Hatman schreef op donderdag 13 december 2018 @ 10:50:
Ik vind tocht wel dat Link wat te snel de hemel in geprezen wordt. Het is ook al langer op de markt en er gaan ook maanden, jaren overheen om weer met een nieuwe koppeling te komen.
De HomeWizard is niet zomaar uit het ecosysteem te halen omdat de link, nog steeds, geen volwaardige vervanger is.
Al het 433 spul er uit (is verouderd en is eenwegverkeer) vervangen door 868 (wat wel 2-wegverkeer is) is mooi, het op de markt zetten gaat veel te langzaam.
De reden dat ik mijn Homewizard nog niet kan vervangen is dat ik sensoren voor thermometers, regen wind heb (ook voor 868), maar ook Heatlink en Energylink heb. Die praten ook 868 maar die Link kan er niets mee.
Ik denk dat het bedrijf Homewizard zolang mogelijk hun spullen proberen te slijten maar dat er van een echte doorstroming en nieuwe producten weinig te verwachten is.
Nou ja in de hemel worden geprezen, het is m.i. voor het grote publiek een sterker product.
HomeWizard is overgenomen door Smartwares. De afzetmarkt wijzigt van een niche binnen Nederland, naar grote afzet in heel Europa.
Vanaf de presentatie is al gezegd dat de smartswitch een rol gaat spelen binnen de link. Nu, zo'n 3 kwart jaar na de presentatie, vind ik de Link echt een sterker product dan de HomeWizard. In ieder geval voor het grote publiek.
Van wat ik begreep van Paul, (directeur HW) tijdens diezelfde presentatie, zijn ze gigantisch plat gegaan op de heatlink. Je hebt opentherm, maar het is toch niet zo standaard als als het zou moeten zijn. Iedere fabrikant doet weer iets anders met opentherm. Zoals ik hem daar begreep gaat dat ook gewoon stoppen. Het verbaast mij dat dit nog steeds verkocht word, na die presentatie.
Energylink is ook écht iets Nederlands met slimme meters.
Maar je ziet nu ook dat alle nieuwe ontwikkelingen voor de Link zijn, het is leuk als het ook werkt op de oude HW, maar geen prio.
Temperatuur sensoren en schakelaars zou ik graag nog in de Link terugzien, maar daarna is het met mijn HomeWizard wel zo'n beetje gedaan. Dan wil ik hem eruit hebben...
mhooghiemstra79 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 11:13:
Ik wist niet dat de Heat- en EnergyLink via 868 communiceren. Dan zou het dus kunnen dat de Link deze wellicht in de toekomst ook gaat ondersteunen. Mijn EnergyLink wil ik niet missen.
Ik hoor inderdaad veel positieve verhalen over de Link maar gezien ik bijna alleen maar inbouwschakelaars heb zie ik niet dat ik mijn huis in de nabije toekomst helemaal ga omgooien naar 868 dat wordt een beste kostenpost.
Ik vind het gewoon beter werken, ik draai ze nog altijd naast elkaar, maar van de zomer heb ik alle dubbele apparaten uit de homewizard verwijderd.
De app is veel fijner, netwerkpoort vs wifi is echt een wereld van verschil.
De terugkoppeling of iets aan of uit staat
Mesh network
En natuurlijk alarm functie, iets wat HW helemaal niet heeft. Daar was altijd heel veel vraag naar uit het veld, maar de Link kan het uit de doos. Sterker nog, zelfs mijn moeder kan het installeren als ze zou willen!
Ik heb zelf nog 2x 433 inbouwschakelaars, waardoor het nog niet uitkan. Gisteren ook weer 3 keer moeten drukken op de knop, voordat de lamp aanging... Gelukkig is de lamp wel 686 en kon ik die met de link, of met Alexa nog aanzetten. Maar daaraan merk ik dat 433mHz irritatie opwekt, waar de Link met 868 gewoon goed werkt!
Edit:
Kijk de nieuwe stofzuiger (ook zoiets, integratie enkel in de link), wordt nu zelfs door Amazon zelf verkocht.
De afzetmarkt wordt sinds de overname door smartwares heel anders.
https://www.amazon.co.uk/...uum-Cleaner/dp/B07FYQ92WJ
[
Voor 26% gewijzigd door
BlakHawk op 13-12-2018 11:47
]