• Sorcerer8472
  • Registratie: januari 2002
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

Xandrios schreef op woensdag 9 december 2020 @ 22:06:
Heeft iemand ervaring met de mogelijkheid om een overstap te doen in de US; Waarbij de binnenkomende vlucht vanuit AMS is, en de uitgaande vlucht naar zuid amerika?

ESTA is er al; maar, de regels geven aan dat je enkel mag overstappen als je niet uit Europa komt. Tenzij je zakelijk vliegt (dat is het geval). Iemand hier ervaring mee, hoe werkt dat - en hoe bewijs je dat je zakelijk vliegt en niet voor vakantie?
Dat zakelijke heb ik nog niet eerder gehoord, en ik kan het zo snel ook nergens online vinden. Ik zou echt proberen niet via de VS te reizen tenzij het echt niet anders kan.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• GlowMouse
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

GlowMouse

wees solidair

Xandrios schreef op woensdag 9 december 2020 @ 22:06:
Heeft iemand ervaring met de mogelijkheid om een overstap te doen in de US; Waarbij de binnenkomende vlucht vanuit AMS is, en de uitgaande vlucht naar een ander land (niet binnen de US)?

ESTA is er al; maar, de regels geven aan dat je enkel mag overstappen als je niet uit Europa komt. Tenzij je zakelijk vliegt (dat is het geval). Iemand hier ervaring mee, hoe werkt dat - en hoe bewijs je dat je zakelijk vliegt en niet voor vakantie?
De officiële regels staan hier. De uitzondering voor 'national interest' is hier verder toegelicht. Daar ga je als transitpassagier niet onder vallen.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 13:19
Je bewijst dat je zakelijk vliegt door dat op papier te laten zetten. Dat doe je door het bedrijf waar je naartoe gaat dit op papier te laten zetten en door een beslissingsbevoegd persoon (directeur is natuurlijk het beste :) ) van dat bedrijf te laten ondertekenen. Zou werkt dat ook met visum aanvragen. Ik raadt je aan om complete (heen en terug!) vliegtickets uit te printen en je hotel reserveringen mee te nemen.

[Voor 15% gewijzigd door jongetje op 10-12-2020 07:33]

• Xandrios
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 25-09 22:05
Bedankt. Dit is een no-go dan inderdaad, tenzij ik daar dan de papieren voor krijg. Theoretisch wellicht mogelijk, maar wordt wel lastig. Dat is wel erg jammer/vervelend. Wat een dom systeem ook dat je, voor een transfer, het land moet ingaan.... ik wil de internationale terminal helemaal niet uit :P

Enige alternatief dat ik zie voor een trip naar zuid amerika is dan via MEX, of, via MAD en SJO. Beide doen er substantieel langer over dan met een overstap in de US. Helaas lijkt het niet meer echt mogelijk te zijn om via PTY te reizen, althans, dat wordt op die manier niet meer via KLM aangeboden. Die route deed ik in het verleden nog wel eens (in combinatie met Copa).

Nog maar even verder zoeken...of overwegen ergens anders over te stappen met een overnachting, potentieel met losse tickets. Daar gaat m'n kans om Delta One op de A350 te proberen :( :P

[Voor 4% gewijzigd door Xandrios op 10-12-2020 12:22]

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

jongetje schreef op donderdag 10 december 2020 @ 07:31:
Je bewijst dat je zakelijk vliegt door dat op papier te laten zetten. Dat doe je door het bedrijf waar je naartoe gaat dit op papier te laten zetten en door een beslissingsbevoegd persoon (directeur is natuurlijk het beste :) ) van dat bedrijf te laten ondertekenen. Zou werkt dat ook met visum aanvragen. Ik raadt je aan om complete (heen en terug!) vliegtickets uit te printen en je hotel reserveringen mee te nemen.
Maar waar staat dan dat dat een geldige reden is om te vliegen? (m.u.v. nationaal belang enzo dan dus, ga aan dat daar nu geen sprake van is?)

De Delta One A350 is mij in het begin van de covid-periode ook door de neus geboord ;(

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 14:44

franssie

Save the albatross

@Xandrios Ik heb hier gisteren ook naar gekeken (bij het verlengen van mijn ESTA, was in 80 minuten geregeld, de computers hebben het rustig vermoed ik) en het is eigenlijk niet te doen. Alleen al om de US in te komen zou je moeten vliegen van een toegestaan land, waar je dan eerst 2 weken in Q moet. En dan nog mag je niet doorvliegen. Zou ik naar mijn famillie in de US willen (en die kans bestaat omdat een aantal er niet jonger op worden en nu echt hoogbejaard zijn) dan nog mag ik niet overstappen naar een regionale vlucht (maar kan wellicht wel een auto huren en van ATL naar GSP en/of CHS rijden, is wel te doen) maar de regelgeving is strikt - en wat erger is, het is veranderlijk en onvoorspelbaar. Dus de route dat je nu boekt via een omweg kan over een week alsnog niet haalbaar zijn.
Ik hoop dus werkelijk dat mijn oom en tante het nog even volhouden (zijn niet acuut maar wel hoog bejaard)
offtopic:
(los van dat ik liever niet 10 uur met een mondkapje op in een buis zit nu maar dat is een persoonlijke afweging).

[Voor 5% gewijzigd door franssie op 10-12-2020 17:11]

Keep Calm, Carry On Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• karimmm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 15:57
Geen idee of iemand ook zelfde issue had als ik of niet.

In 2019 heb ik een vlucht geboekt van Amsterdam naar Osaka, betaald met een VISA (debit)kaart. Door Corona is de vlucht geannuleerd, heb ik het verzet naar een nieuw bestemming (en een nieuwe datum), in combinatie met de voucher aangezien we geen cash konden krijgen.

Nu is mijn nieuwe vlucht geannuleerd. Nu heb ik de mogelijkheid om m'n geld cash terug te krijgen. Alleen een probleempje: mijn VISA kaart heb ik een ruime tijd geleden opgezegd dus ik bezit het rekening niet meer.

Heb ik gebeld met KLM, zeggen zij dat ik een betaalbewijs moeten opsturen en een kopie van mijn paspoort. Nu ben ik de e-mail van KLM Reservations kwijt. Hier kan ik wel gemakkelijk achter komen door weer een belletje naar KLM te doen.

Alleen, heb ik geen betaalbewijs meer. Ik heb wel nog de originele e-tickets waarop de bedragen vermeld staan. Echter staat niet de betaalwijze (rekeningnummer of de manier waarop ik heb betaald) op deze ticket. Wel de prijzen dat ik heb betaald.

Ik vraag mij af hoe anderen hun ervaringen zijn geweest in mijn huidige situatie, zodat ik weet hoe en wat. In de tussentijd ga ik KLM weer bellen met mijn nieuwe bevindingen en de vraag voor de mail adres.

• franssie

franssie

Save the albatross

@karimmm probeer eens in te loggen op je cisa account (ics cards?) als je daar een account had. Vaak kun je nog een tijdje inloggen (om ook bijvoorbeeld je jaarafrekening etc in te zien). Of anders bellen met visa of ze je dat rekening overzicht willen opsturen - die hebben zze echt nog wel.

Keep Calm, Carry On Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

@franssie, ik dacht dat je wel mocht overstappen als je maar niet uit Schengen komt en als je maar via bepaalde luchthavens binnenkomt (waaronder JFK en ATL).

Dus je zou bijv. 2 weken op Aruba kunnen doorbrengen en daarna doorvliegen. Ik dacht iig dat dat kon. Vliegverkeer tussen staten in is nog niet beperkt. Wel zijn er in sommige staten quarantaineregels.

Ben wel benieuwd welke regel het anders is die overstappen naar een binnenlandse vlucht onmogelijk maakt?

• karimmm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 15:57
franssie schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:23:
@karimmm probeer eens in te loggen op je cisa account (ics cards?) als je daar een account had. Vaak kun je nog een tijdje inloggen (om ook bijvoorbeeld je jaarafrekening etc in te zien). Of anders bellen met visa of ze je dat rekening overzicht willen opsturen - die hebben zze echt nog wel.
Geen ICS card. Was ook gewoon een Visa debit card, geen credit. Dank voor de advies though, bank in kwestie is Wirex. Klantenservice is behoorlijk belabberd (een van de reden waarom ik weg ben gegaan)

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Xandrios schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:21:
Bedankt. Dit is een no-go dan inderdaad, tenzij ik daar dan de papieren voor krijg. Theoretisch wellicht mogelijk, maar wordt wel lastig. Dat is wel erg jammer/vervelend. Wat een dom systeem ook dat je, voor een transfer, het land moet ingaan.... ik wil de internationale terminal helemaal niet uit :P

Enige alternatief dat ik zie voor een trip naar zuid amerika is dan via MEX, of, via MAD en SJO. Beide doen er substantieel langer over dan met een overstap in de US. Helaas lijkt het niet meer echt mogelijk te zijn om via PTY te reizen, althans, dat wordt op die manier niet meer via KLM aangeboden. Die route deed ik in het verleden nog wel eens (in combinatie met Copa).

Nog maar even verder zoeken...of overwegen ergens anders over te stappen met een overnachting, potentieel met losse tickets. Daar gaat m'n kans om Delta One op de A350 te proberen :( :P
Al eens gekeken om via Curaçao te vliegen, of via Frans Guinea?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• franssie

franssie

Save the albatross

Sorcerer8472 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:38:
@franssie, ik dacht dat je wel mocht overstappen als je maar niet uit Schengen komt en als je maar via bepaalde luchthavens binnenkomt (waaronder JFK en ATL).

Dus je zou bijv. 2 weken op Aruba kunnen doorbrengen en daarna doorvliegen. Ik dacht iig dat dat kon. Vliegverkeer tussen staten in is nog niet beperkt. Wel zijn er in sommige staten quarantaineregels.

Ben wel benieuwd welke regel het anders is die overstappen naar een binnenlandse vlucht onmogelijk maakt?
Of ik had eerst een andere bron of ik had het verkeerd gelezen (waar ook best mogelijk is, ik lees soms te snel). Maar het lijkt inderdaad wel te mogen volgens deze site: https://visumbuitenland.nl/amerika/corona

• franssie

franssie

Save the albatross

Nu na een aantal maanden wil KLM nog steeds niet mijn 3e vlucht terugbetalen. Iemand ervaring hoe een juridische claim te maken naar dat wangedrocht van een helpdesk? Kunnen we gezamenlijk een kist aan de ketting leggen?

echt - als wij zo met onze klanten omgingen had ik over vier jaar geen bedrijf meer over - juist in deze tijd.

• Borromini
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Waarachter verschuilen ze zich?

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• franssie

franssie

Save the albatross

Het kabinet heeft daarom besloten om een vliegverbod in te stellen. Het verbod voor luchtverkeer met passagiers uit het VK gaat zaterdag 20 december om 06.00 in en zal gelden tot uiterlijk 1 januari 2021.
Dat is praktisch nu en bijna bizar snel.

edit: en ik kan er geen NOTAMs bij vinden dus wellicht is het een spinsel van nu.nl

edit2 https://www.telegraaf.nl/...onavirus-ook-in-nederland

met ook de vlieg beperking.

Gaat dan ook de tunnel dicht (die van de franse ratten uit de vorige eeuw)?

• CyBeR
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
Nee 't is alleen een vliegverbod, dus enigszins een wassen neus als je 't mij vraagt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

CyBeR schreef op zondag 20 december 2020 @ 06:53:
Nee 't is alleen een vliegverbod, dus enigszins een wassen neus als je 't mij vraagt.
Men kijkt nog naar reisverboden via andere routes, maar dat is ingewikkelder omdat men via trein en auto al in Schengengebied is binnengelaten. Frankrijk zou daar volgens mij iets tegen moeten doen. Geen idee of er nog ferry's gaan, maar dat is het enige dat nog kan worden toegevoegd aan de verboden lijst lijkt me.

Voor de verandering wel snel ingegrepen trouwens!

• Grouchy
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 10:18

Grouchy

meep meep

Ben op tijd terug uit het V.K. dan...

Geloof dat 85% van het vers voedsel (en een hoop meer) in het V.K. uit de EU er door heen gaat, ferry's gaan gewoon en die tunnel zal zodoende niet zo snel dicht gaan (misschien als de franse vissers binnenkort boos worden).

Met Londen en omstreken in tier 4 zijn trouwens alle treinen vanuit Londen naar het noorden uitverkocht.
Wat vliegreizen betreft, meer van hetzelfde als eerder dit jaar wanneer er geen direct vliegverkeer is; veel pax gaan nu via bijvoorbeeld Frankrijk, Duistland, Spanje ofzo.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

Sluiting voor alle niet-vrachtverkeer bedoel ik dan dus :)

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Grouchy schreef op zondag 20 december 2020 @ 11:32:

Wat vliegreizen betreft, meer van hetzelfde als eerder dit jaar wanneer er geen direct vliegverkeer is; veel pax gaan nu via bijvoorbeeld Frankrijk, Duistland, Spanje ofzo.
Frankrijk en Duitsland hebben inmiddels ook aangegeven vliegreizen van/naar de UK te willen gaan verbieden.

Ook België, Italië en Israël hebben aangekondigd die vliegreizen vanuit de UK te willen gaan verbieden.

Ik gok dat Spanje later vandaag nog wel zal volgen.

Virussen? Scan ze hier!

• ToolkiT
  • Registratie: februari 2004
  • Nu online

ToolkiT

brit-tweaker

Bizar trouwens hoe snel het nu gaat.. vrijdag waren wij tier2, zaterdag tier3, nu tier4 met vliegverbod.. :S
Wat ik hoor van die nieuwe mutatie is dat het echt wel significant meer besmettelijk is (70+%)
Maar ik vrees dat vliegverbod een druppel op de hete plaat is, want die mutatie is er ook al in NL..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

ToolkiT schreef op zondag 20 december 2020 @ 15:03:
Bizar trouwens hoe snel het nu gaat.. vrijdag waren wij tier2, zaterdag tier3, nu tier4 met vliegverbod.. :S
Wat ik hoor van die nieuwe mutatie is dat het echt wel significant meer besmettelijk is (70+%)
Maar ik vrees dat vliegverbod een druppel op de hete plaat is, want die mutatie is er ook al in NL..
Afhankelijk van hoe groot de aanwezigheid van de mutatie in NL is, zal de invloed van deze maatregelen als je kijkt naar de tijdspanne van een paar maanden tijd erg groot kunnen zijn bij exponentiële meergroei boven de huidige groei. Dus het heeft wel degelijk zin, zeker nu het vaccin steeds dichterbij komt.

De vraag is wel hoe we hier de komende tijd mee omgaan. Dit soort maatregelen scheidt bijvoorbeeld ook families en zelfs partners van elkaar.

• jongetje
Sorcerer8472 schreef op zondag 20 december 2020 @ 17:56:
[...]
De vraag is wel hoe we hier de komende tijd mee omgaan. Dit soort maatregelen scheidt bijvoorbeeld ook families en zelfs partners van elkaar.
Heeft niet iedereen sinds maart al de tijd gehad om thuis te komen? 99,9 ptocent van al die mensen afgelopen maanden op Schiphol waren daar voor vakantie of niet noodzakelijke reis. Blijf gewoon thuis, ik ben sinds maart 2 ochtendjes op kantoor geweest en de rest op afstand (ik werk internationaal, maar mag ik niet reizen van mijn werkgever).

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Er zijn ook best wat koppels of families die onder normale omstandigheden pendelen, omdat één van de partners bv. in het buitenland werkt. Als je dan in de UK werkt en jouw partner in de EU, dan heb je op dit moment dikke pech.

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

jongetje schreef op zondag 20 december 2020 @ 18:00:
[...]

Heeft niet iedereen sinds maart al de tijd gehad om thuis te komen? 99,9 ptocent van al die mensen afgelopen maanden op Schiphol waren daar voor vakantie of niet noodzakelijke reis. Blijf gewoon thuis, ik ben sinds maart 2 ochtendjes op kantoor geweest en de rest op afstand (ik werk internationaal, maar mag ik niet reizen van mijn werkgever).
Wat een begrip weer voor mensen die in een andere situatie dan jij zelf zitten.

En heb je zitten turven op Schiphol dan? Of is het een aanname die je toch niet hard kunt maken?

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Borromini schreef op zondag 20 december 2020 @ 18:04:
Er zijn ook best wat koppels of families die onder normale omstandigheden pendelen, omdat één van de partners bv. in het buitenland werkt. Als je dan in de UK werkt en jouw partner in de EU, dan heb je op dit moment dikke pech.
Sure. Maar als je momenteel geen Plan B hebt, dan heb je wel je kop diep in het zand gestoken, want met Corona en de dreigende no-deal kon je verwachten dat er iets onverwachts zou gebeuren. Dus ja, je ziet elkaar een tijdje niet, maar de mensen die pendelen hebben daar wel een comfy appartementje.

• jongetje
Sorcerer8472 schreef op zondag 20 december 2020 @ 18:08:
[...]

Wat een begrip weer voor mensen die in een andere situatie dan jij zelf zitten.

En heb je zitten turven op Schiphol dan? Of is het een aanname die je toch niet hard kunt maken?
Ik ken al een aantal mensen in mijn omgeving die lekker op curacao hebben gelegen afgelopen maand, in de zomer naar dubai is geweest en mensen die afgelopen maand naar de canarische eilanden zijn geweest, allemaal om all inclusief in de zon te liggen. Dat noem ik nu niet echt noodzakelijk. Vind vervelend dat ik al een jaar niet op vakantie ben geweest om zo mijn steentje bij te dragen. Ik doe alles op afstand en dan vraag ik me persoonlijk af waarom andere mensen dat ook niet doen. Maargoed, dit is daar wel het gevolg van.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

downtime schreef op zondag 20 december 2020 @ 18:14:
[...]

Sure. Maar als je momenteel geen Plan B hebt, dan heb je wel je kop diep in het zand gestoken, want met Corona en de dreigende no-deal kon je verwachten dat er iets onverwachts zou gebeuren. Dus ja, je ziet elkaar een tijdje niet, maar de mensen die pendelen hebben daar wel een comfy appartementje.
In Londen? :P Laat me niet lachen ;).

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Borromini schreef op zondag 20 december 2020 @ 18:19:
[...]

In Londen? :P Laat me niet lachen ;).
Jij bedoelt dat pendelaars met een baan in Londen ‘s nachts op straat slapen? Als je baan zo goed betaalt dat je daar vijf dagen per week wilt wonen, om je gezin alleen in het weekend te zien, dan neem ik aan dat je niet onder een brug slaapt.

• Jovanbff
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 14:43
jongetje schreef op zondag 20 december 2020 @ 18:18:
[...]

Ik ken al een aantal mensen in mijn omgeving die lekker op curacao hebben gelegen afgelopen maand, in de zomer naar dubai is geweest en mensen die afgelopen maand naar de canarische eilanden zijn geweest, allemaal om all inclusief in de zon te liggen. Dat noem ik nu niet echt noodzakelijk. Vind vervelend dat ik al een jaar niet op vakantie ben geweest om zo mijn steentje bij te dragen. Ik doe alles op afstand en dan vraag ik me persoonlijk af waarom andere mensen dat ook niet doen. Maargoed, dit is daar wel het gevolg van.
Dat waren dan ook allemaal gele gebieden. Dus niet veel met “noodzakelijk” te maken, ze volgden gewoon netjes de regels
downtime schreef op zondag 20 december 2020 @ 18:26:
[...]

Jij bedoelt dat pendelaars met een baan in Londen ‘s nachts op straat slapen? Als je baan zo goed betaalt dat je daar vijf dagen per week wilt wonen, om je gezin alleen in het weekend te zien, dan neem ik aan dat je niet onder een brug slaapt.
Poh wat kortzichtig. Misschien een baan waarmee je een groter doel bereikt vs. slechts meer geld? Misschien hebben ze geen gezin? Nog geen nieuwe baan op nieuwe locatie van familie kunnen vinden. Ga zo maar door

[Voor 27% gewijzigd door Jovanbff op 20-12-2020 18:53]

940 Wp | gasloos | Tesla M3P

• Grouchy

Grouchy

meep meep

jongetje schreef op zondag 20 december 2020 @ 18:00:
[...]

Leuk dat je alles van huis uit kan doen. Kom toch echt vooral een ander type pax tegen op vluchten de laatste maanden (niet naar Curacao of de Canarische eilanden ofzo die waren trouwens geel, wel naar steden zoals Tallinn, Riga, Leeds, Belfast, Billund, Warsaw, Wroclaw).
Offshore, duikers, scheepsbemanningen, service/installatie monteurs, technische specialisten en momenteel mensen die terug naar huis gaan met de feestdagen...

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• ToolkiT
  • Nu online

ToolkiT

brit-tweaker

downtime schreef op zondag 20 december 2020 @ 18:26:
[...]

Tussen comfy appartement en brug zit een groot gat.. London is heel duur en de meeste apparaten zijn relatief klein daardoor..

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

jongetje schreef op zondag 20 december 2020 @ 18:18:
[...]

Volgens mij is het wel mogelijk om verantwoord op reis te gaan. Denk bijvoorbeeld aan lekker hiken op de Canarische Eilanden, lekker alleen of met je partner, en dan geen of weinig contact met andere mensen. De vliegreis en Schiphol zijn dan het meest riskant, maar als je je daar aan de regels houdt dan zal dat ook wel meevallen.

De grootste problemen zijn volgens mij mensen die bij elkaar over de vloer blijven komen in NL en daar of op hun werk besmet worden.

Maar ja, ga je naar een plek waarbij je ook je exposure aan andere mensen vergroot, en ga je daarna in NL niet in thuisquarantaine (wanneer het gebied verhoogd risico is) dan vergroot je de kans wél. Het is allemaal gezond verstand. En als je verkeerd bezig bent dan weet je dat zelf meestal wel.

En ja, ik zou ook jaloers zijn als ik nu wist dat iemand op de Canarische Eilanden zit in de warme zon, ipv het koude Nederland met nog geen 8 uur licht per dag deze periode, maar dat heeft niets te maken met gevaar voor covid :p

• ToolkiT
  • Nu online

ToolkiT

brit-tweaker

https://www.flyertalk.com...d-19-aboard-aircraft.html
Dit soort verhalen word je niet vrolijk van :(

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 13:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Waarvan precies? Dat de man overleden is? Dat de man de vragen verkeerd ingevuld heeft? Dat elke reiziger die vragen zelf mag invullen naar eigen inzicht? Dat er geen controle is op het juist invullen van die vragen?

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• ToolkiT
  • Nu online

ToolkiT

brit-tweaker

Maasluip schreef op donderdag 24 december 2020 @ 09:20:
Waarvan precies? Dat de man overleden is? Dat de man de vragen verkeerd ingevuld heeft? Dat elke reiziger die vragen zelf mag invullen naar eigen inzicht? Dat er geen controle is op het juist invullen van die vragen?
all of the above een beetje.. neemt wel de hoop dat vliegen redelijk veilig is weg dit soort verhalen..

• Zr40
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Als de beste man niet was gaan vliegen dan was hij op hetzelfde moment op de grond overleden. Zie niet echt wat dit met de veiligheid van vliegen te maken zou moeten hebben?

10x270 Wp zuid (PVoutput) | CityStrides | Smashrun

• Jeroenneman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 10:48

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Zr40 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 09:56:
Als de beste man niet was gaan vliegen dan was hij op hetzelfde moment op de grond overleden. Zie niet echt wat dit met de veiligheid van vliegen te maken zou moeten hebben?
Ehm, dat een andere passagier liegt over zijn ziekte, en dat jij daardoor ook kans loopt om besmet te worden? Bijzonder ook dat de testuitslag dan blijkbaar negatief was, of hoef je bij United geen negatieve test te laten zien?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Zr40
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

En die kans is hoger dan in de trein/bus/auto of op het werk wanneer een ziek iemand zijn symptomen verzwijgt? Het probleem is het verzwijgen c.q. het gedrag, niet zozeer dat het in een vliegtuig is gebeurd.

[Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 24-12-2020 10:01]

10x270 Wp zuid (PVoutput) | CityStrides | Smashrun

• ToolkiT
  • Nu online

ToolkiT

brit-tweaker

Zr40 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:00:
En die kans is hoger dan in de trein/bus/auto of op het werk wanneer een ziek iemand zijn symptomen verzwijgt? Het probleem is het verzwijgen c.q. het gedrag, niet zozeer dat het in een vliegtuig is gebeurd.
Klopt, het geld voor openbaar vervoer.. maar een gemiddelde treinrit is een half uurtje.. gemiddelde vlucht een stuk langer..
En bij vliegtuigen heeft men veel meer controle over wie er meevliegt en zou je dit soort gevallen dus moeten filteren..
Mijn punt was meer dat er een poos gezegd werd dat vliegen wel veilig was.. en dit verhaal laat zien dat dat helaas niet waar is..
P.S. for the record is ben ook al een jaar niet meer met de trein/tube geweest..

• upclocker
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 13:29
ToolkiT schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:28:
[...]

Klopt, het geld voor openbaar vervoer.. maar een gemiddelde treinrit is een half uurtje.. gemiddelde vlucht een stuk langer..
En bij vliegtuigen heeft men veel meer controle over wie er meevliegt en zou je dit soort gevallen dus moeten filteren..
Mijn punt was meer dat er een poos gezegd werd dat vliegen wel veilig was.. en dit verhaal laat zien dat dat helaas niet waar is..
P.S. for the record is ben ook al een jaar niet meer met de trein/tube geweest..
Veilig in de zin van dat er bijna geen verspreiding plaats vindt in het vliegtuig. Uit dat bericht blijkt dat ook niet. Tja als je met een zware longaandoening naar 8000ft hoogte gaat dan loop je inderdaad wat meer risico.

• Fly-guy
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online
[...]
In principe is een (negatieve) test niet vereist voor vliegen op zich. De bestemming kan een test verlangen, maar dat is nog steeds op veel plekken niet zo.

Dat vliegen veilig zou zijn, moet blijken uit het feit dat de luchtverversing ervoor zou zorgen dat een eventuele besmette passagier, anderen niet of nauwelijks zou besmetten. Niet dat je gegarandeerd niemand met corona aan boord zou hebben.

En als er, naast de overledene, niemand besmet is geraakt, geldt die claim nog steeds.

• ToolkiT
  • Nu online

ToolkiT

brit-tweaker

Fly-guy schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:40:
[...]

In principe is een (negatieve) test niet vereist voor vliegen op zich. De bestemming kan een test verlangen, maar dat is nog steeds op veel plekken niet zo.

Dat vliegen veilig zou zijn, moet blijken uit het feit dat de luchtverversing ervoor zou zorgen dat een eventuele besmette passagier, anderen niet of nauwelijks zou besmetten. Niet dat je gegarandeerd niemand met corona aan boord zou hebben.

En als er, naast de overledene, niemand besmet is geraakt, geldt die claim nog steeds.
Een simpele temperatuur test zou wel het minimale zijn wat ik zou verwachten..
Toen de gymastiek van mijn dochters nog open was werden ze voor ze naar binnen mogen altijd met een IR termometer gechecked.. en op wel meer plekken doet met dat..
Zoals DrHouse zegt: people lie.. dus een test voor vliegen of minstens temp meten lijkt me een goed plan..
Niet alleen voor het risico van je medereizigers, maar ook om versprijding op grote afstand tegen te gaan..

• Xandrios
Dat ligt er aan of er andere mensen zijn die door dit incident ziek zijn geworden. Er is natuurlijk een (kleine) kans dat dat niet het geval is geweest.

Het grootste probleem, voor zover ik weet, met de filtering van lucht in een vliegtuig is dat dit niet gebeurd aan de gate. Dus potentieel zit je alsnog 30 minuten zonder verse lucht strak naast iemand anders. Het hangt van de maatschappij af (en dan ook nog vaak de temperatuur) of er aan de gate lucht van buitenaf (extern airco systeem) wordt ingehuurd van het vliegveld. Dat zou mogelijk kunnen helpen, hoewel de afvoer van lucht in die situatie potentieel enkel via de open voordeur is - ook niet ideaal.

Mijn advies dit jaar is dus ook altijd geweest; zorg dat je business class vliegt. Meer ruimte (en dus minder mensen) om je heen, en, de mogelijkheid om als allerlaatste aan boord te gaan.

[Voor 10% gewijzigd door Xandrios op 24-12-2020 11:03]

• upclocker
ToolkiT schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:59:
[...]

Toen de gymastiek van mijn dochters nog open was werden ze voor ze naar binnen mogen altijd met een IR termometer gechecked.. en op wel meer plekken doet met dat..
Zoals DrHouse zegt: people lie.. dus een test voor vliegen of minstens temp meten lijkt me een goed plan..
Niet alleen voor het risico van je medereizigers, maar ook om versprijding op grote afstand tegen te gaan..
En die zijn ook lekker betrouwbaar. Ik meet regelmatig met zo'n ding 34 graden. Nou dat zegt wel genoeg. Overigens weet je niet of ze dat niet ook gedaan hebben voor de betreffende vlucht.

• Fly-guy
  • Niet online
Xandrios schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:01:
[...]
Het grootste probleem, voor zover ik weet, met de filtering van lucht in een vliegtuig is dat dit niet gebeurd aan de gate. Dus potentieel zit je alsnog 30 minuten zonder verse lucht strak naast iemand anders. Het hangt van de maatschappij af (en dan ook nog vaak de temperatuur) of er aan de gate lucht van buitenaf (extern airco systeem) wordt ingehuurd van het vliegveld. Dat zou mogelijk kunnen helpen, hoewel de afvoer van lucht in die situatie potentieel enkel via de open voordeur is - ook niet ideaal.
Het zal vast aan de luchtvaartmaatschappijen liggen, maar KLM heeft altijd of een grond airco of de interne airco aan, op maximale stand, inclusief afzuiging.
ToolkiT schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:59:
[...]

Helaas zijn die dingen niet heel betrouwbaar, op een vliegveld waar ze dat wel deden bij binnenkomst was ik eerst 33,x en meteen daarna 36,x.
Dat had ook 36 en 39 kunnen zijn, waardoor je koorts wel of niet gaat opsporen.

• ToolkiT
  • Nu online

ToolkiT

brit-tweaker

upclocker schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:03:
[...]

En die zijn ook lekker betrouwbaar. Ik meet regelmatig met zo'n ding 34 graden. Nou dat zegt wel genoeg. Overigens weet je niet of ze dat niet ook gedaan hebben voor de betreffende vlucht.
Je hebt ze van verschillende kwaliteiten.. ik het er een die van -100 tot 800C oid gaat.. maar wel een foutafwijken van 1.5c tja daar ga ik mijn lichaams temp niet mee meten..
De medische termometers hebben een range van 35-45c en een afwijking van 0.1c oid.. dat is een ander verhaal..

• jongetje
Als je de core temperatuur van je lichaam goed wilt meten moet je dat rectaal doen. Op je voohoofd is per definitie niet zuiver: https://www.bnnvara.nl/ka...odthermometers-bij-ingang

• upclocker
ToolkiT schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:27:
[...]

Je hebt ze van verschillende kwaliteiten.. ik het er een die van -100 tot 800C oid gaat.. maar wel een foutafwijken van 1.5c tja daar ga ik mijn lichaams temp niet mee meten..
De medische termometers hebben een range van 35-45c en een afwijking van 0.1c oid.. dat is een ander verhaal..
Ook die zijn niet betrouwbaar. Als het buiten koud is meet je zo een paar graden kouder op je voorhoofd.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Jeroenneman schreef op donderdag 24 december 2020 @ 09:58:
[...]

Ehm, dat een andere passagier liegt over zijn ziekte, en dat jij daardoor ook kans loopt om besmet te worden? Bijzonder ook dat de testuitslag dan blijkbaar negatief was, of hoef je bij United geen negatieve test te laten zien?
Zo bijzonder is dat blijkbaar niet. Mijn huisarts gaf aan dat zelfs de PCR-tests nog altijd (niet alleen in het begin) zo'n 30% foutenmarge hebben. Dus dat er heel wat vals negatieve (= positieve) gevallen zijn. Een andere arts gaf hetzelfde aan. Eén op drie is best fors.

Het protocol hier in België is ook zodanig dat een huisarts toch een quarantaine kan opleggen indien de patiënt wel negatief test ondanks dat hij alle symptomen vertoont (heb ik zelf gehad).

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 15:58
Fly-guy schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:26:
[...]
Het zal vast aan de luchtvaartmaatschappijen liggen, maar KLM heeft altijd of een grond airco of de interne airco aan, op maximale stand, inclusief afzuiging.
Gelukkig wel, anders stinkt het enorm naar de vorige lui die in die kist gezeten hebben :+

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• DJustin
  • Laatst online: 06:44
Ik heb een vraagje over een voucher die ik in juni heb gekregen rond het COVID virus. De tussenhandelaar is Bravofly.

Ik heb een voucher-bedrag uitstaan van €2751. Als ik deze echter niet binnen een jaar gebruik, dan krijg ik €2471. Ik vond het bedrag van €280 wel significant.

Nu was ik benieuwd, dat wanneer ik een full-flex ticket boek en deze 3 dagen later annuleer, kun je het "geld" dan terug laten boeken naar je eigen rekening?

Het is niet mogelijk om via een een full-flex ticket te boeken.....

[Voor 8% gewijzigd door DJustin op 24-12-2020 13:24]

• Leetness
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 08:33
Ja en nee; normaal gesproken krijg je bij KLM een restitutie altijd terug middels dezelfde manier waarop je betaald hebt. Als je nu dus een full-flex ticket boekt en met iDeal of credit card betaalt, krijg je het bedrag inderdaad gewoon teruggestort. Heb je met een voucher betaald, dan krijg je dus ook een voucher terug.

Ik vermoed dat je in dit geval je voucher bij KLM wilt gebruiken en vervolgens wilt "cashen" via een annulering. Dit is mogelijk bij KLM (zelf al 2 keer gedaan dit jaar), maar dan is het wel belangrijk dat je een KLM-voucher hebt. Heb jij niet gewoon een voucher van Bravofly gekregen? Dan is het namelijk een ander verhaal, en moet je dit met Bravofly oplossen.

• DJustin
  • Laatst online: 06:44
De voucher is via Bravofly. Ik heb toentertijd €2501 betaald.
Daarbij heb ik een voucher gekregen van €2751, maar als ik die niet zou gebruiken, dan zou ik €2471 terug krijgen.

Ik heb al rond gekeken op bravofly, maar ik kan tot nu toe niet iets vinden, wat lijkt op "cashen".

Hotels kun je wel gratis annuleren, maar je krijgt een voucher als je geannuleerd hebt, als je met voucher betaald hebt.

[Voor 17% gewijzigd door DJustin op 24-12-2020 14:12]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Klinkt alsof ze je 10% extra geven indien je een voucher kiest. 30 € kosten op 2501 € (want dat is het; da's het bedrag dat je effectief betaald hebt, niet 2751 €!) kan je bezwaarlijk 'cashen' noemen lijkt me.

KLM etc. bieden in veel gevallen ook vouchers aan aan bv. 115% ofzo, dat komt te vervallen onder bepaalde voorwaarden. Het hele idee is dat je die voucher aanneemt om opnieuw een vlucht mee te boeken.

• Xandrios
Fly-guy schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:26:
[...]
Dit is niet altijd het geval bij KLM. Zeker als er een bus gate wordt gebruikt op een ander vliegveld dan AMS wil het nog wel eens gebeuren dat er geen externe airco beschikbaar is. Dus dan moet je wachten op de start van motoren (of apu?) en dat is niet altijd aan het begin van het boarding proces.

• Fly-guy
  • Niet online
Xandrios schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:44:
[...]

Dit is niet altijd het geval bij KLM. Zeker als er een bus gate wordt gebruikt op een ander vliegveld dan AMS wil het nog wel eens gebeuren dat er geen externe airco beschikbaar is. Dus dan moet je wachten op de start van motoren (of apu?) en dat is niet altijd aan het begin van het boarding proces.
De APU staat (in principe) aan vanaf het moment dat de crew aan boord is, soms eerder als de techniek er tijd voor had.

Tenminste, dat is de instructie. Het kan voorkomen dat het vergeten wordt, op het laatste moment de APU kapot is gegaan of dat er iets gigantisch is opgekloot.

Maar de corona instructie zegt inmiddels dat de airco aan "moet" voordat de passagiers aan boord komen.

• superduper
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 12:27

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik heb in januari 2020 een vlucht geboekt voor mei die uiteraard gecanceld werd. In oktober een voucher hiervoor ontvangen, maar ik probeer deze in te wisselen voor cash want ik zie niet meer gebeuren dat deze voucher voor mei 2021 (=verloopdatum) nog gebruikt gaat worden.

Ik wordt alleen van het kastje naar de muur gestuurd: ik krijg als reactie dat er al een refund gedaan is. Ik heb met mij CC betaald en daar zie ik echt geen refund op staan. Uiteraard krijg je niemand te spreken om elke communicatie kanaal 'want het is druk' en op de mail kan je ook niet antwoorden. Waarom hebben ze nu in vredesnaam niet personeel wat niet hoeft te vliegen op de service gezet....

Wie weet welke optie je in het telefoon menu je kunt gebruiken om wel op de juiste plaats te 'landen'?

• franssie

franssie

Save the albatross

@superduper bij welke mij had je geboekt? Ik heb het uiteindelijk bij KLM via whatsapp kunnen oplossen, eerste twee retouren gingen snel (binnen 48 uur) de derde heb ik gewoon elke maand een reminder gestuurd en op een gegeven moment gedreigd stappen te ondernemen - toen had ik die ook alsnog terug.

• Leetness
Weet je zeker dat er een "refund" gedaan is naar je credit card? Grote kans dat het ticket omgewisseld is in een voucher en je daarom de melding "is al een refund voor gedaan" krijgt.

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Leetness schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:38:
Weet je zeker dat er een "refund" gedaan is naar je credit card? Grote kans dat het ticket omgewisseld is in een voucher en je daarom de melding "is al een refund voor gedaan" krijgt.
Ik heb dus een voucher, maar wil hiervoor een refund in geld. Via whatsapp krijg je alleen bot antwoorden dat je een voucher kan requesten en dat het lang duurt.... :(

• Leetness
Dan heeft op je credit card kijken inderdaad weinig zin. Het beste is om op een rustig(er) moment even te bellen en rustig je situatie uit te leggen.

• Saus
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
Ik had gevraagd of ik m'n voucher (welke in Maart verloopt) met een jaar verlengt zou kunnen worden. Enige optie was een refund.... Snap dat niet, als iemand toch liever de voucher houdt dan t geld, is dat voor de airline (KLM) toch alleen maar beter? Het systeem zal er wel niet op ingesteld zijn maar toch, ik zal vast niet de enige zijn (al snap ik dat t gros gewoon cash wil).

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Leetness schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:09:
Dan heeft op je credit card kijken inderdaad weinig zin. Het beste is om op een rustig(er) moment even te bellen en rustig je situatie uit te leggen.
Jij werkt zeker bij de KLM? Bel op een rustiger moment even terug? Wanneer is dat?

• Fly-guy
  • Niet online
Saus schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:52:
Ik had gevraagd of ik m'n voucher (welke in Maart verloopt) met een jaar verlengt zou kunnen worden. Enige optie was een refund.... Snap dat niet, als iemand toch liever de voucher houdt dan t geld, is dat voor de airline (KLM) toch alleen maar beter? Het systeem zal er wel niet op ingesteld zijn maar toch, ik zal vast niet de enige zijn (al snap ik dat t gros gewoon cash wil).
Er is (wettelijk) bepaald dat een "corona voucher" een geldigheid heeft van 1 jaar. Waarschijnlijk kunnen ze het niet verlengen, al zouden ze het willen.

De regels zijn dat je je geld terug moet krijgen na dat jaar (mits niet gebruikt uiteraard).

[Voor 7% gewijzigd door Fly-guy op 04-01-2021 17:00]

• alexbl69
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 16:09
superduper schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:14:
Ik heb in januari 2020 een vlucht geboekt voor mei die uiteraard gecanceld werd. In oktober een voucher hiervoor ontvangen, maar ik probeer deze in te wisselen voor cash want ik zie niet meer gebeuren dat deze voucher voor mei 2021 (=verloopdatum) nog gebruikt gaat worden.

Ik wordt alleen van het kastje naar de muur gestuurd: ik krijg als reactie dat er al een refund gedaan is. Ik heb met mij CC betaald en daar zie ik echt geen refund op staan. Uiteraard krijg je niemand te spreken om elke communicatie kanaal 'want het is druk' en op de mail kan je ook niet antwoorden. Waarom hebben ze nu in vredesnaam niet personeel wat niet hoeft te vliegen op de service gezet....

Wie weet welke optie je in het telefoon menu je kunt gebruiken om wel op de juiste plaats te 'landen'?
Heb je toevallig een rechtsbijstandsverzekering? Laat die een keer bellen, dan is het zo gepiept.

iRacing Profiel

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

Saus schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:52:
Wat gebeurt er eigenlijk als een voucher verloopt en je geen actie hebt ondernomen?

• Saus
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
Dat is exact wat ik nu gevraagd heb, mocht ik een antwoord hebben laat ik het wel weten.

//edit:
Zojuist een antwoord van de travel agent:
the voucher expires after one year, unless we submit it aktive to the airline for a refund before the expiry date.
Je moet dus voordat ie verloopt zelf een refund aanvragen, anders vervalt je credit. Maar dit komt dus van onze zakelijke travel agent, niet van de airline direct.

[Voor 66% gewijzigd door Saus op 05-01-2021 09:24]

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Saus schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 07:57:
Dat is exact wat ik nu gevraagd heb, mocht ik een antwoord hebben laat ik het wel weten.

//edit:
Zojuist een antwoord van de travel agent:

[...]

Je moet dus voordat ie verloopt zelf een refund aanvragen, anders vervalt je credit. Maar dit komt dus van onze zakelijke travel agent, niet van de airline direct.
Daar ben ik dus mee bezig en dat maken ze dusdanig moeilijk dat ze hopen dat je het opgeeft/vergeet of laat verlopen...

UPDATE: ik heb gewoon domweg het formulier een aantal keer ingevuld met dezelfde gegevens, en er kwam er nu eentje doorheen waarop ik een positieve bevestiging kreeg, en 'savond was het geld al binnen op mijn CC. Er lijkt dus gewoon het eea te rammelen in de backend, maar het kan dus volt geregeld zijn.

[Voor 21% gewijzigd door superduper op 07-01-2021 10:46]

• PLAE
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 15:32
Emirates heeft op dit moment wel prettige voorwaarden. Je ticket is vanaf de boekdatum nog 24 maanden geldig mocht je willen uitstellen ipv de vlucht benutten. let wel op dat je de oorspronkelijke vlucht op dit moment officieel voor juni moet plaatsvinden. Maar ik lees op fora ook al voorbeelden van mensen met een boeking voor oktober die hetzelfde aangeboden krijgen wanneer ze willen cancelen. En je mag wijzigingen doorvoeren qua zowel vertrekpunt als bestemming, zolang je maar in dezelfde regio blijft (hiermee kun je mooie deals vinden met een beetje creativiteit). Je moet alleen in dezelfde boekingsklasse blijven om geen extra kosten te maken (dus saver, flex et cetera, niet het cijfer achter de schermen).

https://www.emirates.com/.../covid-19/ticket-options/

Daarbij ook nog een inbegrepen reisverzekering met dekking van USD 500k voor medische kosten covid, annuleringsverzekering wanneer je positief bent. Heb de voorwaarden van de verzekering nog niet helemaal doorgespit maar ziet er in beginsel goed uit.

[Voor 18% gewijzigd door PLAE op 07-01-2021 17:27]

• Leetness
Ziet er zeker interessant uit, thanks voor het delen. Je zegt dat je zowel vertrekpunt als bestemming mag wijzigen, maar in de voorwaarden lees ik enkel explicitiet over de bestemming. Er staat wel
Uw ticket wordt geaccepteerd voor alle vluchten naar dezelfde bestemming of binnen dezelfde regio*.
maar ik denk niet dat dat betekent dat je het vertrekpunt ook mag wijzigen.

• PLAE
Klopt, zo lees ik het ook. Maar ik heb voor 2 aparte tickets op aparte momenten het startpunt gewijzigd. Ik had dat wel van tevoren telefonisch nagevraagd, heb het er niet op gegokt.

[Voor 37% gewijzigd door PLAE op 07-01-2021 18:05]

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

Onderzoekje over besmettingen aan boord:
https://www.nytimes.com/2...-passengers-outbreak.html

Dan lijkt het helemaal niet zo'n gek idee om een FFP2-masker te gebruiken puur voor als je vliegt :+

Een Amerikaanse vriendin die voor een familienoodgeval in Europa moest zijn verbaasde zich dat er nul distancing was op KLM-vluchten en dat het vliegtuig vrij vol zat. Distancing is één van de maatregelen die de onderzoekers aanraden. Minpunt van het onderzoek dat ik zie is dat het lastig te bepalen is of iemand in het vliegtuig of in de vertrekhal besmet is geraakt.

En over Amerika nog even: ik ben ook benieuwd hoe snel Biden straks het inreisverbod aanpast (en wel PCR of vaccinatie verplicht). Trump heeft ooit de VS dichtgegooid voor Schengen, en bijvoorbeeld toen de situatie in Brazilië veel erger werd dan die in Europa was in de zomer, is er niets veranderd. Schengen is nog steeds ongeveer de enige geblokkeerde regio 8)7

• PolarBear
  • Niet online
@Sorcerer8472 Voor een vlucht van 18! uur vind ik dit reuze meevallen. Als je naar simulaties/onderzoeken kijkt naar andere gesloten ruimtes dan had je verwacht dat iedereen wel besmet zou zijn. Het lijkt er op dat de HEPA filters toch best goed hun werk doen.

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

PolarBear schreef op maandag 11 januari 2021 @ 12:05:
@Sorcerer8472 Voor een vlucht van 18! uur vind ik dit reuze meevallen. Als je naar simulaties/onderzoeken kijkt naar andere gesloten ruimtes dan had je verwacht dat iedereen wel besmet zou zijn. Het lijkt er op dat de HEPA filters toch best goed hun werk doen.
Een bijna lege vlucht ja, inclusief mensen die rijen verderop zitten. Daar waar je bij KLM hutje mutje komt te zitten.

Ik begrijp alleen niet waarom er op die rij vooraan 4 man naast elkaar zitten als de rest een stuk leger is.

• Xandrios

Inderdaad, ik vind het nog vrij extreem. Als dit vliegtuig vol had gezeten had je het waarschijnlijk over ~15 additionele infecties gehad (Als ik de lijn van besmsettingen een beetje doortrek en de lege stoelen tel).

Maar desalniettemin een erg interessant artikel. Opvallend dat de mensen op 26A/C niet besmet zijn geraakt bijvoorbeeld. Maar helaas hebben we niet alle informatie, bijvoorbeeld of die mensen wellicht antibodies hadden, of, dat ze een ander type masker gebruikten (en daar wellicht beter/strikter mee omgegaan zijn).

• BartS12
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 10:57
Ik begrijp alleen niet waarom er op die rij vooraan 4 man naast elkaar zitten als de rest een stuk leger is.
Kan simpelweg een familie zijn geweest.

Verder - je doet natuurlijk nog veel meer tijdens zo'n vlucht, dan alleen stil zitten in je stoel. Naar de WC lopen (en de stoelen in het gangpad vast pakken), eten aanpakken van de stewardess, je dienblad weer terug geven, een keer of wat de overhead bins open en dicht doen, etc.

Een deel van deze activiteiten heeft maar beperkt te maken met de afstand tot je stoel (zoals op je boardingpass staat). En dan hebben we het nog niet eens over het feit dat in zo'n leeg vliegtuid, lang niet iedereen braaf op z'n plek blijft zitten. Wat heet, de kans is best aanwezig dat het 'zwarte cirkeltje op stoel D28', 5 minuten na het opstijgen 1 (of 5...) rijen naar achteren is gaan zitten.

Het 'omgekeerde' geldt overigens ook. Wie weet hebben sommige passagiers (24E,G) gewoon zeer fanatiek hun handen gewassen, hun masker 18 uur opgehouden, en niks aangeraakt behalve hun eigen boeken. Misschien is dat al 'genoeg'.

Neemt allemaal niet weg - interessant artikel inderdaad. Maar niet geschikt om simpele, snelle conclusies uit te trekken (anders dan: je kunt in een vliegtuig inderdaad besmet raken, ook onder de huidige regels).

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Sorcerer8472 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:51:
Onderzoekje over besmettingen aan boord:
https://www.nytimes.com/2...-passengers-outbreak.html

Dan lijkt het helemaal niet zo'n gek idee om een FFP2-masker te gebruiken puur voor als je vliegt :+
Zo te zien zijn er meerdere regels gewoon niet gevolgd.
2 passagiers die besmet raakten gaven aan dat ze geen masker hadden gedragen tijdens de vlucht.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• ramrodwillem
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 16:17
Beetje hoop dat na de zomer er wel op vakantie kan worden gegaan , mits ingeënt...

Nu een beetje aan het rond kijken richting India en Nepal ,valt me op dat de prijzen erg hoog zijn op dit moment , dit in vergelijking met 2019. Is dit een normaal beeld gezien de situatie of is de algehele verwachting dat het vliegen zo ie zo een stuk duurder zal worden en dan niet door allerlei milieu maatregelen .

• Martijn-HK
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 18-09 09:25
ramrodwillem schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:07:
Beetje hoop dat na de zomer er wel op vakantie kan worden gegaan , mits ingeënt...

Nu een beetje aan het rond kijken richting India en Nepal ,valt me op dat de prijzen erg hoog zijn op dit moment , dit in vergelijking met 2019. Is dit een normaal beeld gezien de situatie of is de algehele verwachting dat het vliegen zo ie zo een stuk duurder zal worden en dan niet door allerlei milieu maatregelen .
Mijn eerste gedachtegang is dat mensen die nu kunnen/zoeken naar reizen vooral noodzakelijke reizen maken. Trips die sowieso gemaakt (moeten) worden. Voor de hand liggende verklaring is dan dat dit type reiziger een lage prijselasticiteit heeft, en dus de gevraagde prijs wel betaald om de reis te moeten maken.

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

Martijn-HK schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:48:
[...]

Mijn eerste gedachtegang is dat mensen die nu kunnen/zoeken naar reizen vooral noodzakelijke reizen maken. Trips die sowieso gemaakt (moeten) worden. Voor de hand liggende verklaring is dan dat dit type reiziger een lage prijselasticiteit heeft, en dus de gevraagde prijs wel betaald om de reis te moeten maken.
Volgens mij kijkt men erg goed naar om welke bestemming het gaat en wat de capaciteit is. De Nederlandse Antillen kunnen vrij goedkoop nu bijvoorbeeld (450 euro), maar de VS is vaak véél duurder.

Ook zie je in de toekomst nog steeds de oude vluchtschema's staan. Ze lijken vrij laat pas te worden aangepast. Zo kun je de vrij nieuwe directe vlucht naar Las Vegas AMS-LAS later dit jaar nog steeds boeken nu, terwijl er nu vanuit NL vrijwel niemand die kant op zal vliegen.

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Beetje flexibel zijn en wat geduld hebben, prijzen zijn & waren de afgelopen maanden lager in vergelijking met 2019 en je hebt op veel transcontinentale vluchten vaak de hele rij voor je.

Even snel India/Nepal gecheckt:
AMD-DEL 303EUR
AMS-BOM 314EUR
AMS-MAA 381EUR
AMS-BLR 347EUR
AMS-KTM 704EUR

Van dat soort prijsverhogingen zou ik persoonlijk niet wakker liggen.

USA:
AMS-SFO 320EUR
AMS-LAX 317EUR
AMS-LAS 326EUR

allemaal goede startpunten voor een zuidwest trip

Florida:
AMS-MCO 362EUR
AMS-MIA 302EUR

Oostkust (BOS, EWR 315EUR)

• ramrodwillem
Grouchy schreef op maandag 11 januari 2021 @ 17:20:
Beetje flexibel zijn en wat geduld hebben, prijzen zijn & waren de afgelopen maanden lager in vergelijking met 2019 en je hebt op veel transcontinentale vluchten vaak de hele rij voor je.

Even snel India/Nepal gecheckt:
AMD-DEL 303EUR
AMS-BOM 314EUR
AMS-MAA 381EUR
AMS-BLR 347EUR
AMS-KTM 704EUR
Ik heb bij diverse maatschappijen uit het midden Oosten gekeken , zag zelfs AMS - Kathmandu voor 1500e 8)7

AMs Delhi voor 303e ben ik nog niet tegen gekomen , weet jij nog bij wie dat was ?
Met KLM naar Delhi nu gevonden voor nog geen 500e rechtstreeks , zonder stoel en bagage reservering , dat nog wel

[Voor 8% gewijzigd door ramrodwillem op 11-01-2021 17:33]

• Grouchy

Grouchy

meep meep

ramrodwillem schreef op maandag 11 januari 2021 @ 17:29:
[...]

Ik heb bij diverse maatschappijen uit het midden Oosten gekeken , zag zelfs AMS - Kathmandu voor 1500e 8)7

AMs Delhi voor 303e ben ik nog niet tegen gekomen , weet jij nog bij wie dat was ?
Met Swiss is het 303, Lufthansa 326, British Airways 367

[Voor 13% gewijzigd door Grouchy op 11-01-2021 17:37]

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

Google Flights werkt over het algemeen vrij goed: https://www.google.com/flights/
Laat nu wel wat vaker steken vallen dan vroeger natuurlijk.

Nepal is altijd al wat duurder geweest dan India om op te vliegen trouwens.

• ramrodwillem
Ah thx , zonder stoel en bagage reserveringen zie ik, die prijs. Wel een goede prijs .
Dat is ook wel bijna overal gebruikelijk geworden , extra voor stoel en ruim bagage betalen.

- Nepal is altijd al wat duurder geweest dan India om op te vliegen trouwens.

Ja dat is zeker waar maar wat Emirates nu vraagt is wel erg over de top, Pre Corona altijd rond 600/700 betaald met goede maatschappijen, India vaak 100e tot 150e goedkoper .

Met KLM naar Delhi rechtstreeks , incl 1 koffer en economy comfort seat komt uit op 773e, is redelijk .

[Voor 51% gewijzigd door ramrodwillem op 11-01-2021 18:17]

• Xandrios
Kijk ook eens naar business class aanbiedingen. Zal niet 770 euro zijn, maar als je op het juiste moment boekt (en wellicht wat geluk hebt) kun je vluchten naar het oosten voor 1000-1200 euro vinden. Daar zit dan meestal stoelreservering en koffers bij in de prijs. Meestal, niet altijd - dus let op de kleine lettertjes.

Willekeurig voorbeeldje met 1 minuut zoeken: AMS-DEL met BA voor 1200 euro. LH heeft ook regelmatig aanbiedingen als je met 2 personen vliegt (vaak rond de 1000 euro r/t).

[Voor 104% gewijzigd door Xandrios op 11-01-2021 21:25]

• ramrodwillem
Inderdaad , goeie tip , ook een interessante prijs , even naar de voorwaarden kijken tav Covid als de vlucht wordt gecanceld .

• Xandrios
Kathmandu is nu in Economy in de aanbieding voor 388 euro bij TK inc. baggage:

https://www.secretflying....ndu-nepal-e392-roundtrip/

[Voor 3% gewijzigd door Xandrios op 13-01-2021 13:41]

• iRobert
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 11:55
Alles is in de aanbieding bij TK.

• Xandrios
Mijn reactie ging specifiek over de vraag hierboven, waar iemand zocht naar tickets voor Kathmandu.. ;)

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

Mooi ook dat tekstje dat ze 5/5 scoren voor covid-maatregelen. Maar het lijkt er wel op dat ze de vliegtuigen zo vol mogelijk proppen:
https://www.turkishairlin...idelines-for-safe-travel/

Net als trouwens ongeveer elke airline behalve een paar Amerikaanse die wel stoelen blokkeren.

• Malarky
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 17-09 00:35

Malarky

Wils voor wat ieder

Ik heb een Garuda ticket heen en weer van AMS naar DPS (Bali) met gratis 3x het ticket wijzigen: https://www.garuda-indone...uda-indonesia-flexibility

Eenmalig heb ik al gewijzigd in November toen ik paar dagen later vloog en moest ik het verschil in ticket (21 euro) bijleggen, OK. Nu wil ik mijn terugvlucht van 19 januari naar 4 maart wijzigen. De vlucht is even duur dus ik verwachtte geen extra kosten. Maar ze blijven erbij dat ik 150 EUR betalen.

Namelijk omdat de 'subclass' of mijn ticket een validity heeft van 2 maanden (21 november - 21 januari), moet ik naar een subclass waar de validity kan worden opgerekt en dat kost dan 150EUR. Maar dit soort geintjes staat nergens in hun voorwaarden, in tegendeel zelfs.

Nu ben ik geen vliegkenner dus was benieuwd of dit tot de standaard kennis en kunde van de vliegers behoort.

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 15:55

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Malarky schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 08:14:
Ik heb een Garuda ticket heen en weer van AMS naar DPS (Bali) met gratis 3x het ticket wijzigen: https://www.garuda-indone...uda-indonesia-flexibility

Eenmalig heb ik al gewijzigd in November toen ik paar dagen later vloog en moest ik het verschil in ticket (21 euro) bijleggen, OK. Nu wil ik mijn terugvlucht van 19 januari naar 4 maart wijzigen. De vlucht is even duur dus ik verwachtte geen extra kosten. Maar ze blijven erbij dat ik 150 EUR betalen.

Namelijk omdat de 'subclass' of mijn ticket een validity heeft van 2 maanden (21 november - 21 januari), moet ik naar een subclass waar de validity kan worden opgerekt en dat kost dan 150EUR. Maar dit soort geintjes staat nergens in hun voorwaarden, in tegendeel zelfs.

Nu ben ik geen vliegkenner dus was benieuwd of dit tot de standaard kennis en kunde van de vliegers behoort.
Die gratis wijzigingen moeten wel binnen de geldigheidsduur van het ticket vallen, gewoon gezond verstand. Nu wil jij een wijziging, die daarbuiten valt en daarvoor moet het ticket omgezet worden naar een duurdere klasse. Aan jou de keuze, je kunt ook nog altijd op 19 januari terugvliegen zonder extra kosten.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Freee!! schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 10:37:
[...]

Die gratis wijzigingen moeten wel binnen de geldigheidsduur van het ticket vallen, gewoon gezond verstand. Nu wil jij een wijziging, die daarbuiten valt en daarvoor moet het ticket omgezet worden naar een duurdere klasse. Aan jou de keuze, je kunt ook nog altijd op 19 januari terugvliegen zonder extra kosten.
Maar waar wordt die geldigheidsduur van het ticket vandaan getoverd? Ik heb de voorwaarden nauwkeurig gelezen, staat helemaal nergens iets over. Er staat zelfs letterlijk op mijn ticket dat ik gratis 3x mag wijzigen tot 31 maart 2021.

Dan wijzig je, en toveren ze er ineens een 'validity period is expired' uit de hoge hoed. Dus mijn vraag hier is: is die 'geldigheid' standaard luchtvaartkennis wat niet eens in de voorwaarden/ticket hoeft want 'dat weet iedereen' of is dit gewoon niet netjes?

En als ik via Google op de Garuda pagina van ticket validity uitkom dan vind ik dit:
DSP-CGK: class V (7 days validity)
CGK-AMS: class Y (3 months validity)

Zelfs dan is het niet te begrijpen waar de 2 maanden vandaan wordt getoverd.

[Voor 15% gewijzigd door Malarky op 16-01-2021 10:53]

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 15:55

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Malarky schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 10:48:
[...]
Maar waar wordt die geldigheidsduur van het ticket vandaan getoverd? Ik heb de voorwaarden nauwkeurig gelezen, staat helemaal nergens iets over. Er staat zelfs letterlijk op mijn ticket dat ik gratis 3x mag wijzigen tot 31 maart 2021.

Dan wijzig je, en toveren ze er ineens een 'validity period is expired' uit de hoge hoed. Dus mijn vraag hier is: is die 2 maanden 'geldigheid' standaard luchtvaartkennis wat niet eens in de voorwaarden/ticket hoeft want 'dat weet iedereen' of is dit gewoon niet netjes?
Die geldigheidsduur is bepaald en opgegeven bij de oorspronkelijke verkoop van dat ticket. En die twee maanden is de goedkoopste subklasse. Vroeger, toen er nog papieren tickets werden afgegeven, stond die klasse als code op het ticket zelf, weet niet of dat nog zo gemakkelijk terug te vinden is in e-tickets.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Freee!! schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 10:55:
[...]

Die geldigheidsduur is bepaald en opgegeven bij de oorspronkelijke verkoop van dat ticket. En die twee maanden is de goedkoopste subklasse. Vroeger, toen er nog papieren tickets werden afgegeven, stond die klasse als code op het ticket zelf, weet niet of dat nog zo gemakkelijk terug te vinden is in e-tickets.
Op mijn oude en nieuwe e-ticket staat inderdaad de klasse, klasse Y, welke een geldigheidsduur van 3 maanden heeft. Volgens Garuda zelf, hebben ze alle periodes maar geen 2 maanden: https://www.garuda-indone...ubahan-masa-berlaku-tiket

Marketing technisch gezien kan je niet zulke 'gratis ticket wijzigingen tot 31 maart' voorwaarden opstellen: https://www.garuda-indone...uda-indonesia-flexibility helemaal niets over die 'ticket validity' noteren in de kleine lettertjes en dan dat opeens uit de hoge hoed toveren bij de wijziging. En nog sterker, opeens 2 maanden hanteren terwijl je eigen website 3 maanden noemt.

Alsof KLM daarmee weg gekomen was, maarja het is Indonesie :P Ik zal nog eens een uiterste poging doen als ik hier langs hun Sales Office kom. Geld interesseert mij niet, gaat om het principe. Ik lees de voorwaarden altijd keurig (neem dat oprecht serieus) en hou er niet van zo dan achteraf beduveld te worden.

• PLAE
Als ik jou was zou ik je vraag op een forum stellen waar ze dit allemaal tot achter de komma weten. Flyertalk ofzo. Dit gaat voor hier te diep.

• Xandrios
Heeft iemand ervaring met vliegen vanuit Schengen naar AMS met een transfer, bijv. CDG?

In dat geval dien je de Rapid test 4 uur voor je eerste of 2e vlucht te doen? Ik zou denken dat het de 2e vlucht (de vlucht naar AMS) zou zijn, maar de website van de overheid is onduidelijk. En klm geeft aan om de overheid te vragen. Ehh...

Is iemand recentelijk nog naar NL gevlogen? Controleren ze überhaupt die Rapid test bij het boarden? Of is dat iets dat ze bij check in controleren (dus bij je eerste vertrekpunt)?

• franssie

franssie

Save the albatross

@Xandrios geen ervaring maar lijkt mij niet haalbaar om dat voor de tweede transfer vlucht te kunnen doen ivm overstappen en eventuele vertraging. Dat KLM blijkbaar niet in staat is om deze regel toe te lichten ondanks de ondermaatse communicatie van de overheid ... wat is dan de toegevoegde waarde van KLM. Zij zouden dan passagiers toelaten op een vlucht die bij aankomst plots in Q moeten? Wel heel makkelijk om je zo van hun kastje naar andermans paal te sturen.
Moet je per sé KLM vliegen?

Pagina: 1 ... 118 ... 121 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee