Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 188 ... 251 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:37
We Are Borg schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:18:
PE voor 5200 is wel erg veel geld voor PE. Vanuit AMS is het natuurlijk ook een behoorlijke afstand. Ik zou SQ kiezen: erg goede airline, betere connectie en betere prijs
SQ zit maar iets onder KLM, maar het product lijkt wel beter, evenals de verbindingen. Cathway zit er nog fors onder. Heb je daar ervaring mee?
Bij KLM kan ik met de XP van deze trip Gold binnen hengelen (meeste andere trips zijn binnen EU), maar dat hoeft niet ten koste van alles.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Cathay was altijd uitstekend. Wel heel erg geleden onder covid, geen idee hoeveel daarvan nog door werkt. Maar ze vliegen een A350 naar AMS en dat is sowieso fijn.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20-09 11:10

Daniel

Kapitein NCC-1701
RandomNick schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:00:
Ik ben bezig met plannen van een businesstrip naar Australië, invliegen via Perth rond een vrijdag, terug via Melbourne de volgende vrijdag of zaterdag. Qua prijs (in klasse Premium Economy) is Cathay Pacific substantieel goedkoper dan KLM (vaak combi KLM/Qantas) of Singapore Airlines. Iemand enige ervaring met deze maatschappij. Andere tips zijn overigens ook welkom :-). Voor de XP ligt mijn voorkeur bij KLM, maar zowel Cathay Pacific als Singapore Airlines hebben beter verbindingen, de eerste via HKG en de laatste via SIN. Verschil in prijs is bijna 50%, waarbij KLM rond de EUR 5200 zit.
Welke data? Want 5200 voor enkel PE is inderdaad wel heel erg stevig. Ik denk dat je mixed cabin (lange stuk business, 'korte' stuk PE) nog wel eens goedkoper zou kunnen uitkomen. Met Scoot kun je vanuit Singapore voor ~800 PE naar Perth en terug uit Melbourne. Als je dan voor minder dan 4500 business in Singapore komt ben je al voordeliger uit. Op wat random gekozen data in maart is hele route business met Cathay ook rond de 5k

[ Voor 18% gewijzigd door Daniel op 06-12-2023 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
https://www.upinthesky.nl...irbus-a321-van-transavia/
transavia lijkt de 19de hun feestje te kunnen geven.,...

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
Daniel schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:53:
[...]

Welke data? Want 5200 voor enkel PE is inderdaad wel heel erg stevig. Ik denk dat je mixed cabin (lange stuk business, 'korte' stuk PE) nog wel eens goedkoper zou kunnen uitkomen. Met Scoot kun je vanuit Singapore voor ~800 PE naar Perth en terug uit Melbourne. Als je dan voor minder dan 4500 business in Singapore komt ben je al voordeliger uit. Op wat random gekozen data in maart is hele route business met Cathay ook rond de 5k
Ik heb de ITA matrix gebruikt. Data rond 2e / 3e week Feb 2024. Tips voor een betere tool zijn welkom.
Vanuit risico op bagageverlies / bagagegedoe heb ik eigenlijk niet zo nagedacht over verschillende operators voor verschillende vluchten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik weet niet of die 5200 euro je budget is, maar ik zou dan lekker naar Dusseldorf rijden en deze doen:|
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q_wnXzEIuOFpOCWC3Hh4bsmXs58=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tD1VaTjDy7yguX2giOlzq7MX.png?f=fotoalbum_large

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:45

4x2

lộn xộn quá

RandomNick schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:00:
Ik ben bezig met plannen van een businesstrip naar Australië, invliegen via Perth rond een vrijdag, terug via Melbourne de volgende vrijdag of zaterdag. Qua prijs (in klasse Premium Economy) is Cathay Pacific substantieel goedkoper dan KLM (vaak combi KLM/Qantas) of Singapore Airlines. Iemand enige ervaring met deze maatschappij.
Paar (naja, 8 :+) jaar terug een keer met CX AMS-HKG-TPE gevlogen, AMS-HKG weet ik zo niet meer welk vliegtuig (ik denk een 777), HKG-TPE was een A340, maar het beviel prima, het zag er wat gedateerd uit, maar de stoelen hadden meer dan genoeg ruimte, zaten prima en konden ver genoeg achterover om wat te slapen.

KLM heb ik een tijdje terug een PE upgrade gekocht voor AUS-AMS (787) voor 250eur.
ik was benieuwd of het de moeite was aangezien mijn werkgever een stel goedkope eikels is (ondanks een winstmarge van 50% ofzo)
Naja, als ik dat nog een keer wil doen mag die stoel max 50eur kosten, ik vond het tegenover de andere PE producten waar ik ervaring mee heb (Delta, CX, China Airlines, Air France) echt veel minder.

Om overigens een idee te geven in hoeverre ik binnen skyteam m'n best doe om niet met KLM te vliegen vanwege de baggerstoelen: Afgelopen 2 weken in Seoul geweest, met Korean air heen en terug gevlogen in economy omdat ik dat comfortabeler vind dan eco comfort bij KLM, en ik ben 1m86 :X
En het eten is over het algemeen best prima bij Korean.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Oh, en ik heb nog even gekeken @RandomNick , het langste segment uit die QA itinerary , MEL-DOH , vlieg je Qsuites.. Gekozen tot beste business class door skytrax. Volgens mij al een aantal jaren achter elkaar. Enjoy ;-)

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandomNick
Apache4u schreef op woensdag 6 december 2023 @ 18:34:
Oh, en ik heb nog even gekeken @RandomNick , het langste segment uit die QA itinerary , MEL-DOH , vlieg je Qsuites.. Gekozen tot beste business class door skytrax. Volgens mij al een aantal jaren achter elkaar. Enjoy ;-)
Dank je voor deze tip. Duesseldorf is zeker een optie voor vertrek. Eens kijken of dit intern gaat lukken, en anders pak ik de PE van QA. Ook die ziet er prima uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 15:17
Ik ben benieuwd of jullie me kunnen helpen. We willen volgend jaar samen een leuke reis maken, en heb zo'n 110k miles bij KLM te besteden. Aantal opties die we nu serieus overwegen is eind augustus AMS-SLC en eind september SEA-AMS; dan hebben we bijna een maand om met een RV een trip te maken langs de parken in het noorden. Dit jaar in Canada geweest, dus dat zou niet direct de eerste optie zijn, en de hoek SFO / LA zijn we reeds bekend. Het hoeft ook niet de VS te zijn, maar het doel is om veel te zien, veel te hiken, en vooral te profiteren van die 110k miles. Nu zoeken we al dagenlang naar de beste deals, en de eerstgenoemde (AMS - SLC, SEA - AMS) komt qua punten ook lekker uit, maar ik ben benieuwd of we misschien iets over het hoofd zien.

Ook qua tooling zijn we benieuwd, ik heb nu al letterlijk uren op de KLM reward mile site verschillende bestemmingen en data ingevoerd, en alhoewel dat een leuke vorm van voorpret is, mis ik vast eea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
4x2 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:17:
[...]
Naja, als ik dat nog een keer wil doen mag die stoel max 50eur kosten, ik vond het tegenover de andere PE producten waar ik ervaring mee heb (Delta, CX, China Airlines, Air France) echt veel minder.
En een tip voor premium economy: Swiss!

Positief verbaasd. Een pre-departure drankje in niet-business. Zwitserse wijnen. Interessant product.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scott
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:57

Scott

Ik ben, dus ik tweak

vistu schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:19:
Ik ben benieuwd of jullie me kunnen helpen. We willen volgend jaar samen een leuke reis maken, en heb zo'n 110k miles bij KLM te besteden. Aantal opties die we nu serieus overwegen is eind augustus AMS-SLC en eind september SEA-AMS; dan hebben we bijna een maand om met een RV een trip te maken langs de parken in het noorden. Dit jaar in Canada geweest, dus dat zou niet direct de eerste optie zijn, en de hoek SFO / LA zijn we reeds bekend. Het hoeft ook niet de VS te zijn, maar het doel is om veel te zien, veel te hiken, en vooral te profiteren van die 110k miles. Nu zoeken we al dagenlang naar de beste deals, en de eerstgenoemde (AMS - SLC, SEA - AMS) komt qua punten ook lekker uit, maar ik ben benieuwd of we misschien iets over het hoofd zien.

Ook qua tooling zijn we benieuwd, ik heb nu al letterlijk uren op de KLM reward mile site verschillende bestemmingen en data ingevoerd, en alhoewel dat een leuke vorm van voorpret is, mis ik vast eea.
Als je dit via de website van Air France doet en geen datum invult krijg je een maandkalender te zien. Dat is iets makkelijker dan steeds per dag moeten kijken. Je kunt ook nog naar Portland (PDX) kijken in de VS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
RandomNick schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:40:
[...]

Ik heb de ITA matrix gebruikt. Data rond 2e / 3e week Feb 2024. Tips voor een betere tool zijn welkom.
Vanuit risico op bagageverlies / bagagegedoe heb ik eigenlijk niet zo nagedacht over verschillende operators voor verschillende vluchten.
In mijn ervaring mist ITA soms best wel wat routes, wat ik meestal doe is via google flights/ITA de beste verbindingen zoeken en dan via de airlines zelf de prijs erbij.

Losse tickets is inderdaad niet ideaal maar soms nog wel te overwegen als het er voor zorgt dat je een lokale LCC kan gebruiken die niet te boeken is als onderdeel van een long haul ticket. Overigens heb ik ook wel meegemaakt dat bagage zelfs met losse tickets gewoon werd doorgelabeled naar de eindbestemming maar wellicht was dat een uitzondering.

Die driehoeksroute maakt het wat lastig, bijv met SQ vind ik ineens geen business opties terug vanuit Melbourne (alleen Eco/PE). Relatief voordelige opties met Skyteam vergen twee keer overstappen en lange layovers (via Parijs en Ho Chi Minh-city met Vietnam Airlines voor ~4700) De suggestie om vanuit Dusseldorf met QR te vliegen is idd een heel goed alternatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:08
Wat een bende op Schiphol vandaag. Het is mistig en alles is flink vertraagd. In mijn geval al bijna 3 uur.

De *A lounge (#27) is bijna helemaal vol, zo druk heb ik het nog niet eerder gezien. De Aspire lounge ernaast heeft een rij voor toegang vanaf de lift tot deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
  • Laatst online: 18-09 15:17
Xandrios schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:15:
Wat een bende op Schiphol vandaag. Het is mistig en alles is flink vertraagd. In mijn geval al bijna 3 uur.

De *A lounge (#27) is bijna helemaal vol, zo druk heb ik het nog niet eerder gezien. De Aspire lounge ernaast heeft een rij voor toegang vanaf de lift tot deur.
Zeg dat. Privium voor controle zit aardig vol maar nog wel te doen, maar we zitten hier nog wel wat uurtjes voor onze vertraagde vlucht gaat. Als die gaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Dat heeft die Aspire lounge vaak. De vraag is of dit alleen met priority pass, of ook bij status/business ticket speelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 09:51

Sorcerer8472

Mens sana?

Scott schreef op woensdag 6 december 2023 @ 23:10:
[...]

Als je dit via de website van Air France doet en geen datum invult krijg je een maandkalender te zien. Dat is iets makkelijker dan steeds per dag moeten kijken. Je kunt ook nog naar Portland (PDX) kijken in de VS.
Voor @vistu Vancouver (YVR) is wellicht ook een interessante optie als je de RV daar kunt returnen, net over de grens toch nog even Canada in :)

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Zit nu in de 787 business class van UX naar MAD maar toen ik binnenliep dacht ik dat ik verkeerd was en bij premium economy was beland :P

Op de terugweg als het goed is hun nieuwe 1-2-1 product, we zullen zien.

Edit: terugkijkend is dat denk ik ook zo, want mij werd een 2-2-2 opstelling beloofd maar het was 2-3-2.

Edit 2: inderdaad, ec-nvy, een geleaset toestel van Norse Atlantic.

[ Voor 29% gewijzigd door CyBeR op 08-12-2023 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
Das wel zuur - als dat een substantieel ander product was kun je wellicht daar compensatie voor krijgen?

Heb UX één keer transatlantisch gevlogen in business, de service en maaltijd maakt veel goed. Het hardproduct was idd 2-2-2 en niet ideaal. Ook niet vreselijk slecht overigens, maar niet op het niveau van een modernere cabine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Xandrios schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 17:00:
Das wel zuur - als dat een substantieel ander product was kun je wellicht daar compensatie voor krijgen?
Dat is inderdaad substantieel anders dus daar gaan we als ik terug ben idd een klacht aan wijden. Om te beginnen is het gewone product lie-flat en dit niet.

Beloofd:
Afbeeldingslocatie: https://thepointsguy.global.ssl.fastly.net/us/originals/2019/04/20190417_Air-Europa-787-8-Business-Class_NEllis-25.jpg

Gekregen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZUymV9q9aDFdNbZBAE-i3gykBb4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dWNJCIA2JOdYqrNzVs8zadMA.jpg?f=fotoalbum_large

Niet bijster comfortabel ook overigens, op een vlucht van 2.5u wel te doen maar de oceaan zou ik er niet in over willen steken.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 08-12-2023 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De KLM vlucht van mijn broer werd van de week na 8 uur hangen op Schiphol geannuleerd. De bagage was in de kelder en kreeg hij niet mee naar huis.

Word ie nu 2 dagen later gebeld door het bestemmingsvliegveld dat zijn koffers er zijn. En dat ze die niet terug kunnen sturen doordat er iets in zit waar een certificaat nodig is.

Moet ie nu 2 uur heen en weer vliegen om zijn koffer op te halen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Op kosten van KLM neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
PWM schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:03:
En dat ze die niet terug kunnen sturen doordat er iets in zit waar een certificaat nodig is.
iets met vrij verkeer van goederen binnen EU.

En een certificaat?
Hoe weet de afhandelingsmaatschappij dit? Is dit iets wat is aangeven bij de klm?
Of komt dit vanuit douane/politie/overheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
jack zomer schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:14:
[...]

iets met vrij verkeer van goederen binnen EU.

En een certificaat?
Hoe weet de afhandelingsmaatschappij dit? Is dit iets wat is aangeven bij de klm?
Of komt dit vanuit douane/politie/overheid?
Het is een geweer, doen ze wat lastiger over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
PWM schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:24:
[...]

Het is een geweer, doen ze wat lastiger over.
ja, dat kan idd wel een probleempje opleveren...

wapens en vliegen zijn in normale gevallen al een uitdaging af en toe.

trouwens van mening dat de klm het maar moet regelen
of ze halen de koffers naar nld.
of ze faciliteren een vlucht van en naar

[ Voor 18% gewijzigd door jack zomer op 09-12-2023 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

CyBeR schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 18:39:
[...]

Dat is inderdaad substantieel anders dus daar gaan we als ik terug ben idd een klacht aan wijden. Om te beginnen is het gewone product lie-flat en dit niet.

Beloofd:
[Afbeelding]

Gekregen:
[Afbeelding]

Niet bijster comfortabel ook overigens, op een vlucht van 2.5u wel te doen maar de oceaan zou ik er niet in over willen steken.
Dat lijkt wel gewoon een PE…

PS: het lukte mij laatst prima om in PE AMS-LAX te doen. Ik ben wel slechts 1,70m…

What's a cube to you?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Rizzi schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:34:
[...]

Dat lijkt wel gewoon een PE…
Dat ís PE.

Dit is een toestel wat AirEuropa geleased heeft van Norse Atlantic, wat de opvolger is van Norwegian Air Shuttle waar die toestellen origineel vandaan komen. Díe verkochten dat inderdaad als Premium Economy (en hadden geen business class.)
PS: het lukte mij laatst prima om in PE AMS-LAX te doen. Ik ben wel slechts 1,70m…
Ja dat kan ook prima in de stoelen die KLM heeft. Deze zijn een ander verhaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xandrios
Het grootste probleem is dat de maatschappij zelf kan bepalen wat/hoe hun Business class product is. In dit geval kan UX ook vrij gemakkelijk laten zien dat je in een beter product vloog dan Economy, sterker nog, dat deze stoelen ook nog eens veel beter zijn dan wat de concurrent (KL of IB) op deze route aanbiedt (in C). Beetje vergelijkbaar met de situatie met domestic-US First class. Die stoelen zijn First domestically... maar ook ongeveer vergelijkbaar met internationaal PE.

Dus als de maatschappij stelt dat dit hun business class product is, dan moet je het al op een stukje false-advertising gooien voor compensatie. Wat niet al te makkelijk is om iets mee te doen, omdat je dan niet gebruik kunt maken van het standaard 261/2004 framework voor downgrade compensatie.

Ben benieuwd wat UX gaat aangeven als je de claim bij ze neerlegt. Hopelijk handelen ze dit netjes af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
We gaan het zien inderdaad. Tot het inchecken werd mij voorgehouden dat het een 2-2-2 product zou zijn, en op hun site is zelfs dat product nergens te zien overigens en tonen ze alleen hun nieuwere 1-2-1 reverse-herringbone product. Men verkoopt strict gezien überhaupt geen premium economy (UX is 2-class), maar gezien dat die cabine 100% vol zat ondanks de extra stoelen tov wat er vooraf verkocht kon zijn gok ik dat men wel goedkope upgrades verkocht.

Ik moest ook echt even een double take doen toen ik aan boord stapte, maar de andere kant op was toch echt de flight deck.

Eerst even zien of ik over 1 of 2 vluchten moet klagen :P Hoewel op dit moment EC-NCY gepland staat aldus FR24 en dat is gewoon een normale 789.

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeR op 09-12-2023 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Voor vliegen naar Ierland zou een ID-kaart toch genoeg moeten zijn? Net toen ik mijn bagage afgaf op Schiphol, werd er namelijk expliciet om mijn paspoort gevraagd. Nu had ik die, naast mijn ID, gewoon bij me, maar het verbaasde me wel.

Vlucht is overigens geboekt met het nummer van de ID-kaart, dus die laten zien bij het boarden, of daar ook het paspoort?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Naar Ierland is een ID-kaart inderdaad genoeg (mits de republiek Ierland, niet Noord-Ierland).

Bij het boarden maakt het niet uit (men checkt alleen of de naam overeenkomt met de boarding pass), maar als je je paspoort toch bij je hebt, en dat zou ik zeker altijd doen, ook binnen de EU, waarom dan moeilijk doen?

Ik heb wat extra ammunitie gevonden voor mijn claim bij UX: https://www.aireuropa.com/es/en/aea/aexperience/premium.html

Aparte cabine die men Premium noemt. Mij is business verkocht.

[ Voor 31% gewijzigd door CyBeR op 10-12-2023 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Nu online
Wat valt er te halen eigenlijk? Zo’n vluchtje naar MAD kost toch ook niet de wereld in BC, bij UX? Krijg je dan het fare-verschil terug?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xandrios
CyBeR schreef op zondag 10 december 2023 @ 10:13:
Ik heb wat extra ammunitie gevonden voor mijn claim bij UX: https://www.aireuropa.com/es/en/aea/aexperience/premium.html

Aparte cabine die men Premium noemt. Mij is business verkocht.
Dat zal zeker helpen. Als ze het zelf PE noemen qua class, dan heb je meer kans op de standaard downgrade compensatie.
wibblemoo schreef op zondag 10 december 2023 @ 11:29:
Wat valt er te halen eigenlijk? Zo’n vluchtje naar MAD kost toch ook niet de wereld in BC, bij UX? Krijg je dan het fare-verschil terug?
EU reg 261/2004 stelt 75% van de fare. Ervan uitgaande dat CyBeR netjes de O klasse heeft vermeden (Want daarmee verdien je niets bij FB ;) ) begint dat bij 180 one-way (excl belasting) in I-class (IY3REE). Dus dan heb je het over een 75% refund van dat bedrag. Maar afhankelijk van het daadwerkelijke ticket kán het veel meer zijn natuurlijk. Vliegen op de laagste tarieven is vrij moeilijk deze dagen.

[ Voor 8% gewijzigd door Xandrios op 10-12-2023 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
wibblemoo schreef op zondag 10 december 2023 @ 11:29:
Om heel veel geld gaat 't niet inderdaad, meer een principekwestie.
Xandrios schreef op zondag 10 december 2023 @ 11:46:
[...]

EU reg 261/2004 stelt 75% van de fare. Ervan uitgaande dat CyBeR netjes de O klasse heeft vermeden (Want daarmee verdien je niets bij FB ;) ) begint dat bij 180 one-way (excl belasting) in I-class (IY3REE). Dus dan heb je het over een 75% refund van dat bedrag. Maar afhankelijk van het daadwerkelijke ticket kán het veel meer zijn natuurlijk. Vliegen op de laagste tarieven is vrij moeilijk deze dagen.
Dat moest ik nog aan laten passen idd want ondanks dat ik 2x "business standard" geselecteerd heb was er één (heenweg) I en de ander O. Best irritant want zover ik kan zien wordt je dat van tevoren niet gemeld, dus kun je bij lappen. En aangezien O-fares niet-wijzigbaar zijn komt daar een change fee én een penalty fee bovenop (want met meer geld is alles wijzigbaar). Maar ja de punten nodig voor eind van de maand dus toch maar gedaan.

De terugweg overigens netjes gekregen wat beloofd was: 787-9 met hun nieuwe 1-2-1 product. Zelfde stoel als KLM in de 787-10 heeft (Jamco Venture) dus bekend verhaal op zich. Wel een ietsje uitgekleed product tov wat ze long-haul zouden aanbieden maar dat is niet onredelijk voor een vlucht van 2.5 uur gate-tot-gate natuurlijk.

Tot mijn grote verbazing trouwens een Nederlandse stewardess, die ze meteen ook maar inzetten om alle aankondigingen te doen aangezien ze vloeiend was in zowel Spaans als Nederlands en Engels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneger
  • Laatst online: 17-09 17:55

Reneger

Wie? IK?

Schiphol vraagje.

Ik vlieg met Lufthansa BC, en heb geprobeerd uit te zoeken of er iets qua priority voor security is. Alleen is de Schiphol website een beetje verwarrend, het enige wat ze noemen is de Sky Priority (Wat dus Skyteam is) en Privium. Kan ik hier ook gebruik van maken, is er een ander iets, of moet ik de standaard rijen gebruiken? Ik lees hier en daar dat je een beetje brutaal kan zijn en gewoon de Sky Priority kan gebruiken, als je er om vraagt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:19

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Alle business op Schiphol kan via de priority lane

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
En ze hebben sinds het Debacle van de Tent vorig jaar nog steeds mensen staan die boarding passen controleren op of ze wel priority hebben, dus met "brutaal zijn en vragen" kom je er niet maar als er Business of VIP of (Sky)Priority op staat dan is 't goed.

Mijn vermoeden is als ze iets roods op een mobile boarding pass zien dat ze 't wel ok vinden, als dat er niet is gaan ze wat harder kijken.

[ Voor 21% gewijzigd door CyBeR op 11-12-2023 09:31 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Ik heb een oud-collega die altijd een rood stempeltje met dikgedrukt Priority in zijn tas had. Zodra hij zijn BP had, drukte hij hem erop en liep fluitend de Prio rij in, ook in het buitenland. Nooit problemen gehad _O- Geen idee of hij het nog doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Nu online
CyBeR schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:30:
En ze hebben sinds het Debacle van de Tent vorig jaar nog steeds mensen staan die boarding passen controleren op of ze wel priority hebben, dus met "brutaal zijn en vragen" kom je er niet maar als er Business of VIP of (Sky)Priority op staat dan is 't goed.
Beter zetten ze die mensen achter het poortje om de rij een beetje te begeleiden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
PWM schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:45:
Ik heb een oud-collega die altijd een rood stempeltje met dikgedrukt Priority in zijn tas had. Zodra hij zijn BP had, drukte hij hem erop en liep fluitend de Prio rij in, ook in het buitenland. Nooit problemen gehad _O- Geen idee of hij het nog doet.
En bij poortjes waar je moet scannen gaat het mis :p

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Toen ik er gisteren was, was de Aspire lounge helemaal dicht voor verbouwing (hoognodig), en moest je nu naar cafe fleur.. die zat ook ram vol.. en had geen stopkontakten :(

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Dean Martin schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:48:
[...]

niet persee.. poortje zegt nee, maar je laat je Prio zien aan mannetje bij de poort en je blagt jezelf naar binnen ;)
zonder stempel werkt het vaak ook trouwens.. maar zelden dat mensen worden terug gestuurd.. hangt heel erg van de groundcrew af..
ik heb nu status genoeg dat ik legit ben, maar daarvoor deed ik het ook wel eens en maar 1x weggestuurd.. denk dat de meeste mensen het niet durfen en het dus niet een issue is en de ground crew maar een oogje dicht doet (of gewoon niet oplet)

[ Voor 38% gewijzigd door ToolkiT op 11-12-2023 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

We Are Borg schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:26:
Alle business op Schiphol kan via de priority lane
Met mijn bronze status van BA mocht ik zelfs in de prio rij.. wat trouwens niks uitmaakte want de economy lijn was net zo leeg (echt helemaal geen enkele rij.. dat verbaasde me wel na de dramas die bij schiphol waren)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Dean Martin schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:48:
[...]

Volgens mij niet. Op Schiphol gebeurt de check door een persoon. Ben je eenmaal boven, pakt hij elke boardingpass. En bijvoorbeeld op Heathrow, Birmingham, Kopenhagen (een beetje de vliegvelden waar hij kwam) zit er altijd een mannetje naast het poortje. Die scande hem dan, mocht ie alsnog door.

Weet niet of je dit soort geintjes in de US moet doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Dit bleek dus te kloppen.. dus van Heereveen via Utrecht en Leiden naar Schiphol.. -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Waarom zou het niet kloppen?

Je kon ook gewoon via Zuid, moest je alleen even een bus nemen ipv de trein dat laatste stukje. Zelf ook gedaan gisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

CyBeR schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:32:
Waarom zou het niet kloppen?

Je kon ook gewoon via Zuid, moest je alleen even een bus nemen ipv de trein dat laatste stukje. Zelf ook gedaan gisteren.
Ik was hoopvol dat het mee zou vallen (naief, weet ik ;) )

Via zuid was helemaal een mijl op zeven..

15:04 Station Heerenveen spoor 3 - 15:42 Station Zwolle spoor 5
15:47 Station Zwolle spoor 3- 16:52 Station Amsterdam Centraal spoor 11b
17:02 Station Amsterdam Centraal -17:12 Station Amsterdam Zuid (metro)
17:21 Station Amsterdam Zuid -17:37 Station Schiphol Airport (bus)

dan liever iets langer erover doen en 'maar' 2 keer overstappen..
zeker als je met bus gaat geeft dat vaak een extra risico factor qua vertraging..

Andere alternatief was van Heereveen naar Rotterdam en van Rotterdam naar schiphol.. dus maar 1 overstap.. maar wel een stuk langer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark_Angelus
  • Registratie: Juni 2010
PWM schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:18:
[...]

Volgens mij niet. Op Schiphol gebeurt de check door een persoon. Ben je eenmaal boven, pakt hij elke boardingpass. En bijvoorbeeld op Heathrow, Birmingham, Kopenhagen (een beetje de vliegvelden waar hij kwam) zit er altijd een mannetje naast het poortje. Die scande hem dan, mocht ie alsnog door.

Weet niet of je dit soort geintjes in de US moet doen ;)
Correct :Y

| Awesome Rock 'n Roll Photographer |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
ToolkiT schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:38:
[...]

Ik was hoopvol dat het mee zou vallen (naief, weet ik ;) )

Via zuid was helemaal een mijl op zeven..

15:04 Station Heerenveen spoor 3 - 15:42 Station Zwolle spoor 5
15:47 Station Zwolle spoor 3- 16:52 Station Amsterdam Centraal spoor 11b
17:02 Station Amsterdam Centraal -17:12 Station Amsterdam Zuid (metro)
17:21 Station Amsterdam Zuid -17:37 Station Schiphol Airport (bus)

dan liever iets langer erover doen en 'maar' 2 keer overstappen..
zeker als je met bus gaat geeft dat vaak een extra risico factor qua vertraging..

Andere alternatief was van Heereveen naar Rotterdam en van Rotterdam naar schiphol.. dus maar 1 overstap.. maar wel een stuk langer..
Ik geloof dat er ook een bus was van/naar centraal en een paar andere opties.

Enige is dat de bus echt belachelijk ver weg van de terminal was en dat 't regende. Maar ik woon vlak bij een halte van de Noord-Zuidlijn dus Schiphol -> Zuid en dan de metro in is voor mij het beste.

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 11-12-2023 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

CyBeR schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:04:
[...]

Ik geloof dat er ook een bus was van/naar centraal en een paar andere opties.

Enige is dat de bus echt belachelijk ver weg van de terminal was en dat 't regende. Maar ik woon vlak bij een halte van de Noord-Zuidlijn dus Schiphol -> Zuid en dan de metro in is voor mij het beste.
ik hoor het al.. via Leiden was de goede keuze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
Reneger schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:17:
Schiphol vraagje.

Ik vlieg met Lufthansa BC, en heb geprobeerd uit te zoeken of er iets qua priority voor security is. Alleen is de Schiphol website een beetje verwarrend, het enige wat ze noemen is de Sky Priority (Wat dus Skyteam is) en Privium. Kan ik hier ook gebruik van maken, is er een ander iets, of moet ik de standaard rijen gebruiken? Ik lees hier en daar dat je een beetje brutaal kan zijn en gewoon de Sky Priority kan gebruiken, als je er om vraagt
Priority check in helemaal achterin, in het midden van de balies op rij 1. Is een gedeelde business class/priority check in voor alle *A maatschappijen. Toegang via de normale loopgang aan de zijkant, en dus niet bij de economy ingang naar binnen gaan.

Qua security kun je door de poortjes direct daar op dat punt, waarbij de splitsing tussen normaal en priority boven plaatsvind. Of je loopt door tot het KLM checkin gedeelte en daar staat wel iemand om handmatig de BC te controleren.

Voor de handmatige check hebben ze een lijst met frequent flyer programma's en status levels die gebruik mogen maken van priority; en een lijst van airlines die met business class erdoor mogen.

[ Voor 4% gewijzigd door Xandrios op 11-12-2023 16:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Juridisch is dat valsheid in geschrifte, zowel het stempelen als het gebruik van het gestempelde ticket wetende dat het vals is. Je kunt daarmee behoorlijk in de problemen komen, en je kunt je niet van de domme houden als ze het stempeltje vinden. De tip om het niet in de VS te proberen is een hele goede, maar ik zou het overal afraden ;) Met een thuis geprinte boarding pass zijn de mogelijkheden trouwens helemaal eindeloos.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
fopjurist schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:43:
[...]

Juridisch is dat valsheid in geschrifte, zowel het stempelen als het gebruik van het gestempelde ticket wetende dat het vals is. Je kunt daarmee behoorlijk in de problemen komen, en je kunt je niet van de domme houden als ze het stempeltje vinden. De tip om het niet in de VS te proberen is een hele goede, maar ik zou het overal afraden ;) Met een thuis geprinte boarding pass zijn de mogelijkheden trouwens helemaal eindeloos.
Dat was een leuke presentatie, dank!
Dat je die barcodes kunt uitlezen en daarbij human readable data ziet was me bekend. Maar dat er geen crc check/hash over die data zit die aanpassen onmogelijk maakt is nieuw voor me.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Apache4u schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:26:
[...]

Maar dat er geen crc check/hash over die data zit die aanpassen onmogelijk maakt is nieuw voor me.
Dat bestaat wel degelijk. Het wordt nog niet universeel gebruikt alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
En de indeling van de nieuwe KL A359 en A35K is bekend:

In de Airbus A350-900 komen bij KLM in totaal 331 stoelen te staan: 34 in Business, 26 in Premium Comfort, 33 in Economy Comfort en 238 in Economy Class. De grotere A350-1000 krijgt in totaal 391 zitplaatsen, verdeeld over Business (34), Premium Comfort (28), Economy Comfort (32) en Economy Class (297).

bron: https://www.luchtvaartnie...lvr.it&utm_medium=twitter

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
Hoe gaan ze in de -1000 variant twee extra stoelen in PE plaatsen? Dit type is enkel wat langer, ik had niet verwacht dat er ergens extra ruimte zou zijn voor 2 extra stoelen. Zelfde voor Economy Comfort, daar is een enkele stoel minder... erg vreemd.

Ik vrees dat we een vreemde layout gaan krijgen met halve rijen in verschillende cabines..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Xandrios schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:19:
Hoe gaan ze in de -1000 variant twee extra stoelen in PE plaatsen? Dit type is enkel wat langer, ik had niet verwacht dat er ergens extra ruimte zou zijn voor 2 extra stoelen. Zelfde voor Economy Comfort, daar is een enkele stoel minder... erg vreemd.

Ik vrees dat we een vreemde layout gaan krijgen met halve rijen in verschillende cabines..
Misschien met een extra toilet of zo, of ander formaat galley?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

gambieter schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:37:
[...]

Misschien met een extra toilet of zo, of ander formaat galley?
Ja, wellicht zoiets?
https://www.seatguru.com/..._Boeing_767-300ER_76Z.php

Er zijn ook een paar vliegtuigen bij Delta waar de voorste rij Comfort+ 1 stoel minder heeft, gok dus dat het zoiets is.

Ben ook wel benieuwd naar de uiteindelijke seatmap. En het klinkt alsof de A350-1000 dan het grootste vliegtuig wordt qua passagiersaantallen? De 777-300 heeft er net wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evianon
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 13:32
Het klinkt wat krap. Vergeleken met bijv. de vernieuwde -900 van Finnair - die al niet heel ruim is - zitten er 10 extra stoelen in (business +4, premium eco gelijk, economy +6).

Business zal dan waarschijnlijk 8.5 ipv 7.5 rijen zijn tussen de voorste deuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Xandrios schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:19:

Het is niet dat ze bij de -1000 een paar meter achteraan geplakt hebben en dat verder alles hetzelfde is. De afstand tussen de eerste twee deuren is ook langer, en aangezien de business-class cabine dezelfde hoeveelheid stoelen heeft (waarvan het redelijk is om aan te nemen dat die dezelfde hoeveelheid ruimte innemen) ga je dus daarna direct veranderingen moeten zien in de layouts tussen de -900 en -1000.

Ter illustratie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wUKGUmdZvbdnBDU9yH4Znd_IKcA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AfLl3BKKa0bujjfn7urg9NMX.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeR op 12-12-2023 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Moet ook niet zo lastig zijn om dat kleine rode skypriority-regeltje in je boardingpass te plakken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:35
Iemand die eens kan meedenken/kijken?

Ik ben voor begin mei 2024 op zoek naar vluchten naar/van Florida, USA. Uiteindelijk moet ik in Sarasota zijn. Volgens flightconnections.com zouden er directe vluchten moeten zijn:
- Tampa TPA, Eurowings, vanaf Frankfurt FRA
- Fort Myers RSW, Eurowaings, vanaf Frankfurt FRA
- Orlando MCO, Delta/KLM, vanaf Amsterdam AMS
- Miami MIA, Delta/KLM, vanaf Amsterdam AMS

Maar ik kan deze allemaal niet vinden. Nou wil ik wel geloven dat die Eurowings vluchten niet meer bestaan. Maar Orlando en Miami vliegt niemand direct vanaf Amsterdam? Dan is alleen nog Orlando of Miami / Frankfurt, met Lufthansa die direct vliegt. Maar dat is aan beide kanten zo'n beetje worst case qua afstand auto rijden. Natuurlijk kan ik een overstap nemen. Maar direct heeft wel de voorkeur.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:43
OnTracK schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:31:
Iemand die eens kan meedenken/kijken?

Ik ben voor begin mei 2024 op zoek naar vluchten naar/van Florida, USA. Uiteindelijk moet ik in Sarasota zijn. Volgens flightconnections.com zouden er directe vluchten moeten zijn:

Maar ik kan deze allemaal niet vinden. Nou wil ik wel geloven dat die Eurowings vluchten niet meer bestaan. Maar Orlando en Miami vliegt niemand direct vanaf Amsterdam? Dan is alleen nog Orlando of Miami / Frankfurt, met Lufthansa die direct vliegt. Maar dat is aan beide kanten zo'n beetje worst case qua afstand auto rijden. Natuurlijk kan ik een overstap nemen. Maar direct heeft wel de voorkeur.
Kijk even of die vluchten van Eurowings nu onder de naam Discover Airlines gaan, zo heet Eurowings Discover nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grouchy
  • Laatst online: 23:55

Grouchy

meep meep

OnTracK schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:31:

Maar ik kan deze allemaal niet vinden. Nou wil ik wel geloven dat die Eurowings vluchten niet meer bestaan. Maar Orlando en Miami vliegt niemand direct vanaf Amsterdam?
Directe vluchten naar Florida zijn vaak seizoensgebonden. Airlines passen hun dienstregelingen vaak aan op basis van vraag en seizoensinvloeden. Dus die directe vluchten vanuit AMS naar Florida gaan vaak alleen tijdens de winterperiode en stoppen ergens in maart/april. Begin mei is helaas voor je de zomerdienstregeling al ingegaan.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
We Are Borg schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:53:
Ik zou graag wat advies willen vragen. Geboekt via KLM, maar uitgevoerd met AF

Ik heb in juli 2023 een vlucht geboekt met AF van AMS via CDG naar CUN op 13 april. Ik had er zelfs nog iets over geplaatst: We Are Borg in "Reizen met het Vliegtuig - Deel 1" . Dit blijkt opeens relevant te zijn, kom ik zo op terug

Zojuist keek ik op de app omdat ik de exacte tijd moest weten. Bleek dat de vlucht 'verstoord' is en dat ik van CDG naar CUN in EC ben gezet (AF0650).
https://www.afkl.biz/trad...language=en_US&country=FR zal je last van gehad hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Dat zal inderdaad het issue zijn geweest: toen ik belde gaf de dame aan dat ik zeker niet de eerste was die dag met dit issue :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Ik heb blijkbaar wat gemist:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWfuYZ1qpnpP0GTvLAgcc82S7MQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yEUbmHE1lMfNVrTKl039oyjT.png?f=fotoalbum_large

Light kan nu helemaal niet meer gewijzigd worden (was met kosten). En Standard is nu 70,- wijzigen (was 0,-). Opletten met boeken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:39
PWM schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:35:
Light kan nu helemaal niet meer gewijzigd worden (was met kosten). En Standard is nu 70,- wijzigen (was 0,-). Opletten met boeken dus.
Klopt, is sinds vandaag. Volgens KLM om `in lijn te blijven met de laatste marktontwikkelingen` :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
Effectief is Standard nu Light geworden. Fantastisch.

Schijnt voor EU en Noord Amerika te gelden. Tenzij je met Delta vliegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Xandrios schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:54:
Effectief is Standard nu Light geworden. Fantastisch.

Schijnt voor EU en Noord Amerika te gelden. Tenzij je met Delta vliegt.
Het is een effectieve manier om crosstickets tegen te gaan. Ik heb altijd nog een retour of 10 staan naar Londen/BHX/CPH/AAL.

Als ik er dan 1 nodig heb, pak ik die er gewoon bij, pas de datum aan (met eventueel tariefverschil) en klaar. Nu moet ik dan dus 70,- per enkeltje bijlappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick

[Afbeelding]

En ik zie nog iets anders, met Flex had je (ook zonder status) SkyPrio. Ik deed dat nog weleens toen ik nog geen Privium had. Dat lijkt nu ook weg te zijn, of zie ik dat verkeerd?

Update: blijkbaar heb jij standaard SkyPrio, want ik heb dat niet bij Light, Light Plus en Standard, maar wel bij Flex als ik nu wil boeken. (Light plus is light + comfort stoelen)

[ Voor 12% gewijzigd door RandomNick op 13-12-2023 17:13 . Reden: Wat info toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

RandomNick schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:10:
[...]

En ik zie nog iets anders, met Flex had je (ook zonder status) SkyPrio. Ik deed dat nog weleens toen ik nog geen Privium had. Dat lijkt nu ook weg te zijn, of zie ik dat verkeerd?

Update: blijkbaar heb jij standaard SkyPrio, want ik heb dat niet bij Light, Light Plus en Standard, maar wel bij Flex als ik nu wil boeken. (Light plus is light + comfort stoelen)
@PWM is plat for life . Ook stoelkeuze is daarom bij zijn voorbeeld gratis bij alle opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
Daniel schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:55:
[...]

Moet ook niet zo lastig zijn om dat kleine rode skypriority-regeltje in je boardingpass te plakken toch?
Tijdens post-corona drukte wel gedaan hoor. Kon toen tijdelijk geen privium krijgen. Uiteraard niet gebruikt om met prio te boarden, maar het werkte perfect om langs de security te geraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
PWM schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:43:
[...]

Het is een effectieve manier om crosstickets tegen te gaan. Ik heb altijd nog een retour of 10 staan naar Londen/BHX/CPH/AAL.

Als ik er dan 1 nodig heb, pak ik die er gewoon bij, pas de datum aan (met eventueel tariefverschil) en klaar. Nu moet ik dan dus 70,- per enkeltje bijlappen.
Cross tickets is een nieuwe term voor me.
Hoe werkt dit? En welk voordeel heb je ervan?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Cross ticketing is dat je twee retour tickets gebruikt om 4x heen en weer te gaan tussen twee plekken, als volgt:

Heen AAA-BBB (ticket 1)
Heen BBB-AAA (ticket 2)
Terug AAA-BBB (ticket 2)
Terug BBB-AAA (ticket 1)

Het heet ook wel nested ticketing.

Wat je hiermee kunt doen is voorkomen dat je de hoofdprijs betaalt voor situaties waar je bijvoorbeeld dezelfde of de volgende dag terug wilt. Je kunt er fare-regels als 'stay must include a saturday' mee omzeilen bijvoorbeeld, door de terugreis van de twee tickets langer na de heenreis te laten zijn, maar dicht op de heen- danwel terugreis van het andere ticket.

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeR op 13-12-2023 18:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

[Afbeelding]

Ongetwijfeld hebben ze gewacht/gekeken tot de concurrentie het ook deed. De LH/LX/OS/SN doen sinds kort weer hetzelfde. De 'mooie tijden' met (post-)coronaflexibiliteit zijn voorbij.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
CyBeR schreef op woensdag 13 december 2023 @ 18:16:
Cross ticketing is dat je twee retour tickets gebruikt om 4x heen en weer te gaan tussen twee plekken, als volgt:

Heen AAA-BBB (ticket 1)
Heen BBB-AAA (ticket 2)
Terug AAA-BBB (ticket 2)
Terug BBB-AAA (ticket 1)

Het heet ook wel nested ticketing.

Wat je hiermee kunt doen is voorkomen dat je de hoofdprijs betaalt voor situaties waar je bijvoorbeeld dezelfde of de volgende dag terug wilt. Je kunt er fare-regels als 'stay must include a saturday' mee omzeilen bijvoorbeeld, door de terugreis van de twee tickets langer na de heenreis te laten zijn, maar dicht op de heen- danwel terugreis van het andere ticket.
Heldere uitleg! Ik was me nooit bewust dat dezelfde of de volgende dag terug zoveel duurder is dan 3 of 4 dagen later, maar ik zie het nu idd.
Toch is een vereiste dan dat je met een soort vaste regelmaat naar een vaste bestemming vliegt toch? Ik heb dat opzich wel, maar het er zit vaak wel een maand tussen, en de volgende datum is wat onvoorspelbaar.
Zeker nu met de wijzigingskosten wordt het voordeel dan als snel veel minder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
RandomNick schreef op woensdag 13 december 2023 @ 18:54:
[...]

Heldere uitleg! Ik was me nooit bewust dat dezelfde of de volgende dag terug zoveel duurder zijn dan 3 of 4 dagen later, maar ik zie het nu idd.
Toch is een vereiste dan dat je met een soort vaste regelmaat naar een vaste bestemming vliegt toch? Ik heb dat opzich wel, maar het er zit vaak wel een maand tussen, en de volgende datum is wat onvoorspelbaar.
Zeker nu met de wijzigingskosten wordt het voordeel dan als snel veel minder.
Klopt en dat is waar @PWM nu dus ook tegenaan loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Helaas. Toch eens wat berekeningen maken met Flex opties. Overigens hoef je niet perse dezelfde bestemming te hebben, als wel het hetzelfde land. Een ticket vanaf LHR, mag je omzetten naar LCY/BHX/MAN en andere UK airports.

• RandomNick
PWM schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:43:
Helaas. Toch eens wat berekeningen maken met Flex opties. Overigens hoef je niet perse dezelfde bestemming te hebben, als wel het hetzelfde land. Een ticket vanaf LHR, mag je omzetten naar LCY/BHX/MAN en andere UK airports.
Dat was ook mijn gedachte. Kan zelfs met flex nog voordeliger zijn, maar dat hangt denk ik ook af hoelang vooraf je weet wanneer je moet vliegen.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

[Afbeelding]

Dit is al een tijdje zo hoor, alleen kostte het bij Light recent een tijdje 150 euro om te wijzigen en kan het nu helemaal niet meer.

Dacht ook dat je vroeger ook moest bijbetalen om Standard te wijzigen maar dat dat vanwege covid is aangepast. Bij Delta is deze wijziging ook gedaan en kun je ook nog steeds gratis wijzigen en refunden naar ecredit bij alle tickets behalve basic economy.

• Apache4u
  • Niet online
Even een check: mijn vrouw is vorige week op een neer geweest naar WAW met KLM. Althans, dat was de bedoeling. De heenvlucht werd gecancelled op de dag van vertrek. Ze is door KLM omgeboekt naar een LOT vlucht die op precies hetzelfde tijdstip zou vertrekken. Ik vond dat vreemd omdat LOT tot een andere alliantie behoort. Wel netjes gedaan trouwens, wat mij betreft. Tevens heeft ze een voucher van 175 euro gekregen vanwege die omboeking. Ook prima. Klopt het dat, vanwege die omboeking, ze geen XP ontvangt voor die leg? Ik zie namelijk op haar overzicht alleen XP voor de terugvlucht.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Dit soort sutuaties komen regelmatig voor, in dit soort gevallen kan je even bellen en vragen om Original Routing Credit (ORC) voor de desbetreffende leg. Bij de meeste airlines is dat normaal geen probleem.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Apache4u schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:39:
Ik vond dat vreemd omdat LOT tot een andere alliantie behoort. Wel netjes gedaan trouwens, wat mij betreft.
Bij omboeken door de airline zijn de optie die gecheckt worden grofweg:
  • Eigen vluchten (KLM zelf)
  • 'Partner airlines en Joint Ventures (bijv. Transavia/AF)
  • Alliantie partners (bijv. Delta)
  • Airlines waar overeenkomst mee is (in dit geval LOT)
  • Elke willekeurige airline
Zie bijvoorbeeld de Flight cancellations/Cancelled Flight on BA or IB 125 paper hier: https://www.britishairway...ndard-customer-guidelines. Er zijn 13 opties (dit gaat dan wel over BA trade partners en niet BA zelf maar het geeft wel een goed beeld

• PWM
  • Niet online
PolarBear schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:02:
[...]

Bij omboeken door de airline zijn de optie die gecheckt worden grofweg:
  • Eigen vluchten (KLM zelf)
  • 'Partner airlines en Joint Ventures (bijv. Transavia/AF)
  • Alliantie partners (bijv. Delta)
  • Airlines waar overeenkomst mee is (in dit geval LOT)
  • Elke willekeurige airline
Zie bijvoorbeeld de Flight cancellations/Cancelled Flight on BA or IB 125 paper hier: https://www.britishairway...ndard-customer-guidelines. Er zijn 13 opties (dit gaat dan wel over BA trade partners en niet BA zelf maar het geeft wel een goed beeld
Het zal ook wel met de status bij airlines te maken hebben. Maar als bijvoorbeeld mijn LCY vlucht geannuleerd word en ze bieden 2 uur later KLM aan en ik zie een BA vlucht die een half uur later vertrekt, laat ik mij daar op zetten. Ze mopperen wel, maar het is 1 druk op de knop.

• PolarBear
  • Niet online
PWM schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:26:
[...]

Het zal ook wel met de status bij airlines te maken hebben. Maar als bijvoorbeeld mijn LCY vlucht geannuleerd word en ze bieden 2 uur later KLM aan en ik zie een BA vlucht die een half uur later vertrekt, laat ik mij daarop zetten. Ze mopperen wel, maar het is 1 druk op de knop.
Telt ook mee inderdaad, maar ook de welwillendheid en kennis van de medewerker tegenover je (of aan de lijn). Zoals niet zo lang geleden al een keer besproken er is veel mogelijk en kan veel maar zelfs als de medewerker wil dan kan het nog lastig zijn. De backoffice systemen kunnen ook echt lastig zijn (amadeus, sabre etc).

Waarbij het ook nog zo is dat veel airlines status hebben (gold/platinum etc) maar ook nog een interne rating van hoe waardevol je als klant bent.

[ Voor 9% gewijzigd door PolarBear op 14-12-2023 11:37 ]

• PWM
  • Niet online
PolarBear schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:34:
Waarbij het ook nog zo is dat veel airlines status hebben (gold/platinum etc) maar ook nog een interne rating van hoe waardevol je als klant bent.
Zeker. En dat gaat verder dan mij persoonlijk. Zo kijkt KLM ook naar Bluebiz activiteit, waarbij zij weten dat ik verantwoordelijk ben. Zo heb ik wel eens een omboeking gehad waar ze aan de telefoon zeiden dat het eigenlijk niet mocht, maar ze hadden gezien dat mijn collega's/medewerkers veel gevlogen hadden dat kwartaal.

• Grouchy

Grouchy

meep meep

PWM schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:26:
[...]

Het zal ook wel met de status bij airlines te maken hebben. Maar als bijvoorbeeld mijn LCY vlucht geannuleerd word en ze bieden 2 uur later KLM aan en ik zie een BA vlucht die een half uur later vertrekt, laat ik mij daar op zetten. Ze mopperen wel, maar het is 1 druk op de knop.
Status of geen status, als een EU luchtvaartmaatschappij hebben ze weinig keus.
Dat gemopper verbaas ik me wel elke keer over, met een EU-verordening die al jaren van kracht is.

• Xandrios
De EU regelgeving is echter typisch...EU. Compleet ongedefinieerd of een maatschappij daadwerkelijk verplicht is om tickets om te boeken naar andere maatschappijen (Potentieel concurrenten). In dat opzicht zijn de regels heerlijk vaag, dus dat kan op verschillende manieren geïnterpreteerd worden. Zodoende zullen de meeste maatschappijen dat niet zomaar, zeker niet voor iedereen, willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:09
Iemand enig idee hoelang de vouchers die je krijgt bij afsluiten privium geldig zijn?

Ik kreeg 2 vouchers voor gasten bij afsluiten in Maart dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Niet online
Vlieg in januari met KLM naar Curacao, had express Premium Economy geboekt, nu zie ik dat men aangeeft dat het niet beschikbaar is in ieder geval op de heenreis en we terug gezet zijn naar Economy. Zelfs voor een Economy Comfort stoel moet ik nu bij betalen :'). Vanavond even goed uitzoeken.

[ Voor 5% gewijzigd door Bartjeee op 15-12-2023 11:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Bartjeee schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:15:
Vlieg in januari met KLM naar Curacao, had express Premium Economy geboekt, nu zie ik dat men aangeeft dat het niet beschikbaar is in ieder geval op de heenreis en we terug gezet zijn naar Economy. Zelfs voor een Economy Comfort stoel moet ik nu bij betalen :'). Vanavond even goed uitzoeken.
Bellen! :)

Je kunt gratis worden omgeboekt naar een vlucht mét PE op een andere datum. En anders na de vlucht 75% van het ticket terugkrijgen. Als je het lief vraagt heb je kans dat je gratis een "upgrade" naar economy comfort krijgt als je de vlucht wil behouden.

Als je goedkoop wil vliegen met KLM dan moet je gewoon PE boeken, word je de helft van de tijd toch teruggeboekt en is het goedkoper dan gewoon economy :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Dracula schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:04:
Iemand enig idee hoelang de vouchers die je krijgt bij afsluiten privium geldig zijn?

Ik kreeg 2 vouchers voor gasten bij afsluiten in Maart dit jaar.
Volgens mij vrij oneindig. Heb laatst nog na 4 jaar eindelijk een voucher gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:00:
[..] En anders na de vlucht 75% van het ticket terugkrijge
Volgens mij 75% van de fare-difference tussen Premium Economy en Economy. Dat is wel ex alle toeslagen. Ik weet niet of je nu altijd zo blij er mee moet zijn hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:40
PolarBear schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:05:
[...]

Volgens mij vrij oneindig. Heb laatst nog na 4 jaar eindelijk een voucher gebruikt.
Ik dacht dat ik eerder dit jaar in een nieuwsbrief heb gelezen dat de oude vouchers nog tot maart of april 2024 geldig zijn. Maar helaas kon ik dit niet terugvinden. Ik heb zelf ook nog drie van die vouchers en wil ze wel voor die datum gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
oohh schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:10:
[...]

Ik dacht dat ik eerder dit jaar in een nieuwsbrief heb gelezen dat de oude vouchers nog tot maart of april 2024 geldig zijn. Maar helaas kon ik dit niet terugvinden. Ik heb zelf ook nog drie van die vouchers en wil ze wel voor die datum gebruiken.
Oh dat heb ik helemaal gemist. Maar op 29 augustus 2023 stond dit inderdaad in de nieuwsbrief:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P-Fpy0yB2D3zbqzDghFQvWPkbIs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4jG3WNTAojkH1LwzA3flRcsg.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:00:
[...]

Bellen! :)

Je kunt gratis worden omgeboekt naar een vlucht mét PE op een andere datum. En anders na de vlucht 75% van het ticket terugkrijgen. Als je het lief vraagt heb je kans dat je gratis een "upgrade" naar economy comfort krijgt als je de vlucht wil behouden.

Als je goedkoop wil vliegen met KLM dan moet je gewoon PE boeken, word je de helft van de tijd toch teruggeboekt en is het goedkoper dan gewoon economy :+
Heb dus net gebeld, en ben in ieder geval naar Economy Comfort gezet. Moest ik wel expliciet naar vragen. Blij dat ik dit snel gedaan heb, want loopt aardig vol. Wellicht speelt status rol, al deden ze het zonder issue ook voor andere die op andere boekingscode vliegen, zonder status.

Via de website kon het ook, maar tegen betaling. In de mail met de wijziging schreef men, dat ze hun best doen voor een Economy Comfort stoel, raar dat je die niet krijgt automatisch, terwijl er beschikbaarheid was.

Na de vlucht inderdaad 75% terug, begreep in cash. Onduidelijk of de kosten voor de Economy Comfort stoel er afgetrokken gaan worden. Voor mij is het onduidelijk over welk deel van het ticket de 75% gaat (vast niet over de luchthaven belasting en toeslagen). Kon de medewerker me niet helder vertellen, duidelijk protocol geen bedragen te noemen. We zien wel.

Vond het eerst best vervelend, maar als de restitutie goed is, heb ik wel vrede. Economy Comfort is te doen. Als dit voor de terugvlucht ook gebeurd, vliegen we gratis. Had nog steeds liever Premium Eco.

Speelt natuurlijk, vooral op de 777-300 vluchtten, de 787's zijn omgebouwd, de 777-200 nog niet gestart en niet boekbaar en de A330 gaat men niet ombouwen naar Premium Economy.

[ Voor 37% gewijzigd door Bartjeee op 15-12-2023 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Eddo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:25
Heb dit toevallig een maand geleden ook gehad bij een vlucht naar Lima. Je krijgt 75% van de originele ticket terug excl toeslagen en belasting (dus niet alleen 75% van de meerprijs t.o.v. economy). Of de eco comfort stoel toeslag wordt verrekend weet ik niet, ik heb op een middenstoel in economy gezeten…

Geld werd zeer snel na indien claim terug overgemaakt. Weekje ofzo.

Ik baalde wel dat ik m’n XP niet gecompenseerd kreeg. Word nu (wederom…) net geen silver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Bartjeee schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:16:
[...]

Na de vlucht inderdaad 75% terug, begreep in cash. Onduidelijk of de kosten voor de Economy Comfort stoel er afgetrokken gaan worden. Voor mij is het onduidelijk over welk deel van het ticket de 75% gaat (vast niet over de luchthaven belasting en toeslagen). Kon de medewerker me niet helder vertellen, duidelijk protocol geen bedragen te noemen. We zien wel.
75% van de prijs van de vlucht waar het om gaat, excl. belastingen. Toen je boekte kreeg je 2x een prijs te zien die later bij elkaar opgeteld werden -- één daar van dus (minus belastingen).

En uiteraard pas na de vlucht want in de tussentijd kunnen ze best nog een keer wisselen en terug gaan naar een kist die wél PE heeft.
Speelt natuurlijk, vooral op de 777-300 vluchtten, de 787's zijn omgebouwd, de 777-200 nog niet gestart en niet boekbaar en de A330 gaat men niet ombouwen naar Premium Economy.
Speelt ook bij andere vluchten want 't kan best dat er van type gewisseld wordt. Ik heb ooit een vlucht gehad die drie keer van type gewisseld is (A330 -> 777 -> 747).

Pagina: 1 ... 188 ... 251 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:

Chrome Extensie

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2