En qua communicatie
Ik denk dat @
fopjurist de beste tip heeft gegeven: Europese procedure voor geringe vorderingen. Ik had deze klaar staan, want communicatie met TAP is kansloos. Post naar NL adres komt retour afzender (TAP zit daar niet meer aldus PostNL) en aangetekende post naar Portugal wordt genegeerd.
In mijn geval hebben ze uiteindelijk 'gewonnen': ik had een reisverzekering die netjes uitbetaalde, waardoor mijn claim richting TAP dubbel zou zijn (en dus niet ok om te claimen). Dus zaak richting TAP niet verder doorgezet, maar mijn volgende stap was ook de Europese procedure voor geringe vorderingen geweest. Succes en mijn tip: zet TAP op je persoonlijke blacklist
Mijn eerste ervaring met Austrian is gelijk niet al te best. Online uprade aanbod gekregen, en gedaan. Ging iets mis met de betaling. Geen probleem, doen we het nog een keer. Gelukkig keek ik nog een keer naar het bedrag: dat was opeens verdubbeld

. Zal te maken hebben gehad met minder beschikbare plekken in business (ik had immers geupgrade net, mits de betaling was gelukt). Dus even half uurtje gewacht en toen was de prijs weer gezakt naar mijn eerste poging. Prima dus geboekt en betaald.
Kijk ik vervolgens in de app: heb ik zowel een ECO ticket als business ticket, beide confirmed. Okay, zal wel. Dag later, weg business class ticket.
Chat samenvatting met Austrian: je upgrade is opeens losgekoppeld van je ticket. Gaan we oplossen, geef ons paar uurtjes. Einde dag: niks gebeurd. Weer gechat, samenvatting: kunnen het niet oplossen, alleen op het vliegveld

Op het vliegveld: sorry business zit vol, zal refund doorvoeren, duurt 6 tot 8 weken.
Ook wilde ik een vlucht eerder (speciaal flex ticket voor geboekt): helaas, vlucht zit vol. Oke kunnen ze niks aan doen, maar toch een kers op de complete taart. Dus ik vlieg nu niet eerder naar huis, heb geen upgrade en moet 6 tot 8 weken wachten op mijn refund

. Doe mij maar KLM volgende keer
Edit: en hoor nu dat de vlucht overbooked is en dat ze vrijwilligers gaan zoeken (met vergoeding en hotel)