Zo na de kerst even mijn review van jetBlue mint op de route AMS-JFK.
Toen bekend werd dat jetBlue vanuit Amsterdam ging vliegen op JFK heb ik voor mijn vrouw en voor mij een paar dagen NYC geboekt. Om zo voor de kerst daar eens de kerstsfeer opsnuiven. De reden om met jB te gaan vliegen was voornamelijk de prijs. voor 1600e pp was die gewoon erg goed te noemen. Daarnaast leek het me wel een leuke ervaring om eens in een narrow body de oceaan over te steken. Bij het inchecken zag ik dat beide Mint Studio's nog beschikbaar waren, dus voor 300 euro per leg die upgrade ook geboekt. Er zijn 2 mint studio's aan boord en dat zijn de eerste 2 stoelen, 1A en 1F. Daarin heb je meer ruimte dan in de gewone business class (mint suite) seat. Aangezien we dit op de terugweg ook weer gedaan hebben, kwam de totale prijs voor een retourtje in de mint studio dus op 2200e pp.
Nu, het "hard product":
De mint studio geeft een zee van ruimte. Er is ook een soort van zitje naast je, met daaronder een ook bewegend deel wat omhoog klapt zodra je stoel in slaapmode gaat. je krijgt dat dus eigenlijk een groot matras.Helaas is dat niet symetrisch en de ruimte bij je voeten blijft redelijk beperkt. Maar voor de zij-slapers (zoals ik) is dit echt ideaal. Tot dusverre de fijnste business class stoel die ik heb gehad, zeker voor die prijs.
Het IFE systeem is prima te noemen. De mint studio's hebben een 22inch scherm en dat is erg duidelijk. Ook de NC hoofdtelefoons die je krijgt zijn de beste die ik tot nu toe in een vliegtuig heb gezien/beluisterd. Het was voor mij tevens de eerste keer dat ik vloog met live TV aan boord. Stel je daar niet teveel bij voor, maar je kunt live kijken naar cnn , bbc en een sportzender die ik niet kende. Maar het leuke was dat deze zender wel live Premier League uitzond op de zaterdag dat wij vlogen. Wedstrijd na wedstrijd. Prima voor mij dus, als liefhebber. Verder is er een overvloed aan films en series te bekijken. Volgens mij is zo'n beetje de hele HBO catalogus beschikbaar naast nog heel veel anders. De wifi was gratis en snel. Doordat ik internet had, en dus de app "live score" kon draaien, zag ik dat "live" TV ongeveer 1,5 minuut achter liep op de werkelijkheid. Ik vond dat prima en boven verwachting.
Het soft product:
Voor de vlucht, lounge access: die is er niet. jB is 1 van de weinige airlines waarbij lounge access niet bestaat, ongeacht je boekingsklasse. Nu was dat voor mij op AMS niet zo'n issue omdat ik Privium en PP heb, maar voor anderen die de volle business class experience verwachten kan dat wel een dingetje zijn. Zeker met het oog op mijn volgende punt zou je je bent wel vol willen proppen in de/een lounge. Iets wat ik dus niet gedaan had. Op JFK mag je in Terminal 5 boarden. Daar is sowieso geen lounge.
Dat brengt me bij het volgende:
De keuze voor het eten aan boord , 2 rondes (1x na opstijgen, 1x voor landen), kun je doorgeven via je IFE scherm. Erg makkelijk. Je mag per ronde een aantal koude en 1 warme schotel bestellen.
Ik kan er kort over zijn, dat eten vond ik niet te eten. Vooral de warme schotels niet. Ik had kip die zo taai was.. dat de zool van een goed paar wandelschoenen is er niks bij zou zijn. Dit was de eerste keer voor mij dat ik met honger in een vliegtuig zat, business class. Dus me uiteindelijk maar tegoed gedaan aan nootjes en chips ,waar ik om moest vragen.
Het personeel doet zijn best, maar ik vond het redelijk amateuristisch overkomen allemaal. Aangezien jetBlue gewoon een low cost carrier is in de VS, kun je er denk ik ook niet al te veel van verwachten. Het enige vreemde vond ik dat ze 45 minuten voor landing die NC headphones al kwamen innemen. Ze waren er heel, heel zuinig op. Maar ik zat nog gewoon lekker TV te kijken. Dan krijg je dus van die hop-on-hop-off bus-in-ear- hoofdtelefoontjes om verder te kijken. Heel apart. Verder had ik via reviews op youtube begrepen dat je in de mint studio een pyjama zou krijgen. Nu vind ik dat niet zo belangrijk, maar neem normaal gesproken wel een dunne joggingbroek mee om in te slapen zodat ik dat niet in jeans hoef te doen. Nu dus niet vanwege de reviews. Helaas, helaas, jB is hier mee gestopt of ze waren op (dat wist de FA niet precies). Dit bij zowel de heen- als terugvlucht. Daarnaast ging bij mij op de terugvlucht dat flapje wat een groot matras maakt niet omhoog. Een kapotte stoel dus. Nu was dat gelukkig niet zo'n probleem, ik was moe en heb heerlijk geslapen, maar de crew reageerde daar nogal lauwtjes op. Eerst werd me verteld dat dat gedeelte van de stoel ook helemaal niet behoorde te bewegen. Toen ik de stoel van mijn vrouw liet zien veranderde dat feit die mening en werd het een "ah ja, daar kunnen wij helaas niks aan doen".
Zouik deze reis nogmaals met jB maken? Voor die prijs zeker. Maar ik heb nav dit stukje eens gekeken , en ik kan die prijzen niet meer vinden. Ze zij nu zelfs duurder dan KLM business, als ik zoek op zaterdag vertrek/woensdag terug voor de aankomende maanden. Bij ongeveer gelijke prijzen zou ik voor KLM gaan. Dit puur vanwege de service, het eten, lounge toegang, XP, de terminal/lounge op JFK en de minder low cost carrier uitstraling in het algemeen. Daarnaast vliegt een wide body ook net iets sneller dan zo'n A321.
Dat betekent, stam + t .