JetBlue transatlantisch economy is echt een aanrader. Veel beenruimte, gratis snelle WiFi en lekker eten. Hopen dat ze aankomend jaar op schiphol kunnen blijven vliegen.
Tip: Als je Delta SkyMiles Medallion bent, jetBlue bied momenteel een hele genereuze status match aan.menzo schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 18:23:
JetBlue transatlantisch economy is echt een aanrader. Veel beenruimte, gratis snelle WiFi en lekker eten. Hopen dat ze aankomend jaar op schiphol kunnen blijven vliegen.
In de TC staat dat het alleen voor US/Canadians is maar ben eerder gematched naar Mosaic 4 met alle perks erbij, dus ook de "Move to Mint" certificates.
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Pffff...heb mijn portie vliegen weer gehad. Singapore - Hong Kong, Singapore - Tokyo, Singapore - Chicago, aan aantal vluchten in US, nu weer Singapore - Seoul en volgende week Singapore - Phuket. Merendeel BC met ANA en SQ. Vooral "the Room" bij ANA blijft lekker maar ben nu wel klaar met vliegen voor werk.
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
Ook Valkenburg aan de collectie toegevoegd (nummer 104)

| Awesome Rock 'n Roll Photographer |
Wie heeft er ervaring met KLM cityhoppers van afgelopen tijd icm accessoire afmetingen. Mijn wandelrugzak die ik graag mee wil nemen is 50x30x10* maar niet conform de 40 van KLM;
:fill(white):strip_exif()/f/image/2vyiUbyidVRL8ZfSXyPwDt0P.png?f=user_large)
In verhouding kom je er wel maar wellicht is die 40 met een bepaalde reden? Geen zin in gezeik, maar deze afmetingen zijn behoorlijk uitdagend in rugzakland en nieuw kopen alleen daarvoor

*dikte is discutabel maar ik hoef weinig mee dus die zal nooit hoger zijn dan 10 cm tijdens de reis zelf want koffertje gaat alles in.
:fill(white):strip_exif()/f/image/2vyiUbyidVRL8ZfSXyPwDt0P.png?f=user_large)
In verhouding kom je er wel maar wellicht is die 40 met een bepaalde reden? Geen zin in gezeik, maar deze afmetingen zijn behoorlijk uitdagend in rugzakland en nieuw kopen alleen daarvoor

*dikte is discutabel maar ik hoef weinig mee dus die zal nooit hoger zijn dan 10 cm tijdens de reis zelf want koffertje gaat alles in.
Mijn boefje is liev!
@JB Die rugzak past toch prima in de handbagage eisen, die jij omcirceld is een accessoire zoals een laptoptas oid.
Het is niet de bedoeling om 2 redelijk grote tassen mee te nemen. Dan moet je dus bijbetalen of business vliegen.
Of die rugzak leeg in je koffertje doen.
Het is niet de bedoeling om 2 redelijk grote tassen mee te nemen. Dan moet je dus bijbetalen of business vliegen.
Of die rugzak leeg in je koffertje doen.
[ Voor 40% gewijzigd door jongetje op 26-10-2023 16:14 ]
Ja die gaat dan als accessoire mee. Handbagage (koffertje) is er ook nogjongetje schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:12:
@JB Die rugzak past toch prima in de handbagage eisen, die jij omcirceld is een accessoire zoals een laptoptas oid.
Mijn boefje is liev!
Die 10cm is als dikte bedoelt van een laptop tas, niet als hoogte voor een platte lege rugzak. Of ze moeilijk doen, geen idee. Dat is een klein risico in mijn ogen. Ik heb bij KLM nog nooit mijn bagage moeten laten meten.(maar dat is geen garantie, had ook nog grote dingen mee buiten de toegestane maten).
[ Voor 16% gewijzigd door jongetje op 26-10-2023 16:17 ]
Volgens mij praten we een beetje langs elkaarjongetje schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:16:
Die 10cm is als dikte bedoelt van een laptop tas, niet als hoogte voor een platte lege rugzak. Of ze moeilijk doen, geen idee. Dat is een klein risico in mijn ogen. Ik heb bij KLM nog nooit mijn bagage moeten laten meten.(maar dat is geen garantie, had ook nog grote dingen mee buiten de toegestane maten).
Mijn boefje is liev!
Lijkt me geen probleem die rugzak kan prima onder de stoel voor je. Je kan altijd nog je koffer gratis laten inchecken bij het boardenJB schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:14:
[...]
Ja die gaat dan als accessoire mee. Handbagage (koffertje) is er ook nogHet gaat me om die 10 cm teveel in de lengte. Dat komt door het ruggedeelte van de rugzak wat een harde "plank" is ivm ademend.
De uitdaging met al die wandelrugzakken is het luchtdoorlatende draagsysteem waardoor die rugzakken allemaal rond de 45-50 cm zijn aan de achterkant. Breedte en hoogte heb ik niet nodig tijdens de reis, de spullen zoals een regenpak die tijdens wandelen mee moeten, zitten in het reiskoffertje.Brilsmurfffje schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:26:
[...]
Lijkt me geen probleem die rugzak kan prima onder de stoel voor je. Je kan altijd nog je koffer gratis laten inchecken bij het boarden
Mijn boefje is liev!
Ik heb een dergelijke rugzak. Is tot dusver geen probleem geweest omdat ik hem makkelijk bij de stoel kan houden.JB schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:30:
[...]
De uitdaging met al die wandelrugzakken is het luchtdoorlatende draagsysteem waardoor die rugzakken allemaal rond de 45-50 cm zijn aan de achterkant. Breedte en hoogte heb ik niet nodig tijdens de reis, de spullen zoals een regenpak die tijdens wandelen mee moeten, zitten in het reiskoffertje.
Die afmetingen worden eerder een probleem bij koffers e.d. die in de bagagevakken moeten omdat ze echt een harde kubus/balk vorm hebben
Ik zou zeggen: YMMVJB schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:07:
Wie heeft er ervaring met KLM cityhoppers van afgelopen tijd icm accessoire afmetingen. Mijn wandelrugzak die ik graag mee wil nemen is 50x30x10* maar niet conform de 40 van KLM;
[Afbeelding]
In verhouding kom je er wel maar wellicht is die 40 met een bepaalde reden? Geen zin in gezeik, maar deze afmetingen zijn behoorlijk uitdagend in rugzakland en nieuw kopen alleen daarvoor![]()
Als zo'n rugzak niet ramvol zit, zal je er doorgaans wel mee wegkomen. Maar als je pech hebt, kunnen ze er wel een probleem van maken en ze één van je bagagestukken alsnog als (betaalde!?) check-in bagage behandelen. Die kans loop je volgens mij vooral als je echt het onderste uit de kan probeert te halen.
Ja lijkt me ook, wil gewoon geen gezeur. Als ik het alsnog moet betalen, dan zal ik ook niet moeilijk doen maar die rugzak gaat "leeg" mee (ID kaart, powerbank etc) en is puur voor het wandelen aldaar. Gaan we dat zo doen, dank!Wild Chocolate schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 22:24:
[...]
Ik zou zeggen: YMMV
Als zo'n rugzak niet ramvol zit, zal je er doorgaans wel mee wegkomen. Maar als je pech hebt, kunnen ze er wel een probleem van maken en ze één van je bagagestukken alsnog als (betaalde!?) check-in bagage behandelen. Die kans loop je volgens mij vooral als je echt het onderste uit de kan probeert te halen.
Mijn boefje is liev!
Ja, grappig dat die soort beschikbaar is. Lijkt echt elke vlucht aanwezig. Heb nog wel een een half jaar moeten wachten voordat ik een nieuw uitgave tegenkwam.Dark_Angelus schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:32:
Ook Valkenburg aan de collectie toegevoegd (nummer 104)
Voor wie veel (in US) vliegt kan ik echt de app https://www.flightyapp.com aanraden.
Veel data, gate changes, terminal changes etc en je krijgt actief info over de vlucht, inclusief eventuele delay door binnenkomende vlucht.
Veel data, gate changes, terminal changes etc en je krijgt actief info over de vlucht, inclusief eventuele delay door binnenkomende vlucht.
Ook binnen Europa erg goed. Zeker met de sync tussen app-op-laptop en telefoon-app.iRobert schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:28:
Voor wie veel (in US) vliegt kan ik echt de app https://www.flightyapp.com aanraden.
First world problem: In centraal-azië was er wel gebrekkige dekking waardoor gate-vertrek en landen niet direct werd opgemerkt
Dat klinkt handig, had ik moeten hebben. Ik vlieg op zich niet veel maar onlangs stonden er 2x pax bij 1 gate. Gelukkig stond 'mijn' vlucht op de borden. 5 minuten later opeens de andere vlucht... En op het departures-scherm was onze vlucht ook al verdwenen. Gelukkig voor mij veranderde de gate opeens weer in mijn vliegtuig, maar nu was de andere groep weer in stress. Geen idee hoe het voor hun is afgelopeniRobert schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:28:
Vorige week nog 4 KL Cityhopper vluchten gedaan met rolkoffer + Laptop Rugzak (Thule Subterra 30L) welke ook te groot is voor een accesoire. Op geen enkele vlucht ook maar iets van gezegd en mocht het wel een probleem zijn dan checken ze je rolkoffer wel gewoon in bij de gate.JB schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:07:
[Afbeelding]
In verhouding kom je er wel maar wellicht is die 40 met een bepaalde reden? Geen zin in gezeik, maar deze afmetingen zijn behoorlijk uitdagend in rugzakland en nieuw kopen alleen daarvoor![]()
HD4Life @ Full-HD
Dat is altijd raak met de vlucht van KLM Iberia van AMS naar Madrid.
Er gaat op exact dezelfde tijd een vlucht naar Madrid van Air Europa. Altijd wel 1 of 2 die bij de verkeerde gate zitten.
Er gaat op exact dezelfde tijd een vlucht naar Madrid van Air Europa. Altijd wel 1 of 2 die bij de verkeerde gate zitten.
[ Voor 12% gewijzigd door wibblemoo op 27-10-2023 15:02 ]
Ik heb recent een Transavia vlucht gedaan (vanwege een veel gunstigere tijd) en men checkte te weinig trolleys in bij de gate, waardoor er een extreem ruimtegebrek voor handbagage en accessoires was.Davidshadow13 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:00:
[...]
Vorige week nog 4 KL Cityhopper vluchten gedaan met rolkoffer + Laptop Rugzak (Thule Subterra 30L) welke ook te groot is voor een accesoire. Op geen enkele vlucht ook maar iets van gezegd en mocht het wel een probleem zijn dan checken ze je rolkoffer wel gewoon in bij de gate.
Dat moet die rugzak laptop dus bij je benen liggen. Dat risico neem je dan wel bij carriers met een verouderde vloot (geen grote bakken) en gebrekkige procescontroles vliegt.
offtopic:
Dit was wel een les. Het scheelde een nacht niet thuis slapen, ik zou de vlucht opnieuw overwegen
Dit was wel een les. Het scheelde een nacht niet thuis slapen, ik zou de vlucht opnieuw overwegen
Wat verwacht je dan als je en een trolley en een rugzak meeneemt? Dat je alles maar in de vakken boven je kan gooien? In principe is die rugzak dus je accessoire en hoor je die sowieso al bij je benen te houden..ANdrode schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:57:
[...]
Ik heb recent een Transavia vlucht gedaan (vanwege een veel gunstigere tijd) en men checkte te weinig trolleys in bij de gate, waardoor er een extreem ruimtegebrek voor handbagage en accessoires was.
Dat moet die rugzak laptop dus bij je benen liggen. Dat risico neem je dan wel bij carriers met een verouderde vloot (geen grote bakken) en gebrekkige procescontroles vliegt.
offtopic:
Ik verwacht dat als ik enkel een rugzak meeneem die aan de grote kant is dat ik die bovenin kan leggen.Yankovic schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 11:37:
[...]
Wat verwacht je dan als je en een trolley en een rugzak meeneemt? Dat je alles maar in de vakken boven je kan gooien? In principe is die rugzak dus je accessoire en hoor je die sowieso al bij je benen te houden..
Als ik een trolley meeneem plus laptoptas dan zorg ik er voor dat de laptoptas klein genoeg is en verwacht ik dat de trolley bij de gate omgezet wordt naar ruimbaggage.
En ik ben /gewend/ aan groep-1 waarbij ik verwacht dat je zelfs bij economy twee trolleys mee kan slepen zonder dat een procescontrole het opvalt

[ Voor 11% gewijzigd door ANdrode op 28-10-2023 12:06 ]
Nadat er een nieuwe uit is laden ze die altijd in, maar de persoon die ze uit de trolley haalt heeft dat niet altijd door. Dus als je in oktober in WBC zit, altijd even vragen.PWM schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:22:
[...]
Ja, grappig dat die soort beschikbaar is. Lijkt echt elke vlucht aanwezig. Heb nog wel een een half jaar moeten wachten voordat ik een nieuw uitgave tegenkwam.
Ik heb een keer gehad dat de stewardess langs kwam met de huisjes en toen ik d'r vroeg of ze de nieuwe niet hadden ze weer terug naar voren liep om even te kijken (ik zat op rij 1) en een paar minuten later terug kwam met de hele tray vervangen door het nieuwste huisje.
[ Voor 23% gewijzigd door CyBeR op 28-10-2023 13:13 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Mensen die veel vliegen hebben wellicht ook de voorkeur voor de oudere/andere modellen. Na de eerste vlucht heb je het nieuwste huisje binnen, de rest van het jaar zoek je juist andere modellen die je nog niet hebt..
Heb toch de indruk dat ze het deze keer iets anders hebben aangepakt, tot nu toe zijn ze ruimschoots beschikbaar op elke vlucht. Zelfs als je de laatste bent wanneer ze je de huisjes aanbieden.
In voorgaande jaren waren ze soms al vergeven voordat de officiële aanbiedingsronde begon, of waren ze gewoon niet meer beschikbaar op het moment dat je aan de beurt was. Na 4-5 keer vliegen dacht je er eigenlijk niet meer aan.
N=1 natuurlijk
In voorgaande jaren waren ze soms al vergeven voordat de officiële aanbiedingsronde begon, of waren ze gewoon niet meer beschikbaar op het moment dat je aan de beurt was. Na 4-5 keer vliegen dacht je er eigenlijk niet meer aan.
N=1 natuurlijk
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Ziet er goed uit, is er ook een android versie want die vind ik niet in de PlaystoreiRobert schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:28:
N=2 dan toch.. ik heb dezelfde ervaring.. na huisje 100 hield het op voor me. Het zal wel weer even duren voordat ik KLM WBC vlieg (mei 2024) dus ben benieuwd hoe het dan is qua aanbod van 101 t/m 104 .Grouchy schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 18:15:
Heb toch de indruk dat ze het deze keer iets anders hebben aangepakt, tot nu toe zijn ze ruimschoots beschikbaar op elke vlucht. Zelfs als je de laatste bent wanneer ze je de huisjes aanbieden.
N=1 natuurlijk
Dat betekent, stam + t .
App in the Air vind ik persoonlijk een goed alternatief voor Android.stijnec1 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 10:48:
[...]
Ziet er goed uit, is er ook een android versie want die vind ik niet in de Playstore
Het jammere met veel van die apps is dat ze enkel op de Amerikaanse markt focussen. En dat is logisch, want in Amerika is al dit soort vluchtinformatie gewoon publiekelijk opvraagbaar. Makkelijk te integreren met je app, realtime, en geeft precies weer wat men ook op het vliegveld ziet.
Buiten de USA kom je als app-bouwer al snel uit op het scrapen van websites. Veel minder efficient, foutgevoelig, en de hoeveelheid informatie die beschikbaar is verschilt per bron - vaak incompleet.
Er zijn er een aantal die hier redelijk goed in zijn, omdat ze groot zijn (Bijv. Flightradar24) - maar de gemiddelde dienst die je als reiziger moet helpen bij vertraging etc is in Europa vrij slecht in mijn ervaring. Zelfs diensten als TripIt pro (Eigendom van Concur, een van de grootste zakelijke reisaanbieders ter wereld) maken met regelmaat een zooitje van live/status informatie.
Persoonlijk gebruik ik flightradar24. Als je weet welk toestel je vlucht gaat uitvoeren dan kun je dat toestel volgen op de voorgaande vluchten. Als die al vertraagd zijn is de kans groot dat jouw vlucht ook vertraagd gaat zijn.
Buiten de USA kom je als app-bouwer al snel uit op het scrapen van websites. Veel minder efficient, foutgevoelig, en de hoeveelheid informatie die beschikbaar is verschilt per bron - vaak incompleet.
Er zijn er een aantal die hier redelijk goed in zijn, omdat ze groot zijn (Bijv. Flightradar24) - maar de gemiddelde dienst die je als reiziger moet helpen bij vertraging etc is in Europa vrij slecht in mijn ervaring. Zelfs diensten als TripIt pro (Eigendom van Concur, een van de grootste zakelijke reisaanbieders ter wereld) maken met regelmaat een zooitje van live/status informatie.
Persoonlijk gebruik ik flightradar24. Als je weet welk toestel je vlucht gaat uitvoeren dan kun je dat toestel volgen op de voorgaande vluchten. Als die al vertraagd zijn is de kans groot dat jouw vlucht ook vertraagd gaat zijn.
KLM/AF is niet echt consistent met de XP vermelden bij het SAF programma. Nu is het er weer vanaf
| Awesome Rock 'n Roll Photographer |
Weet iemand hoe het zit met SAF en XP verdienen bij reward tickets? Voor het ticket zelf kan je dan geen XP verdienen, maar hoe zit dat als je SAF koopt?
Bij mij stond het er laatst nog bij, alleen ze ronden nu nooit meer XP naar boven af, dus geen 2 XP meer voor 11 euroDark_Angelus schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:16:
KLM/AF is niet echt consistent met de XP vermelden bij het SAF programma. Nu is het er weer vanaf
(lezen ze mee hier soms?
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Ik zie hier nog dezelfde opties als laatst: 4 EUR = 1 XP, 18 EUR = 2 XP, 106 EUR = 11 XP. Afronding is (voor deze vlucht althans) niet veranderd.
Dit ligt ook aan de verhouding SAF en Reforestation. Als je die combi koopt dan weet je niet zeker wat de verhouding is tussen die twee. En terwijl de XP's voor SAF worden afgerond naar boven, worden de XP's voor reforestation afgerond naar onderen.
Dus, als je 12 euro besteed maar hiervan is 2,01 euro Reforestation - dan is het nog steeds 1 XP totaal. Truuc dat je kunt doen, naderhand, is de factuur op de KLM website bekijken, want daar staan de kosten per soort vermeld.
Dus, als je 12 euro besteed maar hiervan is 2,01 euro Reforestation - dan is het nog steeds 1 XP totaal. Truuc dat je kunt doen, naderhand, is de factuur op de KLM website bekijken, want daar staan de kosten per soort vermeld.
Nog niet, jammer genoeg. Ze hebben ook aangegeven daar geen uitspraken over te kunnen doen. Ze hebben ook geen “roadmap” aan aankomende verbeteringen of veranderingen.stijnec1 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 10:48:
[...]
Ziet er goed uit, is er ook een android versie want die vind ik niet in de Playstore
Ik vlieg de komende 2 weken van/naar de Emiraten met Air France.
AF638 (Parijs - Abu Dhabi) - https://www.flightradar24.com/data/flights/af638#32a2072e
AF639 (Abu Dhabi - Parijs) - https://www.flightradar24.com/data/flights/af639#
Deze vluchten zijn (met de start van het toeristisch seizoen in de Emiraten) terug opgestart. Maar ik merk dus dat ze over Irak vliegen. Ik besef dat er eigenlijk geen "veilige" vliegroutes overblijven in het midden oosten. Je moet nu eenmaal over óf Israël, óf Syrië, óf Irak, óf Iran (het enige alternatief buiten die 4 is een omweg via Egypte en Saudi-Arabië).
Maar ik merk nu dat ik er toch wat ongemakkelijk door ben... Zeker gezien de spanningen in het midden-oosten nu wel énorm hoog oplopen... Waarschijnlijk maak ik me nergens druk om (er vliegen tientallen (indien het er geen honderdeden zijn) vluchten per dag tussen de Emiraten en Europa, maar mijn zin om te vertrekken is toch héél beperkt...
AF638 (Parijs - Abu Dhabi) - https://www.flightradar24.com/data/flights/af638#32a2072e
Deze vluchten zijn (met de start van het toeristisch seizoen in de Emiraten) terug opgestart. Maar ik merk dus dat ze over Irak vliegen. Ik besef dat er eigenlijk geen "veilige" vliegroutes overblijven in het midden oosten. Je moet nu eenmaal over óf Israël, óf Syrië, óf Irak, óf Iran (het enige alternatief buiten die 4 is een omweg via Egypte en Saudi-Arabië).
Maar ik merk nu dat ik er toch wat ongemakkelijk door ben... Zeker gezien de spanningen in het midden-oosten nu wel énorm hoog oplopen... Waarschijnlijk maak ik me nergens druk om (er vliegen tientallen (indien het er geen honderdeden zijn) vluchten per dag tussen de Emiraten en Europa, maar mijn zin om te vertrekken is toch héél beperkt...
Jullie vriendelijkste zuiderbuur
Als je vanuit Noord-Europa vertrekt zijn er op het eerste gezicht geen alternatieven. Alle luchtvaartmaatschappijen vliegen over Irak naar de Emiraten. Ik kan je gevoel waarschijnlijk niet beinvloeden maar ik ben tientallen keren over deze regio gevlogen en heb nog nooit iets raars meegemaakt.Jebus4life schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:29:
Wil je niet over deze regio vliegen dan zul je een vlucht moeten kiezen met een overstap in Zuid-Europa of bijvoorbeeld Egypte.
[ Voor 12% gewijzigd door Timmy op 30-10-2023 13:44 ]
Vliegen over Iraq is net zo veilig of onveilig als het verblijven in de UAE met de huidige oplopende spanningen.Jebus4life schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:29:
Kleine prijscheck hier: Ik moet volgend jaar naar Australië, dat is de andere kant van waar ik normaal heen ga
Maatschappij maakt mij niet zoveel uit, zo min mogelijk overstappen wel. Ik zie nu retour van rond de 4500,- a 5000,-. Klopt dat een beetje qua prijs voor een vlucht rond augustus?
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 19:44
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Ja absoluut. Australië staat op mijn “watch list” en voor een goede vlucht (1 keer overstap, niet idioot lang) in BC ben je day wel kwijt
Je hebt, als je wil vliegen, ook geen keuze. Ook de route via Egypte en Saoedi Arabië is niet geheel zonder gevaar, gezien het feit dat de Amerikanen vanuit de rode zee verschillende drones/raketten neergeschoten heeft die uit Yemen kwamen (dus over SA vlogen).Jebus4life schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:29:
De route via Irak is ook niet geheel zonder risico, maar dat risico is zoveel mogelijk ondervangen door verschillende maatregelen, waaronder een minimale hoogte waarboven gevlogen moet worden en sinds de MH17 (plus PS752) is de informatie voorziening naar de airlines toe echt wel een stuk beter geworden.
Persoonlijk maak ik mij geen zorgen als ik die kant op moet (maar dat is niet vergelijkbaar). Zodra Iran gaat schieten zijn de vluchten boven Irak de eerste dier omkeren of niet doorgaan.
Ja, ik heb nog eens wat zaken gecheckt; om 9 uur vanmorgen vlogen er zo'n 40 vliegtuigen boven Irak volgens FlightRadar.(en dan zijn er nog een heel aantal op weg van/naar die route) dusja, als je even een stapje terugzet en objectief kijkt weet je dat de kansen op een incident erg klein zijn.Fly-guy schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:26:
[...]
Je hebt, als je wil vliegen, ook geen keuze. Ook de route via Egypte en Saoedi Arabië is niet geheel zonder gevaar, gezien het feit dat de Amerikanen vanuit de rode zee verschillende drones/raketten neergeschoten heeft die uit Yemen kwamen (dus over SA vlogen).
De route via Irak is ook niet geheel zonder risico, maar dat risico is zoveel mogelijk ondervangen door verschillende maatregelen, waaronder een minimale hoogte waarboven gevlogen moet worden en sinds de MH17 (plus PS752) is de informatie voorziening naar de airlines toe echt wel een stuk beter geworden.
Persoonlijk maak ik mij geen zorgen als ik die kant op moet (maar dat is niet vergelijkbaar). Zodra Iran gaat schieten zijn de vluchten boven Irak de eerste dier omkeren of niet doorgaan.
Er vliegen dus dagelijks makkelijk een 200-tal (if not more) vliegtuigen over het Iraakse luchtruim. Daar zijn vooralsnog geen incidenten, mócht er dan juist die dag een incident plaatsvinden (unlikely) moet je dan net in het getroffen vliegtuig zijn (nogmaals unlikely) dus als je naar de cijfers kijkt is het absurd om je zorgen te maken.
Maarja, het moet je maar overkomen. Maar OK, al voel ik me er echt niet zo comfortabel bij, ik wil echt angst niet mijn leven laten bepalen. Anders kan ik me best opsluiten in huis en vooral niet langer de fiets of de wagen nemen op de openbare weg.
Voor het eerst een vlucht met HOP. Allemachtig wat een armoe en krapte. Nog upgrade gekregen naar Business, maar krijg mijn benen nog niet tussen de stoelen.
Dat is zelfs een scherpe deal. Ik heb hem vaker niet kunnen doen onder de €7k.PWM schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:14:
Kleine prijscheck hier: Ik moet volgend jaar naar Australië, dat is de andere kant van waar ik normaal heen gaMaatschappij maakt mij niet zoveel uit, zo min mogelijk overstappen wel. Ik zie nu retour van rond de 4500,- a 5000,-. Klopt dat een beetje qua prijs voor een vlucht rond augustus?
Edit: Wel iets later in het jaar.
[ Voor 3% gewijzigd door Dean Martin op 31-10-2023 12:23 ]
The best is yet to come
Ik zie overigens net op mijn zakelijke CC dat vanaf juni 'Schiphol' iedere maand op de 25e €55,- incasseert. Ik heb geen flauw idee wat het is, en de omschrijving zegt ook niks anders dan een hoop letters en cijfers en SCHIPHOL.
Iemand die het bedrag bekend voorkomt?
[ Voor 10% gewijzigd door Dean Martin op 31-10-2023 12:45 ]
The best is yet to come
Privium?Dean Martin schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:44:
Ik zie overigens net op mijn zakelijke CC dat vanaf juni 'Schiphol' iedere maand op de 25e €55,- incasseert. Ik heb geen flauw idee wat het is, en de omschrijving zegt ook niks anders dan een hoop letters en cijfers en SCHIPHOL.
Er zijn een paar non-luchtvaartgerelateerde bedrijven die ook op Schiphol gevestigd zijn, hoeft niet met vliegen te maken te hebben dus.Dean Martin schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:44:
als ik op mijn cc alleen "CCV airport schiphol" zie staan is het in alle gevallen parkeren. Maar dan is het misschien toeval dat je daar op dezelfde dag in de maand voor dezelfde periode hebt geparkeerd..
Dat betekent, stam + t .
Heb geen idee, het bedrag komt niet echt overeen met een Privium lidmaatschap of een bezoek/lounge access voucher voor een gast (Was dacht ik eerder dit jaar € 35,-)
Schiphol (Privium) parkeren staat er hier op als "Amsterdam Airport S Schiphol"
Privium abbo staat er hier op als "Amsterdam Airport P SCHIPHOL"
Schiphol (Privium) parkeren staat er hier op als "Amsterdam Airport S Schiphol"
Privium abbo staat er hier op als "Amsterdam Airport P SCHIPHOL"
Even met de CC maatschappij bellen voor uitleg ?Dean Martin schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:44:
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Wij zijn van plan in 2025 te gaan (2020 viel in het water ivm pandemic)..PWM schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:14:
Kleine prijscheck hier: Ik moet volgend jaar naar Australië, dat is de andere kant van waar ik normaal heen gaMaatschappij maakt mij niet zoveel uit, zo min mogelijk overstappen wel. Ik zie nu retour van rond de 4500,- a 5000,-. Klopt dat een beetje qua prijs voor een vlucht rond augustus?
De prijzen lijken de pan uit gerezen te zijn... destijds kon ik voor <£1100 pp

Dat was wel een creatieve vlucht combinatie, via SFO op de heenweg en via SIN terug.. dus letterlijk de wereld rond...
Maar dat is natuurlijk wel vaker overstappen..
https://www.kayak.co.uk/f...4-08-30?sort=bestflight_a
vluchten vanaf lon zijn wel een stuk goedkoper.. misshien waard om via LHR te vliegen?
Hoe flexibel ben je qua data?
dat kan flink schelen..
/f/image/tWjgqb9bBGVJxbH993t5PTMz.png?f=fotoalbum_large)
https://www.kayak.co.uk/f...e-3days?sort=bestflight_a
Dus gewoon even spelen met zoek engines
[ Voor 61% gewijzigd door ToolkiT op 31-10-2023 15:13 ]
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Ik ben samen met de dame voor rond de 2k retour gevlogen, tickets geboekt tijdens de Etihad sale. 2 jaar daar voor beetje hetzelfde gehad met Emirates.PWM schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:14:
Als ik nu even snel kijk, voor willekeurig januari - februari volgend jaar, economy kost niet veel. Maar, zodra je bij Emirates BC gaat boeken, tsja, dan loop je wel in de euro's (rond de 8k)
Dat gaat het moeten doen, want parkeren is het niet, Privium is het niet, dus geen idee. Wel bedankt allen!ZeRoC00L schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:44:
[...]
Even met de CC maatschappij bellen voor uitleg ?
[ Voor 3% gewijzigd door Dean Martin op 31-10-2023 16:03 ]
The best is yet to come
- We Are Borg
Jouw screenshots / zoekacties zijn EC. @PWM wil graag in BCToolkiT schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:51:
[...]
Wij zijn van plan in 2025 te gaan (2020 viel in het water ivm pandemic)..
De prijzen lijken de pan uit gerezen te zijn... destijds kon ik voor <£1100 pp![]()
Dat was wel een creatieve vlucht combinatie, via SFO op de heenweg en via SIN terug.. dus letterlijk de wereld rond...
Maar dat is natuurlijk wel vaker overstappen..
vluchten vanaf lon zijn wel een stuk goedkoper.. misshien waard om via LHR te vliegen?
Hoe flexibel ben je qua data?
dat kan flink schelen..
[Afbeelding]
Dus gewoon even spelen met zoek engines
Begint zo'n beetje bij 3500 euro zo te zien op sommige reisdata. Op de meeste dagen (ik heb Melbourne als bestemming gepakt) zit er echter minimaal op 4500, oplopend tot 7k met Emirates/Qantas.PWM schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:14:
Er zijn wat combinaties met Oneworld (Lufthansa en Singapore) die wat voordeliger zijn.
dat vermoeden kreeg ik al..We Are Borg schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:08:
[...]
Jouw screenshots / zoekacties zijn EC. @PWM wil graag in BC
had het moeten weten gezien de poster
maar dan kan het ook goedkoper..
/f/image/4zQ8WAgMGoZiQcTH4I6xLxP2.png?f=fotoalbum_large)
maar of je die vlucht wil is een 2e
/f/image/itUSZaXg5N9KWy3goi4iDd6V.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/LwwKSvUMJswfbowNuz9jDpk6.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 83% gewijzigd door ToolkiT op 31-10-2023 16:16 ]
Hoi!
Op 17 augustus 2024 wil ik naar Zadar vliegen. Nu zie ik dat de vliegtickets al aanzienlijk duur zijn om vanaf Rotterdam te vliegen. Heeft iemand een idee of er ook vanaf andere Nederlandse vliegvelden wordt gevlogen naar Zadar?
Alvast bedankt voor de tips.
Op 17 augustus 2024 wil ik naar Zadar vliegen. Nu zie ik dat de vliegtickets al aanzienlijk duur zijn om vanaf Rotterdam te vliegen. Heeft iemand een idee of er ook vanaf andere Nederlandse vliegvelden wordt gevlogen naar Zadar?
Zo te zien geen rechtstreekse vluchten. Er zijn wel een aantal overstap mogelijkheden, bijvoorbeeld met Lufthansa of Austrian (via Frankfurt, Muchen of Wenen).wErudite schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:10:
even spelen op kayak levertwErudite schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:10:
Hoi!
:fill(white):strip_exif()/f/image/YOBi6UeyDtSs8mquxjKr2S45.png?f=user_large)
Niet nederland maar wel net over de grens is Niederein/Weeze met *kuch* ryanair is goedkoopste optie..
[ Voor 5% gewijzigd door ToolkiT op 31-10-2023 16:22 ]
En kan je die KLM 2-2-2 BC ontlopen op die route?PWM schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:14:
Een erg lange maar goede zit met goede service, of het oude KLM product. LastigToolkiT schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:10:
maar of je die vlucht wil is een 2e
[Afbeelding]
[Afbeelding]

@PWM Augustus is hun Maart, kijk even naar schoolvakanties. Ik betaalde €4000 voor een AMS-AKL BC retour met Korean dit jaar, maar dat was wel zoeken, meeste was >€4.5k. Australie heeft wat meer routes en maatschappijen en zo zal wel wat lager zijn, maar het zal snel in dat gebied zitten.PWM schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:14:
Afhankelijk van je bestemming, kijk eens naar China Airlines (Taiwan). A350s met een goede BC.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Weer eens gebruik gemaakt van de Air&Rail dienst van Air France. Toch verdorie handig, echt fijn dat Air France dat aanbiedt...
Eurostar van Brussel naar Charles de Gaulle en dan een rechtstreekse vlucht. Bagage gewoon afgeven in het Eurostar station in Brussel en vertrekken. Ik vind het bijzonder relaxed reizen en verkies het toch boven 2 vluchten. Wat mij betreft mag KLM asap de city-hopper tussen Brussel en Amsterdam afschaffen en tickets gaan aanbieden die de city hopper vervangt door de hogesnelheidslijn tussen Antwerpen en Schiphol.
(en als Lufthansa dan een equivalent richting Flughaven Frankfurt opzet met de Duitse ICE is het helemaal feest voor mij als Belg
)
Eurostar van Brussel naar Charles de Gaulle en dan een rechtstreekse vlucht. Bagage gewoon afgeven in het Eurostar station in Brussel en vertrekken. Ik vind het bijzonder relaxed reizen en verkies het toch boven 2 vluchten. Wat mij betreft mag KLM asap de city-hopper tussen Brussel en Amsterdam afschaffen en tickets gaan aanbieden die de city hopper vervangt door de hogesnelheidslijn tussen Antwerpen en Schiphol.
(en als Lufthansa dan een equivalent richting Flughaven Frankfurt opzet met de Duitse ICE is het helemaal feest voor mij als Belg
[ Voor 5% gewijzigd door Jebus4life op 02-11-2023 15:20 ]
Mocht je duizenden XP in je account hebben, dan heb je geluk en ben je snel plat for life. Verwacht je na november 24 meer dan 600xp per jaar te vergaren heb je echter pech.
Ons loyaliteitsprogramma blijft vernieuwen en binnenkort verandert de manier waarop resterende XP worden meegenomen naar toekomstige kwalificatieperiodes.
Per 1 november 2024 kunt u als Flying Blue Platinum-deelnemer maximaal 300 XP meenemen naar uw daaropvolgende kwalificatieperiode. Dit is bovenop het aantal XP wat u normaal gesproken nodig heeft voor het kwalificeren voor of het behouden van uw Platinum-status.
Maakt u zich geen zorgen als u op dit moment meer dan 300 XP op uw teller heeft staan. Tijdens de overgangsperiode van een jaar, ontvangt u voor elke 300 XP op uw teller die u boven het maximum van 300 XP zit, een jaar dat meetelt op uw Platinum for life-teller. Dit betekent dat u nog sneller in de buurt komt van Platinum for life.
Houdt u er rekening mee dat u per 1 november 2024 voor elke opvolgende kwalificatieperiode 300 XP verdient om te kwalificeren voor Flying Blue Platinum.
Dat betekent, stam + t .
Het past wel in de ontwikkelingen die je bij andere FF programma's ziet. Het wordt lastiger gemaakt om zonder al te veel spend op lange termijn je niveau te behouden. Toch hebben ze bij FB wat mij betreft een hele nette overgangsregeling opgezet.Apache4u schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:37:
Mocht je duizenden XP in je account hebben, dan heb je geluk en ben je snel plat for life. Verwacht je na november 24 meer dan 600xp per jaar te vergaren heb je echter pech.
Het haalt wel een prikkel weg om boven de 300XP (en 600 in jaar 0) FlyingBlue-XPs te halen. Miles heb je bij alle drie van de grote programma's wel; boven de 300XP kan je dan zorgeloos voor de beste routering of goedkoopste vlucht gaan.Timmy schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:13:
[...]
Het past wel in de ontwikkelingen die je bij andere FF programma's ziet. Het wordt lastiger gemaakt om zonder al te veel spend op lange termijn je niveau te behouden. Toch hebben ze bij FB wat mij betreft een hele nette overgangsregeling opgezet.
Even met de aanname dat het om business vluchten gaat. Daar doet status toch niet zo veel.
De overgang is netjes geregeld, lekker insta-PFL worden als je gehamsterd hebt. Voor de rest is het gewoon weer een devaluatie van het volgende FF programma.
KLM vandaag op AMS: cancel, cancel, cancel. Al de andere maatschappijen: lekker rustig zo, dank u wel, here we go.
KLM vandaag op AMS: cancel, cancel, cancel. Al de andere maatschappijen: lekker rustig zo, dank u wel, here we go.
[ Voor 27% gewijzigd door Grouchy op 02-11-2023 18:34 ]
Mij persoonlijk ging het al nooit om de XP's, ik was al klaar met verzamelen. Toch vlieg ik vrijwel altijd KLM, niet omdat ze de beste zijn maar wel omdat ik liever niet overstap.ANdrode schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:30:
Het haalt wel een prikkel weg om boven de 300XP (en 600 in jaar 0) FlyingBlue-XPs te halen.
Gezien alle FF versoberd worden denk ik dat de gevolgen wel mee zullen vallen. Ik heb, behalve tijdens corona toen je 2 of 1,5 maal XP's kreeg, zelden mensen aan boord gesproken die KLM vanwege de XP's vliegen.
Die zijn er toch gewoonJebus4life schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:20:
Wat mij betreft mag KLM asap de city-hopper tussen Brussel en Amsterdam afschaffen en tickets gaan aanbieden die de city hopper vervangt door de hogesnelheidslijn tussen Antwerpen en Schiphol.
Ook LH heeft zo'n combo, alleen wel binnen Duitsland.(en als Lufthansa dan een equivalent richting Flughaven Frankfurt opzet met de Duitse ICE is het helemaal feest voor mij als Belg)
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Grote nadeel is dat je bij de overgang een exacte meervoud van 300 XP moet hebben. Anders ga je ergens tussen 1 en 299 XP verliezen (en geen jaren PFL voor terugkrijgen). Verder, inderdaad, als je meer dan 300XP per jaar verdient heb je daar in de toekomst niets meer aan.Grouchy schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:27:
De overgang is netjes geregeld, lekker insta-PFL worden als je gehamsterd hebt. Voor de rest is het gewoon weer een devaluatie van het volgende FF programma.
En als je een buffer van XP over hebt kan je niet on-track blijven voor PFL als je een jaar minder vliegt. Het maakt het flink lastiger.Xandrios schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 00:45:
[...]
Grote nadeel is dat je bij de overgang een exacte meervoud van 300 XP moet hebben. Anders ga je ergens tussen 1 en 299 XP verliezen (en geen jaren PFL voor terugkrijgen). Verder, inderdaad, als je meer dan 300XP per jaar verdient heb je daar in de toekomst niets meer aan.
1 jaar maakt dan niet zoveel uit , als ik het goed lees.ANdrode schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 07:14:
[...]
En als je een buffer van XP over hebt kan je niet on-track blijven voor PFL als je een jaar minder vliegt. Het maakt het flink lastiger.
"Per 1 november 2024 kunt u als Flying Blue Platinum-deelnemer maximaal 300 XP meenemen naar uw daaropvolgende kwalificatieperiode."
Dus je mag in een jaar max 600xp sparen waar je iets aan hebt.. 300 om je plat status te verkrijgen/behouden en 300 om mee te nemen naar het volgende jaar. Dus de max buffer is 300xp.
Dat betekent, stam + t .
Oh wow, gaat druk worden zo bij PfL. Raar sprintje dat ze hier willen trekken, wel handig voor die mensenApache4u schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:37:
[...]
Voor anderen wel onhandig. Die buffer heeft mij wel veel geholpen met buffer toen ik bijv. een paar jaar in het buitenland woonde met weinig KLM. Het moet nu iets stabieler worden inderdaad
Er lijkt sowieso wat geks met XP aan de hand, ik had begin dit jaar (01/01/2023) 1350 XP maar de teller zegt nu maar 439XP. Het is dat ik er niks aan heb, want echt geen zin in Ultimate, dat beperkte vliegen bevalt me wel, maar anders wel goed om te checken
[ Voor 36% gewijzigd door JohanB op 03-11-2023 08:46 ]
Fair. Twee jaar.Apache4u schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:29:
[...]
1 jaar maakt dan niet zoveel uit , als ik het goed lees.
Dus één jaar 600 XP, daarna 300 per jaar."Per 1 november 2024 kunt u als Flying Blue Platinum-deelnemer maximaal 300 XP meenemen naar uw daaropvolgende kwalificatieperiode."
Dus je mag in een jaar max 600xp sparen waar je iets aan hebt.. 300 om je plat status te verkrijgen/behouden en 300 om mee te nemen naar het volgende jaar. Dus de max buffer is 300xp.
Het is voor mij geen relevante wijziging. Ik ben niet merk-trouw genoeg om bij FB status op te bouwen.
offtopic:
Had misschien silver gehaald maar 51XP voor een her-boekte vlucht wil KLM niet bijschrijven.
Had misschien silver gehaald maar 51XP voor een her-boekte vlucht wil KLM niet bijschrijven.
Zou dit een onderdeel zijn van het gebruik van flyingblue als onderpand voor een lening?JohanB schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:38:
[...]
Oh wow, gaat druk worden zo bij PfL. Raar sprintje dat ze hier willen trekken, wel handig voor die mensen
[ Voor 16% gewijzigd door ANdrode op 03-11-2023 08:47 ]
Ik heb ook een originele.
Aansluiting op CDG gemist, en daarom 3 uur eerder thuis.
Ik had eigenlijk een AF vlucht van BOM naar AMS met een overstap van 1h25 op CDG. Maar omdat het vliegtuig een half uur vertraging had werd ik bij het afgeven van de bagage in Mumbai al omgezet naar de directe BOM-AMS vlucht van KLM die ongeveer op dezelfde tijd zou vertrekken.
Aansluiting op CDG gemist, en daarom 3 uur eerder thuis.
Ik had eigenlijk een AF vlucht van BOM naar AMS met een overstap van 1h25 op CDG. Maar omdat het vliegtuig een half uur vertraging had werd ik bij het afgeven van de bagage in Mumbai al omgezet naar de directe BOM-AMS vlucht van KLM die ongeveer op dezelfde tijd zou vertrekken.
Tegen die tijd zijn alle 777s wel omgebouwdANdrode schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:07:
[...]
En kan je die KLM 2-2-2 BC ontlopen op die route?
[...]
Een erg lange maar goede zit met goede service, of het oude KLM product. Lastig
Ik zit te kijken voor maart: Daar kom ik nog zat 2-2-2 tegen. Ik hoop dat het opschiet want het is een redelijk nadeel van KLM.
offtopic:
Singapore Airlines of KLM 2-2-2 is een makkelijke keuze
Singapore Airlines of KLM 2-2-2 is een makkelijke keuze
[ Voor 9% gewijzigd door ANdrode op 03-11-2023 10:46 ]
Als je vanaf Parijs vertrekt kan je voor 2600 euro met Air India business retour naar Sydney

[ Voor 4% gewijzigd door Daniel op 03-11-2023 12:11 ]
Dat is een goede om te weten.. dat is bijna waard om de talys/eurostar voor te pakken..Daniel schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:08:
[...]
Als je vanaf Parijs vertrekt kan je voor 2600 euro met Air India business retour naar Sydney
Die ga ik in gedachten houden voor 2025
"6h 15m•Change planes in New Delhi (DEL)
Long stopover"
Maar ja met BC heb je toch lounge access dus is te overzien..
[ Voor 15% gewijzigd door ToolkiT op 03-11-2023 12:13 ]
De gemiddelde flightreviewer maakt Air India doorgaans met de grond gelijk en overstappen in Mumbai doe je ook niet echt voor je lol, maar lieflat = lieflat, ook al is het dan in een cabin die eruit ziet alsof ie uit 2005 komt...als het 2k scheelt is dat toch best pittig.ToolkiT schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:11:
[...]
Dat is een goede om te weten.. dat is bijna waard om de talys/eurostar voor te pakken..
Die ga ik in gedachten houden voor 2025
Overstap is in Dehli.. maar dat zou niet veel anders zijn vermoed ik..Daniel schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:14:
[...]
De gemiddelde flightreviewer maakt Air India doorgaans met de grond gelijk en overstappen in Mumbai doe je ook niet echt voor je lol, maar lieflat = lieflat, ook al is het dan in een cabin die eruit ziet alsof ie uit 2005 komt...als het 2k scheelt is dat toch best pittig.
Mumbai vond ik trouwens een prima airport..
Vietnam Airlines doet het ook behoorlijk goedkoop
[ Voor 5% gewijzigd door ToolkiT op 03-11-2023 12:20 ]
Iemand enig idee welke drukte ik morgenmiddag een beetje mag verwachten op EIN? Al enige tijd niet geweest daar sinds alle horrorverhalen in de vakanties. Is het inmiddels praktisch doorlopen bij de bagage drop en de security, of toch nog echte rijen?
^ Wat hij zegt.
- We Are Borg
@Z-Dragon ik ben in de herfstvakantie vanaf Eindhoven gevlogen: kon overal zo doorlopen. Rijen waren heel kort.
Nergens zitplaatsen maar gelukkig wel in de lounge
Nergens zitplaatsen maar gelukkig wel in de lounge
De systemen van Skyteam zijn nog steeds compleet in de war van Premium Comfort. Net weer retour geboekt naar US in Business voor 2892,-. Premium Comfort: 2912,-

Ja ik zie ook die prijzen, idioot toch? Of boeken mensen premium comfort zonder naar de prijs van BC te kijken?PWM schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:18:
De systemen van Skyteam zijn nog steeds compleet in de war van Premium Comfort. Net weer retour geboekt naar US in Business voor 2892,-. Premium Comfort: 2912,-
>> Signature?
ZekerChiLLeR schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:08:
[...]
Ja ik zie ook die prijzen, idioot toch? Of boeken mensen premium comfort zonder naar de prijs van BC te kijken?
Goed opletten geblazen dus als je gaat boeken.
Daarnaast zijn er genoeg bedrijven die aan de policy vasthouden, geen business class op long haul voor bepaalde functies, maar PC is wel toegestaan.
Dat betekent, stam + t .
Tijd voor wetgeving dat iemand anders aan economy blootstellen gezien wordt als marteling. (Als je 't zelf voor je vakantie wilt is dat je eigen zaak.)Apache4u schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:30:
Daarnaast zijn er genoeg bedrijven die aan de policy vasthouden, geen business class op long haul voor bepaalde functies, maar PC is wel toegestaan.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
- We Are Borg
Kan je dan PC boeken en dezelfde dag bellen voor een upgrade naar business voor het bijbetalen van het verschilApache4u schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:30:
Als je echt elke maand of meerdere keren per maand moet vliegen misschien.CyBeR schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:37:
[...]
Tijd voor wetgeving dat iemand anders aan economy blootstellen gezien wordt als marteling. (Als je 't zelf voor je vakantie wilt is dat je eigen zaak.)
Ik ga 1 a 2 keer per jaar voor mn werk naar de VS en dan is Economy echt geen probleem hoor. Ik vlieg doordeweeks en er wordt ook niet verwacht dat ik op de vliegdagen nog iets nuttigs doe. Een beetje beenruimte vind ik het belangrijkste en ze zijn nou ook weer niet te gierig voor een stoel bij de nooduitgang of Comfort (niet premium) gedeelte en daar zit je over het algemeen al prima.
Maar dat is natuurlijk erg persoonlijk. Jij zit wellicht comfortabel op de economy stoelen; iemand anders mogelijk niet. Iedereen heeft andere afmetingen, en iedereen heeft andere gebreken. Ik persoonlijk heb bijvoorbeeld snel last van de rug, dus even naar zuid amerika is dan toch echt wel een marteling in economy. Als ik privé vlieg is dat altijd business (muv een hele korte hop in Europa af en toe).
Want wat gebeurd er als jij na boeken de vlucht omzet naar business, maar daarna moet de trip worden uitgesteld? Best kans dat op de nieuwe datum Premium Economy normaal geprijst is maar business twee keer zo duur. Als je echter dat ticket hebt omgezet kun je mogelijk niet terug naar Premium Economy, waardoor het wijzigen van het ticket ineens véél duurder wordt. En als je wel kan downgraden naar PE zul je in weinig gevallen iets terugkrijgen, dus das vrij zuur als je persoonlijk een paar 100 euro hebt besteed aan de upgrade naar business.
Dat kan alleen als er direct bij de airline wordt geboekt. Als je via een zakelijk reisbureau boekt (En das meestal het geval in deze situatie) dan kan alleen het reisbureau het ticket aanpassen.We Are Borg schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:48:
[...]
Kan je dan PC boeken en dezelfde dag bellen voor een upgrade naar business voor het bijbetalen van het verschil? (Wat er dan dus niet is)
Want wat gebeurd er als jij na boeken de vlucht omzet naar business, maar daarna moet de trip worden uitgesteld? Best kans dat op de nieuwe datum Premium Economy normaal geprijst is maar business twee keer zo duur. Als je echter dat ticket hebt omgezet kun je mogelijk niet terug naar Premium Economy, waardoor het wijzigen van het ticket ineens véél duurder wordt. En als je wel kan downgraden naar PE zul je in weinig gevallen iets terugkrijgen, dus das vrij zuur als je persoonlijk een paar 100 euro hebt besteed aan de upgrade naar business.
Volgens mij doen ze ook aan een type dynamic pricing van de fare buckets. Dus dan heb je een tweetraps-systeem dat prijzen van zowel buckets als fares aanpast.PWM schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:14:
[...]
ZekerProbleem is dat Premium Comfort, ook vaker geboekt door toeristen, sneller volloopt dan BC. Dus de stoelen van PC gaan eerder de hogere fare buckets in dan de BC stoelen, die pas kort van te voren geboekt worden.
Goed opletten geblazen dus als je gaat boeken.
Waar dat duidelijk te zien is, is bij events zoals CES waarbij zelfs als er op de hele seatmap nog geen enkele stoel is geselecteerd een retourtje in economy class al 1500 euro kost met alle fare buckets beschikbaar.
In een F1 topic (welke bezoek je) staat een vergelijkbare ervaring met hotels, vooraf de hoofdprijs vragen voor zekerheid en hoe dichter bij het evenement komt afprijzen, een beetje het 'oude verdienmodel'. Ze zullen er zeker over nagedacht hebben.Sorcerer8472 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 18:03:
[...]
Volgens mij doen ze ook aan een type dynamic pricing van de fare buckets. Dus dan heb je een tweetraps-systeem dat prijzen van zowel buckets als fares aanpast.
Waar dat duidelijk te zien is, is bij events zoals CES waarbij zelfs als er op de hele seatmap nog geen enkele stoel is geselecteerd een retourtje in economy class al 1500 euro kost met alle fare buckets beschikbaar.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Weet iemand trouwens of het goedkoper is om direct een reward flight te boeken bij KLM met fb miles of dat het toch voordeliger is om eerst een economy ticket te boeken en dan te upgraden met miles? Of waar ik überhaupt de prijzen kan vinden voor upgrades? Kan namelijk alleen die van reward flights vinden..
Voor zover ik weet (anderen kunnen dat vast bevestigen of ontkrachten) kunnen reward tickets niet vooraf geüpgraded worden met miles. Enige manier van upgraden is aan de gate of de reward ticket annuleren en opnieuw boeken.Shaq01 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:56:
Weet iemand trouwens of het goedkoper is om direct een reward flight te boeken bij KLM met fb miles of dat het toch voordeliger is om eerst een economy ticket te boeken en dan te upgraden met miles? Of waar ik überhaupt de prijzen kan vinden voor upgrades? Kan namelijk alleen die van reward flights vinden..
Klopt volgens mij. Vooraf met miles kopen als je het laagste tarief kunt krijgen is aan te raden, de kans dat je aan de gate niet meer kunt upgraden met miles is reëel en het laagste tarief is vergelijkbaar met een upgrade aan de gate.Aquafreak schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:05:
[...]
Voor zover ik weet (anderen kunnen dat vast bevestigen of ontkrachten) kunnen reward tickets niet vooraf geüpgraded worden met miles. Enige manier van upgraden is aan de gate of de reward ticket annuleren en opnieuw boeken.
Is het veel duurder op de datums die je wil boeken dan kun je proberen aan de gate te upgraden (enige manier), maar goede kans dat het vol zit, afhankelijk van je route.
@Aquafreak heb het misschien niet duidelijk genoeg verwoord, wat ik bedoelde is dus de ticket met cash te boeken in economy class en dan vervolgens met miles te upgraden naar business class. Maar als het klopt wat @Sorcerer8472 aangeeft dat het niet veel scheelt is inderdaad beter om het direct met miles te boeken voor het laagste tarief.
Heb mijn membership reward points overgeboekt naar KLM, hopen dat deze aankomen voordat de reward plekken op zijn. Iemand ervaring met hoelang dit meestal duurt? Heb ze gister avond overgeboekt.
Heb mijn membership reward points overgeboekt naar KLM, hopen dat deze aankomen voordat de reward plekken op zijn. Iemand ervaring met hoelang dit meestal duurt? Heb ze gister avond overgeboekt.
Dan zou ik inderdaad aanhouden wat @Sorcerer8472 aangeeft.Shaq01 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:48:
@Aquafreak heb het misschien niet duidelijk genoeg verwoord, wat ik bedoelde is dus de ticket met cash te boeken in economy class en dan vervolgens met miles te upgraden naar business class. Maar als het klopt wat @Sorcerer8472 aangeeft dat het niet veel scheelt is inderdaad beter om het direct met miles te boeken voor het laagste tarief.
Overboeken duurde bij mij laatst enkele uren.
Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:
Chrome Extensie
Wikipedia: List of airports by IATA code: A
Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.
Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.
Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:
Chrome Extensie
Wikipedia: List of airports by IATA code: A
Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.
Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.
Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2