Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 123 ... 239 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:54

Grouchy

meep meep

Goner schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:37:
[...]

Poeh !! Hopelijk was dat vanwege de herfstvakantie en is het straks weer 'normaal'.
Herfstvakantie speelt zeker mee. Voor de herfstvakantie waren er echter ook al >1uur meldingen.

Voor veel bestemmingen, bijvoorbeeld de UK krijg je bij Air France-klm alleen een check-in bewijs en geen BP, voor de BP moet je langs de balie, ook al heb je geen baggage in te checken. Dat is al tijdrovend genoeg, het trieste is dat ze daar vervolgens je papieren wel checken maar het verder geen waarde heeft wat het personeel daar controleert. je krijgt namelijke een BP met niet je daadwerkelijk gate maar de D08 de controle locatie, waar ze alles nogmaals controleren en je de sticker, stempel en handtekening krijgt. Natuurlijk opnieuw rijen en wachten....

Nederland wordt ook weer rood & op 8NOV komt de VS er ook bij, als ze een soortgelijk systeem gaan opzetten zonder een mogelijkheid om je docs digitaal te uploaden en afwerken moeten ze die mensen ook weer ergens vandaan halen of je krijgt gegarandeerd elke morgen een piekbelasting die ze niet aankunnen.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:47

FreakNL

Well do ya punk?

Goner schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:37:
[...]

Poeh !! Hopelijk was dat vanwege de herfstvakantie en is het straks weer 'normaal'.
Ik ben 1 oktober naar Singapore gevlogen en zat (met priority) binnen 25 minuten in de lounge. Dat is dus koffer afgeven, door de security en paspoort control en pre-flight check (dat nutteloze papiertje wat je in moet vullen dat je geen snotneus hebt waar ze een stempel opzetten)… Dus ik denk dat de herfstvakantie er inderdaad mee te maken heeft…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002

Sorcerer8472

Mens sana?

Tales schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 21:58:
[...]

Voor de UK was het een locator form van de overheid. Vaccinatie bewijs. Factuur voor de PCR test in de UK, en nog iets anders wat me volledig ontgaan is.

Ik kreeg een paar dagen van te voren een e-mail van KLM onder het mom van “Upload@home”.

Ik heb geen idee hoelang de handmatige controle duurt op Schiphol. De rij was lang en die can ons niet, maar het kan zijn dat iedereen er in 10 minuten doorheen is.

https://www.klm.nl/inform...d-19-document-check-forms
Upload@Home zorgt ervoor dat je zo klaar bent bij de incheckbalie. Echter zijn er voor bepaalde landen nog wel extra checks voordat je naar je eigen gate mag. Komt dus neer op een incheck-check en een boarding-check vaak.

En voor andere landen zoals Mexico hoeft er helemaal niets. Upload@Home is wel handig om alles wat sneller te laten verlopen, enige wat ik nog even moest laten zien was m'n internationale DCC QR-code bij het inchecken.

Ik hoop dat er speciale balies komen voor mensen die nog niet alles hebben laten checken zoals veel vakantiegangers zodat andere reizigers er gewoon snel door kunnen als ze hun zaakjes op orde hebben.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Ik heb een vraag , zit nu in Kathmandu en KLM is totaal niet tebereiken ,niet via de App of telefonisch.

Vlucht geboekt bij KLM, Amsterdam-Kathmandu, eerste gedeelte via Dubai daarna verder met FlyDubai.
Moest in Dubai bagage ophalen ivm niet door gelabeld ,heen geen probleem ivm lange tussenstop.

Terug kom ik in de problemen ivm tussenstop van 2.30 als het niet kan door worden gelabelt moet van terminal 2 naar 3 bagage ophalen en daarna weer inchecken.

Weet iemand of het wel zou kunnen het doorlabelen ,wanneer kan het wel en wanneer niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-04 20:44

Goner

What can I do you for ?

Sorcerer8472 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 22:32:
[...]
Upload@Home zorgt ervoor dat je zo klaar bent bij de incheckbalie.
Helaas alleen beschikbaar voor een zeer beperkt aantal bestemmingen, zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Hier afgelopen week teruggevlogen vanuit Napels naar Brussel en sinds 18/10 laat België geen papieren PLF meer toe. Was 21/10 (en het was al ruim vooraf in de pers aangekondigd, voor we begin oktober op vakantie vertrokken), maar toch nog mensen aan de check-in die dachten dat ze op 't vliegtuig papier zouden krijgen... Tsja.

Napels is zeker geen grote luchthaven maar het leek wel het drukste moment van de dag te zijn. 2u voor vertrek op de luchthaven, toch nog moeten haasten door lang aanschuiven bij check-in (waarschijnlijk door mensen die niet voorbereid zijn zoals dat oudere koppel) en dan nog bij de security die onderbemand was voor het volk dat moest passeren. Check-in (SN) ging ook pas 2u voor vertrek open. Lijkt me dat je dat wel wat ruimer kan doen in deze tijden...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Messje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-05 11:43
FreakNL schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 16:38:
[...]

Ik ben 1 oktober naar Singapore gevlogen en zat (met priority) binnen 25 minuten in de lounge. Dat is dus koffer afgeven, door de security en paspoort control en pre-flight check (dat nutteloze papiertje wat je in moet vullen dat je geen snotneus hebt waar ze een stempel opzetten)… Dus ik denk dat de herfstvakantie er inderdaad mee te maken heeft…
Dit is handig om te weten :). Ik vlieg zaterdag ook met SA naar Singapore, ik denk dat 1,5 uur van tevoren arriveren op schiphol ruim genoeg is, zeker als je alle documenten van tevoren klaar hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02:13

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

ramrodwillem schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 13:54:
Ik heb een vraag , zit nu in Kathmandu en KLM is totaal niet tebereiken ,niet via de App of telefonisch.

Vlucht geboekt bij KLM, Amsterdam-Kathmandu, eerste gedeelte via Dubai daarna verder met FlyDubai.
Moest in Dubai bagage ophalen ivm niet door gelabeld ,heen geen probleem ivm lange tussenstop.

Terug kom ik in de problemen ivm tussenstop van 2.30 als het niet kan door worden gelabelt moet van terminal 2 naar 3 bagage ophalen en daarna weer inchecken.

Weet iemand of het wel zou kunnen het doorlabelen ,wanneer kan het wel en wanneer niet ?
Is het op een enkel ticket geboekt of zijn het meerdere tickets :? In het eerste geval is doorlabelen normaal gesproken geen probleem. Misschien zekerheidshalve nog even bij de incheckbalie om verzoeken, maar dat is dan alles. Op meerdere tickets is wel een probleem (net als overstappen in de VS).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Messje schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 16:21:
[...]

Dit is handig om te weten :). Ik vlieg zaterdag ook met SQ naar Singapore, ik denk dat 1,5 uur van tevoren arriveren op schiphol ruim genoeg is, zeker als je alle documenten van tevoren klaar hebt?
Dat is moedig. Zou ik niet aandurven.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Als 1 ticket geboek, gewoon via Klm.

"Misschien zekerheidshalve nog even bij de incheckbalie om verzoeken, maar dat is dan alles"

Ja maar daar heb ik niets aan, moet het voor die tijd weten als het ff kan je geen zin om mn vlucht te missen ,misschien mn bagage maar over 2 handbagage tassen verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Mijn ervaring met FlyDubai is dat ze echt niks meer doen dan je een stoel op een vliegtuig aanbieden. Het is de lowcost-dochter van Emirates en neem dat maar heel letterlijk. Alles kost moeite (en geld).

Alleen KLM kan je vertellen of je koffer wordt doorgecheckt of niet, maar het is inderdaad de check-in die het effectief moet doen. En theorie en praktijk...

Als je een KLM-vluchtnummer hebt voor je vlucht naar Dubai dan zou doorchecken geen probleem mogen zijn. Maar ik veronderstel dat je een FZ vluchtnummer hebt. Kan je beter eieren voor je geld kiezen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Messje
CyBeR schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 18:03:
[...]

Dat is moedig. Zou ik niet aandurven.
Hoeveel tijd zou jij pakken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Messje schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 19:23:
[...]

Begrijp me niet verkeerd normaal gesproken moet dat genoeg zijn maar met alle covid shit zou ik minimaal 3 uur nemen en als 't kan meer. Dat jij al je documenten op orde hebt is tot daaraan toe (en overigens ook de vraag) maar je staat in de rij achter alle andere malloten die dat niet hebben.

Ik was laatst in het vliegveld van Helsinki om terug naar Amsterdam te vliegen en daar vroeg KLM of we om half vijf aanwezig wilden zijn voor een vlucht om 6:45. En nog steeds moesten we wachten op mensen die laat waren. Voor een intra-Schengen vlucht in een 737. Jij hebt 't over een long-haul vlucht in een A350 waar bijna 3x zo veel mensen in kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02-05 20:14
Normaliter wordt al 3 Uur geadviseerd voor non-schengen vluchten en tel daar gerust nog wat bij op door de extra controles op documenten. Hooguit nog wat aftrekken als je met priority door security heen kunt. Maar als ik die rijen vandaag zag, lijkt 90 minuten zwaar onvoldoende.

Heck, ik vlieg zelf over 2 weken binnen schengen en heb nu in 't plan staan 3,5 uur voor vertrek aanwezig te zijn. Mocht t vlot lopen parkeer ik me wel in de lounge, so be it :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02-05 14:16
[...]

Ik was vorige week voor intercontinentaal er gewoon in 20 min van taxi tot lounge. Heb de spookverhalen die ik hier lees zelf nog niet gezien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Ja je kunt een keer geluk hebben. Of niet, en te laat zijn, en dan niet mee kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-04 03:49
Over op tijd aankomen voor inchecken: wij vliegen begin januari AMS - SG met SQ. Normaliter kom ik met ons gezin 1.5u van te voren aan en met priority is dat RUIM voldende maar rond de kerst wordt het denk ik weer drukker op Schiphol, wellicht is het vliegveld nog steeds niet 100% staffed, ik neem dus geen risico en wil minimaal 3u van te voren aanwezig zijn. Kunnen nog altijd ergens de lounge in.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Hoe gaat het momenteel met de bagage ??
Vorige keren konden we zelf de bagage inchecken en labelen, maar ik vermoed dat ze nu eerst je QR code en PCR test enzo willen zien voordat ze de bagage inpakken ?

We proberen ook altijd 3 uur van tevoren aanwezig te zijn. Heb me nog nooit verveeld op Schiphol. Vliegen ook altijd vroeg, dus zijn er al om 7 uur. Kun je nog een ontbijtje/koffie doen.
A.s. zondag naar Kaapstad, familie 2 jaar niet gezien dus kijken er naar uit !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

CyBeR schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 22:50:
Ja je kunt een keer geluk hebben. Of niet, en te laat zijn, en dan niet mee kunnen.
Bij mij ging het laatst ook vrij soepel.. als mijn dochter niet inde rij had gehoeven voor paspoort hadden we het ook in 45 minuten met gemak gehaald..
Maar het blijft speculatie en soms duurt het veel langers..

En bij ons duurde het het langst om bij de balie aan de beurt te komen (niet genoeg personeel) om papieren te checken en ons stoelen naast elkaar te geven..

Zelf zou ik minstens 2 uur nemen, zeker bij een lange (dure) vlucht..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-05 19:05
Goner schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:01:
Vorige keren konden we zelf de bagage inchecken en labelen, maar ik vermoed dat ze nu eerst je QR code en PCR test enzo willen zien voordat ze de bagage inpakken ?

We proberen ook altijd 3 uur van tevoren aanwezig te zijn. Heb me nog nooit verveeld op Schiphol. Vliegen ook altijd vroeg, dus zijn er al om 7 uur. Kun je nog een ontbijtje/koffie doen.
A.s. zondag naar Kaapstad, familie 2 jaar niet gezien dus kijken er naar uit !!
Hangt heel erg van de airline/afhandelaar af. 2,5 week terug (vóór de herfstvakantie drukte dus) heb ik 80 minuten bij de incheck gestaan omdat de papierwerk-controle lang duurde. In mijn geval betrof het Swissport/TUI en tot mijn verbazing (nouja: teleurstelling) hadden nog steeds veel mensen het papierwerk niet in orde. Verschillende bestemmingen (Curaçao, Portugal, Griekenland, Spanje) moesten langs dezelfde papierwerkcontrole bij de bagage drop-off en dat duurt helaas gewoon lang. Kreeg de indruk dat vooral Portugal en Curaçao veel papierwerk kostten en dat hier vaak zaken mistten.

Ik was binnen 30 seconden klaar. Spanje heeft een prima app om thuis de COVID-administratie alvast te regelen en dat betaald zich uit de op de luchthaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vegazz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-05 22:19
Vorige week ruim 2 uur in de rij gestaan voor het inchecken van bagage. Vloog naar Reykjavik (Schengen) met Icelandair. Swissport had voor 1 vlucht 2 balies open, halverwege het wachten ging er eentje weg en bleef er 1 agent over voor circa 45 personen met nog 1 uur voor vertrek te gaan.

An sich was mijn incheck vlot verlopen, het papierwerk (Locator form, testresultaat en QR code) viel mee, echter is Icelandair een (relatief) goedkope manier om ook naar de VS te vliegen, waar strengere eisen gelden. Hele gezinnen die vergeten waren papierwerk in te vullen werkt dan vervolgens ook niet mee natuurlijk.

Uiteindelijk 5 minuten voor vertrek de gate gehaald, helaas een alles behalve rustige begin van de reis hierdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Oh, shit ...

Leisure travellers from high-risk countries will not be permitted. The exception will be business travellers with scarce and critical skills including diplomats, repatriated persons, investors and people participating in professional sporting and, events will undergo the same health protocol screenings.

denk niet dat familiebezoek onder exceptions valt :(

via KLM kom ik op een site (https://infopages.traveldoc.aero/information/coronavirus) waar staat

South Africa is open for non-essential travel from all countries, provided holding a negative test result.

[ Voor 22% gewijzigd door Goner op 25-10-2021 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-05 13:28

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Je kan altijd nog 'investeren' in de lokale horeca toch :9B
Maar das wel zuur geen uitzondering voor gevaccineerde mensen?

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Volgens de KLM en ministerie van BUZA is een (negatieve) PCR test voldoende, maar op die site van Zuid-Afrika staat iets heel anders.

EDIT : en contact met KLM gaat ook niet werken want die hebben al een waarschuwing op de website dat medewerkers ook alleen maar met informatie van KLM Traveldoc (https://klm.traveldoc.aero/) werken ...

[ Voor 52% gewijzigd door Goner op 25-10-2021 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03:24
Over het algemeen kun je goed bouwen op Buitenlandse Zaken (kunnen wel eens een dag of hooguit 2 achter de feiten aanlopen).

https://www.nederlandwere...sadvies#anker-coronavirus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Loos alarm ... dat "nieuws" van ZA was van oktober/november vorig jaar :o
Dat heb je als je niet goed naar de datum kijkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Goner op 25-10-2021 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:10

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Hier in Azie begint alle vliegverkeer ook langzaam weer op te starten. Vanaf November is Thailand deels weer open zonder quarantaine voor gevaccineerde reizigers (wel verplichte PCR test). Ik moet nog even wachten voor dezelfde optie in Cambodja + open landgrenzen. Dan kan ik na 2 jaar eindelijk weer eens naar ons huis in Thailand. Denk dat er wel wat onderhoud te verrichten is :P

Ik ben wel een beetje huiverig voor al die vliegtuigen welke maanden in de mottenballen gestaan hebben. We staan hier niet helemaal bekend om dingen in goede staat te houden. Hopelijk valt er niks uit de lucht :o

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Cambodja zelf was toch juist open? Maar ik begrijp dat jij de grens over wilt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

sh4d0wman schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:50:
Hier in Azie begint alle vliegverkeer ook langzaam weer op te starten. Vanaf November is Thailand deels weer open zonder quarantaine voor gevaccineerde reizigers (wel verplichte PCR test).
Pas op, één nacht quarantaine in een vooraf opgegeven en goedgekeurd hotel (totdat de uitslag van de test bekend is) is nog steeds verplicht. En je wordt niet vrolijk als die uitslag positief is, want je wordt direct het ziekenhuis ingeslingerd, ook zonder symtomen.
Gegeven de enorme bedragen, die daarmee gemoeid zijn, zie ik uitstekende mogelijkheden voor corruptie, zowel valselijk positieve testuitslagen als mensen, die bereid zijn te betalen voor het laten verdwijnen van positieve uitslagen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:10

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

@Freee!! Thx, ja dat klopt maar wij als gezin hebben het deze maand net gehad dus ik verwacht niet om het gelijk weer op te lopen :P Verder hebben we in ieder geval een ziektekostenverzekering met Corona dekking.

In Cambodja is het allemaal nog lastiger. Je moet vooraf een hotel boeken voor 1 week of $1000 p.p in cash betalen en dan ga je een hotel loterij in, sommige zijn echt heel k*t om een week door te brengen. Verder verplicht een lokale Corona verzekering afnemen welke maar dekt tot $10.000 of soortgelijk laag bedrag. Dan nog de kans om tijdens je verblijf Corona op te lopen en dan ga je voor 2 weken in overheids quarantaine. Voorbeeldje:

Afbeeldingslocatie: https://static01.nyt.com/images/2021/07/23/world/24virus-cambodia-3/merlin_190915533_d9068d7d-3442-4a25-897e-7c42925484ea-articleLarge.jpg

Dus ja, vliegen naar hier is in theorie mogelijk. Of het aan te raden is.... niet als toerist.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Uitgaande dat je priority hebt bij je maatschappij;

Half uur bagage afgifte
Half uur scan/security
Half uur marechaussee
Half uur checks na marechaussee en naar gate lopen.

2 uur zou ik aandurven. Alle tijd die je bij 1 wint kun je gebruiken bij 2,3,4…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

FreakNL schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 03:53:
[...]
Half uur bagage afgifte
Half uur scan/security
Half uur marechaussee
Op Schiphol ?!
Duurt dat echt zo lang allemaal tegenwoordig ?? Of is dit worst-case ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H92!
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Goner schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:23:
[...]

Op Schiphol ?!
Er is overal personeelstekort en dat merk je ook op Schiphol. Ik denk dat de KMar de grootste onderbezetting heeft en moet je geluk hebben dat je niet voor/na een ica vlucht zit (ervaring :( )

Er wordt niet voor niets aangeraden 2/3 uur van tevoren aanwezig te zijn. Ja, soms heb je geluk en loop je binnen uur alles af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
[...]

Op Schiphol ?!
Ik vloog op zondag (maar heb gelukkig alle rijen kunnen skippen door status/BC) maar het was echt een drama om in te checken. De rij bij de python op een drukke dag was er niks bij. Security minder drama maar alsnog lang.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Op Schiphol ?!
Er werd gevraagd hoe lang je Vantevoren aanwezig moet zijn intercontinentaal. Iemand zei 3 uur, dat vind ik overdreven. 2 uur is prima. Korter zou ik niet aandurven maar vooral ook niet willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.F.H.
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:19
FreakNL schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 12:01:
[...]

Er werd gevraagd hoe lang je Vantevoren aanwezig moet zijn intercontinentaal. Iemand zei 3 uur, dat vind ik overdreven. 2 uur is prima. Korter zou ik niet aandurven maar vooral ook niet willen.
Hangt ook ervan af of je in de vakantie vliegt, weekend/doordeweeks, overdag etc. Afgelopen donderdag AMS-LCY 8am en voor zekerheid maar een uurtje eerder op Schiphol. Stond om 5.16 in de rij voor incheckbalie (en dus coronacheck en PLF controle), en om 5.32 zat ik reeds ingecheckt en al achter de security 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ervanuitgaande dat je over de ochtend praat; ja, dan is het altijd veel minder druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Goner schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:01:
Ik heb hier nog geen rechtstreeks antwoord op gezien, denk ik. Wat is de volgorde tegenwoordig ?? Kan me zo voorstellen dat als je geen test hebt of iets anders, dat ze niet weer je bagage willen gaan opsporen ...

Wij hopen om 7:00 op Schiphol te zijn, vliegen om 10:15. Dus hopelijk vroeg genoeg op een zondag ...

[ Voor 10% gewijzigd door Goner op 26-10-2021 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grouchy
  • Laatst online: 09:54

Grouchy

meep meep

Als je al een boardingpass hebt dan kan dit. Bij veel bestemmingen krijg je echter alleen een check-in bevestiging als je een app/internet of een kiosk gebruikt en moet je langs een agent. Zelfde issue voor mensen zonder bagage, die konden voorheen dit gedeelte skippen, nu niet meer.

[ Voor 20% gewijzigd door Grouchy op 26-10-2021 20:59 ]

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Afwachten dan maar.
Normaal kreeg ik altijd na on-line check in bij KLM 30 uur van tevoren de boarding passes, maar geen idee hoe dat tegenwoordig gaat. Het nieuwe normaal ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Met zowel TAP als KLM sinds ongeveer mei geen boardingpas meer ontvangen maar altijd bij de balie in moeten checken, met of zonder bagage.

In april bij TAP nog online in kunnen checken, zorgde voor een heel paniekerige stewardes bij de gate toen ze erachter kwamen dat onze covid papieren nog niet waren gecontroleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Goner schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 23:30:
Afwachten dan maar.
Normaal kreeg ik altijd na on-line check in bij KLM 30 uur van tevoren de boarding passes, maar geen idee hoe dat tegenwoordig gaat. Het nieuwe normaal ...
Hangt van je bestemming af: geen controle nodig dan krijg je hem digitaal.

Ook leuk weetje: ben je bij een balie gecontroleerd en officieel ingecheckt, dan verschijnt daarna ook de digitale boarding pass in de app.

Bij mij verscheen hij ook toen ik mijn documenten via hun document check dienst heb laten checken en dat succesvol was geloof ik, maar dat weet ik niet meer zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02-05 20:14
Weet iemand hoe strikt Transavia omgaat met de maten van ruimbagage? Mijn komende vluchten zijn (waarschijnlijk) met KLM, TAP, TUI, Aegan, Delta, EasyJet en/of Ryanair. Deze accepteren allemaal de "standaard" maat van 158cm l+b+h. Ik sta op het punt een koffer te kopen van 75 cm hoog die aan deze maat voldoet. Echter houdt Transavia vast aan vaste maten met een max hoogte van 70 cm. Zou hier heel moeilijk over gedaan worden? Ik heb eigenlijk weinig zin om voor deze ene afwijker naar een kleinere koffer te gaan zoeken :p
(Sidenote is dat áls ik toch ooit nog eens met Transavia vlieg, er een grote kans is dat cabinebagage genoeg is, daarin ben ik al voorzien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-04 13:20
FreakNL schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 12:01:
[...]

Ligt er ook aan hoe ver je van schiphol af zit.
Een file of uitgevallen trein kost ook al snel een hoop tijd.

Ik zit zelf 2 stations van Schiphol af, dus maak me er niet zo druk om. Maar bij mijn laatste (vakantie)reis had een groot deel van de groep een hotel bij schiphol geboekt op de dag van vertrek.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Homeland schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 00:07:
Met zowel TAP als KLM sinds ongeveer mei geen boardingpas meer ontvangen maar altijd bij de balie in moeten checken, met of zonder bagage.

In april bij TAP nog online in kunnen checken, zorgde voor een heel paniekerige stewardes bij de gate toen ze erachter kwamen dat onze covid papieren nog niet waren gecontroleerd.
In september bij TAP online in kunnen checken en bagage zelf gedropt. Welliswaar vanuit Lissabon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

RocketKoen schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 16:35:
[...]

Ligt er ook aan hoe ver je van schiphol af zit.
Een file of uitgevallen trein kost ook al snel een hoop tijd.

Ik zit zelf 2 stations van Schiphol af, dus maak me er niet zo druk om. Maar bij mijn laatste (vakantie)reis had een groot deel van de groep een hotel bij schiphol geboekt op de dag van vertrek.
Dat was de vraag toch niet ? :?

De vraag was letterlijk; hoe vroeg moet ik er vantevoren zijn.. Niet: Hoeveel tijd moet ik uittrekken om er te komen……

/edit
Ja vertraging opgelopen in de reis NAAR Schiphol gaat wel van je tijd af daar, ok…

[ Voor 7% gewijzigd door FreakNL op 27-10-2021 17:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:46:
[...]

Ook leuk weetje: ben je bij een balie gecontroleerd en officieel ingecheckt, dan verschijnt daarna ook de digitale boarding pass in de app.

Bij mij verscheen hij ook toen ik mijn documenten via hun document check dienst heb laten checken en dat succesvol was geloof ik, maar dat weet ik niet meer zeker.
Ik vloog zondag naar Dubai, PCR test verplicht. Kreeg toch een boarding pass met 'fit-to-fly' erop omdat ik die upload@home functie had gebruikt. Je moet toch langs check-in balie om je ruimbagage af te geven.

PCR test is fysiek nog 2x gecheckt.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:16
ShitHappens schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 15:32:
Weet iemand hoe strikt Transavia omgaat met de maten van ruimbagage? Mijn komende vluchten zijn (waarschijnlijk) met KLM, TAP, TUI, Aegan, Delta, EasyJet en/of Ryanair. Deze accepteren allemaal de "standaard" maat van 158cm l+b+h. Ik sta op het punt een koffer te kopen van 75 cm hoog die aan deze maat voldoet. Echter houdt Transavia vast aan vaste maten met een max hoogte van 70 cm. Zou hier heel moeilijk over gedaan worden? Ik heb eigenlijk weinig zin om voor deze ene afwijker naar een kleinere koffer te gaan zoeken :p
(Sidenote is dat áls ik toch ooit nog eens met Transavia vlieg, er een grote kans is dat cabinebagage genoeg is, daarin ben ik al voorzien)
Bij handbagage heb ik al bijna geen (nooit) echte checks gezien. Maar ben op dat gebied waarschijnlijk geen frequent of low budget flyer.

Maar op ruimbagage kan ik het me eigenlijk echt nauwelijks voorstellen dat ze er een meetlint naast gaan houden. Misschien voor echt bizarre situaties, maar echt niet voor 5cm.
(op handbagage heb je overigens dezelfde lhb verschillen van 5cm tussen maatschappijen, daar gaan ze ook niet moeilijk over doen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Yankovic schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 23:57:
Bij handbagage heb ik al bijna geen (nooit) echte checks gezien. Maar ben op dat gebied waarschijnlijk geen frequent of low budget flyer.

Maar op ruimbagage kan ik het me eigenlijk echt nauwelijks voorstellen dat ze er een meetlint naast gaan houden. Misschien voor echt bizarre situaties, maar echt niet voor 5cm.
(op handbagage heb je overigens dezelfde lhb verschillen van 5cm tussen maatschappijen, daar gaan ze ook niet moeilijk over doen)
Nou, Easyjet en Ryanair hebben die testopstellingen waar ze het kunnen proberen. Bij een hardshell kan dat soms moeilijk zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DhV97SJ-OMMHQ2sI5lvmmf78Sis=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/olrdUFjohIZLoNFPNA8IoO61.png?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door gambieter op 28-10-2021 00:14 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

gambieter schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 00:11:
[...]
Nou, Easyjet en Ryanair hebben die testopstellingen waar ze het kunnen proberen. Bij een hardshell kan dat soms moeilijk zijn.
[Afbeelding]
Ik heb die dingen wel bij meer maatschappijen gezien (o.a. Transavia op Rotterdam Airport).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Echt een verschrikking dat soort dingen bij de budget maatschappijen en echt heel irritant dat je dus voor je reis jezelf met dat soort randzaken moet gaan bezighouden..

Maarja, you get what you pay for…

Ik ben er zelf inmiddels wel wat makkelijker in. Ten eerste probeer ik zo min mogelijk met low budget te vliegen en als ik dat wel doe trek ik de CC wel als ze moeilijk doen. Het kost mij teveel energie om mezelf met dit soort futiliteiten bezig te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 09:15
Freee!! schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 00:23:
[...]

Ik heb die dingen wel bij meer maatschappijen gezien (o.a. Transavia op Rotterdam Airport).
Ze staan er wel, maar gebruikt zien worden heb ik ze zelden. Inderdaad in geval van extreem oversize zaken, dan is het een mooie stok om mee te slaan maar verder zie ik ze nooit gebruikt worden.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 16:26

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Sorcerer8472 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:46:
[...]

Hier kan ik mij volledig bij aansluiten, toevallig even een weekendje weg geweest vorige week maar wat super fijn was het weer om te reizen (ondanks de belachelijke Herfstdrukte op Schiphol) en ondanks dat je verplicht in de rij moet op je boarding pass te halen (KLM, immers covid checks etc). Enorm genoten van het "weer op pad mogen zijn".

De terug weg daarin tegen was een ramp om de boarding pass te krijgen. Bij het ophalen van de boarding pas ruim anderhalf uur op dezelfde plek in de rij gestaan. Kwam dit door drukte ? een beetje. Kwam dit door Covid checks ? Nee. Er was een reisgezelschap van ruim 20 personen (4 gezinnen) die gezamelijk alle loketten ophielden want de pasgeborenen konden niet geidentificeerd worden. Uiteindelijk na ruim anderhalf uur was de "incheck meneer" zo slim om even de hele groep naar een ander loket te verplaatsen en daar de discussie verder te voeren.
FreakNL schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 03:41:
Echt een verschrikking dat soort dingen bij de budget maatschappijen en echt heel irritant dat je dus voor je reis jezelf met dat soort randzaken moet gaan bezighouden..

Maarja, you get what you pay for…

Ik ben er zelf inmiddels wel wat makkelijker in. Ten eerste probeer ik zo min mogelijk met low budget te vliegen en als ik dat wel doe trek ik de CC wel als ze moeilijk doen. Het kost mij teveel energie om mezelf met dit soort futiliteiten bezig te houden.
Dit is eigenlijk de hoofdrede waarom ik (vrijwel) exclusief met KLM vlieg, die meer kosten (want die zijn er gewoon) zijn het mij dubbel en dwars waard om gewoon lekker relaxed zonder discussie op reis te gaan.

[ Voor 24% gewijzigd door ShadowBumble op 28-10-2021 08:43 ]

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

[...]

[Afbeelding]
Onlangs ook op Napels voor Skyteam en SN gezien, dus ook gewoone carriers zijn mee op de band gesprongen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:15
Wel weer erg zin in een long-haul flight en reizen naar een verre bestemming.
Gelukkig van de zomer naar Griekenland kunnen gaan. En reizen naar de meeste Europese bestemmingen kan redelijk gemakkelijk.

Merk dat ik nu stiekem toch weer kijk naar vluchten naar Azië, alleen durf ik het risico nog niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Cheezborger schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:03:
Gelukkig van de zomer naar Griekenland kunnen gaan. En reizen naar de meeste Europese bestemmingen kan redelijk gemakkelijk.

Merk dat ik nu stiekem toch weer kijk naar vluchten naar Azië, alleen durf ik het risico nog niet aan.
Heb inmiddels weer een stuk of 10 long hauls gevlogen. Niks leuks aan :P

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:15
Dean Martin schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:05:
[...]

Heb inmiddels weer een stuk of 10 long hauls gevlogen. Niks leuks aan :P
Dat zal vast werk gerelateerd zijn in plaats van toerisme. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Cheezborger schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:08:
[...]

Dat zal vast werk gerelateerd zijn in plaats van toerisme. :P
Ja, maar zelfs in business vind ik het niet per definitie leuk :P
Vannacht mag ik weer |:(

The best is yet to come

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik snap het wel..

Ik ben sinds de Corona-crisis naar:

VAE (3x)
Indonesie (1x)
Singapore (1x)

geweest. Zit nu nog in Singapore. Dat gaat op zich prima hoor. Lekker lege kisten ook.

Maargoed, dit was zakelijk. Prive snap ik het. Qua maatregelen stelt de VAE en Indonesie niks voor, ze doen net alsof er geen COVID is.. Maar wil je daar rondlopen dan? Toen ik daar rondliep was ik nog ongevaccineerd, dus ik heb daar eigenlijk alleen werksite en hotel gezien...

En de landen waar het wel onder controle is (enigzins), zoals Singapore en Taiwan wil je weer niet heen omdat de maatregelen zorgen voor een onplezierige vakantie... Ik heb geen tijd voor sighseeing maar het is ook niet leuk hier. Je moet je mondkapje overal op behalve in bed, om maar te beginnen..

[ Voor 20% gewijzigd door FreakNL op 28-10-2021 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
FreakNL schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:09:
Ik snap het wel..

VAE (3x)
Indonesie (1x)
Singapore (1x)

geweest. Zit nu nog in Singapore. Dat gaat op zich prima hoor. Lekker lege kisten ook.

Maargoed, dit was zakelijk. Prive snap ik het. Qua maatregelen stelt de VAE en Indonesie niks voor, ze doen net alsof er geen COVID is.. Maar wil je daar rondlopen dan? Toen ik daar rondliep was ik nog ongevaccineerd, dus ik heb daar eigenlijk alleen werksite en hotel gezien...

En de landen waar het wel onder controle is (enigzins), zoals Singapore en Taiwan wil je weer niet heen omdat de maatregelen zorgen voor een onplezierige vakantie... Ik heb geen tijd voor sighseeing maar het is ook niet leuk hier. Je moet je mondkapje overal op behalve in bed, om maar te beginnen..
Ik had voor het eerst echt een hele volle kist afgelopen zondag. BC volledig vol, Eco Comfort wat ik zo zag volledig vol, en het boarden duurde erg lang. Zag handbagage naar BC cabine komen, dus erg drukke kist.

En hier in VAE is het inderdaad gewoon klote met die mondkapjes. 35 graden en buiten een mondkapje is niet ideaal. Business prima, want ik ben 95% van de tijd binnen in een kantoor, maar voor leisure zou ik nog wachten. Overigens zijn hier de cijfers gewoon laag omdat anders de expo in gevaar komt :9 :F

Dubai is nog wel makkelijk, Abu Dhabi moet je weer lokale app hebben, je code omzetten en registreren. Gedoe.

[ Voor 6% gewijzigd door Dean Martin op 28-10-2021 10:16 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik was in februari in de VAE, toen deden ze nog weinig aan mondkapjes.. Maar dat is nu anders blijkbaar, gezien je post?

Maargoed, de Emiraten is sowieso niet echt een vakantieland vind ik.. En als je het dan doet, doe het dan goed en ga bijvoorbeeld ook naar Jebel Jais. Maar de meesten komen Dubai niet uit.. Dan kan je net zo goed naar Madrid. Of liever nog.. Ik vind Dubai zo overrated en nep... Maargoed, offtopic..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
FreakNL schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:18:
Ik was in februari in de VAE, toen deden ze nog weinig aan mondkapjes.. Maar dat is nu anders blijkbaar, gezien je post?

Maargoed, de Emiraten is sowieso niet echt een vakantieland vind ik.. En als je het dan doet, doe het dan goed en ga bijvoorbeeld ook naar Jebel Jais. Maar de meesten komen Dubai niet uit.. Dan kan je net zo goed naar Madrid. Of liever nog.. Ik vind Dubai zo overrated en nep...
Ze zijn er erg strikt op. Was gisteren even hapje eten in de mall of the Emirates, en mensen zonder kapje werden echt meerdere keren aangesproken. Ook als je je neus niet bedekt had. Dag ervoor bij de fountain front bij Dubai mall, idem buiten. Alles om de Expo niet in gevaar te brengen ;)

Abu Dhabi ook streng met QR code check.

Ik deel je mening over Dubai voor de volle 100%. Het is overigens net een Amerikaanse stad met wat Arabieren vind ik. Ik zit hier 1 week per maand niet tot volle genoegens. De mensen zijn wel leuk. En gelukkig heb ik wel de mogelijkheid om de leuke plekken op te zoeken voor meetings/lunches etc. Dat maakt het ietwat aangenamer. Nadeel, ik kom ook in Saudi en Kuwait. Dat is vele vele malen erger.

Overigens, qua veiligheid is VAE wel echt enorm top.

Overigens op de luchthaven zou ik altijd de Marhaba service aanraden. Met curb pick-up zit je binnen 5 minuten in de lounge zonder een meter te hoeven lopen _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Dean Martin op 28-10-2021 10:26 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Cheezborger schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:03:
Tsja, we vliegen hopelijk as zondag eindelijk weer naar Zuid Afrika (familie bezoek/vakantie) ... maar het is een stuk minder ontspannen dan alle vorige keren. PCR test, drukte Schiphol (?) en 11 uur mondkapje en maar hopen dat hier of daar de situatie niet opeens ingrijpend wijzigt.

[ Voor 19% gewijzigd door Goner op 28-10-2021 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Besteed even wat tijd aan een mondkapje btw.

Die throw-away dingen zijn irritant, imo. Koop een uitwasbare van de Zeeman, die zitten al lekkerder.
https://www.zeeman.com/nl...dkapjes-av-000155848.html

Of een XL van SafeSafe:
https://safe-save.nl/prod...e-xl-3x-zwarte-mondkapjes

En als je echt weinig last wil:
https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp

Veel minder last van de oren.

Crew interesseert het niet wat je ophebt, als je maar iets ophebt.

Ik geloof niet in de effectiviteit van mondkapjes in zo’n besloten ruimte dus ik ga voor comfort.

[ Voor 35% gewijzigd door FreakNL op 28-10-2021 12:06 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

[...]

[Afbeelding]
Bij RyanAir werk mijn handbagge koffer zelfs gewogen (en te zwaar bevonden)..
De gewone koffer was lichter dan toegestaan en hebben we dingen moeten overpakken..

Dat was bij ons ook de druppel om nooit meer met RyanAir te vliegen..

Easy is wat relaxter.. Easy is zich ook bezig om los te maken van he pricefigter segment.. ze hebben de ambitie om een economy BA te zijn ipv van een pricefighter..
(een vriend van me is first officer bij easy, dus heb het regelmatig met hem over vlieg gerelateerde zaken)..

On that note.. dit beschrijft RyanAir goed:
Afbeeldingslocatie: https://scontent-lhr8-1.xx.fbcdn.net/v/t1.15752-9/248553844_4470705806343081_7769315823007550026_n.png?_nc_cat=106&ccb=1-5&_nc_sid=ae9488&_nc_eui2=AeEvt4rHOHbp-0KTeqy5wr0WrDpatk2nHq-sOlq2Tacer7oUzLPAyrUXM56gEAy6Prg&_nc_ohc=fYvQAY4RYpgAX-pB_vg&_nc_ht=scontent-lhr8-1.xx&oh=68f20d6254e5d278c3b58b505febe609&oe=619EE2A2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
FreakNL schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:01:
Besteed even wat tijd aan een mondkapje btw.

Die throw-away dingen zijn irritant, imo. Koop een uitwasbare van de Zeeman, die zitten al lekkerder.
https://www.zeeman.com/nl...dkapjes-av-000155848.html

Of een XL van SafeSafe:
https://safe-save.nl/prod...e-xl-3x-zwarte-mondkapjes

En als je echt weinig last wil:
https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp

Veel minder last van de oren.

Crew interesseert het niet wat je ophebt, als je maar iets ophebt.

Ik geloof niet in de effectiviteit van mondkapjes in zo’n besloten ruimte dus ik ga voor comfort.
Let ook op wat het land van bestemming eist. Op de vlucht naar Italië mocht ik vorig jaar niet boarden met mijn stoffen mondkapje. Moest wegwerp zijn. Gelukkig kreeg ik er een van een andere passagier. Tegenwoordig staan er ook overal op schiphol automaten waar je ze last minute nog kan kopen.
Maar sindsdien heb ik wel altijd een zakje met van die blauwe wegwerp dingen in mn carry-on zitten. Maar bij andere bestemmingen lijkt het niet echt uit te maken.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Italië vraagt inderdaad een 'echt' medisch mondmasker en zo zijn er nog wel meer bestemmingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Weet ik, maar tijdens de vlucht boeit het niet.. Gewoon zorgen dat je de correcte bij je hebt bij het uistappen.. Ik ben ook naar Duitsland gevlogen recent, daar moest je zelfs FFP2 hebben.. Maar geen hond die erop let, zeker niet tijdens de vlucht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-05 19:05
Voor comfort zou ik absoluut niet voor een standaard stoffen of wegwerp mondkapje gaan. Ik heb zelf goede ervaringen met zo'n snavelvorm. (bijv. https://www.kruidvat.nl/kruidvat-ffp2-mondkapjes/p/5418246 )
Dit soort mondkapjes zitten niet de hele tijd tegen mond en neus en dat maakt het een stuk aangenamer. Ook een druppeltje geurolie is erg fijn op lange vluchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Die dingen die jij linkt vind ik dan weer irritant, veel te strak om de oren. Mond en neus heb ik juist totaal geen last van. Wellicht wat ongemak, maar mijn oren gaan echt fysiek pijn doen tot op het punt dat ik mijn masker echt af moet doen.

[ Voor 55% gewijzigd door FreakNL op 28-10-2021 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

ShadowBumble schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 08:40:
[...]

Dit is eigenlijk de hoofdrede waarom ik (vrijwel) exclusief met KLM vlieg, die meer kosten (want die zijn er gewoon) zijn het mij dubbel en dwars waard om gewoon lekker relaxed zonder discussie op reis te gaan.
Dit ja. En SkyPriority is ook wel fijn in deze tijden, hoewel ook dat nog druk is nu :X

In het vliegtuig draag ik geen FFP2 meer trouwens, het is echt onwijs oncomfortabel voor een long haul vlucht. Ik neem het risico maar met een gewoon medisch mondkapje, dat is het meest comfortabel imo.

[ Voor 19% gewijzigd door Sorcerer8472 op 28-10-2021 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-05 19:23
FreakNL schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:55:
Weet ik, maar tijdens de vlucht boeit het niet.. Gewoon zorgen dat je de correcte bij je hebt bij het uistappen.. Ik ben ook naar Duitsland gevlogen recent, daar moest je zelfs FFP2 hebben.. Maar geen hond die erop let, zeker niet tijdens de vlucht..
Dit is niet altijd het geval. Bijvoorbeeld Air France let hier wel degelijk op (ongeacht bestemming), en staat niet toe dat je een stoffen variant gebruikt. Ze hebben een doos met medische in de galley en als je een stoffen gebruikt wordt je 'vriendelijk' gevraagd om te wisselen.
Sorcerer8472 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 18:51:
[...]
In het vliegtuig draag ik geen FFP2 meer trouwens, het is echt onwijs oncomfortabel voor een long haul vlucht. Ik neem het risico maar met een gewoon medisch mondkapje, dat is het meest comfortabel imo.
Ik draag zelf nog wel FFP2's. Maar het scheelt een boel welke je gebruikt. De pasvorm, maar ook de kwaliteit van het medium. Er zit véél verschil tussen een krijdvat huismerk en een goede 3M bijvoorbeeld - waarbij de 3M variant simpelweg veel makkelijker ademen toestaat. De prijs van een 3M is tegenwoordig ook <2 euro dus daar hoef je het iig niet om te laten.

Zelf gebruik ik de Aura 9320+ tijdens boarden enzovoorts. En dan bij lange vluchten in business, tijdens het slapen, de 9322+ met uitademventiel. Daarmee kun je vrijwel zonder moeite ademen. Zo lang je de stoel in bed-mode hebt lijkt het gebruik van zo'n ventiel-variant ook geen probleem, heb nog geen commentaar van crew gehoord iig.

[ Voor 3% gewijzigd door Xandrios op 28-10-2021 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Messje
FreakNL schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 03:53:
[...]

Uitgaande dat je priority hebt bij je maatschappij;

Half uur bagage afgifte
Half uur scan/security
Half uur marechaussee

2 uur zou ik aandurven. Alle tijd die je bij 1 wint kun je gebruiken bij 2,3,4…
Kleine update, na 1,5 uur stond ik bij de gate :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Messje schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 10:57:
[...]

Kleine update, na 1,5 uur stond ik bij de gate :)
Dat is best lang. Waar zat de meeste vertraging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Nou, we zijn er klaar voor ;-)
Inderdaad geen boarding pass bij on-line incheck, die krijg je pas aan de balie. Dus met de stapel nationale en internationale vaccinatie- en test-bewijzen ons daar maar melden morgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
FreakNL schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:12:
Die dingen die jij linkt vind ik dan weer irritant, veel te strak om de oren. Mond en neus heb ik juist totaal geen last van. Wellicht wat ongemak, maar mijn oren gaan echt fysiek pijn doen tot op het punt dat ik mijn masker echt af moet doen.
Daarom is zo'n nekbandje een must als je zo'n masker lange tijd op moet hebben.
Je masker af doen tijdens een vlucht wordt niet gewaardeerd en kan je een no-fly status opleveren als de purser het zat is.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Goner schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:22:
Nou, we zijn er klaar voor ;-)
Inderdaad geen boarding pass bij on-line incheck, die krijg je pas aan de balie. Dus met de stapel nationale en internationale vaccinatie- en test-bewijzen ons daar maar melden morgen.
Welke maatschappij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Messje
PolarBear schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:12:
[...]

Dat is best lang. Waar zat de meeste vertraging?
Het inchecken van baggage. Met Singapore Airlines heb je geen baggage drop off automaat en kan je niet van tevoren documenten controleren. Degenen achter mij hadden ook niet de juiste papieren, en er was iemand die nog niet 14 dagen gevaccineerd was. Veel reizigers die Singapore als tussenstop hebben.

De QR code wordt niet eens gecontroleerd trouwens. Je moet het laten zien, maar ze scannen hem niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Messje op 30-10-2021 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Messje schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 17:47:
[...]

Het inchecken van baggage. Met Singapore Airlines heb je geen baggage drop off automaat en kan je niet van tevoren documenten controleren. Degenen achter mij hadden ook niet de juiste papieren, en er was iemand die nog niet 14 dagen gevaccineerd was. Veel reizigers die Singapore als tussenstop hebben.
Daarom is priority zo fijn :+ :X
De QR code wordt niet eens gecontroleerd trouwens. Je moet het laten zien, maar ze scannen hem niet.
Ik ken dan ook iemand die het gewoon heeft nagemaakt, pakkans is vrij klein. Hoewel als je gepakt wordt je zeer grote problemen kunt krijgen: https://www.bbc.com/news/world-africa-55092387

De strategie van de VS op dit moment waarbij je de goedkoopste test kunt gebruiken om binnen te komen, is daarom ook zo gek nog niet eigenlijk. Antigentests zijn minder specifiek dan PCR maar wel vaak een stuk goedkoper. Zeker in combinatie met straks hun vaccinatieplicht is het zo gek nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Messje
Sorcerer8472 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 19:06:
[...]

Daarom is priority zo fijn :+ :X

[...]

Ik ken dan ook iemand die het gewoon heeft nagemaakt, pakkans is vrij klein. Hoewel als je gepakt wordt je zeer grote problemen kunt krijgen: https://www.bbc.com/news/world-africa-55092387

De strategie van de VS op dit moment waarbij je de goedkoopste test kunt gebruiken om binnen te komen, is daarom ook zo gek nog niet eigenlijk. Antigentests zijn minder specifiek dan PCR maar wel vaak een stuk goedkoper. Zeker in combinatie met straks hun vaccinatieplicht is het zo gek nog niet.
Ik weiger zoveel geld uit te geven :P zonder priority ging het ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eMiz0r
  • Laatst online: 01-05 20:51
FreakNL schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:09:
Ik snap het wel..

VAE (3x)
Indonesie (1x)
Singapore (1x)

Zit voor vakantie momenteel op de malediven met een overstap in Dubai en vlieg Emirates. Negatieve PCR test nodig van maximaal 96u oud en daarmee vul je een online formulier in waar je een QR code mee genereert. Die toon je @ checkin bij Schiphol en klaar. De hele reis was verder alsof er niks aan de hand was. Zelfs bij aankomt op Malé is nergens naar gevraagd en geen lange rijen omdat de hordes toeristen momenteel nog uitblijven.

Wij vlogen wel first class, maar daar hebben we beide vluchten (ams - dxb en dxb - mle) het mondkapje niet op gehad behalve even kort tijdens toiletbezoek en binnenkomst/vertrek. Is geen woord over gezegd en deed men niet moeilijk over. Nu is de afstand met je andere passagiers natuurlijk wel groter maar toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Behoorlijk bizar….

Waarom is de ene maatschappij serieus met mondmaskers en de andere niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:46
@FreakNL Als je eerste klas reist zit je toch in een eigen coupé. Dat is toch wel iets anders dan met z'n allen tegen elkaar in de economy achterin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Een coupé??

First class of business class, het zijn allemaal open ruimtes… Gewoon een mondmasker graag..

Volgens mij is een mondmasker ook gewoon verplicht, in elke klasse.

Het is laksheid van de maatschappij en het personeel.

[ Voor 6% gewijzigd door FreakNL op 31-10-2021 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Messje schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 02:38:
[...]

Ik weiger zoveel geld uit te geven :P zonder priority ging het ook prima.
Priority is gratis als je genoeg vliegt :P
Haal je niet op vakantie vluchtjes. Maar als je voor je werk reist ben je er zo.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
FreakNL schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 11:32:
Behoorlijk bizar….

Waarom is de ene maatschappij serieus met mondmaskers en de andere niet?
Agree. Zat alleen in BC cabine (en dan heb je dus meer 'vrije lucht' dan een volle 1st en moest 'm gewoon ophouden.

KLM vindt een mondkapje onder je neus ook niet leuk.

The best is yet to come

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
FreakNL schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 12:04:
Volgens mij is een mondmasker ook gewoon verplicht, in elke klasse.
Dat is beleid van de maatschappij en sommige zien correct in dat als je niet direct naast iemand zit dat onzin is. Meerdere maatschappijen stellen mondkapjes in business of first niet verplicht behalve bij het boarden.

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeR op 31-10-2021 14:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Mja begin bij mij niet over het nut van mondmaskers…

Maar als we uitzonderingen gaan toestaan is het einde zoek. Gewoon iedereen zo’n ding op of niemand.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 09:15
Met alle respect, uiteindelijk is het niet zo belangrijk wat jij vindt, maar wat de bemanning zegt dat je moet doen.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eMiz0r
FreakNL schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:24:
Mja begin bij mij niet over het nut van mondmaskers…

Maar als we uitzonderingen gaan toestaan is het einde zoek. Gewoon iedereen zo’n ding op of niemand.
Das niet helemaal de praktijk denk ik. Je hebt in een vliegtuig naar Dubai in principe alleen maar te maken met passagiers die sowieso negatief getest zijn (dat is binnen de EU niet anders), maar vrijwel allemaal ook zijn gevaccineerd als vereiste van de eindbestemming.

Als je daarnaast minimaal 1,5 meter van een andere passagier zit en dit geen “open” ruimte betreft (je zit in je eigen “suite” die je kan afsluiten) kan ik me best voorstellen dat ze iets flexibeler zijn op je eigen plek. Ben je aan de wandel naar de bar of het toilet, tijdens boarden of uitstappen, dan doe je dat ding gewoon op.

Economy is wel degelijk anders omdat op de ruimte van 8 first class suites normaliter grofweg 60 tot 70 economypassagiers zitten (best bizar trouwens als je daar over nadenkt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eMiz0r
Een coupé??

First class of business class, het zijn allemaal open ruimtes… Gewoon een mondmasker graag..
In de nieuwste 777’s van Emirates zit je idd in een eigen volledig afgesloten ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Een coupé??

Je hebt ook first class met afgesloten 'suites':
https://www.emirates.com/...bin-features/first-class/
https://www.cntraveler.co...irst-class-airline-suites

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1Bravo637
  • Laatst online: 15-12-2024
In de Ryanair app hebben ze het nu over Covid documentatie. Ik kan nergens lezen of dit verplicht is. Aangezien wij op de dag van vliegen dienen te testen, kan ik die niet handig vooraf inscannen en in de app invoeren. Heeft iemand hier ervaring mee?

Een andere losse vraag. Wij testen op dag vertrek. Wij vliegen de volgende dag, 24 uur later, dus weer terug. Aangezien beide landen een test van maximaal 48 oud uur vereisen (Duitsland naar Polen en v.v.), kun je neem ik aan van dezelfde test gebruikmaken omdat op het moment van terugvliegen de test nog geen 48 uur oud is.

The world is only a mission

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Kevin1Bravo637 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:14:

Een andere losse vraag. Wij testen op dag vertrek. Wij vliegen de volgende dag, 24 uur later, dus weer terug. Aangezien beide landen een test van maximaal 48 oud uur vereisen (Duitsland naar Polen en v.v.), kun je neem ik aan van dezelfde test gebruikmaken omdat op het moment van terugvliegen de test nog geen 48 uur oud is.
Toen ik van UK naar NL vloog kon ik idd met de zelfde test heen en weer vliegen omdat het binnen de tijdsmarges paste.. dus in theory zou dat in jouw geval ook moeten lijkt me..
Maar ja je vliegt wel Ryanair, dus weet je nooit hoe zij dat doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-04 08:27
Zijn er meer mensen die problemen hebben met de KLM-app de laatste paar weken? Ik wordt eigenlijk dagelijks uitgelogd waardoor ik iedere keer door de introductie en inlogprocedure moet. Met nu een flink aantal vluchten ben ik maar overgestapt op de AF app die ik eigenlijk veel fijner vind werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Leetness schreef op donderdag 4 november 2021 @ 17:30:
Zijn er meer mensen die problemen hebben met de KLM-app de laatste paar weken? Ik wordt eigenlijk dagelijks uitgelogd waardoor ik iedere keer door de introductie en inlogprocedure moet. Met nu een flink aantal vluchten ben ik maar overgestapt op de AF app die ik eigenlijk veel fijner vind werken
Nergens last van.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Leetness schreef op donderdag 4 november 2021 @ 17:30:
Niet dagelijks dat ik weet maar dat gebeurt wel idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:19

Jebus4life

BE User

Wij vertrekken komende week naar Kaapstad (als ik een negatieve PCR kan voorleggen }:O ) Ben me net even aan het inlezen in de details van Air France hun Air&Rail systeem. Ik moet zeggen, dat klinkt op papier wel enorm goed.

s'morgens om 7u00 de Thalys in Brussel tot Charles de Gaulle. 1u45 tijd om tot de gate te komen en dan rechstreeks naar Kaapstad vliegen. Gezien ik wat nerveus was over de tijd die we hadden om tot de gate te komen (2u vind ik toch het minimum om ontspannen intercontinentaal te vliegen) was ik even aan het uitzoeken of ik me zorgen moest maken.
Check-in and baggage drop-off at Brussels-Midi
Proceed to the AIR&RAIL ticket office at Brussels-Midi station:
15 minutes before your train's departure if you don't have baggage to check in
30 minutes before your train's departure if you have baggage to check in.

Check in at the counter for your entire trip and collect your boarding passes for your train and flight.

Baggage service
All you need to do is drop off your baggage at the check-in counters at the AIR&RAIL terminal of the Brussels-Midi train station. We take care of the rest! When you arrive at your final destination, you can then pick up your baggage at the airport.
Blijkbaar checkt Thalys gewoon mijn bagage al in Brussel in voor het vliegtuig, dus geen bagage drop-off in CDG. Klinkt heerlijk d:)b Mensen hier die daar praktische ervaring mee hebben?

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Jebus4life schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:42:
Wij vertrekken komende week naar Kaapstad (als ik een negatieve PCR kan voorleggen }:O ) Ben me net even aan het inlezen in de details van Air France hun Air&Rail systeem. Ik moet zeggen, dat klinkt op papier wel enorm goed.

s'morgens om 7u00 de Thalys in Brussel tot Charles de Gaulle. 1u45 tijd om tot de gate te komen en dan rechstreeks naar Kaapstad vliegen. Gezien ik wat nerveus was over de tijd die we hadden om tot de gate te komen (2u vind ik toch het minimum om ontspannen intercontinentaal te vliegen) was ik even aan het uitzoeken of ik me zorgen moest maken.

[...]

Blijkbaar checkt Thalys gewoon mijn bagage al in Brussel in voor het vliegtuig, dus geen bagage drop-off in CDG. Klinkt heerlijk d:)b Mensen hier die daar praktische ervaring mee hebben?
Ik heb zeker in 80% van de helaas vele vluchten via CDG problemen met mijn bagage gehad. Het is werkelijk de meest vreselijke luchthaven die ik ooit heb meegemaakt. Ik vermijd CDG dan nu ook als de pest.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:19

Jebus4life

BE User

Dean Martin schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:00:
[...]

Ik heb zeker in 80% van de helaas vele vluchten via CDG problemen met mijn bagage gehad. Het is werkelijk de meest vreselijke luchthaven die ik ooit heb meegemaakt. Ik vermijd CDG dan nu ook als de pest.
Bedankt voor de goede vooruitzichten :9

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Pagina: 1 ... 123 ... 239 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:

Chrome Extensie

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2