A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Late reactie van mijn kant, maar alsnog bedankt voor je insight. Heb de Plat lijn gebeld en die adviseerden mij inderdaad hetzelfde: Outbound vliegen, en dan vóór vertrek van de inbound de terugvlucht cancellen. Dat zou moeten kunnen, met een volledige refund van miles en belasting (Tegen de 50 euro administratiekosten uiteraard).Sorcerer8472 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 03:28:
[...]
Cancelen kan, wijzigen weet ik niet zeker. Heb dit zelf een paar dagen geleden gedaan met een FB-retourtje. Miles terug, geld terug is nog onderweg, 50 euro annuleringskosten zijn wel al afgeschreven.
[...]
Heenvlucht kan blijven staan
NB: in mijn geval heb ik wel de terugvlucht gecancelled nadat ik de heenvlucht al genoten had. Was ook via de Plat-lijn.
Het wijzigen van award vluchten lijkt niet mogelijk. Enkel cancellen en opnieuw boeken. Dat betekend dus ook dat je niet je heenvlucht kunt wijzigen of cancellen zónder je terugvlucht te re-pricen. Andersom, de terugvlucht wijzigen of cancellen kan wél, maar moet je dan doen na vertrek van de heenvlucht (om te voorkomen dat die ook wordt repriced).
Een workaround hiertegen zou kunnen zijn om alles als one-way te boeken. Dat heeft ook het voordeel dat je betere award availability/prijzen hebt (Als je one-ways zoekt vind je soms lagere kosten/punten dan bij roundtrip). Nadeel is uiteraard wel dat als je de gehele trip wilt aanpassen dat je dan met 2 keer de 50 euro administratiekosten zit.
Hoewel ze daar ook niet altijd moeilijk over doen. Ik had een reis NYC geboekt in PE heen, en business terug, als twee one-ways omdat je geen Open-Jaw awards kunt boeken. Na een downgrade (van PE naar Economy) op de eerste vlucht kon ik ook kosteloos de retourvlucht aanpassen via de Plat line. Ook al was dat strict genomen een ander/2e ticket.
Let wel even op dat Cuba sinds twee jaar op de zwarte lijst van de VS staat. Als je Cuba hebt bezocht, mag je niet meer naar de VS zonder eerst een visum aan te vragen (ook niet om over te stappen).We Are Borg schreef op woensdag 23 november 2022 @ 21:22:
[...]
Volgend jaar Air France Ivm goede aanbieding: https://www.premium-fligh...lass-amsterdam-to-havana/. Overstap op CDG is volgens mij in dit topic geen positief woord over gevallen maar we gaan het meemaken
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 20:04
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
[ Voor 29% gewijzigd door We Are Borg op 26-11-2022 15:18 ]
Als er een mogelijke noodzaak zou kunnen zijn om naar de US te moeten reizen zou ik inderdaad 3 keer nadenken of je op dit moment wel naar Cuba of ander land met zo'n status wilt afreizen. Ook zakelijk kan het flink impact hebben als je voor de baas moet vliegen.
- We Are Borg
De verwachting was dat Joe na de mid terms er naar zou kijken omdat het blijkbaar zelfs het toerisme in de US raakt door deze sanctie. We gaan het zien
Als je 't hard kan maken geloof ik wel dat je een extra reispas kan aanvragen bij de overheid. En dan één daarvan consequent voor 'gevoelige' bestemmingen gebruiken. Vermoed dat in NL ook wel zo'n mogelijkheid bestaat?fopjurist schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 14:21:
[...]
Let wel even op dat Cuba sinds twee jaar op de zwarte lijst van de VS staat. Als je Cuba hebt bezocht, mag je niet meer naar de VS zonder eerst een visum aan te vragen (ook niet om over te stappen).
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Iran staat op de sanctielijst sinds Obama en de laatste jaren geeft de Iraanse ambassade het visum op een formulier in plaats van een sticker op je paspoort. Desondanks durven veel mensen alsnog niet zonder een visum naar de VS af te reizen.Borromini schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 23:21:
[...]
Als je 't hard kan maken geloof ik wel dat je een extra reispas kan aanvragen bij de overheid. En dan één daarvan consequent voor 'gevoelige' bestemmingen gebruiken. Vermoed dat in NL ook wel zo'n mogelijkheid bestaat?
Bijvoorbeeld, heel SWIFT wordt door ze uitgeplozen omdat wij, Europeanen, om de een of andere reden alle transacties via SWIFT naar de VS doorsturen, dus als je daar iets betaalt met je pinpas weten ze in principe dat jij in Iran geweest bent.
[ Voor 23% gewijzigd door CyBeR op 26-11-2022 23:53 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Volgens mij was het Trump die regels rondom Iran gemaakt heeft. Ik heb toen ook een visum moeten halen, trumps “muslimban” was hier de oorzaak van. Niet Obama’s sancties.baba420 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 23:30:
[...]
Iran staat op de sanctielijst sinds Obama en de laatste jaren geeft de Iraanse ambassade het visum op een formulier in plaats van een sticker op je paspoort. Desondanks durven veel mensen alsnog niet zonder een visum naar de VS af te reizen.
Ondanks dat je wellicht geen stempel en/of visum in je paspoort hebt staan moet je je afvragen of je wilt liegen tegen de Amerikaanse overheid. De kans dat ze een database hebben met vliegbewegingen is aanwezig.
In Iran is er nooit de mogelijkheid geweest om te pinnen als Europeaan, creditcards werden/worden ook niet geaccepteerd. Alles moest altijd in cash, euro’s of dollars. Bankensystemen zijn nooit aan elkaar gekoppeld geweest tot dat niveau, technisch gezien was het dus ook niet mogelijk.CyBeR schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 23:48:, dus als je daar iets betaalt met je pinpas weten ze in principe dat jij in Iran geweest bent.
[ Voor 24% gewijzigd door iRobert op 27-11-2022 09:43 ]
Flinke gok om daarover te liegen.9) Have you traveled to, or been present in Iran, Iraq, Libya, North Korea, Somalia, Sudan, Syria or Yemen on or after March 1, 2011?
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Achter deze vraag zit een systeem gekoppeld met reis(?)informatie. Ik heb ooit deze vraag foutief ingevuld en dan krijg je binnen vijf minuten netjes een afwijzing van je ESTA in de mail…fsfikke schreef op zondag 27 november 2022 @ 09:43:
Een ESTA vraag:
[...]
Flinke gok om daarover te liegen.
Met het gevolg dat je nooit meer op ESTA kunt reizen toch?!doomtech schreef op zondag 27 november 2022 @ 09:56:
[...]
Achter deze vraag zit een systeem gekoppeld met reis(?)informatie. Ik heb ooit deze vraag foutief ingevuld en dan krijg je binnen vijf minuten netjes een afwijzing van je ESTA in de mail…
The best is yet to come
Wikipedia: The Visa Waiver Program Improvement and Terrorist Travel Preventio...iRobert schreef op zondag 27 november 2022 @ 09:38:
[...]
Volgens mij was het Trump die regels rondom Iran gemaakt heeft. Ik heb toen ook een visum moeten halen, trumps “muslimban” was hier de oorzaak van. Niet Obama’s sancties.
Hoe dan ook, vraag altijd een visum aan en riskeer een permanente travel ban niet.
Verwijderd
Ik heb €144,- betaald voor de visum en de aanvraag. Ik kreeg ook een interview op het consulaat van Amerika in Amsterdam. Alles bij elkaar heeft het toch 8 maanden geduurd voordat ik de visum kreeg. Je moet de Nederlandse paspoort en de Iraanse paspoort mee nemen naar het interview met 1 pasfoto Amerikaanse afmetingen.
Ik wilde eerlijk zijn en niet liegen of voor een verbod tot Amerika krijgen. Ze hebben een lijst en als je liegt of niet de waarheid heb gezegd kom je daarop te staan. Ik ken iemand die niet mee mocht op Schiphol omdat ze over haar Iraanse nationaliteit had gelogen en niet de waarheid had gezegd. Ik wilde zo iets niet mee maken. Ze had wel haar Nederlandse paspoort.
Ik hoor dat de check-in naar Amerika anders is en hier op Schiphol zijn Amerikaanse ambtenaren al aanwezig en die onder vragen jou. Bij mijn naam komt dan al vraagtekens.
In de periode van Donald Trump mocht je zelfs geen visum aanvragen. Joe Biden heeft dit teruggedraaid. Deze regels zijn niet door Trump ingevoerd maar bestonden al. Wat Trump deed is het verbieden van mensen uit die landen o.a. Iran en zelfs iemand met een dubbele nationaliteit werden getroffen. Het betreft 7 landen uit mijn hoofd gezegd.
Ik ben vaak o.a. in Iran geweest laatst 2015 voor familie bezoek.
Mijn vriendin hoeft weer geen visum. Ze heeft enkel ESTA nodig. Mijn vriendin is nog nooit in Iran geweest en heeft geen Iraanse achtergrond.
Onze plan is om waarschijnlijk in April 2023 naar Amerika op vakantie te gaan.
[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2022 11:55 ]
Die regels mbt bezoekers van Iran (en aantal andere landen) waren er al lang voor Trump, en zijn door Obama ingevoerd.iRobert schreef op zondag 27 november 2022 @ 09:38:
[...]
Volgens mij was het Trump die regels rondom Iran gemaakt heeft. Ik heb toen ook een visum moeten halen, trumps “muslimban” was hier de oorzaak van. Niet Obama’s sancties.
Jij haalt nu 2 dingen door elkaar: deze regels en het verbod wat Trump een tijdje heeft ingevoerd waardoor mensen uit een aantal moslimlanden helemaal geweerd werden.
Dat zal altijd afhankelijk zijn van de wetgeving aldaar in de VS, maar ik heb nou niet idee dat die snel zal wijzigen.Dean Martin schreef op zondag 27 november 2022 @ 10:31:
[...]
Met het gevolg dat je nooit meer op ESTA kunt reizen toch?!
Daarnaast heb ik sterk het gevoel dat als je die vraag wel eerlijk invult, je ook automatisch geen ESTA ontvangt. Dus persoonlijk voor mij is het per saldo sowieso geen mogelijkheid een ESTA te krijgen.
Als je die vraag naar waarheid invult krijg je inderdaad geen ESTA, als je liegt, wel een ESTA krijgt en men komt er toch achter wordt je de toegang geweigerd en dan heb je de poppen echt aan het dansen want een visum krijg je dan ook niet zomaar meer.doomtech schreef op zondag 27 november 2022 @ 12:39:
[...]
Dat zal altijd afhankelijk zijn van de wetgeving aldaar in de VS, maar ik heb nou niet idee dat die snel zal wijzigen.
Daarnaast heb ik sterk het gevoel dat als je die vraag wel eerlijk invult, je ook automatisch geen ESTA ontvangt. Dus persoonlijk voor mij is het per saldo sowieso geen mogelijkheid een ESTA te krijgen.
Excuses, ik heb inderdaad een visum moeten halen voor de USA na mijn bezoeken aan Iran. Ik dacht dat dit tijdens Trump administration was ingevoerd, niet Obama.Arrne schreef op zondag 27 november 2022 @ 12:26:
[...]
Die regels mbt bezoekers van Iran (en aantal andere landen) waren er al lang voor Trump, en zijn door Obama ingevoerd.
Jij haalt nu 2 dingen door elkaar: deze regels en het verbod wat Trump een tijdje heeft ingevoerd waardoor mensen uit een aantal moslimlanden helemaal geweerd werden.
Verwijderd
Stel Trump komt terug in 2024. Vervalt mijn 10 jarige visum dan? Deze is geldig tot 31OCT2032 kan Trump dit straks weren? Mijn visum is gedrukt in mijn Nederlandse paspoort.Arrne schreef op zondag 27 november 2022 @ 12:26:
[...]
Die regels mbt bezoekers van Iran (en aantal andere landen) waren er al lang voor Trump, en zijn door Obama ingevoerd.
Want tijdens trump werden de visums ook geannuleerd
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2022 15:24 ]
Een visum geeft geen recht tot toegang tot de VS dus in theorie is alles mogelijk. Wel is het zo dat de macht van de president beperkt is (in de travelban van Trump werden visumhouders om die reden ontzien) en er waarschijnlijk een wetswijziging of een hele concrete dreiging voor nodig is om groepen visumhouders de toegang te kunnen ontzeggen. In individuele gevallen zijn er altijd uitzonderingen denkbaar, bijvoorbeeld als je bij de visumaanvraag niet de waarheid hebt verteld of je sindsdien in aanraking bent geweest met justitie.Verwijderd schreef op zondag 27 november 2022 @ 14:45:
[...]
Stel Trump komt terug in 2024. Vervalt mijn 10 jarige visum dan? Deze is geldig tot 31OCT2032 kan Trump dit straks weren? Mijn visum is gedrukt in mijn Nederlandse paspoort
Heen naar LA en terug via Las Vegas. In business op FB punten, dat is wel lekker.
EDIT:
Past precies
/f/image/IN9FejoYPnWPTuHpldvttTEW.png?f=fotoalbum_large)
Dat zijn een hoop huisjes
[ Voor 50% gewijzigd door PWM op 27-11-2022 17:28 ]
Verwijderd
Dat hoorde ik ook. Dus ik kan als nog daar geweigerd worden bij de douane?fopjurist schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:48:
[...]
Een visum geeft geen recht tot toegang tot de VS dus in theorie is alles mogelijk. Wel is het zo dat de macht van de president beperkt is (in de travelban van Trump werden visumhouders om die reden ontzien) en er waarschijnlijk een wetswijziging of een hele concrete dreiging voor nodig is om groepen visumhouders de toegang te kunnen ontzeggen. In individuele gevallen zijn er altijd uitzonderingen denkbaar, bijvoorbeeld als je bij de visumaanvraag niet de waarheid hebt verteld of je sindsdien in aanraking bent geweest met justitie.
Correct, de beslissing ligt altijd bij de CBP ambtenaar waar je langs komt.Verwijderd schreef op zondag 27 november 2022 @ 17:33:
[...]
Dat hoorde ik ook. Dus ik kan als nog daar geweigerd worden bij de douane?
En een hoop punten

De boekingscodes zou ik wat zorgvuldiger weghalen.
Helaas wel, alleen Amerikaanse staatsburgers en mensen met een green card kunnen niet worden geweerd, maar ik zou me daar geen zorgen over maken. Als dat structureel gebeurt dan lees je daar wel over. Je moet natuurlijk geen drugs of werkkleding in je koffer meenemen, en alle vragen naar waarheid beantwoorden, anders kun je wel problemen krijgen.Verwijderd schreef op zondag 27 november 2022 @ 17:33:
[...]
Dat hoorde ik ook. Dus ik kan als nog daar geweigerd worden bij de douane?
- We Are Borg
Hoeveel punten kost dat voor vier man ?PWM schreef op zondag 27 november 2022 @ 17:24:
Ik ga in Mei 3 weken met vrouw en kinderen naar US. 2 weken meivakantie + een weekje extra die onze school toelaat.
Heen naar LA en terug via Las Vegas. In business op FB punten, dat is wel lekker.
EDIT:
Past precies![]()
[Afbeelding]
Dat zijn een hoop huisjes
Echt superdeal, grofweg 600.000 punten.We Are Borg schreef op zondag 27 november 2022 @ 17:51:
[...]
Hoeveel punten kost dat voor vier man ?
Dat is voor zo'n 1.5 jaar sparen voor mij. Een mooie perk dus.
- We Are Borg
Ja dat is wel het voordeel van de vele reizen die jij maakt. Maar jij reist gok ik 20 keer per jaar in businessPWM schreef op zondag 27 november 2022 @ 17:55:
[...]
Echt superdeal, grofweg 600.000 punten.
Dat is voor zo'n 1.5 jaar sparen voor mij. Een mooie perk dus.
Zo erg is het niet. 4-5x intercontinentaal en 5 keer in EU als ik laat boek.We Are Borg schreef op zondag 27 november 2022 @ 17:56:
[...]
Ja dat is wel het voordeel van de vele reizen die jij maakt. Maar jij reist gok ik 20 keer per jaar in business?
Verder 40 segmenten Economy en heel heel veel creditcard punten.
Nu dus AMS-SFO in Premium Comfort en terug Las Vegas in Business, 4 personen voor 440.000 punten.
Ze zijn 8 en 10. Net een beetje te jong om alleen weg te zetten. Ik kan natuurlijk wel mijn vrouw ook naar achteren plaatsenCyBeR schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:17:
Je kunt natuurlijk ook de kids achterin gooien en zelf een beetje fatsoenlijk gaan zitten.
Maar goed, Premium Comfort proberen is ook wel leuk en het is toch een dagvlucht. Terug wel lekker plat.
Wij doen hetzelfde naar Orlando voor de kerst, heen met delta premium select, terug delta one. Heen is dag, terug is nacht.PWM schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:28:
[...]
Ze zijn 8 en 10. Net een beetje te jong om alleen weg te zetten. Ik kan natuurlijk wel mijn vrouw ook naar achteren plaatsen
Maar goed, Premium Comfort proberen is ook wel leuk en het is toch een dagvlucht. Terug wel lekker plat.
Ga je met KLM / Delta? Ik vond ze in Air France nog steeds niet heel comfortabel, omdat de stoel "onderuit" zakt, ipv de rugleuning naar achter beweegt. Kan me voorstellen dat als je kleiner bent dan ik, dat het wel prima zou kunnen zijn, maar met mijn 1.95 was ik niet tevredenPWM schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:28:
[...]
Ze zijn 8 en 10. Net een beetje te jong om alleen weg te zetten. Ik kan natuurlijk wel mijn vrouw ook naar achteren plaatsen
[ Voor 11% gewijzigd door M3rcury op 28-11-2022 14:15 ]
No signature required.
KLM. Die heeft de nieuwe stoelen en die werken wel. Die van AF schijnen inderdaad crimineel slecht te zijn.M3rcury schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:15:
[...]
Ga je met KLM / Delta? Ik vond ze in Air France nog steeds niet heel comfortabel, omdat de stoel "onderuit" zakt, ipv de rugleuning naar achter beweegt. Kan me voorstellen dat als je kleiner bent dan ik, dat het wel prima zou kunnen zijn, maar met mijn 1.95 was ik niet tevreden
Bij KLM gaat de leuning gewoon naar achteren
:strip_exif()/f/image/0dYATSUMx3aABmjekOOK9Nux.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand een idee of dat nog steeds zo is? Op de plattegrond lijkt het allemaal door te lopen maar afaik zit het non-schengen deel daar.
Zegmaar is dit een muur of een doorgang (er staat een heel dun lijntje)
(https://www.schiphol.nl/nl/plattegronden)

Anders kom ik namelijk zo laat mogelijk naar schiphol als er toch geen drol te doen is
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

De Premium Comfort stoelen in de 787 zagen er op afstand wel goed uit, had ik achteraf heen wel voldoende gevonden heen naar ATL, Terug hadden we een vliegtuigwissel en dan was dat minder natuurlijk geweest als ik geen business had gezeten.PWM schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:28:
[...]
Benieuwd naar je ervaringen tzt
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Die vliegtuigwissel is ook mijn angst. Niet alleen zit ik dan naar alle waarschijnlijkheid Economy, ook de compensatie is dan erg matig in de meeste gevallen.franssie schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:22:
[...]
De Premium Comfort stoelen in de 787 zagen er op afstand wel goed uit, had ik achteraf heen wel voldoende gevonden heen naar ATL, Terug hadden we een vliegtuigwissel en dan was dat minder natuurlijk geweest als ik geen business had gezeten.
Benieuwd naar je ervaringen tzt
Nice. Ik had voor Pasen AMS-JFK in KLM PE geboekt (30K pp) en JFK-CDG-ATH in business op de terugweg voor 57K pp. Qua punten een erg mooie deal, qua belastingen iets minder. Je bent snel 500 pp kwijt aan belastingen voor een retourvlucht, maw, ongeveer de prijs voor een betaalde economy stoel.PWM schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:16:
Vlucht gewijzigd naar San Francisco heen. In de nieuwe Premium Comfort klasse, moeten de kinderen niet teveel verwennen
Nu dus AMS-SFO in Premium Comfort en terug Las Vegas in Business, 4 personen voor 440.000 punten.
In mijn geval heeft KLM mij echter van PE naar Economy gedowngrade (AC swap van 787 naar 777). Dat is helaas nog een reeel en veel voorkomend scenario met KLM PE. Toen bleek daarna ook al snel dat ik die week voor werk op stap moet, dus heb de downgrade maar aangegrepen om kosteloos te kunnen cancellen.
SFO is momenteel ook een van de slachtoffers van de beperkingen op Schiphol, nu 2x per week geschrapt wat steeds weer een weekje verlengd wordt. Ik werd voor afgelopen week ook omgeboekt naar Delta met overstap.PWM schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:37:
[...]
Die vliegtuigwissel is ook mijn angst. Niet alleen zit ik dan naar alle waarschijnlijkheid Economy, ook de compensatie is dan erg matig in de meeste gevallen.
Apart want het lijkt me een bestemming die meer oplevert dan gemiddeld.
Dat verklaart wellicht waarom de miles optie op Business zo afgrijselijk duur is. Voor 4 personen was het 280.000 punten voor LAX en LAS en 1.400.000 voor SFO.Evianon schreef op maandag 28 november 2022 @ 20:05:
[...]
SFO is momenteel ook een van de slachtoffers van de beperkingen op Schiphol, nu 2x per week geschrapt wat steeds weer een weekje verlengd wordt. Ik werd voor afgelopen week ook omgeboekt naar Delta met overstap.
Apart want het lijkt me een bestemming die meer oplevert dan gemiddeld.
Maarja, SFO is toch een betere start om Highway 1 naar beneden te nemen, dus dan maar in Premium Comfort ipv Business.
Dat is exact wat er gebeurden op mijn vlucht ATL>AMS maar business (die dan ook minder is maar wel full flat wat niet zoveel uitmaakt ook als je met twee personen vliegt - en op de terugvlucht hadden ze wel de nieuwe huisjes - on a side note).Xandrios schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:39:
[...]
<>
In mijn geval heeft KLM mij echter van PE naar Economy gedowngrade (AC swap van 787 naar 777). <>
Had ik terug (of heen) PE betaald dan was ik niet blij. Een reden voor mij om met PE nog voorzichtig te zijn bij boeken (als in, ik boek het niet voor het volle tarief).
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Daar werden hele lelijke dingen gezegd aan boord. Ook overigens omdat KLM zijn prijspeil al wel had aangepast aan het nieuwe product.
Ik zat er relaxed tussen, had een gratis upgrade
Hangt er vanaf welke kant je op moet en welke kist je hebtiRobert schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:11:
Het "probleem" wat ik ervaar met KLM is dat het in den regel gewoon een stuk minder is dan bij andere maatschappijen. Ik vlieg meestal business en maar ben niet gebonden aan alliances en/of maatschappijen en als ik dan weer KLM vlieg is het niet dat ik daar nou heel blij van word.
De 777 van KLM is inderdaad wel ruk. Die zijn voor 2024 gelukkig allemaal omgebouwd.
Nou, ik vloog laatst D1 naar de VS (had suites moeten zijn maar een equipment swap later werd het hun oudere reverse herringbone-product) en hoewel ik bepaald geen hekel aan Delta heb was ik toch blij op de terugweg gewoon bij KLM aan boord te zijn. Vind dat toch een fijner product, zelfs in de 772. Waarvan ik al eerder opmerkte dat hoewel 't misschien qua layout (2-2-2) niet het meest up-to-date is, het qua de stoel zelf echt wel prima is. En KLM crews zijn ook echt wel beter imo.iRobert schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:11:
Het "probleem" wat ik ervaar met KLM is dat het in den regel gewoon een stuk minder is dan bij andere maatschappijen. Ik vlieg meestal business en maar ben niet gebonden aan alliances en/of maatschappijen en als ik dan weer KLM vlieg is het niet dat ik daar nou heel blij van word.
Hun vórige hard product in de 777 (2-3-2) was wel echt bagger natuurlijk, en dan hebben we 't nog niet gehad over die stoelen die ook in de 747 stonden voor die geretrofit werd.
- We Are Borg
Vlucht van AMS naar CDG is gewijzigd van 07:15 naar een vlucht om 12:25. Dat klinkt niet verkeerd, maar de vlucht daarna gaat niet meer met een A350-900 maar met een 777-200. Op basis van de seatmap via KLM deze op precies te zijn. Nu heeft AF volgens mij vrij veel verschillende type business class stoelen (en zijn de aan het ombouwen) dus mij is niet helemaal duidelijk welke type dit nu is. Het voordeel van de A350 is dat je 'twin' seats hebt: stoelen in het midden echt dicht bij elkaar zoals bijv bij Polaris. Dat is een behoorlijk voordeel als je vliegt met een net 2 jaar oude kleintje.
Iemand idee welk type business dit nu is? Neem aan niet de nieuwste variant met deur.
En de stoelen opslaan via de site werkt niet dus mijn jongste zit nu alleen aan het raam drie rijen naar achter

[ Voor 3% gewijzigd door We Are Borg op 29-11-2022 15:35 ]
[ Voor 12% gewijzigd door CyBeR op 29-11-2022 15:37 ]
- We Are Borg
Terwijl ik in de wacht staat het probleem gevonden: de originele vlucht vanuit CDG naar HAV gaat niet meer. Daarom geboekt op een nieuwe vlucht later op de dag vanuit CDG en daarom dus ook de vlucht van AMS naar CDG aangepast. Dat is al niet zo grappig, maar toen ik ging kijken hoe het dan terug eruit ziet vanuit HAV wordt het vervelender: geen rechtstreekse vlucht meer van HAV naar CDG meer boekbaar. Kortom, de terugvlucht is nog niet aangepast maar dat gaat dus nog wel gebeuren. En dan dus met overstap erbij.
Ik vraag mij af of ik het dan nog wel zo leuk vind: de reis qua tijden was bij de originele boeking prima te doen met kleine kids, maar nu moet ik even nadenken of ik dit nog wil
Edit: in de wacht staan heeft ze voordelen. Ga nu vragen of ze mij dan willen omboeken vanuit Amsterdam met de KLM naar Panama en dan door naar Havana. Zo niet dan ga ik vragen hoe lang ik kan nadenken over cancellen
Edit 2: KLM gesproken en benieuwd naar de mening / ervaring van de KLM frequent flyers hier
Originele boeking was met AF: AMS CDG HAV 22 april heen, 5 mei terug HAV CDG AMS
Aangepast door AF: AMS CDG HAV 22 april heen (wel 4 uurtjes later), 4 mei terug HAV CDG, 6 mei (23 uur overstap

Dat gaan we natuurlijk niet doen

Heen is prima, vier uur later maar ok. Terug stelde ik voor:
5 mei (originele datum) HAV AMS via PTY. HAV PTY is dan met CopaAirlines en PTY AMS is met KLM. Optie is boekbaar via klm.nl. Maar zegt deze dame: die optie heb ik niet in mijn systeem om je om te boeken. Kan alleen de 4de of de 6de. Waarom wel boekbaar maar niet in haar systeem? Uitleg was: komt omdat de vlucht in 2023 plaats vindt. Dus als je over een weekje belt, dan kan het anders zijn en wellicht wel beschikbaar. Anders kan je annuleren voor volledige refund
Ik vind het een raar verhaal: KLM biedt de optie zelf al aan via de website. Wellicht is het een duurdere optie, maar dat lijkt mij gezien het feit dat AF de vlucht heeft gewijzigd nu geen issue meer. Twijfel om morgen terug te bellen om bij NL KLM medewerker nog een poging te wagen. Deze dame (engels) moest überhaupt eerst checken of ze vanuit KLM wel aan deze vlucht van AF mocht komen
Iemand advies / tips? Intern moeten ze toch dezelfde opties zien als ik kan bekijken via klm.nl ?
[ Voor 54% gewijzigd door We Are Borg op 29-11-2022 18:13 ]
En ja KLM'ers kunnen prima AF reserveringen aanpassen. Overigens loont 't om het Nederlandse nummer te bellen en voor de Nederlandse taal te kiezen, die medewerkers kunnen en mogen wat meer.
[ Voor 51% gewijzigd door CyBeR op 29-11-2022 21:31 ]
Toen Schiphol bv. een paar jaar terug zonder stroom zat heeft KL me op LH herboekt. In zo'n situatie kijken ze wel naar een derde partij.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
- We Are Borg
Ik ga straks het NL nummer bellen zoals @CyBeR als tip geeft en dan zal ik mijn ervaring delen
- We Are Borg
Vlucht als je nu boekt is ruim 3400 euro duurder per persoonmaar dat was nu geen probleem vanwege de wijziging vanuit AF
02-06: Amsterdam - Los Angeles
23-06: San Fransisco - Amsterdam
Totaal 1836 euro nu.
Dit als ''meerdere steden'' reis gezocht. Ik zie wat prijsfluctuaties. Tussen vanmorgen en vanmiddag zit bijvoorbeeld 40 euro verschil. Is daarvoor nog een reden? En hebben jullie tips wanneer ik dit het beste kan boeken? KLM heeft bij de heenreis nu bijvoorbeeld ''promotarief'' staan.. hoe zwaar moet ik hier aan tillen? Voor deze prijzen boeken? Of nog even wachten?
De KLM wereldweken zie ik ook niet meer 123 terugkomen.. KLM heeft het financieel zwaar?
[ Voor 13% gewijzigd door spartacusNLD op 30-11-2022 12:28 ]
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Nee, met 2 personen. Genoemde prijs is voor de ''standaard'' tickets trouwens. Niet de ''Light'' variant.moshimoshi schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:26:
Ga je met zijn drieën?
Zit me nu ook te bedenken dat de dollar koers / kerosine prijzen natuurlijk ook fluctueren.. maar ik zie KLM niet in staat die vrijwel real time in de ticketprijzen te verwerken
[ Voor 27% gewijzigd door spartacusNLD op 30-11-2022 12:29 ]
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1
Dat zal dan inc. overstap zijn? De vrouw wil alleen direct vliegenmoshimoshi schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:33:
Ik vind het vrij prijzig, maar ik kom voor dezelfde data op 780 pp inclusief bagage.
Het was de KLM direct en nu zie ik hem niet meer…..spartacusNLD schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:34:
[...]
Dat zal dan inc. overstap zijn? De vrouw wil alleen direct vliegen
Andersom is goedkoper: AMS - SFO en LAX - AMS.spartacusNLD schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:19:
Volgend jaar juni willen we de volgende vlucht maken met KLM. We gaan een rondreis door west amerika maken van 3 weken![]()
02-06: Amsterdam - Los Angeles
23-06: San Fransisco - Amsterdam
Totaal 1836 euro nu.
Dit als ''meerdere steden'' reis gezocht. Ik zie wat prijsfluctuaties. Tussen vanmorgen en vanmiddag zit bijvoorbeeld 40 euro verschil. Is daarvoor nog een reden? En hebben jullie tips wanneer ik dit het beste kan boeken? KLM heeft bij de heenreis nu bijvoorbeeld ''promotarief'' staan.. hoe zwaar moet ik hier aan tillen? Voor deze prijzen boeken? Of nog even wachten?
De KLM wereldweken zie ik ook niet meer 123 terugkomen.. KLM heeft het financieel zwaar?
Sometimes you need to plan for coincidence
Beschikbaarheid van stoelen in die goedkopere fare bucket.spartacusNLD schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:19:
Ik zie wat prijsfluctuaties. Tussen vanmorgen en vanmiddag zit bijvoorbeeld 40 euro verschil. Is daarvoor nog een reden?
Soms is het ook goedkoper trouwens om tickets voor twee man apart te boeken, maar daar kleven wel ook nadelen aan, mocht je bijvoorbeeld omgeboekt moeten worden want je wordt dan apart behandeld. De reden is dat als je tickets voor meerdere mensen in een reservering koopt, ze allemaal uit dezelfde fare bucket moeten komen, en als in de laagste fare bucket nog maar één stoel over was, dan ga je dus met beide naar de hogere.
Dat is mogelijk ook de reden dat iemand anders eerder een lagere prijs vond: die zocht voor één persoon.
Tsja daar is niet echt een pijl op te trekken. Het kán goedkoper worden, maar het kan ook veel duurder worden als je wacht.En hebben jullie tips wanneer ik dit het beste kan boeken? KLM heeft bij de heenreis nu bijvoorbeeld ''promotarief'' staan.. hoe zwaar moet ik hier aan tillen? Voor deze prijzen boeken? Of nog even wachten?
Voor een non-stop vlucht van AMS naar de VS west coast is ~900 pp standard (dus inclusief bagage en standaardstoel) imo niet per se goedkoop maar ook niet echt duur.
[ Voor 16% gewijzigd door CyBeR op 30-11-2022 13:23 ]
- We Are Borg
Google flights geeft vind ik ook wel redelijk objectief aan of een prijs laag/gemiddeld/hoog is als je toch ergens een indicatie zoekt
Overigens is het heel herkenbaar hoor. Ik heb hier ook een vrouw die bij voorkeur alleen rechtstreeks vliegt en eigenlijk minimaal Premium Economy. Nou ging dat gelukkig nooit samen maar helaas heeft de KLM nu ook Premium Economy dus dat verzwijg ik voorlopig maar even.
[ Voor 25% gewijzigd door moshimoshi op 30-11-2022 14:16 ]
De lage Euro & Pond zorgt er natuurlijk ook voor dat de ticket verkoop richting Europa ook lekker gaat in de USA. Dat plus de KLM perikelen & de capaciteit restricties op Schiphol helpen de prijzen ook niet echt.
[edit]
Wow Delta is ook weer bezig met haar nieuwe toegangsregels. Je bent beter af als niet SkyMiles lid

https://news.delta.com/lo...s-launches-and-expansions
[ Voor 18% gewijzigd door Grouchy op 30-11-2022 18:21 ]
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Blijft altijd beetje raar die lounge access in de US. Maar sinds ik American Express Platinum heb loop ik fluitend mooie lounges in in de US. Die kaart verdient zich echt snel terug als Frequent Flyer. Krijg je ook nog de dure Priority Pass "gratis" bij voor 2 personen.Grouchy schreef op woensdag 30 november 2022 @ 17:08:
[edit]
Wow Delta is ook weer bezig met haar nieuwe toegangsregels. Je bent beter af als niet SkyMiles lid;
Eens, hoewel veel Priority Pass lounges best matig zijn, maar volgens mij is dat een discussie van herhaling van zettenPWM schreef op woensdag 30 november 2022 @ 18:26:
[...]
Blijft altijd beetje raar die lounge access in de US. Maar sinds ik American Express Platinum heb loop ik fluitend mooie lounges in in de US. Die kaart verdiend zich echt snel terug als Frequent Flyer. Krijg je ook nog de dure Priority Pass "gratis" bij voor 2 personen.
- We Are Borg
Ik was er maar wat blij mee toen ik in Pune stond en teveel tijd had voordat mijn vlucht ging. De enige lounge en inderdaad waardeloos, maar beter dan niksPolarBear schreef op woensdag 30 november 2022 @ 18:31:
[...]
Eens, hoewel veel Priority Pass lounges best matig zijn, maar volgens mij is dat een discussie van herhaling van zetten
Oh zeker, en een (groot) aantal lounges begint nu pas weer een beetje op pre-covid niveau te komen qua dienstverlening. Maar de eigen Amex-lounges en eigen luchtvaartmaatschappij lounges zijn meestal wel een tikje beter als je de keuze hebt.We Are Borg schreef op woensdag 30 november 2022 @ 20:14:
[...]
Ik was er maar wat blij mee toen ik in Pune stond en teveel tijd had voordat mijn vlucht ging. De enige lounge en inderdaad waardeloos, maar beter dan niks
Het verschilt wel heel erg per airport. Veel van de KLM lounges in de EU zijn weer dezelfde als de Priority Pass.PolarBear schreef op woensdag 30 november 2022 @ 20:32:
[...]
Oh zeker, en een (groot) aantal lounges begint nu pas weer een beetje op pre-covid niveau te komen qua dienstverlening. Maar de eigen Amex-lounges en eigen luchtvaartmaatschappij lounges zijn meestal wel een tikje beter als je de keuze hebt.
Maar inderdaad, het is meestal net die gradatie eronder. Toch, ze priority pass werkt tegenwoordig ook in veel airport restaurants. En iets is beter dan niets
Ik denk ook niet dat ik hem los zou kopen, maar goed, hij zit toch bij de AMEX Plat. Moet eerlijk zeggen dat toen ik nog geen AMEX Plat had, ik de Delta lounge meestal wel in kwam met mijn FB Plat status in combinatie met heel dom kijken en geen Engels spreken
FB Plat & intercontinentaal zou je toch gewoon binnen moeten krijgen?PWM schreef op donderdag 1 december 2022 @ 08:58:
Moet eerlijk zeggen dat toen ik nog geen AMEX Plat had, ik de Delta lounge meestal wel in kwam met mijn FB Plat status in combinatie met heel dom kijken en geen Engels spreken
Sometimes you need to plan for coincidence
Ja, daar zit het bij. Maar ik vlieg ook binnen de US vaak en dan heb je met FB Plat + First Class geen toegang natuurlijk.Hmmbob schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:33:
[...]
FB Plat & intercontinentaal zou je toch gewoon binnen moeten krijgen?
Mooie is wel dat je als AFKL elite ondanks de naam voorrang hebt op priority pass klanten.PWM schreef op donderdag 1 december 2022 @ 08:58:
[...]
Het verschilt wel heel erg per airport. Veel van de KLM lounges in de EU zijn weer dezelfde als de Priority Pass.
Had dat laatst in Londen -- PP na PP klant voor me werd weggestuurd of moest wachten om naar binnen te mogen en als ze naar binnen mochten werden ze naar een plek begeleid, en toen ik kwam was 't "Welcome sir! Please sit anywhere you like"
Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd
En dat terwijl de binnenlandse terminals vaak echt een stuk minder fijn zijn, bijv. op LAX. Dus juist extra waardevol dan.PWM schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:34:
[...]
Ja, daar zit het bij. Maar ik vlieg ook binnen de US vaak en dan heb je met FB Plat + First Class geen toegang natuurlijk.
Volgende keer neem ik wellicht toch weer de gewone Amex Platinum-kaart, verdient zich idd terug.
Klinkt alsof je altijd al most betalen als je de standaard Delta creditcard had, klopt dat?Grouchy schreef op woensdag 30 november 2022 @ 17:08:
Wow Delta is ook weer bezig met haar nieuwe toegangsregels. Je bent beter af als niet SkyMiles lid;
[ Voor 37% gewijzigd door Sorcerer8472 op 01-12-2022 10:47 ]
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Tenzij je een batterij in je lader hebt zitten is dat geen probleem. Het gaat specifiek om batterijen.Snippertje schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:29:
Ik ga vliegen morgen, vriendin rent een Marathon en vóór de marathon heb ik wat tijd voor mezelf dus dacht mijn gaming laptop mee te nemen. Maar hebben alleen handbage. Laptop heeft een accu van 80Wh (en volgens mij tot 100 mag mee), maar ik zie eigenlijk nergens iets over de lader (welke 300watt kan leveren). Mag die gewoon mee in de handbagage? Ik heb geen zin in gezeur, maar kan nergens een eenduidig antwoord vinden. Iemand die hier ervaring mee heeft?
Ja, eigenlijk wel. Delta reserve AMEX was en is nog steeds gratis als het; (a) a DL-operated flight or (b) a DL-marketed flight is. Delta SM Plat amex is betalen voor toegang.Sorcerer8472 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:40:
[...]
En dat terwijl de binnenlandse terminals vaak echt een stuk minder fijn zijn, bijv. op LAX. Dus juist extra waardevol dan.
Volgende keer neem ik wellicht toch weer de gewone Amex Platinum-kaart, verdient zich idd terug.
[...]
Klinkt alsof je altijd al most betalen als je de standaard Delta creditcard had, klopt dat?
Toegang met een unbranded Amex Platinum toegang is gratis wanneer het; een (a) a DL-operated flight or (b) a DL*/WS flight plated on 006/DL stock is.
Het is echt absurd. Dus, als je internationaal economy vliegt heb je als Skymiles lid straks geen toegang meer tot Delta SkyClubs. Status van een andere airline (bijv. Flying Blue) geeft echter wél toegang via de generieke SkyTeam regels, op hetzelfde Economy ticket.Grouchy schreef op woensdag 30 november 2022 @ 17:08:
Maar dat werkt ook omgekeerd. Delta Skymiles members mogen in de US wél gebruik maken van bijv. Air France lounges via de generieke Skyteam regels. Terwijl ze hun 'eigen' SkyClub dus niet binnen komen.
Met als gevolg dat de non-Delta Skyteam lounges in de US (veel) drukker zullen gaan zijn. Tenzij Skyteam de regels gaat aanpassen om dit te voorkomen. En hoewel dat wellicht goed zou zijn voor AFKL, zie ik dat zelf liever niet gebeuren. Want voor je het weet hebben we een vergelijkbare constructie in Europa.
En dit alles voor Amex. Het gros van de SkyClub bezoekers doen dat via Amex. De Amex plat kaart die nu nog wél SkyClub toegang geeft... kost hetzelfde als een SkyClub membership. Waarbij de Amex kaart toestaat dat je altijd toegang hebt, en SkyClub enkel als je Premium vliegt.
Ik denk dat dit wel meevalt, non-Delta Skyteam lounges zijn over het algemeen in het internationale deel van de terminal en daar kom je niet zomaar als je niet internationaal reist.Xandrios schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:54:
[...]
Maar dat werkt ook omgekeerd. Delta Skymiles members mogen in de US wél gebruik maken van bijv. Air France lounges via de generieke Skyteam regels. Terwijl ze hun 'eigen' SkyClub dus niet binnen komen.
Met als gevolg dat de non-Delta Skyteam lounges in de US (veel) drukker zullen gaan zijn. Tenzij Skyteam de regels gaat aanpassen om dit te voorkomen. En hoewel dat wellicht goed zou zijn voor AFKL, zie ik dat zelf liever niet gebeuren. Want voor je het weet hebben we een vergelijkbare constructie in Europa.
Dus als SkyMiles elite lid krijg je geen toegang meer tot Skyclubs als je Delta vliegt, in Economy, van JFK naar AMS bijvoorbeeld. Maar je krijgt wel toegang tot de AF lounge in JFK.
[ Voor 11% gewijzigd door Xandrios op 03-12-2022 11:14 ]
Overigens wist ik niet eens dat AF daar een lounge had, aangezien KLM ook T4 gebruikt en ik daarmee dus ook in de DL SkyClub uitkom.
Helaas is het vooral daarzo de trend om het programma te devalueren voor mensen die status verdienen via het programma zelf ten gunste van de CC-houder.Xandrios schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:54:
[...]
Het is echt absurd. Dus, als je internationaal economy vliegt heb je als Skymiles lid straks geen toegang meer tot Delta SkyClubs. Status van een andere airline (bijv. Flying Blue) geeft echter wél toegang via de generieke SkyTeam regels, op hetzelfde Economy ticket.
En dit alles voor Amex. Het gros van de SkyClub bezoekers doen dat via Amex. De Amex plat kaart die nu nog wél SkyClub toegang geeft... kost hetzelfde als een SkyClub membership. Waarbij de Amex kaart toestaat dat je altijd toegang hebt, en SkyClub enkel als je Premium vliegt.
Delta maakt het dan wel erg bont waarbij haar eigen leden geraakt worden en die van andere airlines niet.
In Europa zijn credits cards dan wel weer veel minder een ding. Denk echter wel dat Delta het e.e.a. geprobeerd heeft bij haar partners..en zal blijven proberen
Oooh er zijn tientallen AMEX kaarten die toegang geven. De lounge dragons daarzo hebben een complete map met daarin kaart na kaart. Wat ik toen zag was het zeker een bladzijde of 14 vol met kaarten.
Re SkyClub enkel als je Premium vliegt: Main cabin is toch geen premium?
- We Are Borg
Directe vlucht dus zal altijd wat duurder zijn. Aldus Google is de prijs gemiddeld en kan het (als het goedkoop is) een 100 euro goedkoper.moshimoshi schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 18:25:
Wat is een beetje normale prijs om van Amsterdam naar New York te gaan in juni? Ik heb nu 680 inclusief bagage bij Delta rechtstreeks, maar het voelt een beetje duur voor zo’n korte vlucht? Data zijn 2 juni tot ongeveer 10 juni.
Ter vergelijk, mid januari kan je voor ongeveer 530 inclusief koffer die kant op met klm of delta
[ Voor 9% gewijzigd door We Are Borg op 03-12-2022 18:40 ]
Klopt. Als ik het goed begrijp kun je vanaf volgende maand, als je Skymiles Elite bent, alleen gebruik maken van SkyClub lounges (Waarbij toegang gegeven wordt via de status) als je Premium Economy, business of First vliegt. Dus Basic of Main cabin economy niet meer.Grouchy schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 17:41:
[...]
Re SkyClub enkel als je Premium vliegt: Main cabin is toch geen premium?
De afstand en vliegtijd heeft maar beperkte invloed op de ticket prijs. Het gaat voornamelijk om de markt.moshimoshi schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 18:25:
Wat is een beetje normale prijs om van Amsterdam naar New York te gaan in juni? Ik heb nu 680 inclusief bagage bij Delta rechtstreeks, maar het voelt een beetje duur voor zo’n korte vlucht? Data zijn 2 juni tot ongeveer 10 juni.
AMS-NYC is een veel meer 'premium' markt dan, say, AMS-DTW (Detroit). Terwijl die laatste qua afstand groter is. Zodoende zijn tickets naar DTW vaak goedkoper dan naar NYC.
Daarnaast heb je ook nog het aspect van richting. Een retourtje AMS-JFK zal anders geprijst zijn dan een retourtje JFK-AMS. Ook al zijn het dezelfde vluchten. De Amerikaanse markt heeft méér te besteden, en zodoende zijn tickets die in de US beginnen vaak duurder.
Uiteraard speelt concurrentie ook nog een rol - de markt naar NYC heeft veel meer concurrentie dan de meeste andere bestemmingen in de US. Maar grofweg kun je wel stellen dat de markt voornamelijk de prijs bepaald, en niet zozeer de afstand of de kosten die de airline maakt om de vlucht uit te kunnen voeren.
[ Voor 10% gewijzigd door Xandrios op 04-12-2022 12:49 ]
Bij aankomt op SLC ben ik over Global Entry begonnen, de dame van de paspoort en TSA check kon dezelfde Global Entry check voor mij doen. 5 minuten later was ik klaar voor de Global Entry.
K to the KillaZ
Ooh, ik las je schrijven als SkyClub membership vs de Amex kaartXandrios schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:47:
[...]
Klopt. Als ik het goed begrijp kun je vanaf volgende maand, als je Skymiles Elite bent, alleen gebruik maken van SkyClub lounges (Waarbij toegang gegeven wordt via de status) als je Premium Economy, business of First vliegt. Dus Basic of Main cabin economy niet meer.
[...]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Het voorbeeld van de BA lounges geeft het al aan: waar vroeger "de lounge" alleen voor de paar business of first reizigers was, moet je nu gaan diversificeren en is "de lounge" zoals die vroeger was nu de Concorde lounge en "de lounge" is waar je tussen het plebs voor een plekje moet vechten.
Ik heb de verschillende lounges ook meegemaakt. Waar het eind vorige eeuw nog rustig was en iedereen beschaafd in zijn stoel een krantje zat te lezen met een drankje en wat nootjes (of een paar op hun laptop bezig waren) heb ik onlangs geen plek kunnen vinden in de lounge (en had er "recht" op vanwege het ticket).
En in de ene lounge nog warm kunnen eten (buffet, dat dan weer wel), de andere had die slappe croissantjes en bekertjes yoghurt.
Maar goed, het is natuurlijk niet de middenklasse die de ervaring heeft verpest, het zijn de airlines zelf die jan en alleman toegang geven.
Disclaimer: het zal wel een beetje elitair klinken. Maar ik zit graag rustig en comfortabel.
Signatures zijn voor boomers.
Laatst al meegemaakt bij Air Canada lounge dat mensen die geüpgraded hadden met cash en/of punten niet toegelaten werden ivm de drukte. Dus alleen mensen met "status" en mensen met een daadwerkelijke ticket in BC.
Door Covid-19 heb ik veel minder moeten reizen voor het werk dan normaal en ik sta op het punt Senator status te verliezen bij Miles&More.
Bijbetalen kan uiteraard altijd (status verlengen of duurdere tickets boeken), maar als ik met een dagje of twee vliegen de gap kan sluiten aan verantwoorde prijs, dan sta ik daarvoor open.
Tips voor 35000 status miles in december 2022?
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:
Chrome Extensie
Wikipedia: List of airports by IATA code: A
Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.
Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.
Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2