All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Ligt volgens mij aan de vlucht, zorg gewoon dat je vroeg board (zal bij WBC niet een probleem zijnWe Are Borg schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 15:35:
Iemand ervaring hoe streng KLM is met handbagage in WBC? Ik neem twee stuks mee die qua afmeting voldoet, maar ga wel over de gecombineerde max 18 kilo
Edit: op basis van de ervaringen hier lees ik dat ik de crown lounge kan overslaan aangezien de privium airside lounge beter is?
[ Voor 9% gewijzigd door olafmol op 01-11-2022 16:17 ]
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 18:10
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Ah mooiCyBeR schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:15:
[...]
Niet, maar als je staat te zwoegen om 't aan boord te tillen dan gaan ze ws wel wat vragen.
Veel beter. Die Crown Lounge is echt een aanfluiting. Onoverzichtelijk, matig eten en alle stoelen zitten slechtWe Are Borg schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 15:35:
Edit: op basis van de ervaringen hier lees ik dat ik de crown lounge kan overslaan aangezien de privium airside lounge beter is?
Nadeel Privium nu, is dat het wel drukker is dan paar maanden geleden door alle nieuwe aanmeldingen. Je kan nog steeds altijd zitten hoor, maar een oase van rust is het niet meer.
Ik zie regelmatig dat er mensen terwijl ze in de rij staan al wordt gevraagd om hun handbagage in te checken. En ze pikken altijd de mensen met de (hardcase) rolkoffers eruit. Ik heb altijd een rugzak en laptoptas, en mij lopen ze voorbij.olafmol schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:16:
[...]
Ligt volgens mij aan de vlucht, zorg gewoon dat je vroeg board (zal bij WBC niet een probleem zijn). Wij vlogen vorige week KLM gewoon economy, en er werd niet gechecked op gewicht of formaat. Ik weet wel dat softcases/backpacks minder issues geven dan hardcases, zelfs als hardcases niet meer in overhead gaan dan mogen softcases/backpacks vaak nog wel mee, omdat je die kunt "proppen". NB wij hadden vorige week hardcase rolkoffertjes mee, en dat was dus geen issue. De vlucht was volgens mij niet helemaal volgeboekt, dat maakt denk ik wel uit.
Of ze dat doen ligt niet zozeer aan de airline, maar wel aan het materieel. Bij veel oudere of kleinere toestellen past een rolkoffer met de maximale afmetingen namelijk niet fatsoenlijk in de overhead bins. Dan kunnen er 2 rolkoffers in of 5 rugzakken.
Ja dat herken ik. In de kleinere kisten, die Europese bestemmingen doen, passen die harde rolkoffers idd niet goed in de overheads. In grotere kisten is het meestal geen probleem. Maar idd rugzak of duffelbag is minste risico.RocketKoen schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 22:31:
[...]
Ik zie regelmatig dat er mensen terwijl ze in de rij staan al wordt gevraagd om hun handbagage in te checken. En ze pikken altijd de mensen met de (hardcase) rolkoffers eruit. Ik heb altijd een rugzak en laptoptas, en mij lopen ze voorbij.
Of ze dat doen ligt niet zozeer aan de airline, maar wel aan het materieel. Bij veel oudere of kleinere toestellen past een rolkoffer met de maximale afmetingen namelijk niet fatsoenlijk in de overhead bins. Dan kunnen er 2 rolkoffers in of 5 rugzakken.
Die Embraers hebben overhead bins waar standaard trolleys niet overdwars in passen, maar alleen in de lengterichting. Daardoor past er een stuk minder in. Als de vlucht een beetje vol is kom je al snel in de knel omdat er min of meer per twee rijen stoelen (4 passagiers) maar twee trolleys mee kunnen.olafmol schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 23:33:
[...]
Ja dat herken ik. In de kleinere kisten, die Europese bestemmingen doen, passen die harde rolkoffers idd niet goed in de overheads. In grotere kisten is het meestal geen probleem. Maar idd rugzak of duffelbag is minste risico.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Die 18kg is ook alleen voor business en premium economy. Als je gewoon economy of economy comfort vliegt mag je handbagage in totaal maar 12kg wegen.Wailing_Banshee schreef op woensdag 2 november 2022 @ 07:19:
Toen we 2 weken geleden terugvlogen vanuit Chicago, met KLM (wel economy) werd bij het inchecken van de koffers al aan een groepje van ons groepje gevraagd of ze hun handbagage ook even op de weegschaal wilden zetten. Ze zaten boven de max van 18kg en mochten dus 1 stuks handbagage (gratis) inchecken voordat ze door mochten...
Ze hebben geluk dat ze gratis mochten inchecken. Bij budget airlines betaal je dan ruim €50 extra om je koffer mee te mogen nemen.
Dan was het meer dan 12kgRocketKoen schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:26:
[...]
Die 18kg is ook alleen voor business en premium economy. Als je gewoon economy of economy comfort vliegt mag je handbagage in totaal maar 12kg wegen.
Ze hebben geluk dat ze gratis mochten inchecken. Bij budget airlines betaal je dan ruim €50 extra om je koffer mee te mogen nemen.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Maar wat kan ik eigenlijk voor BC verwachten qua luchthaven faciliteiten. Ik heb bv een transfer van 10 uur op Seoul, kan ik dar dan gewoon pitten of is dat ook lang genoeg om de stad in te kunnen? En levert dat veel gedoe op met conflicterende corona en visa regels?
Op de terugweg vlieg ik economy via Hong Kong en Zurich met een transfer van 6 uur (Air New Zealand en Swiss). En heb ik eigenlijk dezelfde vraag.
Overigens vlieg ik BC omdat dat voor een mij onbegrijpelijke reden goedkoper was dan een economy ticket
Maar het is op de heenreis mooi meegenomen.
[ Voor 4% gewijzigd door icecreamfarmer op 02-11-2022 15:20 ]
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Dat zou ik eigenlijk als argument gebruiken om niet in te checkenWailing_Banshee schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:41:
[...]
Dan was het meer dan 12kgZe mochten al blij zijn dat ze het mochten inchecken, gezien het feit dat je een heleboel dingen niet in het ruim mag hebben (zoals bijna alles met een batterij....)
Dat je geen batterijen in het ruim mag is geen airline regel, dat is een europese en amerikaanse luchtvaart regel. Technisch gezien mag het vliegtuig niet vertrekken.
Gelukkig kunnen ze bij die nieuwe Embraers er wel overdwars in waardoor er meer koffers mee kunnen.Daniel schreef op woensdag 2 november 2022 @ 05:44:
[...]
Die Embraers hebben overhead bins waar standaard trolleys niet overdwars in passen, maar alleen in de lengterichting. Daardoor past er een stuk minder in. Als de vlucht een beetje vol is kom je al snel in de knel omdat er min of meer per twee rijen stoelen (4 passagiers) maar twee trolleys mee kunnen.
Nu zal ik evenwel nog eens terugmoeten, tenzij iemand hier het antwoord kan geven. Als ik nu, terwijl ik nog goud status heb, een booking maak, waarbij je dus 1 koffer gratis mag meenemen in het ruim, maar de reis zelf vindt plaats nadat die status is verlopen, heb ik dan nog altijd recht op die koffer? Wil in het voorjaar terug naar Japan, en die 3 weken overleef ik niet met handbagage alleen
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Mwa, ik had na 30 min. een medewerker aan de lijn om mijn vlucht om te boeken hoor, ben ook prima geholpen verder. Bij de opties kwam de mederwerker zelf al met een aantal vluchten die hij niet ging aanbieden ivm de korte overstap.Blokker_1999 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:26:
Als het eens goed gaat, mag het ook gemeld worden. Deze week via Whatsapp contact opgenomen met KLM. Na alle horrorverhalen over zeer lang in de wachtrij te staan kan ik melden dat op nog geen 2u tijd ik een positief antwoord terug heb gekregen van hen. De vraag was niet moeilijk, wou een booking annuleren (of herboeken als annuleren niet kon) maar er was nooit een ticket voor uitgegeven waardoor ik vanop hun site zelf niet veel kon doen. Heb ondertussen een vouchet teruggekregen (ticket was ook geboekt met een voucher).
Nu zal ik evenwel nog eens terugmoeten, tenzij iemand hier het antwoord kan geven. Als ik nu, terwijl ik nog goud status heb, een booking maak, waarbij je dus 1 koffer gratis mag meenemen in het ruim, maar de reis zelf vindt plaats nadat die status is verlopen, heb ik dan nog altijd recht op die koffer? Wil in het voorjaar terug naar Japan, en die 3 weken overleef ik niet met handbagage alleen
Nu heb ik 2 uur op SLC, wat volgens mij echt prima is. Mijn laatste vlucht op SLC was 5 jaar geleden, waar ik met 10 minuten door de security en bij de bagage band stond
[ Voor 6% gewijzigd door KillaZ op 02-11-2022 17:01 ]
K to the KillaZ
Waarschijnlijk val je dan eerst nog terug naar silver voor een jaar? Dan heb je de gratis koffer benefit ook nog.Blokker_1999 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:26:
Als ik nu, terwijl ik nog goud status heb, een booking maak, waarbij je dus 1 koffer gratis mag meenemen in het ruim, maar de reis zelf vindt plaats nadat die status is verlopen, heb ik dan nog altijd recht op die koffer?
Over het algemeen blijft dat plakken ja, maar dat is niet gegarandeerd.Blokker_1999 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:26:
Ik heb dat zelf eens gedaan met een trip naar Londen, maar op de terugweg werd mijn vlucht gecanceld en ik omgeboekt en toen was de SkyPriority opeens pleite.
Maar zoals hierboven: vanwege de soft landing ga je van Gold terug naar Silver ipv naar IvoryExplorer dus dan krijg je nog steeds een gratis koffer.
[ Voor 10% gewijzigd door CyBeR op 02-11-2022 17:05 ]
Ik heb die reis meerdere keren gedaan (via Seoul, Taipei, Kuala Lumpur en Hong Kong). Ik zou zeggen dat 10 uur ideaal is voor wat nachtrust in een luchthaven hotel zodat je niet weer door douane/beveiliging etc heen moet. Je kan de lounge gebruiken, maar ik zou een bed nemen in zo'n hotel waar je per uur betaalt.icecreamfarmer schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:52:
Maar wat kan ik eigenlijk voor BC verwachten qua luchthaven faciliteiten. Ik heb bv een transfer van 10 uur op Seoul, kan ik dar dan gewoon pitten of is dat ook lang genoeg om de stad in te kunnen? En levert dat veel gedoe op met conflicterende corona en visa regels?
10 uur is gewoon te kort voor een echt bezoek aan de stad.
Zes uur en geen lounge access (want economy)? Zelfde antwoordOp de terugweg vlieg ik economy via Hong Kong en Zurich met een transfer van 6 uur (Air New Zealand en Swiss). En heb ik eigenlijk dezelfde vraag.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Dat is ruim lang genoeg om de stad in te kunnen. Niet voor een uitgebreid bezoek uiteraard, maar genoeg om wat rond te kijken. De enige keer dat ik ooit in Seoul geweest ben, was ook op een tussenstop van 8u. De coronaregels zijn inmiddels aardig afgezwakt daar, visum is geen probleem voor Europeanen (even een K-ETA regelen en klaar).icecreamfarmer schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:52:
Vroeger bood ICN gratis tours aan voor overstappende passagiers; ik weet niet of ze daar alweer mee verder gegaan zijn. Die waren afgestemd op overstappen van bepaalde lengtes.
De lounge is meestal niet écht bedoeld om zo lang in door te brengen, maar er zijn er wel met kamertjes om te rusten. Of dat voor de lounge die LH/NZ gebruiken in ICN geldt moet je even opzoeken, ik denk niet dat iemand hier precies die combinatie van factoren eerder tegengekomen is.
Zelfde antwoord, maar Hong Kong heeft nu nog allerlei coronatestmoeilijkheden dus mogelijk is 't daar niet de moeite waard om het vliegveld te verlaten.Op de terugweg vlieg ik economy via Hong Kong en Zurich met een transfer van 6 uur (Air New Zealand en Swiss). En heb ik eigenlijk dezelfde vraag.
Dat is een keer geluk hebben ja. Mag ik vragen wat de prijzen waren?Overigens vlieg ik BC omdat dat voor een mij onbegrijpelijke reden goedkoper was dan een economy ticket.
Maar het is op de heenreis mooi meegenomen.
[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 02-11-2022 17:21 ]
Normaal gesproken is 10 uur meer dan zat voor een kort bezoek. Geen uitgebreide tour maar even wat eten, biertje drinken, paar highlights bekijken en sfeer proeven zal wel lukken. Ik was afgelopen maandag in Singapore met een layover van 8 uur en dat was meer dan genoeg om even de stad in te duiken. Het feit dat de inbound immigration 1 minuut duurde en outbound 30 seconden helpt dan ook wel meeicecreamfarmer schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:52:
Eergisteren een retour naar Auckland geboekt. Nu vlieg ik heen voor het eerst Business Class vanuit AMS naar Frankfurt en dan Seoul om in Auckland uit te komen (Lufthansa en Air New Zealand).
Op de terugweg vlieg ik economy via Hong Kong en Zurich met een transfer van 6 uur (Air New Zealand en Swiss). En heb ik eigenlijk dezelfde vraag.
Ik heb geen ervaring met Incheon, maar er gaat een non-stop trein naar het centrale station van Seoul die er ±45 minuten over doet. Je moet wat tijd reserveren voor immigratie in/uit maar dan nog moet je makkelijk 5-6 uur over kunnen houden om iets te doen. Zo te zien komt je vlucht in de ochtend aan dus is dat zeker een goede optie. Wel hardcore om tussen twee overnight vluchten van ±11 uur niet te gaan slapen maar de toerist uit te gaan hangen
Je alternatief is de lounge, maar die zijn zoals @CyBeR zegt doorgaans niet echt bedoeld voor een lang verblijf. Een paar uur hou je het er wel uit en als er een relax/stilteruimte is met ligstoelen nog wel een stukje langer, maar 10 uur is echt lang om alleen maar binnen te zitten. Ik heb een keer 8 uur mogen spenderen in de Al Mourjan business lounge in Doha - over het algemeen gezien als één van de beste business lounges ter wereld - en dat was al bepaald geen lolletje. De Asiana lounge die Star Alliance op Incheon gebruikt ziet er niet uit als veel bijzonders.
Als je niet de stad in wil gaan zou ik alsnog wel door immigratie gaan en dan in de buurt van het vliegveld een hotel boeken. Transit-hotels (dus óp de luchthaven achter de immigratie) zijn over het algemeen zwaar overpriced, terwijl hotels daarbuiten juist vaak goedkoop zijn. Een paar uur slaap in een normaal bed, een douche en schone kleren doet over het algemeen wonderen voor je reis-experience.
[ Voor 6% gewijzigd door Daniel op 03-11-2022 05:53 ]
Edit: inderdaad, niet bevestigd. De beste man aan de telefoon er een half uur mee bezig gehouden maar dan is 't ook gewoon allemaal ok
[ Voor 43% gewijzigd door CyBeR op 03-11-2022 11:05 ]
Ik land om 10.40 in Seoul dus het idee is om te slapen in het vliegtuig. Vervolgens vlieg ik om 20:50 weer naar NZ en kom ik daar om 12 uur in de ochtend aan. Dus wederom slapen in het vliegtuig.gambieter schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:09:
[...]
Ik heb die reis meerdere keren gedaan (via Seoul, Taipei, Kuala Lumpur en Hong Kong). Ik zou zeggen dat 10 uur ideaal is voor wat nachtrust in een luchthaven hotel zodat je niet weer door douane/beveiliging etc heen moet. Je kan de lounge gebruiken, maar ik zou een bed nemen in zo'n hotel waar je per uur betaalt.
10 uur is gewoon te kort voor een echt bezoek aan de stad.
[...]
Zes uur en geen lounge access (want economy)? Zelfde antwoord.
Terugreis kom ik om 1600 aan in HK (dus ben wakker in het vliegtuig) en vlieg ik weer om 22:45 om rond 7 te landen in Zurich. Die vlucht slaap ik dus ook weer. Verder neem ik oxazepam mee om dit allemaal te bevorderen.
Dank. Dat K-ETA kost geld ga ik vanuit? Die tours zijn een goed idee.CyBeR schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:17:
[...]
Dat is ruim lang genoeg om de stad in te kunnen. Niet voor een uitgebreid bezoek uiteraard, maar genoeg om wat rond te kijken. De enige keer dat ik ooit in Seoul geweest ben, was ook op een tussenstop van 8u. De coronaregels zijn inmiddels aardig afgezwakt daar, visum is geen probleem voor Europeanen (even een K-ETA regelen en klaar).
Vroeger bood ICN gratis tours aan voor overstappende passagiers; ik weet niet of ze daar alweer mee verder gegaan zijn. Die waren afgestemd op overstappen van bepaalde lengtes.
De lounge is meestal niet écht bedoeld om zo lang in door te brengen, maar er zijn er wel met kamertjes om te rusten. Of dat voor de lounge die LH/NZ gebruiken in ICN geldt moet je even opzoeken, ik denk niet dat iemand hier precies die combinatie van factoren eerder tegengekomen is.
Het gaat mij trouwens meer of er bijvoorbeeld douche mogelijkheden zijn.
Ja zag het toevallig toen ik ook de prijzen van andere data aan het bekijken was. Vlieg nu 2 dagen later maar dit leek mij een goede deal.[...]
Zelfde antwoord, maar Hong Kong heeft nu nog allerlei coronatestmoeilijkheden dus mogelijk is 't daar niet de moeite waard om het vliegveld te verlaten.
[...]
Dat is een keer geluk hebben ja. Mag ik vragen wat de prijzen waren?
BC Heen was iets van €1700 en EC terug €1000. Voor mij echt absurde prijzen want mijn ouders vlogen in 2018 nog voor €1200 retour naar NZ.
De goedkoopste retour was nu iets van €2400.
Ik heb in SGP gestudeerd en weet idd dat dat een no brainer is. Seoul ken ik echter niet dus was benieuwd.Daniel schreef op woensdag 2 november 2022 @ 20:06:
[...]
Normaal gesproken is 10 uur meer dan zat voor een kort bezoek. Geen uitgebreide tour maar even wat eten, biertje drinken, paar highlights bekijken en sfeer proeven zal wel lukken. Ik was afgelopen maandag in Singapore met een layover van 8 uur en dat was meer dan genoeg om even de stad in te duiken. Het feit dat de inbound immigration 1 minuut duurde en outbound 30 seconden helpt dan ook wel mee
Als daar ook Schipholtafrelen zijn dan wordt het krap.
Ik slaap dus 2x in het vliegtuig. Hou altijd de tijdzone van waar ik land aan. Maar je hebt gelijk.Ik heb geen ervaring met Incheon, maar er gaat een non-stop trein naar het centrale station van Seoul die er ±45 minuten over doet. Je moet wat tijd reserveren voor immigratie in/uit maar dan nog moet je makkelijk 5-6 uur over kunnen houden om iets te doen. Zo te zien komt je vlucht in de ochtend aan dus is dat zeker een goede optie. Wel hardcore om tussen twee overnight vluchten van ±11 uur niet te gaan slapen maar de toerist uit te gaan hangen
ie nu dat er een hele website voor is:Je alternatief is de lounge, maar die zijn zoals @CyBeR zegt doorgaans niet echt bedoeld voor een lang verblijf. Een paar uur hou je het er wel uit en als er een relax/stilteruimte is met ligstoelen nog wel een stukje langer, maar 10 uur is echt lang om alleen maar binnen te zitten. Ik heb een keer 8 uur mogen spenderen in de Al Mourjan business lounge in Doha - over het algemeen gezien als één van de beste business lounges ter wereld - en dat was al bepaald geen lolletje. De Asiana lounge die Star Alliance op Incheon gebruikt ziet er niet uit als veel bijzonders.
https://www.loungebuddy.c...ast-terminal-1-c1xMC5CdEz
Lijken dus douches aanwezig te zijn.
Goede tip zal ik eens naar kijken.Als je niet de stad in wil gaan zou ik alsnog wel door immigratie gaan en dan in de buurt van het vliegveld een hotel boeken. Transit-hotels (dus óp de luchthaven achter de immigratie) zijn over het algemeen zwaar overpriced, terwijl hotels daarbuiten juist vaak goedkoop zijn. Een paar uur slaap in een normaal bed, een douche en schone kleren doet over het algemeen wonderen voor je reis-experience.
NZ en AUS zijn dan ook wel uitzonderingen. Die hebben pas net de grenzen weer open. Ik kan me voorstellen dat ze op die routes nog steeds een stuk minder vluchten hebben en een stuk uitgestelde vraag.icecreamfarmer schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:56:
[...]
Dank. Dat K-ETA kost geld ga ik vanuit? Die tours zijn een goed idee.
Het gaat mij trouwens meer of er bijvoorbeeld douche mogelijkheden zijn.
[...]
Ja zag het toevallig toen ik ook de prijzen van andere data aan het bekijken was. Vlieg nu 2 dagen later maar dit leek mij een goede deal.
BC Heen was iets van €1700 en EC terug €1000. Voor mij echt absurde prijzen want mijn ouders vlogen in 2018 nog voor €1200 retour naar NZ.
De goedkoopste retour was nu iets van €2400.
30min van wielen op de baan tot in een taxi zitten met bagage, dat was pre corona een beetje de norm op Incheon, ben er geregeld geweest.icecreamfarmer schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:00:
[...]
Ik heb in SGP gestudeerd en weet idd dat dat een no brainer is. Seoul ken ik echter niet dus was benieuwd.
Als daar ook Schipholtafrelen zijn dan wordt het krap
Laatste keer was een paar weken terug een transfer (ams-icn-hcm) en dat was ook vlot, maar ben niet door de immigratie gegaan.
Inchecken is ook snel, het is gewoon een erg prettig vliegveld.
Je kunt idd de trein of een bus pakken, het vliegveld ligt wel een eindje van Seoul af, reken 1 uur enkel, de trein is voorspelbaarder qua reistijd.
Dat e-visa kost 2 tientjes ofzo, zelfde idee als een ESTA.
leeg
Ik zal er eens naar kijken. Punt is wel dat als je omgeboekt wordt je opeens met een visum zit wat je niet nodig hebt.4x2 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 23:05:
[...]
30min van wielen op de baan tot in een taxi zitten met bagage, dat was pre corona een beetje de norm op Incheon, ben er geregeld geweest.
Laatste keer was een paar weken terug een transfer (ams-icn-hcm) en dat was ook vlot, maar ben niet door de immigratie gegaan.
Je kunt idd de trein of een bus pakken, het vliegveld ligt wel een eindje van Seoul af, reken 1 uur enkel, de trein is voorspelbaarder qua reistijd.
Overigens offtopic maar gezien er veel vliegers zijn hier. Is er een goede website/app waarmee je een reismaatje voor bv een week of de gehele trip kunt vinden? Wat ik op google vind komt soms nogal shady over.
E-visa? is dat nieuw, ik kan me niet herinneren dat ik dat nodig had in feb 2020 en eerder voor z-korea.4x2 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 23:05:
[...]
30min van wielen op de baan tot in een taxi zitten met bagage, dat was pre corona een beetje de norm op Incheon, ben er geregeld geweest.
je kan op vliegveld bij de 7-eleven (dacht ik) een ov kaart halen en er geld op laten zetten.Inderdaad uurtje naar het hoofdstation,vanaf daar kan je metro pakken naar bekende buurten (2 a 3 haltes)
Met miles tickets betalen zitten soms ook juweeltjes tussen , vlucht naar CUN , is de terugweg in eco 177k en in business 85k

[ Voor 5% gewijzigd door mrsar op 04-11-2022 17:41 ]
steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1
Moet binnenkort weer 4 weken (elke week) trips doen naar klanten.
Afgelopen woensdag om 6u in de ochtend op Schiphol door de beveiliging gegaan. Drukte viel mee. Ik denk dat ik met Privium 10 min heb moeten wachten. Collega zonder Privium moest 20 minuten wachten. Buiten geen rijen.sderooij schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 20:37:
Mensen hier vd week nog gevlogen vanaf Schiphol? Zo ja, hoe is de drukte momenteel?
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Maandagochtend was 't zeer goed te doen. Stapte rond 6.00 uit de bus en rond 6.40 de lounge in. Was zowel bij Check-in (KLM schengen) en security (hal 1) nagenoeg gelijk aan de beurt. Denk dus dat we meer tijd kwijt waren aan koffie halen en het toilet bezoekensderooij schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 20:37:
Mensen hier vd week nog gevlogen vanaf Schiphol? Zo ja, hoe is de drukte momenteel?
Successderooij schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 20:37:
Maar dit wordt misschien wat teveel 'lief dagboek' zo.
The best is yet to come
Pas geleden ook vanaf zaventem gevlogen. Heerlijk rustig, maar daarvandaan is bijna geen internationaal toch.Dean Martin schreef op zondag 6 november 2022 @ 08:23:
[...]
Succesik ben inmiddels na al die jaren zo klaar met het hele gedoe 'vliegen'. Bewust een tijd geleden de keuze gemaakt om uit te wijken naar Zaventem i.p.v Schiphol. Daar gaat het overigens allemaal prima verder, maar ik ben steeds vaker geneigd om op de tripjes tot 6/700km de auto te pakken.
Maar dit wordt misschien wat teveel 'lief dagboek' zo.
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
In mijn geval vooral US en dat vliegt er.Snowhite0901 schreef op zondag 6 november 2022 @ 08:53:
[...]
Pas geleden ook vanaf zaventem gevlogen. Heerlijk rustig, maar daarvandaan is bijna geen internationaal toch.
The best is yet to come
Thanks! Dan hoop ik dat het maandag de 14e goed te doen is, vlucht om 10 uur met SwissShitHappens schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 22:34:
[...]
Maandagochtend was 't zeer goed te doen. Stapte rond 6.00 uit de bus en rond 6.40 de lounge in. Was zowel bij Check-in (KLM schengen) en security (hal 1) nagenoeg gelijk aan de beurt. Denk dus dat we meer tijd kwijt waren aan koffie halen en het toilet bezoeken
laat het morgen wel weten, of hier of in het chaos schiphol topic.sderooij schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:26:
[...]
Thanks! Dan hoop ik dat het maandag de 14e goed te doen is, vlucht om 10 uur met Swiss
0950 met swiss naar Zurich
The problem with communication is the illusion it has taken place.
dat is dezelfde vlucht iddjack zomer schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:25:
[...]
laat het morgen wel weten, of hier of in het chaos schiphol topic.
0950 met swiss naar Zurich
dat vermoeden had ik al.sderooij schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:29:
[...]
dat is dezelfde vlucht iddik hoor het graag en succes!
bij mij gaat hij in elk geval door baltic a220 uitgevoerd worden(volgens flightrader)(AMS vind dat het een a320 neo gaat worden)
[ Voor 6% gewijzigd door jack zomer op 06-11-2022 14:53 ]
Vloog gisterochtend (Zaterdag). Met priority security toch nog zo'n 30 minuten nodig gehad om erdoor te komen. Nieuwe mensen aan het werk die getrained moeten worden, zo'n beetje de helft van de bakken gaat naar secondary screening, enzovoort. Waren wellicht 10 mensen voor me maar overall toch nog vrij veel tijd nodig.sderooij schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 20:37:
De normale rij zal wellicht iets langen hebben geduurd maar niet gigantisch veel langer. Zeer waarschijnlijk < een uur op Zaterdag ochtend 09:30.
Vlieg op 17 november richting Denpasar maar iets van mail kunnen versturen / Slack beantwoorden zou die dag wel fijn zijn
Vanmorgen (Zondag) rond 8:30 - 9:00 was het 10-20 minuten security. Viel reuze mee. (Schengen)sderooij schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 20:37:
Alles is per definitie internationaalSnowhite0901 schreef op zondag 6 november 2022 @ 08:53:
[...]
Pas geleden ook vanaf zaventem gevlogen. Heerlijk rustig, maar daarvandaan is bijna geen internationaal toch.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Dat is zo te zien een 777. Bij KLM hebben alleen de dreamliners (787) wifi zover ik kan vinden.KoudeAardbei schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:54:
Weet iemand hoe bruikbaar het WiFI on board is bij KLM en of alle KL835 toestellen voorzien zijn van WiFi?
Vlieg op 17 november richting Denpasar maar iets van mail kunnen versturen / Slack beantwoorden zou die dag wel fijn zijn
"De Surf Pass is beschikbaar in de Boeing 777 en Airbus A330 vliegtuigen. Deze kost EUR 30 voor de hele vlucht"RocketKoen schreef op zondag 6 november 2022 @ 17:06:
[...]
Dat is zo te zien een 777. Bij KLM hebben alleen de dreamliners (787) wifi zover ik kan vinden.
Maar of het alle toestellen zijn...
[ Voor 43% gewijzigd door fsfikke op 06-11-2022 18:08 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
https://www.klm.com/infor...ft-types/boeing-777-300erKoudeAardbei schreef op zondag 6 november 2022 @ 17:31:
[...]
"De Surf Pass is beschikbaar in de Boeing 777 en Airbus A330 vliegtuigen. Deze kost EUR 30 voor de hele vlucht"
Maar of het alle toestellen zijn...
"partly"
Daar heb je dus ook vrij weinig aan. Maar ik gok dat het wordt toegevoegd met de conversie naar premium economy die nu bezig is. Ik weet de volgorde niet, maar het lijkt mij logisch om van oud naar nieuw te gaan. dus beginnen bij PH-BVA en dan PH-BVB enz.
[ Voor 21% gewijzigd door RocketKoen op 06-11-2022 18:35 ]
Nee hoor de 777 ook maar niet noodzakelijkerwijs allemaal, en ze zijn begonnen met het inbouwen in de 737s.RocketKoen schreef op zondag 6 november 2022 @ 17:06:
[...]
Dat is zo te zien een 777. Bij KLM hebben alleen de dreamliners (787) wifi zover ik kan vinden.
Of het werkt is natuurlijk een tweede...
Dit inderdaad...Piet91 schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:36:
Alle KLM A330, 777 and 787 toestellen hebben Wifi. Ik geloof dat ze bezig zijn met de 737's en laatst geleverde E195-E2 heeft Wifi en de nieuwere krijgen dat vanaf de fabriek.
Of het werkt is natuurlijk een tweede...
Mocht het overigens niet werken, meldt het vooral bij de cabine crew.
Er is (op de 330 iig) geen indicatie of het wel of niet werkt. Het wordt ook niet bewust aan- of uitgezet, maar het kan natuurlijk wel eens om een of andere reden niet werken.
Als niemand iets zegt, een dat gebeurt regelmatig, weet dus niemand van de bemanning dat het niet werkt.
Resetten kunnen we wel doen, dus meldt het en mogelijk kunnen we het oplossen.
- We Are Borg
Man voor mij had een vrij groot vlindermes in zijn handbagage: vond hij toch jammer dat dat ding niet mee mocht

Privium Lounge is zoals @PWM al waarschuwde erg druk: nog een paar stoelen vrij maar dan is het wel klaar
[ Voor 10% gewijzigd door We Are Borg op 07-11-2022 10:11 ]
[ Voor 32% gewijzigd door CyBeR op 07-11-2022 10:19 ]
Houd maar plekje vrij, ben er bijnaWe Are Borg schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:10:
Net door security: 15 min met priority. Zonder was ook vrij rustig: gok half uurtje.
Man voor mij had een vrij groot vlindermes in zijn handbagage: vond hij toch jammer dat dat ding niet mee mocht. Verbaasde mij dat het puur inleveren was en mocht daarna weer door.
Privium Lounge is zoals @PWM al waarschuwde erg druk: nog een paar stoelen vrij maar dan is het wel klaar
:strip_exif()/f/image/A4oQBJgpDAnPsnRgvRGGRfwe.jpg?f=fotoalbum_large)
- We Are Borg
Ik heb weer wat geleerd: het is een trainerCyBeR schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:17:
Gek inderdaad want zover ik weet zijn vlindermessen (die scherp zijn, trainers, die niet scherp zijn mogen wel) toch echt illegaal in dit land.
Of het mes zelf scherp is weet ik niet. Er kwam een extra collega meekijken, ding weggegooid en meneer kon door. In ieder geval mocht hij het niet houden waar hij toch wel even mopperde maar snel inzag dat hij die discussie waarschijnlijk niet ging winnen
@PWM : ik houd de groene ligstoelen voor je vrij
[ Voor 11% gewijzigd door We Are Borg op 07-11-2022 10:37 ]
De vraag is dan wel wat particuliere security op het vliegveld daar mee kan/moet. Ze hebben, strikt genomen, niet de taak om te acteren op iets dat niet wettelijk is. Hun taak is zorgen dat er geen gevaarlijke items door de security heenkomen. Maar of ze bijvoorbeeld ook een meldplicht hebben bij dingen als dit weet ik niet. Kan me voorstellen dat dat enkel zo is bij zware vergrijpen.CyBeR schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:17:
toch echt illegaal in dit land.
Ik werk(te) nog wel eens op festivals, waar de security bij de poort een juridisch vergelijkbare status heeft volgens mij.Xandrios schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:36:
[...]
De vraag is dan wel wat particuliere security op het vliegveld daar mee kan/moet.
Vaak zijn daar afspraken met politie / justitie over wat er gewoon ingenomen en vernietigd (gebruikershoeveelheid drugs, bijvoorbeeld) wordt en wat daadwerkelijk wordt 'doorgegeven' aan politie (wapens, hoeveelheid drugs voor 'doorverkoop'). Ik kan me voorstellen dat dat in dit geval ook zo is.
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Je hebt een paar directe vluchten maar inderdaad een stuk minder. Wat wel vaak mooi is dat door de vlucht Brussels -> Amsterdam je BC ticket van KLM direct een stuk goedkoper is. In December weer het geval, direct vanaf schipho 4500, vanaf Zaventem 3700. Nu woon ik in Antwerpen dus voor mij is het eigenlijk altijd wel makkelijker direct vanaf Zaventem te gaan ipv de trein te nemen richting Schiphol en nu met het wachtrijen gedoe helemaal.Snowhite0901 schreef op zondag 6 november 2022 @ 08:53:
[...]
Veel Afrika juist!Borromini schreef op zondag 6 november 2022 @ 15:10:
[...]
Alles is per definitie internationaal. Long haul is vooral de VS, het Midden-Oosten, Japan. De spoeling is op dat vlak wat dunner dan Amsterdam.
alles strafbaar zal gemeld worden.Xandrios schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:36:
[...]
De vraag is dan wel wat particuliere security op het vliegveld daar mee kan/moet. Ze hebben, strikt genomen, niet de taak om te acteren op iets dat niet wettelijk is. Hun taak is zorgen dat er geen gevaarlijke items door de security heenkomen. Maar of ze bijvoorbeeld ook een meldplicht hebben bij dingen als dit weet ik niet. Kan me voorstellen dat dat enkel zo is bij zware vergrijpen.
van drugs naar een automatisch mes. de beveiligers kunnen daar niks mee.
Dat is puur een overheids taak
vanmorgen naar Zurich gevlogen, maar de vlucht had vertraging.
Bij het uitstappen stond er keurig een medewerker bij de brug trap om mij naar de overkant van het platform te rijden/racen naar mijn vervolg vlucht.
blijkbaar stond deze al 10 min te wachten op mij, ik binnen deur dicht en de trap eraf.
jammer dat mijn bagage niet zo snel was.
maar verder prima service op Zurich, ik snap niet hoe dit goedkoper kan zijn dan een hotel kamer.
Maar goed, ik ben maar een ex beveiliger.
Het is hotel kamer +_EU compensatie + een extra pax op een vlucht die misschien al vol zit. Ik ben altijd wel blij als ze de moeite doen om mijn connectie te halen. Helaas vorige keer terug van VS deed Schiphol de moeite niet. De kist naar Brussel was al weg van de brug maar heb ik nog mooi 20min daar kunnen zien staan voor dat die wegging. Ik had graag mijn compensatievouchers teruggegeven om daarin te zitten.jack zomer schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:19:
[...]
alles strafbaar zal gemeld worden.
Bij het uitstappen stond er keurig een medewerker bij de brug trap om mij naar de overkant van het platform te rijden/racen naar mijn vervolg vlucht.
blijkbaar stond deze al 10 min te wachten op mij, ik binnen deur dicht en de trap eraf.
maar verder prima service op Zurich, ik snap niet hoe dit goedkoper kan zijn dan een hotel kamer.
Die was ik idd even vergeten. Maar kan niet geloven dat dat meer zou zijn dan de kist 10min vast houden. Maar goed, heb exact 23 seconden in een a6 of a8 gezeten, vergelijkbaar met op Schiphol van d47 naar e8 in een rechte lijn over het platform.swtimmer schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:53:
[...]
Het is hotel kamer +_EU compensatie + een extra pax op een vlucht die misschien al vol zit.
Koffers zullen overmorgen wel ergens opduiken.
Ik heb alles op lokatie, dus geen last van. Al kan ik me voorstellen dat het erg vervelend is wanneer je 1 week op vakantie gaat
[ Voor 12% gewijzigd door jack zomer op 07-11-2022 22:11 ]
- We Are Borg
Dat was voor mij de eerste keer. Lijkt mij ook een duur grapje voor KLM?
Hangt er vanaf waar die kist verder nog naartoe moet, als je een keten van vertragingen krijgt kan dit best wel de beste oplossing zijn.We Are Borg schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:49:
Op mijn KLM vlucht vertelde de piloot dat er extra brandstof werd meegenomen zodat ze sneller konden vliegen. Daarmee konden ze een gedeelte van de vertraging inhalen.
Overigens dit weekeinde AMS-ATL-CHS en vv gevlogen met KLM/Delta en dat ging helemaal prima. Het was rustig op Schiphol (vroege vluchten) waarschijnlijk toch door de beperkingen in aantallen reizigers. Op Atlanta was het overigens ook zeer rustig (nog nooit meegemaakt). Heen met de 787 en terug met de 772, en beide leuke crews. Wordt wel eens tijd dat KLM naast dat laffe Heineken ook een Jopen Mooie Nel IPA op de kaart gaat zetten, dat doen ze bij Delta met Sweetwater toch beter
edit: eigenlijk voor het andere topic, maar leuk om een aantal kisten met KLM tail te zien staan bij de fabriek in CHS, ééntje nog niet af en twee af of voor onderhoud?
[ Voor 8% gewijzigd door franssie op 08-11-2022 15:57 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Gebeurt regelmatig, echter de winst die je kan behalen is niet heel groot.We Are Borg schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:49:
Op mijn KLM vlucht vertelde de piloot dat er extra brandstof werd meegenomen zodat ze sneller konden vliegen. Daarmee konden ze een gedeelte van de vertraging inhalen.
Maar het is afwegen wat duurder is, extra brandstof of allerlei compensaties en kosten voor de passagiers die hun doorverbinding missen.
3 nog niet geleverde toestellen waarvan 2 al 2 jaar oud zijn...franssie schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:56:
edit: eigenlijk voor het andere topic, maar leuk om een aantal kisten met KLM tail te zien staan bij de fabriek in CHS, ééntje nog niet af en twee af of voor onderhoud?
helemaal happy met swiss en swissport op valencia en zurich.jack zomer schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:19:
[...]
alles strafbaar zal gemeld worden.
de koffers zijn net bezorgd. blij dat ik mijn oplader voor mijn tandenborstel weer heb.
Dan waren je koffers waarschijnlijk niet meegekomen op die vlucht.swtimmer schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:53:
[...]
Het is hotel kamer +_EU compensatie + een extra pax op een vlucht die misschien al vol zit. Ik ben altijd wel blij als ze de moeite doen om mijn connectie te halen. Helaas vorige keer terug van VS deed Schiphol de moeite niet. De kist naar Brussel was al weg van de brug maar heb ik nog mooi 20min daar kunnen zien staan voor dat die wegging. Ik had graag mijn compensatievouchers teruggegeven om daarin te zitten.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Verwijderd
We kunnen via Londen vliegen met British Airways met een tussenstop in Londen voor 2 uurtjes
Of we gaan rechtstreeks met Delta Airlines via Amsterdam.
Wij hebben een andere optie om met United Airlines te vliegen maar dan komen wij aan op Newark. Mijn neef die in New York woont heeft mij verteld dat JFK de beste is voor onze aankomst. Het voordeel van United is dat wij al om 11:15 landen op Newark (Vertrek Amsterdam 09:15). Bij British is dit om 16:00 en bij Delta is dit 15:25 op JFK.
Ik heb gelezen dat aanboord Delta en United 3 gangenmenu wordt bediend en er onbeperkt drinken is.
Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen en wat jullie zouden doen?
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2022 18:03 ]
vliegen naar nycVerwijderd schreef op woensdag 9 november 2022 @ 17:43:
met de trein naar Washington
en vanuit Washington terug vliegen
Is die "Delta" vlucht die op 15:25 aankomt niet een Delta codeshare operated door KLM????...oftewel CyBeR's KL641.
Menu bij British, United, KLM en Delta is ook in main cabin 3 gangen, het is wel vaak gewoon chicken of pasta en nadat de FA je voozien heeft van je natje en droogje mag zij/hij nog zo'n 50 pax afgaan. Het duurt dus vaak wel even voordat zij/hij weer tijd voor je heeft.
Voorin met 3-4 FA's/in-flight lead verantwoordelijk voor zo'n 38 pax blijft je glas vaak gewoon vol.
NYC zelf is een stad die stinkt met een wat hoger % inwoners met een onaangename mentaliteit tov andere steden.
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
https://valid.x86.fr/xhfd5e
https://schipholtraveltaxi.nl/Badtothebone schreef op donderdag 10 november 2022 @ 06:38:
Wie kent uit ervaring een goede taxi service. Ik wil volgende week van Schiphol naar Dordrecht. Trein dienst is weer beroerd dus vind ik niet erg om een taxi te betalen. Na twee maanden Azië wil ik relaxed naar huis gaan 👍
Van bragt in Sliedrecht is ook primaBadtothebone schreef op donderdag 10 november 2022 @ 06:38:
Wie kent uit ervaring een goede taxi service. Ik wil volgende week van Schiphol naar Dordrecht. Trein dienst is weer beroerd dus vind ik niet erg om een taxi te betalen. Na twee maanden Azië wil ik relaxed naar huis gaan 👍
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Zonet gebeld en aangegeven dat ik bij het inchecken erachter ben gekomen dat ik geen exit row seats meer heb, en dat ik denk dat er een ander type toestel wordt ingezet. "Nee hoor, er is niks gewijzigd aan het type toestel. U heeft gewoon exit row seats (rij 16)." Tijdens het inchecken zie ik rij 19 staan.

Na ruggespraak met collega blijkt er toch een ander type toestel te zijn.. Ze kan het niet zelf veranderen, maar verzekert mij wel dat het morgen op de luchthaven gecorrigeerd zal worden. Ze kunnen namelijk wel zien dat ik heb betaald voor exit row.
We shall see.

Update: stoelreserveringen waren in orde.

[ Voor 7% gewijzigd door Mawlana op 12-11-2022 09:46 ]
Ik mag er vanuitgaan dat er gewoon communicatie is tussen de toren, de piloten en de ground staff of er ruimte is om te wachten. Vaak zit er wel wat marge in het vluchtschema en is 10 minuten wachten niet zo’n halszaak. Vaak genoeg meegemaakt dat de pushback 20 minuten te laat was maar de aankomst op schematijd was.CyBeR schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:41:
Je maakt een ander argument. Zolang je de slot tijd niet mist (indien van toepassing, wat misschien bij ZRH helemaal geen probleem is) en je hebt aan de andere kant die 10min niet nodig is 't al snel goedkoper om iemand even in een auto te stoppen dan 'm van een hotel + eten + herboeking + compensatie te voorzien.
Als die er niet is gaan ze gewoon pleite.
United vliegt niet meer tussen Amsterdam en Dulles; dus ik zou voor Skyteam gaan. AMS-JFK en IAD-AMS als een open-jaw bijvoorbeeld. Dan moet je nog wel een vlucht (of trein) boeken tussen DC en NYC.Verwijderd schreef op woensdag 9 november 2022 @ 17:43:
Wat is het beste optie om naar Amerika te vliegen? Volgende jaar April vlieg ik met mijn vrouw naar New York JFK/Washington DC voor 10 nachten en 12 dagen. We gaan alles los boeken.
We kunnen via Londen vliegen met British Airways met een tussenstop in Londen voor 2 uurtjes
Of we gaan rechtstreeks met Delta Airlines via Amsterdam.
Wij hebben een andere optie om met United Airlines te vliegen maar dan komen wij aan op Newark. Mijn neef die in New York woont heeft mij verteld dat JFK de beste is voor onze aankomst. Het voordeel van United is dat wij al om 11:15 landen op Newark (Vertrek Amsterdam 09:15). Bij British is dit om 16:00 en bij Delta is dit 15:25 op JFK.
Ik heb gelezen dat aanboord Delta en United 3 gangenmenu wordt bediend en er onbeperkt drinken is.
Bij de vluchtkeuze is het wellicht goed om ook vertrektijd mee te nemen. Met de problematiek op schiphol wil je waarschijnlijk op tijd zijn, dus een vroege vlucht is wellicht minder comfortabel. KL641 zoals hierboven genoemd kan dan een goede keuze zijn, en afweging tussen vertrektijd en aankomst in de (na) middag op JFK.
Wat overigens erg goed te doen, ruim voor tijd niet te duur en ook best een leuke rit is.Xandrios schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:28:
[...]
Dan moet je nog wel een vlucht (of trein) boeken tussen DC en NYC.
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Verwijderd
ik vind 8u wel krap.LankHoar schreef op zondag 13 november 2022 @ 14:15:
Dinsdag vlieg ik met Vietnam Air van Sydney via Ho Chi Minh naar Frankfurt. Ik heb 8u layover. Is dat voldoende om even de stad in te gaan voor sightseeing? Ik vraag het hier maar even omdat ik er 0 ervaring mee heb en lastig inschatten hoeveel tijd alles kost
Je moet in die 8u:
- Je vliegtuig uit & door security heen (mag je dat uberhaupt als transfer pax? Soms heb je daar een (apart) visum voor nodig. (reken een uur voor je buiten bent?)
- Met een taxi van de airport naar de stad (er zijn soms van die korte tours beschikbaar op airports). (reken ook een uur?)
- Paar dingen bekijken (incl. wat eten/drinken halen?) (tijd die overblijf van de diverse overige zaken die tijd kosten)
- Terug naar de airport (reken wederom een uur, wellicht liever wat ruimer?)
- Door security heen (reken ook een uur?)
- Boarden, met aansluitend vertrek (klein uur)
Per saldo zal je misschien ~4,5/5u de tijd hebben. Aan jou of dat voldoende is.
En plan liever ruimer dan te krap.
Duidelijk. Mijn vrouw attendeerde mij erop dat ik geen 8 maar 7u (6u55m) layover heb, dus nog wat minder. Denk dat dit dan te tricky word, kan mijn vlucht niet missen en een boel gestress en moeite voor een uurtje in de stad hangen lijkt me niet redelijk.Verwijderd schreef op zondag 13 november 2022 @ 14:24:
[...]
ik vind 8u wel krap.
Je moet in die 8u:
- Je vliegtuig uit & door security heen (mag je dat uberhaupt als transfer pax? Soms heb je daar een (apart) visum voor nodig. (reken een uur voor je buiten bent?)
- Met een taxi van de airport naar de stad (er zijn soms van die korte tours beschikbaar op airports). (reken ook een uur?)
- Paar dingen bekijken (incl. wat eten/drinken halen?) (tijd die overblijf van de diverse overige zaken die tijd kosten)
- Terug naar de airport (reken wederom een uur, wellicht liever wat ruimer?)
- Door security heen (reken ook een uur?)
- Boarden, met aansluitend vertrek (klein uur)
Per saldo zal je misschien ~4,5/5u de tijd hebben. Aan jou of dat voldoende is.
En plan liever ruimer dan te krap.
Nou bedenken wat ik dan ga doen in die tijd, volgende keer neem ik wel 2-3u layover of juist een dag of 2
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Edit: mijn ervaring is overigens met Vietnam Airlines een overstap van nationaal naar internationaal.
[ Voor 33% gewijzigd door PLAE op 13-11-2022 23:58 ]
United vliegt niet meer Amsterdam-Dulles, maar ook 'nog niet': in februari gaan ze weer rechtstreeks vliegen. Aangezien de OP in april vliegt, is het wel degelijk een optie.Xandrios schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:28:
[...]
United vliegt niet meer tussen Amsterdam en Dulles; dus ik zou voor Skyteam gaan. AMS-JFK en IAD-AMS als een open-jaw bijvoorbeeld. Dan moet je nog wel een vlucht (of trein) boeken tussen DC en NYC.
Je hebt een visum nodig om het land in te mogen a 50 Euro. Die kun je online al aanvragen en scheelt tijd. Je kunt prima de stad in maar hangt wel af van het moment dat je aankomt of je echt in het centrum kunt komen met tijd over om rond te wandelen. Tijdens de spitsuren is het erg druk en duurt het lang om in het echte "oude" centrum te komen. Het kostte mij altijd rond de twee uur om vanaf het moment dat ik uit het vliegtuig stapte in het hotel in het centrum aan te komen. Let wel, alleen handbagage en visum al op zak. Pre covid btw.LankHoar schreef op zondag 13 november 2022 @ 23:50:
[...]
Duidelijk. Mijn vrouw attendeerde mij erop dat ik geen 8 maar 7u (6u55m) layover heb, dus nog wat minder. Denk dat dit dan te tricky word, kan mijn vlucht niet missen en een boel gestress en moeite voor een uurtje in de stad hangen lijkt me niet redelijk.
Nou bedenken wat ik dan ga doen in die tijd, volgende keer neem ik wel 2-3u layover of juist een dag of 2
- We Are Borg
Je had zeker gelijkCyBeR schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:57:
[...]
Best goed hoor. De stoelen aan het raam hebben dan wel geen directe toegang tot het gangpad, maar ze zijn wel retecomfortabel. Ook een voordeel (imo): ze hebben niet zo'n idiote airbag-stoelriem.
enige is dat je nogal lenig moet zijn om bij de hoofdtelefoon/power ports te komen
Eerste ervaring wbc met KLM: prima stoelen, prima eten en service was goed. Bij TAP en United zit je qua privacy beter maar het voelt ook krapper aan. De opzet van KLM maakt het ruimtelijker en als je in het midden zit heb je geen nauwelijks last van je buurman/buurvrouw. WiFi werkte heen en terug prima. Alleen de stoel was stuk op de terug weg: ging ongeveer 30 procent naar beneden en toen vast. Crew kreeg het niet gefixed (handleiding kwam er ook bij) en business zat vol. Toch prima geslapen: werd door de herrie van het ontbijt pas wakker
Volgend jaar Air France Ivm goede aanbieding: https://www.premium-fligh...lass-amsterdam-to-havana/. Overstap op CDG is volgens mij in dit topic geen positief woord over gevallen maar we gaan het meemaken
[ Voor 4% gewijzigd door We Are Borg op 23-11-2022 21:24 ]
Welke kortingsacties bedoel je? Ik vertrek met enige regelmaat vanuit Rotterdam en het mag best een stapje goedkoper.exelletor schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 18:42:
[...]
Als ik vroeg op Schiphol wil zijn vanuit Amsterdam, pak ik een Sixt of een Share Now. Je moet dan zelf rijden, maar vaak genoeg zijn er kortingsacties waardoor ik onder €10 blijf.
Gemixte ervaringen mee, de website werkt goed maar ze werken soms met onbetrouwbare beunhazen. Dus heb weleens 's avonds laat op Schiphol gestaan zonder taxi. Belde de taxi die geboekt was, kreeg een onbeschoft iemand aan de lijn die zei dat hij niet kwam... Sneleentaxi gebeld, die konden ter plekke niet voor me betekenen.DoleBole schreef op donderdag 24 november 2022 @ 06:12:
[...]
een voordeliger alternatief wellicht
https://sneleentaxi.nl/
Uiteindelijk kreeg ik 75euro tegoed als goedmaker maar het vertrouwen in zo'n dienst loopt dan toch even een knauw op.
Afgelopen tijd zijn er niet veel kortingscodes geweest. Let er ook op dat de terugweg vanaf Schiphol met Sixt of Sharenow vaak problematisch is. Vaak zijn er geen auto’s beschikbaar (in ieder geval op de late ochtend en late avond)moshimoshi schreef op donderdag 24 november 2022 @ 17:04:
[...]
Welke kortingsacties bedoel je? Ik vertrek met enige regelmaat vanuit Rotterdam en het mag best een stapje goedkoper.
Bedankt, ik heb gebruik gemaakt van Van Bragt. Wel iets duurder dan de andere maar ze stonden op mijn teSnowhite0901 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 06:58:
[...]
Van bragt in Sliedrecht is ook prima
wachten en ik was binnen 55 minuten thuis. 1 uur en 20 minuten nadat wij aan de gate waren geparkeerd
https://valid.x86.fr/xhfd5e
Toen ik dat bericht postte, had ik een €5 voucher van een cashback actie van Sixt. Vorige maand kreeg ik korting voor de herfstvakantie en deze maand kreeg ik een een FB advertentie met een Sixt kortingscode van Afterpay. Op je verjaardag stuurt Sixt een €10 kortingscode en bij ShareNow is dat afhankelijk van je niveau in het layaliteitsprogramma. Als je een vriend of een kennis uitnodigt, stuurt Sixt je een voucher van €20. Ik maak er alleen gebruik van als het OV niet toereikend is (parkeren op Sloterdijk is voor mij sneller, goedkoper en minder lopen) en kan dan mooi een voucher inzetten.moshimoshi schreef op donderdag 24 november 2022 @ 17:04:
[...]
Welke kortingsacties bedoel je? Ik vertrek met enige regelmaat vanuit Rotterdam en het mag best een stapje goedkoper.
De beschikbaarheid is inderdaad afgenomen. Tot nu toe heeft het voor mij wel netjes uitgepakt met de nachtreservering en de radarfunctie.
Beschikbaarheid is voor mij een minder risico, ik kan namelijk altijd de Intercity Direct nemen. Afgelopen keer hadden we met zijn tweeën echter 4x23kg + 2x10kg aan bagage mee en dan is een auto wel heel fijn. Als het echt moet dan kan de Intercity Direct+tram ook wel.oohh schreef op donderdag 24 november 2022 @ 17:26:
[...]
Afgelopen tijd zijn er niet veel kortingscodes geweest. Let er ook op dat de terugweg vanaf Schiphol met Sixt of Sharenow vaak problematisch is. Vaak zijn er geen auto’s beschikbaar (in ieder geval op de late ochtend en late avond)
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:
Chrome Extensie
Wikipedia: List of airports by IATA code: A
Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.
Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.
Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2