Zeker als je bagage hebt, is on arrival wel prima. Dan heb je toch 20-30 minuten te doden (en kan je uit je ooghoek zien hoe iedereen in de rij van 3 uur aansluit...).
In SEA (ik ga er van uit dat we het daar over hebben) niet, daar haal je eerst je bagage op en dan pas ga je langs CBP.PWM schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:25:
Zeker als je bagage hebt, is on arrival wel prima. Dan heb je toch 20-30 minuten te doden (en kan je uit je ooghoek zien hoe iedereen in de rij van 3 uur aansluit...).
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Ahja, je hebt gelijk. Dat was op JFK ookCyBeR schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:28:
[...]
In SEA (ik ga er van uit dat we het daar over hebben) niet, daar haal je eerst je bagage op en dan pas ga je langs CBP.
In dit geval ging het om een vlucht Wenen-Eindhoven, dus vliegtuig zal dan in Oostenrijk aan de ketting worden gelegdSaus schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:45:
Ik hoop oprecht dat ze het laten escaleren tot we de volgende kop zien: 'Nederlander legt vliegtuig Ryanair aan de ketting op Schiphol'.
Theoretisch zou het kunnen. Dit staat in het besluit:
M.a.w., de beslaglegging op en verkoop van roerende zaken van welke aard dan ook voor de executie en inbrenging van gelden wordt toegestaan.Die Exekution wird im angeführten Umfang zur Hereinbringung der oben angeführten Forderungen und Kosten sowie der Kosten dieses Antrags durch Pfändung und Verkauf der beweglichen Sachen aller Art, die sich im Gewahrsam der verpflichteten Partei befinden, und Pfändung und Überweisung der Forderungen aus indossablen Papieren und solchen, deren Geltendmachung an den Besitz des über die Forderung errichteten Papiers gebunden ist, bewilligt.
Ook leuk om het proces in Oostenrijk te volgen, met alle papieren in bureaucratisch Duits
[ Voor 61% gewijzigd door Garyu op 16-01-2024 18:00 ]
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Is de uitspraak openbaar / gepubliceerdGaryu schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:22:
Apropos vorderingen bij low-cost airlines:
* Garyu heeft net een proces tegen Ryanair gewonnen over een flight cancellation in 2022.
Het proces diende in august 2023 en ik krijg net deze week de brief met de vorderbare kosten. Het zou 280€ zijn geweest (meerkosten voor een alternatieve vlucht waren verbazingwekkende +€30 voor een last minute business class vlucht - hoezo is Ryanair goedkoop eigenlijk.., tel daarbij op de €250 compensatie).
Inclusief gerechts- en deurwaarderskosten en rente staat de teller voor Ryanair nu bij €1080. Het ligt nu bij de deurwaarder... Ze hadden mij ook gewoon die €280 kunnen uitkeren, maar ja, wat zou dat voor een precedent zijn.
Niet dat ik weet. Ik heb het per e-mail gekregen. Kan het wel laten zien maar wil het hier niet in zijn gehele omvang posten. Ik wil nog steeds met Ryanair kunnen vliegenWe Are Borg schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:38:
[...]
Is de uitspraak openbaar / gepubliceerd?
Ik ben 2 keer op SFO en 1 keer op SEA geweest voor de interview on arrival, en elke keer was er wel een reden dat het niet kon (weekend, het was na 2 uur in de middag, de persoon is ziek). Wachttijd voor de normale enrolment centers in SF waren anderhalf jaar o.i.d.swtimmer schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:43:
Ik heb goedkeuring voor mijn Global Entry. Nu kan ik volgens mij kiezen tussen interview on arrival of een afspraak maken. Heeft iemand ervaring hoelang dit on arrival wachten kan zijn? Of kan ik beter in de week dat ik er ben een afspraak maken (dat kan volgens mij nog wel) en dan even op en neer rijden?
Heb het uiteindelijk in Amsterdam gedaan toen ze hier een paar dagen waren (kreeg hier een mail over).
(Dit was ca een jaar geleden, wellicht gaat het nu beter)
[ Voor 9% gewijzigd door creator1988 op 16-01-2024 17:46 ]
Ik concludeer hieruit dat je masochistische trekjes hebt.Garyu schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:43:
[...]
Ik wil nog steeds met Ryanair kunnen vliegen.
Het is nou eenmaal de enige op deze route, elk alternatief duurt langer, en is nog duurder ook.CyBeR schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:49:
[...]
Ik concludeer hieruit dat je masochistische trekjes hebt.
Als de vlucht niet gecanceled wordt natuurlijk
Genoeg verhalen over mensen die via hun kredietkaart Ryanairtickets hebben laten terugbetalen en later door Ryanair op een zwarte lijst worden gezet. Dus of het voor jou beter gaat aflopen...Garyu schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:43:
[...]
Niet dat ik weet. Ik heb het per e-mail gekregen. Kan het wel laten zien maar wil het hier niet in zijn gehele omvang posten. Ik wil nog steeds met Ryanair kunnen vliegen.
Ben benieuwd
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Ik ben er verder niet in gedoken maar je zou ook naar vluchten van/naar Tokyo kunnen kijken. Een mooie kans om met de Shinkansen (bullettrain) te reizen. Het reizen tussen Tokyo en Osaka duurt dan ongeveer 2,5 uur. Uiteraard komt daar nog wel wat tijd bij om op/van het vliegveld te komen.MrLink schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:17:
Aan kijken naar vluchten naar Osaka (KIX).
Vrienden van mij gaan langer naar Japan, idee is dat ik 1 week mee ga (en het f1 weekend meemaken) en vervolgens weer terug vlieg. Daarom ook het idee om samen heen te vliegen (KLM direct, die vlucht hebben ze reeds geboekt, hun voorkeur vanwege reizen met baby dus direct heeft de voorkeur).
Voor mijzelf terug maakt niet zo veel uit, maar de opties lijken erg beperkt voor een beetje normale reistijd (dus geen 20+ uur / uren wachten op transfer).
KLM vliegt niet dagelijks, lijkt erop dat de beste optie toch de prijzige maar directe terugvlucht is. zie: http://tinyurl.com/2ynehb2k
Hier wellicht nog tips and tricks?
Dat betekent, stam + t .
Open jaw zou inderdaad interessant kunnen zijn.Apache4u schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 00:14:
[...]
Ik ben er verder niet in gedoken maar je zou ook naar vluchten van/naar Tokyo kunnen kijken. Een mooie kans om met de Shinkansen (bullettrain) te reizen. Het reizen tussen Tokyo en Osaka duurt dan ongeveer 2,5 uur. Uiteraard komt daar nog wel wat tijd bij om op/van het vliegveld te komen.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Dank voor het voorstel, naar gekeken, scheelt een krappe 200 euro terug via NRT.Freee!! schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 01:29:
[...]
Open jaw zou inderdaad interessant kunnen zijn.
Tja, dan is het best wat veel gedoe voor een relatief kleine besparing (trein ticket nog niet meegerekend)
Via Seoul terug ook gekeken, dat scheelt wel behoorlijk (AMS - KIX, ICN - AMS)
en dan zelf een vlucht tussen KIX en ICN boeken, kan voor zeg tussen 130 ~ 200 euro. Overwegen waard. Kent iemand Peach air
[ Voor 4% gewijzigd door MrLink op 17-01-2024 11:23 ]
Ik heb er nog nooit van gehoord, is dat een goed teken?
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Blijkbaar heeft CBP een tool waarmee je de globale wachttijden voor immigration voor de meeste grote airports in de US kunt opzoeken: https://awt.cbp.gov/ . Data is niet altijd even goed gevuld maar het geeft als je een paar dagen aanklikt wel een redelijke indicatie denk ik.
Bijv. eergisteren was de gemiddelde wachttijd op ORD terminal 5 tussen 0800 en 0900 voor non-citizens 95 min met een maximum van 135 minuten. Tussen 12 en 13 uur was het 12 minuten met een max van 32.
Bijv. eergisteren was de gemiddelde wachttijd op ORD terminal 5 tussen 0800 en 0900 voor non-citizens 95 min met een maximum van 135 minuten. Tussen 12 en 13 uur was het 12 minuten met een max van 32.
Een vraagje; ik vlieg in september met KLM van Schiphol naar SFO. Nu zou ik daar, volgens het grote internet, een maaltijd en een snack aan boord krijgen. Nu is het probleem dat ik een enorme allergie voor vis heb.
Ik kan online niks vinden over eventuele allergieën bij KLM, alleen dat ze geen pinda's en noten in het eten doen. Heeft iemand hier enig idee wat de eet opties zijn op zo'n vlucht? Ik kan wel losse menu's vinden, maar daar moet allemaal extra voor betaald worden. Dat is niet wat het 'normale' menu is.
Misschien een beetje een vreemde vraag; maar als ik ook maar iets wat ooit in het water heeft geleefd binnen krijg kunnen ze een noodlanding tussendoor maken
Ik kan online niks vinden over eventuele allergieën bij KLM, alleen dat ze geen pinda's en noten in het eten doen. Heeft iemand hier enig idee wat de eet opties zijn op zo'n vlucht? Ik kan wel losse menu's vinden, maar daar moet allemaal extra voor betaald worden. Dat is niet wat het 'normale' menu is.
Misschien een beetje een vreemde vraag; maar als ik ook maar iets wat ooit in het water heeft geleefd binnen krijg kunnen ze een noodlanding tussendoor maken

Je kan dat toch gewoon aangeven in je boeking? Je hebt volgens mij wel 20 opties.kaanmijo schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:45:
Een vraagje; ik vlieg in september met KLM van Schiphol naar SFO. Nu zou ik daar, volgens het grote internet, een maaltijd en een snack aan boord krijgen. Nu is het probleem dat ik een enorme allergie voor vis heb.
EDIT:
Nou, iets minder. Met vega zit je wel goed
/f/image/HIUVHihicmGvuwcjifa7fyri.png?f=fotoalbum_large)
Als je een beetje wil betalen, heb je nog deze optie:
https://www.klm.nl/inform...tions/economy-class-meals
Ja, kost wat geld, maar je krijgt echt wel iets beters dan standaard.
[ Voor 25% gewijzigd door PWM op 17-01-2024 18:46 ]
Het is een paar jaar geleden dat ik intercontinentaal economy heb gevlogen, maar er was altijd sowieso een vegetarische optie (en de andere optie volgens mij altijd vlees, geen vis).kaanmijo schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:45:
Edit: https://www.flyertalk.com...ng-updates-2021-a-49.html hier staan veel foto’s van menu’s - meeste in business, maar je zou het daar nog eens kunnen vragen.
[ Voor 9% gewijzigd door creator1988 op 17-01-2024 20:08 ]
Vlucht geboekt in november van Amsterdam naar orlando bij delta.
Waarom moet KLM 1200 euro duurder zijn dan Delta voor precies dezelfde stoelen in dezelfde vliegtuig?
KLM verdiend zo lekker veel, kan je beter bij de uitvoerder zelf boeken.
Waarom moet KLM 1200 euro duurder zijn dan Delta voor precies dezelfde stoelen in dezelfde vliegtuig?
We vliegen veel tussen Europa en Amerika en 9 van de 10 keer is boeken bij Delta duurder. Maar die 1200,- is geen normaal verschil, dus ergens zit je in een compleet andere fare class te kijken. Bijvoorbeeld Flex of omboekbaar tegenover een non-changeable ticket.daveytje schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:28:
Vlucht geboekt in november van Amsterdam naar orlando bij delta.
Beide comfort class met refundable tickets en ruimbagage.PWM schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:54:
[...]
We vliegen veel tussen Europa en Amerika en 9 van de 10 keer is boeken bij Delta duurder. Maar die 1200,- is geen normaal verschil, dus ergens zit je in een compleet andere fare class te kijken. Bijvoorbeeld Flex of omboekbaar tegenover een non-changeable ticket.
1200 euro voor 2 personen.
Vorige keer merkte ik ook al dat delta goedkoper was dan KLM toen ik naar orlando vloog.
Maar goed. KLM verdiend lekker zo voor deze vlucht, gelukkig verder gekeken.
Ben dan benieuwd naar je vlucht. Ik heb er nu snel 3 geprobeerd en alle 3 de keren komt KLM, met rechtstreekse Delta vlucht, een paar honderd euro goedkoper uit.daveytje schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:57:
[...]
Beide comfort class met refundable tickets en ruimbagage.
1200 euro voor 2 personen.
Vorige keer merkte ik ook al dat delta goedkoper was dan KLM toen ik naar orlando vloog.
Maar goed. KLM verdiend lekker zo voor deze vlucht, gelukkig verder gekeken.
Voorbeeld:
/f/image/pmu2zcFTlcV64ERuqyn1iEch.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/8Ppi2ryOkz7B3vp8yHpXseCw.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 39% gewijzigd door PWM op 17-01-2024 21:02 ]
Ik heb volgens mij nog nooit, maar dan ook nooit iets met vis gezien in de standaard menu's, bij geen enkele luchtvaartmaatschappij.kaanmijo schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:45:
Oké..PWM schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:01:
[...]
Ben dan benieuwd naar je vlucht. Ik heb er nu snel 3 geprobeerd en alle 3 de keren komt KLM, met rechtstreekse Delta vlucht, een paar honderd euro goedkoper uit.
AMS-MCO in november
Bij Delta delta comfort refundable tickets
Bij KLM premium comfort aangeklikt met flex zodat het ook refundable tickets zijn net zoals bij Delta.
Prijsverschil is nu nog groter.
![]() | ![]() |
Ik heb zo'n vermoeden dat jij wat KLM Premium Comfort noemt (ook op DL vluchten), 2-4-2 met giga beenruimte, vergelijkt met wat Delta Comfort+ noemt, 3-4-3 met beetje beenruimte.daveytje schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:57:
[...]
Beide comfort class met refundable tickets en ruimbagage.
Ja dus. Dat zijn echt compleet verschillende klassen die je daar bekijkt.daveytje schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:08:
[...]
Oké..
AMS-MCO in november
Bij Delta delta comfort refundable tickets
Bij KLM premium comfort aangeklikt met flex zodat het ook refundable tickets zijn net zoals bij Delta.
Prijsverschil is nu nog groter.
[Afbeelding] [Afbeelding]
[ Voor 84% gewijzigd door PWM op 17-01-2024 21:13 ]
Hmm. Dan moet KLM de naam veranderen en die klasse geen comfort noemen. Verwarrend.PWM schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:09:
[...]
Ik heb zo'n vermoeden dat jij wat KLM Premium Comfort noemt (ook op DL vluchten), 2-4-2 met giga beenruimte, vergelijkt met wat Delta Comfort+ noemt, 3-4-3 met beetje beenruimte.
[...]
Ja dus. Dat zijn echt compleet verschillende klassen die je daar bekijkt.
Dan is de Comfort klas bij KLM dus helemaal niet boekbaar.
Dit is hem als je in dezelfde klasse boekt. FLEX en Comfort+daveytje schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:13:
[...]
Hmm. Dan moet KLM de naam veranderen en die klasse geen comfort noemen. Verwarrend.
/f/image/7avcCgsWYKCPCLOMfwGxXCI1.png?f=fotoalbum_large)
Dan is KLM dus een paar honderd goedkoper.
KLM heeft:
Economy Comfort: Te boeken bij stoelkeuze en gelijk aan Delta Comfort+
Premium Comfort: Aparte klasse, veel betere stoelen, gelijk aan Delta Premium Select
Dat is dus:

Vs

[ Voor 22% gewijzigd door PWM op 17-01-2024 21:20 ]
Sowieso nooit op basis van de productnaam vergelijkingen maken tussen airlinesdaveytje schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:13:
[...]
Hmm. Dan moet KLM de naam veranderen en die klasse geen comfort noemen. Verwarrend.
Tja. Naja. Moet KLM maar duidelijker zijn in hun bewoording.We Are Borg schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:17:
[...]
Sowieso nooit op basis van de productnaam vergelijkingen maken tussen airlines
Ik zocht geen economy dus dan klik je die niet aan met zoeken. Maar goed. Ik heb geboekt en vind het prima.
Comfort+ is economydaveytje schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:21:
[...]
Ik zocht geen economy dus dan klik je die niet aan met zoeken.
EDIT:
Dat gezegd hebbende, is de benaming verwarrend. Maar sommigen noemen het Premium Economy en dat slaat ook nergens op. De stoelen zijn echt onvergelijkbaar beter dan economy. Maar veel airlines hadden al een "comfort" product, wat gewoon een economy stoel + 6cm beenruimte was. Dus, geen idee wat een juiste naam zou zijn. Wellicht gewoon "premium" zonder toevoeging.
[ Voor 47% gewijzigd door PWM op 17-01-2024 21:38 ]
EconomyPWM schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:24:
[...]
Comfort+ is economy
EDIT:
Dat gezegd hebbende, is de benaming verwarrend. Maar sommigen noemen het Premium Economy en dat slaat ook nergens op. De stoelen zijn echt onvergelijkbaar beter dan economy. Maar veel airlines hadden al een "comfort" product, wat gewoon een economy stoel + 6cm beenruimte was. Dus, geen idee wat een juiste naam zou zijn. Wellicht gewoon "premium" zonder toevoeging.
Economy+
Premium
Business
First
Zou al een heel stuk duidelijker zijn.
Da's niet vreemd. Die fares in het 6-13 Nov het plaatje van KLM zijn niet refundable;PWM schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:01:
[...]
Ben dan benieuwd naar je vlucht. Ik heb er nu snel 3 geprobeerd en alle 3 de keren komt KLM, met rechtstreekse Delta vlucht, een paar honderd euro goedkoper uit.
Voorbeeld:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit ticket is te wijzigen, maar restitutie is niet aan te vragen. Dit tarief is geldig voor een ticket dat wordt gebruikt in overeenstemming met de volgorde en data van de gereserveerde reis.
Die van Delta zijn wel refundable
Als je dezelfde non refundable fares boekt bij Delta zijn ze even duur:
Flights:
€3,062.00
Taxes, Fees & Charges opens in a new popup €272.68
Amount Due opens in a new popup €3,334.68
Hetzelfde met die van 11-25Nov die zijn even duur bij KLM en Delta.
Vraag me niet waarom maar als je belt met DL zijn ze regelmatig goedkoper vergeleken met de website.
[ Voor 3% gewijzigd door Grouchy op 17-01-2024 22:11 ]
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Het domme is dat DL hun Comfort+ als andere klasse verkoopt dan zowel Economy als Premium Select (waar ze overigens beide "economy" in de naam vermijden). Terwijl het gewoon economy met extra beenruimte is.PWM schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:24:
[...]
Comfort+ is economy
EDIT:
Maakt 't allemaal niet minder verwarrend.
In ieder geval, als er Premium in de naam zit, zit je over het algemeen goed.
Economy met meer beenruimte, eigen opbergvakken, luxere maaltijd dan economy...CyBeR schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 03:04:
[...]
Het domme is dat DL hun Comfort+ als andere klasse verkoopt dan zowel Economy als Premium Select (waar ze overigens beide "economy" in de naam vermijden). Terwijl het gewoon economy met extra beenruimte is.
Maakt 't allemaal niet minder verwarrend.
In ieder geval, als er Premium in de naam zit, zit je over het algemeen goed.
Maar goed. Ik was op zoek naar comfort+ dus ik zit goed..
Comfort+ heeft dezelfde maaltijd als economy. Alleen op vluchten binnen de VS krijg je er complimentary bier, wijn en sterke drank bij en in gewone economy moet je daarvoor bijbetalen. Maar internationaal geldt dat niet en gaat 't dus alleen om extra beenruimte.
Ja maar ook dan bestaan er veel verschillen.cordonbleu schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:55:
[...]
Economy
Economy+
Premium
Business
First
Zou al een heel stuk duidelijker zijn.
Business binnen Europa (3-3 met geblokkeerde stoel) versus intercontinentaal (lie flat). Of First (2-2 met bredere stoel en meer beenruimte) met een Amerikaanse airline voor een vlucht binnen de USA terwijl ze ook op sommige routes binnen de USA met business vliegen (lie flat). En dan gebruikt AF “La première” voor hun first product, vlieg ik binnenkort in “premier” met aeromexico, etc etc
En om het nog even wat verwarrender te maken: Als je Premium Economy boekt long-haul, dan is je short-haul feeder vlucht binnen europa (KL of AF) in normaal Economy (Dus niét Economy Comfort!). Je feeder vlucht in de US, met Delta, is Comfort+ (Dus wél Economy Comfort).
Let wel op, een domestic vlucht in de US is vaak langer dan je verwacht. Ook de overstap ben je vaak veel tijd aan kwijt. Ook zijn de XP verdiensten met Flying Blue vaak minder (Binnen US is domestic, binnen Europa is bijna altijd internationaal). Imho is overstappen in Europa (en dan rechtstreeks naar je bestemming in de US) een betere keus in vergelijking tot overstappen in de US.
Let wel op, een domestic vlucht in de US is vaak langer dan je verwacht. Ook de overstap ben je vaak veel tijd aan kwijt. Ook zijn de XP verdiensten met Flying Blue vaak minder (Binnen US is domestic, binnen Europa is bijna altijd internationaal). Imho is overstappen in Europa (en dan rechtstreeks naar je bestemming in de US) een betere keus in vergelijking tot overstappen in de US.
[ Voor 43% gewijzigd door Xandrios op 18-01-2024 12:01 ]
Of overstappen in Canada wil ook nog wel eens lukken, dan is 't natuurlijk wél internationaal. Uit SEA terug naar AMS ben ik altijd via YVR gegaan. 15 extra XP voor nog geen 30 minuten vliegen. En dan dus bij KLM aan boord ipv Delta.Xandrios schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:59:
En om het nog even wat verwarrender te maken: Als je Premium Economy boekt long-haul, dan is je short-haul feeder vlucht binnen europa (KL of AF) in normaal Economy (Dus niét Economy Comfort!). Je feeder vlucht in de US, met Delta, is Comfort+ (Dus wél Economy Comfort).
[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 18-01-2024 12:47 ]
Tot je Global Entry hebt en first vliegt. Korte & middellange vluchten voorin de USA zijn over het algemeen toch wat fijner dan die in Europa.
Ontmoet nog elke jaar first timers uit de VS die business hebben geboekt en tijdens hun Europese legs denken dat ze met de 3-3 en 2-2 configuraties in economy/C+, of ik quote 'Satan's chariot' (HOP vlucht), terecht zijn gekomen.
Maar ja, durf wel te stellen dat voor vele de prijs een van de belangrijkste redenen is om een bepaalde trip te boeken, die hebben geen idee hoe relaxt vliegen in de VS kan zijn.
Ontmoet nog elke jaar first timers uit de VS die business hebben geboekt en tijdens hun Europese legs denken dat ze met de 3-3 en 2-2 configuraties in economy/C+, of ik quote 'Satan's chariot' (HOP vlucht), terecht zijn gekomen.
Maar ja, durf wel te stellen dat voor vele de prijs een van de belangrijkste redenen is om een bepaalde trip te boeken, die hebben geen idee hoe relaxt vliegen in de VS kan zijn.
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Het is met recht een low-cost carrier te noemen. Onderstaande mail komt net binnen in mijn mailboxPWM schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:24:
Transavia is inderdaad een airline in de categorie Ryanair qua klantenservice. Ik heb ook wel met hen moeten vliegen op routes waar niets anders te krijgen was op dat moment (Faro, Pisa e.d.), maar ik zou ze verder mijden als de pest.
Grap is dat ze vaak ook helemaal niet goedkoop zijn. Je betaalt KLM prijs voor de Ryanair ervaring.

Beste meneer,
Per 1 januari 2024 heeft de Nederlandse overheid de vliegbelasting verhoogd met € 2,62 per passagier. Dit bedrag geldt voor elke passagier die van een Nederlandse luchthaven vliegt. De belastingverhoging is bepaald op 21 december 2023.
Omdat jij een boeking hebt gemaakt vóór 22 december 2023, met een vertrekdatum in 2024, zat dit bedrag nog niet bij jouw ticketprijs inbegrepen. We verzoeken je vriendelijk dit verschil bij te betalen, zodat wij dit kunnen afdragen aan de overheid.
Je kan de betaling voldoen in Mijn Transavia.
Ga naar www.transavia.com
Log in op Mijn Transavia met je vluchtgegevens
Daar staat een melding over een openstaande betaling. Je kan deze gemakkelijk betalen via iDeal of creditcard
Via onderstaande button ga je direct naar Mijn Transavia.
Betaling afronden
Zorg dat je op tijd betaalt, want je kan niet inchecken en boarden met een openstaande betaling
Als je je vlucht (met vertrek vanuit Nederland) wijzigt naar een andere datum betaal je ook direct de vliegbelasting.
Heb je vragen over de vliegbelasting? Bekijk onze veelgestelde vragen of neem contact op met ons Service Center.
Tot snel bij ons aan boord!
Met vriendelijke groet,
Transavia
Dat is inderdaad des LCC's. Ryanair zal allicht ook een zooi van dat soort emails aan het sturen geweest zijn.
Van KLM verwacht ik er geen te krijgen, ondanks dat ik ook een boeking heb staan die al voor die wijziging gemaakt is voor 2024.
Van KLM verwacht ik er geen te krijgen, ondanks dat ik ook een boeking heb staan die al voor die wijziging gemaakt is voor 2024.
@Spixo wow, EUR 2,62 per passagier.
Dan kan je op manieren reageren:
1) Het is een laag bedrag, ik betaal wel als pax, boeien
2) Het is een laag bedrag, ik neem mijn verlies als vliegmij (EUR 1,31 per leg, meeste mensen vliegen toch wel retour)
3) Het is een laag bedrag en in moet wel betalen (of zou je hierom de vlucht mogen laten terugbetalen? maar ik boek nooit meer via Transavia.
Ik zou in groep drie zitten. Wat een belachelijk idee, de implementatie hiervan kost waarschijnlijk evenveel als de opbrengst en Transavia zet zichzelf weer eens lekker negatief op de kaart. Mede omdat ze inderdaad vaak KLM prijzen hanteren voor een Ryanair ervaring mop routes waar ze dat kunnen maken.
2) Het is een laag bedrag, ik neem mijn verlies als vliegmij (EUR 1,31 per leg, meeste mensen vliegen toch wel retour)
3) Het is een laag bedrag en in moet wel betalen (of zou je hierom de vlucht mogen laten terugbetalen? maar ik boek nooit meer via Transavia.
Ik zou in groep drie zitten. Wat een belachelijk idee, de implementatie hiervan kost waarschijnlijk evenveel als de opbrengst en Transavia zet zichzelf weer eens lekker negatief op de kaart. Mede omdat ze inderdaad vaak KLM prijzen hanteren voor een Ryanair ervaring mop routes waar ze dat kunnen maken.
[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 18-01-2024 17:45 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Het gaat om een enkele reis (voor 1 persoon), maanden geleden geboekt. Heb ook nog voor 35 euro ruimbagage bijgekocht en voor 23 euro een stoel. Je zou verwachten dat ze toch wat marge hebben gemaakt op die extra's om die 2,62 euro te missen. Maargoed, betalen maar want we willen toch vliegen...franssie schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 17:44:
@Spixo wow, EUR 2,62 per passagier.
Zo te zien staat het nu ook op de website:
https://www.transavia.com...ng/hoeveel-vliegbelasting
[ Voor 5% gewijzigd door Spixo op 18-01-2024 18:19 ]
Echt skoftig hoe ze met hun klanten omgaan. Ik snap dat je het betaald, maar het is alsof je CV monteur achteraf de voorrijkosten aanpast omdat de diesel wat duurder is geworden, oh wacht ... deden ze dat toen ook?Spixo schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:17:
[...]
Het gaat om een enkele reis (voor 1 persoon), maanden geleden geboekt. Heb ook nog voor 35 euro ruimbagage bijgekocht en voor 23 euro een stoel. Je zou verwachten dat ze toch wat marge hebben gemaakt op die extra's om die 2,62 euro te missen. Maargoed, betalen maar want we willen toch vliegen...
Zo te zien staat het nu ook op de website:
https://www.transavia.com...ng/hoeveel-vliegbelasting
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Belastingen slaan normaal op het vertrekpunt. Bij aankomst zijn er geen belastingen van toepassing.
Dus bij een retour AMS-ATH betaal je voor de heenreis de Nederlandse belastingen, en voor de terugreis de Griekse. Waarbij in dat voorbeeld de belastingen (en luchthaven kosten) voor vertrek vanaf Schiphol 65 euro is, en voor de terugvlucht vanuit Athene 29 euro. Met dank aan de politiek in NL hebben we nu de hoogste belastingen van Europa.
En tja, bij een verhoging mag de airline wellicht dat verschil doorberekenen. Maar het zijn inderdaad echt alleen de LCC's die dat doen bij zo'n klein bedrag. Mijn boekingen met verschillende andere airlines, gemaakt in 2023, voor vluchten in 2024, vereisen geen bijbetaling. Tenzij je gaat omboeken natuurlijk - dan wordt het meegenomen.
Wat overigens geen belasting is, maar niets meer dan een verkapte vorm van het fare-component.
Dus bij een retour AMS-ATH betaal je voor de heenreis de Nederlandse belastingen, en voor de terugreis de Griekse. Waarbij in dat voorbeeld de belastingen (en luchthaven kosten) voor vertrek vanaf Schiphol 65 euro is, en voor de terugvlucht vanuit Athene 29 euro. Met dank aan de politiek in NL hebben we nu de hoogste belastingen van Europa.
En tja, bij een verhoging mag de airline wellicht dat verschil doorberekenen. Maar het zijn inderdaad echt alleen de LCC's die dat doen bij zo'n klein bedrag. Mijn boekingen met verschillende andere airlines, gemaakt in 2023, voor vluchten in 2024, vereisen geen bijbetaling. Tenzij je gaat omboeken natuurlijk - dan wordt het meegenomen.
Je bedoeld de YQ belasting, ook wel bekend als brandstoftoeslag?franssie schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:26:
[...]
Echt skoftig hoe ze met hun klanten omgaan. Ik snap dat je het betaald, maar het is alsof je CV monteur achteraf de voorrijkosten aanpast omdat de diesel wat duurder is geworden, oh wacht ... deden ze dat toen ook?
[ Voor 25% gewijzigd door Xandrios op 18-01-2024 18:36 ]
Toeslag, geen belasting, maar die inderdaad. Extra kosten gewoon.Xandrios schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:34:
<>
Je bedoeld de YQ belasting, ook wel bekend als brandstoftoeslag?Wat overigens geen belasting is, maar niets meer dan een verkapte vorm van het fare-component.
Waarschijnlijk hebben ze dat wel gehedged (hoop ik) maar vraag me af of ze dit soort politieke risico's niet al vooraf inprijzen (als ze dat niet doen zijn ze nogal dom en stom) dus dit is gewoon dubbel naaien van je klant.
Lekker zeg...
Dat benaderen van passagiers om de heffing alsnog te voldoen deden ze al 2007. De negatieve gevolgen voor Transavia zullen wil nihil zijn als ze het anno 2024 nog net zo doen. Enne...dit ga je we waarschijnlijk in de toekomst elke 1-2 jaren bij ze zien.
Afijn nog geen email gehad van het moederbedrijf AF/KLM, Austrian of Delta.
Dat benaderen van passagiers om de heffing alsnog te voldoen deden ze al 2007. De negatieve gevolgen voor Transavia zullen wil nihil zijn als ze het anno 2024 nog net zo doen. Enne...dit ga je we waarschijnlijk in de toekomst elke 1-2 jaren bij ze zien.
Afijn nog geen email gehad van het moederbedrijf AF/KLM, Austrian of Delta.
[ Voor 6% gewijzigd door Grouchy op 18-01-2024 19:10 ]
Wat helemaal vervelend is, is dat wanneer je via KLM een business class ticket boekt naar de VS (of midden-Amerika) met overstap, waar KLM de long haul en Delta de domestic hop doet - dat die Delta vlucht vaak (altijd?) in economy is ipv in First. Vrij makkelijk te missen en geen optie om die naar first te krijgen - wordt nergens getoond tenzij je helemaal doorklikt. Bijv AMS-ATL-LIR 20 januari, en weer terug op 28 januari: 8000 euro, en dan zit je 2x 3.5 uur in economy - en geen duidelijke indicatie in de app.Xandrios schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:59:
Boek je dezelfde vlucht via Delta dan boekt die wel in First; en vaak voor dezelfde prijs.
(Ik vlieg deze toevallig morgen, en ik had dit bijna gemist)
[ Voor 9% gewijzigd door creator1988 op 18-01-2024 20:24 ]
@creator1988 probeer eens via Air France te boeken en kijk wat er dan gebeurt
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
De stoelen in de VS zijn beter, maar service op korte vluchten in First (zeg 1-1.5 uur, typisch Europese vlucht) is vaak non-existent. Dat doen de Europese airlines veel beter.Grouchy schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:32:
Tot je Global Entry hebt en first vliegt. Korte & middellange vluchten voorin de USA zijn over het algemeen toch wat fijner dan die in Europa.
(Bijv bij AA geen meal onder 900 Miles - en dat is een behoorlijk end vliegen)
[ Voor 4% gewijzigd door creator1988 op 18-01-2024 20:38 ]
Exact hetzelfde als KLM. Vraagt me welk tarief ik wil -> business standard -> boekt ATL-LIR (en vv) in Delta Main Cabin.Sorcerer8472 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:30:
@creator1988 probeer eens via Air France te boeken en kijk wat er dan gebeurt
Een zakje chips en een diet Coke. Soms wel 2 drankjescreator1988 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:32:
[...]
De stoelen in de VS zijn beter, maar service op korte vluchten in First (zeg 1-1.5 uur, typisch Europese vlucht) is vaak non-existent. Dat doen de Europese airlines veel beter.
Maar ik prefereer dat toch wel in 2-2 met veel beenruimte, dan 3-3 met 84cm en een middenstoel vrij.
Was vroeger anders. Hij pakte dan wel om eoa reden business cabine. Is blijkbaar veranderd met het nieuwe boekingssysteem.creator1988 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:35:
[...]
Exact hetzelfde als KLM. Vraagt me welk tarief ik wil -> business standard -> boekt ATL-LIR (en vv) in Delta Main Cabin.
Mijn ervaring is dat... het ervan afhangt. Waarvan weet ik niet, maar het hangt -ergens- van af. Heb inderdaad vaker gezien dat na een overstap in de US de kortere delta vlucht in economy is... maar dan een dag later is hij wel in business. Heb het gevoel dat het te maken heeft met KLM's codeshares - wellicht zijn enkel de lagere business fares beschikbaar via KLM codeshares oid.
Een vrij belachelijk gat in het XP-systeem. Waarom domestic geen 5 XP is snap ik niet.Xandrios schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:59:
offtopic:
Doe desnoods revenue-based systeem, ook prima, XP is een rotzooi
Naar maaltijden kan je inderdaad fluiten op de kortere vluchten in de USA. Je kan dan weer fluiten naar snackboxen en pre departure drink service intra Europa.creator1988 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:32:
[...]
De stoelen in de VS zijn beter, maar service op korte vluchten in First (zeg 1-1.5 uur, typisch Europese vlucht) is vaak non-existent. Dat doen de Europese airlines veel beter.
(Bijv bij AA geen meal onder 900 Miles - en dat is een behoorlijk end vliegen)
En 900 miles is een behoorlijk eind in bare bone economy setup stoelen.
Als ik dan voor een FC setup de Caesar salade in een Marcel Wanders box moet missen. Nema problema..
[ Voor 7% gewijzigd door Grouchy op 18-01-2024 22:35 ]
Vaak op SEA gevlogen, maar daar nooit over gedacht om een XP ronde te doen. Ik vlieg altijd al vanaf Brussels, dus ik verdien mijn Platinum al makkelijk, maar dit zou het dan nog extremer maken! Ik zag laatst ook wel dat ik Brussels -> Amsterdam -> London -> Seattle kreeg aangeboden (dat zijn Virgin vluchten vanaf London). Anyway, ik heb genoeg XP, nog 260 te gaan en ik ben PFL.CyBeR schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:45:
[...]
Of overstappen in Canada wil ook nog wel eens lukken, dan is 't natuurlijk wél internationaal. Uit SEA terug naar AMS ben ik altijd via YVR gegaan. 15 extra XP voor nog geen 30 minuten vliegen. En dan dus bij KLM aan boord ipv Delta.
@swtimmer, let wel op: KLM en Virgin vliegen niet meer vanaf dezelfde terminal dus terminalswitch en mogelijk dubbele security nodig (kan misschien iemand met meer kennis van LHR bevestigen?)
Ik zou dat inderdaad ook niet zo snel doen. Lijkt me nogal omslachtig met 2x zo'n hele korte vlucht met overstappen te moeten doen. Maar is wel een manier om echt makkelijk veel XP te pakken.Sorcerer8472 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 02:24:
@swtimmer, let wel op: KLM en Virgin vliegen niet meer vanaf dezelfde terminal dus terminalswitch en mogelijk dubbele security nodig (kan misschien iemand met meer kennis van LHR bevestigen?)
Ik heb net een mail gekregen van Privium dat ze mij een factuur willen sturen voor de periode nadat ik mijn American Express had opgezegd tot en met nu.Boinkie schreef op donderdag 14 september 2023 @ 13:19:
Ik ben AMEX Platinum af. Voordeel was Privium maar nu vlieg ik aankomende maand nog een keer. Iemand een idee of Privium nog actief is of dat deze meteen met AMEX beëindigd wordt?
Het vervelende is dat ik mijn Platinumkaart in augustus 2021 heb opgezegd vanwege de pandemie.
Ik heb net een mail naar ze gestuurd waarin ik uitleg sinds opzegging van mijn American Express Platinum-kaart geen gebruik meer heb gemaakt van enige Priviumdienst en ze mij in de periode van 2.5 jaar geen enkele keer hebben gewezen dat mijn abonnement omgezet zou worden naar een betaald abonnement.
Als ik dat wel had geweten, had ik natuurlijk gelijk opgezegd en dat ik daarom de factuur als onverschuldigd beschouw. Daarnaast erop gewezen dat Privium onderdeel is van Schiphol dat voor meer dan 90% in handen is van de Nederlandse staat, Gemeente Amsterdam en Rotterdam en dat transparantie daar wel bij gepast zou hebben.
Dus als je Amex hebt opgezegd, zorg dat je met deze kennis z.s.m. je abonnement in je Schiphol-account beëindigt.
Geen idee of iemand hier mee te maken heeft gehad, en aangezien de "hulp" van FlyingBlue totaal waardeloos is, even de volgende situatie:
In 2023 heb ik 81 XP's bij elkaar verzameld met vluchten van SkyTeam, exclusief een vlucht met een partner airline die meedoet met Skyteam die 26 XP waard zou zijn. Op de Flying Blue website staat dat het tot 8 weken kan duren voordat partnerairlines de XP boeken in het account: Dus pas na begin februari kan ik miles claimen. Op 1 januari heeft Flying Blue mijn 81 XP's weggepoetst. Als die vlucht van 26 XP punten alsnog wordt geboekt in 2023, ben ik dan wel of geen silver voor een jaartje?
Ik lees ook wel dat er luitjes zijn als "ikvliegveel" die aan het einde van het jaar nog een milagerun doen, dus vraag mij sowieso wel af hoe dit werkt?
Iemand enige ervaring hiermee? Had proberen te zoeken, maar kwam weinig relevante informatie tegen? Ben toch niet de eerste en enige die hiermee te maken krijgt?
In 2023 heb ik 81 XP's bij elkaar verzameld met vluchten van SkyTeam, exclusief een vlucht met een partner airline die meedoet met Skyteam die 26 XP waard zou zijn. Op de Flying Blue website staat dat het tot 8 weken kan duren voordat partnerairlines de XP boeken in het account: Dus pas na begin februari kan ik miles claimen. Op 1 januari heeft Flying Blue mijn 81 XP's weggepoetst. Als die vlucht van 26 XP punten alsnog wordt geboekt in 2023, ben ik dan wel of geen silver voor een jaartje?
Ik lees ook wel dat er luitjes zijn als "ikvliegveel" die aan het einde van het jaar nog een milagerun doen, dus vraag mij sowieso wel af hoe dit werkt?
Iemand enige ervaring hiermee? Had proberen te zoeken, maar kwam weinig relevante informatie tegen? Ben toch niet de eerste en enige die hiermee te maken krijgt?
U.P.L.I.F.T.I.N.G.
Tip voor mensen die naar dubai vliegen en contactlenzen hebben: https://www.reddit.com/r/...d_to_take_off_my_contact/
Ik had hetzelfde als deze link. Ik moest mijn contactlenzen uit doen voor de irisscan, dus zorg dat je of je lenzenpotje en bril bij hebt, of dat je een lenzenpotje bij hebt en ze weer in kan doen zonder spiegel ( dat laatste was bij mij gelukkig)
Ik had hetzelfde als deze link. Ik moest mijn contactlenzen uit doen voor de irisscan, dus zorg dat je of je lenzenpotje en bril bij hebt, of dat je een lenzenpotje bij hebt en ze weer in kan doen zonder spiegel ( dat laatste was bij mij gelukkig)
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Ik heb in mei een retourtje AMS-ARN gepland staan met KLM. Krijg ik gisteren een melding dat de 17.35 van ARN-AMS gecancelled is (drukst bezette vlucht op deze lijn) en dat ik naar die van 20.55 ben gezet. Vraag me af wat de achtergrond van zo'n canceling is, 4 maanden vooraf en dan ook nog de vlucht die normaliter de drukste van de dag op deze lijn is. Iemand een idee?
KL en DL vliegen ook vanaf verschillende terminals en overstappen in LHR is af te raden. Je krijgt wel gratis busexcursie, maar als het daarom gaat dan kan je beter naar een kerstmarkt in Duitsland gaan met bejaardenSorcerer8472 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 02:24:
Thanks hiervoor, want je hebt me totaal onbedoeld voor een aardig probleem behoed. Ik ga over een paar weken naar Dubai en naar aanleiding van deze post ging ik even de paspoortrequirements checken. Het paspoort van mijn dochter verloopt in augustus en het blijkt dat het nog 6 maanden geldig moet zijn bij aankomst in de UAE. Dat halen we op 10 dagen na niet, dus nu als een malle een nieuwe aangevraagd. Vet handig dat Emirates dat niet aangeeft als je de paspoortinfo bij de boeking invoertSnowhite0901 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:24:
Tip voor mensen die naar dubai vliegen en contactlenzen hebben: https://www.reddit.com/r/...d_to_take_off_my_contact/

Ik had qua tijden geen andere optie dan AZ (ITA) te boeken richting Rome. Weliswaar in BC, maar als ik de verhalen hoor is het vrij rampzalig. Ben benieuwd.
The best is yet to come
Ja, maar alleen in de A321 - waar ze er maar twee van hebben. Die vliegen tussen FCO en CDG/LHR/CAI. Vanaf AMS is het normaal 2-2 met lege midden stoel. Persoonlijke service met ITA is, imho, wat minder goed. Ontbijt mediocre, maar lunch/dinner is warm en imho beter dan bij KLM (Hoewel dat geen hoge lat is qua catering..). En er is limoncello als dat je ding is. Paar indrukken:
Lunch:
:strip_exif()/f/image/82fNBMrTl1gzQfIcB8IqWVoB.jpg?f=fotoalbum_large)
Ontbijt:
:strip_exif()/f/image/58xfoEkby1w0cYyv2xB2Qx9N.jpg?f=fotoalbum_large)

Als je zeker weet dat de vluchten XP's zouden moeten verdienen moet je gewoon even de chat functie op de FB website gebruiken, of bellen, om ze te laten bijschrijven. Als je status hebt doen ze het - aan de telefoon - via de PSL.
Lunch:
:strip_exif()/f/image/82fNBMrTl1gzQfIcB8IqWVoB.jpg?f=fotoalbum_large)
Ontbijt:
:strip_exif()/f/image/58xfoEkby1w0cYyv2xB2Qx9N.jpg?f=fotoalbum_large)
In de US wel ja. Maar in andere landen is dat best logisch. In Frankrijk zou het behalen van status anders veel te makkelijk zijn met die korte vluchtjes. Revenue based.. mja. Liever niet eigenlijkANdrode schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:12:
Een vrij belachelijk gat in het XP-systeem. Waarom domestic geen 5 XP is snap ik niet.
offtopic:
Zodra je de vluchten bijgeschreven krijgt wordt je status gecorrigeerd, al dan niet handmatig nadat je er over klaagtRunning_Cow schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:03:
@Xandrios : Okay, cool. Thanks. Ik wacht het dan nog even af
.
Zodra je de vluchten bijgeschreven krijgt wordt je status gecorrigeerd, al dan niet handmatig nadat je er over klaagtAls je zeker weet dat de vluchten XP's zouden moeten verdienen moet je gewoon even de chat functie op de FB website gebruiken, of bellen, om ze te laten bijschrijven. Als je status hebt doen ze het - aan de telefoon - via de PSL.
U.P.L.I.F.T.I.N.G.
En afstand werkt in Europa niet doordat je eigenlijk geen prijsdifferentiatie tussen de korte en lange vluchten hebt. De marktwerking tussen de oligopolisten die een directe vlucht hebbben is beperkt. Een directe KLM vlucht is duur maar wel direct.Xandrios schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:13:
In de US wel ja. Maar in andere landen is dat best logisch. In Frankrijk zou het behalen van status anders veel te makkelijk zijn met die korte vluchtjes. Revenue based.. mja. Liever niet eigenlijk
Zomerdienstregeling? Ze hebben van de week Dresden er ook uit uitgegooid.RandomNick schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:51:
Ik heb in mei een retourtje AMS-ARN gepland staan met KLM. Krijg ik gisteren een melding dat de 17.35 van ARN-AMS gecancelled is (drukst bezette vlucht op deze lijn) en dat ik naar die van 20.55 ben gezet. Vraag me af wat de achtergrond van zo'n canceling is, 4 maanden vooraf en dan ook nog de vlucht die normaliter de drukste van de dag op deze lijn is. Iemand een idee?
Neem aan dat ze het eea hebben geanalyseerd & met het instappen bij SAS kijken ze er nu wat anders tegen aan?
Lijkt me vreemd. Op alle omliggende dagen staat de 17.35 er wel gewoon in. Alleen op deze specifieke dag wordt 'ie opeens eruit gehaald.Grouchy schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 23:56:
[...]
Zomerdienstregeling? Ze hebben van de week Dresden er ook uit uitgegooid.
Neem aan dat ze het eea hebben geanalyseerd & met het instappen bij SAS kijken ze er nu wat anders tegen aan?
@RandomNick : en ook op precies dezelfde dag / tijd een week later? Ik had vorige maand nog een annulering: AF vliegt 7 dagen op de bestemming en nu zes dagen, en precies die dag die ik had geboekt werd uit de regeling gehaald 
In mijn specifieke geval was ik erg blij mee: vrij keuze met uitzoeken dus dagje eerder met nachtvlucht
In mijn specifieke geval was ik erg blij mee: vrij keuze met uitzoeken dus dagje eerder met nachtvlucht
Je kan het ook positief zien. Een wijn van, retail, boven de 10 euro is al redelijk uniek bij KLMGrouchy schreef op zondag 21 januari 2024 @ 05:16:
Aardige crew enzo op m'n laatste vlucht. Die huidige kus van Therese bij ze is echter een wel wat vreemde rode witte wijn;
[Afbeelding]
Inderdaad, als je KLM gewend bent is het altijd even schrikken als je ergens wel wat behoorlijks krijgt:PWM schreef op zondag 21 januari 2024 @ 08:45:
[...]
Je kan het ook positief zien. Een wijn van, retail, boven de 10 euro is al redelijk uniek bij KLM
:strip_exif()/f/image/xv3klh27O1zC3I2sedMK1hFq.jpg?f=fotoalbum_large)
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Wellicht had de maker van de KLM wijnfolder dezelfde mening en wellicht een slokje te veel van de Duris Reserva genomen voordat hij/zij begon met typen van de beschrijvingfsfikke schreef op zondag 21 januari 2024 @ 09:04:
[...]
Inderdaad, als je KLM gewend bent is het altijd even schrikken als je ergens wel wat behoorlijks krijgt:
Ik heb even een theoretisch vraagje naar aanleiding van een een KLM-vlucht naar Dublin die ik net zag uitwijken naar Belfast: wat gebeurt er dan eigenlijk met passagiers die alleen een EU-identiteitskaart hebben en geen paspoort? Want in principe zou je gewoon met trein of bus van Belfast naar Dublin kunnen, maar officieel heb je tegenwoordig in het VK een paspoort nodig.
Met wat rondzoeken kon ik geen duidelijk antwoord vinden.
Volgens mij is het juiste antwoord: It depends...Commendatore schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:58:
Ik heb even een theoretisch vraagje naar aanleiding van een een KLM-vlucht naar Dublin die ik net zag uitwijken naar Belfast: wat gebeurt er dan eigenlijk met passagiers die alleen een EU-identiteitskaart hebben en geen paspoort? Want in principe zou je gewoon met trein of bus van Belfast naar Dublin kunnen, maar officieel heb je tegenwoordig in het VK een paspoort nodig.
Als een passagier het land niet binnenkomt, om wat voor reden dan ook, is dat het probleem van de luchtvaartmaatschappij die hem gebracht heeft.Commendatore schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:58:
Dat is dus meestal met hetzelfde vliegtuig terug naar huis.
Daarom controleren ze ook bij het inchecken of je de juiste papieren hebt.
[ Voor 4% gewijzigd door RocketKoen op 21-01-2024 22:55 ]
Ja, maar die controle is gedaan en voor de oorspronkelijke bestemming is dat ok.RocketKoen schreef op zondag 21 januari 2024 @ 22:54:
[...]
Als een passagier het land niet binnenkomt, om wat voor reden dan ook, is dat het probleem van de luchtvaartmaatschappij die hem gebracht heeft.
Maar nu ben je omgeleid. Word je dan ook in de vlucht terug gezet? Maar wat als er geen vlucht terug van Belfast naar Schiphol bestaat? Dat vliegtuig zal na een wachttijd verder gaan naar Dublin, maar dat zal geen passagiersvlucht zijn. Of terug naar schiphol, maar ook zonder passagiers.
Signatures zijn voor boomers.
Bedoel je specifiek non-Schengen? Ik vlieg gemiddeld 1 a 2 keer per maand sowieso vanaf BLL, COP, MUC of BER naar AMS. En de keren dat ik een paspoort bij boarden heb moeten laten zien kan ik op 1 hand tellen, simpelweg de boarding pass scannen is in mijn ervaring voldoende.RocketKoen schreef op zondag 21 januari 2024 @ 22:54:
[...]
Als een passagier het land niet binnenkomt, om wat voor reden dan ook, is dat het probleem van de luchtvaartmaatschappij die hem gebracht heeft.
What's a cube to you?
Kunnen kiezen uit verschillende soorten champagne in business is volgens mij wel redelijk uniek. QR is 1 van de weinigen die dat doet.fsfikke schreef op zondag 21 januari 2024 @ 09:04:
[...]
Inderdaad, als je KLM gewend bent is het altijd even schrikken als je ergens wel wat behoorlijks krijgt:
[Afbeelding]
De luchtvaartmaatschappij zal een oplossing moeten bieden. Dat kan bijvoorbeeld met een speciale vlucht. Het land waar de noodlanding wordt gemaakt kan bepalen wat er in de tussentijd met de passagiers gebeurt. Je kunt een kortdurend visa krijgen, je paspoort kan tijdelijk worden ingenomen, of je kunt worden vastgezet.Maasluip schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:28:
[...]
Ja, maar die controle is gedaan en voor de oorspronkelijke bestemming is dat ok.
Maar nu ben je omgeleid. Word je dan ook in de vlucht terug gezet? Maar wat als er geen vlucht terug van Belfast naar Schiphol bestaat? Dat vliegtuig zal na een wachttijd verder gaan naar Dublin, maar dat zal geen passagiersvlucht zijn. Of terug naar schiphol, maar ook zonder passagiers.
Die hebben 2 collegas van me gehad, die konden de deur-deur betaalde reisuren wel waarderen op dat moment
Zelf ook wel eens zoiets gehad met een AMS-TPE die 20 uur vertraagd was bij vertrek (wat overigens best goed geregeld werd door KLM), dat leverde mooi 40u deur-deur op, want ik was niet thuis en niet op m'n bestemming.
[ Voor 25% gewijzigd door 4x2 op 22-01-2024 11:28 ]
leeg
KLM heeft de eerste vluchten met hun aankomende A321neo in hun reserveringssysteem gezet. Op volgorde:
Amsterdam – Copenhagen 26AUG24 KL1267/1268 (inaugural flight)
Amsterdam – Berlin 26AUG24 KL1777/1778
Amsterdam – Stockholm Arlanda 26AUG24 KL1225/1226
Net een vlucht geboekt in Delta's A321:CyBeR schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:07:
KLM heeft de eerste vluchten met hun aankomende A321neo in hun reserveringssysteem gezet. Op volgorde:
[...]
:strip_exif()/f/image/sPMNLthTNK8fovmWgzle20jU.jpg?f=fotoalbum_large)
Ergens hoop je dan dat KLM degene is binnen Europa die de Intra-Europe business nieuw leven in blaast. Maar helaas.
En dan zijn de First stoelen in de US over het algemeen goedkoper dan Intra-Europe business.
Ik heb zelf 1 keer op LHR gestaan met alleen een rijbewijs bij meCommendatore schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:58:
Een vriendelijk "nooit meer doen" en ik was binnen. Dan zal het wel helpen dat ik een Nederlands en geen Iraans rijbewijs mee heb.
Net een vlucht geboekt in Delta's A330. Terugvlucht met een neo met Delta One suite.

Signatures zijn voor boomers.
Ik heb heen de One suite in de A350. Terug helaas in de 2-2-2 in de KLM. Gelukkig nog wel rij 1, kan ik de voeten nog kwijt.Maasluip schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:53:
[...]
Net een vlucht geboekt in Delta's A330. Terugvlucht met een neo met Delta One suite. [Afbeelding]
Ik heb begin januari een ticket via Delta geboekt. Nu heb ik, achteraf gezien, vermoedelijk een fout gemaakt door een tweede en derde doopnaam toe te voegen. De (fictieve) doopnamen zijn: Klaas Jan Piet. De (fictieve) achternaam is Jacobusse.
Nu staat er het volgende op mijn ticketbevestiging: Klaas Ja Jacobusse (de rest is weggevallen).
Delta klantenservice zegt de overige namen wel te zien staan in hun systeem. Gaat dit nog voor problemen zorgen met inchecken, of is vooral de eerste naam van belang?
Nu staat er het volgende op mijn ticketbevestiging: Klaas Ja Jacobusse (de rest is weggevallen).
Delta klantenservice zegt de overige namen wel te zien staan in hun systeem. Gaat dit nog voor problemen zorgen met inchecken, of is vooral de eerste naam van belang?
Zou ik me geen zorgen om maken. Maar voortaan inderdaad alleen voornaam en achternaam gebruiken.
Doe het al jaren zo inclusief de doopnamen (staat zo in m'n verified paspoort data bij Delta in het systeem ) die ook ergens halverwege worden afgebroken op je boardingpass en nooit geen problemen.MarkVer schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:11:
Ik heb begin januari een ticket via Delta geboekt.
Ik ben zelf al jaren geleden gestopt met het invoeren van doopnamen omdat het in mijn geval nooit volledig past. Gebruik alleen mijn voornaam nu, maar voorheen wel vaker een halve naam ingevoerd, nooit problemen gehad. Nu heb ik nooit Delta gevlogen, maar ik zou geen problemen verwachten.MarkVer schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:11:
Ik heb begin januari een ticket via Delta geboekt. Nu heb ik, achteraf gezien, vermoedelijk een fout gemaakt door een tweede en derde doopnaam toe te voegen. De (fictieve) doopnamen zijn: Klaas Jan Piet. De (fictieve) achternaam is Jacobusse.
Arh, is een lange vlucht nu ook aangepast naar een oude KLM 777 indeling
Toen ik boekte was het de nieuwe.
Het viel mijn collega op dat bij het boeken, vluchten met de nieuwe business duurder zijn dan met de oude. Heb zelf even de proef op de som genomen met 3 voorbeelden en daar leek het inderdaad zo te zijn. Niet echt een wetenschappelijk resultaat natuurlijk. Maar wel irritant als je meer betaalt maar minder krijgt.
Het viel mijn collega op dat bij het boeken, vluchten met de nieuwe business duurder zijn dan met de oude. Heb zelf even de proef op de som genomen met 3 voorbeelden en daar leek het inderdaad zo te zijn. Niet echt een wetenschappelijk resultaat natuurlijk. Maar wel irritant als je meer betaalt maar minder krijgt.
Wat is de kans dat ze weer een verandering doorvoeren ? Misschien heb je dan weer geluk. Je krijgt er trouwens geen melding van: dus valt het je pas op puur als je in de app checkt of heb je andere methodePWM schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:34:
Arh, is een lange vlucht nu ook aangepast naar een oude KLM 777 indelingToen ik boekte was het de nieuwe.
Ik heb trouwens dan jouw 777 gekregen want vorige week zag ik de aanpassing naar de nieuwe business class voor mijn aankomende vlucht
Hoop dat AF zijn vlucht ook nog aanpast naar een a350 zoals bij het boeken wel het geval was….
Kreeg geen melding. Kwam het toevallig tegen toen ik ging kijken of ik de vlucht kon aanpassen.We Are Borg schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:14:
[...]
Wat is de kans dat ze weer een verandering doorvoeren ? Misschien heb je dan weer geluk. Je krijgt er trouwens geen melding van: dus valt het je pas op puur als je in de app checkt of heb je andere methode?
Wat dat betreft weet je het met LAX ook gewoon nooit. Ze vliegen 772/773/789/787-10 op de route. Maar goed, zolang het geen KLM A330 is, vind ik alles al goed.
Onlangs had ik 2 uur vertraging met een Europese vlucht vanaf Schiphol wegens slecht weer. Ik had max een uur berekend om, na aankomst, het vliegveld over te lopen en over te stappen op een trein. Als alternatief kon ik tot ~1:45 na geplande aankomst nog een taxi pakken en vanaf een ander punt de laatste trein (van de dag) pakken.
Uiteindelijk met 2 uur vertraging aangekomen dus hotel moeten boeken voor de nacht, en nieuw vervoer voor de volgende ochtend. Had weinig hoop maar omdat de reis met Amex (FB variant) was betaald was deze theoretisch verzekerd. Dat loopt via AXA en die verzoeken dan een hoop papierwerk (Zoals een verklaring van de airline waarom ze niet uitbetalen volgens EU 261/2004, wat duidelijk niet van toepassing was). Meerdere keren claim moeten indienen (ze maken het niet makkelijk) maar uiteindelijk heeft het wel gewerkt. Betaling per bank voor alle gemaakte kosten, incl overnachting bij een Marriott. In één keer de jaarkosten van de Amex kaart terugverdient.
Had nooit zo'n hoge pet op van credit card verzekeringen, maar was wel blij om te zien dat het wel kán werken
Uiteindelijk met 2 uur vertraging aangekomen dus hotel moeten boeken voor de nacht, en nieuw vervoer voor de volgende ochtend. Had weinig hoop maar omdat de reis met Amex (FB variant) was betaald was deze theoretisch verzekerd. Dat loopt via AXA en die verzoeken dan een hoop papierwerk (Zoals een verklaring van de airline waarom ze niet uitbetalen volgens EU 261/2004, wat duidelijk niet van toepassing was). Meerdere keren claim moeten indienen (ze maken het niet makkelijk) maar uiteindelijk heeft het wel gewerkt. Betaling per bank voor alle gemaakte kosten, incl overnachting bij een Marriott. In één keer de jaarkosten van de Amex kaart terugverdient.
Had nooit zo'n hoge pet op van credit card verzekeringen, maar was wel blij om te zien dat het wel kán werken
Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:
Chrome Extensie
Wikipedia: List of airports by IATA code: A
Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.
Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.
Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:
Chrome Extensie
Wikipedia: List of airports by IATA code: A
Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.
Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.
Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2