All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Ik moet in juni voor m'n werk naar New York (vertrek maandag 12 juni, terug op donderdagavond 15 juni of op 16 juni). Ik mag zakelijk geen business vliegen maar premium economy krijg ik er nog wel doorheen als de meerprijs een beetje acceptabel is (zeg maximaal rond de 1500 retour). Met KLM heen en terug met Virgin Atlantic via LHR kost als ik de 16e terug ga 1650 euro in PE, met BA via Londen kost 1500 in PE, met Delta heen Comfort+ en terug PE met Virgin is 1400.
Nu kan ik voor 771 euro ook PE met Brussels Airlines vanaf Zaventem als ik eerst de trein pak vanaf Amsterdam. Maar: moet ik die trein wel nemen? Ga op zich liever een dag van tevoren met de auto. Dezelfde vlucht direct vanaf Brussel (zonder trein) is 1600 euro

Als je de trein niet neemt (en ja dat checken ze) ben je een no-show en wordt de rest van je ticket gecanceld.
Ze zijn ook niet gek daar natuurlijk. KLM heeft een soortgelijke optie de andere kant op, die heb ik wel 's genomen vanaf Antwerpen.
[ Voor 31% gewijzigd door CyBeR op 04-04-2023 16:20 ]
Thanks. En helaas, want die trein vertrekt op een nogal ungodly hour (06:28) omdat de vlucht naar de US om half 11 in de ochtend al gaat. Dat is half 6 uit huisCyBeR schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:19:
Ja die trein moet je nemen, op de heenweg. Op de terugweg maakt 't niet uit.
Als je de trein niet neemt (en ja dat checken ze) ben je een no-show en wordt de rest van je ticket gecanceld.
Ze zijn ook niet gek daar natuurlijk. KLM heeft een soortgelijke optie de andere kant op, die heb ik wel 's genomen vanaf Antwerpen.
:strip_exif()/f/image/MZ4siWZaU0L6OC3FDxUcyReW.jpg?f=fotoalbum_large)
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 20:45
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Prefereer je dan BA met een overstap dan een directe vlucht met KLM. Tenzij je status heb bij BA zou ik het ook overwegen maar zo niet, kies ik altijd voor de directe vlucht, dat scheelt toch weer tijd en gedoe.Daniel schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:36:
[...]
Thanks. En helaas, want die trein vertrekt op een nogal ungodly hour (06:28) omdat de vlucht naar de US om half 11 in de ochtend al gaat. Dat is half 6 uit huisIk geef zakelijk niet nodeloos geld uit maar ik ga me ook weer niet in al te extreme bochten wringen om mijn werkgever een paar honderd euro te besparen. Dan vlieg ik wel BA (of KLM en prayers voor een cheape upgradeoptie)
[Afbeelding]
>> Signature?
Ja ik ook. Alleen vraagt KLM voor die route (maandag heen donderdag terug) nonstop een nauwelijks te geloven 3150 euroWe Are Borg schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:34:
@Daniel die route doet KLM met het nieuwe PE product toch? Dan zou ik kiezen voor KLM boven BA

Terugreis voor een semi-normaal bedrag met Skyteam kan wel op vrijdag met Virgin Atlantic, met overstap op LHR.
Mijn programma eindigt donderdagochtend dus dan heb ik nog een ruime volle dag in NYC. Dat vind ik wel leuk, maar mijn vrouw met kleuter thuis dan weer minder als het niet nodig is.
Met BA kan ik wel op donderdag vliegen voor een bedrag dat binnen budget ligt, dat is de enige reden want het KLM product is verder superieur.
[ Voor 31% gewijzigd door Daniel op 05-04-2023 16:07 ]
12/6 - 16/6 Delta €1339,59 BRU-JFK direct
12/6 - 15/6 of 16/6 Singapore Airlines €1595 DUS - JFK heen en terug overstap in FRA
12/6 - 16/6 Delta € 1761,84 AMS-JFK heen rechtstreeks , uitgev KLM
terug overstap LHR (LHR-AMS uitgev. door KLM)
Ik heb de goedkoopste optie genomen. Dus als 16/6 gunstiger was qua prijs, die genomen.
Dat betekent, stam + t .
Die SQ vlucht lijkt aardig maar vergt vertrek uit DUS om 06:05 omdat de vlucht naar JFK al om 08:35 vanaf FRA vertrekt. Zelfs als ik er in de buurt zou wonen (wat niet het geval is) is dat nogal een graveyard-shift (opstaan om 03:00 enzo)Apache4u schreef op woensdag 5 april 2023 @ 17:59:
Als Dusseldorf niet te ver weg voor je is, een mooi ticket met Singapore Airlines in PE. En anders Delta vanuit Brussel rechtstreeks en vanuit AMS heen rechtstreeks met KLM, terug overstappen LHR:
12/6 - 16/6 Delta €1339,59 BRU-JFK direct
12/6 - 15/6 of 16/6 Singapore Airlines €1595 DUS - JFK heen en terug overstap in FRA
12/6 - 16/6 Delta € 1761,84 AMS-JFK heen rechtstreeks , uitgev KLM
terug overstap LHR (LHR-AMS uitgev. door KLM)
Ik heb de goedkoopste optie genomen. Dus als 16/6 gunstiger was qua prijs, die genomen.
Misschien is het voor een terugweg een optie, gezien het feit dat een business class upgrade ook maar 34k miles kost. Ff puzzelen.
Oh ja, die kan ik me nog herinnerenfopjurist schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 19:38:
Daarvoor hebben we de knee defenderDat is geen aprilgrapje maar hij zorgt voor ruzies aan boord en is daarom verboden.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
- We Are Borg
Dat is een behoorlijk bedrag voor PE inderdaad. KLM kan “betaalbaar” zijn in mijn ervaring maar dan moet je wel flexibel zijn qua data en ver vooruit kunnen boeken. Mijn zakelijke trips (dus vrij last minute en niet flexibel qua data) met KLM zijn daardoor altijd vrij duur geweest (toppunt was 8k voor 11 uurtjes WBC) en jij bent nu uiteraard ook niet flexibel qua data.Daniel schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:39:
[...]
Ja ik ook. Alleen vraagt KLM voor die route (maandag heen donderdag terug) nonstop een nauwelijks te geloven 3150 euro- dat is flink duurder dan sommige business class opties met overstap.
Terugreis voor een semi-normaal bedrag met Skyteam kan wel op vrijdag met Virgin Atlantic, met overstap op LHR.
Mijn programma eindigt donderdagochtend dus dan heb ik nog een ruime volle dag in NYC. Dat vind ik wel leuk, maar mijn vrouw met kleuter thuis dan weer minder als het niet nodig is.
Met BA kan ik wel op donderdag vliegen voor een bedrag dat binnen budget ligt, dat is de enige reden want het KLM product is verder superieur.
Maar goed, JFK is niet erg lang vliegen dus dan is PE met BA ook geen ramp.
Het probleem doet zich alleen maar voor indien een enkele stoel naar achter gaat (op laptops na dan) dus het is óf het Ryanair model (vaste stoelen, op korte vluchten nog geeneens zo heel gek) of het efteling-achtbaan/schollebollekes model - iedereen tegelijkertijd onderuit na de koffiegambieter schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:22:
[...]
Oh ja, die kan ik me nog herinneren. Vanuit een comfort optie ben ik niet voor die shell-opties die ze bij Cathay Pacific in PE hadden, maar ik ben er helemaal voor als ik achter zo'n stoelnaarachtergooier zit...
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Vergeet niet ook even naar EWR-opties te kijken, of zelfs EWR heen, JFK terug (of andersom)Daniel schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:18:
[...]
Die SQ vlucht lijkt aardig maar vergt vertrek uit DUS om 06:05 omdat de vlucht naar JFK al om 08:35 vanaf FRA vertrekt. Zelfs als ik er in de buurt zou wonen (wat niet het geval is) is dat nogal een graveyard-shift (opstaan om 03:00 enzo)
Misschien is het voor een terugweg een optie, gezien het feit dat een business class upgrade ook maar 34k miles kost. Ff puzzelen.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
edit: Delta.com geeft wel KLM codeshared vluchten weer

[ Voor 20% gewijzigd door franssie op 06-04-2023 11:28 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Via Google Flights kun je ze vaak ook boeken.franssie schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:24:
@PWM airfrance.fr geeft dezelfde foutmelding, dacht dat dat vroeger een ander IT platform was maar lijkt nu hetzelfde.
edit: Delta.com geeft wel KLM codeshared vluchten weer
De KLM-app moet je vaak killen en opnieuw starten omdat er eoa JWT niet wordt geüpdate als hij te lang open staat waardoor elke zoektocht in een error uitmondt.
En op de website regelmatig cookies verwijderen om random vreemde errors te voorkomen.
Ook telkens handmatig weer fixen dat hij locatie naar USA verandert (wel soms tot 400 euro lagere prijs op bepaalde routes
Naast de ESTA en Corona code zijn er toch geen bijzonderheden?
Je gaat gewoon in Philadelphia door de douane en haalt je koffers van de band en gaat dan weer inchecken neem ik aan of zou er een transfer iets zijn?
Burp
Wii4all schreef op donderdag 6 april 2023 @ 15:00:
Met United binnenkort naar Philadelphia vervolgens door naar Miami.
Je gaat gewoon in Philadelphia door de douane en haalt je koffers van de band en gaat dan weer inchecken neem ik aan of zou er een transfer iets zijn?
- Je komt aan en loopt naar de paspoort controle
- Je staat (waarschijnlijk) in de rij en dan kan je op een van de kiosken (waarvan de kans dat je een defecte treft zeker niet nul is) jezelf aanmelden. Er komst een bonnetje uit
- Je gaat met dat bonnetje de volgende rij in voor een CBP officer die je misschien nog een vraag stelt. En wellicht nog iets op je bonnetje tekent ofzo (ze zijn daar gek op ).
- Je haalt je baggage op die waarschijnlijk al naast de band is gezet.
- Loopt langs een CBP officer om je bonnetje in te leveren (met name relevant m.b.t. invoer van (agri)producten).
- Als het goed is, is je bagage doorgecheckt dus dan kan je hem op de volgende band gooien
- Je loopt naar de de terminal ( Terminal D voor United waarschinlijk).
- Je gaat door het TSA checkpoint.
Het is wel goed stuk nu trouwens.PWM schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:12:
[Afbeelding]
Die IT bij KLM blijft toch een ding. Ik denk echt dat ik bij 1 op de 3 boekingen wel ergens tegen een fout aanloop.
Vliegt United op Philadelphia vanuit Amsterdam? Bedoel je niet American? Zowel Philadelphia als Miami zijn American hubs dus dat lijkt me waarschijnlijker.Wii4all schreef op donderdag 6 april 2023 @ 15:00:
Met United binnenkort naar Philadelphia vervolgens door naar Miami.
Ja sorry dit klopt, je hebt helemaal gelijk.Scott schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 07:34:
[...]
Vliegt United op Philadelphia vanuit Amsterdam? Bedoel je niet American? Zowel Philadelphia als Miami zijn American hubs dus dat lijkt me waarschijnlijker.
Burp
Vanaf AMS vliegt United inderdaad alleen rechtstreeks naar Chicago, Houston, Newark, San Francisco en Washington. Er is volgens mij geen mogelijkheid om op een UA-vluchtnummer nonstop van Amsterdam naar Philadelphia te komen.Scott schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 07:34:
[...]
Vliegt United op Philadelphia vanuit Amsterdam? Bedoel je niet American? Zowel Philadelphia als Miami zijn American hubs dus dat lijkt me waarschijnlijker.
Er is wel UA codeshare naar Philadelphia vanaf Frankfurt met een Eurowings-vlucht.
Verwijderd
Nee United Airlines vlieg niet op Philadelphia rechtstreeks via Amsterdam. Je kan wel via een tussenstop met United Airlines vliegen naar Amerika en dan door vliegen.Scott schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 07:34:
[...]
Ik vlieg over 11 dagen met United Airlines naar New York Newark Liberty International Airport met een overstap in Washington DC Dulles International.
Ik heb eens gekeken vanuit New York naar Philadelphia vliegen €600+ retourtje en dat vond ik nogal prijzig en de trein is dan veel goedkoper. Want ik wil ook misschien 1 dagje ernaar toe. Ik vlieg op 20 april ochtends vroeg naar Washington DC Ronald Reagan Airport en kom in de avond laat terug naar New York met American Airlines voor €238,- retourtje met een Airbus A320.
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2023 10:33 ]
Verwijderd
Ik zal dit volgen voor mijn overstap in Washington DC Dulles International Airport. Ik heb dan geen ESTA, ik heb in mijn Nederlandse paspoort een 10 jaar Amerikaanse visum gekregen B1/B2 toeristenvisum afgelopen december 2022. Ik ben benieuwd, want ik ga voor de eerste keer naar de Verenigde Staten toe over 11 dagen vlieg ik naar New York via Washington DC. Ik ga totaal voor 12-dagen 1 dag heen en 1 dag terug.PolarBear schreef op donderdag 6 april 2023 @ 15:37:
[...]Dit is het zo een beetje volgens mij.
- Je komt aan en loopt naar de paspoort controle
- Je staat (waarschijnlijk) in de rij en dan kan je op een van de kiosken (waarvan de kans dat je een defecte treft zeker niet nul is) jezelf aanmelden. Er komst een bonnetje uit
- Je gaat met dat bonnetje de volgende rij in voor een CBP officer die je misschien nog een vraag stelt. En wellicht nog iets op je bonnetje tekent ofzo (ze zijn daar gek op ).
- Je haalt je baggage op die waarschijnlijk al naast de band is gezet.
- Loopt langs een CBP officer om je bonnetje in te leveren (met name relevant m.b.t. invoer van (agri)producten).
- Als het goed is, is je bagage doorgecheckt dus dan kan je hem op de volgende band gooien
- Je loopt naar de de terminal ( Terminal D voor United waarschinlijk).
- Je gaat door het TSA checkpoint.
Ik vlieg met United Airlines:
Heen:
Amsterdam Schiphol ---> Washington DC Dulles
Washington DC Dulles ---> New York Newark Liberty
Terugreis:
New York Newark Liberty ---> Chicago O'Hare
Chicago O'Hare ---> Amsterdam Schiphol
De ticket heeft mij €351,90,- gekost inclusief reserveringskosten voor een retourtje via CheapTickets.nl en €42,- extra voor mijn 4 stoelen. Ik moet nog €70,- heen en €70 terug bij betalen voor ruimbagage tot 23KG. Ik kon ervoor kiezen om rechtstreeks op New York te vliegen, maar dit was toen €700-800 in mijn tijd van reserveren en exclusief ruimbagage en stoelselectie en reserveringskosten €29,90,-
Heb ik in New York Newark Liberty International Airport weer een paspoort controle? Of alleen in Washington DC bij het overstappen. Ik moet 3 uur en 30 minuten wachten op Dulles International voor de vlucht naar New York.
Ik ben in Nederland geboren en dit staat ook in mijn Nederlandse paspoort, maar ik heb een dubbele nationaliteit ook de Iraanse en waarvoor ik geen ESTA kon aanvragen. Ik ben benieuwd wat ze mij gaan vragen en of ik er doorheen ga komen. Ik denk dat ik er wel doorheen ga komen.
Ik verblijf in Hampton inn by Hilton inclusief Amerikaanse ontbijtbuffet. Ik ben buiten Manhattan, hierdoor heeft het mij een besparing opgeleverd van €1.036,- en ook op de vliegticket ruim €300-500.
Ik heb alles zelf geregeld via CheapTickets en Booking.com
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2023 11:58 ]
Je komt de US binnen op Washington, dus daar is de visum/paspoortcontrole. De vlucht van DC naar NYC is een binnenlandse vlucht waar dus zowel bij vertrek als aankomst geen paspoortcontrole meer is. Op Newark hoef je alleen nog je bagage op te pikken en naar buiten te lopen.Verwijderd schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:38:
[...]
Heb ik in New York Newark Liberty International Airport weer een paspoort controle? Of alleen in Washington DC bij het overstappen. Ik moet 3 uur en 30 minuten wachten op Dulles International voor de vlucht naar New York.
[ Voor 12% gewijzigd door Daniel op 07-04-2023 11:11 ]
Nog niet, maar vanaf 7 mei 2025 gaat RealID in en moet ook op binnenlandse vluchten een ID getoond worden en dat is voor buitenlanders defacto een paspoort.Daniel schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:09:
[...]
De vlucht van DC naar NYC is een binnenlandse vlucht waar dus zowel bij vertrek als aankomst geen paspoortcontrole meer is.
Ik vrees dat ik dit jaar mijn Premier Platinum niet ga halen met enkel vluchten dus ben op zoek naar alternatieven...
Voor Amerikanen hier ookPolarBear schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 15:40:
[...]
Nog niet, maar vanaf 7 mei 2025 gaat RealID in en moet ook op binnenlandse vluchten een ID getoond worden en dat is voor buitenlanders defacto een paspoort.
Maar wist niet dat ze dat gingen invoeren. Ben benieuwd of ze dat ook in Schengen (consequent) gaan doen, nu kan je zonder iets op Schiphol naar Portugal vliegen maar zonder paspoort/ID kaart formeel niet terug (been there, done that, personeel had gelukkig geen stiptheidsactie dus met rijbewijs ingestapt)
Ik hoop van niet, ik heb nog nooit begrepen waarom je voor vluchten binnen Schengen je ID zou moeten tonen (als je geen ruimbagage hebt). Het voegt mijns inziens helemaal niets toe, en voor treinreizen moet je ook geen ID laten zien, en anders zijn er geregeld ook geen grenscontroles.franssie schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 17:26:
[...]
Ben benieuwd of ze dat ook in Schengen (consequent) gaan doen, nu kan je zonder iets op Schiphol naar Portugal vliegen maar zonder paspoort/ID kaart formeel niet terug (been there, done that, personeel had gelukkig geen stiptheidsactie dus met rijbewijs ingestapt)
Het enige wat het toevoegt is dat ze redelijk zeker weten dat Meneer @mfkne ook echt op die vlucht zit/zat en je je ticket niet hebt doorgegeven.mfkne schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 17:31:
[...]
Ik hoop van niet, ik heb nog nooit begrepen waarom je voor vluchten binnen Schengen je ID zou moeten tonen (als je geen ruimbagage hebt). Het voegt mijns inziens helemaal niets toe, en voor treinreizen moet je ook geen ID laten zien, en anders zijn er geregeld ook geen grenscontroles.
Dat betekent, stam + t .
Inderdaad, maar dat is dus alleen interessant vanuit een revenue protection standpunt van de airline, en blijkbaar niet zo 'n groot probleem aangezien KLM bijvoorbeeld op Schengenvluchten (tenminste ex-AMS) normaliter niet om ID vraagt.Apache4u schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 17:36:
[...]
Het enige wat het toevoegt is dat ze redelijk zeker weten dat Meneer @mfkne ook echt op die vlucht zit/zat en je je ticket niet hebt doorgegeven.
Hoezo? Binnen Schengen is het helemaal niet verplicht om iets te tonen om de grens over te steken, en dus ook niet om te vliegen.franssie schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 17:26:
[...]
Maar wist niet dat ze dat gingen invoeren. Ben benieuwd of ze dat ook in Schengen (consequent) gaan doen, nu kan je zonder iets op Schiphol naar Portugal vliegen maar zonder paspoort/ID kaart formeel niet terug (been there, done that, personeel had gelukkig geen stiptheidsactie dus met rijbewijs ingestapt)
Dat gezegd hebbende is het wél verplicht om als buitenlander (en in o.a. Nederland en België ook als niet-buitenlander) een identiteitsbewijs bij je te hebben dus dat probleem zou je helemaal niet moeten kunnen hebben.
Maar je behoort altijd je paspoort (of id-kaart) bij je te hebben als je op reis bent dus het zou je geen probleem op moeten leveren als je opeens gevraagd wordt dat te tonen bij het boarden van een vliegtuig.
Daar hebben ze het nu al zo lang over, moet nog zien of die datum gehaald gaat wordenPolarBear schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 15:40:
[...]
Nog niet, maar vanaf 7 mei 2025 gaat RealID in en moet ook op binnenlandse vluchten een ID getoond worden en dat is voor buitenlanders defacto een paspoort.
Om diezelfde reden is er ook regelmatig een extra ID controle door de marechaussee als je vanuit een van die landen aankomt op Schiphol. Gebeurd niet altijd maar bijvoorbeeld vanuit GR is dit op zo'n ~25 tot 50% van de vluchten het geval.
Sterker nog, bij vertrek vanuit ATH bijvoorbeeld staat er iemand van de NL ambassade (marechaussee?) bij de gate voor elke vlucht die naar NL vertrekt. Alle ID issues (en dat komt regelmatig voor) worden dan direct afgehandeld.
je moet nu ook al identificeren als je in de VS door security gaat en het enige wat veranderd is dat de eisen aan het ID strenger worden.PolarBear schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 15:40:
[...]
gezien het feit dat nog steeds niet alle staten aan de eisen voldoen (18 jaar na dat de eisen zijn vast gesteld) kan het verstandig zijn om vliegvelden in de VS begin mei 2025 even te mijden, tenzij ze de invoering weer vertragen
Verwijderd
Vandaag heb ik mijn reservering aangepast met ruimbagage erbij te kopen via CheapTickets.nl. Voor €156,- heen en terug tot 23KG.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2023 10:58 ]
Ik snap dat je erg uitkijkt naar je trip maar ik vraag me toch wel een beetje af wat het toevoegt aan het topic om elk miniem detail over je reis te posten. Je gaat vliegen, geen maanreis maken. De relevantie voor andere lezers is soms wel erg ver te zoeken.Verwijderd schreef op maandag 10 april 2023 @ 10:51:
Over 7 dagen! Dan begint mijn vakantie avontuur naar New York. Ik vlieg met United Airlines via een overstap op Washington DC Dulles International.
Vandaag heb ik mijn reservering aangepast met ruimbagage erbij te kopen via CheapTickets.nl. Voor €156,- heen en terug tot 23KG.
Straks krijgen we nog een verslag hoe vaak je naar het toilet bent geweest (en waarvoor), hoeveel bestek je kreeg bij het eten en wat de nationaliteit van de piloot was.
[ Voor 4% gewijzigd door Daniel op 10-04-2023 14:01 ]
Misschien heb ik het gemist, maar wat is een 4 stoel selectie? Oh, en het kan misschien lonen om ruimbagage direct via de airline te boeken ipv via een reisbureau. Maar al met al een hele goede deal om voor dat geld op en neer naar New York te kunnen vliegen!Verwijderd schreef op maandag 10 april 2023 @ 10:51:
Over 7 dagen! Dan begint mijn vakantie avontuur naar New York. Ik vlieg met United Airlines via een overstap op Washington DC Dulles International.
Dat betekent, stam + t .
Verwijderd
Ik heb via United Airlines mijn stoelen gereserveerd. Ik wilde voorkomen dat ik straks in de middelste rijen moet zitten. Amsterdam naar New York 2 stoelen (2 vluchten) en New York naar Amsterdam 2 stoelen (2 vluchten) samen totaal €42,48,- Ik zit bij het raam.Apache4u schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:26:
[...]
Misschien heb ik het gemist, maar wat is een 4 stoel selectie? Oh, en het kan misschien lonen om ruimbagage direct via de airline te boeken ipv via een reisbureau. Maar al met al een hele goede deal om voor dat geld op en neer naar New York te kunnen vliegen!
Het was een erg goede deal inderdaad. Ik heb ook gekeken om rechtstreeks op New York te vliegen. Toen waren de prijzen ruim €700-800 om via Amersterdam rechtstreeks te vliegen op New York, en dat was zonder ruimbagage en stoelen!
Ik kijk er al naar uit. Mijn eerste keer naar de Verenigde Staten.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2023 11:38 ]
Ja daarom is het voor mij totaal niet duidelijk. Als ik mijn flying blue nummer toevoeg op de Ita website zie ik geen opties om een gratis stoel te kiezen bijv. Zal anders klm eens een WhatsApp sturen.CyBeR schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:55:
Die staat ook op losse schroeven aangezien Lufthansa bezig is ze over te nemen en dan blijft 't natuurlijk geen SkyTeam member.
Dat gaat 'm niet worden vrees ik: https://www.flyingblue.co...irline/airline-itaairwaysswtimmer schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:47:
Ik vlieg binnenkort voor het eerst met Ita na hun doorstart. Ik begrijp dat volare ook een sky team programma is. Helaas kan ik nergens echt vinden wat dit betekend. Heb ik als platinum toegang tot hun lounge? Met gast? Extra koffers? Op de Ita website zie ik eigenlijk nergens echt staan wat voor rechten ik heb. Ik kan ook niet de vlucht toevoegen in mijn klm app, dus volgens mij is die hele integratie nog moet af.... Iemand ervaring?
Enkel wanneer je via KLM boekt en ITA voert de vlucht uit krijg je XP's & miles. Boeken bij ITA zelf levert niets op als FB Plat en je hebt nergens recht op...
Volgens de skyteam website zou ik ook lounge toegang moeten hebben. Maar het is allemaal onduidelijk en veel pagina's spreken elkaar tegen.fun schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:37:
[...]
Dat gaat 'm niet worden vrees ik: https://www.flyingblue.co...irline/airline-itaairways
Enkel wanneer je via KLM boekt en ITA voert de vlucht uit krijg je XP's & miles. Boeken bij ITA zelf levert niets op als FB Plat en je hebt nergens recht op...
Dat zijn gewoon wet-lease constructies om de drukke zomer door te komen.. dus Transavia heeft geen invloed op het materiaal dat Blue Air heeft.exelletor schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 22:25:
Oei, wat vind ik die Blue Air Boeings bij Transavia maar niet prettig, niet eens Sky Interior bagagebakken die ze bij de meeste andere toestellen wel geinstalleerd hebben. Weet iemand of daar nog verandering in komt en of moeten wij het ermee doen totdat de Airbussen ze aflossen?
TUI huurt Smartwings of Miami Air in. Smartwings gebruikt A320's, Miami Air vliegt met 737's. Maakt allemaal niet uit zolang Henk en Ingrid maar op Antalya aankomen.

[ Voor 13% gewijzigd door Freak187 op 12-04-2023 09:16 ]
Kia Niro-EV 2024
Transavia heeft deze ex-Blue Air vliegtuigen op hun beurt geleased van ALC, zoals ze dat ook voor een deel van hun vloot doen. Het betreft ook geen seizoen lease, maar een permanente lease voor langere tijd.
Begreep ook van de KLM PA dat de Premium Comfort ernstige vertraging heeft doordat er geen materiaal is. Hopelijk geen swap van kist volgende week.
Verwijderd
Ik kom aanstaande maandag aan vanuit Amsterdam Schiphol naar Washington DC Dulles International en dan met een overstap naar New York Newark Liberty. Alles uitgevoerd door United Airlines. In Washington DC wordt ik waarschijnlijk al gecontroleerd bij overstap van International naar binnenlandse vluchten.
Mijn vraag is, wordt ik op 20 april opnieuw gecontroleerd voor de binnenlandse vlucht? Of zijn de grenzen gewoon geopend. Ik neem mijn paspoort wel mee en moet ik ook mijn vacinatie bewijzen laten zien? Dit stukje is nog onduidelijk voor mij.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2023 10:54 ]
Welke toestellen zijn dat dan de ex-Blue Air binnen de Transavia vloot? Welke registratie hebben ze?PWM schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:05:
En ze worden netjes omgebouwd, maar er is geen tijd en materiaal.
PH-HBK
PH-HBL
PH-HBM
PH-HBN
Van dit lijstje is alleen de -HBJ momenteel actief; de rest staat nog in storage.
Lekker late reactie hierop, maar weet je toevallig hoe dat werkt als je aankomt? Gewoon bij de CBP-persoon die je altijd tegenkomt als je het land binnenkomt zeggen dat je enrollment on arrival wil doen?fopjurist schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:10:
[...]
Als je vanuit Dublin naar de VS vliegt, worden alle grens- en douaneformaliteiten in Dublin afgehandeld zodat je eenmaal in de VS niet meer wordt gecontroleerd of ondervraagd en zo naar buiten kunt lopen. Dat heet preclearance en komt op termijn ook op Schiphol. Alleen via dat traject kom je in Dublin uit bij 'enrollment on arrival' voor Global Entry. Als je toevallig in Dublin bent kom je daar niet terecht.
Dublin is niet de enige locatie voor 'enrollment on arrival'. Het kan bij vrijwel elk groot vliegveld in de VS.
De inhoud van deze website doet me wel vermoeden dat het zo werkt, maar ik twijfel er wel aan: https://www.cbp.gov/trave...-entry/enrollment-arrival
Het duurde bij mij 3 weken ofzo voordat ik conditionally approved was. Bericht van de kmar komt vrijwel direct na aanmelding al aan.
Als dat niet zo is, het aangeven bij de CBP officer en dan regelt die het.
De exacte procedure wil nog wel eens verschillen per vliegveld; toen ik 't in Seattle deed moest ik eerst naar de gewone CBP'er, daar aangegeven dat ik EoA wilde doen en die heeft vervolgens (nadat 'ie m'n shit gecheckt had) iemand opgetrommeld om me naar de GE balie te brengen.
[ Voor 46% gewijzigd door CyBeR op 13-04-2023 12:00 ]
We hoeven niet hele reisschema's te delen in dit topic. Kijk even of het een toegevoegde waarde heeft. Zie ook de opmerking van @Daniel die ik dan ook goed begrijpVerwijderd schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:46:
Ik reis met het vliegtuig op 20 april naar Washington DC Ronald Reagan Airport, vanuit New York LaGuardia met American Airlines Airbus A320. Heen 08:00 vertrek en terugvlucht 18:00 vanuit Washington DC Ronald Reagan.
Ik kom aanstaande maandag aan vanuit Amsterdam Schiphol naar Washington DC Dulles International en dan met een overstap naar New York Newark Liberty. Alles uitgevoerd door United Airlines. In Washington DC wordt ik waarschijnlijk al gecontroleerd bij overstap van International naar binnenlandse vluchten.
Mijn vraag is, wordt ik op 20 april opnieuw gecontroleerd voor de binnenlandse vlucht? Of zijn de grenzen gewoon geopend. Ik neem mijn paspoort wel mee en moet ik ook mijn vacinatie bewijzen laten zien? Dit stukje is nog onduidelijk voor mij.
Daniel schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:23:
[...]
Ik snap dat je erg uitkijkt naar je trip maar ik vraag me toch wel een beetje af wat het toevoegt aan het topic om elk miniem detail over je reis te posten. Je gaat vliegen, geen maanreis maken. De relevantie voor andere lezers is soms wel erg ver te zoeken.
Straks krijgen we nog een verslag hoe vaak je naar het toilet bent geweest (en waarvoor), hoeveel bestek je kreeg bij het eten en wat de nationaliteit van de piloot was.
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad
Verwijderd
Ik bedoelde er niets slechts mee. Maar ik dacht omdat het om vliegen gaat of vliegtuigen vandaar dat ik dat deed. Ik ben misschien te enthousiast en heel nieuwsgierig voor deze reis naar de Verenigde Staten op maandag.Outerspace schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:45:
[...]
[mbr]We hoeven niet hele reisschema's te delen in dit topic. Kijk even of het een toegevoegde waarde heeft. Zie ook de opmerking van @Daniel die ik dan ook goed begrijp :)[/mbr]
[...]
Ik heb hier vaak vluchtschema's voor bij zien komen.
[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2023 14:42 ]
En het liefst een papieren boarding card zodat een TSA officer er allemaal onbegrijpelijke krabbeltjes op kan zettenCyBeR schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:20:
Tussen DCA en LGA is er geen grens. Geen controle dus. Paspoort wel nodig voor TSA.
Ik denk dat veel mensen jouw vluchtschema inmiddels kunnen dromen.Verwijderd schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:05:
[...]
Ik heb hier vaak vluchtschema's voor bij zien komen.
Verwijderd
Het gaat om Boeing 787-8
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2023 20:59 ]
Als je wilt werken aan boord kan het handig zijn, maar als het is om jezelf te vermaken zijn er genoeg andere opties. Tijdens de eerste vlucht heb je tijd voor ongeveer drie films. De vlucht van Washington naar Newark is vrij kort en als je aan het raam zit hoef je je niet te vervelen. Zelfs als je niet voor Wifi betaalt, kun je aan boord Whatsapp of iMessage gebruiken om je neef te laten weten dat je eraan komtVerwijderd schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:57:
Ik zal geen schema's meer posten. Maar heeft iemand ervaring met United Airlines Wi-Fi Internet? Wat ik heb gehoord $18 of $20 voor de gehele vlucht aanboord van het vliegtuig. Raden jullie dat aan?
Heen in comfort:
12-06 TP673 AMS > LIS
13-06 TP1128 LIS > TFS
(waarschijnlijk laten we ruimbagage doorcheken)
Terug in business:
20-06 TP1127 + TP668 AMS > LIS > AMS (overstap van 3 uur)
We hebben al een equipment change gehad, daardoor 5 gereserveerde stoelen voor 2 pax die nergens op sloegen. Ticket aangemaakt en de volgende dag was dat opgelost.
Bij de upgrade naar business (na het boeken pas) konden we de gewenste stoelen niet aanklikken. Ook dit weer laten corrigeren en staat nu nog goed.
Vervolgens een schedule change. We hadden oorspronkelijk de heenvlucht op 1 dag, met een overstap van 45 minuten. Deze werd ingekort tot 40 en daarmee onder de minimum connection time voor LIS. Gebeld, computerstoring, kon niet omboeken. Week later nog een keer gebeld en in 15 minuten ofzo waren we omgeboekt.
Dus tot zover overal zelf achteraan gezeten omdat TAP natuurlijk niets communiceert. Verder zijn we ervaren genoeg met vertraging hebben, en houden we altijd rekening met het verlies van ruimbagage. Dan zou 't goed moeten komen toch?
Delta heeft gratis WiFi gedurende de vlucht voor whatsapp etc (zonder afbeeldingen) maar genoeg om in contact te zijn met de mensen die je ophalen en wat chatgroepjes bij te lezen. Bij KLM maar liefst een uur
Je kan op de website van jouw mij opzoeken wat ze gratis aanbieden, maar ik vind het het geld niet waard.
Zelf gooi ik mijn tablet of telefoon vol met comedy shows (want die werken ook prima met je ogen dicht),een paar films wat podcasts en de kink 1500 (als de top 2000 voor jou beter werkt is dat ook prina
edit: en koop een paar noice cancelling headphones of oordoppen, desnoods van Kruidvat oid, of neem oordoppen mee. Dat luistert en slaapt beter.
[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 14-04-2023 00:22 ]
Vergeet een oogmasker niet als je niet tegen de flitsende actiescenes op de schermpjes van je buren kan terwijl je wil slapenfranssie schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 00:02:
@Verwijderd
edit: en koop een paar noice cancelling headphones of oordoppen, desnoods van Kruidvat oid, of neem oordoppen mee. Dat luistert en slaapt beter.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
- We Are Borg
Zoals je al zegt rekening houden met het verlies van bagage. Daarbovenop:ShitHappens schreef op donderdag 13 april 2023 @ 23:12:
Even sanity check... Met wat voor dingen, die het "Take another plane" antwoord toepasselijk maken, zouden we nog rekening moeten houden?
1. Overal bussen want dat is de moderne manier van in en uitstappen
2. Opgejaagd worden op LIS (want je bent sowieso vertraagd wat de overstap krapper maakt) door onvriendelijk TAP personeel. Om vervolgens aan te komen bij je volgende vlucht die uiteraard ook vertraagd is.
3. Onvriendelijk personeel aan boord: ze balen dat je bent komen opdagen, dus vergeef de norse blik van de crew en doe vooral niks vragen om het een beetje dragelijk voor ze te maken. Verschil in business is dat ze op minder mensen meer onvriendelijke crew hebben.
4. Als je met kinderen reist: discussie over wie waar mag zitten. De regels op de heenvlucht zijn geen indicatie voor de regels van de terugvlucht.
5. Aparte incheckbalie voor business is er zeker, maar ja, als er geen personeel is om het te bemannen (want we vinden ons werk echt niet leuk), dan mag je achteraan aansluiten in de eco rij.
6. Mocht je na het haasten even willen bijkomen: geen probleem. Plof op je stoel en de piloot wacht graag nog een uurtje extra voordat hij heeft besloten dat er echt geen (legale) rede is om de vlucht te annuleren en naar huis te gaan. Verwacht in business geen pre departure service terwijl je bijkomt: als je dat verwacht, take another p….Je begrijpt het wel
Neem verder voldoende water mee want de service aan boord start als we echt na een paar uur klaar zijn met het geklaag van mensen dat ze iets te drinken willen. In business heb je dan een klein flesje water, maar denk niet dat je het flesje water van de lege stoelen naast je kunt pakken: daar heeft de crew wel tijd voor genomen om zo snel mogelijk voor het opstijgen alles weg te halen.
Vraag of ze de wijnfles op de terugweg in business willen laten staan. Daarmee kan je het eten beter wegspoelen en als je glas leeg is kan je tenminste bijvullen: niet verwachten dat de crew dat namelijk doet: leeg is leeg.
Je enige voordeel is dat er geen mondkapjes plicht meer is bij TAP: ze waren 1 van de laatste om het af te schaffen. Want als dat er nog was moest je oppassen dat als je laatste kauw beweging klaar was je binnen 1 sec je mondkapje weer op had. Op straffe van het niet terug krijgen van je bagage op je eindbestemming…. Oh wacht

Tip: neem een goede verzekering voor de koffers die je kwijt raakt. Een ticket daarvoor indienen betekent maanden kijken naar dezelfde status. Als je belt kunnen ze de status die je online ziet wel voor je voorlezen als je dat fijn vindt. Adres in NL zitten ze niet meer dus eventuele postduiven die je die kant op stuurt komt retour.
Have fun met TAP
[ Voor 34% gewijzigd door We Are Borg op 14-04-2023 08:57 ]
Je zit er (weer) beetje naast, bij KLM ook de gehele vlucht.franssie schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 00:02:
@Verwijderd
offtopic:
Delta heeft gratis WiFi gedurende de vlucht voor whatsapp etc (zonder afbeeldingen) maar genoeg om in contact te zijn met de mensen die je ophalen en wat chatgroepjes bij te lezen. Bij KLM maar liefst een uur
BronGratis berichten sturen tijdens de gehele vlucht
Op intercontinentale vluchten met WiFi kunt u gedurende de hele vlucht gebruikmaken van onze gratis Message Pass. Hiermee verstuurt en ontvangt u tekstberichten via WhatsApp, Messenger, WeChat en vergelijkbare services.
[ Voor 32% gewijzigd door Fly-guy op 14-04-2023 08:38 ]
Dan kan je via een aparte security naar binnen en hoef je niet in de rij te staan. Voor.... 155,- per enkele reis

Voor degene die nog twijfelen of rijen een verdienmodel geworden zijn.
:strip_exif()/f/image/338vDA5bIKvO2NeIOedk6G5m.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 43% gewijzigd door PWM op 14-04-2023 11:11 ]
Oh dat is ook vreemd, tenslotte bieden ze https://www.schiphol.nl/nl/pagina/timeslots/ ook aan (gratis). Al heb ik geen idee hoeveel "rij" je dan alsnog hebt.PWM schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:05:
Schiphol introduceeert iets nieuws. Schiphol Timesaver.
Dan kan je via een aparte security naar binnen en hoef je niet in de rij te staan. Voor.... 155,- per enkele reis![]()
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Vlieg best wel eens low-cost (easyjet bijvoorbeeld). Over een paar weken met Ryanair en dat is echt jaaaaaaren geleden. Verder geen bagage, alleen een rugzakje.
Zie ik nu dat Ryanair nog kariger is qua wat ze toestaan voor "onder de stoel". Namelijk 40x25x20. Naja mijn normale rugzak is 45x15x35. Nooit problemen mee gehad en past natuurlijk gewoon perfect onder de stoel.
Iemand onlangs met Ryanair gevlogen? Ja koffertjes zullen ze er wel uit vissen maar gewoon een rugzakje? Ja kan ook een kleinere rugzak kopen of bijbetalen maar hij past echt wel onder de stoel dus vind het eigenlijk maar onzin.
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Waar lees je dit? Want ik kan er niks over vinden. Wel die timeslots (Schengen-only) maar die zijn gratis. Bizar bedrag ook, Privium Basic is dezelfde prijs.PWM schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:05:
Dan kan je via een aparte security naar binnen en hoef je niet in de rij te staan. Voor.... 155,- per enkele reis![]()
[Afbeelding]
Edit: jezus wat een nonsens. Lijkt op een soort uitgeklede vip-service?
[ Voor 4% gewijzigd door Daniel op 14-04-2023 11:25 ]
Lijkt op een money-grab.Daniel schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:15:
[...]
Edit: jezus wat een nonsens. Lijkt op een soort uitgekleden vip-service?
Ben wel blij dat het alleen Schengen is. Ik weet niet hoe het geïmplementeerd wordt maar laat mij Internationaal lekker met Privium de rijen voorbijlopen en hopen dat dit experiment mislukt.
[ Voor 31% gewijzigd door PolarBear op 14-04-2023 11:26 ]
Dat is dan nieuw. In november jl namelijk niet. Ook niet in BC. maar goed te zien dat KLM dit heeft aangepast, het was nogal karig. Is hier ook ter sprake gekomen, inclusief MAC wijzigen overigens. Dat jij een KLM fanboy bent en ik niet is wel duidelijkFly-guy schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:35:
[...]
Je zit er (weer) beetje naast, bij KLM ook de gehele vlucht.
[...]
Bron
Met de verwachte drukte in de meivakantie zal het een succesvol product worden vrees ik...PWM schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:05:
[Afbeelding]

Gelukkig hebben mijn vrouw en ik sinds afgelopen zomer Privium, evenals m'n schoonmoeder die in de meivakantie ook meereist.
Sometimes you need to plan for coincidence
Het zou je verbazen hoe ver je van de werkelijkheid af zit inmiddels....franssie schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:32:
[...]
Dat jij een KLM fanboy bent en ik niet is wel duidelijk
Wil je hier eens laten weten?Hmmbob schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:54:
Maandag de time-slot service DUSgateway op Dusseldorf eens uitproberen. Kijken of dat voordeel biedt ten opzichte van de reguliere security. Die is een beetje hit&miss - normaal loop ik zo door maar als er vakanties zijn dan is het ineens loeidruk....
The best is yet to come
En komt daar blijkbaar voorlopig ook niet uit: https://www.volkskrant.nl...-of-geannuleerd~b3012f21/BounceCloud schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:32:
PH-HBJ
PH-HBK
PH-HBL
PH-HBM
PH-HBN
Van dit lijstje is alleen de -HBJ momenteel actief; de rest staat nog in storage.
Wij gaan volgende week zaterdag naar de US. Mijn vrouw en ik hebben Privium. Mag je bij de paspoort controle nu wel of niet de Privium rij nemen met de kinderen, waarbij je als je vooraan bent in plaats van rechtsaf naar de machines, rechtdoor naar de KMAR gaat.
Vijfde keer vragen en dat antwoord teltPWM schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:07:
Ik heb het nu 4x gevraagd en 2 verschillende antwoorden gekregen, namelijk JA en NEEDus hier maar even:
Wij gaan volgende week zaterdag naar de US. Mijn vrouw en ik hebben Privium. Mag je bij de paspoort controle nu wel of niet de Privium rij nemen met de kinderen, waarbij je als je vooraan bent in plaats van rechtsaf naar de machines, rechtdoor naar de KMAR gaat.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Het formele antwoord is NEE. Kinderen onder de 12 kunnen geen Privium hebben en worden dus ook niet toegelaten in de Privium-lane (je kunt voor kinderen tussen de 12 en 21 wel Privium Partner aanschaffen als ze minimaal 1.55m lang zijn maar ja, is weer 110 piek). Je wordt doorverwezen naar de normale rij, ook al beschikt ieder ander in het reisgezelschap wel over Privium. Ik heb me er al eens eerder over verbaasd dat Schiphol voor deze toch niet heel verbazingwekkende use-case waarbij de ouders de volle mep lappen voor Privium geen oplossing met voorrang biedt - want bij security mag het wél.PWM schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:07:
Ik heb het nu 4x gevraagd en 2 verschillende antwoorden gekregen, namelijk JA en NEEDus hier maar even:
De KMAR-shortcut is bedoeld voor weigerende Privium-kaarten, passagiers die assistentie nodig hebben en andere vormen van voorrang (crew etc). Maar je kunt natuurlijk mazzel hebben dat je een medewerker treft die je wel toelaat.
[ Voor 8% gewijzigd door Daniel op 14-04-2023 14:22 ]
even uit mijn hoofd heeft de 787-8(?) een ander systeem (panasonic ofzo) dus mocht daarin je vlucht geweest zijn dan kan dit inderdaad het geval zijn, ik weet niet of dit de laatste maanden veranderd is maar deze vluchten waren de enige waar dit voor mij zo was, bijv in de 777 werkte het gewoon de hele vlucht en in een 737 dacht ik kon ik ook foto's versturen laatst.franssie schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:32:
[...]
Dat is dan nieuw. In november jl namelijk niet. Ook niet in BC. maar goed te zien dat KLM dit heeft aangepast, het was nogal karig. Is hier ook ter sprake gekomen, inclusief MAC wijzigen overigens. Dat jij een KLM fanboy bent en ik niet is wel duidelijk
steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1
Wat een toeval, één jaar nadat de misere begon en net voordat de meivakantie begint. Over een paar dagen dan via de pers "Schiphol waarschuwt voor monsterrijen tijdens meivakantie" laten melden. Vervolgens: Kassa!PWM schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:05:
Was een 787 inderdaad. Maar blijkbaar is dat veranderd in de afgelopen maanden, ten goede.mrsar schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:49:
[...]
even uit mijn hoofd heeft de 787-8(?) een ander systeem (panasonic ofzo) dus mocht daarin je vlucht geweest zijn dan kan dit inderdaad het geval zijn, ik weet niet of dit de laatste maanden veranderd is maar deze vluchten waren de enige waar dit voor mij zo was, bijv in de 777 werkte het gewoon de hele vlucht en in een 737 dacht ik kon ik ook foto's versturen laatst.
Verwijderd
Ik heb de Buds 2 Pro met noise cancelling en deze heb ik bij me aanstaande maandag
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2023 14:27 ]
MET EEN TAXIMeerdere reizigers melden boos gedupeerd te zijn door de problemen bij de vakantievlieger. Ook Marga van der Vlugt kwam in de knel door de problemen bij de groengekleurde airline. Ze reageert vanuit Benidorm. „Op 4 april zijn we vertrokken naar mijn vakantieadres vanaf Schiphol. Daags ervoor kregen we een mail dat de terugvlucht op Eindhoven zou plaatsvinden.”
Van der Vlugt ging bellen en mailen, maar kwam niet verder. „Er is geen bus die ons naar Schiphol zou moeten brengen. We moeten maar zien hoe wij als zeventigers in de nacht weer op Schiphol komen.”
Echt mensen

Ja maar dat is nieuw, voorheen was 't max een uur gratis messagen.Fly-guy schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:35:
[...]
Je zit er (weer) beetje naast, bij KLM ook de gehele vlucht.
[...]
Bron
Waarom zouden ze op de terugweg 's nachts op Schiphol moeten zijn? Zoek beter uit hoe je naar huis komt lijkt me.PWM schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:43:
Tienduizenden reizigers de dupe door vliegtuigtekort Transavia
[...]
MET EEN TAXI
Echt mensenDe zelfredzaamheid van vakantiegangers. In plaats van je tijd te verdoen was 1 belletje genoeg geweest, naar de taxicentrale voor een reservering.
Ik gok een auto op Lang ParkerenCyBeR schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:06:
[...]
Waarom zouden ze op de terugweg 's nachts op Schiphol moeten zijn? Zoek beter uit hoe je naar huis komt lijkt me.
Nou ik vind dat er wel iets meer van een luchtvaartmaatschappij verwacht mag worden als je een dikke 100 km van de geboekte plek wordt gedropt omdat zij hun planning en materieel niet op orde hebben. Natuurlijk kan je zelf het regelen (en mag je zelfredzaamheid verwachten) tegelijkertijd vind ik het ook vrij onacceptabel dat Transavia er mee weg kan komen om je op Eindhoven af te zetten.PWM schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:08:
[...]
Ik gok een auto op Lang ParkerenMaar anders ook een valid point
Zouden ze bij KLM/Transavia na het overnemen van de directeur van NS nu ook de bedrijfsvoering overnemen?Daniel schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:00:
[...]
En komt daar blijkbaar voorlopig ook niet uit: https://www.volkskrant.nl...-of-geannuleerd~b3012f21/
De NS heeft dezelfde problemen met het in gebruik nemen van treinen: op het laatste moment komen ze er achter dat ze er toch niet mee kunnen rijden.
Spel en typfouten voorbehouden
Heel veel mensen die niet weten of een taxi wel vergoed gaat worden, en al zeker niet een paar honderd euro klaar hebben liggen voor de kosten daarvan.PWM schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:15:
Wees blij als ze niks regelenDan kan je tenminste zelf die taxi pakken, in plaats van eerst nog 30 minuten op een bus te wachten en daarna met 80km/u naar Schiphol te tuffen.
Ik vind dat je van Transavia wel mag verwachten dat zijn dat regelen bij landing.
Signatures zijn voor boomers.
Wat ik er van begrepen heb, officieel volgens voorwaarden niet. Maar gaat wel meestal gewoon goed.PWM schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:07:
Daniel schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:00:
[...]
En komt daar blijkbaar voorlopig ook niet uit: https://www.volkskrant.nl...-of-geannuleerd~b3012f21/
Wordt deze vervolgschade serieus niet vergoed door de airline/reis- en/of annuleringsverzekeringen?Passagiers van wie de vlucht na veertien dagen vertrekt en wier plannen zijn gewijzigd of geannuleerd, hebben pech en krijgen geen compensatie. Ook de overige kosten die dan zijn gemaakt, zoals voor hotelboekingen, huurauto’s of concertkaartjes, worden niet door Transavia vergoed.
(..)
Volgens de bond is er geen enkele reisverzekering die deze vervolgschade vergoedt.
Weer wat geleerd...
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:
Chrome Extensie
Wikipedia: List of airports by IATA code: A
Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.
Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.
Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2