Veiligheidscontrole.CyBeR schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:06:
[...]
Bij vertrek heb je niks met de douane te maken?
Ik weet dat 't voor veel mensen een soort synoniem is voor "paspoortcontrole" maar de security check heb ik nog nooit op die manier benoemd horen worden. Tot nu.mfkne schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:13:
[...]
Voor veel mensen is "douane" een ander woord voor "veiligheidscontrole", voor sommigen ook voor "paspoortcontrole".
Iig: je kunt alles prima timen om binnen die 15 minuten bij security aan te komen. Moet je 't alleen allemaal vrij ruim nemen.
Dus voor de duidelijkheid nog een keer:
Bij vetrek heb je achtereenvolgend te maken met:
- Check-in (al dan niet online)
- Veiligheidscontrole
- Paspoortcontrole (bij vertrek naar non-Schengen)
Bij aankomst heb je te maken met:
- Paspoortcontrole (bij aankomst uit non-Schengen)
- Douane (als je iets aan te geven hebt of, al dan niet willekeurig, gecontroleerd wordt)
[ Voor 27% gewijzigd door CyBeR op 07-08-2023 15:24 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Kijk maar: https://www.rtlnieuws.nl/...ol-zelfs-dan-dikke-stressCyBeR schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:52:
[...]
Ik weet dat 't voor veel mensen een soort synoniem is voor "paspoortcontrole" maar de security check heb ik nog nooit op die manier benoemd horen worden. Tot nu.
Echte profs daar.We hebben het in deze video over de douane, maar we bedoelen security check.
In dit geval is uit de contextueel af te leiden wat bedoeld wordt, maar dat is niet altijd het geval. voor de discussie hier zou het wel erg behulpzaam zijn als de juiste termen gebruikt worden.CyBeR schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:52:
[...]
Ik weet dat 't voor veel mensen een soort synoniem is voor "paspoortcontrole" maar de security check heb ik nog nooit op die manier benoemd horen worden. Tot nu.
Iig: je kunt alles prima timen om binnen die 15 minuten bij security aan te komen. Moet je 't alleen allemaal vrij ruim nemen.
Dus voor de duidelijkheid nog een keer:
Bij vetrek heb je achtereenvolgend te maken met:
- Check-in (al dan niet online)
- Veiligheidscontrole
- Paspoortcontrole (bij vertrek naar non-Schengen)
Bij aankomst heb je te maken met:
- Paspoortcontrole (bij aankomst uit non-Schengen)
- Douane (bij aankomst uit niet-EER)
Zeker als het over wachtrijen en wachttijden gaat, is het voor andere reizigers wel relevant waar dat is.
Wat mij betreft kan het wel bij de topic warning vermeld worden.
N.a.v. je lijst een kleine aanvulling.
Bij aankomst heb je in principe altijd te maken met de douane. Ook als je uit een ander EU land komt kan het zijn dat je aangifte moet doen (bv bij drank of sigaretten).
In de praktijk moet je (in ieder geval op Schiphol) ook voor vluchten uit de EU langs de Douane.
Je benoemd verder 'niet-EER' echter voor goederen gaat het om EU.
Onderdeel van een groepsboeking en dan kan het dus niet.[Roland] schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 03:59:
Ik ben voor werk in Indonesië. Nu heb ik bedacht wat langer te blijven.
Werkgever heeft een unchangeable ticket gekocht. Ik heb KLM gevraagd of dit betekend dat ik helemaal niet kan wijzigen of enkel tegen hoge kosten. Google zegt dat je kan wijzigen maar kan de optie niet vinden in de app. KLM is wat traag net antwoorden, hier weet iemand het antwoord denk ik ook wel
Dit zou op zich wel moeten kunnen: de PNR splitten en daarna jouw (nieuwe) PNR wijzigen. Wijzigingskosten hangen af van de tariefklasse maar zijn tussen de 50 en 200 euro. Daar bovenop komt nog de evt. meerprijs van een nieuw ticket wat neer kan komen op alles van geld terugkrijgen tot flink bijbetalen.[Roland] schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 13:39:
[...]
Onderdeel van een groepsboeking en dan kan het dus niet.
Opnieuw bellen en hopen dat een andere medewerker meer kan betekenen voor je?
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Je hebt strikt gezien gelijk maar voor de meeste mensen geldt dat ze er niet mee te maken hebben vanuit een EU land en dus gewoon door lopen. Er zijn inderdaad enkele uitzonderingen.Wally2002 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:17:
[...]
N.a.v. je lijst een kleine aanvulling.
Bij aankomst heb je in principe altijd te maken met de douane. Ook als je uit een ander EU land komt kan het zijn dat je aangifte moet doen (bv bij drank of sigaretten).
In de praktijk moet je (in ieder geval op Schiphol) ook voor vluchten uit de EU langs de Douane.
Zover ik kan vinden geldt het vrije verkeer van goederen ook voor niet-EU-wel-EER-landen, en zou dat dus hetzelfde moeten werken als aankomst vanuit een EU-land?Je benoemd verder 'niet-EER' echter voor goederen gaat het om EU.
Eens, voor de meeste mensen uit de EU zal het 'niets aan te geven zijn'. Maar dan nog klopt je lijstje niet, want iedereen moet langs de douane, ook als je uit een EER-land komt.CyBeR schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:42:
[...]
Je hebt strikt gezien gelijk maar voor de meeste mensen geldt dat ze er niet mee te maken hebben vanuit een EU land en dus gewoon door lopen. Er zijn inderdaad enkele uitzonderingen.
Edit: dit betreft in ieder geval de situatie op Schiphol en ongetwijfeld ook andere luchthavens. Ik heb zelf geen ervaring met luchthavens waar je binnen de EU/EER geen douane (groene en rode kanaal) tegen komt.
Ik twijfelde eerlijk gezegd, en werd op de douane- en de Schiphol-website op het verkeerde been gezet omdat ze het daar expliciet over EU hebben.[...]
Zover ik kan vinden geldt het vrije verkeer van goederen ook voor niet-EU-wel-EER-landen, en zou dat dus hetzelfde moeten werken als aankomst vanuit een EU-land?
Ik kom idd tegen dat niet-EU-wel-EER landen ook vrij verkeer van personen en goederen kennen. Ook hier gelden wel uitzonderingen (met name voedsel ivm EU-subsidies).
[ Voor 10% gewijzigd door Wally2002 op 07-08-2023 15:23 ]
Ik zal 't aanpassen want als je er over nadenkt geldt eigenlijk voor niet-EER-aankomst ook dat de meeste mensen gewoon door lopen.
Lijken niet mee te willen werken. Kan ik nog inkomen (al wil ik echt wel flink bijbetalen). Vervelender vind ik dat ik de comfort stoel die ik al betaald heb niet terug krijg (ik wil officieel mijn vlucht cancelen zodat ze de stoel op nieuw kunnen verkopen). Enige wat KLM doet is verwijzen naar de voorwaardenSorcerer8472 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:10:
[...]
Dit zou op zich wel moeten kunnen: de PNR splitten en daarna jouw (nieuwe) PNR wijzigen. Wijzigingskosten hangen af van de tariefklasse maar zijn tussen de 50 en 200 euro. Daar bovenop komt nog de evt. meerprijs van een nieuw ticket wat neer kan komen op alles van geld terugkrijgen tot flink bijbetalen.
Opnieuw bellen en hopen dat een andere medewerker meer kan betekenen voor je?
Ik ga nog wel even bellen deze week.
Volgens mij is de simpelste (en goedkoopste) optie gewoon een nieuwe retourvlucht kopen, heenreis de dag dat je terug wilt, terugreis ergens ver in de toekomst zodat je heenreis zo min mogelijk kost. Je kunt proberen die comfort-stoel later terug te vragen maar omdat je no-showt (en 't dus je eigen schuld is dat je er geen gebruik van hebt gemaakt) geef ik je daar weinig kans.[Roland] schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:26:
[...]
Lijken niet mee te willen werken. Kan ik nog inkomen (al wil ik echt wel flink bijbetalen). Vervelender vind ik dat ik de comfort stoel die ik al betaald heb niet terug krijg (ik wil officieel mijn vlucht cancelen zodat ze de stoel op nieuw kunnen verkopen). Enige wat KLM doet is verwijzen naar de voorwaarden
Eventueel is 't nog de moeite waard trouwens om te kijken naar een flex tarief zodat je als je eenmaal terug in Nederland bent het restant van het ticket kunt cancellen en de terugvlucht laten refunden. Moet je wel opletten dat je een tarief kiest dat je ook ná vertrek van de 1e vlucht kunt cancellen, en dat het prijsverschil minder is dan de terugvlucht waard is natuurlijk.
Op welke voorwaarden beroepen ze zich dan? Tickets worden in principe los geissued en zijn niet afhankelijk van elkaar. Tenzij het een ticket betreft wat onwijzigbaar is, zouden ze het gewoon moeten wijzigen. Overigens kan het wel zo zijn dat het bedrijf dat heeft geboekt dit voor jou moet vragen.[Roland] schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:26:
[...]
Lijken niet mee te willen werken. Kan ik nog inkomen (al wil ik echt wel flink bijbetalen). Vervelender vind ik dat ik de comfort stoel die ik al betaald heb niet terug krijg (ik wil officieel mijn vlucht cancelen zodat ze de stoel op nieuw kunnen verkopen). Enige wat KLM doet is verwijzen naar de voorwaarden
En anders is wat @CyBeR voorstelt de beste optie. Een nieuw retourticket. Kun je later evt. met een enkeltje van een andere maatschappij combineren, of met een reward ticket. Ook kun je wellicht dat ticket later nog laten wijzigen om vanaf een andere plek terug te vliegen.
Is een retour ticket dan goedkoper dan een enkele reis? Ik zat te denken aan een no show en dan een enkeltje van een vliegveld ergens is Zuid Oost Azie (geen haast om terug te gaan naar NL)CyBeR schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:31:
[...]
Volgens mij is de simpelste (en goedkoopste) optie gewoon een nieuwe retourvlucht kopen, heenreis de dag dat je terug wilt, terugreis ergens ver in de toekomst zodat je heenreis zo min mogelijk kost. Je kunt proberen die comfort-stoel later terug te vragen maar omdat je no-showt (en 't dus je eigen schuld is dat je er geen gebruik van hebt gemaakt) geef ik je daar weinig kans.
Eventueel is 't nog de moeite waard trouwens om te kijken naar een flex tarief zodat je als je eenmaal terug in Nederland bent het restant van het ticket kunt cancellen en de terugvlucht laten refunden. Moet je wel opletten dat je een tarief kiest dat je ook ná vertrek van de 1e vlucht kunt cancellen, en dat het prijsverschil minder is dan de terugvlucht waard is natuurlijk.
Vaak wel ja. Maar als je een enkele reis kunt vinden die goedkoper is dan moet je dat zeker doen natuurlijk.[Roland] schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 16:47:
[...]
Is een retour ticket dan goedkoper dan een enkele reis? Ik zat te denken aan een no show en dan een enkeltje van een vliegveld ergens is Zuid Oost Azie (geen haast om terug te gaan naar NL)
Zijn er toevallig mensen die ervaring hebben met vliegen naar Namibie ??
Direct is sowieso onmogelijk heb ik het idee. Heb eens zitten zoeken, maar minimaal 1 stop en behoorlijk lange layovers ...
Kan me herinneren dat KLM destijds een vrij rechtstreekse vlucht had via Luanda (?) maar die is waarschijnlijk gesneuveld tijdens Corona.
Direct is sowieso onmogelijk heb ik het idee. Heb eens zitten zoeken, maar minimaal 1 stop en behoorlijk lange layovers ...
Kan me herinneren dat KLM destijds een vrij rechtstreekse vlucht had via Luanda (?) maar die is waarschijnlijk gesneuveld tijdens Corona.
Als je vanuit Europa rechtstreeks zou willen vliegen kan dat (zover ik weet) alleen via Frankfurt met Eurowings. Wellicht een optie?Goner schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 16:51:
Zijn er toevallig mensen die ervaring hebben met vliegen naar Namibie ??
South African ook, vanaf CPT en JNB. KLM kan je op een SA vlucht zetten na je naar Johannesburg gebracht te hebben.
Non-stop vanaf AMS bestaat idd niet (meer?).
Non-stop vanaf AMS bestaat idd niet (meer?).
[ Voor 33% gewijzigd door CyBeR op 13-08-2023 19:10 ]
Het aanbod naar Windhoek is sowieso niet heel hoog…
:fill(white):strip_exif()/f/image/ahVLaw92F6UayKtEAZgm8LtP.png?f=user_large)
KLM vloog tussen oktober 2016 en maart 2020 naar Windhoek via Luanda.
(AMS-LAD-WDH-LAD-AMS).
Route werd al voor corona geschrapt vanwege lage vraag.
(AMS-LAD-WDH-LAD-AMS).
Iemand een tip hoe ik hier handig op kan zoeken? Ik zoek een vlucht naar Austin waarbij de heenweg in premium economy is en de terugweg in business class. Google Flights, Skyscanner etc kunnen die combinatie niet laten zien, want je moet de reisklasse voor de hele route invoeren. Alle airlinesites afstruinen is ook een beetje onhandig.
Probeer eens via https://matrix.itasoftware.com/searchDaniel schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:02:
Iemand een tip hoe ik hier handig op kan zoeken? Ik zoek een vlucht naar Austin waarbij de heenweg in premium economy is en de terugweg in business class. Google Flights, Skyscanner etc kunnen die combinatie niet laten zien, want je moet de reisklasse voor de hele route invoeren. Alle airlinesites afstruinen is ook een beetje onhandig.
Het is wat lastiger, maar je kan even voorbeelden zien bij de "?" onder routing en extension codes
Ah ja dat werkt, thanks. Maar niet optimaal want ik weet zeker dat er op mijn reisdagen een goedkopere optie is met BA/American maar die geeft ie niet.deniaL1337 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:17:
[...]
Probeer eens via https://matrix.itasoftware.com/search
Het is wat lastiger, maar je kan even voorbeelden zien bij de "?" onder routing en extension codes
https://matrix.itasoftware.com/searchDaniel schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:02:
Met een Multi City search kan je per vlucht middels Extension Codes de gewenste cabin class opgeven.
/edit: te lang gewacht met het plaatsen van het bericht.
[ Voor 5% gewijzigd door Mawlana op 15-08-2023 11:28 ]
Via Kayak kan je ook met meerdere cabinclasses zoeken. Geen idee of die gewoon de ITA matrix gebruikt of toch nog een eigen search.Daniel schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:26:
[...]
Ah ja dat werkt, thanks. Maar niet optimaal want ik weet zeker dat er op mijn reisdagen een goedkopere optie is met BA/American maar die geeft ie niet.
Ik heb recentelijk een vliegreis gemaakt, geboekt bij KLM maar uitgevoerd door Delta. Deze vlucht raakte vertraagd, waardoor ik mijn aansluiting heb gemist (de aansluiting was onderdeel van de boeking). Vervolgvluchten waren volgeboekt, dus we hebben lang op LHR moeten wachten en zijn in onzekerheid gebleven wanneer we onze bestemming zouden bereiken. Op een gegeven moment was er ruimte voor 2 (mijn gezelschap bestond uit 4 personen), dus die zijn gegaan. De laatste 2 personen konden met een volgende vlucht mee. Uiteindelijk was het gezelschap 6 uur na de geplande aankomsttijd weer compleet op Schiphol. Ook onze chauffeur heeft daardoor veel langer moeten wachten en parkeerkosten gemaakt.
Ik heb een klacht ingediend bij KLM. Daar kwam na enkele dagen een reactie op. Ze hebben aangegeven dat zij inderdaad de juiste partij zijn voor de klacht omdat de boeking bij KLM is gedaan. Maar ze geven aan dat ik geen recht heb op vergoeding, omdat de vertraging niet is veroorzaakt door Delta, maar door de luchthaven. Dat kan natuurlijk prima het geval zijn, maar ergens klinkt dit te makkelijk. Is er nog iets wat ik kan doen?
Ik heb een klacht ingediend bij KLM. Daar kwam na enkele dagen een reactie op. Ze hebben aangegeven dat zij inderdaad de juiste partij zijn voor de klacht omdat de boeking bij KLM is gedaan. Maar ze geven aan dat ik geen recht heb op vergoeding, omdat de vertraging niet is veroorzaakt door Delta, maar door de luchthaven. Dat kan natuurlijk prima het geval zijn, maar ergens klinkt dit te makkelijk. Is er nog iets wat ik kan doen?
Blijkbaar beroepen ze zich op overmacht. Hangt er nogal vanaf wat dan precies de aard van de overmacht was: oorzaken als weersomstandigheden, stakingen van luchthavenpersoneel, terrorisme en dergelijken zijn daadwerkelijk overmacht onder EU261 en dan heb je geen recht op compensatie. Maar iets als vertraging door “geen gate beschikbaar” is dan weer geen overmacht volgens mij.PhilipsFan schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:24:
Ik heb recentelijk een vliegreis gemaakt, geboekt bij KLM maar uitgevoerd door Delta. Deze vlucht raakte vertraagd, waardoor ik mijn aansluiting heb gemist (de aansluiting was onderdeel van de boeking). Vervolgvluchten waren volgeboekt, dus we hebben lang op LHR moeten wachten en zijn in onzekerheid gebleven wanneer we onze bestemming zouden bereiken. Op een gegeven moment was er ruimte voor 2 (mijn gezelschap bestond uit 4 personen), dus die zijn gegaan. De laatste 2 personen konden met een volgende vlucht mee. Uiteindelijk was het gezelschap 6 uur na de geplande aankomsttijd weer compleet op Schiphol. Ook onze chauffeur heeft daardoor veel langer moeten wachten en parkeerkosten gemaakt.
Dat vraag ik me af eigenlijk. Als Delta je netjes op tijd op de grond gezet heeft maar van het vliegveld mogen ze de deuren niet open doen dan is dat niet aan Delta te wijten.Daniel schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:46:
[...]
Maar iets als vertraging door “geen gate beschikbaar” is dan weer geen overmacht volgens mij.
Wat was de originele boeking precies? Ging het om een vlucht uitgevoerd door Delta vanuit de VS naar LHR, en daarna een vlucht van KLM van LHR naar Schiphol? In dat geval is EU261 van toepassing en heb je mogelijk recht op compensatie. Ik raad je aan met een claimbureau in zee te gaan.PhilipsFan schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:24:
Ik heb recentelijk een vliegreis gemaakt, geboekt bij KLM maar uitgevoerd door Delta. Deze vlucht raakte vertraagd (...). Uiteindelijk was het gezelschap 6 uur na de geplande aankomsttijd weer compleet op Schiphol.
Laat het even weten als je een oplossing vindt. Zover ik weet is handmatige zoektocht het enige wat werkt. Mixed cabin kan erg gunstig uitpakken vaak.Daniel schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:02:
Bij KLM krijg je trouwens soms geen of veel minder opties als je bijv. heen boekt in economy light en terug wil in premium of business. Dan moet je standard kiezen en kan er ineens veel meer. Bij premium is dat verschil er niet zover ik heb kunnen zien (wellicht wel op routes anders dan Noord-Amerika).
Daar heeft het EU Hof uitspraak over gedaan.CyBeR schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 20:10:
[...]
Dat vraag ik me af eigenlijk. Als Delta je netjes op tijd op de grond gezet heeft maar van het vliegveld mogen ze de deuren niet open doen dan is dat niet aan Delta te wijten.
https://www.eccnederland....iegtuig-geen-aankomsttijd
tldr: Pas het moment dat de eerste passagier van boord gaat telt als aankomsttijd.
Maakt het nog uit of dat een vlucht binnen Europa is (waar het EU hof over gaat), of een van buiten Europa inkomende/uitgaande vlucht?RocketKoen schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:29:
Daar heeft het EU Hof uitspraak over gedaan.
tldr: Pas het moment dat de eerste passagier van boord gaat telt als aankomsttijd.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Zolang aankomst of vertrek binnen de EU ligt of de airline europees is vallen ze onder deze regels.gambieter schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:30:
[...]
Maakt het nog uit of dat een vlucht binnen Europa is (waar het EU hof over gaat), of een van buiten Europa inkomende/uitgaande vlucht?
Volgens:
https://www.rijksoverheid...verboeking-van-een-vlucht
valt een besluit van de luchtverkeersleiding wel onder overmacht. Ik weet alleen niet of ook instructie na landen daar nog voor tellen. Bijvoorbeeld op schiphol kan zelfs de landingsbaan die je krijgt een half uur schelen.
[ Voor 34% gewijzigd door RocketKoen op 15-08-2023 21:34 ]
Heerlijk die verantwoordelijkheid van KLM. KLM kan zich hier alleen op beroepen als sprake is van buitengewone omstandigheden, zoals bijv terrorisme, medische noodgevallen of noodweer. Bijgevoegd een uitgebreide lijst.PhilipsFan schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:24:
Je kunt hier dus nog op reageren dat het dus geen buitengewone omstandigheid is en je recht hebt op vergoeding.
Reageren ze daar weer negatief op, dan kun je of naar de rechter of je geeft het uit handen aan 1 van de vele claimbedrijfjes. Zij pakken dit dan verder op. Je betaald hier wel een percentage van je schadeclaim voor (als je uitbetaald wordt).
Geen succes nog. Matrix ITA en Kayak geven erg incomplete resultaten (mis veel/alle opties met BA of American). 'gelukkig' zijn er niet enorm veel aanbieders op de route dus je komt er wel uit, maar handig is anders.Sorcerer8472 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:27:
[...]
Laat het even weten als je een oplossing vindt. Zover ik weet is handmatige zoektocht het enige wat werkt. Mixed cabin kan erg gunstig uitpakken vaak.
Bij KLM krijg je trouwens soms geen of veel minder opties als je bijv. heen boekt in economy light en terug wil in premium of business. Dan moet je standard kiezen en kan er ineens veel meer. Bij premium is dat verschil er niet zover ik heb kunnen zien (wellicht wel op routes anders dan Noord-Amerika).
Ik ga naar SXSW in Austin van 5 of 6 maart tot 11 of 12 maart en wil als het enigszins kan terug business vliegen. Ik kan alleen terug rechtstreeks (somehow vliegt KLM in 2024 alleen nog op maandag direct naar AUS) en dan betaal je voor retour in PE een whopping 2000 euro. Terug in business is het ruim 2800, en hele reis business is 3500

Mijn werkgever staat in principe alleen Economy toe, waarbij PE op lange vluchten wordt toegestaan als de meerprijs beperkt is - is geen echte norm voor maar ruwweg max 50% bovenop de economy-prijs. Tot zeg 1500-1600 worden er niet zo veel vragen gesteld, alles daar boven betaal je zelf of moet je echt inhoudelijk kunnen onderbouwen. Ik heb er niet zo veel problemen mee om een paar honderd euro bij te betalen voor business maar ga ook geen 1000 piek bijleggen.
BA retour PE is 1250 euro en hoewel ik liever KLM vlieg kan ik 800 euro meerprijs ook niet echt verantwoorden als het enige voordeel een rechtstreekse terugvlucht is. BA is normaal vrij gunstig met mixed cabin maar in dit geval dus niet, de meerprijs van business is meer dan 1200 euro per leg (!!)
Als ik een dag langer in Austin ben (dus of van 5 tot 11, of van 6 tot 12) wordt het wel een stuk goedkoper (KLM/Delta mixed cabin is dan 1950, full business is 2350 maar dan heb ik dus ook weer een dag langer hotel nodig en rond SXSW zijn die tarieven aardig hoog. Uiteindelijk is dat voor mijn werkgever alleen maar duurder.
[ Voor 5% gewijzigd door Daniel op 15-08-2023 22:35 ]
800-1000 euro extra voor business vind ik niet veel ten opzichte van economy. Voor wat je ervoor terug krijgt zou ik zeggen doen. Tuurlijk 1000 piek is veel geld maar voor een lange vlucht kom je toch een stuk relaxter aan of thuis.Daniel schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:30:
[...]
Geen succes nog. Matrix ITA en Kayak geven erg incomplete resultaten (mis veel/alle opties met BA of American). 'gelukkig' zijn er niet enorm veel aanbieders op de route dus je komt er wel uit, maar handig is anders.
Ik ga naar SXSW in Austin van 5 of 6 maart tot 11 of 12 maart en wil als het enigszins kan terug business vliegen. Ik kan alleen terug rechtstreeks (somehow vliegt KLM in 2024 alleen nog op maandag direct naar AUS) en dan betaal je voor retour in PE een whopping 2000 euro. Terug in business is het ruim 2800, en hele reis business is 3500(twee jaar geleden betaalde ik voor dezelfde reis via United nog 2050 euro voor een business retour trouwens)
Mijn werkgever staat in principe alleen Economy toe, waarbij PE op lange vluchten wordt toegestaan als de meerprijs beperkt is. Alles daarboven betaal je zelf. Ik heb er niet zo veel problemen mee om een paar honderd euro te betalen voor business maar ga ook geen 1000 piek bijleggen.
BA retour PE is 1250 euro en hoewel ik liever KLM vlieg kan ik 800 euro meerprijs ook niet echt verantwoorden als het enige voordeel een rechtstreekse terugvlucht is. BA is normaal vrij gunstig met mixed cabin maar in dit geval dus niet, wil ik terug in business dan wordt het ticket meteen twee keer zo duur.
Als ik een dag langer in Austin ben (dus of van 5 tot 11, of van 6 tot 12) wordt het wel een stuk goedkoper (KLM/Delta mixed cabin is dan 1950, full business is 2350 maar dan heb ik dus ook weer een dag langer hotel nodig en rond SXSW zijn die tarieven aardig hoog. Uiteindelijk is dat voor mijn werkgever alleen maar duurder.
Mja ik vind dat niet hetzelfde eigenlijk. Dit ging er om dat ze 2u28 te laat landden, waardoor ze (met taxitijd, beetje wachten, etc.) meer dan 3u te laat bij de gate aankwamen. Dat er een half uur zit tussen landen en deur open is niks vreemds.RocketKoen schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:29:
[...]
Maar stel dat je wel netjes op tijd op de grond staat, en dan meer dan 3u niet kunt uitstappen omdat dat van het vliegveld niet mag, dan is dat IMO de airline niet te verwijten. Zo lang moeten wachten was voor hen niet te voorzien.
In absolute zin valt het inderdaad nog wel mee, maar het is wel geld natuurlijk. Voor 1000 piek kan ik nog wel een hoop andere dingen verzinnen die leuk zijnsyntesia schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:36:
[...]
800-1000 euro extra voor business vind ik niet veel ten opzichte van economy. Voor wat je ervoor terug krijgt zou ik zeggen doen. Tuurlijk 1000 piek is veel geld maar voor een lange vlucht kom je toch een stuk relaxter aan of thuis.
Van 5 tot 11 maart dan kost een retour PS/E op die datums met Skyteam rond de EUR1600,- en geen 2000,-??Daniel schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:30:
[...]
Ik ga naar SXSW in Austin van 5 of 6 maart tot 11 of 12 maart en wil als het enigszins kan terug business vliegen. Ik kan alleen terug rechtstreeks (somehow vliegt KLM in 2024 alleen nog op maandag direct naar AUS) en dan betaal je voor retour in PE een whopping 2000 euro. Terug in business is het ruim 2800, en hele reis business is 3500(twee jaar geleden betaalde ik voor dezelfde reis via United nog 2050 euro voor een business retour trouwens)
Voorbeeld:
Amsterdam (AMS) to Austin (AUS) — Tue, Mar 5
Amsterdam (AMS) to Salt Lake City (SLC) — Tue, Mar 5
Delta 57
Dep: 8:45 am
Arr: 11:25 am
10h 40m
Airbus A330-900neo
Premium economy (G)
Layover in SLC
2h 34m
Salt Lake City (SLC) to Austin (AUS) — Tue, Mar 5
Delta 1381
Dep: 1:59 pm
Arr: 5:47 pm
2h 48m
Airbus A319
Premium economy (W)
Austin (AUS) to Amsterdam (AMS) — Mon, Mar 11
[Overnight flight]
Delta 9645
Dep: 7:15 pm
Arr: 10:20 am
9h 5m
Boeing 787
Premium economy (G)
Cost per passenger (including taxes & fees)
€1,591.83
Total cost for 1 passenger
Trip Total
1 passenger
Flights Flights€1,411.00
Taxes, Fees & Charges
€130.83
€1,541.83 EUR
2 left at this price
[ Voor 5% gewijzigd door Grouchy op 15-08-2023 23:05 ]
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Dat is vreemd, omdat volgens EU261 de uitvoerende airline verantwoordelijk is, en niet de airline waar je de tickets hebt gekocht, dus op zich zou je bij Delta moeten zijn. Echter zitten AF/KL en Delta in een Joint Venture, waardoor je uiteindelijk toch bij KLM terecht komt als je contact opneemt met de klantenservice van Delta in Europa (en andersom ook als je de KLM klantenservice in de VS hebt), dus ik vraag me af of ze dat gewoon voor Delta mede afhandelen en intern verrekenen of zo.[b]PhilipsFan in "Reizen met het Vliegtuig - Deel 1"
Ik heb een klacht ingediend bij KLM. Daar kwam na enkele dagen een reactie op. Ze hebben aangegeven dat zij inderdaad de juiste partij zijn voor de klacht omdat de boeking bij KLM is gedaan.
Ja de prijs die ik aangeef is van 6 tot 11 maart. Ga je een dag eerder (of later terug) dan wordt het honderden euro's voordeliger. Alleen een nacht extra hotel (tot 12 maart) kost meer dan 700 euro dus dan ben je dat voordeel al weer kwijt.Grouchy schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 23:00:
[...]
Van 5 tot 11 maart dan kost een retour PS/E op die datums met Skyteam rond de EUR1600,- en geen 2000,-??
[ Voor 16% gewijzigd door Daniel op 16-08-2023 07:39 ]
Mee eens, maar ook een reden om zo een vliegveld te mijden ...CyBeR schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:39:
[...]
<>
Maar stel dat je wel netjes op tijd op de grond staat, en dan meer dan 3u niet kunt uitstappen omdat dat van het vliegveld niet mag, dan is dat IMO de airline niet te verwijten. Zo lang moeten wachten was voor hen niet te voorzien.
Wellicht moesten er ook een EU regels komen voor fatsoenlijke afhandeling (en ja dan juist ook de arbeidsomstandigheden)
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Dat klinkt op het eerste gezicht wel logisch, maar in het verlengde van wat @franssie aangeeft is het dan de vraag of de luchthaven z'n zaakjes dan wel op orde heeft en daar dan mee weg komt, of dat het echt overmacht is.CyBeR schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:39:
[...]
En de schuld ligt dan wel niet bij de airline, dan nog lijkt het me logisch dat de airline daarvoor aan te spreken is. Immers, de reiziger heeft een overeenkomst met de airline, en niet met de luchthaven.
Het is de airline die een overeenkomst heeft met de luchthaven over gebruik van de landingsbaan, opstelplaats/gate etc en daar ook voor betaald (zowel voor de kist en per passagier).
Er zou ook een scenario kunnen zijn dat de vertraging bij de afhandelaar zit, die voor zover mij bekend wel rechtstreeks door de airline wordt ingehuurd.
Ja, dat is mooi kut, want daardoor is het wel fout gegaan. De dame bij de gate van de vervolgvlucht vond het ook maar raar, volgens haar systeem hadden we tijd genoeg om de aansluiting te halen. Het was inderdaad een vlucht van JFK naar LHR door Delta met een aansluiting op KLM Cityhopper.RocketKoen schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:29:
[...]
Wat ging er mis? Nadat we lang hadden gewacht op een vrije gate, bleek er alsnog geen gate te zijn. Er werd een trap inge'vlogen' en we mochten via de trap uitstappen. Aldaar werden we in bussen gestouwd die ons naar de terminal brachten. Als je LHR een beetje kent, dan weet je dat dit allemaal lang duurt. Op de terminal moesten we overstappen in een andere bus die ons naar de vertrekterminal bracht. En daar weer door de security. Extreem knullig allemaal, maar dat ging nog relatief snel.
Het echte probleem ontstond al in het vliegtuig. Wij zaten redelijk achterin en het uitstappen verliep via de voorste deur. Ik had voor het uitstappen het cabinepersoneel al gevraagd of ze wilden helpen, omdat we een krappe aansluiting hadden. Dat hebben ze niet gedaan. Gewoon deur open en red je maar. Het duurde dus al een half uur om uberhaupt uit het vliegtuig te komen, we waren inmiddels toe aan de derde bus. Als het cabinepersoneel nu eerst alle mensen met een aansluiting had laten uitstappen, dan hadden we in de eerste bus gezeten en hadden we het nog kunnen halen. Delta had hier echt wel meer kunnen doen.
Ik ga inderdaad een claim indienen, in eerste instantie zelf, maar als het nodig is laat ik m'n rechtsbijstandsverzekering het oppakken. Het probleem is daarbij wel, dat ik niet zoveel bewijsmateriaal meer heb. De boarding passes hebben we bij aankomst allemaal weggegooid, maar daarmee had ik wel kunnen aantonen dat ik op een latere vlucht ben terechtgekomen. Maar eens kijken hoe dit afloopt. 600 euro per passagier terugkrijgen is te leuk om het erbij te laten zitten. Voorlopig bedankt voor de adviezen en ik zal hier nog laten weten hoe het afloopt.
Lijkt gewoon op een te krappe overstap tijd voor een luchthaven waar je geen garantie hebt op een slurf. En dat is de verantwoordelijkheid van degene die de ticket heeft uitgegeven.PhilipsFan schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 00:48:
[...]
Ja, dat is mooi kut, want daardoor is het wel fout gegaan. De dame bij de gate van de vervolgvlucht vond het ook maar raar, volgens haar systeem hadden we tijd genoeg om de aansluiting te halen. Het was inderdaad een vlucht van JFK naar LHR door Delta met een aansluiting op KLM Cityhopper.
Wat ging er mis? Nadat we lang hadden gewacht op een vrije gate, bleek er alsnog geen gate te zijn. Er werd een trap inge'vlogen' en we mochten via de trap uitstappen. Aldaar werden we in bussen gestouwd die ons naar de terminal brachten. Als je LHR een beetje kent, dan weet je dat dit allemaal lang duurt. Op de terminal moesten we overstappen in een andere bus die ons naar de vertrekterminal bracht. En daar weer door de security. Extreem knullig allemaal, maar dat ging nog relatief snel.
Het echte probleem ontstond al in het vliegtuig. Wij zaten redelijk achterin en het uitstappen verliep via de voorste deur. Ik had voor het uitstappen het cabinepersoneel al gevraagd of ze wilden helpen, omdat we een krappe aansluiting hadden. Dat hebben ze niet gedaan. Gewoon deur open en red je maar. Het duurde dus al een half uur om uberhaupt uit het vliegtuig te komen, we waren inmiddels toe aan de derde bus. Als het cabinepersoneel nu eerst alle mensen met een aansluiting had laten uitstappen, dan hadden we in de eerste bus gezeten en hadden we het nog kunnen halen. Delta had hier echt wel meer kunnen doen.
Ik ga inderdaad een claim indienen, in eerste instantie zelf, maar als het nodig is laat ik m'n rechtsbijstandsverzekering het oppakken. Het probleem is daarbij wel, dat ik niet zoveel bewijsmateriaal meer heb. De boarding passes hebben we bij aankomst allemaal weggegooid, maar daarmee had ik wel kunnen aantonen dat ik op een latere vlucht ben terechtgekomen. Maar eens kijken hoe dit afloopt. 600 euro per passagier terugkrijgen is te leuk om het erbij te laten zitten. Voorlopig bedankt voor de adviezen en ik zal hier nog laten weten hoe het afloopt.
Expedia heeft een paar weken geleden (zie max vakantieman aflevering van 2w terug) nog duizenden euro's terug moeten betalen om een vergelijkbare situatie. Alleen daar was de 2e gemiste leg een vlucht die maar 1x per week gaat naar een klein eiland waar verder niemand op vliegt.

Daar zat als alles volgens schema had gevlogen 40 minuten in voor de transfer (binnen schengen).
Inmiddels geboekt, na inlevering van een EMD-voucher 2200 betaald voor een business retour met Delta. Heen via SLC, terug via MSP. Nogal een eclectische route maar dat heeft de maken met de vertrek- en aankomsttijden en vervolgens de nog beschikbare business-tarieven. Betaal uiteindelijk 700 euro zelf tov een flex economy ticket met PE op de terugweg.Grouchy schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 23:00:
Van 5 tot 11 maart dan kost een retour PS/E op die datums met Skyteam rond de EUR1600,- en geen 2000,-??
Beide long haul vluchten met de A330-900NEO dus suites, hoewel ik alle verwachting heb dat Delta nog wel iets gaat wijzigen in de komende 7 maanden
Blijft toch nog steeds een beetje clunky, die AF/KLM-fusie. Mijn voucher bleek, ondanks dat deze ontvangen is van de KLM-klantenservice, uitgegeven door AF en dus alleen bruikbaar voor boekingen via de site van AF

Zie alleen dat het GE-enrollment on arrival-center in SLC pas om 12:30 open gaat terwijl mijn vlucht om 11:45 aankomt...hopelijk lukt dat.
Je kunt een AF voucher bij KLM gebruiken (en vice versa), maar niet online idd. Dat moet aan de telefoon. Dat gezegd hebbende kun je de meeste boekingen bij KLM ook bij AF doen (en vice versa) dus da's misschien minder moeite. En als je daarna iets moet regelen kun je altijd gewoon 't 020-nummer bellen ongeacht waar je geboekt hebt.Daniel schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:49:
[...]
Blijft toch nog steeds een beetje clunky, die AF/KLM-fusie. Mijn voucher bleek, ondanks dat deze ontvangen is van de KLM-klantenservice, uitgegeven door AF en dus alleen bruikbaar voor boekingen via de site van AFBoek je via KLM dan krijg je een foutmelding over een ongeldig voucher.
Sure, gewoon wachten voor je er heen gaat. Niemand die je verplicht om binnen 5 minuten na aankomst bij CBP te staan. Sowieso moet je meestal eerst nog gewoon in de rij staan dus tenzij 't rustig is (of SLC heel efficient is, ken 't daar niet) ben je ws sowieso pas tegen die tijd aan de beurt.Zie alleen dat het GE-enrollment on arrival-center in SLC pas om 12:30 open gaat terwijl mijn vlucht om 11:45 aankomt...hopelijk lukt dat.
[ Voor 10% gewijzigd door CyBeR op 16-08-2023 13:11 ]
Dit is een verkeerde uitleg van EU261, zie de uitspraak die ik hiervoor deelde.mfkne schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 23:24:
[...]
Dat is vreemd, omdat volgens EU261 de uitvoerende airline verantwoordelijk is, en niet de airline waar je de tickets hebt gekocht, dus op zich zou je bij Delta moeten zijn.
Voor een vlucht JFK-LHR-AMS gaat het om het moment dat de vliegtuigdeuren in Amsterdam opengaan. Dat is het moment waarop de aankomstvertraging wordt berekend. De precieze reden waarom je op LHR je overstap niet gehaald is niet belangrijk, zolang het maar niet door je eigen schuld komt of het gevolg is van buitengewone omstandigheden die zelfs door het treffen van alle redelijke maatregelen niet voorkomen hadden kunnen worden. Het is complexe materie en het kost je veel tijd om alle feiten boven water te krijgen, vandaar dat je dit beter kunt uitbesteden.PhilipsFan schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 00:48:
[...]
Ja, dat is mooi kut, want daardoor is het wel fout gegaan. De dame bij de gate van de vervolgvlucht vond het ook maar raar, volgens haar systeem hadden we tijd genoeg om de aansluiting te halen. Het was inderdaad een vlucht van JFK naar LHR door Delta met een aansluiting op KLM Cityhopper.
Ja bij de AF-chat ontkenden ze dat een 057-voucher aan de telefoon bij KLM ingeleverd kon worden. Heb gebeld met KLM en die zeggen ook dat het niet kan. Op een 074-ticket kan je alleen een 074-voucher toepassen en vice versa. Enige mogelijkheid volgens Flyertalk is ze zo ver krijgen dat ze de voucher opnieuw opgeven, dan kan het wel. Dat schijnt lang niet altijd te lukken.CyBeR schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:09:
[...]
Je kunt een AF voucher bij KLM gebruiken (en vice versa), maar niet online idd. Dat moet aan de telefoon. Dat gezegd hebbende kun je de meeste boekingen bij KLM ook bij AF doen (en vice versa) dus da's misschien minder moeite. En als je daarna iets moet regelen kun je altijd gewoon 't 020-nummer bellen ongeacht waar je geboekt hebt.
Overigens zie ik nu net dat de boeking die ik via AF heb gemaakt op de leg AUS-MSP in Comfort+ is en niet in Business/First. Dat terwijl exact dezelfde route via de KLM site tegen dezelfde prijs wel volledig in business is. Enige verschil is dat AF voor deze leg een Delta-vluchtnummer toont (DL1666) en KLM een KL-vluchtnummer (KL5645).
Niet dat het nu zo'n enorm verschil maakt op een niet al te lange vlucht - zo warm loop ik niet voor domestic first - maar raar is het wel. Maar goed daar doe ik nu niks meer aan, want ik moét boeken via AF om m'n voucher te kunnen gebruiken, en dit is de enige optie met Suites die beschikbaar is voor dit bedrag. Dan zou ik de hele boel moeten cancelen, wachten op de refund van het voucher, hopen dat de fares nog beschikbaar zijn en dán hopen dat KLM m'n voucher telefonisch reissued op een 074-nummer zodat ik hem nog kan inzetten. Of de voucher niet inzetten natuurlijk, maar ja wat doe ik er anders mee
[ Voor 33% gewijzigd door Daniel op 16-08-2023 14:20 ]
Ik heb niet alles gelezen, maar in dit geval lijkt het specifiek op vluchten van buiten de EU, uitgevoerd door een niet-EU maatschappij met overstap binnen de EU te gaan.fopjurist schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:43:
[...]
Dit is een verkeerde uitleg van EU261, zie de uitspraak die ik hiervoor deelde.
[...]
Ik heb niet eens geprobeerd de kwestie te beantwoorden of er überhaupt een recht op compensatie bestaat aangezien het om een vlucht van buiten de EU uitgevoerd door een niet-EU carrier gaat, maar puur bij wie je in eerste instantie moet zijn, en dat is volgens de EU261 toch de uitvoerder, of niet?
Stel het gaat om een vlucht AMS-CDG, geboekt bij KLM, uitgevoerd door AF. Volgens EU261 moet je ondanks dat arrest bij AF zijn (dat AF/KL quasi een bedrijf is ff daargelaten) of niet?
In beginsel gaat het inderdaad om de uitvoerder, niet de ticketverkoper. Als je van KLM een ticket koopt voor de vroege vlucht JFK-AMS uitgevoerd door Delta, kun je alleen bij Delta terecht. Echter, door de overstap wordt de vlucht JFK-LHR-AMS door zowel Delta als door KLM uitgevoerd. Op grond van deze uitspraak kun je ook KLM aanspreken. Strikt genomen staat er in de uitspraak inderdaad dat de overstap binnen de EU moet zijn, maar die eis wordt verder niet toegelicht. In het algemeen geldt voor EU261 dat de overstaplocatie niet van belang is. Een vlucht JFK-AMS-DXB valt bijvoorbeeld niet onder EU261, evenmin als een fictieve vlucht JFK-AMS-CDG geheel uitgevoerd door Delta, zelfs niet als de vertraging in het segment AMS-CDG optreedt.mfkne schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:02:
[...]
Ik heb niet eens geprobeerd de kwestie te beantwoorden of er überhaupt een recht op compensatie bestaat aangezien het om een vlucht van buiten de EU uitgevoerd door een niet-EU carrier gaat, maar puur bij wie je in eerste instantie moet zijn, en dat is volgens de EU261 toch de uitvoerder, of niet?
Volgens mij is dat zo'n ding wat wel gewoon kan (dwz het opnieuw uitgeven) maar niet iedereen weet hoe en wat, dus als je dan pech hebt moet je 't later opnieuw proberen.Daniel schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:55:
[...]
Ja bij de AF-chat ontkenden ze dat een 057-voucher aan de telefoon bij KLM ingeleverd kon worden. Heb gebeld met KLM en die zeggen ook dat het niet kan. Op een 074-ticket kan je alleen een 074-voucher toepassen en vice versa. Enige mogelijkheid volgens Flyertalk is ze zo ver krijgen dat ze de voucher opnieuw opgeven, dan kan het wel. Dat schijnt lang niet altijd te lukken.
Ik kan 'm zo snel even niet vinden maar ik zag op FT ook een tijd geleden thread waarbij een KLM "business class" ticket opeens een DL domestic sector in comfort+ boekte, ondanks dat dat niet echt als zodanig aangegeven werd.Overigens zie ik nu net dat de boeking die ik via AF heb gemaakt op de leg AUS-MSP in Comfort+ is en niet in Business/First. Dat terwijl exact dezelfde route via de KLM site tegen dezelfde prijs wel volledig in business is. Enige verschil is dat AF voor deze leg een Delta-vluchtnummer toont (DL1666) en KLM een KL-vluchtnummer (KL5645).
Ja het blijft vage shit. Ik ben best een ervaren reiziger maar zelfs voor mij zijn dit soort dingen echt ondoorgrondelijk, mijn AF-ticket levert ook meer miles maar minder XP op dan het exact even dure reisplan op een KL-ticket. De prijzen bij Delta en Virgin zijn heel anders, en KLM biedt ook weer andere reisopties aan (bijv. terug ook via SLC, wat via AF niet kan voor deze prijs). Mijn vermoeden is dat AF de heenreis al in een andere fare bucket gooit waardoor voor de terugreis allerlei beperkingen ontstaan. Dat zie je alleen nergens aan, zelfs het feit dat het een mixed cabin is wordt niet aangegeven en zie je pas als je de reisdetails openklikt.CyBeR schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:48:
[...]
Ik kan 'm zo snel even niet vinden maar ik zag op FT ook een tijd geleden thread waarbij een KLM "business class" ticket opeens een DL domestic sector in comfort+ boekte, ondanks dat dat niet echt als zodanig aangegeven werd.
[ Voor 7% gewijzigd door Daniel op 16-08-2023 15:12 ]
Als je belt kunnen weer andere dingen die niet via de website kunnen, met name bij het wijzigen van vluchten.Daniel schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:09:
[...]
Ja het blijft vage shit. Ik ben best een ervaren reiziger maar zelfs voor mij zijn dit soort dingen echt ondoorgrondelijk, mijn AF-ticket levert ook meer miles maar minder XP op dan het exact even dure reisplan op een KL-ticket. De prijzen bij Delta en Virgin zijn heel anders, en KLM biedt ook weer andere reisopties aan (bijv. terug ook via SLC, wat via AF niet kan voor deze prijs). Mijn vermoeden is dat AF de heenreis al in een andere fare bucket gooit waardoor voor de terugreis allerlei beperkingen ontstaan. Dat zie je alleen nergens aan, zelfs het feit dat het een mixed cabin is wordt niet aangegeven en zie je pas als je de reisdetails openklikt.
Via klm.com boeken geeft je ook andere routes en andere tarieven die niet via .nl kunnen (let wel op: de Amerikaanse servicedesk moet je dan bij bepaalde zaken helpen).
Soms kun je via de app ook andere dingen dan via de website. Of via de AF-website andere routes en vluchten dan via de KLM-website
XP zouden wel hetzelfde moeten zijn trouwens, da's wel vreemd.
Nee dat komt dus omdat AUS-MSP in Comfort+ is en dus als domestic economy telt ipv als domestic business/first. Waarom er meer miles worden uitgedeeld is een raadsel, want dat gaat obv hetzelfde bedrag.Sorcerer8472 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:33:
XP zouden wel hetzelfde moeten zijn trouwens, da's wel vreemd.
Ik heb overigens toch maar een refund gevraagd voor het AF-ticket en alles opnieuw geboekt via KLM (met een verjaardagskortingsvoucher die ik nog had liggen) zodat alles keurig in de voorste sectie is. En geen AF bemoeienis want mijn gezeikscore op vluchten die ook maar enigszins door de handen van AF gaan is 100%. Die EMD spendeer ik nog wel een keer aan een weekendje weg.
[ Voor 8% gewijzigd door Daniel op 18-08-2023 11:50 ]
Vraagje aan de frequent flyers hier: business class window of in het midden met KLM 787-9?
Weinig tot geen verschil net zoals delta?
reis je alleen of met iemand anders? met zijn 2 zou ik midden nemen, alleen lekker ergens aan het raamWorkaholic schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:44:
Vraagje aan de frequent flyers hier: business class window of in het midden met KLM 787-9?
steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1
Heb de afgelopen maanden ook een aantal keer vertraging gehad met KLM (3+ uur, 6+ uur, 12+ uur) en meerdere claims ingediend. Elke claim is afgewezen en er werd naar het weer als de boosdoener verwezen. Voor 1 specifieke vlucht vond ik dat heel knap van ze, aangezien de piloot letterlijk in het vliegtuig aan het omroepen was "ik snap niet waarom we vertraagd zijn, want het weer is zowel hier als bij de plek van aankomst helemaal prima." Heb toen een mail terug gestuurd waarin ik graag bewijs wilde zien van dit weer waar ze naar verwezen. De reactie van KLM kwam erop neer dat ze absoluut in staat zijn om dat te bewijzen, maar dat ze niet verplicht zijn om het te doen dus waren ze niet van plan het te doen.jan390 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:00:
[...]
Heerlijk die verantwoordelijkheid van KLM. KLM kan zich hier alleen op beroepen als sprake is van buitengewone omstandigheden, zoals bijv terrorisme, medische noodgevallen of noodweer. Bijgevoegd een uitgebreide lijst.
Je kunt hier dus nog op reageren dat het dus geen buitengewone omstandigheid is en je recht hebt op vergoeding.
Reageren ze daar weer negatief op, dan kun je of naar de rechter of je geeft het uit handen aan 1 van de vele claimbedrijfjes. Zij pakken dit dan verder op. Je betaald hier wel een percentage van je schadeclaim voor (als je uitbetaald wordt).
Leuk die Europese wetgeving, maar het wordt op deze manier wel een "Wij van WC Eend.." achtig gesprek.
Zelfde discussie gevoerd (en verloren) met Lufthansa overigens, die nul verantwoordelijkheid namen voor het feit dat ik 14 uur later dan gepland aankwam.
Heb nog 1 claim lopen bij KLM, ben benieuwd wat eruit gaat komen (maar heb al wel een vermoeden)..
Lang verhaal kort, reken je niet rijk na vertraging.
Er vanuitgaande dat je alleen reist, altijd aan het raam als het kan maar niet 1K want die zit naast de wc en dat is irritant.Workaholic schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:44:
[ Voor 5% gewijzigd door Daniel op 17-08-2023 14:51 ]
Ik heb reverse herringbone in een A350 gevlogen (China Airlines), en bovenstaand advies is het. Als solo reiziger is het raam perfect hier, je hebt je aisle access.mrsar schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:06:
reis je alleen of met iemand anders? met zijn 2 zou ik midden nemen, alleen lekker ergens aan het raam
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Ze gaan er vanuit dat mensen na meerdere keren afwijzing ook geen actie meer ondernemen. Ik zou je aanraden om, als je er zelf niet meer doorheen komt,1 van die claimbureau's in te schakelen. Het is jammer dat het moet en dat ze nodig zijn, maar op dit punt heb je niets te verliezen.Yakumos schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:48:
[...]
Heb de afgelopen maanden ook een aantal keer vertraging gehad met KLM (3+ uur, 6+ uur, 12+ uur) en meerdere claims ingediend. Elke claim is afgewezen en er werd naar het weer als de boosdoener verwezen. Voor 1 specifieke vlucht vond ik dat heel knap van ze, aangezien de piloot letterlijk in het vliegtuig aan het omroepen was "ik snap niet waarom we vertraagd zijn, want het weer is zowel hier als bij de plek van aankomst helemaal prima." Heb toen een mail terug gestuurd waarin ik graag bewijs wilde zien van dit weer waar ze naar verwezen. De reactie van KLM kwam erop neer dat ze absoluut in staat zijn om dat te bewijzen, maar dat ze niet verplicht zijn om het te doen dus waren ze niet van plan het te doen.
Leuk die Europese wetgeving, maar het wordt op deze manier wel een "Wij van WC Eend.." achtig gesprek.
Zelfde discussie gevoerd (en verloren) met Lufthansa overigens, die nul verantwoordelijkheid namen voor het feit dat ik 14 uur later dan gepland aankwam.
Heb nog 1 claim lopen bij KLM, ben benieuwd wat eruit gaat komen (maar heb al wel een vermoeden)..
Ja absoluut, volgende keer ga ik direct via een tussenbureau een claim indienen. Ik heb prima begrip voor het weer (kunnen zij ook niks aan doen) maar de opmerking dat ze het kunnen aantonen maar niet hoeven dus ze doen het niet schoot mij wel in het verkeerde keelgat. Dit waren ook grotendeels vertragingen die daadwerkelijk impact hadden op mijn reis schema (dingen moesten worden omgeboekt dan wel gemist worden) en het gebrek aan begrip vond ik teleurstellend.
Iemand nog een claim bureau dat ze kunnen aanraden? Op Google vind je er velen, maar of ze goed zijn / fijn om mee te werken is natuurlijk een ander verhaal.
Iemand nog een claim bureau dat ze kunnen aanraden? Op Google vind je er velen, maar of ze goed zijn / fijn om mee te werken is natuurlijk een ander verhaal.
Anoniem: 762779
Ik ga naar het land van herkomst van mijn vrouw.
Wij hebben zojuist ingecheckt voor ons vlucht met Air Royal Maroc. Van Amsterdam (AMS) naar Casablanca (CMN). Het viel mij al op dat er geen stoelkeuze mogelijk is en alweer dat online alles bezet is bij het inchecken via Air Royal Maroc. Ik moet alweer op Schiphol navraag doen voor een plekje bij het raam. Vorige jaar lukte dit pas bij het inchecken op Schiphol aan de balie, om een stoel te krijgen bij het raam.
Ik kijk er naar uit, vliegen vind ik het leukste. We vertrekken om 17:40 met een Boeing 737-800 en na 3 uur en 40 minuten landen we op het Internationale luchthaven van Casablanca. Jammer iedere jaar 737-800 en wat zou het leuk zijn als Air Royal Maroc eens hun 787 inzet. Vorige jaar met de 737- Max 8 gevlogen en een keertje met de 737-700.
We hebben ieder 2 koffers en wij mogen ieder 2x tot 23KG aan ruimbagage mee. Aan boord van het vliegtuig, krijgen wij standaard warm eten en dat is inbegrepen (Bij Transavia geen ruimbagage inbegrepen (meerprijs) en maaltijd tegen betaling aan boord) Bij Air Royal Maroc hebben wij de keuze uit 2 soorten maaltijden: Rund of Kipvlees met drinken en dessert.
Wij vliegen standaard economy class en hebben per persoon €396,70 betaald voor een retourtje, inclusief boekingskosten van €29,90 via Cheaptickets.nl (Ik heb eventjes business class gekeken met Air Royal Maroc waren de prijzen al €1.421,79 per persoon inclusief boekingskosten van €29,90 en ieder 2 stuks aan ruimbagage i.p.v. ieder 1 stuks) We waren niet bereid om dit te betalen
Ik kijk er naar uit, hoe het nu op Schiphol er voor staat
Wij hebben zojuist ingecheckt voor ons vlucht met Air Royal Maroc. Van Amsterdam (AMS) naar Casablanca (CMN). Het viel mij al op dat er geen stoelkeuze mogelijk is en alweer dat online alles bezet is bij het inchecken via Air Royal Maroc. Ik moet alweer op Schiphol navraag doen voor een plekje bij het raam. Vorige jaar lukte dit pas bij het inchecken op Schiphol aan de balie, om een stoel te krijgen bij het raam.
Ik kijk er naar uit, vliegen vind ik het leukste. We vertrekken om 17:40 met een Boeing 737-800 en na 3 uur en 40 minuten landen we op het Internationale luchthaven van Casablanca. Jammer iedere jaar 737-800 en wat zou het leuk zijn als Air Royal Maroc eens hun 787 inzet. Vorige jaar met de 737- Max 8 gevlogen en een keertje met de 737-700.
We hebben ieder 2 koffers en wij mogen ieder 2x tot 23KG aan ruimbagage mee. Aan boord van het vliegtuig, krijgen wij standaard warm eten en dat is inbegrepen (Bij Transavia geen ruimbagage inbegrepen (meerprijs) en maaltijd tegen betaling aan boord) Bij Air Royal Maroc hebben wij de keuze uit 2 soorten maaltijden: Rund of Kipvlees met drinken en dessert.
Wij vliegen standaard economy class en hebben per persoon €396,70 betaald voor een retourtje, inclusief boekingskosten van €29,90 via Cheaptickets.nl (Ik heb eventjes business class gekeken met Air Royal Maroc waren de prijzen al €1.421,79 per persoon inclusief boekingskosten van €29,90 en ieder 2 stuks aan ruimbagage i.p.v. ieder 1 stuks) We waren niet bereid om dit te betalen
Ik kijk er naar uit, hoe het nu op Schiphol er voor staat
[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 762779 op 18-08-2023 01:12 ]
Ik heb ook vooral het gevoel dat er geen gepsrek te voeren is. Claims moet je via formulier invullen en erover in discussie is niet mogelijk lijkt het. Enkele maanden geleden kregen wij een mailtje met hier zijn je e-tickets terwijl wij al eerder zo een mailtje hadden gehad. We hadden vooral zoiets van waarom sturen ze dat nu nog een keer en hoezo noemen ze het e-ticket. Vanwege die reden gingen wij het mailtje nog een keer goed lezen bleek dat ze onze terugvlucht gewoon verplaatst hadden naar een dag eerder (dus zonder duidelijke melding hierover). In de app zag je ook niks bijzonders, maar was onze vlucht dus ook opeens een dag eerder.Yakumos schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:48:
[...]
Heb de afgelopen maanden ook een aantal keer vertraging gehad met KLM (3+ uur, 6+ uur, 12+ uur) en meerdere claims ingediend. Elke claim is afgewezen en er werd naar het weer als de boosdoener verwezen. Voor 1 specifieke vlucht vond ik dat heel knap van ze, aangezien de piloot letterlijk in het vliegtuig aan het omroepen was "ik snap niet waarom we vertraagd zijn, want het weer is zowel hier als bij de plek van aankomst helemaal prima." Heb toen een mail terug gestuurd waarin ik graag bewijs wilde zien van dit weer waar ze naar verwezen. De reactie van KLM kwam erop neer dat ze absoluut in staat zijn om dat te bewijzen, maar dat ze niet verplicht zijn om het te doen dus waren ze niet van plan het te doen.
Probeer je contact te krijgen met KLM om hierover toch een klacht in te dienen dat dit niet een hele nette manier van melden is, kwam er vooral uit dien maar claim in achteraf.
Dan dien je maar een claim in ("melding" was wel meer dan 14 dagen voor vertrek) met melding dat je gang van zaken nogal raar vindt (en voor mijn gevoel ze ook niet voldoen aan EU261) die claim wordt afgesloten met we hebben je op tijd gemeld je wist het want je hebt contact met ons gehad en jammer voor je.
Uitleg over hoe zij het informeren zien heb ik nu nog steeds niet en klacht/tip indienen hierover lijkt dus niet mogelijk.
KLM is niet de enige partij waarbij het behalve iets van ze kopen voor mijn gevoel daarna vrij lastig is om een begrijpend/lezend persoon te pakken te krijgen.
P.S. Als je telefoon dus op Engels staat en je de KLM App hebt registreren ze blijkbaar in je Flying Blue profiel dat je de Engelse lijn wilt. Nu kan ik wel aardig Engels, maar ik vind NL toch handiger, als ik dus "anoniem" bel word ik wel met de NL lijn doorverbonden.
[ Voor 0% gewijzigd door krijn1985 op 18-08-2023 07:43 . Reden: domme fout ]
Iedereen bedankt voor meedenken en zoeken !Piet91 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 20:04:
KLM vloog tussen oktober 2016 en maart 2020 naar Windhoek via Luanda.
(AMS-LAD-WDH-LAD-AMS).
Die vlucht bedoelde ik inderdaad, omdat we toen plannen hadden, maar Covid schopte alles in de war.
Zelfs onze jaarlijks bezoek aan Zuid Afrika viel in het water.
Waarschijnlijk gaan we nu eerst naar Oma in Swellendam, die Namibië nog op de bucket-list heeft staan. En dan met haar vanaf Kaapstad naar Windhoek.
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 20:43
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Mijn vluchttijd is veranderd (50 minuten) en heb besloten te annuleren. Nu beroept Transavia zich op dat dit minder is dan een uur verschil en daarom geen teruggave van de ticketkosten hoeft te doen.
Ik kan nergens online vinden of er een bepaald minimum is qua minuten/uren voordat je mag annuleren en restitutie mag aanvragen. Heeft iemand daar een betrouwbare bron van
? Alles wat ik vind geeft aan dat als de tijd wijzigt (en niet onderdeel is van pakketreis), je kunt weigeren en geld terug mag vragen
Wat ik kan vinden:
https://eur-lex.europa.eu...T/?uri=celex%3A32004R0261
Ik kan nergens online vinden of er een bepaald minimum is qua minuten/uren voordat je mag annuleren en restitutie mag aanvragen. Heeft iemand daar een betrouwbare bron van
Wat ik kan vinden:
https://eur-lex.europa.eu...T/?uri=celex%3A32004R0261
Hier staat volgens mij duidelijk dat als de vlucht een bepaalde tijd is uitgesteld (zonder een minimum te benoemen) dat de consument de vlucht mag annuleren onder terugbetaling van de tickets(17) Passagiers van wie de vlucht voor een bepaalde tijd is uitgesteld moeten worden verzorgd en moeten hun vlucht kunnen annuleren onder terugbetaling van hun tickets, dan wel hun reis onder bevredigende voorwaarden kunnen voortzetten.
[ Voor 34% gewijzigd door We Are Borg op 19-08-2023 12:39 ]
@We Are Borg In de titel en begin overwegingen (die je quote) heeft men het over langdurige vertraging en 50 minuten lijkt mij daar niet onder te vallen. Verder zijn overwegingen eigenlijk een soort reden waarom de verordening is opgesteld maar niet de echte tekst van de verordening. Je moet daarom even door scrollen naar de daadwerkelijke artikelen van de verordening en wel artikel 6 en verder:
Artikel 6
Vertraging
1. Wanneer een luchtvaartmaatschappij die een vlucht uitvoert redelijkerwijs kan verwachten dat een vlucht een vertraging tot na de geplande vertrektijd oploopt, en wel
a) van twee uur of meer voor alle vluchten van 1500 km of minder,
b) van drie uur of meer voor alle vluchten binnen de Gemeenschap van meer dan 1500 km en voor alle andere vluchten tussen 1500 en 3500 km, of
c) van vier uur of meer voor alle vluchten die niet onder a) of b) vallen,
wordt de passagiers door de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert, bijstand geboden als bedoeld in
i) artikel 9, lid 1, onder a), en artikel 9, lid 2, en
ii) artikel 9, lid 1, onder b), en artikel 9, lid 1, onder c), in geval de vertrektijd, naar redelijkerwijs wordt verwacht, ten vroegste daags na de geplande vertrektijd is, en
iii) artikel 8, lid 1, onder a), in geval van een vertraging van ten minste vijf uur.
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Lijkt mij wel want voor jou is het een vertraging ongeacht hoe die ontstaan is.We Are Borg schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 12:57:
@PLAE en @gws24 dank beide. Jullie hebben het allebei over vertraging, maar is vertraging gelijk aan wijziging vluchttijd weken voor de vluchtdatum? Zo ja dan heb ik inderdaad pech
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
- We Are Borg
Maar waar staat dat dan? Voor mij is het woord vertraging toch echt anders dan een vluchtwijziging. Ik kan het ook niet vinden, maar bijv consuwijzer:gws24 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 13:01:
[...]
Lijkt mij wel want voor jou is het een vertraging ongeacht hoe die ontstaan is.
https://www.consuwijzer.n...raagd-geannuleerd-mag-dat
Dan zou de vraag zijn, wat is een kleine aanpassing. Maar ik zou liever een wetsartikel gebruiken voor mijn claim dan de consuwijzerStonden de vluchttijden al vast toen u boekte? Maar krijgt u nu heel andere vluchttijden en wilt u die niet? Dan mag u de vlucht kosteloos annuleren. U hebt recht op uw geld terug. De maatschappij moet uw ticket binnen 7 dagen terugbetalen. Gaat het om een kleine aanpassing of stonden uw vluchttijden nog niet vast? Dan kunt u niet de vlucht annuleren om die reden.
Dat staat in artikel 6 die in mijn eerste post; dus 2 uur voor vluchten <1500 kmWe Are Borg schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 13:04:
[...]
Dan zou de vraag zijn, wat is een kleine aanpassing. Maar ik zou liever een wetsartikel gebruiken voor mijn claim dan de consuwijzer
- We Are Borg
Ik kan helaas het tegendeel ook niet bewijzen (dus dat een wijziging qua tijd niet hetzelfde is als een vertraging) dus ik denk dat ik het maar moet accepteren. Nooit gerealiseerd dat die marge zelfs weken voor vertrek zo groot is
Ik heb even gegoogeld, en kwam hier uit: https://klantenservice.va...ssenlanding%20te%20maken.We Are Borg schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 13:09:
Ik kan helaas het tegendeel ook niet bewijzen (dus dat een wijziging qua tijd niet hetzelfde is als een vertraging) dus ik denk dat ik het maar moet accepteren. Nooit gerealiseerd dat die marge zelfs weken voor vertrek zo groot is
Ik begrijp dat dit geen wetgeving is, en weet ook niet waar Transavia een uur vandaan haalt. Blijkbaar staat zoiets in de ANVR voorwaarden (daar moet ik nog naar op zoek).
Bovenstaand gaat over aangeboden reizen door een derde partij. Behalve de EU wetgeving die je al gevonden hebt, kan ik ook niks vinden.
[ Voor 8% gewijzigd door HappyPinguin op 19-08-2023 13:36 . Reden: Verkeerde info ]
Op Schiphol en het is redelijk druk vind ik. Incheckbalie nog niet geopend. Veel vakantiegangers komen terug
[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 762779 op 19-08-2023 14:39 ]
Dit is het enige gebied waar ik de booking-tool (Neo) van het business-to-business-to-customer zakelijk reisplatform dat ik moet gebruiken goed vind: Je kan na het selecteren van je vlucht de fare class kiezen.Daniel schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:09:
[...]
Ja het blijft vage shit. Ik ben best een ervaren reiziger maar zelfs voor mij zijn dit soort dingen echt ondoorgrondelijk, mijn AF-ticket levert ook meer miles maar minder XP op dan het exact even dure reisplan op een KL-ticket. De prijzen bij Delta en Virgin zijn heel anders, en KLM biedt ook weer andere reisopties aan (bijv. terug ook via SLC, wat via AF niet kan voor deze prijs). Mijn vermoeden is dat AF de heenreis al in een andere fare bucket gooit waardoor voor de terugreis allerlei beperkingen ontstaan. Dat zie je alleen nergens aan, zelfs het feit dat het een mixed cabin is wordt niet aangegeven en zie je pas als je de reisdetails openklikt.
Sure, soms bespaar je geld door expliciet een andere fare class te kiezen omdat ze de verkeerde suggereren. Maar in principe is het erg flexibel

offtopic:
Liever direct boeken? Yes.
Daarnaast zien vliegtuigmaatschappijen het als een reisbureau. Dus (1) het ticket is qua voorwaarden al uitgekleed door onderhandeling, (2) het is vaak niet direct aanpasbaar door de via reisbureau status
Liever direct boeken? Yes.
Daarnaast zien vliegtuigmaatschappijen het als een reisbureau. Dus (1) het ticket is qua voorwaarden al uitgekleed door onderhandeling, (2) het is vaak niet direct aanpasbaar door de via reisbureau status
We hadden bij het inchecken precies 1 keer 22.9KG en 1 keer 23.0KG aan ruimbagage (23KG toegestaan) en 6.6KG handbagage naar binnen met ons mee en kon niet mee met de ruimbagage. Vorige jaar kon dit nog wel mee.
Ze heeft ons stoelen gewijzigd we zaten eerst op B en C stoel wat ik niet prettig vind. Nu zitten we op A en stoel B raam kant
Security was ook al helemaal niet druk en geen rijen, we konden gewoon doorlopen.
Tot mijn verbazing was er helemaal geen rijen bij de douane. We zijn door de digitale self-scan gegaan. Maar ook zonder selfservice scan waren er geen rijen.
Nu zitten we in afwachting op de vlucht boarden begint 16:55 en vertrek is 17:40.
Paar foto's:
Ze heeft ons stoelen gewijzigd we zaten eerst op B en C stoel wat ik niet prettig vind. Nu zitten we op A en stoel B raam kant
Security was ook al helemaal niet druk en geen rijen, we konden gewoon doorlopen.
Tot mijn verbazing was er helemaal geen rijen bij de douane. We zijn door de digitale self-scan gegaan. Maar ook zonder selfservice scan waren er geen rijen.
Nu zitten we in afwachting op de vlucht boarden begint 16:55 en vertrek is 17:40.
Paar foto's:
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 762779 op 19-08-2023 16:27 ]
Ik neem aan dat je door de paspoortcontrole (Koninklijke Marechaussee) bent gegaan? Douane gaat over goederen en kom je alleen tegen als je aankomt.Anoniem: 762779 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 15:44:
Ik maakte een vergissing inderdaad en dat moet zijn Koninklijke MarechausseeWally2002 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:31:
[...]
Ik neem aan dat je door de paspoortcontrole (Koninklijke Marechaussee) bent gegaan? Douane gaat over goederen en kom je alleen tegen als je aankomt.
Onze vliegtuig is net gearriveerd, een Air Royal Maroc Boeing 737-800 en tegelijkertijd kwam een Chinees Boeing 787-8 of een Airbus A350 binnen. Net op Schiphol.nl gekeken en het gaat om een XIAMEN AIR Boeing 787-9 Dreamliner:
Ik vind het jammer dat Air Royal Maroc steeds zijn 737-800 inzet op deze route. Zou eens een keer leuk zijn als ze hun 787-9 inzetten. Mijn allereerste keer naar Marokko om mijn vrouw te ontmoeten was 21 mei 2014 toen met Ryanair eveneens met een 737-800. Vorige jaar vloog ik in een Boeing 737-800 Max8 en een keertje in een 737-700
Bestemming: Casablanca
Vluchtnummer: AT851
Vluchtduur: 3 uur en 40 minuten rechtstreeks
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 762779 op 19-08-2023 17:53 ]
We zijn geland en wachten bij Passport controle:
Was een aangename vlucht. Bij Passport controle vragen steeds waar ik oorspronkelijk vandaan kom, mijn ouders zijn van Iraanse (geboren in Nederland) en wat mijn werk is in Nederland. Ik snap niet wat dat in hun belang is.
:strip_exif()/f/image/Dj2FHGm57sagt9v7Mfzn2rwW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YcNmOvlhofaT3iEi1nHFygHN.jpg?f=fotoalbum_large)
Rundvlees of kip en ik had rundvlees. Eerste jaar dat Air Royal Maroc geen Coca-Cola had ik had Schweppes Citron (frisdrank met citroen) later kwam een wagentje voorbij met lege Coca-Cola blikjes, ik dacht hoe kan dat?
:strip_exif()/f/image/wGasbRJ1lMsYVJXPbkK3aian.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/l4o3MEb4vQgOm7D9OVGDcind.jpg?f=fotoalbum_large)
Was een aangename vlucht. Bij Passport controle vragen steeds waar ik oorspronkelijk vandaan kom, mijn ouders zijn van Iraanse (geboren in Nederland) en wat mijn werk is in Nederland. Ik snap niet wat dat in hun belang is.
:strip_exif()/f/image/Dj2FHGm57sagt9v7Mfzn2rwW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YcNmOvlhofaT3iEi1nHFygHN.jpg?f=fotoalbum_large)
Rundvlees of kip en ik had rundvlees. Eerste jaar dat Air Royal Maroc geen Coca-Cola had ik had Schweppes Citron (frisdrank met citroen) later kwam een wagentje voorbij met lege Coca-Cola blikjes, ik dacht hoe kan dat?
:strip_exif()/f/image/wGasbRJ1lMsYVJXPbkK3aian.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/l4o3MEb4vQgOm7D9OVGDcind.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 762779 op 20-08-2023 03:09 ]
Zoals iedere immigratiedienst: kijken of de antwoorden consequent zijn, of je een reden hebt om terug te gaan naar je thuisland en of je mogelijk een ander doel hebt dan normaal toerisme.Anoniem: 762779 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:10:
Bij Passport controle vragen steeds waar ik oorspronkelijk vandaan kom, mijn ouders zijn van Iraanse (geboren in Nederland) en wat mijn werk is in Nederland. Ik snap niet wat dat in hun belang is.
"In Iran geboren, beide ouders leven in Iran (of overleden), geen werk in Nederland en geen retourticket" levert een iets ander immigratieproces op dan "In nederland geboren, familie in Nederland, goede baan en een retourticket"
leeg
Vind dit heel gek om te horen. Bij mij en de mensen die ik erover hoor keren ze altijd binnen een paar weken (zo niet dagen) uit. Dit was voor mij zelfs een vrij goede inkomsten bron na een tijdjeYakumos schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:48:
[...]
Weet je zeker dat je de reden goed hebt aangegeven? Anders zo’n claim bedrijfje inderdaad. De meesten hebben nu geloof ik een snelle check ook al of ze hem willen uitvoeren gezien wat ze weten over die vlucht
[ Voor 7% gewijzigd door JohanB op 20-08-2023 08:14 ]
Maar dat is juist een teken dat 't niet aan hen ligt: alles is volgens de piloot goed maar hij mag (van ofwel het vliegveld waar 'ie is, ofwel dat waar 'ie heen gaat) niet opstijgen. Dat kan bijvoorbeeld zijn omdat ze bij de bestemming verwachten dat het weer omslaat tussen dat moment en de tijd dat je daar aankomt, en ze inkomende vluchten vertellen te wachten. Dat valt gewoon onder overmacht.Yakumos schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:48:
[...]Voor 1 specifieke vlucht vond ik dat heel knap van ze, aangezien de piloot letterlijk in het vliegtuig aan het omroepen was "ik snap niet waarom we vertraagd zijn, want het weer is zowel hier als bij de plek van aankomst helemaal prima."
Overigens zelf ook nooit problemen gehad met compensatie bij KLM, zowel niet voor EU261 als andere dingen zoals beschadiging aan m'n koffers. Maar 't zou me niks verbazen als ze wat makkelijker doen als je hogere FB status hebt, wetende dat ze in totaal geen verlies op je maken als klant.
[ Voor 16% gewijzigd door CyBeR op 20-08-2023 08:54 ]
De oorspronkelijke aankomsttijd en de uiteindelijke zijn redelijk helder dus qua aangeven van de reden geloof ik het wel ja.JohanB schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 07:44:
[...]
Vind dit heel gek om te horen. Bij mij en de mensen die ik erover hoor keren ze altijd binnen een paar weken (zo niet dagen) uit. Dit was voor mij zelfs een vrij goede inkomsten bron na een tijdje
Weet je zeker dat je de reden goed hebt aangegeven? Anders zo’n claim bedrijfje inderdaad. De meesten hebben nu geloof ik een snelle check ook al of ze hem willen uitvoeren gezien wat ze weten over die vlucht
Wellicht heb ik gewoon pech gehad met een serie vluchten die echt aan het weer lagen, hoewel er ook wel onwil van de KLM in leek te zitten.
Bijvoorbeeld: kreeg om 7 uur ‘s ochtends een email van KLM dat m’n vlucht richting Amerika 1,5 uur later zou vertrekken dan gepland (werd uiteindelijk nog later trouwens). Had een 2 uur overstap op een airport waar KLM zelf aangaf minimaal 1 uur nodig te hebben voor de overstap (wat nog krap zou zijn geweest). Geen email met suggestie voor een andere overstap of iets dergelijks. Zelf gebeld zodra ik wakker werd, nadat ik eindelijk iemand aan de lijn had “oh, ga je het nog redden binnen 20 minuten op Schiphol te zijn? Dan boeken we je om naar de rechtstreekse vlucht.” Dat ging niet lukken, dus moest m’n 2de vlucht een stuk later op de dag worden, kwam uiteindelijk om 23:00 ‘s nachts aan op locatie in plaats van 17:30 wat betekende dat het schema omgegooid moest worden (ging niet nog 2-3 uur rijden na aankomst om 23:00).
Beetje jammer dat KLM niet zelf met suggesties voor om boeken komt, maar daar moet ik zelf achteraan bellen vroeg in de ochtend. Feit dat toen bleek dat ik naar de directe vlucht om geboekt had kunnen worden natuurlijk ook een beetje jammer, want nee ik kon niet binnen 20 minuten op Schiphol zijn.
Is in dit geval het terecht om het KLM aan te rekenen dat ik 5-6 uur later dan gepland op locatie kwam? Alle vluchten gewoon direct bij KLM geboekt overigens, geen 3rd party sites o.i.d.
Delta he…dit is een vlucht over 200 dagen die 3 dagen na het boeken al weer is gecanceled.
Het is ook echt elke keer hetzelfde
:strip_exif()/f/image/2OhE4Yx9MHTckMZb1CCKYqdV.jpg?f=fotoalbum_large)
Moet ik weer een andere route gaan zoeken die geen bezopen lange domestic flight heeft (en Suites
)
Edit: hmm lijkt erop dat ze alleen het vluchtnummer gewijzigd hebben, want de vlucht staat gewoon in het schema en mijn stoelreservering is er nog. Rare paniekzaaierij zeg.

:strip_exif()/f/image/2OhE4Yx9MHTckMZb1CCKYqdV.jpg?f=fotoalbum_large)
Moet ik weer een andere route gaan zoeken die geen bezopen lange domestic flight heeft (en Suites
Edit: hmm lijkt erop dat ze alleen het vluchtnummer gewijzigd hebben, want de vlucht staat gewoon in het schema en mijn stoelreservering is er nog. Rare paniekzaaierij zeg.
[ Voor 21% gewijzigd door Daniel op 20-08-2023 12:55 ]
Dat kan inderdaad kloppen, over blijven hier. Dan toerisme. Maar hij ziet dat ik jaarlijks naar Marokko kom door de stempels in mijn Nederlandse paspoort. Maar goed. We zijn verder goed aangekomen. Mijn beiden ouders van mij wonen in Nederland4x2 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 04:25:
[...]
Zoals iedere immigratiedienst: kijken of de antwoorden consequent zijn, of je een reden hebt om terug te gaan naar je thuisland en of je mogelijk een ander doel hebt dan normaal toerisme.
"In Iran geboren, beide ouders leven in Iran (of overleden), geen werk in Nederland en geen retourticket" levert een iets ander immigratieproces op dan "In nederland geboren, familie in Nederland, goede baan en een retourticket"
[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 762779 op 20-08-2023 11:17 ]
Ik volg je denk ik niet helemaal. In de app heb je toch altijd de optie om een andere vlucht te kiezen? En ook als ze je wel direct een omboeking hadden aangeboden dan had je het niet gehaald? Wel zuur dat je je aansluiting hebt gemist, weet niet wanneer het was, maar er is veel extreem weer geweest de laatste tijd natuurlijk en dat zal alleen maar vaker gaan voorkomenYakumos schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 09:13:
[...]
De oorspronkelijke aankomsttijd en de uiteindelijke zijn redelijk helder dus qua aangeven van de reden geloof ik het wel ja.
Wellicht heb ik gewoon pech gehad met een serie vluchten die echt aan het weer lagen, hoewel er ook wel onwil van de KLM in leek te zitten.
Bijvoorbeeld: kreeg om 7 uur ‘s ochtends een email van KLM dat m’n vlucht richting Amerika 1,5 uur later zou vertrekken dan gepland (werd uiteindelijk nog later trouwens). Had een 2 uur overstap op een airport waar KLM zelf aangaf minimaal 1 uur nodig te hebben voor de overstap (wat nog krap zou zijn geweest). Geen email met suggestie voor een andere overstap of iets dergelijks. Zelf gebeld zodra ik wakker werd, nadat ik eindelijk iemand aan de lijn had “oh, ga je het nog redden binnen 20 minuten op Schiphol te zijn? Dan boeken we je om naar de rechtstreekse vlucht.” Dat ging niet lukken, dus moest m’n 2de vlucht een stuk later op de dag worden, kwam uiteindelijk om 23:00 ‘s nachts aan op locatie in plaats van 17:30 wat betekende dat het schema omgegooid moest worden (ging niet nog 2-3 uur rijden na aankomst om 23:00).
Beetje jammer dat KLM niet zelf met suggesties voor om boeken komt, maar daar moet ik zelf achteraan bellen vroeg in de ochtend. Feit dat toen bleek dat ik naar de directe vlucht om geboekt had kunnen worden natuurlijk ook een beetje jammer, want nee ik kon niet binnen 20 minuten op Schiphol zijn.
Is in dit geval het terecht om het KLM aan te rekenen dat ik 5-6 uur later dan gepland op locatie kwam? Alle vluchten gewoon direct bij KLM geboekt overigens, geen 3rd party sites o.i.d.
Meestal boeken ze wel proactief om, incl. naar non-stop vluchten (al meermaals gehad, extra punten aan overgehouden ook), maar als dat er op neer komt dat je uren eerder op het vliegveld moet zijn dan is dat, day of departure, voor de meeste mensen geen optie dus dat gebeurt op die manier niet automatisch. Meestal word je dan op een andere vlucht gezet vanaf waar je 1e vlucht aankomt. Als de non-stop echter later gaat en (er is plek beschikbaar natuurlijk) dan zetten ze je meestal wel daar op.Yakumos schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 09:13:
[...]
Ligt er aan waarom je vlucht vertraagd was, maar als jij te laat aankwam op de luchthaven van je bestemming (niet je bestemming zelf, daar heeft men niks mee te maken) dan in de basis wel ja.Is in dit geval het terecht om het KLM aan te rekenen dat ik 5-6 uur later dan gepland op locatie kwam? Alle vluchten gewoon direct bij KLM geboekt overigens, geen 3rd party sites o.i.d.
[ Voor 10% gewijzigd door CyBeR op 20-08-2023 14:30 ]
Is dit wat je in de KLM app te zien krijgt?Daniel schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 10:22:
Delta he…dit is een vlucht over 200 dagen die 3 dagen na het boeken al weer is gecanceled.
[Afbeelding]
Moet ik weer een andere route gaan zoeken die geen bezopen lange domestic flight heeft (en Suites)
Ook wel eens gehad inderdaad, was uiteindelijk ook niks aan de hand (iets ander vluchtnummer en vertrok 5min later of zoiets doms)
Beide zijn saaie frot vliegvelden trouwens
leeg
Nee, geen optie in de app. Als ze het direct hadden aangeboden had ik het wel gered, dan had ik na het lezen m’n spullen gepakt en was ik 2 uur eerder richting het vliegveld vertrokkken.JohanB schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:07:
[...]
Ik volg je denk ik niet helemaal. In de app heb je toch altijd de optie om een andere vlucht te kiezen? En ook als ze je wel direct een omboeking hadden aangeboden dan had je het niet gehaald? Wel zuur dat je je aansluiting hebt gemist, weet niet wanneer het was, maar er is veel extreem weer geweest de laatste tijd natuurlijk en dat zal alleen maar vaker gaan voorkomen
Reden van vertraging werd, uiteraard, niet gegeven. Maar ik werd dus niet automatisch om geboekt, ik moest zelf constateren dat de overstap tijd niet meer realistisch was en erachteraan bellen (en als ik dat niet had gedaan had het nog erger kunnen eindigen, persoon aan de telefoon zei dat mijn omgeboekte aansluiting een van de laatste plekken in dat vliegtuig was). Heb zelf ook FB status dus vond het al met al tamelijk teleurstellend.CyBeR schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 14:28:
[...]
Meestal boeken ze wel proactief om, incl. naar non-stop vluchten (al meermaals gehad, extra punten aan overgehouden ook), maar als dat er op neer komt dat je uren eerder op het vliegveld moet zijn dan is dat, day of departure, voor de meeste mensen geen optie dus dat gebeurt op die manier niet automatisch. Meestal word je dan op een andere vlucht gezet vanaf waar je 1e vlucht aankomt. Als de non-stop echter later gaat en (er is plek beschikbaar natuurlijk) dan zetten ze je meestal wel daar op.
[...]
Ligt er aan waarom je vlucht vertraagd was, maar als jij te laat aankwam op de luchthaven van je bestemming (niet je bestemming zelf, daar heeft men niks mee te maken) dan in de basis wel ja.
Enfin, had recent een hele fijne vlucht met de KLM van en naar ORD, dus het is niet altijd slecht hoor. Ben wellicht extra kritisch omdat meerdere familie leden werkzaam waren/zijn bij de KLM, dus ben ook bekend met de andere kant van dingen (en weet dat KLM beter kan).
Om nog iets anders van een positievere aard toe te voegen: voor de (semi)frequente Amerika reizigers kan ik ook Global Entry van harte aanbevelen. Kreeg 2 dagen na mijn aanvraag al de goedkeuring, het “interview on arrival” was niks meer dan m’n vinger afdrukken geven en een beetje small talk met de douane officier en reeds op de terugweg was TSA pre-check een life saver toen er honderden mensen in de rij stonden voor security/customs en ik in 5 minuten erlangs kon lopen. Absoluut het geld waard, en veel sneller geregeld allemaal dan gedacht.
[ Voor 11% gewijzigd door Yakumos op 20-08-2023 19:17 ]
Ja. Maar in de Delta-app niks.krijn1985 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 15:43:
[...]
Is dit wat je in de KLM app te zien krijgt?
SLC is klein ja, maar daardoor ook wel een relaxte binnenkomstplek. KLM customer service via Whatsapp was heilig overtuigd dat ie niet gaat en ik dus omgeboekt moet worden, en kwam op de proppen met een andere vlucht naar AUS die 4 uur later gaat. Ja leuk 6,5 layover don’t think so. Morgen maar ff bellen, dat levert meestal meer info.4x2 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 16:53:
Ook wel eens gehad inderdaad, was uiteindelijk ook niks aan de hand (iets ander vluchtnummer en vertrok 5min later of zoiets doms)
Fout nr 1 die hier gemaakt wordt: KLM (ICT) nog serieus nemen wanner het om DL operated vluchten gaat.
Vaak is het alleen een type wissel, nieuw nummer, verandering vetrek/vluchttijd van een minuut of vijf en ze lopen 24-48 uur achter met hun meldingen.
SLC is idd klein maar fijn. Bij korte transfers/vertragingen zowat standaard een 'escort' en/of een lift met de auto naar je vliegtuig.
Vaak is het alleen een type wissel, nieuw nummer, verandering vetrek/vluchttijd van een minuut of vijf en ze lopen 24-48 uur achter met hun meldingen.
SLC is idd klein maar fijn. Bij korte transfers/vertragingen zowat standaard een 'escort' en/of een lift met de auto naar je vliegtuig.
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Klopt, of althans, ik nam het al nauwelijks serieus en waarschijnlijk terechtGrouchy schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 02:08:
Fout nr 1 die hier gemaakt wordt: KLM (ICT) nog serieus nemen wanner hett om DL operated vluchten gaat.
Bedankt, ik probeer er namelijk zelf een beetje achter te komen hoe je normaal informatie krijgt over geannuleerde vlucht en mogelijk opties. Wij waren namelijk zomaar op een vlucht dag eerder gezet, maar meer dan nieuw e-ticket hebben we niet gekregen qua informatie (zowel via mail als app).
Mijn vlucht met QR in februari is voor de eerste leg vervroegd waardoor ik ineens i.p.v. een uur overstap in Doha naar 3 uur en 10 minuten zit te kijken.
Krijg heel leuk de vraag om deze wijziging te bevestigen of om een andere vlucht te kiezen maar alle andere vluchten zijn nadeliger.
Wat is de ervaring met het toch nog krijgen van iets van compensatie (bijv. loungetoegang) bij een dergelijke wijziging? Of is dit jammer maar helaas en gewoon accepteren.
Krijg heel leuk de vraag om deze wijziging te bevestigen of om een andere vlucht te kiezen maar alle andere vluchten zijn nadeliger.
Wat is de ervaring met het toch nog krijgen van iets van compensatie (bijv. loungetoegang) bij een dergelijke wijziging? Of is dit jammer maar helaas en gewoon accepteren.
Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:
Chrome Extensie
Wikipedia: List of airports by IATA code: A
Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.
Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.
Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:
Chrome Extensie
Wikipedia: List of airports by IATA code: A
Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.
Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.
Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2