Toon posts:

Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 168 169 170 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:22
Ik heb deze winter veel gebruik gemaakt van business class awards binnen europa. 20K punten plus ~30 euro tax per enkele reis. Betaald gaan die vluchten (op basis van een roundtrip) voor zo'n 250 euro per leg. Dus dat is net iets meer dan 1 cent per mile.

Voor veel minder dan 1 cent per mile zou ik de punten ook niet verzilveren overigens.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:44

franssie

Save the albatross

LOL, KLM AF is het even kwijt denk ik. Vorig jaar wel BC gevlogen maar niet op NYC.

Hoe dan ook deze hilarische email:
Kies voor een verfrissende start
Begint uw reis bij JFK Airport in New York? Kom langs bij de Clarins spa in de Air France lounge en laat u verwennen voorafgaand aan uw vlucht.

Kies uit de volgende drie gratis gezichtsbehandelingen van 20 minuten: de stimulerende "Jet Lag Relief", de revitaliserende "Eye-Must" of de verfrissende "Detox time". La Première-klanten kunnen zelfs 30 minuten genieten van deze behandelingen, ook kunnen zij kiezen voor een "Relax and Reset".
Dus ...

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Die mail is gewoon algemeen. Jij mag je reis dan wel niet bij JFK beginnen maar anderen wel.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
franssie schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 00:25:
LOL, KLM AF is het even kwijt denk ik. Vorig jaar wel BC gevlogen maar niet op NYC.

Hoe dan ook deze hilarische email:

[...]

Dus ...
Da’s een mass mailing. Ik heb exact dezelfde mail gehad. Ook niet in NYC/JFK geweest na covid.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Apache4u schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 07:47:
[...]

Da’s een mass mailing. Ik heb exact dezelfde mail gehad. Ook niet in NYC/JFK geweest na covid.
Waarschijnlijk dan. Kan mij niet heugen ooit zo een vage email van KLM ontvangen te hebben. Dit slaat echt nergens op.
edit: wat KLM op Schiphol zou moeten doen is aan kaarthouders of ticket houders fatsoenlijke filterkoffie aanbieden. Dat heb je wel wat aan. En stroopwafels.

[Voor 18% gewijzigd door franssie op 05-05-2023 11:09]

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17:51
Ik ben afgelopen maand twee keer met Ryanair naar Dublin gevlogen vanaf Schiphol. Beide keren met een in te checken koffer ivm kleding voor een bruiloft. (je kent precies 2 Ieren die hebben besloten om een maand na elkaar te gaan trouwen, what are the odds..)

De eerste trip had ik zelf een inschattingsfout gemaakt en slechts 10 kg bagage gekocht omdat we ook nog handbagage hadden. We waren ruim 2 uur vantevoren op Schiphol en de enigen bij de balie, waarvan er 3 open waren voor die vlucht. De koffer was 15 kilo, en na wat overhevelen zij de medewerkster erachter dat 13 kg acceptabel was. Security en douane gingen vervolgens erg soepel, dus veel tijd om achter de douane door te brengen. Op de terugweg gebruik gemaakt van de automatische bagage drop-off die Ryanair heeft in Dublin. Dat werkt fantastisch, alleen knijpt die machine geen oogje dicht bij een overschrijding van het gewicht, dus moesten we bijbetalen. Op Schiphol alles weer soepel.

De tweede trip ging net even anders. Precies 2 uur vantevoren op Schiphol, en een rij bij incheckbalie. Daar was slechts 1 medewerkster bezig om de hele vlucht af te handelen. Dat heeft precies een uur geduurd. Volgens het scherm was er nog een balie open, maar die was onbemand. De security ging weer snel, als werd bij ons beiden de koffer extra gecontroleerd ivm de doppers met water die we bij ons hadden. En daarna in de rij bij de douane. Dat duurde ook weer ruim een kwartier waardoor er nauwelijks tijd was om een broodje te kopen voordat de vlucht vertrok. Op de terugweg in Dublin ging alles weer soepel (automatic drop-off), en op Schiphol was het feest bij de douane. Ongeveer 3 kwartier in de rij gestaan voor de controle.

Hoewel Schiphol in mijn ogen de mooiere en modernere luchthaven is, vond ik de ervaring op Dublin beide keren veel fijner. Ook al zijn ze daar nog wat panisch voor wat betreft vloeistoffen en hebben ze geen scanners en oudere X-rays.

Kan iemand me trouwens uitleggen waarom een ID kaart niet werkt bij de poortjes? Ze hebben hetzelfde symbool dat kennelijk nodig is om ze te gebruiken met je paspoort. Ik snap de discriminatie niet helemaal.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:34
Malfunctions schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:47:

Kan iemand me trouwens uitleggen waarom een ID kaart niet werkt bij de poortjes? Ze hebben hetzelfde symbool dat kennelijk nodig is om ze te gebruiken met je paspoort. Ik snap de discriminatie niet helemaal.
Het is een paspoort scanner. Id heeft een ander formaat en dat zou waarschijnlijk voor veel onjuiste invoer zorgen. Mensen hebben nu al moeite om de apparaten gebruiken. En ik denk dat meerendeel van de mensen die vliegen een paspoort hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:45
En met een ID reis je binnen Shengen en hoeft niet door de poortjes.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
jongetje schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:33:
En met een ID reis je binnen Shengen en hoeft niet door de poortjes.
Nee, je kunt wat meer landen in dan alleen de Schengen-landen met een NL ID-kaart:

https://www.rijksoverheid...erlandse-identiteitskaart

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +6Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Het blijft verwarrend, de douane gaat over meegevoerde ouzo en limoncello, Cubaanse sigaren, tropische schelpen en allerlei geestverruimend spul en tref je bij aankomst in de bagagehal voordat je de afhalers in de armen valt, de marechaussee controleert bij vertrek en aankomst de paspoorten en id's.

[Voor 7% gewijzigd door prijk op 05-05-2023 12:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17:51
prijk schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:45:
[...]

Het blijft verwarrend, de douane gaat over meegevoerde ouzo en limoncello, Cubaanse sigaren, tropische schelpen en allerlei geestverruimend spul en tref je bij aankomst in de bagagehal voordat je de afhalers in de armen valt, de marechaussee controleert bij vertrek en aankomst de paspoorten en id's.
Uiteraard heb je gelijk, maar desondanks heeft niemand het over "door de marechaussee gaan". ;)

En ik vergeet altijd dat Schengen en de EU niet hetzelfde zijn waardoor ik steeds weer verrast ben als ik door de paspoortcontrole moet terwijl in binnen de EU blijf..

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:52
Malfunctions schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:59:
[...]

Uiteraard heb je gelijk, maar desondanks heeft niemand het over "door de marechaussee gaan". ;)
“Door de paspoortcontrole” is gebruikelijker.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:45
iRobert schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:04:
Het is een paspoort scanner. Id heeft een ander formaat en dat zou waarschijnlijk voor veel onjuiste invoer zorgen. Mensen hebben nu al moeite om de apparaten gebruiken.
Ik heb ook zo mijn twijfels bij de technische implementatie van die dingen.

Laatst bij terugkomst van vakantie bijna een stijve nek gekregen van het volgen van de tekst "kijk hier", die ging wel een paar keer op en neer om het daarna op te geven.
Pasport kwam weer terug uit de machine met de tekst: nogmaals invoeren. Tweede poging exact hetzelfde.
Uiteindelijk pasport grondig gecontroleerd door de aanwezige Marechaussee, maar die kon echt geen afwijking vinden.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Salv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:50
Morgen zullen wij met Turkish Airlines vliegen vanaf DUS naar SIN met een tussenstop op IST. Nu hebben wij beide ook een nieuwe QC45 bose headset gekocht en vraag ik mij nu eigenlijk af of die ouderwetse jack verloopstekkers nog nodig zijn.

We zullen het vooral voor onze telefoon / tablet gebruiken maar kan zijn dat iemand natuurlijk in flight een filmpje wilt kijken, kunnen wij met de meegeleverde single 3.5mm jack kabel de boel aansluiten of hebben wij nog z'n verloopstekker nodig? Als ik beelden van het entertainment systeem vraag zie ik zowel dubbele jack, USB en USBC aansluiten op het systeem.

Voor de vlucht naar IST zitten we in een A330-300 en de vlucht naar SIN zal in een A350-900 zijn.

Van de vorige vluchten herinner ik me nog wel dat je van die meuk oortjes kreeg en die zijn allemaal single jack maar krijg nu toch even een blackout..

Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Die verloopstekker met dubbele aansluiting heb je met regelmaat nog nodig ja, maar uiteindelijk ligt dat gewoon aan het vliegtuig waar je in zit. De meeste moderne systemen zijn ook voorzien van een normale 3.5mm aansluiting, maar de wat oudere niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:34
Die verloopstekker zit toch gewoon in de hoes van de koptelefoon? Lijkt me een kleine moeite om die gewoon mee te nemen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dark_Angelus
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:48
Wisselt echt per vliegtuig. Anders een transmitter meenemen zoiets als een Airfly Pro dan kan je altijd draadloos verbinden.

| Awesome Rock 'n Roll Photographer |

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cats

iRobert schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 12:55:
Die verloopstekker zit toch gewoon in de hoes van de koptelefoon? Lijkt me een kleine moeite om die gewoon mee te nemen.
Die zit er niet standaard bij; die moet je apart kopen. Bij mijn Sony's kreeg ik die erbij, maar Bose is gierig en bij mijn NC700 en QC SE (rebadged QC45) zit die verloopstekker er niet bij. @Salv zal die dus apart moeten kopen als hij er nog geen heeft.

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Salv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:50
iRobert schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 12:55:
Zit er bij mij iig niet standaard bij de normale kabel wel. Ik zal eens kijken of ik ze nog kan vinden en anders maar voor de zekerheid kopen morgen..

Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
gambieter schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 16:08:
[...]

Die zit er niet standaard bij; die moet je apart kopen. Bij mijn Sony's kreeg ik die erbij, maar Bose is gierig en bij mijn NC700 en QC SE (rebadged QC45) zit die verloopstekker er niet bij. @Salv zal die dus apart moeten kopen als hij er nog geen heeft.
Sony levert 'm ook niet meer mee inmiddels.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cats

CyBeR schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 20:25:
Sony levert 'm ook niet meer mee inmiddels.
Ah. Bij de xm3 nog wel, maar ja, we zijn al bij de xm5...

Al zijn die ANC koptelefoons niet zo goed bedraad. Ik gebruik het systeem niet meer, het steekt ook vaak uit bij je dij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07:31
Weet iemand of je bij Eurowings alsnog een stoelkeuze kan opgeven bij het online inchecken (als je voor BASIC ticket gaat zonder stoel reservering) ?

Is toch weer 52 euro EXTRA als ik van tevoren stoelen reserveren voor een tripje naar Ibiza...

Volgens dit filmpje kun je wel een stoel selecteren 72 uur voor vertrek. Maar geldt dit ook voor een BASIC ticket ?

YouTube: Online Check-In Service// Eurowings

[Voor 29% gewijzigd door vortexnl1982 op 08-05-2023 22:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

vwb hoofdtelefoon plugs, ik heb nog een Bose 25, zonder BT en met standaard adapter.
Maar in de 787 BC zat wel een rare plug, wist niet zeker hoe daar een 3,5mm of dual plug in kon (zag er nogal fragiel uit) dus maar die van KLM zelf gebruikt. Ging ook prima, maar wat raar om steeds van hoofdtelefoon te wisselen tussen tablet en het scherm voor me.
Scheen de tweede vlucht te zijn van die kist dus wilde het ook niet gelijk mollen, was een vreemd soort drie polige plug.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
De 787 heeft in business (en premium economy) zowel een gewone 3.5mm als een speciale dual-mono met power voor de verstrekte noise-cancelling hoofdtelefoon. Die is in sommige gevallen ook voorzien van een magnetische aansluiting die dan werkt met die goudkleurige pads in het midden.

Hier die in Premium Eco.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

CyBeR schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:18:
De 787 heeft in business (en premium economy) zowel een gewone 3.5mm als een speciale dual-mono met power voor de verstrekte noise-cancelling hoofdtelefoon. Die is in sommige gevallen ook voorzien van een magnetische aansluiting die dan werkt met die goudkleurige pads in het midden.

[Afbeelding]

Hier die in Premium Eco.
hmmm, lijkt niet op die ik had in mijn herinnering, dit lijkt dan weer een nog nieuwere versie. Maakt allemaal ook niet zoveel uit verder. Had geen zin om iets kapot te maken en het was niet vanzelfsprekend wat waar moest.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 17:10
CyBeR schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:18:

[Afbeelding]

Hier die in Premium Eco.
En wat voor iets past er dan op die aansluiting? Zoiets nog nooit gezien.... Vandaar de vraag.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Hmmbob schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:39:
[...]

En wat voor iets past er dan op die aansluiting? Zoiets nog nooit gezien.... Vandaar de vraag.
Die bovenste aansluiting zul je zelf niet zo snel iets voor vinden, de onderste is gewoon een 3,5mm.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hmmbob
Fly-guy schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:47:
[...]

Die bovenste aansluiting zul je zelf niet zo snel iets voor vinden, de onderste is gewoon een 3,5mm.
Het was precies de bovenste die ik bedoelde :>

Acties:
  • +2Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Hmmbob schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:51:
[...]

Het was precies de bovenste die ik bedoelde :>
Dat is dus een speciale (en betrekkelijk nieuwe) connector die magnetisch werkt, en specifiek bedoeld is om (net als MagSafe bij Apple laptops) niet stuk te gaan als je aan de kabel trekt:

Maar hij is backwards compatible met de dual-mono + power connector die al heel lang gebruikt wordt. Als je dus geen normale 3.5mm hebt (zoals in KL 772) dan kun je daar gewoon je dual mono adapter in proppen.

Stuk getrokken jacks is naar het schijnt een vrij grote kostenpost voor airlines (en ik heb er ook wel 's een stuk gemaakt in een KL 74M, niet zo moeilijk als 'ie tegen je been aan zit) dus je ziet dat ding vaker en vaker.

[Voor 13% gewijzigd door CyBeR op 09-05-2023 09:18]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FredvZ
https://www.nu.nl/economi...-van-air-new-zealand.html
Vanaf september 2024 is het mogelijk om in een echt bed te slapen tijdens een lange vliegreis. Luchtvaartmaatschappij Air New Zealand biedt volgend jaar stapelbedden aan waarin passagiers een gedeelte van de vlucht kunnen slapen.
Ben toch wel benieuwd wat de policy gaat worden rondom het gebruiken van deze optie voor het verkrijgen van het lidmaatschap van een bepaalde club...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:41
FredvZ schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:00:

[...]

Ben toch wel benieuwd wat de policy gaat worden rondom het gebruiken van deze optie voor het verkrijgen van het lidmaatschap van een bepaalde club...
Het is sowieso veel geld voor een powernap. Lekker hot bunken ook. Leuk voor iedereen die wel eens bij de onderzeedienst heeft gevaren.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Laatst online: 30-05 21:24

Sorcerer8472

Mens sana?

RocketKoen schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:09:
[...]

Het is sowieso veel geld voor een powernap. Lekker hot bunken ook. Leuk voor iedereen die wel eens bij de onderzeedienst heeft gevaren.
Lekker na 3,5 uur eindelijk in slaap vallen en dan wreed worden gewekt omdat de volgende persoon mag :+

Singapore Airlines heeft voor haar superlange vluchten (naar SFO en JFK) speciale vliegtuigen die enkel premium economy en business class hebben. Die laatste vlucht duurt 18 uur en 40 minuten :+

[Voor 21% gewijzigd door Sorcerer8472 op 10-05-2023 12:17]

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:33

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Lijkt me een perfecte inzet voor een A380. Daar heb je tenminste de ruimte om veel mensen te vervoeren en ze een ligplaats aan te bieden.
Ik zie wel mogelijkheden hoor.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17:35

Daniel

Kapitein NCC-1701

[...]

Aardig stukje oud nieuws van NU.nl: https://www.theguardian.c...beds-on-long-haul-flights

Heel veel privacy moet je in ieder geval niet verwachten: https://www.stuff.co.nz/t...d-reveals-skynest-details

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cats

Air NZ had al de Skycouch optie, waar je een rij van 3 stoelen hebt om in te slapen.

Die nieuwe plaatjes doen me denken aan de "hard sleeper" trein die ik in China heb gedaan van Nanjing naar Jinan. Het was hard en slapen, nee dus... (toen had ik nog geen ANC koptelefoon)

[Voor 7% gewijzigd door gambieter op 10-05-2023 13:50]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

[...]

Tenzij de passagiers in kwestie nood aan een publiek hebben denk ik niet dat mensen dat daarvoor gaan gebruiken. Er is een reden waarom dat soort dingen vaak op toiletten gebeuren.

En 2x 500 € ophoesten om van bil te kunnen gaan in de lucht... Wat een ROI _O-

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Borromini schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:54:
[...]

Tenzij de passagiers in kwestie nood aan een publiek hebben denk ik niet dat mensen dat daarvoor gaan gebruiken. Er is een reden waarom dat soort dingen vaak op toiletten gebeuren.
Je moest eens weten wat er niet op een toilet gebeurt ;) Vraag het anders Katja S. (al ging ze haverwege wel naar het toilet)

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-05 10:41
In oct 2021 met TAP vanaf AMT via lissabon naar Brazilie gevlogen.
De eerste vlucht was zoveel vertraagd dat er maar 15 min overstap tijd was voor de connectievlucht. Niet gehaald dus. Uiteindelijk zelfde vlucht naar Brazlie maar een dag alter en dus 24 uur vertraging.

Claim ingediend bij TAP. Bij het inchecken voor onze terug reis komen we erachter dat de terugvlucht is genanuleerd door TAP. Ipv compensatie heeft TAP dus de terugvlucht geannuleerd en daarvoor "compensatie gegeven (een kleine vergoeding voor de geanuleerde terugvlucht). Dit is niet gecommuniceerd.

Dus ook nog nieuwe vluchten moeten boeken.

Inmiddels 1,5 jaar later, heel veel gebeld en klachtenformulieren opgestuurd maar nooit een reactie.

Helaas toendertijd nog geen reisverzkering, cliam-maatschappijen (zoals EUclaim) nemen dit niet meer aan omdat meer dan 1.5 jaar geleden. Ook weet ik niet of ze dat annuleren van het ticket ook kunnen claimen.

Iemand ervarign met zelf naar de rechter gaan, dit wordt gewoon een principe kwestie en het gaat natuurlijk ook over best veel geld: 600 euro voor de vrtraging en 800 euro voor nieuw terug ticket!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

mmmmmark schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:35:
Iemand ervarign met zelf naar de rechter gaan, dit wordt gewoon een principe kwestie en het gaat natuurlijk ook over best veel geld: 600 euro voor de vrtraging en 800 euro voor nieuw terug ticket!
Daar heb ik wel ervaring mee ja. Dit staat of valt met het bewijs: dat de eerste vlucht is vertraagd, dat je de overstap hebt gemist, en dat je retourticket is geannuleerd. Bij de eerste vlucht is de reden van de vertraging van belang.
Als TAP kan bewijzen dat de vertraging het gevolg was van buitengewone omstandigheden, en de vertraging ondanks het treffen van alle redelijke maatregelen niet voorkomen konden worden, krijg je geen 600 euro. Daarin schuilt een risico.
Tegen TAP procedeer je via de Europese procedure voor geringe vorderingen. Op Formulier A heb je maar een klein vakje om je vordering te onderbouwen. Ik zou er flink wat pagina's aan bijlagen bijdoen met onderbouwing en bewijs.
en 800 euro voor nieuw terug ticket
Voor je schade moet je de (kleine) vergoeding van TAP daarvan aftrekken.

beschermheer van het consumentenrecht

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cats

TAP? Daar zag ik net een Tweet over, iemand is gaan procederen tegen ze op Europees niveau:

Het onverwachte overlijden van de co-piloot is geen excuus om niet de vertragingsvergoeding te betalen. Klinkt interessant...

• mmmmmark
fopjurist schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:49:
[...]

Daar heb ik wel ervaring mee ja. Dit staat of valt met het bewijs: dat de eerste vlucht is vertraagd, dat je de overstap hebt gemist, en dat je retourticket is geannuleerd. Bij de eerste vlucht is de reden van de vertraging van belang.
Als TAP kan bewijzen dat de vertraging het gevolg was van buitengewone omstandigheden, en de vertraging ondanks het treffen van alle redelijke maatregelen niet voorkomen konden worden, krijg je geen 600 euro. Daarin schuilt een risico.
Tegen TAP procedeer je via de Europese procedure voor geringe vorderingen. Op Formulier A heb je maar een klein vakje om je vordering te onderbouwen. Ik zou er flink wat pagina's aan bijlagen bijdoen met onderbouwing en bewijs.

[...]

Voor je schade moet je de (kleine) vergoeding van TAP daarvan aftrekken.
Hoe weet je achteraf gezien de reden. Is er iemand hier die toegang heeft tot een database met de "reden" van de vertraging? De vertraging was ongeveer 45 minuten maar de overstaptijd was 1 uur en 5 minuten, dezelfde maatschappij). Met 20 minuten was het onmogelijk om het te halen. Ik heb nu hulp gezocht bij de "ECC" Juridische hulp voor consumenten in europa.

• mmmmmark
gambieter schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:57:
TAP? Daar zag ik net een Tweet over, iemand is gaan procederen tegen ze op Europees niveau:
[Twitter]
Het onverwachte overlijden van de co-piloot is geen excuus om niet de vertragingsvergoeding te betalen. Klinkt interessant...
TAP is echt de meest verschrikkelijke maatschappij waar ik mee heb gevlogen mbt vertragingen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
mmmmmark schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:27:
[...]

TAP is echt de meest verschrikkelijke maatschappij waar ik mee heb gevlogen mbt vertragingen
En qua communicatie ;)

Ik denk dat @fopjurist de beste tip heeft gegeven: Europese procedure voor geringe vorderingen. Ik had deze klaar staan, want communicatie met TAP is kansloos. Post naar NL adres komt retour afzender (TAP zit daar niet meer aldus PostNL) en aangetekende post naar Portugal wordt genegeerd.

In mijn geval hebben ze uiteindelijk 'gewonnen': ik had een reisverzekering die netjes uitbetaalde, waardoor mijn claim richting TAP dubbel zou zijn (en dus niet ok om te claimen). Dus zaak richting TAP niet verder doorgezet, maar mijn volgende stap was ook de Europese procedure voor geringe vorderingen geweest. Succes en mijn tip: zet TAP op je persoonlijke blacklist

Mijn eerste ervaring met Austrian is gelijk niet al te best. Online uprade aanbod gekregen, en gedaan. Ging iets mis met de betaling. Geen probleem, doen we het nog een keer. Gelukkig keek ik nog een keer naar het bedrag: dat was opeens verdubbeld 8)7. Zal te maken hebben gehad met minder beschikbare plekken in business (ik had immers geupgrade net, mits de betaling was gelukt). Dus even half uurtje gewacht en toen was de prijs weer gezakt naar mijn eerste poging. Prima dus geboekt en betaald.

Kijk ik vervolgens in de app: heb ik zowel een ECO ticket als business ticket, beide confirmed. Okay, zal wel. Dag later, weg business class ticket.

Chat samenvatting met Austrian: je upgrade is opeens losgekoppeld van je ticket. Gaan we oplossen, geef ons paar uurtjes. Einde dag: niks gebeurd. Weer gechat, samenvatting: kunnen het niet oplossen, alleen op het vliegveld :z Op het vliegveld: sorry business zit vol, zal refund doorvoeren, duurt 6 tot 8 weken.

Ook wilde ik een vlucht eerder (speciaal flex ticket voor geboekt): helaas, vlucht zit vol. Oke kunnen ze niks aan doen, maar toch een kers op de complete taart. Dus ik vlieg nu niet eerder naar huis, heb geen upgrade en moet 6 tot 8 weken wachten op mijn refund :z . Doe mij maar KLM volgende keer

Edit: en hoor nu dat de vlucht overbooked is en dat ze vrijwilligers gaan zoeken (met vergoeding en hotel) :X

• mmmmmark
We Are Borg schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 17:31:
[...]

En qua communicatie ;)

Ik denk dat @fopjurist de beste tip heeft gegeven: Europese procedure voor geringe vorderingen. Ik had deze klaar staan, want communicatie met TAP is kansloos. Post naar NL adres komt retour afzender (TAP zit daar niet meer aldus PostNL) en aangetekende post naar Portugal wordt genegeerd.

In mijn geval hebben ze uiteindelijk 'gewonnen': ik had een reisverzekering die netjes uitbetaalde, waardoor mijn claim richting TAP dubbel zou zijn (en dus niet ok om te claimen). Dus zaak richting TAP niet verder doorgezet, maar mijn volgende stap was ook de Europese procedure voor geringe vorderingen geweest. Succes en mijn tip: zet TAP op je persoonlijke blacklist

Mijn eerste ervaring met Austrian is gelijk niet al te best. Online uprade aanbod gekregen, en gedaan. Ging iets mis met de betaling. Geen probleem, doen we het nog een keer. Gelukkig keek ik nog een keer naar het bedrag: dat was opeens verdubbeld 8)7. Zal te maken hebben gehad met minder beschikbare plekken in business (ik had immers geupgrade net, mits de betaling was gelukt). Dus even half uurtje gewacht en toen was de prijs weer gezakt naar mijn eerste poging. Prima dus geboekt en betaald.

Kijk ik vervolgens in de app: heb ik zowel een ECO ticket als business ticket, beide confirmed. Okay, zal wel. Dag later, weg business class ticket.

Chat samenvatting met Austrian: je upgrade is opeens losgekoppeld van je ticket. Gaan we oplossen, geef ons paar uurtjes. Einde dag: niks gebeurd. Weer gechat, samenvatting: kunnen het niet oplossen, alleen op het vliegveld :z Op het vliegveld: sorry business zit vol, zal refund doorvoeren, duurt 6 tot 8 weken.

Ook wilde ik een vlucht eerder (speciaal flex ticket voor geboekt): helaas, vlucht zit vol. Oke kunnen ze niks aan doen, maar toch een kers op de complete taart. Dus ik vlieg nu niet eerder naar huis, heb geen upgrade en moet 6 tot 8 weken wachten op mijn refund :z . Doe mij maar KLM volgende keer

Edit: en hoor nu dat de vlucht overbooked is en dat ze vrijwilligers gaan zoeken (met vergoeding en hotel) :X
Uit interesse: Waarom had je de Europese procedure voor geringe vorderingen als je een resiverzekring hebt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:42
Ah, weer ff TAP bashen?

Nadat onze komende vlucht al eens omgeboekt moest worden, kreeg ik gisteren een mail dat de leg AMS > LIS geannuleerd is (TP673 - lijkt na 29 mei helemaal uit het schema gegooid), en omgeboekt naar 2 vluchten later (rond 19.00u ipv 14.00u).
Wat dan op zich wel positief was, is dat we ons kosteloos zelf konden omboeken naar 1 vlucht later (rond 17.00) - volgens Concur waren daar ook nog eens meer stoelen op vrij dus waarom dat niet de eerste optie was, geen idee. Waarschijnlijk straf voor het boeken van een vlucht die canceled gaat worden, en je je nachtrust te ontnemen - zelfs overnight transfers moeten zo kort mogelijk 8)7
Maar toen weigerde de seatmap om mee te werken, leek onze terugvlucht verdwenen te zijn uit de boeking, en gooit de app foutmeldingen als je er wat mee wilt doen :F

Ach ja... Toch Al Pech. Transavia Achteraf Prefereren. Toekomst Auto Pakken. Enz

• We Are Borg
  • Nu online
mmmmmark schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 20:41:
[...]

Uit interesse: Waarom had je de Europese procedure voor geringe vorderingen als je een resiverzekring hebt?
Reisverzekering wilde dat je het eerst probeert met luchtvaartmaatschappij. Daarnaast had ik zoveel shit gehad met TAP dat ik liever wilde dat zij zouden bloeden. Maar principes kosten veel tijd en toen de verzekering over de brug kwam, heb ik het idee van dit verder met TAP uit te vechten laten gaan

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online

[...]

Verder is 4u leuk maar dan betaal ik liever dat bedrag voor toegang tot de lounge bij een stopover. Kan ik wss langer slapen, nadien nog even douchen en fris en fruitig aan boord van vlucht 2.

Maar toegang tot lounges op een vliegveld als SFO, LAX, SIN zal wel acces only blijven voor BC. Verder heb ik aardig kunnen tukken van SFO naar AKL in enkel economy. Gewoon noise cancelation aan, masker op en gaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xandrios
Heeft iemand ervaring met DAT (Danish Air Transport)? Ze voeren deze zomer een hele bak aan vluchten/routes uit voor Air France (Wetlease) en ik zag dat ik op een A321 van DAT ben geboekt (met AF vluchtnummer).

Seatmap ziet er vrij vreemd uit (Lavatory op row 8 bijvoorbeeld...). Ben bang dat dit een soort van Ryanair ervaring gaat worden. Gaat om een vlucht van bijna 4 uur dus kan nog knap oncomfortabel uitpakken. Business class is niet aanwezig op deze vluchten, Economy-only.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ben veel van LAS gevlogen, dus keek uit naar de Centurion lounge. Vlieg altijd Delta vanaf D om met overstap naar AMS te gaan, maar nu rechtstreeks.

Blijkt KLM vanaf E te vliegen. Daar heet de lounge Club LAS en dan is je vakantie ook echt in 1x over. Ik denk oprecht dat dit het aller slechtste is wat ik op mijn ~ 100 vliegvelden heb gezien.

Nu maar hopen dat KLM normaal eten aan boord heeft :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
PWM schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 22:54:
Ben veel van LAS gevlogen, dus keek uit naar de Centurion lounge. Vlieg altijd Delta vanaf D om met overstap naar AMS te gaan, maar nu rechtstreeks.

Blijkt KLM vanaf E te vliegen. Daar heet de lounge Club LAS en dan is je vakantie ook echt in 1x over. Ik denk oprecht dat dit het aller slechtste is wat ik op mijn ~ 100 vliegvelden heb gezien.

Haha het kan slechter, maar inderdaad . Ik vind LAS toch altijd iets magisch hebben. Met die gokkasten en dat er dan opeens wel gerookt mag worden. Lekker hypocriet natuurlijk. Ik vlieg de aankomende maanden weer 2x op en neer. Heb er nu al weer zin in. Bij deze een sfeerimpressie van KLM in Las Vegas van juni 2022. 😉

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Vlieg nu voor het eerst met de kinderen in de 787 en dan is hij toch niet zo handig. Tot nu toe steeds 777 routes. De 2-2-2 is als je alleen reist ruk. Maar als gezin wel prima.

In de 1-2-1 liggen de kinderen een halve rij achter je. Mis je toch een beetje controle.

Edit

Lol, KLM zakt nu wel echt door de ondergrens :p

[Voor 45% gewijzigd door PWM op 14-05-2023 00:53]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• exelletor
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:33
Xandrios schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:16:
Heeft iemand ervaring met DAT (Danish Air Transport)? Ze voeren deze zomer een hele bak aan vluchten/routes uit voor Air France (Wetlease) en ik zag dat ik op een A321 van DAT ben geboekt (met AF vluchtnummer).

Seatmap ziet er vrij vreemd uit (Lavatory op row 8 bijvoorbeeld...). Ben bang dat dit een soort van Ryanair ervaring gaat worden. Gaat om een vlucht van bijna 4 uur dus kan nog knap oncomfortabel uitpakken. Business class is niet aanwezig op deze vluchten, Economy-only.
Hun vluchten van/naar Valencia hebben iig nogal vaak vertraging. Stoelen waren van die slimline modellen, vergelijkbaar met wat je bij Lufthansa vindt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@PWM misschien hadden nog een partij van Altalië goedkoop kunnen overnemen ;)
https://www.vivino.com/NL/nl/riff-pinot-grigio/w/4086930

Acties:
  • 0Henk 'm!

• basmq
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:22
PWM schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 22:54:

Je kunt toch van E naar D met een ondergronds treintje? Ik heb in oktober KLM vanaf LAS gevlogen, maar heb heerlijk ook in de Centurion lounge gezeten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nesjka
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Een vraag waar ik nergens een antwoord op kan vinden. Ik vlieg met Tui binnenkort echter verblijf ik voor een aantal maanden met mijn familie op een plek waar Nutrilon niet beschikbaar is. Enig idee of het een probleem kan zijn om te vliegen met 6 nutrilon potten in een ruimbagage?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Nesjka schreef op zondag 14 mei 2023 @ 12:08:
Een vraag waar ik nergens een antwoord op kan vinden. Ik vlieg met Tui binnenkort echter verblijf ik voor een aantal maanden met mijn familie op een plek waar Nutrilon niet beschikbaar is. Enig idee of het een probleem kan zijn om te vliegen met 6 nutrilon potten in een ruimbagage?
Hoezo zou het een probleem zijn?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-05 00:06
Nutrilon is toch poeder? Dat zal er wel tegen kunnen. Misschien dat de folie bovenop de verpakking open plopt door het drukverschil.
Edit: hoewel, het hele vliegtuig staat onder druk, als het goed is, zal wel meevallen.

Verder even checken of je het mag invoeren in het land van bestemming.

[Voor 6% gewijzigd door Wild Chocolate op 14-05-2023 12:14]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• We Are Borg
  • Nu online
Ik heb ongeveer een jaar geleden voeding meegenomen: geen enkel probleem. Zoals al gezegd: waarom zou het een probleem zijn :) ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FredvZ
Het vliegen zal het probleem niet zijn, de vraag is wel of je het mag invoeren in het land waar je naar toe gaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
1 van de stoelen was kapot :( Ging vanzelf op en neer. Blijkt bij de 787-10 wel vaker voor te komen. In ieder geval geen oog dicht gedaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
PWM schreef op zondag 14 mei 2023 @ 13:24:
1 van de stoelen was kapot :( Ging vanzelf op en neer. Blijkt bij de 787-10 wel vaker voor te komen. In ieder geval geen oog dicht gedaan.
Ah klote is dat!
Mijn vrouw heeft zoiets vorig jaar gehad in een 777, terug uit Curacao. Ze konden die stoel manueel zetten en hem loskoppelen van de electronica. Ze moest toen kiezen tussen plat of recht. Uiteraard plat gekozen. De 3e piloot had dat toen gefixed 😂. Ze mocht toen ook nog kiezen als tegemoetkoming klm vouchers (weet het bedrag niet meer) of 20.000 mijlen. Mijlen gekozen. Al met al toen niet veel last van gehad vanwege de geïmplementeerde oplossing door de crew.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cats

Is dat de Mile High Club stoel? :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Badtothebone
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

Zag het van de week bij Paul Lucas zijn review op Youtube.

https://valid.x86.fr/xhfd5e

Acties:
  • +11Henk 'm!

• Vaal
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:08

Vaal

𝖁𝖆𝖓 𝕭𝖎𝖓𝖘𝖇𝖊𝖗𝖌𝖊𝖓, 𝖑𝖚𝖑!

Tegen het lekken zou ik het wel verpakken in plastic folie en dan tape er omheen, ongeveer zo:

:+

𝕾𝖏𝖔𝖓𝖓𝖎𝖊, 𝖟𝖊 𝖑𝖊𝖌 𝖔𝖕 𝖏𝖊 𝖜𝖆𝖌𝖊𝖓!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xandrios
exelletor schreef op zondag 14 mei 2023 @ 01:15:
[...]

Hun vluchten van/naar Valencia hebben iig nogal vaak vertraging. Stoelen waren van die slimline modellen, vergelijkbaar met wat je bij Lufthansa vindt.
Thanks. Hmm, kijkende naar de vluchtgeschiedenis op deze route de laatste paar dagen is de vlucht elke dag op tijd geweest - maar wel op één dag compleet gecancelled. Vervolgens heeft AF een gehuurde A330 van Vamos-Air (Spaanse charter?) ingezet om twee dagen aan A321 vluchten in één keer af te handelen. Het is wel houtje touwtje allemaal zo.

Lees ook online dat DAT blijkbaar nogal een reputatie heeft om geforceerde uitzetting van vluchtelingen uit te voeren. Lekker..
Komt vaker voor, maar meestal kan de crew het verhelpen. Dat was niet het geval? Ik zou bijna zeggen dat een case hebt voor compensatie gezien een flat-bed toch wel een van de main selling-points is van C class.

[Voor 45% gewijzigd door Xandrios op 14-05-2023 18:39]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Xandrios schreef op zondag 14 mei 2023 @ 18:35:
[...]

Komt vaker voor, maar meestal kan de crew het verhelpen. Dat was niet het geval? Ik zou bijna zeggen dat een case hebt voor compensatie gezien een flat-bed toch wel een van de main selling-points is van C class.
Ze hebben met zijn vieren van alles geprobeerd.

Heb 90.000 punten gekregen en de belofte dat ik deze week gebeld word voor aanvullende compensatie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xandrios
Dat is dan wel netjes. Ben benieuwd of ze met een goed 'aanbod' komen. 90K punten is zo'n 900 euro waard en voldoende voor een one-way C class award op een off-peak dag. Komt een eind in de richting maar (ook afhankelijk van de originele ticket prijs) wellicht niet voldoende.

[Voor 8% gewijzigd door Xandrios op 14-05-2023 18:44]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Crew was uitstekend hoor. Was stoel van mijn zoontje. Die heeft tijdens de, mislukte, reparaties in de cockpit gezeten. Maarja, doel was natuurlijk allemaal even slaap te pakken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:01
Xandrios schreef op zondag 14 mei 2023 @ 18:35:
[...]

Lees ook online dat DAT blijkbaar nogal een reputatie heeft om geforceerde uitzetting van vluchtelingen uit te voeren. Lekker..
In hoeverre is dat relevant? DAT draait voor een belangrijk deel op chartervluchten, net als bijv. SmartLynx en Wamos. Bij het uitzetten van vluchtelingen worden zij ingehuurd door overheidsorganisaties. Zelfs TUI voert deze vluchten uit. Dit zegt toch niets over het comfort of betrouwbaarheid?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mmmmmark
Heeft er iemand toeging hier tot de database om reden van vertraging in te kunnen zien ivm starten kortgeding tegen TAP?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Net even gechecked, maar mijn volgende retour zou dus ook 787-10 worden met KLM. Dat is toch een trip met connecties, dus daar heb ik Delta A330-900 NEO en Delta A350 van gemaakt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• We Are Borg
  • Nu online
@PWM kan je dat kosteloos inboeken dan ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
We Are Borg schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:38:
@PWM kan je dat kosteloos inboeken dan ?
Met een Flex Business ticket kan je bijna alle kanten op :p

Mijn ticket naar Aalborg volgende week 3 uur verzetten kost overigens wel 420,- :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dark_Angelus
Mooi verhaal. Van de week met China Southern business van LHR naar CAN gevlogen. Eenmaal aan boord kwam er iemand langs met een documentje, er was geen catering (op deze vlucht van twaalf uur) dus ik kreeg een doos met droge crackers en nootjes. Nog nooit meegemaakt _O-

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Laatst online: 30-05 21:24

Sorcerer8472

Mens sana?

Dark_Angelus schreef op maandag 15 mei 2023 @ 21:01:
Mooi verhaal. Van de week met China Southern business van LHR naar CAN gevlogen. Eenmaal aan boord kwam er iemand langs met een documentje, er was geen catering (op deze vlucht van twaalf uur) dus ik kreeg een doos met droge crackers en nootjes. Nog nooit meegemaakt _O-
Zag het er ook zo uit aan boord?
https://twitter.com/Joshb...tatus/1605587828225691649

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:54
Mazzeltje gehad: vloog gisteren met ANA op de route HND - ORD. Normaliter was dat met de oudere business class maar ze moesten vliegtuig switchen en zat dus in een toestel met de nieuwere "The Room" BC. Dit is de 3e keer dat ik in deze stoel zat en blijft heerlijk. Voor mij easily top 2 BC product, misschien wel #1.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Halldor
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:34
Dark_Angelus schreef op maandag 15 mei 2023 @ 21:01:
China Southern schijnt inderdaad geen catering te hebben op vluchten naar China.
Volgens mij hebben ze op buitenlandse luchthavens geen contracten meer voor catering sinds covid. De vlucht terug zou inmiddels wel catering moeten hebben, dit was tot voor kort ook niet het geval. Begin juni vlieg ik met ze van PKX naar AMS (heen was met KLM), ik ben benieuwd.

10k Flying Blue miles bij Amex FB Gold

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kuta
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 27-05 01:35
Hoe vaak zijn jullie door de douane bij aankomst onderworpen aan het doorzoeken van de bagage? Op Schiphol en alle andere luchthavens heb ik hier nog nooit last van gehad maar hier in een specifiek land ergens in Oost Europa ben ik in 2 maanden 2 keer "willekeurig" geselecteerd uit een vlucht met 230 passagiers om alles te laten doorzoeken. Allebei exact dezelfde kleine luchthaven. Alleen de eerste keer in 2019 hier binnenkwam ben ik vlekkeloos door de douane gekomen.

Dat het de eerste keer heeft plaatsgevonden kon ik nog begrijpen, de officieren doen gewoon hun werk en heb gewoon pech gehad, maar nu het voor de tweede keer plaatsvind in 2 maanden tijd heeft mij nu wel aan het denken gezet of er niet sprake is van racisme. Kan bijna geen toeval zijn dat ik van de 3 entries 2 keer door de douane op basis van mijn uiterlijk ben geselecteerd.

Ze zijn een uur bezig geweest om alles te doorzoeken. Beide keren niets gevonden en kon ik gewoon gaan maar na de tweede keer heb ik gelijk een vlucht terug geboekt omdat ik dusdanig pissig was dat ik geen zin meer heb om hier nog langer te verblijven.

Voor de duidelijkheid heb ik het hier over douane, niet over airport security. Bij airport security heeft iedereen dezelfde checks maar bij de douane worden er willekeurig mensen eruit gepikt.

Dit zijn wel momenten dat ik wel even flink baal niet 100% wit te zijn. :/

[Voor 26% gewijzigd door Kuta op 16-05-2023 19:53]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
in m'n hele leven een of twee keer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
In Oost-Europa is inderdaad (nog) meer racisme dan hier in het westen . Zo stuurde het bedrijf waar ik destijds voor werkte geen donkere collega’s meer naar Rusland vanwege een aantal onprettige ervaringen. Maar ook naar landen in het oosten van de EU ervaarden deze collega’s met een kleurtje vaker gezeik dan de blanke collega’s . Triest maar helaas verder weinig aan te doen. Nu gaat er trouwens helemaal niemand meer naar Rusland 😉

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0Henk 'm!

• We Are Borg
  • Nu online
Kuta schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 19:38:
maar na de tweede keer heb ik gelijk een vlucht terug geboekt
Je komt naar Nederland (voor een bepaalde reden) maar besluit gelijk een ticket te boeken om terug te gaan ivm de controle ? Ik snap dat je het niet leuk vind maar toch zonde van je tijd en geld puur vanwege het feit dat je pissig bent vanwege de controle ?

Ik ben in mijn leven slechts 1 keer gechecked op Schiphol door de douane. In het buitenland vaker. Hoort bij vliegen en kan er niet wakker van liggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kuta
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 27-05 01:35
We Are Borg schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:45:
[...]

Je komt naar Nederland (voor een bepaalde reden) maar besluit gelijk een ticket te boeken om terug te gaan ivm de controle ? Ik snap dat je het niet leuk vind maar toch zonde van je tijd en geld puur vanwege het feit dat je pissig bent vanwege de controle ?

Ik ben in mijn leven slechts 1 keer gechecked op Schiphol door de douane. In het buitenland vaker. Hoort bij vliegen en kan er niet wakker van liggen.
Nee, ik heb juist een vlucht terug geboekt náár Nederland. Het punt is dat dit de tweede keer is in een kort tijdsbestek dat ik op exact dezelfde luchthaven ben gecontroleerd. Dat maakt mij zo kwaad. Op basis hiervan durf ik wel de conclusie te trekken dat er geen sprake meer is van toeval.

Ik ben zelfs aan het overwegen om een nieuwe vlucht te boeken, enkel en alleen om te controleren of ik wéér wordt geselecteerd. Maar ik denk dat ik er weinig mee opschiet. Ik zit hier alleen mijn tijd uit totdat ik dit land kan verlaten.

Nu heb ik nog geluk dat ik terug kan naar Nederland maar dat geeft mij toch te denken dat we dit probleem ook in Nederland serieus moeten nemen. Eerlijk gezegd ben ik wel blij dat ik een Nederlandse voor- en achternaam heb. In het slechtste geval was ik donker of zwart met buitenlandse naam, dan heb je het óók in Nederland niet gemakkelijk.

Ik begrijp niet waarom hier geen objectieve criteria voor zijn. Want 'random' is niet random wanneer je douanebeambten zelf zonder onderbouwing selecteert wie gecontroleerd moet worden.

Met mijn Nederlandse paspoort heb ik nooit problemen met de immigration gehad. Ik besef mij terdege dat ik door mijn paspoort een privilege heb dat anderen niet hebben. Genoeg mensen die zonder opgaaf van reden bij de paspoortcontrole het land niet in mogen.

[Voor 27% gewijzigd door Kuta op 16-05-2023 21:11]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

We Are Borg schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:45:
[...]

Het perfecte voorbeeld van white privilege (en van niet lezen). “Ik snap niet wat mensen zo klagen? Ik heb nooit last van discriminatie?!” _O-

Zelf overigens nooit gecontroleerd door de douane, maar indien wel heb ik een mooi pasje waardoor het waarschijnlijk ook snel klaar zal zijn :p

[Voor 10% gewijzigd door fsfikke op 16-05-2023 21:10]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2Henk 'm!

• FredvZ
Kuta schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 19:38:
Dit zijn wel momenten dat ik wel even flink baal niet 100% wit te zijn. :/
:?

Ik kan je verklappen dat je ook met een witte huidskleur structureel de klos kan zijn. Heb het zelfs meegemaakt dat ze mee ondervroegen bij het vertrek van Schiphol.

Het aantal keer dat ik mijn koffer open moest doen ben ik inmiddels gestopt te tellen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:37
Ik ben ooit in Duitsland op een heel klein vliegveld (aankomende uit Amsterdam) door een stagiare van de douane daar geselecteerd en mijn handbagage werd doorzocht, ik neem aan dat een jongeman komende uit Amsterdam verdacht lijkt. Echter was er behalve Ibuprofen verder niks te vinden en was de stagiare zichtbaar teleurgesteld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Grouchy
  • Laatst online: 16:18

Grouchy

meep meep

Ben hier allang gestopt met tellen.
Hier op Schiphol toch zeker zo'n twee keer per jaar. Moet wel zeggen dat het vooral gebeurd bij aankomst met 5 stuks baggage uit de USA.
Na aankomst in de USA ontelbare briefjes in m'n koffers gevonden van de CBP dat ze in m'n koffers hebben gekeken. Verder zeker 2 keer per jaar bij aankomst in de USA naar secondary inspection en dat met 10 jaar ofzo Global entry.

Verder genoeg andere landen Belgie, Lebanon, Japanz enzovoort.

Het controleren zelf duurt alleen geen uur, eerder een paar minuten.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JRR
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:05
Vorige week er nog uitgepikt op Schiphol zondagochtend vroeg bij de bagageband van CX271 HKG-AMS.

‘Waar komt u vandaag meneer?’ > Japan
‘Heeft nog souvenirs meegenomen?’ > Ja, de gebruikelijke thee en chocolade
‘Heeft u nog contant geld mee?’ > Ja, ¥5000 en een briefje van €50 maar dat is voor jullie niet de moeite waard.
‘OK, fijne dag gewenst en loopt u maar door’

In 2019 ook een keer eruit gepikt na een een wat langere reis van 6 weken met een rondje om de wereld. Maar wellicht was ik toen ook iets te scherp of bijdehand.

‘Meneer waar bent u geweest?’ > Waar wilt u dat ik begin? Ik heb een rondje om de wereld gevlogen.

Toen wilde ze wel even in mijn twee koffers kijken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xandrios
Er vind zeker profiling plaats. Of je dat als racisme moet kwalificeren weet ik niet, wellicht wel. Maar het gebeurd overal. Ook in Amsterdam.

Simpel voorbeeld dat ik altijd aanhaal: Passport controle in de slurf als je in Amsterdam uitstapt van een vlucht uit GR/IT/ES. Daar staat regelmatig marechaussee klaar voor een controle, met het specifieke doel om vluchtelingen die met valse papieren reizen eruit te pikken.

Het eerste groepje dat komt aanlopen, mensen uit C klas, bijna altijd blank, mogen zo doorlopen. Worden niet eens gevraagd om passpoort te laten zien. En dan nét als je de jongens in't blauw bent gepasseerd hoor je ze roepen naar de minder Nederlands-ogende massa die volgt dat ze paspoorten moeten klaarhouden voor controle. Tja.

En dit is niet een eenmalig iets. Ik reis veel van/naar deze landen en bovenstaande situatie komt regelmatig voor.

[Voor 11% gewijzigd door Xandrios op 16-05-2023 21:49]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:41
FredvZ schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:23:
[...]

:?

Ik kan je verklappen dat je ook met een witte huidskleur structureel de klos kan zijn. Heb het zelfs meegemaakt dat ze mee ondervroegen bij het vertrek van Schiphol.

Het aantal keer dat ik mijn koffer open moest doen ben ik inmiddels gestopt te tellen.
Ligt er maar net aan welk stereotype ze zoeken.
Toen ik als blanke jonge man met een grote rugzak op en neer ging van AMS naar het VK werd ik er ook regelmatig uitgepikt. Maar altijd alleen op de reis naar het VK. Blijkbaar leek ik op de gemiddelde drugskoerier. of engelse lad die een zakje pillen meeneemt voor zn mates. Bij reizen naar zuid amerika, afrika of zuid europa mag ik overal doorlopen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0Henk 'm!

• We Are Borg
  • Nu online
fsfikke schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:07:
[...]

Het perfecte voorbeeld van white privilege (en van niet lezen). “Ik snap niet wat mensen zo klagen? Ik heb nooit last van discriminatie?!” _O-
:D Ik zeg nergens dat hij niet mag klagen. Ik vroeg verduidelijking over het ticket. En hij vroeg om ervaringen waarbij ik aangeef dat ik regelmatig gecontroleerd ben in het buitenland en 1x op Schiphol. En dat ik zelf geen bezwaar heb tegen alle controles die ik heb gehad (buiten NL) zegt niks over mijn empathie voor hem. Kortom, je conclusie kan niet verder van de waarheid afliggen :z

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cats

RocketKoen schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 22:08:
Ligt er maar net aan welk stereotype ze zoeken.
Toen ik als blanke jonge man met een grote rugzak op en neer ging van AMS naar het VK werd ik er ook regelmatig uitgepikt. Maar altijd alleen op de reis naar het VK. Blijkbaar leek ik op de gemiddelde drugskoerier. of engelse lad die een zakje pillen meeneemt voor zn mates. Bij reizen naar zuid amerika, afrika of zuid europa mag ik overal doorlopen.
Ik ben zo een keertje uitgekozen bij terugkeer in het VK, maar daar was interesse van een hond voor nodig.

Mijn eerste internationale vlucht ooit (1992) was naar Guadeloupe en St Maarten, en ik werd er op Schiphol uitgepikt voor een complete zoektocht. En terecht, want ik had flink meer rum bij me dan toegestaan, 2.7 liter ipv 1 liter.

Maar ik weet dat ik in de meeste gevallen bevoordeeld ben, oudere witte mannen vallen niet zo op.

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Profiling gebeurd niet alleen in de vliegwereld natuurlijk.

Ik ben eerlijk gezegd op een luchthaven bij honderden vluchten nog nooit gecontroleerd door de douane. Ik ben momenteel in het Hilton op Schiphol en ga zo weer door de douane, wie weet ;)

Maar in mijn vorige een auto (een nieuwe witte snelle Mercedes) werd ik bijna wekelijks aan de kant gezet. Nu rij ik een Fat E-tron en nog nooit gecontroleerd. Ik ben blank en Nederlands.

[Voor 10% gewijzigd door Dean Martin op 17-05-2023 07:58]

The best is yet to come

Acties:
  • +2Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:13
Het is vervelend. Ik heb laatst op Praag ook twee keer achter elkaar gehad dat ik er bij security werd uitgepikt voor een secondary en mijn vriendin twee keer op Amsterdam.
Maar is profileren juist niet ook het werk van zulke overheidsorganen? Als ze dat niet doen gaan er nou eenmaal veel criminelen door het net heen. Bepaalde delicten worden vaker gepleegd door personen met een bepaald profiel. Dat is goed in kaart te brengen, puur statistiek. Daar is beter mee te werken dan lukraak iedereen maar controleren, wat onmogelijk is.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Hmmbob
fsfikke schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:07:
Zelf overigens nooit gecontroleerd door de douane, maar indien wel heb ik een mooi pasje waardoor het waarschijnlijk ook snel klaar zal zijn :p

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Dark_Angelus
Soms heb je ook gewoon pech met je vier S'en op je boardingpass. :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Dark_Angelus schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:42:
Soms heb je ook gewoon pech met je vier S'en op je boardingpass. :+
Mijn roomblanke vrouw de laatste 3x naar de US :p Geen idee wat die misdaan heeft.

Heb een collega die zo'n onverzorgde reizigers outfit heeft. Trainingsbroek, hoodie, dat werk. Die word er ook nog steeds af en toe uitgetrokken.

• Wally2002
  • Laatst online: 17:52
cordonbleu schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:17:
Het is vervelend. Ik heb laatst op Praag ook twee keer achter elkaar gehad dat ik er bij security werd uitgepikt voor een secondary en mijn vriendin twee keer op Amsterdam.
Maar is profileren juist niet ook het werk van zulke overheidsorganen? Als ze dat niet doen gaan er nou eenmaal veel criminelen door het net heen. Bepaalde delicten worden vaker gepleegd door personen met een bepaald profiel. Dat is goed in kaart te brengen, puur statistiek. Daar is beter mee te werken dan lukraak iedereen maar controleren, wat onmogelijk is.
De oorspronkelijke vraag ging over de douane (goederen) en niet over security. Bij security wel vaker meegemaakt dat het naar secondary gaat. Dat is dan ofwel een random check, ofwel ze zien iets op de x-ray beelden. Ik heb niet het idee dat ze hier überhaupt profileren, ze vragen vaak ook van wie de tas is die de secondary is ingegaan.

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:13
Wally2002 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:23:
[...]

De oorspronkelijke vraag ging over de douane (goederen) en niet over security. Bij security wel vaker meegemaakt dat het naar secondary gaat. Dat is dan ofwel een random check, ofwel ze zien iets op de x-ray beelden. Ik heb niet het idee dat ze hier überhaupt profileren, ze vragen vaak ook van wie de tas is die de secondary is ingegaan.
In Praag wel. Daar werd ik dan gefouilleerd en werden er vragen gesteld.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12:12
Afgelopen maart nog bij aankomst in de US in Orlando. Eerst gefouilleerd, en mijn handbagage doorzocht, daarna hebben ze een swap genomen die blijkbaar resulteerde in een alert waarna ik nog een keer ter plekke gefouilleerd ben. Toen dat niets opleverde naar secondary gebracht waarbij ze mijn ruimbaggage voor me op hebben gehaald en doorzocht en me tot ondergoed uit moest kleden.

Zeer onvriendelijk bejegend, moest met mijn gezicht naar de muur staan en mocht niet omkijken en ze zeiden een paar keer shut up als ik wat wilde vragen of zeggen. Duurde ca 1,5 uur met veel wachten, heb daardoor een aansluitende vlucht gemist maar dat was mijn probleem zeiden ze. Volgens hun was de swap positief voor cocaïne en kwam dat omdat ik (of huisgenoten) coke gebruikte. Toen ik ze verzekerde dat dat niet zo was zeiden ze “Well, you’re from Holland, it’s all over the place there”

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:54
Schiphol was hitrate 100% toen ik nog een heel stuk jonger was en vanuit HK in NL aankwam. Maakte niet uit of ik BC of ECO vloog, altijd raak. Was in de pre-Aliexpress tijd waar je nog heel goedkope electronica etc uit Azie kon kopen.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Pagina: 1 ... 168 169 170 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:

Chrome Extensie

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee