Wij werken er op dit moment hard aan om de HomeWizard compatibel te maken met Amazon Alexa. Naar verwachting is het binnen vier weken mogelijk om de HomeWizard aan te sturen via Amazon Alexa. Binnenkort hierover meer!
Dat betekent dus ook de "oude" HomeWizard!
Hoop dat de Google Home snel volgt... Daar is mijn vrouw ook blij mee. Nu werkt het nog niet optimaal (in haar ogen).

Leuk dat hij compact is, maar je kan het ook overdrijven ...
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Het is een usb-voeding van 2A die ik toevallig had liggen. Mogelijk dat het met 1A ook werkt maar heb geen zin om dat na al die frustratie uit te testen.Speedy-Andre schreef op woensdag 18 april 2018 @ 21:51:
1A is ruim voldoende, die van HW zelf is maar 0,5A als hij dat al haalt![]()
Leuk dat hij compact is, maar je kan het ook overdrijven ...
Dat ga ik ook nogmaals doen! Jaren geleden wel geklaagd maar herhaling zorgt misschien voor verandering. IO leek bij de bouw het mooiste ivm terugkoppeling etc. maar nu echt spijt van. Somfy begrijpt niet dat samenwerking iedereen sterker maakt..dfrenner schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 14:01:
[...]
Toevallig mijn onvrede hierover kenbaar gemaakt bij Somfy.
Somfy houdt dit bewust gesloten omdat ze hun afbakken Tahoma willen verkopen. Erg vervelend, aangezien RTS eruit gaat.
Dus nu het nog kan, kies voor RTS!!!
Daar heeft Somfy overigens ook een rechtzaak over aangespannen tegen Homewizard, die Somfy gelukkig verloor. Somfy wilde niet dat HomeWizard hun motoren zou aansturen.
Update, reactie van Somfy:
Het draadloze protocol io-homecontrol is ontwikkeld voor producten als dakvensters, rolluiken, buitenzonwering en garagedeuren. Hier is veiligheid extreem belangrijk om misbruik te voorkomen.
Om deze reden is onder andere een 128-bit versleuteling aangebracht. Deze producten kunnen hierdoor alleen door Somfy (of Velux) bedieningen aangestuurd worden.
De io protocol is op de volgende manieren te bedienen:
- via ons Smart Home systeem TaHoma. Dit werkt inmiddels samen met IFTTT, Amazon Alexa en Google Home. Later dit jaar zal Apple HomeKit toegevoegd worden.
-via de Somfy Connexoon. Dit is een eenvoudige app bediening maar zal later dit jaar werken met IFTTT en Apple HomeKit.
-via de Velux KLF200 interface. Deze is onder andere aan te sluiten op KNX systemen.
-later dit jaar zal een software integratie mogelijkheid beschikbaar komen (een zogenoemde API), hierdoor worden io producten via andere Smart home systemen te bedienen - hiervoor zal echter altijd een Somfy TaHoma of Connexoon aanwezig moeten zijn.
Dat biedt dus uitkomst!
[ Voor 42% gewijzigd door frankwopereis op 20-04-2018 19:00 . Reden: Reactie Somfy ]
9850X3D, x870, 5070TI, 64GB, Sonos, Samsung, Speciaalbier, Hardlopen, Fitness, Voetbal, F1, informatieanalist in ziekenhuis
Heb afgelopen nacht een ping tool en een HTTP-ping laten lopen en zie dat de HW soms (periode van zo'n 1 minuut) niet op een HTTP request reageert (heb per 10 seconden een HTTP ping lopen, heb dan dus zo'n 6 time-outs), vreemde is dat tijdens deze HTTP time-out de reguliere ping wel doorloopt.
Met andere woorden de netwerkverbinding (Wifi) blijft overeind maar de HW beantwoordt geen HTTP request. Zien anderen dit gedrag ook?
Ik heb geen Homewizard meer maar jaren werkend gehad middels https://www.npmjs.com/package/homebridge-homewizardSerena schreef op donderdag 5 april 2018 @ 17:02:
Is hier misschien iemand die de HW werkend heeft gekregen in HomeBridge? Ik ben echt al uren aan het zoeken, maar ik kan niets vinden. Hij laat gewoonweg geen accessoires zien.
He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen
Die staat in het script, maar er gebeurt helemaal niets. Hij laadt de scenes, maar dan staat er 'Niet bereikbaar' onder.martinvdm schreef op zondag 22 april 2018 @ 18:20:
[...]
Ik heb geen Homewizard meer maar jaren werkend gehad middels https://www.npmjs.com/package/homebridge-homewizard
http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips
geen idee, bij mij werkte het altijd redelijk goedSerena schreef op zondag 22 april 2018 @ 19:55:
[...]
Die staat in het script, maar er gebeurt helemaal niets. Hij laadt de scenes, maar dan staat er 'Niet bereikbaar' onder.
He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen
Ik heb inmiddels geen HomeWizard meer, maar wist je dat je IFTTT kan aansturen vanuit je HomeWizard? Als je een ip schakelaar aanmaakt kun je een GET commando naar HomeWizard sturen die je weer in een recept kan gebruiken. Zo deed ik altijd vanuit mijn HomeWizard apparaten op de Logitech Harmony Hub aansturen.frankwopereis schreef op donderdag 19 april 2018 @ 06:14:toon volledige bericht
[...]
Dat ga ik ook nogmaals doen! Jaren geleden wel geklaagd maar herhaling zorgt misschien voor verandering. IO leek bij de bouw het mooiste ivm terugkoppeling etc. maar nu echt spijt van. Somfy begrijpt niet dat samenwerking iedereen sterker maakt..
Update, reactie van Somfy:
Het draadloze protocol io-homecontrol is ontwikkeld voor producten als dakvensters, rolluiken, buitenzonwering en garagedeuren. Hier is veiligheid extreem belangrijk om misbruik te voorkomen.
Om deze reden is onder andere een 128-bit versleuteling aangebracht. Deze producten kunnen hierdoor alleen door Somfy (of Velux) bedieningen aangestuurd worden.
De io protocol is op de volgende manieren te bedienen:
- via ons Smart Home systeem TaHoma. Dit werkt inmiddels samen met IFTTT, Amazon Alexa en Google Home. Later dit jaar zal Apple HomeKit toegevoegd worden.
-via de Somfy Connexoon. Dit is een eenvoudige app bediening maar zal later dit jaar werken met IFTTT en Apple HomeKit.
-via de Velux KLF200 interface. Deze is onder andere aan te sluiten op KNX systemen.
-later dit jaar zal een software integratie mogelijkheid beschikbaar komen (een zogenoemde API), hierdoor worden io producten via andere Smart home systemen te bedienen - hiervoor zal echter altijd een Somfy TaHoma of Connexoon aanwezig moeten zijn.
Dat biedt dus uitkomst!![]()
Ik heb überhaupt nog geen domotica maar oriënteer me wel al eeuwenwolly_a schreef op zondag 22 april 2018 @ 20:45:
[...]
Ik heb inmiddels geen HomeWizard meer, maar wist je dat je IFTTT kan aansturen vanuit je HomeWizard? Als je een ip schakelaar aanmaakt kun je een GET commando naar HomeWizard sturen die je weer in een recept kan gebruiken. Zo deed ik altijd vanuit mijn HomeWizard apparaten op de Logitech Harmony Hub aansturen.

Somfy IO bedienen was voor mij een vereiste dus heb ik nooit wat aangeschaft.. en nu andere prioriteiten.
9850X3D, x870, 5070TI, 64GB, Sonos, Samsung, Speciaalbier, Hardlopen, Fitness, Voetbal, F1, informatieanalist in ziekenhuis
Anoniem: 516529
Heb 4 paar nieuwe contacten, op dit moment mixed feeling. Alle contacten hangen op plekken waar de oude 433 MHz ook hingen:Anoniem: 516529 schreef op maandag 23 april 2018 @ 19:16:
Kan iemand die een van de nieuwe magneetcontacten heeft, zijn ervaring delen over het bereik daarvan? Het gaat dus om de afstand tot de Homewizard waarbinnen ze nog betrouwbaar werken. Bereik groter, gelijk of kleiner dan dat van de oude magneetcontacten?
2 paar zitten op mijn slaapkamerramen waar ik met de oude contacten vaak status wijzigingen miste, de nieuwe 868 MHz doen het daar een stuk beter.
1 paar zit op mijn voordeur en 1 paar op mijn garagedeur, hier mis ik zo'n 1 op de 10 status updates. De 433 MHz deden het daar feilloos. Afstand tot de HW is ook maar een meter of 7 voor deze twee paar contacten.
Opmerkingen hierbij:
De nieuwe contacten geven na een tijdje wel de correcte status door maar daar kan zo'n maximaal 2,5 uur tussen zitten. Dus zet je bijvoorbeeld een raam open en je ziet geen status wijziging naar "open" voor dit contact en je laat het raam open dan ontvang je de statuswijziging dus later. Of te wel de 868 MHz tweeweg communicatie werkt, waarom het zo lang moet duren is natuurlijk de vraag.
Bij contacten welke je vlot achter elkaar open en sluit, zoals de voordeur en de garage mis je bij een misser de hele open en close cyclus in je log. Nogmaals bij de oude contacten ging dit altijd goed.
Over bovenstaand aantal keer contact gehad met HW (Rob) welke mij uitstekend helpt. Vermoeden bestaat dat er iets met mijn HW (uit 2012) of de configuratie aan de hand is. Heb daarom een nieuwe HW besteld met een leuke korting en ga daar waarschijnlijk morgenavond mee testen. Omruilen was geen optie door mijn huidige antenne mod, kan ook begrijpen dat je deze niet kan omwisselen onder garantie. Dus geen kritiek op HW.
De "missers" van de contacten zijn vrij makkelijk te reproduceren en je kan meerdere HW's toevoegen aan je app op je telefoon. Dus ik kan vrij snel zien of de nieuwe HW wel de statusupdates pakt.
Over de nieuwe Energy Sockets ben ik goed te spreken, deze hebben nog geen enkele schakeling gemist. Zelfs de "verre" plekken schakelen perfect. Ik verwacht dan ook geen antenne mod meer nodig te hebben op de nieuwe HW (bonus is dan dat je je garantie behoud
Zodra meer nieuws meld ik mij weer, ik check meteen ook of ik van mijn HTTP time-outs af ben (zie voorgaande post van mij).
ps Ik ben nog zeer tevreden gebruiker van HW en via Google home (6 mini's) en een oude Samsung S4 (in gebruik als Tasker/Autovoice server) stuur ik nu alles voice controlled aan in mijn huis.
Update:
Net de nieuwe HW geconfigureerd met 1x een 868 contact en zo te zien mist de nieuwe unit de status updates niet. Lijkt dus toch op een probleem in mijn oude unit. Vraag is dan in de configuratie of in de hardware.
Zal vragen of HW de huidige config kan overzetten naar de nieuwe unit, weten we zo waar het probleem in zit en scheelt mij weer hoop werk
[ Voor 9% gewijzigd door Flash3d op 24-04-2018 19:38 ]
helaas..... je mag alles zelf overzetten.... heb er hier nu ook 2 liggen...Flash3d schreef op maandag 23 april 2018 @ 21:32:
[...]
Update:
Net de nieuwe HW geconfigureerd met 1x een 868 contact en zo te zien mist de nieuwe unit de status updates niet. Lijkt dus toch op een probleem in mijn oude unit. Vraag is dan in de configuratie of in de hardware.
Zal vragen of HW de huidige config kan overzetten naar de nieuwe unit, weten we zo waar het probleem in zit en scheelt mij weer hoop werk.
Mmmm.. da's minder. Wilde eigenlijk snel kunnen schakelen of het een hardware of een configuratie probleem is. Wel apart dat alles handmatig moet worden overgezet, er is immers een maandelijkse back-up van de configuratie.miel schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 20:43:
[...]
helaas..... je mag alles zelf overzetten.... heb er hier nu ook 2 liggen...
Ben wel benieuwd waarom jij bent gemigreerd naar een nieuwe/andere HW.
Zelfde reden.... nieuwe magneet contacten die niet werkte.... ik heb allee terug gezet en werkt nu weer prima!Flash3d schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 20:55:
[...]
Mmmm.. da's minder. Wilde eigenlijk snel kunnen schakelen of het een hardware of een configuratie probleem is. Wel apart dat alles handmatig moet worden overgezet, er is immers een maandelijkse back-up van de configuratie.
Ben wel benieuwd waarom jij bent gemigreerd naar een nieuwe/andere HW.
Paar vragen:miel schreef op woensdag 25 april 2018 @ 08:04:
[...]
Zelfde reden.... nieuwe magneet contacten die niet werkte.... ik heb allee terug gezet en werkt nu weer prima!
Miste jij ook incidenteel status updates met de nieuwe contacten?
Over naar een nieuwe unit?
Heb je de oude nog naar factory default gezet en weer getest met de nieuwe contacten?
Was je oude unit ook gemod met andere antenne?
[ Voor 8% gewijzigd door Flash3d op 25-04-2018 09:52 ]
mijn grote issue was dat ik OF inderdaad updates miste of dat ze pas 30 tot 90 seconden later kwamen.....Flash3d schreef op woensdag 25 april 2018 @ 09:37:
[...]
Paar vragen:
Miste jij ook incidenteel status updates met de nieuwe contacten?
Over naar een nieuwe unit?
Heb je de oude nog naar factory default gezet en weer getest met de nieuwe contacten?
Was je oude unit ook gemod met andere antenne?
Heb met de oude nog niks gedaan behalve hem uit gezet een week geleden....moet daar nog wel iets mee doen, maar ga niet meer testen of die het na een refresh wel weer doet... dat mag Rob gaan doen..
Ik had geen modificaties gedaan
Ik ben overgestapt op youless in combinatie met enelogic en tevreden met het resultaat.rudyhattem schreef op maandag 30 april 2018 @ 20:01:
Heeft iemand een idee hoe je op een andere manier de meterstanden uit kunt lezen zoals de hw het nu doet? Ik heb de HW eigenlijk enkel nog om de meterstanden en het verbruik te bekijken... Wellicht is er een andere oplossing.
macOS 14.4.1
Tnx. Ik zie dat enelogic een betaalde service is?error33 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 19:51:
[...]
Ik ben overgestapt op youless in combinatie met enelogic en tevreden met het resultaat.
macOS 14.4.1

Iemand een idee wat hiervan de oorzaak kan zijn?
Naar mijn idee heb ik redelijk recent nog de batterij vervangen. Heb er nu wel een nieuwe in gedaan, maar nu krijg ik helemaal geen meldingen meer...
Zie: Slimme meter uitlezen via P1-poortrudyhattem schreef op maandag 30 april 2018 @ 20:01:
Heeft iemand een idee hoe je op een andere manier de meterstanden uit kunt lezen zoals de hw het nu doet? Ik heb de HW eigenlijk enkel nog om de meterstanden en het verbruik te bekijken... Wellicht is er een andere oplossing.
Je kunt zelf wat knutselen als je handig bent met een Raspberry Pi en een willekeurige script taal (zoals ik gedaan heb) of je kunt DSMR-reader gebruiken: http://dsmr-reader.readthedocs.io/nl/latest/
Edit: Ah, ik zie dat je je al gemeldt hebt in dat topic
[ Voor 4% gewijzigd door Yukkie op 02-05-2018 13:16 ]
We've got that ring of confidence
Mijn eerste vraag was ook of de vrouw de deur wel dicht gedaan had
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Vorige week een nieuwe HW besteld (met korting) en alle instellingen overgezet. Eerste instantie leek het probleem opgelost en alle open/sluit events werden geregistreerd in de nieuwe unit.
Een dag later constateerde ik dat er weer events gemist werden (wel in mindere mate), het probleem zit hem dus niet in de oude unit.
Vandaag gebeld met HW en een goed gesprek gehad met Stef, hij gaf aan dat ze meerdere meldingen hebben ontvangen over dit issue en werken aan een oplossing. Het reproduceren van het probleem is wel een uitdaging. Wat ik zo heb kunnen herleiden uit het gesprek is dat het vermoeden bestaat dat de HW de 868 MHz events niet goed kan verwerken.
Het treed dus waarschijnlijk vooral op bij HW's die veel schakelaars/sensoren etc hebben toegevoegd, dit in combinatie met verouderde hardware (hardwaredesign uit 2011) lijkt voor problemen te zorgen.
Ik stuur de nieuwe unit retour en wacht even af wat er gaat komen.
Lijkt erop dat de nieuwe "Homewizard Link" binnenkort uitkomt en wellicht kan ik de oude en nieuwe unit naast elkaar inzetten.
Nog mooier is natuurlijk een fix voor de huidige HW, Stef gaf ook aan dat de ontwikkeling voor de huidige HW zeker niet is beëindigd.
ps Hebben jullie de laatste weken ook last van missende push berichten op de telefoon? Gebruik Android maar mis de laatste tijd dus vaak de push berichten (HW registreert dus wel een event).
Ik heb de mailing ook gehad hoorrimave schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 16:02:
Nou ja, er wordt hier helemaal niet gerept over die mooie stofzuiger van Homewizard. Niemand dan alleen ik de mailing gehad?Ik zie nog steeds het nut niet van een robotstofzuiger.
Ik heb al een LG Hombot met Wifi hack. Het zal nooit een traditionele stofzuiger vervangen (denk aan de bank stofzuigen etc), maar toch haalt het aardig wat stof op. Staat geprogrammeerd voor 2x in de week stofzuigen beneden en komt goed in alle hoeken van het huis. Bakje zit dus aardig vol na een rondje.
Alleen ik zie de toegevoegde waarde van de HW versie niet. Prijs is netjes met € 300,- maar kwaliteit van Princess kan ik niet goed inschatten. Nadeel vind ik dat er geen map is van wat de stofzuiger gedaan heeft. Dat kan natuurlijk nog wel komen in updates van de app.
Daarnaast is het bij mij zo dat als de stofzuiger eenmaal geprogrammeerd is, je er verder geen omkijken naar hebt. Hij doet zijn rondje, gaat terug naar dockingstation en klaar. Een koppeling met de HW zal niets extra's toevoegen. Tenzij je het koppelt met de Presets: alleen stofzuigen indien je niet thuis bent. Maar volgens mij is het een losstaande app, lees niets over een integratie met de HW app.
P.s. mijn vrouw vond het eerst ook niets een robotstofzuiger, maar toen hij een paar weken weg was voor reparatie mistte ze m wel
[ Voor 4% gewijzigd door CoachKoos op 03-05-2018 15:35 ]
V&A aangeboden: HomeWizard EnergyLink
macOS 14.4.1
Is hier al meer over bekend? A.s. dinsdag zijn we 4 weken verderCoachKoos schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 17:32:
Nieuwe mailing van Homewizard...
Wij werken er op dit moment hard aan om de HomeWizard compatibel te maken met Amazon Alexa. Naar verwachting is het binnen vier weken mogelijk om de HomeWizard aan te sturen via Amazon Alexa. Binnenkort hierover meer!
Dat betekent dus ook de "oude" HomeWizard!
Hoop dat de Google Home snel volgt... Daar is mijn vrouw ook blij mee. Nu werkt het nog niet optimaal (in haar ogen).

Mijn boefje is liev!
Het lijkt er sterk op dat het bedrijf er veel aan doet om hardware te verkopen en ons als “ezeltjes maar worteltjes voorhouden” om de verkoop te blijven stimuleren.JB schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 16:06:
[...]
Is hier al meer over bekend? A.s. dinsdag zijn we 4 weken verder
Inderdaad eerst zien dan geloven. HomeWizard online kent ook geen prio; app.homewizard.nl nog altijd niet secureHatman schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 16:21:
[...]
Het lijkt er sterk op dat het bedrijf er veel aan doet om hardware te verkopen en ons als “ezeltjes maar worteltjes voorhouden” om de verkoop te blijven stimuleren.

Mijn boefje is liev!
Is dat niet voor de Smartlink of staat die er apart tussen?MadDog11 schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 18:24:
Binnen de Alexa app kun je nu een Homewizard skill installeren, heb alleen de Homewizard offline, dus kan het nu niet uitproberen, misschien morgen eens wat uitproberen
Edit;
Inderdaad!

Kan het alleen nog niet testen. Echo is onderweg...
[ Voor 19% gewijzigd door JB op 11-05-2018 18:39 ]
Mijn boefje is liev!
Ik heb een echo dot 2 en het lijkt te werken. Ik kan de Heatlink aan- of uitzetten op mijn termostaat. Ook wat lampen aan en uitzetten. Maar dat zijn Tradfri of hue lampen en dat loopt via homekit van Apple of de bridges van hue of tradfri. Daar ben ik nu nog niet achter.JB schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 18:35:
[...]
Is dat niet voor de Smartlink of staat die er apart tussen?
Edit;
Inderdaad!
[afbeelding]
Kan het alleen nog niet testen. Echo is onderweg...
Ik heb wat meer tijd nodig.
Heb je ook KAKU schakelaars? Daar ben ik zelf met name benieuwd naar.Hatman schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 19:49:
[...]
Ik heb een echo dot 2 en het lijkt te werken. Ik kan de Heatlink aan- of uitzetten op mijn termostaat. Ook wat lampen aan en uitzetten. Maar dat zijn Tradfri of hue lampen en dat loopt via homekit van Apple of de bridges van hue of tradfri. Daar ben ik nu nog niet achter.
Ik heb wat meer tijd nodig.
Mijn boefje is liev!
Wat kan je er allemaal mee doen? Bijv met de Heatlink...
Home werkt nu al wel bij mij, maar zelfs moeten bouwen. Lampen etc werkt via IFTTT en de http commando's.
Ik heb een bende kaku stopkontacten en dat werkt prima. Ik heb geen inbouwspul in gebruik.JB schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 20:17:
[...]
Heb je ook KAKU schakelaars? Daar ben ik zelf met name benieuwd naar.
Omdat Alexa geen Nederlands kent moet je in de Alexa app in “Smart Home” je device naam veranderen naar engelstalig. En dan werkt het goed,
Homewizard heeft door de koppeling met Alexa een enorme meerwaarde gekregen!
Ik heb namelijk 3 assistente staan.
Andere koop ik namelijk gewoon een Alexa voor de homewizard erbij.
Weet niet hoeveel geduld je hebt maar ik zou 39,99 euro spenderen voor een Echo Dot 2.bulletcather schreef op zondag 13 mei 2018 @ 08:53:
Heeft homewizard ooit gezegd dat het gaat werken met de Google home?
Mijn boefje is liev!
Ik heb vorig jaar geïnformeerd naar een eventuele Home koppeling. Toen reageerden ze alleen dat ze heel veel suggesties kregen en er nieuwe ontwikkelingen aankwamen. Maar over de Home konden ze niets zeggen...bulletcather schreef op zondag 13 mei 2018 @ 08:53:
Heeft homewizard ooit gezegd dat het gaat werken met de Google home?
De Home komt wel naar NL inclusief de NL assistent. Denk dat ze er wel mee aan de slag gaan..
Kunt het ook omdraaien; HW gokt op Alexa en nu Google aangekondigd heeft dat ze "binnenkort" met NL assistent komen, zie ik Amazon ook wel meebewegen.CoachKoos schreef op zondag 13 mei 2018 @ 15:22:
[...]
Ik heb vorig jaar geïnformeerd naar een eventuele Home koppeling. Toen reageerden ze alleen dat ze heel veel suggesties kregen en er nieuwe ontwikkelingen aankwamen. Maar over de Home konden ze niets zeggen...
De Home komt wel naar NL inclusief de NL assistent. Denk dat ze er wel mee aan de slag gaan..
Mijn boefje is liev!
Ik zal het jullie nog laten weten
Hier is “Alexa” ook binnen. Works like a charm! HeerlijkHatman schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 06:54:
[...]
Ik heb een bende kaku stopkontacten en dat werkt prima. Ik heb geen inbouwspul in gebruik.
Omdat Alexa geen Nederlands kent moet je in de Alexa app in “Smart Home” je device naam veranderen naar engelstalig. En dan werkt het goed,
Homewizard heeft door de koppeling met Alexa een enorme meerwaarde gekregen!![]()
![]()
[ Voor 3% gewijzigd door JB op 15-05-2018 14:36 ]
Mijn boefje is liev!
http://specs.tweak.to/6635
Amazon.de (ophalen in D).Stampre schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 22:51:
En waar hebben jullie de dot 2 besteld?00
Mijn boefje is liev!
Alleen kan ik er niet achter kan komen hoe ik de zonnenschermen omlaag of omhoog krijg
Verder werken kaku en hue prima.
Edit: ben er wel achter dat ik de temperatuur kan zetten (alexa, set temerature to..) ... maar kan niet horen wat de temp is.
[ Voor 34% gewijzigd door SpeedyDH op 20-05-2018 06:25 ]
Mijn boefje is liev!
Heeft het bij jou in eerste instantie wel/ook gewerkt?SpeedyDH schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 19:24:
Hier ljkt het erop dat Hue wel werkt, Homewizard niet
Mijn boefje is liev!
Ja, merkte het gisteravond dat niet alles reageerde... en net ff getest, nog steeds niet...Hiervoor welJB schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 19:25:
[...]
Heeft het bij jou in eerste instantie wel/ook gewerkt?
Herkenbaar. Sinds gisteravond ook. Heb support van HomeWizard vandaag gemaild. Nog geen reactie.SpeedyDH schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 19:55:
[...]
Ja, merkte het gisteravond dat niet alles reageerde... en net ff getest, nog steeds niet...Hiervoor wel
Mijn boefje is liev!

Mijn boefje is liev!
Ik heb eergisteren een kleine pv installatie geplaatst en ingeschakeld.
De omvormer heb ik middels een kWh meter aangesloten op de s1 poort van de homewizard.
Ik dacht dat dit goed werkte maar,
Zodra de opgewekte energie boven het daadwerkelijke verbruik gaat telt de homewizard deze overwaarde bij het verbruik??
Dus is het verbruik 1500 watt en leveren de zonnepanelen 750 watt dan is het netto verbruik 750 watt.
Dit gaat goed, maar zodra de zonnepanelen 1000 watt opwekken en ik heb een verbruik van bvb 50 watt dan geeft de homewizard een verbruik aan van 1000 watt?
Je ziet de rode grafiek (verbruik) de groene grafiek ( opbrengst zonnepanelen ) volgen.
Het netto verbruik komt op het scherm ook niet onder de 0, in bovenstaand voorbeeld zou deze op - 950 moeten komen te staan.
Ik zie op de slimme meter dat hij dit overschot aan energie wel op het terugleringstelwerk registreerd.
Dus zolang de opbrengst van de panelen onder het daadwerkelijke verbruik is wordt dit allemaal goed uitgevoerd, ook in de grafiek.
Bijvoorbeeld de rode lijn is 1000; de groene is 500, dan is de zwarte 500.
Let op, de opbrengst van de zonnepanelen in bovenstaand voorbeeld zit dan wel in deze 1000 watt, ik vermoed dat het verbruik daadwerkelijk dan rond de 500 zit en zou er -500 moeten staan.
Wat zou dit kunnen zijn? Ik moet wel zeggen dat eerder op de S1 poort een laadpaal van een auto heeft gestaan, zou de homewizard deze instelling in het geheugen laten staan?
Ik kan eigenlijk niet tot een andere conclusie komen, een telefoontje naar Homewizard heeft niets opgeleverd, zij geven aan dat de kWh meter verkeerd is aangesloten maar deze registreerd gewoon de opbrengst.
Iemand enig idee of suggesties om dit vreemde euvel op te lossen?
Het verwijderen van de energielink en opnieuw toevoegen heeft geen oplossing geboden maar ben mijn data van 4 jaar wel kwijt
Alvast bedankt en ben benieuwd wat jullie hier van vinden.
Heb (nog) geen bericht terug van support HomeWizard...
Mijn boefje is liev!
Vind het wel zeer apart dat die bug pas na een week optradZoals je heb gemerkt hebben we de Alexa skill toegevoegd aan de HomeWizard. Echter ondervinden we wat bugs binnen het gebruik van deze skill. We zijn er op dit moment aan het onderzoeken of wij dit kunnen oplossen.
Het probleem wat wij vermoeden is dat u de Alexa als Alexa Skill in combinatie met de HomeWizard app te veel verzoeken krijgt waarbij de HomeWizard zelf vast loopt op dat moment van het verzoek. Hierdoor geeft de Alexa als respons dat er geen opdrachten uitgevoerd kan worden.
[ Voor 7% gewijzigd door JB op 28-05-2018 20:09 ]
Mijn boefje is liev!
Zojuist bericht gehad van HomeWizard support dat problemen opgelost zouden moeten zijn. Bij mij werkt het weer. Hopelijk blijft het werken en is er geen hardware beperking op de HomeWizard zelf...JB schreef op maandag 28 mei 2018 @ 20:08:
Reactie van support HomeWizard mbt Alexa;
[...]
Vind het wel zeer apart dat die bug pas na een week optradDaarvoor heeft het gewoon gewerkt.
Mijn boefje is liev!
Ik krijg nu al een melding dat de batterij spanning laag is.
Deze heb ik pas vanaf eind maart in gebruik.
als die melding net zo lang mee gaat als die op de thermometers dan kun je nog wel een half jaar door...;-)Crxtreem schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 15:16:
Hoe lang zouden de batterijtjes van de smartwares magneetcontacten mee moeten kunnen gaan?
Ik krijg nu al een melding dat de batterij spanning laag is.
Deze heb ik pas vanaf eind maart in gebruik.
Daarin staat dat de batterij 3 jaar mee gaat.
Dus toch maar even gemaild naar Homewizard.
Men moet hooien als de zon schijnt. 19 panelen a 260 WP = 4940 WP
Ton1969 schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 09:57:toon volledige bericht
Goedemorgen,
Ik heb eergisteren een kleine pv installatie geplaatst en ingeschakeld.
De omvormer heb ik middels een kWh meter aangesloten op de s1 poort van de homewizard.
Ik dacht dat dit goed werkte maar,
Zodra de opgewekte energie boven het daadwerkelijke verbruik gaat telt de homewizard deze overwaarde bij het verbruik??
Dus is het verbruik 1500 watt en leveren de zonnepanelen 750 watt dan is het netto verbruik 750 watt.
Dit gaat goed, maar zodra de zonnepanelen 1000 watt opwekken en ik heb een verbruik van bvb 50 watt dan geeft de homewizard een verbruik aan van 1000 watt?
Je ziet de rode grafiek (verbruik) de groene grafiek ( opbrengst zonnepanelen ) volgen.
Het netto verbruik komt op het scherm ook niet onder de 0, in bovenstaand voorbeeld zou deze op - 950 moeten komen te staan.
Ik zie op de slimme meter dat hij dit overschot aan energie wel op het terugleringstelwerk registreerd.
Dus zolang de opbrengst van de panelen onder het daadwerkelijke verbruik is wordt dit allemaal goed uitgevoerd, ook in de grafiek.
Bijvoorbeeld de rode lijn is 1000; de groene is 500, dan is de zwarte 500.
Let op, de opbrengst van de zonnepanelen in bovenstaand voorbeeld zit dan wel in deze 1000 watt, ik vermoed dat het verbruik daadwerkelijk dan rond de 500 zit en zou er -500 moeten staan.
Wat zou dit kunnen zijn? Ik moet wel zeggen dat eerder op de S1 poort een laadpaal van een auto heeft gestaan, zou de homewizard deze instelling in het geheugen laten staan?
Ik kan eigenlijk niet tot een andere conclusie komen, een telefoontje naar Homewizard heeft niets opgeleverd, zij geven aan dat de kWh meter verkeerd is aangesloten maar deze registreerd gewoon de opbrengst.
Iemand enig idee of suggesties om dit vreemde euvel op te lossen?
Het verwijderen van de energielink en opnieuw toevoegen heeft geen oplossing geboden maar ben mijn data van 4 jaar wel kwijt![]()
Alvast bedankt en ben benieuwd wat jullie hier van vinden.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik bijna overal het maximaal aantal sensors en schakelaars gebruik
Je kan de P1 data ook met Domoticz gebruiken, als het goed is kan je het splitsen.
Ik heb zowel Domoticz als een NodeMCU op dezelfde P1 zitten en dat gaat goed.
De NodeMCU met EspEasy geeft beter realtime data weer en Domoticz maakt er een grafiek van.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Aangezien wij de hw ook zakelijk gebruiken en ik nog een nieuwe hw en energielink had heb ik deze ook geprobeerd.Speedy-Andre schreef op zondag 10 juni 2018 @ 15:48:
De HW is vrij slordig met oude instellingen, zo heb ik nog steeds last van schakeltijden die al maanden terug verwijderd zijn en al vanaf het begin krijgen witte Hue lampen een kleurveld bij reboot van de HW![]()
Ik moet er wel bij zeggen dat ik bijna overal het maximaal aantal sensors en schakelaars gebruik![]()
Je kan de P1 data ook met Domoticz gebruiken, als het goed is kan je het splitsen.
Ik heb zowel Domoticz als een NodeMCU op dezelfde P1 zitten en dat gaat goed.
De NodeMCU met EspEasy geeft beter realtime data weer en Domoticz maakt er een grafiek van.
Zelfs de kabeltjes heb ik gewisseld.
Bij hw staan ze voor een raadsel en claimen dit nooit eerder te hebben gezien.
Ik hou het geloof ik maar voor gezien, ben nu ruim 2 weken bezig dit te verhelpen.
Helaas, maar vervelend vind ik het wel.
Mijn boefje is liev!
Helaas is dit mogelijk.jefmen schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 19:52:
Weet iemand hoe je de lampen van klikaanklikuit kan koppelen aan HW. De site en handleiding geven niet veel informatie behalve dat het koppelbaar is.
http://hw.homewizard.net/...ompatibel-met-homewizard-
afhankelijk van of je de Kaku zigbee lampen of de 433 lampen hebt? 433 voeg je gewoon toe als schakelaar of dimmer.jefmen schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 19:52:
Weet iemand hoe je de lampen van klikaanklikuit kan koppelen aan HW. De site en handleiding geven niet veel informatie behalve dat het koppelbaar is.
kaku zigbee lampen kunnen ook op homewizard maar dan heb je een Philips hue bridge nodig.
[ Voor 11% gewijzigd door mesman op 21-06-2018 11:40 ]
Op deze wijze is te zien dat het aardig veel slechter gaat met homewizard onder smartwares.
Die toverdoosjes leveren hun geld op en maar een toverboek maken kost hun geld 🧙🏾♂
[ Voor 8% gewijzigd door Hatman op 28-06-2018 19:10 . Reden: typo ]
Overigs vind ik de nieuwe website wel een stuk verbeterd qua uitstraling, veel moderner.
Daarbij vind ik het wel heel stil op dit forum. Werkt alles nu naar behoren? Of stapt men er en masse vanaf.
De HomeWizard bevalt mij nog steeds uitstekend, weinig mankementen, weinig missers.
Hoe is dat bij jullie??
Men moet hooien als de zon schijnt. 19 panelen a 260 WP = 4940 WP
Alles schakelt goed en heb bijna geen missers.
Ik ben wel benieuwd naar de ontwikkelingen, snap niet waarom ze daar zo geheimzinnig over doen.
Hoop dat ze binnenkort ondersteuning maken voor Google Home.
Ik heb bijna alles verkocht of uitgeschakeld. Ben volledig overgestapt naar HomeKit compatible accessoires. Helaas werkt HomeWizard hier niet aan mee dus moest alles verdwijnen.kok36935 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 19:01:
Tja, ik loop tegen hetzelfde aan. Vond het altijd overzichtelijk: aantal dagen connectie, ip adres enz. Waar vind je nu de backup, of zie ik iets over het hoofd?
Overigs vind ik de nieuwe website wel een stuk verbeterd qua uitstraling, veel moderner.
Daarbij vind ik het wel heel stil op dit forum. Werkt alles nu naar behoren? Of stapt men er en masse vanaf.
De HomeWizard bevalt mij nog steeds uitstekend, weinig mankementen, weinig missers.
Hoe is dat bij jullie??
http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips
Bij mij bevalt de HW ook nog goed. Enige wat niet altijd goed schakelt zijn mijn buitenlampen. Zitten ook wat verder vanaf de HW, dus dat kan het zijn. Ik heb er nog een KaKu signaalversterker tussen zitten, maar dat werkt ook niet optimaal. Bovendien lijkt die batterij te (vr)eten!kok36935 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 19:01:
Tja, ik loop tegen hetzelfde aan. Vond het altijd overzichtelijk: aantal dagen connectie, ip adres enz. Waar vind je nu de backup, of zie ik iets over het hoofd?
Hoe is dat bij jullie??
Koppel nu al via IFTTT met de Google Home. Een eigen koppeling zou ideaal zijn.
Ik blijf het een prima oplossing vinden. Vrij eenvoudig te installeren (en uit te breiden), betaalbaar en overval verkrijgbaar (Karwei etc).
Ik kan het echt niet vinden en ik lees mij een ongeluk, maar waarom zou ik moeten kiezen voor een link ten opzichte van de "classic" Homewizard? Wat is nu echt het verschil?
Welke camera is hier nu echt in aan te raden? Toch die van HW zelf?
Wat ik voornamelijk wil:
Beveiligingscamera met direct te bekijken meldingen bij ongewenste binnentreding, en opnemen
Deur/raamcontacten met directe push melding op telefoon
Bewegingsmelder met directe push melding op telefoon
Sirene
Uitschakeling via afstandsbediening (mogelijk???)
Rookmelders
Watermelder
Somfy besturing van rolgordijnen
Hue aansturing
Bedankt alvast!
Het is mij allen niet gelukt.
Ik weet dat je de poorten van de homewizard van buitenaf open moet zetten en dat je met een url een lamp aan of uit kan zetten. Dit werkt ook allemaal. Echter via IFFT niet.
Wie kan mij een kleine uitleg sturen over hoe ik dit werkend krijg.
CoachKoos schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 14:29:
[...]
Bij mij bevalt de HW ook nog goed. Enige wat niet altijd goed schakelt zijn mijn buitenlampen. Zitten ook wat verder vanaf de HW, dus dat kan het zijn. Ik heb er nog een KaKu signaalversterker tussen zitten, maar dat werkt ook niet optimaal. Bovendien lijkt die batterij te (vr)eten!
Koppel nu al via IFTTT met de Google Home. Een eigen koppeling zou ideaal zijn.
Ik blijf het een prima oplossing vinden. Vrij eenvoudig te installeren (en uit te breiden), betaalbaar en overval verkrijgbaar (Karwei etc).
De Link heeft alleen 868MHz, dus valt Somfy af (433MHz).pixels66 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 15:31:toon volledige bericht
Ik heb een vraag aangezien ik mij oriënteer op een aantal systemen en Homewizard mij aanspreekt.
Ik kan het echt niet vinden en ik lees mij een ongeluk, maar waarom zou ik moeten kiezen voor een link ten opzichte van de "classic" Homewizard? Wat is nu echt het verschil?
Welke camera is hier nu echt in aan te raden? Toch die van HW zelf?
Wat ik voornamelijk wil:
Beveiligingscamera met direct te bekijken meldingen bij ongewenste binnentreding, en opnemen
Deur/raamcontacten met directe push melding op telefoon
Bewegingsmelder met directe push melding op telefoon
Sirene
Uitschakeling via afstandsbediening (mogelijk???)
Rookmelders
Watermelder
Somfy besturing van rolgordijnen
Hue aansturing
Bedankt alvast!
Somfy moet dan ook nog RTS zijn en geen IO want alleen RTS werkt met de classic HW.
Hoewel er wel melders e.d. kunnen worden gebruikt is het geen alarmsysteem maar meer domotica.
In IFTTT moet je een koppeling maken met als Trigger (IF) Google Assistant. Ik heb vervolgens gekozen voor een "phrase with a text ingredient". Waar je dat Ingredient wil hebben zet je een $ neer. Ik heb nu: "Turn lights livingroom $". Dan kun je daar ON of OFF zeggen.bulletcather schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 12:26:
Wie kan mij een kleine uitleg sturen over hoe ik dit werkend krijg.
[...]
Dan maak je actie (THEN) en kies je Webhooks. Gaat vooral om de URL.
http://<IP ADRES>/<WACHTWOORD>/sw/<LAMPNR>/"ingredient".
Je HW moet wel extern toegankelijk zijn en dat IP Adres moet je ook invullen. En natuurlijk moet je de Home koppelen met IFTTT.
Ga er vanavond gelijk even mee aan de slag en laat ik even weten of het gelukt is.
CoachKoos schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 12:49:
[...]
In IFTTT moet je een koppeling maken met als Trigger (IF) Google Assistant. Ik heb vervolgens gekozen voor een "phrase with a text ingredient". Waar je dat Ingredient wil hebben zet je een $ neer. Ik heb nu: "Turn lights livingroom $". Dan kun je daar ON of OFF zeggen.
Dan maak je actie (THEN) en kies je Webhooks. Gaat vooral om de URL.
http://<IP ADRES>/<WACHTWOORD>/sw/<LAMPNR>/"ingredient".
Je HW moet wel extern toegankelijk zijn en dat IP Adres moet je ook invullen. En natuurlijk moet je de Home koppelen met IFTTT.
[ Voor 3% gewijzigd door JB op 04-07-2018 23:29 ]
Mijn boefje is liev!
Praten jullie dan Nederlands? ik dacht dat dat nog niet mogelijk was, of is het alleen bij sonos nog niet ondersteund de Alexa?JB schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 23:27:
Werkt Alexa bij iedereen vlekkeloos? Toch al een paar avonden mijn HW van de stroom moeten halen om alles weer te laten communiceren met elkaar (Alexa meld dan dat er een time-out optreedt).
Ik wil ook graag praten lol met de HW
Mijn boefje is liev!
Wifi van de HW is out of the box brak, ik heb een tijdje terug 868MHz sensors met Domoticz gedeeld en dat gaat niet lang goed als je elke 5 min een json request doetJB schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 23:27:
Werkt Alexa bij iedereen vlekkeloos? Toch al een paar avonden mijn HW van de stroom moeten halen om alles weer te laten communiceren met elkaar (Alexa meld dan dat er een time-out optreedt).
Er zit inmiddels wel een soort watchdog op wifi maar mijn indruk is dat dit niet volstaat.
Heb je ook nog een paar ip schakelaars, een Harmony hub en Hue actief dan is het al snel

Nou wees blij dan dat je geen Homey hebt. mijne ging retour, totaal geen bereik deurbel op3 meter deur open, flows die test doorstaan, en in real life niks deden, mij telkens niet verstond, terwijl tekst prima tevoorschijn kwam. Hue werkte wel goed,maar ja met de HW ook perfect.Speedy-Andre schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 16:01:
[...]
Wifi van de HW is out of the box brak, ik heb een tijdje terug 868MHz sensors met Domoticz gedeeld en dat gaat niet lang goed als je elke 5 min een json request doet![]()
Er zit inmiddels wel een soort watchdog op wifi maar mijn indruk is dat dit niet volstaat.
Heb je ook nog een paar ip schakelaars, een Harmony hub en Hue actief dan is het al snelmet wifi.
Opeens besefte ik Wauww HW doet het zo gek nog niet.
Zojuist een Alexa Dot aangeschaft, en dan kan ik ook praten.
Werkt prima hier, al enige tijd. Tijd terug wat problemen gehad maar dat is gefixed door HW, daarna nooit meer iets aangedaan, alles werkt.JB schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 23:27:
En weet iemand ook hoe ik bv een naam korter kan laten klinken en dan koppelen aan een opdracht van een skill?
Dus niet hoeven vragen Alexa ask roomba to start cleaning, maar gewoon dust zeggen en dan dat gaat schoonmaken.
Een Google Home kopen, die heeft shortcutsoertje schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 12:05:
Ik heb nu ook Alexa, en de HW skill, maar ik zie alleen de apparaten, niet mijn scenes van de HW. Hoe zou ik die kunnen zien in de Alexa app?
En weet iemand ook hoe ik bv een naam korter kan laten klinken en dan koppelen aan een opdracht van een skill?
Dus niet hoeven vragen Alexa ask roomba to start cleaning, maar gewoon dust zeggen en dan dat gaat schoonmaken.
ok, lol thanks, but i have Alexa, pitty, i could better read first then I presume. so have to do with Alexa now...