PolarBear schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:53:
[...]
Belangrijkste is om je eens te
verdiepen in
EU-verordening 261 . Voor vluchten binnen de EU, die starten of eindigen in de EU of door een EU-maatschappij uitgevoerd is dat een goed begin om je rechten te kennen. En ook te weten wanneer ze niet van toepassing zijn.
Buiten Europa is het wat complexer (afhankelijk van de maatschappij, waar je gestart bent etc) maar zowel het VK als de VS kennen vergelijkebare richtlijnen (die overigens in uitwerking wel stuk anders kunnen zijn).
Daarnaast even je reisverzekering doornemen kan ook geen kwaad.
[...]
Voor de zaken die @
PWM noemt hoef je echt geen Platinum te zijn, dat zijn gewoon standaard vergoedingen in die gevallen.
Ja ik weet dat ik recht heb op een hotel als er opeens een nacht tussen zit. Maar er staat dus ook precies in dat artikel wat jij linked:
Mocht u te maken hebben met een vertraging of annulering waarbij uw vlucht pas de volgende ochtend vertrek, dan moet de luchtvaartmaatschappij ook een accommodatie en vervoer tussen de luchthaven en de accommodatie regelen. Ook hier geldt dat als de luchtvaartmaatschappij dit niet regelt de kosten achteraf geclaimd kunnen worden bij de maatschappij.
Het hangt er misschien ook vanaf waar en wanneer het gebeurd. Als ik mijn aansluiting mis moet ik toch eerst naar een desk toe om te weten wat mijn volgende vlucht gaat worden voor ik weet of ik uberhaupt een hotel nodig heb. Dan weet ik ook meteen of ze me daarmee gaan helpen of niet.
Als al duidelijk is dat ik een nacht moet wachten en er staan 300 man in de rij. Ja dan zal ik ook zelf wel even kijken naar de mogelijkheden.
Als je specifieker naar de voorbeelden kijkt:
- Op het moment dat we landen op Pisa ipv Florence, pak ik met het gezin een taxi (die ik later claim bij KLM), terwijl het hele vliegtuig 90 minuten op een door KLM geregelde bus staat te wachten.
Tenzij je business vliegt zou het hier m.i. niet perse schappelijk zijn om vooraf al een taxi te boeken en te claimen. De KLM heeft namelijk alternatief vervoer verzorgd. Tenzij je met de taxi een duurdere claim ivm vertraging langer dan 3 uur voorkomt natuurlijk. (dan moet de landing in Pisa alsnog niet door weersomstandigheden komen)
- Op het moment dat mijn vlucht vanaf DUS niet kan opstijgen, trek ik een sprintje naar het airport hotel om daar snel een kamer te boeken, waarna ik een uur later, rustig met biertje in de hand, 100 man met vouchers binnen zie komen, voor de laatste 5 beschikbare kamers (kamer kan je ook zonder voucher declareren)
Als zeker is dat alle volgende vluchten vol zitten en je zeker nergens meer heen kan op die dag dan ja. Maar anders wil je toch eerst weten wat je alternatieven zijn? Ik vertrek alsnog liever dezelfde dag dan dat ik in een hotel zit. Dat biertje wordt dan nog steeds wel vergoed als je lang moet wachten.
- En op het moment dat onze koffer niet aankwam in de US, kocht ik nieuwe kleren en wat missende spullen en we starten 2 uur later onze reis (zowel reisverzekering als Delta vergoeden)
Ja maar wie doet dit niet? Er gaat toch niemand een dag in het vliegveld bij de band staan wachten tot de bagage een keer aankomt ipv naar hun accommodatie te gaan?