Trouwens nu mooi tijd voor een wat uitgebreider verslag van m'n trip met Qatar naar Bali.
Vertrokken 7 maart naar Doha....toen de wereld nog een beetje normaal was

Ik had met mijn dochter stoel 11J, mijn vrouw 10K dus aan de rechterkant van de cabine. De Q-suite cabine op de 777-300ER bestaat uit twee delen met 24 stoelen in het voorste deel en 18 in het tweede deel. A, E, F en K staan achterwaarts gericht, B, D G en J voorwaarts. Dat achteruit vliegen merk je verder niets van, behalve dan bij opstijgen en landen. De middenstoelen (E en F) kunnen samengevoegd worden tot een - min of meer - tweepersoonsbed, en samen met de tegenoverliggende D en G-stoelen kun je een 'quad' maken. Klinkt leuk maar in de praktijk voegt het niet zo veel toe tenzij je heel graag wil kletsen of klaverjassen. Wij reisden samen met mijn ouders dus op de terugweg vanaf Bali hadden we zowel op DPS-DOH (Qatar was schappelijk genoeg om op deze non-Qsuite route toch een vernieuwd toestel in te zetten) als DOH-AMS zo'n quad op rij 5 en 6, maar uiteindelijk zit je toch het grootste deel van de tijd zelf iets op tv te kijken of te eten. Het scherm ging dus al snel weer dicht. Als je de E en F stoelen boekt, hou er rekening mee dat rij 1 en 7 krapper zijn omdat de suite daar naast de doorloop naar de galley zit, waardoor de wand een stuk naar binnen wijkt.
Als je een wiegje wil zit je vast aan de twee buitenste stoelen op de achterste rij (11B of 11J) omdat bij de Q-suite de bassinet in de lengte boven de tafel wordt bevestigd, in plaats van zoals gebruikelijk in de breedte aan de wand wordt gehangen. Het is ook een heel custom frame wat ze op moeten tuigen. Op de terugweg hebben we het maar laten zitten, want hoewel formeel geschikt voor baby's tot 13 kilo is het een behoorlijk krap ding waar alleen echt jonge kinderen comfortabel in liggen, of je moet wel een heel rustige slaper hebben

. Mijn dochter sliep gewoon met een hoop kussens om zich heen op mijn stoel omdat ik een vrije stoel langs het raam kon gebruiken.
Anyway, voor de meesten hier niet zo relevant.
De cabine en stoel zelf zijn verder schitterend, zowel qua kleurgebruik als qua design. Alles zit binnen handbereik Het entertainmentsysteem staat qua aanbod niet op het niveau van Emirates maar zit er niet ver achter. Heel veel gebruik heb ik er niet van gemaakt want een kind van 10 maanden houdt je wel bezig. Op de heen- en terugweg samen ben ik door 1 film heen gekomen

. Verder is de wifi-policy van Qatar buitengewoon netjes. Je krijgt een uur gratis en als je voor de hele vlucht onbeperkt internet wil kost dat $10 flat rate (en als je vooraf koopt zelfs maar $8) ongeacht de duur van de vlucht. De Wifi is bovendien behoorlijk snel.
Persoonlijk vond ik de middenstoelen wat prettiger dan de individuele suites langs het raam. De 777 voelt door de grote overhead bins wat laag aan - in tegenstelling tot bijvoorbeeld de a350-900 die geen overhead bins in het midden heeft - en je voelt je wel heel knus in je suite in je eentje, vooral als de deur dicht is.
De service van het personeel staat op een enorm hoog niveau. Iedereen is even vriendelijk en warm, zelfs toen met de corona-angst in het achterhoofd het allemaal wat afstandelijker moest worden - anderhalve meter tussenruimte is nu eenmaal wat lastig in een vliegtuig.
Eten was een beetje mixed bag. Vanuit Doha uitstekend, vanuit Amsterdam gemiddeld en vanuit Denpasar was het zeer matig. Wel is er heel veel keuze, en is er van alles meer dan genoeg. Ik kon probleemloos de hele menukaart bestellen. Prima wijnkaart ook met zowel normale als rosé-champagne wat volgens mij ook uniek is in business class.
Slapen ging - voor zover mijn dochter het toeliet - wel ok. Qatar biedt als één van de weinigen nog pyjama's in business class. Met een matras en een heerlijke deken (zeker als je het vergelijkt met de ultradunne theedoek die KLM je geeft) was er naar omstandigheden nog een prima bed te maken. Als je de E en F-stoelen combineert is het zelfs ruim te noemen. Langs het raam is de schouderruimte naar mijn gevoel wat kleiner (ik was tijdelijk naar 6B verhuisd omdat mijn dochter op mijn stoel lag te tukken

), maar dat kan ook perceptie zijn omdat je daar dichter op de deur ligt. Die deur sluit overigens minder goed af dan je zou denken, aan de onderkant zit nog een forse opening en echt hoog is hij ook niet. Delta en BA doen dan in hun nieuwste producten volgens mij wel beter.
Tussendoor hadden we ook nog een non Qsuite vlucht (DOH-DPS) met een 777-300ER met de oude 2-2-2 angled stoelen. Voor een dagvlucht verder geen probleem want slapen doe je toch niet (althans ik niet). Vooraf vond ik het ontbreken van de suites wel jammer maar in de praktijk heb ik ze eigenlijk nauwelijks gemist. De individuele suites zijn schitterend maar de dichtheid is ook wel enorm hoog...want als het niet uit de breedte kan komen moet het uit de lengte komen. In de Q-suite layout staan 10 rijen stoelen in dezelfde ruimte als waar er in de oude layout 7 rijen staan. De veel meer open setup van de ouderwetse layout geeft op een bepaalde manier ook wel een heel ruimtelijk gevoel. In de suite heb je je stoel, en dan meteen vlak voor je neus je tafel en tv in een console die helemaal langs de zijkant doorloopt. In de oude layout heb je je stoel, dan een meter niks, en dan pas de volgende rij stoelen met het tv-scherm er in. De service is verder ook precies hetzelfde, dus daar lever je niets op in. Wat ook wel meehielp is dat de hele tweede business cabine met 18 stoelen leeg was, wat resulteerde in een prive-jet annex kinderdagverblijf
Op de heenweg hadden we vanwege ruim 8 uur wachttijd in Doha een overnachting geboekt in het absurd dure airport hotel (300 euro per nacht

). Het is wel lekker om even in een normaal bed te kunnen slapen maar de gigantische - en dit keer zo goed als verlaten - Al Mourjan business class lounge is als je wat meer hardcore bent ook wel een bruikbaar alternatief. Er zijn twee grote restaurants, uitstekende douches en een wat verstopte 'silent area' met slaapstoelen, plus een aantal aparte familiekamers.
Als je in een eentje reist kan je bij een lange overstap overwegen om voor een whopping 600 QAR (±150 euro) toegang tot de Al Safwa first lounge te kopen, die private slaapkamers heeft. Beschikbaarheid is alleen niet gegarandeerd. Of, als je genoeg tijd hebt, ga je ff door de douane Qatar zelf in en zoek je op een paar minuten van de terminal een normaal hotel voor 1/6e van de prijs. Oorspronkelijk hadden we op de terugweg een stopover in Doha zelf geplanned via het uiterst voordelige promotieprogramma waarbij je voor 25 euro per nacht een 5-sterren hotel kunt boeken. Helaas gingen een paar dagen voor de terugreis de grenzen van Qatar dicht dus werd dat allemaal gecanceled en moesten we op de luchthaven overnachten
Samengevat was ik dik tevreden, zeker gezien wat ik betaalde (€ 1520 euro pp retour). Ik had een paar jaar geleden al eerder Qatar business gevlogen in de Dreamliner, en het is sindsdien in ieder geval niet minder geworden - dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Emirates. Entertainment en de bar in de A380 zijn bij Emirates een pluspunt, maar voor de rest is alles - stoel, service, eten, extra's - minder.
[
Voor 12% gewijzigd door
Daniel op 23-09-2020 09:32
]