A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Er is recent e.e.a. veranderd in de voorwaarden van KLM. Tickets gekocht t/m 28 februari kan je annuleren en dan krijg je een voucher of geld terug (keuze). Alle tickets die ná 28 februari zijn gekocht zijn alleen te annuleren met geld terug optie wanneer e gekozen hebt voor de duurdere 'flex' optie. Bij de standaard-tickets kan je wel annuleren en een voucher krijgen, maar die voucher is niet restitueerbaar voor geld en niet overdraagbaar aan anderen en max 1 jaar geldig.CyBeR schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:40:
[...]
Ik heb ook een vlucht moeten annuleren en dat kostte me 5 minuten aan de telefoon en toen stond 't geld een week of wat later weer op m'n rekening. Niks voucher.
EDIT: Bovenstaande gaat over de annuleringsvoorwaarden nádat de eerste 24 uur verstreken zijn. Was misschien niet duidelijk.
[ Voor 9% gewijzigd door Valorian op 22-04-2022 18:37 ]
Dit betrof een op zich niet restitueerbaar ticket dat vanwege de corona policy toen (alle tickets refundable naar een refundable voucher) tóch refundable was. Maar de dame aan de telefoon vroeg of ik een voucher wilde of gewoon geld terug en aangezien 't toch een ruime €2k betrof leek me dat fijner om gewoon als geld te hebben.Valorian schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 18:36:
[...]
Er is recent e.e.a. veranderd in de voorwaarden van KLM. Tickets gekocht t/m 28 februari kan je annuleren en dan krijg je een voucher of geld terug (keuze). Alle tickets die ná 28 februari zijn gekocht zijn alleen te annuleren met geld terug optie wanneer e gekozen hebt voor de duurdere 'flex' optie. Bij de standaard-tickets kan je wel annuleren en een voucher krijgen, maar die voucher is niet restitueerbaar voor geld en niet overdraagbaar aan anderen en max 1 jaar geldig.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Maar wel allemaal naar mekaars verkooppraatjes luisteren want in theorie werkt het allemaal zó goed... Tot een reiziger een ticketje wil aanpassen of annuleren. Ho maar.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Klopt. US Airlines hanteren een relatief ruimhartig upgradesysteem waarbij je niet alleen upgrades kunt betalen met miles maar ook gratis upgrades worden gegeven op basis van status. Op het hoogste United frequent flyer level krijg je bijvoorbeeld elk jaar genoeg upgradepunten gratis om 7 upgrades te claimen. Als er na gekochte upgrades en puntenupgrades nog plek over is wordt dat opgevuld met andere passagiers op basis van status. Het gebruiken van onverkochte stoelen om loyaliteit te kweken is een belangrijk wapen in de concurrentiestrijd. En omdat domestic flights in de US gebruikt worden alsof het de trein is, zijn er altijd meer dan genoeg mensen die op de waitlist staan voor een upgrade. Volle business en first is eerder regel dan uitzondering.We Are Borg schreef op donderdag 21 april 2022 @ 18:19:
Upgrade naar business niet gedaan en geen spijt van. Business zat wel compleet vol, maar als ik het zo inschat biedt united upgrades aan op basis van opgebouwde status? Ik kon online zien dat er 10+ mensen in aanmerking kwamen voor upgrade (voorletter en eerste drie letters van achternaam volgens mij in lijstje) en op het moment van inchecken waren er nog maar drie stoelen vrij. Kortom, alles vol.
[ Voor 15% gewijzigd door Daniel op 23-04-2022 10:45 ]
Meer info in het artikel.Op Schiphol zorgt een staking van het grondpersoneel van KLM zaterdagochtend voor grote drukte en tientallen geschrapte vluchten. De luchthaven vraagt mensen om niet meer naar de luchthaven te komen. De rijen wachtende reizigers staan inmiddels tot buiten de luchthaven omdat er binnen niet genoeg ruimte is. De staking vindt plaats op het drukste moment in jaren op de luchthaven. Zaterdag is de meivakantie begonnen.
Zo'n 150 platformmedewerkers van KLM hebben rond 6.00 uur het werk neergelegd. Vliegtuigen van KLM en van partners van KLM die op Schiphol landen, zoals Delta en Air France, worden ook niet in- en uitgeladen. Het personeel zorgt er nog wel voor dat mensen binnenkomende vliegtuigen kunnen verlaten. Koffers en tassen blijven echter in het ruim.
De staking zorgt voor vertraging en tientallen geschrapte KLM-vluchten. Hoelang de staking gaat duren, is niet bekend. KLM, Schiphol en vakbond FNV kunnen daar geen duidelijkheid over geven.
Ik lees op Twitter dat sommige mensen al 4+ uur in de rij staan voor de incheckbalies.
Virussen? Scan ze hier!
Vraag mij af hoe andere airlines op Schiphol opereren op dit moment. Ik zag ook een enorme rij bij de paspoortcontrole (aankomst), kan je daar met Privium gewoon langs lopen naar de Privum poortjes?wildhagen schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 11:43:
Succes voor de mensen die vandaag vanaf Schiphol op vakantie willen: Schiphol roept reizigers op thuis te blijven vanwege grote drukte door KLM-staking
[...]
Meer info in het artikel.
Ik lees op Twitter dat sommige mensen al 4+ uur in de rij staan voor de incheckbalies.
Alleen zijn nu dus ook alle andere airlines de dupe.HollovVpo1nt schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 12:36:
Moet zeggen dat ze een impactvol stakingsmoment hebben gekozen. Heel Schiphol ontregeld.
De wilde staking van KLM-medewerkers op Schiphol is afgelopen. Dat zegt Joost van Doesburg, campagneleider Schiphol bij vakbond FNV. Volgens hem speelt de veiligheid van de passagiers een rol bij het besluit om de staking af te ronden. Het management heeft nog geen toezegging gedaan op de eisen van het personeel.
KLM laat in een verklaring weten dat de directie en de medewerkers van het luchtvaartbedrijf met elkaar in gesprek blijven: "In de gesprekken die gevoerd zijn tussen directie en betreffende medewerkers is gesproken over onder andere het tekort aan personeel, de hoge werkdruk en zaken als baanbehoud op de lange termijn. Deze gesprekken zullen we uiteraard in de komende periode voortzetten."
Personeel dat zich onder andere bezighoudt met de afhandeling van vracht en bagage legde uit onvrede met de werkdruk en de beloning zaterdagochtend 6.00 uur het werk neer. Daardoor werden tientallen vluchten geannuleerd.
Virussen? Scan ze hier!
Ja, met privium mag je er langs lopen.PolarBear schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 12:04:
[...]
Vraag mij af hoe andere airlines op Schiphol opereren op dit moment. Ik zag ook een enorme rij bij de paspoortcontrole (aankomst), kan je daar met Privium gewoon langs lopen naar de Privum poortjes?
Heb vanmorgen ook van privium gebruik kunnen maken richting vertrekhallen, grote chaos. Nog niet eerder meegemaakt. Schril contrast ten opzichte van de vorige jaar zo lege luchthavens.
https://www.nu.nl/economi...-staking-op-schiphol.html
Alternatieven van KLM vlogen allemaal vandaag en ik had vanmorgen dingen te doen. Bij de SAS balie gevraagd of ik met hun naar Amsterdam kon en dan kon via Kopenhagen. Dat ticket dus maar geboekt (hopen dat ik nog ergens gedeclareerd krijgt).
KLM doet wel wat raar want in Copenhagen krijg ik een pushbericht dat ik met de KL1148 mee kan, vreemd want die vlucht zou 3 uur eerder vertrokken moeten zijn, Krijg ik vanmorgen (23 april) de bijbehorende sms, dat ze me geboekt hebben op de KL1148 die op 22 april om 17:20 uit Oslo vertrekt.
Los van dat KLM raar doet in de communicatie.
Ik ben gewoon geland op schiphol en er leek weinig aan de hand wat weer betreft
Nu is mijn slechte gedachte: zegt KLM dat de vlucht gecanceled is wegens wind condities zodat het overmacht is en er geen compensatie betaald hoeft te worden? Ik heb eerder het idee dat de vlucht geannuleerd is omdat er gewoon te weinig personeel op Schiphol is. Ben ik te wantrouwig?
Mooi excuus om niet te betalen.
[Roland] schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 15:28:
Gisteren terug vliegen van Oslo naar Schiphol. Aangekomen op Oslo Airport sms-je van KLM dat de vlucht (KL1150) gecanceled is i.v.m. wind verwachting. Vond ik een beetje vreemd want volgens het KNMI was er weinig aan de hand.
Alternatieven van KLM vlogen allemaal vandaag en ik had vanmorgen dingen te doen. Bij de SAS balie gevraagd of ik met hun naar Amsterdam kon en dan kon via Kopenhagen. Dat ticket dus maar geboekt (hopen dat ik nog ergens gedeclareerd krijgt).
KLM doet wel wat raar want in Copenhagen krijg ik een pushbericht dat ik met de KL1148 mee kan, vreemd want die vlucht zou 3 uur eerder vertrokken moeten zijn, Krijg ik vanmorgen (23 april) de bijbehorende sms, dat ze me geboekt hebben op de KL1148 die op 22 april om 17:20 uit Oslo vertrekt.
Los van dat KLM raar doet in de communicatie.
Ik ben gewoon geland op schiphol en er leek weinig aan de hand wat weer betreft
Nu is mijn slechte gedachte: zegt KLM dat de vlucht gecanceled is wegens wind condities zodat het overmacht is en er geen compensatie betaald hoeft te worden? Ik heb eerder het idee dat de vlucht geannuleerd is omdat er gewoon te weinig personeel op Schiphol is. Ben ik te wantrouwig?
You only live once, so enjoy the ride.
Niet beschikbaar zijn van landingsbanen, weersomstandigheden en ATC-restricties zijn geen geldige gronden voor compensatie aangezien dat niet binnen de macht van de luchtvaartmij ligt om daar iets aan te doen.ShitHappens schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 16:01:
Extreem weer is het niet, wel doodongelukkig dat er momenteel 2 banen dicht zitten op AMS. Ze komen dus op de piekmomenten een baan tekort. Zou dus een situatie moeten zijn dat compensatie gewoon van toepassing is?
Het probleem is deels, zoals al gezegd, dat er twee banen dicht zijn en dat de wind uit noordelijke richting komt.worldfastest schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 15:38:
Dat is de reden.. was toch geen windkracht 9 in NL? Kunnen ze prima landen als het minder is.
Mooi excuus om niet te betalen.
[...]
Een vliegtuig heeft een maximum rug windlimiet, daarboven mag je niet landen. Deze ligt niet bijzonder hoog, bij windkracht 3 of 4 zit je er al aan.
Met deze wind kun je landen op de kaagbaan (06) of de Zwanenburgbaan (18c). De polderbaan kan in noordelijke richting alleen voor het starten gebruikt worden.
Om het verkeer wat er binnenkomt te kunnen accommoderen, zijn er, zeker in de piek, twee landingsbanen en één startbaan nodig. Helaas is het niet mogelijk om de 06 en 18c beide te gebruiken voor het landen. Resultaat is dus slechts 1 baan beschikbaar voor landend verkeer.
Dat zorgt voor een situatie waarbij simpelweg niet al het verkeer terecht kan en er moeten dus vluchten geannuleerd worden. Dat wordt vanaf Schiphol opgedragen. (Ze zeggen we kunnen X aantal vluchten per uur aan, als je er meer hebt, uitwijken of extreem lange vertragingen).
Niet beschikbaar zijn van landingsbanen bij geplanned onderhoud valt daar toch buiten? Bij onverwachte sluiting krijg je inderdaad niets, maar bij regulier geplanned onderhoud moet een airline daar volgens mij gewoon rekening mee houden in de planning.CyBeR schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 16:41:
[...]
Niet beschikbaar zijn van landingsbanen, weersomstandigheden en ATC-restricties zijn geen geldige gronden voor compensatie aangezien dat niet binnen de macht van de luchtvaartmij ligt om daar iets aan te doen.
Nouja uiteindelijk staat er in de relevante regelgeving geen specifieke oorzaken maar alleen dat de compensatie niet geldt als het gaat om "buitengewone omstandigheden die ondanks het treffen van alle redelijke maatregelen niet voorkomen konden worden" en ik zou zeggen dat een gebrek aan start- en landingsbanencapaciteit vanuit de luchthaven daar wel onder valt.PWM schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 21:58:
[...]
Niet beschikbaar zijn van landingsbanen bij geplanned onderhoud valt daar toch buiten? Bij onverwachte sluiting krijg je inderdaad niets, maar bij regulier geplanned onderhoud moet een airline daar volgens mij gewoon rekening mee houden in de planning.
/f/image/hCDYEimtsX9wx28ARTVdM7Ji.png?f=fotoalbum_large)
En dan krijg je ineens dit bericht
[ Voor 25% gewijzigd door Menesis op 25-04-2022 22:51 ]
Mixed Reality dev
Bij security (t3) alle, maar dan ook zonder overdrijving alle, handbagage naar de secundaire check. Alle baggage ging achter het glas. Bizar. Ook lange rijen (en je moet zelf maar zo assertief zijn als privium lid om voor te dringen).
Nou ja gelukkig ruime overstap zo op Heathrow dus niets aan de hand maar echt de meest waardeloze 'klantbeleving' ooit op Schiphol.
Daarna een goede drie kwartier op de fokker farm stil gestaan omdat we nog niet weg mochten.
Op de terugweg, gisteren, twee uur vertraging omdat de kist uit Amsterdam twee uur te laat binnen kwam. Frankfurt zelf was compleet uitgestorven dus daar lag t niet aan.
[ Voor 21% gewijzigd door CyBeR op 27-04-2022 08:21 ]
Damn, kwam dat door de rij bij security? Ik vlieg morgenochtend om 7 uur...PolarBear schreef op woensdag 27 april 2022 @ 08:04:
Wat een puinhoop op Schiphol hedenochtend weer. En wat blij met Privium. Om 05:45 op Schiphol én net op tijd om de vlucht van 07:50 te boarden. Nu was dat sowieso wel gelukt want we staan nog aam de grond wachten op passagiers.
Bij security (t3) alle, maar dan ook zonder overdrijving alle, handbagage naar de secundaire check. Alle baggage ging achter het glas. Bizar. Ook lange rijen (en je moet zelf maar zo assertief zijn als privium lid om voor te dringen).
Nou ja gelukkig ruime overstap zo op Heathrow dus niets aan de hand maar echt de meest waardeloze 'klantbeleving' ooit op Schiphol.
Mixed Reality dev
Ja, las ook berichten op Twitter dat Schiphol het aantal mensen die naar binnen mocht vanmiddag tijdelijk had beperkt. Gelukkig kon ik met Privium redelijk langs de rij maar duurde security alsnog lang door alle secundaire checks. Geen idee waar ze mee bezig zijn. Mind you airside was het vrij rustig.Menesis schreef op woensdag 27 april 2022 @ 14:51:
[...]
Damn, kwam dat door de rij bij security? Ik vlieg morgenochtend om 7 uur...
Zou je kunnen terugkoppelen hoe het is verlopen? Ik ben plebs (geen priority) en vlieg vrijdag om 7 uur, maar ik hou van uitslapen. De afgelopen maanden kon ik altijd kort van te voren opdagen, aangezien 7 uur vrij vroeg is, maar ik vind het nu moeilijk in te schatten.Menesis schreef op woensdag 27 april 2022 @ 14:51:
[...]
Damn, kwam dat door de rij bij security? Ik vlieg morgenochtend om 7 uur...
Daarbovenop waren verschillende check-in loketten dicht/ongebruikt en was er bij eentje een werknemer in opleiding. Voor elke check-in bij haar deden de andere loketten er twee of drie. Als je dan aan de security komt en ziet dat ook daar de helft ongebruikt gaat...
Nooit eerder had ik zoveel moeite om het vliegtuig tijdig te bereiken. Zelfs één van de stewards gaf aan nog nooit zo'n verre gate te hebben gekregen voor die specifieke vlucht. Wat een gedoe allemaal. Volgende keer maar gewoon vier uur op voorhand gaan.
Er stonden bij de check-in en security verschillende mensen in de rijen te wenen omdat ze hun vlucht gingen missen. Ik weet niet wat het met anderen doet, maar ik vond die ervaring allesbehalve leuk. Leuke start van een (dure) vakantie zo.
Bij aankomst een gigantische rij bij de transfer balie (die al het voetverkeer tussen de B/C piers en de uitgang blokkeert) maar verder viel het mee. Wel absurd druk overal. Oh oh wat was vliegen de afgelopen twee jaar toch fijn: Lekker rustig overal en meestal voldoende ruimte aan boord. Dat soort gemakken gaan we missen t/m de aankomende zomer ben ik bang.
En de drukte zie je ook terug in de ticketprijzen merkte ik al. Economy voor Jun/Jul kost al snel hetzelfde als business class deed vóór de pandemic. Business is ook flink gestegen (alhoewel niet zo hard als economy).
Heb afgelopen week voor Jun een retourtje met AF kunnen boeken naar zuid europa, in C class, voor ~550 euro. Das ongeveer 100 euro duurder dan tijdens covid maar vergeleken met de Economy prijs (~350) relatief nog wel een goede deal. Blij dat Flying Blue nog de 50% XP bonus geeft tot eind Juni..
[ Voor 5% gewijzigd door Xandrios op 27-04-2022 17:35 ]
Mixed Reality dev
ja zal even laten wetenexelletor schreef op woensdag 27 april 2022 @ 16:07:
[...]
Zou je kunnen terugkoppelen hoe het is verlopen? Ik ben plebs (geen priority) en vlieg vrijdag om 7 uur, maar ik hou van uitslapen. De afgelopen maanden kon ik altijd kort van te voren opdagen, aangezien 7 uur vrij vroeg is, maar ik vind het nu moeilijk in te schatten.
Mixed Reality dev
Eens. Heel wat lange economy vluchten op 4 stoelen kunnen liggen.Xandrios schreef op woensdag 27 april 2022 @ 17:33:
Oh oh wat was vliegen de afgelopen twee jaar toch fijn: Lekker rustig overal en meestal voldoende ruimte aan boord. Dat soort gemakken gaan we missen t/m de aankomende zomer ben ik bang.
Maar ik gun de wereld wel dat de pandemie zo'n beetje voorbij is.
Afgaande op vanochtend, non-schengen, net aan.Menesis schreef op woensdag 27 april 2022 @ 17:46:
Ik vlieg morgen om 7:00. Ik plan om op 5:00 op Schiphol te zijn. Dat zal toch wel vroeg genoeg zijn zo vroeg op de dag?
Om 5:00 was ik aan de beurt.
Om 5:05 er helemaal doorheen.
Dus 20 minuten alles bij elkaar.
Had al ingecheckt online en geen bagage om in te checken.
De rij leek enorm toen ik aankwam maar liep erg snel door nog op dit tijdstip. Ik denk wel dat het snel oploopt qua wachttijd.
[ Voor 45% gewijzigd door Menesis op 28-04-2022 05:37 ]
Mixed Reality dev
Is de chaos daar net zoals op Schiphol?
Vlieg zondag 11uur richting zuid Europa.
M'n vriendin is eergisteren vanaf Eindhoven vertrokken en daar viel het toen alles mee. De narigheid zat hem voornamelijk bij het boarden. Mondkapjes zijn nog verplicht in het vliegtuig, maar zeker de helft van de passagiers had deze niet bij zich. Dit zorgde voor wat vertraging, maar uiteindelijk viel het wel mee. Wel is het jammer dat dit soort dingen vooraf niet beter gecommuniceerd worden vanuit de vliegmaatschappij.Mielemuis schreef op donderdag 28 april 2022 @ 07:40:
Weet iemand hoe het is op Eindhoven?
Welke maatschappij?cordonbleu schreef op donderdag 28 april 2022 @ 11:45:
[...]
M'n vriendin is eergisteren vanaf Eindhoven vertrokken en daar viel het toen alles mee. De narigheid zat hem voornamelijk bij het boarden. Mondkapjes zijn nog verplicht in het vliegtuig, maar zeker de helft van de passagiers had deze niet bij zich. Dit zorgde voor wat vertraging, maar uiteindelijk viel het wel mee. Wel is het jammer dat dit soort dingen vooraf niet beter gecommuniceerd worden vanuit de vliegmaatschappij.
Bij KLM waren mondkapjes juist weer niet langer verplicht.
Op Schiphol was het wel verlicht al had zo’n 25% van de mensen geen mondkapjes op.
Mixed Reality dev
Wetende dat KLM niet op EIN vliegt, zal het aannemelijk zijn dat dat om een airline ging die de verplichting nog wél handhaaft.
Oow ja mondkapjes, je zou er bijna niet meer aan denken...cordonbleu schreef op donderdag 28 april 2022 @ 11:45:
[...]
M'n vriendin is eergisteren vanaf Eindhoven vertrokken en daar viel het toen alles mee. De narigheid zat hem voornamelijk bij het boarden. Mondkapjes zijn nog verplicht in het vliegtuig, maar zeker de helft van de passagiers had deze niet bij zich. Dit zorgde voor wat vertraging, maar uiteindelijk viel het wel mee. Wel is het jammer dat dit soort dingen vooraf niet beter gecommuniceerd worden vanuit de vliegmaatschappij.
De regelgeving is ook best krom, het is pas verplicht na de security, dus bij boarden en in het vliegtuig wel, maar op het vliegveld bij de checkin/bagage afgifte weer niet..
https://www.rijksoverheid...n%20kunnen%20verschillen.
En in het land waar je aankomt gelden weer andere regels...
Lang leve 1 Europa
Een beetje communicatie zou hier dan inderdaad wel bij helpen.
Bedankt voor de heads-up in ieder geval.
Op de luchthaven zelf was het niet verplicht. Echt alleen in het vliegtuig. Ik snap dat er bij een hoop mensen verwarring ontstaat op deze manier. Als Ryanair het handhaaft zou het handig zijn om het te communiceren. Zeker gezien zij zo'n ontzettend korte turnaround tijd hebben. Dit kostte gewoon onnodig tijd en was eenvoudig te voorkomen.
Schijnbaar wordt de WBC bij de 777 uitgevoerd met privacy doors.Piet91 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 16:20:
Dit jaar gaan ze beginnen met ombouw van de 787/777 waarbij premium economy wordt geïntroduceerd en business class op de 777's wordt aangepast/vernieuwd naar direct aisle access.
Economy comfort blijft behouden.
Best een verandering eigenlijk, van economy (comfort) en WBC, naar economy (comfort), premium economy en WBC met privacy doors.
De (rol)trap + lift naar Vertrek 1 was afgesloten door Marechaussee. Gelukkig waren ze wel zo hulpvaardig om te melden dat we dan om moesten lopen via Vertrek 3 en dan boven weer terug konden lopen. Dat was maar goed ook want de route die ik omschrijf was net zo lang als de rij.
Zo'n beetje alle roltrappen stonden stil. Storing? Of wellicht vanwege opstopgevaar? En ook op veel andere vlakken vind ik Schiphol verouderd worden. We gingen nog even op het panorama-terras kijken. Tegenwoordig zonder horeca, wel met nieuwe toiletten. Ik vond het niet heel veel meer aan, de route is ook wat weggestopt. En de lounge die uitkijkt op het panorama-terras heeft ook niet echt mooi uitzicht (vliegtuigen zijn niet te zien vanwege hekken).
En buiten bij de parking klonk wat herrie, ik had het idee van een demonstratie.
Vandaag lees ik op Twitter dat Privium bij security dicht zit. Trek je ook geen klanten mee.
[ Voor 5% gewijzigd door Cheesy op 28-04-2022 14:18 ]
Opstopgevaar.Cheesy schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:17:
Zo'n beetje alle roltrappen stonden stil. Storing? Of wellicht vanwege opstopgevaar?
Anderen hier nog tips over? Heeft het überhaupt zin met deze rijen?
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Djeez dit is best absurd. Ik vlieg volgende week ook, rond de middag, dat wordt nog wat. Hoewel ik wel verwacht dat het na het weekend wellicht wat minder extreem zal zijn gezien de vakanties dan op 't einde lopen?Menesis schreef op donderdag 28 april 2022 @ 05:35:
Was vandaag om 4:45 bij de start van de security rij op Schiphol in terminal 1 (zie foto).
Om 5:00 was ik aan de beurt.
Om 5:05 er helemaal doorheen.
Dus 20 minuten alles bij elkaar.
Had al ingecheckt online en geen bagage om in te checken.
De rij leek enorm toen ik aankwam maar liep erg snel door nog op dit tijdstip. Ik denk wel dat het snel oploopt qua wachttijd.
[Afbeelding]
tja ze hebben een soort van busyness forecast al weet ik niet in hoeverre dat te vertrouwen is:Xandrios schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:19:
Djeez dit is best absurd. Ik vlieg volgende week ook, rond de middag, dat wordt nog wat. Hoewel ik wel verwacht dat het na het weekend wellicht wat minder extreem zal zijn gezien de vakanties dan op 't einde lopen?
https://www.schiphol.nl/en/page/crowd-levels-at-departures/
Mixed Reality dev
Voor andere vluchten richting Zuidoost-Azië is dit ook het geval, zoals KL819 richting Bangkok.
[ Voor 5% gewijzigd door Luuk2015 op 28-04-2022 22:54 ]
Schiphol roept airlines nu zelfs op vluchten te annuleren voor het komend weekend.Menesis schreef op donderdag 28 april 2022 @ 21:14:
[...]
tja ze hebben een soort van busyness forecast al weet ik niet in hoeverre dat te vertrouwen is:
https://www.schiphol.nl/en/page/crowd-levels-at-departures/
Ja hoor, het ligt altijd aan de reiziger.Mensen zijn niet meer gewend om op vakantie of zakenreis te gaan. Dat is wat we terugzien in het gedrag.
Dat is van alle tijden.Ze komen laat, hebben de zaken niet goed op orde en dat is iets waar we nu heel erg veel aandacht voor vragen
[ Voor 25% gewijzigd door Maasluip op 29-04-2022 08:31 ]
Signatures zijn voor boomers.
Tsja waar moeten ze die mensen dan vandaan halen? de KMar heeft ook al jaren een nijpend personeelstekort en moeite om mensen te vinden. Verder ligt de schuld vind ik deze keer bij Schiphol die de Security inhuurt en de maatschappijen die de afhandeling doen. De hebben afhandelaars, security etc. bij het grofvuil gezet toen Corona kwam en verwacht nu dat ze op 200% werken terwijl ze niks extra's hebben gekregen, geen bedankje, waardering of extra geld, niets. Dan zou ik ook zeggen stik er maar in, ik ga echt niet onmogelijk hard lopen voor deze mensen.CyBeR schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:44:
Op zich is dat een uitspraak van de konmar, een organisatie die al jaren weigert genoeg mensen in te zetten en vaak de automatische poortjes ook niet aan zet.
Ook hier geld weer er zijn gewoon niet genoeg mensen die dit werk willen doen. Iedereen die er tijdens Corona is uitgevlogen heeft inmiddels een andere meer stabielere baan en wil echt niet meer terug. Enige manier is investeren in het meer automatiseren van de bagage afhandeling.
HD4Life @ Full-HD
Misschien hebben ze gewoon het zelfde probleem als elke andere sector met een personeelstekort en betalen ze gewoon te weinig. De KonMar had dat probleem overigens al ruim voor corona en weigerde er toen ook al wat aan te doen dus da's niet echt een excuus.Davidshadow13 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:53:
[...]
Tsja waar moeten ze die mensen dan vandaan halen? de KMar heeft ook al jaren een nijpend personeelstekort en moeite om mensen te vinden.
De bagageafhandeling op Schiphol is al geautomatiseerd maar d'r is een punt waar dat ophoudt aangezien op een gegeven moment die koffers toch in een vliegtuig geladen moeten worden. Maar vanaf 't moment dat jouw koffer op de band gaat totdat 'ie op een karretje naar een vliegtuig gezet wordt (of in een container geknikkerd wordt) zitten er geen mensen aan.Enige manier is investeren in het meer automatiseren van de bagage afhandeling.
[ Voor 43% gewijzigd door CyBeR op 29-04-2022 09:13 ]
Niet om het een of ander, maar de Konmar is 15 jaar geleden opgedoekt...CyBeR schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:10:
[...]
Misschien hebben ze gewoon het zelfde probleem als elke andere sector met een personeelstekort en betalen ze gewoon te weinig. De KonMar had dat probleem overigens al ruim voor corona en weigerde er toen ook al wat aan te doen dus da's niet echt een excuus.
De gebruikelijke afkorting voor de Koninklijke Marechaussee is KMar.
Nee, dat is zo omdat KM al bezet was door de Koninklijke Marine...CyBeR schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:36:
Wellicht was dat zo omdat de KonMar toen een supermarkt was. Maar nu niet meer dus kan ik er nu mee naar de Koninklijke Marechaussee refereren.
Ik vlieg in oktober met mijn vrouw en kind naar Denpasar via Singapore. Voor mijn vrouw en kind regulier ticket geboekt, voor mezelf een award-ticket. Nu vliegen we op de heenweg samen maar op de terugweg heb ik een vlucht eerder naar Singapore (om 13:00) omdat er op de latere vlucht die mijn vrouw heeft (om 20:15) geen award-beschikbaarheid meer was. Andersom is het Business Lite-tarief niet beschikbaar voor op de vlucht die ik heb, dus samen reizen zou ±2k duurder zijn. Vervolgens vliegen we dezelfde dag weer samen om 23:55 verder naar Amsterdam.
Maar...als we een dag láter SIN-AMS vliegen is er op dezelfde dag als nu voor het segment DPS-SIN wél award space om 20:15. Hoe kan het dat er geen award space is op DPS-SIN als ik SIN-AMS op 31-10 vlieg, maar wel als ik SIN-AMS op 1-11 vlieg. De award-space voor SIN-AMS op de 31e is gewoon beschikbaar namelijk.
Ik snap niet zo goed dat de positie van Dick Benschop nog niet ter discussie staat. Hij zit er nu 4 jaar en zijn contract word maandag met nog eens 4 jaar verlengd.Maasluip schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:29:
[...]
Schiphol roept airlines nu zelfs op vluchten te annuleren voor het komend weekend..
Nu is Covid ons overkomen, maar hoe Schiphol er mee om is gegaan zakt wel door een ondergrens. Natuurlijk zijn er allemaal derde partijen betrokken, maar een hele hoop is ook gewoon Schiphol Groep. Het personeelstekort van Schiphol zelf, de contracten zonder performance clausules, het fiasco met de nieuwe terminal, de baan die in onderhoud gaat in de drukste week van het jaar, etc etc
Hij komt er allemaal aardig mee weg.
Vier weken geleden was het op zondagochtend zware ellende. De rij voor de security stond door de hele terminal heen, duurde voor ons meer dan 1.5 uur om er door heen te komen (gelukkig waren we ruim op tijd). Veel boze, gefrustreerde en verdrietige mensen die hun vlucht dreigde te missen, dus ook een hoop voordringen en bijna wat opstootjes tussen mensen…Mielemuis schreef op donderdag 28 april 2022 @ 07:40:
Weet iemand hoe het is op Eindhoven?
Bijvoorbeeld een vlucht gaat om 10uur 's ochtends, zou je de avond daarvoor al de terminal in kunnen met je boardingpass?
Zal van het vliegveld afhangen, veel kleinere luchthavens gaan gewoon dicht. Hou er echter rekening mee dat slapen op bankjes lang niet altijd geaccepteerd zal worden, dus boek zo'n hotel binnen de Departures.Homeland schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:18:
Heeft iemand hier ervaring met ver voor je vlucht al door de douane/de terminal in gaan? Hoe ver van tevoren kan dat, dit kan ik nergens terug vinden.
Bijvoorbeeld een vlucht gaat om 10uur 's ochtends, zou je de avond daarvoor al de terminal in kunnen met je boardingpass?
[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 29-04-2022 13:39 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Je had natuurlijk ook prima kunnen voorspellen dat bij het opheffen van de meeste beperkingen er een stuwmeer aan reizen zou loskomen. Had, behalve natuurlijk als je Schiphol bent, dan ben je totaal onvoorbereid.PWM schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 12:20:
[...]
Ik snap niet zo goed dat de positie van Dick Benschop nog niet ter discussie staat. Hij zit er nu 4 jaar en zijn contract word maandag met nog eens 4 jaar verlengd.
Nu is Covid ons overkomen, maar hoe Schiphol er mee om is gegaan zakt wel door een ondergrens. Natuurlijk zijn er allemaal derde partijen betrokken, maar een hele hoop is ook gewoon Schiphol Groep. Het personeelstekort van Schiphol zelf, de contracten zonder performance clausules, het fiasco met de nieuwe terminal, de baan die in onderhoud gaat in de drukste week van het jaar, etc etc
Het is dat Rotterdam en Eindhoven en Beek niet zo dicht bij een station liggen, anders denk ik dat een maatschappij als Corendon al lang van Schiphol weg was.
Signatures zijn voor boomers.
Maar wel gekkenhuis na 2 jaar.En zoveel mensen die geen idee hadden van mondkapje bij security, zeurende amerikanen voor me over de klantenservice omdat de man bij de poortjes mensen tegenhield.
Let op trouwens, gast voor prio mag niet mee en moet gewone rij in.
steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1
D'r staat een bord bij de ingang van security maar laten we wel wezen dat heeft ook geen toegevoegde waarde als je daarvoor eerst een half uur met dezelfde mensen in de rij hebt gestaan zonder voordat je bij die ingang kwam.mrsar schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:50:
En zoveel mensen die geen idee hadden van mondkapje bij security,
Ja dat lijkt me terecht in deze situatie. Normaal gesproken is 't prima als medereizigers mee mogen maar niet als 't zo druk is.Let op trouwens, gast voor prio mag niet mee en moet gewone rij in.
Ik vlieg maandag met KLM vanaf Schiphol naar New York. Ik lees dat ze (vooralsnog) enkel vluchten komend weekend hebben geannuleerd. Ik zou wel willen weten wat voor soort vluchten (of daar ook intercontinentale vluchten bijzitten).
Geen garantie, maar de kans dat ze een internationale vlucht annuleren, is klein.Falch schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 16:23:
Vervelende situatie op Schiphol.
Ik vlieg maandag met KLM vanaf Schiphol naar New York. Ik lees dat ze (vooralsnog) enkel vluchten komend weekend hebben geannuleerd. Ik zou wel willen weten wat voor soort vluchten (of daar ook intercontinentale vluchten bijzitten).
Daarnaast gaat het vooral (inderdaad) over het weekend.
Je kan mensen ook gewoon meer betalen.Davidshadow13 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:53:
[...]
Tsja waar moeten ze die mensen dan vandaan halen? de KMar heeft ook al jaren een nijpend personeelstekort en moeite om mensen te vinden. Verder ligt de schuld vind ik deze keer bij Schiphol die de Security inhuurt en de maatschappijen die de afhandeling doen. De hebben afhandelaars, security etc. bij het grofvuil gezet toen Corona kwam en verwacht nu dat ze op 200% werken terwijl ze niks extra's hebben gekregen, geen bedankje, waardering of extra geld, niets. Dan zou ik ook zeggen stik er maar in, ik ga echt niet onmogelijk hard lopen voor deze mensen.
Ook hier geld weer er zijn gewoon niet genoeg mensen die dit werk willen doen. Iedereen die er tijdens Corona is uitgevlogen heeft inmiddels een andere meer stabielere baan en wil echt niet meer terug. Enige manier is investeren in het meer automatiseren van de bagage afhandeling.
De GGD betaalde bijvoorbeeld gemiddeld €2500 bruto voor test en vaccinatie medewerkers. Dan ga je daarna niet meer terug naar een veel zwaardere baan (bagage afhandelaar bijvoorbeeld) die maar €1850 betaalt.
Zelfs een officier bij de KMar moet beginnen met €2150
Welke prio ingang was dit?mrsar schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:50:
Met prio (08:00) ging het wel redelijk vanmorgen, 5a10 min voor de prio ingang en minuut of 15 denk ik voor prio security.
Desalniettemin is er op Schiphol in normale tijden er minimaal een roltrap stuk op je route. En dan heb je nog een goede dag.
Schiphol heeft een duikvlucht gemaakt. Van een van de betere vliegvelden in de wereld naar middelmaat met een hoop gezeur.PWM schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 12:20:
[...]
Ik snap niet zo goed dat de positie van Dick Benschop nog niet ter discussie staat. Hij zit er nu 4 jaar en zijn contract word maandag met nog eens 4 jaar verlengd.
Owh absoluut nu waren er voor die GGD functies toch wel minimaal een MBO-3 VIG verplicht maar ik snap je punt. Maar behalve geld zou het ook goed zijn als airlines wat beter omgaan met hun afhandelend personeel dus geen korte contracten meer afsluiten maar gewoon een kern vast in dienst nemen en die echt waardering geven en dan daar omheen een flexibele schil met uitzendkrachten. In plaats van alles super flex op afroep geregeld willen hebben.RocketKoen schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 17:10:
[...]
Je kan mensen ook gewoon meer betalen.
De GGD betaalde bijvoorbeeld gemiddeld €2500 bruto voor test en vaccinatie medewerkers. Dan ga je daarna niet meer terug naar een veel zwaardere baan (bagage afhandelaar bijvoorbeeld) die maar €1850 betaalt.
Zelfs een officier bij de KMar moet beginnen met €2150
Maar goed Boston Dynamics heeft al robots die dozen in containers kunnen laden, hopelijk kunnen we met een jaar of vijf ook robots inzetten om bagage vanaf de kelder in de karretjes te laden. Dna hoef alleen het laden van het ruim nog handmatig te gebeuren.
Want eigenlijk is 8 uur lang zweten in zo’n donkere kelder ook gewoon onmenselijk werk dat zou ik niemand toewensen dan liever automatiseren
HD4Life @ Full-HD
De roltrap tegenover Gucci (eerst IWC) : 18 maanden en counting.PolarBear schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 21:45:
[...]
Desalniettemin is er op Schiphol in normale tijden er minimaal een roltrap stuk op je route. En dan heb je nog een goede dag.
De vuistregel is dat je op de ochtend van je vlucht door de controle kan. Sommige luchthavens, zoals Eindhoven, gaan 's nachts dicht en dan word je gewoon gevraagd het gebouw te verlaten.Homeland schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:18:
Heeft iemand hier ervaring met ver voor je vlucht al door de douane/de terminal in gaan? Hoe ver van tevoren kan dat, dit kan ik nergens terug vinden.
De laatste keer dat ik de nacht op het vliegveld doorgebracht heb was een paar weken geleden en toen heb ik op Malpensa Airport op een toonbank geslapen. Comfortabel was het niet echt. Op betonnen vloer slapen is vaak ook niet best - het is koud en men wil vaak met schoonmaakauto's erlangs rijden. Wees wel gerust: zeker op een luchthaven met veel low cost vluchten zal je niet de enige zijn.
Bedoel je die in Lounge 2? Dus waar je uitkomt bij Starbucks? Die werkt ondertussen weer, zowel naar boven als naar beneden.PWM schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 23:47:
[...]
De roltrap tegenover Gucci (eerst IWC) : 18 maanden en counting.
Roltrappen zijn meestal ok in mijn ervaring, t grotere probleem op Schiphol is dat 75% van de rolbanden (die horizontale) meestal stuk is of op z'n minst stil staat.PolarBear schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 21:45:
[...]
Op zich zijn roltrappen best complexe mechanische apparaten die bij elke organisatie wel 's stil staan (je ziet 't ook heel vaak in 't ov of in grote winkels) dus dat dat bij Schiphol ook gebeurt is op zich niet vreemd, maar de mate waarin de travelators stil staan is een heel ander verhaal.
Ik heb in al die jaren nog nooit meegemaakt dat alle rolbanden in de gang naar de G-pier tegelijk werkten.CyBeR schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 07:12:
[...]
Roltrappen zijn meestal ok in mijn ervaring, t grotere probleem op Schiphol is dat 75% van de rolbanden (die horizontale) meestal stuk is of op z'n minst stil staat.
Intercontinentale vluchten krijgen wel prioriteit, je mag er op zich van uit gaan dat die wel door gaan. Wat er vooral uit gaat zijn vluchten naar secundaire Europese bestemmingen (Göteborg, Luxemburg, Nice etc) en vluchten waarvoor veel andere opties zijn binnen een kort tijdsbestek (Londen, Parijs etc). Die passagiers zijn doorgaans makkelijk om te boeken.Falch schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 16:23:
Vervelende situatie op Schiphol.
Dat is ook een kwestie van personeelstekort.CyBeR schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 07:12:
[...]
Roltrappen zijn meestal ok in mijn ervaring, t grotere probleem op Schiphol is dat 75% van de rolbanden (die horizontale) meestal stuk is of op z'n minst stil staat.
Op zich zijn roltrappen best complexe mechanische apparaten die bij elke organisatie wel 's stil staan (je ziet 't ook heel vaak in 't ov of in grote winkels) dus dat dat bij Schiphol ook gebeurt is op zich niet vreemd, maar de mate waarin de travelators stil staan is een heel ander verhaal.
Soms is een roltrap (of lopende band) stuk. Soms heeft hij onderhoud nodig.
Maar uit mijn tijd dat ik in een winkel werkte weet ik nog dat het 9 van de 10 keer komt omdat een kind een rood knopje zag en zich niet kon bedwingen om het in te drukken.
Iedereen kan de band stil zetten. Maar je hebt meestal een sleutel nodig om hem weer in te schakelen.
Maar dan moet er dus iemand zijn die de stilstaande band opmerkt. Die weet waar hij dat moet melden. En dan iemand die er naar toe loopt om de band weer in te schakelen. Een process dat heel makkelijk verstoord kan worden door te weinig personeel. Of door overdreven protocollen (dat bijvoorbeeld alleen het hoofd van de onderhoudsdienst toestemming/opdracht kan geven om het aan te zetten).
Het is puur een keuze van Schiphol om er niets aan te doen, of inmiddels een gevolg van eerdere keuzes.RocketKoen schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 09:18:
[...]
Dat is ook een kwestie van personeelstekort.
Soms is een roltrap (of lopende band) stuk. Soms heeft hij onderhoud nodig.
Maar uit mijn tijd dat ik in een winkel werkte weet ik nog dat het 9 van de 10 keer komt omdat een kind een rood knopje zag en zich niet kon bedwingen om het in te drukken.
Iedereen kan de band stil zetten. Maar je hebt meestal een sleutel nodig om hem weer in te schakelen.
Maar dan moet er dus iemand zijn die de stilstaande band opmerkt. Die weet waar hij dat moet melden. En dan iemand die er naar toe loopt om de band weer in te schakelen. Een process dat heel makkelijk verstoord kan worden door te weinig personeel. Of door overdreven protocollen (dat bijvoorbeeld alleen het hoofd van de onderhoudsdienst toestemming/opdracht kan geven om het aan te zetten).
Toen na de initiële uitbraak van corona er steeds meer gevlogen werd, denk aan eind 2020 een daarna, stonden bijna alle banden stil.
Er is vanuit KLM (zijnde klant van Schiphol) meerdere aangegeven en uiteindelijk geklaagd over die banden en steevast was het antwoord dat vanwege corona Schiphol ervoor koos om geen prioriteit te geven aan reparatie.
Met andere woorden, Schiphol wilde geen mensen/bedrijf inhuren (het lijkt me stug dat Schiphol zelf een technische dienst heeft voor deze banden, gezien het uniform wat ik zie als ze ze wel eens repareren) en vind dat vindt nog steeds niet nodig, of kan inmiddels geen mensen meer vinden.
Maar dat geldt niet alleen voor de banden, kijk eens naar het plafond, overal lekkage, onafgemaakte verbouwingen en lelijke plekken.
Ik weet dat industrieel design in is, maar dit gaat iets te ver.
En dan hebben we het nog niet over het debacle van de nieuwe pier.
Meneer Benschop mag wel eens een schop onder z'n kont krijgen en de teloorgang snel stoppen. Maar gezien de schitterende afwezigheid in de media of anderzijds, nu het helemaal vastloopt op Schiphol, vrees ik het ergste.
Als het stuk is en ze laten het niet repareren is dat wel ernstig... Bij een groot bedrijf als schiphol zou je verwachten dat ze een eigen technische dienst hebben. En anders een service contract met storingsdienst.Fly-guy schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 09:51:
[...]
Het is puur een keuze van Schiphol om er niets aan te doen, of inmiddels een gevolg van eerdere keuzes.
Toen na de initiële uitbraak van corona er steeds meer gevlogen werd, denk aan eind 2020 een daarna, stonden bijna alle banden stil.
Er is vanuit KLM (zijnde klant van Schiphol) meerdere aangegeven en uiteindelijk geklaagd over die banden en steevast was het antwoord dat vanwege corona Schiphol ervoor koos om geen prioriteit te geven aan reparatie.
Met andere woorden, Schiphol wilde geen mensen/bedrijf inhuren (het lijkt me stug dat Schiphol zelf een technische dienst heeft voor deze banden, gezien het uniform wat ik zie als ze ze wel eens repareren) en vind dat vindt nog steeds niet nodig, of kan inmiddels geen mensen meer vinden.
Maar dat geldt niet alleen voor de banden, kijk eens naar het plafond, overal lekkage, onafgemaakte verbouwingen en lelijke plekken.
Ik weet dat industrieel design in is, maar dit gaat iets te ver.
En dan hebben we het nog niet over het debacle van de nieuwe pier.
Meneer Benschop mag wel eens een schop onder z'n kont krijgen en de teloorgang snel stoppen. Maar gezien de schitterende afwezigheid in de media of anderzijds, nu het helemaal vastloopt op Schiphol, vrees ik het ergste.
De meeste bedrijven hebben zelfs een service contract voor de koffieautomaat.
Dat is omdat ook de directie die dingen nodig heeft.RocketKoen schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 09:58:
[...]
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Lopen kost Schiphol niets (op korte termijn), reparatie wel.RocketKoen schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 09:58:
[...]
Als het stuk is en ze laten het niet repareren is dat wel ernstig... Bij een groot bedrijf als schiphol zou je verwachten dat ze een eigen technische dienst hebben. En anders een service contract met storingsdienst.
Nou als er op een knopje is gedrukt dan staan er niet automatisch operns hekjes met excuses. Voor mijn gevoel zijnnde roltrappen (én travelators) domweg vaak buiten gebruik op Schiphol. En meer dan op andere vliegvelden waar ik kom. En al vior corona.RocketKoen schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 09:18:
[...]
Extra pijnlijk in periodes met lange rijden waar je nadat je eindelijk uit de rij bent naar de verste gate moet terwijl je je vlucht al bijna hebt gemist.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Gewoon die van klm voor biz en statushouders.
Privium werd bij ons ook gezet geloof ik voor security
En met vliegen helemaal overdreven in verhouding met hoeveel brandstof er elke vlucht de lucht in wordt geblazen, dan moet je het volgens mij niet hebben van een paar loopbanden en roltrappen. Dan kun je beter vliegen minder aantrekkelijk maken of verplicht laten compenseren met serieuze maatregelen.
Iemand een idee of er een equivalent van Privium bestaat voor Brussel?
Ik lees fastlane, maar daar schiet je weinig mee op volgens mij?
The best is yet to come
De fastlane in BRU is dezelfde lane die gebruikt mag worden wanneer je bijvoorbeeld SkyPriority op je BP had bij Delta AIr Lines of KLM Cittyhopper.
[ Voor 3% gewijzigd door Grouchy op 01-05-2022 03:14 ]
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Juist. Dus sta je check-in en grens nog in de rij.Grouchy schreef op zondag 1 mei 2022 @ 03:13:
Dacht het niet. Die fastlane dat is toch alleen voor security? Voor paspoortcontrole zijn er volgens mij alleen EU/niet EU burgers lanes.
De fastlane in BRU is dezelfde lane die gebruikt mag worden wanneer je bijvoorbeeld SkyPriority op je BP had bij Delta AIr Lines of KLM Cittyhopper.
The best is yet to come
Doen ze lastig over tegenwoordig. Althans vorig jaar toen ik van plan was naar StarAlliance over te stappen.Xandrios schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:00:
Status match vinden naar *A Gold?
The best is yet to come
Dat is uiteindelijk ook gewoon het effect van die steeds slinkende marges, prijsdruk, en de 'prijsbewuste' consument die niet verderkijkt dan de ticketprijs. Dat achter die ticketprijs mensen met een job zitten met én een degelijk loon én werkzekerheid, dat zal de meeste consumenten worst wezen, want maatschappij X vanuit regionale luchthaven Y is stuk goedkoper etc etc. Maar ja, marktwerking is heilig hé, ook al zijn bepaalde lowcostmaatschappijen zodanig gesubsidieerd door vanop regionale luchthavens te opereren dat ze eigenlijk tewerkstellingsprojecten zijn.Davidshadow13 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 22:05:
[...]
Owh absoluut nu waren er voor die GGD functies toch wel minimaal een MBO-3 VIG verplicht maar ik snap je punt. Maar behalve geld zou het ook goed zijn als airlines wat beter omgaan met hun afhandelend personeel dus geen korte contracten meer afsluiten maar gewoon een kern vast in dienst nemen en die echt waardering geven en dan daar omheen een flexibele schil met uitzendkrachten. In plaats van alles super flex op afroep geregeld willen hebben.
Dat soort outsourcing zie je bij alle sectoren die onder druk staan om te besparen. Eerst de kuisvrouw, bij wijze van spreken. En dan wordt alles buitengegooid en aan een 'flexibele' externe leverancier gegeven. In deze is de houding van de EU trouwens ook onderbelicht, want op Europees vlak is hard geijverd voor liberalisering van bv. handling. En dan zit je met de absurde situatie dat er een paar grote bedrijven elke paar jaar mogen/moeten meedingen naar een nieuw afhandelingscontract voor almaar lagere prijzen. Mensen worden dan 'gewoon' overgenomen door afhandelaar Z als die het van afhandelaar Z' gewonnen heeft, tegen (vanzelfsprekend) 'scherpere' voorwaarden (want iedereen ontslaan zou compleet onmenselijk zijn natuurlijk
Winst is een vies woord voor veel mensen (en terecht als het over woekerwinsten uit bv. medische monopolies gaat, maar dat is niet van toepassing op de luchtvaartsector), maar je hebt dat wel nodig om schokken te kunnen opvangen en te kunnen investeren in je product.
[ Voor 32% gewijzigd door Borromini op 01-05-2022 13:35 ]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Ook in sectoren met hoge marges kunnen de arbeidsomstandigheden in de keten slecht zijn. Denk bijvoorbeeld aan A-merk kledingBorromini schreef op zondag 1 mei 2022 @ 13:25:
Dat is uiteindelijk ook gewoon het effect van die steeds slinkende marges, prijsdruk, en de 'prijsbewuste' consument die niet verderkijkt dan de ticketprijs.
Veel bagage afwikkelaars zijn door corona verder gaan kijken. Ze zijn er achter gekomen dat elders het gras groener is. Geef ze eens ongelijk
En terecht. Ik mag hopen dat KLM en consorten goede contracten heeft afgesloten met hun afhandelaars met prestatieafspraken op straffe van hoge boetes. Dat geeft dan in ieder geval voor de afhandelaar een incentive om personeel te werven tegen een stuk betere arbeidsvoorwaarden. Ik denk dat wanneer ze een aanbod doen dat 30% tot 40% boven minumumloon ligt, zeg 14 á 15 euro per uur dat er dan genoeg personeel weer terug komt of wil instromen. Dat lijkt mij altijd nog een betere optie dan gewoon maar boetes incasseren, daar heeft helemaal niemand iets aan.thlst schreef op maandag 2 mei 2022 @ 15:17:
Veel bagage afwikkelaars zijn door corona verder gaan kijken. Ze zijn er achter gekomen dat elders het gras groener is. Geef ze eens ongelijk
HD4Life @ Full-HD
Hoe lang zou het duren voor andere maatschappijen binnen Europa volgen en mondmaskers af mogen in de cabine?
[ Voor 8% gewijzigd door azerty op 02-05-2022 16:17 ]
Het bruto startsalaris is 11,78 euro per uur waarop de toeslagen voor avond en onregelmatigheid nog bij komen.Davidshadow13 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:15:
[...]
Ik denk dat wanneer ze een aanbod doen dat 30% tot 40% boven minumumloon ligt, zeg 14 á 15 euro per uur dat er dan genoeg personeel weer terug komt of wil instromen.
Ik vraag me af of die 2,12 euro werkelijk het verschil uit gaat maken, tenzij het met 14/15 het basissalaris bedoelt.
Maar dan nog denk ik dat er iets anders moet veranderen, geld is niet het enige
[ Voor 11% gewijzigd door Fly-guy op 02-05-2022 17:44 ]
mwah - verkijk je niet op het relatief lage bedrag, het is wel 18%, dat zijn toch ruim twee maandsalarissen.Fly-guy schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:37:
[...]
Het bruto startsalaris is 11,78 euro per uur waarop de toeslagen voor avond en onregelmatigheid nog bij komen.
Ik vraag me af of die 2,12 euro werkelijk het verschil uit gaat maken, tenzij het met 14/15 het basissalaris bedoelt.
Maar dan nog denk ik dat er iets anders moet veranderen, geld is niet het enige
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code.
Wikipedia: List of airports by IATA code: A
Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.
Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.
Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2
:strip_exif()/f/image/ajX6Ww6Rwo19TelzpVyo9f4S.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9evK62okn3vFeGHVPdWZUuDn.jpg?f=fotoalbum_large)