Maar de vluchten lijken meestal ook wel gewoon vol te zitten
[ Voor 38% gewijzigd door mrsar op 17-03-2023 14:02 ]
steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 13:47
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Ik lees het (hier) steeds meer: is er wat veranderd bij KLM? Ik dacht dat een upgrade even zeldzaam was als een BBB eerste kamerzetel....oh wacht

Ik zou liever vanaf Schiphol reizen aangezien ik daar iets sneller met de trein kan komen, en dan niet hoef over te stappen. Maar dit prijsverschil vind ik wel heel groot.
Volgens mij is de vlucht van Schiphol naar Barcelona bij beide dezelfde vlucht.
Kan ik de reis vanaf Dusseldorf boeken, maar gewoon in Amsterdam pas opstappen?
Vanaf Dusseldorf via Amsterdam naar Barcelona
/f/image/dTEzkLliYos6KGrHxr0Ver8R.png?f=fotoalbum_large)
Vanaf Amsterdam naar Barcelona
/f/image/iK7KSnvWb93mH3ihtlExmAfy.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 19-03-2023 14:12 ]
Nee, dan ben je een no-show. Prijsverschillen hebben deels te maken met transit vs vertrekpassagier.Ernemmer schreef op zondag 19 maart 2023 @ 13:57:
Kan ik de reis vanaf Dusseldorf boeken, maar gewoon in Amsterdam pas opstappen?
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Maar op de terugweg kan je in principe de vlucht naar Düsseldorf wel skippen (mits je geen ingecheckte bagage hebt).gambieter schreef op zondag 19 maart 2023 @ 14:16:
[...]
Nee, dan ben je een no-show. Prijsverschillen hebben deels te maken met transit vs vertrekpassagier.
Vooropgesteld dat je van plan ben de komende tijd niet nog een keer met KLM te vliegen. Je checkt in voor dat segment en bent dus een no-show. Daar houden ze niet zo van.Mawlana schreef op zondag 19 maart 2023 @ 16:06:
[...]
Maar op de terugweg kan je in principe de vlucht naar Düsseldorf wel skippen (mits je geen ingecheckte bagage hebt).
Als je no-show bent op de laatste leg retour bedoel ik
[ Voor 32% gewijzigd door Borromini op 19-03-2023 18:04 ]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Ik zou in dit geval lekker vanaf DUS vliegen eigenlijk. En overweeg ook dan eventueel een retour te kopen, kost namelijk hetzelfde. Wellicht nuttig/bruikbaar als je ook nog terug wilt vliegen.
/f/image/hfCUjlQH70Mw8Cn1Kb0spa74.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 49% gewijzigd door Xandrios op 19-03-2023 18:06 ]
Als je het vaak doet kan 't gevolgen hebben voor je FB punten, en als je 't heel vaak doet komen ze mogelijk achter je aan voor het tariefsverschil tussen wat je gekocht hebt en wat je gevlogen hebt (aannemende dat je dat gedaan hebt om goedkoper uit te zijn.)Borromini schreef op zondag 19 maart 2023 @ 18:01:
Los van het feit dat het niet netjes is... Wat kan KLM dan doen bij een nieuwe boeking? Of wat doen ze dan?
Als je no-show bent op de laatste leg retour bedoel ik.
Maar als je een enkele keer zoiets doet, is er geen probleem.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Als je er vaker naartoe gaat maar de details nog niet kent werkt dit prima. Je kunt bij KLM zelfs de luchthavens aanpassen (bijv. MAD-AMS terug doen een keer) maar dat kan tot grotere tariefstijging leiden. Ik heb dit binnen de VS en binnen Zuid-Amerika al gedaan en dat ging prima zonder extra kosten in mijn geval. Vaak moet je wel de klantenservice bellen als je ook het land wil aanpassen.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Iemand een idee of het straks uberhaupt de moeite waard gaat zijn om naar compensatie opties te kijken/vragen? Heb sterk het vermoeden dat de vertraging niet gerelateerd is aan de staking. Maar bewijs dat maar eens..
Signatures zijn voor boomers.
Uiteindelijke vertraging was..4 uur en een paar minuten, als je meet tot het moment dat de deur open gaat. Ik ga er van uit dat dat het meetpunt is. Crew leek zich bewust te zijn van de 4 hr limiet en was fanatiek aan het checken om de deur zsm te openen.
Heb ergens het gevoel dat ik hier wel een case heb voor compensatie, maar zal wel weer een gevecht gaan worden ben ik bang.
Nee, ze zijn (veel) erger met het naleven van wettelijke regels....... maar dat is mijn ervaring.CyBeR schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 04:35:
't is geen ryanair he.
Wellicht heb jij andere ervaringen
Verwijderd
Zo'n beetje alle widebodies en nieuwe zuinige smallbodies zoals de A321(X)LR en de 737MAX. Air Canada vliegt vanaf London met de 737MAX naar Halifax. Air Transat voert vanuit Canada geregeld vluchten uit naar Europa met de A321LR, JetBlue vliegt vanaf New York en Boston naar London en ook Aer Lingus, TAP en SAS gebruiken de A321neo voor trans-Atlantische vluchten.Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 01:42:
Ik vlieg binnenkort met UNITED 787-8 de Atlantische Ocean over. Maar met welke andere typen model vliegtuig kan dit nog meer. Ik dacht aan een 737-900 maar die haalt weer 4.300 KM volgens de specificaties. Airbus series? British Airways doet zelfs Londen naar New York JFK met een Airbus A318
Die A318 route tussen London LCY en New York JFK vliegt sinds 2020 niet meer (iets met COVID...) en komt ook niet meer terug. Op de heenweg was er trouwens altijd een tankstop in Shannon omdat die kist niet vol vanaf LCY kon vertrekken en ook om alvast de douane formaliteiten voor de USA in Ierland af te handelen. De terugvlucht was non-stop.
Good old BA1JRR schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 02:21:
[...]
Zo'n beetje alle widebodies en nieuwe zuinige smallbodies zoals de A321(X)LR en de 737MAX. Air Canada vliegt vanaf London met de 737MAX naar Halifax. Air Transat voert vanuit Canada geregeld vluchten uit naar Europa met de A321LR, JetBlue vliegt vanaf New York en Boston naar London en ook Aer Lingus, TAP en SAS gebruiken de A321neo voor trans-Atlantische vluchten.
Die A318 route tussen London LCY en New York JFK vliegt sinds 2020 niet meer (iets met COVID...) en komt ook niet meer terug. Op de heenweg was er trouwens altijd een tankstop in Shannon omdat die kist niet vol vanaf LCY kon vertrekken en ook om alvast de douane formaliteiten voor de USA in Ierland af te handelen. De terugvlucht was non-stop.
Heb m in 2017 gedaan, briljant
Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat
Toch een slap aftreksel van de 'echte' BA1 op 58.000 feet met mach 2.0. Helaas heb ik die tijd als passagier niet mogen meemaken. Heb alleen in de Concorde gezeten in het Museum of Flight in Seattle. Toch best een krap hok zo'n Concorde.Good old BA1
Heb m in 2017 gedaan, briljant
[ Voor 20% gewijzigd door JRR op 22-03-2023 02:41 ]
Ja, en als dat vliegtuig te laat was vanwege een technisch mankement dan valt dat gewoon onder de compensatieregeling en krijg je die dus gewoon.appie39 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:53:
[...]
Nee, ze zijn (veel) erger met het naleven van wettelijke regels....... maar dat is mijn ervaring.
Wellicht heb jij andere ervaringen
:strip_exif()/f/image/TnDMiOLDrIqBnRTKqIt6sXwI.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder is BA inmiddels de Primark onder de airlines. Aan de oppervlakte lijkt het heel wat maar in de praktijk rammelt het aan alle kanten. Zowel heen- als terugvlucht gingen 30 minuten te laat weg vanwege eindeloos geschuif met handbagage.
En Heathrow T5 is diepe ellende.
De BA lounges zijn ook echt slecht. Matig eten, weinig keus en vooral overvol.Daniel schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:27:
Best schattig, deze ‘afternoon tea’ op een vlucht van 45 minuten van LHR naar AMS.
[Afbeelding]
Verder is BA inmiddels de Primark onder de airlines. Aan de oppervlakte lijkt het heel wat maar in de praktijk rammelt het aan alle kanten. Zowel heen- als terugvlucht gingen 30 te laat weg vanwege eindeloos geschuif met handbagage.
En Heathrow T5 is diepe ellende.
Weinig thee ook.Daniel schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:27:
Best schattig, deze ‘afternoon tea’ op een vlucht van 45 minuten van LHR naar AMS.
[Afbeelding]
[ Voor 23% gewijzigd door Hmmbob op 22-03-2023 11:48 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
- als je een partner wilt toevoegen voor €110, moet je dan geregistreerd partnerschap hebben/getrouwd zijn? Met andere woorden zou mijn vriendin in aanmerking komen?
- zo ja, heeft zijn toegang tot alle voordelen als zij alleen reist of alleen wanneer we samen zijn?
- eerder in dit topic werd gevraagd of je gebruik mag maken van de non-schengen privium lounge wanneer je een Schengen vlucht hebt, maar ik kon niet echt een eenduidig antwoord vinden.
- heeft het zin om eerder dan de geplande afspraak op te komen dagen? Of is het zo druk dat je wordt weggestuurd?
Kleine side note dat ik het via American Express heb, maar mijn partner gebruikt de partner kaart zonder dat we geregistreerd partner oid zijn.JP_Frost schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:38:
- als je een partner wilt toevoegen voor €110, moet je dan geregistreerd partnerschap hebben/getrouwd zijn? Met andere woorden zou mijn vriendin in aanmerking komen?
Nee, ze mag volgens mij niet alleen de lounge in. Ze mag wel priority bij de security en de iris scan gebruikenJP_Frost schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:38:
- zo ja, heeft zijn toegang tot alle voordelen als zij alleen reist of alleen wanneer we samen zijn?
Dat mag en kan, ik doe het vaker. Je kan via de iris scan tussen non-schengen en schengen bewegen.JP_Frost schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:38:
- eerder in dit topic werd gevraagd of je gebruik mag maken van de non-schengen privium lounge wanneer je een Schengen vlucht hebt, maar ik kon niet echt een eenduidig antwoord vinden.
Ik ben 3x overdag langsgeweest en werd toen telkens geweigerd. Toen ik 's ochtends gelijk bij het openen van de lounge kwam was het geen probleem om me te helpen.JP_Frost schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:38:
- heeft het zin om eerder dan de geplande afspraak op te komen dagen? Of is het zo druk dat je wordt weggestuurd?
Ben wel benieuwd of ik dan nog door de douane moet. We gaan het zien.
In de VS hebben ze geen transferzone. Dus je gaat de VS officieel in en moet dus ook een ESTA/visum hebben.FreakNL schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 23:52:
Door de douane lijkt me niet, je gaat toch in Houston het land niet in?
Ja, het gaat om een levenspartner. Er staat nergens hoe ze dat definiëren maar er moet in ieder geval gebruik gemaakt worden van hetzelfde adres.JP_Frost schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:38:
Ik heb een paar vragen aangaande privium plus:
Thuiswonende kinderen tussen de 12 en 21 kunnen overigens ook Partner worden.
Als ze alleen reist is de Partner-kaart in de praktijk een basic-abonnement: je hebt alleen recht op priority security en grenspassage via irisscan. Je hebt geen recht op parkeren in de Privium-garages, business class inchecken of de lounge. Als je samen reist mag ze wel met jou mee de lounges in.- zo ja, heeft zijn toegang tot alle voordelen als zij alleen reist of alleen wanneer we samen zijn?
Het zou wel raar zijn dat de airline van @kootje70 daar niets over gezegd heeft.menzo schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 00:03:
[...]
In de VS hebben ze geen transferzone. Dus je gaat de VS officieel in en moet dus ook een ESTA/visum hebben.
En douane (waar kootje70 het over heeft) is wat anders dan immigratie/paspoortcontrole.
Als bagage doorgecheckt wordt zul je dus niet met je koffers langs douane gaan.
[ Voor 3% gewijzigd door Wally2002 op 23-03-2023 07:03 ]
Op de meeste plekken is 't vliegtuig -> CBP (paspoort) -> bagageband -> nog een keer CBP (douane) -> buiten. Als je bagage doorgecheckt wordt loop je bij die laatste gewoon naar buiten. D'r zijn ook een paar plaatsen (o.a. SEA) waar ze 't proces aangepast hebben, daar haal je dan eerst je bagage op en dán pas ga je naar CBP.
En inderdaad ze doen in de VS niet aan transit dus je bent wat hun betreft altijd een aankomende (en daarna direct vertrekkende) passagier die dus het land in moet. Dat is een gevolg van dat ze geen uitgaande paspoortcontrole hebben, en dus ook geen transit zone. De enige controle is als je van een internationale (niet-precleared) vlucht aankomt. Vertrekkend is er dus ook geen verschil meer tussen een passagier die naar een binnenlandse of naar een buitenlandse bestemming vertrekt.
Voor de meesten van ons Europeanen is dat geen probleem, je betaalt een paar dollar voor de ESTA en klaar, maar als je niet in aanmerking komt voor een ESTA, bijvoorbeeld omdat je in Iran geweest bent o.i.d., heb je dus een probleem en heb je een volwaardig visum nodig om via de VS te reizen.
[ Voor 46% gewijzigd door CyBeR op 23-03-2023 07:24 ]
[ Voor 12% gewijzigd door Halldor op 23-03-2023 11:37 ]
Goede aanvulling. Heb ook wel gehoord dat men bij vertrekkende vluchten steekproefsgewijs bij de gate controleert op goederen/geld/drugs die uit het land gaan (alhoewel dat ook Canada kan zijn geweest).CyBeR schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 07:17:
Paspoortcontrole (immigration) en douane (customs) zijn meestal twee aparte organisaties maar worden in de VS door dezelfde organisatie gedaan: CBP.
Op de meeste plekken is 't vliegtuig -> CBP (paspoort) -> bagageband -> nog een keer CBP (douane) -> buiten. Als je bagage doorgecheckt wordt loop je bij die laatste gewoon naar buiten. D'r zijn ook een paar plaatsen (o.a. SEA) waar ze 't proces aangepast hebben, daar haal je dan eerst je bagage op en dán pas ga je naar CBP.
ja:Halldor schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:36:
Ik heb van de week tickets geboekt bij China Southern naar Beijing. Nu krijg ik een email dat zowel de heen en terugreis beide met 1 dag is verplaatst. Kan ik nu CZ vragen om mij kostenloos om te boeken naar KLM op de oorspronkelijke data? En blijven dan dezelfde voorwaarden van toepassing (o.a. ruimbagage)?
Zie https://www.csair.com/en/tourguide/faq/flight/hbqxybg.shtmlIf the cancellation or delay is ascribable to us for reasons like airplane maintenance and flight reallocation, we will take the following measures in addition to the two measures mentioned above: change the route of original tickets and arrange related passengers to take other flights and/or other carriers to the destination, or to the transit place, with refund but without supplement for the price gap for flight ticket, extra luggage charge and other service fees.
Je kan ook bij de omgeboekte vluchten blijven en €1200 claimen (https://europa.eu/youreur...index_en.htm#cancellation)
Bedankt voor de link, ik kon dit zo snel niet vinden op de website.Daniel schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:07:
[...]
ja:
[...]
Zie https://www.csair.com/en/tourguide/faq/flight/hbqxybg.shtml
Je kan ook bij de omgeboekte vluchten blijven en €1200 claimen (https://europa.eu/youreur...index_en.htm#cancellation)
Compensatie is niet aan de orde omdat de vluchten pas in mei zijn.
Moest wel opnieuw door security. Dit werd dus al in Sydney en in het vliegtuig aan gegeven.
Smooth en vlot 😏
Of het echt smooth gaat weten we pas als je in Amsterdam bentkootje70 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 18:57:
Zit nu in Houston. Wel door paspoort-contrôle. Ik kon de bagageband dus voorbij lopen.
Moest wel opnieuw door security. Dit werd dus al in Sydney en in het vliegtuig aan gegeven.
Smooth en vlot 😏
https://www.schiphol.nl/nl/mijn-reisdag/vandaagSkyaero schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:28:
Hoe zijn de rijen op dit moment bij Schiphol? Ik vlieg zondagochtend richting Mallorca. Ik ben een gewone toerist en heb dus geen Privium of business class,
misschien helpt dit
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Verwijderd
Ik moet aan United Airlines €70 betalen voor mijn ruimbagage tot 23KG. Ik heb 1 koffer bij mij.
Hoe kan ik dit betalen bij de check-in? Kan ik dit op Schiphol betalen met mijn pin pasje of kan dit met een Visa kaart betalen? Of moet ik contant los geld op zak hebben?
Op de terugvlucht naar Amsterdam betaal ik dus op Newark Liberty International Airport voor mijn ruimbagage tot 23KG? Kan ik niet op Schiphol meteen ook voor de terugvlucht betalen?
Er staat heen €70 en terug ook €70
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2023 11:37 ]
Makkelijkste is prepay (kan nu al voor heen- en terugweg) of bij het online inchecken. Op de luchthaven kan ook, bij de balies op Schiphol staat gewoon een pinapparaat. Je kunt voor zover ik weet niet op Schiphol ook al voor je terugreis betalen.Verwijderd schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 11:33:
Ik heb nog een vraagje: Mijn vakantie komt steeds dichterbij 17 april vertrek.
Ik moet aan United Airlines €70 betalen voor mijn ruimbagage tot 23KG. Ik heb 1 koffer bij mij.
Hoe kan ik dit betalen bij de check-in? Kan ik dit op Schiphol betalen met mijn pin pasje of kan dit met een Visa kaart betalen?
Op de terugvlucht naar Amsterdam betaal ik dus op Newark Liberty International Airport voor mijn ruimbagage tot 23KG? Kan ik niet op Schiphol meteen ook voor de terugvlucht betalen?
Er staat heen €70 en terug ook €70
Verwijderd
Bedankt voor je reactie. Ik ben ingelogd op United.com in mijn profiel en hij zegt het volgende:Daniel schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 11:38:
[...]
Makkelijkste is prepay (kan nu al voor heen- en terugweg) of bij het online inchecken. Op de luchthaven kan ook, bij de balies op Schiphol staat gewoon een pinapparaat. Je kunt voor zover ik weet niet op Schiphol ook al voor je terugreis betalen.
Ik kan niet eens met een smartphone doen en ik lees alleen mogelijk via computer en niet via mobiel.Prepaid bag aren't available
heading level 2
This itinerary doesn’t qualify for prepaid bag purchase, you can pay for your bags at the airport. Learn more about bag policies opens in a new tab.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2023 11:50 ]
Weird. Dat hoort wel te kunnen, is gewoon een United vlucht toch (geen codeshare)?Verwijderd schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 11:43:
[...]
Bedankt voor je reactie. Ik ben ingelogd op United.com in mijn profiel en hij zegt het volgende:
Heb er geen ervaring mee maar anders kan je een timeslot reserveren, het lijkt er op dat je zo ook eventuele lange rijen kan ontlopen:Skyaero schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:28:
Hoe zijn de rijen op dit moment bij Schiphol? Ik vlieg zondagochtend richting Mallorca. Ik ben een gewone toerist en heb dus geen Privium of business class,
https://www.schiphol.nl/nl/pagina/timeslots/
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Het liep voor mij allemaal “smooth”. Op tijd bij de gate om te boarden en instappen zoals anders.fopjurist schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 19:15:
[...]
Of het echt smooth gaat weten we pas als je in Amsterdam bentEr is een ITI (International to International) programma en dan gaat het precies zoals je zegt, maar ik kan nergens officiële informatie vinden over de voorwaarden en of dat programma in Houston beschikbaar is. Voor mij zit er een verschil tussen "je hoeft je bagage niet opnieuw in te checken" en "je hoeft je bagage niet van de band te halen en op een andere band te plaatsen". Wordt vervolgd
Maar er werd wel omgeroepen, dat er 17 mensen nog niet hadden ingecheckt en of die even naar voren wilden komen. Voor ons is dat blijkbaar in Sydney al gedaan.
Verwijderd
:strip_exif()/f/image/VKWJuKmYdDOE9lkFNerNGhtJ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2023 14:32 ]
Iets meer interpunctie en duiding is wij welkom. Ik heb een tante in de USA die er al veertig jaar woont en begrijpelijker berichten schrijft, somsVerwijderd schreef op zondag 26 maart 2023 @ 00:06:
Vandaag is United Airlines weer begonnen om te vliegen naar Washington DC Dulles International vanaf Schiphol. Ik kijk er zo naar uit ik vlieg op de 17 april met United Airlines via Washington DC Dulles International Airport naar Newark Liberty International Airport. Het valt mij op dat United Airlines Gate E21 met een bus is?
[Afbeelding]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Het omboeken naar KLM is geluktDaniel schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:07:
[...]
ja:
[...]
Zie https://www.csair.com/en/tourguide/faq/flight/hbqxybg.shtml
Kon alleen telefonisch (Chinees nummer), maar ging vrij makkelijk.
Kan zelfs de vlucht in de KLM app zien en ook stoelen selecteren. Kon nog mooi mijn bluebiz credits gebruiken voor ze vervielen.
iknow. en aangepast.
in mijn verdediging, ik heb bijna 12 jaar anders geschreven omdat de persoon die die rapportage las het bloed vervelend vond...
slechte gewoontes zijn lastig
[ Voor 4% gewijzigd door jack zomer op 26-03-2023 17:13 ]
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Verwijderd
Tekst is inmiddels aangepastfranssie schreef op zondag 26 maart 2023 @ 03:14:
[...]
Iets meer interpunctie en duiding is wij welkom. Ik heb een tante in de USA die er al veertig jaar woont en begrijpelijker berichten schrijft, soms
Again, net geboard nue-ams en weer upgrade,zo te horen samen met 4 andere platinums,volle vluchtmrsar schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:59:
ik lijk ze vaker te hebben op bepaalde routes, bv nue-ams,maar vooral binnen europa eigenlijk met E-190/195, drankje is leuk maar verder niet zo boeiend
Maar de vluchten lijken meestal ook wel gewoon vol te zitten
En alles voor morgen staat op cancelled in ieder geval, rustige lucht in duitsland morgen door de stakingen
[ Voor 11% gewijzigd door mrsar op 26-03-2023 18:22 ]
steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1
(https://onemileatatime.co...seat-fees-business-class/)• This applies as of April 4, 2023, for travel as of April 13, 2023
• This will apply on long haul routes, though not initially to & from North America (presumably due to the joint venture with Delta, which would complicate matters)
• The fee varies between €70 and €90 per flight
• Flying Blue Silver, Gold, and Platinum members, as well as corporate customers (excluding bluebiz) will be exempt from these fees
• Business class passengers will continue to be able to select seats of their choice at no fee at the check-in window
Ben bepaald geen fan van dat idee, maar itt BA (die dat ook doen) zijn de genoemde bedragen tenminste niet compleet absurd. En FB Silver is makkelijk genoeg te halen als je long-haul business vliegt. (En als FB elite houdt 't mogelijk wel in dat mijn geprefereerde stoelen beter beschikbaar zijn.)
Vraag me wel af: Premium Economy heeft nu ook gratis stoelselectie, wordt het dan zo dat je in Economy en Business bij moet betalen, maar in Premium Economy niet?
[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 27-03-2023 20:17 ]
- We Are Borg
Met name aangezien de algeheel al veel hogere prijzen.We Are Borg schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:15:
@CyBeR : de tarieven zijn inderdaad niet zoals BA compleet belachelijk, maar ik vind het nog steeds bizar om in business te moeten betalen voor een stoelselectie.
Is het mogelijk om eerder de koffers bij te boeken of kan ik met Virgin bellen hiervoor of is het gewoon wachten tot de dag voor de vlucht?
Nu is de compensatie de maximale €600 dacht alleen dat die vergoeding p.p. was maar goed, iets is nog altijd beter dan niets.
Voor het eerst meegemaakt en fijn om te zien dat met wat wachten je toch krijgt waar je recht op hebt.
Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite
Vind dit soort Ryanair-acties nou niet echt passen bij KLM. Maar het lijkt erop dat alles nu maximaal uitgemolken wordt, van reward devaluatie tot betalen voor business class seats, tot frequent flyers die nu ook moeten betalen voor stoelkeuze.CyBeR schreef op maandag 27 maart 2023 @ 20:08:
AFKL gaan vanaf volgende maand ook in long-haul business geld vragen om (voor OLCI) een stoel te selecteren, aldus One Mile at a Time:
Die is ook per persoon, maar bij een vertraging van meer dan drie maar minder dan vier uur mogen ze die door de helft doen, dus als je met z'n tweeën was kom je dan alsnog op 600.Salv schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:53:
Nu is de compensatie de maximale €600 dacht alleen dat die vergoeding p.p. was maar goed, iets is nog altijd beter dan niets.
Heb een ticket nodig voor mijn vriendin + dochter.
Op outbound vlucht is dochter nog net geen 2, return wel.
Succes met dat boeken bij KLM online, kan gewoon niet.
Via google flights kan je een eind komen, en ik kan t zelfs zo breien dat ik de tickets boek via bv vliegwinkel.nl ipv direct bij KLM, maar ik ben bang dat ik dan in een twilight zone terecht ga komen waar KLM moeilijk gaat doen op een gegeven moment als ze tickets daadwerkelijk moeten uitgeven.
Ok prima, bellen we de KLM zelf wel om zo te boeken, is hetzelfde vluchtscheme ineens 750 euro met simpel economy light ipv de uberhaupt al schofterige 580 euro als ik zeg dat ik 2 stoelen op iedere vlucht nodig heb via google flights. LIKE HOW?!!!
Wat een ballentent zeg.
Ik kan uiteraard 2 enkeltjes boeken, kom ik alsnog op die 580 uit maar heb ik op de outbound vlucht dus alsnog maar 1 stoel ipv 2 omdat het simpelweg bij KLM niet fatsoenlijk te boeken is

Kun je niet met een andere maatschappij? Eventueel via ander vliegveld?kamstra schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:28:
Wat is KLM een ballentent ook echt, grrr.
Via google flights kan je een eind komen, en ik kan t zelfs zo breien dat ik de tickets boek via bv vliegwinkel.nl ipv direct bij KLM, maar ik ben bang dat ik dan in een twilight zone terecht ga komen waar KLM moeilijk gaat doen op een gegeven moment als ze tickets daadwerkelijk moeten uitgeven.
Ok prima, bellen we de KLM zelf wel om zo te boeken, is hetzelfde vluchtscheme ineens 750 euro met simpel economy light ipv de uberhaupt al schofterige 580 euro als ik zeg dat ik 2 stoelen op iedere vlucht nodig heb via google flights. LIKE HOW?!!!
Wat een ballentent zeg.
Ik kan uiteraard 2 enkeltjes boeken, kom ik alsnog op die 580 uit maar heb ik op de outbound vlucht dus alsnog maar 1 stoel ipv 2 omdat het simpelweg bij KLM niet fatsoenlijk te boeken is
- We Are Borg
Dit is niet perse uniek aan KLM. Ik had het zelf ook met TAP (oké dan noem je ook een maatschappijkamstra schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:28:
Wat een ballentent zeg.

Wizzair is een optie in theorie, maar dat is vliegen vanaf Eindhoven en elke keer als ik daar ben en ik zie hoe je als vee dat vliegtuig ingedreven wordt daar...no thanks, al helemaal niet met een kleintje van rond de 2.appie39 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:55:
[...]
Kun je niet met een andere maatschappij? Eventueel via ander vliegveld?
Easyjet zou ook evt kunnen maar we zijn dit keer niet heel flexibel qua data en daarbij zijn vliegtijden van de LCC'ers (hoewel ik KLM daar ook gewoon onder vindt vallen tegenwoordig
Moet uit Groningen naar een vliegveld komen en na landen in BUD ook nog 2u reizen naar eindbestemming. Dus dan vlieg ik echt liever met iets wat mooi ergens tussen 12 en 15u smiddags vertrekt, maakt t zowel aan vertrek als aan aankomstkant een stuk makkelijker.
Daarbij vorig jaar had ik wel wizzair geboekt vanaf EIN. vertrek om 9u s ochtends dus hotel de avond ervoor + alle extra's op kale ticketprijs (zelfs een nog geen 1 jaar oude baby gaat met Wizz niet gratis mee) + je wil priority etc ben je onder de streep alsnog niet echt veel goedkoper uit. Tel daarbij op dat Wizz het voor elkaar kreeg om letterlijk 6u vantevoren, i.e. 3u snachts de vlucht te cancellen...happy days

Enige reden waarom dat geen probleem was voor ons toen is omdat de wizzair vlucht een backup was die ik had geboekt omdat AMS zo rampzalig was met rijen. Had ook een ticket om 13u smiddags vanaf AMS staan met Easyjet, dus uiteindelijk alsnog die genomen en toen t gezeik om je geld terug te krijgen bij wizz...pfff
Either way: it is what it is voor nu, en wil best wat meer betalen om gewoon een normale maatschappij te vliegen, i.e. KLM, maar waarom moet t boeken zo lastig worden gemaakt, en geef je geen andere optie dan bellen om t te fixen en als je dat dan doet is je ticket ineens bijna 200 euro duurder.
Teringlijers.
Anyway, nu dus maar 2 enkeltjes geboekt, waarbij de outbound dochterlief alsnog bij mama op schoot moet....ah well, het is maar 2uurtjes gelukkig.
En papa rijdt er achteraan 2 dagen later met de poes in de kofferbak
Is een beetje hetzelfde idee als dat je niet één reservering kunt hebben met de ene kant op 1 persoon en de andere kant op 2, bijvoorbeeld. Of waarom je soms, als je op tickets voor 2 of meer personen zoekt, meer lijkt te gaan betalen dan voor 2 (of meer) x 1 persoon, omdat de boekingsklasse waar je met 1 persoon op uitkwam niet genoeg stoelen meer overheeft, en alle tickets in één reservering moeten gelijk zijn dus komt iedereen in die hogere boekingsklasse terecht.
Dat ligt niet zozeer aan KLM, tegen dat probleem ga je eigenlijk overal aanlopen (ze gebruiken allemaal dezelfde drie systemen: Amadeus, Sabre en Galileo), behalve misschien bij LCC's die je eigenlijk gewoon enkele reizen verkopen.
[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 30-03-2023 01:32 ]
Mooie edge case en inderdaad, het kan niet. Blijkbaar houdt KLM als je een baby opgeeft de leeftijd van de retourvlucht aan (ik kan als vroegste geboortedatum 2 jaar-1 dag voor de terugreis aangeven) maar als je een kind opgeeft (2-12 jaar) houden ze de leeftijd van de heenvlucht aan (ik kan als laatste geboortedatum 2 jaar + 1 dag voor de vertrekdatum aangeven). Dat is wel gek.kamstra schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:28:
Dat je niet uit de voeten kan met verschillende configuraties (passagier die outbound op schoot zit en inbound een eigen stoel heeft binnen hetzelfde ticket) maar ik snap niet dat waarom niet standaard de leeftijd van de retourvlucht aanhoudt. Een jonger kind krijgt dan een eigen stoel op de heenvlucht. Alleen als er een hele lange periode zit tussen heen- en terugreis is dat potentieel een probleem maar dat zal veel minder vaak voor komen dan het huidige scenario.
Edit: Even bij Emirates gekeken en daar kan het wel online: als je een kind (2+) opgeeft kan de 2e verjaardag na de heenvlucht liggen. Singapore Airlines kan het ook niet aan. Als je 2+ opgeeft bij boeking maar een 2e verjaardag ná de heenvlucht krijg je de melding dat het kind ouder dan 2 moet zijn op de eerste vlucht, maar geef je een infant (<2 jaar) op dan krijg je de melding dat het kind jonger dan 2 moet zijn op álle vluchten. Mooie catch-22 hebben ze daarvan gemaakt.
[ Voor 23% gewijzigd door Daniel op 30-03-2023 08:54 ]
Wij hebben in het verleden met KLM hetzelfde gehad maar wouden een stoel voor zowel de heenweg alsmede de terugweg en dat was gewoon simpel te boeken via KLM's klantenservice.
Nee, en de grap is dat kind op schoot nu op heenweg, i.e. 1 stoel bezet duurder is dan als ik 2 losse stoelen had geboekt op diezelfde vluchtiRobert schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:02:
Is het de bedoeling dat het kind op schoot gaat op de heenweg? Want dan snap ik het prijsverschil.
Wij hebben in het verleden met KLM hetzelfde gehad maar wouden een stoel voor zowel de heenweg alsmede de terugweg en dat was gewoon simpel te boeken via KLM's klantenservice.

Schiet mij maar lek.
Nahja, wachten dan maar tot Emirates de route AMS - BUD vv gaat verzorgen
Ik heb ticket voor mezelf bij KLM al geboekt en betaald. En kan alleen nog annuleren dus.
Nu moet toch mijn kind mee op dezelfde vlucht, maar dus niet tegelijk geboekt.
Via internet kan ik met ingeven van geboortedatum <12jr niets boeken.
Als ik volwassen ticket boek dan kan ik bestelproces afronden (vraagt niet om geboortedatum)...
Zou dat dan met inchecken moeten lukken?
Of beter toch bellen en kijken of ze kunnen toevoegen?
Zeker niet mee wachten tot inchecken, tot die tijd heeft kind geen ticket/geen stoel en dat kan betekenen dat er geen plek meer is. Gewoon bellen dus om een extra ticket binnen je huidige reservering te krijgen, of aanhoren welke andere opties je hebt.
Had browser open laten staan, nu staat de boeking erin zonder betaald te hebben met boekingscode, maar bij ticketvoorwaarden krijg ik: "Ticketvoorwaarden
Vluchten
We kunnen uw ticket- en terugbetalingsvoorwaarden niet ophalen. Neem contact op met uw reisaanbieder voor uw ticketvoorwaarden."
Nouja maar bellen dan...
:fill(white):strip_exif()/f/image/UIcdsSxlYtHq5IBBR1hIeaEl.png?f=user_large)
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Het gaat om een vlucht met KLM van OSL naar AMS. Ik had eerst ingecheckt de nacht ervoor. Wordt wakker met koorts dus ik cancel de check-in, en deed daarna request refund. Deze werd afgewezen.
Mixed Reality dev
Voor een long haul flight
Wel nuttig, kun je de persoon voor je waarschuwen dat elke poging de rugleuning naar beneden te doen zal resulteren in wraakacties
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Je hebt de check-in gecanceld, niet de vlucht. Dan ben je een no-show uiteindelijk.Menesis schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:06:
Als je zelf een vlucht vlak voor vertrek cancelt, dan hoor je toch zowiezo de tax terug te krijgen?
Het gaat om een vlucht met KLM van OSL naar AMS. Ik had eerst ingecheckt de nacht ervoor. Wordt wakker met koorts dus ik cancel de check-in, en deed daarna request refund. Deze werd afgewezen.
In dit soort gevallen kun je voortaan beter bellen om de vlucht naar een andere dag te verplaatsen, dan betaal je alleen de wijzigingskosten, 50 euro bij een Europese vlucht geloof ik. Goedkoper dan een los enkeltje.
Handig zodat je laptop niet gesloopt wordt
https://twitter.com/HardFactorPat/status/1232784648222187523
Ik ben er nog niet helemaal uit wat het probleem is toch. Dat als je boekt via KLM het 200 euro duurder is, omdat het kind niet op schoot gaat op de heenweg? (je krijgt dus geen baby tarief heen)kamstra schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:37:
[...]
Nee, en de grap is dat kind op schoot nu op heenweg, i.e. 1 stoel bezet duurder is dan als ik 2 losse stoelen had geboekt op diezelfde vlucht
Schiet mij maar lek.
Nahja, wachten dan maar tot Emirates de route AMS - BUD vv gaat verzorgen
Die andere sites quoten denk ik gewoon verkeerd, dat kan je KLM toch niet kwalijk nemen? het staat vrij duidelijk op de KLM website
Is uw kind jonger dan 2 jaar? Uw baby krijgt dan geen eigen stoel – we gaan ervan uit dat uw kleine op uw schoot zit. Hierdoor betaalt u een veel lagere ticketprijs. Let op: voor kinderen die tijdens uw reis hun tweede verjaardag vieren, geldt dit lagere tarief helaas niet. U betaalt dan automatisch het kindertarief voor al hun vluchten in uw boeking
Het probleem is (was):JohanB schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:44:
[...]
Ik ben er nog niet helemaal uit wat het probleem is toch. Dat als je boekt via KLM het 200 euro duurder is, omdat het kind niet op schoot gaat op de heenweg? (je krijgt dus geen baby tarief heen)
Die andere sites quoten denk ik gewoon verkeerd, dat kan je KLM toch niet kwalijk nemen? het staat vrij duidelijk op de KLM website
[...]
boek 2 stoelen op heenweg en 2 stoelen op terugweg (dus doen alsof kind al 2 is op beide reizen: 550 euro all in.
Dat kan niet want kind pas 1 en bla dus KLM laat me niet online boeken.
alternatief is om KLM te bellen, waarbij ik wel een retour kan boeken aan de telefoon, maar slechts 1 stoel op de heenreis (kind op schoot) en 2 stoelen terug. Exact zelfde vlucht en data verder.
Kost me 750 euro.
Dus een stoel minder (3 in totaal ipv 4) en je laat me 200 euro MEER betalen? Hoe dom denk je dat ik ben?
Het alternatief was dus om exact het KLM aanbod zelf maar te boeken via 2 enkeltjes (dus separate bookings) voor 570 euro (nog steeds belachelijk dat dat duurder was dan 2x2 retour, maar dat krijg je nou eenmaal met enkele reis boeken, en het verschil viel me dan nog mee...
Gelukt? Ja
Service? -100 punten voor KLM (maar heb geen fatsoenlijk alternatief dus ze hebben geluk dit keer).
Ah well.
Ja alleen is het niet “automatisch”, het is droogweg niet mogelijk deze situatie online te boeken. Als je een kind (2+) aan de boeking toevoegt mag de 2e verjaardag niet ná de heenvlucht liggen: als ik bijvoorbeeld 15 mei wil vliegen kan ik als geboortedatum van mijn kind niets later dan 15-5-2021 invoeren - in ieder geval in de app niet.JohanB schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:44:
[...]
Het is niet zo moelijk dit gedurende het boekingsproces op te vangen maar dat lukt ze dus niet.
[ Voor 4% gewijzigd door Daniel op 01-04-2023 08:00 ]
Daarvoor hebben we de knee defendergambieter schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:12:
[...]
Voor een long haul flight
[YouTube: TRUCK THERAPY! LONGEST 12 hour truck back up reverse beeping sound white noise asmr relaxation]
Wel nuttig, kun je de persoon voor je waarschuwen dat elke poging de rugleuning naar beneden te doen zal resulteren in wraakacties
Inclusief overtappers naar Madrid, Lyon en Athene

Tsja ik heb ook wel 's DUS-CDG-AMS en CPH-CDG-AMS (die laatste in business) gedaan omwille van de extra XP dus waarom nietPWM schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:45:
Kwam van de week terug uit Malaga. We waren vertraagd dus men was actief alle overstappers aan het instrueren over de intercom.
Inclusief overtappers naar Madrid, Lyon en AtheneDan moet je wel heel erg van Schiphol houden om zo'n detour te doen
- Op de 777 doet AF 1-2-1 en KLM 2-2-2
- De KLM stoel heeft vrijwel geen storage ruimte. Alle zooi valt op de grond tijdens start/landing.
- Maaltijden waren met AF stukken beter. Betere kwaliteit, meer keuze.
- Wijn en champagne opties zijn ronduit slecht bij KLM. Alle opties lijken budgetwijnen te zijn. Wat ze champagne noemen is eigenlijk een Cava - en niet een goede. In tegenstelling tot dat heeft AF goede wijnen en serveren ze wél echte champagne.
- AF crews waren een stuk behulpzamer dan KLM. Kan een one-off zijn (pech met deze specifieke crew), maar ik vond de manier van omgang extreem kortaf.
Dus tja, hoewel CDG niet altijd even fijn is voor de overstap, is hun business product (In ieder geval op de 777) imho een stuk beter. Dat geldt overigens niet in PE, de oude PE stoelen van AF zijn waardeloos - zeker vergeleken met de nieuwe stoelen van KLM.
[ Voor 4% gewijzigd door Xandrios op 03-04-2023 18:08 ]
Dat betekent, stam + t .
Eten en wijn is inderdaad beter dan KLM outbound, inbound je je toch vaak ook vast aan de cateraar van het vliegveld van vertrek (iig bij KLM i mijn weinig recente ervaringen). Terwijl KLM juis na de overname door AF betere wijnen ging schenken.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Van Malaga naar Madrid via Amsterdam, super efficiënt jaPWM schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:45:
Kwam van de week terug uit Malaga. We waren vertraagd dus men was actief alle overstappers aan het instrueren over de intercom.
Inclusief overtappers naar Madrid, Lyon en AtheneDan moet je wel heel erg van Schiphol houden om zo'n detour te doen
Gelukkig kun je nu ook XP krijgen door CO2-offset en SAF te kopen. Benieuwd hoeveel mensen dat nu doen.
Ik drink longhaul geen alcohol, maar als ik die wijnlijst bij KLM bekijk, springen inderdaad de tranen in de broek. Alsof de HEMA huiswijn in de uitverkoop was.Xandrios schreef op maandag 3 april 2023 @ 18:07:
Net terug van een lange reis naar zuid amerika met AF (Heen) en KL (Terug). Beide met de 777 in business. Moet zeggen dat ik de AF ervaring toch wel een heel stuk beter vond dan KLM.
Hopelijk zien we snel de nieuwe business in de KLM 777, volgens mij gaan ze dit jaar beginnen.
Dacht dat KLM nog wel Nicolas Feuillatte-champagne serveerde in Business?PWM schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:59:
[...]
Ik drink longhaul geen alcohol, maar als ik die wijnlijst bij KLM bekijk, springen inderdaad de tranen in de broek. Alsof de HEMA huiswijn in de uitverkoop was.
Hopelijk zien we snel de nieuwe business in de KLM 777, volgens mij gaan ze dit jaar beginnen.
Voor de rest is het inderdaad niet veel soeps. Op een menu in 2020 (ik kan zo snel niks recenters vinden) staan twee witte wijnen van respectievelijk 13 en 8 euro, en twee rode van een tientje. Nu hoeft het echt niet allemaal Chateau Margaux zijn maar supermarktwijn is weer het andere uiterste.
Hoewel het nog briljant is vergeleken met de bocht die United serveerde (“sparkling wine”) maar wellicht had dat toen nog met de aangepaste covid-service te maken.
[ Voor 9% gewijzigd door Daniel op 04-04-2023 07:20 ]
Volgens mij kost een XP dan een tientje?Sorcerer8472 schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:51:
[...]
Van Malaga naar Madrid via Amsterdam, super efficiënt ja
Gelukkig kun je nu ook XP krijgen door CO2-offset en SAF te kopen. Benieuwd hoeveel mensen dat nu doen.
Iets goedkoper: 40xp voor 300 euro, nog tot half april in de aanbieding, door bij Air France een discount pass te kopen. Daar hoef je geen ticket voor te hebben.
https://wwws.airfrance.id...tes-abonnement-air-france
Dat betekent, stam + t .
Ik kan vaak klagen op KLM maar ze hebben wel de betere slottijden, als dat ook wegvalt is er nauwelijks onderscheidend vermogen meer.
Nee die is (helaas, want best prima) vervangen. Normaal gesproken door een blanc-de-blancs van 't een of het ander maar apparently komt er ook soms Cava tevoorschijn wat imo niet de bedoeling is.Daniel schreef op maandag 3 april 2023 @ 22:22:
[...]
Dacht dat KLM nog wel Nicolas Feuillatte-champagne serveerde in Business?
Dacht dat het gewoon een bewuste keuze van KLM was om (tijdelijk) geen Champagne aan boord te hebben.Daniel schreef op maandag 3 april 2023 @ 22:22:
[...]
Dacht dat KLM nog wel Nicolas Feuillatte-champagne serveerde in Business?
In het verleden had je Nicolas Feuillatte, vervolgens zag je Bernard Lonclas blancs de blancs brut aan boord.
Een paar weken geleden was er i.i.g. 2x longhaul geen Champagne maar Cava Vilarnau brut nature reserva 2019 organic van rond de 11.00EUR aan boord.
Denk dat hun partner AF, KLM niet uit de brand wilde helpen met was flessen Brut Excellence Gosset (of ze wilde die prijs niet betalen)
Deze maand zou er weer Champagne aan boord moeten zijn...
[ Voor 14% gewijzigd door Grouchy op 04-04-2023 11:39 ]
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Of betaalt “de baas” dat dan niet?
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:
Chrome Extensie
Wikipedia: List of airports by IATA code: A
Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.
Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.
Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2