Ik had de KLM Plat lijn gesproken voor een, niet gerelateerde, omboeking. Die gaf aan de hele dag niks anders te doen dan te annuleren.
Gaat heel hard nu. Zakelijk cancelled iedereen congressen, trainingen, meetings, bijeenkomsten.PWM schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 22:44:
Ik had de KLM Plat lijn gesproken voor een, niet gerelateerde, omboeking. Die gaf aan de hele dag niks anders te doen dan te annuleren.
LH Group houdt 50% van zijn vloot aan de grond. Zie ze net hun hele business class in Europa in de aanbieding doen voor sub 400 euro, waar KLM nog rustig 1200 vraagt op vergelijkbare routes.
Marges waren al dun in de luchtvaart, ben benieuwd wat voor effect dit gaat hebben.
American Express vraagbaak
Zag net dat SXSW ook al geannuleerd is. Dat zijn ook weer vele duizenden tickets die in rook opgaan.
Terwijl je toch het grootste deel van de wereld gewoon veilig kunt bezoeken.
Enige voordeel..,1 van mijn hotels op Bali kan ik nu een paar honderd euro goedkoper boeken omdat ze alles in het werk moeten stellen om de boel nog een beetje te vullen.
Enige voordeel..,1 van mijn hotels op Bali kan ik nu een paar honderd euro goedkoper boeken omdat ze alles in het werk moeten stellen om de boel nog een beetje te vullen.
[ Voor 32% gewijzigd door Daniel op 06-03-2020 23:10 ]
Eeuwig zonde dat KLM dat dus niet doet.. morgen naar JFK maar €400 bijdokken voor BC is me iets te gortig.Stinger_Ventura schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 22:54:
[...]
Gaat heel hard nu. Zakelijk cancelled iedereen congressen, trainingen, meetings, bijeenkomsten.
LH Group houdt 50% van zijn vloot aan de grond. Zie ze net hun hele business class in Europa in de aanbieding doen voor sub 400 euro, waar KLM nog rustig 1200 vraagt op vergelijkbare routes.
Marges waren al dun in de luchtvaart, ben benieuwd wat voor effect dit gaat hebben.
per aspera ad astra
Ik vlieg morgenmiddag naar KIX en kan ook voor ~€450 naar business. Ik twijfel er wel over, daar waar ik de rust goed kan gebruiken. Iemand enig idee of dit morgen op AMS bij baggage/gate goedkoper zal zijn?
Kan niemand zeggen.Leetness schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 23:33:
Ik vlieg morgenmiddag naar KIX en kan ook voor ~€450 naar business. Ik twijfel er wel over, daar waar ik de rust goed kan gebruiken. Iemand enig idee of dit morgen op AMS bij baggage/gate goedkoper zal zijn?
Als het je de prijs waard is, dan doen.
Zeker als je geen status hebt en de SkyPrio kan gebruiken bij de veiligheidscontroles/boarden en de lounge.
Als je nog nooit business hebt gevlogen, dan raadt in het je ten zeerste af. Je wil nooit meer economy vliegen
Ach, twee keer BC gevlogen (gratis upgrades wegens overboeking) en ik vlieg toch echt nog steeds economy.Stinger_Ventura schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 23:40:
[...]
Kan niemand zeggen.
Als het je de prijs waard is, dan doen.
Zeker als je geen status hebt en de SkyPrio kan gebruiken bij de veiligheidscontroles/boarden en de lounge.
Als je nog nooit business hebt gevlogen, dan raadt in het je ten zeerste af. Je wil nooit meer economy vliegen✈️
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Dat is het verschil tussen willen en kunnenFreee!! schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 23:51:
[...]
Ach, twee keer BC gevlogen (gratis upgrades wegens overboeking) en ik vlieg toch echt nog steeds economy.
Goed punt, maar ik kies de luchtvaartmaatschappijen wel met zorg (geen West-Europese voor lange afstanden bijvoorbeeld, niet genoeg beenruimte).Stinger_Ventura schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 23:54:
[...]
Dat is het verschil tussen willen en kunnen
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
€450 voor BC upgrade naar Japan? Ik zou het zeker doen 
Life's too short to be uncomfortable.
Life's too short to be uncomfortable.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Lufthansa neemt inmiddels drastische maatregelen en heeft 50% van de vluchten geannuleerd. Vind het wel redelijk opvallend dat Air France / KLM etc niet zulke drastische maatregelen nemen. Waarom alleen Lufthansa?
https://www.theguardian.c...rus-hammers-travel-sector
Ze zullen het baseren op hun eigen data qua boekingen en annuleringen. Bedenk ook dat Lufthansa best wel veel regionale routes met een relatief hoge frequentie doet, waarbij je makkelijker vluchten kunt combineren als de vraag terugloopt. Dan gaat het hard met het aantal vluchten.R.van.M schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 08:16:
Lufthansa neemt inmiddels drastische maatregelen en heeft 50% van de vluchten geannuleerd. Vind het wel redelijk opvallend dat Air France / KLM etc niet zulke drastische maatregelen nemen. Waarom alleen Lufthansa?
Ja.. ik zou ook naar SXSW gaan. Vliegtickets heb ik nog en annuleren hoeft niet van m'n werk voor die paar centen tax. Dus wellicht als privétour naar een uitgestorven austin. Zou alleen matig zijn als de terugvlucht ineens geannuleerd wordt.Daniel schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 23:09:
Zag net dat SXSW ook al geannuleerd is. Dat zijn ook weer vele duizenden tickets die in rook opgaan.
Mixed Reality dev
Dat of er gebeurt iets in je hotel je er een week bij mag plakken. Voor het virus ben ik niet zo bang, maar de terechte voorzorgsmaatregelen kunnen verstorend werken.Menesis schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 10:25:
[...]
<> Zou alleen matig zijn als de terugvlucht ineens geannuleerd wordt.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
In de nacht van maandag op zondag vlieg ik naar Israël, hoop dat ze dan nog niet hebben besloten om ook Nederlanders te weren 
Nederlands Dagblad (registratie muur)Israël sluit voor steeds meer internationale toeristen de grenzen. Sinds vrijdag worden Fransen, Duitsers, Zwitsers, Spanjaarden en Oostenrijkers de toegang geweigerd. Wie vanuit deze landen vliegt mag, eenmaal aangekomen, het Israëlische vliegveld niet verlaten en wordt teruggestuurd, schrijft het Israëlische ministerie van Gezondheid op zijn website. Veel luchtvaartmaatschappijen uit die landen besloten hierop hun vluchten naar Israël in ieder geval tot eind maart te annuleren
Wat voor data? Kan het niet vinden.Stinger_Ventura schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 21:56:
Kopenhagen naar Singapore met LOT voor 560 in Bizz
Maart tot July. Korte overstap op Warsaw en met de 787 Dreamliner. Was volgens mij geen minimum stay, want kom hem ergens in april krijgen met een direct turn arroyos.
Maar nu ben je al te laat, tarief is ergens rond middernacht weer offline gegaan. Dit is eerst boeken en dan pas vakantie vragen

Mijn Delta ticket werd 100% gerefund. Kostte wel een half uur aan de telefoon. Alleen Alaska Airlines schijnt niets terug te storten behalve als je na eind maart hebt geboektMenesis schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 10:25:
[...]
Ja.. ik zou ook naar SXSW gaan. Vliegtickets heb ik nog en annuleren hoeft niet van m'n werk voor die paar centen tax. Dus wellicht als privétour naar een uitgestorven austin. Zou alleen matig zijn als de terugvlucht ineens geannuleerd wordt.

Je kunt ook zonder kosten wijzigen naar een andere bestemming evt. bij KLM en Delta. Dus dat is evt nog een optie?
KLM BC blijft inderdaad duur, dat komt doordat lastminute BC altijd duur is omdat de meeste mensen die dat boeken veel geld hebben cq het zakelijk is. Moeten ze actief een andere pricing policy op loslaten dus. Upgrades uitgezonderd, snap nog steeds niet hoe dat werkt bij KLM maar lijkt wel volkomen random.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Ik vlieg woensdag naar Israel, hoop dat het nog kanContrez schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 11:36:
In de nacht van maandag op zondag vlieg ik naar Israël, hoop dat ze dan nog niet hebben besloten om ook Nederlanders te weren![]()
[...]
Nederlands Dagblad (registratie muur)

Anjunabeats
Ik geef je weinig kans, maar als het goed is maken ze het morgen bekend. De media helpen niet echt mee met hun 'live' updates. De ambassade gaf in hun mailcontact aan dat er niets aan de hand is w.b.t. Nederlanderswizai schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 15:07:
[...]
Ik vlieg woensdag naar Israel, hoop dat het nog kan

[ Voor 13% gewijzigd door Contrez op 07-03-2020 15:17 ]
edit: verkeerde topic.
[ Voor 96% gewijzigd door franssie op 07-03-2020 20:16 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Net AMS-DOH gevlogen. Schiphol redelijk normale drukte voor laagseizoen. Vrijwel volle vlucht. Qsuites zijn wel echt schitterende stoelen, maar langs het raam vooral als je alleen reist en niet gestoord wil worden. Je bent wel echt heel erg op jezelf. Geef deze wel de voorkeur boven Delta One suites, die zijn stevig claustrofobisch. Op de terugweg hebben we een quad in het midden, ben benieuwd hoe dat gaat.
DOH zelf ongebruikelijk rustig, business lounge was ronduit uitgestorven. Nu op DOH-DPS. Niet vol maar ook zeker niet leeg.
Edit: ok strike that de hele tweede business cabine (18 stoelen) is leeg. Soort private speeltuin voor mijn dochter, echt fantastisch. Economy is 75% vol.
Deze vlucht is de old style 2-2-2 business class. Geen mazzel dus, terwijl 2 van de 3 eerdere dagen wel met een QSuite 773 werden uitgevoerd
voor onze dochter is het zelfs beter, door de open layout heeft zij wat meer plek om rond te kruipen.
Service is vergelijkbaar, toiletten zijn we duidelijk minder (kleiner/meer basic). Moet zeggen dat ik voor een dagvlucht deze layout niet eens echt een nadeel vind. Het oogt gewoon veel ruimtelijker en als je toch niet gaat slapen heb je geen last van het feit dat je aan het raam geen direct aisle access hebt. Als je alleen reist wel weinig privacy natuurlijk.
DOH zelf ongebruikelijk rustig, business lounge was ronduit uitgestorven. Nu op DOH-DPS. Niet vol maar ook zeker niet leeg.
Edit: ok strike that de hele tweede business cabine (18 stoelen) is leeg. Soort private speeltuin voor mijn dochter, echt fantastisch. Economy is 75% vol.
Deze vlucht is de old style 2-2-2 business class. Geen mazzel dus, terwijl 2 van de 3 eerdere dagen wel met een QSuite 773 werden uitgevoerd
Service is vergelijkbaar, toiletten zijn we duidelijk minder (kleiner/meer basic). Moet zeggen dat ik voor een dagvlucht deze layout niet eens echt een nadeel vind. Het oogt gewoon veel ruimtelijker en als je toch niet gaat slapen heb je geen last van het feit dat je aan het raam geen direct aisle access hebt. Als je alleen reist wel weinig privacy natuurlijk.
[ Voor 36% gewijzigd door Daniel op 10-03-2020 14:37 ]
Niet specifiek in het nieuws in NL, maar..Contrez schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 11:36:
In de nacht van maandag op zondag vlieg ik naar Israël, hoop dat ze dan nog niet hebben besloten om ook Nederlanders te weren![]()
[...]
Nederlands Dagblad (registratie muur)
Was afgelopen week in zuid Griekenland. Er is vanuit daar een georganiseerde tour geweest (~50 mensen) die per vliegtuig en bus naar Israël zijn afgereisd.
Bij terugkomst blijken ze een voor een besmet te zijn. In totaal zijn iets van 45 man van de groep besmet in Israël (en/of de reis terug), en dit is ze pas duidelijk geworden nadat ze alweer een week terug thuis waren - en hun dagelijkse dingen zoals werk hadden opgepakt. 't is een grote bende daar nu, het percentage besmettingen is enorm hoog.
Anyway, vrij specifieke case. Maar.. Pas op met Israël. Geldt waarschijnlijk voor elk land zo'n beetje nu, maar ook de landen die in verhouding een lage besmettinfsgraad hebben zijn een potentieel gevaar.
Kleine update; Reis dus verplaatsen.Contrez schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 15:14:
[...]
Ik geef je weinig kans, maar als het goed is maken ze het morgen bekend. De media helpen niet echt mee met hun 'live' updates. De ambassade gaf in hun mailcontact aan dat er niets aan de hand is w.b.t. Nederlanders
https://www.joods.nl/2020...en-die-in-israel-aankomt/
Anjunabeats
Vorige week vliegtickets geboekt van Amsterdam naar Auckland, NZ in December. Voor een deel ook met Lufthansa.
Het is zo ver vooruit geboekt dat ik er van uit ga dat het gewoon kan.
De vluchtduur van 30 uur is zo lang dat ik maar wel Business Class gedaan heb...
(zolang ze maar niet failliet gaan, want dan is het wel zuur geld)
De vluchtduur van 30 uur is zo lang dat ik maar wel Business Class gedaan heb...
Ik heb de zomervakantie geboekt met.... Alitalia. Nou is dat al jaren een gok natuurlijk. Maar als de overheid nu niet in stapt, is het gewoon klaar met die club. Ze wankelen al sinds de oprichting, maar nu staat de helft van de vloot stil, dat kunnen ze geen 3 weken hebben.
Ik heb vluchten naar Sydney geboekt voor July/August met LH vlucht nummers, maar geen van de vluchten word ook echt door lufthansa uitgevoerdBender schreef op maandag 9 maart 2020 @ 12:18:
Vorige week vliegtickets geboekt van Amsterdam naar Auckland, NZ in December. Voor een deel ook met Lufthansa.

Helaas EC hier want hele gezin gaat mee en x4 werd BC wel erg duur..
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Ja? Dat business class vliegen veel meer CO2 uitstaat (relatief)? Ik ken echt niemand die niet met het vliegtuig op vakantie zou gaan als hij dat wel kon betalen. Als ik om mij heen hoor van ik ga naar "insert land"(zoals Australie, bali etc.) op vakantie. Dan is het alleen maar jeej, wat gaaf! En niet, O zou je dat wel doen zoveel CO2 uitstoten?
Lufthansa, Swiss Air en Air New Zealand.ToolkiT schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:54:
[...]
Ik heb vluchten naar Sydney geboekt voor July/August met LH vlucht nummers, maar geen van de vluchten word ook echt door lufthansa uitgevoerd(United, Singapore Air, eurowings) maar net als jij ga ik er vanuit dat tegen die tijd de boel wel weer gestabiliseerd is..
Helaas EC hier want hele gezin gaat mee en x4 werd BC wel erg duur..
Dus van alles wat :-P
Toevallig ken ik Dave Hakkens persoonlijk.
Maar hij heeft wel een hele andere levensvisie dan veel van ons. De meeste willen best goed doen voor de wereld, maar zeer beperkt daarvoor luxe willen inleveren.
Maar zolang je in 1,5 uur naar Barcelona vliegt laten we met alle het gedoe 3 uur nemen) en de trein er 22 uur over doet.. is dat gewoon geen optie. En ik kan me niet voorstellen dat wel gaat doen.
Wil je impact maken, ga eens naar cruiseschepen en transportschepen kijken die ruwe olie verbranden.

[ Voor 14% gewijzigd door Bender op 09-03-2020 16:21 ]
Hebben jullie nog recente ervaringen mbt tot Europese vluchten, Europese luchthavens en het coronavirus? Zijn er echt veel lege zetels door afzeggingen, passagiers die met mondkapjes uitgerust zijn en controles die bij aankomst worden uitgevoerd(hoorde dat bv in Bratislava er op hoge koorts wordt gecontroleerd).
Loop je niet een verhoogd risico door via een vlucht of een drukke luchthaven geïnfecteerd te raken?
Klopt inderdaad dat je momenteel overal in Nederland besmet kunt raken, maar dan heb je het nog in eigen hand, hè. In zo'n vliegtuig kun je geen kant op.
En waar ik denk waar nou het grote gevaar zit, is dat het wel eens zo'n virus kan zijn als het herpes zoster virus. Verstopt zich in je lichaam en grijpt zijn kans als je zwakker en ouder wordt of je afweer tijdelijk laag is, en WHAM dan pas ga je ernstig ziek worden.
Loop je niet een verhoogd risico door via een vlucht of een drukke luchthaven geïnfecteerd te raken?
Klopt inderdaad dat je momenteel overal in Nederland besmet kunt raken, maar dan heb je het nog in eigen hand, hè. In zo'n vliegtuig kun je geen kant op.
En waar ik denk waar nou het grote gevaar zit, is dat het wel eens zo'n virus kan zijn als het herpes zoster virus. Verstopt zich in je lichaam en grijpt zijn kans als je zwakker en ouder wordt of je afweer tijdelijk laag is, en WHAM dan pas ga je ernstig ziek worden.
Vluchten naar Barcelona zitten doorgaans gewoon vol (meer overboekingsproblemen, dan lege stoelen). Maar nu zijn vliegtuigen half vol of minder (op basis van vorige week en vandaag).Jarwo schreef op maandag 9 maart 2020 @ 16:27:
Hebben jullie nog recente ervaringen mbt tot Europese vluchten, Europese luchthavens en het coronavirus? Zijn er echt veel lege zetels door afzeggingen, passagiers die met mondkapjes uitgerust zijn en controles die bij aankomst worden uitgevoerd(hoorde dat bv in Bratislava er op hoge koorts wordt gecontroleerd).
Spanje/Barcelona lijkt ook maar zeer beperkte maatregelen te nemen, dus ik verwacht nog wel problemen.
[ Voor 21% gewijzigd door Bender op 09-03-2020 16:36 ]
Die gedachte is wel aan het groeien, vandaar dat je ook wat extra geld bij je vliegticket kan inleggen om je reis te verduurzamen tegenwoordig. Ik hoor dat om me heen trouwens ook wel hoor. Als je zelf in zo'n bubbel zit heb je het misschien nietecht door daarom link ik het filmpje dan ook hier (:jongetje schreef op maandag 9 maart 2020 @ 15:35:
[...]
Ja? Dat business class vliegen veel meer CO2 uitstaat (relatief)? Ik ken echt niemand die niet met het vliegtuig op vakantie zou gaan als hij dat wel kon betalen. Als ik om mij heen hoor van ik ga naar "insert land"(zoals Australie, bali etc.) op vakantie. Dan is het alleen maar jeej, wat gaaf! En niet, O zou je dat wel doen zoveel CO2 uitstoten?
Ikzelf had me niet gerealiseerd dat business class letterlijk 2 keer zoveel CO2 uitstoot.
Makkelijk praten, 'zoek de oplossing maar ergens anders, zolang ik dr geen last van heb is t goed'.Bender schreef op maandag 9 maart 2020 @ 15:50:
[...]
Lufthansa, Swiss Air en Air New Zealand.
Dus van alles wat :-P
[...]
Toevallig ken ik Dave Hakkens persoonlijk.
Maar hij heeft wel een hele andere levensvisie dan veel van ons. De meeste willen best goed doen voor de wereld, maar zeer beperkt daarvoor luxe willen inleveren.
Maar zolang je in 1,5 uur naar Barcelona vliegt laten we met alle het gedoe 3 uur nemen) en de trein er 22 uur over doet.. is dat gewoon geen optie. En ik kan me niet voorstellen dat wel gaat doen.
Wil je impact maken, ga eens naar cruiseschepen en transportschepen kijken die ruwe olie verbranden.
[Afbeelding]
[ Voor 35% gewijzigd door Jampot007 op 09-03-2020 16:53 ]
@Jampot007 Je hebt wel gelijk. Alleen dat zogenaamd verduurzamen geloof ik niet zo in. Dat zijn van die projecten waarbij bos dat gekapt zou worden, behouden blijft e.d. Weet niet of dat nu echt je reis verduurzamen, Maargoed dat is een andere discussie
Dat werkt helaas bij het meeste zo.Jampot007 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 16:50:
[...]
Makkelijk praten, 'zoek de oplossing maar ergens anders, zolang ik dr geen last van heb is t goed'.
(vluchtelingenproblemen vind ik er ook een mooi voorbeeld van, maar dat is een andere discussie)
Overdrijven is ook een vakBender schreef op maandag 9 maart 2020 @ 15:50:

Met de trein doe je zelfs in het slechtste geval niet zo lang over die reis. En de vlucht naar Barcelona duurt beduidend langer dan 1,5 uur. Stel, je vertrekt vanuit Amersfoort (geografisch middelpunt van Nederland), dan ben je nog geen 12 uur onderweg met de trein. Met het vliegtuig zal je eerst naar Schiphol moeten gaan (40 minuten), heb je inchecken (2 uur volgens richtlijn Schiphol), vlucht duurt 2 uur 20 minuten, op het vliegveld ben je ook nog bezig (laten we zeggen 30 minuten voor bagage en om naar de trein richting het centrum te lopen. En als de trein direct vertrekt ben je nog 20 minuten onderweg.
Dan ben je een kleine 6 uur onderweg als je het vliegtuig wilt nemen. Natuurlijk is dat nog steeds sneller dan met de trein, maar niet zo extreem. Met dit soort relatief kleine verschillen maakt het mij ook niet uit of ik het vliegtuig of de trein pak, soms doe ik dat zelfs beiden door bijvoorbeeld heen met de trein en terug met het vliegtuig te gaan. Beiden zijn gewoon leuk

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!
De rekensom wordt nog iets anders, als je niet de trein maar de auto neemt. En naar Barcelona heb je nog grote stukken HSL, naar Praag is met de auto bijna net zo snel en een stuk goedkoper.yodeluxe schreef op maandag 9 maart 2020 @ 17:53:
[...]
Overdrijven is ook een vak
Met de trein doe je zelfs in het slechtste geval niet zo lang over die reis. En de vlucht naar Barcelona duurt beduidend langer dan 1,5 uur. Stel, je vertrekt vanuit Amersfoort (geografisch middelpunt van Nederland), dan ben je nog geen 12 uur onderweg met de trein. Met het vliegtuig zal je eerst naar Schiphol moeten gaan (40 minuten), heb je inchecken (2 uur volgens richtlijn Schiphol), vlucht duurt 2 uur 20 minuten, op het vliegveld ben je ook nog bezig (laten we zeggen 30 minuten voor bagage en om naar de trein richting het centrum te lopen. En als de trein direct vertrekt ben je nog 20 minuten onderweg.
Dan ben je een kleine 6 uur onderweg als je het vliegtuig wilt nemen. Natuurlijk is dat nog steeds sneller dan met de trein, maar niet zo extreem. Met dit soort relatief kleine verschillen maakt het mij ook niet uit of ik het vliegtuig of de trein pak, soms doe ik dat zelfs beiden door bijvoorbeeld heen met de trein en terug met het vliegtuig te gaan. Beiden zijn gewoon leuk
Google geeft bijna 22 uur aan vandaar (en dat meen ik me ook te herinneren).yodeluxe schreef op maandag 9 maart 2020 @ 17:53:
[...]
Overdrijven is ook een vak
Ik ben naar Barca (of eigenlijk alle Europese vluchten) echt maar een half uur vooraf aanwezig, de tijdbesparing neem ik dat risico wel voor lief. Ik maak vaker overboekte (of veel te late) vluchten mee dan de douane het probleem is.
Ik zou zelf ook liever de trein nemen, maar zolang de verbinding gewoon niet sneller is zal ik er geen gebruik van maken.
Aanvullend is trein ook nog eens stuk duurder maar dat vind ik zelf niet het meest zwaar wegend argument.
Praktisch gezien stoot je nauwelijks meer uit als je BC vliegt. Het wordt pas een probleem als nieuwe toestellen steeds meer BC-stoelen krijgen in een vlucht die voor de rest uitverkocht is in EC. Dan is het vliegtuig per passagier minder efficiënt omdat een BC-passagier meer ruimte inneemt dan een EC-passagier, en omdat BC-stoelen ook nog eens zwaarder zijn. De individuele passagier is dit echter niet.jongetje schreef op maandag 9 maart 2020 @ 15:35:
[...]
Door BC te vliegen bestaat de kans dat je de populariteit inderdaad laat toenemen waardoor BC in de toekomst schaarser wordt en de kans op een grotere BC-sectie groter wordt. In dat geval zou je dan inderdaad bijdragen aan een vermindering van efficiëntie van de luchtvaart.
Overigens ben ik zelf van mening dat de politiek moet afdwingen dat de hele samenleving CO2-neutraal wordt. EC/BC vliegen is echt een druppel op de gloeiende plaat. Alle discussie over dit soort dingen geeft de illusie dat je in je eentje een groot effect kunt hebben terwijl dat helaas niet zo is.
Een grote invloed kun je hebben als je CEO van een bedrijf zoals Delta bent, en afdwingt dat 100% van je uitstoot eind 2020 gecompenseerd wordt. Dát zet zoden aan de dijk. Ben je een gewone burger dan hebben je keuzes vrij weinig invloed. In theorie als we er veel eerder op hadden ingezet en voor de rest 100% duurzaam energie opwekken, hadden we nu allang volledig duurzame kerosine kunnen hebben. In Duitsland is er een bedrijf dat voor Lufthansa synthetische kerosine opwerkt met restenergie van windmolens bijvoorbeeld. In Nederland maakt een bedrijf voor KLM kerosine vanuit afvalstromen (meen ik). Als we daarop focussen dan maakt consumentengedrag ineens een heel stuk minder uit. En op schaal wordt dit soort initiatieven ook steeds interessanter. Bovendien is het een investering in onafhankelijkheid van de oliemarkt. Verduurzaming op andere gebieden kan ook verbetering in luchtkwaliteit bewerkstelligen.
Helaas blijven we hangen in kleine symbolische dingen zoals vliegschaamte en toch maar EC vliegen, terwijl dat uiteindelijk niet de oplossing is, en zelfs mogelijk het probleem verergert omdat mensen het gevoel hebben al heel veel op te hebben geofferd, terwijl ze onder de streep nauwelijks iets hebben veranderd.
En dan nog het overstappen.
Als ik nu Amersfoort - Barcelona opzoek in maps doe je er 19u46 over. Maar er moet ook 6 keer worden overgestapt worden.
Als ik nu Amersfoort - Barcelona opzoek in maps doe je er 19u46 over. Maar er moet ook 6 keer worden overgestapt worden.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Moet je wel minimaal met drie personen in de auto zitten. Met twee personen maakt de impact geen verschil met het vliegtuig en als je alleen bent is de auto juist weer een stuk slechter voor het milieu dan het vliegtuig. Tenzij je elektrisch rijdt natuurlijk.Freee!! schreef op maandag 9 maart 2020 @ 17:59:
[...]
De rekensom wordt nog iets anders, als je niet de trein maar de auto neemt. En naar Barcelona heb je nog grote stukken HSL, naar Praag is met de auto bijna net zo snel en een stuk goedkoper.
Klopt inderdaad, al is het nog op zeer kleine schaal en met vrij hoge kosten.Sorcerer8472 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 18:41:
[...]
In Nederland maakt een bedrijf voor KLM kerosine vanuit afvalstromen (meen ik). Als we daarop focussen dan maakt consumentengedrag ineens een heel stuk minder uit. En op schaal wordt dit soort initiatieven ook steeds interessanter. Bovendien is het een investering in onafhankelijkheid van de oliemarkt. Verduurzaming op andere gebieden kan ook verbetering in luchtkwaliteit bewerkstelligen.
Maar paar maand terug is een delegatie van KLM, het NLR en nog wat personen langs geweest bij het Amerikaanse congres om ze daar ook enthousiast te krijgen voor deze vorm van brandstof.
Nu is het met Trump in het witte huis altijd afwachten wat er gaat gebeuren, maar de interesse was er zeker, het land heeft immers een enorme bron van afvalstromen.
Daar fors op inzetten heeft meerdere voordelen en zet veel meer zouden aan de dijk dan alsmaar focussen op individuele druppels op de gloeiende plaat.
We zaten met zijn vieren in een VW Fox.Yankovic schreef op maandag 9 maart 2020 @ 19:02:
[...]
Moet je wel minimaal met drie personen in de auto zitten. Met twee personen maakt de impact geen verschil met het vliegtuig en als je alleen bent is de auto juist weer een stuk slechter voor het milieu dan het vliegtuig. Tenzij je elektrisch rijdt natuurlijk.
Ik vlieg eind mei met Lufthansa naar Johannesburg in een 747-8i en kom één week later weer terug met South African Airways met een A350. Ik hou het in de gaten, op dit moment lijkt het daar mee te vallen. Op dit moment zie ik als ik nu opnieuw zou boeken nog vrij veel lege stoelen, plus ik zou nu €600 meer kwijt zijn dan nu.gambieter schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 21:03:
https://twitter.com/faisa.../1236017430440415232?s=19
Wie vliegt er met Lufthansa? Lufthansa Group plans to reduce flight programme by up to 50 per cent
[...]
Alle A380s blijven op de grond, ontslagen etc. Dat gaan er meer doen.
Ben meer benieuwd wat er met mijn Transavia vlucht gaat gebeuren heen 10 april en 13 april terug naar Rome.
De levensduur van kleine autotjes (of vooral, kleine motoren) is doorgaans ook niet zo hoog als grotere motoren.
Dus hoewel je auto zuiniger is en minder uitstoot heeft, kan het zijn dat door de productie mee te nemen in de uitstoot het helemaal niet zo best is allemaal.
Vorige week was het niet echt druk op m'n vluchten. Deze week; vond het vandaag voor een maandag niet erg druk & hoop lege stoelen op m'n KLC vlucht. Laatste rijen achterin waren compleet onbezet. Aziaten zie je vaak mondkapjes dragen, de rest niet zo.Jarwo schreef op maandag 9 maart 2020 @ 16:27:
Heb zelf nog geen controle gehad in de EU, wel leaflets en flightcrew die via de PA het eea meedelen.
In het vliegtuig zelf is het denk ik aardig toefen momenteel. Ze hebben filters en de lucht is heel droog, dat maakt het voor het virus moeilijker om zich te verspreiden. De luchthavens zelf zijn natuurlijk gewoon 'public space'.
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Hoe kom je daarbij? Het is juist omgekeerd: sommige virussen (bijvoorbeeld griep) kunnen in de zomer slecht overleven omdat de lucht zo vochtig is, maar het is nog niet bekend of dat ook voor dit virus geldt.Grouchy schreef op maandag 9 maart 2020 @ 20:52:
[...]
de lucht is heel droog, dat maakt het voor het virus moeilijker om zich te verspreiden
Ik vloog gisteren van ATH naar AMS en het vliegtuig (A321) zat nokkie vol. Vond het wel fijn om in business class te zitten - dan heb je toch wat meer ruimte tussen elkaar. Voelt toch iets fijner deze dagen. En drie hot towel services tijdens de vlucht is ook wel lekker om de handen schoon te houden.Jarwo schreef op maandag 9 maart 2020 @ 16:27:
Op het vliegveld was het erg treurig overigens. Mensen die zonder hun mond te bedekken aan het kuchen zijn is geen uitzondering. Echt not-done, maar een deel van de mensen lijkt nog niet in de gaten te hebben hoe serieus het is (en/of het maakt ze niet uit).
De FA's deelden bij boarden ook alcoholdoekjes uit zodat je je stoel en tafeltje een beetje kunt schoonmaken, maar slechts een enkeling deed dit. Vraag me niet waarom iemand dit *niet* zou willen doen...maar genoeg mensen vonden het maar onzin.
[ Voor 9% gewijzigd door Xandrios op 09-03-2020 21:11 ]
Had ergens gelezen dat virussen liever vochtig hebben en veel virussen veelal niet langer besmettelijk als ze te lang 'droog blijven'GlowMouse schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:03:
[...]
Hoe kom je daarbij? Het is juist omgekeerd: sommige virussen (bijvoorbeeld griep) kunnen in de zomer slecht overleven omdat de lucht zo vochtig is, maar het is nog niet bekend of dat ook voor dit virus geldt.
Heb ook ergens gelezen dat het coronavirus is omgeven met lipide/'vet' en dat laagje niet echt niet erg hittebestendig is. Met normaal als gevolg dat het virus snel afbreekt als de temperatuur stijgt. (Lente/Zomer?) Begin daar nu ook aan te twijfelen.
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
klinkt lekker idd. Terwijl vooral die tafeltjes ook gelijk de grootste bacterie/virusvangers zijn: Iedereen zit er aan, niemand maakt het schoonXandrios schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:05:
[...]
Ik vloog gisteren van ATH naar AMS en het vliegtuig (A321) zat nokkie vol. Vond het wel fijn om in business class te zitten - dan heb je toch wat meer ruimte tussen elkaar. Voelt toch iets fijner deze dagen. En drie hot towel services tijdens de vlucht is ook wel lekker om de handen schoon te houden.
Op het vliegveld was het erg treurig overigens. Mensen die zonder hun mond te bedekken aan het kuchen zijn is geen uitzondering. Echt not-done, maar een deel van de mensen lijkt nog niet in de gaten te hebben hoe serieus het is (en/of het maakt ze niet uit).
De FA's deelden bij boarden ook alcoholdoekjes uit zodat je je stoel en tafeltje een beetje kunt schoonmaken, maar slechts een enkeling deed dit. Vraag me niet waarom iemand dit *niet* zou willen doen...maar genoeg mensen vonden het maar onzin.
Mixed Reality dev
Bijzonder, BA LHR - AMS was bijna leeg vandaag, 18 man aan boord terwijl op die vlucht normaal nooit meer dan een paar lege stoelen zijn, ook in de winter.
De LAX - LHR daarvoor was echter een stampvolle A380, terwijl er volgens mij op die route nog geen vluchten gesneden zijn.
De ene met vooral zakelijk verkeer en de andere meer een leisure route. N = 1 natuurlijk, maar ben benieuwd of in het algemeen geldt dat iedereen die z’n eigen vakantievlucht heeft betaald toch nog maar gaat, terwijl overal waar de baas betaalt het vliegen even wordt stopgezet.
Of het boeit Amerikanen gewoon een stuk minder dan Europeanen
De LAX - LHR daarvoor was echter een stampvolle A380, terwijl er volgens mij op die route nog geen vluchten gesneden zijn.
De ene met vooral zakelijk verkeer en de andere meer een leisure route. N = 1 natuurlijk, maar ben benieuwd of in het algemeen geldt dat iedereen die z’n eigen vakantievlucht heeft betaald toch nog maar gaat, terwijl overal waar de baas betaalt het vliegen even wordt stopgezet.
Of het boeit Amerikanen gewoon een stuk minder dan Europeanen
Amerikanen zijn allemaal in blinde paniek toiletpapier aan het inslaan dus ik denk dat t ze zeker boeit
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
We zijn aan het kijken om weer naar texas te vliegen met KLM. Al jaren zijn we trotse KLM fans: We boeken gewoon nergens anders meer en rijden dus niet naar Brussel (korter bij) maar steevast naar Amsterdam. Helaas... de 747 vliegt al niet meer naar Texas.
Ik was de afgelopen reis ontgoocheld. Voor de eerste keer vlogen we niet meer met de 747 queen of the sky, maar met de dreamliner. Nou, als je de Business Class in de 747 gewend bent, dan is de dreamliner toch wel bittere ontgoocheling. Ja de schermen zijn beter en de raampjes verduisteren... maar de 747 is (was) pure luxe vanwege de ruimte. Veel ruimte (die je in de dreamliner minder hebt) om je benen kwijt te geraken, en ook bredere stoelen.
Wil je wel nog in pure luxe vliegen dan kan dit alleen nog maar naar de volgende routes:
Los Angeles
New York
Toronto
Mexico Stad
Paramaribo
Curaçao
En dan is het vanaf 2021 helemaal over en uit met wat toch het mooiste vliegtuig blijft (naar mijn mening) in de geschiedenis van de luchtvaart. Als jullie de kans hebben om nog een laatste keer het trapje op te wandelen naar de BC, doe het.
Ik heb het hier overigens over KLM, onze nationale trots. Natuurlijk kun je ook met de a380 vliegen en is emirates first class veel beter qua luxe. Maar dat is geen 747-400, en geen KLM.
Ik was de afgelopen reis ontgoocheld. Voor de eerste keer vlogen we niet meer met de 747 queen of the sky, maar met de dreamliner. Nou, als je de Business Class in de 747 gewend bent, dan is de dreamliner toch wel bittere ontgoocheling. Ja de schermen zijn beter en de raampjes verduisteren... maar de 747 is (was) pure luxe vanwege de ruimte. Veel ruimte (die je in de dreamliner minder hebt) om je benen kwijt te geraken, en ook bredere stoelen.
Wil je wel nog in pure luxe vliegen dan kan dit alleen nog maar naar de volgende routes:
Los Angeles
New York
Toronto
Mexico Stad
Paramaribo
Curaçao
En dan is het vanaf 2021 helemaal over en uit met wat toch het mooiste vliegtuig blijft (naar mijn mening) in de geschiedenis van de luchtvaart. Als jullie de kans hebben om nog een laatste keer het trapje op te wandelen naar de BC, doe het.
Ik heb het hier overigens over KLM, onze nationale trots. Natuurlijk kun je ook met de a380 vliegen en is emirates first class veel beter qua luxe. Maar dat is geen 747-400, en geen KLM.
[ Voor 7% gewijzigd door matthewk op 10-03-2020 09:10 ]
Consultant - Autogek
Als je met zijn 2-en of 4-en bent is de BC in de 747 wel fijn inderdaad. Maar als solo reiziger, is de 787 toch een stuk fijner met zijn isle access (en grotere voetenruimte).
Met de kinderen vonden we de 747 en 777 wel fijner, aangezien je dan met 2-2(-2) wel beter uitkomt.
Met de kinderen vonden we de 747 en 777 wel fijner, aangezien je dan met 2-2(-2) wel beter uitkomt.
De puntvormige voetruimte bij de 777 vond ik net ontzettend slecht. We hebben dan ook amper geslapen omdat we onze voeten niet lekker kwijt geraakten. De 747-400 heeft een rechthoekige voetruimte die ruim voldoende is als je minder dan 2 meter lang bent.PWM schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:09:
Als je met zijn 2-en of 4-en bent is de BC in de 747 wel fijn inderdaad. Maar als solo reiziger, is de 787 toch een stuk fijner met zijn isle access (en grotere voetenruimte).
Moet trouwens wel zeggen dat de lucht minder droog leek in de dreamliner. Dat was de enige positieve noot tov de 747-400
[ Voor 9% gewijzigd door matthewk op 10-03-2020 09:13 ]
Consultant - Autogek
Die is ook slecht. Maar dan moet je ook de goede rijen uitzoekenmatthewk schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:12:
[...]
De puntvormige voetruimte bij de 777 vond ik net ontzettend slecht.

[ Voor 56% gewijzigd door PWM op 10-03-2020 09:17 ]
Bender schreef op maandag 9 maart 2020 @ 18:26:
[...]
Google geeft bijna 22 uur aan vandaar (en dat meen ik me ook te herinneren).
Ik zie maximaal 18:56 bij Google en Google moet je hier niet voor gebruiken. Die kent nog niet eens de AVE van Valence naar Barcelona.alexbl69 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 18:41:
Bij deutsche bahn:
+-------------------------+--------+--------+----------+----------------+ | Amersfoort | | 07:41 | IC 1620 |FB 1. | | Schiphol (Airport) | 08:22 | 08:34 | THA 9322 |RP NF GP BW SA 97 WV 2. | | Bruxelles Midi | 10:08 | 10:17 | TGV 9826 |RP GP BW RO 3. | | Valence TGV | 14:44 | 15:06 | AVE 9743 |RP GP BW RO WV 4. | | Barcelona Sants | 19:33 | | | | +-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
11:52 en 3x overstappen.
Signatures zijn voor boomers.
De directe aisle access en niemand die over je heen klimt vind ik wel zo fijn dus ik kies specifiek vluchten met de 787 uit. Alles is dan ook een stuk moderner inclusief de IFE. En je kunt er bijna met elkaar fluisteren zo stil is het voorin een 787.PWM schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:09:
Ik dacht trouwens dat dat scherm in het midden eruit of omlaag kon bij de middelste stoelen in de 787?
Vandaag zit een vlucht vanuit BCN naar AMS wel weer bijna vol. Meer verder geen controles.Bender schreef op maandag 9 maart 2020 @ 16:36:
[...]
Vluchten naar Barcelona zitten doorgaans gewoon vol (meer overboekingsproblemen, dan lege stoelen). Maar nu zijn vliegtuigen half vol of minder (op basis van vorige week en vandaag).
Norwegian heeft nu 3000 vluchten (22 routes) tussen EU en US geannuleerd van 28 maart tm 5 mei
https://www.nrk.no/norge/...stuper-pa-bors-1.14936895
https://www.nrk.no/norge/...stuper-pa-bors-1.14936895
[ Voor 7% gewijzigd door Menesis op 10-03-2020 13:29 ]
Mixed Reality dev
Nou ik weet niet hoor. Niks ten nadele van de status van de 747 in de luchtvaartgeschiedenis, maar de KLM had die dingen 10 jaar geleden al af moeten voeren. Lawaaiig, entertainment van twee decennia geleden, geen wifi etc. Om dat nu pure luxe te noemen. In de punt zit je leuk maar ik vlieg toch een stuk liever in het nieuwere spul. KLM heeft er sowieso een handje van (te) lang door te vliegen met aftands spul, ze waren ook de laatste die met die MD-11’s bezig bleven.matthewk schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:05:
[ Voor 13% gewijzigd door Daniel op 11-03-2020 10:52 ]
Kent iemand deze site?
https://co2.myclimate.org/en/flight_calculators/new
Is dit legit? Het kwam van een email van gotogate met wie ik mijn vlucht had geboekt, dus zou kosher moeten zijn..
Maar waarom heeft BC een bijna 2x zo hoge carbon footprint??
Maar myclimate komt op:
https://co2.myclimate.org/en/flight_calculators/new
Is dit legit? Het kwam van een email van gotogate met wie ik mijn vlucht had geboekt, dus zou kosher moeten zijn..
Your flight:
From: London (GB), LHR to: Sydney (AU), SYD via: SIN, Singapore [Changi International Airport], Singapore, SG, Roundtrip, Economy Class, ca. 34,400 km, 4 travellers
CO2 amount: 22.6 t
Qantas doet ook carbon ofsetYour flight:
From: London (GB), LHR to: Sydney (AU), SYD via: SIN, Singapore [Changi International Airport], Singapore, SG, Roundtrip, Business Class, ca. 34,400 km, 4 travellers
CO2 amount: 43.3 t
£12.50Sector
Sydney - Singapore Changi
Date
27 August 2020
No. of Passengers
4
Emissions Offset (C02-e)
1943.64 kilograms
Amount Paid*
AUD $ 25.68
Maar myclimate komt op:
£83... Dat is best een verschil..Your flight:
From: Sydney (AU), SYD to: Singapore (SG), SIN, One way, Economy Class, ca. 6,300 km, 4 travellers
CO2 amount: 4.1 t
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Omdat je in Business Class relatief "meer ruimte inneemt" in het vliegtuig. Anders gezegd: voor het vloeroppervlak wat jij in BC hebt, kunnen er in EC 2 zitten. Dus die kunnen ook samen de CO2 uitstoot delen.
Sometimes you need to plan for coincidence
De vlucht als geheel is hetgeen wat een carbon footprint heeft. Sites zoals deze verdelen die carbon footprint over alle stoelen, waarbij BC stoelen blijkbaar een groter deel toegeschreven krijgen. Waarom? Ik gok dat deze site rekent met de oppervlakte van de stoel. Er passen immers minder BC stoelen dan eco stoelen in dezelfde ruimte.ToolkiT schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 19:09:
[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 10-03-2020 19:15 ]
Dit - een makkelijke maar onjuiste aanname in de berekening. CO2 is brandstof en dat gaat per gewicht. Nu zal een BC stoel wel zwaarder zijn dan een een eco maar dan nog.Zr40 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 19:14:
[...]
De vlucht als geheel is hetgeen wat een carbon footprint heeft. Sites zoals deze verdelen die carbon footprint over alle stoelen, waarbij BC stoelen blijkbaar een groter deel toegeschreven krijgen. Waarom? Ik gok dat deze site rekent met de oppervlakte van de stoel. Er passen immers minder BC stoelen dan eco stoelen in dezelfde ruimte.
Een groot deel van het gewicht is toch het vliegtuig zelf, niet zozeer de stoel of de persoon die er op zit. Als een BC stoel een groter stuk van het vliegtuig in beslag neemt, dan lijkt mij het ook redelijk om een groter deel van het gewicht van het vliegtuig en dus een groter deel van de brandstof toe te schrijven aan die stoel.franssie schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 19:58:
[...]
Dit - een makkelijke maar onjuiste aanname in de berekening. CO2 is brandstof en dat gaat per gewicht. Nu zal een BC stoel wel zwaarder zijn dan een een eco maar dan nog.
[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 10-03-2020 20:04 ]
Dit ja. Zie ook mijn post hierover hier: Sorcerer8472 in "Reizen met het Vliegtuig - Deel 1"Zr40 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 20:04:
[...]
Een groot deel van het gewicht is toch het vliegtuig zelf, niet zozeer de stoel of de persoon die er op zit. Als een BC stoel een groter stuk van het vliegtuig in beslag neemt, dan lijkt mij het ook redelijk om een groter deel van het gewicht van het vliegtuig en dus een groter deel van de brandstof toe te schrijven aan die stoel.
Een first/business class stoel kan zo 10-15 keer zo zwaar zijn als een economy stoel.
Qua ruimte kunnen die de ruimte van 2-6+ stoelen innemen.
Qua ruimte kunnen die de ruimte van 2-6+ stoelen innemen.
Ik ga niet het hele ABC (activity based costing) systeem uitschrijven maar het komt er op neer dat je een baseload hebt (vaste kosten, in dit geval gewicht van het vliegtuig). Dan ga je kijken welke activiteit (installatie van stoelen etc) meer kosten toevoegt. Kern is dat het vliegtuig gewicht zonder een inrichting een gegeven is en je dat buiten de keuze laat van hoe je het inricht.Zr40 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 20:04:
[...]
Een groot deel van het gewicht is toch het vliegtuig zelf, niet zozeer de stoel of de persoon die er op zit. Als een BC stoel een groter stuk van het vliegtuig in beslag neemt, dan lijkt mij het ook redelijk om een groter deel van het gewicht van het vliegtuig en dus een groter deel van de brandstof toe te schrijven aan die stoel.
Coor CO2 kon je dan op gewicht uit (pax+stoel), voor winstgevendheid (opbrengst - kosten) reken je wel met de m2 bezetting.
Daar is dus wel een eenvoudige formule van te maken, maar alleen m2 werkt niet.
edit: wat @Piet91 zegt is wel een belangrijke. Het gewicht van de stoel in relatie tot het gewicht van de passagier is doorslaggevend denk ik.
Ik had je post gemist maar dat schot kan inderdaad omlaag en omhoog. Ik heb met mijn vriendin armgeworsteld met het scherm omlaag.Sorcerer8472 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:40:
[...]
De directe aisle access en niemand die over je heen klimt vind ik wel zo fijn dus ik kies specifiek vluchten met de 787 uit. Alles is dan ook een stuk moderner inclusief de IFE. En je kunt er bijna met elkaar fluisteren zo stil is het voorin een 787.
Ik dacht trouwens dat dat scherm in het midden eruit of omlaag kon bij de middelste stoelen in de 787?
[ Voor 26% gewijzigd door franssie op 11-03-2020 02:04 ]
Ik zou een CO2 berekening doen op basis van hoeveel plek een passagier inneemt. En dan neemt een BC stoel al gauw 3x zoveel plek in als een economy. Als ik in een BA 777 kijk dan is één rij BC evenveel lengte als drie rijen economy. BC is 2+4+2, economy 2+4+2 of zelfs 3+3+3.
Dus 2x zoveel vind ik nog erg vriendelijk berekend.
Dus 2x zoveel vind ik nog erg vriendelijk berekend.
Signatures zijn voor boomers.
goh is dat nieuw? Bij klm op de E175 ams-neu vv heb je na de EC nu een paarse " stoel in voorsectie" nog niet eerder gezien ,dit weekend ams-gdn heeft de e175 het niet.
steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1
Okee, fijn om te weten dat dat kanfranssie schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 22:32:
[...]
Ik had je post gemist maar dat schot kan inderdaad omlaag en omhoog. Ik heb met mijn vriendin armgeworsteld met het scherm omlaag.
Maar ik bedoelde deze post eigenlijk: Sorcerer8472 in "Reizen met het Vliegtuig - Deel 1"
Nee dat is al een hele tijd zo. Volgens mij heette het vroeger "preferred seat", in mijn Engelse app. Vanaf FB Gold mag je ze gratis kiezen.mrsar schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 09:15:
goh is dat nieuw? Bij klm op de E175 ams-neu vv heb je na de EC nu een paarse " stoel in voorsectie" nog niet eerder gezien ,dit weekend ams-gdn heeft de e175 het niet.
[ Voor 33% gewijzigd door Sorcerer8472 op 11-03-2020 09:55 ]
ik ken het van de widebody's (idd preferred seats) maar ik heb het nog niet eerder gezien op korte europese vluchten in E175/E190Sorcerer8472 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 09:53:
[...]
Okee, fijn om te weten dat dat kan
Maar ik bedoelde deze post eigenlijk: Sorcerer8472 in "Reizen met het Vliegtuig - Deel 1"
[...]
Nee dat is al een hele tijd zo. Volgens mij heette het vroeger "preferred seat", in mijn Engelse app. Vanaf FB Gold mag je ze gratis kiezen.
Ik geloof dat de Bose QuietComfort 35 hier populair is onder frequent fliers - het is op dit moment een van de aanbiedingen waarmee Amazon.nl (!) de markt betreedt (199, zo'n 50 euro goedkoper dan de huidige NLD webshops in de pricewatch (let op: aanbiedingsprijs is niet naar Pricewatch doorgezet) klik
[ Voor 32% gewijzigd door deepbass909 op 11-03-2020 13:23 . Reden: Volgende keer graag een link zonder referrer-info plaatsen. ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Wat kost die dan? Ik zie ze nog niet staan bij mijn vluchten?mrsar schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 09:15:
EDIT:
Ho, op de website heb ik ze ook
/f/image/jusKYUP0ejpEIGDsJmcGMgE2.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar zie ik geen prijs door mijn status.
[ Voor 33% gewijzigd door PWM op 11-03-2020 11:14 ]
geen ideePWM schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 11:12:
[...]
Wat kost die dan? Ik zie ze nog niet staan bij mijn vluchten?
oh ik had het in de app ene wel,ander niet.
website zegt 12 euro normaal
[ Voor 15% gewijzigd door mrsar op 11-03-2020 11:17 ]
Een nieuw geld-klopperij idee/beloning for status members. Zijn identiek aan de economy class stoelen, alleen voorin omdat mensen graag zo ver mogelijk naar voren zitten. Op de lange afstandsvluchten hadden ze dit al langer.mrsar schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 09:15:
Echt Kut KLM. Je zou kunnen wijzigen vanwege Corona zeggen ze al 10 dagen. Onbereikbaar op alle kanalen. Reageren niet anders dan "sorry druk - maar je akn het ook via de website doen". Die website is altijd al slecht maar werkt nu ook niet.
Vanaf nu staan ze bij mij op hetzelfde niveau als een Easyjet - ik zie echt niet in waarom ik meer zou moeten betalen voor de toch al niet denderende service en hun waardeloze FF programma.
Helaas heb ik nog twee vluchten met ze in april, eens kijken hoe ik daar onderuit kan komen, of ien ieder geval de belastingen en luchthavengelden kan claimen.
Vanaf nu staan ze bij mij op hetzelfde niveau als een Easyjet - ik zie echt niet in waarom ik meer zou moeten betalen voor de toch al niet denderende service en hun waardeloze FF programma.
Helaas heb ik nog twee vluchten met ze in april, eens kijken hoe ik daar onderuit kan komen, of ien ieder geval de belastingen en luchthavengelden kan claimen.
Heel erg frustrerend, maar deze crisis is natuurlijk niet iets waar een bedrijf op voorbereid kan zijn. Al helemaal niet wat er nu naar de klantenservice komtfranssie schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 00:01:
Echt Kut KLM. Je zou kunnen wijzigen vanwege Corona zeggen ze al 10 dagen. Onbereikbaar op alle kanalen. Reageren niet anders dan "sorry druk - maar je akn het ook via de website doen". Die website is altijd al slecht maar werkt nu ook niet.
Do what you love, do it often
Ik probeer het sinds 6 maart te regelen. Ze hebben wat mij betreft genoeg tijd gehad om te reageren en de website op orde te krijgen.macciez schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 00:19:
[...]
Heel erg frustrerend, maar deze crisis is natuurlijk niet iets waar een bedrijf op voorbereid kan zijn. Al helemaal niet wat er nu naar de klantenservice komt
Dus ik ben weer waar ik 10 jaar geleden zat, fuck KLM. Ik ga geen premium prijs betalen voor een bedrijf dat haar afspraken niet nakomt, dat zijn we van Ryanair gewend maar daar betaal je dan ook naar.
edit: ik moet nog even uitzoeken hoe ik de
Veiligheidstoeslag
Luchthaven Passagiersservicetoeslag
Luchthaven Passagiersservicetoeslag
Boekingskosten
stoelreserveringen etc
kan terugvorderen van de overige vluchten die ik ook wil cancellen. Niet vanwege Corona maar gewoon omdat ik het KLM niet meer gun.
[ Voor 20% gewijzigd door franssie op 12-03-2020 00:31 ]
Als de website goed zou werken, zou de klantenservice het lang niet zo druk hebben. Het massaal wijzigen van boekingen komt regelmatig voor vanwege stakingen, slecht weer, enz, dus het zou handig zijn als de website daar goed mee om kon gaan.macciez schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 00:19:
[...]
Heel erg frustrerend, maar deze crisis is natuurlijk niet iets waar een bedrijf op voorbereid kan zijn. Al helemaal niet wat er nu naar de klantenservice komt
Vanaf vrijdag voor 30 dagen niet meer mogelijk om van Schengen naar VS te reizen:
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-51846923
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-51846923
[ Voor 23% gewijzigd door TheDirk op 12-03-2020 03:08 . Reden: nuance ]
De Platinum lijn neemt gelukkig wel gewoon op en helpt snel. Maar inderdaad de enige reden dat ik ze nodig heb, is hun waardeloze website.
Ik heb nog nooit provlemen gehad met de website. Let trouwens op,je moet eerst je retour vlucht aanpassen en dan je heen (niet heel logisxh)franssie schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 00:01:
Als je na april wil vliegen even je boekingcode doorgeven via messenger en aangeven dat je wil annuleren voor EDM voucher. Bij mij kreeg ik na 2 dagen de voucher.
KLM heeft een van de beste websites en klantenservice, maar op dit moment is natuurlijk alles overbelast
Mijn vlucht naar Curaçao gaat zaterdagochtend, heb al een maand geleden stoelen gereserveerd (betaald).
Op mijn KLM staat er nog steeds deze tekst: Hartelijk dank voor het boeken van één of meerdere extra opties. Zodra uw boeking en betaling zijn verwerkt, kunt u uw bevestigde extra opties terugvinden in Mijn Reis.
KLM zegt dat de betaling gewoon is doorgekomen maar toch..
Op mijn KLM staat er nog steeds deze tekst: Hartelijk dank voor het boeken van één of meerdere extra opties. Zodra uw boeking en betaling zijn verwerkt, kunt u uw bevestigde extra opties terugvinden in Mijn Reis.
KLM zegt dat de betaling gewoon is doorgekomen maar toch..
Niet gewoon onlogisch maar gewoon een stomme ontwerpfout. Maar daar was ik dus ook al achter. Maar volgens de website mag ik mijn tocket niet wijzigen.R.van.M schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 07:38:
[...]
Ik heb nog nooit provlemen gehad met de website. Let trouwens op,je moet eerst je retour vlucht aanpassen en dan je heen (niet heel logisxh)
Dat probeer ik dus al sinds 6 maart.Als je na april wil vliegen even je boekingcode doorgeven via messenger en aangeven dat je wil annuleren voor EDM voucher. Bij mij kreeg ik na 2 dagen de voucher.
KLM heeft een ruk website, zelfs die van AF is beterKLM heeft een van de beste websites en klantenservice, maar op dit moment is natuurlijk alles overbelast

En die klantenservice is goed als je platinum bent, de rest is gewoon net zo slecht als die van andere bedrijven, ik bel ze wel eens want dit is natuurlijk niet de eerste keer dat KLM een fout maakt.
[ Voor 22% gewijzigd door franssie op 12-03-2020 08:55 ]
De website werkt niet zoals het zou moeten, via Whatsapp of Messenger is er geen reactie te bekomen en via de telefoon wordt je na een resem aan onzinnige informatie van de computer eruit gegooid omdat het te druk is. Veel succes met het bellen.franssie schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 08:48:
KLM heeft een ruk website, zelfs die van AF is beter
En die klantenservice is goed als je platinum bent, de rest is gewoon net zo slecht als die van andere bedrijven, ik bel ze wel eens want dit is natuurlijk niet de eerste keer dat KLM een fout maakt.
Heb nu al spijt van mijn boeking bij KLM.
Bensimpel
Positieve meneer
Want andere vliegmaatschapijen hebben nu ook geen mega drukte met het cancelen?Flying schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 09:10:
[...]
De website werkt niet zoals het zou moeten, via Whatsapp of Messenger is er geen reactie te bekomen en via de telefoon wordt je na een resem aan onzinnige informatie van de computer eruit gegooid omdat het te druk is. Veel succes met het bellen.
Heb nu al spijt van mijn boeking bij KLM.
😆 - Denk ook eens om ;)
Wellicht omdat je nieuwe datum na april is?franssie schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 08:48:
[...]
Niet gewoon onlogisch maar gewoon een stomme ontwerpfout. Maar daar was ik dus ook al achter. Maar volgens de website mag ik mijn tocket niet wijzigen.
Hoe probeer je contact te krijgen? Bellen is inderdaad niet de beste optie op dit moment. Mijn ervaring dat via facebook messenger het beste is, dan kom je vanzelf aan de beurt[...]
Dat probeer ik dus al sinds 6 maart.
Je kan ook de website van AF gebruiken, het zit namelijk aan hetzelfde boekingssysteem vast.[...]
KLM heeft een ruk website, zelfs die van AF is beter
Mijn ervaring is dat KLM de zaken goed op orde heeft in vergelijk met veel andere luchtvaartmaatschappijen. Fouten worden overal gemaakt. Ik ben benieuwd waar je dan mee gaat vliegen in de toekomst
nee - elke datum geeft dezelfde fout. Als ik eenmaal in test modus zit probeer ik ook uit te vinden wat er fout gaat, zo was ik er al achter gekomen dat je eerst de retourdatum moest wijzigen.R.van.M schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 09:20:
[...]
Wellicht omdat je nieuwe datum na april is?
Eerst wia Whatsapp omdat dat meestal het beste werkte. Nu via Facebook. Stap 3 is een sommatie denk ik.[...]
Hoe probeer je contact te krijgen? Bellen is inderdaad niet de beste optie op dit moment. Mijn ervaring dat via facebook messenger het beste is, dan kom je vanzelf aan de beurt
Simpel. DE Lufthansa, TAP, Iberia etc. Heb toch een voorkeur voor Airbus dus zo zij het, Een aangezien de FF programma;s toch weinig meer voorstellen ben ik er ook niet rouwig om, en van het geld dat ik me bespaar kan ik gwoon lounge toegang kopen.[...]
Je kan ook de website van AF gebruiken, het zit namelijk aan hetzelfde boekingssysteem vast.
Mijn ervaring is dat KLM de zaken goed op orde heeft in vergelijk met veel andere luchtvaartmaatschappijen. Fouten worden overal gemaakt. Ik ben benieuwd waar je dan mee gaat vliegen in de toekomst
Het zal overal immens druk zijn. Kun je als maatschappij daarop voorzien zijn wat betreft mankracht? Helemaal niet. Wat je als maatschappij wel kan doen is duidelijkheid bieden via de website en zorgen dat omboeken, annuleren of omzetten naar een voucher mogelijk is. Als ik als klant dat op de website kan doen, neem ik geen contact op met de helpdesk en betekent dat een directe ontlasting daarvan.Bensimpel schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 09:14:
[...]
Want andere vliegmaatschapijen hebben nu ook geen mega drukte met het cancelen?
Het hele idee dat je bij omboeken een datum moet kiezen binnen een beperkte periode is idioot, zeker gezien de huidige toestand. Ongeacht de gekozen datum lukt omboeken overigens niet. Steeds weer een foutmelding.
Wij hebben kennissen in Mexico op vakantie. Die zouden komende maandag terugvliegen over NY. Ben erg benieuwd hoe dat gaat lopen. Ik denk dat zij volgens de regels nog net zouden mogen (zijn dan 15 dagen weg uit EU), maar vind maar eens een kist die naar de EU gaat.
die worden dan neem ik aan gewoon op de directe vlucht geboekt vanaf mex, ik zou ze alvast contact op laten nemen met KL ivm de langere wachttijden
Ze vlogen niet met KLM. Ik moet nog even achterkomen met wat wel (ze slapenmrsar schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 10:01:
die worden dan neem ik aan gewoon op de directe vlucht geboekt vanaf mex, ik zou ze alvast contact op laten nemen met KL ivm de langere wachttijden
Maar goed, ze zijn met zijn 2-en, geen kinderen, die redden het wel.
haha okPWM schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 10:05:
[...]
Ze vlogen niet met KLM. Ik moet nog even achterkomen met wat wel (ze slapen). Ik weet wel dat ze geboekt hebben via zo'n vage website. De airline zal ze dus wel lekker naar hen verwijzen.
Maar goed, ze zijn met zijn 2-en, geen kinderen, die redden het wel.
Net in het nieuws: ANVR geeft aan dat er waarschijnlijk in deze situatie sprake is van overmacht, wat betekent dat er geen recht is op schadevergoeding/geld terug/kosteloos omboeken. Waarschijnlijk ook niet gedekt door reis/annuleringsverzekeringen.
Quote vanaf NOS liveblog:
"Er bestaat geen recht om kosteloos te annuleren, omdat dit buiten de invloedsfeer van reisorganisaties valt."Dat zegt de voorzitter van brancheorganisatie ANVR. Daarmee komt hij terug om zijn opmerkingen vanochtend in het NOS Radio 1 Journaal. "Er is een kwestie van overmacht en in dat soort situaties moeten beide partijen risico's en kosten delen", aldus Oostdam nu. Hij raadt mensen aan om contact op te nemen met de reisorganisatie om te kijken wat er geregeld kan worden. Denk dan aan het omboeken van de vlucht naar een ander moment, of naar een andere bestemming.
Waarschijnlijk dekt ook de annuleringsverzekering deze kosten niet.
"Er bestaat geen recht om kosteloos te annuleren, omdat dit buiten de invloedsfeer van reisorganisaties valt."Dat zegt de voorzitter van brancheorganisatie ANVR. Daarmee komt hij terug om zijn opmerkingen vanochtend in het NOS Radio 1 Journaal. "Er is een kwestie van overmacht en in dat soort situaties moeten beide partijen risico's en kosten delen", aldus Oostdam nu. Hij raadt mensen aan om contact op te nemen met de reisorganisatie om te kijken wat er geregeld kan worden. Denk dan aan het omboeken van de vlucht naar een ander moment, of naar een andere bestemming.
Ik denk, dat een hoop van de getroffenen in de toekomst zich wel twee keer bedenken voordat ze weer een vakantie naar de VS boeken, zal wonderen doen voor de toeristenindustrie daar.Citroentjuh schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:01:
Net in het nieuws: ANVR geeft aan dat er waarschijnlijk in deze situatie sprake is van overmacht, wat betekent dat er geen recht is op schadevergoeding/geld terug/kosteloos omboeken. Waarschijnlijk ook niet gedekt door reis/annuleringsverzekeringen.
EDIT: En het is weer een reden om congressen toch maar niet in de VS te houden.
[ Voor 3% gewijzigd door Freee!! op 12-03-2020 12:04 ]
Voor mensen met vage problemen op de KLM-website: gooi je cookies weg. Dingen werken dan ineens magisch gezien weer. Het is idd bizar hoe dit na vele jaren nog steeds een probleem is.
Boek je via een boekingsite of boek je een heel pakket dan is dat flink balen als je dan niet kunt annuleren idd.
Ik snap niet helemaal wat je wil zeggen met je post, maar bij de meeste airlines kun je gewoon je ticket omboeken of een voucher ervoor krijgen. Delta heeft een trip van mij naar de VS gewoon teruggestort terwijl de ticket non-refundable was.Freee!! schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:04:
[...]
Ik denk, dat een hoop van de getroffenen in de toekomst zich wel twee keer bedenken voordat ze weer een vakantie naar de VS boeken, zal wonderen doen voor de toeristenindustrie daar.
EDIT: En het is weer een reden om congressen toch maar niet in de VS te houden.
Boek je via een boekingsite of boek je een heel pakket dan is dat flink balen als je dan niet kunt annuleren idd.
Het duurt nog even maar toch geeft het geen fijn gevoel. Vertrek 24 mei voor een maand naar Us voor vakantie met de camper. Aardige kosten post mochten de kosten niet vergoed gaan worden( dit was al even sparen zeg maar)
Nog 60 dagen tot de reis, kan nog vanalles gebeuren. Maar vind het wel spannend.
Nog 60 dagen tot de reis, kan nog vanalles gebeuren. Maar vind het wel spannend.
Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:
Chrome Extensie
Wikipedia: List of airports by IATA code: A
Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.
Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.
Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:
Chrome Extensie
Wikipedia: List of airports by IATA code: A
Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.
Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.
Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2