Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 160 ... 251 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09 21:57

Scott

Ik ben, dus ik tweak

PolarBear schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:14:
[...]

Je kan je hier voor Global Entry aanmelden: https://ttp.dhs.gov/. Na de voorwaardelijke goedkeuring kan je een afspraak online plannen op de locatie Schiphol, het is maar een dag of 4 dus grote kans dat ze snel helemaal vol zitten.

Voor de voorwaardelijke goedkeuring krijg je bericht van de koninklijke marechaussee voor een check. Dit bericht gaat via de berichtenbox van de overhei (of in ieder geval het snelst).
Ik heb al GE, maar m’n ouders willen het ook alleen dat interview inplannen lukte maar niet. Als ze naar Schiphol komen is dat waarschijnlijk een stuk makkelijker maar ik kon daar behalve in dit topic verder niks over vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18:56

Daniel

Kapitein NCC-1701
Verwijderd schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:17:
Ik ben aan het kijken voor mijn volgende avontuurtje na Amerika.

Ik heb eind augustus nog 3 weken vakantie.
Momenteel aan het rond kijken. Geen haast. Ik wil eens een keer naar Thailand Bangkok of naar Manila of Kuala Lumpur of Laos maar Cambodja Phnom Penh. Is veilig alleen of beter met groepsreizen?l
Bangkok en KL zijn over het algemeen gewoon veilige steden waar je je op eigen gelegenheid niet onveilig hoeft te voelen. Normaal gesproken is het ergste wat je kan overkomen dat je ergens 5x de normale prijs gerekend wordt door een taxi- of tuktukchauffeur, vooropgesteld dat je een beetje binnen de gebaande paden blijft. Als westerling spring je er uit en ben je dus sneller een doelwit van zakkenrollers en dergelijke types. Wat niet wil zeggen dat het onveilig is, kwestie van een beetje je gezond verstand gebruiken en niet te koop lopen met opvallende sieraden of veel geld.

Voor Manila, Phnom Penh en Vientiane in Laos geldt dat nog iets sterker omdat ze minder toeristisch zijn.

Mijn gedachte is altijd dat in dit soort steden miljoenen mensen wonen die een heel normaal leven leiden, dus met wat zorgvuldigheid is het allemaal niet zo spannend.

[ Voor 7% gewijzigd door Daniel op 10-02-2023 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Werd net bij het boarden van een Cityhopper vlucht net na de bp-scanner achterna geroepen, “passenger <achternaam>?” En toen ik daarop reageerde was t meteen goed :?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ze heeft intresse in je.
En moest even zeker weten dat de naam bij het gezicht hoorde.
Zodat ze uit het systeem je adres kan krijgen en je een valentijnskaart kan sturen...

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:43

franssie

Save the albatross

Of hij ;)

Maar waarschijnlijk was diegene even afgeleid en dacht - hé wie bliepte ik er nu eigenlijk door?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:44
Daniel schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 18:17:
[...]
Mijn gedachte is altijd dat in dit soort steden miljoenen mensen wonen die een heel normaal leven leiden, dus met wat zorgvuldigheid is het allemaal niet zo spannend.
In Johannesburg wonen ook 7,5 miljoen mensen. Maar daar zijn toch een hoop buurten waar je beter niet rond kan lopen. Of zelfs stoppen voor een rood stoplicht in het donker.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:56
RocketKoen schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 17:54:
[...]

In Johannesburg wonen ook 7,5 miljoen mensen. Maar daar zijn toch een hoop buurten waar je beter niet rond kan lopen. Of zelfs stoppen voor een rood stoplicht in het donker.
Ja, of in dat normale leven is het heel gebruikelijk dat (bijna) iedereen die je kent wel een keer op straat of in de bus of iets dergelijks is beroofd. Zelf nul ervaring in zuid-oost azie, en volgens mij is het daar meestal aardig veilig, maar het feit dat er miljoenen mensen wonen is nou niet echt een indicator hoe veilig iets is. Zeker niet voor buitenlanders die van een kilometer afstand eruit zien als een mooie buit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Hielko schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 18:02:
[...]

Ja, of in dat normale leven is het heel gebruikelijk dat (bijna) iedereen die je kent wel een keer op straat of in de bus of iets dergelijks is beroofd. Zelf nul ervaring in zuid-oost azie, en volgens mij is het daar meestal aardig veilig, maar het feit dat er miljoenen mensen wonen is nou niet echt een indicator hoe veilig iets is. Zeker niet voor buitenlanders die van een kilometer afstand eruit zien als een mooie buit.
Voor mij is “miljoenen mensen leiden een redelijk normaal leven” dus niet hetzelfde als “iedereen kent wel iemand die is beroofd”, da’s juist het hele punt :P
Feit is dat ZO Azië niet echt bekend staat om z’n risico’s - in tegenstelling tot bijvoorbeeld Zuid Amerika (42 van de 50 gevaarlijkste steden obv aantal moorden liggen daar). De factor waar je nog het meest rekening mee moet houden is maatschappelijke onrust: betogingen die uit de hand lopen komen nogal eens voor, en daar wil je uit de buurt blijven.

Toeristen zijn wereldwijd een doelwit van criminelen, dat is hier in Europa niet anders. Maar dan is het daar meer van het niveau oplichting en zakkenrollerij, niet zo zeer gewelddadige ontvoeringen waarna je in 8 stukken in een rivier wordt gedumpt.

[ Voor 9% gewijzigd door Daniel op 12-02-2023 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 07:48
Phoe, prijzen voor vluchten tussen Azie en US lijken nog verre van hersteld. Pre-pandemie konden we retour nog voor ~$4k (business) vliegen, vorig jaar in juli geboekt voor oktober a $10k en nu geboekt voor mei voor $6k..... :(

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-09 21:50

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Chief schreef op maandag 13 februari 2023 @ 08:51:
Phoe, prijzen voor vluchten tussen Azie en US lijken nog verre van hersteld. Pre-pandemie konden we retour nog voor ~$4k (business) vliegen, vorig jaar in juli geboekt voor oktober a $10k en nu geboekt voor mei voor $6k..... :(
Idem hier. De BC richting de VS zit ook praktisch vol iedere keer, dus blijkbaar is er geld zat :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:25

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Chief schreef op maandag 13 februari 2023 @ 08:51:
10k voor 2 tickets is behoorlijk aan de prijs inderdaad :) Maar juli boeken oktober vliegen en nu februari boeken voor mei is niet ver van te voren.

Nu heb ik geen ervaring Azie US, maar vanuit Europa in business allemaal in hoog seizoen (kindervakanties), pp

1. AMS CUN retour voor 1550 (oke met TAP dus nooit meer :X)
2. AMS CUN retour voor 1650 (met United)
3. AMS HAV retour voor 1450 (met KLM/AF)
4. AMS DPS retour voor 2030 (met SQ)

Moet ik er wel bij zeggen dat Cuba een deal was die voorbij kwam. Andere vluchten boek ik een jaar van te voren. Zeker bij SQ zie ik dat dezelfde vlucht, vier maanden voor vertrek, nu 5,8k pp moet opleveren :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

LON-AKL is nu £4k-7k business, was voor de pandemic £3k-£5k. Interessant is dat AMS-AKL duidelijk goedkoper is dan LON-AKL. Brexit benefit?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04:44

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Voor Thailand en Cambodja is het grootste gevaar het verkeer. Verder is de standaard van zorg / ziekenhuizen in Phnom Penh veel minder goed dan Bangkok. Er buiten is helemaal een drama...

Bangkok iets meer scams en Phnom Penh vaker berovingen. Meestal toeristen die met een telefoon of tas rond lopen en er komt een brommertje voorbij... Sinds corona helaas ook vaker met vuurwapens of in groepsverband maar dat is nog redelijk beperkt. In PP trof ik ook ooit onze brommer gestript aan (ze kregen de deur niet open om hem mee te nemen :') )

Bron: moi, ik woon in beiden. Niet gelijktijdig :+

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:28

Blokker_1999

Full steam ahead

Leuke mail van ANA gehad. Ze hebben mijn terugvlucht van HND naar FRA aangepast. Ipv vertrek om 00:10 zal het nu 21:30 worden, aankomst in FRA blijft wel gewoon 05:20... zomaar even meer dan 2,5 uur erbij. Vliegen tegenwoordig blijkbaar oostwaarts vanuit Japan naar Europa ipv naar het westen te vliegen om zo niet over Rusland te moeten. De heenvlucht blijft wel gewoon onder Rusland doorvliegen, betekend dat ik voor de eerste keer eens heel de wereld rond vlieg :)

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
We Are Borg schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:55:
[...]

10k voor 2 tickets is behoorlijk aan de prijs inderdaad :) Maar juli boeken oktober vliegen en nu februari boeken voor mei is niet ver van te voren.

Nu heb ik geen ervaring Azie US, maar vanuit Europa in business allemaal in hoog seizoen (kindervakanties), pp

Moet ik er wel bij zeggen dat Cuba een deal was die voorbij kwam. Andere vluchten boek ik een jaar van te voren. Zeker bij SQ zie ik dat dezelfde vlucht, vier maanden voor vertrek, nu 5,8k pp moet opleveren :D
Erger nog, prijzen zijn per pax.....
SQ is helemaal aan de prijs, daar denk ik niet eens aan op dit moment :). SQ en UA zijn altijd duurder omdat zij als enigen rechtstreeks op VS vliegen. Nou ja, dan doe ik maar wat langer over de reis, ben het wel gewend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Blokker_1999 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 19:40:
Leuke mail van ANA gehad. Ze hebben mijn terugvlucht van HND naar FRA aangepast. Ipv vertrek om 00:10 zal het nu 21:30 worden, aankomst in FRA blijft wel gewoon 05:20... zomaar even meer dan 2,5 uur erbij. Vliegen tegenwoordig blijkbaar oostwaarts vanuit Japan naar Europa ipv naar het westen te vliegen om zo niet over Rusland te moeten. De heenvlucht blijft wel gewoon onder Rusland doorvliegen, betekend dat ik voor de eerste keer eens heel de wereld rond vlieg :)
Leip, blijkbaar is het met een vliegtijd die bijna 2 uur langer is alsnog voordeliger om via Alaska en Groenland terug naar Europa te vliegen dan om Rusland heen te gaan. Wel de simpelste round the world vlucht die er is denk ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Chief schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 01:24:
[...]

Erger nog, prijzen zijn per pax.....
SQ is helemaal aan de prijs, daar denk ik niet eens aan op dit moment :). SQ en UA zijn altijd duurder omdat zij als enigen rechtstreeks op VS vliegen. Nou ja, dan doe ik maar wat langer over de reis, ben het wel gewend.
Oh wow 10k pp voor business :X 4K tot 6K zie ik ook vaak genoeg voorbij komen zeker als je beperkt flexibel bent qua datum en niet ver vooruit kunt boeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

We Are Borg schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 07:32:
[...]

Oh wow 10k pp voor business :X 4K tot 6K zie ik ook vaak genoeg voorbij komen zeker als je beperkt flexibel bent qua datum en niet ver vooruit kunt boeken :)
Dat is het probleem met werk trips. Vliegen op Zondag/Maandag en terug op Donderdag/Vrijdag. Die vluchten zitten vol en zijn duur. Mijn manager vliegt deze week van East Coast -> Polen voor 10k$ in BC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:06
swtimmer schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:07:
[...]

Dat is het probleem met het verdienmodel van werk trips. Vliegen op Zondag/Maandag en terug op Donderdag/Vrijdag. Die vluchten zitten vol en zijn duur. Mijn manager vliegt deze week van East Coast -> Polen voor 10k$ in BC.
FTFY ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Haha, inderdaad! Het zal vast allemaal een pak goedkoper zijn om in het midden van de week te vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

[...]

Dat is het probleem met werk trips. Vliegen op Zondag/Maandag en terug op Donderdag/Vrijdag. Die vluchten zitten vol en zijn duur. Mijn manager vliegt deze week van East Coast -> Polen voor 10k$ in BC.
Die herken ik. Mijn kosten die ik opsomde waren privé. Zakelijk was ik een paar maanden geleden ook 8k kwijt voor 12 uurtjes BC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
De BC-tarieven liggen op het moment inderdaad behoorlijk hoog. Voor een beetje fatsoenlijke deal moet je echt enorm ver van tevoren boeken en flexibel zijn in je reisdata. Voor AMS-DPS is het goedkoopste wat ik op dit moment kan vinden rond de 2400 euro en dan zit je in december/januari. Dat zijn tickets die je een jaar geleden voor 1800 kon vinden. Naar LAX betaal je minimaal 2300, dat was voorheen doorgaans wel voor 1700-1800 te boeken. BKK (vaak een 'budgetbestemming' in BC) gaat vanaf 1800 (was soms 1400-1500).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
We Are Borg schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:55:
[...]

Ik vind dus echt nooit BC voor zulke prijzen. Ik wil op 27 december naar Manila en daar begint het bij 2500 euro met Turkish Airlines. Ik weet dat het iets te vroeg is, want niet alle maatschappijen laten het boeken van tickets toe zolang van te voren. Sommige 365 dagen, anderen 330 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Da's natuurlijk wel de eindejaarsperiode, lijkt me sterk dat je voor zo'n periode zo'n scherpe prijzen vindt tenzij het zo'n promo of error fare is?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
Borromini schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:16:
Da's natuurlijk wel de eindejaarsperiode, lijkt me sterk dat je voor zo'n periode zo'n scherpe prijzen vindt tenzij het zo'n promo of error fare is?
Ik weet het.... maar vertel dat maar eens aan mijn vrouw. Dan moet het ook nog eens echt de 27ste zijn, geen dag eerder of later. Meestal vlieg ik tijdens deze periode dus Premium Economy. Met een beetje zoeken zijn de prijzen dan bijna gelijk aan de relatief dure Economy tickets.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:02
moshimoshi schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:21:
[...]

Ik weet het.... maar vertel dat maar eens aan mijn vrouw. Dan moet het ook nog eens echt de 27ste zijn, geen dag eerder of later. Meestal vlieg ik tijdens deze periode dus Premium Economy. Met een beetje zoeken zijn de prijzen dan bijna gelijk aan de relatief dure Economy tickets.
Achteraf gezien had ik niet moeten akkoord gaan met onze trouwdatum (29 december). Eén van de duurste periodes voor een week(endje) weg. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
moshimoshi schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:21:
[...]

Denk dat dat nog niet zo'n slecht tarief is, gezien de periode en de (vanuit Europa) relatief weinig gewilde bestemming. Je zult een beetje creatief moeten zijn en bijvoorbeeld vanaf een andere luchthaven vertrekken. Zo te zien is dit ticket met Turkish vanuit Brussel ruim 140 euro goedkoper (€2412), en vanaf Kopenhagen zelfs ruim 400 euro goedkoper (omgerekend €2112). Als je goedkoop in CPH kan komen kan je daar nog wel wat besparen dus. Daarnaast is het tarief van Turkish nog 'semi-flex'...kans dat er nog een promo/saver tarief beschikbaar komt dat lager ligt.

Soms kan het ook gunstig zijn om BC naar een bestemming met meer concurrentie in de regio te vliegen (zoals HKG of BKK) en dan vervolgens met een kortere aansluitende vlucht in economy.

[ Voor 4% gewijzigd door Daniel op 15-02-2023 08:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

moshimoshi schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:12:
[...]

Ik vind dus echt nooit BC voor zulke prijzen. Ik wil op 27 december naar Manila en daar begint het bij 2500 euro met Turkish Airlines. Ik weet dat het iets te vroeg is, want niet alle maatschappijen laten het boeken van tickets toe zolang van te voren. Sommige 365 dagen, anderen 330 dagen.
December heb ik nooit een goede deal kunnen vinden. Wel vaak gekeken maar tot de conclusie gekomen dat die periode altijd duur is: kerst, kindervakantie, slechts 2 weken, nieuwjaar. De combinatie zorgt ervoor dat de prijzen (eco idem) erg hoog liggen. Genoemde voorbeelden van mij zijn mei en zomervakantie. SQ bijvoorbeeld heb ik geboekt op de dag dat de terugreis beschikbaar kwam op SQ website (11 of 12 maanden van te voren volgens mij).

Voor de zomer 2023 weet ik de bestemming al en ga ik dus na de zomervakantie gelijk al kijken / alerts instellen :). Reizen in BC went erg snel, maar voor 2 a 2,5k pp moet het wel ophouden wat mij betreft. Dus ik moet wel goed zoeken en op tijd erbij zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
We Are Borg schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 07:32:
[...]

$4k-$6 tussen Singapore en VS? Ik heb ze niet gezien.
[...]

Welke dag je vliegt maakt bijna niet uit op deze route. Ik ben flexibel in die zin dat ik best een andere dag kan/wil vliegen maar het maakt misschien $100-300 uit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga in April naar Amerika. Ik wil daarvan 1 dagje vanuit New York naar Washington DC. Met de trein ben ik €130 kwijt retourtje en met het vliegtuig vanaf €203,- retourtje 's ochtends vroeg heen en in de avond de terugreis. Hoe zouden jullie het doen? Per trein of per vliegtuig?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2023 06:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 06:31:
Ik ga in April naar Amerika. Ik wil daarvan 1 dagje vanuit New York naar Washington DC. Met de trein ben ik €130 kwijt retourtje en met het vliegtuig vanaf €203,- retourtje 's ochtends vroeg heen en in de avond de terugreis. Hoe zouden jullie het doen? Per trein of per vliegtuig?
Optie 3: auto huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het lastig om in Amerika een auto te huren en ik ben niet gewend aan hun rijstijl. Als je tussen trein of vliegtuig moet kiezen?

Ik rij in Nederland veel en heb mijn eigen auto. Ik durf het waarschijnlijk niet aan om in Amerika rond te rijden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Per trein.

Zelf gedaan, leuk een beetje naar de omgeving kijken.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 07:08:
[...]

Ik vind het lastig om in Amerika een auto te huren en ik ben niet gewend aan hun rijstijl. Als je tussen trein of vliegtuig moet kiezen?

Ik rij in Nederland veel en heb mijn eigen auto. Ik durf het waarschijnlijk niet aan om in Amerika rond te rijden
Amerika is 1 van de meest relaxte landen om te rijden. Hun rijstijl is erg rustig (in grote steden is het altijd druk natuurlijk, maar ik ben zelf dwars door NYC gereden en zelfs Amsterdam is chaotischer).

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09 21:57

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Zou ook de trein kiezen, mits dat op gunstige tijden kan. Vliegtuig is te veel moeite, rijden kan ook maar zou niet mijn voorkeur hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exelletor
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 14:11
De prijsgevoeligheid verschilt per persoon. Als je trein en vliegtuig vergelijkt, hou dan ook rekening mee met reistijd van en naar het vliegveld. In Washington zal je sneller op DCA kunnen zijn dan op IAD en als je in een dag op en need gaat, dan zal je wellicht ook een taxi nemen naar het vliegveld om zo reistijd uit te sparen.
Ik ben zelf overigens met de bus gegaan, maar ik heb in Washington ook overnacht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Zeker de trein, vooropgesteld dat je de Acela kan nemen. Die doet er van Penn Station tot Union Station minder dan 3 uur over en als je op Newark instapt zelfs maar 2,5. Er is no way dat je dat verslaat met het vliegtuig, zelfs al zou je beschikken over TSA Pre. Het transport van en naar het vliegveld is al killing.

Rijden kost je zeker 4 uur (het is 370 kilometer), is vrijwel zeker niet goedkoper (benzine alleen kost je $70-80 en dan moet je nog een auto huren en parkeren) en ik zou dat zeker voor een dagtrip niet doen ivm vermoeid rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Trein is the way idd. In het overgrote deel van de VS is dat heel kut geregeld omdat bijna nergens genoeg mensen wonen, maar dat stuk tussen Washington DC, NY en Boston is zo drukbevolkt dat 't opeens wél uitkan om goede railinfra te fixen.

[ Voor 83% gewijzigd door CyBeR op 15-02-2023 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shorteh
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-09 11:26
Ruimte voor optie C? :p Wij hebben New York > Washington DC met de bus gedaan, dit was prima bevallen. Enkele rit voor 2 personen was $92. Dit hebben we geboekt via OurBus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju
  • Laatst online: 19-09 15:17

Kju

Ik ben een tijdje geleden van Washington naar Queens gereden. Hele leuke rit maar zeker niet op 1 dag heen en weer te doen als je relaxed wil zijn. Bij de keuze trein of vliegtuig zou ik echt kijken naar gemak en de deur-tot-deur tijd. Van je hotel naar de luchthaven kan aanmerkelijk meer tijd kosten dan naar het station. De treinreis kan op zichzelf weer langer duren dan de vlucht. Op de luchthaven moet je je weer twee uur vooraf melden om je bagage in te checken. Dit zijn hele persoonlijke afwegingen.

PSN: Kjujay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
CyBeR schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 08:57:
Trein is the way idd. In het overgrote deel van de VS is dat heel kut geregeld omdat bijna nergens genoeg mensen wonen, maar dat stuk tussen Washington DC, NY en Boston is zo drukbevolkt dat 't opeens wél uitkan om goede railinfra te fixen.
En dat de spoorinfrastructuur in handen is van vrachtmaatschappijen zodat passagierstreinen op de 2e plaats komen en dus veel vertragingen kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-09 16:24
Er schijnen ook verschillende 'luxe bus' opties te zijn tussen NYC en DC. Waarbij je dus grote brede first-class achtige stoelen hebt, maar dan in een coach bus (1-1 of 1-2 opstelling). Wat ik me kan herinneren waren de kosten daarvan < $100 enkele reis.

Voorbeeld: https://thejet.coach/ (maar er zijn er meerdere)

Niet dat ik zelf perse deze mening deel, maar collega's uit die regio zweren bij vliegen. Mensen die ik gesproken heb over dit traject geven allemaal aan dat vliegen veel betrouwbaarder is. Of dat ook echt zo is laat ik even in het midden... mogelijk hebben mensen die sowieso veel vliegen een gekleurde mening op dit vlak.

[ Voor 10% gewijzigd door Xandrios op 15-02-2023 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Kju schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:42:
Op de luchthaven moet je je weer twee uur vooraf melden om je bagage in te checken.
Volgens mij ging het om een heen-en-weer vlucht op 1 dag dan is baggage niet zo een issue. En inchecken van baggage kan tot 45 minuten van tevoren. Op een domestic vlucht van zeg LGA naar DCA is dat ook niet zo een issue.

Overigens zou ik wat langer in Washington blijven, er is genoeg te zien en te doen voor meer dan 1 dag.

Ik vlieg toevallig in april ook van JFK door naar Washington. Heb de alternatieven wel overwogen maar als je toch al op JFK bent in qua reisduur een overstap + vlucht naar DCA + taxi niet te verslaan.
Daniel schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 08:28:
[...]

Zeker de trein, vooropgesteld dat je de Acela kan nemen. Die doet er van Penn Station tot Union Station minder dan 3 uur over en als je op Newark instapt zelfs maar 2,5. Er is no way dat je dat verslaat met het vliegtuig, zelfs al zou je beschikken over TSA Pre. Het transport van en naar het vliegveld is al killing.
Het hangt er vanaf waar je natuurlijk bent in New York. En DCA is dicht bij het interessante deel van Washington en heeft een metro aansluiting. Er zijn genoeg plekken in New York te vinden waar je sneller op een van de luchthavens bent dan op Penn station.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Piet91 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:27:
[...]

En dat de spoorinfrastructuur in handen is van vrachtmaatschappijen zodat passagierstreinen op de 2e plaats komen en dus veel vertragingen kennen.
Net op de Acela corridor niet trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
PolarBear schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:37:
[...]

Het hangt er vanaf waar je natuurlijk bent in New York. En DCA is dicht bij het interessante deel van Washington en heeft een metro aansluiting. .
Dulles heeft sinds een maand of drie(?) ook een metro aansluiting.
Duurt wat langer dan DCA, maar gaat prima, meestal is deze lijn niet gigantisch druk en kun je prima zitten/je bagage kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Fly-guy schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:59:
[...]

Dulles heeft sinds een maand of drie(?) ook een metro aansluiting.
Duurt wat langer dan DCA, maar gaat prima, meestal is deze lijn niet gigantisch druk en kun je prima zitten/je bagage kwijt.
Oh ja zeker maar ik ging een beetje van de usecase van @Verwijderd uit, 's ochtends heen, 's avonds terug. Dan is vliegen naar DCA (en afhankelijk van waar je in New York zit, van LGA/EWR/JFK) wel het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
PolarBear schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:39:
Net op de Acela Northeast corridor niet trouwens.
Jep, en is meteen ook de meest winstgevende deel van Amtrak met minste vertragingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
PolarBear schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:37:
Het hangt er vanaf waar je natuurlijk bent in New York. En DCA is dicht bij het interessante deel van Washington en heeft een metro aansluiting. Er zijn genoeg plekken in New York te vinden waar je sneller op een van de luchthavens bent dan op Penn station.
Ik meen me te herinneren dat @Verwijderd ergens in New Jersey in de buurt van Newark zit. Wat dat betreft zal het qua tijd niet zo wezenlijk uitmaken of je vliegt of treint. Alleen in dat laatste geval zie je nog wat van het land, het is goedkoper en je hoeft je niet te onderwerpen aan de TSA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Daniel schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 17:05:
[...]

Ik meen me te herinneren dat @Verwijderd ergens in New Jersey in de buurt van Newark zit. Wat dat betreft zal het qua tijd niet zo wezenlijk uitmaken of je vliegt of treint. Alleen in dat laatste geval zie je nog wat van het land, het is goedkoper en je hoeft je niet te onderwerpen aan de TSA.
Quai zien van het land, vergis je niet wat voor fantastische uitzichten je kan hebben als je van New York naar Washington vliegt (met een beetje lekker weer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik verblijf in Newark New Yersey op 10 kilometer van Newark International Airport in Hampton Inn & Suites by Hilton Newark-Harrison-Riverwalk.

Ik heb mijn tussenstop in Washington DC Dulles International vanuit Amsterdam met United.

Welke vliegveld is beter als ik naar toe vlieg om Washington DC te bekijken. Ronald Reagan of IAD?

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2023 18:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 18:13:
Welke vliegveld is beter als ik naar toe vlieg om Washington DC te bekijken. Ronald Reagan of IAD?
DCA, dat is letterlijk aan de overkant van the Mall. Je loopt als je wil binnen anderhalf uur van het vliegveld naar het Witte Huis. Er is ook een metro verbinding en met de taxi kan je binnen een kwartier aanbellen bij het Witte Huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

PolarBear schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 18:33:
[...]

DCA, dat is letterlijk aan de overkant van the Mall. Je loopt als je wil binnen anderhalf uur van het vliegveld naar het Witte Huis. Er is ook een metro verbinding en met de taxi kan je binnen een kwartier aanbellen bij het Witte Huis.
En @Verwijderd The Mall is echt wel iets groots, daar kan je al bijna twee dagen rondlopen door alle musea die er te vinden zijn, kunst maar zeker ook technisch. DC zal wellicht wat duurder zijn dan NJ maar ik zou er ook een nachtje blijven wellicht. Je had fam in NJ toch? Wat vinden zij?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

JFK Terminal 1 heeft problemen met de electriciteit:

Vlucht NZ2 van AKL>JFK is al bijna halverwege en keert dan om:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FpGyWVOXsAA5Zb1.jpg
Ik snap niet dat ze niet op een alternatief vliegveld kunnen landen, als LAX, SFO, ORD etc, NZ vliegt daar gewoon op?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• CyBeR
  • Niet online
Never mind een ander vliegveld, wat is er mis met een andere terminal op JFK?

• RocketKoen
  • Laatst online: 20:44
CyBeR schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:02:
Never mind een ander vliegveld, wat is er mis met een andere terminal op JFK?
De meeste andere terminals op JFK zijn eigendom van airlines. Ze hebben 77 vluchten naar een andere terminal weten te verplaatsen en 24 gecanceld.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:05
Ik vlieg binnenkort met Saudia naar Mumbay, ik probeer nu lid te worden van hun ALFURSAN Program maar het lukt niet om lid te worden en een bijbehorend nummer te krijgen, ik krijg een activatie mail, krijg een code op mn telefoon, als ik deze dan als laatste stap invul dan krijg ik in beeld dat het door een technische fout het niet mogelijk is om de activatie af te ronden. Contact is ook niet echt mogelijk want men vraagt op een gegeven moment om het ALFURSAN Program nummer ,wat ik dus niet krijg door die storing.

Iemand hier die het wel is gelukt om lid te worden van het ALFURSAN Program?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Nee, maar is er een reden dat je daar lid van wilt worden en niet van FB, en dan de miles en punten daar laat bijschrijven? Daar heb je als Nederlander ws. meer aan. Tenzij je in Saudi Arabië woont, dan heb ik niks gezegd.

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeR op 21-02-2023 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vlieg op woensdag 26 April vanuit New York Newark Liberty International Airport terug naar Amsterdam via Chigaco O'Hare International Airport:

Schema:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9i007TPSNNWGf4pzieUa6CGjvqE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w8zCdyl5d7uyHszfc5WMNHZo.jpg?f=fotoalbum_large

• Ik heb van United Airlines helpdesk gehoord dat mijn koffer uit Newark in een keer door gaat naar Amsterdam bij het inchecken van mijn koffer en ik in Chicago O'Hare niet mijn koffer hoef te pakken.

• Ik kom aan in domenstic (binnenlandse vlucht) United Airlines en moet dus naar International vertrek transfer. Heb ik genoeg tijd, heeft iemand ervaring hiermee?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2023 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
de VS kent geen onderscheid tussen domestic en internationaal, je loopt na aankomst in ORD gewoon naar je volgende gate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halldor
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03:28
Weet iemand hoe het met de ombouw naar Premium Comfort zit bij KLM?
In november werd er gesteld dat ondanks de vertraging eind Q1 2023 dit gereed zou zijn. https://insideflyer.nl/kl...m-comfort-tijdelijk-stil/

Voor vluchten in Q2 2023 is Premium Comfort nog niet boekbaar voor mijn bestemming (Boeing 777-200).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
gambieter schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:57:
JFK Terminal 1 heeft problemen met de electriciteit:
[Twitter]
Vlucht NZ2 van AKL>JFK is al bijna halverwege en keert dan om:
[Afbeelding]
Ik snap niet dat ze niet op een alternatief vliegveld kunnen landen, als LAX, SFO, ORD etc, NZ vliegt daar gewoon op?
De regel is volgens mij dat je alleen uitwijkt naar een andere luchthaven in een noodsituatie of als je al zo ver bent dat de brandstofsituatie het niet toelaat om terug te keren. Want terug naar AKL is dan wel suboptimaal, je weet in ieder geval zeker dat niemand aan boord op LAX of SFO moet zijn. Terug naar waar je vandaan kwam en nog een keer proberen is een minder grote disruptie dan uitwijken naar een andere bestemming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Halldor schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:02:
Weet iemand hoe het met de ombouw naar Premium Comfort zit bij KLM?
In november werd er gesteld dat ondanks de vertraging eind Q1 2023 dit gereed zou zijn. https://insideflyer.nl/kl...m-comfort-tijdelijk-stil/

Voor vluchten in Q2 2023 is Premium Comfort nog niet boekbaar voor mijn bestemming (Boeing 777-200).
Dat is een fout aan de kant van insideflyer, de ombouw is Q1 2024 klaar.

De status is nu dat alle 781 klaar zijn en de 789 in progress zijn. De 77W komen daarna gevolgd door de 772.

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeR op 21-02-2023 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halldor
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03:28
CyBeR schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:27:
[...]

Dat is een fout aan de kant van insideflyer, de ombouw is Q1 2024 klaar.

De status is nu dat alle 781 klaar zijn en de 789 in progress zijn. De 77W komen daarna gevolgd door de 772.
Ah, kon me al niet voorstellen dat de ombouw zo snel zou gaan. Wordt dan toch maar weer economy comfort, business is te duur momenteel (>6k per persoon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Kwam trouwens terug uit Lyon met een E190 (had een 737 moeten zijn maar die vlucht was cancelled, €350 euro voucher bedankt) en daar zaten twee mensen aan boord met een connecting flight naar Helsinki, de laatste van de dag.

Onze vlucht was zelf ook een beetje vertraagd en blijkbaar vond men die verbinding belangrijk genoeg dat we met onze Embrear aan een C-gate gezet werden ipv de bus te moeten nemen. De crew (overigens bestaande uit alleen vrouwen zowel voorin als bij ons, nog niet eerder gezien maar 👍) leek er ook een beetje verbaasd over.

De nieuwe lounge en T1 in LYS is overigens echt 500 stappen vooruit tov de oude in T2 daar. Je moet nu alleen buitenom lopen om van 't treinstation naar de terminal te komen, maar soit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:15

LankHoar

Langharig tuig

Hoe druk is het tegenwoordig op de vliegvelden voor vluchten binnen Europa? Donderdagavond vlieg ik naar Ierland vanaf Eindhoven met enkel handbagage, en voorheen was ik bij dergelijke vluchten ongeveer een uur vantevoren aanwezig. Die ervaring is van 3+ jaar geleden, dus ik vraag me af of dit nu ook nog voldoende is?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Laatst online: 23:25
Misschien een gekke vraag, maar wij vliegen normaliter altijd naar tropische bestemmingen, en dit weekend gaan we voor de allereerste keer naar het hoge noorden, nl Fins lapland (Levi). We vliegen vanuit Düsseldorf, en zoals altijd proberen we onze bagage te minimaliseren, en alleen handbagage mee te nemen.

Dat gaat natuurlijk naar warme bestemmingen wat makkelijker met een paar shirts en shorts, maar nu is dat iets uitdagender qua kleding ed.

Nu dan eindelijk de vraag: hoe normaal/geaccepteerd is het om met snowboots aan te boarden? Die nemen nl het meeste ruimte in, en je moet toch iets aan je voeten hebben, dus we dachten eraan om gewoon onze snowboots aan te houden (en evt in het vliegtuig als de seatbelt signs uit gaan gewoon onder de stoel te schuiven). Het zijn dus geen skischoenen, maar "gewone" hoge snowboots.

BVD!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:06
Dat staat je vrij, op een paar vreemde blikken na. Wel moet je ze bij de security ongetwijfeld uittrekken en door de scanner laten gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Docslik
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:33
Zag vanmorgen op Schiphol 'zat' mensen met Snowboots rondlopen. Laten we zeggen dat je écht wel gekkere outfits voorbij zit komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:42
olafmol schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 14:24:
[...]
proberen we onze bagage te minimaliseren, en alleen handbagage mee te nemen.

Dat gaat natuurlijk naar warme bestemmingen wat makkelijker met een paar shirts en shorts, maar nu is dat iets uitdagender qua kleding ed.
[...]
Ik vraag me altijd af waarom mensen zo moeilijk doen. Ga je (veel) geld uitgeven aan een vakantie en dan 30euro voor een koffer besparen en moeilijk doen met kleding op je vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

jongetje schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:01:
[...]

Ik vraag me altijd af waarom mensen zo moeilijk doen. Ga je (veel) geld uitgeven aan een vakantie en dan 30euro voor een koffer besparen en moeilijk doen met kleding op je vakantie.
Voor mij is het vooral dat je veel sneller weer wegbent met alleen handbagage. Nietzozeer die 30 euro....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
HGM schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:07:
[...]

Voor mij is het vooral dat je veel sneller weer wegbent met alleen handbagage. Nietzozeer die 30 euro....
Ik wacht dan liever dan kleine uurtje even op mijn koffer dan dat ik 3 keer mijn onderbroek moet omdraaien en met snowboots in een vliegtuig moet zitten etc.
Het is vakantie, doe lekker relaxed en ontspan. Netzoals dat een half uur vooraan in de rij gaan staan om als eerste in de vliegtuigstoel te mogen zitten. Ik pak daarom altijd een stoel helemaal achterin, zit je ook vaak alleen. Weleens gehad dat iedereen vooraan naast elkaar zat en ik was de enige op de laatste 3 rijen.

[ Voor 13% gewijzigd door jongetje op 21-02-2023 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
jongetje schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:09:
[...]

Ik wacht dan liever dan kleine uurtje even op mijn koffer dan dat ik 3 keer mijn onderbroek moet omdraaien en met snowboots in een vliegtuig moet zitten etc.
Het is vakantie, doe lekker relaxed en ontspan. Netzoals dat een half uur vooraan in de rij gaan staan om als eerste in de vliegtuigstoel te mogen zitten. Ik pak daarom altijd een stoel helemaal achterin, zit je ook vaak alleen. Weleens gehad dat iedereen vooraan naast elkaar zat en ik was de enige op de laatste 3 rijen.
Ja, of je bent je koffer kwijt en duurt het dagen voordat ze die op plaats van bestemming hebben. Als je echt voor wat voor reden veel mee moet nemen, dan moet het, maar als je het ook maar enigszins kan voorkomen neem ik geen check-in baggage mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
Hielko schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:15:
[...]

Ja, of je bent je koffer kwijt en duurt het dagen voordat ze die op plaats van bestemming hebben.
Hoevaak gebeurd dat?
En de dingen voor dag 1 en misschien 2 kun je dan in je handbagage stoppen. Maar dat moet iedereen ook zelf weten :) Ik zou persoonlijk er niet erg ingewikkeld over doen die paar euro en dat uurtje tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
jongetje schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:29:
[...]

Hoevaak gebeurd dat?
En de dingen voor dag 1 en misschien 2 kun je dan in je handbagage stoppen. Maar dat moet iedereen ook zelf weten :) Ik zou persoonlijk er niet erg ingewikkeld over doen die paar euro en dat uurtje tijd.
Vaak genoeg. Alleen al in mijn directe familie kom ik op een half dozijn verloren koffers in de afgelopen paar jaar, en echt niemand is een frequent flyer. Dus dan betaal je geld om eerst extra in de rij te staan bij het inchecken, vervolgens moet je extra wachten na aankomst en dan moet je ook nog hopen dat je daadwerkelijk alles mee hebt gekregen. Al zou baggage inchecken gratis zijn (is het ook nog vaak genoeg), als je het niet hoeft te doen, zou ik het echt nooit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Interessante discussie, maar nog geen antwoord op mijn vraag ;)

Edit: antwoorden staan er idd direct onder, had ik ff gemist, Tnx!

[ Voor 37% gewijzigd door olafmol op 21-02-2023 18:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

olafmol schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 18:25:
Interessante discussie, maar nog geen antwoord op mijn vraag ;)
@wibblemoo heeft het antwoord al gegeven als eerste reactie op je vraag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
We Are Borg schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 18:28:
[...]
@wibblemoo heeft het antwoord al gegeven als eerste reactie op je vraag :)
Ah Idd gemist, Tnx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Jefe
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
LankHoar schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 14:15:
Hoe druk is het tegenwoordig op de vliegvelden voor vluchten binnen Europa? Donderdagavond vlieg ik naar Ierland vanaf Eindhoven met enkel handbagage, en voorheen was ik bij dergelijke vluchten ongeveer een uur vantevoren aanwezig. Die ervaring is van 3+ jaar geleden, dus ik vraag me af of dit nu ook nog voldoende is?
Paar keer dezelfde route vanuit Eindhoven gevlogen het afgelopen jaar, het is een beetje hit-or-miss wat betreft de drukte. Wellicht kan je kijken of er andere vluchten rond dezelfde tijd vertrekken om de drukte een beetje in te schatten. Begin januari duurde de security ongeveer een 40 minuten, de paspoortcontrole daarna was wel heel snel. Vind Eindhoven na alle verbouwingen van de laatste jaren steeds minder aantrekkelijk worden, heel weinig ruimte om te zitten en 4 euro voor een spa blauw of 7,50 euro voor een biertje is ook geen pretje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:15

LankHoar

Langharig tuig

El Jefe schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 23:01:
[...]

Paar keer dezelfde route vanuit Eindhoven gevlogen het afgelopen jaar, het is een beetje hit-or-miss wat betreft de drukte. Wellicht kan je kijken of er andere vluchten rond dezelfde tijd vertrekken om de drukte een beetje in te schatten. Begin januari duurde de security ongeveer een 40 minuten, de paspoortcontrole daarna was wel heel snel. Vind Eindhoven na alle verbouwingen van de laatste jaren steeds minder aantrekkelijk worden, heel weinig ruimte om te zitten en 4 euro voor een spa blauw of 7,50 euro voor een biertje is ook geen pretje.
Ik ben al zeker 3 jaar (wellicht 5 jaar) niet op dat vliegveld geweest, dus ben benieuwd naar de veranderingen. Dank voor de informatie, ik ga even kijken en zal waarschijnlijk wel 1,5u nemen - better safe than sorry :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:34

Jebus4life

BE User

Over ruim 2 weken is het weer aan mij, eerst een uurtje naar Frankfurt en dan 13 uur richting Tokio.
Wel dure tickets tickets (€1200 pp in economy (dat is inclusief seat selection), al heb ik de indruk dat goedkoop naar Japan vliegen tout court erg moeilijk geworden is). Dat wordt wel gecompenseerd door de goedkope Yen 8)

Eerste keer dat ik met ANA zal vliegen, ik ben we uiterst benieuwd, 86 cm beenruimte in economy, nog nooit meegemaakt. Ik ben benieuwd hoe het voelt om misschien eens wat overschot aan ruimte te hebben :+
Terugvlucht in april is met Lufthansa, dan moet ik het helaas met 79 cm doen...

*Heenvlucht met een 787(-9); terugvlucht met een A350 (XWB)

Grootste probleem, hou ouder ik ben, hoe meer ik tegen dat vliegen opkijk, ik zal niet zeggen dat het echte vliegangst aan het worden is, maar het eerste kwartier van mijn vlucht voel ik me toch absoluut niet comfortabel, vanaf het moment dat het fasten seatbelt lampje uitgaat voel ik me gelukkig een stuk relaxter... Vroeger vloog ik graag en "lachte" ik om mensen met vliegangst, het lachen is me vergaan 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door Jebus4life op 22-02-2023 11:47 ]

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Jebus4life schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:37:
Over ruim 2 weken is het weer aan mij, eerst een uurtje naar Frankfurt en dan 13 uur richting Tokio.
Wel dure tickets tickets (€1200 pp in economy (dat is inclusief seat selection), al heb ik de indruk dat goedkoop naar Japan vliegen tout court erg moeilijk geworden is). Dat wordt wel gecompenseerd door de goedkope Yen 8)

Eerste keer dat ik met ANA zal vliegen, ik ben we uiterst benieuwd, 86 cm beenruimte in economy, nog nooit meegemaakt. Ik ben benieuwd hoe het voelt om misschien eens wat overschot aan ruimte te hebben :+

Grootste probleem, hou ouder ik ben, hoe meer ik tegen dat vliegen opkijk, ik zal niet zeggen dat het echte vliegangst aan het worden is, maar het eerste kwartier van mijn vlucht voel ik me toch absoluut niet comfortabel, vanaf het moment dat het fasten seatbelt lampje uitgaat voel ik me gelukkig een stuk relaxter... Vroeger vloog ik graag en "lachte" ik om mensen met vliegangst, het lachen is me vergaan 8)7
Dat laatste ervaar ik ook, alleen niet door angstgevoelens maar door alle randzaken eromheen. Het is gewoon zo'n gedoe als ik vaak in het vliegtuig moet stappen. Ik begin het echt te haten eigenlijk.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Jefe
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ha, ik heb hetzelfde, kon turbulentie zelfs waarderen maar na een erg ellendige vlucht door een onweersbui heen na vertrek uit Sri Lanka (inmiddels al weer 6+ jaar geleden) ben ik wat meer huiverig. Niet helemaal gestrest, maar meer beducht dat een beetje turbulentie kan leiden naar een stuk meer.. hoewel ik nooit meer hetzelfde heb meegemaakt als die vlucht.

Wat misschien handig kan zijn is https://turbli.com/, een website die wat turbulentievoorspellingen poogt te doen. Er kan vlak voor of tijdens een vlucht natuurlijk nog van alles veranderen (qua weer, CAT of route), maar het kan je wellicht helpen wat relaxter in je stoel te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Het voornaamste gevolg van turbulentie, naast gemorste drankjes, is volgens mij verwondingen bij passagiers die hun riem niet omhadden. Ik kan me zo snel niet bedenken (in de tijd van moderne straalvliegtuigen iig) dat er iets ergers gebeurd is als gevolg van turbulentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat mij opvalt is dat nu opeens tussen 17 april en 26 april 2023, rechtstreeks Amsterdam ---> New York JFK met KLM uitgevoerd door Delta Airlines opeens €552 + 29,90,- boekingskosten per reservering totaal €581,90,- kost. Elke dag veranderd de prijzen. Toen ik ging boeken waren de prijzen van rechtstreekse vluchten al gauw tussen €700 a €800 in. Ongetwijfeld komen er nog kosten bij voor de stoelen en ruimbagage.

Toch heb ik €146,- minder betaald. Via United Airlines €351,90,- inclusief boekingskosten per reservering. Alleen moest ik nog de stoelen bij boeken en betalen en voor de ruimbagage tot 23KG €435,- totaal.

Ik heb vlieg vanaf Amsterdam naar Washington DC met een overstap van 3 uur en vlieg ik per United Airlines door naar New York Newark. Op de terugreis via Chicago en dan op Amsterdam.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2023 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

CyBeR schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:08:
Het voornaamste gevolg van turbulentie, naast gemorste drankjes, is volgens mij verwondingen bij passagiers die hun riem niet omhadden. Ik kan me zo snel niet bedenken (in de tijd van moderne straalvliegtuigen iig) dat er iets ergers gebeurd is als gevolg van turbulentie.
Je vergeet het vele overgeven :+

Heb ik overigens geen last van gelukkig maar heb wel eens op een vlucht gezeten... Mooie achtbaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
El Jefe schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 19:35:
[...]

Ha, ik heb hetzelfde, kon turbulentie zelfs waarderen maar na een erg ellendige vlucht door een onweersbui heen na vertrek uit Sri Lanka (inmiddels al weer 6+ jaar geleden) ben ik wat meer huiverig. Niet helemaal gestrest, maar meer beducht dat een beetje turbulentie kan leiden naar een stuk meer.. hoewel ik nooit meer hetzelfde heb meegemaakt als die vlucht.

Wat misschien handig kan zijn is https://turbli.com/, een website die wat turbulentievoorspellingen poogt te doen. Er kan vlak voor of tijdens een vlucht natuurlijk nog van alles veranderen (qua weer, CAT of route), maar het kan je wellicht helpen wat relaxter in je stoel te zitten.
Turbulentie is een redelijk non event, zoals al gezegd is het grootste gevaar als dingen of personen niet vastzitten en daarna ergens neerkomen.

Maar structureel is het geen probleem, moderne vliegtuigen kunnen absurde krachten aan. Wat ook maar goed is, want de meeste turbulentie is niet echt te voorspellen, noch aan te zien komen.

Overigens meestal is zover mogelijk voorin zitten het beste om de turbulentie minder te voelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 21:13
Fly-guy schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 08:13:
Overigens meestal is zover mogelijk voorin zitten het beste om de turbulentie minder te voelen.
Zei hij die in de aller-aller-voorste stoel zit :+

Sometimes you need to plan for coincidence

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:55
Nice, kennelijk mogen er weer wat mensen afspraak maken voor IRIS scan voor privium pas.

Ik ben er een van, helaas pas over ruim een maand, hoe groot zou de kans zijn dat je eventueel tussendoor geholpen zou. kunnen worden en zou er nog een tijdstip zijn welke het slimste is om te gaan?

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

PWM schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:30:
Woohoo. In Maart kan je je Global Entry interview op Schiphol doen. Lekker makkelijk.
Thx again voor de tip.

Interview op de 17e

Vlieg op de 18e naar JFK :P

Zo snel zal t wel niet approved zijn, maar goed dan maar op de ESTA die kant op nog een keertje ;)

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• CyBeR
  • Niet online
kamstra schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:30:
[...]

Thx again voor de tip.

Interview op de 17e

Vlieg op de 18e naar JFK :P

Zo snel zal t wel niet approved zijn
Tenzij er iets niet goed is, jawel.
maar goed dan maar op de ESTA die kant op nog een keertje ;)
Een ESTA moet je met GE ook nog steeds hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

CyBeR schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 23:42:
[...]

Tenzij er iets niet goed is, jawel.

[...]

Een ESTA moet je met GE ook nog steeds hebben.
Ah really? Goed dat je t zegt want dat wist ik niet :)
Anyway ESTA is brand new dus da’s prima voorlopig :)

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chief

Ik ken hun economy product niet maar ANA is meer dan prima airline. IFE is wat beperkt maar service is uitstekend. Ik vlieg ANA in mei en april van Singapore naar US.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-09 11:12
Waar wij in onze mei vakantie nog naar Bali wilden vliegen hebben we de plannen omgegooid en besloten om Bali in oktober voor 2 weken te doen en in mei gaan we naar Maleisië, Borneo en Singapore.

Nu hebben wij voor dit soort warme bestemmingen vorig jaar een Osprey 40L rugzak gekocht welke door de meeste maatschappijen als carry on gezien zal worden. Vorig jaar heen en weer USA / Zweden en Colombia was het geen probleem. Dus kunnen we er nu ook voor kiezen om zonder ruim bagage te gaan, al zit het er vaak standaard in bij de airlines richting Azië.

Momenteel lijkt het vliegen vanaf DUS naar SIN het meest voordelig en heb ik een vlucht van 07-05 / 29-05 met Turkish gevonden voor €620 dan nog de stoelen erbij maar nog wel voordeliger dan Emirates of Finnair. Vliegen ook met een A350-900 voor de longhaul.

Trip report en reviews laten voor Turkish zien dat het een goede maatschappij is, vraag me soms wel af hoe het verschil van 150-250 euro toch tot stand kan komen tussen de maatschappijen. Nu met deze gunstige tickets maar eens de reis gaan uit stippelen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZKV9AlW_JrVE8uSefYbe1mqbijU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2nMt8CIEQBY8AWop3Jv8RF5e.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FvShp_5FvFOa44KY9dStGrU4B2Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/923caovcNLgfVWbREGH1VwB2.jpg?f=fotoalbum_tile

Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:10
Salv schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:56:
Waar wij in onze mei vakantie nog naar Bali wilden vliegen hebben we de plannen omgegooid en besloten om Bali in oktober voor 2 weken te doen en in mei gaan we naar Maleisië, Borneo en Singapore.

Nu hebben wij voor dit soort warme bestemmingen vorig jaar een Osprey 40L rugzak gekocht welke door de meeste maatschappijen als carry on gezien zal worden. Vorig jaar heen en weer USA / Zweden en Colombia was het geen probleem. Dus kunnen we er nu ook voor kiezen om zonder ruim bagage te gaan, al zit het er vaak standaard in bij de airlines richting Azië.

Momenteel lijkt het vliegen vanaf DUS naar SIN het meest voordelig en heb ik een vlucht van 07-05 / 29-05 met Turkish gevonden voor €620 dan nog de stoelen erbij maar nog wel voordeliger dan Emirates of Finnair. Vliegen ook met een A350-900 voor de longhaul.

Trip report en reviews laten voor Turkish zien dat het een goede maatschappij is, vraag me soms wel af hoe het verschil van 150-250 euro toch tot stand kan komen tussen de maatschappijen. Nu met deze gunstige tickets maar eens de reis gaan uit stippelen :)
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik vloog vorige maand met Turkish Airlines. Hadden wel korte layovers in Istanbul. Op de heenweg was het al rennen naar de verste gate en op de terugweg kregen we zelfs een escort omdat het te krap was.
Ik vond het eten echt heel goed verzorgd. Deed zeker niet onder voor Emirates. Echt een prima maatschappij. Lees alleen veel 'negatieve' ervaringen als er iets mis gaat en je de klantenservice nodig hebt.

Ik vlieg in mei naar Bali met Emirates. Vliegen met Emirates via Dubai blijft voor mij qua ervaring een luxe (zelfs in economy). En de vliegtickets waren 'maar' € 875,= retour toen we in 2022 boekte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-09 11:12
Cheezborger schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:06:
[...]

Ik vloog vorige maand met Turkish Airlines. Hadden wel korte layovers in Istanbul. Op de heenweg was het al rennen naar de verste gate en op de terugweg kregen we zelfs een escort omdat het te krap was.
Ik vond het eten echt heel goed verzorgd. Deed zeker niet onder voor Emirates. Echt een prima maatschappij. Lees alleen veel 'negatieve' ervaringen als er iets mis gaat en je de klantenservice nodig hebt.

Ik vlieg in mei naar Bali met Emirates. Vliegen met Emirates via Dubai blijft voor mij qua ervaring een luxe (zelfs in economy). En de vliegtickets waren 'maar' € 875,= retour toen we in 2022 boekte.
Mag er toch vanuit gaan at als men zelf de lay over aangeeft van 1.5 of 2.5 uur dat ze wel haalbaar zijn met of zonder escort. Goed om te horen dat de rest goed bevallen was.

Inderdaad als wij nu voor eind oktober kijken ( beetje einde seizoen ) en dan is een retour met Emirates of Cathay rond de 750 tot 850 euro. Ik had gehoopt dat met een maand of 3/4 van te voren ook tickets rond die prijzen waren maar helaas. Nu maar hopen dat eind oktober ook nog voldoende zon uren beschikbaar zijn op Bali ;-)

Wij vertrekken via DUS voor eerst in vele jaren een andere hub dan AMS voor onze long haul flights. Al tijden niet in DUS geweest dus ben benieuwd, even kijken of we daar nog gunstig kunnen parkeren voor 3 weken of dat we een familielid als taxi aanspreken.

Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Salv schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:05:
[...]

Mag er toch vanuit gaan at als men zelf de lay over aangeeft van 1.5 of 2.5 uur dat ze wel haalbaar zijn met of zonder escort. Goed om te horen dat de rest goed bevallen was.

Inderdaad als wij nu voor eind oktober kijken ( beetje einde seizoen ) en dan is een retour met Emirates of Cathay rond de 750 tot 850 euro. Ik had gehoopt dat met een maand of 3/4 van te voren ook tickets rond die prijzen waren maar helaas. Nu maar hopen dat eind oktober ook nog voldoende zon uren beschikbaar zijn op Bali ;-)

Wij vertrekken via DUS voor eerst in vele jaren een andere hub dan AMS voor onze long haul flights. Al tijden niet in DUS geweest dus ben benieuwd, even kijken of we daar nog gunstig kunnen parkeren voor 3 weken of dat we een familielid als taxi aanspreken.
DUS vind ik echt een van de minste vliegvelden die ik heb ervaren. Oude meuk, heb vaak lange rijen zien staan bij security, ondermaatste services qua eten/drinken.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 21:13
Dat herken ik totaal niet.

DUS is echt ideaal. Parkeren zowat in de terminal, ik heb maar één keer meer dan 5 min hoeven wachten op security en eten/drinken is niet heel uitgebreid maar good enough.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Hmmbob schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 07:45:
Dat herken ik totaal niet.

DUS is echt ideaal. Parkeren zowat in de terminal, ik heb maar één keer meer dan 5 min hoeven wachten op security en eten/drinken is niet heel uitgebreid maar good enough.
Smaken verschillen. Parkeren is qua locatie prima. Maar oud en heel krap. Mijn (forse) auto krijg ik bijv niet aan beide kanten open. Maar soit.

Vorige zomer was DUS zonder prio een chaos qua drukte. Bijna vergelijkbaar met Schiphol. Lounges zijn mijns inziens al 10 jaar verouderd. Nee ik skip het als het even kan (helaas deze zomer weer een keertje noodzakelijk vanaf daar).

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Salv schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:56:
Trip report en reviews laten voor Turkish zien dat het een goede maatschappij is, vraag me soms wel af hoe het verschil van 150-250 euro toch tot stand kan komen tussen de maatschappijen.
Daar spelen een hoop factoren waaronder lokale levensstandaard (TK zal best wel wat Turks personeel in dienst hebben, ook bij de piloten) en belasting- en subsidieregime. Van EK en EY is geweten dat verliezen jarenlang werden bijgepast terwijl ze de Europese carriers uit de markt probeerden te concurreren. Van QR heb ik er geen weet van maar het zou me niet verbazen dat dat gewoon nog niet gelekt is, de lokale emir heeft daar ook diepe zakken en zo'n eigen maatschappijtje blijft toch een prestigeproject.
Cheezborger schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:06:
[...]

Dat laatste is wat een maatschappij prima maakt, in mijn ogen, al heb je dat natuurlijk (hopelijk) zelden nodig. Midden-Oostenmaatschappijen hebben zichzelf in de markt gezet al prijsbrekers (en succesvol), en als je cattle class vliegt moet je er ook niet veel meer van verwachten dan een stoel en eten long haul (EI heeft dat zelfs betalend gemaakt 8)). Tenzij je business of hoger vliegt moet je niet teveel service verwachten bij onregelmatigheden. Daar staan Europese of Amerikaanse carriers een stuk verder mee.

Jaren terug nog Nieuw-Zeeland met EK gedaan, ik kon niet bijhouden hoe vaak er eten werd opgediend, en dat was gewoon eco. Maar een stoel in eco blijft gewoon een stoel in eco. Als je dan in een 777 gepropt wordt met 10 op een rij dan word je daar niet vrolijk van.
Salv schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:05:
[...]

DUS is geen hub, AMS wel. Geen enkele carrier heeft DUS als thuisbasis vziw en als het wel zo is dan alleen voor point to point.

[ Voor 6% gewijzigd door Borromini op 25-02-2023 09:10 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ter info: Als een visum hebt naar Amerika, dan hoef je geen ESTA meer aan te vragen. Ik heb ook een visum voor Amerika. Het is of een visum of een ESTA. In mijn geval omdat ik een dubbele nationaliteit bezit kan ik geen ESTA aanvragen (Iraanse en de Nederlandse) Ook als je geen Iraanse nationaliteit heb, maar Iraanse achtergrond kom je niet in aanmerking voor ESTA. Ik heb beide paspoorten.

Aanvraag gaat niet snel hoor: Ik had op 12 januari 2022 het DS-160 formulier ingevuld en opgestuurd en mijn afspraak bij het consulaat in Amersterdam was pas op 17 oktober 2022 en kreeg ik in November de visum in mijn handen wel 10 jaar geldig tot 31OCT2032. Ik vertrek de 17e April 2023.

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2023 14:14 ]

Pagina: 1 ... 160 ... 251 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:

Chrome Extensie

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2