Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 174 ... 241 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:07
ramrodwillem schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 19:05:
Ik lees in dit topic regelmatig dat men naar New York vliegt, wij willen over een paar maanden een week naar New York, vandaar wat vragen.

Prijzen liggen redelijk goed momenteel, vanaf 450€ instap prijs. Zijn er maatschappijen die er zowel negatief als positief uitspringen? We willen rechtstreeks en kiezen waarschijnlijk voor extra beenruimte.

Maakt het nog uit op welk vliegveld we aankomen in NY qua drukte, ordelijkheid en bereikbaarheid?
Ben beide keren naar New York (februari 2013 en kerst 2022) op Newark gevlogen. Vanaf daar kun je met een trein rechtstreeks naar Manhattan. Binnen 30 minuten sta je op Penn Station / Madison Square Garden.

Afgelopen kerst met United gevlogen, rechtstreeks vanaf Amsterdam.

In 2013 vlogen we vanaf Brussel rechtstreeks met Jet Airways (inmiddels bestaat deze airline niet meer)

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Grmbl. En nu zitten we mooi op tijd in het vliegtuig, is het te druk op Gatwick en moeten we een uur op een parkeerplek wachten.

Ik wil gewoon naar huis :(

(Jet lag, moe en geen enkele tolerantie over. Nu in de trein, straks thuis na 4 weken)

[ Voor 22% gewijzigd door gambieter op 23-07-2023 20:50 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:19

bord4kop

maximaal 100KB!

Weet iemand hoe het op staat met de -verwachtte- wachtrijen op Schiphol?

We boarden morgenavond rond 20uur met KLM van AMS > CGK (Indonesië).

| Security Management |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:46

gws24

Thinking is hard!

bord4kop schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:50:

Verschilt per dag en per uur maar je zou hier kunnen kijken: https://www.schiphol.nl/nl/mijn-reisdag/vandaag

edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BN7LRsUevU11krjWjNedRYS5cis=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/W8g2Z2db9SlvQqbCejEqAoBO.png?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door gws24 op 24-07-2023 16:05 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:19

bord4kop

maximaal 100KB!

Thanks!

Heb die site / link compleet gemist op schiphol.nl 8)7

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:36

Blokker_1999

Full steam ahead

Ik ben aan het kijken voor een vlucht naar het verre oosten en heb een optie voor te vertrekken op een zaterdag buiten seizoen, komende vanuit Brussel met een overstaptijd van 50 minuten in Amsterdam. Wat is de kans dat ik die aansluiting haal? Maar ook, wat is de kans dat mijn bagage die aansluiting haalt? De laatste keer dat ik in het verre oosten aankwam stond ik daar zonder bagage nadat in Frankfurt de geplande overstaptijd van 1:20 een feitelijke overstaptijd werd van 45 minuten.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [Roland]
  • Niet online
bord4kop schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:50:

We zitten op dezelfde vlucht :-)
Over het algemeen is Schiphol 's avonds minder druk dan 's ochtends of overdag. Al heb ik minder ervaring met het zomerseizoen.

[ Voor 42% gewijzigd door [Roland] op 24-07-2023 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 19:55:
Ik ben aan het kijken voor een vlucht naar het verre oosten en heb een optie voor te vertrekken op een zaterdag buiten seizoen, komende vanuit Brussel met een overstaptijd van 50 minuten in Amsterdam. Wat is de kans dat ik die aansluiting haal? Maar ook, wat is de kans dat mijn bagage die aansluiting haalt? De laatste keer dat ik in het verre oosten aankwam stond ik daar zonder bagage nadat in Frankfurt de geplande overstaptijd van 1:20 een feitelijke overstaptijd werd van 45 minuten.
In principe is het zo dat als je de aansluiting kan boeken je baggage ook mee komt. En mijn ervaring is dat het ook vrijwel altijd lukt. Maar ja YMMV. Er valt in ieder geval niets algemeens over te zeggen. Meer overstaptijd hoeft niet te betekenen dat je baggage het wel haalt overigens, dat kan ook misgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:46

gws24

Thinking is hard!

Zelfs bij een directe vlucht hoeft het niet mee te komen. Ik had bij een vlucht naar de VS code SSSS op het ticket dus kon niet online inchecken en extra controle bij security en bij de gate. Bij aankomst geen koffer terwijl mijn reisgenoten wel hun koffer hadden; zal wel extra gecontroleerd zijn maar kreeg hem pas de volgende dag nagezonden.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-05 04:57
Vorige week late vlucht door de weeks: had timeslot van 19:00 geboekt maar konden zo doorlopen

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juanluca
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16-05 11:21
Blokker_1999 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 19:55:
Bedenk wel dat je door de douane/security moet, omdat je van een Schengen land komt en naar een niet-Schengen land gaat vliegen. Kost ook weer extra tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:05

Grouchy

meep meep

Juanluca schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 06:35:
[...]

Bedenk wel dat je door de douane/security moet, omdat je van een Schengen land komt en naar een niet-Schengen land gaat vliegen. Kost ook weer extra tijd.
Je verlaat Schengen, je start je reis niet vanaf AMS of komt er niet aan. Komende vanuit Brussel kom je alleen de KMAR tegen op AMS voor de paspoortcontrole.

[ Voor 6% gewijzigd door Grouchy op 25-07-2023 07:19 ]

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:47
Vanmorgen verliep alles super smooth op Schiphol. 0845 bij de checkin en 15 min de rij gestaan. Toen doorgelopen naar de security met tijdslot. Al was dat een tijdslot achteraf niet echt nodig. Volgens mij was het amper sneller. Het stond wel slecht aangegeven met een simpele banner waar de meeste mensen langsheen liepen.

Douane met paspoortcontrole was zelfs maar 5 min wachten. Zelfs voor gezinnen en niet EU burgers. Tot op heden dus prima ervaring tov vorig jaar zomer. Nu nog hopen dat de koffers ook meekomen, dat ging vorig jaar nog fout waardoor we drie dagen zonder koffers zaten. 🙈😎

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Niet online
De tijd dat ik een Gold status had bij KLM ligt helaas ver achter mij en de lounge voor vertrek mis ik wel. Vanwege lange vlucht vanavond, vroeg op een druk Schiphol moet zijn en ik na de vlucht direct aan het werk mag toch even gekeken naar kosten voor lounge toegang. Deze koop ik nog wel eens bij een lange overstap maar nog nooit gedaan op Schiphol. Reist toch een tuk relaxter.

Moet zeggen dat ik 65 euro voor loungetoegang alleszins redelijk vind. Zeker vergeleken met de 150 dollar die Emirates vraagt. Wordt de eerste keer in de "nieuwe" lounge, ben benieuwd.

[ Voor 3% gewijzigd door [Roland] op 25-07-2023 11:12 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:36
Ik vind het veel geld voor een kop koffie, matig eten en de sfeer en drukte van een voetbalkantine, maar ieder het zijne ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• [Roland]
  • Niet online
Ik verwacht ook niet de kwaliteit van een Emirates lounge maar het idee van redelijke stoelen, drinken kunnen pakken even eventueel wat kunnen eten wel prettig.

Wellicht heb je wat sfeer en drukte betreft gelijk en dan is dit ook de eerste en de laatste keer geweest :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:42
GAEvakYD schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:16:
Vanmorgen verliep alles super smooth op Schiphol. 0845 bij de checkin en 15 min de rij gestaan. Toen doorgelopen naar de security met tijdslot. Al was dat een tijdslot achteraf niet echt nodig. Volgens mij was het amper sneller. Het stond wel slecht aangegeven met een simpele banner waar de meeste mensen langsheen liepen.

Douane met paspoortcontrole was zelfs maar 5 min wachten. Zelfs voor gezinnen en niet EU burgers. Tot op heden dus prima ervaring tov vorig jaar zomer. Nu nog hopen dat de koffers ook meekomen, dat ging vorig jaar nog fout waardoor we drie dagen zonder koffers zaten. 🙈😎
Dank voor de terugkoppeling, fijn dat het soepel is verlopen. Blijkbaar heeft Schiphol e.e.a. inmiddels beter onder controle.
Zelfs de Koninklijke Marechaussee valt reuze mee, dat schijnt tegenwoordig eerder de bottleneck te zijn (en security is vervolgens genoodzaakt alsnog maar beperkt mensen door te laten daardoor).
Overigens: Douane is voor goederen en kom je tegen bij terugkomst na de bagage carrousel. Paspoortcontrole is dus de KMar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Laatst online: 19:42
[Roland] schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:10:
De tijd dat ik een Gold status had bij KLM ligt helaas ver achter mij en de lounge voor vertrek mis ik wel. Vanwege lange vlucht vanavond, vroeg op een druk Schiphol moet zijn en ik na de vlucht direct aan het werk mag toch even gekeken naar kosten voor lounge toegang. Deze koop ik nog wel eens bij een lange overstap maar nog nooit gedaan op Schiphol. Reist toch een tuk relaxter.

Moet zeggen dat ik 65 euro voor loungetoegang alleszins redelijk vind. Zeker vergeleken met de 150 dollar die Emirates vraagt. Wordt de eerste keer in de "nieuwe" lounge, ben benieuwd.
Welke lounge gaat het hier over? KLM non-Schengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Niet online
Wally2002 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:03:
[...]

Welke lounge gaat het hier over? KLM non-Schengen?
Ja, lounge 52 (rare naam)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-05 19:11
Ik las vorige week ergens dat de lounge die Emirates gebruikt niet open is en je een bon krijgt van €50 oid? Of ben ik nu helemaal abuis? edit: al zit je daar ook niet :)

[ Voor 13% gewijzigd door PLAE op 25-07-2023 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
[Roland] schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:05:
[...]

Ja, lounge 52 (rare naam)
Alle lounges op Schiphol zijn genummerd, inclusief de publieke (Lounge 1/2/3/4). Zo raar is dat op zich niet.

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeR op 25-07-2023 13:33 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Niet online
wibblemoo schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:15:
Ik vind het veel geld voor een kop koffie, matig eten en de sfeer en drukte van een voetbalkantine, maar ieder het zijne ;-)
Nou, ik vind de 'nieuwe' lounge sowieso een verbetering. Ook is het bijna uitgestorven, boven is ook dicht (binnen 10 minuten bagage afgeven, security en Douane) dus qua sfeer alvast prima. Koffie smaakt ook goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codegro
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:58
Half september vlieg ik met de KLM 777-300er naar Bali. Weet iemand of tegen die datum de ombouw naar premium economy op die lijn voltooid is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xandrios
  • Laatst online: 19:57
Ombouw gaat per vliegtuig, en elke dag wordt een ander vliegtuig gebruikt op die route. Maw de ombouw gaat niet 'per lijn'.

Tegen die tijd zijn er waarschijnlijk 2 toestellen die PE aan boord hebben, de ombouw van het 2e toestel is net begonnen. Beste wat je kunt doen is op de KLM website kijken of Premium Economy wordt verkocht op je vlucht. Zoja dan is er een redelijke kans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:55

franssie

Save the albatross

Redelijke kans, mwah. Een vliegtuig wissel en daar gaat je stoel. Het product is er pas als het in alle kisten beschikbaar is.
Met de huidige tekorten aan technisch personeel lijkt het me vrij onvoorspelbaar wat waar gaat vliegen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codegro
Xandrios schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 19:14:
Ombouw gaat per vliegtuig, en elke dag wordt een ander vliegtuig gebruikt op die route. Maw de ombouw gaat niet 'per lijn'.

Tegen die tijd zijn er waarschijnlijk 2 toestellen die PE aan boord hebben, de ombouw van het 2e toestel is net begonnen. Beste wat je kunt doen is op de KLM website kijken of Premium Economy wordt verkocht op je vlucht. Zoja dan is er een redelijke kans.
Dat kan ik helaas (nog) niet zien. Het is onderdeel van een pakketreis via TUI.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Ruwweg proberen ze dat wel zo te doen maar garanties zijn er eigenlijk nooit, want zeker als er nog maar weinig kisten omgebouwd zijn is 't heel makkelijk om gefuckt te worden door een vertraagde vlucht waardoor jouw vliegtuig gewisseld moet worden, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
codegro schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 19:50:
[...]

Dat kan ik helaas (nog) niet zien. Het is onderdeel van een pakketreis via TUI.
Je kunt 't zien door dezelfde vlucht te proberen te boeken via klm.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codegro
CyBeR schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 19:52:
[...]

Je kunt 't zien door dezelfde vlucht te proberen te boeken via klm.nl.
Check...in dat geval...(nog) niet beschikbaar...alleen EC en BC.

[ Voor 3% gewijzigd door codegro op 25-07-2023 20:07 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
[Roland] schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:10:

Als ik jou was, zou ik dan voor 50 euro Privium lounge access kopen. Ik, en ik denk hier velen met mij, prefereren die lounge boven de klm lounge.

Zie https://www.schiphol.nl/en/privium-lounge-voucher/

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19-05 13:27

Daniel

Kapitein NCC-1701
PLAE schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:08:
Ik las vorige week ergens dat de lounge die Emirates gebruikt niet open is en je een bon krijgt van €50 oid? Of ben ik nu helemaal abuis? edit: al zit je daar ook niet :)
Aspire 41 is dicht voor verbouwing tot het najaar geloof ik (vet logisch om dat in het vakantieseizoen te doen maar goed 8)7)

Frames Café en Café Flor (eerste zit naast de Starbucks bij de liften naar de Aspire lounge, tweede op de “vork” van de D-pier) zijn de temp vervanging maar het kan zijn dat sommige airlines een ander alternatief bieden. In vroeger tijden bood Emirates die keuze ook: loungetoegang of een voucher van 40 euro pp voor de reguliere horeca op Schiphol. Dat laatste was over het algemeen de betere optie.
ramrodwillem schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 19:05:
Maakt het nog uit op welk vliegveld we aankomen in NY qua drukte, ordelijkheid en bereikbaarheid?
JFK is berucht om de lange wachttijden bij immigration, EWR (Newark) en LGA (LaGuardia) staan iets beter bekend. Als je op JFK vliegt kun je via de Airtrain ($8, alleen te betalen met een Metrocard!) naar Jamaica station en vanaf daar de normale metro nemen de stad in (en daar kun je wel gewoon contactloos met je creditcard betalen)
Taxi naar Manhattan is minstens $80 ex tip afhankelijk van waar je moet zijn, en duurt over het algemeen minimaal net zo lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:40
Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-05 11:00

Goner

What can I do you for ?

RocketKoen schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 20:49:
[...]
Dat zijn wel 2 landen waar je snel moet zijn voordat de samenleving er instort :P
De familie in ZA zit allemaal al op zonnepanelen, zonneboilers en batterijen. Eskom kan gewoon instorten ; de zon blijft wel schijnen ...

[ Voor 4% gewijzigd door Goner op 26-07-2023 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:53
Daniel schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 22:13:

In vroeger tijden bood Emirates die keuze ook: loungetoegang of een voucher van 40 euro pp voor de reguliere horeca op Schiphol. Dat laatste was over het algemeen de betere optie.
Bestel maar eens twee gin-tonic en een broodje op schiphol, dan redt je het niet meer met 40 euro hoor :P

Mijn voorkeur gaat ook uit naar de Privium lounges. Ben wel benieuwd naar de nieuwe Aspire lounge en of dat een verbetering wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:58

FreakNL

Well do ya punk?

In de MBL lounge op Bologna AirPort krijgt ik (Skyteam gold) nu wel vrouw en kind zonder betalen mee. Het is ook complete willekeur :)

Wel een prima lounge. Wat apart dat hij voor security zit, dus dat is ff opletten. En ze hebben een eigen ingang naar security, goed over nagedacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

[Roland] schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 17:03:
[...]

Nou, ik vind de 'nieuwe' lounge sowieso een verbetering. Ook is het bijna uitgestorven, boven is ook dicht (binnen 10 minuten bagage afgeven, security en Douane) dus qua sfeer alvast prima. Koffie smaakt ook goed :)
Prima lounge maar ik zou er persoonlijk geen 65 euro voor betalen.

Douane kom je niet tegen bij vertrek, dat is de KMar.

[ Voor 6% gewijzigd door FreakNL op 31-07-2023 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:34

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Ik heb net een long haul met AF geboekt in business en dacht: die seatmap is stuk. 777-300 met slechts vier rijen business kan toch niet :?

Wel dus: https://www.aerolopa.com/af-773-leisure

Product is volgens mij dezelfde stoel als op de a350 maar dan dus slechts vier rijen

Nu is AF de 777s aan het ombouwen naar het nieuwe product en dat zou maart 2024 afgerond zijn. Pakken ze alle toestellen aan? Want ik vlieg april 2024 dus dan zou de configuratie dus anders kunnen worden :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Dat is de "loisirs" config, voor vakantiebestemmingen met een relatief laag aandeel premium klanten. Die ombouw betreft juist het inbouwen van dat product, de oude config heeft ook weinig rijen (4 klinkt redelijk) maar met een ouder 2-3-2 product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

@CyBeR : bedoel je dat deze toestellen juist als eerste worden omgebouwd ?

Het product is volgens mij niet zo oud: geen 2-3-2 maar een 2-2-2 op basis van de A350 stoel (lijkt op Polaris, prima stoel)

De 2-3-2 bestaat ook nog: https://www.aerolopa.com/af-773-42j maar die vlieg ik dus niet. Logisch dat ze die als eerst aanpakken, maar ben vooral benieuwd of ik ook een kans maak om volgend jaar het nieuwe product te mogen ervaren :)

[ Voor 36% gewijzigd door We Are Borg op 28-07-2023 06:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Ik bedoel dat die config juist de nieuwe config is, die dus al is omgebouwd. Overigens is dat geen 2-2-2 maar 1-2-1.

Zover mij bekend zijn alle 14J kisten al omgebouwd, dus zolang dat hetzelfde blijft (en ze swappen niet een heel andere config er in voor jouw vlucht) zit je goed.

[ Voor 63% gewijzigd door CyBeR op 28-07-2023 06:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

CyBeR schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 06:57:
Ik bedoel dat die config juist de nieuwe config is, die dus al is omgebouwd. Overigens is dat geen 2-2-2 maar 1-2-1.
Oeps je hebt gelijk: 1-2-1

Maar de stoel is het niet het nieuwe product (met deur). Dat bedoelde ik met nieuwe configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
We Are Borg schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 06:59:
[...]
Maar de stoel is het niet het nieuwe product (met deur). Dat bedoelde ik met nieuwe configuratie
Ah, nee die komt niet in die config terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Dus deze stoel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNOKEiLTjlR6qehCI1t3zntYSsI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uXgz2JirK1fznkoTjtydCZSR.jpg?f=user_large

Ook prima :). Zal bijzondere ervaring zijn zo’n kleine cabin BC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Ik moet de komende maanden wat vaker naar de US - specifiek naar Texas (Austin en Dallas).

Mag business class vliegen en kan kiezen uit de bekende airlines. Wat zouden jullie adviseren? Austin vlucht lijkt direct te zijn via KLM dus lijkt mij top. Overstappen kan natuurlijk ook, maar kost bij een korte trip altijd weer extra tijd. London, Parijs oid zou dan wel mijn voorkeur hebben ipv Atlanta oid.

American Airlines lijkt het het meest voordelig, Delta daarna en KLM het meest prijzig op de data waar ik zoek.

Iemand ervaring met deze vluchten toevallig en de verschillen in business class? Ik lees vooral dat Delta beter is versus KLM business. Ervaren jullie dit ook zo?

[ Voor 77% gewijzigd door Workaholic op 28-07-2023 12:09 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Workaholic schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:10:
Ik moet de komende maanden wat vaker naar de US - specifiek naar Texas (Austin en Dallas).

Mag business class vliegen en kan kiezen uit de bekende airlines. Wat zouden jullie adviseren? Austin vlucht lijkt direct te zijn via KLM dus lijkt mij top. Overstappen kan natuurlijk ook, maar kost bij een korte trip altijd weer extra tijd. London, Parijs oid zou dan wel mijn voorkeur hebben ipv Atlanta oid.

American Airlines lijkt het het meest voordelig, Delta daarna en KLM het meest prijzig op de data waar ik zoek.

Iemand ervaring met deze vluchten toevallig en de verschillen in business class? Ik lees vooral dat Delta beter is versus KLM business. Ervaren jullie dit ook zo?
Ik persoonlijk zou uit gemak inderdaad de rechtstreekste vlucht kiezen. Volgens mij vliegt KLM echter niet iedere dag naar AUS, dus de dagen dat ze wel vliegen moeten je net goed uitkomen. DFW is helaas niet meer te bereiken met een rechtstreekse vlucht vanuit AMS. Je zou misschien via Parijs met AF kunnen checken.

Delta One is hoe delta hun business class product noemt en dat is prima inderdaad. Ik snap dat mensen dat beter vinden dan KLM.

AA is lang geleden dat ik daarmee business class gevlogen heb. Dat was toen niet al te best.
Mijn vooroordeel mbt Amerikaanse maatschappijen na een paar mindere ervaringen is dat ik altijd door chagrijnige oma's geholpen word aan boord. Dus ik vermijd ze. Dat hoeft natuurlijk al lang niet meer zo te zijn, maar goed.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

@Workaholic wat @Apache4u zegt: rechtstreekse vlucht zou mijn voorkeur hebben met de KLM. Anders (als dat ook mag qua airline) United. Polaris product is erg goed imo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
We Are Borg schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:53:
@Workaholic wat @Apache4u zegt: rechtstreekse vlucht zou mijn voorkeur hebben met de KLM. Anders (als dat ook mag qua airline) United. Polaris product is erg goed imo
Dank allebei, ik zal ook even naar United kijken. Delta heeft natuurlijk als voordeel dat ik ook opbouw heb van mijn KLM punten - toch>? Ik vlieg primair in Europa, dus liever KLM punten opbouwen dan United.

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Workaholic schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:10:
[...]

Dank allebei, ik zal ook even naar United kijken. Delta heeft natuurlijk als voordeel dat ik ook opbouw heb van mijn KLM punten - toch>? Ik vlieg primair in Europa, dus liever KLM punten opbouwen dan United.
klopt helemaal, XP en FB mijlen spaar je ook als je met Delta vliegt. Waarschijnlijk zelfs meer XP dan rechtstreeks met KLM.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Workaholic schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:10:
[...]

Dan heb je twee goede redenen om voor KLM te kiezen: rechtstreeks en punten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

@Workaholic
Als je wat vaker naar de USA vliegt: sowieso (als je het nog niet hebt) voor Global Entry gaan. Zeker met Global Entry 2.0 - gezichtsherkening ben je vaak binnen een paar seconden er doorheen en je krijgt er TSA Pre 'bij' :) _/-\o_

Dacht dat KLM maar drie dagen in de week naar AUS vliegt (zo, wo, vr). Op die dagen kan je vanaf AMS naar AUS rechstreeks vliegen en je pakt je FB punten. Op de andere dagen met hun TATL JV partners vliegen en je blijft punten sparen.
Vanaf/naar AMS zal dat vaak Delta zijn. Als je geen tijd hebt om van te voren te eten kan je bij Delta 7 dagen van te voren al online aangeven wat je wilt eten, ook als niet SkyMiles medallion. In tegenstelling tot KLM, als je daar halverwege de cabine zit grijp je regelmatig mis als niet FB FF.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Laatst online: 23:35

Sorcerer8472

Mens sana?

Op dit tempo zijn ze ergens in 2030 een keer klaar? :?

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Grouchy schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:27:
@Workaholic
Als je wat vaker naar de USA vliegt: sowieso (als je het nog niet hebt) voor Global Entry gaan. Zeker met Global Entry 2.0 - gezichtsherkening ben je vaak binnen een paar seconden er doorheen en je krijgt er TSA Pre 'bij' :) _/-\o_
Goede tip! Application Processing Time: 4-6 months voor global entry :D. Ga hem maar meteen aanvragen. 100 USD is niet duur voor 5 jaar. Is dit nog luxer dan Privium? Ik lees ook iets over minder strenge security controle met schoenen, laptops etc?
Dacht dat KLM maar drie dagen in de week naar AUS vliegt (zo, wo, vr). Op die dagen kan je vanaf AMS naar AUS rechstreeks vliegen en je pakt je FB punten. Op de andere dagen met hun TATL JV partners vliegen en je blijft punten sparen.
Vanaf/naar AMS zal dat vaak Delta zijn. Als je geen tijd hebt om van te voren te eten kan je bij Delta 7 dagen van te voren al online aangeven wat je wilt eten, ook als niet SkyMiles medallion. In tegenstelling tot KLM, als je daar halverwege de cabine zit grijp je regelmatig mis als niet FB FF.
Lijkt nu vaker te zijn. Gaat denk ik nog best zwaar worden met jetlag etc als je trips hebt van drie dagen. Nog nooit eerder zulke korte / terugkerende trips moeten doen. Wel goed voor de airmiles :+

Insteek met zo min mogelijk regelen, wachten etc gaat wel de aanpak moeten zijn. Privium heb ik al en rechtstreeks vliegen lijkt me inderdaad de juiste aanpak.

[ Voor 18% gewijzigd door Workaholic op 28-07-2023 15:20 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legoblokje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-05 11:53

Legoblokje

Stap niet op me!

Ik heb 2 vragen over een vlucht met overstap. Misschien dat iemand hier mee kan helpen.

Volgend jaar februari willen wij weer naar Japan reizen. In het verleden deden we dit via een directe vlucht van KLM. Maar nu is mijn oog gevallen op een vlucht met Lufthansa & ANA. ANA biedt ten opzichte van KLM:
  • Een 787 i.p.v. een 777 op deze route
  • 2 Koffers ruimbagage i.p.v. 0 (dus bijbetalen bij KLM)
  • Een vliegveld dichter bij Tokio (Haneda i.p.v. Narita)
  • Een betere aankomsttijd (17:55 i.p.v. 09:55), wel zo fijn met de jetlag en inchecken van hotel
Het reisschema is als volgt:

LH 997 (Lufthansa)
Vertrek AMS 18:30 uur
Aankomst FRA 19:35 uur

Overstap van 1 uur 10 min

NH 224 (ANA)
Vertrek FRA 20:45 uur
Aankomst HND 17:55 uur (+1 dag, Japanse tijd)

Google Flights geeft aan dat er vaak meer dan 30 min vertraging is. En als ik kijk naar de historie van LH 997 dan zie ik dat er inderdaad vaak vertraging is. In de afgelopen 2 maanden 22 keer, met een gemiddelde van 45 minuten en uitschieters van 2 uur.

Een alternatief is om om 14:40 uur te vertrekken vanaf Schiphol, maar dan zit je weer met overstap van 5 uur.

Mijn vragen:
  1. Ik neem aan dat ik op het vliegveld van Frankfurt pas door de douane moet? Gaat dit ook nog sneller bij een overstap?
  2. Is deze vlucht het wel waard om te boeken? Een korte overstap is fijn natuurlijk, maar is dit niet onrealistisch? De volgende vlucht is ook pas de ochtend erop, dus een nacht wachten is niet fijn. Plus het voordeel van de aankomsttijd valt dan ook weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Workaholic schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:12:
[...]

Goede tip! Application Processing Time: 4-6 months voor global entry :D. Ga hem maar meteen aanvragen. 100 USD is niet duur voor 5 jaar. Is dit nog luxer dan Privium? Ik lees ook iets over minder strenge security controle met schoenen, laptops etc?
Global Entry is inderdaad net zoiets als Privium (wel zonder de lounges en aparte parkeerplaatsen), aparte rijen,..dus over het algemeen lekker snel, in de praktijk komt het er tegenwoordig op neer dat je voor een camera gaat staan, daar wordt een digitale foto gemaakt en dan door naar de booth 10 meter verderop, waar er een officer zit die vraagt of je mijnheer/Mevrouw Workaholic bent en dat was het wel weer.

TSA Pre: Aparte lijn/rijen. Schoenen enzovoort kan je gewoon aanhouden, telefoons, laptops en andere electronica gewoon in je rugzak/roller laten. Als je Delta DM bent krijg je er CLEAR ook voor noppes bij, da's meestal nog wat sneller.
Met Global Entry heb je 9 van de 10 keer TSA Pre op je instapkaart. Zonder GE heb je in WBC/Delta One wel SP dus fasttrack maar dan mag nog alles er uit.
Lijkt nu vaker te zijn. Gaat denk ik nog best zwaar worden met jetlag etc als je trips hebt van drie dagen. Nog nooit eerder zulke korte / terugkerende trips moeten doen. Wel goed voor de airmiles :+
Na een paar keer heb je de WBC, Delta One, Polaris experience ook wel gezien. Lekker voor de vlucht BBQ in Lockhart ofzo doen of voor dine and rest aan boord gaan en meteen daarna gaat het deurtje dicht en de stoel plat. Dan heb je ruim de tijd om lekker te slapen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 13:41
Legoblokje schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:35:
Mijn vragen:
  1. Ik neem aan dat ik op het vliegveld van Frankfurt pas door de douane moet? Gaat dit ook nog sneller bij een overstap?
  2. Is deze vlucht het wel waard om te boeken? Een korte overstap is fijn natuurlijk, maar is dit niet onrealistisch? De volgende vlucht is ook pas de ochtend erop, dus een nacht wachten is niet fijn. Plus het voordeel van de aankomsttijd valt dan ook weg.
Ja, je gaat in Frankfurt door de douane, ik neem aan dat er geen fastlane is voor overstappers. Frankfurt is een vreselijk vliegveld met erg beroerde bewegwijzering, als je er geen ervaring hebt, zou ik het niet doen, zelfs bij een wat langere overstap is het geen prettig vliegveld, althans mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RamonK
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:22
Heeft iemand hier ervaring met de service op de grond als je vanaf Amsterdam vertrekt naar Parijs voor een vlucht in La Premiere?

Ik meen ooit gelezen te hebben dat je gebruik kon maken van de VIP lounge op Schiphol, maar kan hier helemaal geen informatie over vinden. Heb ik me dit verbeeld of is deze informatie ergens goed verborgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

RamonK schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 19:55:
Heeft iemand hier ervaring met de service op de grond als je vanaf Amsterdam vertrekt naar Parijs voor een vlucht in La Premiere?

Ik meen ooit gelezen te hebben dat je gebruik kon maken van de VIP lounge op Schiphol, maar kan hier helemaal geen informatie over vinden. Heb ik me dit verbeeld of is deze informatie ergens goed verborgen?
Kon in het verleden op 2 manieren;

Mailen naar mail.lapremiere.nl@airfrance.fr met de je naam, PNR, het vluchtnummer van de vlucht naar Parijs én die van de doorverbinding in La Première en je telefoonnummer en emailadres. Vervolgens ontvang je een bevestiging.

of

Ga naar de website van Air France en log in op je account.
-Klik op de link "Mijn boeking".
-Zoek je vlucht en klik op de knop "Bewerk boeking".
-Scroll naar beneden en klik op de link "VIP Center La Premiere Amsterdam".
-Vul de gevraagde informatie in en klik op de knop "Boek".

Vervolgens ontvang je een bevestigingsmail met meer informatie over het VIP Center.

Geen idee of dit nog werkt, heb helaas geen recente ervaring met La Premiere :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicootje077
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-05 08:25
Ik heb 2 vragen over een vlucht met overstap. Misschien dat iemand hier mee kan helpen.

Volgend jaar februari willen wij weer naar Japan reizen. In het verleden deden we dit via een directe vlucht van KLM. Maar nu is mijn oog gevallen op een vlucht met Lufthansa & ANA. ANA biedt ten opzichte van KLM:
  • Een betere aankomsttijd (17:55 i.p.v. 09:55), wel zo fijn met de jetlag en inchecken van hotel

LH 997 (Lufthansa)

NH 224 (ANA)

Google Flights geeft aan dat er vaak meer dan 30 min vertraging is. En als ik kijk naar de historie van LH 997 dan zie ik dat er inderdaad vaak vertraging is. In de afgelopen 2 maanden 22 keer, met een gemiddelde van 45 minuten en uitschieters van 2 uur.

Een alternatief is om om 14:40 uur te vertrekken vanaf Schiphol, maar dan zit je weer met overstap van 5 uur.

Mijn vragen:
ANA kan ik je aanraden, prima stoelen met meer beenruimte dan KLM.
Service aan boord is ook stukken beter, eten en drinken perfect!
Ik zou KLM mijden op die vlucht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

LH 997 (Lufthansa)

NH 224 (ANA)

Mijn vragen:
TL;DR : Ik zou het niet doen.

Ik heb een gelijkaardige vlucht gemaakt in April, al kwam ik wel in de ochtend aan in Japan en vertrok ik met LH vanuit Brussel naar Frankfurt

Ja, de korte hop heeft regelmatig vertraging en dit kan gevolgen hebben. De overstap in Frankfurt zelf gaat vrij vlot. Je gaat inderdaad pas in Frankfurt door de paspoortcontrole, maar dit kan met behulp van automatische poortjes dus zou zeker mee moeten vallen in overstaptijd. Ik denk dat ik zelf iets van een 25 minuten nodig had van het vliegtuig op de bus en door de luchthaven naar de volgende gate. We hadden zelf een vertraging van om en bij de 20 minuten en ik kwam met meer dan voldoende tijd aan bij de gate ondanks dat de feitelijke overstaptijd door die vertraging ook maar op iets meer dan 45 minuten uitkwam.

En toch raad ik je af van deze vlucht te boeken. Ikzelf ben aangekomen zonder bagage, ondanks het rush label dat aan de koffer was bevestigd. Tijdens het wachten aan de gate werden er heel wat namen afgeroepen al wist ik op dat moment niet waarom. Na aankomst in Tokyo werd het wel duidelijk, allemaal passagiers wiens bagage niet op de vlucht is geraakt, al verbaasd het mij nog altijd dat mijn naam in Frankfurt niet werd omgeroepen.

Wel een goede service van ANA, zoals het japanners beaamt. Men heeft dus al een lijst van passagiers wiens bagage niet mee is, de claimformulieren zijn al zoveel als mogelijk ingevuld en men zal zijn best doen om je te helpen en te informeren over de rest. Terwijl ik zelf stond te wachten om geholpen te worden zag ik op het formulier dat mijn koffer met een vlucht van LH zou meekomen die een half uur nadat ik het formulier voor het eerst gezien had zou gaan landen. Ik heb daar in essentie geluk gehad. Heb gevraagd of ik mocht wachten op die vlucht en mijn koffer zo kon meenemen, anders heb je nooit op dezelfde dag je koffer heb ik daar gehoord. De meeste mensen hun koffer zou pas 's avonds landen en dan moet men het nog inplannen om naar je verblijfplaats gebracht te worden wat pas de volgende dag zou kunnen uitgevoerd worden.

Ikzelf raad dan ook directe vluchten aan. Veel minder kans dat het misgaat (al kan het nog altijd mislopen). Heb daarom voor volgend jaar een rechtstreekse vlucht met ANA geboekt vanuit Brussel maar heb voor dit jaar, omdat ze nu nog in promo staan en ik al 2 jaar een voucher meesleur, een vlucht geboekt in December bij KLM waarbij ik de overstap vermijdt omdat ik per Thalys vanuit Belgie naar Schiphol heb geboekt. Dat je op Narita land neem ik er voor lief bij. Ja, je bent wat langer onderweg (afhankelijk van waar je juist verblijft tot een half uurtje), maar kan dat zoveel kwaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hompu
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:17
Mijn vragen:
Geen idee wat het prijsverschil doet als je de ANA vlucht slechts FRA - HND boekt. Maar wellicht is het de moeite waard om te kijken of de trein een uitkomst is om op FRA te komen. Er rijden dagelijks op meerdere tijdstippen rechtstreekse ICE treinen vanaf Amsterdam CS, Utrecht en Arnhem naar Frankfurt am Main Flughafen Fernbahnhof. Misschien de moeite waard om dat te bekijken. Ben je wel afhankelijk van de trein, wat mogelijk een risico is O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legoblokje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-05 11:53

Legoblokje

Stap niet op me!

Bedankt voor alle reacties. De korte overstap lijkt mij dan inderdaad geen optie. En helaas is een directe vlucht vanaf Frankfurt al veel duurder. Dus dat is ook geen optie. De keuze wordt dus of alsnog KLM of de overstap van 5 uur. Ik ga er nog even over nadenken.

PS: Die tarieven die KLM vanaf Brussel rekent in de promo periode zijn inderdaad ook een stuk aantrekkelijker. Scheelt zo’n 300 euro t.o.v. een directe vlucht vanaf Schiphol. Lijkt al veel meer op de tarieven die ik voor corona betaalde met de Wereld Deal Weken en een open Russisch luchtruim. Al was toen de ruimbagage ook nog inclusief 😢.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-05 18:08
Hi all,

Afgelopen jaar heb ik 2-maal een Ryanair vlucht niet kunnen nemen door omstandigheden. Waar je bij de meeste airlines dan nog een verzoek om restitutie kan doen van belastingen en toeslagen kan dat bij Ryanair natuurlijk niet. Op een of andere manier hebben zij namelijk de wonderbaarlijke werkwijze om bij de meeste vluchten 'geen overheidsbelastingen' te heffen op het ticket dat je koopt. Ryanair is immers zo lief om dit voor ons te betalen O+

Zonder gekheid: deze werkwijze heeft dus als gevolg dat je vrijwel nooit een verzoek om teruggave kan vragen, je hebt het immers 'nooit' betaald. In praktijk is dat natuurlijk wel zo. Nu weet ik niet of de regels op het terugvragen van deze kosten strenger zijn in Duitsland of niet, maar in Duitsland zijn er enkele toko's actief (zoals wij EUclaim hebben) die actief deze belastingen/toeslagen claimen.

Nu voel je het al aankomen: ze accepteren dus geen Nederlandse klanten, ook als deze oorspronkelijk een ticket hadden geboekt vanaf een luchthaven in Duitsland. Kent iemand wellicht een soortgelijke service uit Nederland of die Nederlanders wel accepteert als klant? Uiteraard was ik er al van uitgegaan dat het geld kwijt was, maar goed, lijkt mij het proberen waard. Hun calculator komt immers uit op 200+ euro voor beiden vluchten in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Blokker_1999 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 23:08:
[...]

Ikzelf raad dan ook directe vluchten aan. Veel minder kans dat het misgaat (al kan het nog altijd mislopen). Heb daarom voor volgend jaar een rechtstreekse vlucht met ANA geboekt vanuit Brussel maar heb voor dit jaar, omdat ze nu nog in promo staan en ik al 2 jaar een voucher meesleur, een vlucht geboekt in December bij KLM waarbij ik de overstap vermijdt omdat ik per Thalys vanuit Belgie naar Schiphol heb geboekt. Dat je op Narita land neem ik er voor lief bij. Ja, je bent wat langer onderweg (afhankelijk van waar je juist verblijft tot een half uurtje), maar kan dat zoveel kwaad?
Ex BRU land je toch ook op NRT met de non-stop? Of is dat ondertussen HND?

Ik vond NRT niet echt een probleem in 2015, met de Airport Express die je vlot naar Tokyo brengt.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Borromini schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 12:46:
[...]

Ex BRU land je toch ook op NRT met de non-stop? Of is dat ondertussen HND?

Ik vond NRT niet echt een probleem in 2015, met de Airport Express die je vlot naar Tokyo brengt.
Klopt, heb zelf ook geen probleem met NRT. Voldoende manieren om in het centrum te geraken, afhankelijk van hoeveel tijd en geld je wenst te spenderen. Als je gehaast bent zal het een dure taxi worden. Anders neem je de bus of de trein en sta je op een uur in het centrum van Tokyo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
de Narita Express is een prima optie inderdaad, duurt alleen wel even want Narita is niet écht heel dichtbij Tokyo. Maar is comfortabel en makkelijk en met de bekende Japanse punctualiteit.

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeR op 30-07-2023 02:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-05 10:25
Wie kan mij wat tips geven over het slim gebruiken van Amex MR punten voor vliegtickets?
Willen eind oktober naar Sri Lanka en zit een beetje om Skyscanner te kijken en het lijkt erop dat de meest gunstige opties zijn met Turkish via IST, met SriLankan via LHR en met Qatar via DOH.

Ik heb zo'n 50.000 MR punten die ik hiervoor kan gebruiken.
Qatar heeft Avios als ik me niet vergis en hebben een 5:4 ratio meen ik, dus ik kan 40.000 Avios krijgen voor mijn 50.000 MR?
Helaas kan ik dan nog niet zien of dit genoeg is en wat ik eventueel moet bijbetalen omdat je moet inloggen op je account waar ik nu natuurlijk nog maar 0 punten op heb staan.

Kan ik nog wat met die punten bij Turkish en SriLankan?
Die hebben volgens mij andere frequent flyer programma's waarbij je geen MR kunt gebruiken, maar wellicht heeft iemand hier een trucje of tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bronce
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-05 23:33
Ik dacht een keer van airport Weeze te vliegen. Blijkbaar was daar dus vorige week een festival op het vliegveld op de dag dat wij vlogen. Dus netjes de instructies gevolgd om 3 uur van te voren te komen. Helaas was dit zeer slecht geregeld en hadden we bijna de vlucht gemist en alleen gehaald door vertraging. We hadden een parkeerplek op P3 gereserveerd maar geen enkele verkeersleider daar wist hoe je op de parkeerplek van het vliegveld moest komen, en al het verkeer daar was voornamelijk voor het festival (wat over de toegangsweg naar het vliegveld gaat). Dan sta je dus daar 2 uur in de file om uiteindelijk op de dagparkeerplaats van het festival uit te komen. Uiteindelijk moesten we helemaal opnieuw het rondje doen en toen een andere rij gepakt omdat geen enkele verkeersgids daar kon vertellen hoe je bij de parkeerplaats van het vliegveld komt. Toen na 1 uur maar direct bij P1 van het vliegveld geparkeerd. Bij het uitrijden een week later gebeld bij de parkeerautomaat en we hoefde gelukkig niet voor P1 te betalen (aan de reactie van die man te horen waren wij niet die eerste). Ik ben benieuwd hoeveel mensen hier hun vlucht door gemist hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
ArmyOfQueens schreef op zondag 30 juli 2023 @ 08:15:
Ik heb zo'n 50.000 MR punten die ik hiervoor kan gebruiken.
Qatar heeft Avios als ik me niet vergis en hebben een 5:4 ratio meen ik, dus ik kan 40.000 Avios krijgen voor mijn 50.000 MR?
Helaas kan ik dan nog niet zien of dit genoeg is en wat ik eventueel moet bijbetalen omdat je moet inloggen op je account waar ik nu natuurlijk nog maar 0 punten op heb staan.

Kan ik nog wat met die punten bij Turkish en SriLankan?
Die hebben volgens mij andere frequent flyer programma's waarbij je geen MR kunt gebruiken, maar wellicht heeft iemand hier een trucje of tip :)
Srilankan is ook Oneworld dus daar kan je Avios gebruiken. Ik kan overigens via BA gewoon zien wat een reward flight kost zonder dat ik de benodigde Avios op m’n account heb.

Met random data in november is met Qatar het goedkoopst, 65k Avios + ongeveer 300 tax voor een economy retour. Met Srilankan via LHR is duurder, 90k Avios en een whopping 600 euro tax. Komt vooral door LHR, de belastingen liggen daar hoog - overigens zou ik ook bij gelijke prijzen zeker de voorkeur geven aan QR, veel betere airline. Bij BA-vluchten kan je kiezen voor gedeeltelijke betaling in Avios (dus dan betaal je iets meer bij maar kan je ook rewards boeken als je niet genoeg Avios hebt voor de hele vlucht), bij partners kan dat volgens mij niet.

Datzelfde QR ticket gewoon cash boeken kost overigens minder dan 500 euro dus het is eigenlijk nauwelijks de moeite om dit met MR te boeken. 65k miles voor 200 euro besparing is een erg matige deal, MR’s vervallen ook niet dus ik zou er iets anders mee doen.
Ok strike this, die 500 was enkele reis :P cash betaal je rond de 900 dus dan is 65k+300 redelijk netjes (of 32.5k+150 voor enkele reis)

Turkish Airlines zou in theorie boekbaar moeten zijn via Krisflyer (Singapore Airlines) wat ook een MR-partner is, maar ik vind zo snel geen beschikbaarheid.

[ Voor 21% gewijzigd door Daniel op 31-07-2023 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RamonK
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:22
Grouchy schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 21:32:
[...]

Kon in het verleden op 2 manieren;

Mailen naar mail.lapremiere.nl@airfrance.fr met de je naam, PNR, het vluchtnummer van de vlucht naar Parijs én die van de doorverbinding in La Première en je telefoonnummer en emailadres. Vervolgens ontvang je een bevestiging.

of

Ga naar de website van Air France en log in op je account.
-Klik op de link "Mijn boeking".
-Zoek je vlucht en klik op de knop "Bewerk boeking".
-Scroll naar beneden en klik op de link "VIP Center La Premiere Amsterdam".
-Vul de gevraagde informatie in en klik op de knop "Boek".

Vervolgens ontvang je een bevestigingsmail met meer informatie over het VIP Center.

Geen idee of dit nog werkt, heb helaas geen recente ervaring met La Premiere :'(
Dank! De tweede mogelijkheid werkte voor mij niet, waarschijnlijk omdat het om een award ticket gaat. Maar het mailadres werkte wel. Nu moet ik alleen nog wachten of er beschikbaarheid is op de dag dat ik vlieg.. Blijkbaar is de capaciteit behoorlijk gelimiteerd.

Ook interessant is dat ik de mail in het Engels naar een Air France adres had gestuurd en dat ik een reactie kreeg in het Nederlands van KLM. Voor mij verder geen probleem, maar wel opvallend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-05 08:29

swtimmer

Ontrafelt het leven!

We Are Borg schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:53:
[...]

Dan heb je twee goede redenen om voor KLM te kiezen: rechtstreeks en punten
En een huisje O+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Even wat luchtigs tussendoor, de toekomst van vliegen na het betalen voor stoelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9K41m0SQ_MMdu6BLVqhx_mn8e0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1XnIlUmbEhrpZEGimIy8K1sy.png?f=user_large
;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
Voor het eerst wil ik mijn Amex Rewards gaan gebruiken voor een vlucht naar Florida. Ik heb echter een beetje moeite met inschatten wanneer iets een goede deal is of niet.

Als ik op de FB website kijk zie ik dat voor 32K retour kan naar Florida, exclusief de belasting van zo'n 290 euro. Echter, als ik simpelweg zou betalen voor de vlucht bij een andere airline zou ik zo'n 402 euro betalen momenteel. Dat is dus 'maar' een verschil van 112 euro voor 32K miles. Is het dan verstandiger om niet met miles te betalen? Tevens valt het mij op dat de tarieven in miles bij andere partners als SAS en BA veel hoger zijn dan FB, terwijl de ratio bij Amex zo'n beetje hetzelfde is. Is dat normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:53
snaggyheadshot schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:22:
Voor het eerst wil ik mijn Amex Rewards gaan gebruiken voor een vlucht naar Florida. Ik heb echter een beetje moeite met inschatten wanneer iets een goede deal is of niet.

Als ik op de FB website kijk zie ik dat voor 32K retour kan naar Florida, exclusief de belasting van zo'n 290 euro. Echter, als ik simpelweg zou betalen voor de vlucht bij een andere airline zou ik zo'n 402 euro betalen momenteel. Dat is dus 'maar' een verschil van 112 euro voor 32K miles. Is het dan verstandiger om niet met miles te betalen? Tevens valt het mij op dat de tarieven in miles bij andere partners als SAS en BA veel hoger zijn dan FB, terwijl de ratio bij Amex zo'n beetje hetzelfde is. Is dat normaal?
Ik zou ook kijken wat je aan hotels kan boeken met die rewards punten, soms zijn (kleine)hotels in usa 200USD per nacht maar 15.000 punten plus kleine fee. Dan haal je er meer "waarde" uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

Typisch gezien wil je met punten de hogere tarieven boeken, waar de belastingen een relatief klein deel uitmaken van de totaalprijs. Dan heb ik 't met name over premium cabins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
CyBeR schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:47:
[...]

Typisch gezien wil je met punten de hogere tarieven boeken, waar de belastingen een relatief klein deel uitmaken van de totaalprijs. Dan heb ik 't met name over premium cabins.
Aha, dus op die wijze haal je natuurlijk meer waarde uit je punten. Is het dan verstandiger om te zoeken naar een betere cabine bij het boeken of het gokken op een upgrade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
snaggyheadshot schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 12:32:
[...]

Aha, dus op die wijze haal je natuurlijk meer waarde uit je punten. Is het dan verstandiger om te zoeken naar een betere cabine bij het boeken of het gokken op een upgrade?
Ik zou de gok niet nemen.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19-05 09:46

Drie dagen is juist “perfect”. Wat voor mij werkt tot CT: heen niet slapen en direct daar naar bed, ochtenden om 4 op staan, 9 naar bed. Vlucht terug eten op vliegveld en plat direct als het mag in het vliegveld. Je zou even kunnen kijken wat timeshifter zegt, daar heb je wel lang profijt van op dezelfde route.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
[...]

Bij 3 dagen kun je inderdaad het beste zo dicht bij de NL tijdzone blijven als mogelijk, is wat ik gehoord heb.
Bij KLM moeten piloten 48 uur op de bestemming blijven bij transatlantische vluchten. Hier wel eens over gesproken met die lui en zij blijven ook zo dicht mogelijk bij het NL ritme.
Vorig jaar, op weg naar Las Vegas, zat ik (schuin) naast Martin Garrix. Die ging op vrijdag heen en zondag weer terug. Hij moest die vrijdagavond "werken" en op zaterdagmiddag ook. Hele aardige gast trouwens, Lang mee gesproken. Maar die had het ook vooral over veel slapen en zo dicht mogelijk bij het slaapritme proberen te blijven wat ie in onze tijdzone ook heeft. Nu is dat wel een ander ritme dan dat van ons schat ik. ;)
De clou is, bij kort verblijf, zoveel mogelijk bij NL tijdzone blijven.. vroeg naar bed en vroeg weer op in geval van de VS. Als je meer van het work hard / party hard type bent dan gaat dit trouwens niet werken. Dan kun je misschien je slaapritme hier in NL al aanpassen naar de zone in de VS.. dus laat naar bed en laat weer op.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Apache4u schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:51:
[...]

Als je meer van het work hard / party hard type bent dan gaat dit trouwens niet werken. Dan kun je misschien je slaapritme hier in NL al aanpassen naar de zone in de VS.. dus laat naar bed en laat weer op.
Het probleem is socializen / borrels in de avond. Daardoor is het lastiger om in NL ritme te blijven. Niet altijd makkelijk of mogelijk om daar nee tegen te zeggen. Verder idd wel goed advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xandrios
  • Laatst online: 19:57
Het hangt helemaal af van waarom je reist. Als je maar drie dagen blijft is dat waarschijnlijk zakelijk. En dan ben ik het absoluut eens met @Sorcerer8472 ... tenzij je echt helemaal alleen (of enkel met NL collegas) reist/werkt is het vaak niet haalbaar om je 's avonds uit te sluiten van de sociale dingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 762779

Even heel kort mijn vakantie/vliegreizen op een rijtje voor 2024:

+ Op Maandag 15 april vlieg ik vanaf Schiphol 09:50 met KLM KL601 rechtstreeks op Los Angeles aankomst 11:50 lokale tijd (11-uur vliegen). Ik vlieg Economy. Ik verblijf daar in Hyatt Place LAX/Century BLVD tot zaterdag 20 April 2024. 5-nachten met ontbijt

+ Op Zaterdag 20 April vlieg ik door naar San Francisco met het vliegtuig. Ik verblijf in Hyatt Place San Francisco/Downtown tot Woensdag 24 April. 4-nachten met ontbijt

+ Op Woensdag 24 April vlieg ik door naar Las Vegas met het vliegtuig. Ik verblijf in Hamptonn Inn Hilton Tropicana in Las Vegas tot Zondag 28 April 2024. 4-nachten met ontbijt.

+ Op Zondag 28 April vlieg ik met KLM vanuit Las Vegas 16:10 rechtstreeks naar Amsterdam met KLM KL636. Aankomst maandag 29 April om 11:05 op Schiphol

Ik heb een ticket: Amsterdam naar Los Angeles en van Las Vegas naar Amsterdam via KLM (Cheaptickets.nl) Totaal €771,90,- inclusief boekingskosten van €29,90,-.
Binnenlandse vluchten vlieg ik met UNITED op 1 ticket meerdere bestemmingen.

Ik heb voor de grap ook gekeken naar de optie "Business-klasse" inclusief boekingskosten zit ik op €3.835,31 met KLM.
Nee dat is echt behoorlijke meerprijs voor mij en ik ga met vakantie en wil zo laag mogelijk betalen.
Economy zit ook heel fijn/prettig en goed eten aanboord het van het vliegtuig.

+ In Augustus 2024 ben ik van plan om naar Miami te gaan op 19 augustus tot 25 augustus. Hotel is al geboekt met Ontbijt. Mijn hotel is op Miami Beach.

Ik heb een 10-jaar Amerikaanse visum waardoor ik geen ESTA nodig heb voor deze reis.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 762779 op 02-08-2023 14:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701

Reward-boekingen zijn wel doorgaans wat betere tarieven, dus incl bagage/stoelkeuze en wijzigingsmogelijkenden, dus vergelijken met basic economy is niet helemaal eerlijk.

De aantallen benodigde miles wisselen gewoon enorm. De promo-rewards zijn doorgaans prima, maar er zijn ook genoeg routes waar KLM astronomische aantallen miles vraagt (300k of meer).
Maar idd, gebruiken voor business is meestal gunstiger. Een Amex punt moet gemiddeld zo’n 0,6 cent waard zijn en met een beetje handig inwisselen is meer dan 1 cent ook wel mogelijk dus als je op deze redemption maar 0,35 cent per punt krijgt is dat geen beste deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
Daniel schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:14:
[...]

Reward-boekingen zijn wel doorgaans wat betere tarieven, dus incl bagage/stoelkeuze en wijzigingsmogelijkenden, dus vergelijken met basic economy is niet helemaal eerlijk.
Ben ik met je eens en was ik tevens ook van bewust hoor, echter als je een koffer/stoelkeuze niet nodig hebt is het natuurlijk wel duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-05 20:01
Schiphol heeft zichzelf van Google Maps verwijderd als bedrijf (?) lijkt het en nu zijn alle reviews weg. Ik kreeg in elk geval een bericht van Google maps dat mijn review weg was omdat de plek verwijderd was.

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-05 20:07
Menesis schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:01:
Schiphol heeft zichzelf van Google Maps verwijderd als bedrijf (?) lijkt het en nu zijn alle reviews weg. Ik kreeg in elk geval een bericht van Google maps dat mijn review weg was omdat de plek verwijderd was.
Lijkt nu deze te zijn: https://goo.gl/maps/6cYuNQWNnuprFLcC9
Met inderdaad nog maar weinig revieuws, nieuwe vermelding. Raar inderdaad...

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik had tijdens mijn laatste trip wat SAF gekocht via de AF app (ipv de KLM app) en deze corresponderende XP zijn WEL automatisch bijgeschreven.. Geen idee of dat via de KLM app nu ook goed werkt.. Maar de bedragen in de AF app waren gunstiger.

Tevens is er van een eventuele afschaffing van SAF dus nog steeds geen sprake...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Dat 't nu goed gaat zegt helaas niet zo veel, dat is al langer zo voor sommige mensen voor sommige vluchten.

En van afschaffing van SAF was bij KLM nooit sprake, alleen AF heeft hun aanbod wat gewijzigd en de herbebossing er uit gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 762779

Wij vliegen morgen over twee weken op 19 augustus naar Casablanca Marokko. 3 weken totaal. Wij vliegen vanaf Amsterdam Schiphol met Air Royal Maroc. Wij vertrekken om 17:40 en we zullen door mijn ouders worden afgezet rond 13:00. Ik ben benieuwd hoe druk Schiphol is. Met Air Royal Maroc tot tegenstelling met Transavia zit bij Royal Maroc standaard 23KG ruimbagage (ieder eigen koffer) en 2 keuze uit warm eten aanboord van het vliegtuig €396,90,- per persoon betaald voor een retourtje. Mijn zwager komt ons daar ophalen en we rijden naar Rabat 150 KM.

Boeing 737-800

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 762779 op 04-08-2023 20:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:40
Anoniem: 762779 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 19:56:
Wij vliegen morgen over twee weken op 19 augustus naar Casablanca Marokko. 3 weken totaal. Wij vliegen vanaf Amsterdam Schiphol met Air Royal Maroc. Wij vertrekken om 17:40 en we zullen door mijn ouders worden afgezet rond 13:00. Ik ben benieuwd hoe druk Schiphol is. Met Air Royal Maroc tot tegenstelling met Transavia zit bij Royal Maroc standaard 23KG ruimbagage (ieder eigen koffer) en 2 keuze uit warm eten aanboord van het vliegtuig €396,90,- per persoon betaald voor een retourtje. Mijn zwager komt ons daar ophalen en we rijden naar Rabat 150 KM.

Boeing 737-800
Kan je op schiphol zelf zien. https://www.schiphol.nl/nl/mijn-reisdag/vandaag

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met de doorlooptijd voor Global Entry? Is er daadwerkelijk nog een interview noodzakelijk? Of is de background check hier in NL door de KMAR voldoende?

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Workaholic schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 16:17:
Heeft iemand ervaring met de doorlooptijd voor Global Entry? Is er daadwerkelijk nog een interview noodzakelijk? Of is de background check hier in NL door de KMAR voldoende?
Ja, dat interview is noodzakelijk. Totdat iemand van CBP dat gedaan heeft en op een knop gedrukt heeft is je aanmelding niet final en kun je 't niet gebruiken.

De makkelijkste manier voor buitenlanders om dat interview te doen is on arrival. Dat kan in vrijwel elk vliegveld in de VS waar je vanuit Europa aan zou komen, en ook een aantal die US preclearance hebben (zoals SNN geloof ik).

De doorlooptijd verschilt heel erg -- voor mij was 't in een paar dagen geregeld (+ dat interview een paar weken later bij aankomst in de VS) maar voor veel mensen duurt 't maanden.

Ik denk dat 't heel erg ligt aan of hun automatische systeem iets over je vindt -- zo nee: mooi meteen klaar (als de KMar ook ok terug kwam), zo wel moet er een mens naar kijken en dan kom je in een maandenlange wachtrij.

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeR op 05-08-2023 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
CyBeR schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 16:27:
[...]

Ja, dat interview is noodzakelijk. Totdat iemand van CBP dat gedaan heeft en op een knop gedrukt heeft is je aanmelding niet final en kun je 't niet gebruiken.

De makkelijkste manier voor buitenlanders om dat interview te doen is on arrival. Dat kan in vrijwel elk vliegveld in de VS waar je vanuit Europa aan zou komen, en ook een aantal die US preclearance hebben (zoals SNN geloof ik).

De doorlooptijd verschilt heel erg -- voor mij was 't in een paar dagen geregeld (+ dat interview een paar weken later bij aankomst in de VS) maar voor veel mensen duurt 't maanden.

Ik denk dat 't heel erg ligt aan of hun automatische systeem iets over je vindt -- zo nee: mooi meteen klaar (als de KMar ook ok terug kwam), zo wel moet er een mens naar kijken en dan kom je in een maandenlange wachtrij.
Helder - we gaan het meemaken :). Interview - kun je dat bij aankomst dan aanvragen zonder afspraak, of kan dat pas na de eerste backgroundcheck oid en via het web een afspraak plannen?

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:46
Wat is nou eigenlijk het verschil tussen CBP’s automated passport control en Global Entry kiosks? Ik herinner mij dat ik in het verleden in Chicago en San Francisco van die apparaten gebruik heb gemaakt, maar ze staan niet op de onderstaande pagina van CBP. Of zijn het gewoon dezelfde kiosks maar kost het p sommige luchthavens feitelijk geld om er gebruik van te maken?

https://www.cbp.gov/travel/us-citizens/apc

Al gevonden. De self service kiosks zijn helaas weggehaald ten faveure van gezichtsherkenning bij oldschool immigratie.

https://www.nytimes.com/2...s-facial-recognition.html

[ Voor 19% gewijzigd door oohh op 05-08-2023 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Workaholic schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 21:48:
[...]

Helder - we gaan het meemaken :). Interview - kun je dat bij aankomst dan aanvragen zonder afspraak, of kan dat pas na de eerste backgroundcheck oid en via het web een afspraak plannen?
Pas als je voorwaardelijk goedgekeurd bent (door de backgroundcheck gekomen) kun je het gesprek on-arrival doen.

Ik heb het in LAS gedaan, waar bij één balie een label zat van Global Entry on-arrival application.
oohh schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 22:19:
Al gevonden. De self service kiosks zijn helaas weggehaald ten faveure van gezichtsherkenning bij oldschool immigratie.

https://www.nytimes.com/2...s-facial-recognition.html
Ook gezien inderdaad. De ellende is een beetje dat er op veel luchthavens maar één of twee balies open zijn voor niet-Amerikanen. Soms staan daar mensen die niet zomaar binnen mogen en daardoor kun je je vlucht missen. Toen ik er met mijn partner aankwam hebben we anderhalf uur in de rij gestaan, maar wij waren er in letterlijk 10 seconden per persoon door. Hoefden niet eens ons paspoort te laten zien? (ik heb GE maar zij niet)

Uiteindelijk de vlucht gemist. Moraal van het verhaal: reis niet via ATL als je geen GE hebt, want anderhalf uur is niet genoeg om CBP + security door te komen op een gemiddelde reisdag. Misschien als je voorin het vliegtuig zit wel :)

Vliegvelden die een kiosk hadden waren wel sneller, maar je kreeg dan een soort ticket waarmee je alsnog in een rij langs een officier moest, vaak wel een kortere rij (tenzij er SSSS op je ticket stond).

[ Voor 6% gewijzigd door Sorcerer8472 op 06-08-2023 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Workaholic schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 16:17:
Bij mij was het drie weken tussen aanvraag en voorlopige goedkeuring (dus de KMAR check). Maar moet het interview nog doen, dat doe ik bij de volgende US-trip. Helaas is er geen andere mogelijkheid voor een interview dichterbij (het kan wel on departure in Dublin en Shannon maar dan ook alleen als je aan boord gaat van een vlucht naar de US)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Niet online
Ik ben voor werk in Indonesië. Nu heb ik bedacht wat langer te blijven.

Werkgever heeft een unchangeable ticket gekocht. Ik heb KLM gevraagd of dit betekend dat ik helemaal niet kan wijzigen of enkel tegen hoge kosten. Google zegt dat je kan wijzigen maar kan de optie niet vinden in de app. KLM is wat traag net antwoorden, hier weet iemand het antwoord denk ik ook wel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Workaholic schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 21:48:
[...]

Je moet eerst "conditionally approved" zijn (dwz dat alle achtergrondchecks gedaan en ok zijn), daarna kun je dat interview inplannen. Maar in plaats van het op afspraak te doen kun je dat dus ook bij aankomst zonder afspraak doen.

Heel soms hebben ze afspraken beschikbaar buiten de hun standaardlocaties (waarvan de meeste in de VS zijn), zoals laatst dat ze een paar dagen lang op Schiphol waren. De standaardlocaties zitten meestal al maanden van tevoren vol m.u.v. locaties in de absolute middle of nowhere.

Maar zoals ik al zei voor buitenlanders is on arrival meestal de beste optie. Je kunt 't overigens ook prima allebei doen: een afspraak maken als backup en dan on arrival ook. Die afspraak wordt dan gewoon geannuleerd. Goede optie als je een overstap hebt en niet genoeg tijd meer hebt bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:28
Op Schiphol kun je een tijdslot reserveren voor de douane van 15 minuten. Maar, een week geleden was het (te) druk bij het inchecken en ook rijden wij neer dan een uur naar lang parkeren. Als je buiten het tijdslot bij de douane komt, dan vervalt het recht om sneller in dat tijdslot te mogen lopen. Ik snap wat ze proberen te doen, maar het is toch juist tijdens drukke momenten vrijwel onmogelijk om iets op Schiphol vooraf in te plannen binnen een kwartier? Als het rustiger is, dan loop je na het inchecken vrij snel ook door de douane.
Klopt het wat ik zeg? Is dst tijfslot reserveren in vrijwel alle gevallen doellloos? Of mis ik iets?

Ervaring met vliegen dit jaar:

We zijn afgelopen week naar Sicilië geweest. Catania Airport was een chaos. Twee van de drie terminals dicht door brand van een tijdje terug. Overmacht dus, maar wat een chaos is het dan. Vliegtuigvertragingen, bordjes kloppen niet meer, teveel mensen die op hetzelfde punt komen. Water werd uitgedeeld, tenten tegen de zon voor buiten te terminal.

We kwamen dus later aan, hadden geen gate en stonden een half uur naast het vliegtuig in de zon en in de uitlaatgassen van de motoren die nog lang bleven nadraaien.
Eerste helft van de passagiers was snel weg met twee bussen die er wel klaar stonden, maar wij stonden dus te wachten op twee nieuwe bussen.
Je mag niet zelf lopen, maar wel wat frustrerend om daar in hitte en uitlaatgassen te wachten, terwijl je op zich binnen vijf minuten naar de gate kon lopen.
Zonder borden en aanwijzing lopen we ergens buiten rond, gaan mar met de groep mee. Een bus in waar werd geroepen dat het naar 'car rental' ging. Prima. Bij dat gebouw zijn een tiental car rental bedrijven, maar wij moesten naar Sixt rental. Druk, rijen, enz. Nergens Sixt. Ik vragen. Sixt is hier niet, dat zit ergens bij P4. Wij naar P4, geen Sixt te zien, maar blijkt dat het achter de parkeergarage zit. Sixt zelf was verder prima daarna.

Terugweg over een tolweg. Geen telepass voor ons, dus moeten we handmatig 1,70 betalen (zo iets stoms ook naar mijn mening, maar zo is het daar).
Oprit geeft normaal alleen een ticket mee. Bij ons hong er een ticket uit het apparaat, maar de poort stond al open en op een schermpje stond iets van 'defect'. Met de knop voor een ticket, kregen we er niet een vers ticket uit, dus toen maar het losse ticket gepakt wat er al hong.
Bij de afrit van de tolweg door een poortje om te betalen. Staat boven de poort: automaat, cash en met card betalen. Cash was toevallig bij ons net op, op eenosse euro na. Staan we daar met onze betaalpassen, geen enkele optie om met kaart te betalen. Italiaan achter ons heeft 70 cent gelapt, grazie.

Terugreis was de vlucht verplaatst naar een ander vliegveld op dik een uur rijden. Auto die we huurden kon niet bij dat vliegveld worden ingeleverd, dus eerst inleveren op Catania en met een taxi naar Comiso voor 200 euro. Wordt als het goed is vergoedt door Easyjet. Wij hadden een bon van de taxichauffeur gevraagd (vooraf) en gekregen, maar sommige andere reizigers kregen niet een bewijs om één of andere reden. Ik kan zeld redelijk Italiaans en verder werkte Engels op Sicilië overal wel, echter de taxi-chauffeur waar we op uit kwamen die kon geen woord Engels en het was lastig voor mensen om de boel te regelen.
Naast een bord met 'Taxi' stonden vier taxi's. Wij daarheen lopen en even vragen. Nee, deze taxi's zijn niet beschikbaar, we moeten naar de voorste taxi. Prima, weer lopen en zoeken. Uitrindelijk lukt het wel, maar ja. Op Comiso duurde alles heel lang. Een uur in de rij voor inchecken, half uur voor douane.
Tien minuten voor vertrek komt gate 1 op de borden te staan. Iedereen daar snel heen. Is gate 1 afgesloten. Komt er even later iemand aan die verbaal duidelijk maakt dat het een foutje is, het is gate 2. Die gaat echter pas een halfuur na de opstijgtijd open zonder communicatie.
Zitten we in het vliegtuig, nog een vertraging van een half uur door het weer in Nederland en rerouting (dat kan).
Alles bij elkaar gewoon niet leuk als dingen kort voor een vlucht ineens veranderen en daarna redelijk onduidelijk worden en je met kleine kinderen in het buitenland je maar moet redden.

Terug op schiphol ging alles weer zo soepel en dan is het vliegen best leuk. Op Sicilie is het deels zeker overmacht, maar gezien hoe ze daarna alles regelen en organiseren daar, tja, dat is gewoon typisch Siciliaans en dus erg laks en slordig. En Easyjet is ook grappig met een mailtje van drie zinnen: vlucht is verplaatst, we betalen voor redelijke extra kosten, succes.

TL:DR Op Sicilië was het een bende qua vliegen.

Verder leuk, erg mooie natuur, Een rokende Etna, goed eten, prima weer, vriendelijke mensen.
Wel: veel vervuiling, veel onderhoudsachterstand, veel toeristen en de bekende toeristische sector.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Playa del C. schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 06:57:
Op Schiphol kun je een tijdslot reserveren voor de douane van 15 minuten. Maar, een week geleden was het (te) druk bij het inchecken en ook rijden wij neer dan een uur naar lang parkeren. Als je buiten het tijdslot bij de douane komt, dan vervalt het recht om sneller in dat tijdslot te mogen lopen. Ik snap wat ze proberen te doen, maar het is toch juist tijdens drukke momenten vrijwel onmogelijk om iets op Schiphol vooraf in te plannen binnen een kwartier? Als het rustiger is, dan loop je na het inchecken vrij snel ook door de douane.
Klopt het wat ik zeg? Is dst tijfslot reserveren in vrijwel alle gevallen doellloos? Of mis ik iets?
Bij vertrek heb je niks met de douane te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 13:41
CyBeR schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:06:
[...]
Bij vertrek heb je niks met de douane te maken?
Voor veel mensen is "douane" een ander woord voor "veiligheidscontrole", voor sommigen ook voor "paspoortcontrole".
Pagina: 1 ... 174 ... 241 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:

Chrome Extensie

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2