Gister teruggekomen van een vakantie New York + Toronto. Retour met Delta AMS - JFK en daartussen een retour Air Canada. Ging grotendeels vlekkeloos gelukkig.
Vluchten met Delta waren geboekt via KLM. Heenweg New York wilde ik online inchecken maar wilde niet in de app, werd verwezen naar de Delta website. Daar kon ik ook niet inchecken, boekingsnummer werd niet herkend. Uiteindelijk kwam ik erachter dat het via de website van KLM wel gewoon kon.
Aangekomen op JFK was er echt een mega rij voor de douane. Langzamerhand openden ze wat meer punten zodat het wat beter doorstroomde. Heeft uiteindelijk wel een 30-45 geduurd denk ik. Met de AirTrain richting Jamaica is het makkelijk overstappen op de metro om uiteindelijk richting Manhattan te gaan. Allemaal prima te doen en een stuk goedkoper dan de taxi (AirTrain kostte $8,25 dacht ik richting Jamaica). Kost alleen wat meer tijd.
Aantal dagen later via LaGuardia richting Pearson in Toronto. Met de metro richting Jackson Hts-Roosevelt Av stop, vanaf die stop rijd er een gratis bus richting LaGuardia. Iets minder handig dan een trein, maar niks te klagen omdat het gratis is. De bus gaat langs alle terminals, dus ook dat is helemaal prima. Kon online via de Air Canada app inchecken, was op het vliegveld dus zo doorlopen naar TSA. Is een wat kleiner vliegveld, checks gingen daar ook wat rapper.
Voor de korte trip richting Toronto hadden we alleen carry-ons. Grote bagage hebben we gelukkig kunnen achterlaten bij familie in Queens.
Vliegveld Pearson beviel ook prima, heeft wat overeenkomsten met Schiphol met meerdere verdiepingen voor kiss+ride, taxis, etc. Niet zo heel druk ook. Ons hotel was vlakbij het vliegveld en heeft een shuttlebus die 24 uur rijd (2x per halfuur). Dat hotel dus ook gebruikt als uitvalsbasis. Vanaf het vliegveld rijdt er een trein richting het centrum (UP Express), kostte zo'n 8 euro voor een enkeltje vliegveld-centrum als ik het mij goed herinner. Uber was ook niet heel prijzig daar, hebben we een paar keer gebruikt om naar een winkelcentrum te gaan en om op tijd te komen voor onze dagtour richting Niagara Falls.
Terug was een vlucht van Pearson naar Newark. Deze vlucht werd blijkbaar uitbesteed aan United, inchecken ging dus ook niet via de Air Canada app, maar omdat we via het vliegveld met de shuttle naar ons hotel gingen hebben gewoon de dag ervoor even snel kunnen inchecken op het vliegveld via zo'n selfservice computer.
De dag erna richting Pearson om te vliegen. De VS heeft blijkbaar hun eigen TSA agents op Pearson, dus dat scheelt een check in de VS zelf. Ook hier ging het verder redelijk vlug. Nog een overeenkomst met Schiphol, onze gate was zo'n kwartier lopen vanaf de terminal waar we erin kwamen. Door smalle rustige gangen, leek een nieuw deel te zijn van het vliegveld.
Aangekomen op Newark was het zo goed als meteen doorlopen richting de trein. Is een gewone treinverbinding met New York. Kostte denk ik zo'n 12-15 euro per persoon om richting Penn station te gaan waar we vervolgens lopend naar ons hotel verdergingen. (Onze bagage de volgende dag pas opgehaald in Queens, omdat het anders wel veel reizen was op één dag.)
Dan de laatste vlucht een aantal dagen later weer richting huis. Door werkzaamheden werd aangeraden om 4 uur van tevoren op JFK te komen. Inchecken kon om één of andere redenen niet online (zowel app als website van KLM werkte niet mee). Inchecken en bagage afgeven was zo gepiept. Uiteindelijk leek er dus weinig aan de hand en waren we bijna 4 uur van tevoren ook al binnen. Lekker lang wachten op de vlucht dus.

Vlucht verliep verder ook helemaal prima en ook de bagage op Schiphol was lekker snel op de band voor de verandering.
Niks out of the ordinary ook volgens mij. Alleen de standaard ergernissen met het vliegen eigenlijk, zoals de grote groep mensen die al in de rij gaan staan om te boarden terwijl business class en/of sky priority net mag beginnen en de mensen die meteen na het aankomen bij de gate na landing al in de rij gaan staan om het vliegtuig te verlaten en je er ook niet even tussen laten. Dat laatste viel bij de Delta vluchten positief mee, maar bij de vluchten van en naar Toronto zaten er wel veel van die mensen tussen.
Nu heb ik wel wat issues gehad met het online inchecken zoals beschreven, maar gezien we toch al stoelen gereserveerd hadden van tevoren (voor elke vlucht) heeft het online inchecken verder ook geen meerwaarde behalve die paar minuutjes besparen op het vliegveld afaik?