Sometimes you need to plan for coincidence
Op de route waar ik naar keek vliegt ook gewoon KLM, alleen was die tijd net wat minder praktisch. Maar ik ga hem maar omboeken dan, gewoon lekker met KLMHmmbob schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:35:
Rechtstreeks bij Delta boeken de volgende keer. Hebben ook nog eens een fijnere app. En service.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Blijkbaar kan élke fare als Basic worden verkocht (Dus ook dure fares). Echter, er moet wel E-class beschikbaarheid zijn, indien dat niet het geval is dan is Basic Economy niet beschikbaar.
Makkelijkste manier is waarschijnlijk om via ExpertFlyer (Of de KLM website zelf) de controle te doen of Basic Economy wordt verkocht op je vlucht. Als dat niet het geval is zou ik verwachten dat je vrij risicoloos je KLM-Light codeshare moet kunnen boeken.
Sowieso als je naar een uurtje of acht, negen 's avonds op Schiphol aankomt dan is het vaak (zelfs in normale tijden) alsof je in een ghost town terecht komt. Vrijwel alle winkels airside zijn dicht, sowieso rustig. Altijd wel een beetje een rare ervaring (niet onlogisch trouwens).CyBeR schreef op maandag 21 februari 2022 @ 23:48:
Kreeg een mailtje van KLM gisteren:
[Afbeelding]
Nou, dacht ik, als je mij laat stranden in Amsterdam heb je je werk gedaan want daar woon ik
Eenmaal aangekomen:
[Afbeelding]
Geen hond te bekennen natuurlijk om 22u 's avonds.
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 00:56
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
En ik logde gisteren in en heb dus hetzelfde: tijden veranderd en geen mail gehadMattie112 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 10:29:
Oja en even een mailtje "joh je stoelen zijn anders" nope waarom zou je dat doen voor je klanten tenslotte mailen ze ook al niet als je vluchttijden veranderen. Nou echt nooit meer TAP hoor hier![]()
[/rant]

Gisteren kwam ik er telefonisch niet doorheen dus vandaar weer proberen of ik ze telefonisch kan overtuigen mij de eerdere vlucht vanuit portugal naar AMS te geven zonder kosten.
In een soortgelijke situatie kun je bij KLM zelfs op een vlucht die normaalgesproken een stuk duurder zou zijn, wel telefonisch regelen, maar inmiddels zijn ze weer een stuk beter bereikbaar!We Are Borg schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:52:
[...]
En ik logde gisteren in en heb dus hetzelfde: tijden veranderd en geen mail gehadNu is de vertrektijd drie uur eerder vanuit Mexico. Geen ramp, maar bij aankomst in portugal moet ik nu ipv 2 uur 5 uur overstaptijd pakken. En daar word ik niet gelukkig van. Nu is er een eerdere vlucht naar AMS, waardoor de overstaptijd maar twee uurtjes is. Maar dat omboeken online gaat niet want dan wil TAP even 2,5k extra
![]()
Gisteren kwam ik er telefonisch niet doorheen dus vandaar weer proberen of ik ze telefonisch kan overtuigen mij de eerdere vlucht vanuit portugal naar AMS te geven zonder kosten.
Hoe kun je dat dan op de KLM-website zien? Dat er een E-klasse op zit? Kun je dat überhaupt zien voordat je betaalt?Xandrios schreef op zondag 27 februari 2022 @ 19:00:
https://pro.delta.com/con...sic-economy.html#identify
Blijkbaar kan élke fare als Basic worden verkocht (Dus ook dure fares). Echter, er moet wel E-class beschikbaarheid zijn, indien dat niet het geval is dan is Basic Economy niet beschikbaar.
Makkelijkste manier is waarschijnlijk om via ExpertFlyer (Of de KLM website zelf) de controle te doen of Basic Economy wordt verkocht op je vlucht. Als dat niet het geval is zou ik verwachten dat je vrij risicoloos je KLM-Light codeshare moet kunnen boeken.
Hoe dan ook, de vlucht heb ik geannuleerd, ik boek het later wel een keer en dan kijk ik of ik dat kan zien. Voorheen lig ook met Delta gevlogen en toen was het geen E-klasse bij light vluchten.
Die is inmiddels dus ook 777
- We Are Borg
Hij moest even met zijn supervisor overleggen maar vlucht LIS naar AMS is nu netjes omgeboekt.Sorcerer8472 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:01:
[...]
In een soortgelijke situatie kun je bij KLM zelfs op een vlucht die normaalgesproken een stuk duurder zou zijn, wel telefonisch regelen, maar inmiddels zijn ze weer een stuk beter bereikbaar!
Hierdoor zijn wel mijn tickets vernieuwd ook vanaf Mexico dus ben ik stoelselectie kwijt. En aangezien die selectie voor mijn boeking online stuk is, zal ik volgende week maar weer even 50 min in de wacht gaan staan voor de stoelen
[ Voor 3% gewijzigd door We Are Borg op 03-03-2022 18:39 ]
Ik meen te hebben gehoord dat daar de nieuwe 787-10 (781? 78X?) stoelen in gaan op niet superlange termijn.PWM schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:28:
Die is inmiddels dus ook 777Dan maar even in de oude stoelen plaats nemen. Vervelender is de terugvlucht vanaf Atlanta. Dat is sowieso altijd met de 777. Benieuwd of KLM die nog eens gaat vernieuwen.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Economy comfort blijft behouden.
Premium economy komt in beide types? Verder geen veranderingen in wbc bij 787?Piet91 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 16:20:
Dit jaar gaan ze beginnen met ombouw van de 787/777 waarbij premium economy wordt geïntroduceerd en business class op de 777's wordt aangepast/vernieuwd naar direct aisle access.
Economy comfort blijft behouden.
Ik had eind januari een 787-10 WBC KLM naar Atlanta toe. Vliegt die dan door of heb ik geluk gehad?PWM schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:28:
Die is inmiddels dus ook 777Dan maar even in de oude stoelen plaats nemen. Vervelender is de terugvlucht vanaf Atlanta. Dat is sowieso altijd met de 777. Benieuwd of KLM die nog eens gaat vernieuwen.
Geen mazzel zie ikYankovic schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 00:22:
[...]
Ik had eind januari een 787-10 WBC KLM naar Atlanta toe. Vliegt die dan door of heb ik geluk gehad?
Eens in de zoveel tijd vliegt er een 787 op Atlanta. Moet je geluk mee hebben. Grote kans ook dat als je een 787 lang van tevoren boekt hij in een 777 verandert.Yankovic schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 00:22:
[...]
Ik had eind januari een 787-10 WBC KLM naar Atlanta toe. Vliegt die dan door of heb ik geluk gehad?
Als je boekt is het dus gokken wat voor WBC-ervaring je kunt verwachten. Die zou zomaar heel anders kunnen zijn dan wat je dacht toen je aan het boeken was.
Als de 777's allemaal de nieuwe WBC krijgen dan is dat tuurlijk anders. Hoewel het in een 787 zonder noise cancelling headphones goed te doen is en in de 777 niet.
Ja.Sorcerer8472 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 23:13:
Premium economy komt in beide types?
Geen idee.Verder geen veranderingen in wbc bij 787?
Het verbaasde me dat ik gratis kon kiezen want zij heeft geen status, maar ik dacht wat een goede service dat ik dat via mijn account wel kan doen.. maar helaas blijgemaakt met dode mus

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Ik kijk nu eens per week hoe of wat zodat ik er optijd bij ben als ze weer eens wat veranderenWe Are Borg schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:52:
[...]
En ik logde gisteren in en heb dus hetzelfde: tijden veranderd en geen mail gehadNu is de vertrektijd drie uur eerder vanuit Mexico. Geen ramp, maar bij aankomst in portugal moet ik nu ipv 2 uur 5 uur overstaptijd pakken. En daar word ik niet gelukkig van. Nu is er een eerdere vlucht naar AMS, waardoor de overstaptijd maar twee uurtjes is. Maar dat omboeken online gaat niet want dan wil TAP even 2,5k extra
![]()

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Ook bij KLM is dit een dingetje hoor. Vlucht omgezet naar iets van 5 uur eerder. Heb ik kunnen aanpassen naar een juist gunstigere tijd zonder prijsverhoging daardoor!Mattie112 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:14:
[...]
Ik kijk nu eens per week hoe of wat zodat ik er optijd bij ben als ze weer eens wat veranderen
- We Are Borg
Dat er iets veranderd prima. Maar TAP communiceert niet. KLM deed dat de laatste keer bij mijn vlucht wel.Sorcerer8472 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:29:
[...]
Ook bij KLM is dit een dingetje hoor. Vlucht omgezet naar iets van 5 uur eerder. Heb ik kunnen aanpassen naar een juist gunstigere tijd zonder prijsverhoging daardoor!
Wanneer je met VPN / incognito modes naar klm.com gaat en daar verschillende landen selecteert komen er ook verschillende prijzen uit en konden we tot 50 euro p.p. besparen door op klm.com te kiezen voor een ander land en taal. Los van het feit dat op klm.nl 10 euro boekingskosten komen en dit op andere sites niet van toepassing is.
Snap best dat prijzen per land anders kunnen zijn maar die boekingskosten zal toch of overal of nergens toepasbaar kunnen zijn?
Nadat we de tickets dus geboekt hadden rond 16:00 kreeg ik gister een mailtje van skyscanner / momondo dat de prijzen gedaald waren en de tickets nog eens 40 euro p.p. goedkoper waren. Je hebt vanuit KLM het recht om binnen 24 uur je geld terug te vragen na boeken en ik had gehoopt dat middels telefoon / social media het prijs verschil ook op een andere manier verrekend kon worden ( binnen die 24 uur )
Helaas was dat niet mogelijk en moest je eerst teruggave van geld vragen en dan via dezelfde site weer je tickets boeken die dus goedkoper waren. Al met al scheelt het dus 90 euro p.p. binnen 24 uur op verschillende klm sites.
Tickets zijn nu geboekt en schriftelijk al het akkoord ontvangen voor teruggave van de eerder aangekochte tickets.
Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite
Ik vloog met TAP terug van Gambia via Lissabon. Op het (technologisch wat mindere) vliegveld aldaar werd me verteld dat ik op een latere LIS-LGW vlucht was gezet, wat 7 uur overstap betekende, zonder enige uitleg. Later bleek dat er een tussenstop in Dakar werd gemaakt om te tanken en ik daardoor de overstap gingen missen, maar vanuit TAP geen enkele informatie. Zal er ook niet snel weer boeken.Mattie112 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:42:
Precies, behalve initieel je tickets krijg je 0 mail. Goed en bij een equipment change prima, maar als je gekozen stoel veranderd of sterker nog je hele vlucht. Of nog sterker: als je vlucht NIET MEER GAAT. Nou je mag hopen dat je af en toe kijkt op die site.... Heb alles van bovenstaand meegemaakt btw. Ben blij als deze vlucht voorbij is en dan denk ik niet dat ik snel nog eens bij TAP zou boeken
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Kleine wijzigingen de ene keer wel en de andere keer dan weer niet. Gelukkig maar...anders wordt je email box binnen de kortste keren helemaal volgespamd bij elke verandering van je ticket.
Bij grote wijzigingen en annuleringen komt er eigenlijk altijd wel een bericht en/of belletje van de luchtvaartmaatschappij;
:strip_exif()/f/image/BnMdJwhfI8c4RqZmHonExeoW.jpg?f=fotoalbum_large)
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Stoel hoeft niet persee maargoed dat zou (imo) wel netjes zijn. Althans als je een stoel hebt gekozen teminste. Maar je zou het in elk geval verwachten indien de tijd van je vlucht veranderdGrouchy schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 14:20:
Welke airline stuurt je een bericht voor alleen een stoelwijziging in dezelfde cabine? Heb geloof ik, in dat soort gevallen, nog nooit een bericht gehad van bijvoorbeeld een airBaltic, LOT Polish Airlines, AF/KLM, Delta enzovoort.
Kleine wijzigingen de ene keer wel en de andere keer dan weer niet. Gelukkig maar...anders wordt je email box binnen de kortste keren helemaal volgespamd bij elke verandering van je ticket.
Bij grote wijzigingen en annuleringen komt er eigenlijk altijd wel een bericht en/of belletje van de luchtvaartmaatschappij;
[Afbeelding]

Dat is een cityhopper. Die maakt allemaal korte vluchten, zo'n 6 per dag.Luuk2015 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:41:
Aankomende vrijdagavond vlieg ik met KLM naar Gdansk, echter viel het mij op dat deze vlucht (KL1923) de afgelopen tijd af en toe wordt geannuleerd. Heeft iemand een idee hoe ik er achter kan komen wat de reden hiervoor is? Ik ben namelijk een beetje bang dat dit vrijdagavond ook gebeurt, dan heb ik namelijk een probleem. Alvast bedankt
Jouw vlucht is om 21:15 waarschijnlijk de laatste van de dag. Dus als er bij de andere 5 iets mis is gegaan dan halen ze het niet om op tijd aan te komen. Crew heeft een maximale werktijd en de meeste vliegvelden beperken nachtvluchten, met name voor korte hops.
Er zijn ook geen andere vluchten waarop ze mensen omboeken. Dus ik neem aan dat je in dat geval op de vlucht van een dag later wordt gezet.
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
En inderdaad, die maaltijden zijn bedroevend slecht en om eerlijk te zijn - beschamend voor business class. Ze passen prima op een 45 minuten CDG-AMS vlucht, maar op AMS-ATH van 3,5 uur is het écht onder de maat.
En als extraatje gaan KLM, Transavia, TUI en Corendon ook nog eens ophouden met handhaven op de mondkapjesplicht, ondanks dat die er eigenlijk nog wel is.
https://nos.nl/artikel/24...f-meeste-adviezen-blijven en
https://nos.nl/artikel/24...licht-niet-meer-handhaven
Aldus de overheid:
Nederland inreizen
Per 23 maart vervalt de verplichting om een test-, herstel- of vaccinatiebewijs te hebben voor mensen die naar Nederland reizen van binnen de EU/Schengen.
Er zijn dan ook geen inreismaatregelen meer voor EU-burgers die van buiten de EU/Schengen naar Nederland reizen. Een gezondheidsverklaring is nog wel verplicht voor beide groepen.
Voor niet EU-burgers geldt nog steeds een EU-inreisverbod. Er zijn uitzonderingen, bijvoorbeeld voor reizen uit veilige landen en voor bepaalde reisdoelen. De testverplichting vervalt.
Per 23 maart gaat Nederland ook herstelbewijzen accepteren die zijn uitgegeven op basis van een (positieve) antigeentest. Dit doen we nu alleen nog maar voor herstelbewijzen uitgegeven op basis van positieve PCR-testen.
Voor iedereen die naar Nederland reist, is het advies om een zelftest te doen direct na aankomst in Nederland en op dag 5 na aankomst.
[ Voor 45% gewijzigd door CyBeR op 15-03-2022 23:03 ]
steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1
Sowieso was dat hele quarantaineverhaal een farce trouwens, los van hoe simpel 't was om te omzeilen. Ik had een vriendin uit de VS hier die precies toen kwam en als je op 't quarantaineformulier invulde dat je familie kwam bezoeken (wat om de een of andere reden een geldige uitzonderingsgrond was) dan kraaide daar verder geen haan naar, en bewijs daarvan hoefde je ook niet te leveren. 't was in haar geval waar, maar dat had 't niet hoeven zijn.mrsar schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 23:33:
Ging inderdaad nergens over als het niet europees gedaan word. In december van cancun terug via parijs naar duitsland, waarbij af alleen vroeg om vaccinatie,duitsland boeide het niet zolang je online form + vaccinatie had (want je komt uit frankrijk) en nederland later toen nog de quarantaine regels er waren boeide het ook niet want ik kwam uit duitsland...... Hopelijk zijn we snel van al die verschillende regels af.
Overigens: frankrijk heeft ook zo'n "verplichte" PLF. Ik ben ondertussen 4x naar frankrijk gevlogen en nog niemand heeft me daarom gevraagd. Nooit ingevuld ook.
[ Voor 16% gewijzigd door CyBeR op 16-03-2022 00:00 ]
Gisteravond heb ik het nog even in het vliegveld nagevraagd, de purser gaf aan dat hoogst waarschijnlijk 1 april de "maaltijden" zullen veranderen. Sowieso ga ik even kijken of ik ergens een klacht/opmerking kan indienen.Xandrios schreef op zondag 13 maart 2022 @ 15:54:
Die zijn grotendeels hetzelfde. Er is nu een setje van 4-6 salades waar ze elk half jaar twee van kiezen. Waarbij de vluchten naar AMS salade 1 hebben, de vluchten van AMS salade 2.
En inderdaad, die maaltijden zijn bedroevend slecht en om eerlijk te zijn - beschamend voor business class. Ze passen prima op een 45 minuten CDG-AMS vlucht, maar op AMS-ATH van 3,5 uur is het écht onder de maat.
Als je heel af en toe business vliegt dan is het prima voor een korte vlucht, maar als je vaker vliegt en constant dezelfde maaltijd krijgt aangeboden, dan ben je die wel snel zat

Het goede nieuws, het 'hard product' is gewoon echt dikke prima. Deze nieuwste generatie Polaris-stoel is comfortabel, ruim, en als je er eentje aan de raamkant neemt ook zo veel privacy als je kan verwachten zonder een suite-opzet met deur. Entertainment is gemiddeld qua keuze maar het scherm is goed. Het is geen Q-suite maar zeker beter dan wat KLM op dit moment levert wat mij betreft.
Het grote issue zoals te verwachten viel is het soft product, oftewel de service. Nu zal een deel daarvan ook nog wel met covid te maken hebben, maar ik vond de service echt zeer matig, zeker op de terugweg. Er zijn geen menu's, eten komt allemaal tegelijk op een tray (inclusief smeltend ijs als dessert), is nogal matig van kwaliteit en de crew probeerde tot twee keer toe binnen 10 minuten mijn blad al weer weg te grissen terwijl ik nog helemaal niet klaar was met eten. Men had duidelijk totaal geen zin in zoiets lastigs als klanten van dienst zijn. Ook vervelend incidentje met de purser die terwijl ik aan het eten was met me begon te praten en meteen heel driftig ging gebaren dat ik mijn masker op moest zetten. Ja gozer jij spreekt mij zomaar aan, wat verwacht je dan.
Op de heenweg was het iets beter maar dat kon ook moeilijk anders omdat de load zo licht was (slechts 34 passagiers in economy, 3 in premium economy en 8 in business) dat de crew bijna 1-op-1 service zou kunnen verlenen
Inderdaad waren die regels zot. Vanuit de US mag je (nu nog) naar vrijwel elk Europees land vliegen zonder test, behalve naar Nederland, Polen en Portugal.mrsar schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 23:33:
Ging inderdaad nergens over als het niet europees gedaan word. In december van cancun terug via parijs naar duitsland, waarbij af alleen vroeg om vaccinatie,duitsland boeide het niet zolang je online form + vaccinatie had (want je komt uit frankrijk) en nederland later toen nog de quarantaine regels er waren boeide het ook niet want ik kwam uit duitsland...... Hopelijk zijn we snel van al die verschillende regels af.
[ Voor 5% gewijzigd door Daniel op 11-05-2023 21:32 ]

Dat word dus gewoon een extra dagje NY
Vanaf CDG krijg ik alleen een zakje crackers, chocola en 1 glas champagneLuuk2015 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:47:
[...]
Als je heel af en toe business vliegt dan is het prima voor een korte vlucht, maar als je vaker vliegt en constant dezelfde maaltijd krijgt aangeboden, dan ben je die wel snel zat
Nog last van de crew terug? Ik heb 3x voorin gelegen met Polaris en elke keer zat de crew de hele nacht te beppen met elkaar, werd er gek van. Interesseerde hen ook geen bal. Dat was het moment dat ik besloot maar wat meer te gaan betalen en Delta/KLM te vliegen op die routes.Daniel schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:30:
Kort verslagje van mijn trip naar de US met United in Polaris business class. 25 jaar geleden voor het laatst met United gevlogen dus benieuwd wat er veranderd was
Nee, maar nu zat ik ook in de 2e mini-cabin (6A) terwijl de crew seats helemaal voorin zijn. Ik had nog het meeste last van de verlichting boven het gangpad. En het feit dat crew maar letterlijk 1 manier lijkt te kennen om de kastjes in de galley dicht te doen en dat is zo hard mogelijk dichtrammen. Maar dat is overal zo.PWM schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:11:
Nog last van de crew terug? Ik heb 3x voorin gelegen met Polaris en elke keer zat de crew de hele nacht te beppen met elkaar, werd er gek van. Interesseerde hen ook geen bal. Dat was het moment dat ik besloot maar wat meer te gaan betalen en Delta/KLM te vliegen op die routes.
KLM was geen optie...ik mag van de NOS logischerwijze geen business class vliegen dus de meerprijs betaal ik zelf. Dat was hier nog wel doable, met KLM/Delta was die bijbetaling 3x hoog. Dat vind ik wat gortig
Zelf heb ik nog niet met world business gevlogen met KLM, maar wat mij opviel was dat de stoelen en dergelijke er naar mijn mening best wel ouderwets uitzien. Als ik naar andere maatschappijen kijk zoals Qatar en Singapore dan ziet het er daar een stuk luxer uit. Wat denken jullie hierover? Wat is jullie mening van world business class bij de KLM?
De KLM is wat soberder maar de stoelen zelf zijn van prima kwaliteit en kunnen ook full flat. Resolutie van het entertainment scherm is ook goed. Voordeel van KLM ten opzichte van Singapore is dat je bij de KLM behandelt wordt als gelijkwaardig mens en bij Singapore als een verheven koning..Luuk2015 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:28:
Tijdens het wachten op het vliegveld was ik wat aan het lezen over world business class bij KLM.
Zelf heb ik nog niet met world business gevlogen met KLM, maar wat mij opviel was dat de stoelen en dergelijke er naar mijn mening best wel ouderwets uitzien. Als ik naar andere maatschappijen kijk zoals Qatar en Singapore dan ziet het er daar een stuk luxer uit. Wat denken jullie hierover? Wat is jullie mening van world business class bij de KLM?
KLM business class is echt 1 van de slechtste die ik ken. Zowel service als inrichting/comfort. Als je 4x de ticket prijs betaal dan verwacht ik enige mate van "koning" service. Dit mis ik in zijn geheel bij KLM.Brilsmurfffje schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:31:
[...]
De KLM is wat soberder maar de stoelen zelf zijn van prima kwaliteit en kunnen ook full flat. Resolutie van het entertainment scherm is ook goed. Voordeel van KLM ten opzichte van Singapore is dat je bij de KLM behandelt wordt als gelijkwaardig mens en bij Singapore als een verheven koning..
Ben zelf zeer tevreden met Emirates of Qatar (of elke andere midden-oosten of aziatische maatschappij).
You only live once, so enjoy the ride.
Was dit de 787? Ik mag volgende week met Polaris die kant op en dat is de 767 heen en 787 terug. Wat me opviel is dat de 767 een veel grotere business cabine lijkt te hebben. En dus meer kans dat je niet in de buurt van een galley hoeft te zitten (Licht, herrie, heen en weer geloop).Daniel schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:27:
[...]
Nee, maar nu zat ik ook in de 2e mini-cabin (6A) terwijl de crew seats helemaal voorin zijn. Ik had nog het meeste last van de verlichting boven het gangpad. En het feit dat crew maar letterlijk 1 manier lijkt te kennen om de kastjes in de galley dicht te doen en dat is zo hard mogelijk dichtrammen. Maar dat is overal zo.
KLM was geen optie...ik mag van de NOS logischerwijze geen business class vliegen dus de meerprijs betaal ik zelf. Dat was hier nog wel doable, met KLM/Delta was die bijbetaling 3x hoog. Dat vind ik wat gortig
Heb je ook gebruik kunnen maken van een van de Polaris lounges? Wat ik ervan begrijp zijn die een stuk beter dan de standaard united clubs (en dat is ook niet zo moeilijk
Tsja, met Qatar en Singapore noem je er dan ook wel twee. Uitstekend hard & soft product.Luuk2015 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:28:
Tijdens het wachten op het vliegveld was ik wat aan het lezen over world business class bij KLM.
Dat zet je dan tegenover een KLM dat nu eenmaal een luchtvaartmaatschappij is met calvinistische trekjes.
Komt nog bij dat als je opstapt in AMS; dan betaal je bij KLM ook nog eens vaak de hoofdprijs.
Was in een 787-8 ja. Ik had er overigens bewust voor gekozen in de 2e cabine te zitten, de bulkhead seats hebben een veel grotere voetenruimte en dat is wel een pluspunt als je wil slapen. Vanwege de kleine cabine zit je eigenlijk altijd wel relatief dicht bij een galley. 3A en 3L (raamkant midden in de voorste cabine) zijn denk ik in de praktijk de beste opties.Xandrios schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:17:
[...]
Was dit de 787? Ik mag volgende week met Polaris die kant op en dat is de 767 heen en 787 terug. Wat me opviel is dat de 767 een veel grotere business cabine lijkt te hebben. En dus meer kans dat je niet in de buurt van een galley hoeft te zitten (Licht, herrie, heen en weer geloop).
Heb je ook gebruik kunnen maken van een van de Polaris lounges? Wat ik ervan begrijp zijn die een stuk beter dan de standaard united clubs (en dat is ook niet zo moeilijk), tot het punt dat ze bijvoorbeeld een sit-down restaurant hebben met tafelservice.
Bij de 767 hangt er vooral vanaf welke versie je hebt. De 767-400's zijn niet geretrofit met de nieuwe Polaris-stoelen, die wil je dus echt vermijden. De 767-300's hebben wel de nieuwe stoelen. Omdat de 767 smaller is heeft die een 1-1-1 layout ipv 1-2-1 zoals in de 777 en 787. De stoelen zijn in principe hetzelfde, ook al schijnen ze in de 787 net wat langer te zijn. In de 777 zijn ze ook een paar centimeter breder omdat die cabine meer ruimte biedt.
Van die 767-300 bestaat er inderdaad een uitvoering die absurd premium-heavy is met maar liefst 46 business class en 22 premium economy stoelen. De business class cabine neemt daar de helft van het totale vliegtuig in beslag, economy begint pas achter de vleugel en telt maar 99 stoelen.
Je mag met een intercontinentaal business ticket inderdaad in de Polaris lounge (sowieso mag je in de lounge, ook al vlieg je eerst domestic). Ik was erg onder de indruk van die in Chicago, ook al had ik helaas niet genoeg tijd voor het restaurant. Op de heenweg ben ik eerst gaan douchen, op de terugweg had ik uberhaupt maar een kwartier
Dit kan zich wat mij betreft meten met de beste business class lounges die je in het Midden-Oosten of Europa aantreft en voor Amerikaanse begrippen is het al helemaal van een ongekende luxe.
:strip_exif()/f/image/bzFiQm5E0HrAu1J4GFaQNHnm.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Daniel op 17-03-2022 22:46 ]
Het klinkt alsof ik dan inderdaad op die Premium 767-300 ben geboekt; t/m rij 18 is business (1-1-1), dan nog enkele rijen Premium Plus (2-2-2), en maar 14 rijen Economy (2-3-2). Business is overigens grotendeels leeg zo te zien (Hoewel je nooit goed kunt voorspellen wat er met last minute upgrades gebeurd). Op de terugvlucht een 787-8 welke vrijwel volledig volgeboekt is. Had idd 3L gereserveerd dus hoop te kunnen slapen.
Ben erg benieuwd hoe het gaat bevallen in ieder geval. Bedankt voor de details!
Je mag als je een ticket met een intercontinentaal Polaris-segment hebt op alle vliegvelden waar je komt (vertrek, transfer én aankomst) de Polaris lounge gebruiken, of bij gebrek daaraan, de United Club.Xandrios schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:55:
Bedankt, klinkt goed. Ik heb op de heenweg een overstap van Polaris naar een 'normale' business vlucht en ik las dat je tijdens de overstap dan ook de Polaris lounge mag gebruiken. Op de terugvlucht vertrek van IAD die sinds vorig jaar ook een nieuwe Polaris lounge heeft. Ben erg benieuwd.
Volgens het personeel op mijn vlucht zijn de loads van Europa naar de US op dit moment heel licht. Andersom is het een stuk drukker. Waarom dat zo is, geen idee.Business is overigens grotendeels leeg zo te zien (Hoewel je nooit goed kunt voorspellen wat er met last minute upgrades gebeurd)
Vind dat echt overdreven. De 787 van KLM heeft een meer dan prima hardproduct. De 777 is wat verouderd en is dan ook aan de beurt. Bij Emirates had ik de laatste keren in de 777 gewoon 2-3-2 (!!!) opstelling. Als je het hebt over een slecht product, ongelooflijk. Qatar doet dat wat beter, maar dat is ook gewoon 2-2-2 op de meeste kisten. De Q-Suites maken het beter, maar die heb je zeker niet altijd. En KLM begint dit jaar dus ook gewoon met 1-2-1 op de 777.worldfastest schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:39:
[...]
KLM business class is echt 1 van de slechtste die ik ken. Zowel service als inrichting/comfort. Als je 4x de ticket prijs betaal dan verwacht ik enige mate van "koning" service. Dit mis ik in zijn geheel bij KLM.
Ben zelf zeer tevreden met Emirates of Qatar (of elke andere midden-oosten of aziatische maatschappij).
Vergelijk je de KLM 777 met de beste kist van Qatar/Emirates is het inderdaad een verschil, maar dat is appels met peren.
Qua service is het gewoon wat je voorkeur is. Ik wil gewoon goed en vriendelijk geholpen worden en daar stelt KLM mij nooit teleur. Persoonlijk word ik zeer ongemakkelijk van het nederige karakter van de flightcrew bij de maatschappijen uit het Oosten. Bij Garuda kwamen bij elk drankje 2 crewmembers buigen voor me. Als dat je ding is, prima. Laat mij maar lekker een nuchter praatje houden met de crew.
Ik lees/kijk ook genoeg reviews van internationale reizigers en service is nu juist 1 van de dingen waar KLM het zo goed doet.
Eten kan wel een dingetje zijn, dat doen andere maatschappijen beter
[ Voor 4% gewijzigd door PWM op 18-03-2022 10:08 ]
Aan boord wellicht (je bent daar ook altijd nog wel een beetje afhankelijk van de crewleden die je spreekt).PWM schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:06:
[...]
Ik lees/kijk ook genoeg reviews van internationale reizigers en service is nu juist 1 van de dingen waar KLM het zo goed doet.
Maar de klantenservice van KLM is slecht tot vrijwel onbereikbaar en dat al maanden en maanden, eigenlijk sinds begin corona.
Dat heb ik ook gehoord. Heb er zelf geen last van omdat ik een direct nummer heb. Maar hoor collega's wel regelmatig vloeken. Geen idee hoe dat nu is bij andere maatschappijen.PolarBear schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:06:
Maar de klantenservice van KLM is slecht tot vrijwel onbereikbaar en dat al maanden en maanden, eigenlijk sinds begin corona.
Bij andere maatschappijen niet veel beter. Maar KLM heeft wel het imago in ieder geval goede service te leveren en dat schiet er bij de klantenservice wel in. Qua innovatie loopt KLM meestal toch wel achter, ze doen dan op klantcontact dan nog wel snel dingen met Whatsapp en Messenger (hoewel ik daar ook geen goede ervaringen mee heb de afgelopen 2 jaar) maar in het hardproduct zoals full-flat business class, wifi aan boord en nu premium economy lopen ze toch altijd achter op de markt.PWM schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:08:
[...]
Dat heb ik ook gehoord. Heb er zelf geen last van omdat ik een direct nummer heb. Maar hoor collega's wel regelmatig vloeken. Geen idee hoe dat nu is bij andere maatschappijen.
Ik kan echt niet zeggen dat ik daar last van gehad heb. Heb een keer moeten wachten aan de telefoon, misschien 10 minuutjes. En ik ben altijd tot tevredenheid geholpen.PolarBear schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:06:
[...]
[ Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 18-03-2022 14:27 ]
Bij Qatar moet je het wel slecht treffen hoor om nog een 2-2-2 opstelling te vinden. Dat hebben ze alleen nog op een aantal 777’s waar de Qsuite nog niet in geplaatst is en die worden niet ingezet op routes naar Europa. De rest van de 777’s en de A350-1000 hebben de Q-suite, de 787-9 heeft een aangepaste suite die past in de smallere romp en die ook in de 787-8’s gezet zal worden. Alleen sommige A350-900’s en de A380 hebben dan nog een non-suite stoel maar je hebt dan wel nog steeds een 1-2-1 indeling.PWM schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:06:
[...]
Vind dat echt overdreven. De 787 van KLM heeft een meer dan prima hardproduct. De 777 is wat verouderd en is dan ook aan de beurt. Bij Emirates had ik de laatste keren in de 777 gewoon 2-3-2 (!!!) opstelling. Als je het hebt over een slecht product, ongelooflijk. Qatar doet dat wat beter, maar dat is ook gewoon 2-2-2 op de meeste kisten. De Q-Suites maken het beter, maar die heb je zeker niet altijd. En KLM begint dit jaar dus ook gewoon met 1-2-1 op de 777.
Emirates business class in de 777 is een ripoff. Ik vlieg liever economy in hun a380 voor een kwart van het geld dan dat ik betaal voor een business class met middle seat

KLM business is imho goed genoeg. De stoel in de 330’s en 777 is verouderd maar op de 787 is het prima marktconform. Het is een beetje zonde dat KLM qua timing van de vernieuwingen altijd achteraan hobbelt. Het huidige product zit er pas sinds 2016 in maar liep toen al achter omdat de meeste concurrenten al direct aisle access konden bieden. Maar omdat KLM ook pas 5-10 jaar later dan de meeste anderen de 90’s-style angled seats eruit gooide lopen ze nu weer 5 jaar achter.
Service bij KLM is goed tot uitstekend, in mijn ervaring zakt het nooit door de ondergrens die andere airlines wel eens opzoeken.
Mijn laatste 2 vluchten in Q4 had ik die toestellen dusDaniel schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 16:01:
[...]
Bij Qatar moet je het wel slecht treffen hoor om nog een 2-2-2 opstelling te vinden. Dat hebben ze alleen nog op een aantal 777’s waar de Qsuite nog niet in geplaatst is en die worden niet ingezet op routes naar Europa. De rest van de 777’s en de A350-1000 hebben de Q-suite, de 787-9 heeft een aangepaste suite die past in de smallere romp en die ook in de 787-8’s gezet zal worden. Alleen sommige A350-900’s en de A380 hebben dan nog een non-suite stoel maar je hebt dan wel nog steeds een 1-2-1 indeling.
Ben meer benieuwd naar hun Premium Economy seats. Ik vlieg nu altijd business intercontinentaal. Maar voor dagvluchten hoef dat helemaal niet wat mij betreft, dan volstaat een goede Premium stoel ook wel. Dan kan ik PE heen en Business terug. Even vluchten van 10+ uur daargelaten.Het is een beetje zonde dat KLM qua timing van de vernieuwingen altijd achteraan hobbelt. Het huidige product zit er pas sinds 2016 in maar liep toen al achter omdat de meeste concurrenten al direct aisle access konden bieden. Maar omdat KLM ook pas 5-10 jaar later dan de meeste anderen de 90’s-style angled seats eruit gooide lopen ze nu weer 5 jaar achter.
Ik zou aankomende 30 maart terug vliegen naar Nederland (vanuit India). Nu is mijn vlucht vertraagd en omgeboekt naar 31 maart (zelfde tijd; 23:55 minuten later) met Air France, nadien KLM en ticket is geboekt via KLM.
Nu wil ik niet een dag later vliegen, omdat mij dat slecht uit komt, nu zit ik te denken om deze vlucht te annuleren en iets anders te gaan boeken.
Houd dit in dat ik dit ticket kan annuleren en zelf iets anders terug kan boeken?quote: KLM-WebsiteU wilde niet meer naar uw eindbestemming vliegen, omdat uw aansluitende KLM-vlucht meer dan 5 uur vertraagd was.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Is die andere optie goedkoper dan wat je nu hebt? Anders zou ik KLM bellen en vragen om je kosteloos om te boeken naar de optie die je wél wilt. Als dat met AFKL of een Skyteam partner is grote kans dat ze dat wel willen doen.DJustin schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 16:32:
nu zit ik te denken om deze vlucht te annuleren en iets anders te gaan boeken.
Tenzij het meer dan 14 dagen voor de vlucht bekend is gemaakt geloof ik.PWM schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 21:41:
Sowieso moeten ze je 600 euro vergoeding betalen + je hotelovernachting. Dus kijk uit wat je accepteert, anders kan je die claim kwijt raken
Echter...als ze dat heel sneaky nét vóór de 14 dagen deadline hebben gedaan...dan niet.
- We Are Borg
Interessant want ik vlieg over een paar weken met united. Economy plus heen en Polaris terug. Hoe heb jij geüpgrade: bij check-in of eerder?Daniel schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:30:
Kort verslagje van mijn trip naar de US met United in Polaris business class. 25 jaar geleden voor het laatst met United gevlogen dus benieuwd wat er veranderd was
Het goede nieuws, het 'hard product' is gewoon echt dikke prima. Deze nieuwste generatie Polaris-stoel is comfortabel, ruim, en als je er eentje aan de raamkant neemt ook zo veel privacy als je kan verwachten zonder een suite-opzet met deur. Entertainment is gemiddeld qua keuze maar het scherm is goed. Het is geen Q-suite maar zeker beter dan wat KLM op dit moment levert wat mij betreft.
Het grote issue zoals te verwachten viel is het soft product, oftewel de service. Nu zal een deel daarvan ook nog wel met covid te maken hebben, maar ik vond de service echt zeer matig, zeker op de terugweg. Er zijn geen menu's, eten komt allemaal tegelijk op een tray (inclusief smeltend ijs als dessert), is nogal matig van kwaliteit en de crew probeerde tot twee keer toe binnen 10 minuten mijn blad al weer weg te grissen terwijl ik nog helemaal niet klaar was met eten. Men had duidelijk totaal geen zin in zoiets lastigs als klanten van dienst zijn. Op de heenweg was het iets beter maar dat kon ook moeilijk anders omdat de load zo licht was (slechts 34 passagiers in economy, 3 in premium economy en 8 in business) dat de crew bijna 1-op-1 service zou kunnen verlenen
[...]
Inderdaad waren die regels zot. Vanuit de US mag je (nu nog) naar vrijwel elk Europees land vliegen zonder test, behalve naar Nederland, Polen en Portugal.
Ik houd de upgrade opties online in de gaten maar tot nu toe varieert de prijs voor de upgrade heen van 1500 dollar tot 8500

Ik heb bv. zo'n 1000 € bijbetaald aan de check-in in DEL destijds voor de leg AUH BRU. Ticketje in eco, was ook last minute geboekt (want luchtruim ging dicht door corona blabla), was dikke 600 € enkel DEL BRU.
[ Voor 4% gewijzigd door Borromini op 19-03-2022 10:21 ]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
- We Are Borg
Voor united ams iah cun heb ik 1650 betaald voor economy plus heen en BC terug. Dus 1500 erbij is dan het dubbele tov TAP. Dat krijg ik nog niet verantwoord in mijn hoofd dus voorlopig nog niet geüpgrade
- We Are Borg
[ Voor 16% gewijzigd door We Are Borg op 20-03-2022 01:14 ]
Gewoon business geboekt. Het prijsverschil tussen het goedkoopste economy ticket en business retour was toen ongeveer 1300 euro, het verschil tussen premium economy en business ongeveer 700. 1500 dollar voor een one-way upgrade lijkt me aardig pittigWe Are Borg schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 06:47:
[...]
Interessant want ik vlieg over een paar weken met united. Economy plus heen en Polaris terug. Hoe heb jij geüpgrade: bij check-in of eerder?
Ik houd de upgrade opties online in de gaten maar tot nu toe varieert de prijs voor de upgrade heen van 1500 dollar tot 8500

Dat is sinds corona wel een beetje de standaard vanuit Amsterdam jaPWM schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:06:
[...]
Vind dat echt overdreven. De 787 van KLM heeft een meer dan prima hardproduct. De 777 is wat verouderd en is dan ook aan de beurt. Bij Emirates had ik de laatste keren in de 777 gewoon 2-3-2 (!!!) opstelling.
Hoewel ik het snap, is het niet helemaal een eerlijke vergelijking. Die TAP prijs is hun Deep-Deep-Discounted promo tarief en dat is alleen in specifieke gevallen beschikbaar (En vaak alleen als je vér voor vertrek boekt).We Are Borg schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 17:04:
@Borromini : het “probleem” is de referentie die ik heb. Ik vlieg later dit jaar ams lis cun volledig BC voor 1550 pp met TAP
Voor united ams iah cun heb ik 1650 betaald voor economy plus heen en BC terug. Dus 1500 erbij is dan het dubbele tov TAP. Dat krijg ik nog niet verantwoord in mijn hoofd dus voorlopig nog niet geüpgrade
Met UA kun je in die situatie ook voor ~2000 euro direct in business class boeken waarschijnlijk (P fare). Naar de meeste bestemmingen in US of zuid amerika wel iig. In jouw specifieke geval verwacht ik echter dat die goedkopere promo fares simpelweg al weg waren toen je bij UA boekte.
- We Are Borg
Je hebt helemaal gelijkXandrios schreef op zondag 20 maart 2022 @ 17:44:
[...]
Hoewel ik het snap, is het niet helemaal een eerlijke vergelijking. Die TAP prijs is hun Deep-Deep-Discounted promo tarief en dat is alleen in specifieke gevallen beschikbaar (En vaak alleen als je vér voor vertrek boekt).
Met UA kun je in die situatie ook voor ~2000 euro direct in business class boeken waarschijnlijk (P fare). Naar de meeste bestemmingen in US of zuid amerika wel iig. In jouw specifieke geval verwacht ik echter dat die goedkopere promo fares simpelweg al weg waren toen je bij UA boekte.
United was op het moment van boeken nog 3 maanden voor vlucht. Business moest toen 2500 euro pp retour kosten. Daarom dus alleen op de terugvlucht voor BC gekozen: ongeveer hetzelfde als TAP in totaal kwijt, en terug is nachtvlucht dus slapen is dan fijn
@Borromini : ik ga het zeker bij inchecken proberen, geen ervaring met United. Ooit twee keer op vliegveld upgrade gedaan bij JetAiways AMS YYZ en YYZ AMS. AMS naar YYZ was idioot goedkoop: 250 euro. Terug naar AMS was 500
Sowieso doet United dat best goed qua boeken/manage booking. Na het boeken gelijk een optie om te upgraden. En via manage booking staat er ook gelijk de prijs in beeld voor een upgrade
[ Voor 17% gewijzigd door We Are Borg op 20-03-2022 20:10 ]
Heb je TAP al eens kunnen proberen? Hun spotgoedkope business fares vielen mij ook op (Zag richting Canada voor ~1300 euro retour!) en ze vliegen dan met zo'n nieuwe A321LR. Wat ik ervan begrijp zijn die narrow-body airbus toestellen wél uitgerust met 'echte' business class (lie flat)...zou best wel eens een heel goede optie kunnen zijn.
- We Are Borg

De vluchten zijn nu 3x geannuleerd. Iets waar ik zelf achter kwam en actie op ondernam. Zijn vluchten, totaal andere, zijn 2x verwijderd. Inmiddels zijn we met de vlucht die wel gaat, van 15.40 vertrek ook weer naar 11.00 gegaan. Dat allemaal binnen 3 weken na het boeken.
Ben gaan Googelen en begrijp dat dit bepaald geen uitzondering is
Lekker laat maar in dit geval loont het om te bellen en word je in de regel gratis omgeboekt. Ook als je dan een dag later wil vertrekken. En ook als dat ticket bij handmatig wijzigen een stuk duurder was.DJustin schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 16:32:
Ik kom er niet helemaal uit en aangezien KLM zeer late reacties geeft op vragen, zit ik met het volgende;
Ik zou aankomende 30 maart terug vliegen naar Nederland (vanuit India). Nu is mijn vlucht vertraagd en omgeboekt naar 31 maart (zelfde tijd; 23:55 minuten later) met Air France, nadien KLM en ticket is geboekt via KLM.
Nu wil ik niet een dag later vliegen, omdat mij dat slecht uit komt, nu zit ik te denken om deze vlucht te annuleren en iets anders te gaan boeken.
[...]
Houd dit in dat ik dit ticket kan annuleren en zelf iets anders terug kan boeken?
[ Voor 6% gewijzigd door Sorcerer8472 op 21-03-2022 01:41 ]
Heb afgelopen weekend een vlucht voor 6 personen naar Kreta geboekt voor aankomende zomer. Heb hiervoor kayak gebruikt, maar de tussenhandelaren waar je naar door wordt verwezen zijn soms vrij vaag.
We hadden opeen vlucht geselecteerd, alles ingevuld (naw gegevens ed), krijg je bij het allerlaatste betaalscherm achteloos de melding dat de aanbieder net de afgelopen minuten de prijzen heeft verhoogd en het pakket plots €700 duurder is. Op zaterdagavond, right. Dat hogere bedrag staat ook al direct ingevuld bij je betaalgegevens en de knop 'betalen' trekt alle aandacht naar zich toe.
Dat dit soort praktijken zijn toegestaan vind ik al vrij dubieus, maar er moeten toch eenvoudiger manieren zijn om te boeken? We hebben nu rechtstreeks bij de maatschappij geboekt. Daar zat de prijs grofweg tussen het hoge en lage tarief van de 'tussenpersoon' in.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
- We Are Borg
Zat verhalen van mensen die bij een door de airline gecancelde vlucht 't niet voor mekaar krijgen om hun OTA zonder kosten te laten herboeken, terwijl wij directe boekers de hele zooi daarna compleet om kunnen gooien. Of mensen die vanwege corona hebben moeten cancelen en gewoon nooit hun geld terug zien.
Kijk maar eens naar mijn posts hier wat een drama. Het is precies wat jij zegt: complete vlucht geannuleerd maar even een mailtje NOPE. Ben nu maar elke week aan het inloggen haha.PWM schreef op zondag 20 maart 2022 @ 21:06:
Ik heb nu voor het eerst TAP geboekt. Ik ga met een vriend op pad die een week later komt.
De vluchten zijn nu 3x geannuleerd. Iets waar ik zelf achter kwam en actie op ondernam. Zijn vluchten, totaal andere, zijn 2x verwijderd. Inmiddels zijn we met de vlucht die wel gaat, van 15.40 vertrek ook weer naar 11.00 gegaan. Dat allemaal binnen 3 weken na het boeken.
Ben gaan Googelen en begrijp dat dit bepaald geen uitzondering isIk wacht nog even af, maar zet TAP nog niet bovenaan de lijst
Nederlands nummer; Je krijgt nog steeds een bandje met de gebruikelijke opties en uiteindelijk verbreken ze de verbinding.franssie schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 19:27:
Zijn ze inmiddels al telefonisch bereikbaar bij KLM?
De buitenlandse KLM service lijnen zijn beter bereikbaar, daar wordt wel opgenomen.
[ Voor 27% gewijzigd door ShitHappens op 21-03-2022 15:41 ]
Ja, vorige week naar Curaçao gevlogen met Tui in de Comfort klasse. Stoelen zijn hetzelfde als Economy. Echter meer beenruimte, ben 1,84 en had voldoende beenruimte. Meen dat het 86cm is. Meerprijs varieert tussen 30 en 50 euro. Dat was het mij zeker waardBrilsmurfffje schreef op maandag 21 maart 2022 @ 15:02:
Heeft iemand ervaring met de Comfort klasse van TUI in de Dreamliner?
Heb zelf de afgelopen paar maanden meerdere keren moeten bellen ivm wijzigingen in mijn reisschema en gewijzigde/geannuleerde vluchten e.d. Maar één keer is de verbinding verbroken, en meestal wordt er binnen 5 minuten opgenomen. Het lijkt erop dat ze de wachttijd gewoon kort willen houden en je er anders gewoon uit gooien.Grouchy schreef op maandag 21 maart 2022 @ 15:01:
[...]
Nederlands nummer; Je krijgt nog steeds een bandje met de gebruikelijke opties en uiteindelijk verbreken ze de verbinding.
De buitenlandse KLM service lijnen zijn beter bereikbaar, daar wordt wel opgenomen.
Service via het telefoonnummer is wel echt uitstekend vind ik. Via social media is het daarentegen zeer matig en traag. Heb je in feite niets aan. Soms krijg je na 2 dagen antwoord en dan staan er vragen in naar info die je in het eerdere bericht al stuurde. Antwoord je dan kun je gerust weer een dag of langer wachten. Heb je niks aan zo toch?
Ik ga wel balen als je straks weer dik moet bijbetalen voor een wijzigbare vlucht. Vraag me af of het niet meer loont om dat kostenloos te houden, of iig de kosten laag te houden om het te ontmoedigen. Het prijsverschil van vaak naar een hogere klasse wijzigen en je oude klasse opgeven is al mooi genoeg toch?
[ Voor 13% gewijzigd door Sorcerer8472 op 22-03-2022 02:22 ]
Dat is precies de vlucht die ik ook ga maken, ben zelf 2,03m en Economy bij Lufti en KLM is verder prima, maar TUI is niet helemaal duidelijk op over de seatpitch voor de lange afstandskisten, althans ik mag hopen dat je dan iets meer beenruimte krijgt dan in een 737. Maar ik wilde de gok niet nemen dus toch gezwicht voor de meerprijs voor comfort. En de vakantie nog een dagje verlengt om niet met de 767 te hoeven vliegenjaxel70 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 02:10:
[...]
Ja, vorige week naar Curaçao gevlogen met Tui in de Comfort klasse. Stoelen zijn hetzelfde als Economy. Echter meer beenruimte, ben 1,84 en had voldoende beenruimte. Meen dat het 86cm is. Meerprijs varieert tussen 30 en 50 euro. Dat was het mij zeker waard
Nee deluxe zit er weer boven, als 3e optie op de 787's. Comfort is niets meer dan beetje seat pitch, zowel op de 787 als 737.Xandrios schreef op maandag 21 maart 2022 @ 17:56:
Is dat hetzelfde als deluxe?
https://www.luchtvaartnie...i-fly-pakt-uit-met-deluxe
https://www.tui.nl/vliegtickets/services/zitcomfort/ gezien? Lijkt er dan op dat eco overal gelijk is, maar Comfort op de 787 weer 5cm meer is dan de rest van de vloot. Voor short-haul is t natuurlijk maar een beetje de vraag wat ze geleased kunnen krijgen.Brilsmurfffje schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 09:11:
[...]
Dat is precies de vlucht die ik ook ga maken, ben zelf 2,03m en Economy bij Lufti en KLM is verder prima, maar TUI is niet helemaal duidelijk op over de seatpitch voor de lange afstandskisten, althans ik mag hopen dat je dan iets meer beenruimte krijgt dan in een 737. Maar ik wilde de gok niet nemen dus toch gezwicht voor de meerprijs voor comfort. En de vakantie nog een dagje verlengt om niet met de 767 te hoeven vliegen
Ik heb die van Swiss gehad, het laat zich kwa comfort het beste vergelijken met een A350 echt een waar genot om mee te vliegen, zeker als je normaal veel in een 737 zit.PWM schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 20:23:
Binnenkort naar Milaan en heb de omweg genomen over CDG. Reden: De A220-300 vliegt op die routeDie gaan we eens proberen. Benieuwd naar het comfort, de ramen en het geluid.
Ik heb er een van Delta gehad, mooie cleane inrichting, maar niet bijzonder. Ook niet opmerkelijk stil ofzo (moeilijk te vergelijken sowieso).Brilsmurfffje schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 09:12:
[...]
Ik heb die van Swiss gehad, het laat zich kwa comfort het beste vergelijken met een A350 echt een waar genot om mee te vliegen, zeker als je normaal veel in een 737 zit.
Heb trouwens het idee dat de 787 een stuk stiller is dan de A350. De A330-neo is ook niet heel opvallend stil verder.
Zo moest ik jaren geleden naar München. Twee opties: direct Amsterdam-München, of heen Amsterdam-Zürich-München en terug München-Frankfurt-Amsterdam. De laatste optie was 10 euro duurder.PWM schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 20:23:
Binnenkort naar Milaan en heb de omweg genomen over CDG. Reden: De A220-300 vliegt op die routeDie gaan we eens proberen. Benieuwd naar het comfort, de ramen en het geluid.
Natuurlijk de tweede optie genomen: de AVRO RJ-100 vloog tussen Zürich en München
De verschillen in miles kan ik nog wel snappen, da's net de award chart die de airline hanteert. Maar wat er verder bij komt zou toch ruwweg in dezelfde range moeten zitten?
AMS-DPS in business in oktober '22:
Singapore Airlines: 184.000 miles + 67 euro
Emirates: 195.000 miles + 1131 (!) euro
British Airways (operated by Qatar): 206.000 Avios + 375 euro
Qatar Airways: 160.000 Avios + 375 euro
KLM: 337.500 miles + 418 euro
En een deel valt ook nog wel te verklaren met luchthavenbelastingen voor tussenlandingen/overstappen.Borromini schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:21:
Ik vermoed dat het zoiets simpels is als airline A die bv. wel de brandstoftoeslag met mijlen laat afrekenen en de andere niet. Wat EK aan het uitvreten is... Geen idee.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:
Chrome Extensie
Wikipedia: List of airports by IATA code: A
Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.
Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.
Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2