Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Xandrios
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 21:07
Thanks. Inderdaad. Ja, ik moet inderdaad KLM vliegen - de reis is namelijk al geboekt als directe vlucht. Het viel me echter op dat er maar een handvol stoelen bezet zijn in het vliegtuig (737) en dat KLM regelmatig vluchten canceled op deze route. Dus het is niet ondenkbaar dat dat dit weekend ook het geval zal zijn. Mijn alternatief, mocht dat gebeuren, is om dan via CDG te vliegen.

En inderdaad, KLM verkoopt gewoon vluchten met een ~60 min overstap op CDG. Dus dat is inderdaad niet haalbaar om dan in CDG een test te doen. En de overheid lijkt te impliceren dat je dat het voor de eerste vlucht mag/moet doen...maar duidelijk is het niet:
Sample must have been collected no more than 4 hours prior to boardingThe time between samples being collected from your nose and/or throat, and your boarding the aircraft or ferry must be no more than 4 hours. The test result must be known before you board.

If your flight is delayed and you have already checked in, the negative rapid test result will remain valid even if the 4-hour time limit is exceeded, provided you don’t leave the airport. If you are delayed during a transfer, the test result also remains valid.

If you depart from a high-risk region where you cannot get a rapid test, and are going to change planes at an airport where rapid tests are available, you can board the plane in the country of departure without a rapid test result. You should get tested when you change planes and present the result before you board the flight to the Netherlands. Make sure you have enough time for the rapid test.
Maar het zou wel een rare situatie zijn. Iedereen die in Parijs opstapt heeft dan netjes een <4 uur oude test op zak, en dan kom ik als overstapper met een ~6 uur oude test aanzetten..

[Voor 5% gewijzigd door Xandrios op 12-02-2021 18:25]

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 00:06

franssie

Save the albatross

@Xandrios ik heb dus nul ervaring met vliegen momenteel, maar mij lijkt de " provided you don’t leave the airport" wel de kern van het bericht. Aan externe omstandigheden kan jij ook niet veel doen en in het ergste geval moet je in NL in een Q die hier zwaar wordt aanbevolen (en dat is sowieso na een vlucht denk ik wel een redelijke vraag). Afhankelijk van de noodzaak/wens tot vliegen naar NL zou ik zelf de gok nemen tenzij het een weekeind tripje zou zijn. Maar jij en ik hebben natuurlijk niet dezelfde omstandigheden en 'risk appatite'.

Keep Calm, Carry On Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Xandrios
Idd. Dit is zeker geen weekend tripje, maar een redelijk essentiele trip die ik eigenlijk veel liever niet zou maken. Omdat het nog een beetje een hypotetisch verhaal is (ik ben immers geboekt op de directe KLM vlucht en vliegen via CDG is mijn backup) denk ik dat ik het inderdaad even moet aanzien.

Thanks voor het meedenken! :)

• Jb!
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

franssie schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 18:54:
Aan externe omstandigheden kan jij ook niet veel doen en in het ergste geval moet je in NL in een Q die hier zwaar wordt aanbevolen (en dat is sowieso na een vlucht denk ik wel een redelijke vraag).
Is die rapid test niet gewoon verplicht? Als je die dan niet hebt, wordt je dan niet gewoon geweigerd bij vertrek?
Xandrios schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 18:14:

Maar het zou wel een rare situatie zijn. Iedereen die in Parijs opstapt heeft dan netjes een <4 uur oude test op zak, en dan kom ik als overstapper met een ~6 uur oude test aanzetten..
Dat is toch het idee volgens mij. De test is er immers niet om eventuele besmetting tijdens je reis uit te sluiten. Ik heb zelf wat geïnformeerd voor reizen vanuit veilige landen met een overstap in een rood land, dan hoef je ook geen test. De reactie die ik van Qatar Airways kreeg (en vergelijkbare informatie via via van MinBuza):
While having liaised with our team in Amsterdam, the information we got is

"Passengers who have been residing in a country on the ‘safe list’ for 10 days prior to their trip (which Thailand is one of those countries on safe list) they do NOT require PCR test or rapid test to travel to The Netherlands."

The above as of sending this email is accurate. Changes on the restrictions may sudden change. Due to the rapid changes in travel conditions, we recommend you to check with the local authorities or the Netherlands Embassy in Thailand before travelling.
Voor mijn terugreis lijkt het dus allemaal geen probleem zolang Thailand hier op de veilige lijst staat. Gaan ze daarvan af dan lijkt het me vrij onmogelijk om binnen 4 uur voor vertrek een sneltest met resultaat te krijgen (waarbij zo'n sneltest alleen voor Nederland verplicht is en ik daar volgens planning ergens midden in de nacht zou vertrekken). Mijn oplossing was in ieder geval om dan maar een nieuw ticket naar Brussel te boeken (geen sneltest vereist). Jouw oplossing om onderweg te testen (voor mij zou dat dan in Doha zijn) heeft twee grote obstakels:
- Laat QA je überhaupt op een vlucht naar Doha als je nog niet voldoet aan de sneltest eis voor eindbestemming Amsterdam?
- Wat als je dan in Doha positief zou testen (eventueel als false positive; je hebt immers een eerdere negatieve PCR test)? Dan zit je daar vast of ze zouden een positief geteste persoon terug naar Thailand moeten sturen, en als ze dat al doen zit je daar weer aan nog strengere quarantaine regels en ben je na drie weken nog niets opgeschoten in je reis naar huis.

Mocht iemand nog een andere kijk hebben op die situatie dan hoor ik het graag. Vooralsnog is het hypothetisch, maar de recente getallen in Thailand brengen bij mij toch wat twijfel of ze over een paar maanden nog op de veilig lijst staan. :-(

“Time is the friend of the wonderful company, the enemy of the mediocre” — Warren Buffett

• Grouchy
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 12-06 15:04

Grouchy

meep meep

Eerder deze maand teruggevlogen naar AMS met overstap (niet met KLM). Heb zowel de PCR test als de rapid test voor de 1e vlucht gedaan, was geen probleem tijdens de overstap.

Bij het vooraf navragen bij de airline vertelden ze me dat je met overstap je de rapid test 4 uur voor je eerste vlucht moet doen. Als er geen mogelijkheid op de plaats van vertrek mag je het ook doen op de transfer locatie.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• Xandrios
Thanks, perfect!

• Sorcerer8472
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 00:21

Sorcerer8472

Mens sana?

Handig dat de informatie die de overheid zelf onduidelijk communiceert wel hier terug te vinden is :)

Hoe dan ook, als je nu reist dan doe je dat waarschijnlijk niet echt voor je lol :{

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• CyBeR
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
Kreeg vandaag een mailtje van FB dat ze mijn elite status nog een jaar verlengen:
Dear Mr,

I hope this message finds you well. Travelling, and more specifically flying, is still difficult at the moment. For that reason, we are extending our previous COVID-19 measures for our Elite members.

As your qualification period is to end between March 2021 and December 2021, we will renew your current level for a further period. We also ensure again that you will retain any surplus XP you may have had at the start of your current qualification period. This will give you the same head start as for your previous qualification period.

We hope this takes away any concerns you may have regarding your Flying Blue membership.

Warm regards,

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• franssie

franssie

Save the albatross

* franssie kreeg dat mailtje ook. Maar vliegen zie ik nog niet gebeuren (privé en zakelijk)

Keep Calm, Carry On Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• CyBeR
  • Niet online
Mijn status is oktober afgelopen jaar al verlengd, dus nu nog een keer tot oktober volgend jaar. Tussen nu en dan moet er toch wel wat te doen zijn…

• franssie

franssie

Save the albatross

ik hoop het ...

• Jovanbff
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 01:44
Zouden deze jaren dan ook mee tellen voor platinum for life?

#nevermind, zie dat er een jaartje bij zit inderdaad. Met nog >1300 XP over nu, gaan we dat dus wel halen.

[Voor 49% gewijzigd door Jovanbff op 16-02-2021 19:44]

940 Wp | gasloos | Tesla M3P

• FreakNL
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 23:59

FreakNL

Well do ya punk?

Iemand enig idee wat een trip Amsterdam -> Jakarta (via Singapore) -> Batam -> Jakarta -> Amsterdam (via Singapore) aan XP doet?

Allemaal KLM en Garuda

De XP calculator wil niet hier...

En ja, ik vlieg dus wel (zakelijk). Die dubbele XPs waren lekker vorig jaar, kan wellicht gold worden dit jaar. (Die status ben ik september 2019 verloren).

[Voor 29% gewijzigd door FreakNL op 08-04-2021 17:04]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 10-06 21:19

https://cardmapr.nl/artik...eel-ontvang-ik-per-vlucht

Dat kun je hiermee wel uitrekenen denk ik.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ticket inmiddels binnen. 33 XP voor deze reis, dan kom ik op 167XP. Geen idee of er nog een trip inzit en mijn qualifying period eindigt in principe op 30 september. Ik krijg begin december nog 30XP voor mijn Amex kaart, dat zou dan genoeg zijn om Gold te worden maar ik weet niet precies hoe het met die statusverlenging zit tm 31 december 2021 (heb wel mail gehad maar ik snap niet precies hoe het zit).

• franssie

franssie

Save the albatross

@FreakNL Ik wordt er weinig wijs uit - dit is de email die ik kreeg:
Bovenal hoop ik dat dit bericht u in goede gezondheid bereikt. Op dit moment blijft reizen, en vliegen in het bijzonder, nog steeds lastig en daarom verlengen we de COVID-19-maatregelen voor onze Elite-deelnemers.

Dat betekent dat u als deelnemer met een kwalificatieperiode die eindigt tussen maart en december 2021 nog een periode van uw niveau gebruik kunt maken. Daarbovenop behoudt u eventuele resterende XP die u aan het begin van uw huidige kwalificatieperiode had. Op die manier start u met dezelfde voorsprong als tijdens uw vorige kwalificatieperiode.
Wat ik er uit denk op te maken is dat ik mijn status blijf behouden dit jaar of zoiets (wat periode is niet gedefinieerd) maar dat de kwalificatie wel opnieuw start. Maar ik start wel met dezelfde voorsprong?
Onbegrijpelijk stukje tekst zoals ik dat helaas van KLM gewend ben ondertussen.

Als ik op https://www.klm.nl/profile/flying-blue/benefits kijk na inloggen zie ik
Behoud Silver, 100 XP Nodig voor 31 Oktober 2021
Ik heb er 40 dus dat gaat het bij mij niet worden. Maar ik kan de email en de status online ook niet echt reconciliëren. Misschien dat ik dan die 40XP die ik heb nog een jaar meeneem maar wel mijn Silver status kwijtraak?

• Xandrios
FreakNL schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:19:
Iemand enig idee wat een trip Amsterdam -> Jakarta (via Singapore) -> Batam -> Jakarta -> Amsterdam (via Singapore) aan XP doet?

Allemaal KLM en Garuda
Let op dat als je een tussenstop hebt en met hetzelfde vluchtnummer verder gaat, het telt als één vlucht. KLM doet dat nog wel regelmatig gezien de hoeveelheid drie-punts-vluchten die ze uitvoeren.

• CyBeR
  • Niet online
franssie schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:13:
@FreakNL Ik wordt er weinig wijs uit - dit is de email die ik kreeg:

[...]

Wat ik er uit denk op te maken is dat ik mijn status blijf behouden dit jaar of zoiets (wat periode is niet gedefinieerd) maar dat de kwalificatie wel opnieuw start. Maar ik start wel met dezelfde voorsprong?
Onbegrijpelijk stukje tekst zoals ik dat helaas van KLM gewend ben ondertussen.

Als ik op https://www.klm.nl/profile/flying-blue/benefits kijk na inloggen zie ik

[...]

Ik heb er 40 dus dat gaat het bij mij niet worden. Maar ik kan de email en de status online ook niet echt reconciliëren. Misschien dat ik dan die 40XP die ik heb nog een jaar meeneem maar wel mijn Silver status kwijtraak?
Nee ze geven je effectief gewoon 100XP op 31 oktober.

• franssie

franssie

Save the albatross

CyBeR schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:46:
[...]

Nee ze geven je effectief gewoon 100XP op 31 oktober.
Ik denk niet dat ik van 40 XP naar 100 XP ga. Je regaeerde op @FreakNL neem ik aan? Zijn AMEX punten worden bijgeschreven NA het verlopen van zijn 'periode' dus hoe werkt het dan volgens jou?
Ik wordt er geen wijs uit hoe KLM communiceert.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Het is voor mij ook onbegrijpelijk.

@Xandrios ik heb het ticket al binnen. Dus ik weet al dat het 33 XRPs zijn, zo staat het in de app.

[Voor 10% gewijzigd door FreakNL op 12-04-2021 02:33]

• CyBeR
  • Niet online
franssie schreef op zondag 11 april 2021 @ 23:27:
[...]

Ik denk niet dat ik van 40 XP naar 100 XP ga.
Jawel. Alleen worden er ook weer 100 XP afgeschreven waardoor het netto effect nul is.

Mogelijk doen ze dat alleen als je XP over had trouwens, ik had te veel XP voor zilver maar te weinig voor gold de meest recente pre-corona kwalificatieperiode, dus ik had er wat over. Die heb ik nu nog steeds over en die heb ik na oktober weer over.

Ik had 42 XP over, ze gaven me er 48 bij voor zilver herkwalificatie, toen gingen er 100 af voor zilver, en kwamen er weer 42 bij als extra. Dus netto effect nul.

[Voor 47% gewijzigd door CyBeR op 12-04-2021 09:58]

• Homeland
  • Registratie: februari 2011
  • Niet online
Zjin er hier mensen die recent hebben gevlogen? Ik ga over ongeveer een week richting Portugal en benieuwd hoe rustig/druk ik het kan verwachten. Collega's vliegen nu soms van/naar India, van hen hoor ik vooral horror verhalen over de reis vanuit India naar Nederland/Europa, binnen Europa lijkt het allemaal erg soepel te gaan.

Vanuit India naar Europa heb ik ervaringen gehoord zoals uren lang midden in de nacht worden apart gezet in een kleine kamer totdat de uitslag van een pcr test er is, of met een klein kind tijdens een tussenstop uren lang buiten een vliegveld op de uitslag van een pcr test moeten wachten.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jb!
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

Homeland schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 13:35:
Zjin er hier mensen die recent hebben gevlogen? Ik ga over ongeveer een week richting Portugal en benieuwd hoe rustig/druk ik het kan verwachten. Collega's vliegen nu soms van/naar India, van hen hoor ik vooral horror verhalen over de reis vanuit India naar Nederland/Europa, binnen Europa lijkt het allemaal erg soepel te gaan.

Vanuit India naar Europa heb ik ervaringen gehoord zoals uren lang midden in de nacht worden apart gezet in een kleine kamer totdat de uitslag van een pcr test er is, of met een klein kind tijdens een tussenstop uren lang buiten een vliegveld op de uitslag van een pcr test moeten wachten.
Begin maart AMS-DOH-BKK gedaan. Amsterdam en Doha waren drukker dan ik verwachtte, Bangkok was bij aankomst een beetje druk maar wel heel geordend (een paar checks met social distancing tot je afgevoerd werd naar de quarantaine). Later op het vliegveld in BKK ook rondgekeken, domestic was druk als normaal terwijl de internationale terminal zo goed als leeg was (vluchten voor de hele dag stonden op de borden waar dat normaal slechts de komende 3 uur is, van die vluchten die er wel op stonden was zeker de helft geannuleerd volgens de borden).

Binnenlandse vluchten hier varieerden, op de heenweg van BKK naar het platteland was de vlucht helemaal vol, maar er werden ook vluchten geannuleerd (waarschijnlijk dus om kosten te besparen zodat er een hogere bezetting was). Terugvlucht naar BKK was redelijk leeg, maar waarschijnlijk had dat meer te maken met nieuwjaar hier waardoor de grote mensenmassa Bangkok juist ging verlaten (en de vliegtuigen moeten dan toch terugvliegen).

Dit weekend de terugreis naar Nederland (wederom via Doha). Ondanks oplopende besmettingsaantallen hier in Thailand verwacht ik weinig problemen. Ze staan nog op de EU safe-list waardoor een test niet nodig is. Ik verwacht eigenlijk weinig problemen. Ik heb in ieder geval wat printjes bij waar de uitzondering op de testeisen uitgelegd staat in het Nederlands en Engels en de stempels in de paspoorten maken duidelijk dat we uit 'veilig gebied' komen.

Op een korte intra-EU vlucht zou ik niet veel problemen verwachten. Je moet waarschijnlijk je testresultaten hebben en de vlucht is zo kort dat je vermoedelijk niet hoeft te eten of drinken. Hier wel steeds wat eten en drinken gekregen op de vluchten en dan gaan de maskers gewoon even af. Soms hoorde je ook wel iemand een beetje 'verdacht' niezen / hoesten maar daar doe je dan verder toch niet zoveel meer aan.

De slechte ervaringen die je noemt omtrent het wachten heb ik overigens niet meegemaakt. Hier in Thailand is men erg van de temperatuurchecks, maar dat is ook het enige (en het papierwerk natuurlijk wat je van tevoren al in orde probeert te maken; in mijn geval inderdaad geen gedoe met PCR testen en deadlines daaromtrent).

“Time is the friend of the wonderful company, the enemy of the mediocre” — Warren Buffett

• Xandrios
Recentelijk met KLM B777 in business gevlogen; Erg rustig op Schiphol, in de lucht was economy wellicht voor een kwart vol, business voor de helft vol.

Denk dat de ervaring érg afhangt van de exacte route. Elk land heeft andere regels en procedures mbt Covid.

[Voor 3% gewijzigd door Xandrios op 16-04-2021 23:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Nou, sinds november niet meer gevlogen, maar met een vers vaccinatiebewijs vanaf volgende week, kan ik wel weer :p

2 dingen waar ik niet uitkom:

Ik ga naar Houston over JFK. Dat is met de Delta A330. Kan ik ergens zien welke kisten al de nieuwe business class hebben?

En wat betreft KLM Status en XP kom ik er helemaal niet uit.
Wij behouden uw resterende XP
We verlengen onze huidige maatregel en vullen automatisch het saldo resterende XP van Elite-deelnemers met een kwalificatieperiode tussen nu en december 2021 aan wanneer dit lager is dan vorig jaar. Op die manier behoudt u al uw XP en levert u niet in als u opnieuw voor uw niveau wilt kwalificeren of naar een hoger niveau wilt upgraden. De resterende XP worden binnen een maand na de start van uw nieuwe kwalificatieperiode bijgeschreven.
Stel ik heb 600XP en verdien er dit jaar 280XP bij. Dan heb ik 880XP. Er worden 300 afgetrokken voor platinum. Er blijven dan 580XP over, die KLM weer aanvult naar 600XP.

Echter:

Stel ik heb 600XP en vlieg geen Skyteam. Dan heb ik straks 600XP waar er ook 300 afgetrokken worden. Dit word ook aangevuld tot 600XP.

Ergo: wel of geen XP verdienen heeft geen enkele toegevoegde waarde dit jaar. Die eerste 300 zijn nutteloos :?

[Voor 17% gewijzigd door PWM op 11-05-2021 10:10]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 12-06 15:10

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Ach ik ga het wel zien, alleen in de zomer kunnen vliegen en tot 153 xp kunnen komen , dit zullen ze gewoon aanvullen zodat ik platinum blijf, hopelijk kan het snel weer :) maar inderdaad, al had je 2xp gehaald was je alsnog aangevuld

[Voor 15% gewijzigd door mrsar op 11-05-2021 10:17]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

PWM schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 10:08:

2 dingen waar ik niet uitkom:

Ik ga naar Houston over JFK. Dat is met de Delta A330. Kan ik ergens zien welke kisten al de nieuwe business class hebben?
Momenteel hebben de 330 900/neo's ze. Delta one suites symbool hebben die. Op de seat map zie dan om de 'Delta One suites' een 'hekje' & ze zijn staggered.

[Voor 4% gewijzigd door Grouchy op 11-05-2021 13:06]

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Nou, sinds november niet meer gevlogen, maar met een vers vaccinatiebewijs vanaf volgende week, kan ik wel weer :p
Mag je daarmee de VS alweer in dan? Of ben je citizen en/of heb je een uitnodiging?

Die XP krijg je "gratis" dit jaar en dit jaar telt ook mee voor Platinum-for-life btw. Heb je er minder dan 300 dan heeft het idd geen zin. Dus ideaal om nu miles op te maken waar je geen XP mee verdient.

Delta nieuwe business/first class kun je bij het boeken zien met Delta One Suites-icoontje. Dit kun je ook in de lijst met tarieven al zien. Ben er zelf ook benieuwd naar, helaas vorig jaar in het water gevallen toen ik er voor het eerst mee zou gaan vliegen! :)

[Voor 8% gewijzigd door Sorcerer8472 op 11-05-2021 13:05]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:04:
[...]

Mag je daarmee de VS alweer in dan? Of ben je citizen en/of heb je een uitnodiging?
US nog niet :p Die staat voor september voor het eerst, dat redden we wel. Denemarken en Portugal staan voor over 2 weken op de agenda :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

PWM schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:06:
[...]

US nog niet :p Die staat voor september voor het eerst, dat redden we wel. Denemarken en Portugal staan voor over 2 weken op de agenda :)
Via Denemarken naar Portugal om quarantaine te skippen? :+

September geloof ik idd ook wel. Men heeft het er nu over dat de VS wellicht de Schengen travel ban deze maand nog zal opheffen. Ik denk ook dat de VS een veilig land zal zijn als de reisadviezen weer een beetje normaal worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 00:03

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Sorcerer8472 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:12:
[...]

Via Denemarken naar Portugal om quarantaine te skippen? :+

September geloof ik idd ook wel. Men heeft het er nu over dat de VS wellicht de Schengen travel ban deze maand nog zal opheffen. Ik denk ook dat de VS waar het Covid-19 betreft een veilig land zal zijn als de reisadviezen weer een beetje normaal worden.
Kleine aanvulling.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Veilig is bij veel landen relatief.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Mijn eerste trip is naar Scottsdale, Arizona. Daar kan je nog in het centrum lopen met een mooie klok om je arm in tegenstelling tot Amsterdam ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

PWM schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:23:
Mijn eerste trip is naar Scottsdale, Arizona. Daar kan je nog in het centrum lopen met een mooie klok om je arm in tegenstelling tot Amsterdam ;)
Scottsdale heeft de pooiers uit Amsterdam met open armen ontvangen? :p

Ik wilde in de goede ouwe tijd dit soort langere vluchten al niet in economy doen, met Covid lijkt me business de enige mogelijkheid...

[Voor 17% gewijzigd door gambieter op 11-05-2021 13:30]

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Ik heb nu 2 retouren geboekt met KLM/Delta voor €2300,- per stuk. Prijzen lijken nu nog redelijk te doen, maar ga er vanuit dat alles snel de lucht in gaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
PWM schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:39:
Ik heb nu 2 retouren geboekt met KLM/Delta voor €2300,- per stuk. Prijzen lijken nu nog redelijk te doen, maar ga er vanuit dat alles snel de lucht in gaat.
Ik zou verwachten van niet aangezien ze mensen 't vliegtuig weer in willen krijgen en hoge prijzen dragen daar niet aan bij. (Tot ze weer vol zitten natuurlijk.)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

PWM schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:39:
Wat voor business class heb je voor dat geld, die Delta cabines?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
CyBeR schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:41:
[...]

Ik zou verwachten van niet aangezien ze mensen 't vliegtuig weer in willen krijgen en hoge prijzen dragen daar niet aan bij. (Tot ze weer vol zitten natuurlijk.)
Pff, als we weer mogen, is alles na 3 weken weer business as usual :p Ook is de capaciteit nog wel iets lager. Ik vlieg JFK-AMS in oktober, die zit al 70% vol. Denk dat het allemaal heel snel gaat.
gambieter schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:44:
[...]

Wat voor business class heb je voor dat geld, die Delta cabines?
Delta Cabines heen (en A220 Business bij overstap). KLM 777 en 787 terug.

[Voor 21% gewijzigd door PWM op 11-05-2021 13:45]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

PWM schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:44:
Delta Cabines heen (en A220 Business bij overstap). KLM 777 en 787 terug.
Dat wordt afzien op de weg terug :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
gambieter schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:48:
[...]

Dat wordt afzien op de weg terug :+
777 wel. De 787 aan het raam vind ik nog wel goed te doen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Ik blijf erbij dat m'n kont die 777 stoelen het fijnst vindt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
CyBeR schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:19:
Ik blijf erbij dat m'n kont die 777 stoelen het fijnst vindt.
Mijn fijnste ooit was ook de 777. De 1st Class Garuda <3 Dan wil je nooit meer uitstappen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Nee man, de 787, zo veel fijner dat het stiller is en dat de cabinedruk hoger is. Wat is er nog aan te merken op 787 WBC bij KLM dan? Ik doe echt moeite om daarin te kunnen vliegen als er een keuze is (bijv. op JFK vliegt KLM zowel met 777 als 787).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:39:
Nee man, de 787, zo veel fijner dat het stiller is en dat de cabinedruk hoger is. Wat is er nog aan te merken op 787 WBC bij KLM dan? Ik doe echt moeite om daarin te kunnen vliegen als er een keuze is (bijv. op JFK vliegt KLM zowel met 777 als 787).
Ik ben 1m96 en heb schoenmaat 46/47. Dan kan je wel eens krap uitkomen ;) Als je de verkeerde stoel hebt in een 777 kunnen mijn voeten er uberhaupt niet in.

Wel natuurlijk bij veel kisten een probleem, maar bijvoorbeeld in de A350 past alles wel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Weet nog niet of het allemaal wel terugkomt. In de USA mogen ze al een tijdje. Het is niet echt business as usual. Afgelopen maand waren het domestic vooral leisure travellers die de stoeltjes bezet hielden bij Delta, beetje de Transavia passagier maar dan de US versie ervan. De typische zakelijke reiziger was er wel maar in veel mindere mate. TATL was de Delta One bezetting zo'n 50%. De rest van de stoelen waren zo rond de 30% bezet.
Weinig te klagen over de huidige vluchtprijzen, alleen die van de rental cars, die waren in sommige gevallen 200% hoger 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Grouchy schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:08:
alleen die van de rental cars, die waren in sommige gevallen 200% hoger 8)7
200% :p Ik had vorig jaar een Audi Q7 gehuurd. Dezelfde 2 weken kosten mij nu 80% meer, maar dan voor een Compact _O-

Ze hebben heel behoedzaam ingekocht. Begrijp ik ook wel, meerdere gingen (bijna) kopje onder.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Grouchy schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:08:
Weet nog niet of het allemaal wel terugkomt.
Zeker, over een jaar komen de klachten over drukte weer en over twee jaar is het business as usual. Het idee dat alles veranderd naar Covid gaat denk ik op een aantal plekken zwaar tegenvallen. Ik hoor nu al genoeg mensen dat ze wel een beetje klaar zijn met zoom/team/video meetings. Zeker een deel van de reizen wordt door virtuele meetings vervangen worden maar denk dat het normaal qua vliegverkeer sneller terug is dan je denkt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
PWM schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:13:
[...]

200% :p Ik had vorig jaar een Audi Q7 gehuurd. Dezelfde 2 weken kosten mij nu 80% meer, maar dan voor een Compact _O-

Ze hebben heel behoedzaam ingekocht. Begrijp ik ook wel, meerdere gingen (bijna) kopje onder.
Terwijl ik in Nederland bij Sixt al een paar keer de afgelopen 12 maanden echt heel goedkoop heb kunnen huren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

PolarBear schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:17:
[...]

Zeker, over een jaar komen de klachten over drukte weer en over twee jaar is het business as usual. Het idee dat alles veranderd naar Covid gaat denk ik op een aantal plekken zwaar tegenvallen. Ik hoor nu al genoeg mensen dat ze wel een beetje klaar zijn met zoom/team/video meetings. Zeker een deel van de reizen wordt door virtuele meetings vervangen worden maar denk dat het normaal qua vliegverkeer sneller terug is dan je denkt.

Terwijl ik in Nederland bij Sixt al een paar keer de afgelopen 12 maanden echt heel goedkoop heb kunnen huren.
Het is nu al druk, maar dat komt meer omdat er in veel gevallen niet opgeschaald wordt of ze niet voorbereid zijn op welke piek dan ook >:) ;

Op Schiphol waren er 2 maar KMAR's voor Schengen - non-Schengen. Privium en de automatische poortjes waren dicht. Op Schiphol zelf was het niet echt druk maar daar staat er dan wel een behoorlijke rij.
Bij Delta moesten ze vluchten cancelen omdat er nog niet genoeg crew was.
Wachttijden call desk Delta van een paar uur.
Verwacht de komende zomer nog wel meer van dat soort problemen.

Hier in de EU weinig te klagen wat betreft rentals, het nog steeds triest hier. Oostenrijk, Estland, Tsjechië... je bent de enigste klant waar ze de boel alleen voor jouw even open gooien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Nou, het bewijs dat alles weer normaal is. Ik neem een optie op een vlucht en:
Geachte Heer PWM,

Het is een uitstekend idee een optie te nemen op de vlucht naar Las Vegas, want de plaatsen vliegen de deur uit. Uw ticket is nu verkrijgbaar.
Dat zullen ze toch niet liegen :+

Overigens wel irritant om nu vast te zitten aan Skyteam. AA en United hebben wel betere prijzen op de routes. Maarja, mocht je moeten annuleren, krijg je vouchers. Met Skyteam ben ik die zo kwijt, met de andere moeilijker.

[Voor 27% gewijzigd door PWM op 11-05-2021 16:47]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Scott
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 12-06 17:38

Scott

Ik ben, dus ik tweak

PWM schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:13:
[...]

Veel Amerikaanse verhuurders hebben aan het begin van de crisis grote delen van hun vloot verkocht, inderdaad om overeind te blijven. Maar nieuwe auto's kopen is nu moeilijk vanwege het wereldwijde tekort aan chips, en dus gaan de prijzen omhoog. Zelfs tweedehands auto's zijn vele malen duurder dan verwacht.

• Xandrios

[..]

Ergo: wel of geen XP verdienen heeft geen enkele toegevoegde waarde dit jaar. Die eerste 300 zijn nutteloos :?
Het vervelende is dat je momenteel niet kunt overstapen in de US. Dus zelfs EU - US - XYZ is niet mogelijk, wat erg lastig is als je richting latijns amerika moet bijvoorbeeld.

Qua XP's zijn er twee scenarios waar het wél voordelen kan bieden: Als je een hoger niveau wilt behalen (niet van toepassing bij jou), of, als je zóveel vliegt dat je méér carry-over gaat krijgen dan je vorig jaar had (Zo te zien is dat 600xp in jou geval).

Bij mij is de carry-over dit jaar net over de 100xp. Ik kan inderdaad kiezen om niet skyteam vliegen en status behouden, inclusief de 100xp carry-over. Maar ik verwacht dat ik substantieel méér carry over ga hebben dit jaar omdat zakelijke reizen nu in business zijn ipv eco comfort zoals voorheen.

• PWM
  • Niet online
Xandrios schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 10:10:
[...]
Qua XP's zijn er twee scenarios waar het wél voordelen kan bieden: Als je een hoger niveau wilt behalen (niet van toepassing bij jou), of, als je zóveel vliegt dat je méér carry-over gaat krijgen dan je vorig jaar had (Zo te zien is dat 600xp in jou geval).
Heb er een hoop meer :p Toen veel dicht ging vorig jaar, ging ik nog veel naar Engeland. Op een gegeven moment werd een hele rits vluchten omgezet, naar overstap Parijs. Ik reisde business, dus elke retour AMS-CDG-LHR was 30XP met daaroverheen de verdubbeling. Ik heb in 1.5 maand op de route bijna 900XP gepakt :p

CDG is natuurlijk erg om, maar het viel me alleszins mee.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Xandrios schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 10:10:
[...]

Het vervelende is dat je momenteel niet kunt overstapen in de US. Dus zelfs EU - US - XYZ is niet mogelijk, wat erg lastig is als je richting latijns amerika moet bijvoorbeeld.
Gelukkig zijn veel routes naar Latijns Amerika nog mogelijk via COPA, en KLM vliegt naar een aantal landen nog direct. Een aantal landen zoals Brazilië daar wil je nu ook echt niet naartoe lijkt me, tenzij het echt heel erg essentieel of familie is.

Ook kun je direct vliegen naar Canada. Niet dat je Canada in komt, want dat is nog veel moeilijker dan Amerika inkomen op dit moment: dat kan door 2 weken in Latijns Amerika te verblijven en dan door te vliegen. In die gevallen is het ook weer mogelijk om een overstap te maken.

Er zijn trouwens nog wat andere mogelijkheden dan Latijns Amerika. Enkele landen in de EU zoals Roemenië behoren niet tot Schengen en vanaf die landen kun je na 2 weken ook de VS in reizen. E.e.a. is ook afhankelijk van stempels in je paspoort.
Bij mij is de carry-over dit jaar net over de 100xp. Ik kan inderdaad kiezen om niet skyteam vliegen en status behouden, inclusief de 100xp carry-over. Maar ik verwacht dat ik substantieel méér carry over ga hebben dit jaar omdat zakelijke reizen nu in business zijn ipv eco comfort zoals voorheen.
Bij de carry-over zit neem ik aan niet de vorige carry-over inbegrepen? Of wel? Anders is het 0 XP bij veel mensen toch?

• Xandrios
PWM schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 10:30:
[...]

Heb er een hoop meer :p Toen veel dicht ging vorig jaar, ging ik nog veel naar Engeland. Op een gegeven moment werd een hele rits vluchten omgezet, naar overstap Parijs. Ik reisde business, dus elke retour AMS-CDG-LHR was 30XP met daaroverheen de verdubbeling. Ik heb in 1.5 maand op de route bijna 900XP gepakt :p

CDG is natuurlijk erg om, maar het viel me alleszins mee.
Die X2 promo was wel heel fijn ja. AMS-CDG-LON r/t zou 60XP moeten zijn in business, dus met de X2 promo 120XP per retour. Absurd veel inderdaad. Veel mensen zijn negatief over CDG, en het heeft z'n problemen af en toe, maar over het algemeen is het prima te doen in mijn ervaring.

Zelf weinig gebruik kunnen maken van de X2 promo vorig jaar, maar mogelijk dat dit jaar herhalen. Het kán een drijvende factor zijn om tóch skyteam te vliegen omdat er nu verder weinig incentive is om Skyteam te kiezen (gezien de XP matching). En omdat iedereen toch al her-kwalificeert kost het waarschijnlijk ook bar weinig om zo'n promo te doen....het aantal mensen dat daadwerkelijk méér XP's zal verdienen dan ze tóch al gratis krijgen is vrij klein verwacht ik.

De meeste mensen zitten nog op een requalificatie dat gelijk loopt met het kalenderjaar, dus als ze dat nogmaal doen verwacht ik dat ná de zomerpiek. Ergens in Oktober/November.
Sorcerer8472 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 10:36:
[...]

Gelukkig zijn veel routes naar Latijns Amerika nog mogelijk via COPA, en KLM vliegt naar een aantal landen nog direct. Een aantal landen zoals Brazilië daar wil je nu ook echt niet naartoe lijkt me, tenzij het echt heel erg essentieel of familie is.

Ook kun je direct vliegen naar Canada. Niet dat je Canada in komt, want dat is nog veel moeilijker dan Amerika inkomen op dit moment: dat kan door 2 weken in Latijns Amerika te verblijven en dan door te vliegen. In die gevallen is het ook weer mogelijk om een overstap te maken.

Er zijn trouwens nog wat andere mogelijkheden dan Latijns Amerika. Enkele landen in de EU zoals Roemenië behoren niet tot Schengen en vanaf die landen kun je na 2 weken ook de VS in reizen. E.e.a. is ook afhankelijk van stempels in je paspoort.
Klopt helemaal, en theoretisch kun je bijv. met KLM/Copa heenvliegen via PTY en dan via de US terug - als je méér dan 2 weken op locatie bent. Maar het is wel een lastige. Alle ESTA's zijn gecancelled dus je moet opnieuw een ESTA aanvragen wat vrij lastig is in die situatie.

Het hangt allemaal natuurlijk wel van de bestemming af. Op dit moment is ook COPA's netwerk flink gekrompen en veel overstappen vereisen bijvoorbeeld een nacht in PTY. Vanuit de US zijn er méér opties en hogere frequenties.
Bij de carry-over zit neem ik aan niet de vorige carry-over inbegrepen? Of wel? Anders is het 0 XP bij veel mensen toch?
Je krijgt het hoogste aantal XP's van één van deze posten:
- De 'verdiende' carry-over gebaseerd op je vluchten eind 2021
- Wat je als carry-over hebt gekregen aan het begin van 2021
- Wat je als carry-over hebt gekregen aan het begin van 2020

Dus stel je had in 2019 100XPs 'teveel' dan kreeg je die als carry-over in 2020. Als je dan in 2020 en 2021 niet gevlogen hebt, krijg je dezelfde 100XP's wéér begin 2022. Heb je in de tussentijd wél méér carry-over gehad dan 100xp, dan krijg je dát aantal begin 2022.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Ook een leuke. Mijn vrouw was Platinum doordat ik AMEX FB Plat had en je dan je status mocht delen. Inmiddels heb ik een andere AMEX kaart.

Toch werd haar deelname in 2020 verlengd en ook voor dit jaar heeft ze al een mail dat ze verlengd zal worden, tot oktober 2022 :p

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Xandrios schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 10:58:
[...]

Klopt helemaal, en theoretisch kun je bijv. met KLM/Copa heenvliegen via PTY en dan via de US terug - als je méér dan 2 weken op locatie bent. Maar het is wel een lastige. Alle ESTA's zijn gecancelled dus je moet opnieuw een ESTA aanvragen wat vrij lastig is in die situatie.
Zviw zijn alle ESTAs gewoon nog geldig en kun je ze ook aanvragen. Wordt niet moeilijk over gedaan heb ik begrepen? Dit is ook wat je op de US websites kunt lezen, tenzij het heel recent gewijzigd is. Heb jij daar info over toevallig?
Het hangt allemaal natuurlijk wel van de bestemming af. Op dit moment is ook COPA's netwerk flink gekrompen en veel overstappen vereisen bijvoorbeeld een nacht in PTY. Vanuit de US zijn er méér opties en hogere frequenties.
Klopt, via de VS is veel makkelijker. Soms zijn vluchten er niet elke dag en helpt een dag later vertrekken zodat je niet hoeft te overnachten op/bij PTY.
Dus stel je had in 2019 100XPs 'teveel' dan kreeg je die als carry-over in 2020. Als je dan in 2020 en 2021 niet gevlogen hebt, krijg je dezelfde 100XP's wéér begin 2022. Heb je in de tussentijd wél méér carry-over gehad dan 100xp, dan krijg je dát aantal begin 2022.
Ah, 100% duidelijk, thanks! :)
In mijn geval zou ik nog iets van 250 XP moeten halen om er iets aan te hebben iig :+

• Borromini
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Sorcerer8472 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 12:30:
[...]

Zviw zijn alle ESTAs gewoon nog geldig en kun je ze ook aanvragen. Wordt niet moeilijk over gedaan heb ik begrepen? Dit is ook wat je op de US websites kunt lezen, tenzij het heel recent gewijzigd is. Heb jij daar info over toevallig?
Vziw zijn in 2020 op een bepaald moment alle ESTA's gewoon geschrapt in het kader van het toen geldende inreisverbod. De manier waarop dat gecommuniceerd werd suggereert dat je een nieuwe dient aan te vragen wanneer reizen terug is toegelaten (ik heb geen idee of inreizen terug mag vanuit Schengen?).

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Borromini schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 12:40:
[...]

Vziw zijn in 2020 op een bepaald moment alle ESTA's gewoon geschrapt in het kader van het toen geldende inreisverbod. De manier waarop dat gecommuniceerd werd suggereert dat je een nieuwe dient aan te vragen wanneer reizen terug is toegelaten (ik heb geen idee of inreizen terug mag vanuit Schengen?).
Dat is niet wat hier te lezen valt:
https://esta.cbp.dhs.gov/...n%20Travel%20Proclamation

Je ESTA wordt wel gecanceld als je probeert in te reizen op een illegale manier, m.a.w. als je <15 dagen daarvoor in een Schengen-land was, inclusief ook overstap zie ik trouwens. Via Latijns Amerika moet dus kunnen, evenals een nieuwe ESTA aanvragen. Mijn eigen ESTA verloopt over een paar maanden en geldt volgens mij nog steeds maar dat heb ik niet gecheckt, ook heb ik geen mails gekregen over dat hij gecanceld zou worden en is er volgens mij nooit iets gecommuniceerd over gecancelde ESTAs.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xandrios
Borromini schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 12:40:
[...]

Dat was ook wat ik hoorde en vanuit ging. Maar moet wel zeggen dat na controle mijn ESTA, van begin 2020, nog goed lijkt te zijn. Althans, als ik de status opvraag geeft hij aan dat deze goedgekeurd is/was.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Iemand al gevlogen waarbij men vroeg om bewijs van vaccinatie?

Ik heb in januari Covid gehad. Hierdoor krijg ik maar 1 vaccinatie. Ik heb nu een kaartje waarop die ene vaccinatie staat en de tweede is leeg. Dat kan nog wel eens lastige discussies opleveren bij een vervelende douanier.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

Kun je geen tweede vaccinatie krijgen? Voorkomt een hop gezeur.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Rij 1 en 6 zijn al weg. Welke stoel kan je dan het beste nemen in de 777 voor de voeten ruimte? Het verschilt nogal per rij.
gambieter schreef op zondag 16 mei 2021 @ 14:13:
Kun je geen tweede vaccinatie krijgen? Voorkomt een hop gezeur.
In principe nu niet, aangezien het juist bedoelt was om extra te kunnen prikken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 12-06 18:35
Welke airline? Indelingen kunnen nogal verschillen, zelfs binnen hetzelfde type.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
KLM. Let op dat rij 1 en 6 de middelste twee stoelen vaak pas later beschikbaar komen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

PWM schreef op zondag 16 mei 2021 @ 16:17:
In principe nu niet, aangezien het juist bedoelt was om extra te kunnen prikken.
Ook daar kan van afgeweken worden, gewoon vragen aan de huisarts?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 22:11
Gezien het grootste deel van NL nog op een (eerste) vaccinatie wacht, denk ik niet dat ze extra prikken gaan zetten om "gezeur tijdens het reizen" te voorkomen voor die personen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
ShitHappens schreef op zondag 16 mei 2021 @ 22:32:
Welke airline? Indelingen kunnen nogal verschillen, zelfs binnen hetzelfde type.
KLM :)

Rij 6 en 1 hebben veel beenruimte. Bij rij 6 heb je wel de kans dat er een baby achter je ligt, sowieso link tijdens een nachtvlucht :p

Maar ik weet dat rijen 2-5 echt per set afwijkende voetenruimtes kunnen hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Dat bewijs van vaccinatie gaat in de toekomst nog een hoop gedoe opleveren.
Bepaalde landen accepteren het al maar in Nederland kan je nog geen officieel bewijs krijgen (GGD printje is dat niet).
COVID-19 gehad, ook daarvan krijg je in NL geen bewijs.

- 1 prik in plaats van 2, leuk maar bepaalde landen willen toch echt twee maal een batchnr./datum enzovoort zien.

- J&J gehad? leuk maar in bepaalde landen zijn bijvoorbeeld alleen Moderna en BioNTech/Pfizer goedgekeurd.
China doet momenteel ook al ongeveer hetzelfde, alleen met een chinees vaccin kom je er in.

-Geldigheid; 6 maanden zegt de ene, bij een andere is het 9 maanden

[Voor 6% gewijzigd door Grouchy op 17-05-2021 22:44]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Grouchy schreef op maandag 17 mei 2021 @ 22:41:

- J&J gehad? leuk maar in bepaalde landen zijn bijvoorbeeld alleen Moderna en BioNTech/Pfizer goedgekeurd.
China doet momenteel ook al ongeveer hetzelfde, alleen met een chinees vaccin kom je er in.
Wij doen hetzelfde. Een vaccin dat door de EMA niet goedgekeurd is wordt hier ook niet geaccepteerd. Ik geloof dat dat op dit moment alleen whatever ze in China gebruiken niet goedgekeurd is, staat me bij dat het Russische Spoetnik vaccin recent is goedgekeurd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 22:17
PWM schreef op maandag 17 mei 2021 @ 12:56:
[...]

KLM :)

Rij 6 en 1 hebben veel beenruimte. Bij rij 6 heb je wel de kans dat er een baby achter je ligt, sowieso link tijdens een nachtvlucht :p

Maar ik weet dat rijen 2-5 echt per set afwijkende voetenruimtes kunnen hebben.
Is dat echt zo? Dan zijn toch van die flatbeds die een vaste voorkant hebben waar het scherm op zit en het laatste stukje van je flatbed wordt als je hem helemaal horizontaal zet? Volgens mij zijn die stoelen dus precies even lang.

https://www.seatguru.com/...LM_Boeing_777-300ER_A.php

Als ik zo vlieg en ben alleen (wat vaak het geval is) dan neem ik de middelste rij omdat bij het raam je of over iemand heen moet of iemand anders over je heen moet als die eruit wilt.

[Voor 3% gewijzigd door jongetje op 18-05-2021 07:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
jongetje schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 07:47:
[...]

Is dat echt zo? Dan zijn toch van die flatbeds die een vaste voorkant hebben waar het scherm op zit en het laatste stukje van je flatbed wordt als je hem helemaal horizontaal zet? Volgens mij zijn die stoelen dus precies even lang.
De voetenruimte van Rij 6 is 70% groter dan van rij 3 ;) Maar sprak gister een purser, je moet steeds de rechter hebben op rij 2-5 voor de meeste (lees: minst slechte) voetenruimte.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 22:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Grouchy schreef op maandag 17 mei 2021 @ 22:41:
Dat bewijs van vaccinatie gaat in de toekomst nog een hoop gedoe opleveren.
Bepaalde landen accepteren het al maar in Nederland kan je nog geen officieel bewijs krijgen (GGD printje is dat niet).
COVID-19 gehad, ook daarvan krijg je in NL geen bewijs.

- 1 prik in plaats van 2, leuk maar bepaalde landen willen toch echt twee maal een batchnr./datum enzovoort zien.
Ik weet niet wat in verschillende landen als bewijs gezien wordt, maar op verzoek krijg je in Nederland ook een sticker met daarop vaccin en batchnummer met de datum erbij. Kun je in je inentingsboekje laten plaatsen.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

Acties:
  • 0Henk 'm!

• daveytje
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 22:03
PWM schreef op zondag 16 mei 2021 @ 13:37:
Iemand al gevlogen waarbij men vroeg om bewijs van vaccinatie?

Ik heb in januari Covid gehad. Hierdoor krijg ik maar 1 vaccinatie. Ik heb nu een kaartje waarop die ene vaccinatie staat en de tweede is leeg. Dat kan nog wel eens lastige discussies opleveren bij een vervelende douanier.
Heb je zelf aangegeven dat je covid gehad heb? Anders had de GGD geen 2e prik mogen weigeren. Zij mogen namelijk niet inzien of je het al gehad heb of niet. Enkel moet je bij de vraag heb je het se afgelopen 6 maanden gehad nee invullen ipv ja.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
daveytje schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:28:
[...]

Heb je zelf aangegeven dat je covid gehad heb? Anders had de GGD geen 2e prik mogen weigeren. Zij mogen namelijk niet inzien of je het al gehad heb of niet. Enkel moet je bij de vraag heb je het se afgelopen 6 maanden gehad nee invullen ipv ja.
Mijn huisarts prikt mij :) Die zal overigens heus wel de tweede willen zetten hoor, maar dat is toch nog 5 weken weg dan.

EDIT:

Huisarts gebeld. Die heeft er over nagedacht :) Ze stempelen de tweede vaccinatieprik af, met de datum van Covid infectie. Hebben ze speciaal een mooie stempel voor gemaakt.

[Voor 16% gewijzigd door PWM op 18-05-2021 09:50]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• daveytje
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 22:03
PWM schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:38:
[...]

Mijn huisarts prikt mij :) Die zal overigens heus wel de tweede willen zetten hoor, maar dat is toch nog 5 weken weg dan.
Ah vandaar...
Ja die mogen het wel inzien als je het ze gemeld hebt....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Kijk eens aan, mijn vlucht naar Londen gaat tegenwoordig met 787 :) Voor 110,- Business, dus 30 minuten liggen :p

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

PWM schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:54:
Kijk eens aan, mijn vlucht naar Londen gaat tegenwoordig met 787 :) Voor 110,- Business, dus 30 minuten liggen :p
Huh? Dat is nogal overkill, of gaat dat toestel daarna door naar een verre bestemming? Welke maatschappij?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
gambieter schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:55:
[...]

Huh? Dat is nogal overkill, of gaat dat toestel daarna door naar een verre bestemming? Welke maatschappij?
British Airways. Als ik zo zie, doen ze dat nu als standaard kist. Waarschijnlijk niet omdat het zo druk is, maar meer om afstand te houden :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

PWM schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:58:
British Airways. Als ik zo zie, doen ze dat nu als standaard kist. Waarschijnlijk niet omdat het zo druk is, maar meer om afstand te houden :)
Nice. Die zal niet op City Airport kunnen landen (te korte baan), neem ik aan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Nee, Heathrow inderdaad. Ga in en uit en doe mijn meetings op de luchthaven zelf. Nog paar weken gok ik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 00:38
PWM schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:58:
Cargo.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: april 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

gambieter schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:05:
[...]

Nice. Die zal niet op City Airport kunnen landen (te korte baan), neem ik aan?
LOL een 787 op LCY :D

ik woon precies onder de vertrekroute als ze richting de city vertrekken...hemelsbreed 3km ofzo van de baan no thx :D

Het grootste wat er vanaf LCY vliegt (vloog ;( ) is the omgebouwde Airbus A318 als ik t goed heb, die extradikke motoren heeft om de jump vanaf Ierland naar JFK te maken :)

Good old BA1, 1x die vlucht gehad in 2017. Full business class seating, snelle stop in Ierland om door US customs te gaan en dan aankomen als domestic flight op JFK: briljant :)

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Logischer :)

Wel leuk om te proberen. Ik mijd BA om zijn stoelen in Business. Die rare krappe setup waarbij je ook nog tegen je buurman kijkt :p Om die reden ook nog nooit geboekt. Kijken of dat terecht was of niet.

[Voor 42% gewijzigd door PWM op 25-05-2021 13:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 02:16
kamstra schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:12:
[...]

LOL een 787 op LCY :D

ik woon precies onder de vertrekroute als ze richting de city vertrekken...hemelsbreed 3km ofzo van de baan no thx :D

Het grootste wat er vanaf LCY vliegt (vloog ;( ) is the omgebouwde Airbus A318 als ik t goed heb, die extradikke motoren heeft om de jump vanaf Ierland naar JFK te maken :)

Good old BA1, 1x die vlucht gehad in 2017. Full business class seating, snelle stop in Ierland om door US customs te gaan en dan aankomen als domestic flight op JFK: briljant :)
Haha, eind 2019 1 keer op LCY gevlogen, leek ons handig, snel bij je bestemming en zo. Vliegtuig vòl in de ankers na de landing "WTF", had ik ff niet verwacht.
Om er vervolgens achter te komen, dat ons hotel ongeveer even lang reizen was vanaf LCY als vanaf Gatwick :o Vooral handig dus als je aan díe kant van de City moet zijn :*)

iRacing Profiel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Wild Chocolate schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:43:
[...]
Om er vervolgens achter te komen, dat ons hotel ongeveer even lang reizen was vanaf LCY als vanaf Gatwick :o Vooral handig dus als je aan díe kant van de City moet zijn :*)
City is inderdaad een beetje overhyped ;) Voor veel locaties is LHR of LGW gewoon sneller. Wel is het natuurlijk zo dat je een stuk minder hoeft te wandelen :p Zeker op LGW kan je flink pech hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

PWM schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:13:
Wel leuk om te proberen. Ik mijd BA om zijn stoelen in Business. Die rare krappe setup waarbij je ook nog tegen je buurman kijkt :p Om die reden ook nog nooit geboekt. Kijken of dat terecht was of niet.
Premium Economy van BA is OK zolang je maar in de 2 van de 2-4-2 zit (777, LHR-DEN), maar inderdaad, de Business Class lijkt me helemaal niets en het meergeld zeker niet waard.
PWM schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:47:
Wel is het natuurlijk zo dat je een stuk minder hoeft te wandelen :p Zeker op LGW kan je flink pech hebben.
Hell yeah, ik vlieg (vloog :+ ) meestal LGW-AMS met Easyjet, en die gaan bijna altijd naar de vervelend verre stands 101-110. Vooral vervelend als je aankomt en dat takke-end moet lopen voor je eindelijk bij de treinen of taxi bent.

[Voor 31% gewijzigd door gambieter op 25-05-2021 13:50]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: april 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

PWM schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:47:
[...]

City is inderdaad een beetje overhyped ;) Voor veel locaties is LHR of LGW gewoon sneller. Wel is het natuurlijk zo dat je een stuk minder hoeft te wandelen :p Zeker op LGW kan je flink pech hebben.
Mja, feit blijft dat LCY puur qua formaat gewoon ideaal is. Heerlijk klein en overzichtelijk :)

Ik heb denk ik de afgelopen 10 jaar een goeie 100x van/naar LCY gevlogen en zou nooit anders willen :)

Maar goed, ik woon er dan ook vlakbij en als ik na een vergadering oid terugkom dan ben ik in 10 mins thuis of binnen 30 minuten op kantoor. Gaat me vanaf ieder ander vliegveld om Londen heen echt niet lukken :)

LCY is typisch voor de zakenreiziger die op Canary Wharf of de City moet zijn (of er gewoon in de buurt woont) :)

45mins voor vertrek aankomen, 5 mins later door security, 3 mins daarna bij de gate, 7 minuten speling en 30 mins voor vertrek begint boarden.

Qua efficientie gaat het echt niet beter worden dan LCY :)

Ben trouwens benieuwd of de taxibaan nu klaar is (ben er door een of ander virus nu ineens al een jaar niet geweest :o ), zal er dit weekend bij boodschappen doen ff langsrijden :)

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• PWM
  • Niet online
Nou, noem mij maar verwend, maar: Wat een armoe, BA business class :X Echt geen cent waard. Krap en smal. Alles zit los of sluit niet. Ik zit gangpad, met het gevoel echt op het gangpad te zitten in plaats van naast. Liggen lijkt mij sowieso geen optie. Ik heb iemand naast me zitten, we kijken elkaar gewoon recht aan :?

Ik vlieg liever niet, dan dit. Hoe verzinnen ze het.

• CyBeR
  • Niet online
Hoe ga je anders een 2-3-2 layout in business hebben :P

Gelukkig heeft BA ook wel door dat dat product achter loopt en zijn ze 't aan het vervangen, maar je begrijpt da's niet in een maand gedaan.

De enige keer dat ik op LCY gevlogen heb was m'n hotel daar een kwartiertje met het OV vandaan, wat redelijk perfect was. Helaas werd de terugvlucht gecanceld en ben ik terug naar huis gegaan vanaf LHR wat me toch een anderhalf uur of meer gekost heeft om daar te komen.

[Voor 41% gewijzigd door CyBeR op 26-05-2021 12:14]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
CyBeR schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:12:
Hoe ga je anders een 2-3-2 layout in business hebben :P
Gelukkig heeft BA ook wel door dat dat product achter loopt en zijn ze 't aan het vervangen, maar je begrijpt da's niet in een maand gedaan.
Het is de wet van de remmende voorsprong. De ying/yang setup van BA was een van de eerste, zo niet de eerste, full flat business class seat. Ze zijn nu aan het ombouwen naar BA suites die qua opzet conventioneler zijn. Grappig dat men zo snel went aan dat soort dingen. Tien jaar geleden was KLM nog geen eens full flat (sowieso waren ze daar laat mee) en nu is eigenlijk alles minder dan een 'suite' ouderwets. En zie je de businessclass van 20-30 jaar geleden zowat in Premium Economy.

• PWM
  • Niet online
Maar mijn 787 is net 3 jaar oud :p Dit toen inbouwen is toch wel opmerkelijk.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

PWM schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:29:
De enige manier om Business Class ook plebclass te maken.

• PWM
  • Niet online
Nouja, mooie test in ieder geval. Dan weet ik dat ik geen US routes over LHR boek :p

Captain gaf inderdaad aan de 787 op deze route te hebben wegens Cargo.

• Stinger_Ventura
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 05:50
PWM schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:33:
Nouja, mooie test in ieder geval. Dan weet ik dat ik geen US routes over LHR boek :p

Captain gaf inderdaad aan de 787 op deze route te hebben wegens Cargo.
Nieuwe suites zijn echt wel netjes! Maar duren nog even voordat de hele floot getransformeerd is.
Wat hier boven gezegd wordt, dit is wel heel oud omdat ze ook first to market waren met het liggend concept.
Service bij BA is wel altijd prima, ik probeer juist American Airlines te vermeiden op de TATL, wat een bagger hut is dat zeg...

• CyBeR
  • Niet online
Ja 't verbaasde mij ook dat ze daar nog die oude meuk in gezet hebben.

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 22:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

PWM schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:05:
Nou, noem mij maar verwend, maar: Wat een armoe, BA business class :X Echt geen cent waard. Krap en smal. Alles zit los of sluit niet. Ik zit gangpad, met het gevoel echt op het gangpad te zitten in plaats van naast. Liggen lijkt mij sowieso geen optie. Ik heb iemand naast me zitten, we kijken elkaar gewoon recht aan :?

Ik vlieg liever niet, dan dit. Hoe verzinnen ze het.
BA Business in 787 is denk ik ook alleen ok als je aan het raam zit. Ik had een gangplaats in het midden op een nachtvlucht en het lijkt echt alsof je in zo'n ouderwets russisch ligrijtuig ligt. Nog nooit het idee gehad zozeer in het gangpad te liggen dan ernaast.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• PolarBear
  • Niet online
Tja er dat is een keuze om de vloot enigszins gelijkt te houden. Én buiten het feit dat een hele vloot tegelijk upgraden kostentechnisch en vliegtuig beschikbaarheids technisch lastig is, de businessclass stoelen zijn al jaren schaars (althans voor Covid, maar denk niet dat de situatie heel anders is). Zelf al had een maatschappij het geld en de engineers om bij wijze van spreken tijdens de eerst lockdown alle vliegtuigen tegelijk aan te pakken, er worden niet genoeg stoelen geproduceerd.

Delta is nu 767-300ER en A330 te upgraden, maar alleen premium economy. En de 767's gaan er over een jaar of drie uit waarschijnlijk.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
KLM inchecken

Heerlijk ouderwets O+ Probleem is dat je tegenwoordig naar NL geen boardingpass meer kan halen bij een apparaat of in de app. Je moet fysiek je test tonen.

Skypriority betaalt zich weer uit :p

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Ben benieuwd hoe lang het nog duurt dat fysiek testen tonen.
Pagina: 1 ... 118 119 120 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True