Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 181 ... 251 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:57

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Vorige week voor het eerst met Austrian gevlogen. De vlucht zelf was prima (is natuurlijk ook maar een huppeltje van Amsterdam naar Wenen), maar alles er omheen een drama. Vlucht was overboekt, en dus stond ik met een BC ticket plotseling op "standby", en daar konden ze op Schiphol geen enkele verdere informatie over geven. Sinds corona heeft Austrian namelijk geen enkele werknemer meer op Schiphol :/

Dus wil nu een klacht indienen en dan zie je een ander sterk staaltje: "Due to a technical changeover, customer enquiries submitted via contact forms on the austrian.com website could not be delivered to Austrian Airlines Customer Service in the period from 1 to 17 July 2023."

Ze hebben gewoon twee weken lang geen contactformulieren ontvangen :X

Ik begrijp dat bedrijven willen bezuinigen, en ja dan maar via het digitale kanaal contact op moet nemen, maar dan moet dat wel werken natuurlijk. Webcare hebben ze namelijk ook al niet, en hun Twitter (sorry X) ziet er ook uit alsof je een phishing account te pakken hebt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 23:22
Wat is dat voor gekkigheid dan, op standby in business? Had je pas heel laat ingechecked?

Hoop dat ze je een goede alternatieve optie hebben geboden, inclusief een stukje compensatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Zo gaat het ook bij het door jullie zo geliefde KLM. Captain op positioning -> Stoeltje vrijmaken in de BC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:11

Grouchy

meep meep

Op BC in Europa (AMS-VIE) is het toch gewoon een kwestie van 'gordijntjes een rij naar achteren' en klaaar.

-Iets anders; De uitrol van 'Pre-order nu je maaltijd' gaat zo te zien aardig bij KLM. In Juli zijn ze er mee begonnen op vluchten naar Accra, Atlanta, Kaapstad, Dar es Salam, Entebbe, Johannesburg, Kuala Lumpur, Lagos, Nairobi, Seoul en Singapore.
Eerder vandaag mocht ik m'n schema veranderen, vlieg als gevolg ervan nu met KLM op SFO. Toen ik het e.e.a. wilde nagaan op hun website zag ik de optie -Kies uw maaltijd van te voren :)

Zo te zien echter geen aanpassing/limited choices n.a.v de bestemming/oorsprong van de vlucht bij ze:
Zeewolf Kha Kai
Vegetarische bloemkool madras
De smaak van Azië

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xandrios
wibblemoo schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 17:08:
Zo gaat het ook bij het door jullie zo geliefde KLM. Captain op positioning -> Stoeltje vrijmaken in de BC.
Is dat zo? Ik heb ze vaker naar achteren zien verdwijnen dan voorin zitten hoor. Persoonlijk vlieg ik liever met Austrian dan KLM overigens, althans, als we het over business hebben in ieder geval. Comfortabelere stoelen, beter softproduct (Catering)... mij hoef je niet te overtuigen hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark_Angelus
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:24
Iemand enig idee wanneer AF de SAF XP verstuurd? Heb wel m'n XP gehad voor de vlucht maar nog niet de SAF XP. Anders duik ik even in de helpdesk :)

Never mind, de search deed wonderen hier. O-)

[ Voor 16% gewijzigd door Dark_Angelus op 03-10-2023 09:44 ]

| Awesome Rock 'n Roll Photographer |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Xandrios schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 20:38:
[...]

Is dat zo? Ik heb ze vaker naar achteren zien verdwijnen dan voorin zitten hoor. Persoonlijk vlieg ik liever met Austrian dan KLM overigens, althans, als we het over business hebben in ieder geval. Comfortabelere stoelen, beter softproduct (Catering)... mij hoef je niet te overtuigen hoor ;)
Daar hebben ze gewoon CAO-bepalingen voor:
In het geval een vlieger een opdracht krijgt die een reis bevat als niet-werkend beman- ningslid (opstuur) gelden de volgende bepalingen:
(1) Op KLM-routes vindt opstuur in principe plaats op KLM vluchten. In geval opgestuurd wordt met een andere maatschappij dan KLM (waar in burger wordt gereisd), vindt deze plaats in de klasse volgens de volgorde C/F/M voor gezagvoerders en M/C/F voor de overige vliegers, afhankelijk van beschikbaarheid op het moment dat de opstuur bekend is.

(2) Bij opdrachten waarbij de vlieger aan het eind van zijn opdracht niet-werkend terug vliegt naar huis (working -> non-working), zal KLM trachten deze opstuur mogelijk te maken in de business-class, zonder hierbij commerciële passagiers te duperen. Om dit mogelijk te maken zal KLM zodra de opstuur bekend is een business-class stoel reser- veren indien beschikbaar. Mocht er geen business-class stoel beschikbaar zijn, dan zal een stoel gereserveerd worden in de volgende volgorde: first-class, economy-comfort, economy. Uitgezonderd een vliegtuigtype omzetting na toewijzing van de stoel (naar een vliegtuig met minder business-class stoelen), zal een eenmaal toegewezen stoel niet gedowngrade kunnen worden naar een lagere klasse.

(3) Bij opdrachten waarbij de vlieger aan het begin van zijn opdracht niet-werkend wordt opgestuurd (non-working -> working) zal KLM, in geval de rust tussen aankomst op bestemming en aanvang werkzaamheden minimaal 32 uur is of het aantal grootcirkel- kilometers van de vlucht niet hoger dan 6500 is, trachten deze opstuur mogelijk te maken in de business-class, zonder hierbij commerciële business-class-passagiers te duperen. Om dit mogelijk te maken zal KLM zodra de opstuur bekend is een business- class stoel reserveren indien beschikbaar. Mocht er geen business-class stoel beschik- baar zijn, dan zal een stoel gereserveerd worden in de volgende volgorde: first-class, economy-comfort, economy. Uitgezonderd een vliegtuigtype omzetting (naar een vlieg- tuig met minder business-class stoelen), zal een eenmaal toegewezen stoel niet ge- downgrade kunnen worden naar een lagere klasse.

(4) Bij opdrachten waarbij de vlieger aan het begin van zijn opdracht niet-werkend wordt opgestuurd (non-working -> working) zal KLM, in geval de rust tussen aankomst op bestemming en aanvang werkzaamheden minder is dan 32 uur is en het aantal groot- cirkelkilometers van de vlucht hoger dan 6500 is, een business-class of first-class stoel reserveren. Ook indien dit ten koste gaat van commerciële passagiers in de business- class.
M.a.w. voor long-haul opstuur is 't altijd business, voor medium- en short-haul als er plek is.

6500km is zo:
Afbeeldingslocatie: http://www.gcmap.com/map?P=ams&R=6500km%40ams&MS=wls&MR=1800&MX=720x360&PM=*

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:16

FreakNL

Well do ya punk?

Daniel schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:46:
[...]

En omdat je je bij de Eurostar net zo goed een uur van tevoren moet melden voor allerlei checks ben je ook nog eens zeker twee uur langer onderweg. Anders dan 'je ziet nog eens wat', het hebben van vliegangst of CO2-uitstoot is er op deze route eigenlijk geen rationeel argument voor de trein tenzij je bijvoorbeeld in Zeeland of Zuid-Brabant woont en je dus veel sneller in Rotterdam op de trein kunt stappen dan dat je naar Schiphol kunt reizen.
Naar Brussel of Parijs ben je zot als je gaat vliegen maar naar Londen is het praktisch gesproken echt geen vergelijk.
Als je eenmaal op R'dam CS bent, ben je ook in 25 minuten op Schiphol met de IC direct.
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:58:
[...]

Vanaf Rotterdam ben je juist nog sneller dan met de trein, vanaf RTM zijn en een aantal dagelijkse vluchten naar Londen City. RTM is klein dus max een uur voor vertrek aanwezig is ook prima en de afstand deur luchthaven - deur vliegtuig is kleiner dan de afstand deur station - deur trein..
Rotterdam Airport is kutter bereikbaar dan Schiphol. Ik kom vanuit Rotterdam-Oost en ga serieus liever naar Schiphol dan naar Rotterdam Airport (OV).
Sorcerer8472 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:42:

@Apache4u: grote kans dat een lege stoel door de crew wordt opgevuld. Voorin 2 stoelen boeken is misschien een beter idee als je Transavia vliegt?
Of accepteren dat er 3 uur lang iemand naast je zit.. Ga je ook niet dood van.

[ Voor 37% gewijzigd door FreakNL op 03-10-2023 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

We Are Borg schreef op woensdag 27 september 2023 @ 17:42:
[...]

Waarom niet ? Als mensen er voor willen betalen

Die geblokkeerde stoel in business is ook een volwaardige stoel waar iemand kan zitten. Ze verkopen het als onderdeel van business dat die stoel leeg blijft. Dus indien hetzelfde imo
Eens met het argument wie betaald bepaald.

Maar misschien moeten we het uit milieuoverwegingen gewoon niet willen.
Xandrios schreef op woensdag 27 september 2023 @ 21:03:
[...]

Air France is begonnen met het verkopen van een vrije middenstoel voor iedereen. Tijdens check-in krijg je een aanbod om voor een paar tientjes een lege middel stoel erbij te kopen. Wellicht niet op de bomvolle vluchten, maar wel op de vluchten waar stoelen vrij zijn.
Dan vind ik het een ander verhaal (als de stoel toch al leeg is).

[ Voor 32% gewijzigd door FreakNL op 03-10-2023 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
CyBeR schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:35:
[...]

Daar hebben ze gewoon CAO-bepalingen voor:

[...]

M.a.w. voor long-haul opstuur is 't altijd business, voor medium- en short-haul als er plek is.

6500km is zo:
[Afbeelding]
Altijd? Als de rust meer dan 32 uur zal zijn na de vlucht is dit niet het geval staat bij puntje 3. En zover ik de planning van KLM ken, krijgen gezagvoerders altijd minimaal 48 uur rust na een long-haul vlucht (working of non-working). Dus in geval van een calamiteit (gezagvoeder ziek / verhinderd etc) zal het gebeuren, maar hier wordt volgens mij normaliter omheen gepland.

edit: verduidelijking: bij punt 3 is het "of" en bij punt 4 "en" . Dat maakt het verschil.

[ Voor 5% gewijzigd door Apache4u op 03-10-2023 15:05 ]

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Apache4u schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:03:
[...]

Altijd? Als de rust meer dan 32 uur zal zijn na de vlucht is dit niet het geval staat bij puntje 3. En zover ik de planning van KLM ken, krijgen gezagvoerders altijd minimaal 48 uur rust na een long-haul vlucht (working of non-working). Dus in geval van een calamiteit (gezagvoeder ziek / verhinderd etc) zal het gebeuren, maar hier wordt volgens mij normaliter omheen gepland.

edit: verduidelijking: bij punt 3 is het "of" en bij punt 4 "en" . Dat maakt het verschil.
"Altijd" bij long haul was iets te stellig idd, maar ik neem wel aan dat de meeste opstuur bij KLM om dat soort situaties gaat aangezien men normaal gesproken van AMS ergens heen vliegt en dan (een paar dagen later) weer terug. Men begint hun werk normaal gesproken niet aan de andere kant van de wereld, terwijl ze in AMS gestationeerd zijn.

En uiteindeljk is er ook alleen een probleem in de zin dat een betalende passagier gedowngrade moet worden als én aan die voorwaarden wordt voldaan én business volgeboekt zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Iemand ervaring met grote bagagelockers op JFK? Ik land volgende week donderdag (Terminal 4). Zondag vlieg ik door naar CLT, ook vanaf Terminal 4.

Het liefst ga ik met de trein de stad in, maar met koffers is dat wat gedoe. Ik krijg de eerste 2 dagen wel in handbagage. Zou mooi zijn als ik mijn grote koffer veilig kwijt kan. Ik weet dat ze er zijn :) Dus dat is de vraag niet, maar zou mooi zijn om te weten of het ook een beetje handig is.

[ Voor 14% gewijzigd door PWM op 03-10-2023 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@PWM geen ervaring, maar er schijnt er maar eentje te zijn op T4. Ervaringen staan wel op tripadvisor overigens. https://smartecarte.com/john-f-kennedy/

edit: kan het niet zo snel terug vinden maar was dacht ik USD 35 per dag of etmaal ...

[ Voor 22% gewijzigd door franssie op 03-10-2023 15:39 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
KLM koopt 1/5e deel van SAS.

https://www.telegraaf.nl/...belang-in-noodlijdend-sas

Dit gaat in tranen eindigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13:50

Daniel

Kapitein NCC-1701
Today, we announced an exciting and transformative step to build on SAS’ 75-year long history and position our airline at the forefront of the industry for years to come.

We are securing an investment in the reorganized SAS of USD 1,175 million from Castlelake, L.P., Air France-KLM, and Lind Invest together with the Danish state. The investment will provide us with the financial resources to be an even stronger airline for our customers and communities across Scandinavia and other markets.

In connection with this milestone, we intend to eventually join the airline alliance SkyTeam, at which time we will exit Star Alliance. While we are proud to have been a founding member of Star Alliance, we are confident that joining SkyTeam will further strengthen our customer offering.
Komen dus - als ze overleven - uiteindelijk in Skyteam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xandrios
SAS heeft in het laatste kwartaal zowaar winst gemaakt. Zal, gezien dit nieuws, vast enigszins getruuked zijn - maar het kan blijkbaar wel. Veel zal gaan afhangen van hoeveel zeggespraak AFKL (en anderen) gaan krijgen in de operaties van SAS.

Op zich vind het geen heel gek idee. KLM heeft een redelijk sterk netwerk in Scandinavie, Air France wat minder, en op deze manier wordt dat natuurlijk snel flink breder.

En meer Skyteam tegen minder Star Alliance is niet per definitie slecht in Europa. LH group heeft zwaar de overhand en dat wordt straks met de ITA overname nog veel groter. Skyteam beperkt zich tot AFKL en een paar kleine spelers (RO, UX) en een grote basis zou zeker niet slecht zijn imho.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:17
Tranen voor wie? Welk scenario zie je voor je en waarom? Bodemloze put voor AF/KLM en de andere financiers waaronder Deense staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:57

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Xandrios schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 17:05:
Wat is dat voor gekkigheid dan, op standby in business? Had je pas heel laat ingechecked?

Hoop dat ze je een goede alternatieve optie hebben geboden, inclusief een stukje compensatie?
Had de avond tevoren ingecheckt en kreeg meteen al de standby status. (Nou was dit de maandag na IBC in Amsterdam, en dan zijn er 45,000 mensen die van Amsterdam terugvliegen naar huis, en om de een of andere reden is dat elke keer weer een verassing voor zowel Schiphol als de vliegmaatschappijen.) Geen enkel alternatief of compensatie, alleen simpelweg "ga maar vroeg naar Schiphol en probeer het aan de balie, meestal zijn er wel no shows". K thx :/
wibblemoo schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 17:08:
In dit geval waren er gewoon 4 passagiers meer dan ze stoelen hadden. En dus geen enkele voorrang voor BC. Nou heb ik natuurlijk ook geen status bij Austrian, en ik ben veel te verwend met jarenlang Emirates vliegen (excuses, BC zit vol... dus hier is uw first class stoel). Maar toch.
Xandrios schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 20:38:
De vlucht zelf, toen ik er eenmaal in zat, was inderdaad prima. Maar dit is dus typisch zo'n maatschappij die bij problemen nog nuttelozer is dan Ryanair.

/edit: Ik dacht net, eens kijken of ze al gereageerd hebben, en ja hoor, een uurtje geleden hebben ze me gemaild!

Met de ontvangstbevestiging van de klacht die ik dus maandag ingestuurd had, "Your message dated 04.10.2023" 8)7 Ik denk dat dat webformulier gefaxt wordt naar een kantoor en op een stapel beland, dan gestempeld wordt en dan faxen ze dat weer terug naar iemand die een mail stuurt dat ze je reactie ontvangen hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door PowerFlower op 04-10-2023 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Ik moet zeggen dat Business Class ook echt opvallend vol zit. Ik weet niet of cijfers dit gevoel bevestigen. Ook voor vluchten over een paar weken die ik heb zoals JFK, ATL en SFO zijn er echt nog 2-3 BC stoelen verkrijgbaar. Op een vlucht naar Vegas over 3 maanden zelf 0 en moet ik overstappen 8)7
Wally2002 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 02:39:
[...]

Tranen voor wie? Welk scenario zie je voor je en waarom? Bodemloze put voor AF/KLM en de andere financiers waaronder Deense staat?
Tranen voor mij. Ik heb KLM aandelen :p

Het is een bodemloze put, al vele vele jaren. De salarissen liggen gigantisch hoog en dat normaliseren is nog nooit gelukt. Er zijn meerdere overheden bij betrokken, de vakbond is sterk en het personeel is ontevreden. Eigenlijk is het een soort Alitalia (behalve dat daar 1 overheid bij betrokken was).

EDIT:

SAS daalt vandaag met 84% op de beurs. Dat schiet alvast op.

[ Voor 23% gewijzigd door PWM op 04-10-2023 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 12:12
PWM schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:00:
[...]
SAS daalt vandaag met 84% op de beurs. Dat schiet alvast op.
Goedendag! Dat dat bedrijf nog bestaat.

In 2007 nog 274 SEK per aandeel, sinds 2011 een penny stock.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Ik zie wel dat de lid gaan worden (goverment approval nodig) van Skyteam. Dat is wel een behoorlijke win voor Skyteam. En persoonlijk top, aangezien ik veel naar die regio vlieg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

alexbl69 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:08:
[...]

Goedendag! Dat dat bedrijf nog bestaat.

In 2007 nog 274 SEK per aandeel, sinds 2011 een penny stock.
Niet lang meer. Ze worden nu delisted/van de beurs gehaald.
TAP staat trouwens ook in de etalage en op de Portugese TV werd AF/KLM ook genoemd.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Laatst online: 09:17
PWM schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:09:
Ik zie wel dat de lid gaan worden (goverment approval nodig) van Skyteam. Dat is wel een behoorlijke win voor Skyteam. En persoonlijk top, aangezien ik veel naar die regio vlieg.
Yep, daarom verbaasde het me dat je in tranen was, want dit lijkt me idd behoorlijke win.
Wel benieuwd wat ticketprijzen gaan doen, want er is richting die regio dan minder concurrentie...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_tG2Ryk8si6uHMuFzOVafti4_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Uap9FmrWsIyqQ1ITCmmWctE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5w10Q4LtfqkJKARHCvxkVGD7E8w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/23kI5no7WVCfGyY8GLdkgbmI.jpg?f=fotoalbum_large
De rij voor paspoort check loopt tot de roltrap van de Mc Donalds

_O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
PWM schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:37:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

_O-
tjonge.. zoiets ook al eens gezien ja. Dan kus ik even mijn privium pasje en denk "geld goed besteed" ..

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
[Afbeelding]

[Afbeelding]

_O-
Dat is wel vaker zo. Voornamelijk als ze bijv. de controle bij Lounge 2 dichtkieperen en iedereen naar 3 laten lopen of vv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

lol, was van plan om hetzelfde te posten, zag het namelijk ook toen ik net van NS naar S liep. Gewoon tot 10 meter voor de transfer area op een random woensdag.
Toegang naar de KMar is gewoon dicht.

[ Voor 10% gewijzigd door Grouchy op 04-10-2023 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnec1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:43
kun je als aankomende passagier ook de paspoort controle NS->S nemen en dan naar de aankomsthal lopen? of is er een boarding pas check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Ik vlieg volgende week met Transavia met vrouw en minderjarige zoon. Als ik geen online stoelen reserveer, hoe groot is de kans dat mijn zoon alleen moet zitten, houdt een airliner daar rekening mee?

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:00

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Slasher schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:33:
Ik vlieg volgende week met Transavia met vrouw en minderjarige zoon. Als ik geen online stoelen reserveer, hoe groot is de kans dat mijn zoon alleen moet zitten, houdt een airliner daar rekening mee?
Minderjarige laten zien niet alleen zitten. Dus jij of je vrouw zit dan wel naast hem. Misschien zelfs alle drie bij elkaar maar dat is geen garantie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Deze vraag is al vaker langs gekomen. Minderjarig is hoe minderjarig? 1 dag voor zijn 18e verjaardag of 4 jaar oud?

Simpel antwoord is dat als je bij elkaar wilt zitten, je niet voor een dubbeltje op de eerste rang moet willen zitten. Gewoon reserveren. Als je stampij gaat maken op het vliegveld en probeert iemand anders te worden gedwongen hun stoel op te geven omdat jij niet reserveerde, dan heb ik alleen maar negatieve beschrijvingen voor je.

Waarschijnlijk krijg je wel 1 ouder bij het kind, maar de ander is onzeker. Het is ook een verdienmodel, maar dat is geen excuus om andere reizigers erin te betrekken (en dat doe je als je niet reserveert en het vliegtuig vol zit).

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Bij de meeste airliners kun je een 'fake' boeking starten met stoelkeuze om te zien welke plaatsen nog vrij zijn op betreffende vlucht. Als je niet wilt betalen zou ik dit een paar keer herhalen, er blijven natuurlijk mensen (online) inchecken.

Ooit bij Ryanair handig gebruik van gemaakt. Die hadden of hebben een vaste volgorde (allocation) om rijen te vullen tijdens online inchecken, je kreeg dan gratis een stoel aangewezen. Het loont dus om direct in te checken zodra mogelijk. Weet niet of dit bij Transavia hetzelfde werkt overigens.

[ Voor 11% gewijzigd door Cheesy op 04-10-2023 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

gambieter schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 14:11:
[...]

Deze vraag is al vaker langs gekomen. Minderjarig is hoe minderjarig? 1 dag voor zijn 18e verjaardag of 4 jaar oud?

Simpel antwoord is dat als je bij elkaar wilt zitten, je niet voor een dubbeltje op de eerste rang moet willen zitten. Gewoon reserveren. Als je stampij gaat maken op het vliegveld en probeert iemand anders te worden gedwongen hun stoel op te geven omdat jij niet reserveerde, dan heb ik alleen maar negatieve beschrijvingen voor je.

Waarschijnlijk krijg je wel 1 ouder bij het kind, maar de ander is onzeker. Het is ook een verdienmodel, maar dat is geen excuus om andere reizigers erin te betrekken (en dat doe je als je niet reserveert en het vliegtuig vol zit).
Euhm, wie zegt dat ik stampij ga maken op het vliegveld en iemand anders ga dwingen om zijn/haar stoel op te geven omdat mijn vrouw en ik naast onze 8 jaar oude zoon willen gaan zitten.

Als dat niet lukt ga ik echt geen amok maken in het vliegtuig en wil best alleen zitten.

Alstublieft, doe geen aannames. Ik ben de eerste die snapt dat het een verdienmodel is maar ik vind het belachelijk om tientallen euro's te betalen als dat de enige manier is om een klein kind naast een van zijn ouders te laten zitten.

[ Voor 9% gewijzigd door Slasher op 04-10-2023 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Slasher schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 14:15:
Euhm, wie zegt dat ik stampij ga maken op het vliegveld en iemand anders ga dwingen om zijn/haar stoel op te geven omdat mijn vrouw en ik naast onze 8 jaar oude zoon willen gaan zitten.

Als dat niet lukt ga ik echt geen amok maken in het vliegtuig en wil best alleen zitten.

Alstublieft, doe geen aannames.
Je vind het blijkbaar belangrijk om samen te zitten (anders had je het niet gevraagd), dus zeker geen aanname. Door niet te reserveren zal je Transavia toch voor het blok zetten, daar minderjarige kinderen (zeker 8 jaar) niet alleen mogen zitten, en dan moeten ze toch iemand gaan verhuizen, of die dat nu leuk vind of niet. Dus ook door niets te doen veroorzaak je mogelijk al een benadeling van een of twee andere reizigers.

Daarom is het advies dan ook: reserveren.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

gambieter schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 14:19:
[...]

Je vind het blijkbaar belangrijk om samen te zitten (anders had je het niet gevraagd), dus zeker geen aanname. Door niet te reserveren zal je Transavia toch voor het blok zetten, daar minderjarige kinderen (zeker 8 jaar) niet alleen mogen zitten, en dan moeten ze toch iemand gaan verhuizen, of die dat nu leuk vind of niet. Dus ook door niets te doen veroorzaak je mogelijk al een benadeling van een of twee andere reizigers.

Daarom is het advies dan ook: reserveren.
Dan zal de airliner in kwestie dat duidelijker moeten communiceren dat je moet reserveren als je naast je kind wil zitten. Dat doen ze niet dus dan ga ik gewoon uit van redelijkheid en billijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Niet online
Slasher schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 14:24:
[...]

Dan zal de airliner in kwestie dat duidelijker moeten communiceren dat je moet reserveren als je naast je kind wil zitten. Dat doen ze niet dus dan ga ik gewoon uit van redelijkheid en billijkheid.
Dit geeft toch de indruk dat je wel een stoel moet reserveren wil je naast je kind wilt zitten.
https://www.transavia.com...kinderen/stoel-reserveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Nu online
Transavia / niet een airline laat een minderjarig kind alleen zitten als er ouders meerreizen. Dus tenminste 1 ouder naast zijn of haar kind. De ander kan ergens anders plaatsnemen.

En als dat misloopt bij de incheck is er altijd iemand wel zo vriendelijk om daar bij te helpen. Wil je dat niet? doe je het lekker niet, nog 188 anderen om het aan te vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:40

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

_O-
Dit was vorige week ook het geval, het paspoortcontrole systeem van de KMar lag er uit... Vraagt er een stelletje aan mij of ik weet waar de Exit is. "Ziet u die rij mensen daar? Als u daarachter aansluit komt u vanzelf bij de exit."

De blik van die arme mensen was priceless, die dachten zo naar buiten te kunnen lopen.... ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Ik heb best wel eens een minderjarig kind naast mij in het vliegtuig hoor, met een ouder een paar rijen verder. Ik weet niet wat die leeftijdsgrens is, maar zodra ze de leeftijd voorbij zijn van rennen door het gangpad, gaan airlines er ook wel gewoon vanuit dat ze zich kunnen gedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Belangrijkste vraag op Schiphol is natuurlijk, doet die roltrap het wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
PolarBear schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:02:
[...]

Belangrijkste vraag op Schiphol is natuurlijk, doet die roltrap het wel?
Nope, had het wel heel even gedaan, maar staat weer stil. Evenals de helft van de loopbanden bij de D gates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
PWM schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:03:
[...]

Nope, had het wel heel even gedaan, maar staat weer stil. Evenals de helft van de loopbanden bij de D gates.
Wel consistent. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

[...]

Die roltrap werkt doorgaans gewoon, ik sta er meerdere keren per dag op zonder zelf te hoeven lopen ;)

De loopbanden naar de D gates zijn wel een tijd in onderhoud geweest, maar dat heeft dan blijkbaar niets geholpen....

Specs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Slasher schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 14:24:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EM3phygsjIeoEh3aBTWFad-EGCQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wak3fNAhVjlFSpsGCroEEP6R.png?f=fotoalbum_large

Staat er toch tijdens het boeken :) Veel duidelijker kan het niet :p

EDIT: Transavia laat kinderen < 6 jaar bij een ouder zitten. Van 7-11 doen ze hun best en voor 12+ zoek je het maar uit, fluistert iemand mij hier in :p

[ Voor 11% gewijzigd door PWM op 04-10-2023 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
bvk schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:07:
[...]
Die roltrap werkt doorgaans gewoon
Een roltrap die doorgaans werkt is op Schiphol in mijn ervaring echt een zeldzaamheid. (en ja ik neem in het begrip roltrap ook travelators en andere varianten mee)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

PWM schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:09:
[...]
Staat er toch tijdens het boeken :) Veel duidelijker kan het niet :p

EDIT: Transavia laat kinderen < 6 jaar bij een ouder zitten. Van 7-11 doen ze hun best en voor 12+ zoek je het maar uit, fluistert iemand mij hier in :p
Ik heb het niet geboekt dus geen idee :P

Maar goed ik ga het wel zien, ik denk dat het wel moet gaan lukken, ik neem aan dat ze wel snappen dat de meeste 8 jarigen wel naast een ouder willen zitten als een kind weinig vliegt en het spannend vind.

Persoonlijk vind ik dat 60 euro wel veel geld is voor iets wat vroeger "service was. Uiteraard snap ik dat een vliegtuig maatschappij hier makkelijk geld aan kan verdienen en marges etc onder druk staan maar toch.

Ik zie trouwens dat er europese wetgeving is:
When a passenger travels with a child of less than 12 years of age, the relevant indication is covered by the non-binding Guidance Material prepared by EASA. If a child travels with an accompanying adult in the same class of cabin, the child should be seated in the same seat row segment as the accompanying adult. Where this is not possible, the child should be seated no more than one seat row or aisle away(3).
bron: EU pagina

[ Voor 38% gewijzigd door Slasher op 04-10-2023 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

PolarBear schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:10:
[...]

Een roltrap die doorgaans werkt is op Schiphol in mijn ervaring echt een zeldzaamheid. (en ja ik neem in het begrip roltrap ook travelators en andere varianten mee)
Misschien heb ik dan gewoon geluk, maar ik ga er pakweg 30x per week mee naar boven. Lift 98 die er achter zit daarentegen....

Ik zie over het algemeen best wel veel onderhoud plaatsvinden en dan niet alleen aan roltrappen en aanverwant. Maar het lijkt inderdaad wel of er meer stuk gaat dan ze kunnen repareren.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:17
Nee, ze wijzen de stoelen aan. Bij de inchecken bij de balie kan je dit wel doorgeven dat je samen wil zitten, ten minste als er dan nog vrije plekken over is.

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Van der Berg schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:33:
[...]

Nee, ze wijzen de stoelen aan. Bij de inchecken bij de balie kan je dit wel doorgeven dat je samen wil zitten, ten minste als er dan nog vrije plekken over is.
Zie mijn post hierboven. Er is een verplichting om een <12 jarig kind naast een van de ouders te zetten. Ik heb de geboortedatum doorgegeven dus dan ga ik er vanuit dat ze dit keurig regelen. Is het niet vooraf dan wel als ik het vliegtuig board.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:58
Slasher schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:36:
[...]

Zie mijn post hierboven. Er is een verplichting om een <12 jarig kind naast een van de ouders te zetten. Ik heb de geboortedatum doorgegeven dus dan ga ik er vanuit dat ze dit keurig regelen. Is het niet vooraf dan wel als ik het vliegtuig board.
Ik heb niet de hele pagina gelezen, maar wel je quote. De laatste zin suggereert dat Transavia ermee kan wegkomen door je kind vóór of achter je te plaatsen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Mawlana schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:52:
[...]

Ik heb niet de hele pagina gelezen, maar wel je quote. De laatste zin suggereert dat Transavia ermee kan wegkomen door je kind vóór of achter je te plaatsen. :+
Het gaat nog mooier worden, kreeg een appje terug van Transavia webcare over mijn vraag:
Kinderen moeten naast een volwassene zitten, maar dat hoeft geen ouder te zijn
Lekker verontrustend, zit je kind ver van je vandaan naast een iemand die daar ook niet op zit te wachten, of erger :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-09 20:39

gws24

Thinking is hard!

[...]

In de quote die je plaatst staat niet wat jij denkt te lezen. Er staat namelijk 'non-binding' oftewel er is geen verplichting voor de airline. En sowieso staat in dezelfde quote dat als het niet mogelijk is om begeleider en kind naast elkaar te zetten dat ze ook een rij uit elkaar geplaatst mogen worden.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

[...]

Ook al ben ik het niet eens met @Van der Berg (bij incheck gaan ze echt wel mensen verplaatsen om in ieder geval 1 ouder er naast te zetten), is die quote van jou niet bindend. Er staat “ non-binding Guidance Material” :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

We Are Borg schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:05:
[...]

Ook al ben ik het niet eens met @Van der Berg (bij incheck gaan ze dan mensen verplaatsen om in ieder geval 1 ouder er naast te zetten), is die quote van jou niet bindend. Er staat “ non-binding Guidance Material” :)
Ik heb handig genoeg over "non binding" heen gelezen, wat ook al door @gws24 was opgemerkt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Slasher schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:01:
[...]

Het gaat nog mooier worden, kreeg een appje terug van Transavia webcare over mijn vraag:

Lekker verontrustend, zit je kind ver van je vandaan naast een iemand die daar ook niet op zit te wachten, of erger :X
Ook dit is weer een lekker ambigue antwoord, want ze bedoelen zeer waarschijnlijk dat het ook een opa/oma/oom/tante/oudere broer/zus mag zijn, en niet een volslagen wildvreemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Ik heb trouwens zelf geen ervaring want ik regel plaatsen (betaald of niet betaald) altijd van te voren :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Mawlana schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:52:
Boven je in de bagagebak? :p

Ik zie regelmatig artikelen langskomen over vliegtuigetiquette, of je mensen kunt vragen van stoel te ruilen. Het helpt niet dat de meeste mensen die willen ruilen een slechte stoel hebben (middenstoel, achterin) en het vooral doen om een betere stoel te krijgen. Mijn antwoord is altijd nee, of beter gezegd, ik negeer de vraag met mijn ANC headphones.
PWM schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:09:
_o-
PWM schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:01:
Ik heb best wel eens een minderjarig kind naast mij in het vliegtuig hoor, met een ouder een paar rijen verder. Ik weet niet wat die leeftijdsgrens is, maar zodra ze de leeftijd voorbij zijn van rennen door het gangpad, gaan airlines er ook wel gewoon vanuit dat ze zich kunnen gedragen.
Ik zie meestal meer vervelende volwassenen dan vervelende kinderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 14-09 21:48
gambieter schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:17:
Ik zie meestal meer vervelende volwassenen dan vervelende kinderen ;)
Jupz.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Dat klopt wel. Aan de andere kant, met 60 vluchten per jaar, is het aantal vervelende incidenten echt heel heel zeldzaam. Maar dat zal ook wel met de keuze van luchtvaartmaatschappij te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik denk dat het voornamelijk aan de bestemmingen ligt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Type pax dat met een KLM naar zakenbestemming xyz of een Transavia naar toeritische trekpleister zyx vliegt scheelt waarschijnlijk ook. Airlines blocken toch mede hierom een aantal stoelen. En dat aantal geblockte stoelen is hoger voor bestemmingen zoals MCO en weer lager voor bijvoorbeeld een MSP en DTW.
Tenslotte heeft waar je zir er vast ook mee te maken. Als FF heb je iig er minder mee te maken met je paid/preffered stoelen, el cheapo's met hun sextrofeetjes zitten meestal ergens anders.

Met de introductie van light/standard business class fares zonder stoel reservering ga je dat in de toekomst nu ook af en toe krijgen met DYKWIA's die niet een paar uur zonder hun aanghangsel kunnen.

[ Voor 24% gewijzigd door Grouchy op 04-10-2023 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark_Angelus
[...]

Vanochtend naar D86 allemaal werkend, vast geluk :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Dark_Angelus schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 19:31:
[...]

Dat is boven in het Schengen gebied, het ging hier om de lage nummers D pier (1-57) in het non Schengen gebied als ik me niet vergis waar ze regelmatig buiten werking zijn.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Dark_Angelus schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 19:31:
[...]

Maar terug niet, want dan zijn er sowieso 2 afgesloten :p Of ze werken in shifts aan die dingen, dat kan natuurlijk ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Mocht iemand bedenken met KLM via Booking hotels te boeken voor de punten:

Links is ingelogged als Genius met 15% korting via de KLM site. Rechts is in incognito modus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/enHK7PyrJXH8wrbJdnyNYGz8Lbs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vaMDzcPXS9jlSo7CdRSlsEFI.png?f=fotoalbum_large

En dan ingelogged, zonder via de KLM site te gaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHo1102sd9R8rHeytZz0EJYVxy4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u1AFXix3wY4LMDkQdmqtEppm.png?f=fotoalbum_large

Dat zijn dure punten....

[ Voor 29% gewijzigd door PWM op 04-10-2023 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Voor welke dagen vergelijk je? Ik zie best grote verschillen bij dit hotel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Zr40 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 20:59:
Voor welke dagen vergelijk je? Ik zie best grote verschillen bij dit hotel.
Dit is 12-15 oktober.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik zie de exacte prijs uit je eerste screenshot zowel via KLM als rechtstreeks ingelogd bij Booking. Genius level 1.

Voor de volledigheid ook even gekeken op de eigen website van dat hotel, daar vragen ze $1295.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ey1-2FeALha1UuTh9g9CFV8PTzU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AgZnpsaHETPhp681Tu8ggPZf.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Geinig spelletje dit, Via Hotels.com EUR 1307 (2p) waar je dan ook weer 10% spaart voor een gratis overnachting ;-) op die data

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SJTLyzER6Ob20GLDuJDRVtn5-tY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pUxDPV3P7NYQEtf05LUQq0Mg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 58% gewijzigd door franssie op 04-10-2023 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
PolarBear schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:10:
[...]

Roltrappen werken meestal wel (of zijn iig niet meer dan normaal stuk, en geloof me roltrappen zijn in het algemeen echt absurd vaak stuk; hier bij de metro zie ik letterlijk elke week wel minimaal 1x een mannetje er in staan), het zit 'm op Schiphol vooral in de travelators. Daar konden er rustig 50% van buiten dienst zijn op een gegeven moment, al dan niet voor langere tijd.

Men heeft daar in het verleden iig weinig prioriteit aan gegeven maar ik geloof(?) dat men daar op terug aan het komen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

De roltrappen naar boven zijn toch niet altijd stuk? Ik dacht dat ze die standaard uitzetten als de security vol zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 23:37:
De roltrappen naar boven zijn toch niet altijd stuk? Ik dacht dat ze die standaard uitzetten als de security vol zit.
Inderdaad, als er een rij op de roltrap staat (of dat dreigt te gebeuren) zetten ze ze expres uit. Dat is goed natuurlijk, dat telt niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shorteh
  • Laatst online: 10-09 09:15
PWM schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 20:50:
Mocht iemand bedenken met KLM via Booking hotels te boeken voor de punten:

Links is ingelogged als Genius met 15% korting via de KLM site. Rechts is in incognito modus:

[Afbeelding]

En dan ingelogged, zonder via de KLM site te gaan:

[Afbeelding]

Dat zijn dure punten....
Ik had 1x via de KLM link van Booking.com een hotel geboekt waarbij de prijs wel hetzelfde was. Maar na het boeken bleek dat de free airport transfer die er normaal bij in zat niet van toepassing was omdat ik via een partner boekte. Ook iets om rekening mee te houden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xandrios
Dat heeft meer te maken met dat je via booking.com boekte ipv direct bij het hotel zelf. Dat is altijd het geval, en een wellicht nog belangrijker aspect is dat je over het algemeen ook geen punten ontvangt in het spaarprogramma van de hotelketen.

Bij vliegen kun je met elke OTA boeken en krijg je nog steeds je miles. Bij hotels krijg je alleen punten als je direct bij het hotel boekt. Das in het bijzonder van belang als je bij een van de grotere chains boekt, denk aan Marriott, IHG, Accor, Hyatt of Hilton. En direct dus ook lastig als je zakelijk gedwongen wordt om via een 3rd party te boeken (Is vaak het geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
Edit: Lol, dubbel

[ Voor 96% gewijzigd door Xandrios op 05-10-2023 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
Edit: lol, dubbel

[ Voor 96% gewijzigd door Xandrios op 05-10-2023 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
Xandrios schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:02:
Dat heeft meer te maken met dat je via booking.com boekte ipv direct bij het hotel zelf. Dat is altijd het geval, en een wellicht nog belangrijker aspect is dat je over het algemeen ook geen punten ontvangt in het spaarprogramma van de hotelketen.
Kan ook een actie van Booking zelf zijn. Ik heb laatst wat hotels vergeleken en zag toen dat alle hotels zo’n aanbieding hebben. Maar die Flying Blue punten of een cashback kost natuurlijk ook wat, dus wanneer je via zo’n referral boekt krijg je waarschijnlijk geen gratis airport transfer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shorteh
  • Laatst online: 10-09 09:15
Xandrios schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:02:
Ivm wat specifieke eisen was dit hotel geen onderdeel van een keten, anders wel direct geboekt uiteraard. Daarnaast stond er bij booking.com bij "Gratis airport transfer", dus dit was wel via booking.com mogelijk. Tot je via een partner site boekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 21:22:
Geinig spelletje dit, Via Hotels.com EUR 1307 (2p) waar je dan ook weer 10% spaart voor een gratis overnachting ;-) op die data

[Afbeelding]
2% helaas ;) De 1 nacht voor 10 nachten is veranderd in een kickback van 2%. Dit was in de US al het geval en helaas is gisteren ook mijn account omgezet. Het feestje is over.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
KLM app update. Benieuwd naar de meerkosten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DOsIHqGG-kUjZfKSk2Ks-Nb_ueo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f5yhZYzmo7l1TB0Mnw0x6Hp9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik krijg voor mijn vlucht in december de optie niet (of nog niet?) te zien. Ik zie wel iets anders bijzonders: "Sustainable Aviation Fuel" wat ik erbij kan boeken, bovenop de verplichte "Bijdrage voor duurzame vliegtuigbrandstof" natuurlijk. (Waarschijnlijk niet nieuw, zo vaak vlieg ik niet met KLM :P)

Het is wel een manier om extra Flying Blue XP te kopen. € 4 voor 1 XP, € 18 voor 2 XP en € 106 voor 11 XP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-09 17:14
"Bekijk alle mogelijkhedeen tijdens het online inchecken" :+ Even geduld nog.
Nadere info en voorwaarden: https://www.klm.nl/en/inf.../extra-options/empty-seat

Die SAF mogelijkheid is er al een tijdje en als je wilt kun je daar aardig XP mee harken ja.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_DNbJ0w0pZ4MY3OK3AmmCVTqKs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0snzfhaYfqqJjdC1WVQ4I9XA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door ShitHappens op 05-10-2023 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dark_Angelus
Check ook altijd even de Air France opties als je daar mee vliegt. Hebben soms andere / betere deals m.b.t. de SAF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Daniel schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 21:01:

[Afbeelding]
Huh? 1 April komt vroeg dit jaar.
Plannen ze hun vliegtuigen tegenwoordig ook maar 50% vol dan?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:20
Los daarvan wordt het al helemaal prettig om de discussies te zien die ontstaan wanneer er alweer eens iemand denkt op dat lege stoeltje te kunnen gaan zitten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Maasluip schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 08:43:
[...]

Is natuurlijk op basis van beschikbaarheid. Het is een manier om toch een slaatje te slaan uit stoelen die anders toch leeg zouden blijven. En ze behouden zich het recht voor die geblokkeerde stoelen ten allen tijde weer vrij te geven, dan krijg je gewoon je geld terug. Dus voor KLM lijkt me dit vooral een win-win.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:57
Daniel schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 21:01:

[Afbeelding]
Heb dit al een paar keer meegemaakt met maatschappijen uit het Midden Oosten, Ams-Doha was €70 voor een midden stoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Maasluip schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 08:43:
[...]

Het is pas bij inchecken he :) Dus 24 uur van te voren, voor stoelen die in 99% van de gevallen toch wel leeg waren gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aquafreak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:54
Ik krijg het nu ook voor een vlucht AMS-CDG morgen. Kosten voor een lege stoel naarst mij is €29,-.

Op de vlucht zijn nog een heel aantal premium stoelen (voorselectie, beenruimte etc.) vrij, komen die vanaf een bepaalde tijd kosteloos beschikbaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Ik zie dat mijn vlucht naar JFK mij 30UXP oplevert. Ik dacht dat UXP alleen op KLM en AF vluchten gegeven wordt?

Op mijn 2 binnenlandse vluchten met Delta krijg ik weer geen UXP.
Aquafreak schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:39:
Ik krijg het nu ook voor een vlucht AMS-CDG morgen. Kosten voor een lege stoel naarst mij is €29,-.

Op de vlucht zijn nog een heel aantal premium stoelen (voorselectie, beenruimte etc.) vrij, komen die vanaf een bepaalde tijd kosteloos beschikbaar?
Nee, die zijn altijd betaalt.

Ben benieuwd of FF's korting krijgen op die 29,-.

[ Voor 16% gewijzigd door PWM op 06-10-2023 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:02
PWM schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:01:
Ik zie dat mijn vlucht naar JFK mij 30UXP oplevert. Ik dacht dat UXP alleen op KLM en AF vluchten gegeven wordt?

Op mijn 2 binnenlandse vluchten met Delta krijg ik weer geen UXP.

[...]
Ik denk dat ze naar JFK een codeshare hebben met KLM, maar op de binnenlandse vluchten niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

gambieter schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 14:11:
[...]

Dat dus.. Ik snap persoonlijk niet dat je voor die paar euro extra niet gaat reserveren...

Ik heb het ook vaak long-haul met KLM. Zielig gedoe van een stel die niet bij elkaar zitten, en of ik dan van aisle naar een middle-seat wil.. Eeeuh, wat denk je zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

PWM schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:01:
Ik ook, recentelijk nog naar Barcelona. Kindje was 5 of 6.. Maar die hing wel meer bij d'r ouders rond, maar d'r seat was in het midden naast mij... Daar moest ze dus ook zitten tijdens take-off and landing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Slasher schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:01:
[...]

[...]

Regel het gewoon lekker zelf.

Serieus, er wordt al voor een budget maatschappij gekozen en blijkbaar zijn die paar euro extra ook teveel gevraagd. Misschien moet je dan gewoon niet gaan vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Zr40 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 22:08:
Ik krijg voor mijn vlucht in december de optie niet (of nog niet?) te zien. Ik zie wel iets anders bijzonders: "Sustainable Aviation Fuel" wat ik erbij kan boeken, bovenop de verplichte "Bijdrage voor duurzame vliegtuigbrandstof" natuurlijk. (Waarschijnlijk niet nieuw, zo vaak vlieg ik niet met KLM :P)

Het is wel een manier om extra Flying Blue XP te kopen. € 4 voor 1 XP, € 18 voor 2 XP en € 106 voor 11 XP.
Dit is er al een hele tijd en werd hier ook al vaker besproken...

Je doet het idealiter overigens meteen bij boeken erbij. Als je het achteraf doet (zoals ik, omdat het door de zaak geboekt wordt) moet je er nog even achteraan (whatsapp, FB, whatever) om de punten te krijgen.. Via Whatsapp is het snelst als je een kundige medewerker hebt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cFK06ycuvg21r4rpLjMH7X5EV0E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3sf8G579lWbDChOL4IwmP9ad.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben overigens deze week naar Hamburg heen-en-weer gevlogen voor zaken. Ik kon vanwege prive-afspraken pas zondag laat weg en moest ook woensdag vroeg terug. Aangezien de KLM cityhopper al vol zat ben ik heen met Eurowings gevlogen. Alsnog een prima ervaring op Schiphol ondanks dat ik dit keer geen voordelen had van mijn FB GOLD. Kofferafgifte was snel en security duurde ook maar een minuut of 10. Geen lounge, maarja... Jammer alleen van de anderhalf uur vertraging.. En die kist was ook erg basic, niet eens een netje voor je telefoon ofzo...

Terug vloog ik dan wel met KLM maar wat is Hamburg een klote-luchthaven. Ik sta eerst al meer dan een kwartier te wachten tot ik mijn koffer kwijt ben (in de prio lane!) en daarna sta ik nog een uur en een kwartier in de rij bij security. Anderhalf uur verder... Ik ben direct doorgelopen naar de gate en ze waren al aan het boarden.. Ontbijt in de lounge zat er niet meer in..

[ Voor 47% gewijzigd door FreakNL op 06-10-2023 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 18:08
Volgens mij nog niet gepost, maar de EU is bezig met regels omtrent toeslagen voor handbagage en stoelen. Ben benieuwd waar ze mee komen.

Persoonlijk vind ik het huidige systeem denk ik het prettigst, waarbij je zelf de keuze kan maken. Soms vlieg ik immers met een budget-airline zonder handbagage maar met 1 groot item aan checked-bagage. Het alternatief ben ik bang is dat de EU gaat verplichten om geen extra toeslagen te rekenen waardoor dit ongetwijfeld wordt doorberekend, ookal maak je geen gebruik van je handbagage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:13

TommyGun

Stik er maar in!

snaggyheadshot schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:05:
Volgens mij nog niet gepost, maar de EU is bezig met regels omtrent toeslagen voor handbagage en stoelen. Ben benieuwd waar ze mee komen.

Persoonlijk vind ik het huidige systeem denk ik het prettigst, waarbij je zelf de keuze kan maken. Soms vlieg ik immers met een budget-airline zonder handbagage maar met 1 groot item aan checked-bagage. Het alternatief ben ik bang is dat de EU gaat verplichten om geen extra toeslagen te rekenen waardoor dit ongetwijfeld wordt doorberekend, ookal maak je geen gebruik van je handbagage.
Ik snap je 'conclusie' niet helemaal maar van mij mag handbagage juist extra belast worden.
Als je ziet wat mensen allemaal mee proberen te nemen omdat ze te gierig zijn hun meuk in te checken...
En het vertraagt ook nog eens ontzettend.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 18:08
TommyGun schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:07:
[...]
Ik snap je 'conclusie' niet helemaal maar van mij mag handbagage juist extra belast worden.
Het voorstel waar ik naar refereer gaat er juist over om die toeslagen te verbieden (zoals dus bijv. Ryanair en Easyjet doet). En ik ben het dus met je eens, ik check meestal liever bagage in zonder dat ik extra (indirect) betaal voor handbagage.

[ Voor 10% gewijzigd door snaggyheadshot op 06-10-2023 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
FreakNL schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:18:
[...]

Ik ook, recentelijk nog naar Barcelona. Kindje was 5 of 6.. Maar die hing wel meer bij d'r ouders rond, maar d'r seat was in het midden naast mij... Daar moest ze dus ook zitten tijdens take-off and landing...
Even opgezocht, want ik dacht dat kinderen verplicht bij 1 ouder moesten zitten. Maar blijkbaar is dat alleen voor kinderen onder de 2. Als je pech hebt zit er dus een kind in luiers naast je, met de ouders 20 rijen verderop.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
snaggyheadshot schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:05:

Mijn wishlist:
minimaal 1 stuks bagage inbegrepen bij de ticket (12kg). Ongeacht of dat ruim of handbagage is.
Alles met wieltjes verplicht in het ruim. En alleen als je het zelf (of iemand in je gezelschap) kan dragen en in de overhead bin stoppen mag je het mee aan boord nemen.

Alternatief: je mag kiezen, 12kg ruimbagage inclusief of 7kg handbagage.

TheS4ndm4n#1919

Pagina: 1 ... 181 ... 251 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:

Chrome Extensie

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2