Dank!
Stom dat ik daar niet op gezocht had, maar omdat het initieel over lounge toegang etc ging had ik hem hier gedropt. Goede tip!
Xandrios schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 11:24:
[...]
Een groot verschil met de Amex is natuurlijk ook dat je punten verdient met de uitgaven. Die punten zijn geld waard. Als je uitgaat van grofweg ~1 cent per punt dan is met een ~2000 euro per maand aan uitgaven toch al weer 240 euro terugverdient per jaar. Maar dat vereist dus wel dat je de creditcard
overal gebruikt (ipv pinnen), en dat is nog knap lastig in NL.
Het helpt zeker als je de kaart zakelijk kan/mag gebruiken. Ik doe dat veel en als je daarmee je maandelijkse uitgaves flink omhoog kunt trekken, gaan daarmee ook de punten omhoog. Soms beetje jammer met de maandelijkse declaraties, maar tegelijkertijd verdienen de punten zich - bijna - vanzelf op die manier.
Ik heb nu een Amex FB Silver, en die gebruik ik inderdaad ook zakelijk. De keuze voor die kaart was toen vooral ingegeven om mijn FB miles levend te houden. Ben vanaf corona een heel stuk minder gaan vliegen.
Wally2002 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 11:56:
[...]
Bij Amex Platinum krijg je ook Privium partner voor de extra kaarthouder, maar voor het hele gezin heb je er idd niet zo veel aan, want de kinderen kunnen niet door de priority security en de Privium poortjes bij grenspassage. En kinderen onder 12 jaar worden niet toegelaten in de lounges.
De kinderen zijn 12 en 14 op het moment van de reis, dus dat is geen probleem
Amex zit in de USA op vrijwel gelijke dekking als MasterCard en VISA.
In Nederland inderdaad op meer plekken dan je denkt.
Tegenwoordig ook in kleine zaakjes die een Sumup betaaloplossing hebben.
En online niet vergeten aan je PayPal te koppelen.
Ja, de dekking gaat echt flink vooruit hier in Nederland - mede dankzij betaalplatformen als Sumipllup, Adyen, Stripe etc.
Amex heeft verder ook Priority Pass met onbeperkt loungebezoek, het dinartegoed (300 euro per jaar) en de gratis loungebox on the go op Schiphol bij de Grab&fly shops.
En daarom ben ik echt aan het afwegen; is het me dat meerbedrag over de MasterCard Black waard.
Kan de kosten van de Amex natuurlijk ook zakelijk wegvielen voor mijn werkreizen (allemaal short haul binnen Europa) en dan ook prive gebruiken.... (zelfstandige)
[
Voor 32% gewijzigd door
Hmmbob op 01-10-2023 12:11
]