Toon posts:

Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 157 158 159 Laatste
Acties:

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16:07
kamstra schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:38:
[...]

idd een van de redenen dat ik lekker vasthoudt aan standaard Oneworld als t kan. Ook niet geweldig maar altijd nog beter dan KLM.

Ik blijf me nog steeds het meest verbazen over die kansloze sessie met de bus vanaf terminal naar t vliegtuig en terug als je vanaf AMS met KLM op LCY vliegt. Dan heb je volgens mij echt je publiek qua klanten niet begrepen.

Doe mij maar BA, altijd gate D22-D24 en mooi rap. :)
Hou je dan maar vast als je richting oosten moet met oneworld. Overstap in DOH is (vanuit bru toch) standaard remote stand. Was voor mij 1 van de redenen om voor emirates te kiezen.

Nadeel is dan natuurlijk beperkte alliance met Air Canada :(

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Lt.Mitchell schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:56:
[...]

Hou je dan maar vast als je richting oosten moet met oneworld. Overstap in DOH is (vanuit bru toch) standaard remote stand. Was voor mij 1 van de redenen om voor emirates te kiezen.

Nadeel is dan natuurlijk beperkte alliance met Air Canada :(
Scheelt dat ik hooguit naar Hong Kong, Singapore of Dubai zou moeten, da's allemaal direct vanaf LHR.

De kans dat ik uberhaupt die kant op moet is gelukkig niet heel groot, meestal JFK of lekker makkelijk LCY :)

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-02 18:30

Sorcerer8472

Mens sana?

De vraag is ook wat "iets" is. De nieuwe regels die nu worden ingevoerd zijn al een vrij forse verhoging, waar ik het niet per se mee oneens ben.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-02 18:44
Weet iemand toevallig hoe ik dit moet interpreteren?

De fare is in business bij KLM. Enkel Delta kent geen O classe, en de vlucht wordt (Wellicht daardoor) aangegeven als Economy. Gezien dit twee nachtvluchten zijn zou ik er niet overwegen om dit in Economy te doen - maar ik vraag me af of dit wellicht simpelweg een van de vele bugjes is op de KLM website.

Heb al gekeken wat er gebeurd als je doorklikt naar de stoelselectie, helaas kun je geen Delta stoelen kiezen via KLM. Dus die truuc werkt niet om de cabine te achterhalen.

Op de vlucht-selectie pagina zegt hij voor de vluchtdetails hetzelfde als bovenstaand screenshot, maar wel met als een van de eigenschappen dat het een "1-2-1 layout" is. Dat doet vermoeden dat het wél Business is.

[Voor 27% gewijzigd door Xandrios op 13-01-2023 18:51]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• exelletor
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:24
Djordjo schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:10:
[...]

Hier staat dan weer wat anders:

[...]
Ik kan mij voorstellen dat de gewone Nederlander die 1x per jaar naar Antalya, New York of Dubai vliegt, hier niet wakker van ligt. De zakelijke vlieger ook niet. Maar als ik naar mij zelf kijk, dan had ik vorig jaar in januari 7 vluchten gemaakt en tegen juni zat ik boven de 20 privé vluchten. Dit jaar heb ik op dit moment alleen 2 vluchten in januari staan en ik verwacht dat er tot juni wellicht nog 4 bijkomen. De voornaamste redenen? De tijd om in het weekend voor 40/50/60€ retour vanaf Schiphol te vliegen is nu echt voorbij en mijn favoriete "zaterdag 7u vluchten" van Transavia lijken voor een groot deel geschrapt te zijn. Nu is het maar goed ook dat niet iedereen hetzelfde gedrag vertoont als ik (al heb ik mijn twijfels of die 50€ vorig jaar de marginale kosten dekten, wellicht was ik juist goed bezig??), maar ik geloof niet dat ik de enige ben die er zo instaat.

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:47

Grouchy

meep meep

Xandrios schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:12:

[Afbeelding]

De fare is in business bij KLM. Enkel Delta kent geen O classe, en de vlucht wordt (Wellicht daardoor) aangegeven als Economy. Gezien dit twee nachtvluchten zijn zou ik er niet overwegen om dit in Economy te doen - maar ik vraag me af of dit wellicht simpelweg een van de vele bugjes is op de KLM website.

Heb al gekeken wat er gebeurd als je doorklikt naar de stoelselectie, helaas kun je geen Delta stoelen kiezen via KLM. Dus die truuc werkt niet om de cabine te achterhalen.

Op de vlucht-selectie pagina zegt hij voor de vluchtdetails hetzelfde als bovenstaand screenshot, maar wel met als een van de eigenschappen dat het een "1-2-1 layout" is. Dat doet vermoeden dat het wél Business is.
Delta kan geloof ik deze fare classe wel, O is discounted business class op KLM metaal en op Delta metal is het award travel voor Delta One en First. Het vervelende is natuurlijk dat ze de fare classe niet volledig met elkaar afstemmen, zeker met een JV. Iets soortgelijk speelt met Premium Select/Economy.

Als je volgens de stoelindeling in een rij onder de 10 zit dan zit je in Delta One. Delta B767 is wel vaak ouwe meuk.
Als je twijfelt of je voorin terecht komt kan je in dit geval misschien telefonisch boeken en dan samen met de agent er door heen lopen.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• Xandrios
Thanks beide. In dit geval is het niet domestic, maar vanuit zuid Amerika naar ATL op een 767 die een Delta One cabine heeft.

Ik heb het uiteindelijk kunnen vinden. Door een dummy boeking te maken bij KLM (zonder betaling) krijg je een tijdelijke PNR. Op de KLM website kun je dan geen stoelen kiezen voor Delta, maar op de Delta website wél via die dummy PNR referentie. En die staat alleen toe om Economy stoelen te selecteren. Ben bang dat dat het antwoord is - en deze optie gaat het dus niet worden.

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:32

[Afbeelding]
Dat je gebroken aankomt in Amsterdam

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

[Afbeelding]

Er staat Delta main cabin - wat voor mij duidelijker is dan de fare klasse.

Ook met business/first op de eerste vlucht zou ik dit geen prettige aansluiting vinden. Na die eerste red-eye (met < 4h slaap) kan je Atlanta in - maar het is in mijn ogen niet de meest interessante stad in de VS.
offtopic:
Goede puzzel trouwens "wat ligt er 5.5h van Atlanta waar Delta met een 767 op vliegt".

Hoe bizar groot is het prijsverschil met de route via Panama City of Guayaquil?

[Voor 3% gewijzigd door ANdrode op 14-01-2023 14:10]

• Grouchy

Grouchy

meep meep

DL632 UIO Quito, Ecuador kwam in het verleden altijd rond die tijd aan.
Die 10h40 overstaptijd heb je tegenwoordig in de USA wel nodig om in een Centurion lounge of Delta SkyPub te komen. Overal staan lekkere rijen.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• CyBeR
  • Niet online
Ze hebben dat bord "we're at capacity!" nu gewoon standaard buiten staan. Was er dus op 31 december, niet de drukste dag voor reizigers, en dat bord stond er gewoon terwijl er binnen meer dan ruim plek was.

• Xandrios
ANdrode schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:04:
[...]

Er staat Delta main cabin - wat voor mij duidelijker is dan de fare klasse.

Ook met business/first op de eerste vlucht zou ik dit geen prettige aansluiting vinden. Na die eerste red-eye (met < 4h slaap) kan je Atlanta in - maar het is in mijn ogen niet de meest interessante stad in de VS.
Dat was inderdaad ook mijn indruk, maar in business zou ik het overwegen. Onze policy is tegenwoordig PE maar in dit geval was deze business class optie zo'n 1000 euro goedkoper dan PE. Echter nu blijkt dat de eerste vlucht inderdaad Economy is dan denk ik er niet over om een itinerary als dit te overwegen.

Uiteindelijk volledig PE geboekt toen die prijs gisteren ineens 500 euro zakte. Business class opties waarbij het één nachtvlucht zou zijn waren onoverkomelijk duur voor deze data.

• ANdrode
  • Niet online
Xandrios schreef op zondag 15 januari 2023 @ 19:03:
[...]
Uiteindelijk volledig PE geboekt toen die prijs gisteren ineens 500 euro zakte. Business class opties waarbij het één nachtvlucht zou zijn waren onoverkomelijk duur voor deze data.
Klinkt goed. Imo is PE met één nachtvlucht waarschijnlijk sneller en comfortabeler dan twee nachtvluchten.

Het premium dat je op sommige routes betaald om KLM/Delta te vliegen is erg groot. Door star alliance (maar ik had in retrospect oneworld moeten kiezen) te boeken bespaar ik 1/3e. Accepteer ik een overstap tov een directe vlucht, dan meer.
offtopic:
En dat kan extreem veel schelen, vorig jaar heb ik 1.5h 3h extra geaccepteerd omdat mijn vlucht anders 111% duurder was.

• Xandrios
Absoluut. Ik weet niet of dat soort voordelen specifiek zijn bij één alliance; bij AFKL zijn er vaak ook voordelen te behalen als je de trip buiten AMS/CDG begint. Er zit - helaas - een dikke premium op het rechstreeks kunnen vliegen. Andersom verwacht ik dat als je rechtstreeks vanaf FRA of MUC met LH zou vliegen, het ook duurder is dan wanneer je met LH vanaf AMS vliegt.

Naar Zuid Amerika is Skyteam wel vrij sterk vanuit Europa met AF, KL en UX. Oneworld heeft ook goede opties met Iberia, maar, ik heb geen status in die alliance. Dus mijn voorkeur, als het even kan, gaat uit naar Skyteam of *A. Of via PTY waarbij je beide kunt combineren met KL+Copa :P

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-02 22:54

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Xandrios schreef op zondag 15 januari 2023 @ 19:20:
Absoluut. Ik weet niet of dat soort voordelen specifiek zijn bij één alliance; bij AFKL zijn er vaak ook voordelen te behalen als je de trip buiten AMS/CDG begint. Er zit - helaas - een dikke premium op het rechstreeks kunnen vliegen. Andersom verwacht ik dat als je rechtstreeks vanaf FRA of MUC met LH zou vliegen, het ook duurder is dan wanneer je met LH vanaf AMS vliegt.

Naar Zuid Amerika is Skyteam wel vrij sterk vanuit Europa met AF, KL en UX. Oneworld heeft ook goede opties met Iberia, maar, ik heb geen status in die alliance. Dus mijn voorkeur, als het even kan, gaat uit naar Skyteam of *A. Of via PTY waarbij je beide kunt combineren met KL+Copa :P
Omtreinen of vliegen via Brussels was eerder altijd voordeliger, maar mijn laatste 3 boekingen in BC was het nu wel een premium op de directe vlucht (2x trein, en 1x vlucht parijs/amsterdam). Wie weet teveel Nederlanders die door al die Schiphol problemen via Brussels begonnen te reizen.

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:32
Xandrios schreef op zondag 15 januari 2023 @ 19:20:
Er zit - helaas - een dikke premium op het rechstreeks kunnen vliegen. Andersom verwacht ik dat als je rechtstreeks vanaf FRA of MUC met LH zou vliegen, het ook duurder is dan wanneer je met LH vanaf AMS vliegt.
Dit is zo, probeer maar eens met LH vanaf FRA te boeken naar directe bestemmingen dan betaal je ook de volle mep.

• CyBeR
  • Niet online
swtimmer schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:30:
[...]

Omtreinen of vliegen via Brussels was eerder altijd voordeliger, maar mijn laatste 3 boekingen in BC was het nu wel een premium op de directe vlucht (2x trein, en 1x vlucht parijs/amsterdam). Wie weet teveel Nederlanders die door al die Schiphol problemen via Brussels begonnen te reizen.
Ik kijk daar idd ook altijd even naar (trein vanaf antwerpen of brussel) maar 't is tegenwoordig steeds duurder om dat te doen.

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

CyBeR schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:14:
[...]

Ik kijk daar idd ook altijd even naar (trein vanaf antwerpen of brussel) maar 't is tegenwoordig steeds duurder om dat te doen.
Voordeel is wel, zeker met bc, de mega xp bonus die je krijgt voor deze korte treinreis.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:56

LankHoar

Langharig tuig

Ik heb een weekendje Ierland geboekt met Ryanair, lekker goedkoop. Tot noch toe heb ik nog nooit een vlucht hoeven wijzigen dus ik heb nog nooit een flexible ticket geboekt. Nu moet ik toch echt de vlucht verplaatsen naar een paar weken later. Wanneer ik in mijn account de vlucht wil wijzigen, kost dit 45 euro per vlucht + het verschil, dus ben ik in dit geval >120 euro kwijt. Echter, boek ik een compleet nieuwe vlucht, dan kost me dit 60 euro. Ik wil dus mijn huidige vlucht annuleren, en gewoon een nieuwe boeken, maar nergens zie ik de optie tot het annuleren van mijn vluct. Mijn vraag:

Wat gebeurd er als ik niet op kom dagen voor mijn vlucht, en al dan niet incheck vantevoren?

When life throws you a curve, lean into it and have faith! ~ Looking for a job in a fun IT company? Ask me about it!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
LankHoar schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:21:
Ik heb een weekendje Ierland geboekt met Ryanair, lekker goedkoop. Tot noch toe heb ik nog nooit een vlucht hoeven wijzigen dus ik heb nog nooit een flexible ticket geboekt. Nu moet ik toch echt de vlucht verplaatsen naar een paar weken later. Wanneer ik in mijn account de vlucht wil wijzigen, kost dit 45 euro per vlucht + het verschil, dus ben ik in dit geval >120 euro kwijt. Echter, boek ik een compleet nieuwe vlucht, dan kost me dit 60 euro. Ik wil dus mijn huidige vlucht annuleren, en gewoon een nieuwe boeken, maar nergens zie ik de optie tot het annuleren van mijn vluct. Mijn vraag:

Wat gebeurd er als ik niet op kom dagen voor mijn vlucht, en al dan niet incheck vantevoren?
Hetzelfde als je een trein kaartje koopt en thuis blijft, helemaal niets. Ze gaan gewoon zonder je weg, gebeurt op elke vlucht, elke dag.
Je bent je geld wel kwijt, maar dat had je al in de gaten, denk ik.

[Voor 3% gewijzigd door Fly-guy op 16-01-2023 21:51]

• ivanwmc
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16:30
Fly-guy schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:50:
[...]

Hetzelfde als je een trein kaartje koopt en thuis blijft, helemaal niets. Ze gaan gewoon zonder je weg, gebeurt op elke vlucht, elke dag.
Je bent je geld wel kwijt, maar dat had je al in de gaten, denk ik.
Het schijnt dat je wel je luchthavenbelastingen, etc. terug kan vragen...

• Fly-guy
  • Niet online
ivanwmc schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 00:41:
[...]

Het schijnt dat je wel je luchthavenbelastingen, etc. terug kan vragen...
Klopt, vraag is in hoeverre Ryanair daarin meewerkt en hoeveel moeite je daarvoor moet doen.

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14:23

Daniel

Kapitein NCC-1701
Fly-guy schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:04:
[...]

Klopt, vraag is in hoeverre Ryanair daarin meewerkt en hoeveel moeite je daarvoor moet doen.
Hebben ze gewoon een eigen site voor, dus dat zal wel werken: https://refundclaims.ryanair.com/
Daar kun je de optie 'request a refund of government tax' kiezen.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:56

LankHoar

Langharig tuig

Dit is goede info om te hebben. Ik zal er eens naar kijken, hoewel het waarschijnlijk om vrij weinig gaat gezien het retrouticket maar 70-75 euro was. Oh, en ik zie dat ze een "reasonable administration fee" rekenen van 20 euro :+

When life throws you a curve, lean into it and have faith! ~ Looking for a job in a fun IT company? Ask me about it!

• john5951
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-02 14:19
john5951 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 17:00:
Eind maart / begin april weekje naar LIS gevlogen met TAP. Op de heenweg zijn de incheckte koffers niet meegekomen vanuit AMS (van hele vlucht niet) - deze werden een dag later bij hotel afgegeven -, en de vlucht was ruim een uur vertraagd. Bij de retourvlucht kwamen we er op het vliegveld achter dat deze geannuleerd was, en dat we omgeboekt waren naar de avondvlucht 3.5 uur later. Je moest wel zelf achter deze info aan: bij de TAP customer service stond een enorme rij, en de balie was niet bemand... Ik heb maar een medewerker bij de check-in aangeklampt die mij van informatie kon voorzien!

Er wordt niet op handbagage gecontroleerd - wij hadden een reisbuggy en een rugzak die mee aan boord ging die zeker dikker waren dan 20cm, maar dit was geen issue.
Een update 8 maanden later: zojuist een email ontvangen van TAP (gelukkig kijk ik af en toe in mijn spam folder) dat mijn compensatie claim voor de geannuleerde vlucht is toegewezen. Kijken of ze er nog een keer 8 maanden over doen om dit bedrag daadwerkelijk te betalen...

• Salv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:35
Momenteel zijn wij aan het kijken voor een +/- 3 weekse vakantie richting Bali (traject AMS-DPS) in de flexibele periode van 27 april t/m 1 juni. Met op het moment de gemiddelde kosten tussen de ~900 t/m ~1050 euro voor vluchten met 1 tussenstop.

Volgens sommige vergelijking site is een periode tussen de 60-75 dagen voordeliger om te boeken maar als ik die periode scan kom ik ook op vergelijkbare prijzen uit. Natuurlijk stijgen vele tickets richting het oosten en zijn de deals van de maatschappijen die kant op schaars.

Als ik nu voor oktober wil boeken kan ik met bv Singapore Airlines nog wel voor een ~650 t/m ~750 euro vliegen. Zijn er hier toevallig mensen met ervaring of recente boekingen richting DPS? Zijn de prijzen rond die 900 euro wel iets waar we rekening mee moeten houden?

Afgelopen jaar was zelf ook in oktober t/m december tickets ruim ~1100 t/m ~1300 euro. Had verwacht dat ze in het nieuwe jaar in een wat rustiger vaarwater kwamen.

Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:03
Bij KLM tickets voor de Antillen geboekt voor een eerste verre vakantie met het gezin. Laatste keer was alweer even geleden (jaartje of 8 denk ik gezien de leeftijd van oudste nu), maar viel me toch tegen dat je nu €160 mag betalen om voor iedereen een eigen stoel uit te kiezen (4x 20 euro retour). Las dat ze altijd 1 kind bij een ouder plaatsen dus nu maar geen stoel uitgezocht. Zal me verder benieuwen hoe het deze zomer gaat verlopen op Schiphol.

[Voor 5% gewijzigd door Southern Sun op 17-01-2023 12:44]

• CyBeR
  • Niet online
Ze zetten een kind (<=12 geloof ik) inderdaad altijd naast minimaal een van de ouders maar als je met 2 kids en 2 ouders komt is er geen garantie dat jij met jouw kind in de buurt van je partner en diens kind zit.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:06
Salv schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:18:
Momenteel zijn wij aan het kijken voor een +/- 3 weekse vakantie richting Bali (traject AMS-DPS) in de flexibele periode van 27 april t/m 1 juni. Met op het moment de gemiddelde kosten tussen de ~900 t/m ~1050 euro voor vluchten met 1 tussenstop.

Volgens sommige vergelijking site is een periode tussen de 60-75 dagen voordeliger om te boeken maar als ik die periode scan kom ik ook op vergelijkbare prijzen uit. Natuurlijk stijgen vele tickets richting het oosten en zijn de deals van de maatschappijen die kant op schaars.

Als ik nu voor oktober wil boeken kan ik met bv Singapore Airlines nog wel voor een ~650 t/m ~750 euro vliegen. Zijn er hier toevallig mensen met ervaring of recente boekingen richting DPS? Zijn de prijzen rond die 900 euro wel iets waar we rekening mee moeten houden?

Afgelopen jaar was zelf ook in oktober t/m december tickets ruim ~1100 t/m ~1300 euro. Had verwacht dat ze in het nieuwe jaar in een wat rustiger vaarwater kwamen.
AMS DPS kan je voor rond de 700 euro boeken inderdaad. Zelfs minder als je bereid bent bizarre connecties en tijden te accepteren.

Mijn ervaring met SQ is juist zo vroeg mogelijk boeken voor een goede deal. Heb zelf mijn tickets een jaar van te voren vastgelegd :). Ik vind 900 euro niet gek als je over drie maanden wilt vliegen met SQ

• Salv
We Are Borg schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:03:
[...]

AMS DPS kan je voor rond de 700 euro boeken inderdaad. Zelfs minder als je bereid bent bizarre connecties en tijden te accepteren.

Mijn ervaring met SQ is juist zo vroeg mogelijk boeken voor een goede deal. Heb zelf mijn tickets een jaar van te voren vastgelegd :). Ik vind 900 euro niet gek als je over drie maanden wilt vliegen met SQ
Nu zijn wij natuurlijk niet airline gebonden dus elke combinatie is prima maar zie soms vluchten voorbij komen van 630 euro a 35 uur enkele reis dat is natuurlijk wel het andere uiterste. Als je voor een vlucht van max 20 uur kijkt heb je al ~4uur durende overstap zit je al gauw op die prijs.

Toen ik vorig jaar augustus / september keek was het voor nu mei ook niet goedkoper dan 780 - 830 euro, vandaar dat ik dacht laat ik nog maar even wachten. Een retour onder de 700 had ik vorig jaar instant geboekt :+

• We Are Borg
  • Laatst online: 16:06
Salv schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:43:
[...]

Nu zijn wij natuurlijk niet airline gebonden dus elke combinatie is prima maar zie soms vluchten voorbij komen van 630 euro a 35 uur enkele reis dat is natuurlijk wel het andere uiterste. Als je voor een vlucht van max 20 uur kijkt heb je al ~4uur durende overstap zit je al gauw op die prijs.

Toen ik vorig jaar augustus / september keek was het voor nu mei ook niet goedkoper dan 780 - 830 euro, vandaar dat ik dacht laat ik nog maar even wachten. Een retour onder de 700 had ik vorig jaar instant geboekt :+
780 met SQ en goede tijden had ik gelijk geboekt en niet gewacht (als je het kunt betalen natuurlijk). De kans op een hogere prijs is veel hoger dan eventueel een wat lagere prijs. En dat blijkt: nu zit je op 900 a 1100 euro. Mijn advies: zodra de prijs in je budget valt: boeken! :)

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

CyBeR schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:31:
Ze zetten een kind (<=12 geloof ik) inderdaad altijd naast minimaal een van de ouders maar als je met 2 kids en 2 ouders komt is er geen garantie dat jij met jouw kind in de buurt van je partner en diens kind zit.
Het beste is ook even een paar dagen voor de vlucht al contact op te nemen met KLM. In ons geval met 3 kinderen kregen we gewoon een week van de voren al stoelen aangewezen na een kort berichtje op whatsapp. Je zit dan wel ergens achterin, maar wel samen.

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:03
swtimmer schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:18:
[...]

Het beste is ook even een paar dagen voor de vlucht al contact op te nemen met KLM. In ons geval met 3 kinderen kregen we gewoon een week van de voren al stoelen aangewezen na een kort berichtje op whatsapp. Je zit dan wel ergens achterin, maar wel samen.
Goeie tip, gaan we dit wel doen. Ook geen ramp als we apart van elkaar komen te zitten, maar toch mooi als het wel lukt.

• Weicool
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-01 22:09
Sinds wanneer is privium op Schiphol zo afhankelijk van sponsors geworden dat er in de lounge nu zoveel sponsor artikelen staan?

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:20
Weicool schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:05:
Sinds wanneer is privium op Schiphol zo afhankelijk van sponsors geworden dat er in de lounge nu zoveel sponsor artikelen staan?
Of niet afhankelijk maar gewoon extra inkomsten?

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Salv schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:18:
Is denk ik wel een beetje de minimale prijs nu voor een normale maatschappij en route. De concurrentie naar DPS is ook niet enorm groot, en de reissituatie is redelijk genormaliseerd. Er is niet veel reden voor airlines om met bodemprijzen te stunten. Bij SQ geldt in ieder geval dat het dichter op de reisdatum alleen maar duurder wordt omdat de beschikbaarheid afneemt. Ik zou nu in ieder geval niet al te lang meer wachten.

Het goedkoopste dat ik tegenkom met een reistijd onder de 25 uur en terugreis voor 1-6 is voor 920 euro met Qatar Airways (bijv. heen op 25-4 en terug op 17-5). Kom je iets later terug (heen 19-5 en terug op 9-6) kun je met China Airlines voor 852 euro.

Een wat meer yolo-oplossing is met Finnair voor 686 euro naar Singapore vliegen en vanaf daar met een lokale low cost club (Scoot/Air Asia) voor ±150 euro naar Denpasar. Dan ben je iets minder dan 850 euro kwijt met wat meer keuze in reisdata.

• Xandrios
Ik twijfel over een trip die begin April moet gaan plaatsvinden, van de US naar Europa. Vluchten zijn al geboekt (Optie 1 hieronder) maar ik kan eventueel nog een aanpassing doen, waarmee de tweede optie beschikbaar komt. Beide met vertrek in de namiddag:

* Delta One: De oude A330, ruim 11 uur vlucht, direct naar mijn bestemming.
* Delta One Suites: De nieuwe A350, ruim 8 uur, plus overstap en een extra AFKL short haul vlucht binnen europa.

Ergens wil ik wel heel graag die A350 proberen. Maar een extra overstap, vroegere aankomst (= meer jetlag), weerhoud me een beetje. Heeft iemand nog recentelijk met het oude Delta product op de A330-300 gevlogen? Is dat nog een beetje bij de tijd, als in, voldoende om een aantal uur goed te kunnen slapen?

[Voor 3% gewijzigd door Xandrios op 20-01-2023 20:39]

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Zoek ze niet op maar ontwijk Delta One in de A330 ook weer niet. Meestal dus Delta One in een A330(neo) of A350 maar de afgelopen maanden nog steeds een stuk of 6x met een DL A330 de oversteek gemaakt.
Als je er pre-covid in kon slapen lukt het nu ook nog, de enige verandering voorin Delta A330's is dat ze in 2021-22 nieuwe kussentjes gekregen en dat was het wel ongeveer.

Ooh, met 2 connecties en een vlucht die in April plaatsvindt krijg je vast nog een schedule change voor je kiezen. Dan vlieg je nu misschien met een A350, in April kan dat weer veranderd zijn.

• Luuk2015
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-01 14:27

Luuk2015

Vires in numeris

Morgen vlieg ik vanaf Heathrow naar Singapore met vlucht BA11, echter valt het mij op dat deze vlucht de afgelopen dagen echt een behoorlijke vertraging heeft, vandaag bijvoorbeeld al +3 uur.
Heeft iemand enig idee hoe dit kan komen?

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-02 22:25
Luuk2015 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 22:49:
Morgen vlieg ik vanaf Heathrow naar Singapore met vlucht BA11, echter valt het mij op dat deze vlucht de afgelopen dagen echt een behoorlijke vertraging heeft, vandaag bijvoorbeeld al +3 uur.
Heeft iemand enig idee hoe dit kan komen?
De kist stond ruim op tijd in Londen. Moet dus een lokaal probleem zijn. Geen personeel of slecht weer.

TheS4ndm4n#1919

• eborn
  • Laatst online: 14:21
Is er eigenlijk al bekend of en wanneer er weer een beetje normaal rechtstreeks vanuit AMS of BRU op Forida gevlogen gaat worden? Voorheen had je Delta/KLM en TUI, maar tegenwoordig is het na maart over met de pret. Voor zo'n toeristische hotspot verbaasd me dat enorm. Doordat er geen directe vluchten zijn, liggen de tickets met overstap vast ook wat hoger (hoewel dat post-Corona lastig te zeggen is).

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Xandrios schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:38:
Ik twijfel over een trip die begin April moet gaan plaatsvinden, van de US naar Europa. Vluchten zijn al geboekt (Optie 1 hieronder) maar ik kan eventueel nog een aanpassing doen, waarmee de tweede optie beschikbaar komt. Beide met vertrek in de namiddag:

* Delta One: De oude A330, ruim 11 uur vlucht, direct naar mijn bestemming.
* Delta One Suites: De nieuwe A350, ruim 8 uur, plus overstap en een extra AFKL short haul vlucht binnen europa.

Ergens wil ik wel heel graag die A350 proberen. Maar een extra overstap, vroegere aankomst (= meer jetlag), weerhoud me een beetje. Heeft iemand nog recentelijk met het oude Delta product op de A330-300 gevlogen? Is dat nog een beetje bij de tijd, als in, voldoende om een aantal uur goed te kunnen slapen?
Ik ben ook altijd nog wel fan van de oude Delta One. Ligt nog prima.

De A350 is beter, maar heb de laatste 2 jaar sowieso wisselingen gezien van materieel, dat ik er niet meer op ga boeken. Straks heb je een overstap en A330 :p

• Xandrios
Grouchy schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 21:58:
Zoek ze niet op maar ontwijk Delta One in de A330 ook weer niet. Meestal dus Delta One in een A330(neo) of A350 maar de afgelopen maanden nog steeds een stuk of 6x met een DL A330 de oversteek gemaakt.
Als je er pre-covid in kon slapen lukt het nu ook nog, de enige verandering voorin Delta A330's is dat ze in 2021-22 nieuwe kussentjes gekregen en dat was het wel ongeveer.

Ooh, met 2 connecties en een vlucht die in April plaatsvindt krijg je vast nog een schedule change voor je kiezen. Dan vlieg je nu misschien met een A350, in April kan dat weer veranderd zijn.
PWM schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 09:51:
[...]

Ik ben ook altijd nog wel fan van de oude Delta One. Ligt nog prima.

De A350 is beter, maar heb de laatste 2 jaar sowieso wisselingen gezien van materieel, dat ik er niet meer op ga boeken. Straks heb je een overstap en A330 :p
Thanks beide. Ik denk dat het inderdaad de beste keuze is om minder overstappen, en de lange rit lie-flat te houden - vergeleken met het opbreken en een short haul hop toevoegen. Ergens vind ik het ervaren van nieuwe producten wel zo leuk dat de verleiding groot is voor de A350 (Die heb ik nog niet eerder gevlogen met Delta), maar tja - waarschijnlijk hebben jullie gelijk en is de volwassen keuze inderdaad om de meest logische routing te kiezen ;) Thanks!

• ANdrode
  • Niet online
Xandrios schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:38:
Het is mij een keer gelukt om de overstap verder in het westen in de VS te boeken, daarna direct terug naar Schiphol. Kan je naar zoiets zoeken? Moet daar wel een A350 op vliegen...

Die red-eye vlucht van acht uur in Delta one is een lastige. Als het direct zou zijn dan is het de enige optie en dus prima. Maar als je kan kiezen is het een twijfelgeval zou ik er vanuit gaan dat je de A350 later wel een keer meemaakt.

Tijdens zo'n vlucht van acht uur slaap ik minder dan in een vlucht van elf. Als ik optimistisch ben: Acht uur aan vlucht, twee uur na vertrek is het eten compleet (of doet Delta het eten nog op een tray?) , een uur voor landing ontbijt, dus in het beste geval 5 uur aan slaap.
offtopic:
Kan je bij Delta kiezen wanneer je de maaltijd krijgt? Ik denk dat naar voren schuiven van de normale maaltijd niet kan?

• Grouchy

Grouchy

meep meep

ANdrode schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:35:
[...]

offtopic:
Kan je bij Delta kiezen wanneer je de maaltijd krijgt? Ik denk dat naar voren schuiven van de normale maaltijd niet kan?
Zodra de FA's op mogen staan beginnen ze sowieso direct met de meal service & zolang ik me kan herinneren bied Delta een 'Dine and Rest' optie aan.
Als de lead FA zijn/haar ronde op de grond doet kan je aangeven dat je graag voor die optie gaat.

Het staat ook aangegeven op deltaone.mydeltamenu.com/je menu;

We offer a Dine and Rest option in which your meal will be delivered at once, as a single service.Please inform your flight attendant if you prefer this option when making your entrée selection.

• PWM
  • Niet online
Is op een east-coast red eye ook altijd het eerste wat ik vraag. Doe mij mijn eten maar, dan kan ik plat. Sla natuurlijk alle borrels/toetjes etc over. Even wat eten en meteen liggen.

Westkust heb je op zich wel de tijd om even wat te nemen. Heb wel gemerkt dat gewoon snel liggen en desnoods wat dommelen al heel wat uitmaakt voor je eerste dag bij thuiskomst.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

PWM schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 23:02:
Is op een east-coast red eye ook altijd het eerste wat ik vraag. Doe mij mijn eten maar, dan kan ik plat. Sla natuurlijk alle borrels/toetjes etc over. Even wat eten en meteen liggen.

Westkust heb je op zich wel de tijd om even wat te nemen. Heb wel gemerkt dat gewoon snel liggen en desnoods wat dommelen al heel wat uitmaakt voor je eerste dag bij thuiskomst.
Ik wou dat ik het kon ;) . Voor mij is het enige wat werkt(e) om de nacht gewoon door te komen, en bij thuiskomst een paar uurtjes te slapen en dan verplicht mijn nest uit om de middag en zo lang mogelijk de avond door te komen. Mogelijk ga ik van de zomer weer eens naar Nieuw-Zeeland en dan gaat mijn interne klok een opdouwer krijgen...

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

• jongetje
@PWM Waarom moet er perse in het vliegtuig gegeten worden? Ik eet dan in de lounge/ vliegveld wat en ga meteen plat. Gordel over de deken en je wordt niet gestoord.

[Voor 3% gewijzigd door jongetje op 22-01-2023 09:10]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:09

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Is er een verschil tussen "easyjet" en "easyjet europe"? Via skyscanner zie ik beide met verschillende prijzen.

Bij easyjet moet je voor een trolley bijbetalen, maar bij "easyjet europe" is mij dat onduidelijk.

Easyjet europe wordt via trip.com aangeboden. Maar via die site kan je ook geen handbagage bijbetalen, gaat dit dan achteraf, of moet je dat betalen als je vliegtuig in stapt?

Appeltaart is lekker!

• CyBeR
  • Niet online
EasyJet is brits en EasyJet Europe is Oostenrijks. Zover ik weet werken ze gewoon hetzelfde en is het verschil puur administratief om gebruik te mogen maken van het EU-luchtruim na Brexit.

Je vliegt dus met EasyJet Europe als je niet van of naar het VK vliegt.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

jongetje schreef op zondag 22 januari 2023 @ 09:10:
@PWM Waarom moet er perse in het vliegtuig gegeten worden? Ik eet dan in de lounge/ vliegveld wat en ga meteen plat. Gordel over de deken en je wordt niet gestoord.
Omdat het in het vliegtuig gratis is en niet alle lounges bieden een volledige maaltijd (vaak is het aanbod beperkt tot wat zoutjes).
Ik deed dat ook van Toronto naar London: eten in de lounge (was fatsoenlijk eten van buffet) en in het vliegtuig direkt oogjes dicht.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Maasluip schreef op zondag 22 januari 2023 @ 09:45:
[...]

Omdat het in het vliegtuig gratis is en niet alle lounges bieden een volledige maaltijd (vaak is het aanbod beperkt tot wat zoutjes).
Ik deed dat ook van Toronto naar London: eten in de lounge (was fatsoenlijk eten van buffet) en in het vliegtuig direkt oogjes dicht.
Zakelijk gaat de maaltijd dan gewoon op expense ;)

The best is yet to come

• ANdrode
  • Niet online
De vertrektijd speelt ook nog mee.

Sommige oostkust red-eyes vertrekken op een rottijd (e.g. 17:30 vertrek, 07:00 aankomst, geen vriendelijke tijden). Dan is op het vliegveld eten vrij vroeg.

Mental note: Volgende oostkust-vlucht die ik boek moet zo laat mogelijk vertrekken, voor 21:00 lichaamstijd-klok slapen is voor mij lastig/onmogelijk.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hoe zit het nou met de verhoogde vliegbelasting (vliegtax / vliegtaks)?

Eerder kon ik alleen vinden dat de belasting mogelijk verhoogd zou gaan worden, maar geen concrete bron dat het werkelijk in zou gaan of wanneer precies, echter nu kan ik het gewoon vinden op de site van de Belastingdienst.
Tarief vliegbelasting
Het tarief vliegbelasting voor 2023 is € 26,43 per passagier per vlucht. Dit tarief geldt ook als de passagier het ticket vóór 1 januari 2023 heeft gekocht.
Dit is interessant. Ik heb in december 2022 een retour Bologna geboekt met Ryanair, voor 12-15 januari 2023, voor 55 euro totaal. Ik weet niet hoeveel ze in Italië moeten afdragen aan belasting, maar dit bedrag is in totaal opvallend laag. Ik heb deze trip dus inmiddels gemaakt, en heb ook niet hoeven bijbetalen of iets.

Op moment van schrijven kun je nog steeds een enkele reis Bologna boeken voor 19,99 euro, wat dus minder is dan de vliegbelasting, waardoor deze vlucht verlieslatend zou zijn voor Ryanair (terug lukt ook nog steeds voor 19,99 euro).

Idem voor Wizzair, daar kun je voor vergelijkbare bedragen heen en weer Roemenië:

Ik weet natuurlijk heel goed dat er allerlei potentiele kosten bij komen als je baggage toevoegt etc, maar er zijn ook genoeg mensen (zoals ik) die dat juist niet doen, en vliegen voor de kale prijs.

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-01 20:43
Wij reizen binnenkort met Vueling. De handbagage die je mee mag nemen heeft beperkte afmetingen. (40x30x20)
De tassen die we hebben zijn iets groter. (CabinZero) Heeft iemand van jullie ervaring met tassen wat compacter maken door er een bagageband omheen te trekken? Of is dat niet nodig als grotere tassen klein gedrukt kunnen worden doordat ze niet helemaal vol zitten.
Zie het niet zitten weer nieuwe tassen te kopen.

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Och er zijn genoeg situaties.

Na vlucht nr. 1xx in een kalenderjaar ga je ook niet meer tijd doorbrengen in een luchthaven/lounge dan noodzakelijk, een maaltijd aan boord is dan natuurlijk ideaal.
Regelmatig is het direct van de klant/opdracht/vakantie naar het vliegveld en boarden.

Voor je TATL leg heb je nog een leg te vliegen en op de 1e luchthaven is er niet veel, natuurlijk met een connectie zo dicht mogelijk tegen de 35 minuten aan geboekt zodat je meteen in kan stappen.

• PWM
  • Niet online
Hoeft ook niet perse. Maar het eerste uur is toch altijd onrustig. Mensen pakken nog van alles uit de bakken, het drinken komt rammelend langs, de purser maakt overal gesprekjes. Na een uurtje is de rust wel weergekeerd en dan ga ik plat :p

• jongetje
@PWM Dat valt in de business toch wel mee, zeker als de vlucht in de avond/nacht vertekt.

Maargoed, moet ook iedereen zelf weten. Ik hoef gelukkig niet meer te vliegen voor mijn werk.

• Xandrios
smvs schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:50:
Hoe zit het nou met de verhoogde vliegbelasting (vliegtax / vliegtaks)?

Eerder kon ik alleen vinden dat de belasting mogelijk verhoogd zou gaan worden, maar geen concrete bron dat het werkelijk in zou gaan of wanneer precies, echter nu kan ik het gewoon vinden op de site van de Belastingdienst.
Geen idee waarom deze vluchten die verhoging niet tonen, maar KLM (en anderen) rekenen nu het extra belastingtarief gewoon door. Voor nieuwe tickets (of aanpassingen op bestaande). 57 freaking Euro's voor een Europese vlucht. Absurd.

[Voor 56% gewijzigd door Xandrios op 22-01-2023 17:57]

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-02 22:25
miles schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:52:
Wij reizen binnenkort met Vueling. De handbagage die je mee mag nemen heeft beperkte afmetingen. (40x30x20)
De tassen die we hebben zijn iets groter. (CabinZero) Heeft iemand van jullie ervaring met tassen wat compacter maken door er een bagageband omheen te trekken? Of is dat niet nodig als grotere tassen klein gedrukt kunnen worden doordat ze niet helemaal vol zitten.
Zie het niet zitten weer nieuwe tassen te kopen.
Als ze dat controleren doen ze het met een metalen "bak" van 40x30x20. Krijg je het daar in gepropt dan mag het mee. (anders ook wel, maar dan moet je betalen).

TheS4ndm4n#1919

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Mijn ervaring is dat je bij lowcost carriers met (veel) te grote rugzakken als handbaggage altijd wel wegkomt, rolkoffers checken ze veel vaker.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Xandrios schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:52:
[...]

Geen idee waarom deze vluchten die verhoging niet tonen, maar KLM (en anderen) rekenen nu het extra belastingtarief gewoon door. Voor nieuwe tickets (of aanpassingen op bestaande). 57 freaking Euro's voor een Europese vlucht. Absurd.

[Afbeelding]
Retourtje Londen met miles kopen kost meer dan 100 euro aan bijbetaling bij KLM nu. Daar bovenop vaak nog 10.000 miles (2x 5k), dus voor 1 ct/mile is dat 200 euro retour.

Op zich wel goed dat dit nu duurder wordt. Alleen jammer dat de alternatieven niet zo geweldig zijn. Op specifieke dagen reizen met EuroStar kan schreeuwend duur zijn, met twijfelachtige reviews.

NB: carriers zoals Ryanair geven sowieso verlieslatende tickets uit. Dat de belastingen dit effect nog versterken is wellicht maar een druppel op de gloeiende plaat.

[Voor 8% gewijzigd door Sorcerer8472 op 23-01-2023 09:19]

• Wally2002
  • Laatst online: 13:49
Sorcerer8472 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:48:
[...]

Retourtje Londen met miles kopen kost meer dan 100 euro aan bijbetaling bij KLM nu. Daar bovenop vaak nog 10.000 miles (2x 5k), dus voor 1 ct/mile is dat 200 euro retour.

Op zich wel goed dat dit nu duurder wordt. Alleen jammer dat de alternatieven niet zo geweldig zijn. Op specifieke dagen reizen met EuroStar kan schreeuwend duur zijn, met twijfelachtige reviews.
Door de recentere reviews van Eurostar op trustpilot en Tripadvisor scrollend zie ik:
- met name negatieve reviews rondom IROPS (o.a. staking/opgeven trein, en vertragingen). Vooral in de afhandeling daarvan (gemaakte kosten/teruggave etc). Klantenservice springt er erg negatief uit.
- Niet meer toegelaten worden tot incheck/security, want te laat; men claimt onduidelijke/ontbrekende informatie. Iemand weet zelfs de terminal van Eurostar op Amsterdam niet (of althans te laat) te vinden?
- lange wachtrijen
- de tip om alsnog het vliegtuig te nemen

Vooropgesteld: ik heb zelf nooit met Eurostar gereisd, maar vertragingen, opgeheven treinen kan natuurlijk gebeuren, en gebeurt ook in de luchtvaart.
Het lijkt me sterk dat er niet of heel slecht gecommuniceerd zou worden over hoe laat je waar moet inchecken, alhoewel Eurostar natuurlijk wel de uitzondering is op de internationale treinen ivm security- en paspoortcontrole.
Wachtrijen horen daar natuurlijk bij.

Al met al zijn het m.i. zaken die je ook in de luchtvaart tegen komt en is het meer dat mensen geen idee hebben hoe zaken werken.
Met een beetje voorbereiding en zelfredzaamheid bij IROPS kom je denk ik een heel eind. En met creditcard betalen om bij gedoe makkelijk je geld terug te krijgen.

Met business premier hoef je overigens niet zo vroeg van te voren er te zijn en sluiten de incheckpoortjes ook later, maar die tickets zijn 3x het standard tarief.

• PolarBear
  • Niet online
Wally2002 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:41:
[...]

Met een beetje voorbereiding en zelfredzaamheid bij IROPS kom je denk ik een heel eind. En met creditcard betalen om bij gedoe makkelijk je geld terug te krijgen.
IROPS is gewoon matig bij treinen. Verder vond ik de Eurostar qua stoelen ook beroerd? Ik zat laatst met 3 andere collega's in zo'n 4 zits maar ik kreeg echt last van mijn rug na 2 uur zitten. Vond ik echt tegenvallen.

• CyBeR
  • Niet online
Dat er shit mis kan gaan is natuurlijk altijd zo, d'r kan een keer extreem weer zijn, kapotte trein/vliegtuig, stakingen, etc. Da's kut als dat gebeurt maar belangrijker is hoe dat afgehandeld wordt, en blijkbaar (getuige de reviews) schiet Eurostar daarin tekort.

• moshimoshi
Tja, de Eurostar gaat via Frankrijk. Elk type OV in Frankrijk kan te maken krijgen met deze ellende. Of je nou met de trein, bus, metro of vliegtuig gaat, de potentiële problemen zijn altijd hetzelfde. Zelfs als je niet eens in Frankrijk hoeft te zijn kan je flinke problemen krijgen als je door het enorme luchtruim rondom Frankrijk moet.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

[...]

Door de recentere reviews van Eurostar op trustpilot en Tripadvisor scrollend zie ik:
- met name negatieve reviews rondom IROPS (o.a. staking/opgeven trein, en vertragingen). Vooral in de afhandeling daarvan (gemaakte kosten/teruggave etc). Klantenservice springt er erg negatief uit.
- Niet meer toegelaten worden tot incheck/security, want te laat; men claimt onduidelijke/ontbrekende informatie. Iemand weet zelfs de terminal van Eurostar op Amsterdam niet (of althans te laat) te vinden?
- lange wachtrijen

Vooropgesteld: ik heb zelf nooit met Eurostar gereisd, maar vertragingen, opgeheven treinen kan natuurlijk gebeuren, en gebeurt ook in de luchtvaart.
Het lijkt me sterk dat er niet of heel slecht gecommuniceerd zou worden over hoe laat je waar moet inchecken, alhoewel Eurostar natuurlijk wel de uitzondering is op de internationale treinen ivm security- en paspoortcontrole.

Al met al zijn het m.i. zaken die je ook in de luchtvaart tegen komt en is het meer dat mensen geen idee hebben hoe zaken werken.

Met business premier hoef je overigens niet zo vroeg van te voren er te zijn en sluiten de incheckpoortjes ook later, maar die tickets zijn 3x het standard tarief.
Er staan wel meer slechte ervaringen bij over hoe men met vertragingen omgaat, rijen bij security, etc. Business premier tickets kosten zo rond de 350 euro enkele reis.

Blijkbaar is de vraag vrij groot vergeleken met het aanbod. Bij een geannuleerde vlucht gaat KLM er iig enorm veel beter mee om dan EuroStar als ik dit zo lees ook.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

moshimoshi schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:10:
Tja, de Eurostar gaat via Frankrijk. Elk type OV in Frankrijk kan te maken krijgen met deze ellende. Of je nou met de trein, bus, metro of vliegtuig gaat, de potentiële problemen zijn altijd hetzelfde. Zelfs als je niet eens in Frankrijk hoeft te zijn kan je flinke problemen krijgen als je door het enorme luchtruim rondom Frankrijk moet.
Stakingen zijn ook een ding. Heeft de luchtvaart ook last van zo nu en dan maar wel minder geloof ik.

Personeel staakt eigenlijk niet zonder reden maar toch laat men het er telkens op aankomen, en dat heeft ook gevolgen voor de keuze voor (duurzamer) vervoer voor mensen.

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:42
[...]

- lange wachtrijen

Even een n=1:
offtopic:
Afgelopen zomer met vrouwlief een weekendje Londen gedaan met de Eurostar. Ruim op tijd aangekomen op het station (Rotterdam CS). Op de informatieborden zag ik dat de Eurostar niet rijdt, maar op de website stond niks. :X Volgens het personeel vertrekt de trein wegens omstandigheden vanaf Brussel. We moesten maar met de IC Brussel erheen rijden.

Een kwartier voor vertrektijd kreeg ik een SMS: Eurostar rijdt niet, sorry voor het ongemak. Gratis omboeken/annuleren via de website. Of rijd met de regionale trein door naar Brussel waar je alsnog kan instappen.

Het is dat ik een duur hotel zonder annuleringsoptie had geregeld, anders had ik om een refund gevraagd. Maar eindstand: iedereen die met de Eurostar zou rijden tot en met Brussel en verder (vanaf Amsterdam en Rotterdam) moesten de IC Brussel nemen. De IC Brussel die normaliter al druk is... We hebben tot Brussel moeten staan in de trein zonder werkende airco.

Op de terugweg werd het in de terminal ook superdruk, want wegens een verstoring bij Parijs kon geen enkele Eurostar rijden. Reizigers van 4 vertrekkende Eurostars bevonden zich in die terminal - de helft kon niet eens zitten.

Communicatie is ruk, evenals de alternatieven. De compensatie voor de vertraagde heenreis (bijna 3 uur later dan gepland aangekomen): € 15pp ofzo. :')

Verder heb je amper tijdswinst doordat je door security en paspoortcontrole moet lopen.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Mawlana schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:28:
[...]

offtopic:
Communicatie is ruk, evenals de alternatieven. De compensatie voor de vertraagde heenreis (bijna 3 uur later dan gepland aangekomen): € 15pp ofzo. :')
Je hoort 50% van je ticketprijs terug te krijgen als je 2 uur of meer vertraagd bent.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:42
Maasluip schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:41:
[...]

Je hoort 50% van je ticketprijs terug te krijgen als je 2 uur of meer vertraagd bent.
De tickets waren € 39 enkele reis pp. Die 50% (€ 19,50) krijg je in de vorm van e-vouchers - wanneer je cash wil gaat daar ook nog wat van af...

Het was voor mij niet zo'n mooie kennismaking met de Eurostar. Met de Thalys op en naar Parijs heb ik vaker gedaan, en dat vind ik tien keer fijner (al heeft de Thalys ook vaak genoeg verstoringen :+). Maar doordat je bij de Thalys geen gedoe hebt met security en paspoortcontrole gaat het toch net wat vlotter.

Maar goed, Thalys/Eurostar is naar mijn mening alleen voordelig als je het maanden van tevoren kan boeken - anders kan je net zo goed op en neer vliegen (of rijden).

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Vond (N=1) de reisexperience met de Eurostar weinig indrukwekkend. Door de stakingen in de UK moesten wij ook eerst met de IC naar Brussel, en terminal op Midi is een behoorlijk afgejammerde bende. Erg druk, het enige waar wel echt veel ruimte voor is, is de taxfreeshop. Door het feit dat de door de douane en security moet en dus vast zit aan een schema is het ook nauwelijks minder stressvol. De Thalys is wat dat betreft een verademing.

Als je eenmaal rijdt gaat het wel lekker, maar het zitcomfort in Standard viel me tegen. In een Embrear 175/190 is het ook niet enorm legit vertoeven maar daar zit je dan ook maar 40 minuten in. De trein doet er vanaf Amsterdam vier uur over.

Financieel is er ook zelden een argument voor de Eurostar (zeker wat korter van tevoren is 100-200 euro voor de goedkoopste enkele reis geen uitzondering), de betrouwbaarheid laat te wensen over en de keuze in reistijden zonder overstap is nog te beperkt. Dat er tussen 07:47 en 13:47 geen trein vanuit Amsterdam gaat (en tussen 11:04 en 18:01 uit Londen) is nogal onhandig. Als je een weekendje naar Londen gaat wil je ergens einde ochtend vertrekken uit NL, en ergens in de loop van de middag terug. Dat is precies wanneer er géén trein rijdt.

Vliegen heeft ook zo z'n nadelen, maar naar Londen is de trein voor mij op dit moment geen goed alternatief. Naar Parijs is een hele andere kwestie.

[Voor 5% gewijzigd door Daniel op 23-01-2023 11:32]

• CyBeR
  • Niet online
Parijs ligt voor mij (ligt er aan waar je woont natuurlijk) zo'n beetje precies op de grens van waar 't niet uit maakt in tijd of je vliegt of de trein neemt, dus dan kies ik liever om te vliegen over het algemeen. Meestal goedkoper ook, tenzij je de Thalys echt máánden van tevoren boekt.

Ik zie ook heel vaak dat de trein gewoon uitverkocht is trouwens als je niet heel ver in de toekomst kijkt.

• Salv
Daniel schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:44:
[...]

Is denk ik wel een beetje de minimale prijs nu voor een normale maatschappij en route. De concurrentie naar DPS is ook niet enorm groot, en de reissituatie is redelijk genormaliseerd. Er is niet veel reden voor airlines om met bodemprijzen te stunten. Bij SQ geldt in ieder geval dat het dichter op de reisdatum alleen maar duurder wordt omdat de beschikbaarheid afneemt. Ik zou nu in ieder geval niet al te lang meer wachten.

Het goedkoopste dat ik tegenkom met een reistijd onder de 25 uur en terugreis voor 1-6 is voor 920 euro met Qatar Airways (bijv. heen op 25-4 en terug op 17-5). Kom je iets later terug (heen 19-5 en terug op 9-6) kun je met China Airlines voor 852 euro.

Een wat meer yolo-oplossing is met Finnair voor 686 euro naar Singapore vliegen en vanaf daar met een lokale low cost club (Scoot/Air Asia) voor ±150 euro naar Denpasar. Dan ben je iets minder dan 850 euro kwijt met wat meer keuze in reisdata.
Als ik nu inderdaad voor bijvoorbeeld oktober kijk zijn retours met SQ prima voor 750 euro bv te verkrijgen, dus mogelijk dat de prijs in de periode van mei inderdaad weinig tot niet gaat zakken en misschien juist wel stijgen. Dus ik ga er maar vanuit dat wij rond de 900 euro kwijt zullen zijn voor een retour ( los van welke maatschappij )

De periode zal 3 weken in mei zijn, dus ik zal daar gewoon alert zijn op de prijzen en mogelijk dat China Airlines zo nu en dan nog eens in het lijstje komt met 860-900 euro retour. Al zag ik nu ook wat meer maatschappijen komen op de route, zo ook lufthansa met 2 tussenstops maar reistijd slechts 24 uur of SAS met 2 tussenstops a 22 uur reizen.

Misschien komt er met 60-70 dagen voor onze reismaand nog wel een lijstje met beschikbare opties :) En anders verzetten we Bali naar eind september / oktober en gaan we in mei richting Zuid / Midden Amerika.. O-)

• Tom Paris
  • Laatst online: 15:35
Sorcerer8472 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:17:
[...]
Blijkbaar is de vraag vrij groot vergeleken met het aanbod.
Financieel Dagblad: De Eurostar vertrekt naar Londen met ruim 600 lege stoelen, elke rit
[...]
De trein naar Londen heeft — op papier — plaats voor 900 reizigers. Dat is net zoveel als zes vliegtuigen, zeggen de voorstanders van dit groene alternatief voor het vliegtuig. Maar vanuit Amsterdam kunnen nooit meer dan 275 passagiers tegelijk vertrekken.
[...]
De harde werkelijkheid is dat de trein altijd met acht lege rijtuigen vertrekt. Dat is niet omdat er geen animo voor is, maar de controle van paspoorten en bagage in Amsterdam is een grote hindernis. Vanwege de brexit kost die veel tijd en daarmee is een van de grote voordelen van het treinreizen — snel instappen — weggevallen. Ook is er een enorm ruimteprobleem op perron 15. Er kunnen gewoon niet meer mensen tegelijk worden opgevangen.
[...]

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• moshimoshi
Infrastructuur is gewoon de beperkende factor voor treinverkeer en het is ook nog eens weinig flexibel. Zet maar eens in de zomer een trein in naar Ibiza en in de winter naar Kirchberg. Het is beter als we inzetten op duurzame brandstof voor vliegtuigen dan op treinen, want snelle treinen zijn ook nog eens niet zuinig met energie. Het enige dat ze beter maakt is dat je theoretisch de stroom groen kunt opwekken.

• CyBeR
  • Niet online
En dan is er ook nog het probleem dat treinen zelden p2p zijn dus een trein die in Amsterdam weggaat moet ook nog plek hebben voor mensen die in Rotterdam, Brussel etc. op willen stappen. En vaak mogen dit soort treinen geen passagiers vervoeren zonder een grens over te gaan (dwz de Thalys nemen van Amsterdam naar Rotterdam mag niet) dus dat compenseert ook niet. Dat betekent dus dat iemand die een kaartje koopt Rotterdam-Brussel er voor zorgt dat iemand anders later geen kaartje Amsterdam-Parijs kan kopen, want de trein zit op een gedeelte van het traject vol.

Een vliegtuig, zeker op dit soort korte afstanden, heeft dat probleem niet en kan gewoon 100% volgeboekt worden.

• Fly-guy
  • Niet online
CyBeR schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:59:
[...]

En dan is er ook nog het probleem dat treinen zelden p2p zijn dus een trein die in Amsterdam weggaat moet ook nog plek hebben voor mensen die in Rotterdam, Brussel etc. op willen stappen. En vaak mogen dit soort treinen geen passagiers vervoeren zonder een grens over te gaan (dwz de Thalys nemen van Amsterdam naar Rotterdam mag niet) dus dat compenseert ook niet. Dat betekent dus dat iemand die een kaartje koopt Rotterdam-Brussel er voor zorgt dat iemand anders later geen kaartje Amsterdam-Parijs kan kopen, want de trein zit op een gedeelte van het traject vol.

Een vliegtuig, zeker op dit soort korte afstanden, heeft dat probleem niet en kan gewoon 100% volgeboekt worden.
Daar geldt ook voor vliegtuigen, alleen in een iets mindere mate. Er gaan genoeg vluchten van A via B naar C (en terug naar A).

Ook dan kan het voorkomen dat er passagiers later bijkomen maar daarmee verhinderen dat iemand eerder een ticket kan boeken.

Groot voordeel is dat een vliegtuig veel flexibeler is dan de trein en dat schema's makkelijker aangepast kunnen worden (vaker vliegen, directe vluchten, grotere vliegtuigen), waardoor het probleem minder vaak voorkomt.

• CyBeR
  • Niet online
Fly-guy schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:17:
[...]
Daar geldt ook voor vliegtuigen, alleen in een iets mindere mate. Er gaan genoeg vluchten van A via B naar C (en terug naar A).
Dat weet ik, maar zover ik weet gebeurt dat niet op afstanden waar de trein mee moet concurreren.

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Salv schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:55:
Misschien komt er met 60-70 dagen voor onze reismaand nog wel een lijstje met beschikbare opties :) En anders verzetten we Bali naar eind september / oktober en gaan we in mei richting Zuid / Midden Amerika.. O-)
Ik kan natuurlijk niet in jouw budget kijken, maar het lijkt mij apart om de hele reis uit te stellen vanwege 150 euro tariefsverschil op een vliegticket zonder garantie dat het later goedkoper wordt (reis én verblijf). 800-900 euro is een redelijk tarief voor een relatief gunstige route met een top tier airline.

• Xandrios
Een groot verschil tussen trein en vliegen is dat met IRROPS de schaal zo veel groter is. In beide gevallen wordt er normaliter tot 100% volgeboekt, maar bij een uitgevallen trein zijn er ineens ~1000 gestrande pax. Een uitgevallen vlucht naar LHR heeft wellicht impact op ~120 man. Dus de schaal van het probleem is veel groter.

Ik heb zelf Eurostar nog niet mogen proberen, maar wat ik lees is het voornamelijk slechte communicatie en geen fatsoenlijke afhandeling. Er worden eigenlijk vrijwel geen alternatieven aangeboden als een trein uitvalt. Als je strand met KLM boeken ze om naar een andere vlucht (Van zichzelf, AF of een andere airline), naar de trein, en er zijn gereguleerde compensatie opties. Het maakt nogal een verschil of je 50% van een 39 euro ticket terugkrijgt, of 250 euro EU 261/2004.

Waarom zou Eurostar bij IRROPS bijvoorbeeld niet kunnen omboeken naar Easyjet? Of KLM/BA? De andere kant op kan dat wel..

• Salv
Daniel schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:52:
[...]

Ik kan natuurlijk niet in jouw budget kijken, maar het lijkt mij apart om de hele reis uit te stellen vanwege 150 euro tariefsverschil op een vliegticket zonder garantie dat het later goedkoper wordt (reis én verblijf). 800-900 euro is een redelijk tarief voor een relatief gunstige route met een top tier airline.
Das waar voor zoiets kleins moet je het ook niet laten maar het voelt soms wel stelen van je reisbudget, wetende dat het goedkoper kan als je er op tijd bij was geweest. Scheelt ook dat Bali nog wel goed te doen is in 2 weken ;-)

Maar de prijs alerts staan aan voor routes onder de 24 uur en wanneer het inderdaad rond de 800-950 gaat worden en vriendinlief heeft eindelijk akkoord voor de vakantie kunnen we de data vast zetten en tickets boeken :)

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Salv schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:19:
[...]

Das waar voor zoiets kleins moet je het ook niet laten maar het voelt soms wel stelen van je reisbudget, wetende dat het goedkoper kan als je er op tijd bij was geweest. Scheelt ook dat Bali nog wel goed te doen is in 2 weken ;-)

Maar de prijs alerts staan aan voor routes onder de 24 uur en wanneer het inderdaad rond de 800-950 gaat worden en vriendinlief heeft eindelijk akkoord voor de vakantie kunnen we de data vast zetten en tickets boeken :)
Hoewel je bij prijsalerts ook wel op moet letten of de prijs uberhaupt daadwerkelijk te boeken valt. Google komt soms met de melding 'unfortunately the price has changed' als je doorklikt en dan is het ineens 500 euro pp duurder.

Als vanaf Brussel een optie is, dan kun je van 2 mei tot 22 mei voor 783 euro pp met Etihad, Garuda en Malaysia (heen via SIN, terug via KUL). Wel twee keer overstappen, de vliegduur is op de heenweg 21,5 uur en op de terugweg net 25 uur.

• Dean Martin
  • Niet online
Iemand nog een goede tip om Orlando te bereiken in juli in minimaal premium eco?

The best is yet to come

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:03

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Blijkbaar is er nu CLEAR op schiphol (als test) kreeg net een mail van klm voor gereserveerde tijdslots voor mijn vlucht eerdaags, vrijwillig gratis meedoen blabla.

dus why not

zie ook https://ams.whyline.com/

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• Dean Martin
  • Niet online
Iemand nog een idee om Dusseldorf fast track voor security gebruik te kunnen maken?

Ik vlieg zelf namelijk (in de mei vakantie) vanuit het buitenland direct naar onze vakantiebestemming en mijn vrouw en kind vanaf Dusseldorf. Ze heeft geen status, en vliegt premium eco...

[Voor 4% gewijzigd door Dean Martin op 25-01-2023 18:47]

The best is yet to come

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

ToolkiT

brit-tweaker

CyBeR schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:46:
Parijs ligt voor mij (ligt er aan waar je woont natuurlijk) zo'n beetje precies op de grens van waar 't niet uit maakt in tijd of je vliegt of de trein neemt, dus dan kies ik liever om te vliegen over het algemeen. Meestal goedkoper ook, tenzij je de Thalys echt máánden van tevoren boekt.

Ik zie ook heel vaak dat de trein gewoon uitverkocht is trouwens als je niet heel ver in de toekomst kijkt.
Als ik naar parijs ga (vanuit de UK) dan neem ik meestal de eurostar.
Zeker met de https://www.eurostar.com/...-classes/standard-premier klasse is het aangenaam reizen.. net iets betere stoelen, maaltijd (met wijn!) aan boord ideaal.
En de reis gaat van centrum to centrum dus dat scheelt weer reistijd van/naar vliegveld.
De terminals zijn zowel in Gare du Nord als in st Pancreas behoorlijk druk omdat ze de service later in een bestaand station hebben moeten proppen..

Naar Nederland heb ik maar 1 keer gedaan met eurostar en destijds moest je nog in Brussel overstappen en door customs, dat was minder prettig.. maar tegenwoordig hoeft dat niet meer geloof ik..
De stoelen waren ook minder dan de parijs ritten, maar dat kan omdat het misschien https://www.eurostar.com/...e/travel-classes/standard klasse was..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Hmmbob
  • Laatst online: 16:23
Dean Martin schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:47:
Iemand nog een idee om Dusseldorf fast track voor security gebruik te kunnen maken?

Ik vlieg zelf namelijk (in de mei vakantie) vanuit het buitenland direct naar onze vakantiebestemming en mijn vrouw en kind vanaf Dusseldorf. Ze heeft geen status, en vliegt premium eco...
Dat niet, maar weet dat je achter de security in DUS naar iedere gate kan. Je kan dus prima bij C door de security en dan naar A lopen.

Wachttijden staan hier: https://www.dus.com/en/inform/security-control

Ik trek ze in Home Assistant via hun app API, wat nu "<20min" is op de site is volgens de API.... 2 minuten.

ZZP'er en kijken of MoneyMonk iets voor jou is? DM me voor 50% korting in het eerste jaar (en ik 'n cadeaubon)!

• Dean Martin
  • Niet online
Hmmbob schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:24:
[...]

Dat niet, maar weet dat je achter de security in DUS naar iedere gate kan. Je kan dus prima bij C door de security en dan naar A lopen.

Wachttijden staan hier: https://www.dus.com/en/inform/security-control

Ik trek ze in Home Assistant via hun app API, wat nu "<20min" is op de site is volgens de API.... 2 minuten.
Thanks! Het is daar ook een tijdje 'Schiphol' geweest, dus hou m'n hart een beetje vast voor de mei vakantie, maar goed, we zullen zien!

Sit heeft volgens mij alleen 2 indicaties. Onder 20 of over 40.

[Voor 5% gewijzigd door Dean Martin op 25-01-2023 20:11]

The best is yet to come

• Hmmbob
  • Laatst online: 16:23
Dean Martin schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:11:
[...]

Thanks! Het is daar ook een tijdje 'Schiphol' geweest, dus hou m'n hart een beetje vast voor de mei vakantie, maar goed, we zullen zien!
KLopt. Vorige week maandag was ik binnen 4min overal doorheen. Mja, dat was om 04:45 ofzo :+
Sit heeft volgens mij alleen 2 indicaties. Onder 20 of over 40.
Ja, via de API kan je het echte aantal zien. Gebruik je Home Assistant?

ZZP'er en kijken of MoneyMonk iets voor jou is? DM me voor 50% korting in het eerste jaar (en ik 'n cadeaubon)!

• Dean Martin
  • Niet online
Hmmbob schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:52:
[...]
KLopt. Vorige week maandag was ik binnen 4min overal doorheen. Mja, dat was om 04:45 ofzo :+

[...]

Ja, via de API kan je het echte aantal zien. Gebruik je Home Assistant?
Nee, nog niet..

The best is yet to come

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:20
Als ik mijn drone (DJI Mini 3 Pro) mee wil nemen in het vliegtuig (India) , hoe zit het dan met de batterijen, bij een foto toestel en IPad is het geen probleem om deze in je handbagage mee te nemen maar mogen batterijen van de drone en afstandbediening ook in de handbagage of moeten deze in checked baggage? Kan dit nog per maatschappij verschillen ?

• Fly-guy
  • Niet online
ramrodwillem schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:15:
Als ik mijn drone (DJI Mini 3 Pro) mee wil nemen in het vliegtuig (India) , hoe zit het dan met de batterijen, bij een foto toestel en IPad is het geen probleem om deze in je handbagage mee te nemen maar mogen batterijen van de drone en afstandbediening ook in de handbagage of moeten deze in checked baggage? Kan dit nog per maatschappij verschillen ?
Er zijn algemene regels, maar maatschappijen kunnen daar strenger in zijn. Het gaat vooral om de capaciteit van de batterij en op de website van je luchtvaartmaatschappij kun je zien wat er wel of niet mee mag.

KLM zegt bv:
Electronics and lithium batteries
You’re allowed to bring 15 electronic devices with a lithium battery up to 100 Wh, and 20 spare lithium batteries or power banks up to 100 Wh. If you want to bring a lithium battery up to 160 Wh with you in your hand baggage, either in a device or as a spare, you need to request permission. Batteries larger than 160 Wh are never allowed. Devices and batteries should not be damaged, defective, or recalled.

Please pack each spare battery separately in their original packaging. Don't have it anymore? Cover the contact points with non-conductive tape and pack each battery in a separate plastic bag. Be aware that you are not allowed to recharge spare batteries on board.
Daarnaast heeft een land natuurlijk ook nog regels qua drones, niet elk land is even makkelijk.

[Voor 25% gewijzigd door Fly-guy op 27-01-2023 11:23]

• ramrodwillem
Ah thx , mmmh , ik reis met div maatschappijen in India zelf, wilde eigenlijk zo alleen met handbagage reizen.

• Fly-guy
  • Niet online
ramrodwillem schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:26:
Ah thx , mmmh , ik reis met div maatschappijen in India zelf, wilde eigenlijk zo alleen met handbagage reizen.
Dan wordt het wat uitzoeken, denk dat ze allemaal wel dezelfde regels zullen hebben, die niet echt af wijken van KLM, want dat zijn de IATA regels.
Vergeet ook niet dat je drone in India geregistreerd moet zijn (tenzij in de nano categorie) en dat je waarschijnlijk als buitenlander niet eens mag vliegen (want geen certificatie).

En ik weet uit persoonlijke ervaring dat politie in India niet altijd even makkelijk is als het op regels en documentatie aan komt.

• ramrodwillem
Ik lees dit ,

Drone Categories in India

Registration is required for all but the Nano category.

Nano: Less than or equal to 250 grams (.55 pounds)

Dat is dus voor een DJI Mini3

A permit is required for commercial drone operations , except for those in the Nano category

Maar helaas ook dit ,

Special Travel Considerations

Foreigners are currently not allowed to fly drones in India.

• ANdrode
  • Niet online
KillaZ schreef op zondag 4 december 2022 @ 14:50:
Voor de mensen die toegang hebben aangevraagd bij Global Entry en een afspraak willen maken: veel kiosken voor afspraken zitten ramvol (LAX was juni 2023 de eerste mogelijkheid...).

Bij aankomt op SLC ben ik over Global Entry begonnen, de dame van de paspoort en TSA check kon dezelfde Global Entry check voor mij doen. 5 minuten later was ik klaar voor de Global Entry.
Hoe lang duurde het na het van aanvragen tot het moment dat je de afspraak kon gaan plannen? Ik denk er elke keer te laat aan om dit aan te vragen :x

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
ANdrode schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:46:
[...]

Hoe lang duurde het na het van aanvragen tot het moment dat je de afspraak kon gaan plannen? Ik denk er elke keer te laat aan om dit aan te vragen :x
Was bij mij alleen een kwestie van een check uitgevoerd door de KMar. Duurde bij mij misschien een dag of 10?

K to the KillaZ

• CyBeR
  • Niet online
ANdrode schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:46:
[...]

Je kunt dat beter gewoon meteen nu aanvragen. Er is geen pijl op te trekken hoe lang 't daarna duurt; bij mij was 't twee of drie dagen maar voor veel mensen duurt het zes of meer maanden.

Pagina: 1 ... 157 158 159 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:

Chrome Extensie

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee