Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 108 ... 251 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-09 18:03

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Jarwo schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 17:29:
Het valt me ineens op dat de zesde of zevende dag op rij is met een mooie blauwe hemel en heel toevallig dat dit plotsklaps vanuit het niets voorkomt nu bijna al het vliegverkeer is stil komen te liggen. Ik zou haast gaan geloven dat die bijna 100% kans op een dik pak, laaghangend grauwe bewolking wel iets met de luchtverontreiniging te maken zou kunnen hebben.

[Afbeelding]
Nou je het zegt, 's zomers zie ik ook nooit meer strak blauwe luchten...

Ow wacht, die zijn er wel, net als in hartje winter. Want wolken hebben te maken met luchtdruk en windrichting, niet met de aanwezigheid van vliegtuigen.

Als je dan per sé een milieuvoordeel wilt merken, de geluidshinder van opstijgende en landende vliegtuigen boven Alphen aan den Rijn is wel enorm afgenomen.

En verder gaat dit topic over het reizen met een vliegtuig, alle andere zaken zijn off-topic.

Wij hebben tickets voor een midweekje Lissabon in de tweede week van mei, maar houden ons hart vast. Het is zelf geboekt bij een budget maatschappij, dus ik vrees dat het een duur midweekje thuiszitten gaat worden.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:21
FabiandJ schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 13:12:
[...]

Ik kreeg dezelfde mail, maar dan voor mijn vlucht op 10 april, ik wil ook graag mijn geld terug want we wilden nou juist nu gaan want mijn vriendin is zwanger en kunnen straks voor lange tijd niet vliegen.
Ook ben ik heel benieuwd of mijn vlucht 29 mei doorgaat naar Zuid-Afrika die op dit moment tot 16 april in lockdown is.

Heel toevallig kwam ik op deze site terecht: https://insideflyer.nl/ai...komen-dit-zijn-je-opties/

[...]
Bedankt voor deze tip. Vandaag krijg ik eindelijk nog eens reactie waar ze opnieuw kwamen aanzetten met een voucher. Gewoon dit artikeltje vernoemd en meteen reactie dat het restitutieverzoek goed werd ontvangen. Kan ik op zijn minst zelf bepalen wanneer, naar waar en met welke maatschappij ik de volgende keer wil vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:00

Garyu

WW

Flying schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 17:04:
[...]

Bedankt voor deze tip. Vandaag krijg ik eindelijk nog eens reactie waar ze opnieuw kwamen aanzetten met een voucher. Gewoon dit artikeltje vernoemd en meteen reactie dat het restitutieverzoek goed werd ontvangen. Kan ik op zijn minst zelf bepalen wanneer, naar waar en met welke maatschappij ik de volgende keer wil vliegen.
Als ze niet vliegen krijg je je geld terug, toch?

Als ze wel vliegen maar je a) niet mee wilt, of b) niet kan inreizen vanwege inreisbeperkingen, dan heb je inderdaad pech gehad. Mijn vermoeden is dat er tegen die tijd nog net zo weinig vliegt als nu momenteel, en je een redelijke kans hebt dat je je geld terugkrijgt. Onderkomen is een ander onderwerp dan.

Of annuleringsverzekering, maar dan waarschijnlijk alleen in geval van ziekte/sterfgeval of plotselinge werkloosheid.

Wat betreft voucher vs. cash: Wizzair biedt je in principe een voucher, maar je kunt ook cash krijgen. Alleen zul je er wel (een stuk) langer op moeten wachten...

[ Voor 8% gewijzigd door Garyu op 26-03-2020 17:11 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:13
Garyu schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 17:09:
[...]

Als ze wel vliegen maar je a) niet mee wilt
Dat is dus mijn vrees voor half augustus. Dan wordt er wellicht wel gevlogen maar ligt onze bestemming (NYC) nog zodanig op zijn gat dat je niet wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:33

franssie

Save the albatross

Flying schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 17:04:
[...]

Via welk kanaal heb je contact met ze gehad? Ik wilde eerst voor vouchers gaan (om ze te helpen) maar cash is wel de betere optie. Om nu gelijk een claim in te dienen bij Amex is ook weer zo iets (eigenlijk geen idee of dat kan, vermoed van wel).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:21
franssie schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 17:50:
[...]

Via welk kanaal heb je contact met ze gehad? Ik wilde eerst voor vouchers gaan (om ze te helpen) maar cash is wel de betere optie. Om nu gelijk een claim in te dienen bij Amex is ook weer zo iets (eigenlijk geen idee of dat kan, vermoed van wel).
Ik had al een tijd terug het restitutieformulier ingevuld, zonder bevestiging te krijgen. Via Whatsapp is dan vandaag toch gelukt om binnen de dag antwoord te krijgen. Na vermelding van het artikel kreeg ik meteen de reactie:
Het restitutieverzoek is goed bij de relevante afdeling aangekomen. Omdat we momenteel met zeer hoge volumes te maken hebben, kan het verwerken van je verzoek langer duren dan je van ons bent gewend.

Je kunt de status van je verzoek tot teruggave zelf opvragen via: http://klmf.ly/1RqYwZS > 'Status teruggaveverzoek opvragen'.
Edit: de status zelf opvragen werkt overigens niet omdat ik geen referentienummer heb van het restitutieverzoek. Gewoon de bevestiging van KLM zelf dat ze het op zijn minst ontvangen hebben, is prima voor mij. Dat het nu enkele weken of misschien zelfs een aantal maanden kan duren, maakt niet zoveel uit.

De tickets waren origineel voor New York en ik denk niet dat het (voor ons persoonlijk dan) aan te raden is om te boeken naar een andere datum. De VS is er me daar een potje van aan het maken... Bovendien is elke vlucht die we bekeken om naar om te boeken telkens meer dan dubbel zo duur (opleg van minstens 350 euro per vlucht, minstens 700 euro totaal, op tickets die origineel slechts 600 euro kostten).

[ Voor 27% gewijzigd door Flying op 26-03-2020 18:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:16

Sorcerer8472

Mens sana?

Brent schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 14:29:
[...]

Ik had me eerder al voorgenomen mijn KLM gebruik te verminderen, en dit sterkt me in dat voornemen. Beneden alle peil.
Om het even voor ze op te nemen: ik denk dat ze nu vooral bezig zijn met repatriëring en het behandelen van berichten over datums die dichterbij liggen in de toekomst.

Ik ga er vanuit dat ik mijn vouchers gewoon krijg zodat ik ze kan gebruiken als er weer wat te boeken valt over een tijdje.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-09 10:26

mrsar

waar een sar is,is een wodka

hier zie ik toch wel voordeel van de plat lijn,ondanks dat ik wat langer dan normaal in de rij stond heb ik al mijn vouchers direct in de mail gekregen , althans de eerste ging niet goed, die wilde pas na 3x versturen ofzo waarna de rest gewoon doorkwam.
Ik heb zelf helemaal niets via de website gedaan.
vriend van me moest vandaag met de Gold lijn bellen en was na 3 minuten ofzo al aan de buurt dus langzaam lijken de lijnen iets rustiger te worden.

Mij maakt het verder niet uit geld of voucher voor kl vluchten, die vluchten maak ik toch wel zo gauw alles weer wat meer terug naar normaal gaat,ik zit meer met de errorfare naar ADD eind april,denk niet dat die door kan gaan maar liefst geen voucher want daar kan ik alleen een eco ticket voor halen bij KQ :+ , dus of geld of verplaatsing van data, we wachten rustig af :)

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

mrsar schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 18:38:
<> dus of geld of verplaatsing van data, we wachten rustig af :)
Ik zou dan geld terug vragen voor dat error-ticket als dat lukt, bij herboeken met andere data betaal je namelijk wel het prijsverschil (in ieder geval toen ik mijn reis naar CPH omboekte). Bij cash kan je dan wachten op een betere aanbieding of iets leuks per trein bedenken.

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 26-03-2020 18:43 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-09 10:26

mrsar

waar een sar is,is een wodka

franssie schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 18:42:
[...]

Ik zou dan geld terug vragen voor dat error-ticket als dat lukt, bij herboeken met andere data betaal je namelijk wel het prijsverschil (in ieder geval toen ik mijn reis naar CPH omboekte). Bij cash kan je dan wachten op een betere aanbieding of iets leuks per trein bedenken.
Ja is leuk maar het is nu ams-add via nbo in business, dus €400 terug is leuk maar daar krijg ik niet zomaar die 90 xp meer voor ;) maar ja voucher wik ik dus sowieso niet :p

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Leetness
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 07:35
Voor tickets uitgegeven t/m eind mei heeft KLM op dit moment een ruim omboekbeleid geloof ik. Je kan "cabin-to-cabin" gratis omboeken, in plaats van het "fare-to-fare". Zo lang er dus nog beschikbare stoelen zijn in business class, kan je je datum wijzigen zonder het verschil in eventuele tariefklasse te betalen.

edit:
  • Je mag gratis je reisdata aanpassen zonder dat je de wijzigingskosten hoeft te betalen
  • Tot en met 30 november 2020 kun je de data wijzigen als er beschikbaarheid in dezelfde reiscabine is (zoals Economy class)
  • Vanaf 1 december 2020 kun je de data wijzigen als er beschikbaarheid is in dezelfde boekingsklasse (zoals H). Is er alleen beschikbaarheid in een hogere boekingsklasse, dan moet je het verschil bijbetalen.

[ Voor 43% gewijzigd door Leetness op 26-03-2020 20:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Badtothebone
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

Van Qatar krijg ik de volgende via de mail maar het staat ook op hun website.

We were hopeful to see our frequent flyers flying frequently very soon, but as COVID-19 continues to make planning travel more difficult than ever, we want to go further to honour your loyalty.

That’s why we’re delighted to give you twelve more months of your Silver tier. Another chance to qualify for Gold tier, whilst enjoying all of the Silver benefits.

We know your time is more valuable than ever right now, so we’ll automatically change your tier status on 1 April, for an entire membership year.

Bovendien een extra 10% als je voor een voucher kiest

If you have booked with us directly, a travel voucher will be emailed to you automatically. It will be equal to the value of your unutilized ticket – plus an additional 10%, excluding statutory taxes. If you would prefer to re-book your tickets or arrange for a refund, you can telephone any of our offices or contact centers.

Voor mij is dat dus een extra €90

https://valid.x86.fr/xhfd5e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Leetness schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 20:44:
Voor tickets uitgegeven t/m eind mei heeft KLM op dit moment een ruim omboekbeleid geloof ik. Je kan "cabin-to-cabin" gratis omboeken, in plaats van het "fare-to-fare". Zo lang er dus nog beschikbare stoelen zijn in business class, kan je je datum wijzigen zonder het verschil in eventuele tariefklasse te betalen.

edit:

[...]
Ik zit er ook aan te denken hier gebruik van te maken en alvast een retourtje naar de VS te kopen waar ik later dit jaar naartoe ga. Ik twijfel alleen per wanneer er weer normaal gereisd kan worden (inclusief dus ook een hotelkamer nemen ergens etc.), zou goed kunnen dat dit niet lukt voor 1 december.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 10:29
Sorcerer8472 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 18:22:
[...]

Om het even voor ze op te nemen: ik denk dat ze nu vooral bezig zijn met repatriëring en het behandelen van berichten over datums die dichterbij liggen in de toekomst.

Ik ga er vanuit dat ik mijn vouchers gewoon krijg zodat ik ze kan gebruiken als er weer wat te boeken valt over een tijdje.
Dat zeggen ze, en ik geloof het graag, maar in een week tijd heb ik enkel nog maar met KLM-bots gesproken en verder zelf de vluchtstatus lopen opzoeken. Er is nog geen mens aan te pas gekomen. En mijn vlucht is ongeveer nu gepland.

Repatriëring prio geven betekent niet al je andere klanten stonewallen. Zelfs Easyjet doet dat beter, nou dan moet je je toch achter je oren krabben.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Birmingham is de BA parkinglot geworden geloof ik..

Afbeeldingslocatie: https://scontent-lht6-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/90979987_10156934863432466_4900966174780555264_n.jpg?_nc_cat=108&_nc_sid=110474&_nc_ohc=c0xZP9Xs7CYAX88CKJ_&_nc_ht=scontent-lht6-1.xx&oh=54b8f8d1f1c3ea6563d5fc21d6e044fe&oe=5EA54E54
Afbeeldingslocatie: https://scontent-lht6-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/91365385_10156934863532466_1682819885094141952_n.jpg?_nc_cat=103&_nc_sid=110474&_nc_ohc=Zg_oUUTMkQ8AX9-5vtK&_nc_ht=scontent-lht6-1.xx&oh=a3bfa3cc389ab8238f0ea6c078dde748&oe=5EA35178
Afbeeldingslocatie: https://scontent-lhr8-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/91029687_10156934863582466_988093566163091456_o.jpg?_nc_cat=101&_nc_sid=110474&_nc_ohc=JFqM8CXOn9wAX_d-SU9&_nc_ht=scontent-lhr8-1.xx&oh=8c2f0564cf211434e3cb92ad8cd99d34&oe=5EA1CA0C
Afbeeldingslocatie: https://scontent-lhr8-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/90718096_10156934863692466_3858061528771067904_n.jpg?_nc_cat=101&_nc_sid=110474&_nc_ohc=svKNp4fLoGUAX_9soge&_nc_ht=scontent-lhr8-1.xx&oh=7700bab5c72ebed3642cea65890e5eb5&oe=5EA51A4F
Afbeeldingslocatie: https://scontent-lht6-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/90931481_10156934863792466_955245892506484736_o.jpg?_nc_cat=100&_nc_sid=110474&_nc_ohc=ylLsU1By5tUAX-PNcDf&_nc_ht=scontent-lht6-1.xx&oh=edc2c739e074181efbbad95f6e2dc4f2&oe=5EA52966
Afbeeldingslocatie: https://scontent-lhr8-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/91099275_10156934863877466_5239124858553499648_n.jpg?_nc_cat=101&_nc_sid=110474&_nc_ohc=fzsVr0kKonUAX_LMLKP&_nc_ht=scontent-lhr8-1.xx&oh=88065a8151644f56223493386203fb05&oe=5EA2295C

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:52
Dat ziet er machtig mooi uit eigenlijk. In andere tijden zou je zeggen photoshop, maar dit zal nu wel realiteit zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Mooie plaatjes, doet een beetje denken aan Operation Yellow Ribbon destijds, waar je ook dit soort plaatjes zag (maar dan van meerdere maatschappijen tegelijk).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

R.van.M schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 16:48:
[...]

Dat ziet er machtig mooi uit eigenlijk. In andere tijden zou je zeggen photoshop, maar dit zal nu wel realiteit zijn
Door het zonnige weer lijkt het 2e plaatje idd nep.. maar voor zover ik weet is dit wel echt..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieglerNichols
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
ZieglerNichols schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 12:26:
Ik heb op 13 maart een email van Transavia gehad over mijn geannulleerde vlucht van 3 april. In de email staat:

"...Daarom hebben we besloten om het volledige bedrag van je boeking terug te storten op de rekening waarmee de vlucht is betaald."

Op de website van Transavia staat nu echter dat ze alleen vouchers geven voor geanulleerde vluchten:
"Mijn vlucht is geannuleerd. Krijg ik mijn geld wel terug?
Nee je krijgt geen geld terug. Je ontvangt een voucher voor het hele bedrag van je boeking waarmee je op een later moment een nieuwe vlucht bij ons kunt boeken. Je krijgt uiterlijk eind april meer informatie over de specifieke voorwaarden van de voucher."

Ik heb het geld nog niet terug op mijn rekening, maar wil dat wel. Een voucher zit ik echt niet op te wachten. Zijn er anderen onder jullie die al iets meer gehoord hebben, of al geld teruggestort hebben gekregen?
Heb gisteren geld terug gestort gekregen van Transavia.Heb daar verder niets voor hoeven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beekjo
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12-04 23:29
GlowMouse schreef op zondag 22 maart 2020 @ 15:46:
[...]

Dat stond er bij mij eerst ook bij KLM, maar plotseling kon ik de datum wel wijzigen. Ik zou even een paar weken afwachten. Bij mij kon de nieuwe datum niet te ver in de toekomst liggen (maar misschien is dat nu anders).

[...]

Contact opnemen met het hotel. Als het hotel annuleringskosten in rekening wil brengen, neem dan eerst contact op met ebookers.de.
hotel zegt dat het niet te annuleren is
kan ik ook ebookers.com contacteren,aangezien mijn duits niet goed is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
beekjo schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 18:33:
[...]

hotel zegt dat het niet te annuleren is
kan ik ook ebookers.com contacteren,aangezien mijn duits niet goed is
Stuur ze een e-mail in het Engels of zoek iemand die wel goed Duits spreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

In Duitsland zijn alle hotelverblijven om toeristische redenen verboden nu toch? Wie weet helpt dat?
https://duitslandinstituu...sland-veelgestelde-vragen

Dus zelfs al zou je willen dan zou het niet mogen geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
ZieglerNichols schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 18:14:
[...]

Heb gisteren geld terug gestort gekregen van Transavia.Heb daar verder niets voor hoeven doen.
Ik heb mijn geld ook terug gestort gekregen en inderdaad ook niks voor hoeven doen, ik zou op 10 april vliegen.
Nu wachten wat Zuid-Afrika gaat doen, die zijn tot 16 april in lockdown, 29 mei is de planning dat ik daarheen vlieg, al ga ik er vanuit dat ook deze reis niet zal doorgaan.

[ Voor 20% gewijzigd door FabiandJ op 29-03-2020 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
https://twitter.com/NLinIndonesia/status/1244201938050150403

KLM voert morgen een directe vlucht uit tussen Bali en Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Retour naar Zuid Afrika tussen Oktober en Maart is nu 312! Business slechts 1200.

Die wil ik wel voor 4 personen. Heb AMEX Platinum even gebeld. Die geven echter aan de tickets niet te dekken mochten ze niet gaan, omdat je nu boekt in een land met negatief reisadvies.

Da's wel een gokje van 5000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:48
Over 3,5 week staat er een retourtje Dusseldorf - Valencia met Ryanair gepland. Ondanks dat de vlucht al dagen niet meer boekbaar is staat in mijn boeking nog steeds dat hij doorgaat. Dit lijkt mij vreemd toch? Daarnaast heeft Booking.com ook nog steeds aan dat mijn verblijf in het hotel wat ik bij ze heb geboekt doorgaat. Tot wanneer heeft Spanje eigenlijk al die hotels gesloten voor toeristen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:33
PWM schreef op zondag 29 maart 2020 @ 16:00:
Retour naar Zuid Afrika tussen Oktober en Maart is nu 312! Business slechts 1200.

Die wil ik wel voor 4 personen. Heb AMEX Platinum even gebeld. Die geven echter aan de tickets niet te dekken mochten ze niet gaan, omdat je nu boekt in een land met negatief reisadvies.

Da's wel een gokje van 5000
Met KLM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Sunri5e schreef op zondag 29 maart 2020 @ 16:12:
Over 3,5 week staat er een retourtje Dusseldorf - Valencia met Ryanair gepland. Ondanks dat de vlucht al dagen niet meer boekbaar is staat in mijn boeking nog steeds dat hij doorgaat. Dit lijkt mij vreemd toch? Daarnaast heeft Booking.com ook nog steeds aan dat mijn verblijf in het hotel wat ik bij ze heb geboekt doorgaat. Tot wanneer heeft Spanje eigenlijk al die hotels gesloten voor toeristen?
Voorlopig tot 12 april, maar de kans is 99 procent dat nog wel later zal worden.

Gezien de ontwikkelingen in Spanje denk ik dat je er gevoeglijk vanuit kunt gaan dat tot zeker halverwege mei er geen vlucht naar Spanje zal gaan (los van vracht/repatrieringsvluchten etc).

Ryanair verwacht zelf sowieso niet meer voor 1 juni te kunnen vliegen (in zijn algemeenheid, dus niet specifiek Spanje): Ryanair verwacht tot juni niet te vliegen.

[ Voor 13% gewijzigd door wildhagen op 29-03-2020 16:45 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Swiss of Lufthansa

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aYYoUWBHlFRsFV_UjnZdyg5-E7k=/f/image/a1SfovwvWnHHKLtAQ9BBGPA6.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door PWM op 29-03-2020 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Laatst online: 18-09 13:10
Ik heb precies hetzelfde, maar dan in Noord Italie voor half April. Ryanair laat me gewoon inchecken, maar verkoopt geen tickets voor de vluchten. Wel kan ik gratis omboeken (tegen tariefverschil) voor een andere bestemming op een ander moment. Denk er over om het nog even af te wachten of anders desnoods om te boeken voor een andere route in de winter.

Er waren mensen die bij booking.com gratis non-refundable boekingen konden cancelen. Bij mij is dat niet het geval. Wel zegt boeking.com dat ik contact kan opnemen met het hotel - en die zegt doodleuk dat de boeking staat en ik niet gratis kan cancelen. Snap ik wel vanuit hun perspectief, maar dat helpt mij niet veel ;)

Het is mij niet duidelijk of booking.com hun policy heeft aangepast die het toestond om non-refundable boekingen toch te annuleren, of, dat dit iets is wat enkel voor de komende tijd van toepassing is (tot 8 april) en mogelijk opgerekt gaat worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Xandrios op 29-03-2020 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Vergeet niet dat veel reisverzekeringen terugbetalen bij een "oranje" land als je zelf niet zou kunnen annuleren. En inmiddels is ongeveer heel de wereld oranje of rood.

Voorbeeldje: https://www.nederlandwere...itsland/reizen/reisadvies

[ Voor 8% gewijzigd door Sorcerer8472 op 29-03-2020 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Mijn vlucht over 3,5 week met Ryanair (andere bestemming) gaat ook door aldus site. Volgens mij annuleren ze pas een paar dagen van te voren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Xandrios schreef op zondag 29 maart 2020 @ 18:06:
[...]

Er waren mensen die bij booking.com gratis non-refundable boekingen konden cancelen. Bij mij is dat niet het geval. Wel zegt boeking.com dat ik contact kan opnemen met het hotel - en die zegt doodleuk dat de boeking staat en ik niet gratis kan cancelen. Snap ik wel vanuit hun perspectief, maar dat helpt mij niet veel ;)

Het is mij niet duidelijk of booking.com hun policy heeft aangepast die het toestond om non-refundable boekingen toch te annuleren, of, dat dit iets is wat enkel voor de komende tijd van toepassing is (tot 8 april) en mogelijk opgerekt gaat worden.
Ik heb een non-refundable hotelboeking van afgelopen weekend een keer bij het hotel aangevraagd en een keer bij Booking.com. Van het hotel heb ik niks gehoord, maar bij booking.com kreeg ik dezelfde dag nog antwoord dat het kosteloos geannuleerd was.
Gewoon via Booking.com annuleren, ik geloof dat er ook een stukje over corona staat, maar ik had in het tekstveld ook aangegeven dat het vanwege dat was. Dat er staat dat het geld kost, nou ja, dat geld ben je toch al kwijt, en je gaat toch niet (neem ik aan), dus dat is geen risico.
Heel erg geval van "nee heb je, ja kun je krijgen".

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_jorg
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-08 09:46
Het lijkt erop dat sinds vandaag je écht kunt zien hoe weinig vliegverkeer er is. Dit is een kaart van Nederland om 13:45u vandaag, op Schiphol reden twee lijnvluchten rond en één zakenjet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jHxHJFYTBucuJ67q1InZH486JWc=/f/image/j7m3XuwO50CY36Ot8AP6bEpb.png

En dit de vertrekstaat van Schiphol, alle rode blokjes zeggen 'cancelled':

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pgL45Jnl2XPMmEN8tbo2ohl5Llk=/f/image/wN20QHhukDJUIeVoTHTozzdD.png

[ Voor 6% gewijzigd door don_jorg op 30-03-2020 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16:29

Daniel

Kapitein NCC-1701
don_jorg schreef op maandag 30 maart 2020 @ 13:49:
Het lijkt erop dat sinds vandaag je écht kunt zien hoe weinig vliegverkeer er is. Dit is een kaart van Nederland om 13:45u vandaag, op Schiphol reden twee lijnvluchten rond en één zakenjet.
[Afbeelding]

En dit de vertrekstaat van Schiphol, alle rode blokjes zeggen 'cancelled':

[Afbeelding]
Het ligt inmiddels helemaal stil. Om 16:15 gaat QR274 nog naar Doha, en een uur later om 17:15 gaat KLM naar Hong Kong. De eerstvolgende daarna is een Lufthansa vlucht om 18:30 naar Frankfurt en Ryanair 5 minuten later naar Dublin. Vervolgens is het stil tot je om 20:00 met Swiss naar Zürich of met Tarom naar Boekarest kan. En dan zit het er op voor vandaag 8)7

Ik zie nog wat meer inkomend dan vertrekkend, bijvoorbeeld om half 6 nog een Finnair vlucht uit Helsinki maar die gaat dan vandaag niet meer weg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 18:15:
Vergeet niet dat veel reisverzekeringen terugbetalen bij een "oranje" land als je zelf niet zou kunnen annuleren. En inmiddels is ongeveer heel de wereld oranje of rood.

Voorbeeldje: https://www.nederlandwere...itsland/reizen/reisadvies
Let wel op dat dat voor bestaande boekingen is. Als je nu boekt voor over 3 maanden in Oranje/Rood en over 3 maanden is het nog Oranje/Rood, heb je gewoon mooi pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:26
PWM schreef op maandag 30 maart 2020 @ 16:05:
[...]

Let wel op dat dat voor bestaande boekingen is. Als je nu boekt voor over 3 maanden in Oranje/Rood en over 3 maanden is het nog Oranje/Rood, heb je gewoon mooi pech.
Dan heb je nog geluk...

In België vergoeden de meeste annulatieverzekeringen niets met epidemie of negatief reisadvies.

* azerty zit met een reis in juni naar de USA, geboekt in februari; vlucht (nog) niet geannuleerd, verzekering weigert tussen te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Daniel schreef op maandag 30 maart 2020 @ 15:56:
[...]

Het ligt inmiddels helemaal stil. Om 16:15 gaat QR274 nog naar Doha, en een uur later om 17:15 gaat KLM naar Hong Kong. De eerstvolgende daarna is een Lufthansa vlucht om 18:30 naar Frankfurt en Ryanair 5 minuten later naar Dublin. Vervolgens is het stil tot je om 20:00 met Swiss naar Zürich of met Tarom naar Boekarest kan. En dan zit het er op voor vandaag 8)7

Ik zie nog wat meer inkomend dan vertrekkend, bijvoorbeeld om half 6 nog een Finnair vlucht uit Helsinki maar die gaat dan vandaag niet meer weg.
Doordat nu het scherm een stuk leger is zie ik ook opeens allemaal icoontjes die ik eerder niet had gezien zoals gevechtsvliegtuigen (C-GITA & C-GLTO) van Canada die boven duitsland oefeningen aan het doen zijn of een airbus beluga (F-GSTB) die een groter icoontje heeft dan een normale lijndienst. En de loon ballonnen (N225LB)

In vergelijk met europa zit de US airspace nog helemaal vol

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Trouwens nu mooi tijd voor een wat uitgebreider verslag van m'n trip met Qatar naar Bali.

Vertrokken 7 maart naar Doha....toen de wereld nog een beetje normaal was ;) Ik had met mijn dochter stoel 11J, mijn vrouw 10K dus aan de rechterkant van de cabine. De Q-suite cabine op de 777-300ER bestaat uit twee delen met 24 stoelen in het voorste deel en 18 in het tweede deel. A, E, F en K staan achterwaarts gericht, B, D G en J voorwaarts. Dat achteruit vliegen merk je verder niets van, behalve dan bij opstijgen en landen. De middenstoelen (E en F) kunnen samengevoegd worden tot een - min of meer - tweepersoonsbed, en samen met de tegenoverliggende D en G-stoelen kun je een 'quad' maken. Klinkt leuk maar in de praktijk voegt het niet zo veel toe tenzij je heel graag wil kletsen of klaverjassen. Wij reisden samen met mijn ouders dus op de terugweg vanaf Bali hadden we zowel op DPS-DOH (Qatar was schappelijk genoeg om op deze non-Qsuite route toch een vernieuwd toestel in te zetten) als DOH-AMS zo'n quad op rij 5 en 6, maar uiteindelijk zit je toch het grootste deel van de tijd zelf iets op tv te kijken of te eten. Het scherm ging dus al snel weer dicht. Als je de E en F stoelen boekt, hou er rekening mee dat rij 1 en 7 krapper zijn omdat de suite daar naast de doorloop naar de galley zit, waardoor de wand een stuk naar binnen wijkt.

Als je een wiegje wil zit je vast aan de twee buitenste stoelen op de achterste rij (11B of 11J) omdat bij de Q-suite de bassinet in de lengte boven de tafel wordt bevestigd, in plaats van zoals gebruikelijk in de breedte aan de wand wordt gehangen. Het is ook een heel custom frame wat ze op moeten tuigen. Op de terugweg hebben we het maar laten zitten, want hoewel formeel geschikt voor baby's tot 13 kilo is het een behoorlijk krap ding waar alleen echt jonge kinderen comfortabel in liggen, of je moet wel een heel rustige slaper hebben ;). Mijn dochter sliep gewoon met een hoop kussens om zich heen op mijn stoel omdat ik een vrije stoel langs het raam kon gebruiken.
Anyway, voor de meesten hier niet zo relevant.

De cabine en stoel zelf zijn verder schitterend, zowel qua kleurgebruik als qua design. Alles zit binnen handbereik Het entertainmentsysteem staat qua aanbod niet op het niveau van Emirates maar zit er niet ver achter. Heel veel gebruik heb ik er niet van gemaakt want een kind van 10 maanden houdt je wel bezig. Op de heen- en terugweg samen ben ik door 1 film heen gekomen 8)7. Verder is de wifi-policy van Qatar buitengewoon netjes. Je krijgt een uur gratis en als je voor de hele vlucht onbeperkt internet wil kost dat $10 flat rate (en als je vooraf koopt zelfs maar $8) ongeacht de duur van de vlucht. De Wifi is bovendien behoorlijk snel.

Persoonlijk vond ik de middenstoelen wat prettiger dan de individuele suites langs het raam. De 777 voelt door de grote overhead bins wat laag aan - in tegenstelling tot bijvoorbeeld de a350-900 die geen overhead bins in het midden heeft - en je voelt je wel heel knus in je suite in je eentje, vooral als de deur dicht is.

De service van het personeel staat op een enorm hoog niveau. Iedereen is even vriendelijk en warm, zelfs toen met de corona-angst in het achterhoofd het allemaal wat afstandelijker moest worden - anderhalve meter tussenruimte is nu eenmaal wat lastig in een vliegtuig.
Eten was een beetje mixed bag. Vanuit Doha uitstekend, vanuit Amsterdam gemiddeld en vanuit Denpasar was het zeer matig. Wel is er heel veel keuze, en is er van alles meer dan genoeg. Ik kon probleemloos de hele menukaart bestellen. Prima wijnkaart ook met zowel normale als rosé-champagne wat volgens mij ook uniek is in business class.
Slapen ging - voor zover mijn dochter het toeliet - wel ok. Qatar biedt als één van de weinigen nog pyjama's in business class. Met een matras en een heerlijke deken (zeker als je het vergelijkt met de ultradunne theedoek die KLM je geeft) was er naar omstandigheden nog een prima bed te maken. Als je de E en F-stoelen combineert is het zelfs ruim te noemen. Langs het raam is de schouderruimte naar mijn gevoel wat kleiner (ik was tijdelijk naar 6B verhuisd omdat mijn dochter op mijn stoel lag te tukken :P), maar dat kan ook perceptie zijn omdat je daar dichter op de deur ligt. Die deur sluit overigens minder goed af dan je zou denken, aan de onderkant zit nog een forse opening en echt hoog is hij ook niet. Delta en BA doen dan in hun nieuwste producten volgens mij wel beter.

Tussendoor hadden we ook nog een non Qsuite vlucht (DOH-DPS) met een 777-300ER met de oude 2-2-2 angled stoelen. Voor een dagvlucht verder geen probleem want slapen doe je toch niet (althans ik niet). Vooraf vond ik het ontbreken van de suites wel jammer maar in de praktijk heb ik ze eigenlijk nauwelijks gemist. De individuele suites zijn schitterend maar de dichtheid is ook wel enorm hoog...want als het niet uit de breedte kan komen moet het uit de lengte komen. In de Q-suite layout staan 10 rijen stoelen in dezelfde ruimte als waar er in de oude layout 7 rijen staan. De veel meer open setup van de ouderwetse layout geeft op een bepaalde manier ook wel een heel ruimtelijk gevoel. In de suite heb je je stoel, en dan meteen vlak voor je neus je tafel en tv in een console die helemaal langs de zijkant doorloopt. In de oude layout heb je je stoel, dan een meter niks, en dan pas de volgende rij stoelen met het tv-scherm er in. De service is verder ook precies hetzelfde, dus daar lever je niets op in. Wat ook wel meehielp is dat de hele tweede business cabine met 18 stoelen leeg was, wat resulteerde in een prive-jet annex kinderdagverblijf :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_fEFCUUpWumEhrz3NdTvuhz4b6Q=/f/image/dYmZh2BlqhlLQElZwsstIMcl.jpg

Op de heenweg hadden we vanwege ruim 8 uur wachttijd in Doha een overnachting geboekt in het absurd dure airport hotel (300 euro per nacht 8)7). Het is wel lekker om even in een normaal bed te kunnen slapen maar de gigantische - en dit keer zo goed als verlaten - Al Mourjan business class lounge is als je wat meer hardcore bent ook wel een bruikbaar alternatief. Er zijn twee grote restaurants, uitstekende douches en een wat verstopte 'silent area' met slaapstoelen, plus een aantal aparte familiekamers.
Als je in een eentje reist kan je bij een lange overstap overwegen om voor een whopping 600 QAR (±150 euro) toegang tot de Al Safwa first lounge te kopen, die private slaapkamers heeft. Beschikbaarheid is alleen niet gegarandeerd. Of, als je genoeg tijd hebt, ga je ff door de douane Qatar zelf in en zoek je op een paar minuten van de terminal een normaal hotel voor 1/6e van de prijs. Oorspronkelijk hadden we op de terugweg een stopover in Doha zelf geplanned via het uiterst voordelige promotieprogramma waarbij je voor 25 euro per nacht een 5-sterren hotel kunt boeken. Helaas gingen een paar dagen voor de terugreis de grenzen van Qatar dicht dus werd dat allemaal gecanceled en moesten we op de luchthaven overnachten :(

Samengevat was ik dik tevreden, zeker gezien wat ik betaalde (€ 1520 euro pp retour). Ik had een paar jaar geleden al eerder Qatar business gevlogen in de Dreamliner, en het is sindsdien in ieder geval niet minder geworden - dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Emirates. Entertainment en de bar in de A380 zijn bij Emirates een pluspunt, maar voor de rest is alles - stoel, service, eten, extra's - minder.

[ Voor 12% gewijzigd door Daniel op 23-09-2020 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
azerty schreef op maandag 30 maart 2020 @ 16:40:
[...]

Dan heb je nog geluk...

In België vergoeden de meeste annulatieverzekeringen niets met epidemie of negatief reisadvies.

* azerty zit met een reis in juni naar de USA, geboekt in februari; vlucht (nog) niet geannuleerd, verzekering weigert tussen te komen
Gewoon geduld uitoefenen. Ik zou in mei naar de VS/Canada gaan, ik wacht gewoon af. Vluchten worden continu geannuleerd met refund, policies worden aangepast. Ik wacht rustig af, verzekering kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Laatst online: 19:26
PolarBear schreef op maandag 30 maart 2020 @ 16:56:
[...]

Gewoon geduld uitoefenen. Ik zou in mei naar de VS/Canada gaan, ik wacht gewoon af. Vluchten worden continu geannuleerd met refund, policies worden aangepast. Ik wacht rustig af, verzekering kan altijd nog.
Is ook hetgeen ik nu ga doen... Rustig afwachten en zien wat er gebeurd. Worst case vertrekt de vlucht zonder mij en heb ik geen of heel weinig refund.

Verzekering die niet tussenkomt is gewoon een teleurstelling, en ik ga dan ook switchen volgend jaar naar een alternatieve verzekering die hetzelfde dekt, maar me minder dan de helft van nu kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

De Nederlandse regering gaat tijdelijk toestaan dat luchtvaartmaatschappijen vouchers verstrekken in plaats van restitutie van de ticketprijs als vluchten geannuleerd worden vanwege covid-19. Als je een vlucht hebt die in de nabije toekomst geannuleerd wordt, dan zul je dus genoegen moeten nemen met een voucher.

Bron: https://www.nu.nl/economi...tief-voor-geld-terug.html

edit: een van de voorwaarden is echter wel dat de klant na het verlopen van een voucher (die minstens 12 maand geldig moet zijn) het niet gebruikte gedeelte terugbetaalt moet krijgen.

[ Voor 17% gewijzigd door Rannasha op 30-03-2020 20:56 ]

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
In feite zijn we met z'n allen de airlines dus flink geld aan het lenen. Met alle potentiele risico's van dien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Xandrios schreef op maandag 30 maart 2020 @ 22:57:
In feite zijn we met z'n allen de airlines dus flink geld aan het lenen. Met alle potentiele risico's van dien.
Alternatief is al je geld terug vragen en dan niets krijgen want failliet..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Fly-guy schreef op maandag 30 maart 2020 @ 23:08:
[...]

Alternatief is al je geld terug vragen en dan niets krijgen want failliet..
Uit de kamerstukken blijkt dat dat de regering op Europees niveau gaat lobbyen dat geld terugvragen onmogelijk wordt. Ook wordt na een jaar geëvalueerd of de duur van de vouchers verlengd moet worden, dus het is niet zeker dat je na een jaar je geld terug kunt krijgen. Het alternatief is dat de belastingbetaler bijspringt (KLM failliet laten gaan zou onverstandig zijn), en dan vind ik dit niet zo'n gekke maatregel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Zelf lijkt mij dat Schiphol een groter bezit voor Nederland is dan KLM. Zonder AF/KLM kunnen we wel, zonder Schiphol hebben we echt een probleem. Misschien is het opbouwen van een nieuwe nationale luchtvaartmaatschappij wel zinvoller dan er allemaal gemeenschapsgeld in pompen (en ja sorry voor de vele KLM medewerkers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 12:17

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Transavia heeft besloten toch niet van Brussels te vliegen deze zomer. Nu krijgen wij net een email dat we dus een voucher krijgen eind april, niet echt blij aangezien onze vluchten in juni zijn. Omboeken doen ze niet en vliegen op dezelfde dag vanaf Amsterdam kan maar is duurder. Nu staat het volgende op de Transavia FAQ (https://www.transavia.com...na-faq-brussels-airport):
Kan ik mijn vlucht omboeken naar een andere route?
Nee, als je een ticket hebt van of naar Brussel dan wordt je boeking geannuleerd en ontvang je van ons een voucher. Met de voucher kun je een nieuwe vlucht boeken.
Dit lijkt mij toch niet helemaal netjes? Nu zou ik dus pas eind april een voucher krijgen en moet ik dan maar hopen dat ik voor ongeveer hetzelfde bedrag vanaf Amsterdam kan vliegen. Uiteraard zijn ze nu dicht dus kan niets bereiken - heeft iemand ervaring met hoe Transavia hiermee omgaat? Het gaat om 10 vliegtickets met totale waarde van ±3000euro. Zit niet te wachten om een zelfde bedrag nu uit te geven en te hopen dat we in juni wel vanaf Amsterdam mogen vliegen en ik straks misschien met 2x een 3000euro Transavia voucher zit.

/edit, ik heb ook al 3x een KLM voucher en 1x een Alitalia. Die nieuwe wet zou voor mij wel mooi uitkomen om wat meer zekerheid te hebben. Het hebben van een paar vouchers is niet eens zo het probleem, die 12maanden houdbaarheid vind ik vooral zuur.

[ Voor 13% gewijzigd door swtimmer op 30-03-2020 23:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
franssie schreef op maandag 30 maart 2020 @ 23:21:
Zelf lijkt mij dat Schiphol een groter bezit voor Nederland is dan KLM. Zonder AF/KLM kunnen we wel, zonder Schiphol hebben we echt een probleem. Misschien is het opbouwen van een nieuwe nationale luchtvaartmaatschappij wel zinvoller dan er allemaal gemeenschapsgeld in pompen (en ja sorry voor de vele KLM medewerkers).
Nu ben ik natuurlijk bevooroordeeld, maar ik vraag me af waar je dat idee vandaan hebt.

Toen Sabena failliet ging, een maatschappij die nooit winst draaide, een stuk kleiner was dan KLM en waarvan de financiën sowieso al naar het buitenland gingen (naar eigenaar swissair), naam de Belgische economie af met een kleine 0,6 procent van het bpp. Het overheidstekort nam met 830 miljoen euro (0,3% bpp) toe.

En die schade is nog steeds niet ingehaald.

https://m.standaard.be/cnt/dst07112002_086

En dat ging dus over een kleiner en minder winstgevende airline. Over Schiphol/KLM:
Maar bij SEO Economisch Onderzoek, een wetenschapsbureau gelieerd aan de Universiteit van Amsterdam, hebben ze het een paar jaar terug toch even uitgerekend: Schiphol zou bij het verdwijnen van KLM 39 procent van haar vluchten verliezen. Het aantal passagiers zou met 49 procent afnemen. Het verlies van de ‘hubfunctie’ zou de economie ruim 4 miljard euro per jaar kosten, berekende SEO. Zo’n 55 duizend banen zouden verloren gaan. En dat was in 2013; inmiddels is het verkeer en dus de potentiële schade toegenomen.
https://www.volkskrant.nl/cs-b5ecb4411

Nu weet ik niet hoeveel geld deze crisis KLM gaat kosten, maar met 4 miljard kun je een boel KLM redden. Zodat je die 4 miljard het jaar erop weer in de zak kan houden

Jouw optie van een nationale airline loopt wel tegen problemen aan, ten eerste mag het volgens de regels niet en ten tweede, sinds wanneer vertrouwen we erop dat de overheid zoiets kan? Ik hoef je toch niet te herinneren aan alle overheidsprojecten die fors uitliepen, hevig corrupt waren of zelfs nooit gerealiseerd werden?

Wil je daardoor een, normaal gesproken, goed lopend, winstgevend bedrijf voor opgeven?

(En, een bedrijf wat tegenwoordig in de luchtvaart steeds minder normaal is, dat gewoon in het land van opereren alle belastingen betaalt, lokale mensen in dienst heeft en haar vliegtuigen geregistreerd heeft. En geen rare constructies heeft met zzp'ers )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

franssie schreef op maandag 30 maart 2020 @ 23:21:
Kijk even naar het aantal internationale bedrijven dat op en rond Schiphol zit. Deze bedrijven zitten daar omdat KLM een enorm groot en uitgebreid netwerk heeft aan directe verbindingen. Als een bedrijf een hoofdkantoor locatie uitzoekt dan zoeken ze een plek die goed bereikbaar is. Schiphol is dat, Brussel bijvoorbeeld niet. Ten eerste moet je met allerlei verschillende maatschappijen in zee wat het allemaal weer complex maakt.

Met de KLM vlieg je de hele wereld over, vanaf Brussel vlieg je met Amerikaanse airlines naar Amerika en met Aziatische richting Azië, voor Afrika kan je niet direct vliegen en moet je overstappen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Brilsmurfffje schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 08:50:
[...]

. Schiphol is dat, Brussel bijvoorbeeld niet. Ten eerste moet je met allerlei verschillende maatschappijen in zee wat het allemaal weer complex maakt.

Met de KLM vlieg je de hele wereld over, vanaf Brussel vlieg je met Amerikaanse airlines naar Amerika en met Aziatische richting Azië, voor Afrika kan je niet direct vliegen en moet je overstappen etc.
Dit dus, ondanks dat ik tegenwoordig vanuit Brussels werk - vlieg/trein ik vaak eerst van Brussels naar een hub om dan pas echt ver te kunnen. Ook vluchten in Europa, zoals Stockholm of Copenhagen, maar helemaal naar oost europa, is enorm lastig vanaf Brussels om direct te doen op business tijden (vroeg in en laat terug).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
[...]

Kijk even naar het aantal internationale bedrijven dat op en rond Schiphol zit. Deze bedrijven zitten daar omdat KLM een enorm groot en uitgebreid netwerk heeft aan directe verbindingen. Als een bedrijf een hoofdkantoor locatie uitzoekt dan zoeken ze een plek die goed bereikbaar is. Schiphol is dat, Brussel bijvoorbeeld niet. Ten eerste moet je met allerlei verschillende maatschappijen in zee wat het allemaal weer complex maakt.

Brussels Airlines heeft anders volgens mij behoorlijk wat Afrikaanse bestemmingen, toch? Even los van deze corona-tijd dan?

Angola, Benin, Burkina Faso, Burundi, Cameroon, Ivoorkust, Congo, Egypte, Gambia, Ghana, Guinea, Kenya, Liberia, Marokko, Rwanda, Senegal, Sierra Leone, Togo, Tunesië, Uganda.... allemaal in Afrika...

[ Voor 10% gewijzigd door wildhagen op 31-03-2020 09:55 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Dat Brussel kleiner is dan Amsterdam zal niemand ontkennen, maar als ik bijvoorbeeld op https://www.flightconnections.com kijk dan worden er vanuit Düsseldorf nog minder plekken rechtstreeks aangedaan dan vanaf Brussel.
En vanuit Brussel kom je zeker niet op minder plekken in Afrika rechtstreeks dan vanuit Amsterdam.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 12:25
Maar dat komt dan weer grotendeels door het koloniale verleden van België.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Maasluip schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 10:02:
[...]

Dat Brussel kleiner is dan Amsterdam zal niemand ontkennen, maar als ik bijvoorbeeld op https://www.flightconnections.com kijk dan worden er vanuit Düsseldorf nog minder plekken rechtstreeks aangedaan dan vanaf Brussel.
En vanuit Brussel kom je zeker niet op minder plekken in Afrika rechtstreeks dan vanuit Amsterdam.
Afrika was een voorbeeld, pak dan zuid Amerika. Maar ook de vliegtijd en zijn belangrijk, vanaf Brussel is veel gericht op de vakantie hanger dus op krankzinnige tijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 20:24
Afrika is voor de meeste zakenmensen niet de meest belangrijke bestemming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
GlowMouse schreef op maandag 30 maart 2020 @ 23:15:
[...]

Uit de kamerstukken blijkt dat dat de regering op Europees niveau gaat lobbyen dat geld terugvragen onmogelijk wordt. Ook wordt na een jaar geëvalueerd of de duur van de vouchers verlengd moet worden, dus het is niet zeker dat je na een jaar je geld terug kunt krijgen. Het alternatief is dat de belastingbetaler bijspringt (KLM failliet laten gaan zou onverstandig zijn), en dan vind ik dit niet zo'n gekke maatregel.
Dan is natuurlijk de vraag - moet diegene die toevallig voor deze zomer ticket(s) bij KLM zou hebben gekocht bijspringen, of de belastingbetaler (iedereen in NL dus) omdat KLM van nationaal belang is?
Fly-guy schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 08:36:
[...]

Nu ben ik natuurlijk bevooroordeeld, maar ik vraag me af waar je dat idee vandaan hebt.
Uiteraard zal er economische schade zijn. Maar ik ben het wel met franssie eens dat een airline vele malen makkelijker te vervangen is dan een vliegveld. De infrastructuur is er (Schiphol), mocht KLM failliet zijn dan zal er in no-time een andere maatschappij zijn die de routes overneemt.

En dat is zeker zo juist gezien de industrie die rondom Schiphol bestaat. Juist dat zou het voor een andere airline(s) makkelijk maken om een basis op AMS te starten. Immers, er is theoretisch direct een grote markt beschikbaar.

Natuurlijk gelden al deze punten ook als reden waarom KLM wel gered zou moeten worden als ze het echt moeilijk krijgen, want als een externe airline winstgevend zou kunnen worden op AMS - dan zou KLM dat ook moeten kunnen na een eventuele doorstart.
We Are Borg schreef op zondag 29 maart 2020 @ 18:21:
[...]

Mijn vlucht over 3,5 week met Ryanair (andere bestemming) gaat ook door aldus site. Volgens mij annuleren ze pas een paar dagen van te voren
Mijn FR vluchten voor mid-april zijn zojuist gecanceled. Slechts van 1 van de boekingen een email/notificatie gekregen, maar de website geeft aan dat alle vluchten die ik rond die datum had sinds vandaag zijn gecanceled. En, ze bieden een refund optie (Cash!) aan - netjes.

[ Voor 12% gewijzigd door Xandrios op 31-03-2020 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Xandrios schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 11:37:
[...]

Dan is natuurlijk de vraag - moet diegene die toevallig voor deze zomer ticket(s) bij KLM zou hebben gekocht bijspringen, of de belastingbetaler (iedereen in NL dus) omdat KLM van nationaal belang is?

[...]

Uiteraard zal er economische schade zijn. Maar ik ben het wel met franssie eens dat een airline vele malen makkelijker te vervangen is dan een vliegveld. De infrastructuur is er (Schiphol), mocht KLM failliet zijn dan zal er in no-time een andere maatschappij zijn die de routes overneemt.

En dat is zeker zo juist gezien de industrie die rondom Schiphol bestaat. Juist dat zou het voor een andere airline(s) makkelijk maken om een basis op AMS te starten. Immers, er is theoretisch direct een grote markt beschikbaar.

Natuurlijk gelden al deze punten ook als reden waarom KLM wel gered zou moeten worden als ze het echt moeilijk krijgen, want als een externe airline winstgevend zou kunnen worden op AMS - dan zou KLM dat ook moeten kunnen na een eventuele doorstart.

[...]

Mijn FR vluchten voor mid-april zijn zojuist gecanceled. Slechts van 1 van de boekingen een email/notificatie gekregen, maar de website geeft aan dat alle vluchten die ik rond die datum had sinds vandaag zijn gecanceled. En, ze bieden een refund optie (Cash!) aan - netjes.
Die van mij gisteravond. En inderdaad een cash refund: heel netjes! Kreeg geen bevestiging per e-mail na de aanvraag voor de refund maar via de chat binnen 5 minuten bevestiging. Terugbetaling kan 28 dagen duren aldus chat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Xandrios schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 11:37:
[...]

En dat was bij Sabena dus niet... En wat er terug kwam (Brusselse airlines) is ook niet veel, als je kijkt naar winstgevendheid, Belgisch belang en werkgelegenheid en routes.

Nu hoeft dat niet dezelfde situatie op te leveren, maar een partij die de routes overneemt geeft natuurlijk niet perse dezelfde economische voordelen dan een Nederlandse maatschappij.
Het geld vanuit België ging ook grotendeels naar een Duitse portemonnee..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik denk dat bij Sabena het gebrek aan nationale trots ons ook parten speelde. Dat zie je bij meer sectoren helaas.

De Fransen gaan waarschijnlijk nog liever als land failliet dan dat ze Air France laten omvallen. Italië lijkt daar ook zo over te denken. In België werd er hard geroepen toen Sabena omviel, maar dat was het vooral, al denk ik dat velen het ook als een kans op een schone lei zagen (minder zware loonlast etc.).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
Het was ook niet echt meer een bedrijf om trots op te zijn. KLM deed het nog aardig goed de laatste jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:38

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Sabena is indertijd in de laatste jaren onbehoorlijk bestuurd en leeg gezogen door Swiss Air (dat kort daarna omviel toen het niet meer kon parasiteren).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
Dat kan Air France nu ook gaan doen met KLM....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Bigfoot schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:27:
Dat kan Air France nu ook gaan doen met KLM....
Proberen ze al twintig jaar (of hoelang is die overname ook al weer geleden :? ).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Freee!! schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:29:
[...]

Proberen ze al twintig jaar (of hoelang is die overname ook al weer geleden :? ).
Daarom geloof ik ook niet dat de nederlandse regering KLM zal laten omvallen terwijl de franse regering AF in leven houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Erg apart hoe Transavia het annuleren van Brusselse vluchten afhandelt. Ondanks dat er op dezelfde tijden vanaf Amsterdam EN Eindhoven vluchten zijn doen ze niet aan omboeken. Wij moeten wachten tot eind April voor een voucher en dan maar hopen dat we voor dat zelfde bedrag de vluchten kunnen boeken. Ze blijven verwijzen naar Nederlandse pagina's, maar die gaan niet op. In Belgie is het EU verdrag gewoon nog geldig (https://mobilit.belgium.b...passagiersrechten_Covid19) en wat de Nederlandse regering doet om haar industrie te beschermen is haar probleem.

Maar wat nu? Wij willen gewoon nog steeds met Transavia vliegen, wij willen/hoeven geen compensatie, maar zijn flexibel dat we een vlucht van Amsterdam or Eindhoven ook zouden doen. Dit gaat om vluchten in Juni - dus niet voor over een week of 2.

Iemand tips hoe je betere response krijgt? Aan de telefoon "mochten" we omboeken voor 100e per persoon extra (dus standaard omboeking kosten terwijl Transavia annuleert) en op Whatsapp krijg je alleen terug: wacht op voucher.

Ik bedoel, zie hier onder, heb ik als inwoner van Belgie die een vlucht boekt vanuit Belgie iets te maken met wat de Nederlandse overheid doet?
Beste Sander, KLM en Transavia zijn twee verschillende bedrijven. Welke policy zij hanteren weet ik niet. Je zult een voucher ontvangen met de waarde van het ticket en alle extra bijgekochte opties.
Transavia is een Nederlands bedrijf en handelt naar Nederlands recht, en het kabinet op 30 maart 2020 formeel kenbaar gemaakt het aanbieden van vouchers zoals op dit moment wordt gedaan door (onder andere) Transavia een acceptabel alternatief te vinden. Hiermee onderschrijft de Nederlandse regering dat we ons in een zeer uitzonderlijke situatie bevinden die het verstrekken van vouchers rechtvaardigt.
Ik kan helaas niet meer voor je betekenen, meer dan deze informatie is er niet en word er per dag nauwlettend gekeken wat de opties zijn. Groetjes Nikki
:-( ;(

[ Voor 30% gewijzigd door swtimmer op 31-03-2020 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Bigfoot schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:24:
Het was ook niet echt meer een bedrijf om trots op te zijn. KLM deed het nog aardig goed de laatste jaren.
Dat is ook zo. Maar nationalisme doet rare dingen met een mens. En ook met politici :P.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:45

Grouchy

meep meep

Als er niks gebeurd gaan ze het waarschijnlijk niet redden en maak je een stuk infrastructuur kapot.

Denk dat in ieder geval Frankrijk het niet zover wil laten komen en als Nederland niks doet ze AF/KLM zullen opkopen/nationaliseren met alle gevolgen voor KLM, Schiphol en hun bestemmingennetwerk.

Als je er dan als NL weer geld in gaat pompen doe je het dan voor KLM of gaat de Nederlandse belastingbetaler ook opdraaien voor Air France (of de holding) dat de afgelopen jaren nou niet echt fantastisch gedraaid heeft.

Als laatste heb je ook nog de Transavia dochter dat een airline is met veelal vakantie bestemmingen en liesure pax.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Borromini schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:56:
[...]
Maar nationalisme doet rare dingen met een mens. En ook met politici :P.
Soms lijken het net mensen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

swtimmer schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:39:
Erg apart hoe Transavia het annuleren van Brusselse vluchten afhandelt. Ondanks dat er op dezelfde tijden vanaf Amsterdam EN Eindhoven vluchten zijn doen ze niet aan omboeken. Wij moeten wachten tot eind April voor een voucher en dan maar hopen dat we voor dat zelfde bedrag de vluchten kunnen boeken. Ze blijven verwijzen naar Nederlandse pagina's, maar die gaan niet op. In Belgie is het EU verdrag gewoon nog geldig (https://mobilit.belgium.b...passagiersrechten_Covid19) en wat de Nederlandse regering doet om haar industrie te beschermen is haar probleem.

Maar wat nu? Wij willen gewoon nog steeds met Transavia vliegen, wij willen/hoeven geen compensatie, maar zijn flexibel dat we een vlucht van Amsterdam or Eindhoven ook zouden doen. Dit gaat om vluchten in Juni - dus niet voor over een week of 2.

Iemand tips hoe je betere response krijgt? Aan de telefoon "mochten" we omboeken voor 100e per persoon extra (dus standaard omboeking kosten terwijl Transavia annuleert) en op Whatsapp krijg je alleen terug: wacht op voucher.

Ik bedoel, zie hier onder, heb ik als inwoner van Belgie die een vlucht boekt vanuit Belgie iets te maken met wat de Nederlandse overheid doet?

[...]

:-( ;(
Wat is nu precies het probleem? Je krijgt je voucher over een paar dagen en dan kan je toch gewoon boeken wat je wilt?

Bij Wizzair kreeg je je credit trouwens gewoon 'instant', na annulering kon je het geld (120% in hun geval) binnen vijf minuten al weer uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19:53
De opening van luchthaven Lelystad wordt uitgesteld tot november 2021 vanwege de coronacrisis en het stikstofprobleem. Gaat de luchthaven nog ooit open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:01
Weet iemand hoe ze met vouchers omgaan qua verloopdatum? Of blijft dat gewoon nog zonder verandering?

Ik heb er 2 tot maart 2021 geldig maar momenteel durf ik niets te boeken (periode oktober)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Garyu schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:16:
[...]

Wat is nu precies het probleem? Je krijgt je voucher over een paar dagen en dan kan je toch gewoon boeken wat je wilt?

Bij Wizzair kreeg je je credit trouwens gewoon 'instant', na annulering kon je het geld (120% in hun geval) binnen vijf minuten al weer uitgeven.
Eind april de voucher, tegen die tijd zijn natuurlijk de vluchten een stuk duurder. Terwijl wat ik wil is gewoon 1op1 overgeboekt worden. We vliegen met 10 man, ik wil niet nogmaals een paar duizend euro uitgeven en dan straks misschien 2 vouchers hebben. Ik zou verwachten dat ondanks de nieuwe wetgeving ze eerst zouden moeten kijken naar omboeken voordat ze met vouchers komen. Daarnaast, de Belgische overheid gaat gewoon nog uit van de standaard EU wetgeving.

[ Voor 5% gewijzigd door swtimmer op 31-03-2020 14:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Grouchy schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:06:
Als er niks gebeurd gaan ze het waarschijnlijk niet redden en maak je een stuk infrastructuur kapot.

Denk dat in ieder geval Frankrijk het niet zover wil laten komen en als Nederland niks doet ze AF/KLM zullen opkopen/nationaliseren met alle gevolgen voor KLM, Schiphol en hun bestemmingennetwerk.

Als je er dan als NL weer geld in gaat pompen doe je het dan voor KLM of gaat de Nederlandse belastingbetaler ook opdraaien voor Air France (of de holding) dat de afgelopen jaren nou niet echt fantastisch gedraaid heeft.

Als laatste heb je ook nog de Transavia dochter dat een airline is met veelal vakantie bestemmingen en liesure pax.
De Nederlandse staat heeft een belang van 14% in KLM en de Schiphol Groep is voor 92% in handen van de overheid (70% Nederlandse staat, 20% gemeente Amsterdam en 2% gemeente Rotterdam)
Het lijkt me vrij onlogisch om dat belang waardeloos te laten worden door de luchtvaartmaatschappij om te laten vallen. Los daarvan, wat de crisis van 2008 wel heeft geleerd is dat de schade van het laten omvallen van iconische bedrijven veel groter is dan wat je daadwerkelijk verliest aan het faillissement zelf. Want als KLM het al niet waard is, welk bedrijf dan nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

swtimmer schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:33:
[...]

Eind april de voucher, tegen die tijd zijn natuurlijk de vluchten een stuk duurder. Terwijl wat ik wil is gewoon 1op1 overgeboekt worden. We vliegen met 10 man, ik wil niet nogmaals een paar duizend euro uitgeven en dan straks misschien 2 vouchers hebben. Ik zou verwachten dat ondanks de nieuwe wetgeving ze eerst zouden moeten kijken naar omboeken voordat ze met vouchers komen. Daarnaast, de Belgische overheid gaat gewoon nog uit van de standaard EU wetgeving.
Ik vrees dat er niets anders op zit dan gewoon afwachten. Je hebt een ticket bij een NL bedrijf gekocht. Of die nu vanuit Brussel vliegen of niet is een tweede. Je zou kunnen claimen dat Nederland de Europese richtlijn aan zijn laars lapt en dat dat niet zomaar kan, maar ik vermoed dat je niet heel ver gaat komen. Ik zou gewoon die vouchers afwachten, tegen die tijd weet je ook of je überhaupt van je vluchten gebruik zult kunnen maken. Ik acht eerlijk gezegd de kans groot dat je met 10 man gewoon thuis gaat kunnen zitten helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:02
ykc1994 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:28:
De opening van luchthaven Lelystad wordt uitgesteld tot november 2021 vanwege de coronacrisis en het stikstofprobleem. Gaat de luchthaven nog ooit open?
Betwijfel het. Vraag me zelfs af of Schiphol ooit weer op de oude capaciteit komt.

Drie mogelijke oorzaken.

De eerste is dat deze crisis sommige maatschappijen wel eens de kop kan kosten. Daarnaast hebben sommige maatschappijen hun vloot al flink gereduceerd, zoals KLM die haar 747's en A330 in de mottenballen zet.

Tweede is dat het maar de vraag is of er nog wel zoveel vluchten nodig zijn. Verwacht dat er flink wat productie dichter naar huis zal worden gehaald, zowel binnen Nederland als in Europa. China gaat hier klappen van krijgen.

Daarnaast hoop ik dat als maatschappijen nu gered moeten worden we het eindelijk eens voor elkaar krijgen dat ook het vliegverkeer haar fair share aan belastingen en milieulasten gaat betalen. Dan zullen tickets flink duurder worden, maar die zijn nu toch veel te goedkoop.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Garyu schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:24:
[...]

Ik vrees dat er niets anders op zit dan gewoon afwachten. Je hebt een ticket bij een NL bedrijf gekocht. Of die nu vanuit Brussel vliegen of niet is een tweede. Je zou kunnen claimen dat Nederland de Europese richtlijn aan zijn laars lapt en dat dat niet zomaar kan, maar ik vermoed dat je niet heel ver gaat komen. Ik zou gewoon die vouchers afwachten, tegen die tijd weet je ook of je überhaupt van je vluchten gebruik zult kunnen maken.
De vraag is of Nederlands opeens zo'n Europees recht aan de kant mag/kan zetten om een eigen bedrijf te redden. Het is uiteindelijk Transavia haar keuze geweest om een specifiek aanbod voor de Belgische markt te maken. De Belgische overheid geeft gewoon aan dat ik recht heb op bepaalde zaken via 261/2004, zelfs in deze tijd. Heb de overheid hier ook een email gestuurd om te vragen hoe of wat. Wat sowieso niet helpt is dat de Transavia helpdesk niet veel ervaring heeft met Belgie. De persoon net winst niet eens dat ze Belgische vluchten hebben (of hadden).
Ik acht eerlijk gezegd de kans groot dat je met 10 man gewoon thuis gaat kunnen zitten helaas.
Dat denk ik helaas ook, kan op het lijstje van gemiste reisjes van dit jaar.

[ Voor 11% gewijzigd door swtimmer op 31-03-2020 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
Je mag een bedrijf wel nationaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Bigfoot schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 16:14:
Je mag een bedrijf wel nationaliseren.
Volgens mij proberen ze dat juist te voorkomen :)

Maar we wachten het hoe en wat maar even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
Het lijkt me de beste oplossing. Dan krijgt de Nederlandse staat tenminste aandelen in ruil voor het geld.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

ykc1994 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:28:
Waarschijnlijk gelijk met Berlin Brandenburg, kunnen ze meteen inaugurele vluchten uitwisselen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Xandrios schreef op maandag 30 maart 2020 @ 22:57:
Dat is altijd zo geweest eigenlijk. Als ik mijn tickets boek moet ik dat (omdat we alleen in schoolvakanties kunnen reizen) altijd op de vroegst mogelijke tijd dat de tickets beschikbaar komen, en dan is dat effect het grootst, 11 maanden voor vetrek moet ik eventjes duizenden euro's aftikken voor een dienst die ik hopelijk pas na 11 maanden ga krijgen. En het verleden heeft wel bewezen dat airlines failliet kunnen gaan, dus het is vooral hopen dat alles goed gaat. Eigenlijk is het een bizar systeem als je er zo bij nadenkt, gewoon in 1x het vollle bedrag moeten betalen.

[ Voor 3% gewijzigd door psy op 01-04-2020 10:01 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoB_HenK
  • Laatst online: 17-09 19:49
psy schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:00:
[...]

Dat is altijd zo geweest eigenlijk. Als ik mijn tickets boek moet ik dat (omdat we alleen in schoolvakanties kunnen reizen) altijd op de vroegst mogelijke tijd dat de tickets beschikbaar komen, en dan is dat effect het grootst, 11 maanden voor vetrek moet ik eventjes duizenden euro's aftikken voor een dienst die ik hopelijk pas na 11 maanden ga krijgen. En het verleden heeft wel bewezen dat airlines failliet kunnen gaan, dus het is vooral hopen dat alles goed gaat. Eigenlijk is het een bizar systeem als je er zo bij nadenkt, gewoon in 1x het vollle bedrag moeten betalen.
Andersom zou je kunnen beredeneren dat indien dit niet gebeurd, airlines in feite krediet verschaffen aan consumenten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy

psy

BoB_HenK schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:07:
[...]
Andersom zou je kunnen beredeneren dat indien dit niet gebeurd, airlines in feite krediet verschaffen aan consumenten
Dat begrijp ik niet. Er zijn 11 maanden van tevoren toch nog geen kosten gemaakt voor die vlucht?
Dat er een aanbetaling gedaan zou moeten worden zou ik al heel wat realistischer/begrijpelijker vinden.
En dan kort voor vertrek het resterende bedrag.

Maar het HELE bedrag direct betalen slaat nergens op.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoB_HenK
  • Laatst online: 17-09 19:49
psy schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:14:
[...]

Dat begrijp ik niet. Er zijn 11 maanden van tevoren toch nog geen kosten gemaakt voor die vlucht?
Dat er een aanbetaling gedaan zou moeten worden zou ik al heel wat realistischer/begrijpelijker vinden.
En dan kort voor vertrek het resterende bedrag.

Maar het HELE bedrag direct betalen slaat nergens op.
Er zijn welliswaar geen kosten gemaakt, de "optie" op een stoel in een vliegtuig representeert echter wel degelijk waarde. Immers, als jij op moment van vertrek niet komt opdagen (en niet van te voren zou betalen), loopt airline een risico. Dit risico, alhoewel vast relatief klein, vertegenwoordigt een bepaalde geldelijke waarde. Deze waarde zou je kunnen afdekken met een aanbetaling van een deel ipv het gehele bedrag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
Daarom kunnen ze de tickets ver vantevoren ook goedkoper aanbieden. Een deel van de winst zit in de rentewinst voor de airline.

Denk maar niet dat bedrijven als KLM geen rente moeten betalen op hun kapitaal, dat is zeker geen 0%

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy

psy

Alles is relatief....tickets voor in de schoolvakanties zijn nooit "goedkoop". Ook 11 maanden van tevoren niet hoor ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Mooie video. Wat bizar veel ruimte had je toen nog in een vliegtuig! :D
Weet iemand toevallig wat een retourtje New York toen kostte? (in guldens toen en in euro's na inflatie?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Sorcerer8472 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 12:53:
[...]

Weet iemand toevallig wat een retourtje New York toen kostte? (in guldens toen en in euro's na inflatie?)
Zoveel ruimte is er nog steeds natuurlijk :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:11
Piloot op die eerste vlucht :o : (Tenerife 1977)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2C1d54Sl.jpg

kon zo snel geen KLM prijzen vinden, maar dit rekende Lufthansa in 1971
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oxBqLqql.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn-HK
  • Laatst online: 16-09 16:46
[...]

Geen cijfers voor de jaren '70, wel voor de jaren '60 (2000 gulden, circa €6.000) en 1984 (1300 gulden, circa €1.060) en uit de KLM 'Zwanen' reclame uit 1995: vanaf 993 gulden, circa: €690). Bron: hier en hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

[...]

Volgens mij is dat de eerste verdieping van de 747, en die is altijd voor de betere klasses geweest vziw (first of business). Dus wat je ziet is vertekend.

Qua ruimte heb je in veel business seats tegenwoordig wel iets minder plaats, maar des te meer comfort. Zo'n draaistoel word je volgens mij snel beu als je 7u in de lucht hangt :+. Al zal dit waarschijnlijk ook wel een loungeruimte geweest zijn. De A380 heeft zoiets ook (een bar) bij Emirates in business dacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
De upper deck was in de begindagen van de 747 inderdaad net zo'n hype als de mogelijkheden van de A380 (wie herinnert zich nog alle bizarre zaken die maatschappijen zouden uithalen met al die ruimte op de A380 toen die in ontwikkeling was?)
De upper deck werd een lounge voor de premium passagiers met banken, bars en piano's maar werd al binnen een paar jaar omgebouwd naar een reguliere cabine met stoelen.

Ook achterin wat het beter; i.p.v. 3-4-3 zoals de standaard werd in de 747, waren ze in het begin nog 3-4-2.

Maar wat je tegenwoordig als business class aantreft staat op elk gebied ver boven de first class van toen; behalve qua ruimte dan. Dat dan weer wel.

[ Voor 12% gewijzigd door Piet91 op 01-04-2020 14:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Die tafeltjes bovenin lijken wel leuk, maar dat was echt totaal niet praktisch. Na 30 minuten was je dat ook wel echt spuugzat :p

In de A380 is het ook leuk voor even. Je hebt aan die bar echt geen comfortabele zit in vergelijking met je eigen Business stoel, laat staan de First class. Leuke gimmick voor de Instragram foto's.
Martijn-HK schreef op woensdag 1 april 2020 @ 13:36:
[...]

Geen cijfers voor de jaren '70, wel voor de jaren '60 (2000 gulden, circa €6.000) en 1984 (1300 gulden, circa €1.060) en uit de KLM 'Zwanen' reclame uit 1995: vanaf 993 gulden, circa: €690). Bron: hier en hier.
Yes, omgerekend een stuk duurder dan nu :) De ruimte kwam ergens vandaan :p

[ Voor 23% gewijzigd door PWM op 01-04-2020 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Alleen rondom de Emirates bar dan wel, maar op/rond je stoel voelt het een stuk minder ruimtelijk als het uitziet op die oude foto's.

Helaas heb ik nog nooit op een A380 gevlogen. Staat nog op m'n lijstje maar ik heb het gevoel dat ik er wel werk van moet maken binnenkort omdat ze langzaam afgeschaft worden overal. Ben benieuwd of Air France er nog mee gaat vliegen als deze crisis nog maandenlang duurt, wat wel de verwachting is. Als ik vlieg, wellicht dan wel met Etihad aangezien ik daar liever mee vlieg dan met Emirates.

En dank voor het opzoeken van tarieven e.d.! We hebben het best goed en gemakkelijk nu!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Martijn-HK schreef op woensdag 1 april 2020 @ 13:36:
[...]

Ach, meer leuke prijsjes uit het verledne. Zoals bij één van de allereerste Nederlandse luchtvaartmaatschappijen, COBOR (van de bekende Nederlandse luchtvaartpionier en vliegtuigontwerper/bouwer Frits Koolhoven), vroeg in april 1919 voor een vlucht tussen Soesterberg en Londen 225 gulden (1919-koers, nu is dat ruim 1400 euro). En dat was dus een enkeltje, geen retourtje.

Dit is dus nog van vóór de oprichting van KLM door Albert Plesman (oktober 1919).

Zie https://www.maxvandaag.nl...rlands-trots-in-de-lucht/

Nu kost het geen 1400 euro meer voor een enkeltje, maar heb je met 14 euro al bijna een retourtje op dat traject (met Ryanair, Easyjet etc). Volgens mij is vliegen in de loop der jaren een fractie goedkoper geworden :P

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

swtimmer schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 16:40:
[...]

Volgens mij proberen ze dat juist te voorkomen :)

Maar we wachten het hoe en wat maar even af.
Email terug vanuit de Belgische overheid. Die zijn het dus niet eens met hoe Transavia omgaat met de huidige situatie.
Geachte,

De Europese Verordening (EC)261/2004 voorziet in de keuze tussen terugbetaling of een alternatieve vlucht naar de eindbestemming, zonder meerkosten.

Wij hebben vele klachten ontvangen over Transavia, die alle vluchten met vertrek in Brussel heeft geannuleerd tot 31/03/2021.
Wij hebben Transavia daarom gecontacteerd om dit probleem op een globale manier aan te pakken en zullen in tussentijd geen individuele klachten behandelen.
Wij zullen u wel op de hoogte houden van het antwoord van Transavia aan onze diensten.

Wij dienen u er reeds op te wijzen dat onze instantie niet de bevoegdheid heeft om een terugbetaling af te dwingen. Indien Transavia dus bij haar standpunt zou blijven, zullen passagiers hun zaak voor de rechtbank dienen te brengen, teneinde een oplossing voor hun geschil te bereiken.

Vriendelijke groeten,

Dienst Passagiersrechten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

swtimmer schreef op woensdag 1 april 2020 @ 17:23:
[...]
Email terug vanuit de Belgische overheid. Die zijn het dus niet eens met hoe Transavia omgaat met de huidige situatie.
[...]
Dat is dus dit bericht als bijlage meesturen naar Transavia, waarbij je in het bericht zelf meedeelt, dat je niet zult aarzelen naar de Belgische rechter te stappen indien nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Piet91 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 14:41:
Ook achterin wat het beter; i.p.v. 3-4-3 zoals de standaard werd in de 747, waren ze in het begin nog 3-4-2.
In dat krantenartikel over de eerste 747B staat maar 7 stoelen op een rij in economy. Dat zou 2-3-2 inhouden maar kan me niet voorstellen dat klopt :)
PWM schreef op woensdag 1 april 2020 @ 14:47:
In de A380 is het ook leuk voor even. Je hebt aan die bar echt geen comfortabele zit in vergelijking met je eigen Business stoel, laat staan de First class.
Ik vind de Emirates bar echt wel meerwaarde hebben. Je kan er eens een babbeltje maken met het personeel of andere passagiers en vooral op avondvluchten kan het er best gezellig zijn. Ik slaap altijd beroerd in de lucht en na 1 film heb ik geen zin meer om te zitten. Dan is die bar ideaal om even de benen te strekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Ik duw er altijd 3 slaappillen en een fles wijn in en word wakker op bestemming :+
Pagina: 1 ... 108 ... 251 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:

Chrome Extensie

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2