Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 131 ... 240 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:58
Fly-guy schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:37:
[...]

Het bruto startsalaris is 11,78 euro per uur waarop de toeslagen voor avond en onregelmatigheid nog bij komen.

Ik vraag me af of die 2,12 euro werkelijk het verschil uit gaat maken, tenzij het met 14/15 het basissalaris bedoelt.

Maar dan nog denk ik dat er iets anders moet veranderen, geld is niet het enige
Geen idee hoeveel impact het gaat hebben, maar hopelijk gaat er voor een deel van de bagageafhandeling op Schiphol iets veranderen wanneer Air France-KLM de 737 gaat inruilen voor A320neo. Dan kan de bagage in theorie vanaf de bagageband in een ULD worden geladen, waarna men de volgeladen ULDs het ruim in schuift.

Voor de Embraervloot en andere luchtvaartmaatschappijen met non-Airbus (A220?) gaat dat natuurlijk niet helpen, maar hopelijk helpt het met het beperken van de lichamelijke klachten onder deze medewerkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

thlst schreef op maandag 2 mei 2022 @ 15:17:
[...]

Ook in sectoren met hoge marges kunnen de arbeidsomstandigheden in de keten slecht zijn. Denk bijvoorbeeld aan A-merk kleding
Da's een manke vergelijking. In die sector verdienen de grote producenten of merken het grote geld, en wordt al dat spul voor nop gemaakt door onderbetaalde arbeiders in Azië. Waar zoiets geproduceerd wordt maakt echt niet uit. Een bagageafhandelaar echter opereert in het land van zijn afnemer, dus in Nederland, of België, want die koffers moeten daar ook van de band rollen. En die koffers rollen er nooit snel genoeg af :+
Davidshadow13 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:15:
[...]

En terecht. Ik mag hopen dat KLM en consorten goede contracten heeft afgesloten met hun afhandelaars met prestatieafspraken op straffe van hoge boetes. Dat geeft dan in ieder geval voor de afhandelaar een incentive om personeel te werven tegen een stuk betere arbeidsvoorwaarden. Ik denk dat wanneer ze een aanbod doen dat 30% tot 40% boven minumumloon ligt, zeg 14 á 15 euro per uur dat er dan genoeg personeel weer terug komt of wil instromen. Dat lijkt mij altijd nog een betere optie dan gewoon maar boetes incasseren, daar heeft helemaal niemand iets aan.
Dat is het helaas niet. Die contracten die een airline afsluit bevatten ongetwijfeld boeteclausules. Maar die bieden ook flinterdunne marges, waardoor zo'n bedrijf de lonen echt niet omhoog kan gooien. Dan zitten ze snel tegen verlies aan te kijken. En dan ga je op de fles. Lonen zijn in West-Europa vaak de grootste kostenpost van een bedrijf :).

Zo'n bedrijf zit tussen hamer en aambeeld.
Fly-guy schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:37:
Maar dan nog denk ik dat er iets anders moet veranderen, geld is niet het enige
Inderdaad. Werkdruk, en er zal nog wel wat meer schorten.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-05 08:56
Kort vraagje waar jullie misschien ook wel eens over hebben nagedacht; ik ben nu FB Gold met 280 XP gespaard, einddatum 31 juli 2022. Nu heb ik twee mogelijkheden;

- 300 XP (of iets meer) halen en platinum worden, met een (eventuele) soft landing naar Gold het jaar daarna
- 280 XP houden en Gold blijven (180 XP afgeschreven), met 100 XP carry-over het volgende jaar in

Gezien de meerwaarde van platinum echt minimaal is, neig ik naar de tweede optie. Gratis premium comfort en de platinum klantenservice boeien me niet zo veel, de meerwaarde zit hem mij vooral in Skyprio en gratis bagage.

Maak ik hier de juiste keuze om Gold te blijven, of zie ik iets over het hoofd en kan ik beter nog even de 300 XP aantikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18:14
Leetness schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:14:
Kort vraagje waar jullie misschien ook wel eens over hebben nagedacht; ik ben nu FB Gold met 280 XP gespaard, einddatum 31 juli 2022. Nu heb ik twee mogelijkheden;

- 300 XP (of iets meer) halen en platinum worden, met een (eventuele) soft landing naar Gold het jaar daarna
- 280 XP houden en Gold blijven (180 XP afgeschreven), met 100 XP carry-over het volgende jaar in

Gezien de meerwaarde van platinum echt minimaal is, neig ik naar de tweede optie. Gratis premium comfort en de platinum klantenservice boeien me niet zo veel, de meerwaarde zit hem mij vooral in Skyprio en gratis bagage.

Maak ik hier de juiste keuze om Gold te blijven, of zie ik iets over het hoofd en kan ik beter nog even de 300 XP aantikken?
Hangt er maar net vanaf hoeveel je verwacht volgend jaar te vliegen. Als je Goud sowieso kunt halen volgend jaar dan zou ik wel plat proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Gold blijven maakt 't makkelijker om volgend jaar weer gold te halen (aangezien je dan 100XP meeneemt die je niet mee neemt als je plat haalt.) Echter plat geeft je inderdaad de soft landing, maar die is weinig waard als je sowieso gold haalt met hoeveel je vliegt.

Als je verwacht volgend jaar makkelijk 80XP te halen (en je geeft zoals je zegt niet om de paar extra's die plat geven), zou ik 't bij gold laten om die 100XP mee te nemen plus alles boven de 80 dat je in het volgende jaar haalt naar het jaar daarop, maar als je verwacht daar mogelijk niet aan te komen geeft plat nu je de zekerheid op gold het volgende jaar.

Iets anders is dat als je deze of volgende maand platinum haalt, je kwalificatieperiode een of twee maanden naar voren opschuift, wat afhankelijk van wanneer je vaak vliegt wel of niet handig kan zijn.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-05 08:56
Dank voor je toelichting en bevestiging CyBeR, zo kijk ik er inderdaad precies naar. Ik vlieg vrij consequent ~40 vluchten per jaar, eigenlijk niet genoeg om ieder (niet-dubbel-xp) jaar plat te halen.
CyBeR schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:55:
Iets anders is dat als je deze of volgende maand platinum haalt, je kwalificatieperiode een of twee maanden naar voren opschuift, wat afhankelijk van wanneer je vaak vliegt wel of niet handig kan zijn.
Ik begrijp niet helemaal wat je hier bedoelt, kan je dat toelichten? Doel je op het feit dat een nieuwe status 15 maanden geldig zou zijn? Dat is recent afgeschaft en teruggebracht naar 12 maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Nee, ik doel op dat als je je niveau verhoogt, je vanaf die maand 12 maanden hebt om te herkwalificeren. Voor jou is dat nu (als je gold blijft) dus 1 juli 2021 tot en met 31 juli 2022, maar als je deze maand plat haalt wordt 't vanaf dat moment tot 31 mei 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Morgen vlieg ik naar Dubai.. 14.30, met KLM.. Ik ben Gold..

Normaliter sta ik in 20/25 minuten op de terminal. Prio bagage afgifte en prio security... Bij de Marechaussee kom je dan (volgens mij) uiteindelijk in dezelfde rij..

Ik twijfel nu of ik er toch maar gewoon 3 uur vantevoren moet zijn, met het risico dat ik dus om 12:00 al in de terminal ben..

Iemand ervaring de laatste paar dagen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:50

franssie

Save the albatross

@FreakNL Geen ervaring, maar gezien het tijdstip van vertrek zou ik op tijd aanwezig zijn, en lekker werken, netflixen of slapen in de lounge. Het is toch een lange vlucht en dan zou de rust mij wel wat waard zijn om op tijd airside te zitten.
Morgen is denk ik geen piekdag vwb vakantievluchten dus drie uur van tevoren lijkt me ook wat overdreven. Wat zegt je luchtvaartmaatschappij?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-05 16:57
Zie verwachtte drukte: https://www.schiphol.nl/en/page/crowd-levels-at-departures/

Theoretisch is dat gebaseerd op het aantal boekingen. Maar het zou me niets verbazen dat dit totale aantallen pax zijn, en niet alleen vertrekkende. Hoe dichter we bij het einde van de vakantie komen hoe minder mensen vertrekken, en hoe meer mensen arriveren.

Ik zou zaterdagmiddag vliegen (A3) maar heb dat omgezet naar zondagochtend (KL). Kan dan precies drie uur voor vertrek aanwezig zijn. Persoonlijk ben ik liever iets te vroeg, en dan iets langer in de lounge hangen, dan dat je twee uur in de rij je staat te verbijten en stressen.
Leetness schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:14:

Ik had hetzelfde vraagstuk vorig jaar. Ik vlieg ongeveer 60 keer per jaar, maar, een redelijk deel daarvan is met *A ... dus ik vlieg wellicht minder dan jij met Skyteam. En mijn Skyteam vluchten waren bijna altijd economy.

Ik heb gekozen om wél te upgraden naar platinum. Voornamelijk omdat tijdens Covid ik zakelijk in business class mocht vliegen. Daarnaast had ik voor mezelf besloten om ook mijn prive vluchten in business te boeken voor zover mogelijk, en AF heeft een aantal goede aanbiedingen gehad de afgelopen twee jaar. Samen met de extra XP bonus'es heb ik, met relatief weinig vliegen, toch al een flinke XP buffer kunnen opbouwen en heb voor de komende 2-3 jaar al voldoende XP's klaarstaan. En dan is er nog de soft landing.

Voor jou komt het iets krapper. Hangt dan voornamelijk af van je vliegpatroon dit/volgend jaar. De voordelen van Plat vs Gold zijn inderdaad niet gigantisch... maar wel fijn. Ik belde gisteravond de plat lijn om een vlucht te cancellen: Paar minuten on hold, en binnen een minuut alles geregeld. Goede bereikbaarheid en vakkundig personeel dat snapt waar je het over hebt is wel érg fijn. De waarde van Economy comfort hangt compleet af van hoe vaak je normaal zo'n 'upgrade' koopt - dat zou je moeten kunnen berekenen. Als je vaak lange afstand vliegt kan dat wel redelijk substantieel zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:25
Borromini schreef op zondag 1 mei 2022 @ 13:25:
[...]

Dat is uiteindelijk ook gewoon het effect van die steeds slinkende marges, prijsdruk, en de 'prijsbewuste' consument die niet verderkijkt dan de ticketprijs. Dat achter die ticketprijs mensen met een job zitten met én een degelijk loon én werkzekerheid, dat zal de meeste consumenten worst wezen, want maatschappij X vanuit regionale luchthaven Y is stuk goedkoper etc etc. Maar ja, marktwerking is heilig hé, ook al zijn bepaalde lowcostmaatschappijen zodanig gesubsidieerd door vanop regionale luchthavens te opereren dat ze eigenlijk tewerkstellingsprojecten zijn.

Dat soort outsourcing zie je bij alle sectoren die onder druk staan om te besparen. Eerst de kuisvrouw, bij wijze van spreken. En dan wordt alles buitengegooid en aan een 'flexibele' externe leverancier gegeven. In deze is de houding van de EU trouwens ook onderbelicht, want op Europees vlak is hard geijverd voor liberalisering van bv. handling. En dan zit je met de absurde situatie dat er een paar grote bedrijven elke paar jaar mogen/moeten meedingen naar een nieuw afhandelingscontract voor almaar lagere prijzen. Mensen worden dan 'gewoon' overgenomen door afhandelaar Z als die het van afhandelaar Z' gewonnen heeft, tegen (vanzelfsprekend) 'scherpere' voorwaarden (want iedereen ontslaan zou compleet onmenselijk zijn natuurlijk ;(). Elke econoom weet verdomd goed dat de bodem zo snel in zicht komt. Maar dan is iedereen verbaasd over wantoestanden, 'wilde' stakingen, en personeelstekort. Op BRU was er een tijdje terug (in volle coronacrisis) zo het faillissement (!) van een grote afhandelaar waardoor de luchthavenuitbater min of meer moest gaan bedelen bij andere partijen om toch maar pretty please die contracten over te nemen. Dan weet je toch dat er geen toekomst zit in zo'n aanbestedingsmodel. Maar ja, op papier kan alles werken natuurlijk, zeker als de top de 'juiste' motivaties heeft.

Winst is een vies woord voor veel mensen (en terecht als het over woekerwinsten uit bv. medische monopolies gaat, maar dat is niet van toepassing op de luchtvaartsector), maar je hebt dat wel nodig om schokken te kunnen opvangen en te kunnen investeren in je product.
toon volledige bericht
Wat een onzin.

Ik begreep dat een bagage medewerker sommige dagen wel 300 koffers in zijn hand heeft, in een half uur.

In dat half uur verdient de beste man €5,75. Hij wil graag naar €7 is een half uur (€14 per uur). Dat is €0,004 extra per koffer. Mensen zijn echt wel bereid wat extra’s te betalen voor hun koffer, maar dan moet het wel naar de medewerker gaan.

De manier van KLM zal zijn: we rekenen €10 per koffer extra, geven personeel hun €0,004 per koffer extra en de €9,996 steekt KLM in eigen zak.

Het is natuurlijk een dikke middelvinger naar je eigen personeel als je je eigen medewerkers geen €14 per uur wil geven, maar vervolgens mensen flexibel inhuurt voor minimaal €30 per uur (dat kost inhuren minimaal). Die krijgen vervolgens wél €14 per uur betaald.

Tja, wat verwacht je dan KLM. Dit is wanbeleid van de bovenste plank.

Van mij mag de directeur per direct opstappen, schoon schip en nieuw vertrouwen in je eigen personeel! Als €14 niet voldoende is, biedt je personeel €17 per uur, moet je zien hoeveel mensen je binnenhaalt.

Met 300 koffers in een half uur vallen de kosten zeker mee. Denk dat je met €1 per koffer, volledig naar je personeel, al een heel eind komt.
Maar dan moet er niets naar de zakken van KLM zelf.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Dit hele verhaal is een schoolvoorbeeld van de excessen en negatieve gevolgen van het teveel uitbesteden van arbeid.

Er zijn legio voorbeelden van beroepen die op deze manier naar nul-uren contracten getransformeerd zijn. Wat mij betreft zou dit gewoon verboden moeten worden.

Op zich hoeft dat niet zo ingewikkeld te zijn. De KLM heeft nu eenmaal dagelijks een tig aantal koffers te verstouwen, net zoals postorderbedrijven dagelijks een tig aantal pakketjes moeten bezorgen. Er is best wetgeving te bedenken dat deze bedrijven dit zeg 80% van de tijd met eigen personeel moeten kunnen rooien. Dan is er daarnaast altijd nog een flexibele schil mogelijk voor het opvangen van de pieken.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Tweak_ers schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 02:06:
[...]
Van mij mag de directeur per direct opstappen, schoon schip en nieuw vertrouwen in je eigen personeel!
Je wens komt uit, Elbers gaat vervroegd weg (per 1 juli).
De vraag is wel of de vervanger het beter gaat doen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Tweak_ers schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 02:06:
[...]

Wat een onzin.

Ik begreep dat een bagage medewerker sommige dagen wel 300 koffers in zijn hand heeft, in een half uur.

In dat half uur verdient de beste man €5,75. Hij wil graag naar €7 is een half uur (€14 per uur). Dat is €0,004 extra per koffer. Mensen zijn echt wel bereid wat extra’s te betalen voor hun koffer, maar dan moet het wel naar de medewerker gaan.
Dan geef je ze 't toch ineens handje contantje? :* Iedereen blij en wordt je koffer extra zacht behandeld :+

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Fly-guy schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 08:25:
[...]

Je wens komt uit, Elbers gaat vervroegd weg (per 1 juli).
De vraag is wel of de vervanger het beter gaat doen.....
Dat is zeker de vraag, want het lijkt erop dat zijn vertrek vooral is omdat hij de verdere samenvoeging tus AF en KLM in de weg staat. Zoals ik bijvoorbeeld in een bericht van Business Insider van eerder dit jaar lees, zouden veel medewerkers juist liever zien dat hij blijft. Als KLM meer opgaat in AF, zal de race to the bottom voorlopig nog niet gedaan zijn, vrees ik.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Wild Chocolate schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:48:
[...]

Dat is zeker de vraag, want het lijkt erop dat zijn vertrek vooral is omdat hij de verdere samenvoeging tus AF en KLM in de weg staat. Zoals ik bijvoorbeeld in een bericht van Business Insider van eerder dit jaar lees, zouden veel medewerkers juist liever zien dat hij blijft. Als KLM meer opgaat in AF, zal de race to the bottom voorlopig nog niet gedaan zijn, vrees ik.
Persoonlijk laat ik geen traan wegens zijn vertrek (hopelijk neemt hij z'n hele team mee), maar heb wel twijfels over zijn opvolger. Wordt het een tweede Camiel, of doet ze het beter? We gaan het zien.

En of dichter bij AF betrekken slecht is vraag ik me ook af inmiddels. Nu loopt AF (bijna per definitie) bleef lekker maar er gaat ook gigantisch veel geld verloren omdat KLM alles zelf wil doen, wat zeker niet altijd beter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Fly-guy schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:01:
[...]

Persoonlijk laat ik geen traan wegens zijn vertrek (hopelijk neemt hij z'n hele team mee), maar heb wel twijfels over zijn opvolger. Wordt het een tweede Camiel, of doet ze het beter? We gaan het zien.

En of dichter bij AF betrekken slecht is vraag ik me ook af inmiddels. Nu loopt AF (bijna per definitie) bleef lekker maar er gaat ook gigantisch veel geld verloren omdat KLM alles zelf wil doen, wat zeker niet altijd beter gaat.
ik gok dat de opvolger een stuk beter naar de pijpen van ome Ben danst :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Fly-guy schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:01:
[...]
Last I checked was KLM behoorlijk meer winstgevend (pre-corona althans) dan AF dus wellicht doen ze 't best ok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
CyBeR schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:36:
[...]

Last I checked was KLM behoorlijk meer winstgevend (pre-corona althans) dan AF dus wellicht doen ze 't best ok?
Zat ook altijd in het pro-KLM kamp. Maar nu met dat gedoe met die bagage-afhandelaars begin ik me af te vragen hoe die mooie cijfers tot stand zijn gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik denk dat de Latijnse traditie van syndicalisme er wel voor zorgt dat de arbeidsomstandigheden bij AF (en zijn toeleveranciers?) iets beter zijn. De productiviteit waarschijnlijk slechter :+.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
alexbl69 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:58:
[...]

Zat ook altijd in het pro-KLM kamp. Maar nu met dat gedoe met die bagage-afhandelaars begin ik me af te vragen hoe die mooie cijfers tot stand zijn gekomen.
Begrijpelijk, maar zo droog is 't niet te zien denk ik. KLM is (of was iig zonder corona) winstgevend maar 't is ook weer niet alsof ze gouden kranen aan 't installeren waren omdat ze zo veel verdienden dat ze niet meer wisten waar ze 't aan uit moesten geven.

Maar een bedrijf dat geen geld verdient kan helemaal niet bestaan en bijgevolg helemaal niemand betalen. Ergens moet er een balans zijn. Ik denk wel dat KLM ze beter moet betalen hoor, begrijp me niet verkeerd. Het is zwaar werk en daar moet gewoon wat tegenover staan.

Uiteindelijk opereert KLM in een markt waar letterlijk alles klauwen met geld kost en waar dankzij de RyanAirs en de EasyJets van de wereld klanten steeds lagere prijzen verwachten en als ze daar niet in mee gaan kost ze dat de kop.

Misschien kunnen ze inderdaad zoals hierboven geopperd elke koffer die je inlevert 1 euro duurder maken en dan die euro direct verdelen over het personeel (ik gok drie a vier man?) die die koffer van de band haalt en in een kist stopt. Als je dan als afhandelaar inderdaad 300 koffers in een half uur behandelt is dat toch €75 extra (op basis van 4 man). Meanwhile die klant merkt niks van een enkele euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Wederom een wilde staking van start gegaan op Schiphol, dit maal bij de beveiliging: https://www.telegraaf.nl/...-bij-beveiliging-schiphol

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:40
renegrunn schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:34:
Wederom een wilde staking van start gegaan op Schiphol, dit maal bij de beveiliging: https://www.telegraaf.nl/...-bij-beveiliging-schiphol
zo blijven de passagiers wel weg en dan krijgen ze het vanzelf minder druk

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
CyBeR schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:20:
[...]
Uiteindelijk opereert KLM in een markt waar letterlijk alles klauwen met geld kost en waar dankzij de RyanAirs en de EasyJets van de wereld klanten steeds lagere prijzen verwachten en als ze daar niet in mee gaan kost ze dat de kop.
En dat is zo jammer.

Vloog vroeger regelmatig met Air Berlin. Die waren net een paar euro duurder dan de el-cheapo concurrentie, maar met 'gratis' zitplaatsreservering, standaard een koffer en een broodje met drinken aan boord. Zaken waarvoor je bij de cheapo's onder de streep meer kwijt bent.

Maar des te meer bleek dat de lage lokkertjes blijkbaar toch doorslaggevend zijn. Air Berlin is niet meer, de el cheapo's nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:41

Barrycade

Through the...

Net terug via Eindhoven naar Palma visa versa met Ryan Air, . Voor beide het eerst.

Moet zeggen dat het prima was. Eindhoven is lekker compact maar wel met moderne scan apparatuur dus weinig gedoe bij de security. Broodje gedurende die 2 uur en 30 minuten? ik neem zelf wel wat eten mee. Zelfde voor het drankje, blikje cola aan boord kost 3 euro, maar zelf leeg flesje mee en na de security check zelf vullen met water in NL of in Palma voor 1 euro kopen.

Stoelen zijn wat skinny, maar prima te doen voor de korte vlucht, doordat ze zo skinny zijn heb ik zelfs met mijn 1.87m gewoon nog enige beenruimte. Vliegtuig en Toiletten zijn schoon. Het is gewoon een vliegende bus met bijbehorend laag prijskaartje.

En zo zie ik het ook gewoon, een vliegende bus. Snap dat veel mensen nog een zweem van luxe rondom vliegen (willen) hebben. Maar ik zie het gewoon als vliegende bussen die alleen er niet 24 uur over doen om ergens in Europa te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
CyBeR schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:36:
[...]

Vraag is wel in hoeverre dat komt door de voordelen van AF. KLM vervoert extreem veel meer passagiers juist door het samengaan. Ook geniet KLM veel voordelen van processen die juist vanuit Parijs lopen waar veel inkomsten uitkomen maar KLM weinig geld kost
alexbl69 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:58:
[...]

Dit is natuurlijk wel een beetje de hype van de week, het is hier alsof deze mensen gedwongen voor nop aan de dwangarbeid zitten.

Uiteindelijk zijn ze met dit salaris akkoord gegaan, en ze hebben tijdens corona ook nog een loonsverhoging gehad van 2,5% en een halve winstuitkering.

Probleem is dat de overheid KLM verplicht de totale loonsom te reduceren, dus zomaar meer geld of meer mensen is, volgens de regels van Hoekstra, niet mogelijk.

Daarentegen is nu duidelijk dat de manier waarop de overheid deze regels heeft opgelegd tegen internationale regels zijn (ons land heeft een ferme tik op de vingers gekregen van de VN in deze zaak), dus mogelijk is daar een opening in te vinden.

Maar aan de andere kant vind ik het..... opmerkelijk.... dat heel Nederland ineens over deze werkers valt, terwijl ons land drijft op lage lonen en zware arbeid.
Nu roept men moord en brand over specifiek de bagagemedewerkers, maar ziet liever niet als men met plezier spul klopt hoe dit in fabrieken tegen minimum loon onder dezelfde zware omstandigheden geproduceerd wordt.
Dat wil niet zeggen dat het niet verder kan/moet, maar het zou mensen sieren wat verder te kijken dan de kop in de Telegraaf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Fly-guy schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:27:
[...]
Vraag is wel in hoeverre dat komt door de voordelen van AF. KLM vervoert extreem veel meer passagiers juist door het samengaan. Ook geniet KLM veel voordelen van processen die juist vanuit Parijs lopen waar veel inkomsten uitkomen maar KLM weinig geld kost
Ik ontken zeker niet dat KLM een enorm voordeel haalt uit dat samengaan (en AF overigens ook).
Probleem is dat de overheid KLM verplicht de totale loonsom te reduceren, dus zomaar meer geld of meer mensen is, volgens de regels van Hoekstra, niet mogelijk.
Diezelfde overheid ontkent anders vrij stellig dat dat het geval is en dat dat alleen maar gaat over de hoogste salarissen zoals die voor piloten en directie. (Onze overheid vindt 't namelijk heel kut als je meer verdient dan Balkenende twintig jaar geleden deed.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
Fly-guy schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:27:
[...]
Uiteindelijk zijn ze met dit salaris akkoord gegaan, en ze hebben tijdens corona ook nog een loonsverhoging gehad van 2,5% en een halve winstuitkering.

Die bagage-afhandeling is toch juist helemaal overgeheveld naar (de goedkoopste) sub-contractor? Slaat een loonverhoging, winstuitkering of reductie in de loonsom ook op die groep?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
alexbl69 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:54:
[...]

Die bagage-afhandeling is toch juist helemaal overgeheveld naar (de goedkoopste) sub-contractor? Slaat een loonverhoging, winstuitkering of reductie in de loonsom ook op die groep?
KLM heeft z'n eigen afhandeling, inclusief bagage.
CyBeR schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:36:
[...]

Diezelfde overheid ontkent anders vrij stellig dat dat het geval is en dat dat alleen maar gaat over de hoogste salarissen zoals die voor piloten en directie. (Onze overheid vindt 't namelijk heel kut als je meer verdient dan Balkenende twintig jaar geleden deed.)
Als je goed kijkt naar de eisen, gaat het om het totaal aan loon van het hele bedrijf, waarbij je met bijdraagt mlnaar mate je meer verdient.
Maar onder de streep gaat het om de totale loonkosten (die naar beneden moesten).
Theoretisch kan KLM natuurlijk de bagagemedewerkers meer geld geven, maar dan moeten anderen nog meer inleveren.

En dat gaat nimmer gebeuren.

[ Voor 51% gewijzigd door Fly-guy op 04-05-2022 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:23
alexbl69 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:54:
[...]

Je hebt er zelfs meerdere werken. KLM (eigen floot + Transavia dacht ik), Menzies, Swissport en Emirates-dochter dnata is ook actief op Schiphol. Misschien vergeet ik nog wel een andere bagageafhandelaar. Race to the bottom.

[ Voor 3% gewijzigd door Cheezborger op 04-05-2022 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:25
Borromini schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 08:26:
[...]

Dan geef je ze 't toch ineens handje contantje? :* Iedereen blij en wordt je koffer extra zacht behandeld :+
Dit is een conflict tussen werkgever en werknemer.

Meer betalen werkt altijd om het probleem op te lossen.

Dit moet structureel opgelost worden door de werkgever.

De werkgever is bereid om €30+ per uur te betalen aan inhuur, maar vindt €14 per uur voor vast personeel te veel.

Gewoon een slechte werkgever.

Een reiziger die een fooitje geeft is géén structurele oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Tweak_ers schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:12:
[...]

Dit is een conflict tussen werkgever en werknemer.

Meer betalen werkt altijd om het probleem op te lossen.

Dit moet structureel opgelost worden door de werkgever.

De werkgever is bereid om €30+ per uur te betalen aan inhuur, maar vindt €14 per uur voor vast personeel te veel.

Gewoon een slechte werkgever.

Een reiziger die een fooitje geeft is géén structurele oplossing.
Los dat het belachelijk is om voor minimumloon koffers te moeten slepen op on christelijke tijden, is een inhuur van 30 euro per uur meestal nog goedkoper ook dan 14 euro aan vaste werknemers te betalen, zeker als ze zulk zwaar werk moeten doen en hierdoor veel uitval kennen.

Maar zelfde markt als de pakketbezorgers, komen nergens anders makkelijk aan het werk, dus race to the bottom qua salaris terwijl de verwachting van de eindgebruikers premium service is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:De discussie over de oorzaak/aanleiding van de stakingen op Schiphol hebben niks met het reizen zelf te maken, zijn dus off-topic hier en hoort in Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij verder gevoerd te worden.
De discussie hierover stopt hier dus ook.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:34

Jeoh

blaat

Maandag met KLM naar ICN gevlogen. Geen enkele rij bij de incheckbalies, dankzij Privium binnen een kwartier door security heen. Daarna 3 uur in de lounge een beetje bitterballen zitten eten. Jammer dat je met Privium bij KLM geen Priority boarding krijgt, terwijl dat wel zo is bij andere SkyTeam maatschappijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

FreakNL schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 18:25:
Morgen vlieg ik naar Dubai.. 14.30, met KLM.. Ik ben Gold..

Normaliter sta ik in 20/25 minuten op de terminal. Prio bagage afgifte en prio security... Bij de Marechaussee kom je dan (volgens mij) uiteindelijk in dezelfde rij..

Ik twijfel nu of ik er toch maar gewoon 3 uur vantevoren moet zijn, met het risico dat ik dus om 12:00 al in de terminal ben..

Iemand ervaring de laatste paar dagen?
Ik was 11:30 op Schiphol, +- 12.20 in de terminal.

Bagageafgifte: 2 minuten
Security: 35 minuten
Marechaussee: 15 minuten

Viel uiteindelijk nog mee dus :)

@Barrycade tot het een keer mistig is. Voor mij voorlopig geen Eindhoven meer.

[ Voor 5% gewijzigd door FreakNL op 04-05-2022 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

FreakNL schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 23:00:
[...]

Ik was 11:30 op Schiphol, +- 12.20 in de terminal.

Bagageafgifte: 2 minuten
Security: 35 minuten
Marechaussee: 15 minuten

Viel uiteindelijk nog mee dus :)

@Barrycade tot het een keer mistig is. Voor mij voorlopig geen Eindhoven meer.
Dit keer was toevallig voor vakantie zo, vlieg normaal gesproken vanaf Schiphol (woon om de hoek) en werkkantoor is op loopafstand van de terminal.

Vliegen voor werk is nog niet echt een topic zoals de afgelopen 2 jaar. Maar Eindhoven was fijn gezien de troubles op Schiphol en eventueel goed om te weten voor de toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:26
Jeoh schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:53:
Jammer dat je met Privium bij KLM geen Priority boarding krijgt, terwijl dat wel zo is bij andere SkyTeam maatschappijen.
Uh wat? Bij welke airlines krijg je priority boarding met Privium? Business class check-in bij sommige airlines is een van de voordelen van Privium, maar boarding toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
ITA (de opvolger van Alitalia) beveelt klanten via e-mail aan om 4 uur voor vertrek op Schiphol te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:22
mfkne schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 12:55:
ITA (de opvolger van Alitalia) beveelt klanten via e-mail aan om 4 uur voor vertrek op Schiphol te zijn.
Dat zou ik altijd al doen op drukke dagen. Je wil niet je (vakantie)vlucht missen omdat het te druk is bij de incheck of bij de douane. En vaak genoeg gehad dat er maar een paar desks/banden open zijn. Dan gaat het traaaaaaaaaagggg.

Nb wij vlogen op de dag van de “wilde staking” maar geen centje pijn, departures 3 was helemaal prima, en met de trein direct Schiphol in. Ik zag de mega rij wel staan bij departures 1-2 maar de keuze voor AirEgypt ipv KLM was een goeie ;) Überhaupt zijn mijn recente KLM ervaringen heel erg slecht, tis echt niet meer wat het ooit was, KLM is in onze shortlist een slechte middenmoter geworden terwijl ze wel premium prijzen vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
olafmol schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:08:
[...]
Dat zou ik altijd al doen op drukke dagen.
Als FB Platinum zijnde zou ik dat nooit doen, hooguit 2 uur voor vertrek als het buiten Schengen gaat, anders een uur van te voren. Maar de afgelopen dagen heb ik verschillende rapporten gelezen van mensen dat de priority in- en doorgangen bij check-in en security niet echt functioneel waren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ach, ik moet zeggen als frequent flyer, dat KLM mij zelden teleurstelt. De crew is vriendelijk, ze gaan meestal op tijd en veel keuze in tijden. Long-Haul zijn er op bepaalde routes wel betere keuzes natuurlijk.

Ik heb vele honderden vluchten gedaan de laatste paar jaar met hen, de keren dat er iets mis ging is op de vingers van 1 hand te tellen.

Ik zit nu op Lissabon, vanuit Madeira met TAP. Was met vrienden. Alle vluchten waren aangepast, meerdere malen. Van de week zijn 3 afzonderlijke vrienden gestrand op de teurgweg door annuleringen. Ik ben nu ook een dag later dan gepland. Bijna alles gaat hier met bussen, waarop we 2x 25 minuten hebben staan wachten. En dan kost mijn koffie in het vliegtuig ook nog 2,70 en moet ik zelf mengen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
mfkne schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:23:
[...]

Als FB Platinum zijnde zou ik dat nooit doen, hooguit 2 uur voor vertrek als het buiten Schengen gaat, anders een uur van te voren. Maar de afgelopen dagen heb ik verschillende rapporten gelezen van mensen dat de priority in- en doorgangen bij check-in en security niet echt functioneel waren.
Was er in no-time doorheen. Familie van mij vorige week ook. Bij de achterkant van KLM Prio check-in door de hekjes en je bent er meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-05 00:38

TommyGun

Stik er maar in!

Voor komende zomer ook maar Privium aangeschaft (Basic), maar je kan zeker pas een partner toevoegen nadat 'jouw' lidmaatschap geactiveerd is? Via https://www.schiphol.nl/nl/privium/privium-partner/ krijg ik nu een prachtige foutmelding;
Oops! An Error Occurred
The server returned a "403 Forbidden".
Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.
Dat zou wel minder zijn, want dan moet ik een keer extra naar Schiphol, terwijl ik beide eigenlijk de dag voor onze vlucht wil regelen (nachtje Hilton geboekt alvorens de dag van vliegen dus dat kwam dan mooi uit).

[ Voor 4% gewijzigd door TommyGun op 05-05-2022 13:41 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
PWM schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:23:
Ik heb vele honderden vluchten gedaan de laatste paar jaar met hen, de keren dat er iets mis ging is op de vingers van 1 hand te tellen.
Dit kan ik maar 100% beamen - KLM is ontzettend betrouwbaar en, ook belangrijk, voorspelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Geen "vele honderden" hier (doch wel > 100) en idem. Was laatst wat vertraagd vanwege dat geneuzel op Schiphol en ik heb een keer een vlucht van LCY gecanceld gezien vanwege weer en laten wijzigen naar LHR (alwaar ook chaos omdat hun FIDS stuk was), dat is 't wel zo'n beetje.

KLM is geloof ik wereldwijd nr 1 in punctualiteit en dat komt ergens vandaan he.

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 05-05-2022 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:24

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Ach, ik moet zeggen als frequent flyer, dat KLM mij zelden teleurstelt. De crew is vriendelijk, ze gaan meestal op tijd en veel keuze in tijden. Long-Haul zijn er op bepaalde routes wel betere keuzes natuurlijk.

Ik zit nu op Lissabon, vanuit Madeira met TAP. Was met vrienden. Alle vluchten waren aangepast, meerdere malen. Van de week zijn 3 afzonderlijke vrienden gestrand op de teurgweg door annuleringen. Ik ben nu ook een dag later dan gepland. Bijna alles gaat hier met bussen, waarop we 2x 25 minuten hebben staan wachten. En dan kost mijn koffie in het vliegtuig ook nog 2,70 en moet ik zelf mengen :p
Had je op LIS ook een overstap van ~ 60min? Ging dat goed met baggage of alleen in de cabine?

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• link_mario
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-05 23:44

link_mario

Ofwa?

Hey, leuk topic.

Afgelopen week voor het eerst in 15 jaar weer eens met Ryanair gevlogen: Wat een verschil!

Indertijd was het nog first come first serve voor de trolley in de overhead luggage plekken. Gelukkig is dat nu vooraf geregeld en ontstaat er geen gedoe meer in het vliegtuig. Tevens zijn ze echt heel snel in het omdraaien van het vliegtuig: na aankomst staat de kist met een minuut of 25 a30 weer op de startbaan met nieuwe mensen. Ook omdat men 2 deuren open zet, dat gaat een stuk sneller dan met een slurf en 1 uitgang.

Verder vlieg ik vrij regelmatig met onze blauwe vrienden van de KLM, waarover ik ook eigenlijk altijd meer dan postief ben. Maar qua tijd die het kost om te (de-)boarden, daar wint Ryanair zowaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Mattie112 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:55:
[...]

Had je op LIS ook een overstap van ~ 60min? Ging dat goed met baggage of alleen in de cabine?
Heen inderdaad. Die haalden we alleen omdat de vlucht naar Funchal iets vertraagd was, anders waren we te laat.

Crew gaf aan dat hij vaker niet dan wel gehaald word. Zeker met busgate bij aankomst is het heel krap, zeker omdat de vlucht vanuit AMS meestal te laat is.

Koffers kan je wel vergeten ;)

Edit

Van dit rijtje had je:

4 keer gehaald
9 keer gemist
2 keer geannuleerd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cUeFnoTQ67cTILeNm53vxjcrG8E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bpD7FjiPAQh0x3U12Qy8HlRa.jpg?f=fotoalbum_large

Als je doorscrolled, word het niet beter :p

[ Voor 33% gewijzigd door PWM op 05-05-2022 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
PWM schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 15:18:
[...]

Heen inderdaad. Die haalden we alleen omdat de vlucht naar Funchal iets vertraagd was, anders waren we te laat.

Crew gaf aan dat hij vaker niet dan wel gehaald word. Zeker met busgate bij aankomst is het heel krap, zeker omdat de vlucht vanuit AMS meestal te laat is.

Edit

Van dit rijtje had je:

4 keer gehaald
9 keer gemist
2 keer geannuleerd

[Afbeelding]

toon volledige bericht
:X in de zomer ams lis cun met 75 min overstap. Ik heb er weinig vertrouwen in zo :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
De andere vlucht uit Amsterdam ziet er niet veel beter uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9HPbitGx2ydIlHt7sXHUgejTWBQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aJ3CnsaQjYuHinUxP5RjFMCo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 76% gewijzigd door PWM op 05-05-2022 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

PWM schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 15:18:
[...]

Edit

Van dit rijtje had je:

4 keer gehaald
9 keer gemist
2 keer geannuleerd

[Afbeelding]

toon volledige bericht
Ja daar was ik al bang voor.... Ga volgende week naar de Azoren (1:10 overstap op LIS) en had op FR ook al gezien dat de vlucht vanuit ams vaak vertraagd was.... Nou dat wordt een extra onderbroek in de handbagage en hard rennen 8)7 Zitten wel voorin dat scheelt....

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:58
TommyGun schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:41:
Voor komende zomer ook maar Privium aangeschaft (Basic), maar je kan zeker pas een partner toevoegen nadat 'jouw' lidmaatschap geactiveerd is? Via https://www.schiphol.nl/nl/privium/privium-partner/ krijg ik nu een prachtige foutmelding;

[...]

Dat zou wel minder zijn, want dan moet ik een keer extra naar Schiphol, terwijl ik beide eigenlijk de dag voor onze vlucht wil regelen (nachtje Hilton geboekt alvorens de dag van vliegen dus dat kwam dan mooi uit).
Ik heb het laatst (wel via American Express) gedaan en ik heb toen zowel mijn eigen account als mijn partneraccount tegelijkertijd laten activeren (oogscan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-05 17:32
Is het op Schiphol eigenlijk mogelijk om door de security van departures 3 te gaan terwijl je eigenlijk bij departures 1 of 2 moet zijn? Met de lange wachttijden bij de security van 1 en 2 zou dat misschien sneller kunnen zijn? Of kom je met je ticket dan sowieso niet door het poortje of kom je van 3 niet meer bij 1/2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Nu online

We Are Borg

PWM schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 15:33:
De andere vlucht uit Amsterdam ziet er niet veel beter uit

[Afbeelding]
De vlucht van LIS naar CUN is aldus Google vaak 30+ min vertraagd dus dat zal wellicht “helpen”. Dan nog ga ik even mijn verzekering er op na slaan hoe het zit met vertraagde bagage, gemiste vlucht (wellicht overnachten op LIS). Lijkt mij gezien TAP wel verstandig :X. En extra voeding voor de kleinste in de handbagage want die voeding ga ik niet vinden in Mexico

[ Voor 6% gewijzigd door We Are Borg op 05-05-2022 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Het is ook wel heel raar geplanned door TAP allemaal. Ik ben net keurig op tijd vertrokken, konden meteen opstijgen en in 1 recht lijn naar Schiphol. Nog steeds (iets) te laat aan de gate.

Ze hebben gewoon 0 ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Laatst online: 21:07

gws24

Thinking is hard!

cordonbleu schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 16:29:
Is het op Schiphol eigenlijk mogelijk om door de security van departures 3 te gaan terwijl je eigenlijk bij departures 1 of 2 moet zijn? Met de lange wachttijden bij de security van 1 en 2 zou dat misschien sneller kunnen zijn? Of kom je met je ticket dan sowieso niet door het poortje of kom je van 3 niet meer bij 1/2?
Met je boarding pass kom je dan niet door de poortjes, zie ook:
Grouchy schreef op woensdag 18 april 2018 @ 17:27:
non-Schengen met een Schengen BP en andersom lukt niet, poortjes gaan zoiezo niet open. Dat lukt je alleen met Privium.
Vetrekhal 2/3 maakt niet uit, de een is afhankelijk v/d tijd wat drukker dan de andere.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
gws24 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 18:45:
[...]

Met je boarding pass kom je dan niet door de poortjes, zie ook:

[...]
Inmiddels klopt dit voor vertrek 1 en 2 niet meer, omdat beiden achter de security met elkaar verbonden zijn. Sterker nog, bij de ingangen van beiden staan alle gates (behalve H en M als ik het goed heb, omdat die in vertrek 3 zitten) aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
H staat wel aangegeven geloof ik, bij non-schengen. M inderdaad niet omdat die niet verbonden is met de rest maar H kun je prima komen vanaf vertrek 2, 't is alleen moeilijk ver lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-05 17:32
Dus je kan weldegelijk bij vertrek 3 door de security en vervolgens naar vertrek 1/2 lopen en daar boarden? Dat is dan toch een goede optie als het bij vertrek 1/2 mega druk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Airside is er geen onderscheid tussen vertrek 1/1a/2/3 nee, alleen tussen Schengen (A-C gates en hoge D-nunmers), non-Schengen (lage D-nummers t/m H) en M gates, dus zolang je op de goede plek uit komt wat dat betreft zie ik niet in waarom dat niet zou kunnen nee.

Afaik is 't wel zo dat alleen vetrek 2 je bij zowel Schengen als non-Schengen uit laat komen, die zit namelijk quasi-precies op de scheiding daartussen en eenmaal door de security heen kun je ofwel naar links lopen voor de paspoortcontrole ofwel naar rechts naar het Schengendeel. Vertrek 1 en 1a zitten ruim in het Schengendeel en vertrek 3 ruim in het non-Schengendeel (afgezien van M-gates waarvoor je als ik 't niet mis heb vertrek 4 moet hebben, maar om eerlijk te zijn ben ik daar nog nooit geweest.)

[ Voor 68% gewijzigd door CyBeR op 05-05-2022 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Zo terug uit Toronto (YYZ) met BA.Niet de beste ervaring ooit
  • De heenvlucht is de vlucht naar Londen 10 dagen van te voren geannuleerd. Dus uiteindelijk meer dan 3 uur eerder naar Londen gevlogen. Ik heb een claim lopen bij BA (die is afgewezen op dit moment wegens COVID).
  • Inchecken ging moeizaam (45 min) was een issue met de Advance Passenger Information van mijn mede reiziger.
  • Security op Schiphol was mega druk. Gelukkig Privium want anders de vlucht niet gehaald, vlucht was overigens alsnog vertraagd omdat er gewacht werd op passagiers (>30) die nog niet door security heen waren. Bij de handbagage scan ging alle baggage achter het glas voor een secundaire check (je zou bijna denken dat het een stiptheidsactie was).
  • Vlucht naar Londen dus vertraagd (maar niet heel boeiend want ruim ruim ruim de tijd op Heathrow).
  • Positief op Heathrow, ze testen nu ook 3D scanners voor de handbagage, je kan er dus alles in laten zitten. Dat werkt echt aanzienlijk sneller.
  • De 787 die ons naar YYZ zou vliegen had een defecte computer. Gelukkig kon deze vrij snel vervangen worden maar wel een uur en vijftig minuten vertraging bij vertrek.
  • Aankomst op YYZ met anderhalf uur vertraging. Maar we mochten niet direct van boord vanwege drukte op Pearson International. Uiteindelijk heeft dat (maar) 20 minuten extra gekost. De rest van immigratie/bagage ophalen ging redelijk soepel.
  • Tot dat we de bagage hadden en dachten naar de UP express te lopen. Reisgenoot was geselecteerd voor een random COVID (PCR) check. Gelukkig uiteindelijk negatief en sinds 27 april (aankomstdatum) geen isolatie meer nodig tot de uitkomst van de check.
  • Terug lange, lange rijen bij security op YYZ. Gelukkig gebruik kunnen maken van de Fast Track. Maar zonder status was het minimaal 45 min wachten geweest.
  • Vlucht terug naar Londen licht vertraagd. Aansluiting naar Amsterdam (<60 min) gehaald alleen de bagage niet.
Ben in november naar Las Vegas gevlogen (ook met BA) met meer Covid restricties maar eigenlijk vlekkeloos.

Lijkt er op de luchtvaartmaatschappijen en de vliegvelden nog lang niet klaar zijn voor het oude normaal qua vluchten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:12

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

PolarBear schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:22:
[...]
Aansluiting naar Amsterdam (<60 min) gehaald alleen de bagage niet.
Altijd gemakkelijk als de bagage gewoon thuis wordt gebracht.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:55

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Maasluip schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:12:
En Schiphol schrapt nu zelf de vluchten.
Het is dat Rotterdam en Eindhoven en Beek niet zo dicht bij een station liggen, anders denk ik dat een maatschappij als Corendon al lang van Schiphol weg was.
En Corendon verplaatst vluchten van AMS naar MAA.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:35
Ik vlieg zondag als pleb (dus geen privium) met enkel handbagage naar Bcn, nu geeft Schiphol aan dat het toch wel druk, enorm druk is.. toch maar 3u voor vertrek aanwezig zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
als pleb zonder enige vorm van prio zou ik dat zeker doen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
CyBeR schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 22:57:
Afaik is 't wel zo dat alleen vetrek 2 je bij zowel Schengen als non-Schengen uit laat komen, die zit namelijk quasi-precies op de scheiding daartussen en eenmaal door de security heen kun je ofwel naar links lopen voor de paspoortcontrole ofwel naar rechts naar het Schengendeel. Vertrek 1 en 1a zitten ruim in het Schengendeel
Net vanochtend first hand bekeken: Het maakt niet uit of je in departures 1 of 2 door de security gaat, in beide delen kun je na de security of richting paspoortcontrole lopen of de andere kant op richting Schengen.

Vandaag om 7:55 met de trein aangekomen voor een vlucht om 11:55 met ITA. Geen enkele wachttijd bij de SkyPriority check-in, bij de priority security daarboven slechts één minuut of twee. De rij bij de paspoortcontrole daarna was we behoorlijk lang, ik schat dat je er minstens een half uur over zou doen, maar wij reisden binnen Schengen die het kon ons niet schelen.

[ Voor 22% gewijzigd door mfkne op 07-05-2022 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
Fromz schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 19:04:
Ik vlieg zondag als pleb (dus geen privium) met enkel handbagage naar Bcn, nu geeft Schiphol aan dat het toch wel druk, enorm druk is.. toch maar 3u voor vertrek aanwezig zijn?
Wat ik ervan begrepen heb is op de heel drukke dagen de toegang tot de priority onderdelen in de terminal niet mogelijk zonder eerst in de algemene rij te wachten. Dus mogelijk dat priority nog iets help met de Security, maar het voordeel is wel substantieel minder. Ik vlieg zondagochtend (vroeg) ook en heb geplanned om er ook 3 uur van te voren te zijn - met status. Verwacht geen centje pijn maar wie weet.

Update: om 5:30 geen grote rijen. Security bij departures 2, via skypriority, gaat wel érg langzaam. Alsof ze bezig zijn met een stiptheidsactie of iets dergelijks. Handvol mensen in de rij voor me, maar toch wel 20 min bezig geweest met security.

[ Voor 15% gewijzigd door Xandrios op 08-05-2022 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-05 12:27

Luuk2015

Vires in numeris

Over een paar weken vlieg ik naar Belgrado (Servië) via Wenen (Oostenrijk), het viel mij hierbij op dat ik een overstaptijd heb van ongeveer 35 minuten. Omdat Servië geen onderdeel uitmaakt van het Schengen gebied, betekent dit dat ik dan in Wenen langs de paspoortcontrole moet? Want dan is 35 minuten behoorlijk aan de korte kant. Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mfkne
De minimum connection time in VIE lijkt 25 minuten te zijn, dus zou dat mogelijk moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:37
Xandrios schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:34:
[...]
Update: om 5:30 geen grote rijen. Security bij departures 2, via skypriority, gaat wel érg langzaam. Alsof ze bezig zijn met een stiptheidsactie of iets dergelijks. Handvol mensen in de rij voor me, maar toch wel 20 min bezig geweest met security.
Ik begreep van ze dat het met name aan de rijen voor paspoortcontrole ligt dat de security langzamer moet draaien of soms helemaal moet stoppen. Ze ergeren zich er redelijk aan dat dat vervolgens als een staking van hun kant wordt uitgelegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Yankovic schreef op maandag 9 mei 2022 @ 05:53:
[...]

Ik begreep van ze dat het met name aan de rijen voor paspoortcontrole ligt dat de security langzamer moet draaien of soms helemaal moet stoppen. Ze ergeren zich er redelijk aan dat dat vervolgens als een staking van hun kant wordt uitgelegd
sta je dan, met je Schengen boarding pass.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10-05 07:30

Daniel

Kapitein NCC-1701
Nou..het avontuur dat Schiphol heet. Rij met de trein Schiphol binnen, krijg een sms van KLM dat mijn vlucht naar Londen gecanceled is (10 minuten na de sms dat je verzocht wordt je handbagage in te checken 8)7)
Ik kies in de app voor de eerstvolgende optie om 14:40 uur, en krijg een boarding pass voor de vlucht van 16:55 uur. KLM gebeld en een vriendelijke dame van de klantenservice boekte mij om op een BA-vlucht die twee uur eerder gaat :) Da's nog eens service, maakt het killen van de oorspronkelijke vlucht nog een beetje goed.

Ondanks Privium klein uurtje gedaan over de security. Continue vallen de systemen uit. Er is inmiddels crowd control bij de trappen en roltrappen. En dan is dit een vrij reguliere maandag. Normaal kwam ik voor intra-europese vluchten doorgaans zo'n 20 minuten voor boarding aankakken op Schiphol maar dat risico zou ik nu echt niet nemen. Als je nergens voorrang krijgt is dit echt geen leuke ervaring lijkt me...je zal maar met kinderen reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Werd gisteren om 11.00 afgezet op Schiphol, om 11.10 stond ik al achter security. Het kan dus verkeren :p
PolarBear schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:22:
Zo terug uit Toronto (YYZ) met BA.Niet de beste ervaring ooit

[list]
• De heenvlucht is de vlucht naar Londen 10 dagen van te voren geannuleerd. Dus uiteindelijk meer dan 3 uur eerder naar Londen gevlogen. Ik heb een claim lopen bij BA (die is afgewezen op dit moment wegens COVID).
Yep, wen er maar aan. Alles wat nu niet loopt, gooien de maatschappijen op Covid zodat ze overmacht kunnen claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10-05 07:30

Daniel

Kapitein NCC-1701
PWM schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:28:
Werd gisteren om 11.00 afgezet op Schiphol, om 11.10 stond ik al achter security. Het kan dus verkeren :p
Zondagochtend zal wel een stukje schelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Daniel schreef op maandag 9 mei 2022 @ 20:12:
[...]

Zondagochtend zal wel een stukje schelen :)
Laatste dag van de vakantie dus lijkt me niet heel gek toch? Of naja miss dat de meeste vluchten wat later landen.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:51

Grouchy

meep meep

Daniel schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:29:
Ondanks Privium klein uurtje gedaan over de security. Continue vallen de systemen uit. Er is inmiddels crowd control bij de trappen en roltrappen. En dan is dit een vrij reguliere maandag. Normaal kwam ik voor intra-europese vluchten doorgaans zo'n 20 minuten voor boarding aankakken op Schiphol maar dat risico zou ik nu echt niet nemen. Als je nergens voorrang krijgt is dit echt geen leuke ervaring lijkt me...je zal maar met kinderen reizen.
Was vanmiddag boven door het poortje en stond er al een paar minuten te wachten toen een dame van Schiphol 'wie is er Privium' begon te roepen. We mochten toen langs de SP pax.

Plus dat alles boven dicht/niet bezet was na security bij 2/non-Schengen, alles werd naar 1/Schengen gestuurd. Mocht daarna via de Schengen-non-Schengen transit door de paspoort controle (daar stond Privium ook uit, wel gebruikt gemaakt van de Privium lane).

[ Voor 38% gewijzigd door Grouchy op 09-05-2022 22:38 ]

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online

[...]

Yep, wen er maar aan. Alles wat nu niet loopt, gooien de maatschappijen op Covid zodat ze overmacht kunnen claimen.
Mijn afgewezen claim heb ik nu doorgezet naar het CEDR. Ben benieuwd. Vlucht 10 dagen van te voren cancellen vanwege corona lijkt mij geen overmacht waar de luchtvaarmaatschappijen niets aan kunnen doen. Snap dat er enorme personeelstekorten zijn én dat corona daar boven op voor veel ziekte uitval zorgt (als werkgever kan ik daar zelfs nog een vorm van sympatie voor hebben). Maar het is geen plotseling tekort 10 dagen van te voren, ze hadden het vluchtschema al veel eerder uit kunnen dunnen. Dit was gewoon een commericele gok (zeker in dit geval omdat ze wel gewoon gestart zijn met vluchten van/naar Gatwick). Ben benieuwd wat er uit gaat komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Easyjet en vooral BA waren oh zo blij dat ze konden aankondigen dat mondkapjes niet meer verplicht waren, en twee weken later begon de ellende met uitvallende vluchten door tekort aan crew door Covid. Helemaal onverwacht, totaal niet voorspeld :X

Easyjet haalt nu de stoelen van de laatste rij in de Airbus A319 weg, dan hoeven ze maar 3 flight attendants ipv 4 te hebben op die toestellen: EasyJet to take out seats so it can fly with fewer crew.

[ Voor 4% gewijzigd door gambieter op 10-05-2022 12:48 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Mattie112 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 15:40:
[...]

Ja daar was ik al bang voor.... Ga volgende week naar de Azoren (1:10 overstap op LIS) en had op FR ook al gezien dat de vlucht vanuit ams vaak vertraagd was.... Nou dat wordt een extra onderbroek in de handbagage en hard rennen 8)7 Zitten wel voorin dat scheelt....
Nou ziet er nog niet best uit de laatste dagen, elke keer ~ 20m vertraging. Dan is het nog maar een overstap van 50 min. Weet nu wel heel zeker dat ik goed op ga letten wat ik in mijn handbagage kan stoppen :)

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Mattie112 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:30:
[...]

Nou ziet er nog niet best uit de laatste dagen, elke keer ~ 20m vertraging. Dan is het nog maar een overstap van 50 min. Weet nu wel heel zeker dat ik goed op ga letten wat ik in mijn handbagage kan stoppen :)
Het is sowieso handig om je even in te lezen in je reisverzekering, zodat je weet wat je kan doen wanneer je de vlucht mist. TAP moet natuurlijk de boel oppakken, maar mochten ze verzaken met bijvoorbeeld hotel, is het goed om te weten wat gedekt is.

EDIT:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q_LvQecrmGMhw7UQ0EOOTtL_fEo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0YBGwygyNlFjisgpuiAvYlEP.png?f=fotoalbum_large

Letterlijk 0 keer op tijd :p (ok ok, 1x op 1 minuut slechts te laat).

[ Voor 26% gewijzigd door PWM op 10-05-2022 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

PWM schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:54:
[...]

Het is sowieso handig om je even in te lezen in je reisverzekering, zodat je weet wat je kan doen wanneer je de vlucht mist. TAP moet natuurlijk de boel oppakken, maar mochten ze verzaken met bijvoorbeeld hotel, is het goed om te weten wat gedekt is.

EDIT:

[Afbeelding]

Yes, scheelt dat er nog wel 2 vluchten zijn die kant op (1x TAP, 1x Azores Airlines) maarja of daar ruimte is is dan de vraag natuurlijk.....

Maar goed idee om dat eventjes te checken ja!

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:26

Agent47

I always close my contracts.

Hebben mensen ervaring met reizen met Propanol? Ik heb vliegangst en heb nu denk ik een keer of 6 gevlogen. Vorige keer niet zo'n leuke ervaring gehad. Ik heb 5 europese vluchten gehad en 1 naar Egypte.

Ik doe het dus wel, maar met frisse tegenzin. Ik vlieg over 30 dagen alweer.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:12

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Agent47 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:59:
Hebben mensen ervaring met reizen met Propanol? Ik heb vliegangst en heb nu denk ik een keer of 6 gevlogen. Vorige keer niet zo'n leuke ervaring gehad. Ik heb 5 europese vluchten gehad en 1 naar Egypte.

Ik zou eerder een cursus/therapie tegen vliegangst doen. En propanol is één van de giftiger alcoholsoorten, net als methanol, dus ik denk, dat je een ander middel bedoelt.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Freee!! schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:12:
[...]

Ik zou eerder een cursus/therapie tegen vliegangst doen. En propanol is één van de giftiger alcoholsoorten, net als methanol, dus ik denk, dat je een ander middel bedoelt.
Typfout, ik bedoel:

https://www.apotheek.nl/medicijnen/propranolol

Cursus / therapie gaat me de komende maand qua tijd en financien niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Nu online

We Are Borg

PWM schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:54:
[...]

EDIT:

[Afbeelding]

Houd eens snel op over TAP 8)7 :X

Korte ervaring met United polaris. Vlucht van 9 uur en erg goed bevallen. Service was erg goed: heel vriendelijk en eten was prima. Vond die drie punts gordel niet lekker zitten rondom de nek maar goed is maar voor even.

Start was wel erg rommelig: type toestel was een dag voor vertrek gewisseld en er konden behoorlijk wat mensen niet meer mee. Werd 3k pp (neem aan in airline tegoed) aangeboden voor vier passagiers om dag later te vliegen met KLM. Hotel etc werd uiteraard geregeld. Doen was om een gezin van 7 samen laten te vliegen. Dit hele circus gaf ruim een uur vertraging. Ik vond het een flink bedrag

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Agent47 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:59:

Ik heb ook altijd vliegangst gehad, wat vreemd klinkt voor iemand die op zes continenten is geweest in de laatste 30 jaar ;) . Ik heb een keertje de medicatie van een vriend geprobeerd die hem suf maakte, en bij mij het omgekeerde effect had, ik zat strak als een gespannen snaar in die stoel :+ . Oftewel: ik slik nooit meer wat voor een vlucht.

Wat het voor mij een stuk draagbaarder heeft gemaakt zijn de noise-cancellation headphones. Ik had eerst zo'n Sennheiser, dat was redelijk, maar sinds ik eerst de Bose QC15 en daarna de Sony MDR-1000x en WH-1000xm3 heb, is vliegen een stuk minder onprettig. Ja, turbulentie zal ik nooit fijn vinden, ik grijp automatisch de stoel voor me beet als het vliegtuig een onverwachte beweging maakt, en slapen kan ik niet, zelfs niet in business class. Maar het weghalen van de lage tonen van motoren en zo maakt het een stuk prettiger.

Daar niet op besparen, gewoon het beste kopen, dwz Bose of Sony (of Sennheiser), en dan de topmodellen. En de over-ear zijn de beste.

Aangaande propranolol: probeer het uit voor je gaat vliegen, zie wat het met je doet.

[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 10-05-2022 16:06 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
We Are Borg schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:42:
[...]
Werd 3k pp (neem aan in airline tegoed) aangeboden voor vier passagiers om dag later te vliegen met KLM. Hotel etc werd uiteraard geregeld.
Voor dat bedrag betaal ik 's avond ons eigen eten nog wel :p Had direct buiten gestaan :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saus
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Agent47 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:42:
[...]
Cursus / therapie gaat me de komende maand qua tijd en financien niet lukken.
Jaren geleden een (toenmalige) vriendin gehad waarvan haar werkgever graag wilde dat ze naar Chicago ging. Wij vlogen nauwelijks voor vakanties vanwege haar angst. Haar werkgever wilde wel een cursus bij Stichting Valk voor haar betalen, maar de wachtlijst is daar zo lang dat dat niet werkte. Stichting Valk raadde toen een boek aan. Dat heeft ze gekocht, gelezen, en vervolgens zat ze een stuk ontspannener in het vliegtuig (het zou nooit haar hobby worden, maar het was allemaal prima te doen). Misschien is dat een tip?

Ik durf niet met 100% zekerheid het te zeggen, maar ik denk dat het een oude versie van deze was:
https://www.bol.com/nl/nl...ejHviu25LiXAaAibMEALw_wcB

Amicaal geschreven, ook een stukje wat je kan laten lezen aan meevliegers. Vooral het stuk over turbulentie hielp haar enorm.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

gambieter schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:01:
[...]

Ik heb ook altijd vliegangst gehad, wat vreemd klinkt voor iemand die op zes continenten is geweest in de laatste 30 jaar ;) . Ik heb een keertje de medicatie van een vriend geprobeerd die hem suf maakte, en bij mij het omgekeerde effect had, ik zat strak als een gespannen snaar in die stoel :+ . Oftewel: ik slik nooit meer wat voor een vlucht.

Wat het voor mij een stuk draagbaarder heeft gemaakt zijn de noise-cancellation headphones. Ik had eerst zo'n Sennheiser, dat was redelijk, maar sinds ik eerst de Bose QC15 en daarna de Sony MDR-1000x en WH-1000xm3 heb, is vliegen een stuk minder onprettig. Ja, turbulentie zal ik nooit fijn vinden, ik grijp automatisch de stoel voor me beet als het vliegtuig een onverwachte beweging maakt, en slapen kan ik niet, zelfs niet in business class. Maar het weghalen van de lage tonen van motoren en zo maakt het een stuk prettiger.

Daar niet op besparen, gewoon het beste kopen, dwz Bose of Sony (of Sennheiser), en dan de topmodellen. En de over-ear zijn de beste.

Aangaande propranolol: probeer het uit voor je gaat vliegen, zie wat het met je doet.
Kijk ik vind dat ik niet mag zeuren. Het zijn Europese vluchten die ik maak(te). 3-4 uur, waar praten we over?
Vroeger was ik echt angstig voor neerstorten. Nu is het meer geen controle meer hebben.

Ik realiseer me dat een vliegtuig niet " ineens" naar beneden kan vallen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
We Are Borg schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:42:
[...]
Start was wel erg rommelig: type toestel was een dag voor vertrek gewisseld en er konden behoorlijk wat mensen niet meer mee. Werd 3k pp (neem aan in airline tegoed) aangeboden voor vier passagiers om dag later te vliegen met KLM. Hotel etc werd uiteraard geregeld. Doen was om een gezin van 7 samen laten te vliegen. Dit hele circus gaf ruim een uur vertraging. Ik vond het een flink bedrag
Was dat vanuit AMS? Voor 3k en een KLM vlucht ipv UA zou ik binnen een half uur weer thuis op de bank zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Nu online

We Are Borg

CyBeR schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:37:
[...]

Was dat vanuit AMS? Voor 3k en een KLM vlucht ipv UA zou ik binnen een half uur weer thuis op de bank zitten.
Vanuit ORD naar AMS. Het duurde best wel even voordat iemand hapte wat gezien het bedrag mij verbaasde :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Agent47 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:34:
Kijk ik vind dat ik niet mag zeuren. Het zijn Europese vluchten die ik maak(te). 3-4 uur, waar praten we over?
Vroeger was ik echt angstig voor neerstorten. Nu is het meer geen controle meer hebben.
Mijn hersenen weten hoe het allemaal werkt, hoe veilig het is, etc etc. Maar mijn lichaam weigert dat te accepteren ;) . Het stoel vastgrijpen is een reflex. Vroeger kocht ik een paar tijdschriften en ging ik die heel intensief lezen.

Daar zijn de ANC koptelefoons erg goed in: omdat ze vooral de lage frequentie tonen wegfilteren (het gebrom) ben je vaak minder gespannen, en daarnaast ook nog de kans om je eigen muziek te luisteren.
Juist wel, dat heet een stall :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

gambieter schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:52:
[...]

Mijn hersenen weten hoe het allemaal werkt, hoe veilig het is, etc etc. Maar mijn lichaam weigert dat te accepteren ;) . Het stoel vastgrijpen is een reflex. Vroeger kocht ik een paar tijdschriften en ging ik die heel intensief lezen.

Daar zijn de ANC koptelefoons erg goed in: omdat ze vooral de lage frequentie tonen wegfilteren (het gebrom) ben je vaak minder gespannen, en daarnaast ook nog de kans om je eigen muziek te luisteren.

[...]

Juist wel, dat heet een stall :p
Oh het eerste uur moet ik ook altijd wennen aan de motoren inderdaad :9 Hopelijk werken m'n airpods ook een beetje, die hebben noice canceling. Slapen kan ik niet in een vliegtuig.

Wat ik vroeger ook deed was naar de stewardessen kijken. Als die rustig waren ( wat ze altijd waren) maakte het mijzelf ook rustiger.

Ik vond het dalen dan ook altijd fijner dan het opstijgen. Het idee dat je weer dicht bij de grond komt vond ik prettig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Agent47 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 17:00:
[...]
Wat ik vroeger ook deed was naar de stewardessen kijken. Als die rustig waren ( wat ze altijd waren) maakte het mijzelf ook rustiger.
Mijn vader heeft een vlucht gehad, waarbij de stewardessen huilend op hun stoel zaten. Toen was hij ook wel even genezen van het vliegen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:19

Sorcerer8472

Mens sana?

PWM schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:22:
[...]

Voor dat bedrag betaal ik 's avond ons eigen eten nog wel :p Had direct buiten gestaan :Y
Letterlijk iedere keer dat ik SFO-LAX of LAX-SFO vlieg met Delta wordt er tot $700 geboden om een latere vlucht te nemen.

Kan een leuk verdienmodel zijn. Telkens die vergoeding krijgen en zo airlinetegoed sparen :+

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-05 00:38

TommyGun

Stik er maar in!

Agent47 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:34:
[...]

Dan heb je toch wat seizoenen Air Crash Investigation gemist hoor :+

Ik vind turbulentie juist wel lekker, kan ik lekker bij slapen.
Dat gehobbel althans, zo'n luchtzak waarbij je koffie tegen het plafond zit is minder prettig inderdaad.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
TommyGun schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:33:
[...]

Dan heb je toch wat seizoenen Air Crash Investigation gemist hoor :+

Ik vind turbulentie juist wel lekker, kan ik lekker bij slapen.
Dat gehobbel althans, zo'n luchtzak waarbij je koffie tegen het plafond zit is minder prettig inderdaad.
Als er iets is wat ik van Air Crash Investigation heb geleerd, is het dat er nog behoorlijk wat dingen tegelijk fout moeten gaan, voordat een vliegtuig uit de lucht valt. Als Boeing zijn hele testprogramma heeft doorlopen tijdens de ontwikkeling, tenminste...

Overigens moet je je over naar beneden komen geen zorgen maken, dat kom je altijd vanzelf weer :+

[ Voor 4% gewijzigd door Wild Chocolate op 11-05-2022 13:44 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xandrios
Nou nou beetje flauw gezien het onderwerp ;)

Persoonlijk vind ik een beetje turbulentie wel lekker. Ervaring (en wellicht ook mayday/ACI op discovery) heeft er voor gezorgd dat daar absoluut geen angst voor nodig is. En op een of andere manier helpt het idd wel als je een beetje wilt slapen.

En ik persoonlijk vlieg ook graag met kleine toestellen, voor de korte afstand althans. Vond de oudere KLM Fokkers ook heerlijk altijd. Heb vorige week vluchten geboekt met de A220-300 (AF), A220-100 (Swiss) en E190 E2 (Helvetic), welke ik allemaal nog niet eerder heb mogen proberen. Ben erg benieuwd. Zijn korte vluchten en verwacht de gehele tijd aan het raam gekluisterd te zijn. Ook erg fijn dat je (in C class althans) de gehele rij (van 2 stoelen) voor jezelf krijgt. Maakt de ervaring een om (hopelijk) van te genieten :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18:14
The European Union has finally scrapped the face mask mandate related to air travel which will cease effective May 16, 2022 and mean that European flights no longer require face masks to be worn.

https://loyaltylobby.com/...irports-from-may-16-2022/

Eindelijk! Ben benieuwd hoe vliegmaatschappijen van buiten Europa hier mee omgaan.

[ Voor 35% gewijzigd door iRobert op 11-05-2022 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
Er bestond nooit een mask mandate in de EU. Het gaat slechts om een aanbeveling van het ECDC, wat de lidstaten ermee doen is aan de lidstaten zelf.
Pagina: 1 ... 131 ... 240 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:

Chrome Extensie

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2