Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 125 ... 259 Laatste
Acties:

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:27
Ah dat had ik niet goed gelezen/begrepen. Is dus om samen dat laatste stukje te vliegen. Dat is wel enorm ingewikkeld met risico dat je in quarantaine moet als je ergens onderweg positief wordt getest. Waarom haar niet gewoon in NL opwachten en van dat geld een leuke hotelletje boeken?

[ Voor 17% gewijzigd door jongetje op 02-12-2021 10:15 ]

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-10-2025

Goner

What can I do you for ?

RocketKoen schreef op donderdag 2 december 2021 @ 07:09:
[...]
In die 2 vliegtuigen uit ZA die in het nieuws waren testte 10% bij aankomst positief. Ondanks dat je een negatieve test nodig had om te mogen boarden.
Nope.
Die 2 vluchten (26 november) waren al onderweg toen de nieuwe maatregelen werden afgekondigd en test op Kaapstad was toen nog niet nodig. Een vaccinatie bewijs was voldoende. Toen wij een dag later vlogen was de PCR test wel verplicht.

[ Voor 4% gewijzigd door Goner op 02-12-2021 10:20 ]

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

Mooi, geen 100% extra XP's meer na 31 december bij KLM maar wel 50% erbij nu dus.
RocketKoen schreef op donderdag 2 december 2021 @ 07:09:
[...]

In die 2 vliegtuigen uit ZA die in het nieuws waren testte 10% bij aankomst positief. Ondanks dat je een negatieve test nodig had om te mogen boarden.

De crew zit over het algemeen geen 8 uur naast je. Die gaat waarschijnlijk alleen in quarantaine als er een positief test.
Er was geen negatieve test nodig op dat moment nog. Een vaccinatiebewijs was ook voldoende. Nu is dat veranderd en heb je zowel een negatieve PCR-test als negatieve sneltest (<24u) nodig, ongeacht vaccinatiestatus.

Ah, je bent me voor @Goner :p
Ondanks die test dus toch nog meerdere besmette mensen. Ontkomen we niet aan blijkbaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Sorcerer8472 op 02-12-2021 10:22 ]

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• don_jorg
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-10-2025
@jongetje precies wat @El Jefe zegt: ik wil mijn vriendin bij de gate opwachten als ze aankomt en dan samen door de douane gaan. De makkelijkste optie daarvoor is via LHR vliegen.

Heen zou ik wel met Air Europa kunnen vliegen, maar terug 'moet' het met Iberia: ik wil wel graag ook dezelfde vlucht naar Nederland pakken. En tja:ik vertrek om 7:30u, land weer om 22:30: koffers heb ik niet zo hard nodig ;). LHR-MAD is wel in een A330, is ook wel eens leuk om zo'n korte vlucht.

En waar kan ik onderweg positief getest worden? Ik ben volledig gevaccineerd: geen testen nodig voor mij.

[ Voor 10% gewijzigd door don_jorg op 02-12-2021 10:33 ]

• Luuk2015
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-12-2025

Luuk2015

Vires in numeris

jongetje schreef op donderdag 2 december 2021 @ 10:11:
@don_jorg Waarom vlieg je via de UK? Waarom niet een directe vlucht, zo duur is dat toch niet met bijv. Air Europa. Kost op zijn goedkoopst 53euro en voor een business class (die is echt prima in de Boeing 787-9, heb ik ook ingezet, heb je eigen flatbed) ruim 168euro (mag je meteen 3 koffers meenemen).
Je moet bij het boeken van business class wel opletten dat de vlucht wordt uitgevoerd met een 787, de meeste vluchten die ik net zag worden uitgevoerd in de 737.

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

Nu we het toch over business class hebben.
Zijn er bepaalde routes die voordelig te vliegen zijn op business class, wellicht door veel concurrentie?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
hebben we 't nou nog steeds over de douane?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Sorcerer8472 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 10:21:
Ondanks die test dus toch nog meerdere besmette mensen. Ontkomen we niet aan blijkbaar.
Nou ja, volgens de GGD was het "een persoon" ...
(wil trouwens geen gemene conspiracy theory starten, maar wordt de cabin crew inderdaad getest ?? ze liepen allemaal langs de test-straat op Schiphol ...)

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Goner schreef op donderdag 2 december 2021 @ 10:48:
[...]

(wil trouwens geen gemene conspiracy theory starten, maar wordt de cabin crew inderdaad getest ?? ze liepen allemaal langs de test-straat op Schiphol ...)
Crew heeft een eigen testlocatie.

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

Goner schreef op donderdag 2 december 2021 @ 10:48:
[...]

Sowieso worden ze in de regel ook getest als passagiers ook getest moeten zijn. Op sommige trips zoals naar Mexico waar geen testverplichting is, worden ze niet getest trouwens.

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

Luuk2015 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 10:33:
Nu we het toch over business class hebben.
Zijn er bepaalde routes die voordelig te vliegen zijn op business class, wellicht door veel concurrentie?
Ongeveer alle zijn "voordelig" te vliegen nu. Het hangt een beetje af van wat je wil: XP scoren, of business class ervaren? Colombia bij KLM kan voor 1800 euro retour. Vlucht van circa 10 uur met een 787 waar je in WBC veel privacy hebt. De 787 is ook heerlijk stil en de luchtdruk en luchtvochtigheid is er hoger. Ik vind dat erg fijn O+. Voor intercontinentaal is de prijs laag. Economy kost op dezelfde route ongeveer 700 euro retour dus ik vind dat wel opvallend.

Met Google Flights zoeken en lekker met de instellingen sleutelen: bijv. directe vlucht kiezen, tussenbestemming zoals CDG kiezen, SkyTeam of expliciet KLM/AF kiezen.

Wel opvallend: sommige bestemmingen, met name binnen Europa, zijn echt hoog geprijsd terwijl ze helemaal niet zo vol zitten. Dat maakt het relatief voordelig om met miles een ticket te boeken in deze periode, beschikbaarheid op de routes die ik heb gecheckt is zeer hoog, binnen Europa alles tegen het laagste tarief.

[ Voor 25% gewijzigd door Sorcerer8472 op 02-12-2021 11:59 ]

• CyBeR
  • Niet online
Vanochtend gebeld met KLM om m'n vlucht naar Japan te cancellen, alles ok, krijg ik later in m'n mailbox een nieuw e-ticket toegestuurd met een enkele reis, economy, van parijs naar amsterdam in februari. Prijs 1700+ euro (zonder belasting) :?

Ik had dat met AF geboekt en later met KL aangepast meerdere keren. Op een gegeven moment is 'ie van een AF ticket (057) naar KL omgezet (074) en ik neem aan dat dat nodig was om 'm weer naar AF om te katten en te refunden.

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

@CyBeR was dat een losse/andere boeking die randomly (door dezelfde medewerker?) ook veranderd is? Of was het bijv. de leg CDG-AMS die er deel van uitmaakte :?

• CyBeR
  • Niet online
Nope, andere vlucht, andere datum, andere boekingsklasse, zelfde PNR. Ik had zelf niks geboekt in 2022 nog.

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

Ik zat zojuist te kijken voor tickets van KLM naar Dubai.
Hier viel het mij op dat ze vaak in Koeweit, Riyad of Bahrein een tussenstop maken.
Worden er op dat moment gewoon extra passagiers opgepikt? Of zit er een andere reden achter.

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:50

Grouchy

meep meep

Volgens mij wel, zo werkte het vaak wel in het verleden. Ze staan een uurtje ofzo op de grond, er stappen wat pax uit en in, waarschijnlijk ook vracht en dan weer door. Als het niet je eindbestemming is blijf je gewoon aan boord met de stoelriemen los.

[ Voor 16% gewijzigd door Grouchy op 03-12-2021 12:57 ]

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Luuk2015 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:28:
Ik zat zojuist te kijken voor tickets van KLM naar Dubai.
Hier viel het mij op dat ze vaak in Koeweit, Riyad of Bahrein een tussenstop maken.
Worden er op dat moment gewoon extra passagiers opgepikt? Of zit er een andere reden achter.
Vaak worden deze vluchten uitgevoerd omdat er niet genoeg vraag is voor twee directe vluchten.
Dus vanuit AMS vertrekt een vliegtuig met 50/50 (of welke verhouding dan ook) passagiers voor bestemming Koeweit en Dubai.
Op bestemming Koeweit gaat het gedeelte van de passagiers voor deze bestemming eruit en komt er weer een deel bij die naar Amsterdam wil. Het vliegtuig vliegt door naar Dubai, daar gaat het gedeelte voor Dubai eruit en weer komt er een deel bij die ook naar Amsterdam wil. Uiteindelijk vliegt het vliegtuig terug naar Amsterdam mensen die zowel in Koeweit als in Dubai zijn ingestapt.

Passagiers voor AMS-Dubai vliegen dus via Koeweit en passagiers in Koeweit die naar Amsterdam willen vliegen via Dubai.

Heel soms heeft een maatschappij rechten om passagiers op te pikken en af te leveren op bestemmingen die niet in hun thuisland/basis zijn. Dus soms kan het zijn dat er ook passagiers in Koeweit opgepikt mogen worden voor bestemming Dubai, maar dat is vaak niet het geval (dat geldt ook voor vracht).

• CyBeR
  • Niet online
Fly-guy schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:08:
[...]
Heel soms heeft een maatschappij rechten om passagiers op te pikken en af te leveren op bestemmingen die niet in hun thuisland/basis zijn. Dus soms kan het zijn dat er ook passagiers in Koeweit opgepikt mogen worden voor bestemming Dubai, maar dat is vaak niet het geval (dat geldt ook voor vracht).
Voor KLM geldt dat voor AMS-SIN-DPS en v.v.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:04

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

CyBeR schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:10:
[...]
Voor KLM geldt dat voor AMS-SIN-DPS en v.v.
En Singapore Air had het voor Amsterdam-New York en v.v. (in de tijd dat ze nog via Amsterdam van Singapore naar New York vlogen).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 31-12-2025
Fly-guy schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:08:
[...]
Relatief geinig voorbeeldje van deze is Singapore Airlines die met dit recht tickets aanbiedt voor Kopenhagen <> Rome (SQ351/SQ352), leuk zo'n kort hopje met een A350 :+

• CyBeR
  • Niet online
Freee!! schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:20:
[...]

En Singapore Air had het voor Amsterdam-New York en v.v. (in de tijd dat ze nog via Amsterdam van Singapore naar New York vlogen).
Afaik deden (doen?) ze dat via Frankfurt, niet Amsterdam?

• Freee!!

Freee!!

CyBeR schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 16:42:
[...]
Is al meer dan 20 jaar geleden, maar ze deden het via Amsterdam, was indertijd een interessante optie (uitstekende concurrentie voor KLM).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• onigiri
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
CyBeR schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 16:42:
[...]

Oorspronkelijk via Amsterdam, later en nog steeds via Frankfurt.

• CyBeR
  • Niet online
Oh zo lang geleden al. De laatste keer dat ik met SQ vloog was in 1996 en toen was ik 12 dus lette ik daar niet zo hard op.

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 27-12-2025

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik heb wellicht een interessante uitzoeklus. Ik ga voor mijn werk naar SXSW in Austin in maart. Heenreis op 10 maart, terugreis op 15 maart. Mijn werkgever vergoedt enkel economy class en dat is voor de heenweg op zich nog wel te overleven maar de nachtvlucht terug zie ik echt totaal niet zitten in economy. De meerprijs van business volledig zelf ophoesten (wat ik kan vinden is ~4000 retour :X) ga ik niet doen.

Nu heb ik 220.000 amex punten achter de hand die kunnen worden omgezet naar FB punten, of BA Avios. Wat zou ik daar mee kunnen? Wat ik zo snel kan vinden via BA is 125k Avios en 760 euro tax (:X) voor volledig business class retour maar dan wel met vertrek op 9-3. Op 10-3 is alleen premium economy beschikbaar.

Ik hoef dus niet persé op Austin te vliegen, een aansluitende domestic flight die ik los boek is best een acceptabele optie, juist omdat door SXSW de opties naar Austin nogal beperkt en prijzig zijn. Iemand een goeie alternatieve suggestie?

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je kan ook op business kijken op de retourvlucht alleen?

Taksen zijn vaak heftig, daar zit denk ik ook de brandstoftoeslag in. Da's geen echte taks, dat gaat recht in de zakken van de airline. Als je met Avios zelf business kan boeken (en je werkgever betaalt je terug wat eco zou kosten) zou ik dat zo doen.

Geen idee wat er qua zaken in Austin te doen is, maar ik weet dat Houston voor de pandemie ook vaak vlot voorbij de 3k en soms richting de 5k of daar voorbij ging. Dus 4k is op zich geen ongewone prijs, zeker als het een populaire zakelijke bestemming is en er relatief weinig concurrentie is.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Met United is business:

Wed, Mar 09, 2022 AMS - AUS 10:20 am - 5:29 pm
Tue, Mar 15, 2022 AUS - AMS 2:15 pm - 8:35 am
Fare
$2,246.60
Taxes and fees
$121.87
Total
$2,368.47

Omgerekend in EUR is dat ongeveer 2100,-
Rechtstreeks 9-15MARCH naar IAH is $2,373 dat laatste stuk met een huurauto is ongeveer net zo snel.

[ Voor 5% gewijzigd door Grouchy op 04-12-2021 21:26 ]

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Grouchy schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 21:25:
Met United is business:

Wed, Mar 09, 2022 AMS - AUS 10:20 am - 5:29 pm
Tue, Mar 15, 2022 AUS - AMS 2:15 pm - 8:35 am
Fare
$2,246.60
Taxes and fees
$121.87
Total
$2,368.47

Omgerekend in EUR is dat ongeveer 2100,-
Rechtstreeks 9-15MARCH naar IAH is $2,373 dat laatste stuk met een huurauto is ongeveer net zo snel.
Grappig genoeg is dit ticket 500 euro duurder als je via de Nederlandse United site boekt. Ik kan bij United ook kiezen voor een Premium Economy-ticket waarbij ik dan voor de terugweg business kies. Die kost $1800 (€1600), dat is wel acceptabel.
Een paar honderd euro zelf bijbetalen vind ik niet zo’n probleem, als het meer wordt zet ik liever m’n miles in - maar dat heeft dan weer niet zoveel zin als ik 750 euro aan taxes kwijt ben.

Naar Houston is ook nog wel een interessante optie inderdaad…ik zal eens puzzelen.

Via Asia Miles had ik nog een optie gevonden met aanzienlijk minder taxes (en de BA A350-1000 met Club Suite) maar die is dan weer 150.000 miles.

[ Voor 19% gewijzigd door Daniel op 05-12-2021 09:00 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als je een Amerikaanse CC hebt dan kan je ook in dollars dat ticket boeken. Maar met een Europese CC bv. gaat dat helaas niet werken. Dat zijn echt lokale prijzen voor de Amerikaanse markt.

Je kan altijd wel een gokje wagen natuurlijk :). Ik weet dat het vorig jaar alleen met CC uit de VS werkte. Veel maatschappijen die zo hun markt segmenteren.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Daniel schreef op zondag 5 december 2021 @ 08:47:
[...]

Grappig genoeg is dit ticket 500 euro duurder als je via de Nederlandse United site boekt.
Ooh? Met google flights en dan een wat willekeurige vlucht
-> Boekingsopties; booken bij United krijg ik een prijs van ongeveer 2100EUR:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vo_lQImwLg44Do4bnN3qE_uodqs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fw8CnfcHB0BC0xFpu7VvyMK2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Grouchy op 05-12-2021 10:36 ]

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Grouchy schreef op zondag 5 december 2021 @ 10:35:
[...]

Ooh? Met google flights en dan een wat willekeurige vlucht
-> Boekingsopties; booken bij United krijg ik een prijs van ongeveer 2100EUR:[Afbeelding]
Ja die krijg ik nu ook. Geen idee waarom eerder niet. Heenweg premium economy en terug business is €1584. Goedkoopste volledig business optie is ongeveer €2000 met een via Lufthansa geboekt ticket voor dezelfde United vlucht. Vertrekken op de 9e ipv de 10e scheelt ook wel aanzienlijk.

Met Avios kom ik dan met heenweg premium economy en terug business op 122k punten en nog eens bijna 600 euro tax. Plus de knakerige oude Club World. 150k amex punten offeren om 1000 euro te besparen is geen hele aantrekkelijke deal. Met Asia Miles kan ik niet vanaf Amsterdam boeken, alleen vanaf Londen. Dat is ook onhandig. Flying Blue wil bijna een half miljoen miles hebben voor dit ticket :X Denk dat ik maar gewoon ga betalen en de punten bewaar voor iets anders :)

--
OK geboekt. Uiteindelijk 2085 euro voor heen en terug business in de United 777 via Houston, dus lange vlucht en dan een short hop naar Austin. Via Chicago was iets voordeliger nog maar ik had niet zo'n zin om bijna drie uur door te brengen in een Embraer 175. Die Polaris-seat schijnt nog wel aardig fatsoenlijk te zijn, ben benieuwd.

[ Voor 35% gewijzigd door Daniel op 07-12-2021 12:58 ]

• Saus
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Voor de mensen die 'Ita Matrix' nog kennen (wat opgegaan is in Google Flights): Een groepje Google medewerkers heeft met hun 20%'s regel tijd erin gestoken om het oude product (waar je veel meer custom flags kon opgeven bij het zoeken) volledig up to date te brengen. De nieuwe URL is hier te vinden voor wie vluchten moet/wil puzzelen:

https://partnerdash.google.com/apps/matrix/search

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

Bij het boeken van een ticket (economy) bij KLM bieden ze de mogelijkheid aan om lounge toegang te kopen.
Nu krijg je bij het boeken van business class altijd al standaard lounge toegang, maar is dit ook dezelfde lounge?

• CyBeR
  • Niet online
Yep.

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

De laatste paar keren dat ik op Schiphol was viel het mij op dat de KLM schengen lounge bijna elke keer prop en prop vol zat met mensen. Is het niet bijzonder dat iemand die vele malen meer betaald voor een business class ticket in dezelfde lounge zit met mensen die gewoon een los kaartje kunnen kopen? Zou zonde zijn als je business class vliegt en de lounge hierdoor vol is.

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Dacht dat als de lounge vol zit de mensen die binnen komen via entree te kopen de eerste zijn die niet langer die optie krijgen aangeboden. Plus wat kost entree tegenwoordig voor KLM-economy pax zonder ST E+ status, 50EUR ofzo? Da's nou niet echt el cheapo enkel voor lounge access.
Echt druk is het momenteel ook niet op Schiphol. Laatste twee vluchten eerder deze week van mij hadden een load factor van ik schat 40 en 30%.

Wil je wat meer rust dan is er altijd nog First class (maar niet echt op Schiphol), Schiphol VIP service of Privium Plus.

• CyBeR
  • Niet online
Luuk2015 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:09:
De laatste paar keren dat ik op Schiphol was viel het mij op dat de KLM schengen lounge bijna elke keer prop en prop vol zat met mensen. Is het niet bijzonder dat iemand die vele malen meer betaald voor een business class ticket in dezelfde lounge zit met mensen die gewoon een los kaartje kunnen kopen? Zou zonde zijn als je business class vliegt en de lounge hierdoor vol is.
Ik zou d'r niet van uitgaan dat de lounge vol zit met klanten die toegang gekocht hebben; zo ver ik weet is dat een vrij weinig gebruikte optie. Het zijn met name elites en business class klanten.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 08-12-2021 13:51 ]

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Luuk2015 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:09:
Ik gok dat er nu meer mensen business vliegen dan voorheen omdat, A de tickets spot goedkoop zijn nu en B je daar net wat meer ruimte om je heen hebt en dus iets veiliger bent voor Covid.

Los daarvan kunnen dat ook redenen zijn dat mensen vaker de lounge opzoeken omdat ze denken dat daar minder mensen zijn. Terwijl die mensen voorheen gewoon in de luchthaven rondhingen.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:44

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Grouchy schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:49:
Dacht dat als de lounge vol zit de mensen die binnen komen via entree te kopen de eerste zijn die niet langer die optie krijgen aangeboden.
Daar heb je weinig aan als je met een business ticket aan komt lopen en de lounge zit al vol.

Ik heb het één keer meegemaakt, een overvolle lounge. Berlin Tegel en er vertrokken een B747 en A340 kort na elkaar, het was staan in de lounge. De Senator lounge puilde blijkbaar ook al uit.

Signatures zijn voor boomers.

• CyBeR
  • Niet online
Nou moet je d'r wel bijzeggen dat Tegel ook niet echt ruimte had voor meer dan wat er was, en dat dat hele vliegveld daar wellicht niet gebouwd was op de passnger load van een 747, laat staan tegelijk met een A340. Ik stel me voor dat de rest van de relevante delen van de terminal ook vol zaten.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:44

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Daar heb je gelijk in. Tegel was toen ook al in zijn laatste dagen als vliegveld. Ik denk dat ik het op London City ook wel eens zo vol heb zien zitten, maar daar kan de lounge niet vol zijn, want die is er niet :D (op dat hokje voor de BA1 na dan).
Van de andere kant was het geen kleine lounge.

Signatures zijn voor boomers.

• Leetness
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-12-2025
De grootste factor die jullie allemaal lijken te vergeten is dat de (meeste) luchtvaartmaatschappijen de kwalificatie-eisen van de reward programma's ontzettend hebben verlaagd. KLM heeft de dubbele XP promo, waardoor iemand die normaal amper silver was (90XP), nu opeens Gold (180XP) is, en daar direct lounge toegang bij krijgt.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-12-2025
Leetness schreef op woensdag 8 december 2021 @ 21:07:
De grootste factor die jullie allemaal lijken te vergeten is dat de (meeste) luchtvaartmaatschappijen de kwalificatie-eisen van de reward programma's ontzettend hebben verlaagd. KLM heeft de dubbele XP promo, waardoor iemand die normaal amper silver was (90XP), nu opeens Gold (180XP) is, en daar direct lounge toegang bij krijgt.
Daar staat dan wel tegenover dat er een hoop minder zakelijk gereisd wordt. En van vakantie binnen de EU haal je ook niet genoeg XP.

TheS4ndm4n#1919

• CyBeR
  • Niet online
Leetness schreef op woensdag 8 december 2021 @ 21:07:
Als je normaal net geen silver was dan heb je met 180XP ook geen gold hoor, je moet daar dan 280 voor halen namelijk vanaf explorer.

• Leetness
CyBeR schreef op woensdag 8 december 2021 @ 22:17:
[...]
Als je normaal net geen silver was dan heb je met 180XP ook geen gold hoor, je moet daar dan 280 voor halen namelijk vanaf explorer.
Silver leden die 90XP halen en niet zouden herkwalificeren, worden nu opeens Gold.

Het exacte rekensommetje daargelaten, dubbele XP betekent simpelweg dat veel meer mensen makkelijker status halen en toegang krijgen tot de lounge. En dus kan het drukker zijn ;)

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik denk dat lagere eisen én statusverlenging voor loyaltyprogramma's zeker meewerken aan de drukte. Sinds lente 2020 heeft iedereen bij Flying Blue z'n status gehouden, ook al heb je helemaal niet gevlogen. De aanwas is echter gewoon doorgegaan, zeker nu met dubbele XP.
Ik vermoed (niet gebaseerd op enige data) dat meer dan de helft van de mensen in de lounge daar zit door elite-status en niet door business class tickets. Zeker binnen Europa staat vrijwel geen bedrijf dat nog toe tenzij C-level, en als je Gold/Platinum bent heb je toch al dezelfde Skypriority-voordelen.
Het percentage betalers voor de lounge zal misschien een paar procent zijn. Als je bereid bent te betalen voor een lounge zal je eerder een Priority Pass of iets dergelijks aanschaffen want daar heb je wereldwijd wat aan.

• CyBeR
  • Niet online
Daniel schreef op donderdag 9 december 2021 @ 12:03:
Zeker binnen Europa staat vrijwel geen bedrijf dat nog toe tenzij C-level
Ik vermoed (ook niet gesteund door data) dat het grootste deel van de intra-EU J pax daar zit vanwege een long-haul aansluitende vlucht.

Ik heb zelf de laatste tijd wat business geboekt vanwege de dubbele XP maar normaal gesproken binnen EU doe ik dat niet en vlieg ik dat dus alleen als 't aansluit op een long haul vlucht.

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

Maasluip schreef op woensdag 8 december 2021 @ 16:26:
Daar heb je gelijk in. Tegel was toen ook al in zijn laatste dagen als vliegveld. Ik denk dat ik het op London City ook wel eens zo vol heb zien zitten, maar daar kan de lounge niet vol zijn, want die is er niet :D (op dat hokje voor de BA1 na dan).
Van de andere kant was het geen kleine lounge.
Het nieuwe vliegveld BER heeft trouwens (nog?) helemaal geen SkyTeam lounge 8)7
Wel een fijn vliegveld verder. Helaas wel van die ouderwetse röntgenapparatuur waarbij je alsnog alles uit je tas moet halen, ondanks dat het een nieuw vliegveld is.

Lounges zijn inderdaad vrij druk, ben ook wel benieuwd hoe lang dat nog zo blijft. Veel in de Schengen-lounge lijken trouwens inderdaad mensen te zijn die intercontinentaal hebben gevlogen en daarna binnen Schengen verder vliegen. Iets met accenten (+ aannames :p).

De 50% extra XP tot juli volgend jaar zijn trouwens wel handig om nog snel in status te stijgen :)

• Freee!!

Freee!!

Sorcerer8472 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 17:48:
[...]
Het nieuwe vliegveld BER heeft trouwens (nog?) helemaal geen SkyTeam lounge 8)7
Wel een fijn vliegveld verder. Helaas wel van die ouderwetse röntgenapparatuur waarbij je alsnog alles uit je tas moet halen, ondanks dat het een nieuw vliegveld is.
Die dingen zijn dan ook al 20 jaar geleden geplaatst.

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

Freee!! schreef op donderdag 9 december 2021 @ 18:02:
[...]

Die dingen zijn dan ook al 20 jaar geleden geplaatst.
Ik was idd enigszins vergeten dat het "nieuwe vliegveld" niet zo nieuw meer is :+

Trouwens voor een ieder die de Europa-lounge te druk vindt: je kunt gewoon met je ticket non-Schengen in en dan naar lounge 52 (ipv 25), die accepteren je boarding pass ook gewoon. Moet je alleen daarna voor je vlucht nog een keer door de paspoortcontrole.

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

Ik zag op de website dat de prijs voor een los lounge bezoek voor de non-schengen KLM lounge duurder is t.o.v de schengen lounge. Zelf ben ik nog niet in de non-schengen lounge geweest, maar heeft iemand een idee waarom deze duurder is? Heeft de non-schengen lounge wellicht meer services?

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
Niet dat ik weet. Beide hebben warme snacks, beide hebben showers. De non-schengen lounge is wellicht wat groter en iets 'luxer' (qua design althans) maar qua aanbod is het redelijk om het even imho.

Wellicht heeft het te maken met het feit dat overstappers vaak van of naar een intercontinentale vlucht gaan, en zodoende iets gemakkelijker een hoger bedrag neertellen om 'comfortabel' de overstap door te maken.

Alles tussen quotes want zo comfortabel is het allemaal niet in lounge #25 of #52. Stond onlangs voor een dichte deur bij #25, die gaat tegenwoordig pas om 6:00 open - niet handig als de eerste AF vlucht al om 6:45 vertrekt. Verder vaak overvol, en het aanbod qua warme maaltijd is niet al te best. Bij aankomst op schiphol tijdens lunch/dinnertijd loop ik liever bij de AH op plaza binnen voor wat Sushi-to-go dan in de lounge in de rij wachten voor een bordje met magnetron-rijst en Uncle Ben saus. Waarbij je vaak niet eens een zitplek kunt vinden.

De beste lounge op AMS is de VIP lounge (Krijg je samen met de VIP service, maar kost $$$$). Dan waarschijnlijk Privium (Los te koop, of via Amex), dan Star Alliance Gold lounge (Mogelijk nog steeds gesloten?) en dan KLM. Als laatste de Aspire lounges.

Hierboven werd priority pass even benoemd - en het is zo dat die breder inzetbaar zijn. Maar de PP lounges zijn vaak niet de beste. Op de meeste luchthavens is de lounge van de home-airline beter dan het PP aanbod. Maar PP is wel goedkoop (200 euro via Mastercard black!).

[ Voor 21% gewijzigd door Xandrios op 11-12-2021 23:22 ]

• bvk
  • Laatst online: 02:06

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Xandrios schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 23:16:

Alles tussen quotes want zo comfortabel is het allemaal niet in lounge #25 of #52. Stond onlangs voor een dichte deur bij #25, die gaat tegenwoordig pas om 6:00 open - niet handig als de eerste AF vlucht al om 6:45 vertrekt. Verder vaak overvol, en het aanbod qua warme maaltijd is niet al te best. Bij aankomst op schiphol tijdens lunch/dinnertijd loop ik liever bij de AH op plaza binnen voor wat Sushi-to-go dan in de lounge in de rij wachten voor een bordje met magnetron-rijst en Uncle Ben saus. Waarbij je vaak niet eens een zitplek kunt vinden.
Ik mis hier even de optie om bijvoorbeeld bij Amsterdam Bread Company te gaan zitten. Die zijn 24/7 open en hebben IMHO prima verse sandwiches en dergelijke. Te duur of niet comfortabel genoeg?

Specs

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

Xandrios schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 23:16:

De beste lounge op AMS is de VIP lounge (Krijg je samen met de VIP service, maar kost $$$$). Dan waarschijnlijk Privium (Los te koop, of via Amex), dan Star Alliance Gold lounge (Mogelijk nog steeds gesloten?) en dan KLM. Als laatste de Aspire lounges.
Ben je hier ook wel eens binnen geweest dan, bij de VIP lounge? Op een filmpje dat ik ooit zag leek het meer alsof je je eigen kamertje krijgt. Handig als je paparazzi moet vermijden als je bijvoorbeeld bekend bent :+
Luuk2015 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 22:21:
Ik zag op de website dat de prijs voor een los lounge bezoek voor de non-schengen KLM lounge duurder is t.o.v de schengen lounge. Zelf ben ik nog niet in de non-schengen lounge geweest, maar heeft iemand een idee waarom deze duurder is? Heeft de non-schengen lounge wellicht meer services?
Ik zou er niet snel voor betalen. Maar als je een business class ticket hebt of Elite Plus bent bij SkyTeam dan mag je beide lounges binnen in ieder geval :)

Intussen gaan de perikelen bij KLM door: ik krijg op hun telefoonlijn gewoon een bezettoon nu. Na een geannuleerde vlucht recent heb ik geen EMD-code en geen voucher ontvangen, het geld is ook niet teruggestort. Dus benieuwd hoe dit zal gaan verlopen.

Heel leuk ook telkens dat bandje "wist u dat u uw shit online kunt regelen?" ... terwijl ik juist veel vluchten daar niet lijk te kunnen wijzigen.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op maandag 13 december 2021 @ 15:01:
Heel leuk ook telkens dat bandje "wist u dat u uw shit online kunt regelen?" ... terwijl ik juist veel vluchten daar niet lijk te kunnen wijzigen.
Heel hinderlijk, was in september ook al zo, ik kon online een vlucht wijzigen bij de KLM (en was binnen 5 minuten klaar). Vriend van mij kon dat niet is FB silver een heeft letterlijk 45 minuten aan de lijn gehangen om inderdaad de hele tijd te horen dat je de vlucht ook online kan wijzigen.

• CyBeR
  • Niet online
[...]

"Onze agents maken gebruik van dezelfde tools" ja echt niet.

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
(jarig!)
[...]

Ben je hier ook wel eens binnen geweest dan, bij de VIP lounge? Op een filmpje dat ik ooit zag leek het meer alsof je je eigen kamertje krijgt. Handig als je paparazzi moet vermijden als je bijvoorbeeld bekend bent :+
Ik vrijwel altijd als ik met vrouw en kind vlieg. Heerlijk rustig, shuttle auto naar het vliegtuig, perfect geregeld!

The best is yet to come

• RocketKoen
CyBeR schreef op maandag 13 december 2021 @ 17:15:
[...]

"Onze agents maken gebruik van dezelfde tools" ja echt niet.
Zou leuk zijn als iedereen gewoon via de website in Amadeus, Sabre en Travelport kon.

TheS4ndm4n#1919

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Zelfs dan kan je wijzigingen nog niet altijd volautomatisch afhandelen. Maar idd.

Ik heb deze voormiddag meer dan 2u in wacht gehangen bij AF/KL, deze namiddag opnieuw geprobeerd en toen lukte het wel.

• Hmmbob
  • Laatst online: 18:29
Dean Martin schreef op maandag 13 december 2021 @ 17:18:
[...]

Ik vrijwel altijd als ik met vrouw en kind vlieg. Heerlijk rustig, shuttle auto naar het vliegtuig, perfect geregeld!
Kost'da? ongeveer, plus of min een gehaktbal?

Sometimes you need to plan for coincidence

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Hmmbob schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 08:31:
[...]

Staat op de website, 350 euro of iets dergelijks. Maar bij bepaalde credit cards zit dat inclusief, al is het tegenwoordig gelimiteerd tot 2 gratis bezoeken per jaar. Kan oude informatie zijn want vlieg niet zo vaak commercieel meer ivm COVID :(:)

[ Voor 11% gewijzigd door Stewie! op 14-12-2021 08:59 ]

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

Stewie! schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 08:58:
[...]

Staat op de website, 350 euro of iets dergelijks. Maar bij bepaalde credit cards zit dat inclusief, al is het tegenwoordig gelimiteerd tot 2 gratis bezoeken per jaar. Kan oude informatie zijn want vlieg niet zo vaak commercieel meer ivm COVID :(:)
Heb je het hier niet over priority pass of privium?
De VIP service kost namelijk voor de eerste reiziger 471 euro, elke volgende reiziger 211 euro.
Bron: https://www.schiphol.nl/nl/pagina/vip-service-tarieven/

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
(jarig!)
Hmmbob schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 08:31:
[...]

Met 2 volwassen en een kind, inclusief valet, en vliegtuig drop-off zit je zo rond de €1000,- .

Edit: Zie nu pas bovenstaande.

Het is een boel geld, maar ik vind het wel prettig. Je hoeft nergens te wachten, je hebt nergens drukte. Met een klein kind vind ik het echt top. Moet wel zeggen dat ons kind echt nooit heeft gehuild of getierd o.i.d. Als je een jengelend kind meeneemt zit je wellicht wat minder op je gemak (al zit je bijna volledig afgezonderd).

Of ik het ook nog doe als ze wat ouder is weet ik niet.

[ Voor 44% gewijzigd door Dean Martin op 14-12-2021 09:14 ]

The best is yet to come

• Hmmbob
Nja, als je het budget ervoor over hebt kan ik me voorstellen dat het vet relaxed is inderdaad. Dat is dan onderdeel van je reiskosten :)

[ Voor 18% gewijzigd door Hmmbob op 14-12-2021 09:23 ]

• Stefmeister8
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Ik vlieg aanstaande zondag met KLM naar Mexico in een 787-9. Ik wil tactisch een stoel kiezen om zo snel mogelijk het vliegtuig uit te zijn, maar ik snap de plattegrond niet helemaal. Op de plattegrond van de stoelen staat de exit tussen rijen 25 en 30, maar dat zou betekenen dat de Economy Comfort bijvoorbeeld niet als (1 van) de eersten uit het vliegtuig zijn?

Iemand ervaring met dit vliegtuig in combinatie met de exits?

• jongetje
  • Laatst online: 23:27
@Stefmeister8 Maakt die tien minuten echt zoveel uit op zo'n lange reis? En anders met je handbagage door de hal rennen langs iedereen

• Stefmeister8
  • Niet online
jongetje schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:02:
@Stefmeister8 Maakt die tien minuten echt zoveel uit op zo'n lange reis? En anders met je handbagage door de hal rennen langs iedereen
Ik weet niet of je wel eens naar Mexico-Stad ben gevlogen, maar dat kan je daar makkelijk een uur schelen bij de douane. (laatste keer 2 uur staan wachten daar)

Zeker aangezien je in een gang moet staan zonder ventilatie waar het plafond 2 meter hoog is.. ik sta daar liever zo kort mogelijk. Daar is weinig te rennen.

Normaal gesproken ben ik het met je eens hoor. Ik ben zo'n persoon die rustig wacht totdat iedereen weg is voordat ik opsta.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Gebruiken ze die deuren effectief? Want zo'n deur net bij de vleugels is meestal alleen een nooduitgang. Geen idee hoe het er in MEX aan toegaat. In normale omstandigheden lijkt me dat ze eerder de deuren aan rij 10 zullen gebruiken om te ontschepen (zowel eco als business ineens).

Maak je geen illusies over Economy Comfort, je koopt daar alleen meer beenruimte. Veel meer dan dat is het echt niet (zelfs geen betere maaltijd e.d.).

• CyBeR
  • Niet online
Stefmeister8 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:55:
Ik vlieg aanstaande zondag met KLM naar Mexico in een 787-9. Ik wil tactisch een stoel kiezen om zo snel mogelijk het vliegtuig uit te zijn, maar ik snap de plattegrond niet helemaal. Op de plattegrond van de stoelen staat de exit tussen rijen 25 en 30, maar dat zou betekenen dat de Economy Comfort bijvoorbeeld niet als (1 van) de eersten uit het vliegtuig zijn?

Dat zijn nooduitgangen. De exits die aan de slurf gebruikt worden zijn de 1e twee, vlak voor rij 1 en vlak voor rij 10. Of ze beide gebruikt worden en of de 1e of de 2e gebruikt wordt is afhankelijk van waar je bent en wat het vliegveld aan infra heeft bij de gate waar je staat.

Als je economy vliegt is rij 10 dus je beste keuze, gevolgd door 11, etc.

• Stefmeister8
  • Niet online
CyBeR schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:02:
[...]

Dat zijn nooduitgangen. De exits die aan de slurf gebruikt worden zijn de 1e twee, vlak voor rij 1 en vlak voor rij 10. Of ze beide gebruikt worden en of de 1e of de 2e gebruikt wordt is afhankelijk van waar je bent en wat het vliegveld aan infra heeft bij de gate waar je staat.

Als je economy vliegt is rij 10 dus je beste keuze, gevolgd door 11, etc.
Thanks! Zeer gewaardeerd. :)

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Vandaag en gelukje met KLM. Eerlijk is eerlijk, niet de meest comfortabele stoel, maar zou hem zo weer nemen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3cXm7XMYlT8pP7MDH9q1VCgNnU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kJBEc6epCOnzHDp2ZDOGcNGJ.jpg?f=fotoalbum_large

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Luuk2015 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:03:
[...]

Heb je het hier niet over priority pass of privium?
De VIP service kost namelijk voor de eerste reiziger 471 euro, elke volgende reiziger 211 euro.
Bron: https://www.schiphol.nl/nl/pagina/vip-service-tarieven/
ik doelde specifiek op de VIP service op Schiphol.
Dan is het flink duurder geworden. Bij American Express Centurion zat het vroeger standaard bij de kaart. Momenteel nog maar twee keer gratis per jaar. Ben er tientallen keren geweest en het was altijd een grote aanrader! Mooie plek om als je met collega’s op pad gaat de trip eens goed te beginnen. En het blijft speciaal om tussen de vliegtuigen te rijden. En natuurlijk dat de paspoort controle bij jou plaatsvind terwijl je nog een lekker drankje drinkt vanuit je luie stoel, in plaats van in de rij te staan.

code:
1
2
3
4
5
VIP CENTRE x CENTURION Logo
Schiphol Airport’s VIP Centre.
2 complimentary visits per year and always 
complementary access for a second person
 at Schiphol Airport’s VIP Centre.

Privium is ook gratis bij die credit card. Door het succes van Privium kon ik destijds nog met Global Entry meedoen. Voor USA reizen ook een enorme aanrader. Eenmaal in het programma kan je blijven verlengen. Maar ze accepteren al jaren geen nieuwe Nederlandse deelnemers meer.

[ Voor 11% gewijzigd door Stewie! op 15-12-2021 00:29 ]

• eMiz0r
  • Registratie: Februari 2002
Stewie! schreef op woensdag 15 december 2021 @ 00:22:
[...]
ik doelde specifiek op de VIP service op Schiphol.
Dan is het flink duurder geworden. Bij American Express Centurion zat het vroeger standaard bij de kaart. Momenteel nog maar twee keer gratis per jaar. Ben er tientallen keren geweest en het was altijd een grote aanrader! Mooie plek om als je met collega’s op pad gaat de trip eens goed te beginnen. En het blijft speciaal om tussen de vliegtuigen te rijden. En natuurlijk dat de paspoort controle bij jou plaatsvind terwijl je nog een lekker drankje drinkt vanuit je luie stoel, in plaats van in de rij te staan.

code:
1
2
3
4
5
VIP CENTRE x CENTURION Logo
Schiphol Airport’s VIP Centre.
2 complimentary visits per year and always 
complementary access for a second person
 at Schiphol Airport’s VIP Centre.

Privium is ook gratis bij die credit card. Door het succes van Privium kon ik destijds nog met Global Entry meedoen. Voor USA reizen ook een enorme aanrader. Eenmaal in het programma kan je blijven verlengen. Maar ze accepteren al jaren geen nieuwe Nederlandse deelnemers meer.
Centurion is inderdaad gemaximaliseerd tot 2x per jaar :( Bij binnenkomst in de lounge (aparte ingang links van terminal 3) drop je je bagage bij de ene balie die ze daar hebben. Daarna ga je naar boven en wordt je in een afgezonderde ruimte gezet waar je eten/maaltijden en drinken a la carte kan bestellen. Je zit dus ook helemaal private daar.

Douane komt even langs om je paspoort te checken en de gastheer of dame checked voor je in. Als de vlucht klaar is voor vertrek wordt je vanzelf opgehaald en stap je de auto in die je naar het vliegtuig brengt. Via de trap omhoog ga je aan boord.

Als je het kan betalen en behoefte hebt aan stressvrij vliegen is het een absolute aanrader.

• Wally2002
  • Laatst online: 22:15
eMiz0r schreef op woensdag 15 december 2021 @ 01:08:
[...]

Douane komt even langs om je paspoort te checken
Veelgemaakte fout, douane is niet geïnteresseerd in personen maar is er voor goederen. Paspoortcontrole wordt door marechaussee (KMAR) gedaan.

• eMiz0r
  • Registratie: Februari 2002
Wally2002 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 03:55:
[...]

Veelgemaakte fout, douane is niet geïnteresseerd in personen maar is er voor goederen. Paspoortcontrole wordt door marechaussee (KMAR) gedaan.
Haha ohja oeps 🙈 Is ook zo! Goed dat je me even corrigeert, is inderdaad een andere tak van sport. KMAR loopt dus ook binnen, niet de douane :)

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09-2025
Iemand wel eens gehad dat bij incheken van een business ticket alleen maar economy stoelen kan kiezen? Ouders vliegen morgen en zitten helemaal in de stres :P

edit: trieste boel bij de KLM, business vol dus gebumpt naar economy. Nu op nieuwe vlucht met overstap ipv direct.

[ Voor 27% gewijzigd door Megamind op 15-12-2021 17:15 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Da's zuur. Waarschijnlijk eruitgegooid voor een frequent flyer met status. Of ze hebben vluchten moeten schrappen en nu toestellen met kleinere businesscabines.

[ Voor 36% gewijzigd door Borromini op 15-12-2021 19:12 ]

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Megamind schreef op woensdag 15 december 2021 @ 16:23:
Iemand wel eens gehad dat bij incheken van een business ticket alleen maar economy stoelen kan kiezen? Ouders vliegen morgen en zitten helemaal in de stres :P

edit: trieste boel bij de KLM, business vol dus gebumpt naar economy. Nu op nieuwe vlucht met overstap ipv direct.
Wel met compensatie mag ik hopen?

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Iemand onlangs KLM WBC gevlogen en toevallig nog een beetje scherp wat het menu is? Ik vlieg binnenkort naar Johannesburg en vroeg me af of ik het beste een vegetarisch menu van tevoren kan boeken of er voldoende op de a la carte staat. Er staat me iets bij dat er bij iedere gang altijd een vega keuze bij zit tegenwoordig?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Evianon
  • Registratie: Mei 2014
Erasmo schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:40:
Iemand onlangs KLM WBC gevlogen en toevallig nog een beetje scherp wat het menu is? Ik vlieg binnenkort naar Johannesburg en vroeg me af of ik het beste een vegetarisch menu van tevoren kan boeken of er voldoende op de a la carte staat. Er staat me iets bij dat er bij iedere gang altijd een vega keuze bij zit tegenwoordig?
Menu op mijn vlucht naar LA paar dagen geleden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LqHa6GDMAETW5atnNImDxaiQmrM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7AT9nSWngWDsGxXcpWDZTKfk.jpg?f=fotoalbum_large

Zal wel goed zitten dus als er zelfs naar de US voor iedere maaltijd een vegetarische optie is. Echter was ondanks halflege cabine de vega optie voor de pre-landing maaltijd wel op, dus misschien op tijd even bij de crew aangeven dat je vega wilt zodat ze het apart houden.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Kijk dat ziet er goed uit. Ik geef het dan gewoon aan het begin van de vlucht aan of ze vega voor me apart willen houden. Heb er weer zin in, laatste keer vliegen was alweer december 2020.

• Hmmbob
Kon je dat niet van te voren aangeven in je reservering?

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hmmbob schreef op donderdag 16 december 2021 @ 08:33:
Kon je dat niet van te voren aangeven in je reservering?
Klopt, dat deed ik voorheen in EC ook altijd maar als je hier de keuze hebt dan is het niet mer per se nodig. Het is een beetje een gok van wat je dan krijgt als je vega reserveert, soms is het goed soms heb je EC niveau eten in WBC.

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

Weet iemand of het klopt dat je boekingen met BlueBiz-code niet zelf kunt annuleren? Handig weer, KLM-lijn verbreekt gewoon de verbinding ivm lange wachttijd, maar ze doen het zichzelf (hun medewerkers) echt aan.
Erasmo schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:35:
[...]

Klopt, dat deed ik voorheen in EC ook altijd maar als je hier de keuze hebt dan is het niet mer per se nodig. Het is een beetje een gok van wat je dan krijgt als je vega reserveert, soms is het goed soms heb je EC niveau eten in WBC.
Volgens mij is er niet altijd een vegetarische keuze in WBC. In het verleden heb ik iig meegemaakt dat het niet zo was. Vooraf reserveren is geen slecht idee lijkt me? Lijkt me wel slecht als je EC-kwaliteit eten krijgt juist omdat je reserveert :?

[ Voor 5% gewijzigd door Sorcerer8472 op 16-12-2021 10:29 ]

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09-2025
Borromini schreef op woensdag 15 december 2021 @ 19:10:
Da's zuur. Waarschijnlijk eruitgegooid voor een frequent flyer met status. Of ze hebben vluchten moeten schrappen en nu toestellen met kleinere businesscabines.
Waarschijnlijk aangezien KL677 nu niet meer voorkomt voor vandaag.. Raar verhaal wel, stel je komt op het vliegveld en je wordt gewoon eruit geknikkert. Na een uur aan de telefoon omgeboekt van Amsterdam -> Toronto -> Calgary want dat was de enige optie met business. Blijkt nu dat de 2e vlucht economie is geworden. Wat doe je een paar oudjes aan..

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Sorcerer8472 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:29:
Volgens mij is er niet altijd een vegetarische keuze in WBC. In het verleden heb ik iig meegemaakt dat het niet zo was. Vooraf reserveren is geen slecht idee lijkt me? Lijkt me wel slecht als je EC-kwaliteit eten krijgt juist omdat je reserveert :?
Ik meende te lezen dat ze wel altijd een optie aanboden tegenwoordig, en dat ze binnen Europa in EC helemaal vega zijn tegenwoordig.

Maar ik heb wel eens mijn neus gestoten aan vooraf aanvragen in WBC, ik vloog heen EC en kreeg op de terugweg in WBC hetzelfde, dat was nogal een teleurstelling.

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

Erasmo schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:58:
[...]
Ik meende te lezen dat ze wel altijd een optie aanboden tegenwoordig, en dat ze binnen Europa in EC helemaal vega zijn tegenwoordig.

Maar ik heb wel eens mijn neus gestoten aan vooraf aanvragen in WBC, ik vloog heen EC en kreeg op de terugweg in WBC hetzelfde, dat was nogal een teleurstelling.
Wel op bordjes of ook in een plastic bakje? :+
En had je geüpgrade? Want kan me voorstellen als je EC reserveert heen en terug dat dan je eten niet mee-upgradet :p

Eten in EC binnen Europa is inderdaad helemaal vegetarisch nu. Al een hele tijd, mar niemand had het door tot KLM er een keer iets over zei :+

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Erasmo schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:58:
[...]
en dat ze binnen Europa in EC helemaal vega zijn tegenwoordig.
Ook buiten Europa, heb op retour Kaapstad geen vlees gezien. Op zich geen probleem, ZA is nogal een vleesland en mijn zwager braait erg graag ;-)

[ Voor 14% gewijzigd door Goner op 17-12-2021 00:09 ]

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Goner schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 00:07:
[...]

Ook buiten Europa, heb op retour Kaapstad geen vlees gezien. Op zich geen probleem, ZA is nogal een vleesland en mijn zwager braait erg graag ;-)
Had je wel keuze? Wellicht was een van de opties al op.
Sorcerer8472 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 18:15:
[...]

Wel op bordjes of ook in een plastic bakje? :+
En had je geüpgrade? Want kan me voorstellen als je EC reserveert heen en terug dat dan je eten niet mee-upgradet :p
Wel op bordjes gelukkig, maar exact hetzelfde als wat ik op de heenweg had. Had 4 dagen van tevoren geupped dus daar lag het niet aan. Maar ik ben al blij dat een van de keuzes standaard vega is tegenwoordig is als ik het goed lees, toch een effect van het aantal toenemende flexitariërs wellicht?
Eten in EC binnen Europa is inderdaad helemaal vegetarisch nu. Al een hele tijd, mar niemand had het door tot KLM er een keer iets over zei :+
En dat is ook wel een slimme manier om het te doen, niemand die merkte dat het broodje ham een broodje kaas is geworden en als je het niet vooraf aankondigt heb je ook niet de hordes boze BBQ-mensen die uit alle hoeken en gaten komen om te claimen wat voor een schande het wel niet is en dat ze echt nooit meer met KLM zullen vliegen.

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

Erasmo schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 10:33:
[...]

Had je wel keuze? Wellicht was een van de opties al op.

[...]

Wel op bordjes gelukkig, maar exact hetzelfde als wat ik op de heenweg had. Had 4 dagen van tevoren geupped dus daar lag het niet aan. Maar ik ben al blij dat een van de keuzes standaard vega is tegenwoordig is als ik het goed lees, toch een effect van het aantal toenemende flexitariërs wellicht?
Ik eet thuis ook bijna nooit meer vlees, maar helaas vind ik de kwaliteit van vegetarische maaltijden in het vliegtuig twijfelachtig vaak. Nog nooit in WBC geprobeerd, ik word dan toch verleid door de andere opties (vlieg maar zelden bc trouwens) :+
En dat is ook wel een slimme manier om het te doen, niemand die merkte dat het broodje ham een broodje kaas is geworden en als je het niet vooraf aankondigt heb je ook niet de hordes boze BBQ-mensen die uit alle hoeken en gaten komen om te claimen wat voor een schande het wel niet is en dat ze echt nooit meer met KLM zullen vliegen.
Denk dat een hoofdreden is dat ze zo duurzamer zijn. Scheelt toch vele tienduizenden maaltijden waar dan geen vlees meer in zit!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Sorcerer8472 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:13:
[...]

Ik eet thuis ook bijna nooit meer vlees, maar helaas vind ik de kwaliteit van vegetarische maaltijden in het vliegtuig twijfelachtig vaak. Nog nooit in WBC geprobeerd, ik word dan toch verleid door de andere opties (vlieg maar zelden bc trouwens) :+

[...]

Denk dat een hoofdreden is dat ze zo duurzamer zijn. Scheelt toch vele tienduizenden maaltijden waar dan geen vlees meer in zit!
Dat ligt meer aan de algehele kwaliteit van EC maaltijden dan specifiek het vega gedeelte :P Alhoewel ik best lekker heb gegeten af en toe als ik vooruit boekte. Vooral op de routes naar Azië schijnt het beter te zijn. Heb ook wel een paar keer paneer gehad die écht lekker was.

Ik denk dat de hoofdreden eerder is om de aandacht af te leiden van de tonnen kerosine die er doorheen gejast worden, mijn greenwashing alarm gaat hier wel lichtelijk af :P

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

Erasmo schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:14:
[...]

Dat ligt meer aan de algehele kwaliteit van EC maaltijden dan specifiek het vega gedeelte :P Alhoewel ik best lekker heb gegeten af en toe als ik vooruit boekte. Vooral op de routes naar Azië schijnt het beter te zijn. Heb ook wel een paar keer paneer gehad die écht lekker was.

Ik denk dat de hoofdreden eerder is om de aandacht af te leiden van de tonnen kerosine die er doorheen gejast worden, mijn greenwashing alarm gaat hier wel lichtelijk af :P
EC binnen Europa zijn toch al niet echt maaltijden maar meer snacks. En ik moet zeggen dat KLM dat 100x beter doet dan bijvoorbeeld de Amerikaanse airlines als je daar domestic vliegt. Dan krijg je wat nootjes en andere ongezonde troep.

KLM doet het ook niet eens zo gek als het aankomt op verduurzaming: nieuwe zuinige vliegtuigen zijn ze aan het aanschaffen, maar misschien waren de oude toch al afgeschreven ;)

Ik zie het ook nog wel gebeuren dat Schiphol op uitstoot gaat heffen (ivm stikstof terugdringen) en dat KLM straks door de jonge vloot forse voordelen heeft en minder hoeft te betalen.

• El Jefe
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Stefmeister8 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:55:

Zie dit bericht nu pas, hoe is dit uiteindelijk gegaan? Afgelopen maart hetzelfde meegemaakt.. Premium Economy in Iberia en zat daar voorraan, was als een van de eersten (na BC) het vliegtuig uit, maar desondanks alsnog ±2 uur moeten wachten bij de douane, lijkt een chronisch probleem daar.

Nu aan het kijken naar een vergelijkbare trip voor deze winter..

• mrsar
  • Registratie: September 2000

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Ik ken zelf T1 niet, maar in T2 was ik als business passagier snel het vliegtuig uit en stond ik 10 minuten later buiten, dat ging goed snel vorige week. Vlieg wel terug vanaf T1 met klm,kom ik ook eens in die terminal.

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• Stefmeister8
  • Niet online
El Jefe schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:21:
[...]

Zie dit bericht nu pas, hoe is dit uiteindelijk gegaan? Afgelopen maart hetzelfde meegemaakt.. Premium Economy in Iberia en zat daar voorraan, was als een van de eersten (na BC) het vliegtuig uit, maar desondanks alsnog ±2 uur moeten wachten bij de douane, lijkt een chronisch probleem daar.

Nu aan het kijken naar een vergelijkbare trip voor deze winter..
Je zal het altijd zien.. ik zat op de eerste rij achter economy comfort aan de linkerkant van het vliegtuig dus liep ook achter de BC bij de douane. Echter waren we blijkbaar het enige vliegtuig en was er bijna geen rij.

Vrienden die een paar dagen later vlogen hebben er anderhalf uur over gedaan.

Als je overigens met iemand vliegt met een Mexicaans paspoort dan kun je de rij voorbij lopen (als die er is).

• CyBeR
  • Niet online
Hebben ze daar geen “nothing to declare” poort dan?

• RocketKoen
CyBeR schreef op maandag 27 december 2021 @ 05:58:
Hebben ze daar geen “nothing to declare” poort dan?
Ze bedoelen de paspoort controle / immigration.

TheS4ndm4n#1919

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:21

franssie

Save the albatross

Sorcerer8472 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:47:
[...]

<>
Ik zie het ook nog wel gebeuren dat Schiphol op uitstoot gaat heffen (ivm stikstof terugdringen) en dat KLM straks door de jonge vloot forse voordelen heeft en minder hoeft te betalen.
Ik ben bang dat Airbus niet zo snel kan leveren maar wie weet, maar dit is meer voor in het andere topic.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Messje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04:51
Vanochtend terug gekomen van twee maanden Thailand. In Thailand zelf gaat alles op de airports echt heel rap. 31 Oktober aangekomen in Phuket, hier stond ik binnen 30 minuten buiten met baggage en een PCR test op locatie die toen nog verplicht was. Van de binnenlandse vluchten nergens last van gehad. Zolang je een mondkapje op hebt, temperatuurchecks doet en de internationale QR code details van de coronacheck App laat zien is alles prima.

Gisteravond vanuit Phuket > Singapore > Amsterdam terug gevlogen met Singapore Airlines. Ik denk dat het vliegtuig misschien 30% bezet was. Hele rijen voor jezelf, vrijwel iedereen in Economy had zijn eigen rij en kon makkelijk over de hele rij slapen.

Wat me opviel is dat baggage erg lang duurt op Schiphol. Is dat puur de afstand die de baggage moet overleggen tot het op de band ligt? In Phuket/Bangkok (BKK) lag het er al toen ik bij de baggagehal aankwam.

• Leetness
Een recente avondvlucht van een vriendin was >3u vertraagd, maar compensatie is afgewezen omdat de vertraging volgens de maatschappij door ATFM controls werd veroorzaakt. Ik begrijp dat dit een legitieme reden is, en je hiervoor niet in aanmerking komt voor compensatie.

Nu zie ik in de historische data van FR24 dat het toestel die dag al vanaf de eerste vlucht vertraagd is geweest, en dat alle opvolgende vluchten ook vertraagd waren. Hebben jullie enig idee of deze claim nog de moeite waard is, of dat ik in er beter geen moeite meer in kan stoppen? SAS biedt €500 vliegvouchers aan ter compensatie, dus het is wel een significant bedrag.

(in geel de vlucht van vriendin)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10LhJ2Q3-Rs87Bf6hu4IYS8pIbk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N4b3JVH7y4fwdqJKVbkyujBh.png?f=fotoalbum_large
Source

[ Voor 3% gewijzigd door Leetness op 31-12-2021 12:41 ]

Pagina: 1 ... 125 ... 259 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code.

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2