Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• karimmm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 17:03
Kees_B schreef op donderdag 16 april 2020 @ 13:55:
[...]

Oh dat is nieuw voor mij. Ik kan er zo snel niets over vinden via Google. Wel klagende mensen op Twitter die een voucher ontvangen. Hoe weet jij dit?
En inderdaad, ik wil ook niet zeuren. Alles wat ik terugkrijg zie ik al een extraatje ;)
Omdat ik m'n refund heb aangevraagd voordat vouchers een ding werden :) -- expliciet voor cash refund gekozen

• Davidshadow13
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 16:19
gambieter schreef op donderdag 16 april 2020 @ 15:04:
Easyjet gaat alles "European Business Class" van KLM/AF etc maken als ze weer vliegen: Coronavirus: EasyJet to leave middle plane seats empty. Dat de lucht gerecirculeerd wordt lijkt me een groter probleem, al is het altijd fijn als die ^&%& middenstoel leeg is.
Mwa, tegenwoordig zitten er prima HEPA filters in the A/C systemen om de verspreiding van virusdeeltjes e.d. tegen te gaan. Neem aan dat ze die ook op elk toestel extra controleren voor ze weer gaan vliegen.

HD4Life @ Full-HD

• Fly-guy
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online
Davidshadow13 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 15:11:
[...]

Mwa, tegenwoordig zitten er prima HEPA filters in the A/C systemen om de verspreiding van virusdeeltjes e.d. tegen te gaan. Neem aan dat ze die ook op elk toestel extra controleren voor ze weer gaan vliegen.
Correct. Volgens zowel Boeing als Airbus zouden deze filters ook grotendeels alle virus deeltjes moeten tegenhouden.
Bijkomend voordeel van in ieder geval de airbus (geen idee hoe dat bij Boeing geregeld is), is dat de lucht bovenin de cabine "binnenkomt" en er recht onder weer weggezogen wordt.
Er is dus geen significante stroming van voor naar achter (of andersom).
De recirculatie is uit te zetten, maar wordt door beide fabrikanten afgeraden.

Grootste risico aan boord is en blijft diegenen dicht bij je in de buurt.

[Voor 4% gewijzigd door Fly-guy op 16-04-2020 15:29]

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Nu online
Toch maar eens hier vragen, aantal dagen terug waren er 2 ik noem ze even stuntvliegtuigjes (donker grijs) die behoorlijk wat herrie produceerden en heel dicht bij elkaar vlogen.
Het leek erop alsof ze aan het oefenen waren, dat werd al snel bevestigd toen er loopings te zien waren. Op zich niets bijzonders, naja je ziet het niet elke dag, maar wat mij eigenlijk gelijk te binnen schoot, waarom doen ze dit boven een woonwijk :? zijn daar geen regels voor of iets dergelijks (stunten in de lucht boven een woonwijk)?

Float like a butterfly, sting like a bee.

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Martinusz schreef op donderdag 16 april 2020 @ 15:42:
Toch maar eens hier vragen, aantal dagen terug waren er 2 ik noem ze even stuntvliegtuigjes (donker grijs) die behoorlijk wat herrie produceerden en heel dicht bij elkaar vlogen.
Het leek erop alsof ze aan het oefenen waren, dat werd al snel bevestigd toen er loopings te zien waren. Op zich niets bijzonders, naja je ziet het niet elke dag, maar wat mij eigenlijk gelijk te binnen schoot, waarom doen ze dit boven een woonwijk :? zijn daar geen regels voor of iets dergelijks (stunten in de lucht boven een woonwijk)?
Was dat niet deze actie?
Stuntpiloot Frank van Houten laat momenteel zijn waardering blijken voor het Nederlands zorgpersoneel door hartjes te vliegen boven een tal van ziekenhuizen. Van Houten is met zijn Sukhoi Su-26 opgestegen vanaf Texel en 'spuit' met rookwolken de hartjes boven ondere andere Alkmaar en Amsterdam.

Volgens havenmeester Mike de Bruijn van Texel Airport is Van Houten rond 13.30 uur vertrokken en vliegt hij allerlei zorginstellingen in Nederland langs om zijn waardering voor het personeel te laten blijken. Zorgpersoneel maakt momenteel overuren door de coronacrisis.

"Hij begon boven Alkmaar en Amsterdam, ik zag hem op Flightradar24 vervolgens boven Den Haag, Rotterdam en Utrecht", vertelt De Bruijn. "Ik zie hem nu boven Ede vliegen!" Frank van Houten is een bekend gezicht op Texel en een begrip in de 'aerobatics'-wereld. "Je kunt hem ook inhuren", grapt De Bruijn, "hij doet namelijk ook hartjes boven trouwplechtigheden!"
Bron: Stuntpiloot vliegt hartjes boven Noord-Hollandse ziekenhuizen

Virussen? Scan ze hier!

• Martinusz
  • Nu online
Nee zuid-west Brabant, vliegtuigjes waren volledig grijs, geen reclame ofzo. Had hem opgezocht in Flightradar, het rare was, daar stond het ook maar als 1 vliegtuigje en niet 2 :P weet het type niet meer. Ze vlogen uiteindelijk weer richting Zeeland.

• wildhagen
  • Niet online
Martinusz schreef op donderdag 16 april 2020 @ 16:03:
[...]

Nee zuid-west Brabant, vliegtuigjes waren volledig grijs, geen reclame ofzo. Had hem opgezocht in Flightradar, het rare was, daar stond het ook maar als 1 vliegtuigje en niet 2 :P weet het type niet meer. Ze vlogen uiteindelijk weer richting Zeeland.
Hmm, ik woon zelf ook in Zuid-West Brabant (Roosendaal), en heb zelf niks gehoord :)

Zouden eventueel toestellen kunnen zijn die opstegen van Breda International Airport, daarvandaan worden vaak reclamevluchten (met zo'n sleep erachter) gemaakt, en allerlei recreatieve en zakelijke vluchten.

Kan je verder helaas niet helpen :)

Virussen? Scan ze hier!

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21:27
De kistjes van Air Combat Europe misschien?

Meer foto's @ https://frankcrebas.com/a...g-with-air-combat-europe/

edit:
en vanwege de regio, kunnen het ook nog wel eens de PC-7s zijn van de Luchtmacht vanuit Woensdrecht:

[Voor 70% gewijzigd door Hmmbob op 16-04-2020 16:18]

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• wildhagen
  • Niet online
Hmmbob schreef op donderdag 16 april 2020 @ 16:15:

edit:
en vanwege de regio, kunnen het ook nog wel eens de PC-7s zijn van de Luchtmacht vanuit Woensdrecht:

[Afbeelding]
Zat ik inderdaad ook aan te denken, maar ik meen gelezen te hebben dat Defensie alle niet-noodzakelijke (dus geen QRA etc) vluchten tijdelijk gestopt heeft ivm de corona-crisis.

Virussen? Scan ze hier!

• Martinusz
  • Nu online
Hmmbob schreef op donderdag 16 april 2020 @ 16:15:
De kistjes van Air Combat Europe misschien?

[Afbeelding]

Meer foto's @ https://frankcrebas.com/a...g-with-air-combat-europe/

edit:

[Afbeelding]
Zou kunnen hoor, met felle zon is het lastig kijken, ze leken in ieder geval donker grijs.
Maar het ging mij niet zozeer over welke vliegtuigjes het waren, maar meer het feit dat ze stunten boven een woonwijk. Hier in de regio is genoeg platteland of water, maar ze vlogen echt heel dicht bij elkaar en loopings e.d. recht boven een woonwijk :?

• ToolkiT
  • Registratie: februari 2004
  • Nu online

ToolkiT

brit-tweaker

karimmm schreef op donderdag 16 april 2020 @ 15:09:
[...]

Omdat ik m'n refund heb aangevraagd voordat vouchers een ding werden :) -- expliciet voor cash refund gekozen
Ik had expliciet om cash refund gevraagd.
Maar kreeg net een email van Air France dat ze me een voucher aanbieden en als ik die na 12 maanden niet gebruikt heb hem kan inruilen voor Cash..
Tja niet ideaal maar dikke kans dat ik wel weer vlieg met KLM/AF binnen een jaar..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Hmmbob
wildhagen schreef op donderdag 16 april 2020 @ 16:25:
[...]

Zat ik inderdaad ook aan te denken, maar ik meen gelezen te hebben dat Defensie alle niet-noodzakelijke (dus geen QRA etc) vluchten tijdelijk gestopt heeft ivm de corona-crisis.
Valt reuze mee, F16s vliegen nog volop en ook vandaag genoeg Cougars, Apaches en Chinooks op de ADS-B gezien.

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• Hmmbob
Martinusz schreef op donderdag 16 april 2020 @ 16:25:
[...]

Zou kunnen hoor, met felle zon is het lastig kijken, ze leken in ieder geval donker grijs.
Maar het ging mij niet zozeer over welke vliegtuigjes het waren, maar meer het feit dat ze stunten boven een woonwijk. Hier in de regio is genoeg platteland of water, maar ze vlogen echt heel dicht bij elkaar en loopings e.d. recht boven een woonwijk :?
Boven de 300m wel volgens mij, maar ik ben geen expert.

• karimmm
ToolkiT schreef op donderdag 16 april 2020 @ 16:30:
[...]

Ik had expliciet om cash refund gevraagd.
Maar kreeg net een email van Air France dat ze me een voucher aanbieden en als ik die na 12 maanden niet gebruikt heb hem kan inruilen voor Cash..
Tja niet ideaal maar dikke kans dat ik wel weer vlieg met KLM/AF binnen een jaar..
Ah, Air France. Mijn (cancelled) boeking was met Ryanair. Maar ja, idd, KLM-AF doen aan vouchers..

• PWM
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Ik heb al wat mensen gesproken (in de app groep met wat FF mensen in dezelfde branch) die hun Skyteam vluchten van Juni-Feb hebben geannuleerd en alles over hebben gezet naar een andere maatschappij (SAS voor DK, TAP voor PT, etc). Dit om daar nu even snel status te scoren, aangezien de XP's niet meer nodig zijn.

Vraag me sterk af of ze het wel helemaal doordacht hebben bij KLM. Gewoon een paar maanden naar achter plaatsen was beter geweest, dan spaarde je nog wat door. Nu is alles wat je onder 300 blijft, weggegooid.

• Sorcerer8472
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 18:10

Sorcerer8472

Mens sana?

PWM schreef op donderdag 16 april 2020 @ 17:09:
Ik heb al wat mensen gesproken (in de app groep met wat FF mensen in dezelfde branch) die hun Skyteam vluchten van Juni-Feb hebben geannuleerd en alles over hebben gezet naar een andere maatschappij (SAS voor DK, TAP voor PT, etc). Dit om daar nu even snel status te scoren, aangezien de XP's niet meer nodig zijn.

Vraag me sterk af of ze het wel helemaal doordacht hebben bij KLM. Gewoon een paar maanden naar achter plaatsen was beter geweest, dan spaarde je nog wat door. Nu is alles wat je onder 300 blijft, weggegooid.
Toen ik de zin nog niet uitgelezen had realiseerde ik het me al, lijkt me stug dat zij het zich niet realiseerden eigenlijk. Frequent flyers zullen vaak ook vouchers hebben en liever de vouchers gebruiken dan het geld opnieuw uitgeven bij een andere maatschappij.

Echter, ik denk dat het best zou kunnen dat ze dit alsnog aanpassen, zodat mensen dus gewoon hun huidige status houden + in de praktijk het huidige aantal XP behouden. Gewoon alles bevriezen voor een jaar oid dus. En tja, misschien haal ik hierdoor wel eindelijk een keer Platinum, da's toch juist een mooie unieke stimulans juist in de tijd dat KLM het straks ook kan gebruiken toch? :)

En tja, ik had nog een reis naar Sydney op de planning staan, 132 XP ofzo is dat, afhankelijk van de tussenstop. En da's vanwege de XP wel aantrekkelijk om met SkyTeam te doen. Maar als ik kan kiezen dan is het 100% Etihad.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Xandrios
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 04-06 18:30
ValHallASW schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:12:
Gisteren een positieve ervaring met Lufthansa met betrekking tot restitutie.

[..]

Niets van dat alles: binnen 2 minuten iemand aan de lijn, "ik wil graag restitutie ipv een rebooking", "OK, ga ik regelen", drie minuten later een confirmation in mijn inbox. d:)b
Houd er rekening mee dat gelekte interne documenten van LH hier heel duidelijk in zijn. Cash refunds worden niet uitbetaald op de korte termijn, en praktisch betekend dat dat er een afhankelijk is met overheidssteun die LH graag wil ontvangen van de overheid. Zonder die steun zijn ze zeer binnenkort op de fles.

Zelfde voor AFKL overigens. Zonder overheidssteun zal AF/KL begin Juni failliet zijn volgens Ben Smith.
karimmm schreef op donderdag 16 april 2020 @ 12:02:
[...]

Zo'n mail van Ryanair kreeg ik vorige week ook. Was voordat zij hadden aangekondigd vouchers te gebruiken. Maar goed, bij mijn verzoek kreeg ik al een mail dat het ongv 25 - 30 dagen zal duren. Het is zo'n 15 dagen geleden dus ik zal pas over 2 weken zeuren :P
Zelfde geldt voor mij ook. Op 1 April refund aangevraagd, paar keer een email ontvangen die aangaf dat ze er mee bezig zijn. Verder nog niets. Vraag me af of ze uiteindelijk dan toch met een voucher gaan aankomen gezien dat wettelijk nu redelijk geaccepteerd wordt blijkbaar.
maxoss schreef op donderdag 16 april 2020 @ 13:13:
[...]
Aan de saleskant snap ik dit zeker. Ik zie echter ook dat sommige projectmanagers de hele wereld overvliegen. Soms moet dat maar ik denk dat we in deze tijd juist nu leren om op een andere manier te werken en ik denk dat het vaak nog effectiever en effiecienter kan uitpakken ook.
Mooi theorie, en helemaal mee eens. In de praktijk is dit vaak niet mogelijk. Ik ben voor werk vaak in latijns amerika, en het is absoluut onmogelijk om daar iets gedaan te krijgen zonder er persoonlijk te zijn. Zo werkt de cultuur daar simpelweg niet. Binnen west Europa is dat anders en kun je veel doen op afstand, maar dat kan niet wereldwijd.
Fly-guy schreef op donderdag 16 april 2020 @ 15:28:
Bijkomend voordeel van in ieder geval de airbus (geen idee hoe dat bij Boeing geregeld is), is dat de lucht bovenin de cabine "binnenkomt" en er recht onder weer weggezogen wordt.
Hier heb ik bij mijn laatste vlucht nog specifiek naar gekeken. Maar het is mij niet duidelijk waar de lucht dan onderin wordt weggezogen. Dat is zeker niet onder de stoelen. Meest logische plek die ik heb gevonden is aan de zijwanden waar om de paar meter een rooster(tje) zit op 10cm hoogte. Dat zou dus betekenen dat alle lucht langs de persoon stroomt die naast dat rooster zit..

Ik heb dezelfde neiging. Vind het erg jammer dat ik afgelopen jaar specifiek enkele keren Skyteam heb gekozen om een XP buffer te kunnen opbouwen. Nu zal die buffer dit jaar verdwijnen, terwijl anderen die niet vooruit hebben gedacht de missende XPs gewoon cadeau gaan krijgen. Het zou veel eerlijker zijn als iedere Elite gewoon eenmalig 100/180/300XP's bijgeschreven kreeg - zodat ze volgend jaar op dezelfde manier beginnen als dit jaar.

[Voor 24% gewijzigd door Xandrios op 16-04-2020 19:55]

• PWM
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 17:46:
[...]

Toen ik de zin nog niet uitgelezen had realiseerde ik het me al, lijkt me stug dat zij het zich niet realiseerden eigenlijk. Frequent flyers zullen vaak ook vouchers hebben en liever de vouchers gebruiken dan het geld opnieuw uitgeven bij een andere maatschappij.
Da's gewoon cash he ;) Na een jaar voor iedereen als hij niet gebruikt is. Maar als je als Plat belt keren ze hem nu al cash uit.

• baba420
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 14:49

Weet iemand wat het bovenstaande kistje vanmiddag had uitgevreten?

• menzo
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 20:11
baba420 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 21:17:
[Afbeelding]

luchtfoto's voor sites als Google maps.

• Grouchy
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 19:32

Grouchy

meep meep

Doen ze in de USA toch beter. Status met 12 maanden verlengd en alle qualificatie miles gaan gewoon mee.

Plus tot nu toe keuze uit een voucher die 2 jaar geldig is of een refund (dat wel een dag of 16-17 in beslag neemt).
Zonder dat je daar Plat voor hoeft te zijn 8)7

[Voor 4% gewijzigd door Grouchy op 16-04-2020 21:44]

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• Flying
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 16:45
Xandrios schreef op donderdag 16 april 2020 @ 19:24:
[...]

Houd er rekening mee dat gelekte interne documenten van LH hier heel duidelijk in zijn. Cash refunds worden niet uitbetaald op de korte termijn, en praktisch betekend dat dat er een afhankelijk is met overheidssteun die LH graag wil ontvangen van de overheid. Zonder die steun zijn ze zeer binnenkort op de fles.

Zelfde voor AFKL overigens. Zonder overheidssteun zal AF/KL begin Juni failliet zijn volgens Ben Smith.
Dus dan vraag je alsnog beter een restitutie dan een voucher, want als ze failliet gaan dan heb je ook niets aan die voucher. KLM weigert bij mij inmiddels pertinent de restitutie dus ik ga me vandaag bezigen met het Europese klachtenformulier.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Ik geloof niet dat KLM/AF failliet gaan. Daarvoor zijn ze veel te belangrijk in heel veel opzichten. Vrijwel ieder land zal z'n airlines nu gaan steunen, het is gekkenwerk als de NL overheid dat niet zou doen.

Partijen zoals Ryanair, da's misschien nog een ander verhaal. En partijen die toch al niet heel erg lekker gingen zoals Alitalia ook :X

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 18:47

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Sorcerer8472 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 11:12:
Ik geloof niet dat KLM/AF failliet gaan. Daarvoor zijn ze veel te belangrijk in heel veel opzichten. Vrijwel ieder land zal z'n airlines nu gaan steunen, het is gekkenwerk als de NL overheid dat niet zou doen.

Partijen zoals Ryanair, da's misschien nog een ander verhaal. En partijen die toch al niet heel erg lekker gingen zoals Alitalia ook :X
Alitalia wordt echt wel gered, de Italiaanse politiek kan niet anders.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Freee!! schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 11:26:
[...]

Zelfs zonder de coronavirus-crisis is het de vraag of Alitalia een levensvatbaar bedrijf is, zie bijv. https://www.aerotime.aero...ing-shut-down-by-mid-2020

Zou kunnen dat ze alsnog gered worden, maar met een vraag die waarschijnlijk een jaar lang nog volkomen ingestort zal zijn ziet het er niet goed uit voor ze.

Bij KLM is dat zviw geen probleem, en normaalgesproken is dat een winstgevend bedrijf (meer dan AF trouwens).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
[...]

Da's 1 maand geleden al gebeurd ;) Ze hebben het al genationaliseerd toen Corona begon.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

PWM schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 11:50:
[...]

Da's 1 maand geleden al gebeurd ;) Ze hebben het al genationaliseerd toen Corona begon.
Helemaal gemist!!

Betekent dat ook dat KLM/AF hun 25% (ofzo) aan aandelen uitbetaald heeft gekregen in cash?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Heel veel mensen hebben het gemist in het nieuwsgeweld van die weken.

https://www.businessinsid...3?international=true&r=US

Had Etihad niet KLM/AF al afgekocht?

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online
[...]

Volgens mij is die club letterlijk het laatste wat nog overblijft mocht de mensheid ooit uitsterven..

Toekomstige (alien) archeologen vinden naast de nodige stoffelijke resten waarschijnlijk een nog steeds opererend alitalia verkoop kantoor...

• Daniel
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 18:05

Daniel

Kapitein NCC-1701
[...]
Ik heb dezelfde neiging. Vind het erg jammer dat ik afgelopen jaar specifiek enkele keren Skyteam heb gekozen om een XP buffer te kunnen opbouwen. Nu zal die buffer dit jaar verdwijnen, terwijl anderen die niet vooruit hebben gedacht de missende XPs gewoon cadeau gaan krijgen. Het zou veel eerlijker zijn als iedere Elite gewoon eenmalig 100/180/300XP's bijgeschreven kreeg - zodat ze volgend jaar op dezelfde manier beginnen als dit jaar.
De oplossing van FB klinkt er als eentje die gedaan moet worden omdat de systemen niets anders aan kunnen. XP's crediteren is de enige manier om te voorkomen dat iemands status niet vervalt, en blijkbaar is het ook niet mogelijk om de kwalificatieperiode op te schorten.

Twitter | Met Nerds om Tafel Podcast

Acties:
  • +1Henk 'm!

• don_jorg
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 02-06 10:38
Aangezien dit inmiddels meer het 'Niet reizen met het vliegtuig'-topic is: een bijpassend filmpje.

Gemaakt door Brett Snyder van crankyflier.com: hoe ziet LAX er deze dagen uit?

• menzo
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 20:11
Ik ben wel benieuwd wat ze allemaal vragen op die gezondheidsverklaring die vanaf vanavond verplicht is op te vliegen van Schiphol.

Heeft iemand de vragenlijst al gezien of gevonden?

• wildhagen
  • Niet online
Nope, kan hem ook niet vinden, anders dan dat hij door de GGD en RIVM is opgesteld, en dat de luchtvaartmaatschappij hem dient te verstrekken aan de passagier.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
don_jorg schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 14:51:
Aangezien dit inmiddels meer het 'Niet reizen met het vliegtuig'-topic is: een bijpassend filmpje.

[YouTube: A Very Empty LAX]

Ik heb er letterlijk wel eens 90 minuten over gedaan om dat rondje te rijden voor de terminals langs. Man wat heb ik in mijn leven veel tijd doorgebracht op die weg :p

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ToolkiT
  • Nu online

ToolkiT

brit-tweaker

vergelijkbaar maar dan vanaf LHR:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ToolkiT
  • Nu online

ToolkiT

brit-tweaker

Pilots view uit goede tijden:
Takeoff:

Landing:

• Evianon
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 12:53
PWM schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 16:07:
[...]

Ik heb er letterlijk wel eens 90 minuten over gedaan om dat rondje te rijden voor de terminals langs. Man wat heb ik in mijn leven veel tijd doorgebracht op die weg :p
Dat is wel oneindig beter (ook voor covid) sinds de Ubers en taxis verbannen zijn naar de parkeerplaats ernaast. Je kunt nu gewoon doorrijden. Alleen oppassen dat je niet platgedrukt wordt door een rental car shuttle :P

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

[...]

Ik zoek er vooral naar de Hertz shuttle telkens :+

• Hmmbob

Ben daar toch héél vaak geweest op allerlei tijdstippen, maar dit is echt ongekend inderdaad. Wat een enorme impact zeg....

• Hmmbob
[...]

Meest linker baan :+

• PolarBear
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Flying schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 08:08:
[...]

Dus dan vraag je alsnog beter een restitutie dan een voucher, want als ze failliet gaan dan heb je ook niets aan die voucher. KLM weigert bij mij inmiddels pertinent de restitutie dus ik ga me vandaag bezigen met het Europese klachtenformulier.
Ik heb inmiddels van BA (binnen 1 dag) en AA (binnen 2 weken) netjes mijn geld terug gekregen. Vind het allemaal prachtig hoor, en als het even kan stap ik zo weer het vliegtuig in, maar schuldeiser bij een vliegtuigmaatschappij (want dat ben je met voucher) daar heb ik even geen trek in. (Ook heb ik geld terug van MLB wedstrijden die niet doorgaan en een niet refundable hotel (IC Toronto)).

• CyBeR
  • Niet online
Daniel schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 13:01:
[...]

De oplossing van FB klinkt er als eentje die gedaan moet worden omdat de systemen niets anders aan kunnen. XP's crediteren is de enige manier om te voorkomen dat iemands status niet vervalt, en blijkbaar is het ook niet mogelijk om de kwalificatieperiode op te schorten.
Ja, maar ze hadden er ook voor kunnen kiezen om je even veel XP te crediten als je huidige level nodig heeft, zodat alles gewoon een jaar opschuift.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

CyBeR schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 11:34:
[...]

Ja, maar ze hadden er ook voor kunnen kiezen om je even veel XP te crediten als je huidige level nodig heeft, zodat alles gewoon een jaar opschuift.
Ja precies, dit! Als je net als ik (bijna) al je XP nodig hebt om te kwalificeren dan is dit wel een ideaal moment om met miles te vliegen trouwens. XP haal je daar toch niet op maar daar heb je ook niks aan nu :+

And on another news, ik heb nu na ruim een maand mail van KLM van bevestiging van de ontvangst van het verzoek van het aanvragen van vouchers. Eén van die vouchers heb ik intussen ook al binnen. Best knap hoe dat in omgekeerde volgorde gaat :p

• We Are Borg
  • Registratie: april 2000
  • Nu online
PolarBear schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 11:24:
[...]

Ik heb inmiddels van BA (binnen 1 dag) en AA (binnen 2 weken) netjes mijn geld terug gekregen. Vind het allemaal prachtig hoor, en als het even kan stap ik zo weer het vliegtuig in, maar schuldeiser bij een vliegtuigmaatschappij (want dat ben je met voucher) daar heb ik even geen trek in. (Ook heb ik geld terug van MLB wedstrijden die niet doorgaan en een niet refundable hotel (IC Toronto)).
Jaloers! Ik wacht al drie weken op refund van Ryanair. Ze geven al aan dat het lang gaat duren dus tsja nog maar even geduld hebben :)

• swtimmer
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 17:19

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Ha, dit dacht ik dus ook. Sta op 190XP voor dit jaar en dat voelt nu als "verliezen" - had die beter bij Brussels Airlines kunnen zetten. Ik weet dan ook nog niet goed of ik als we straks weer mogen gaan vliegen ik nog wel de voorkeur Skyteam heb aangezien het buiten de miles me niets brengt.

• PWM
  • Niet online
Ik vlieg veel op Aalborg wat alleen KLM is. Ook BHX en LCY doe ik regelmatig. Daar gebruikte ik nog wel eens FlyBE, maar dat kan nu ook niet meer. Op LHR heb ik alleen BA, wat echt niet beter is dan KLM :p

Voor mij zal het nog wel Skyteam blijven. Ik moet zeggen dat ik bijvoorbeeld voor LIS en BCN ook KLM weer fijner vind dan TAP en Vueling.

Op 1 of andere manier heb ik wel echte Skyteam routes :p

• swtimmer
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 17:19

swtimmer

Ontrafelt het leven!

PWM schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:31:
Ik vlieg veel op Aalborg wat alleen KLM is. Ook BHX en LCY doe ik regelmatig. Daar gebruikte ik nog wel eens FlyBE, maar dat kan nu ook niet meer. Op LHR heb ik alleen BA, wat echt niet beter is dan KLM :p

Voor mij zal het nog wel Skyteam blijven. Ik moet zeggen dat ik bijvoorbeeld voor LIS en BCN ook KLM weer fijner vind dan TAP en Vueling.

Ik woon in Antwerpen en werk vanuit Brussels regio. Dus vaak moet ik met trein/vliegtuig sowieso connecten. Toen ik nog vanuit Amsterdam werkte had ik inderdaad hetzelfde "probleem", er is geen alternatief. Ook zitten leden van mijn team in de US in Philadelphia wat sowieso geen goede connectie heeft met ons waardoor je dus eigenlijk altijd wel kan kiezen tussen meerdere slechte opties.

Ik had stiekem gehoopt dat we gewoon allemaal 150XP oid zouden krijgen (als platinum) zodat als we straks weer mogen vliegen ik weer lekker wat extra XP voor volgend jaar zou hebben.

[Voor 13% gewijzigd door swtimmer op 20-04-2020 12:09]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ToolkiT
  • Nu online

ToolkiT

brit-tweaker

PWM schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:31:

Voordeel van BA op LHR is dat je op T5 land/vertrekt.
IMHO toch wel de beste terminal van LHR..

In ander nieuws:
Richard Branson offers Caribbean island as collateral for bailout.
Tycoon’s blog appeal comes after reports UK government has rejected £500m bailout
https://www.theguardian.c...a-for-coronavirus-support

De australische tak is al in administration (voorloper van faillissement)
VIRGIN AUSTRALIA ‘IN ADMINISTRATION’
https://www.independent.c...nson-latest-a9473581.html

En personeel is al aan het smeken voor redding
Virgin Australia pilot calls for a last-minute lifeline as company approaches insolvency
https://www.abc.net.au/ne...ainst-insolvency/12165550

[Voor 22% gewijzigd door ToolkiT op 20-04-2020 13:32]

• Menesis
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 16:24
Norwegian is hard op weg om failliet te gaan: https://www.dn.no/luftfar...-mister-jobben/2-1-794486

Het zijn verschillende BVs en die waar piloten en cabinepersoneel onder vallen in Zweden en Denemarken staan er erg slecht voor.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

De wereldwijde situatie laat echt heel mooi zien hoe onze economische modellen totaal onhoudbaar en onrealistisch zijn eigenlijk. Het is als een levend wezen dat te lang geen zuurstof krijgt waardoor processen in cellen vastlopen, waarna ze niet opnieuw kunnen opstarten. Echter bij biologie is het een voldongen feit dat het zo werkt, bij economie komt het door keuze die we zelf hebben gemaakt.

Ben benieuwd hoe dit afloopt voor al deze airlines, welke het wel en niet zullen overleven, en welke er nog allemaal genationaliseerd zullen worden bijvoorbeeld. Moet Australië bijvoorbeeld zowel Qantas als Virgin gaan redden?

• We Are Borg
  • Nu online
Gmbrl :(

Ryainair communiceert eerst dat je een refund krijgt, krijg ik nu een mail binnen na 3 weken wachten met een voucher. Meerdere keren mail gehad dat de refund vertraagt was maar echt zou komen. In de voucher mailt staat dat ik een refund kan aanvragen (had ik al gedaan slimmeriken |:( ), maar dan staat er op de website "You can request a cash refund however bear in mind we will place your request in the cash refund queue until the COVID-19 emergency has passed".

Niet netjes omdat je eerst communiceert dat je geld terug kunt vragen om vervolgens als mensen het aanvragen toch een voucher aanbiedt. Als je je policy wijzigt, doet dat dan niet voor die mensen die je al een refund hebt aangeboden en bevestigd.

Edit: gelukkig heb ik met CC betaald, dus gebeld en vermoeden dat het via die kant wel opgelost gaat worden

[Voor 16% gewijzigd door We Are Borg op 20-04-2020 18:38]

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 13:15
We Are Borg schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:52:

Ryainair communiceert eerst dat je een refund krijgt, krijg ik nu een mail binnen na 3 weken wachten met een voucher. Meerdere keren mail gehad dat de refund vertraagt was maar echt zou komen. In de voucher mailt staat dat ik een refund kan aanvragen (had ik al gedaan slimmeriken |:( ), maar dan staat er op de website "You can request a cash refund however bear in mind we will place your request in the cash refund queue until the COVID-19 emergency has passed".

Niet netjes omdat je eerst communiceert dat je geld terug kunt vragen om vervolgens als mensen het aanvragen toch een voucher aanbiedt. Als je je policy wijzigt, doet dat dan niet voor die mensen die je al een refund hebt aangeboden en bevestigd.

Edit: gelukkig heb ik met CC betaald, dus gebeld en vermoeden dat het via die kant wel opgelost gaat worden
Hier is de mail ook binnen.
Inderdaad vreemd dat er de hele tijd over een 'refund' gesproken is, en nu opeens over een 'voucher'.
Op zich snap ik het wel, maar consequent is het niet.

Meer info overigens hier:
https://www.ryanair.com/ie/en/useful-info/refund-voucher

PV Output

• Borromini
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Volksverlakkerij heet dat. Het leek al te mooi om waar te zijn, Ryanair die ineens terugbetalingen uitdeelt.

Je kan overigens een terugbetaling aanvragen, maar daarvoor moet je wel de hele pagina doorscrollen, om dat te weten te komen. Ze proberen natuurlijk eerst de voucher door je strot te rammen in de hoop dat je het daar dan bij laat.

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• We Are Borg
  • Nu online
@Borromini : met de mededeling dat je je geld na de corona crisis terug krijgt. Kortom, geen idee wanneer het betaald wordt

Acties:
  • +1Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 21:24

franssie

Save the albatross

<>
Hee dat is wel een leuke - ik zal morgen ook eens met Amex mailen dan wel bellen.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

Acties:
  • +4Henk 'm!

• karimmm

Bij mij ook, tijdens vullen van het formulier expliciet voor de cash optie gegaan, ontvang ik vandaag ineens een voucher! Gelukkig had ik AMEX, heb hen gebeld. Tijdens gesprek vroegen ze of ik correspondentie tussen mij en Ryanair wilden opsturen. Ik heb een mail gekregen met dat het onderzoek is geopend, direct gevolgd door een mail dat het is afgesloten en ik uit coulantie m'n geld terug krijg. Vind 't helemaal mooi, niets voor hoeven doen en 't telefoontje was misschien 6-7 minuten, inclusief 't wachten en opzoeken.
franssie schreef op maandag 20 april 2020 @ 22:28:
[...]

Hee dat is wel een leuke - ik zal morgen ook eens met Amex mailen dan wel bellen.
Gewoon de ledenservice bellen, optie voor betaling betwisten. Je zal dan doorverwezen worden en het wordt zo geregeld :-)

[Voor 12% gewijzigd door karimmm op 20-04-2020 22:35]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

We Are Borg schreef op maandag 20 april 2020 @ 22:25:
@Borromini : met de mededeling dat je je geld na de corona crisis terug krijgt. Kortom, geen idee wanneer het betaald wordt
Dat is helaas zowat standaard bij elke maatschappij momenteel.

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

The Realone schreef op donderdag 16 april 2020 @ 13:40:
@ToolkiT Nou omdat dit toch blijkbaar een discussiepuntje is, ik ben direct family member (getrouwd) van een US citizen dus de travel ban is voor mij niet van toepassing. Het heeft ook niet mijn voorkeur om nu te reizen, maar ik heb een inreisvisum dat geldig is tot juli, dan krijg ik mijn green card en maakt het allemaal niet meer uit. Maar lukt het me om wat voor reden dan ook niet om in te reizen, dat kost me dat een enorme bak geld en maanden extra tijd voordat ik kan gaan. Ik ga emigreren, je kunt je voorstellen dat daar wat vanaf hangt.

De reden dat ik mij geen zorgen maak voor 14 mei is omdat Trump, op het moment dat het er echt om ging, de travel ban ingesteld heeft en daarbij al de uitzondering heeft gemaakt voor een aantal personen. Dat gaat echt niet zomaar veranderen. Succes om, grondwettelijk gezien, een Amerikaan toegang tot het eigen land te ontzeggen. Direct family members is dan niet direct hetzelfde, maar de impact daarvan is dermate klein.
Er is nu een executive order van Trump dat alle immigratie gaat stilleggen. Weet jij al welke impact het heeft op jou?

Ik weet niet eens precies wat het betekent; een visa-on-arrival, is dat ook al immigratie? Ik moet immers wel (afh van vliegveld) telkens het immigration-papiertje invullen.

• The Realone
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 16:16
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:18:
[...]

Er is nu een executive order van Trump dat alle immigratie gaat stilleggen. Weet jij al welke impact het heeft op jou?

Ik weet niet eens precies wat het betekent; een visa-on-arrival, is dat ook al immigratie? Ik moet immers wel (afh van vliegveld) telkens het immigration-papiertje invullen.
Zo zie je maar hoe iets ineens om kan slaan... :X Niemand weet nog wat dit exact in gaat houden. Hij roept 'alle immigratie' maar hoe ver dat wettelijk reikt is natuurlijk even afwachten. Zonder uitzondering voor bijvoorbeeld directe familie zoals hij het inreisverbod zal dit betekenen dat ik nu inderdaad niet op het vliegtuig stap...

• ToolkiT
  • Nu online

ToolkiT

brit-tweaker

ToolkiT schreef op donderdag 16 april 2020 @ 13:08:
[...]

En gezien Trump niet het toonbeeld van stabiliteit en voorspelbaar is kan alles last minute weer veranderen..
Ik was er al bang voor maar mijn voorspelling kwam uit:
Trump says he will impose immigration ban in bid to tackle coronavirus
“In light of the attack from the Invisible Enemy” – a phrase he commonly applies to Covid-19 – “as well as the need to protect the jobs of our GREAT American Citizens, I will be signing an Executive Order to temporarily suspend immigration into the United States!”
https://www.theguardian.c...bid-to-tackle-coronavirus

[Voor 21% gewijzigd door ToolkiT op 21-04-2020 11:05]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• karimmm
Borromini schreef op maandag 20 april 2020 @ 22:55:
[...]

Dat is helaas zowat standaard bij elke maatschappij momenteel.
Ja nou, KLM is wel duidelijk dat na een periode van 12 maanden, je jouw geld alsnog cash krijgt (mits ongebruikt natuurlijk). Ryanair heeft geen periode, geeft ook niet aan dat de voucher na 12 maanden om te wisselen is naar cash.
If I don’t use my voucher within the time-frame will I lose it?
You will have 12 months to book your flight using your voucher from the date of issue.
Although the voucher has a one year expiry, you can travel after the expiry date as long as the flight is booked. In some cases you can book flights for the following year (*only flights available at the time of booking).

[Voor 32% gewijzigd door karimmm op 21-04-2020 12:18]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 02-06 14:51
baba420 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 21:17:
[Afbeelding]

Ik zag zondag hetzelfde patroon ter hoogte van de lijn Assen - Heerenveen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

karimmm schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:17:
[...]

Ja nou, KLM is wel duidelijk dat na een periode van 12 maanden, je jouw geld alsnog cash krijgt (mits ongebruikt natuurlijk). Ryanair heeft geen periode, geeft ook niet aan dat de voucher na 12 maanden om te wisselen is naar cash.

[...]
Ze geven het wel aan, al is het lekker onduidelijk. Ik citeer mezelf:
Borromini schreef op maandag 20 april 2020 @ 22:14:
Volksverlakkerij heet dat. Het leek al te mooi om waar te zijn, Ryanair die ineens terugbetalingen uitdeelt.

Je kan overigens een terugbetaling aanvragen, maar daarvoor moet je wel de hele pagina doorscrollen, om dat te weten te komen. Ze proberen natuurlijk eerst de voucher door je strot te rammen in de hoop dat je het daar dan bij laat.
Je kan nú al een terugbetaling aanvragen. Maar eerst moet je dus die voucher gekregen hebben blijkbaar. Dan pas kan je die 'omruilen' tegen een terugbetaling 8)7

[Voor 10% gewijzigd door Borromini op 21-04-2020 20:27]

• GlowMouse
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

GlowMouse

getweakt...

The Realone schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:21:
[...]

Zo zie je maar hoe iets ineens om kan slaan... :X Niemand weet nog wat dit exact in gaat houden. Hij roept 'alle immigratie' maar hoe ver dat wettelijk reikt is natuurlijk even afwachten. Zonder uitzondering voor bijvoorbeeld directe familie zoals hij het inreisverbod zal dit betekenen dat ik nu inderdaad niet op het vliegtuig stap...
Je moet er blijkbaar nog aan wennen dat Trump eerst vanalles roept, en dat ruim daarna pas duidelijk wordt wat hij bedoelt :+ De NY Times meldt:
American citizens seeking to bring their children or spouses to the United States would still be allowed to do so (..) But the path to winning permanent legal status in the United States would be blocked for most other foreigners, including the relatives of current green card holders and those seeking green cards based on a job offer, the person said.
Mensen met een werkvisum blijven gewoon welkom, het wordt alleen moeilijker gemaakt om staatsburger te worden.

jij ook?

• The Realone
GlowMouse schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 23:13:
[...]

Je moet er blijkbaar nog aan wennen dat Trump eerst vanalles roept, en dat ruim daarna pas duidelijk wordt wat hij bedoelt :+ De NY Times meldt:

[...]

Mensen met een werkvisum blijven gewoon welkom, het wordt alleen moeilijker gemaakt om staatsburger te worden.
Ik ben wel gewend aan dit soort onzin inmiddels. En zo ook nu blijkt dus weer dat ik 14 mei gewoon op het vliegtuig stap. ;)

Exceptions:
(iv) any alien who is the spouse of a United States citizen;

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Maar je mag wel nog gewoon visa-on-arrival krijgen (als de travel ban opgeheven wordt)?

Qua virusbestrijding slaat dit toch werkelijk helemaal nergens op? Maar dan ook echt helemaal nergens?

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 18:47

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Sorcerer8472 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 09:40:
Maar je mag wel nog gewoon visa-on-arrival krijgen (als de travel ban opgeheven wordt)?

Qua virusbestrijding slaat dit toch werkelijk helemaal nergens op? Maar dan ook echt helemaal nergens?
Had je iets anders verwacht van Trump :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• Plenkske
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 04-06 19:39
ValHallASW schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:12:
Gisteren een positieve ervaring met Lufthansa met betrekking tot restitutie. Op hun website proberen ze je een voucher met vrij beperkte voorwaarden aan te bieden (voor eind augustus opnieuw boeken, voor eind april 2021 vliegen, bijbetalen als de tickets duurder zijn).

Gisteren kreeg ik een rebooking-email binnen: de oorspronkelijke vlucht gaat niet meer. En dat betekent volgens volgens EC 261/2004 recht op restitutie -- ook voor een niet-annuleerbaar ticket.

Dus: bellen met de service desk. Ik zag al gebeuren dat ik een uur in de wachtrij moest hangen en vervolgens een discussie moest gaan voeren over dat ik geen voucher wilde. Niets van dat alles: binnen 2 minuten iemand aan de lijn, "ik wil graag restitutie ipv een rebooking", "OK, ga ik regelen", drie minuten later een confirmation in mijn inbox. d:)b
Ik sta op het punt ze ook te bellen.
Heb nu 3 mails van ze binnen "Change of Reservation"
1. Alleen wijziging in tijd
2. Oorspronkelijke terugvlucht gewijzigd, was Newark - Amsterdam en is nu Newark - Frankfurt en Frankfurt - Amsterdam geworden.
3. Wijziging van tijd van de nieuwe terugvlucht.

De vluchten zijn volgens mij nu nog niet officieel geannuleerd. 6 mei heen, 14 mei terug.

Heb ik dan nu ook al recht op restitutie vraag ik me af ? Of even afwachten op de officiële annulering ?

edit:
Zelf even verder onderzocht.
Vooralsnog heb ik volgens mij nergens recht op vanwege
"Bent u meer dan 2 weken voor vertrek geïnformeerd, dan heeft u geen recht op compensatie"

Dus nog even wachten.

[Voor 6% gewijzigd door Plenkske op 23-04-2020 12:19]

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Freee!! schreef op donderdag 23 april 2020 @ 10:34:
[...]

Had je iets anders verwacht van Trump :?
Aan de andere kant zijn visa-aanmeldingen in Nederland ook al (wekenlang) opgeschort dus eigenlijk doen wij dit al veel langer :+

• ValHallASW
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
Plenkske schreef op donderdag 23 april 2020 @ 11:52:
Heb nu 3 mails van ze binnen "Change of Reservation"
1. Alleen wijziging in tijd
2. Oorspronkelijke terugvlucht gewijzigd, was Newark - Amsterdam en is nu Newark - Frankfurt en Frankfurt - Amsterdam geworden.
3. Wijziging van tijd van de nieuwe terugvlucht.

[...]

Heb ik dan nu ook al recht op restitutie vraag ik me af ? Of even afwachten op de officiële annulering ?
IANAL, maar zoals ik het begrijp:

- als de oorspronkelijke vlucht nog steeds gaat maar beperkt in tijd is verschoven dan denk ik dat je nog geen recht hebt op restitutie
- als de oorspronkelijke vlucht niet meer gaat en je bent overgeboekt: dat is een cancellation, en dan heb je recht op restitutie

Dat laatste lijkt in ieder geval bij je terugvlucht het geval.

Het kan in ieder geval geen kwaad om even te bellen. Houd wel de opmerking van Xandrios in je achterhoofd:
Ik heb dan ook nog geen refund daadwerkelijk zien verschijnen... (Maarja, een voucher is ook niets meer waard als ze op de fles gaan)

edit:
"Bent u meer dan 2 weken voor vertrek geïnformeerd, dan heeft u geen recht op compensatie"
Dat klopt, maar het is ook geen vraag om compensatie ('ik wil 600 euro omdat ik door deze wijziging extra kosten moet maken') maar om restitutie ('door de wijziging wens ik geen gebruik meer te maken van een vlucht en ik wil mijn geld graag terug')

• Plenkske
ValHallASW schreef op donderdag 23 april 2020 @ 12:21:
[...]

IANAL, maar zoals ik het begrijp:

- als de oorspronkelijke vlucht nog steeds gaat maar beperkt in tijd is verschoven dan denk ik dat je nog geen recht hebt op restitutie
- als de oorspronkelijke vlucht niet meer gaat en je bent overgeboekt: dat is een cancellation, en dan heb je recht op restitutie

Dat laatste lijkt in ieder geval bij je terugvlucht het geval.

Het kan in ieder geval geen kwaad om even te bellen. Houd wel de opmerking van Xandrios in je achterhoofd:

[...]

Ik heb dan ook nog geen refund daadwerkelijk zien verschijnen... (Maarja, een voucher is ook niets meer waard als ze op de fles gaan)

edit:

[...]

Dat klopt, maar het is ook geen vraag om compensatie ('ik wil 600 euro omdat ik door deze wijziging extra kosten moet maken') maar om restitutie ('door de wijziging wens ik geen gebruik meer te maken van een vlucht en ik wil mijn geld graag terug')
De oorspronkelijke heenvlucht staat nog, beperkt aangepast in tijd.
De oorspronkelijke terugvlucht is dus helemaal gewijzigd.

Bedankt voor de verdere informatie.
Ik zie een voucher ook niet zitten, vooral omdat je voor eind augustus moet bepalen wanneer je wil gaan.

Betreft restitutie, goed punt inderdaad. Lijkt erop dat ik daar dus gebruik van kan maken. Echter krijg ik niet duidelijk gevonden of bij restitutie die "meer dan 2 weken" ook geldt ? Op de ene site staat van wel, op andere sites staat er niets over.

• ValHallASW
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
Plenkske schreef op donderdag 23 april 2020 @ 12:40:
Betreft restitutie, goed punt inderdaad. Lijkt erop dat ik daar dus gebruik van kan maken. Echter krijg ik niet duidelijk gevonden of bij restitutie die "meer dan 2 weken" ook geldt ? Op de ene site staat van wel, op andere sites staat er niets over.
EC 261/2004:
Artikel 5 - Annulering

1. In geval van annulering van een vlucht:

a) wordt de betrokken passagiers door de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert bijstand geboden als bedoeld in artikel 8;

[...]

c) hebben de betrokken passagiers recht op de in artikel 7 bedoelde compensatie door de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert, tenzij

i) de annulering hun tenminste twee weken voor de geplande vertrektijd wordt meegedeeld, of [...]

[...]

Artikel 8 - Recht op terugbetaling of een andere vlucht

1. Wanneer naar dit artikel wordt verwezen, krijgen de passagiers de keuze tussen:

a) - volledige terugbetaling van het ticket binnen zeven dagen, overeenkomstig het bepaalde in artikel 7, lid 3, tegen de prijs waarvoor het gekocht was, voor het gedeelte of de gedeelten van de reis die niet zijn gemaakt en voor het gedeelte en de gedeelten die reeds zijn gemaakt indien verder reizen in het licht van het oorspronkelijke reisplan van de passagier geen zin meer heeft, alsmede in voorkomend geval,

- een retourvlucht naar het eerste vertrekpunt bij de eerste gelegenheid;

b) een andere vlucht onder vergelijkbare vervoersvoorwaarden naar hun eindbestemming bij de eerste gelegenheid; of

c) een andere vlucht onder vergelijkbare vervoersvoorwaarden naar hun eindbestemming, op een latere datum naar keuze van de passagier, indien er plaats beschikbaar is.

[...]

• Kees_B
Plenkske schreef op donderdag 23 april 2020 @ 12:40:
[...]

De oorspronkelijke heenvlucht staat nog, beperkt aangepast in tijd.
De oorspronkelijke terugvlucht is dus helemaal gewijzigd.

Bedankt voor de verdere informatie.
Ik zie een voucher ook niet zitten, vooral omdat je voor eind augustus moet bepalen wanneer je wil gaan.

1) Je retourvlucht vertrekt naar een andere bestemming. Dit wordt gezien als een geannuleerde vlucht (met vervanging dus naar een nieuwe bestemming).
2) Omdat een deel van je reis geannuleerd is mag je de gehele boeking annuleren = restitutie.
3) Omdat het langer dan 14 duurt voordat de vlucht plaatsvindt heb je geen recht op compensatie (smartengeld ;))

Uiteraard is hier meer over te zeggen, maar dit is op jouw situatie van toepassing.

https://europa.eu/youreur...mbursement-cancellation-1

PV Output

• Plenkske
@ValHallASW @Kees_B
Bedankt !
Zojuist gebeld naar Lufthansa. Ondanks het Nederlandse nummer kreeg ik toch een Engelstalige vrouw aan de lijn, vrij slecht verstaanbaar.
Maar ze heeft wel gezorgd voor de annulering. Ze vertelde nog wel over de huidige "rebooking options" maar dat heb ik dus afgeslagen.

Heb nu een Cancellation Confirmation email gekregen.

• The Realone
Sorcerer8472 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 09:40:

De exacte details weet ik niet, maar in mijn geval is mijn visum sowieso al "issued", maar een daadwerkelijke green card/SSN krijg ik pas een paar weken nadat ik binnen ben.

Hij heeft overigens ook niet beweerd dat dit met virusbestrijding te maken heeft, al leent de situatie zich wel beter voor dit soort acties. Dit is om "Amerikaanse banen te beschermen". Studies die aangetoond hebben dat immigranten daar eigenlijk geen invloed op hebben laat ie links liggen. Dit is puur om zijn achterban weer een beetje anti-immigratie te voeden.

Hoe dan ook, voordat we teveel off-topic raken... Delta wijzigde plotseling maar weer eens onze reis waardoor we een uur na vertrek van onze connecting flight zouden aankomen. Mid-air overstappen is ook weer zoiets ;)
Ook weer goed gekomen, maar nu hebben we anderhalf uur in Atlanta. Te doen, maar ik heb geen idee hoe lang mijn visum afhandeling duurt. Blijft wel lekker dynamisch zo :)

• Hmmbob
The Realone schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:41:
Ook weer goed gekomen, maar nu hebben we anderhalf uur in Atlanta. Te doen, maar ik heb geen idee hoe lang mijn visum afhandeling duurt.
Op tijd begonnen te roepen dat je een short connection hebt, liefst tegen Delta personeel (die CBP meneer boeit het niet). Ze kunnen je dan soms wat fasttracken heir en daar. Aan de andere kant...... Hoe druk kan het momenteel zijn O-)

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Vraag me wel af hoe vol die vluchten op dit moment zitten aangezien Europeanen niet die kant op mogen vliegen.

Wat ergens trouwens ook best raar is. Gewoon mensen heen en weer laten vliegen maar alleen je eigen burgers. Alsof die minder vatbaar zijn voor een virusinfectie.

• The Realone
Hmmbob schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:47:
[...]

Op tijd begonnen te roepen dat je een short connection hebt, liefst tegen Delta personeel (die CBP meneer boeit het niet). Ze kunnen je dan soms wat fasttracken heir en daar. Aan de andere kant...... Hoe druk kan het momenteel zijn O-)
Ik ben erg benieuwd ja :) Thnx voor de tip!
Sorcerer8472 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:58:
Vraag me wel af hoe vol die vluchten op dit moment zitten aangezien Europeanen niet die kant op mogen vliegen.

Wat ergens trouwens ook best raar is. Gewoon mensen heen en weer laten vliegen maar alleen je eigen burgers. Alsof die minder vatbaar zijn voor een virusinfectie.
Bij gebrek aan een total lockdown kan ik mij voorstellen dat het wettelijk gezien vrij lastig is om daar iets tegen te doen. Of het nou te voet, met de auto of het vliegtuig is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• don_jorg
Om een idee te geven hoe vliegvelden in de VS er nu uitzien, een tripreport van een collega van Brett Snyder (Cranky Flier): https://crankyflier.com/2...rplane-guest-trip-report/

Ik denk dat je met een overstap van anderhalf uur nog 5 kwartier over hebt om je te vervelen :)

• jspr
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 10:14

jspr

Bianchi Aria

Mijn vlucht van 4 april is geannuleerd (BCN - EIN - BCN a 650€) en Transavia geeft mij enkel de optie voor die voucher die ik dus echt niet wil gezien ik niet ga/kan vliegen de komende tijd vanuit Spanje.
Is er een manier om het toch terug te krijgen of zijn er mensen die het geld toch terug hebben gekregen?

Wie verteld mij dat Transavia over een x-aantal maanden nog bestaat?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• We Are Borg
  • Nu online
karimmm schreef op maandag 20 april 2020 @ 22:33:
[...]

Bij mij ook, tijdens vullen van het formulier expliciet voor de cash optie gegaan, ontvang ik vandaag ineens een voucher! Gelukkig had ik AMEX, heb hen gebeld. Tijdens gesprek vroegen ze of ik correspondentie tussen mij en Ryanair wilden opsturen. Ik heb een mail gekregen met dat het onderzoek is geopend, direct gevolgd door een mail dat het is afgesloten en ik uit coulantie m'n geld terug krijg. Vind 't helemaal mooi, niets voor hoeven doen en 't telefoontje was misschien 6-7 minuten, inclusief 't wachten en opzoeken.

[...]

Gewoon de ledenservice bellen, optie voor betaling betwisten. Je zal dan doorverwezen worden en het wordt zo geregeld :-)
Ook amex gebeld vorige week. Duurde paar dagen maar vandaag dezelfde bevestiging dat het onderzoek is afgerond in mijn voordeel :)

@jspr : toevallig met credit card geboekt, want dan is het dus op te lossen :)

[Voor 4% gewijzigd door We Are Borg op 24-04-2020 12:44]

• karimmm
We Are Borg schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:43:
[...]

Ook amex gebeld vorige week. Duurde paar dagen maar vandaag dezelfde bevestiging dat het onderzoek is afgerond in mijn voordeel :)

@jspr : toevallig met credit card geboekt, want dan is het dus op te lossen :)
Tof om te horen dat het goed is gegaan bij jou! Is het al terug op je kaart? :) Ik heb een paar dingen opgemerkt (zoals dat het niet het volledige bedrag van mijn boeking betrof, ongv paar tientjes op een claim van 200EUR) en gelijk een mailtje gestuurd. Geen antwoord hierop gehad dus zal ze maandag even nog 's bellen.

• jspr

jspr

Bianchi Aria

Ik heb met Visa betaald en heb reeds een aanvraag gedaan bij mijn bank. Eens zien of ze het gaan doen omdat je uiteindelijk 2 keer je geld kunt krijgen (Transavia betaald de voucher uit na een jaar zeggen ze, maar wie weet is er dan geen Transavia meer....)

• Kees_B
En hier loopt een aanvraagje met een Mastercard via de bank ;)

PV Output

• We Are Borg
  • Nu online
karimmm schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 13:26:
[...]

Tof om te horen dat het goed is gegaan bij jou! Is het al terug op je kaart? :) Ik heb een paar dingen opgemerkt (zoals dat het niet het volledige bedrag van mijn boeking betrof, ongv paar tientjes op een claim van 200EUR) en gelijk een mailtje gestuurd. Geen antwoord hierop gehad dus zal ze maandag even nog 's bellen.
Ik heb de bevestiging binnen per email. In de bevestiging staat:
Een permanente creditering van EUR XXXX is op uw rekening geplaatst ter vervanging van de tijdelijke creditering. U kunt deze creditering op uw eerstvolgende maandafrekening zien of direct via uw online rekening of de Amex App.
Echter die creditering staat niet in het online overzicht. De amex marketing machine loopt wat voor op de praktijk en na telefonisch overleg blijkt dit een paar dagen te kosten
jspr schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 13:44:
Ik heb met Visa betaald en heb reeds een aanvraag gedaan bij mijn bank. Eens zien of ze het gaan doen omdat je uiteindelijk 2 keer je geld kunt krijgen (Transavia betaald de voucher uit na een jaar zeggen ze, maar wie weet is er dan geen Transavia meer....)
Je zal niet de eerste (en laatste) zijn die via de creditcard het geld terug haalt. Transavia krijgt via de CC maatschappij ook deze informatie. Internationale bron maar neem aan dat dit wereldwijd ongeveer zo werkt: https://chargebacks911.com/chargebacks/ Aangezien het Transavia dus nog meer geld kost dat alleen de refund (aldus bron wordt er ook een fee in rekening gebracht), zullen ze zeker je voucher intrekken. Maar dat lijkt mij ook meer dan logisch :)

[Voor 31% gewijzigd door We Are Borg op 24-04-2020 14:31]

Acties:
  • +8Henk 'm!

• don_jorg
Twee leuke links om te bekijken.

Een man heeft een low approach gedaan met z'n vliegtuigje op JFK, La Guardia en Newark, allemaal achter elkaar.

Een stewardess van Alaska maakt foto's vanuit het oogpunt van de cabin crew:

https://www.insider.com/f...k-currently-looks-like-10

• karimmm
We Are Borg schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 14:25:
[...]

Ik heb de bevestiging binnen per email. In de bevestiging staat:

[...]

Echter die creditering staat niet in het online overzicht. De amex marketing machine loopt wat voor op de praktijk en na telefonisch overleg blijkt dit een paar dagen te kosten
Ik snap je, echter heb ik €200 betaald (in 3-4 transacties) en van die 3-4 transacties heeft AMEX een "onderzoek" geopend en afgesloten voor twee transacties á totaal van 20-40 euro ipv het gehele totaal van 200.

Zal gewoon even bellen zo, zal vast wel goed komen, maar toch :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• We Are Borg
  • Nu online
@karimmm ah zo. Ja dan moet je even bellen :)

• jspr

jspr

Bianchi Aria

Ik snap dat het een moeilijke tijd is voor vliegmaatschappijen en dat ze het geld in eigen kas willen houden, maar ik wil geen jaar wachten op mijn 650€ omdat ik niet gekregen heb waarvoor ik betaald heb.

Even zien wat de bank uiteindelijk zegt.

• karimmm
jspr schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 15:26:
Ik snap dat het een moeilijke tijd is voor vliegmaatschappijen en dat ze het geld in eigen kas willen houden, maar ik wil geen jaar wachten op mijn 650€ omdat ik niet gekregen heb waarvoor ik betaald heb.

Even zien wat de bank uiteindelijk zegt.
Bank? Als je met iDeal heb betaald, kan je gewoon zwaaien naar 't geld. Hierom hebben wij creditcards, zodat we ons geld kunnen "chargeback"en.

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 21:24

franssie

Save the albatross

karimmm schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 17:37:
[...]

Bank? Als je met iDeal heb betaald, kan je gewoon zwaaien naar 't geld. Hierom hebben wij creditcards, zodat we ons geld kunnen "chargeback"en.
offtopic:
Sowieso betaal ik allene de pizza met iDeal. Voor de rest is dat een ruk betaal methode.
Maar aangezien veel credit kaarten via de bank worden uitgegeven (veel mastercard en sommige VISA) kan het prima via de bank lopen, die schuiven het dan in beide gevallen door naar ICS.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• jspr

jspr

Bianchi Aria

karimmm schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 17:37:
[...]

Hier in Spanje hebben we geen betaal kaarten zoals in Nederland maar Visa kaarten, dus loopt het via de bank.

• Jebus4life
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 20:34
Ook hier issues met het annuleren/voucher.

Situatie:
Volledig geboekt via de Air France site eind 2019.
11 mei reizen naar Tokio (trein Brussel => Parijs; vlucht Parijs => Tokio).
1 juni terug huiswaarts (vlucht Osaka => Amsterdam; trein Amsterdam => Brussel).

Afgelopen week ofzo zijn de volgende zaken gebeurd:
Mijn vlucht huiswaarts (1 juni) is gecancelled en automatisch omgeboekt naar een vlucht op 2 juni.
Mijn trein van Brussel naar Parijs (11 mei) is inmiddels gecancelled en daar is nog geen alternatief op voorzien.

Gezien ik de rest van mijn reis volledig kan annuleren (nog niets voor betaald) zat ik enkel vast aan mijn vluchten (+- 600 pp), en had ik op zich geen issue met de voucher (we reizen toch veel). Nu ben ik de afgelopen 2 uur via de site van Air France aan het proberen die verdomde voucher aan te vragen, maar er is gewoonweg geen optie voor te vinden " Request a travel voucher in "My Bookings" " staat er overal, maar die optie is gewoon nergens.
*Even gekeken via KLM, op echt 2 minuten had ik dat gevonden daar... Ook getest of het zo ging maar gezien mijn tickets met 057 (Air France) beginnen en niet 074 (KLM) kan ik het niet via hun portal.

Gezien wat ik in dit topic lees en @ValHallASW en @Kees_B zou ik dus in principe recht hebben op volledige terugbetaling? Of verschilt dat toch er luchtvaartmaatschappij?

• Zr40
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

@Jebus4life https://www.airfrance.nl/...=assistance-remboursement

Dat was het formulier waarmee ik op 13 maart een refund (via vouchers) heb aangevraagd. Was destijds vermeld op de boekingspagina, maar de boeking is al een tijd verdwenen dus kan het zelf niet meer controleren. (Ook nog geen communicatie over de refund trouwens.)

Ik zie dat deze mededeling is toegevoegd aan het formulier: "For a coronavirus-related refund request, please complete the refund form available on the "FLIGHT UPDATE - ADJUSTING YOUR TRAVEL PLANS" page at the top of our homepage."

Daar heb je dus niks aan :(

[Voor 71% gewijzigd door Zr40 op 25-04-2020 01:09]

10x270 Wp zuid (PVoutput) | CityStrides | Smashrun | VeloViewer

• burikc
  • Laatst online: 19:59
Ik heb twee gecancelde vluchten met AirAsia staan, ze bieden omboeken of een voucher (1 jaar geldig) aan. Ze hebben sinds een aantal weken de regels aangepast en bieden geen refunds meer aan In de terms & conditions die online staan staat daar echter niets over.
Zou ik met een PayPal claim (betaald met PayPal) kans maken om het geld terug krijgen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Ik zag door de vouchers het bos niet meer. Ben nu begonnen met vluchten boeken vanaf Augustus. Spanje, Portugal, Denemarken en Engeland. Hopelijk mogen we weer tegen die tijd, maar goed, alles wat je boekt is nu flexibel.

Vluchten zijn echt spotgoedkoop.
burikc schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:57:
Zou ik met een PayPal claim (betaald met PayPal) kans maken om het geld terug krijgen?
1 airline bij mij hield zich niet aan de afspraak, die heeft AMEX gewoon teruggeboekt. Als jij van hen schrijven hebt dat je geld terugkrijgt, maar ze sturen een voucher, zou Paypal gewoon aan het werk moeten. (Maar Paypal kennende....)

[Voor 45% gewijzigd door PWM op 28-04-2020 17:21]

• Messje
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 12:26
PWM schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:20:

Vluchten zijn echt spotgoedkoop.

[...]
Kan je een paar voorbeelden geven? Ik wil voor komend jaar wel weer een Z-O Azië vlucht boeken, maar die prijzen zijn normaal.

• Napsju
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 19:31
Messje schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:40:
[...]

Kan je een paar voorbeelden geven? Ik wil voor komend jaar wel weer een Z-O Azië vlucht boeken, maar die prijzen zijn normaal.
AMS-MUC-SIN-ZRH-AMS voor €290 pp met LH/LX. Ik heb 'm geboekt voor feb 2021.

Lekker!

• PWM
  • Niet online
Messje schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:40:
[...]

Allemaal EU werk. Maar Same Day retour BHX kost nu 160 (normaal 500+). Valencia in september voor 120,- en Lissabon voor 130 met KLM zijn ook prima deals.

• Jebus4life
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 20:34
Gewoon een FYI; ik heb dus mijn claim (voor gewone terugbetaling, gezien de aanvraag van een coronavoucher nergens meer te bespeuren was) bij Air France gedaan.

+- 48 uur later heb ik een mail gekregen met afhandeling van de vraag en beide vouchers (voor de vriendin en mezelf) in de bus gekregen, ik had de eerstkomende weken nog geen feedback verwacht dus dat doen ze wel netjes.

Voucherwaarde was een 30-tal euro lager dan de boeking. Ik vermoed dat dat met seat selection te maken heeft die niet op de voucher staat. Meestal ben ik behoorlijk principieel erin dat ik die 30 euro ook op mijn voucher wil, maar om daarvoor beginnen mailen en bellen naar AF (wat ongetwijfeld een pak tijd zal kosten om misschien die 30 euro bij op m'n voucher te krijgen) ... Ben er nog niet over uit of ik daar zin in heb eerlijk gezegd... Bovendien is gelijk hebben en gelijk krijgen echt nog iets anders in deze tijden...

Volgende punt zal zijn die voucher te kunnen gebruiken... Het zou me echt niets verbazen mochten alle vluchten vanaf na corona minimaal 50% duurder worden...
Pagina: 1 ... 110 111 112 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True