schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:45:
[...]

Hou er wel rekening mee dat het FB programma verandert en je op MH geen XP/Miles meer gaat verdienen op vluchten die nu geboekt worden en na 1 april uitgevoerd worden (mits ze geen KL vluchtnr. hebben).
Als je Miles/XP wilt moet je even opletten inderdaad dat je ofwel een SkyTeam optie neemt (dwz KE of GA, overigens beide prima) of dat er een KL of AF codeshare is. Dat geldt voor sommige maar niet alle opties, zelfs van dezelfde uitvoerende maatschappij. Qantas kun je bijvoorbeeld zowel met als zonder KL codeshare vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
CyBeR schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:16:
[...]

Als je Miles/XP wilt moet je even opletten inderdaad dat je ofwel een SkyTeam optie neemt (dwz KE of GA, overigens beide prima) of dat er een KL of AF codeshare is. Dat geldt voor sommige maar niet alle opties, zelfs van dezelfde uitvoerende maatschappij. Qantas kun je bijvoorbeeld zowel met als zonder KL codeshare vinden.
Thanks allen. Dus toch even goed opletten als ik miles/xp wil opbouwen. KLM (AMS-SIN-SYD) lijkt al gauw 2 tot 3k duurder te zijn dan een emirates vlucht (AMS-DUB-SYD). Ik kan het verkeerd hebben maar Emirates lijkt mij toch wel een stuk beter dan klm als het gaat om business class? Nadeel is wel 7 uur vliegen ipv 12 uur voor de eerste leg. Zal nog even wat alternatieven bekijken. Gaat nog een lastige keuze worden dit :)

[ Voor 10% gewijzigd door Workaholic op 12-02-2024 11:27 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Emirates heeft toch nog 2-3-2 in zijn 777's? Run away...

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark_Angelus
gambieter schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:29:
Hahaha ja. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
gambieter schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:29:
Yep.

Maar wel 1-2-1 in de A380.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Als je met zijn 2-en reist is die Emirates 777 wel te doen. Als solo reiziger zou ik nooit zo'n vlucht nemen in Business. Beide kisten worden ingezet op de route, dus goed uitkijken wat je boekt. En hopen dat je geen plane swap krijgt.

De route over ICN met Korean heeft overigens ook 2-3-2 in Business.

De KLM vlucht over SIN wordt gevlogen met de 773 en heeft de nieuwe 1-2-1 business, met deurtje. Die zou ik dan zeker preferen over de Emirates 777, maar wellicht niet over de 380.

[ Voor 3% gewijzigd door PWM op 12-02-2024 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Super tips! Dank jullie wel!

Moet dus alleen nog checken icm KLM dat de vervolg vlucht naar Australia dus mee telt voor de XP/miles. Hoe kan je dat precies zien? Als ze losgeboekt worden dan niet - maar ik neem aan als de travel agency het boekt via KLM dat het dan goed gaat?

Prijsverschillen zijn wel leuk btw.. zo ook de overstap tijden van ruim 7 uur. :P. Tellen deze allemaal mee voor XP/Miles denken jullie?

Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2024/02/12/image.th.png

[ Voor 32% gewijzigd door Workaholic op 12-02-2024 14:24 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Zorgen dat ze geboekt worden onder een AF of KL vluchtnummer. Dat kan alleen als het in combinatie met een vlucht van AF of KL zelf is.

Als je ze los boekt moeten het SkyTeam vluchten zijn, dus GA of KE in dit geval. (Of DL strict gezien maar dan moet je via LAX en ik zie dat niet goedkoper zijn.) In theorie kan je ook met VN maar ik kan daar geen vluchten vinden zo snel dus misschien is dat seizoensgebonden?
Prijsverschillen zijn wel leuk btw.. zo ook de overstap tijden van ruim 7 uur. :P. Tellen deze allemaal mee voor XP/Miles denken jullie?
De meeste wel, maar dus even op 'Bekijk uw vluchtgegevens' drukken en dan zien of de niet-KL vlucht een AF of KL-vluchtnummer heeft.

[ Voor 25% gewijzigd door CyBeR op 12-02-2024 14:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xandrios
En let erop als je twee vluchten met 'tussenstop' hebt, waarbij de vluchtnummers van die twee vluchten hetzelfde zijn: Dan krijg je enkel één keer XP's voor de totale afstand. Dus niet voor de twee vluchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Komt het überhaupt voor dat je een vlucht kunt boeken met een andere airline via KLM en dat er dan geen KL-vluchtnummer aan zit?

Via een partner-airline kan ik het me voorstellen, maar als KLM een vlucht verkoopt dan heeft die toch altijd een KL-vluchtnummer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Borromini schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:50:
[...]
Wat is er mis met de (business class van) Thai?
Op zich niet zoveel, andere twee zijn gewoon wat beter.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:43:
Komt het überhaupt voor dat je een vlucht kunt boeken met een andere airline via KLM en dat er dan geen KL-vluchtnummer aan zit?
Yep.
Via een partner-airline kan ik het me voorstellen, maar als KLM een vlucht verkoopt dan heeft die toch altijd een KL-vluchtnummer?
Nope. Komt wel vaker voor dat KL vluchten verkoopt voor niet-AFKL, niet-SkyTeam airlines aansluitend aan hun eigen vlucht, zonder dat het een codeshare is. Vaak (doch ook niet altijd) zijn dat binnenlandse vluchten in landen waar geen ST-partner actief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

PWM schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:43:
De route over ICN met Korean heeft overigens ook 2-3-2 in Business.
Mijn AMS>ICN vluchten met Korean waren de 773 met de APEX suites, zeker geen 2-3-2.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 07:48
Apache4u schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 13:00:

Edit: en ervaringen met business class in de CX A350
zijn uiteraard ook welkom. Ook daar heb ik nog nooit mee gevlogen.
BC in CX vind ik persoonlijk beter dan KL, zowel hard als soft product. Vanaf HKIA kan je bus of ferry naar Macau nemen.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
PWM schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:43:
Als je met zijn 2-en reist is die Emirates 777 wel te doen. Als solo reiziger zou ik nooit zo'n vlucht nemen in Business. Beide kisten worden ingezet op de route, dus goed uitkijken wat je boekt. En hopen dat je geen plane swap krijgt.
Plane swaps bij Emirates zijn vrij zeldzaam, als er een a380 in de boeken staat is het vrijwel zeker dat je die ook krijgt. Als het al gebeurt is het een A380 ipv een 777, eigenlijk nooit andersom.
Op dit moment is EK147/148 (vertrek in de ochtend uit DXB, vertrek in de middag vanuit AMS) de vlucht die met de A380 wordt gedaan. De ochtend- en avondvluchten vanuit AMS wordt met een 777 gedaan, die zou ik als solo-reiziger inderdaad vermijden. Een vreemde naast je op een long haul business vlucht van 5-6k+ is toch echt niet meer acceptabel.

[ Voor 11% gewijzigd door Daniel op 13-02-2024 08:45 ]

Pagina: 1 ... 193 ... 251 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:

Chrome Extensie

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2