The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Restitutieverzoek bij Air France ingediend op de 13e, nog niets gehoord maar dat komt vast wel goed. Wel bijzonder dat die eerste vlucht vandaag nog niet is geannuleerd.
[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 20-03-2020 12:12 ]
Mogelijk blijven er nog vliegtuigen die kant op gaan en word je omgeboekt op een andere vlucht. Je ziet dit nu met meerdere routes gebeuren, aangezien het aantal passagiers enorm is gekelderd. Hopelijk hoor je er nog wat van van ze.Brent schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 12:05:
[...]
Mijn vlucht over een week naar GLA is geannuleerd (geen communicatie over gekregen trouwens, zelf gecheckt via de website), maar de terugreis een paar dagen later nog niet. Die voucher moet ik aanvragen voor een formulier maar alleen voor een geannuleerde vlucht staat er, dus de terugreis nog niet. Het is me niet duidelijk hoe ik voor beide geld terug/voucher ga krijgen.
Ik lees hier en elders dat repatriëring voorrang krijgt (wat ik natuurlijk snap), maar dat niemand via telefoon/social media erdoor komt met andere problemen zoals deze. What do?
Denk dat omboeken prioriteit heeft boven annuleren/restitueren/voucheren nu bij KLM. Dat laatste kunnen ze altijd achteraf nog.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Heb toch maar via de website mijn verzoek ingediend met uitleg dat het de hele boeking betreft. Sowieso mag ik er niet in in het VK nu, en dat zal ook niet zo snel veranderen denk ik.Sorcerer8472 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 12:53:
[...]
Mogelijk blijven er nog vliegtuigen die kant op gaan en word je omgeboekt op een andere vlucht. Je ziet dit nu met meerdere routes gebeuren, aangezien het aantal passagiers enorm is gekelderd. Hopelijk hoor je er nog wat van van ze.
Denk dat omboeken prioriteit heeft boven annuleren/restitueren/voucheren nu bij KLM. Dat laatste kunnen ze altijd achteraf nog.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Ik zit met zelfde vraagstuk. Ik heb alleen een e-mail gekregen van Ryanair dat ik kosteloos mijn boeking mag wijzigen. Echter weten we natuurlijk niet op het moment wanneer we kunnen vliegen. Heenvlucht is 17 april, terugvlucht 20ste.We Are Borg schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 21:40:
Benieuwd wanneer ryanair met communicatie komt over alle vluchten die ze nu gaan annuleren. Verwacht dat een budget airline helaas pindakaas beleid gaat voeren, maar nieuwsites spreken over “opties” die gecommuniceerd worden. Ik houd rekening met het eerste
Zou wel een refund willen indien mogelijk natuurlijk.
Edit: ik vermoed dat we deze optie pas in april zullen krijgen. https://www.ryanair.com/ie/en/travel-updates laat je namelijk alleen vluchten van maart checken.
[ Voor 10% gewijzigd door karimmm op 20-03-2020 13:23 ]
Transavia en Corendon melden dat al hun repatriëringsvluchten voor de komende dagen door de Marrokkaanse autoriteiten zijn gecancelled. Vlucht HV 5756 van 19:15 vanavond Marrakesh-Amsterdam is de laatst vertrekkende.
— NL Ambassade Maroc (@NLinMorocco) 20 maart 2020
Tja, de vlucht heeft geen vertraging, het is alleen een vervelende boeking. Je kunt hoogstens om assistentie vragen, maar in deze omstandigheden zul je toch zelf moeten investeren, bijvoorbeeld door een hotel te boeken. Ik denk niet dat de luchtvaartmaatschappij hier verplichtingen heeft.Knopsje schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 19:54:
Uiteindelijk heeft een vriendin vanuit Nederland contact kunnen krijgen en zijn we na veel gedoe omgeboekt op een vlucht dinsdagochtend van KLM naar Amsterdam. Daardoor wel 24u transit op Zürich, waar Swiss aangeeft geen overnachting of iets anders te kunnen regelen. Wat zijn daarin onze rechten? Ik zou zelfs onder deze uitzonderlijke omstandigheden toch op z’n minst iets van eten en drinken of andere verzorging verwachten. Zonder hulp 24 uur met 5 man op het vliegveld verblijven is geen pretje.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Swiss zal aanvoeren dat zij geen Europese luchtvaartmaatschappij is en dat de vlucht niet in de EU begint. Daardoor vallen zij niet onder de werking van Verordening 261/2004 waarin de rechten bij vertraging zijn geregeld. Het is de vraag of dat argument van Swiss stand houdt. Weliswaar is de verordening niet direct van toepassing op Zwitserland, maar Zwitserland heeft zich later vrijwillig aangesloten (Overeenkomst tussen de Zwitserse Bondsstaat en de Europese Gemeenschap inzake luchtvervoer van 21 juni 1999). Als je de kosten van een hotel vergoed wilt krijgen, zul je naar de rechter moeten, en dat is niet zonder risico (hier iemand die zo'n zaak heeft verloren, maar het lijkt erop dat de passagier niet de juiste argumenten heeft aangedragen).Knopsje schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 19:54:
Na jaren vooral lurken kom ik even om advies vragen. Momenteel met het gezin in Cuba, vliegen morgen met Swiss vanaf Varadero naar Zürich zoals al gepland. Onze middagvlucht naar AMS werd vorige week al gecanceled en automatisch omgeboekt naar de avondvlucht. Daar bevestiging per mail van gehad afgelopen donderdag maar hier vanochtend lokale tijd een mail waarin ook die avondvlucht gecanceld bleek. Online in boekingsoverzicht ook verdwenen en Swiss vanuit buitenland onbereikbaar. Uiteindelijk heeft een vriendin vanuit Nederland contact kunnen krijgen en zijn we na veel gedoe omgeboekt op een vlucht dinsdagochtend van KLM naar Amsterdam. Daardoor wel 24u transit op Zürich, waar Swiss aangeeft geen overnachting of iets anders te kunnen regelen. Wat zijn daarin onze rechten? Ik zou zelfs onder deze uitzonderlijke omstandigheden toch op z’n minst iets van eten en drinken of andere verzorging verwachten. Zonder hulp 24 uur met 5 man op het vliegveld verblijven is geen pretje.
Kijk eens naar de reisverzekering of de verzekering bij je creditcard, als je daarmee hebt betaald.
Zoals ik het verhaal lees, is dit precies de situatie, en zou je bij bijvoorbeeld KLM wel recht hebben gehad op een hotelovernachting.Borromini schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 20:44:
Had je bv. een ticket met een overstap van een paar uur en was door een vluchtwijziging dat in 24u veranderd, dan had Swiss verplichtingen gehad.
[ Voor 5% gewijzigd door GlowMouse op 21-03-2020 20:57 ]
We hebben 1 ticket gekocht, Varadero - Amsterdam, met overstap in Zürich. Op het moment van boeken was dat anderhalf uur. Dat werd begin deze week gewijzigd in 8 uur overstap, vanwege schrappen middagvlucht (om economische redenen). Nu is de avondvlucht óók geannuleerd en zijn we omgeboekt naar een ochtendvlucht van KLM waardoor de overstaptijd 24u is geworden. Aangezien Swiss zelf besluit om 2 vluchten te annuleren neem ik aan dat ze daar ook verantwoordelijk voor zijn.Borromini schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 20:44:
Da's idd volledig coulance. Je hebt de verbinding as-is geboekt. Had je bv. een ticket met een overstap van een paar uur en was door een vluchtwijziging dat in 24u veranderd, dan had Swiss verplichtingen gehad.
En wetende dat elk restaurant op en om het vliegveld gesloten is, zou ik wel voorbereidingen treffen, mochten ze er toch geen gehoor aan geven.
In het bijzonder vroeg ik me af of na die omboeking je wordt overgezet op dezelfde boekingsklasse, of naar de laagst beschikbare klasse voor de nieuwe vlucht? En of je eventueel twee keer zou kunnen omboeken (Bijv. eerst naar half Mei, maar als het toch nog niet veilig voelt, nogmaals omboeken tot naar de zomer?
En ook wel interessant.. heeft iemand dit al geprobeerd met een nieuwe boeking die nu gemaakt wordt? Als ik nu zou boeken voor half Mei is er best een kans dat ik toch nog een keer wil omboeken als het tzt nog niet verantwoord is om te vliegen.
Van de website van de KLM:Xandrios schreef op zondag 22 maart 2020 @ 13:05:
In het bijzonder vroeg ik me af of na die omboeking je wordt overgezet op dezelfde boekingsklasse, of naar de laagst beschikbare klasse voor de nieuwe vlucht?
- Until and including 30 November 2020, you can change your travel dates if the same travel class as mentioned on your original ticket is available.
- [
- From 1 December 2020 onwards, you can change your travel dates if the same fare type as mentioned in your original ticket is available. If you change to a higher fare type, you may need to pay the fare difference.
Dank, zullen inderdaad proberen eten mee te nemen.Fly-guy schreef op zondag 22 maart 2020 @ 09:25:
In principe blijft een luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk voor de zorg van hun passagiers (in dit geval). Ook bij overmacht met dit virus.
En wetende dat elk restaurant op en om het vliegveld gesloten is, zou ik wel voorbereidingen treffen, mochten ze er toch geen gehoor aan geven.
Heb jij enig zicht op de vluchten van KLM? We zijn nu omgeboekt op KL1954 voor dinsdagochtend, maar die is de afgelopen 4 dagen steeds geannuleerd als ik het goed zie (Slecht internet en gebrekkige info in Cuba) Voor aankomende maandag ook al, dus als die dinsdag ook niet gaat dan kan ik Swiss alvast maar weer gaan bellen...
Thanks, dat is de policy waar ik naar refereerde. Waar het mij specifiek om gaat is gebruikerservaringen bij het wijzigen van de datum.
Als ik nu een ticket heb of boek voor April in class G, en wijzig deze naar een vlucht in Mei die enkel beschikbaarheid heeft vanaf class M. Wordt mijn ticket dan omgeboekt naar M, of maken ze G beschikbaar op die vlucht?
En mocht ik dan in Mei alsnog niet willen/kunnen vliegen, staat de website het dan toe dat ik de vlucht nogmaals verplaats naar een latere datum?
Precies. Zou jammer zijn dat je nu een datum kiest die uiteindelijk niet bruikbaar is...maar dat KLM vanaf dat moment aangeeft 'jammer dan, je hebt je ene gratis wijziging al gehad'. Vorige versies van het omboekbeleid hebben het namelijk specifiek over de mogelijkheid om eenmalig te wijzigen.D-e-n schreef op zondag 22 maart 2020 @ 13:49:
Vraag is natuurlijk welke datum je gaat kiezen bij het omboeken. Wij hebben een vlucht staan naar NY in augustus en ook wij maken ons al zorgen wat dat betreft. Nu kunnen wij nog niet kosteloos wijzigen volgens mij maar stel je kiest dan voor oktober, is het dan wel safe?
[ Voor 34% gewijzigd door Xandrios op 22-03-2020 14:21 ]
Moet je helaas vertellen dat ik geen flauw benul heb, en ik denk, KLM ook niet echt met volle zekerheid.Knopsje schreef op zondag 22 maart 2020 @ 14:14:
[...]
Heb jij enig zicht op de vluchten van KLM? We zijn nu omgeboekt op KL1954 voor dinsdagochtend, maar die is de afgelopen 4 dagen steeds geannuleerd als ik het goed zie (Slecht internet en gebrekkige info in Cuba) Voor aankomende maandag ook al, dus als die dinsdag ook niet gaat dan kan ik Swiss alvast maar weer gaan bellen...
De kl1954 vliegt inderdaad al een paar dagen niet meer, maar er zijn/waren tot nu toen nog wel andere vluchten.
Persoonlijk zou ik eerst uit Cuba zien te vertellen 6 en dat laatste stukje in Zwitserland oplossen.
Succes iig..
Vanuit Zürich hoef je niet per sé te vliegen, als Swiss een huurauto of treinkaartjes vergoedt hoef je ook geen dag (of nog langer) te wachten.Fly-guy schreef op zondag 22 maart 2020 @ 14:51:
[...]
Persoonlijk zou ik eerst uit Cuba zien te vertellen 6 en dat laatste stukje in Zwitserland oplossen.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Heb een vlucht naar PRG omgeboekt laatst toen de omboekpolicy al zo was als vandaag (geloof ik). Weet niet in welke boekingsklasse ik zat maar in de tool is het niet anders dan hoe het altijd is; je kunt per vlucht zien hoeveel je moet bijbetalen dus en de meeste vluchten waren 2 euro bijbetalen ivm hogere tax, verder geen extra kosten. Volgens mij is de hoofdregel dan ook gewoon dat er geen change fee is, voor de rest is het hetzelfde als het altijd was.Xandrios schreef op zondag 22 maart 2020 @ 14:19:
[...]
Thanks, dat is de policy waar ik naar refereerde. Waar het mij specifiek om gaat is gebruikerservaringen bij het wijzigen van de datum.
Verder los van de klasse weet je natuurlijk ook niet precies wat ze doen met beschikbaarheid van die klasse qua aantallen stoelen en datums. Maar goed, in het ergste geval kun je je geld terug krijgen in de vorm van een voucher dus ik zou tenzij het echt een groot bedrag is ws gewoon boeken, behalve dat ik even nergens heb om heen te gaan nu
Dat lijkt me niet echt een optie, Duitsland heeft de grens met Zwitserland gesloten. Ook Frankrijk heeft dat gedaan (en heeft zelf een lockdown).Freee!! schreef op zondag 22 maart 2020 @ 14:54:
[...]
Vanuit Zürich hoef je niet per sé te vliegen, als Swiss een huurauto of treinkaartjes vergoedt hoef je ook geen dag (of nog langer) te wachten.
[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 22-03-2020 15:00 ]
Virussen? Scan ze hier!
Voor een volgende keer, daar ik gok dat deze post nu niet meer relevant is
Edit: never mind, de directe KLM-vluchten lijken wel te vliegen maar zijn voor de komende week totaal niet te boeken (vol of geblokkeerd ivm repatriëring?)
[ Voor 19% gewijzigd door Sorcerer8472 op 22-03-2020 15:08 ]
Oeps, die had ik even gemist.wildhagen schreef op zondag 22 maart 2020 @ 14:59:
[...]
Dat lijkt me niet echt een optie, Duitsland heeft de grens met Zwitserland gesloten.
Frankrijk (en zeker het noord oosten) zou ik toch wel vermijden.Ook Frankrijk heeft dat gedaan (en heeft zelf een lockdown).

Bij de boeking zelf staat ook alleen dit:Helaas kunt u deze reisdata niet selecteren vanwege de wijzigingsvoorwaarden van uw ticket. U kunt deze regels terugvinden in uw bevestigingsmail. Indien u uw vlucht wilt veranderen in verband met een vluchtverstoring, gelden mogelijk speciale regels. Zie hiervoor KLM.com > Actuele informatie > Vluchtverstoringen. Selecteer andere reisdata of neem
Dus dat wordt een voucher aanvragen denk ik.Because of circumstances related to your trip, you may request a refund in the form of a travel voucher that’s valid for 1 year. You’ll find all the details on how to do so on our latest flight information page.
Ik zie nu ook dat alle nieuwe enkele-reis tickets naar Bonaire echyt peperduur zijn geworden, vanaf 676 euro enkele reis. Tja, dan is een voucher ook niet meer bruikbaar

[ Voor 9% gewijzigd door psy op 22-03-2020 15:24 ]
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
nu staat er dit op hun website,
Bei einigen Hotels können Sie Ihre Buchung online in Ihrem Reiseplan ändern. Wenn Sie in Ihrem Reiseplan auf "Buchung ändern" klicken und auf unsere Kundenservice Seite weitergeleitet werden, sind Online-Änderungen leider nicht möglich. Stornieren Sie dann bitte Ihre Buchung und nehmen Sie eine neue Buchung vor, die Ihren Änderungen entspricht.
In einigen Fällen kann das Hotel eine Gebühr für die späte Stornierung berechnen. Falls dies der Fall sein sollte, rufen Sie uns bitte vor dem Stornieren an und wir helfen Ihnen gerne weiter.
de optie buchung andern werkt niet,maar hoe werkt het volgende?
Stornieren Sie dann bitte Ihre Buchung und nehmen Sie eine neue Buchung vor, die Ihren Änderungen entspricht.
Dat stond er bij mij eerst ook bij KLM, maar plotseling kon ik de datum wel wijzigen. Ik zou even een paar weken afwachten. Bij mij kon de nieuwe datum niet te ver in de toekomst liggen (maar misschien is dat nu anders).psy schreef op zondag 22 maart 2020 @ 15:06:
Ik heb net eens geprobeerd om mijn tickets naar Bonaire op 20 april te wijzigen naar een latere datum, volgens de algemene mededeling van de KLM zou dit gewoon moeten gaan, maar dat klopt toch niet hoor![]()
[...]
Contact opnemen met het hotel. Als het hotel annuleringskosten in rekening wil brengen, neem dan eerst contact op met ebookers.de.beekjo schreef op zondag 22 maart 2020 @ 15:41:
Stornieren Sie dann bitte Ihre Buchung und nehmen Sie eine neue Buchung vor, die Ihren Änderungen entspricht.
[ Voor 27% gewijzigd door GlowMouse op 22-03-2020 15:49 ]
Klikkerdeklik.beekjo schreef op zondag 22 maart 2020 @ 15:41:
ik wil een reis annuleren op ebookers.de
nu staat er dit op hun website,
Bei einigen Hotels können Sie Ihre Buchung online in Ihrem Reiseplan ändern. Wenn Sie in Ihrem Reiseplan auf "Buchung ändern" klicken und auf unsere Kundenservice Seite weitergeleitet werden, sind Online-Änderungen leider nicht möglich. Stornieren Sie dann bitte Ihre Buchung und nehmen Sie eine neue Buchung vor, die Ihren Änderungen entspricht.
In einigen Fällen kann das Hotel eine Gebühr für die späte Stornierung berechnen. Falls dies der Fall sein sollte, rufen Sie uns bitte vor dem Stornieren an und wir helfen Ihnen gerne weiter.
Met alle respect, dit had je zelf ook in 2 tellen kunnen doen natuurlijk. (Sterker nog, met Chrome nog sneller: selecteer de Duitse text, rechtsklik, "Google Translate")
[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 22-03-2020 15:55 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
in het reiseplan staat wel ditGlowMouse schreef op zondag 22 maart 2020 @ 15:46:
[...]
Dat stond er bij mij eerst ook bij KLM, maar plotseling kon ik de datum wel wijzigen. Ik zou even een paar weken afwachten. Bij mij kon de nieuwe datum niet te ver in de toekomst liggen (maar misschien is dat nu anders).
[...]
Contact opnemen met het hotel. Als het hotel annuleringskosten in rekening wil brengen, neem dan eerst contact op met ebookers.de.
Stornierungen und Änderungen
Wir verstehen, dass sich Ihre Pläne gelegentlich ändern können. und erheben keine Umbuchungs- oder Stornogebühr. Erhebt die Unterkunft gemäß ihren eigenen Richtlinien eine Gebühr, wird diese an Sie weitergeleitet. Best Western Plus Tigullio Royal Hotel berechnet die folgenden Umbuchungs- und Stornogebühren.
Bei Änderungen oder Stornierungen fallen Gebühren von 100% des gezahlten Buchungspreises an.
Keine Rückerstattung bei späterer Anreise oder früherer Abreise.
En als je mazzel hebt, wordt de terugreis door de luchtvaartmaatschappij gecanceld.Sorcerer8472 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 20:11:
@psy , enkele reis is altijd heel duur. Probeer eens een retourtje op dezelfde datum (en terugreis gewoon niet nemen)
Emirates stopt met passagiersvluchten
Ze rekenen de heen en terugreis tegenwoordig apart. En dat is wel schrikken. Eerst kreeg je direct de totaalprijs te zien maar nu niet meer.Sorcerer8472 schreef op zondag 22 maart 2020 @ 20:11:
@psy , enkele reis is altijd heel duur. Probeer eens een retourtje op dezelfde datum (en terugreis gewoon niet nemen)
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Bedankt! Zitten nu bij de gate, komen dus iig in Zürich en zien daar verder inderdaad. Vliegveld 1 grote chaos, ze leken mensen met bepaalde paspoorten die niet konden aantonen een connectie te hebben in Zürich zonder pardon te weigeren, zelf met ticket. Naast ons bij Bagage Dropoff meerdere reizigers geweigerd zien worden, surrealistisch allemaal.Fly-guy schreef op zondag 22 maart 2020 @ 14:51:
[...]
Moet je helaas vertellen dat ik geen flauw benul heb, en ik denk, KLM ook niet echt met volle zekerheid.
De kl1954 vliegt inderdaad al een paar dagen niet meer, maar er zijn/waren tot nu toen nog wel andere vluchten.
Succes iig..
Bedankt voor alle adviezen, tot over 9 uur allemaal
Nog even een update hoe dit verder is verlopen. ook voor de mensen die nog boekingen hebben uitstaan:Cheesy schreef op maandag 16 maart 2020 @ 08:09:
[...]
Ik zou over 2 weken ook naar Spanje gaan (Mallorca), heb een vergelijkbaar bedrag uitstaan bij Ryanair, Expedia en Sunnycars.
[...]
Sunnycars: annulering via mail gestuurd en binnen 3 kwartier annuleringsbevestiging. Dag later stond het bedrag weer op m'n creditcard.
Ryanar: stuurde zaterdagnacht een mailtje dat m'n vluchten geannuleerd zijn. In het mailtje zat ook een link naar een vooringevuld refund-formulier. Het verder invullen en verzenden ging vlekkeloos. Nog wel in afwachting van goedkeuring, dat zal wel een paar weken duren...
Expedia: stuurde vannacht een mailtje met een button om het hotel te annuleren. Direct bevestiging per mail, bedrag uiteraard nog niet retour. Ik ben ik wel blij mee, want eigenlijk zou ik vandaag moeten bellen naar hun servicenummer. Het lukte het hotel niet om te annuleren (waar ze wel mee akkoord gingen). Expedia heeft het dus voor mekaar gekregen om het te automatiseren.
Ik ben dus een tevreden mens gezien ik alle uitstaande kosten retour krijg. Balen voor de mensen die vorige week Ryanair en Expedia niet te pakken kregen en waar het niet gelukt is om te annuleren of waar hun vlucht gewoon van vertrokken is.
"Flight KL1167 is expected to be full. As space is limited in the cabin, we encourage you to check in your hand baggage free of charge."
Ik geloof er niks van
Valt onder dezelfde categorie als dezeZr40 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 08:59:
Ondertussen krijg ik gewoon push notifications voor de vlucht waar ik 10 dagen geleden restitutie voor heb aangevraagd.
"Flight KL1167 is expected to be full. As space is limited in the cabin, we encourage you to check in your hand baggage free of charge."
Ik geloof er niks van
https://topgear.nl/autoni...irus-autoverhuurwebsites/
Niemand geloofde die onzin voor de crisis toch ook al niet mag ik hopenCheesy schreef op maandag 23 maart 2020 @ 09:32:
[...]
Valt onder dezelfde categorie als deze![]()
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Bij een enkele reis betaal je niet de lage prijs die je daar ziet helaas. Hoewel dat per bestemming wel verschilt geloof ik. Enkele reizen in Europa lijken nu goedkoper te zijn geworden, maar naar de VS was een enkeltje laatst nog steeds duurder(!) dan een retourtje. Ook retourtjes met heen- en terugdatum kort op elkaar zijn vrij duur, omdat dat vaak zakelijke reizen zijn en men daar lekker op wil verdienen.psy schreef op maandag 23 maart 2020 @ 00:03:
[...]
Ze rekenen de heen en terugreis tegenwoordig apart. En dat is wel schrikken. Eerst kreeg je direct de totaalprijs te zien maar nu niet meer.
2 opvallende dingen:Je kunt een voucher aanvragen via de volgende link: https://www.klm.com/trave...e/flight_update/index.htm . Als je op ‘request a refund in the form of a travel voucher’ klikt, wordt er een nieuw scherm geopend met ‘Travel Voucher’. Hier kun je de details voor een voucheraanvraag invullen. Je verzoek wordt dan doorgestuurd naar de relevante afdeling. Je ontvangt per email een voucher. Dit proces kan enige tijd in beslag nemen. We streven ernaar dit zo snel mogelijk te doen en waarderen je geduld en begrip. Als uitzondering heeft KLM besloten dat deze vouchers ingewisseld kunnen worden voor restitutie, mochten deze na 12 maanden nog niet zijn gebruikt.
De extra opties, zoals stoelreserveringen of bagage, worden niet meegenomen bij deze voucher. Deze kun je gebruiken binnen één jaar na oorspronkelijke uitgifte. Houd er rekening mee dat de voucher voor de extra opties binnen 120 dagen aan een nieuwe reservering gekoppeld moeten zijn. Het EMD/vouchernummer vind je terug in de e-mail die je ontvangen hebt nadat je de extra optie(s) gekocht hebt.
- extra's worden niet meegenomen bij een voucher, daar krijg je extra/losse vouchers voor die max 120 dagen te gebruiken zijn?
- als je na 12 maanden de vouchers nog niet hebt gebruikt, kun je het geld alsnog terugkrijgen
[ Voor 3% gewijzigd door Sorcerer8472 op 23-03-2020 11:18 ]
- oei dat gaat pijn doen met die extra-voucher'sSorcerer8472 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 11:12:
Bericht van KLM over mijn voucher-aanvraag:
[...]
2 opvallende dingen:
- extra's worden niet meegenomen bij een voucher, daar krijg je extra/losse vouchers voor die max 120 dagen te gebruiken zijn?
- als je na 12 maanden de vouchers nog niet hebt gebruikt, kun je het geld alsnog terugkrijgen

- wel goed nieuws als na 12 mnd geannuleerd kon worden, maar even afwachten want dat is nog heeeeel ver weg
Zelf heb ik geen extra's gekocht behalve CO2-compensatie. Overigens vrees ik dat de organisaties die daar iets mee doen nu ook fors minder omzet maken wat slecht kan zijn voor locale communities daar
Sinds gisteren kan je de refund ook online regelen. Het ging best makkelijk. Nu maar eens wachten op het geld (er stond dat het tot 45 dagen kan duren vanwege de drukte).sylvesterrr schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 08:02:
[...]
"Refunds will be issued for unused tickets.", aldus https://www.turkishairlin...nts/coronavirus-outbreak/
Ze zullen het inderdaad aardig druk hebben. Ik heb er niet echt haast bij, dus ik bel volgende week wel ofzo.
Ik kreeg vorige week een mailtje van Europcar dat ze juist door deze situatie een (onverwachte) extra grote vraag naar busjes als ook auto's krijgen omdat momenteel meer mensen liever een auto huren dan gebruik maken van het openbaar vervoer of die opdracht krijgen vanuit hun werk. Hier zal ongetwijfeld ook wel marketing in meespelen en denk dat het in Nederland nog wel mee valt (hoewel een busje wel handig kan zijn met klussen). Maar ik denk dat ik in Spanje of Italie momenteel ook wel sneller een auto zou huren ipv de trein/bus zou nemen als het even kan/moet.Cheesy schreef op maandag 23 maart 2020 @ 09:32:
[...]
Valt onder dezelfde categorie als deze![]()
Ik woon in de rook van Heathrow en het valt me op dat ik nog best veel vliegtuigen zie.. normaal is de hoeveelheid erg afhankelijk van de windrichting dus het fluctueert altijd. Maar ik had veel minder verwacht..
Terwijl mrsT juist vond dat er minder dan normaal is..
Dus ik denk dat de waarheid in het midden ligt.. minder dan normaal maar nog steeds best wat vluchten..
En dan heb je natuurlijk de 2e vraag: hoe vol zijn die vluchten?
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
https://www.flightradar24.com/data/statisticsToolkiT schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:32:
Hoeveel vluchten zijn er heden ten dagen eigenlijk nog.
Van rond de 175.000 getrackte vluchten per dag (pax+cargo, commercial en private) gaat het nu hard naar 100.000.
Signatures zijn voor boomers.
Moet je FR24 op Twitter volgen: https://twitter.com/flightradar24ToolkiT schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:32:
Hoeveel vluchten zijn er heden ten dagen eigenlijk nog.
Ik woon in de rook van Heathrow en het valt me op dat ik nog best veel vliegtuigen zie.. normaal is de hoeveelheid erg afhankelijk van de windrichting dus het fluctueert altijd. Maar ik had veel minder verwacht..
Terwijl mrsT juist vond dat er minder dan normaal is..
Dus ik denk dat de waarheid in het midden ligt.. minder dan normaal maar nog steeds best wat vluchten..
En dan heb je natuurlijk de 2e vraag: hoe vol zijn die vluchten?
Of hun Flight tracking statistics: https://www.flightradar24.com/data/statistics
Mijn eigen ads-b installatie toont ook een gestaag dalende lijn.
En gezien de gedaalde ticketvraag, reisverboden etc. vliegen de meeste toestellen meer zeer lage loadfactors.
Hoe heb je dit gedaan? Ik heb vrijdag dat formulier gebruikt, maar heb er nog niet eens een ontvangstbevestiging van gekregen (vlucht is vrijdag).Bigfoot schreef op zondag 22 maart 2020 @ 13:20:
Ik heb de vlucht van KLM laten cancellen, en ze sturen mij zo'n voucher met credit voor 12 maanden geldig.
Wilde anders het opnieuw gaan proberen via Turkish, maar dan proberen om een datumwijziging te krijgen ipv een refund, dat moet misschien makkelijker gaan via de luchtvaartmaatschappij zelf.
Dat is erg netjes van KLM en ook slim.Sorcerer8472 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 11:12:
Bericht van KLM over mijn voucher-aanvraag:
[...]
2 opvallende dingen:
Op deze manier zorgen ze ervoor dat ze op dit moment geen enorme uitstroom van cash hebben zonder de klanten zwaar te benadelen. Ze hopen dat over 12 maanden de situatie dermate verbeterd is dat ze dan een positieve cashflow hebben
Opvallend dat de echte afname pas de laatste dagen is. Ik had eigenlijk al een veel scherpere afname de weken ervoor verwachtMaasluip schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:44:
[...]
https://www.flightradar24.com/data/statistics
Van rond de 175.000 getrackte vluchten per dag (pax+cargo, commercial en private) gaat het nu hard naar 100.000.
[ Voor 23% gewijzigd door R.van.M op 23-03-2020 14:22 ]
Het NL nummer is 's ochtends (7-8) meestal wel te bereiken, je wordt altijd doorgeschakeld naar een callcenter mits er capaciteit is. In het geval van een niet directe boeking bij Turkish Airlines is dat het eerste aanspreekpunt, hoe graag ze je ook afpoeieren.El Jefe schreef op maandag 23 maart 2020 @ 14:13:
Iemand ervaring met het annuleren en het aanvragen van een refund voor Turkish Airlines? Mijn vriendin zou daar komend weekend mee vliegen, wat nu natuurlijk niet door gaat. Ticket is geissued door Gotogate - dat is ook waar Turkish zelf naar verwijst: wij zouden een refund via hen moeten aanvragen, maar zij nemen echter al een week lang de telefoon niet op en reageren niet op mails.
Wilde anders het opnieuw gaan proberen via Turkish, maar dan proberen om een datumwijziging te krijgen ipv een refund, dat moet misschien makkelijker gaan via de luchtvaartmaatschappij zelf.
Ik werd via het callcenter verzocht het Amsterdam office te mailen en dan lekker af te wachten (online cancellen/reschedulen werkte niet vanwege een bug oid).
Wellicht dat je het via de website kan regelen (manage my booking).El Jefe schreef op maandag 23 maart 2020 @ 14:13:
Iemand ervaring met het annuleren en het aanvragen van een refund voor Turkish Airlines? Mijn vriendin zou daar komend weekend mee vliegen, wat nu natuurlijk niet door gaat. Ticket is geissued door Gotogate - dat is ook waar Turkish zelf naar verwijst: wij zouden een refund via hen moeten aanvragen, maar zij nemen echter al een week lang de telefoon niet op en reageren niet op mails.
sylvesterrr schreef op maandag 23 maart 2020 @ 11:58:
[...]
Sinds gisteren kan je de refund ook online regelen. Het ging best makkelijk. Nu maar eens wachten op het geld (er stond dat het tot 45 dagen kan duren vanwege de drukte).
was via reisburo (werk), maar ik heb het voucher nog niet ontvangenBrent schreef op maandag 23 maart 2020 @ 14:08:
[...]
Hoe heb je dit gedaan? Ik heb vrijdag dat formulier gebruikt, maar heb er nog niet eens een ontvangstbevestiging van gekregen (vlucht is vrijdag).
Ben nu wel benieuwd of en hoe je thuis bent gekomen....Knopsje schreef op maandag 23 maart 2020 @ 00:42:
[...]
Bedankt! Zitten nu bij de gate, komen dus iig in Zürich en zien daar verder inderdaad. Vliegveld 1 grote chaos, ze leken mensen met bepaalde paspoorten die niet konden aantonen een connectie te hebben in Zürich zonder pardon te weigeren, zelf met ticket. Naast ons bij Bagage Dropoff meerdere reizigers geweigerd zien worden, surrealistisch allemaal.
Bedankt voor alle adviezen, tot over 9 uur allemaal
Zitten nog op Zürich! Terugvlucht vanuit Varadero was prima, na een vreselijk chaotische boarding. Ga het hele verhaal nog wel een keer hier neerzetten, maar kwam neer op 1,5 uur vertraging inclusief 2x stroomuitval van de complete terminal.Fly-guy schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 07:05:
[...]
Ben nu wel benieuwd of en hoe je thuis bent gekomen....
Op Zürich de laatste kamer in het Transit hotel weten te bemachtigen (via de mail al een reservering geplaatst paar dagen geleden) en wachten nu op KL1954. KL1953 is op dit moment onderweg, dus volgens mij gaat het helemaal goed komen! Al geloof ik het nog steeds pas echt als we van de grond komen straks
Was even die 24 uur vergeten, gaat vast goed komen dat laatste stukje.Knopsje schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 07:39:
[...]
Zitten nog op Zürich! Terugvlucht vanuit Varadero was prima, na een vreselijk chaotische boarding. Ga het hele verhaal nog wel een keer hier neerzetten, maar kwam neer op 1,5 uur vertraging inclusief 2x stroomuitval van de complete terminal.
Op Zürich de laatste kamer in het Transit hotel weten te bemachtigen (via de mail al een reservering geplaatst paar dagen geleden) en wachten nu op KL1954. KL1953 is op dit moment onderweg, dus volgens mij gaat het helemaal goed komen! Al geloof ik het nog steeds pas echt als we van de grond komen straks
Wel thuis alvast
Krijg ik ook nog gewoon. Ook voor vluchten die al lang niet meer in het schema zitten krijg ik ze nogZr40 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 08:59:
Ondertussen krijg ik gewoon push notifications voor de vlucht waar ik 10 dagen geleden restitutie voor heb aangevraagd.
Ik geloof er niks van
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Ik had allang de trein naar huis genomenKnopsje schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 07:39:
[...]
Zitten nog op Zürich! Terugvlucht vanuit Varadero was prima, na een vreselijk chaotische boarding. Ga het hele verhaal nog wel een keer hier neerzetten, maar kwam neer op 1,5 uur vertraging inclusief 2x stroomuitval van de complete terminal.

Signatures zijn voor boomers.
Volgens mij staat hij inmiddels op Schiphol
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Dat had volgens mij ook niet gekund. Volgens de baliemedewerker op het vliegveld mochten we de stad niet in (daarom boden ze ons ook geen hotel aan in de stad). Beetje gek wel, want met de boardingpass voor de vlucht naar AMS konden we wel steeds heen en weer tussen Schengen (transit balies en enige eettentjes die open waren) / non-schengen (Transit Hotel). Technisch gezien hadden we denk ik dus gewoon naar buiten kunnen lopen maar aangezien de grenzen met Duitsland ook dicht zijn denk ik dat een trein ook niet gereden had, laat staan dat het sneller was geweest...
Inmiddels in Amsterdam, 1/5 koffers helaas niet meegekomen maar vooral heel blij gewoon weer in Nederland te zijn! Nu op weg naar huis
Voor Flying Blue Platinum is de termijn 4-6 weken. Ga dus maar rustig van 6-10 weken uit als je geen FB Plat/Gold bent.Leetness schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 12:00:
Daar waar je nu en EMD-voucher krijgt, kon je begin deze maand kosteloos annuleren en complete restitutie van je ticketprijs krijgen.
Ik krijg ook van Transavia en Ryanair mails over vluchten die m'n collega's deze week zouden moeten nemen naar Thessaloniki. Over bagage, autohuur, etc.PWM schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:30:
[...]
Krijg ik ook nog gewoon. Ook voor vluchten die al lang niet meer in het schema zitten krijg ik ze nogBlijkbaar is er een algoritme die op basis van historie die dingen laat versturen.
Over mijn vluchten (Aegean geboekt via Lufthansa) krijg ik gelukkig geen mails meer. Ook direct LH van collega blijft netjes stil.
"...Daarom hebben we besloten om het volledige bedrag van je boeking terug te storten op de rekening waarmee de vlucht is betaald."
Op de website van Transavia staat nu echter dat ze alleen vouchers geven voor geanulleerde vluchten:
"Mijn vlucht is geannuleerd. Krijg ik mijn geld wel terug?
Nee je krijgt geen geld terug. Je ontvangt een voucher voor het hele bedrag van je boeking waarmee je op een later moment een nieuwe vlucht bij ons kunt boeken. Je krijgt uiterlijk eind april meer informatie over de specifieke voorwaarden van de voucher."
Ik heb het geld nog niet terug op mijn rekening, maar wil dat wel. Een voucher zit ik echt niet op te wachten. Zijn er anderen onder jullie die al iets meer gehoord hebben, of al geld teruggestort hebben gekregen?
FTFYKnopsje schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 07:39:
[...]
Al geloof ik het nog steeds pas echt als we van de grond komen op Schiphol uit het vliegtuig stappen straks
https://www.traveldailyne...ervices-through-abu-dhabi
Alleen voor passagiers met final destination Abu Dhabi wordt nog gevlogen. Geen transit meer via UAE. Emirates lijkt wel nog te vliegen, maar dat houdt morgen ook op.
Vanuit een verre bestemming thuiskomen wordt steeds ingewikkelder zo. Voor wie de boarding music van Etihad hierdoor voorlopig moet missen: YouTube: Etihad Airways Boarding Music | 13min
Een Airbus ipv een Boeing is in ieder geval al een verbetering.Daniel schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 14:43:
Qatar vliegt nog wel goeddeels normaal, ook al is de frequentie soms teruggebracht en wordt op Amsterdam nu gevlogen met een kleinere A350-900 in plaats van met een 777-300ER.
Geert
Wat staat er bij manage mijn boeking? Het kan dat hij vol zit.Geert de Graaf schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 16:25:
Ik heb 12 april een vlucht naar Dublin vluchtnummer: KL937 hij is niet te boeken via klm.nl zou hij nog doorgaan?
Ik schat zo in, dat het totale aantal stoelen op die vlucht ongeveer nul is.menzo schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 16:36:
[...]
Wat staat er bij manage mijn boeking? Het kan dat hij vol zit.
Hier staat dat hij doorgaat: https://www.klm.com/fligh...=KL;fn=0937;fd=2020-04-12Geert de Graaf schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 16:25:
Ik heb 12 april een vlucht naar Dublin vluchtnummer: KL937 hij is niet te boeken via klm.nl zou hij nog doorgaan?
Maar.... Die datum moest ik er zelf achter hacken. De datumkiezer gaat t/m 6 april, en die zijn allemaal gecancelled. Dus hoe betrouwbaar deze info is....
Dat valt nog niet te zeggen. Dat je hem niet meer kunt boeken, zegt op zichzelf nog niets. De KL937 van aanstaande donderdag staat bijvoorbeeld nog op de planning om door te gaan, maar is via de website ook niet meer te boeken.Geert de Graaf schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 16:25:
Euh, nee, die staat als cancelled?GlowMouse schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 16:38:
[...]
Dat valt nog niet te zeggen. Dat je hem niet meer kunt boeken, zegt op zichzelf nog niets. De KL937 van aanstaande donderdag staat bijvoorbeeld nog op de planning om door te gaan, maar is via de website ook niet meer te boeken.
Ik kan je bevestigen dat Emirates vanochtend op Dubai duidelijk maakte dat ik de laatste vlucht naar Schiphol had.Sorcerer8472 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 12:51:
Emirates lijkt wel nog te vliegen, maar dat houdt morgen ook op.
Vanuit een verre bestemming thuiskomen wordt steeds ingewikkelder zo. Voor wie de boarding music van Etihad hierdoor voorlopig moet missen: YouTube: Etihad Airways Boarding Music | 13min
Overigens is social distancing op Schiphol echt non existent
Net thuis.
Vlucht is gisteren geannuleerd, vlieg nu vrijdag terug in plaats van zondag. Is schijnbaar de laatste vlucht van de 747 waarmee we gaan, ben ben benieuwd of de crew daar nog wat mee gaat doen... Ik verwacht een vrij leeg vliegtuig. De stranden zijn hier echt uitgestorven, terwijl dat nog ongeveer het enige is wat "open" is hier op Curaçao.weebl schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 18:17:
Ik zit momenteel met de hele familie op Curaçao. Zijn er nu een week en vliegen in principe op 29-3 weer terug met de KL0789. Gisteren werd bekend dat er geen vluchten meer uit Nederland toegelaten worden, verder geen enkele informatie. Ben heel benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen de komende weken. Houd er stiekem een beetje rekening mee dat we hier langer moeten blijven...
[ Voor 3% gewijzigd door weebl op 24-03-2020 17:29 ]
Breek me de bek niet open. Hoorde het gisteren, omdat mijn moeder (een maand mijn zus geholpen met verhuizen) morgenavond vanuit Melbourne terug zou vliegen met Etihad. Dat gaat dus mooi niet door, en het lukte ook niet meer om met de vlucht van vandaag mee te gaan.Sorcerer8472 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 12:51:
Voor wie nog dacht met Etihad naar Nederland te kunnen vliegen:
https://www.traveldailyne...ervices-through-abu-dhabi
Alleen voor passagiers met final destination Abu Dhabi wordt nog gevlogen. Geen transit meer via UAE. Emirates lijkt wel nog te vliegen, maar dat houdt morgen ook op.
Nu dus aangemeld voor repatrouille/repatriëring: http://www.bijzonderebijstandbuitenland.nl/
En dus afwachten of er nog iets te regelen zal zijn, tussenstop moeten maken helpt natuurlijk niet mee. Gisteren ook wel gekeken op Skyscanner, maar wat er is kost goud geld, en dan maar de vraag of je niet in Bangkok ofzo vast komt te zitten.
Mijn broer zou ook nog kijken of hij iets kan regelen met stand-by tickets (werkt bij Lufthansa).
Dus we gaan ervoor duimen.
Mijn nichtjes zullen stiekem wel blij zijn dat oma nog wat langer blijft
Mocht dat niet lukken dan hoop ik dat de Nederlandse overheid het wel voor elkaar krijgt; dat kan je niet van de Belgische zeggen. Die blinkt uit in afwezigheid. En in 'neem contact op met uw luchtvaartmaatschappij of reisbureau'.
[ Voor 27% gewijzigd door Borromini op 24-03-2020 21:21 ]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Het gaat alleen om dat dezelfde reisklasse beschikbaar is, je kunt nu dus een goedkoop ticket boeken met vertrek tot 31 mei en hem dan gratis omboeken naar een duurdere datum voor 30 november, mits dezelfde reisklasse beschikbaar is. In welke farebucket je gestopt wordt weet ik niet maar het werkt wel.Xandrios schreef op zondag 22 maart 2020 @ 13:05:
Heeft iemand al gebruik gemaakt van het nieuwe KLM omboekbeleid? Daarmee doel ik op de regel waarbij, als je een vlucht hebt tot eind Mei, dat je gratis kunt omboeken (zonder change fee, en zonder fare difference) naar een vlucht later dit jaar (tot eind Nov).
In het bijzonder vroeg ik me af of na die omboeking je wordt overgezet op dezelfde boekingsklasse, of naar de laagst beschikbare klasse voor de nieuwe vlucht? En of je eventueel twee keer zou kunnen omboeken (Bijv. eerst naar half Mei, maar als het toch nog niet veilig voelt, nogmaals omboeken tot naar de zomer?
En ook wel interessant.. heeft iemand dit al geprobeerd met een nieuwe boeking die nu gemaakt wordt? Als ik nu zou boeken voor half Mei is er best een kans dat ik toch nog een keer wil omboeken als het tzt nog niet verantwoord is om te vliegen.
Je kan nog even kijken of Qatar wel vliegt. Een vriend van me vliegt als het goed is zaterdag 28 terug vanuit Melbourne via Doha.
Ik kreeg dezelfde mail, maar dan voor mijn vlucht op 10 april, ik wil ook graag mijn geld terug want we wilden nou juist nu gaan want mijn vriendin is zwanger en kunnen straks voor lange tijd niet vliegen.ZieglerNichols schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 12:26:
Ik heb op 13 maart een email van Transavia gehad over mijn geannulleerde vlucht van 3 april. In de email staat:
"...Daarom hebben we besloten om het volledige bedrag van je boeking terug te storten op de rekening waarmee de vlucht is betaald."
Op de website van Transavia staat nu echter dat ze alleen vouchers geven voor geanulleerde vluchten:
"Mijn vlucht is geannuleerd. Krijg ik mijn geld wel terug?
Nee je krijgt geen geld terug. Je ontvangt een voucher voor het hele bedrag van je boeking waarmee je op een later moment een nieuwe vlucht bij ons kunt boeken. Je krijgt uiterlijk eind april meer informatie over de specifieke voorwaarden van de voucher."
Ik heb het geld nog niet terug op mijn rekening, maar wil dat wel. Een voucher zit ik echt niet op te wachten. Zijn er anderen onder jullie die al iets meer gehoord hebben, of al geld teruggestort hebben gekregen?
Ook ben ik heel benieuwd of mijn vlucht 29 mei doorgaat naar Zuid-Afrika die op dit moment tot 16 april in lockdown is.
Heel toevallig kwam ik op deze site terecht: https://insideflyer.nl/ai...komen-dit-zijn-je-opties/
Heeft de airline zelf de vlucht geannuleerd, en valt de maatschappij onder de EC261/2004 regelgeving, dan is ze verplicht volgens Artikel 5.1.a en Artikel 8.1.a om op verzoek van de reiziger de ticketprijs terug te betalen, in geld. Heb je van een reis met meerdere vluchten al enkele vluchten gevlogen, dan wordt naar rato het bedrag van de resterende vluchten terugbetaald. Dit moet strikt genomen binnen 7 dagen maar gezien de belasting bij de klantenservice is dat nu niet realistisch. Verder heb je ook recht op omboeking ‘bij de eerste gelegenheid’ maar ook dat is nu niet altijd mogelijk. Tegelijkertijd heb je bij een annulering ook recht op verzorging; maaltijden, accommodatie en communicatie.
De Europese Commissie heeft onlangs verduidelijkt dat, tijdens de corona-crisis, de bepaling voor terugbetaling in geld nog steeds van kracht is. Airlines mogen ook een voucher aanbieden, maar de consument heeft het recht op een terugbetaling in geld. Alleen voor extra compensatie geldt dat er sprake is van overmacht, dus dat hoeft niet betaald te worden.
Bovenstaande geldt voor vluchten die onder EC261 vallen. Vlieg je bijvoorbeeld met American Airlines van de VS naar Europa, dan is dit niet van toepassing. Maar in de meeste Vervoersvoorwaarden (Contract of Carriage) staan voorwaarden voor terugbetaling bij een geannuleerde vlucht. Kijk dit dus na.

[ Voor 72% gewijzigd door Leetness op 25-03-2020 17:36 ]
Een simpel weerstation is al voldoende om te zien dat a) sinds zeven dagen de wind naar NO is gedraaid en b) de luchtvochtigheid enorm is gedaald en c) de luchtdruk fors is gestegen. Dat leidt automagisch tot blauwe luchten en weinig bewolking. Meten is weten!Jarwo schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 17:29:
Het valt me ineens op dat de zesde of zevende dag op rij is met een mooie blauwe hemel en heel toevallig dat dit plotsklaps vanuit het niets voorkomt nu bijna al het vliegverkeer is stil komen te liggen. Ik zou haast gaan geloven dat die bijna 100% kans op een dik pak, laaghangend grauwe bewolking wel iets met de luchtverontreiniging te maken zou kunnen hebben.
Merk ook op dat condensstrepen van vliegtuigen door dezelfde atmosferische omstandigheden vrijwel afwezig zijn. Er wordt overigens nog best wel rondgevlogen, zie flightradar24.com
[ Voor 11% gewijzigd door prijk op 25-03-2020 18:06 ]
Het probleem is dat de maatschappijen in nog (veel) grotere problemen komen als alle tickets nu worden terug betaald. De lonen van alle werknemers, huur, leasekosten, vliegtuigonderhoud, etc., gaat allemaal door. Voor zover ik begrepen heb zijn de maatschappijen nog in overleg met het ACM en de overheid om hier uit te komen, maar de kans dat je je geld terug krijgt lijkt vooralsnog erg klein.FabiandJ schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 13:12:
[...]
Ik kreeg dezelfde mail, maar dan voor mijn vlucht op 10 april, ik wil ook graag mijn geld terug want we wilden nou juist nu gaan want mijn vriendin is zwanger en kunnen straks voor lange tijd niet vliegen.
Ook ben ik heel benieuwd of mijn vlucht 29 mei doorgaat naar Zuid-Afrika die op dit moment tot 16 april in lockdown is.
Heel toevallig kwam ik op deze site terecht: https://insideflyer.nl/ai...komen-dit-zijn-je-opties/
[...]
Ik zou het ook erg vervelend vinden als ik in jullie schoenen stond, hier zit je echt niet op de wachten. Maar aan de andere kant is dit een crisis die ons allemaal aangaat en iedereen zal even door de zure appel heen moeten bijten.
Ik wil dan direct voor de voucher gaan al heb ik denk ik recht op geld.
Klik je op die optie, kom je op een soort web 0.1b pagina.
Waar Transavia (een dochter nb!), Easyjet, Ryanair gewoon in staat zijn om een duidelijke mail te sturen van wat er mogelijk is en wat zij doen blijkt KLM (en ook in mindere mate Delta) wat mij betreft echt achter.
Ik zal er morgen weer eens achteraan ma na zoveel weken had ik wel verwacht dat er iemand in staat was geweest om (1) een communicatie op te zetten en (2) het voucher beleid te automatiseren (in ieder geval de communicatie daarover).
Dat het uiteindelijk afwikkelen van alle dingen veel tijd kost snap ik, maar zet dan gewoon een beleid online en communiceer dat, scheelt je ook 30+% inzet van je support op de callcenters. Wat een faalzooi nog steeds.
@Sorcerer8472 apart - wij zijn zilver maar nada niets behalve de annuleringen. En daar staat dus die wen 0.1b site in genoemd. Heb jij een stukje tekst uit die email die jij blijkbaar wel hebt gehad?
[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 26-03-2020 09:34 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Mijn boekingen zijn nu trouwens uit de app van KLM verdwenen maar ik heb nog geen vouchers
@franssie , staan dingen in over hygiëneregels, maar ook:
Ik begrijp ook dat u bezorgd bent over de situatie op uw bestemming. Daarom kunt u nu tijdelijk zonder wijzigingskosten uw ticket wijzigen. En natuurlijk zullen we u altijd onmiddellijk op de hoogte brengen van nieuwe reisbeperkingen voor uw overstap- en eindbestemming. Als u de KLM-app gebruikt, houden we u 24/7 op de hoogte met pushberichten. Voor meer info kunt u altijd onze latest flight information pagina bezoeken.
[ Voor 51% gewijzigd door Sorcerer8472 op 26-03-2020 10:37 ]
geautomatiseerd is een groot woord. Je kan op een ouwe krakkemikkige site wat invullen en daarna hoor je niks meerSorcerer8472 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 09:23:
KLM heeft een mail gestuurd, iig naar haar frequent flyers, en het voucherbeleid is geautomatiseerd nu, zie mijn reactie een stukje hoger.
Mijn boekingen zijn nu trouwens uit de app van KLM verdwenen maar ik heb nog geen vouchers
@franssie , staan dingen in over hygiëneregels, maar ook:
[...]
ik wacht al bijna 2 weken op mijn vouchers
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Vluchten bij jou ook al weg van je boekingsoverzicht?Bockelaar schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 12:08:
[...]
geautomatiseerd is een groot woord. Je kan op een ouwe krakkemikkige site wat invullen en daarna hoor je niks meer
Wat complicerend kan zijn is dat één van mijn boekingen met bluebiz-punten is geboekt, benieuwd hoe dat gaat, maar zou normaal ook hetzelfde bedrag in euro's moeten zijn lijkt me.
Ik denk dat @Jarwo gewoon niet meer gewend is aan dit winterse weer met bijbehorende luchten.prijk schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 18:05:
[...]
Een simpel weerstation is al voldoende om te zien dat a) sinds zeven dagen de wind naar NO is gedraaid en b) de luchtvochtigheid enorm is gedaald en c) de luchtdruk fors is gestegen. Dat leidt automagisch tot blauwe luchten en weinig bewolking. Meten is weten!
Merk ook op dat condensstrepen van vliegtuigen door dezelfde atmosferische omstandigheden vrijwel afwezig zijn. Er wordt overigens nog best wel rondgevlogen, zie flightradar24.com
ja, ik kon ze ook niet omboeken omdat de boeking gewoon weg is.Sorcerer8472 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 12:51:
[...]
Vluchten bij jou ook al weg van je boekingsoverzicht?
Wat complicerend kan zijn is dat één van mijn boekingen met bluebiz-punten is geboekt, benieuwd hoe dat gaat, maar zou normaal ook hetzelfde bedrag in euro's moeten zijn lijkt me.
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Hier ook inmiddels 2 weken. Geboekt bij Air France, niet KLM, mocht dat iets uitmaken, dus ook daar vouchers aangevraagd.Bockelaar schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 12:08:
[...]
geautomatiseerd is een groot woord. Je kan op een ouwe krakkemikkige site wat invullen en daarna hoor je niks meer
Nee. Ik kan zelfs over 17 uur al inchecken voor de terugvlucht. Terwijl ik de eerste vlucht niet heb genomen en de tweede vlucht is geannuleerdSorcerer8472 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 12:51:
[...]
Vluchten bij jou ook al weg van je boekingsoverzicht?

Dit inderdaad. KLM is totaal onbereikbaar. Ik krijg nauwelijks communicatie (ze hebben me nog steeds niet verteld dat ik helemaal het VK niet in kom) en je kunt vrolijk formuliertjes invullen online, je krijgt niet eens een ontvangstbevestiging. Ik heb nog niet 1 mens aan de lijn/mail/Whatsapp gekregen, dus waar men het dan zo druk mee heeft, in elk geval niet met de klanten, zo lijkt. Als de automatisering goed zat, zou dat een hoop onderzekerheid wegnemen, maar nee, je moet zelf maar uitzoeken wat er aan de hand is.franssie schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 22:41:
Weer een paar KLM vluchten die zijn geannuleerd. Die kan je dan omboeken (met wat moeite die ik eerder al had ondernomen) dus die route kies ik niet meer.
Ik wil dan direct voor de voucher gaan al heb ik denk ik recht op geld.
Klik je op die optie, kom je op een soort web 0.1b pagina.
Waar Transavia (een dochter nb!), Easyjet, Ryanair gewoon in staat zijn om een duidelijke mail te sturen van wat er mogelijk is en wat zij doen blijkt KLM (en ook in mindere mate Delta) wat mij betreft echt achter.
Ik zal er morgen weer eens achteraan ma na zoveel weken had ik wel verwacht dat er iemand in staat was geweest om (1) een communicatie op te zetten en (2) het voucher beleid te automatiseren (in ieder geval de communicatie daarover).
Dat het uiteindelijk afwikkelen van alle dingen veel tijd kost snap ik, maar zet dan gewoon een beleid online en communiceer dat, scheelt je ook 30+% inzet van je support op de callcenters. Wat een faalzooi nog steeds.
Ik had me eerder al voorgenomen mijn KLM gebruik te verminderen, en dit sterkt me in dat voornemen. Beneden alle peil.
Ik denk dat dit niet te maken heeft met mijn restitutieverzoek, maar met het feit dat AF1640 al een paar dagen geschrapt is.
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:
Chrome Extensie
Wikipedia: List of airports by IATA code: A
Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.
Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.
Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2