The best is yet to come
In Zürich geen bagage.
Signatures zijn voor boomers.
Nu zat ik zojuist de vliegroute te bekijken, en hier viel het mij op dat de route Israël vermijd en onderlangs vliegt. Echter vliegt KLM wel gewoon over Israël.
Heeft iemand een idee wat het achterliggende idee zou kunnen zijn?
Bron: vliegroute Transavia, vliegroute KLM.
- Luuk
[ Voor 34% gewijzigd door Luuk2015 op 05-11-2021 21:52 ]
Het kan om allerlei redenen zijn maar een paar veelvoorkomende redenen voor dit soort dingen zijn:
- kosten voor luchtverkeersleiding
- gestelde eisen (zoals info over passagiers)
- conflictgebied (en dus veiligheid)
[ Voor 39% gewijzigd door CyBeR op 06-11-2021 09:51 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Houdt er ook rekening mee dat de route per dag wat kan verschillen. Als ik voor 1 nov kijk, vliegen zowel KLM als Transavia om Israel heen met maar kleine verschillen in de totale route. Goed mogelijk dat op andere dagen beide over Israel en Jordanië vliegen.CyBeR schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 09:46:
Mogelijk rekent Israel kosten voor het overvliegen en heeft Transavia besloten dat ietsje omvliegen goedkoper is waar KLM besloten heeft dat niet omvliegen sneller en dus beter is.
Het kan om allerlei redenen zijn maar een paar veelvoorkomende redenen voor dit soort dingen zijn:
/f/image/WjOLngPA5sE3FD16sX5EsCPL.png?f=fotoalbum_large)
Een grote onweersbui die mogelijk in de corridor waait.CyBeR schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 09:46:
Mogelijk rekent Israel kosten voor het overvliegen en heeft Transavia besloten dat ietsje omvliegen goedkoper is waar KLM besloten heeft dat niet omvliegen sneller en dus beter is.
Als je over Israel vliegt dan wil je absoluut niet van de route af moeten wijken door slecht weer. Voor het geval een enthousiaste patriot installatie je aanziet voor een Iranese F14. Dus als er geen mooie blauwe lucht is dan vlieg je om dat land heen.
Wel ironisch, de kortste route gaat over Iran maar men lijkt honderden kilometers om te reizen om niet over Iran, Irak en Syrië te vliegen.RocketKoen schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:35:
[...]
Een grote onweersbui die mogelijk in de corridor waait.
Als je over Israel vliegt dan wil je absoluut niet van de route af moeten wijken door slecht weer. Voor het geval een enthousiaste patriot installatie je aanziet voor een Iranese F14. Dus als er geen mooie blauwe lucht is dan vlieg je om dat land heen.

De golf carriers (en anderen) doen dat overigens wel (over Irak en Iran dan).
De reden is vrij simpel, het verschil zit 'm in de dag.Luuk2015 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:51:
Ik vlieg over een paar weken met Transavia naar Dubai.
Nu zat ik zojuist de vliegroute te bekijken, en hier viel het mij op dat de route Israël vermijd en onderlangs vliegt. Echter vliegt KLM wel gewoon over Israël.
Heeft iemand een idee wat het achterliggende idee zou kunnen zijn?
Bron: vliegroute Transavia, vliegroute KLM.
- Luuk
Het luchtruim van Israël is door de week alleen in de avond open en in het weekend de hele dag.
Je Transavia vlucht was op maandag, de KLM vlucht op zaterdag.
Echter, over Israël vliegen is verder wel wat complexer dan "normaal". Ten eerste moet je toestemming hebben van Israël. Dat gaat per airline. Ten tweede wil Saoedi-Arabië ook nog wel eens toestemming weigeren. En als laatste is de luchthaven van vertrek ook belangrijk en deze moet door Israël goedgekeurd zijn.
Daarom kan een vlucht in het weekend ook prima "omvliegen", ook al is het luchtruim wel open.
Veel westerse maatschappijen hebben wegens de veiligheid besloten inderdaad niet over Iran, Irak, Syrië en soms het zuidoosten van Turkije te vliegen.Verwijderd1 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 20:27:
[...]
Wel ironisch, de kortste route gaat over Iran maar men lijkt honderden kilometers om te reizen om niet over Iran, Irak en Syrië te vliegen.
[Afbeelding]
De golf carriers (en anderen) doen dat overigens wel (over Irak en Iran dan).
Grootste reden is het niet veilig zijn van gebieden/vliegvelden wat in geval van nood uitgeweken moet worden.
Dat is echter een overweging per airline, zo vliegt Qatar vrolijk over Syrië en anderen weer over Iran en Irak.
Ja dat ook, ik ging er vanuit dat luuk2015 meerdere dagen gecheckt had en een patroon gevonden had.onigiri schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 12:30:
[...]
Houdt er ook rekening mee dat de route per dag wat kan verschillen.
Portugal staat volgens mij qua vaccinatiegraad op nr. 1 maar vind dit wel vreemd.. in Duitsland bij de Douane had het makkelijk gecontroleerd kunnen worden
[ Voor 10% gewijzigd door rvrrr op 06-11-2021 23:52 ]
QR code laten zien, en er was een sneltest tent neergezet voor wat steekproeven (of als je stond te hoesten in de rij).
Op schiphol checkten ze alleen bij het inchecken. Niet bij aankomst.
Via de gezondheidsverklaring moet je verklaren geen symptomen te hebben, maar hoe streng is men hierin? En als je geweigerd wordt ivm een verkoudheid, dan vergoed een reisverzekering volgens mij niet (?).
Vandaag is een vriendin van AMS via Lissabon naar Porto gevlogen, 6 uur voor de vlucht had ze 2 positieve zelftesten (gedaan omdat ze veel symptomen vertoonde) maar ze heeft ook een vaccinatie dus kan met die QR code overal langs. Ze zijn dus niet streng, in elk geval niet op Schiphol.michiel100 schreef op zondag 7 november 2021 @ 19:20:
Binnenkort voor het eerst sinds de Corona crisis weer een (zakelijke) vlucht boeken. Hoe zit dat met (licht) verkouden zijn? Ik ben gelukkig kerngezond op het moment, maar een snotneus kan natuurlijk elk moment ontstaan.
Via de gezondheidsverklaring moet je verklaren geen symptomen te hebben, maar hoe streng is men hierin? En als je geweigerd wordt ivm een verkoudheid, dan vergoed een reisverzekering volgens mij niet (?).
Wat een schijt heb je dan aan iedereen om je heen...Homeland schreef op zondag 7 november 2021 @ 19:26:
[...]
Vandaag is een vriendin van AMS via Lissabon naar Porto gevlogen, 6 uur voor de vlucht had ze 2 positieve zelftesten (gedaan omdat ze veel symptomen vertoonde) maar ze heeft ook een vaccinatie dus kan met die QR code overal langs. Ze zijn dus niet streng, in elk geval niet op Schiphol.
Tja, ze kwam zaterdagavond aan vanuit Portugal, hier X dagen blijven zoals volgens de regels moet was geen reëele optie want bij terugkeer in Portugal zou ze moeten testen, waarschijnlijk weer positief en vervolgens ook daar verplicht in quarantaine voor langere tijd en dus voor lange tijd afwezig van werk waar ze arts is. Nu is ze eerder terug, begint de quarantaine daar meteen en kan ze eerder terug aan de slag.Flying schreef op zondag 7 november 2021 @ 19:31:
[...]
Wat een schijt heb je dan aan iedereen om je heen...
Moet bekennen dat ik hetzelfde zou doen, liever thuis met covid dan in een vreemd land, egoïstisch maar dat is op zo'n moment dan niet anders.
Maar moreel gezien is het nogal een ding, om hier te komen had ze er al 2 vluchten op zitten, daar kwam nu dus een treinreis en nog 2 vluchten bij.
En dan ook nog arts, hè! Als iemand beter zou moeten weten… Treurig.Flying schreef op zondag 7 november 2021 @ 20:21:
Ze (en gezien jij hetzelfde zou doen, jij ook) is ontzettend egoïstisch. Mogelijks besmet ze op deze manier een persoon die later in het ziekenhuis komt te liggen of, worst case, komt te overlijden. We gaan vooral de verantwoordelijkheid van iemand die twee(!) keer positief test met symptomen niet afschuiven op de mogelijk belabberde controle binnen een luchthaven. Laat ons de discussie hier afsluiten, want niet geschikt voor dit topic.
De verantwoordelijkheid zal ik ook niet afschuiven, die ligt volledig bij haar. Het laat wel zien in hoeverre het systeem dus lek is en als iemand de verkeerde intenties heeft daar probleemloos mee weg komt.Flying schreef op zondag 7 november 2021 @ 20:21:
Ze (en gezien jij hetzelfde zou doen, jij ook) is ontzettend egoïstisch. Mogelijks besmet ze op deze manier een persoon die later in het ziekenhuis komt te liggen of, worst case, komt te overlijden. We gaan vooral de verantwoordelijkheid van iemand die twee(!) keer positief test met symptomen niet afschuiven op de mogelijk belabberde controle binnen een luchthaven. Laat ons de discussie hier afsluiten, want niet geschikt voor dit topic.
De verdere morele discussie past hier inderdaad niet dus laten we die overslaan. Het is hooguit dus iets om in gedachten te houden wanneer je vliegt, je zit een tijd bij mensen in de buurt die wetend of (kan ook bewust, door symptomen te hebben maar niet te testen) onwetend besmettelijk kunnen zijn.
Waarom doe je de zelftest als het je toch geen moer uitmaakt, vraag ik me af?Homeland schreef op zondag 7 november 2021 @ 19:26:
[...]
Vandaag is een vriendin van AMS via Lissabon naar Porto gevlogen, 6 uur voor de vlucht had ze 2 positieve zelftesten (gedaan omdat ze veel symptomen vertoonde) maar ze heeft ook een vaccinatie dus kan met die QR code overal langs. Ze zijn dus niet streng, in elk geval niet op Schiphol.
Lekker veel burgerzin. Maar waarschijnlijk wel klagen dat ze niks mag door de pandemie...
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Omdat ze hier op bezoek was, onderweg symptomen kreeg en hier niet wilde blijven als ze covid had.Borromini schreef op zondag 7 november 2021 @ 21:23:
[...]
Waarom doe je de zelftest als het je toch geen moer uitmaakt, vraag ik me af?
Lekker veel burgerzin. Maar waarschijnlijk wel klagen dat ze niks mag door de pandemie...
Overigens volgt ze verder in Portugal braaf alle maatregelen (die dat ook een stuk strenger zijn) maar om eerst hier een stuk langer te blijven en vervolgens in Portugal een strenge quarantaine in te moeten, toen was voor haar de keuze snel gemaakt en is ze met de eerstvolgende vlucht naar huis gegaan.
Dus ze ging terug naar huis bedoel je? Het blijft nutteloos om zo'n zelftest te doen als je er toch geen gevolg aan geeft. Dat ze in Portugal 'wel netjes de regels volgt' maakt ook geen barst uit overigens, ze heeft meer dan 2u als incubator op een toestel gezeten. Daar draait het om hé...Homeland schreef op zondag 7 november 2021 @ 21:26:
[...]
Omdat ze hier op bezoek was, onderweg symptomen kreeg en hier niet wilde blijven als ze covid had.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Ze kwam naar NL op bezoek en vloog dus terug naar huis toen ze wist dat ze covid had. Klopt ook dat het verdere opvolgen van maatregelen niets af doet aan alsnog een vlucht nemen, ik zei het alleen als reactie op de quote.Borromini schreef op zondag 7 november 2021 @ 21:31:
[...]
Dus ze ging terug naar huis bedoel je? Het blijft nutteloos om zo'n zelftest te doen als je er toch geen gevolg aan geeft. Dat ze in Portugal 'wel netjes de regels volgt' maakt ook geen barst uit overigens, ze heeft meer dan 2u als incubator op een toestel gezeten. Daar draait het om hé...
Maak van die 2uur maar een uur of 4 tot 5, 2 vluchten in totaal plus tijd in het vliegveld in Lissabon.
Ik begrijp volledig dat het moreel gezien totaal niet klopt en egoïstisch is, en toch, ik zou hetzelfde doen. Ik vlieg deze week naar Praag, als ik wat begin te kuchen dan kan ik, A: een test doen en mogelijk wetend dat ik covid heb terug het vliegtuid in, of B: niet testen en mogelijk onwetend met covid terug het vliegtuig naar NL pakken. Maar het zou voor mij geen twijfel zijn of ik terug zou vliegen, no way day ik 10?(weet precieze regels qua quarantaine daar niet op het moment) dagen in Praag ga zitten.
Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
My bad. Ik bedoelde voor de security (bagagecontrole) was het makkelijk te doen geweest. Daar was wel een loketje om boardingpass en paspoort te controleren.CyBeR schreef op zondag 7 november 2021 @ 01:40:
Douane? Naar Portugal?
Ook lijkt me dat je juist daar wil controleren voordat iemand de veiligheidscontrole in gaat waar de 1.5m afstand sowieso niet mogelijk is als je gefouilleerd moet worden.
Vind het nog steeds erg vreemd.
[ Voor 3% gewijzigd door rvrrr op 08-11-2021 08:41 ]
In het geval van Nederland is de check uitbesteed aan de airlines bij de checkin, en moet je daar dus langs een balie om in te checken en ze je code te laten scannen. Maar andere landen kunnen dat anders doen, bijvoorbeeld Finland doet die check alleen zelf bij aankomst en dan hoeft de airline dat niet te doen (geen idee wat er dan gebeurt als je aankomt zonder overigens). Ik weet niet wat het beleid in portugal is maar "steekproefsgewijs" en "niet nodig" kunnen ook opties zijn.
Want anders zou die 3 uur toch ook gelden voor vluchten naar niet-schengen landen?
Kijk maar eens naar de rijen op Schiphol tijdens de ochtendpiek & kijk vandaag maar eens naar de vertrektijden van vluchten met bestemmingen zoals Boston, Salt Lake City, Atlanta, Seattle, Johannesburg, Kaapstad, San Francisco, Glasgow. Die zijn allemaal te laat vertrokken, momenteel veelal omdat ze wachten op pax die nog bezig zijn met de COVID-19 controles.
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Heb nu al een paar vluchten gehad (waarbij land van aankomst voor een negatieve PCR vraagt) dat er 2x een rij voor boarden komt. Dus ruim een uur voor boarden begint al een oproep om bij de boarding gate je papieren te laten checken. Krijg je een sticker op je paspoort, en vervolgens gaat het boarden wat soepeler. Maar tot nu toe telkens vertraging door missende Pax. Of Pax zonder de juiste papieren maar met ingecheckte bagage.Grouchy schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:53:
Dat en meer. Soms moet je de boarding pass ophalen in plaats van een digitale boarding pass. Controle van de andere reisdocumenten & soms customs. Momenteel ook de COVID-19 gezondsheids controles naar veel bestemmingen.
Kijk maar eens naar de rijen op Schiphol tijdens de ochtendpiek & kijk vandaag maar eens naar de vertrektijden van vluchten met bestemmingen zoals Boston, Salt Lake City, Atlanta, Seattle, Johannesburg, Kaapstad, San Francisco, Glasgow. Die zijn allemaal te laat vertrokken, momenteel veelal omdat ze wachten op pax die nog bezig zijn met de COVID-19 controles.
The best is yet to come
Sometimes you need to plan for coincidence
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Dank voor je reactie.Grouchy schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:53:
Dat en meer. Soms moet je de boarding pass ophalen in plaats van een digitale boarding pass. Controle van de andere reisdocumenten & soms customs. Momenteel ook de COVID-19 gezondsheids controles naar veel bestemmingen.
Ik vlieg volgende week naar DXB, wordt mijn testbewijs dan hier al gecheckt, of pas bij aankomst?
Hier. Daar wordt niks gecheckt.Luuk2015 schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:11:
[...]
Dank voor je reactie.
Ik vlieg volgende week naar DXB, wordt mijn testbewijs dan hier al gecheckt, of pas bij aankomst?
Check bij het inchecken, check bij de boarding gate. Overigens, print het bewijs uit, want die QR code werd nogal lastig over gedaan bij enkele wat ik zo mee kreeg
Boarding in zone 1 heeft ook niet meer zoveel voordelen omdat je OF 2x moet 'boarden/test laten zien', of er een stel voor je staan zonder de test-check al gedaan te hebben. Moet zeggen dat KLM het niet heel strak regelt.
[ Voor 32% gewijzigd door Dean Martin op 08-11-2021 16:16 ]
The best is yet to come
Overigens heeft AF hun soft-product aangepast binnen europa. Ze gaan naar BoB voor Economy, en business is ook flink afgeslankt. Waar er voorheen in business nog twee keuzes voor een warme maaltijd was, is er nu geen keuze meer... en enkel een koude maaltijd. Ook op lange Europese vluchten (eg ATH/IST).
Wat ik gisteren op de ATH route kreeg was érg slecht. Betaal je 600 euro voor een business retour en dan krijg je een koude salade. Vergelijkbaar met KLM eigenlijk (ook waardeloos tegenwoordig in business).
[ Voor 18% gewijzigd door Xandrios op 09-11-2021 19:17 ]
??????Xandrios schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 19:16:
Viel me gisteren op dat in CDG ze nu de DCC code ook daadwerkelijk scannen, terwijl op veel plaatsen er enkel een visuele check wordt gedaan.
Overigens heeft AF hun soft-product aangepast binnen europa. Ze gaan naar BoB voor Economy, en business is ook flink afgeslankt. Waar er voorheen in business nog twee keuzes voor een warme maaltijd was, is er nu geen keuze meer... en enkel een koude maaltijd. Ook op lange Europese vluchten (eg ATH/IST).
Wat ik gisteren op de ATH route kreeg was érg slecht. Betaal je 600 euro voor een business retour en dan krijg je een koude salade. Vergelijkbaar met KLM eigenlijk (ook waardeloos tegenwoordig in business).
CDG DCC AF BoB ATH/IST
een gokje:
AF = Air France?
BoB= Was de piloot die nuchter was
Ath = Athene
IST = Istanbul ?
Ik snap er niets meer van.
BoB = Buy on Board.Meulugar schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:41:
[...]
??????
CDG DCC AF BoB ATH/IST
een gokje:
AF = Air France?
Ath = Athene
IST = Istanbul ?
DCC = Digitaal Corona Certificaat.
Voor de rest correct.
BoB = Bring own Bread
Signatures zijn voor boomers.
Misschien de Chrome extensie installeren die in het "Let op" blok staat?jongetje schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:05:
Ik vraag me ook af waarom het zoveel moeite kost om de naam van het vliegveld te typen. Ik moet ook continue gokken en opzoeken omdat ik minder bekend ben in het wereldje.
Dat kan misschien, maar vind ik wat overdreven om een plugin te gebruiken (die al mijn websites meeleest) voor een topic op Tweakers...yamahabest schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:09:
[...]
Misschien de Chrome extensie installeren die in het "Let op" blok staat?
Mja, het staat je vrij om Paris Aeroport de Charles de Gaulle steeds volledig uit te typen, maar ik heb aan CDG genoeg. Deze discussie is eerder gevoerd en de uitkomst was dat het meerendeel van de frequente bezoekers van dit topic liever de afkortingen gebruikt en het linkje in de topicwaarschuwing.jongetje schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:05:
Ik vraag me ook af waarom het zoveel moeite kost om de naam van het vliegveld te typen. Ik moet ook continue gokken en opzoeken omdat ik minder bekend ben in het wereldje.
Meulugar schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:41:
[...]
??????
CDG DCC AF BoB ATH/IST
een gokje:
AF = Air France?
Ath = Athene
IST = Istanbul ?
/f/image/8Dh95fZAuSfqLmaN1jNGpkPP.png?f=fotoalbum_large)
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Waarom geef je zoveel uit voor een Europese vlucht als ik vragen mag? XP's scoren?Xandrios schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 19:16:
Viel me gisteren op dat in CDG ze nu de DCC code ook daadwerkelijk scannen, terwijl op veel plaatsen er enkel een visuele check wordt gedaan.
Bij KLM heb ik het idee dat het weer beter aan het worden is. Binnen Europa krijg je sowieso al een tijdje alleen een vegetarische maaltijd in Economy tenzij je wat anders vooraf bestelt. Heb in september nog op Berlijn gevlogen en daar kreeg ik nog zo'n mini-pizza (maar ja, dat was Economy). Is AF dan zo veel kariger nog?
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Ze hebben bij AF al wel de glimlach geschrapt, man wat een norse mensen werken daar aan boord..Sorcerer8472 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 00:57:
[...]
Waarom geef je zoveel uit voor een Europese vlucht als ik vragen mag? XP's scoren?
Bij KLM heb ik het idee dat het weer beter aan het worden is. Binnen Europa krijg je sowieso al een tijdje alleen een vegetarische maaltijd in Economy tenzij je wat anders vooraf bestelt. Heb in september nog op Berlijn gevlogen en daar kreeg ik nog zo'n mini-pizza (maar ja, dat was Economy). Is AF dan zo veel kariger nog?
Ik heb de afgelopen jaren nog wel regelmatig gevlogen, en met Covid destijds besloten om business te boeken. Wat meer afstand, minder gedrang bij de check-in, security, gate, etc.Sorcerer8472 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 00:57:
[...]
Waarom geef je zoveel uit voor een Europese vlucht als ik vragen mag? XP's scoren?
Ik denk dat deze periode simpelweg vrij duur is (Herfstvakantie wellicht?). Ook andere maatschappijen zaten erg hoog. De reden om dan nu tóch AF te kiezen is inderdaad XP's: Bij FB kun je die stapelen (Dus ik ben nu al aan het sparen voor Plat re-qualificatie voor jaar 2024 oid). Bij *A heb ik de requalificatie al rond.
Bij KLM is er nu een warm broodje en een salade op de lange Europese vluchten. Ik vind dat persoonlijk ver onder de maat voor business, en niet echt te vergelijken met wat anderen doen. Met uitzondering van AF nu dus...want die lijkt KLM te kopieren
[ Voor 11% gewijzigd door Xandrios op 11-11-2021 08:30 ]
Ik kan bevestigen dat we beiden met alle bagage in Cape Town geraakt zijn
Ben ook erg positief over de "Air & Rail" ervaring van Air France! s'morgens om 6u30 ruimbagage ingecheckt op Brussels Midi, die gaat dan rechtstreeks naar de eindbestemming. Je krijgt daar ook de boarding pass voor de vlucht.
Dan in eerste klas met de Thalys naar CDG (ritje van net geen anderhalf uur, CDG is de eerste stop). Daar naar de juiste terminal,; paspoort/bagagecontrole en vlotjes naar de gate (schat dat er zo'n 45-50 minuten zaten tussen het uitstappen van de Thalys tot aan de gate. Het was wel niet super druk). Boarding begon ook net toen we aan de gate kwamen dus qua timing kwam het ook perfect uit.
Vlucht zelf was een 787-9, denk dat het mijn eerste vlucht was met een dreamliner. Erg aangenaam (behalve het eten, maar ik heb een enorm moeilijke maag als ik vlieg). Zaten wel 3 (!) kinderen van 3 a 12 maanden verspreid over de rij voor ons), gelukkig alle 3 erg braaf (max 30 minuten van de 11 uur dat die geweend hebben), maar daar hoop je toch niet op bij zo'n vlucht...
*echt elke keer als ik 10+ uur vlieg denk ik: Volgende keer boek ik business, dit doe ik niet meer. En elke keer als ik boek denk ik "goh, prijsverschil is toch echt enorm, we zullen maar 12 uurtjes afzien"
Jullie vriendelijkste zuiderbuur
Gisteren bij terugkomst in NL (Eindhoven Airport) ook 0 controle. In Portugal ook nergens QR code moeten laten zien. Maar ook bij aankomst dus niet.CyBeR schreef op maandag 8 november 2021 @ 08:56:
Mja die check wordt gewoonlijk gedaan aan de hand van het beleid van het bestemmingsland, die hebben daar ideeën over.
In het geval van Nederland is de check uitbesteed aan de airlines bij de checkin, en moet je daar dus langs een balie om in te checken en ze je code te laten scannen. Maar andere landen kunnen dat anders doen, bijvoorbeeld Finland doet die check alleen zelf bij aankomst en dan hoeft de airline dat niet te doen (geen idee wat er dan gebeurt als je aankomt zonder overigens). Ik weet niet wat het beleid in portugal is maar "steekproefsgewijs" en "niet nodig" kunnen ook opties zijn.
Lijkt me dat je als NL toch van binnenkomende reizigers een check wil doen, of anders hele duidelijke afspraken maakt met je mede EU landen over controle bij vertrek. Maar is er dus blijkbaar niet.
Of ben ik de enige met deze ervaring bij vluchten binnen de EU?
[ Voor 3% gewijzigd door rvrrr op 14-11-2021 10:03 ]
Dit jaar 4x op Schiphol aangekomen, nooit ook maar enige controle gezien/gehad. 1x deelden ze gratis zelftesten uit.l, dat was dan wel goed om te krijgen.rvrrr schreef op zondag 14 november 2021 @ 10:02:
[...]
Gisteren bij terugkomst in NL (Eindhoven Airport) ook 0 controle. In Portugal ook nergens QR code moeten laten zien. Maar ook bij aankomst dus niet.
Lijkt me dat je als NL toch van binnenkomende reizigers een check wil doen, of anders hele duidelijke afspraken maakt met je mede EU landen over controle bij vertrek. Maar is er dus blijkbaar niet.
Donderdag met easyJet naar Praag gevlogen, voor de vlucht geen enkele controle op QR code, bij aankomst ook niets. Hier wel in het hotel en bij elk restaurant waar ik ben geweest.
Maandje geleden van Groningen naar Las Palmas gevlogen. Bij vertrek QR code en Spaans digitaal formulier gecheckt. Aankomst Las Palmas Spaans formulier en temp check.rvrrr schreef op zondag 14 november 2021 @ 10:02:
[...]
Gisteren bij terugkomst in NL (Eindhoven Airport) ook 0 controle. In Portugal ook nergens QR code moeten laten zien. Maar ook bij aankomst dus niet.
Terugvlucht QR code check. Bij aankomst Groningen QR code check. Werd goed gecontroleerd, een stel voor mij in de rij had een negatieve test die iets te oud was. Na overleg konden zij verder. Kortom groot verschil dus. Vlogen met Tui.
Afgelopen twee maanden 6 vluchten van/naar AMS gehad, bij de laatste vlucht naar AMS werd mijn QR-code pas gecheckt. Ik weet eigenlijk ook niet of de airline het moet checken, of dat het bij het land van aankomst moet gebeuren.rvrrr schreef op zondag 14 november 2021 @ 10:02:
[...]
Dat ligt aan het land. Nederland besteedt het grotendeels uit aan de airline bij het inchecken. Geloof dat ze wel wat steekproeven doen.Luuk2015 schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:31:
[...]
Afgelopen twee maanden 6 vluchten van/naar AMS gehad, bij de laatste vlucht naar AMS werd mijn QR-code pas gecheckt. Ik weet eigenlijk ook niet of de airline het moet checken, of dat het bij het land van aankomst moet gebeuren.
Zoals ik het nu begrijp (gevaccineerd). Vlucht naar UK:
Day two test boeken voor vertrek.
Passenger locator form invullen voor vertrek
Day 2 een test doen (landen is day-0)
Vlucht naar NL:
Voor terugkeer een pcr (48u) of antigen (lateral flow) (24u) doen en een quarantaineverklaring invullen.
Vooral de test voor terugkeer is erg onduidelijk. Ik zou graag de day-2 test combineren met de terugkeer test (fit-to-fly) maar de website met aanbieders van UK government is erg onduidelijk en ook aanbieders zijn niet duidelijk of ze een certificaat aanbieden en wat daar dan op staat.
Ik neem aan dat de meeste mensen een zelftest doen als day-two, maar dat telt niet voor je negatieve test voor NL. Iemand hier ervaring met day-2 test combineren met je fit-to-fly?
Hier 2wk geleden van RTM -> AGP geweest, wilde bij inchecken de Spaanse SPTH code zien (ook een QR code waar je je DCC naar moet uploaden). Verder niks gescant/checked.Homeland schreef op zondag 7 november 2021 @ 19:26:
[...]
Terug AGP->LIS->AMS bij inchecken moesten ze wel de DCC QR zien, maar dan ook puur zien niet gescand ofzo
Oh en alle forms die je in moet vullen? Niemand hoeft het te hebben op Spanje na (maar die kon zelfs ter plekke).
Deze ruimte is te huur!
Mooi dat iemand het snapt (jij dus haha) maar ik dacht dat ik wel redelijk goed was in rekenen ... maar hoe dan ook blijf ik mijn statusje houden.CyBeR schreef op donderdag 18 november 2021 @ 23:32:
Nee hoor. Je had blijkbaar 40 XP afgelopen jaar, waarvan 25XP rollover van vorig jaar en 15 gevlogen, da's 60 te weinig dus die heb je er bij gekregen om je niveau te behouden. Vervolgens is er 100 af gegaan voor silver dit jaar en hebben ze 25 extra erbij gedaan om je je rollover weer terug te geven.
Zou morgen vliegen op Malaga (HV) maar gisteren toch maar afgezegd. Kostte me de miles en de kosten van de stoelreserveringen maar vond het niet kies om met de huidige druk op ziekenhuizen 3,5 uur in een alu-buis te gaan zitten.
Volgend jaar nieuwe ronde, nieuwe kansen.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Correct.Joop schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:56:
Zijn er nog mensen naar de UK gevlogen de afgelopen tijd?
Zoals ik het nu begrijp (gevaccineerd). Vlucht naar UK:
Day two test boeken voor vertrek.
Passenger locator form invullen voor vertrek
Day 2 een test doen (landen is day-0)
Correct.Vlucht naar NL:
Voor terugkeer een pcr (48u) of antigen (lateral flow) (24u) doen en een quarantaineverklaring invullen.
Zoals ik het begreep is Fit to Fly een Brits begrip. Dit geldt dus voor Britten die uit het eigen land willen vertrekken. Op basis van een day 2 test kun je geen Fit to Fly certificaat krijgen, maar dat hoeft ook niet.Vooral de test voor terugkeer is erg onduidelijk. Ik zou graag de day-2 test combineren met de terugkeer test (fit-to-fly) maar de website met aanbieders van UK government is erg onduidelijk en ook aanbieders zijn niet duidelijk of ze een certificaat aanbieden en wat daar dan op staat.
Ik neem aan dat de meeste mensen een zelftest doen als day-two, maar dat telt niet voor je negatieve test voor NL. Iemand hier ervaring met day-2 test combineren met je fit-to-fly?
Voor alle anderen geldt dat de eisen die het land van bestemming stelt leidend is. Voor Nederland is dat een negatieve PCR-test van maximaal 48 uur oud of een antigen test van maximaal 24 uur oud. Dat mag alleen geen zelftest zijn, je moet een uitslag van een goedgekeurd testbedrijf hebben.
Het enige wat je daarna moet doen, is dat testresultaat laten zien bij de balie als je je instapkaart ophaalt. Dat kan dus ook de Day 2 test zijn, als die tenminste aan de eisen qua maximale ouderdom voldoet.
Ik vloog afgelopen maandag met Transavia van Dubai naar Nederland.
Hetzelfde vliegtuig vertrekt 's diezelfde dag dan 's ochtends naar Dubai, om vervolgens 's avonds weer naar NL te vliegen. Dit betekent dat die piloten vermoedelijk dus ongeveer 15 uur vliegtijd hebben op die dag.
Tussen aankomst in Dubai en vertrek naar Nederland zit ongeveer een 1 uur.
Hebben ze daar niet gewoon bemanning zitten die het overnemen?Luuk2015 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 16:28:
Weet iemand toevallig hoeveel uur piloten maximaal mogen vliegen?
Hetzelfde vliegtuig vertrekt 's diezelfde dag dan 's ochtends naar Dubai, om vervolgens 's avonds weer naar NL te vliegen. Dit betekent dat die piloten vermoedelijk dus ongeveer 15 uur vliegtijd hebben op die dag.
De regels verschillen per land, maar op long haul flights gaan vaak meer dan 2 piloten mee, waardoor ze afwisselend dienst hebben. In het toestel is ook ruimte voor het personeel om te rusten / slapen.Luuk2015 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 16:28:
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Is dat in de 737-800 van Transavia ook het geval?Rannasha schreef op woensdag 24 november 2021 @ 16:32:
[...]
In het toestel is ook ruimte voor het personeel om te rusten / slapen.
Geen idee. Ik vermoed van niet op een kleiner vliegtuig als de 737. Maar wat ook wel eens gebeurt is dat personeel op een passagiersstoel meereist. Voor vluchten waarbij tijdens de vlucht zelf niet gewisseld hoeft te worden bijvoorbeeld.Sunri5e schreef op woensdag 24 november 2021 @ 16:33:
[...]
Is dat in de 737-800 van Transavia ook het geval?
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Afhankelijk van de tijd van beginnen, maar maximaal 13 uur (dat is de tijd van beginnen van je dienst (wat 1 tot 1,5 uur voor vertrektijd is) tot het uitzetten van de motoren op de laatste vlucht.)Luuk2015 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 16:28:
Deze limiet kun je verhogen tot 14 -18 uur door met 1 of meer piloten extra te vliegen, maar dan moet er wel een geschikte rustgelegenheid zijn aan boord, waarbij de verlenging dus afhangt van de kwaliteit.
Aangezien het over een 737 gaat, lijkt mij de laatste niet (voldoende) aanwezig om een dienst van 15+uur te kunnen volbrengen. Dan kan het bedrijf eens in de 7 dagen de eerder genoemde 13 uur verhogen met 1 uur. In het geval van onverwachte vertragingen kan de gezagvoerder de max werktijd nog eens verlengen met 2 uur (1 uur als de net genoemde 1 uur verlenging vanuit het bedrijf toegepast was)
Maar al dit is niet genoeg om een AMS-DXB op en neer te doen, dus grote kans dat er een nieuwe crew aan boord komt om de terugvlucht te doen.
Als passagier heen en dan meteen terug vliegen is niet meer toegestaan (of beter gezegd dat telt gewoon als werktijd).
[ Voor 16% gewijzigd door Fly-guy op 24-11-2021 17:13 ]
Ik meen dat Dubai en/of Tel Aviv(?) de enige plekken zijn waar Transavia-crew blijft overnachten. Kan zijn dat dat over Flight Attendants ging en niet over piloten. De rest is dichtbij en dan gaat men dezelfde dag weer retour.Luuk2015 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 16:28:
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Het lijkt mij aannemelijk dat de crew die de heenvlucht doet niet meteen ook de retourvlucht doet, maar achterblijft. De crew die de dag ervoor de heenvlucht heeft gedaan doet dan de terugvlucht. Op sommige dagen (Transavia vliegt pas vanaf december weer dagelijks) zal dat meer een puzzel zijn.Luuk2015 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 16:28:
Ik ben inmiddels terug, had gebeld met een test bedrijf waarvan de dame aan de telefoon aangaf dat je inderdaad je fit-to-fly als day-2 test kon gebruiken aangezien het dezelfde antigen test is. Bleek dus niet het geval te zijn aangezien je daarvoor niet de juiste code krijgt voor je passenger locator form. Daarna alsnog een day-2 test gekocht (antigen self test) bij een ander bedrijf. Om te testen of het toch zou lukken heb ik mijn day-2 selftest bij de balie gebruikt om in te checken naar Amsterdam en dat was geen probleem, ondanks dat er op het certificaat staat 'unsupervised rapid antigen'. De header van het certificaat is 'COVID-19 lateral flow day 2 / fit-to-fly certificate'.Daniel schreef op woensdag 24 november 2021 @ 16:22:
[...]
Correct
[...]
Correct.
[...]
Zoals ik het begreep is Fit to Fly een Brits begrip. Dit geldt dus voor Britten die uit het eigen land willen vertrekken. Op basis van een day 2 test kun je geen Fit to Fly certificaat krijgen, maar dat hoeft ook niet.
Voor alle anderen geldt dat de eisen die het land van bestemming stelt leidend is. Voor Nederland is dat een negatieve PCR-test van maximaal 48 uur oud of een antigen test van maximaal 24 uur oud. Dat mag alleen geen zelftest zijn, je moet een uitslag van een goedgekeurd testbedrijf hebben.
Het enige wat je daarna moet doen, is dat testresultaat laten zien bij de balie als je je instapkaart ophaalt. Dat kan dus ook de Day 2 test zijn, als die tenminste aan de eisen qua maximale ouderdom voldoet.
Nu moet ik volgende week weer naar de UK voor m'n werk en twijfel ik of ik niet gewoon diezelfde self-test weer zal doen, scheelt een trip naar een test locatie.
Als we 's nachts van Kaapstad terugvliegen naar Amsterdam met KLM (KL598), is dat met hetzelfde vliegtuig (KL597) dat zo'n 2 uur eerder uit A'dam kwam, maar met nieuwe crew. Van cabin crew op heenvlucht gehoord dat ze 24 uur verlof hebben in Kaapstad.Daniel schreef op woensdag 24 november 2021 @ 18:18:
[...]
Het lijkt mij aannemelijk dat de crew die de heenvlucht doet niet meteen ook de retourvlucht doet, maar achterblijft. De crew die de dag ervoor de heenvlucht heeft gedaan doet dan de terugvlucht.
Zit nu te wachten in Zuid Afrika op nieuws over onze terugvlucht op zondag (00:30).
Volgens Hugo mogen we terugkomen
Sometimes you need to plan for coincidence
Vraag me wel af ik de test hier moet doen voor vertrek of na aankomst zoals de passagiers die al onderweg waren vanochtend. Engelse en Nederlandse tekst verschillen een beetje ...
https://www.klm.nl/inform...erts#latest-travel-alerts
De pax van vandaag waren al onderweg vandaar waarschijnlijk de uitzondering.
Test Required: Passengers aged 12 years and older travelling from a very high risk area where there is a virus variant of concern must meet one of the following options:
Option 1: They hold a negative NAAT test (PCR, RT PCR, LAMP, TMA and mPOCT) result conducted up to 24 hours before boarding; or
Option 2: They hold a negative NAAT test (PCR, RT PCR, LAMP, TMA and mPOCT) result conducted up to 48 hours before boarding and a negative antigen test result conducted up to 24 hours before boarding.
[ Voor 57% gewijzigd door Grouchy op 26-11-2021 21:56 ]
Vraag mij af wie het aandurft om 24u van tevoren te testen. Dat is wel heel kort voor een lange vlucht waar je waarschijnlijk de uitkomst ook geprint moet kunnen laten zien.Test Required: Passengers aged 12 years and older travelling from a very high risk area where there is a virus variant of concern must meet one of the following options:
Option 1: They hold a negative NAAT test (PCR, RT PCR, LAMP, TMA and mPOCT) result conducted up to 24 hours before boarding; or
Option 2: They hold a negative NAAT test (PCR, RT PCR, LAMP, TMA and mPOCT) result conducted up to 48 hours before boarding and a negative antigen test result conducted up to 24 hours before boarding.
ze beloven resultaat binnen een uur of twee ... we moeten dus nog wat vroeger op het vliegveld zijn.
Ja, ik bedoelde inderdaad het doen van een PCR. Ik denk dat op Brussels het snelste 3u is voor resultaat maar dat is dan allemaal niet echt relax als je dan echt zoveel vroeger op het vliegveld moet zijn. Zag net dat er zelfs Cartridge systemen zijn die het binnen 45min kunnen doen - maar dat zal vast een stuk duurder zijn.CyBeR schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 01:38:
Antigeentests komen met een kwartier a een half uur met resultaten dus da's niet zo'n punt. Het zijn de PCR tests die naar een lab verscheept moeten worden en daar gaat tijd overheen, maar zelfs daar zijn er wel toko's die resultaten binnen X tijd garanderen. KLM Health Services doet 24u geloof ik.
Dan was het waarschijnlijk geen "echte PCR-test", die heeft namelijk minimaal al 4 a 8 uur in het laboratorium nodig. Het zou wel kunnen dat als de test positief was, dat ze het opnieuw testen met een PCR-test, dat doen ze ook bij de GGD hier in NL.Goner schreef op zondag 28 november 2021 @ 20:36:
Resultaat van onze rapid PCR op Cape Town was binnen een half uur binnen ... vraag me af hoe betrouwbaar dat dan is. Ook alleen maar staafje in neus, niet in keel.
[ Voor 14% gewijzigd door Luuk2015 op 28-11-2021 20:46 ]
Alleen in neus is nog niet zo'n probleem ( bepaalde ziekenhuizen testen enkel de neus (nasppharynx) en nort de keel). De uitslag binnen een half uur wel. Pcr duurt langer namelijk.Goner schreef op zondag 28 november 2021 @ 20:36:
Resultaat van onze rapid PCR op Cape Town was binnen een half uur binnen ... vraag me af hoe betrouwbaar dat dan is. Ook alleen maar staafje in neus, niet in keel.
Gelukkig was de GGD PCR test bij aankomst op Schiphol ook negatief zie ik net.
Dus nu 5 dagen in quarantaine en dan weer een test ...
GGD test straat op Schiphol ging flitsend terwijl toch grootste deel van passagiers voor de test ging. Vreemd genoeg niet verplicht, dus een aantal ging vrolijk ongetest de bagage-hal en Plaza in. Wij later ook ; terwijl je dan thuis 5 dagen in quarantaine moet ... ??
[ Voor 39% gewijzigd door Goner op 29-11-2021 10:20 ]
Maar wel raar dat je tussen iedereen op Schiphol door "moet" bewegen (bagagehal, Plaza, STA balie) en dan thuis in quarantaine moet.
Als je uit en zeerhoogrisicogebied komt hoeft het dan weer niet als je gevaccineerd bent.
Niet verplicht in quarantaine als je volledig gevaccineerd bent maar goed, ik ga 2 dagen in zelf-isolatie en mezelf testen voor het geval dat
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
Voor de Flying Blue members (elites m.n.), de hulpmaatregelen zijn weer wat verlengd inclusief een 50% XP bonus de van januari tot en met maart: https://www.flyingblue.co.uk/en/news/coronavirus. Voor Explorer members worden miles tot eind 2022 verlengd.
[ Voor 24% gewijzigd door CyBeR op 29-11-2021 17:21 ]
Het zal waarschijnlijk een LAMP test zijn, wij hebben er ook eentje gemaakt. Snelle test, gebaseerd op amplificatie zoals PCR, maar niet geaccrediteerd.Luuk2015 schreef op zondag 28 november 2021 @ 20:45:
Dan was het waarschijnlijk geen "echte PCR-test", die heeft namelijk minimaal al 4 a 8 uur in het laboratorium nodig. Het zou wel kunnen dat als de test positief was, dat ze het opnieuw testen met een PCR-test, dat doen ze ook bij de GGD hier in NL.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Ryanair Condemns Government / NPHET Nonsense On New Air Travel Policy
Las het op FT, dit is goed nieuws. Niet zo goed als de huidige X2 promo, maar toch. Denk niet dat ik hiervoor specifiek vluchten met extra overstap via AMS/CDG zou boeken, maar mochten de zakenreizen dit voorjaar doorgaan dan zal ik zeker proberen om AFKL te vliegen hiermee. Zeker nu we met Covid de mogelijkheid hebben om zakelijk in business te boeken (was voorheen niet zo).CyBeR schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:10:
Voor de Flying Blue members (elites m.n.), de hulpmaatregelen zijn weer wat verlengd inclusief een 50% XP bonus de van januari tot en met maart: https://www.flyingblue.co.uk/en/news/coronavirus. Voor Explorer members worden miles tot eind 2022 verlengd.
Niks is verplicht, krijg ik het idee ... het werd aangeraden. Beetje té vrijblijvend, naar mijn smaak.Chief schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:32:
Is 5 dagen quarantaine nu verplicht?
Wij zijn nu in quarantaine en gaan vrijdag weer voor test naar GGD.
Grappig genoeg werd er in Kaapstad bij inchecken en controle een formulier overhandigd (Quarantine Declaration van the Government of the Netherlands) dat je in moest vullen en waarop je kon kiezen voor 5 of 10 dagen. Ook ondertekenen (honesty declaration) en telefoonnr en adres voor GGD controle.
Helaas was op Schiphol niemand geïnteresseerd om het aan te pakken ?! Volgens GGD had KLM dat moeten doen ... tsja.
[ Voor 6% gewijzigd door Goner op 01-12-2021 18:11 ]
Recent zijn wij geïnformeerd dat op vlucht KL598 van Kaapstad naar Amsterdam op 28-11-2021 een passagier aan boord was bij wie later Corona (COVID-19) is vastgesteld. Volgens de informatie die wij kregen van de luchtvaartmaatschappij heeft u, of iemand in uw naaste omgeving die ook gebruik heeft gemaakt van uw e-mailadres bij de boeking, in de directe nabijheid (dat is binnen 1,5 meter) van deze persoon aan boord van deze vlucht gezeten.
Het betreft:
· Rij 1 t/m 5, stoel D, G en K;
· Rij 16 t/m 22, stoel H, J en K;
· Rij 23 t/m 27, stoel D, E, G en H;
· Rij 33 t/m 37, stoel H, J en K;
· Rij 39 en 40, stoel H, J en K;
· Rij 41, stoel G, H, J en K;
· Rij 42 en 43, stoel D, E, G, H, J en K;
· Rij 44 en 45, stoel D, E, G, H en J;
· Rij 46, stoel D, E, G en H.
Uit informatie die door de luchtvaartmaatschappij met ons gedeeld is blijkt dat u op een van deze stoelen heeft gezeten gedurende de vlucht.
Een persoon (1 ?) heeft kans gezien binnen 1.5 meter van zowat alle rijen/stoelen van het vliegtuig gezeten te hebben ??
Of de helft van het vliegtuig heeft mijn e-mail adres gebruikt ?
Deze ruimte is te huur!
Zeker niet één persoon.Goner schreef op woensdag 1 december 2021 @ 19:41:
Wat moet ik hier nou mee .. ??
Recent zijn wij geïnformeerd dat op vlucht KL598 van Kaapstad naar Amsterdam op 28-11-2021 een passagier aan boord was bij wie later Corona (COVID-19) is vastgesteld. Volgens de informatie die wij kregen van de luchtvaartmaatschappij heeft u, of iemand in uw naaste omgeving die ook gebruik heeft gemaakt van uw e-mailadres bij de boeking, in de directe nabijheid (dat is binnen 1,5 meter) van deze persoon aan boord van deze vlucht gezeten.
Het betreft:
· Rij 1 t/m 5, stoel D, G en K;
· Rij 16 t/m 22, stoel H, J en K;
· Rij 23 t/m 27, stoel D, E, G en H;
· Rij 33 t/m 37, stoel H, J en K;
· Rij 39 en 40, stoel H, J en K;
· Rij 41, stoel G, H, J en K;
· Rij 42 en 43, stoel D, E, G, H, J en K;
· Rij 44 en 45, stoel D, E, G, H en J;
· Rij 46, stoel D, E, G en H.
Uit informatie die door de luchtvaartmaatschappij met ons gedeeld is blijkt dat u op een van deze stoelen heeft gezeten gedurende de vlucht.
Een persoon (1 ?) heeft kans gezien binnen 1.5 meter van zowat alle rijen/stoelen van het vliegtuig gezeten te hebben ??

Wat ik hier uit haal is dat als je covid wilt vermijden, je aan de bakboordkant van het vliegtuig moet gaan zitten.
Reisbureau gebruikt?Goner schreef op woensdag 1 december 2021 @ 19:41:
Wat moet ik hier nou mee .. ??
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Dat lijken er wel 10 danCyBeR schreef op woensdag 1 december 2021 @ 20:43:
[...]
Zeker niet één persoon.
[Afbeelding]
Wat ik hier uit haal is dat als je covid wilt vermijden, je aan de bakboordkant van het vliegtuig moet gaan zitten.

Ik vermoed dat we dan wel iets in het nieuws hadden gehoord ...
Zou de cabin-crew ook in quarantine moeten ??
In die 2 vliegtuigen uit ZA die in het nieuws waren testte 10% bij aankomst positief. Ondanks dat je een negatieve test nodig had om te mogen boarden.Goner schreef op donderdag 2 december 2021 @ 00:02:
[...]
Ik vermoed dat we dan wel iets in het nieuws hadden gehoord ...
Zou de cabin-crew ook in quarantine moeten ??
De crew zit over het algemeen geen 8 uur naast je. Die gaat waarschijnlijk alleen in quarantaine als er een positief test.
Nou... in de Coronatijd ben je dan wel even bezig:
- Gezondheidsformulier om Nederland uit te gaan
- Gezondheidsformulier om over te stappen in Londen
- Gezondheidsformulier om Spanje in te komen
- Gezondheidsformulier om naar Nederland te vliegen
Ik ben benieuwd hoeveel van deze vier documenten daadwerkelijk gecontroleerd worden
[ Voor 46% gewijzigd door jongetje op 02-12-2021 10:14 ]
Dan kom je niet achter de douane in T4S terminal terecht, maar sta je denk ik direct buiten?jongetje schreef op donderdag 2 december 2021 @ 10:11:
@don_jorg Waarom vlieg je via de UK? Waarom niet een directe vlucht, zo duur is dat toch niet met bijv. Air Europa. Kost op zijn goedkoopst 53euro en voor een business seat ruim 168euro (mag je meteen 3 koffers meenemen).
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:
Chrome Extensie
Wikipedia: List of airports by IATA code: A
Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.
Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.
Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2